Ik zag vandaag een reclame voorbij komen van Dela met een (nieuw?) spaarproduct namelijk de spaarverzekering.
Aangezien de normale spaarrentes om te huilen zijn tegenwoordig, raakte ik toch wel getriggerd doordat er 2,75% gegarandeerde rente werd beloofd.
Wat is het idee van de spaarverzekering samengevat:
- Je kunt maandelijks/kwartaal/half jaar/jaarlijks inleggen
- Geen minimum inleg
- 10 jaar vast, geld opnemen kan tegen vaste max. bedragen (75,- en 150,-)
- 10% extra uitkering bij overleiden
- Bij winst Dela extra uitkering
- 2,75% vaste rente
- kosten worden van winstuitkering gehaald
meer info: dela.nl
Als ik dit zo bekijk vind ik het eigenlijk er best goed uitzien, wat is jullie mening? Iemand misschien al afgesloten?
Als ik de consumentenbond mag geloven is het een goed product met een zeer klein risico en het heeft meer voordelen dan een spaardeposito.
Voorbeeld berekening:
Maandelijkse inleg: 50,-
Eenmalige inleg: 1000,-
10 jaar
Resultaat:
Inleg na 10 jaar = 7000,-
Met gegarandeerd 2,75% rente = 8211,44
Mogelijk resultaat winstuitkering = 9045,27
Dat laatste uiteraard onder voorbehoud.
Vragen gesteld aan Dela:
De eerste kosten voor het opmaken en doorlopende kosten voor het beheer van de polis zijn 2.16% per jaar deze worden met de winstdeling verrekend. Is er geen winstdeling dan betaalt DELA deze kosten. U loopt hier dus geen risico mee.
U kunt dan zelf kiezen als uw met de nieuwe voorwaarden akkoord gaat of niet.
u kunt kostenloos stoppen en er het opgebouwde spaarsaldo wordt aan u uitgekeerd.
Maar dat is niet het enige wat u krijgt.
In berekeningen van het historisch rendement van Coöperatie DELA van de afgelopen 20 jaar, hebben wij na aftrek van de gemaakte kosten, jaarlijks 1,6% aan winstdeling uitgekeerd. Dit komt bovenop de gegarandeerde rente van 2,75% waardoor het verwachte rendement kan uitkomen op 4,35% per jaar.
De rente wordt jaarlijks uitgekeerd, de vaste rente van 2,75% wordt maandelijks bijgeschreven en de winstdeling wordt in de maand Juli bijgeschreven.
Aangezien de normale spaarrentes om te huilen zijn tegenwoordig, raakte ik toch wel getriggerd doordat er 2,75% gegarandeerde rente werd beloofd.
Wat is het idee van de spaarverzekering samengevat:
- Je kunt maandelijks/kwartaal/half jaar/jaarlijks inleggen
- Geen minimum inleg
- 10 jaar vast, geld opnemen kan tegen vaste max. bedragen (75,- en 150,-)
- 10% extra uitkering bij overleiden
- Bij winst Dela extra uitkering
- 2,75% vaste rente
- kosten worden van winstuitkering gehaald
meer info: dela.nl
Als ik dit zo bekijk vind ik het eigenlijk er best goed uitzien, wat is jullie mening? Iemand misschien al afgesloten?
Als ik de consumentenbond mag geloven is het een goed product met een zeer klein risico en het heeft meer voordelen dan een spaardeposito.
Voorbeeld berekening:
Maandelijkse inleg: 50,-
Eenmalige inleg: 1000,-
10 jaar
Resultaat:
Inleg na 10 jaar = 7000,-
Met gegarandeerd 2,75% rente = 8211,44
Mogelijk resultaat winstuitkering = 9045,27
Dat laatste uiteraard onder voorbehoud.
Vragen gesteld aan Dela:
Dela: Klopt, dan worden de distributiekosten aan u doorbelast. Als we kijken naar het historisch rendement van DELA heeft DELA in de afgelopen 50 jaar 48 keer de winstdeling kunnen uitkeren.Dan betaalt u alleen distributiekosten. Deze brengen wij in 10 keer in mindering op de winstdeling. Is er in een jaar onvoldoende winstdeling? Dan brengen we deze kosten, of het restant hiervan, bij u in rekening. Uw distributiekosten staan op uw polis. Bij voortijdige beëindiging brengen wij het restant van de distributiekosten in één keer bij u in rekening."
Betekent dit dat als er geen winstdeling is, dit 1,90 kost per jaar ?
Dela: Nee, de distributiekosten van €19,- zijn eemalig en wordt jaarlijks in juli in mindering gebracht op de winstdeling. De kosten van de opname betaald uw bij elke opname.Wanneer je geld opneemt, betaal je daar uiteraard kosten voor (75,- of 150,-), maar komen hier dan ook ditributiekosten bij?
Dela: Dit gaat over de distributiekosten, deze kunnen wel verrekend worden met uw. In eerste instantie wordt dit verrekend met de winstdeling, is dit niet voldoende worden deze kosten bij de klant in rekening gebracht.Kosten halen we nooit van uw inleg af Een spaarverzekering brengt kosten met zich mee. Zoals kosten die we maken voor het aanbieden, afsluiten, administreren en beheren van uw verzekering. Kosten halen wij nooit van het geld dat u inlegt af. De meeste kosten verrekenen we met de winstdeling. Hieronder leest u daar meer over.
Eerst wordt er gezegd nooit van uw inleg, maar onderaan staat de meeste kosten verrekenen we met de winstdeling. dat betekent dat het ook van je inleg af kan?
De eerste kosten voor het opmaken en doorlopende kosten voor het beheer van de polis zijn 2.16% per jaar deze worden met de winstdeling verrekend. Is er geen winstdeling dan betaalt DELA deze kosten. U loopt hier dus geen risico mee.
Dela: De overlijdensrisicodekking wordt niet met de winstdeling verrekend. De Risicopremie van 0,06% wordt van de bruto rente van 2,81% afgehaald. U houdt gegarandeerd 2,75% netto rente per jaar over.U betaalt een vergoeding voor de overlijdensrisicodekking die bij uw spaarverzekering hoort. De vergoeding trekken we af van uw spaarsaldo. Dat doen we iedere maand op dezelfde dag als waarop uw spaarverzekering is ingegaan. De vergoeding is een percentage van uw spaarsaldo.
hieruit lees ik dat het van je spaarsaldo afgaat, terwijl ik volgens mij ergens anders las dat dit ook van de winstdeling gaat.
Of wat is dat percentage daarvoor?
Dela: Zodra er een weiziging plaats vindt of DELA de voorwaarden veranderd dan heeft u de mogelijkheid om door te gaan met het DELA CoöperatiespaarPlan of te beëindigen.Wij mogen • de garantierente, • de kosten, • de voorwaarden, van uw spaarverzekering wijzigen. We mogen dat doen voor een bepaalde groep verzekeringnemers of voor alle verzekeringnemers tegelijk.
Dat zou betekenen dat de gegarandeerde rente bijvoorbeeld ineens verlaagd kunnen worden? Of de kosten verhoogd?
U kunt dan zelf kiezen als uw met de nieuwe voorwaarden akkoord gaat of niet.
u kunt kostenloos stoppen en er het opgebouwde spaarsaldo wordt aan u uitgekeerd.
Dela: De gegarandeerde rente is altijd 2,75%, ongeacht hoe lang u spaart.Er wordt gesproken over winstdeling, maar hier gaan vervolgens heel veel kosten vanaf. Blijft hier wel een reëel bedrag van over?
En wordt dat jaarlijks uitgekeerd bij je saldo? Of aan het einde van 10 jaar?
Maar dat is niet het enige wat u krijgt.
In berekeningen van het historisch rendement van Coöperatie DELA van de afgelopen 20 jaar, hebben wij na aftrek van de gemaakte kosten, jaarlijks 1,6% aan winstdeling uitgekeerd. Dit komt bovenop de gegarandeerde rente van 2,75% waardoor het verwachte rendement kan uitkomen op 4,35% per jaar.
Dela: Vorig jaar is er een winstdeling van 1,18% uitgekeerd.oke afgelopen 20 jaar, maar dat is een hele periode zonder crisis, en de laatste jaren met crisis. Wat is bijvoorbeeld de winstdeling vorig jaar geweest?
De rente wordt jaarlijks uitgekeerd, de vaste rente van 2,75% wordt maandelijks bijgeschreven en de winstdeling wordt in de maand Juli bijgeschreven.
[ Voor 81% gewijzigd door Martinusz op 16-10-2013 10:47 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.