Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Def1ant
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:27
quote:
Tsurany schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:26:
[...]

Als het om een dergelijke lange termijn gaat is het dan niet interessanter om het geld (deels) te beleggen? Kans op een gemiddeld rendement hoger dan 2,75% over die 25 jaar is een stuk groter. Door regelmatig in te leggen stap je op zowel pieken als dalen in.
Voor ons is het sparen voor de kinderen, omdat dat juist geld is wat ik niet kan missen als ze 18 worden. Een jaartje uitstellen is er niet echt bij, en omruilen op naam ook niet zonder dat de belastingdienst komt kijken... Sparen is wat eenvoudiger zo, wie weet wat de toekomst doet. Zo zijn we in ieder geval enigszins flexibel (en zitten bij sns zilvervloot)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
quote:
Def1ant schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:44:
[...]

Voor ons is het sparen voor de kinderen, omdat dat juist geld is wat ik niet kan missen als ze 18 worden. Een jaartje uitstellen is er niet echt bij, en omruilen op naam ook niet zonder dat de belastingdienst komt kijken... Sparen is wat eenvoudiger zo, wie weet wat de toekomst doet. Zo zijn we in ieder geval enigszins flexibel (en zitten bij sns zilvervloot)
Als ik kijk naar SNS Zilvervloot dan spaar je tegen 0,7% variabele rente. Stel dat die rente zo blijft dan leg je volgens mijn berekening 18 jaar lang in totaal 10800 euro in en krijg je na 18 jaar 12619 euro. De enige reden om dit op dit moment te kiezen is die 10% bonus aan het einde. Dan is die vaste rente van 2,75% bij Dela en stuk interessanter op dit moment.

Al zou ik persoonlijk de huidige lage rente nooit vast zetten voor langere termijn.

• Def1ant
quote:
Tsurany schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 11:02:
[...]

Als ik kijk naar SNS Zilvervloot dan spaar je tegen 0,7% variabele rente. Stel dat die rente zo blijft dan leg je volgens mijn berekening 18 jaar lang in totaal 10800 euro in en krijg je na 18 jaar 12619 euro. De enige reden om dit op dit moment te kiezen is die 10% bonus aan het einde. Dan is die vaste rente van 2,75% bij Dela en stuk interessanter op dit moment.

Al zou ik persoonlijk de huidige lage rente nooit vast zetten voor langere termijn.
Ben het met je eens dat met de huidige lage rentes het vastzetten niet wenselijk is. Zelfs DELA met 2,75% (hoewel geen spaarrekening met bijhorende garantie) is mijn inziens niet interessant.

Laatste over Zilvervloot voordat het teveel als reclame overkomt, het bedrag is allemaal vrij opneembaar. De rente die ze geven is tot nu toe een van de hoogste geweest. Daarnaast is de bonus inderdaad het interessante, die is maximaal na 10 jaar inleggen, en wordt gegeven op hun 18e :).
In de opbouw mogen best pauzes zitten; wellicht dat we eea gaan herzien en tussentijds overstappen naar beleggen en dan de laatste paar jaar weer sparen om die 10% te krijgen. Zo ontstaat dan een mix, met uiteraard niet het maximaal mogelijk rendement, maar dat zou ook negatief kunnen zijn.

Uiteindelijk gaat bij ons dat er geld (apart) staat voor een eventuele studie/woning voor de kinderen. Een gegarandeerd minimum is daarbij wel fijn. Zekerheid voor rendement in dit geval.

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17:48
quote:
joeyke87 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 10:15:
Hopelijk kan iemand advies geven over het volgende:

Ik heb me de afgelopen dagen flink ingelezen m.b.t. de beste manier van sparen voor mijn kind. Ik ben van plan om iedere maand § 50,- apart te zetten voor 25 jaar lang. Mijn ouders hebben vroeger voor mij iets soortgelijks gedaan
Ik heb bij Argenta een extra spaarrekening geopend op de naam van mij en mijn vrouw.

Als ik zou sparen op de naam van mijn dochter, is het op haar 18de automatisch haar geld. En ik wil dat ze het besteed aan iets van een huis kopen/inrichten. Dus vandaar dat ik op mijn naam spaar.

Zitten 2 nadelen aan, het spaargeld wordt bij mijn vermogen opgeteld en zou ik er evt belasting over moeten betalen. Onder de 18 jaar wordt het sowieso bij je vermogen opgeteld, maakt het dus niet uit op wie zijn naam je spaart.
Als ik op haar naam zou sparen, ben ik er na haar 18de verjaardag vanaf.

2 als het op mijn naam staat, kan ik het niet in 1 keer geven, want dan komt de belastingdienst langs. Maar 50 euro per maand is ook geen wereld bedrag, dus kan het vast in 2 jaar geschonken worden. En anders kan het nog via een en/of rekening constructie of met een envelop maar dat mag uiteraard niet >:)

• One-eye864
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 22-08 16:01
En weer raak bij Knab per 1 februari:
quote:
De particuliere rentetarieven op een rij:

Betaalrekening:
Over je saldo tot § 250.000*: 0,15% (was 0,30%)
Over je saldo vanaf § 250.000*: 0,00% (ongewijzigd)

Flexibele Spaarrekening:
Over je saldo tot § 1.000.000*: 0,55% (was 0,70%)

Kwartaal Spaarrekening:
Basisrente over je saldo tot § 1.000.000*: 0,40% (ongewijzigd)
Bonusrente over je saldo tot § 1.000.000*: 0,30% (ongewijzigd)

Vermogensbeheerrekening:
Over je liquide saldo tot § 1.000.000*: 0,55% (was 0,70%)

Gemaksbeleggenrekening:
Over je liquide saldo tot § 1.000.000*: 0,55% (was 0,70%)
Rente over je saldo vanaf § 1.000.000*: 0,00% (ongewijzigd)

• Tuttel
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 00:27
Pff, dat is een fikse verlaging. De stapjes worden steeds groter :/

• RoD
  • Registratie: september 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile / Nieuwsposter
NN gaat mee. Net een mailtje gekregen dat de rente van 0.6% naar 0.5% gaat :/

• One-eye864
Ja inderdaad dit keer een flinke stap bij Knab. i.t.t. de 0.05 van de laatste keren

• mark de man
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:56

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Vanaf vrijdag gaat Leaseplanbank ook omlaag van 0,6% naar 0,55% en alle spaardeposito's dalen ook met 0,1%

Join het DPC Whatpulse team

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
quote:
One-eye864 schreef op woensdag 25 januari 2017 @ 15:43:
Ja inderdaad dit keer een flinke stap bij Knab. i.t.t. de 0.05 van de laatste keren
Vreemd. LPB ging altijd al met 0,1% omlaag en nu oneens 0.05....

• arnovos
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
quote:
Of een poging om de dwangsom bij te laat beslissen te incasseren... 3x §1200 is zeker meer dan de VRH.

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

quote:
Argenta Spaarrekeningen
Op vrijdag 3 februari 2017 dalen de rentes van de volgende Argenta Spaarrekeningen:
Argenta Internet Spaarrekening: 0,50% (huidige rente: 0,60%)
Argenta Jongeren Spaarrekening: 0,65% (huidige rente: 0,75%)
Argenta Hypotheek Profijt Spaarrekening*: 0,50% (huidige rente: 0,60%)
Regiobank:
quote:
De rente op uw spaarrekening(en) wijzigt

Geachte heer,

U bent van ons gewend dat u gewoon goede bankproducten en een heldere uitleg krijgt. Ook als de rente wijzigt, houden wij u op de hoogte.

De rente die u krijgt, is variabel en kan dus stijgen of dalen. Omdat we de rente per 8 februari 2017 verlagen, sturen wij u deze e‑mail. Hieronder ziet u wat er voor u wijzigt.
Huidige rente Nieuwe rente

Eigen Huis Sparen 0,80% 0,75%

• Richard
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21-08 21:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

We hebben gewoon een stijging gemist:

@ASR:
quote:
De spaarrente gaat wijzigen
De variabele rente van de internet spaarrekening verandert. Op 13 februari 2017 verhogen wij de variabele rente van 0,50% naar 0,60%. Bekijk hier een volledig overzicht van de actuele spaarrentes.

• Paralectic
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 22-08 10:46
quote:
Richard schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 06:13:
We hebben gewoon een stijging gemist:

@ASR:

[...]
Een verhoging! :o

Zijn er nog andere banken met een eventuele verhoging?

• One-eye864
Wauw hoe kunnen we die gemist hebben. Zo ongeveer de eerste verhoging in jaren...

• Mindsurfer
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22-08 14:46
Het is wel een verhoging puur als marketingstunt, dus om een beetje in het nieuws te komen. Dit geven ze zelf ook toe gelukkig :P

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:37
quote:
Vanaf 28 februari 2017 verandert de rente op uw spaarrekening. Hieronder leest u wat uw nieuwe rente wordt.

Direct Sparen
De rente wordt 0,20% (was 0,25%) over uw gehele saldo. Dit is de effectieve rente op jaarbasis. Over uw saldo vanaf EUR 1.000.000 is de rente 0,00%.
Het idee van negatieve of 0% rente komt steeds dichterbij....

• Carfanatic
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22-08 12:25
quote:
tweakerdennis schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:25:
[...]

Het idee van negatieve of 0% rente komt steeds dichterbij....
Triodos zit al op 0,10%. Negatieve rente zie ik niet zo snel gebeuren, dat levert zo'n lading negatieve publiciteit op.

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:37
quote:
Carfanatic schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:33:
[...]

Triodos zit al op 0,10%. Negatieve rente zie ik niet zo snel gebeuren, dat levert zo'n lading negatieve publiciteit op.
Tja, betaal al 'genoeg' aan rekening kosten per maand... Straks weegt de rente niet meer op tegen deze kosten, dan begint spaargeld op de bank aanhouden al 'negatief' te worden!

• joramoudenaarde
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Was de ASR bank niet juist omhoog gegaan met de rente, totaal tegen de verwachting in? Ik meen zoiets op het nieuws gelezen te hebben op de Telegraaf namelijk.

Maar als de economie (al dan niet zogenaamd) er beter voor staat dan ooit, dan mogen die rentes ook wel eens gaan stijgen. Want het komt op 't moment nogal tegenstrijdig cq. hypocriet over op 't moment.

www.joramoudenaarde.com

• Yoicaa
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 21-08 15:12
quote:
joramoudenaarde schreef op maandag 20 februari 2017 @ 12:45:
Was de ASR bank niet juist omhoog gegaan met de rente, totaal tegen de verwachting in? Ik meen zoiets op het nieuws gelezen te hebben op de Telegraaf namelijk.

Maar als de economie (al dan niet zogenaamd) er beter voor staat dan ooit, dan mogen die rentes ook wel eens gaan stijgen. Want het komt op 't moment nogal tegenstrijdig cq. hypocriet over op 't moment.
Ik begrijp best dat je niet alle pagina's gelezen hebt, maar een beetje terug lezen is wel handig als je ergens gaat posten. Jouw 'ik het ergens iets gehoord' staat maar 7 posts boven jouw post. :(

• joramoudenaarde
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:02
Bedankt voor je allervriendelijkste reactie Yoicaa. Ik lees inderdaad niet Šltijd alle berichten terug. :(

www.joramoudenaarde.com

• PM_Petrol
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21-08 11:20
Zijn er hier nog mensen die een groen spaardeposito hebben?
De banken hebben nog steeds geen groendeposito dat op dit moment geopend kan worden.
Voor de rente hoef je het niet te doen (0,01%), maar je krijgt 0,7% heffingskorting en je mag meer belastingvrij vermogen hebben. Dus daar haal je dan je voordeel uit.

Ik zat ook te kijken naar duurzame beleggingen in zonne-energie enzo, maar dat is voor een ander topic.

LG Nexus 5X 32GB || Asus Notebook Intel i7 4710HQ @ 2.5 GHz

• RodeStabilo
  • Niet online
LPB naar 0,5 (van 0,55)

Binnen twee jaar ťťn procent eraf.

RodeStabilo wijzigde deze reactie 28-02-2017 09:08 (45%)

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
Klanten van Triodos Bank krijgen geen rente meer over hun spaargeld. Het is de eerste bank in Nederland die de rente op een gewone internetspaarrekening verlaagt naar nul procent.

De bank, die zich vooral op het gebied van duurzaamheid wil onderscheiden, hanteerde al de laagste spaarrente van alle Nederlandse banken. In oktober vorig jaar verlaagde Triodos de spaarrente al naar 0,1 procent.

[...]

Een negatieve spaarrente voor consumenten zou een volgende stap kunnen zijn. In andere Europese landen zijn er al banken waar mensen moeten betalen om geld op hun spaarrekening te zetten.
Het eerste schaap is over de 0% dam. Nu was het daar blijkbaar al nagenoeg niets (niet echt duurzaam voor de eigen portemonnee), Ī 0,4% lager dan de max. rente van tegenwoordig.

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:20
Regiobank gaat ook weer omlaag. Nog 2 van zulke verlagingen en mijn Regiobank spaarrekening zit voor saldo onder de 5k ook op 0%. Nou, ik denk dat ik maar vast ga kijken voor een kluis. Niet omdat dat beter of goedkoper is maar puur uit principe.

Huidige renteNieuwe rente
Spaar-op-Maat Vrij (saldo tot § 5.000)0,15%0,10%
Spaar-op-Maat Vrij (saldo § 5.000 tot § 10.000)0,25%0,20%
Spaar-op-Maat Vrij (saldo § 10.000 of meer)0,35%0,30%

Edit: tabelletje van gemaakt voor de leesbaarheid :)

GH45T wijzigde deze reactie 24-03-2017 16:22 (26%)

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 00:32

Rannasha

aka "Species5618"

quote:
Bastien schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:31:
[...]
Het eerste schaap is over de 0% dam. Nu was het daar blijkbaar al nagenoeg niets (niet echt duurzaam voor de eigen portemonnee), Ī 0,4% lager dan de max. rente van tegenwoordig.
Tsja, Triodos is nu eenmaal beperkt in welke investeringen ze kunnen doen door hun ideologie. Minder keuze betekent vaak een minder goed resultaat. Dus het is niet gek dat ze lager zitten dan andere banken (en dus ook als eerste de 0 aantikken).

Dutch StarCraft League || Vierkant voor Wiskunde || Olympus E-3, 9-18, 14-42, 40-150, 70-300, 50

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 21:59
quote:
GH45T schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:19:
Regiobank gaat ook weer omlaag. Nog 2 van zulke verlagingen en mijn Regiobank spaarrekening zit voor saldo onder de 5k ook op 0%. Nou, ik denk dat ik maar vast ga kijken voor een kluis. Niet omdat dat beter of goedkoper is maar puur uit principe.
Ik snap alle paniek niet...

Wat wil je liever:
0% op je spaarrekening met (ik schat gemiddeld/hoog in) 40k EN
2% op je hypotheek van (laag ingeschat) 200K

of:

3% op je spaarrekening met (ik schat gemiddeld/hoog in) 40k EN
5% op je hypotheek van (laag ingeschat) 200K

Ik kies dan toch echt voor het eerste...
Iedereen schreeuwt moord en brand, terwijl het vaak om maar enkele tientjes verschil gaat...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:35
quote:
ybos schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:14:
[...]

Ik snap alle paniek niet...

Wat wil je liever:
0% op je spaarrekening met (ik schat gemiddeld/hoog in) 40k EN
2% op je hypotheek van (laag ingeschat) 200K

of:

3% op je spaarrekening met (ik schat gemiddeld/hoog in) 40k EN
5% op je hypotheek van (laag ingeschat) 200K

Ik kies dan toch echt voor het eerste...
Iedereen schreeuwt moord en brand, terwijl het vaak om maar enkele tientjes verschil gaat...
Die vlieger gaat ook niet echt op als je een paar jaar geleden je hypotheekrente hebt vastgezet voor bijvoorbeeld 10 jaar.

Boeterente te hoog dus geen optie, dus dan zit je met weinig tot geen rente op je spaargeld EN een hypotheekrente van 3-5%.

• ybos
quote:
rjong5 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:34:
[...]

Die vlieger gaat ook niet echt op als je een paar jaar geleden je hypotheekrente hebt vastgezet voor bijvoorbeeld 10 jaar.

Boeterente te hoog dus geen optie, dus dan zit je met weinig tot geen rente op je spaargeld EN een hypotheekrente van 3-5%.
Dan had je 10 jaar geleden (net als je hypotheek) je spaargeld in een deposito moeten zetten met een looptijd vergelijkbaar aan je hypotheek.

• rjong5
quote:
ybos schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:37:
[...]

Dan had je 10 jaar geleden (net als je hypotheek) je spaargeld in een deposito moeten zetten met een looptijd vergelijkbaar aan je hypotheek.
True, maar in mijn geval zet dat geen zoden aan de dijk als ik naar mijn spaargeld toendertijd kijk lol.

Overigens snap ik al die paniek ook niet voor die paar euro waar het bij de gemiddelde Nederlander om gaat, die hebben namelijk weinig tot geen spaargeld.

Het zijn voornamelijk ( onderbuikgevoel) de mensen met bakken spaargeld die het meest klagen over de lage rentes.

Ik leg er nu ook al elke maand geld op in als ik naar mijn bankkosten kijk, mij hoor je niet klagen.

rjong5 wijzigde deze reactie 24-03-2017 20:52 (7%)

• Valorian
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22:58
quote:
rjong5 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:50:
[...]

True, maar in mijn geval zet dat geen zoden aan de dijk als ik naar mijn spaargeld toendertijd kijk lol.

Overigens snap ik al die paniek ook niet voor die paar euro waar het bij de gemiddelde Nederlander om gaat, die hebben namelijk weinig tot geen spaargeld.

Het zijn voornamelijk ( onderbuikgevoel) de mensen met bakken spaargeld die het meest klagen over de lage rentes.

Ik leg er nu ook al elke maand geld op in als ik naar mijn bankkosten kijk, mij hoor je niet klagen.
Mijn onderbuik gevoel is juist dat mensen met weinig spaargeld (lees: minder dan enkele tienduizenden euro's) klagen over de lage rentes. Die voelen zich bestolen. Iedereen die ťcht veel spaargeld heeft kan het ook makkelijker 'opzij zetten' en gaat beleggen of iets dergelijks. Die groep zit ook helemaal niet te wachten op 'belasting naar werkelijk rendement' omdat dat rendement bij een gunstige belegging vaak ook veel hoger uitvalt dan wat er nu belast wordt.

Juist de groep die te weinig heeft om er risico mee te willen lopen kiest voor veilig sparen en klaag vervolgens. Ik hoor ook tot die groep, maar je hoort mij niet klagen. Simpelweg omdat het me niet zoveel kan schelen of ik per 10.000 euro nu 250 euro 0f 50 euro per jaar krijg, dat gaat mijn leven niet beinvloeden. 1 speciaalbiertje meer om minder per week in de kroeg maakt al meer verschil.

Valorian wijzigde deze reactie 24-03-2017 21:58 (6%)

• rr7r
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 07:32
quote:
Valorian schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 21:57:
[...]

Simpelweg omdat het me niet zoveel kan schelen of ik per 10.000 euro nu 250 euro 0f 50 euro per jaar krijg, dat gaat mijn leven niet beinvloeden.
Als je 10k hebt voor 10 jaar vastzet tegen 3,5% (die waren er 3 jaar terug nog) en je legt daarnaast 10 jaar lang elke maand 150 euro opzij tegen 1,8% dan heb je: § 14.106 + § 19.720 = § 33.826

Als je 10k hebt voor 10 jaar vast tegen 1% en 150 p/m tegen 0% dan: § 11.046 + § 18.000 = § 29.046

Een verschil van § 4.780 ofwel 16,46%

Berekend via berekenhet.nl

rr7r wijzigde deze reactie 24-03-2017 22:16 (7%)

• ybos
quote:
rr7r schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 22:13:
[...]

Als je 10k hebt voor 10 jaar vastzet tegen 3,5% (die waren er 3 jaar terug nog) en je legt daarnaast 10 jaar lang elke maand 150 euro opzij tegen 1,8% dan heb je: § 14.106 + § 19.720 = § 33.826

Als je 10k hebt voor 10 jaar vast tegen 1% en 150 p/m tegen 0% dan: § 11.046 + § 18.000 = § 29.046

Een verschil van § 4.780 ofwel 16,46%

Berekend via berekenhet.nl
Neem dan ook ff om het juist te doen een hypotheek van 2 ton mee met hetzelfde renteverschil.

• PHPResource
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 17-08 12:43
Even een zijsprongetje; mijn vriendin en ik willen graag een bepaald bedrag apart zetten voor later. Dela adverteert met een rente van 2,75 procent en een winstdelingspercentage van 5,9%.
Aantal vragen hierover:
- zijn er mensen met ervaringen met een dergelijke deposito?
- is 5,9% reŽel?
- is het slim om nķ het bedrag vast te leggen of moeten wij wachten tot de rente wat aantrekt (of heeft dat weer geen invloed op de rente van deposito's?)

• PHPResource
quote:
Dank U, leuk artikel :-). Ik wist inderdaad dat Dela spaardeposito niet onder het garantiestelsel valt, maar dat risico durf ik wel te nemen tegen die rente. Dat de winstdeling waarschijnlijk 0 zal zijn valt me dan wel weer vies tegen..

• Soldaatje
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 02:13
quote:
rjong5 schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:34:
[...]

Kan je niet aflossen dan?
Tegewoordig zijn er er hypotheken waarbij je 20% per jaar zonder kosten mag aflossen.
Ik weet niet of dat toen bestond.

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03:00
quote:
Er wordt op de Dela website gesproken over een minimale termijn van 10 jaar, dat is m.i. best lang, zeker gezien zij met jouw geld risico gaan nemen (anders halen ze dat minimum van 2.75% natuurlijk niet). Die minimale looptijd van 10 jaar is opvallend, dat houdt denk ik in dat Dela nu nog niet aan veel mensen uit hoeft te keren, zodra voor een groot aantal klanten die 10 jaar om is hebben ze de mogelijkheid hun geld terug te eisen, dat houdt in dat Dela aan die mensen de inleg + de vrij hoge rente terug zal moeten betalen. Dat gaan die klanten zeker doen als de rente tegen die tijd hoger is dan die 2.75%, ze lopen dan immers onnodig risico ťn ze lopen rente mis door bij Dela te blijven.

Daarnaast kan het zijn dat de rente al eerder bijtrekt, het is wel een periode van 10 jaar waar we over spreken, dus dat kan niemand met echte zekerheid voorspellen, dan zet je je geld onnodig vast, of maak je zelfs verlies als de rente echt hoog zou worden (daar lijkt het in ieder geval op korte termijn nog niet op).

Dan nog de vraag of 5.9% reŽel is, dat denk ik niet. De overige kosten van 2,16% worden ingehouden op de winstdeling (die nodig is om aan die 5.9% te komen). Er staat niet duidelijk wat voor berekening gemaakt wordt, maar een winst van 8.06% om op een netto van 5.9% uit te komen lijkt me niet iets wat zo'n bedrijf 10 jaar lang volhoudt, mocht dat wel zo zijn dan zouden ze vermoed ik wel grotere investeerders aantrekken in plaats van kleine particulieren (zie maximum inleg van 12.000 euro per jaar).

https://www.dela.nl/verze...ekering/wat-levert-het-op => kosten en risico's -> overige kosten.

Kortom, ik zou dit risicotechnisch eerder vergelijken met een belegging dan met een traditionele spaarconstructie.

• rjong5
quote:
Soldaatje schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:18:
[...]

Kan je niet aflossen dan?
Tegewoordig zijn er er hypotheken waarbij je 20% per jaar zonder kosten mag aflossen.
Ik weet niet of dat toen bestond.
Vast wel, maar dan moet je wel spaargeld hebben om mee af te kunnen lossen :9

• remcoboy1479
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 22:43
quote:
PHPResource schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:03:
Even een zijsprongetje; mijn vriendin en ik willen graag een bepaald bedrag apart zetten voor later. Dela adverteert met een rente van 2,75 procent en een winstdelingspercentage van 5,9%.
Aantal vragen hierover:
- is 5,9% reŽel?
- is het slim om nķ het bedrag vast te leggen of moeten wij wachten tot de rente wat aantrekt (of heeft dat weer geen invloed op de rente van deposito's?)
Zie ook Sparen met de DELA Spaarverzekering
Indien je 12k wil inleggen kan het met huidige rente en boete bij vroegtijdig stopzetten prima uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 20:38
quote:
PM_Petrol schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:53:
Zijn er hier nog mensen die een groen spaardeposito hebben?
De banken hebben nog steeds geen groendeposito dat op dit moment geopend kan worden.
Voor de rente hoef je het niet te doen (0,01%), maar je krijgt 0,7% heffingskorting en je mag meer belastingvrij vermogen hebben. Dus daar haal je dan je voordeel uit.
"Groen" zit momenteel dicht bij vrijwel alle banken. Zelf heb ik contact gehad met ING vanwege mijn in december aflopende groendeposito's. Medewerker kon niet zeggen of dat zou gaan lukken voor die tijd, zelf krijg ik er langzaam een hard hoofd in. ASN en Triodos bieden geen 'groen' sparen aan. En groen beleggen is een andere tak van sport. Maar daar zal het waarschijnlijk bij mij wel op uitdraaien, vooral vanwege de extra groenvrijstelling.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

ZeRoC00L

UrbanTerror

quote:
U123456 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 13:49:
[...]
"Groen" zit momenteel dicht bij vrijwel alle banken. Zelf heb ik contact gehad met ING vanwege mijn in december aflopende groendeposito's. Medewerker kon niet zeggen of dat zou gaan lukken voor die tijd, zelf krijg ik er langzaam een hard hoofd in. ASN en Triodos bieden geen 'groen' sparen aan. En groen beleggen is een andere tak van sport. Maar daar zal het waarschijnlijk bij mij wel op uitdraaien, vooral vanwege de extra groenvrijstelling.
Koop ze (de beleggingen) dan wel op tijd, meestal gaat de aankoop medio november 'op slot' omdat de vraag dan hoger is dan het aanbod (met name door de vrijstelling).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Viperģ
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik zie net dat ING ook een melding heeft
quote:
U spaart bij ons. Per 30 maart 2017 wijzigen de spaarrentes voor spaarrekeningen met een variabele rente.
Spaarrekening Rente per 30 maart 2017
Oranje Spaarrekening
Over saldi tot § 25.000 0,20% (was 0,25%)
Over saldi van § 25.000 tot § 75.000 0,20% (was 0,30%)
Over saldi van § 75.000 t/m § 1.000.000 0,30% (was 0,40%)
De rente per saldoklasse geldt over het gehele saldo. De rentepercentages zijn op jaarbasis.

PSN: Lord_Vipah

• SPT
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:08
quote:
PHPResource schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 00:03:
Aantal vragen hierover:
- is 5,9% reŽel?
Ik heb er ook al naar zitten kijken. Volgens mij is het een erg gunstige optie, met als enige nadelen dat het niet onder het depositogarantiestelsel valt (maar de solvabiliteit van Dela lijkt me wel OK), en dat je kosten moet betalen als je het geld voortijdig weer op wilt nemen.

Die 5,9% heb je niet goed geÔnterpreteerd. De verwachtingswaarde van het bedrag dat je bovenop die 2,75% krijgt is 1,0%. Maar 2,75% risicovrij (plus dus eventueel nog wat winstdeling) is bij de huidige marktrente zoals gezegd erg netjes.

• mhr-zip
2,75% klinkt natuurlijk heel veel keer meer als 0,25%. Maar 2,75% is natuurlijk wel weinig voor het risico dat je loopt.

• PHPResource
Mja hoe groot is het risico dat Dela om gaat vallen? Bovendien zullen andere verzekeraars het portefeuille overnemen.

Overigens heb ik de 5,9% direct van hun website, ze gaan hierbij uit van het historische rendement van de afgelopen 20 jaar. Maar ik ben gelukkig niet zo naÔef dat ik dit niet met een korrel zout neem.

@SPT , ga jij het doen denk je?

• finsdefis
  • Laatst online: 00:21

finsdefis

Laaame

quote:
mhr-zip schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 08:43:
2,75% klinkt natuurlijk heel veel keer meer als 0,25%. Maar 2,75% is natuurlijk wel weinig voor het risico dat je loopt.
Welk risico loop je dan?

Als je een aardig bedrag inlegt heb je het afkoopbedrag van § 150,- er zo uit.

I.. I got authoritah?

• mhr-zip
quote:
finsdefis schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:32:
[...]

Welk risico loop je dan?

Als je een aardig bedrag inlegt heb je het afkoopbedrag van § 150,- er zo uit.
Het valt niet onder het depositogarantiestelsel. En bij faillissement sta je als laatste in de rij.

Tuurlijk valt het niet om, maar dat deden banken vroeger ook niet.

• finsdefis

finsdefis

Laaame

quote:
mhr-zip schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:12:
[...]

Het valt niet onder het depositogarantiestelsel. En bij faillissement sta je als laatste in de rij.

Ja, dat klopt. Het is laatst wel door iemand goed onder de loep genomen (van fiscalert geloof ik) en de solvabiliteit was goed. Maar ja, zoals je tweede zin impliceert weet je ook niet of je geld wel veilig is bij banken. Vandaar dat spreiden altijd het devies is w.m.b.

Misschien dat dit topic dan alleen moet zijn voor zaken die onder het DGS vallen. Alhoewel, dan houden we straks geen topic meer over, want niemand wil z'n geld daar nog stallen voor die 0,xx% :')

finsdefis wijzigde deze reactie 29-03-2017 16:16 (14%)

I.. I got authoritah?

• mhr-zip
quote:
finsdefis schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:15:
[...]

Ja, dat klopt. Het is laatst wel door iemand goed onder de loep genomen (van fiscalert geloof ik) en de solvabiliteit was goed. Maar ja, zoals je tweede zin impliceert weet je ook niet of je geld wel veilig is bij banken. Vandaar dat spreiden altijd het devies is w.m.b.
Tot 100.000 zit er nog een garantie stelsel achter en ja ook dat kan falen.
Op DIT moment zal de solvabiliteit van DELA best prima zijn.

Wat ik eerder probeerde aan te geven was dat het verschil tussen 0,2 en 2,75% zo klein is.

Als het nu 8 en 12% zou zijn, dan is het relatieve verschil kleiner. Maar het verschil ik keiharde euro's groter.

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:21
quote:
mhr-zip schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:12:

Ze geven ongeveer een procentpunt meer rente dan 10 jaar hypotheek. Dan moet je je afvragen waarom banken niet in de rij staan voor dat rendement: blijkbaar is het risico aanzienlijk groter dan het risico van een hypotheek, ondanks dat hypotheekschulden in Nederland erg hoog zijn t.o.v. andere landen.
quote:
finsdefis schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:15:
Het is laatst wel door iemand goed onder de loep genomen (van fiscalert geloof ik) en de solvabiliteit was goed.
Ik ken Dela alleen van de uitvaartverzekeringen, dan moeten ze inderdaad flink wat geld in kas hebben, maar daar staan ook flinke toekomstige verplichtingen tegenover.

Het voelt nu een beetje alsof je dankzij de vermogensbelasting die veel hoger is dan de spaarrente gedwongen wordt meer risico te nemen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 03:00
quote:
mhr-zip schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:19:
[...]

Tot 100.000 zit er nog een garantie stelsel achter en ja ook dat kan falen.
Op DIT moment zal de solvabiliteit van DELA best prima zijn.
Dan doel je op de opvangregeling van DNB? Daar zitten wel strenge voorwaarden aan zo te zien:
quote:
Voorwaarde is dat de overlevingskans van de portefeuille van tevoren vast moet staan. Daardoor is de kans groot dat de extern beschikbaar gestelde middelen aan het eind weer kunnen worden terugbetaald ťn dat daarop een redelijk rendement kan worden behaald.
http://www.toezicht.dnb.nl/2/50-202206.jsp
Dit is overigens van de website die door Dela zelf gelinkt wordt vanaf (onder kopje 'Het verschil tussen een spaardeposito en spaarverzekering'):
https://www.dela.nl/verze...arverzekering/vergelijken

Als het bedrijf failliet gaat is het dus niet onredelijk om te verwachten dat de gehele inleg verloren gaat. En wat je al benadrukt, op dit moment is de solvabiliteit prima (als ik eerdere reacties hier mag geloven), maar dat is geen garantie voor de situatie over 5 of 10 jaar. Nou weet ik niet hoe lang dit product al aangeboden wordt, maar het is inherent aan die minimale looptijd dat er zeker nu (bij lage rente) veel klanten bijkomen (want gunstig), terwijl er relatief weinig geld op zullen nemen (want weinig alternatief naast beleggen en 150 'boete'). Mocht de rente gaan klimmen, of de looptijd voor sommigen aflopen, dan heb je natuurlijk meer mensen die gaan opnemen, waardoor de solvabiliteit minder kan worden en een soort bankrun zou kunnen ontstaan. Dan is het de vraag of het bedrijf dat aankan (houd er rekening mee dat ze naast het ingelegde geld ook nog een aanzienlijk bedrag aan rente zullen moeten verdienen).

Edit: Overigens zijn er spaardeposito's voor 10 jaar die ook een redelijke rente hebben ťn onder het dgs vallen. Zie deze vergelijker: https://www.spaarrente.nl/spaardeposito.aspx. Dan is de Dela optie minder dan een procentpunt verschil in rente voor veel meer risico.

Jb! wijzigde deze reactie 29-03-2017 16:50 (6%)

• RodeStabilo
  • Niet online
LPB blijft gelijk op 0,5% voor april

• Onbekend
  • Laatst online: 00:09
http://www.nu.nl/buitenla...-turkse-nederlanders.html

Turkije gaat dus de bankrekeningen blokkeren, van o.a. de blokkeert Bank Asya. Ik vermoed zelf dat ze dat voor de Anadolubank dat ook gaan doen, en daar hebben wel wat mensen wat geld op staan.

Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:23
Ik denk niet dat de Turkse overheid invloed heeft op Anadolubank Nederland N.V., dat is namelijk het bedrijf dat in ons land opereert onder die naam en voorkomt in de lijst met bankvergunningen die zijn uitgegeven door DNB. Op zich zou het wel een aardige testcase zijn, hoe zou worden omgegaan met het DGS als een buitenlandse overheid tegeoeden zou blokkeren (als dat Łberhaupt mogelijk is?).
Dit soort gebeurtenissen van geoplitieke aard geeft nogmaals aan hoe fragiel het globale monetaire systeem is.

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Moneyou heeft sinds 8 april nieuwe spaarrekeningnummers (eigen bankcode). Wilde mijn periodieke overschrijving opnieuw instellen, maar mijn ING-app meldde dat het overmaken naar dit rekeningnummer niet kon. Odd, dus even gaan zoeken, en de website van MY geeft al aan dat het nog wat dagen kan duren voordat de reknrs worden geaccepteerd. Denk ik deel het even voor het geval anderen er ook tegenaan lopen :)
quote:
Let op: als je geld overboekt vanaf je tegenrekening kun je de melding krijgen dat het rekeningnummer niet bestaat. Gebruik dan nog even je oude rekeningnummer. In de loop van de week is het mogelijk om vanaf alle Nederlandse banken overboekingen naar het nieuwe rekeningnummer te doen.
-update-
Ze hebben zelf nu ook gister + vandaag daar een mailtje over naar klanten verstuurd, wel zo netjes :)
Het is me zojuist via ING gelukt om een nieuwe periodieke overboeking in te plannen.

2Dutch wijzigde deze reactie 13-04-2017 20:13 (12%)

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten | Zero knowledge encrypted cloudopslag: sync.com |

• DrivinUCrazy
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 22:09

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik liep er ook al tegenaan bij de Rabo. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

LPB gooit voor mei de rente omlaag naar 0.45 procent (was 0.5 procent) :(

Virussen? Scan ze hier! | Anti-spam? Stichting Spamvrij.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2Dutch
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

quote:
2Dutch schreef op woensdag 12 april 2017 @ 11:24:
-update-
Ze hebben zelf nu ook gister + vandaag daar een mailtje over naar klanten verstuurd, wel zo netjes :)
Het is me zojuist via ING gelukt om een nieuwe periodieke overboeking in te plannen.
Heb dit even in de gaten gehouden, viel me namelijk op dat ik nog geen 'inkomend bedrag'-mailtje had gezien van MY: bij ING is het op de 29e gereserveerd, maar het staat er nog niet bij bij MY, en zie nu dat de afschrijfdatum naar 2 mei is gezet. Dit heb ik nog niet eerder gezien bij een ING > MY-overschrijving als ik naar de eerdere transacties kijk, dus misschien een gevolg van de overgang.

Over 2 maanden loopt mijn deposito bij MY af met 1,05% rente, klinkt gigantisch als je nu de rente-overzichten bekijkt..maar eens kijken naar andere manieren om mijn centjes nog een beetje te laten groeien :+

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten | Zero knowledge encrypted cloudopslag: sync.com |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

Moderator Spielerij

1+1 is niet altijd 2

Wijziging spaarrente met ingang van 9 mei 2017 (ING):
  1. Saldo tot §75.000,00
    Was 0,20%, wordt 0,15%
  2. Saldo van §75.000,00 tot en met §1.000.000,00
    Was 0,30%, wordt 0,20%
Wijziging spaarrente - ING - Sparen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 22-08 16:13

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Bij ABN Amro ging onlangs de spaarrente ietsje omhoog, alleen ging dan wel de bonusrente naar 0%.

www.digitalracing.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-08 13:45
Zijn er nog wat spaaracties voor het vakantie geld? Enige wat ik kan vinden is bij de ING een erop uit kaart (korting voor dagjes uit) of 2.500 rentepunten, als je 500 of meer spaart.

Bij Knab 50 euro spaargeld als je een rekening opent.

Nog meer?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:23
Die §50 bij Knab krijg je alleen als je overstapt van je huidige bank naar hun en daarbij gebruik maakt van de overstapservice. Niet als je alleen maar een rekening opent. De rekening kost §5 per maand, dus in feite krijg je 10 maanden gratis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Kan je beter naar SNS overstappen. Krijg je ook 50 euro, betaalrekening kost 2,50 euro per maand. Kan je 20 maanden gratis aanblijven terwijl de overstapservice 13 maanden loopt. En om on topic te gaan: je krijgt 0,4% rente op betaal Ťn spaarrekening. Is toch hoger dan ING/Rabo/ABN.

Joosie200 wijzigde deze reactie 23-05-2017 12:21 (22%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:19
quote:
evleerdam schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:53:
Zijn er nog wat spaaracties voor het vakantie geld? Enige wat ik kan vinden is bij de ING een erop uit kaart (korting voor dagjes uit) of 2.500 rentepunten, als je 500 of meer spaart.

Nog meer?
Banken hebben je vakantiegeld liever niet: https://www.rtlz.nl/perso...achten-op-je-vakantiegeld

Dus lekker op vakantie zou ik zeggen. :P

• icecreamfarmer
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-08 07:48
quote:
evleerdam schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 11:53:

Nog meer?
Binck voor transactie tegoed. Maar is ook 10tjes werk.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
ABN wijziging Direct Kwartaal Sparen
code:
1
2
3
4
5
6
7
Direct Kwartaal Sparen

Renteopbouw Rentepercentage

basisrente  0,15% (was 0,20%)
bonusrente  0,00% (was 0,00%)
maximale rente  0,15% (was 0,20%)

Het gaat hard richting de 0

RodeStabilo wijzigde deze reactie 09-06-2017 13:44 (6%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:45
quote:
RodeStabilo schreef op vrijdag 9 juni 2017 @ 13:44:
ABN wijziging Direct Kwartaal Sparen
code:
1
2
3
4
5
6
7
Direct Kwartaal Sparen

Renteopbouw Rentepercentage

basisrente  0,15% (was 0,20%)
bonusrente  0,00% (was 0,00%)
maximale rente  0,15% (was 0,20%)

Het gaat hard richting de 0
Rente Direkt Sparen gaat ook naar 0,15% (was 0,20%)
Rente Vermogens Spaarrekening: Basisrente wordt 0,10% (was 0,15%), Bonusrente blijft 0,25%.

(Gaat dus ook over ABN AMRO) Wijziging gaat in per 15 juni.

Jesse wijzigde deze reactie 09-06-2017 14:01 (5%)

• StecaGrid
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 22:41
Onlangs hebben we een dochter gekregen. Voor haar sparen we via meerdere etf's. Voor onszelf zitten we bij de ING en de ING biedt de Groei Groter rekening aan. Een rekening op naam van het kind waar we als ouders zeggenschap over hebben tot haar 18e verjaardag.
We zijn niet voornemens om maandelijks of eenmalig een bedrag voor haar naar de ING te boeken. Dit gebeurt immers al via de ETF 's.

Het rentepercentage van de Groei Groter rekening is 0,50%.dit is meer dan de 0,15% die we zelf ontvangen. Nu kunnen we natuurlijk een fors deel van ons eigen geld hierop zetten voor de extra rente. Zie ik nu iets over het hoofd?

• Martinusz
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 23:25
quote:
StecaGrid schreef op maandag 12 juni 2017 @ 14:57:
Onlangs hebben we een dochter gekregen. Voor haar sparen we via meerdere etf's. Voor onszelf zitten we bij de ING en de ING biedt de Groei Groter rekening aan. Een rekening op naam van het kind waar we als ouders zeggenschap over hebben tot haar 18e verjaardag.
We zijn niet voornemens om maandelijks of eenmalig een bedrag voor haar naar de ING te boeken. Dit gebeurt immers al via de ETF 's.

Het rentepercentage van de Groei Groter rekening is 0,50%.dit is meer dan de 0,15% die we zelf ontvangen. Nu kunnen we natuurlijk een fors deel van ons eigen geld hierop zetten voor de extra rente. Zie ik nu iets over het hoofd?
Zit er niet een maximum inleg aan per jaar bijvoorbeeld?
Zoals bij zilvervloot, maximaal 600 inleg per jaar...

Float like a butterfly, sting like a bee.

• bat266
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 22-08 16:04
quote:

Als dit een rekening is die op naam kind staat gaat t geld ook per 18 jaar naar kind. Zijn er verder nog beperkingen met t geld eraf halen?

Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 06-08 23:22

CaLeX

Maar NC'walst'liever

quote:

Wat is de meerswaarde van deze rekening tegenover internetbanken bijvoorbeeld een MoneYou (ook 0.5%) of Nibc (0.45 vrij opneembaar of tot 1% als je het in deposito's weg zet)

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

Acties:
  • +1Henk 'm!

• One-eye864
quote:
CaLeX schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:38:
[...]
Wat is de meerswaarde van deze rekening tegenover internetbanken bijvoorbeeld een MoneYou (ook 0.5%) of Nibc (0.45 vrij opneembaar of tot 1% als je het in deposito's weg zet)
En vergeet Knab niet met 0,55% vrij opneembaar of 0,65% bij kwartaalsparen

• CaLeX
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 06-08 23:22

CaLeX

Maar NC'walst'liever

quote:
One-eye864 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:41:
[...]
En vergeet Knab niet met 0,55% vrij opneembaar of 0,65% bij kwartaalsparen
Heeft die geen termijn kosten?

offtopic:
[DPC]Noizy Cows Join ons op RC5-72,OGR-25,TSC,DPAD of R@H. JOIN de grootste van DPC 4 more FUN, STATS and FLUSHING

• One-eye864
quote:
CaLeX schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:43:
[...]

Heeft die geen termijn kosten?
Ze hebben meerdere pakketten waaronder het basis pakket. deze is gratis en dan kan je sparen tot 50K daarboven heb je wel een pakket nodig van 5 euro per maand.

Trouwens dit limiet is per persoon dus ik hoef bijv pas vanaf 100K te gaan betalen omdat mijn vrouw en ik beide een rekening bij Knab hebben.

• StecaGrid
quote:
CaLeX schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:38:
[...]
De meerwaarde is dat het rompslomp scheelt. Met alleen het bsn nummer is ie aan te maken. Ik heb niet direct de behoefte om bij meerdere banken te zitten. Ik kan realtime bij het geld ING >ING. Uiteraard zorg ik dat het voor haar 18e weer weg is. Bovendien kan ik het in de toekomst alsnog als rekening voor haar gebruiken.
Ik vraag me af of ik belasting technisch of juridische iets fout doe door bijvoorbeeld als ze 14 is bijvoorbeeld 10k terug te storten. Denk aan erfbelasting of dat zij er juridisch toch recht op heeft.

• finsdefis

finsdefis

Laaame

quote:
StecaGrid schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:14:
[...]

De meerwaarde is dat het rompslomp scheelt. Met alleen het bsn nummer is ie aan te maken. Ik heb niet direct de behoefte om bij meerdere banken te zitten. Ik kan realtime bij het geld ING >ING. Uiteraard zorg ik dat het voor haar 18e weer weg is. Bovendien kan ik het in de toekomst alsnog als rekening voor haar gebruiken.
Ik vraag me af of ik belasting technisch of juridische iets fout doe door bijvoorbeeld als ze 14 is bijvoorbeeld 10k terug te storten. Denk aan erfbelasting of dat zij er juridisch toch recht op heeft.
Eerlijk gezegd denk ik dat je dat soort kwesties het beste kan vermijden door met weinig moeite een rekening zonder voorwaarden te openen bij een andere bank. Binnen een dag staat het alsnog op je ING-rekening. Dan heb je hetzelfde rentepercentage zonder onderstaande problemen.

Het hoort gewoon bij je eigen vermogen (box 3) in geval van een minderjarig kind, maar je mag het niet zomaar aan iets anders dan je kind uitgeven. Ik meen me te herinneren dat het als vorm van bewind gezien wordt. Dat werkt dus beperkender dan elders een rekening openen imo, aangezien het geld wel al juridisch gezien geschonken is aan je kind(-eren).

finsdefis wijzigde deze reactie 12-06-2017 19:32 (3%)

I.. I got authoritah?

• One-eye864
quote:
StecaGrid schreef op maandag 12 juni 2017 @ 18:14:
[...]

Als de rekening op haar naam staat heeft zij inderdaad recht op het geld op deze rekening. Iedere storting die je doet op deze rekening is een schenking aan je dochter. Als je een (groot) bedrag van deze rekening afhaalt is dat feitelijk een schenking van je dochter aan jou. Er zijn vrijstelling van § 5.320 per jaar (van jou naar haar maar ook andersom!) alles daarboven zal belast worden als schenking.

Wel heb je eenmalig (in je leven) de kans om meer te schenken via de verhoogede vrijdstelling maar daarmee beslis je nu al voor je dochter dat ze daar geen gebruik meer van kan maken de rest van haar leven. Voor mij zou dit zeker niet de moeite waard zijn en ik heb daarom ook een extra rekening bij Knab lopen voor de extra rente.

Zie ook o.a. de site van de Belastingdienst

• StecaGrid
't leek ook iets te makkelijk. Bedankt voor het meedenken en de goede adviezen!

• Def1ant
quote:
One-eye864 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 10:40:
[...]
Als de rekening op haar naam staat heeft zij inderdaad recht op het geld op deze rekening. Iedere storting die je doet op deze rekening is een schenking aan je dochter. Als je een (groot) bedrag van deze rekening afhaalt is dat feitelijk een schenking van je dochter aan jou. Er zijn vrijstelling van § 5.320 per jaar (van jou naar haar maar ook andersom!) alles daarboven zal belast worden als schenking.

Wel heb je eenmalig (in je leven) de kans om meer te schenken via de verhoogede vrijdstelling maar daarmee beslis je nu al voor je dochter dat ze daar geen gebruik meer van kan maken de rest van haar leven. Voor mij zou dit zeker niet de moeite waard zijn en ik heb daarom ook een extra rekening bij Knab lopen voor de extra rente.

Zie ook o.a. de site van de Belastingdienst
Betekent dit dan ook, dat als een kindspaarrekening opgeheven wordt en dat geld naar de tegenrekening geboekt wordt, er per definitie schenkingsbelasting geheven wordt (indien meer dan de vrijstelling, dus zeg maar 10k §)?

(Ik was van plan die rekening in een paar grote stappen leeg te maken en over te gaan naar ETF's vanwege de toch nog verre toekomst en zeer lage rentestanden).

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 20:53
Dat kan je dan vermijden door ergens vast te gaan leggen dat het geen schenking aan jezelf betreft. Bijvoorbeeld door die ETF's te kopen met een rekening van je kind, maar er zijn vast andere manieren die praktischer zijn zoals een schriftelijke verklaring oid. Vast wel wat over te vinden.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• One-eye864
quote:
Def1ant schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:34:
[...]

Betekent dit dan ook, dat als een kindspaarrekening opgeheven wordt en dat geld naar de tegenrekening geboekt wordt, er per definitie schenkingsbelasting geheven wordt (indien meer dan de vrijstelling, dus zeg maar 10k §)?

(Ik was van plan die rekening in een paar grote stappen leeg te maken en over te gaan naar ETF's vanwege de toch nog verre toekomst en zeer lage rentestanden).
Niet als de rekening bij de broker waar je de EFT's koopt op naam van het kind staat. als een eventuele tussenrekening niet op naam van het kind staat maar het geld enkel via die rekening doorgeboekt wordt lijkt mij niks aan de hand.

• Onbekend
  • Laatst online: 00:09
En ook de rente van Centraal Beheer gaat naar beneden van 0,40% naar 0,30% vanwege de "algemene renteontwikkeling".
Een aantal banken hebben een rentepercentage van 0,5 of hoger.

Sudoku oplosser | Nieuw!!! De moeilijke puzzel!. Probeer hem eens uit!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 20:21
quote:
Def1ant schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 21:34:
Mag een minderjarige wel schenkingen doen? Het geld is van het kind, als je het naar jezelf overboekt houdt het kind een vordering op jou, alle reden dus om geen schenkingsbelasting te betalen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• One-eye864
quote:
RemcoDelft schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 18:02:
[...]

Mag een minderjarige wel schenkingen doen? Het geld is van het kind, als je het naar jezelf overboekt houdt het kind een vordering op jou, alle reden dus om geen schenkingsbelasting te betalen.
Ja een kind mag ook schenkingen doen maar ook maar (zeer) beperkt per jaar binnen de vrijstelling.

Persoonlijk snap ik de echt niet zo goed wat de moeite is om een gratis (!) rekening aan te maken bij bijv. Knab. Kost een keer een kwartiertje om aan te vragen maar geen gedoe met de Belastingdienst

• jooncheez
  • Laatst online: 20-08 15:17
quote:
One-eye864 schreef op maandag 12 juni 2017 @ 15:45:
[...]
Ze hebben meerdere pakketten waaronder het basis pakket. deze is gratis en dan kan je sparen tot 50K daarboven heb je wel een pakket nodig van 5 euro per maand.

Trouwens dit limiet is per persoon dus ik hoef bijv pas vanaf 100K te gaan betalen omdat mijn vrouw en ik beide een rekening bij Knab hebben.
Je moet blijkbaar eerst 3 maanden gratis het Plus pakket proberen, voordat je het basis pakket kan kiezen...

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• One-eye864
quote:
jooncheez schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:43:
[...]

Je moet blijkbaar eerst 3 maanden gratis het Plus pakket proberen, voordat je het basis pakket kan kiezen...
Klopt. Maar dat is toch geen probleem?

• jooncheez
  • Laatst online: 20-08 15:17
quote:
One-eye864 schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:43:
[...]
Klopt. Maar dat is toch geen probleem?
Zeker niet, maar dit was uit hun website niet op te maken. Vandaar dat ik nooit Knab heb genomen tot nu toe.

[XBO/PSN: BroedersKolk]

• One-eye864
quote:
jooncheez schreef op woensdag 28 juni 2017 @ 09:48:
[...]

Zeker niet, maar dit was uit hun website niet op te maken. Vandaar dat ik nooit Knab heb genomen tot nu toe.
Nee klopt ze hebben deze optie goed verborgen. De link naar hun productpagina is ook niet p de site makkelijk terug te vinden.

Maar het werkt echt. ik ben na ruim twee jaar tevreden premium/plus klant te zijn geweest terug gegaan naar basis en gebuik het pakket enkel voor de hogere spaarrente en dit kost mij niks.

• Brent
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-08 14:39
Knab verlaagt m.i.v. dit weekend de rentetarieven (altijd fijn hoe ruim tevoren dat gemeld wordt :+):

Betalen
Over je saldo tot § 250.000: 0,10% (was 0,15%)
Over je saldo vanaf § 250.000: 0,00% (ongewijzigd)
Flexibel Sparen
Over je saldo tot § 500.000: 0,50% (was 0,55%)
Kwartaal Sparen
Basisrente over je saldo tot § 500.000: 0,35% (was 0,40%)
Bonusrente over je saldo tot § 500.000: 0,20% (was 0,25%)
Vermogensbeheer
Over je liquide saldo tot § 500.000: 0,50% (was 0,55%)
Gemaksbeleggen

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

• Ernie
  • Laatst online: 22-08 15:00
Zijn er ook mensen die via Savedo ťťn of twee jaar deposito's hebben afgesloten. De rentes liggen rond de 1.1 of 1.2% en vallen onder depositogarantiestelsel. (Zie spaarrente.nl).

• finsdefis

finsdefis

Laaame

quote:
Ernie schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 14:35:
Zijn er ook mensen die via Savedo ťťn of twee jaar deposito's hebben afgesloten. De rentes liggen rond de 1.1 of 1.2% en vallen onder depositogarantiestelsel. (Zie spaarrente.nl).
Weet niet of ik die moeite wil nemen. Gaat allemaal via Savedo en geen direct contact dacht ik, ze vragen om bewijs van beroep(?) en het zijn banken in landen die niet helemaal stabiel zijn qua economie (ItaliŽ en Portugal). Hoewel Portugal enigszins herstellende is. En bij faillisement van bijvoorbeeld banken uit TsjechiŽ of Polen wordt er in de lokale valuta uitbetaald. Ook zag ik dat je ook nog eens wat moet doen om de "bronbelasting" die ze heffen te omzeilen.

Maar ik ben wat dit betreft wat risico-avers op de korte termijn. Voor op de zeer lange termijn (>30jr) beleg ik dan liever qua risk/reward en op de korte termijn vind ik het die paar centen niet waard.

I.. I got authoritah?

• Ernie
quote:
finsdefis schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 15:32:
[...]

Weet niet of ik die moeite wil nemen. Gaat allemaal via Savedo en geen direct contact dacht ik, ze vragen om bewijs van beroep(?) en het zijn banken in landen die niet helemaal stabiel zijn qua economie (ItaliŽ en Portugal). Hoewel Portugal enigszins herstellende is. En bij faillisement van bijvoorbeeld banken uit TsjechiŽ of Polen wordt er in de lokale valuta uitbetaald. Ook zag ik dat je ook nog eens wat moet doen om de "bronbelasting" die ze heffen te omzeilen.

Maar ik ben wat dit betreft wat risico-avers op de korte termijn. Voor op de zeer lange termijn (>30jr) beleg ik dan liever qua risk/reward en op de korte termijn vind ik het die paar centen niet waard.
Ik ben geneigd naar Spaardeposito's voor het deel wat normaal in obligaties zou gaan in mijn portefeuille vandaar de vraag. Het klopt wat je zegt over de bronbelasting. Het is in veel gevallen wel terug te krijgen maar kost tijd. Het risico is er in principe niet als je onder de §100.000 blijft. Maarja als het misgaat hoe lang moet je wachten op je geld. Het gaat uiteindelijk maar om zulke kleine bedragen. §0.70 extra per §100. Is het dat waard.....

• RodeStabilo
  • Niet online
LPB blijft gelijk @ 0,45% voor juli 2017.

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 23:20
quote:
Brent schreef op donderdag 29 juni 2017 @ 13:45:
Knab verlaagt m.i.v. dit weekend de rentetarieven (altijd fijn hoe ruim tevoren dat gemeld wordt :+):

Betalen
Over je saldo tot § 250.000: 0,10% (was 0,15%)
Over je saldo vanaf § 250.000: 0,00% (ongewijzigd)
Flexibel Sparen
Over je saldo tot § 500.000: 0,50% (was 0,55%)
Kwartaal Sparen
Basisrente over je saldo tot § 500.000: 0,35% (was 0,40%)
Bonusrente over je saldo tot § 500.000: 0,20% (was 0,25%)
Vermogensbeheer
Gemaksbeleggen
Kreeg het bericht ook inderdaad, ook al "slaapt" mijn KNAB rekening op het moment, heb er geen saldo meer op staan. Uit gemaksoverwegingen staat alles op mijn Regiobank spaarrekening, echter is daar de rente vorige week (21 juni) ook weer verder gezakt:

Spaar-op-Maat Vrij (saldo tot § 5.000) van 0,10% naar 0,05%
Spaar-op-Maat Vrij (saldo § 5.000 tot § 10.000) van 0,20% naar 0,15%
Spaar-op-Maat Vrij (saldo § 10.000 of meer) van 0,30% naar 0,25%

Geen rente of zelfs negatieve rente lijkt in aantocht. Toch maar weer spaargeld naar mijn KNAB rekening overmaken, dit gaat nergens meer over.

• zaalspeler
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 30-06 12:37
Bij advanzia kan je je geld voor 1% tot het einde van dit jaar laten staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Overspeed
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:28
Moneyou verlaagt de spaarrente:
quote:
De rente voor de variabele spaarproducten wordt per 14 juli 2017 verlaagd:
Moneyou Sparen - Vrij opneembaar: 0,45%* variabele rente (dit was 0,50%)
Moneyou Sparen - Kwartaal Spaarrekening: 0,45%* variabele rente (dit was 0,50%)

Overspeed wijzigde deze reactie 04-07-2017 00:34 (5%)

Er is in Nederland niets beter beveiligd dan de snelwegen m.b.v. mobiele flitsteams, flitspalen, (on)opvallende surveillance-auto's, etc. Als er in mijn huis wordt ingebroken, dan kan ik beter de A2 oprennen dan 112 bellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernie
quote:
Overspeed schreef op dinsdag 4 juli 2017 @ 00:33:
Moneyou verlaagt de spaarrente:

[...]
Wat me aan dat mailtje nog het meeste opviel is dat de spaarrente op een 2 jaars deposito bij Moneyou 0.1% is met een basisrente van 0.05%.

• Robtimus
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:32

Robtimus

me Robtimus no like you

NN heeft ook een verlaging van 0.45% naar 0.4% aangekondigd. En de regering gaat nog steeds uit van een minimumpercentage van 1,63%...

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
Stanzinist | Vroeger IceManX | system specs

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*