Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 134 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.215.488 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:37:
[...]

Vergeet het koersrisico niet. Als tussen storten en opnemen de dollar daalt ten opzichte van de euro is het rendement dus ook lager. Daarom de hogere rente, het risico is ook hoger.
Sparen in vreemde valuta is in mijn boekje een belegging in vreemde valuta. . De jaarlijkse bandbreedte is vaak veel groter dan alleen de rente.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw0AfxDbLP0UTozGjGgFAlqKBWs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lO8UN5bQLnBOqaeoEdm33RIA.png?f=user_largeBron

offtopic:
Dat gezegd hebbende, als je iets wil kopen in dollars, kan het soms toch gunstig zijn om een dollarrekening aan te houden. Bijvoorbeeld je koopt iets van $10.000 en je verwacht dat de koers stijgt, dan koop je $10.000 in op een dollarrekening en heb je profijt als de koers inderdaad stijgt. Als de koers toch daalt heb je in ieder geval het koersrisico afgedekt c.q. verzekerd.

Voor dit topic zou ik sparen in buitenlandse valuta onder belegging scharen. Een uitzondering die ik kan bedenken is dat je spaart in een valuta die gekoppeld is aan de Euro. Maar ook daar heb je geen garanties, de koppeling kan zo maar vervallen en stabiel is het vaak niet. De Deense kroon is een voorbeeld van een aan de euro gekoppelde munt, maar je voor het openen wordt je doorgaans geacht inwoner zijn van Denemarken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:18
Ik was nog even aan het puzzelen met het vraagstuk van mijn ouders om een deposito te openen onder naam van beide (en/of rekening), specifiek waarschijnlijk bij Credit Europe (3,40% voor 1 jaar tot 3,55% voor 3 jaar, langer 3,00%). En kwam daarbij ook dit overzicht op geld.nl tegen. Een stuk meer banken die het ondersteunen dan ik dacht. Alleen OpenBank, BigBank, Centraal Beheer, Lloyds en Raisin niet (op OpenBank na ondersteunen ze wel een e.o. rekening als tegenrekening (/afgeleide identificatie?, OB heeft natuurlijk geen tegenrekening)).

Specifiek voor Credit Europe is het proces wel uhm, apart? proces. Waarbij de een de rekening moet openen, wat tegenwoordig alleen via de app lijkt te kunnen (incl identificatie), en daarna moet je een (papieren) formulier invullen en per mail / post opsturen, incl. kopie van ID kaart, en een identificatie storting doen, om een tweede rekeninghouder toe te voegen.
Een rekening direct openen als en/of rekening lijkt dus niet mogelijk te zijn (toen ik jaren terug met/voor hen een rekening bij LPB heb geopend kon dat wel in een keer).

Edit/toevoeging:
Overigens vraag ik mij daarbij ook af hoe die tweede persoon (die nog geen klant hoeft te zijn) een account krijgt. En of het inderdaad een tweede persoon gekoppeld aan één rekening is of twee personen aan een account. Dus hoe zit het met openen spaarrekening => openen deposito (waarbij geld op spaarrekening gestort moet zijn). Betekent dat dan dat je de spaarrekening op naam van beide zet maar het deposito nog op één naam staat? En wat gebeurt er dan als die persoon zou komen te overlijden? Komt het deposito dan te vervallen omdat de enige houder "niet meer is"? (Waarmee het geld op spaarrekening komt die weer wel twee eigenaren heeft?)

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 13-09-2023 09:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:
Ik was nog even aan het puzzelen met het vraagstuk van mijn ouders om een deposito te openen onder naam van beide (en/of rekening), specifiek waarschijnlijk bij Credit Europe (3,40% voor 1 jaar tot 3,55% voor 3 jaar, langer 3,00%).
Kan nog wel wat beter. Wij hebben (na een tip in dit topic _/-\o_ ) een en/of rekening lopen bij DHB (Solidextra Deposito), waarvan de rente nu 3.64% is. Looptijd kun je zelf kiezen (2-5 jaar).

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 13-09-2023 09:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Andrehj schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:48:
[...]

Kan nog wel wat beter. Wij hebben (na een tip in dit topic _/-\o_ ) een en/of rekening lopen bij DHB (Solidextra Deposito), waarvan de rente nu 3.64% is. Looptijd kun je zelf kiezen ((2-5 jaar).
Dat was wel die gekoppelde rente aan de Europese rente something something die gedurende de looptijd kan veranderen?

Met wat ik nu zo zie een gegarandeerde (basis) rente van rond de 2% (afhankelijk van looptijd). Waarbij de "bonus" per kwartaal berekend wordt. Zou ik zelf al tricky vinden, laat staan aanbevelen bij mijn ouders die er gegarandeerd niks van zullen snappen. En dat voor maximaal 0,24% extra (wat bij inleg wat zij hebben aangegeven maar om een paar tientjes per jaar gaat maximaal).

Edit/toevoeging:
Of ja, ik schrijf maximaal paar tientjes. Maar dat ligt natuurlijk aan wat de Euribor doet. Als die verder stijgt zal het verschil groter worden, maar als die daalt kan de rente ook veel lager worden dan bij een normaal deposito (tot zelfs 1,75% maar bij een 1 jaars deposito. Maar kans op ineens zo'n forse daling binnen 1 jaar is relatief gering).

[ Voor 18% gewijzigd door RobertMe op 13-09-2023 10:15 ]

Anoniem: 1650234

Specifiek voor Credit Europe is het proces wel uhm, apart? proces. Waarbij de een de rekening moet openen, wat tegenwoordig alleen via de app lijkt te kunnen (incl identificatie), en daarna moet je een (papieren) formulier invullen en per mail / post opsturen, incl. kopie van ID kaart, en een identificatie storting doen, om een tweede rekeninghouder toe te voegen.
Een rekening direct openen als en/of rekening lijkt dus niet mogelijk te zijn (toen ik jaren terug met/voor hen een rekening bij LPB heb geopend kon dat wel in een keer).
Is dit alleen het geval bij het toevoegen van een tweede rekening houder of uberhaupt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:44
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:24:knip

Overigens vraag ik mij daarbij ook af hoe die tweede persoon (die nog geen klant hoeft te zijn) een account krijgt. En of het inderdaad een tweede persoon gekoppeld aan één rekening is of twee personen aan een account. Dus hoe zit het met openen spaarrekening => openen deposito (waarbij geld op spaarrekening gestort moet zijn). Betekent dat dan dat je de spaarrekening op naam van beide zet maar het deposito nog op één naam staat? En wat gebeurt er dan als die persoon zou komen te overlijden? Komt het deposito dan te vervallen omdat de enige houder "niet meer is"? (Waarmee het geld op spaarrekening komt die weer wel twee eigenaren heeft?)
Beiden krijgen eigen inloggegevens. Gekoppeld aan 1 tegenrekening. Rechten en plichten zijn beider verantwoordelijkheid. Eerste persoon draagt volledige verantwoordelijkheid voor wat persoon 2 doet of laat.

• RobertMe
Anoniem: 1650234 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:15:
[...]

Is dit alleen het geval bij het toevoegen van een tweede rekening houder of uberhaupt?
Welk stuk doel je specifiek op?
Klant worden moet perse via de app, altijd.
Om een tweede rekeninghouder toe te voegen moet dit altijd via het (papieren) formulier per mail / post.

Dat is wat ik zo aflees op de website. Praktijkervaring heb ik er niet mee. Heb er zelf wel 3 jaar terug een deposito geopend, en toen was het in ieder geval zeer zeker niet via app. Heb toen wel iets op papier gedaan, maar wat weet ik niet meer 100% zeker (of dat volledig openen van de rekening was, openen van deposito, of beiden).

• RobertMe
Appeltjeeitje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:18:
[...]

Beiden krijgen eigen inloggegevens. Gekoppeld aan 1 tegenrekening. Rechten en plichten zijn beider verantwoordelijkheid. Eerste persoon draagt volledige verantwoordelijkheid voor wat persoon 2 doet of laat.
En v.w.b. het stukje met "tweede persoon aan een rekening toevoegen"? Is dat rekening als in een heel specifieke rekening (/IBAN) of alle rekeningen van die klant? Ergo: moet dat formulier dan worden ingevuld voor de spaarrekening + deposito, of eenmalig voor beiden? Dat kan ik niet opmaken uit de bewoording op de website (/ik lees echt per rekening / IBAN, maar dat lijkt mij niet perse heel logisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:44
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:22:
[...]

En v.w.b. het stukje met "tweede persoon aan een rekening toevoegen"? Is dat rekening als in een heel specifieke rekening (/IBAN) of alle rekeningen van die klant? Ergo: moet dat formulier dan worden ingevuld voor de spaarrekening + deposito, of eenmalig voor beiden? Dat kan ik niet opmaken uit de bewoording op de website (/ik lees echt per rekening / IBAN, maar dat lijkt mij niet perse heel logisch).
Je opent 1 en/of rekening met het daarbij behorende identificatieproces voor beide personen. (tegenrekening ook en/of) Deposito openen gewoon via het web met 1 van beide useraccounts (gaat verplichting aan voor beiden)

edit: toevoeging

[ Voor 3% gewijzigd door Appeltjeeitje op 13-09-2023 10:30 ]

• RobertMe
Appeltjeeitje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:28:
[...]

Je opent 1 en/of rekening met het daarbij behorende identificatieproces voor beide personen. (tegenrekening ook en/of) Deposito openen gewoon via het web met 1 van beide useraccounts (gaat verplichting aan voor beiden)

Dus het FAQ (+ formulier) is echt "ik wil achteraf iemand toevoegen"? Maar als je je aanmeld als nieuwe klant zit het daar gewoon in als optie om direct een en/of rekening te openen etc. Dat is goed om te weten en scheelt papieren rompslomp (+ dat je er dan vanuit kunt gaan dat alles wat je doet v.w.b. openen deposito etc ook op beide namen staat).

• Remko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-02 08:13
Waarschijnlijk is het antwoord al eerder gegeven, maar heeft iemand recent een rekening geopend bij Advanzia, hoe lang duurt het voordat deze actief is?

RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:19:
[...]

Welk stuk doel je specifiek op?
Klant worden moet perse via de app, altijd.
Om een tweede rekeninghouder toe te voegen moet dit altijd via het (papieren) formulier per mail / post.
Op dat stukje doelde ik inderdaad. Hebben hier nog meer mensen ervaring met CEB (Credit Europe Bank)?
Tevens ook het stukje veiligheid wat betreffende de inlog functies op de website en applicatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Remko schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:08:
Waarschijnlijk is het antwoord al eerder gegeven, maar heeft iemand recent een rekening geopend bij Advanzia, hoe lang duurt het voordat deze actief is?
Het duurde bij mij twaalf dagen voordat mijn rekening was geopend. Je krijgt daarvan een bevestiging. Dan moet je nog eens twee werkdagen wachten om te registreren in de online omgeving. Na registratie kun je je account gebruiken. Al met al, dus twee weken.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-06 15:50
Anoniem: 1650234 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:16:
[...]
Hebben hier nog meer mensen ervaring met CEB (Credit Europe Bank)?
Ja ik. Prima ervaringen. Makkelijk ook dat ik mijn deposito voortijdig kon beëindigen tegen betaling van een geringe boete.

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:08
Anoniem: 1650234 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:16:
[...]

Op dat stukje doelde ik inderdaad. Hebben hier nog meer mensen ervaring met CEB (Credit Europe Bank)?
Tevens ook het stukje veiligheid wat betreffende de inlog functies op de website en applicatie.
Ik ben al klant geworden in de tijd dat er nog geen app was. Nog steeds zeer tevreden.

• RobertMe
Pistachenootje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:32:
[...]

Ja ik. Prima ervaringen. Makkelijk ook dat ik mijn deposito voortijdig kon beëindigen tegen betaling van een geringe boete.
Gering ligt natuurlijk aan de rente die je krijgt. 1% boete vs 0,9% depositorente in mijn geval zoals bekend :X

Nu met rente van minimaal 3% is die 1% boete kinda peanuts idd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:19
Remko schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:08:
Waarom gebruik je dan niet even de zoekfunctie in plaats van een reeds vele malen gestelde (en beantwoorde) vraag nog eens te stellen? :?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Pistachenootje
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:55:
[...]

Gering ligt natuurlijk aan de rente die je krijgt.
Leek me duidelijk dat het om mijn ervaring ging. En het ligt niet alleen aan de rente die je krijgt, ook aan hoe lang je deposito nog loopt. Tenminste dat was zo toen ik er gebruik van maakte.

• RobertMe
Pistachenootje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:22:
[...]

Leek me duidelijk dat het om mijn ervaring ging. En het ligt niet alleen aan de rente die je krijgt, ook aan hoe lang je deposito nog loopt. Tenminste dat was zo toen ik er gebruik van maakte.
Nja, klopt idd, 0,25% per resterend kwartaal oftewel ("om en nabij") 1% per jaar. Dus met 0,90% rente per jaar moet je even over de helft zijn van het deposito om er een zero-sum van te maken (ontvangen rente dekt de boete).

Ik zag bij CEB dat je tijdens de registratie moet kiezen tussen een deposito en flexibele rekening met aansluitend het bedrag wat je wenst in te leggen. Is het niet handiger dat je eerst een flexibele opent en dan overhevelt naar je deposito? Of opent er automatisch een flexibele bij aanmaak van een deposito? :)

• RobertMe
Anoniem: 1650234 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:42:
Ik zag bij CEB dat je tijdens de registratie moet kiezen tussen een deposito en flexibele rekening met aansluitend het bedrag wat je wenst in te leggen. Is het niet handiger dat je eerst een flexibele opent en dan overhevelt naar je deposito? Of opent er automatisch een flexibele bij aanmaak van een deposito? :)
Ik heb 3 jaar terug beide "gekregen". Maar een flexibele heb je sowieso nodig. Daar boek je het geld naar over en als het compleet is wordt het deposito automatisch geopend. Daarnaast wordt standaard de rente uitgekeerd naar de spaarrekening (kun je wel aanpassen naar de tegenrekening) en zal neem ik aan na sluiten / einddatum het geld zelf ook op de spaarrekening worden bijgeschreven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Laatst online: 06:08
Anoniem: 1650234 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 12:42:
Eerst een variabele rente rekening openen, en alles regelen. En een goed gevoel krijgen bij de rekening & bank. Vervolgens een deposito openen op het moment dat je wil (met de dan bekende rente van dat moment). En geld van de variabele rente rekening gebruiken voor het deposito.
Het niet automatisch door laten rollen van het deposito is in ieder geval een optie, default is verlengen.

En na openen van een deposito heb je 2 weken de tijd om je te bedenken (wijzigen/cancelen)

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 13-09-2023 14:42 ]

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Scuderia110 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 20:42:
[...]

Ik liep ook te klooien, je moet sowieso nog 2 dagen wachten na die mail als ik het me goed herinner. En die link waar hierboven naar verwezen wordt is de juiste.
2x dagen vanaf het moment van aanvraag? Dat is dan vandaag. Waar staat trouwens dat aangegeven?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06 22:49

sanook

_/-\o_

Volgens mij hier nog niet voorbij gekomen maar ik zie dat een 6 maanden deposito bij Banca Progretto (via Raisin) nu 4,0% is.

• RobertMe
Appeltjeeitje schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:28:
[...]

Weet jij nog hoe dat precies in zijn werk ging? Ik heb de app geïnstalleerd, eerste zaken ingevuld, en tot aan "Bijna klaar, alleen mailadres nog nodig" ingevuld (incl volledige naam, burgerlijke staat, adres, BSN, tegenrekening) maar nog niks terug zien komen v.w.b. en/of (/"tweede persoon toevoegen"), terwijl dit naar mijn idee dus wel "het einde" van het registratieproces is.

Identificatieproces gebruiken ze zo te zien ook IDnow voor, dezelfde partij als Raisin gebruikt. Benieuwd of mijn ouders daar goed doorheen komen :P

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:00
Heb besloten om een 5 jarig deposito te openen bij Renault bank via Raisin.
Nu heb ik het geld maandag overgemaakt, gisteren was het terug te vinden in de app onder 'gereserveerd' voor die deposito. Verder staat er 'aanvraag nog niet doorgestuurd' en een knop om hem weer in te trekken.

Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat ze de aanvraag in behandeling nemen?

• RobertMe
Het Fantoom schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:14:
Nu heb ik het geld maandag overgemaakt, gisteren was het terug te vinden in de app onder 'gereserveerd' voor die deposito. Verder staat er 'aanvraag nog niet doorgestuurd' en een knop om hem weer in te trekken.

Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat ze de aanvraag in behandeling nemen?
Is het account uberhaupt al volledig aangemaakt? Ik lees het namelijk als dat je nieuwe klant bent? Maar dan heb je denk ik nog geen IBAN om het geld naar over te maken.

Daarnaast moest ik voor het openen van een Renault spaarrekening (een jaartje terug) nog een adresbewijs uploaden. Is dat bij een Renault deposito ook het geval? En heb je dat gedaan? Zo nee, zal dat de "blocker" zijn; Zo ja, kan het zijn dat Raisin deze nog niet verwerkt/gecontroleerd heeft.

Daarnaast zou het mij ook niet verbazen als de status niet 100% correct is en het wel is doorgestuurd en (waarschijnlijk) morgen al inzichtelijk is als zijnde geopend.

• SvV_Ying
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 22:02
Het Fantoom schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:14:

Bij mij duurde het zo’n 3 tot 4 dagen in totaal. Dus ik denk dat je voor het weekend nog een definitieve bevestiging van de deposito hebt.

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:00
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:23:
[...]

Is het account uberhaupt al volledig aangemaakt? Ik lees het namelijk als dat je nieuwe klant bent? Maar dan heb je denk ik nog geen IBAN om het geld naar over te maken.

Daarnaast moest ik voor het openen van een Renault spaarrekening (een jaartje terug) nog een adresbewijs uploaden. Is dat bij een Renault deposito ook het geval? En heb je dat gedaan? Zo nee, zal dat de "blocker" zijn; Zo ja, kan het zijn dat Raisin deze nog niet verwerkt/gecontroleerd heeft.

Daarnaast zou het mij ook niet verbazen als de status niet 100% correct is en het wel is doorgestuurd en (waarschijnlijk) morgen al inzichtelijk is als zijnde geopend.
De video verificatie + foto van document bij Raisin heb ik al doorlopen, dat zijn de voorwaarden voordat je account wordt geactiveerd.

Bij het selecteren van de Renault deposito moest ik nogmaals een foto van een document doorsturen (heb weer dezelfde belastingbrief gebruikt) en het geld overmaken naar Raisin. Het lijkt allebei gelukt te zijn, ik kan ook nergens meldingen vinden in de app dat er nog iets niet in orde zou zijn.

Zal nog maar even afwachten, was alleen benieuwd of dit een kwestie van dagen of weken gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
Het Fantoom schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:42:
[...]

De video verificatie + foto van document bij Raisin heb ik al doorlopen, dat zijn de voorwaarden voordat je account wordt geactiveerd.

Bij het selecteren van de Renault deposito moest ik nogmaals een foto van een document doorsturen (heb weer dezelfde belastingbrief gebruikt) en het geld overmaken naar Raisin. Het lijkt allebei gelukt te zijn, ik kan ook nergens meldingen vinden in de app dat er nog iets niet in orde zou zijn.

Zal nog maar even afwachten, was alleen benieuwd of dit een kwestie van dagen of weken gaat worden.
Dagen.
Maar mijn ervaring bij raisin in het algemeen is eerder 3-4 dagen dan 1 of 2.

• RobertMe
helloitsme schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:46:
[...]

Dagen.
Maar mijn ervaring bij raisin in het algemeen is eerder 3-4 dagen dan 1 of 2.
Ligt ook een beetje aan de bank & situatie. Bij Progetto zijn er geen aanvullende documenten nodig. Dag nadat het geld compleet is wordt de rekening (spaarrekening of deposito) al geopend.
Als Raisin zelf nog zaken moet doen (controleren adresbewijs bv dus) dan zal de doorlooptijd weer afhankelijk zijn van de drukte. Zo zijn er ook periodes geweest waarin het openen van de Raisin rekening een hele ruime week duurde, maar ook periodes waarin het op een dag of 3 geregeld was.

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:48
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 16:54:
[...]

Ligt ook een beetje aan de bank & situatie. Bij Progetto zijn er geen aanvullende documenten nodig. Dag nadat het geld compleet is wordt de rekening (spaarrekening of deposito) al geopend.
Als Raisin zelf nog zaken moet doen (controleren adresbewijs bv dus) dan zal de doorlooptijd weer afhankelijk zijn van de drukte. Zo zijn er ook periodes geweest waarin het openen van de Raisin rekening een hele ruime week duurde, maar ook periodes waarin het op een dag of 3 geregeld was.
Klopt, is ook een beetje hoe je rekent en waar het geld vandaan komt. De 3-4 dagen is mijn ervaring waarbij het dan 1-2 dagen duurt voordat het geld op de rekening van raisin staat (vanaf bv je variabele spaarrekening bij een raisin partner) en dan nog 1-2 dagen voordat de nieuwe rekening open is.

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:04
Hansi55 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 21:09:
[...]

Ik heb hetzelfde gedaan in augustus.: 2 keer een bedrag overgeschreven. Op het rekeningoverzicht over augustus was de rente van 3.6% keurig over beide bedragen gerekend. Het klopte op de Eurocent!
Hoe heb je dat berekend?

• pastafan
Bunq valt ook onder NL DGS...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Eerder deze week wilde ik van mijn Openbank rekening saldo opnemen en naar mijn Advanzia rekening storten. Dat was een flink bedrag (> 25K). Ik kreeg via de Openbank app een storing (technisch probleem), via de website de melding dat dit een groot bedrag was en er daarvoor met de klantenservice contact op moest worden genomen.

Ik bel de Openbank klantendesk en ik leg uit dat ik de 25K op wil nemen en naar mijn vaste huisbank wil laten storten (om vanaf daar weer naar mijn Advanzia rekening te storten). De Openbank medewerker vraagt mij naar de reden van opname. Ik antwoord bij een andere bank krijg ik 3,66% rente, bij jullie maar 3,0%. Vervolgens vraagt hij welke bank, ik antwoord Advanzia. Vervolgens vraagt hij heeft u even een momentje dan ga ik infomeren of ik u een aanbod kan doen.. na zo'n 2 minuten wordt ik uit de wacht gehaald en doet hij mij de offer: 2,75 % rente voor onbepaalde tijd.. Ik antwoord "nee dank u geen interesse". En geef dus vervolgens de opdracht tot opname (overboeking)...

Hebben anderen ook dergelijke ervaring bij Openbank?

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-06 18:03
pastafan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:39:
Ja en dat is zowel hier als in het Openbank.NL topic gemeld.
Is een mooie methode om onder die voorwaarden voor de extra rente (€ 600 pm of 3 incasso's) uit te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

Jep. De hele reden dat ik weg ben gegaan bij Openbank. Dat je perse moet bellen om geld over te boeken (grote bedragen). Toen kreeg ik nog een onbekende foutmelding bij het overboeken. Snap echt de hele reden niet van het moeten bellen.

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
pastafan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:39:.

Ik antwoord bij een andere bank krijg ik 3,66% rente, bij jullie maar 3,0%. Vervolgens vraagt hij welke bank, ik antwoord Advanzia. Vervolgens vraagt hij heeft u even een momentje dan ga ik infomeren of ik u een aanbod kan doen.. na zo'n 2 minuten wordt ik uit de wacht gehaald en doet hij mij de offer: 2,75 % rente voor onbepaalde tijd.. Ik antwoord "nee dank u geen interesse". En geef dus vervolgens de opdracht tot opname (overboeking)...

Ik heb geen ervaring met Openbank, maar het bevreemdt mij dat hun aanbod van 2,75% lager is dan de actuele rente van 3% die je nu ontvangt. :?

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Harbo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:10:
[...]

2x dagen vanaf het moment van aanvraag? Dat is dan vandaag. Waar staat trouwens dat aangegeven?
Uit mijn hoofd in de bevestigingsmail dat je rekening geopend is. Daar stond in dat het na 2 werkdagen pas werkt oid.

• RobertMe
en doet hij mij de offer: 2,75 % rente voor onbepaalde tijd..
Leuke catch ook als ze de rente verhogen. Mag je dan opnieuw bellen? En kan me ook niet indenken dat ze daar aan vast houden als ze de rente verlagen. Zal dus eerder een "we geven je de spaarrente onder voorwaarden, zonder voorwaarden".

En daarnaast een beetje gek dat ze je een aanbod doen van 2,75% als je op dat moment 3,00% krijgt :p Maarja, die 3,00% is maar voor 6 maanden en die 2,75% dan voor "onbepaalde" tijd.

Denk overigens zelf ook dat ik OB weer "leeg" haal als mijn 3,00% actierente is afgelopen (die ik eerder al van 2,25%? naar 2,50% heb verhoogd en daarna nieuwe Welkom rekening met 3,00% met nieuwe 3 maanden looptijd). Geld staat toch wel "ver weg", geen zin in door hoepels springen voor 2,75% rente, nu staat veel geld bij een bank met betaalrekening etc (bij een "hack" / gegevensdiefstal kan in een keer rekening worden leeggehaald), erfbelasting verhaal en dat verwerken overlijden sowieso best een ding is (alles afhandelen met Spaanse belastingdienst voordat rekening wordt vrijgegeven), etc. En Lloyds heeft momenteel met 2,50% rente een prima rente (€250 verlies per jaar bij hypothetische 100k ten opzichge van gewone spaarrekening onder voorwaarden, of €500 winst als ik niet aan het voorwaarde spelletje mee doe).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-04 22:17
pastafan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:29:
[...]

Bunq valt ook onder NL DGS...
Vandaar dat ik het opperde.. Maar hij had geen goed gevoel bij die bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
Eerder deze week wilde ik van mijn Openbank rekening saldo opnemen en naar mijn Advanzia rekening storten. Dat was een flink bedrag (> 25K). Ik kreeg via de Openbank app een storing (technisch probleem), via de website de melding dat dit een groot bedrag was en er daarvoor met de klantenservice contact op moest worden genomen.

Ik bel de Openbank klantendesk en ik leg uit dat ik de 25K op wil nemen en naar mijn vaste huisbank wil laten storten (om vanaf daar weer naar mijn Advanzia rekening te storten). De Openbank medewerker vraagt mij naar de reden van opname. Ik antwoord bij een andere bank krijg ik 3,66% rente, bij jullie maar 3,0%. Vervolgens vraagt hij welke bank, ik antwoord Advanzia. Vervolgens vraagt hij heeft u even een momentje dan ga ik infomeren of ik u een aanbod kan doen.. na zo'n 2 minuten wordt ik uit de wacht gehaald en doet hij mij de offer: 2,75 % rente voor onbepaalde tijd.. Ik antwoord "nee dank u geen interesse". En geef dus vervolgens de opdracht tot opname (overboeking)...

Wat irritant zeg dat je je moet verantwoorden. Dat zou voor mij echt een afknapper zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
indica schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:59:
[...]

Wat irritant zeg dat je je moet verantwoorden. Dat zou voor mij echt een afknapper zijn.
Moeten is natuurlijk ook overdreven ;). Er zijn zoveel diensten die vragen waarom je opzegt (volgens mij bv alle streamingdiensten die ik heb opgezegd). Voor een bedrijf is het natuurlijk ook interessant om te weten waarom een klant vertrekt zodat ze ook iets kunnen doen om de klantervaring te verbeteren. En als je zegt "dat hoeven jullie niet te weten" kunnen ze echt niet de transactie tegenhouden / niet doen wat je vraagt. En vervolgens een aanbod krijgen, tsja. Bel eens Ziggo op om je abo op te zeggen, ook dan zullen ze je een aanbod doen met X maanden korting. Such is life.

• RobertMe
Anoniem: 1943460 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:46:
[...]

Jep. De hele reden dat ik weg ben gegaan bij Openbank. Dat je perse moet bellen om geld over te boeken (grote bedragen). Toen kreeg ik nog een onbekende foutmelding bij het overboeken. Snap echt de hele reden niet van het moeten bellen.
Dat os alleen de eerste X maanden bij mijn weten (of in ieder geval dat de limiet initieel heel laag is). En kan/zal vast ook met KYC wetgeving te maken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Bar_en_boos schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:55:
[...]

Ik heb geen ervaring met Openbank, maar het bevreemdt mij dat hun aanbod van 2,75% lager is dan de actuele rente van 3% die je nu ontvangt. :?
3% hoort bij de "Welkom Spaarrekening". Dat is hun "eerste 6 maanden actie". Na de 6 maanden wordt de rekening automatisch omgezet in een "Open Spaarrekening" met 2,00% rente. En vervolgens kun je daar onder voorwaarden weer 2,75% van maken door of automatisch / periodiek elke maand minimaal €600 (laten) bij te schrijven op de betaalrekening (idee "laat je salaris uitbetalen bij OpenBank", maar een periodieke overboeking vanaf eigen bank werkt ook) of 3 automatische incassos per 2 maanden te laten doen vanaf de betaalrekening. Dit dus om te " forceren" dat je hun rekening iets meer gebruik.

• GroteVoet459
[...]
Zoals in het Openbank.NL topic al besproken lijkt dit (voor een deel?) afhankelijk te zijn van hoe lang je klant bent. Ik kon zonder probleem € 25K overboeken (2,5 jaar klant) maar iemand die er pas 2 maanden zat moest al belen voor € 10K.

Daarbij is het voor de bank natuurlijk een mooi moment om te proberen dat geld toch binnen te houden door je een hogere rente te bieden, want in de huidige markt zal dat een veel voorkomende reden zijn om het weg te halen (vs het ergens aan uit te gaan geven, wat je via een gewone betaling vanaf de OB rekening had kunnen doen)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
quote]RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:04:
[...]

Moeten is natuurlijk ook overdreven ;). Er zijn zoveel diensten die vragen waarom je opzegt (volgens mij bv alle streamingdiensten die ik heb opgezegd). Voor een bedrijf is het natuurlijk ook interessant om te weten waarom een klant vertrekt zodat ze ook iets kunnen doen om de klantervaring te verbeteren. En als je zegt "dat hoeven jullie niet te weten" kunnen ze echt niet de transactie tegenhouden / niet doen wat je vraagt. En vervolgens een aanbod krijgen, tsja. Bel eens Ziggo op om je abo op te zeggen, ook dan zullen ze je een aanbod doen met X maanden korting. Such is life.
[/quote]

Ik heb aardig wat banken gehad maar dat nog nooit meegemaakt. Bovendien is het geen opzeggen maar grotere bedragen overmaken. Vreemde gang van zaken vind ik toch wel. Pas nog een paar ton overwaarde overgemaakt naar mijn Advanzia rekening, geen haan die ernaar kraait. Erg prettig.

[ Voor 43% gewijzigd door indica op 13-09-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Ik zou het juist niet erg prettig vinden als de bank vanwaar die overboeking gedaan wordt bij grote overboekingen geen extra controle zou doen. Dat bellen dan misschien ouderwets voelt is iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
indica schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:24:
[...]

Ik heb aardig wat banken gehad maar dat nog nooit meegemaakt. Bovendien is het geen opzeggen maar grotere bedragen overmaken. Vreemde gang van zaken vind ik toch wel. Pas nog een paar ton overwaarde overgemaakt naar mijn Advanzia rekening, geen haan die ernaar kraait. Erg prettig.
Tsja, gelukkig is er keuze.

Ik ben in ieder geval "mijn leven lang" klant bij Rabo, maar toen ik 10k naar mijn OB wilde over maken had ik toch echt een probleem en hebben ze (Rabo) mijn rekening doodleuk geblokkeerd en heb ik er op maandagmorgen (eerste gelegenheid dat ze uberhaupt bereikbaar zijn) ook nog eens zelf achteraan kunnen bellen.

• indica
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:30:
[...]

Tsja, gelukkig is er keuze.

Ik ben in ieder geval "mijn leven lang" klant bij Rabo, maar toen ik 10k naar mijn OB wilde over maken had ik toch echt een probleem en hebben ze (Rabo) mijn rekening doodleuk geblokkeerd en heb ik er op maandagmorgen (eerste gelegenheid dat ze uberhaupt bereikbaar zijn) ook nog eens zelf achteraan kunnen bellen.
Ja want 10k is wel een haast onverklaarbaar vermogen. Pffff gedoe lijkt me. ING heeft me nog nooit een vraag gesteld en toch wel een aantal grote bedragen overgemaakt.

• sanook

sanook

_/-\o_

indica schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:37:
[...]

Ja want 10k is wel een haast onverklaarbaar vermogen. Pffff gedoe lijkt me. ING heeft me nog nooit een vraag gesteld en toch wel een aantal grote bedragen overgemaakt.
Dan heb je nog nooit een bedrag >50k over willen maken vanaf je ING rekening ,want dan zul je langs moeten gaan bij een filiaal (al een hele toer om die nog te vinden) en dan is er toevallig nét een adviseur aanwezig die graag wil weten wat je met je geld gaat doen en je een "prima" advies kan geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Ja want 10k is wel een haast onverklaarbaar vermogen.
Vervolgens maar het resterende bedrag in een keer over gemaakt, wat een veelvoud was, en dat ging wel in een keer. Het is dus ook semi willekeurig en zeker niet alleen op het bedrag.
Pffff gedoe lijkt me
Normaliter gebeurt dit, bij alle banken, op de achtergrond. Fraude afdeling kijkt het dan na en in geval van twijfel nemen ze contact met de klant op. Alleen is bij Rabo (ook) de fraude afdeling alleen aan het werk tijdens kantooruren :X. Maar ook van andere banken heb ik al gelezen dat valide transacties geblokkeerd worden en de rekening tijdelijk op slot gaat. En ook niet heel gek. Immers hebben intussen letterlijk alle Nederlandse grootbanken al een forse boete gekregen van de AFM voor het niet voldoen aan de KYC / wwft wetgeving.
En daarnaast wat @GroteVoet459 aangeeft. Liever incidenteel een false positive met geblokkeerde rekening als gevolg dan dat mijn rekening "gehackt" is en geplunderd wordt terwijl de bank het had kunnen voorkomen.

• indica
sanook schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:45:
[...]

Dan heb je nog nooit een bedrag >50k over willen maken vanaf je ING rekening ,want dan zul je langs moeten gaan bij een filiaal (al een hele toer om die nog te vinden) en dan is er toevallig nét een adviseur aanwezig die graag wil weten wat je met je geld gaat doen en je een "prima" advies kan geven.
50k is ook wel anders dan 10k of 25k. Pas bijna 3 ton in 6 dagen overgemaakt van ING naar Advanzia. Inderdaad geen zin om een kantoor te zoeken dus dan maar 6 dagen ipv in één keer. Van niemand een vraag gehad, maar was ook wel duidelijk dat het overwaarde is lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:05:
[...]

Dat os alleen de eerste X maanden bij mijn weten (of in ieder geval dat de limiet initieel heel laag is). En kan/zal vast ook met KYC wetgeving te maken hebben.
Het slaat helemaal nergens op dat ze dit doen (leuk ook als je buiten Europa verblijft en hieraan je belminuten moet verbruiken).
Ik wil gewoon zelf geld kunnen overmaken wanneer ik dit wil. En niet een helpdesk moeten bellen om dit te regelen. Hoeft bij andere banken ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Ja en via de telefoon moet je dan zeggen dat je geld wil overmaken en dan een code invoeren. Echt zoveel veiliger 🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Tip, je kunt zowel in de app als online bankieren je limiet naar 50k zetten, dan kun je 100k p/dag doen zonder naar een filiaal te hoeven gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:45
[...]

Toen ik onlangs een paar duizend euro wilde overmaken naar een nieuwe ( buitenlandse) Openbank spaarrekening werd mijn ING rekening gelijk geblokkeerd. Kreeg gelijkertijd een mail om contact op te nemen met de klantenservice van ING. Na een kwartier in de wacht te hebben gestaan werd mij gevraagd of de overboeking niet onder dwang werd gedaan. Daarna werd de rekening weer vrijgegeven. Dus kan ook bij ING gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

rechtsherstel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 21:53:
[...]
Toen ik onlangs een paar duizend euro wilde overmaken naar een nieuwe ( buitenlandse) Openbank spaarrekening werd mijn ING rekening gelijk geblokkeerd. Kreeg gelijkertijd een mail om contact op te nemen met de klantenservice van ING. Na een kwartier in de wacht te hebben gestaan werd mij gevraagd of de overboeking niet onder dwang werd gedaan. Daarna werd de rekening weer vrijgegeven. Dus kan ook bij ING gebeuren.
Ik denk dat je blij mag zijn met deze vervolgactie. Als iemand anders je geld overboekt naar het buitenland ben je ze zeer dankbaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Precies, kan bij iedere bank gebeuren. Mijn rekening bij Rabobank en Wise is al eens geblokkeerd.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:06
[...]

In zou dat dan ook in stukjes van 50k per dag doen. Zo heb ik dat in elk geval gedaan bij de aanschaf van een woning. Dat ging probleemloos.

Maar het zal wellicht ook afhangen van de begunstigde. Als het naar notariskantoor XYZ gaat dan zullen ze dat misschien ook makkelijker doen dan als je het overmaakt naar Jacobse en Van Es

• sanook

sanook

_/-\o_

Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:44:
[...]

In zou dat dan ook in stukjes van 50k per dag doen. Zo heb ik dat in elk geval gedaan bij de aanschaf van een woning. Dat ging probleemloos.

Maar het zal wellicht ook afhangen van de begunstigde. Als het naar notariskantoor XYZ gaat dan zullen ze dat misschien ook makkelijker doen dan als je het overmaakt naar Jacobse en Van Es
Persoonlijk bel ik liever 1 keer met iemand zodat het gehele bedrag in 1 keer overgemaaktt is (wel zo duidelijk in de administratie) dan dat ik meerdere keren/dagen delen over moet maken.
Opvallend dat er in geval van ING adviezen komen om het in stukjes te doen maar als het om OpenBank gaat vindt iedereen het opeens heel vervelend...

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 10-06 16:00
indica schreef op woensdag 13 september 2023 @ 20:24:

Maar zeggen nou echt veel mensen een gratis rekening op? Lijkt me toch echt dat meeste het geldt eraf halen en tabee zeggen. Dan kan je wel weer terug wanneer het beter loont, omdat je de rekening hebt aangehouden.

• sanook

sanook

_/-\o_

Elandenmelk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:57:
[...]

Maar zeggen nou echt veel mensen een gratis rekening op? Lijkt me toch echt dat meeste het geldt eraf halen en tabee zeggen. Dan kan je wel weer terug wanneer het beter loont, omdat je de rekening hebt aangehouden.
Bij Advanzia krijg je blijkbaar geen updates op je rente, dus is opzeggen en (indien gewenst) een nieuwe rekening openen de enige optie om hogere rente te krijgen. Aanhouden van de rekening heeft dus geen zin bij Advanzia.

[ Voor 5% gewijzigd door sanook op 14-09-2023 09:12 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 00:23

Barrycade

Through the...

Elandenmelk schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:57:
[...]

Ik ben niet "veel mensen" maar na de aanmelding van Bunq doorlopen te hebben heb ik meteen alles weer gestopt. Vond het helemaal niets. Dus ga er echt niet naar terug.

Ook ASN spaarrekening gestopt toen ik alles er af had getrokken. Nu was deze niet gratis maar zou dat ook gedaan hebben als het gratis was.

Ik heb al te veel rekeningen (met soms onderliggende deposito's), zie nu al op tegen mijn belastingaangifte.
Dus heb maar een lijstje gemaakt om het overzicht te houden.

• RobertMe
RobertMe schreef op woensdag 13 september 2023 @ 15:28:
[...]

Weet jij nog hoe dat precies in zijn werk ging? Ik heb de app geïnstalleerd, eerste zaken ingevuld, en tot aan "Bijna klaar, alleen mailadres nog nodig" ingevuld (incl volledige naam, burgerlijke staat, adres, BSN, tegenrekening) maar nog niks terug zien komen v.w.b. en/of (/"tweede persoon toevoegen"), terwijl dit naar mijn idee dus wel "het einde" van het registratieproces is.
Gistermiddag ook per mail aan Credit Europe gevraagd: en/of direct bij aanmelden is niet mogelijk en moet een spaarrekening worden aangemaakt en vervolgens via het formulier om een tweede persoon toe te voegen dan... de tweede persoon toevoegen.
Edit/toevoeging:
Dit ook maar meteen als reactie op hun antwoord gevraagd. 1. Alle depositos geopenend vanaf een en/of rekening zijn automatisch een en/of rekening. 2. De tweede persoon ontvangt na akkoord een eigen klantnummer en PIN.
Identificatieproces gebruiken ze zo te zien ook IDnow voor, dezelfde partij als Raisin gebruikt. Benieuwd of mijn ouders daar goed doorheen komen :P
Intussen de registratie doorlopen, en het is wel IDnow maar geen videogesprek zoals bij Raisin. Foto/video van de voor en achterkant, video van het watermerk (waarbij je meermaals de ID kaart moet kantelen) en "videoselfie" (oftewel: video van het gezicht).

En v.w.b. ervaring klantenservice: die is prima. Eerste mail binnen een uur reactie op. Mijn wedervraag heb ik nipt voor 5 uur vezonden en vanmorgen voor 9 uur ook daar alweer antwoord op. Eerste antwoord was dan alsnog wat onduidelijk waardoor de wedervraag nodig was maar tweede antwoord beantwoordt de (vervolg)vragen prima en is helder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22:06
sanook schreef op donderdag 14 september 2023 @ 08:51:
[...]

Persoonlijk bel ik liever 1 keer met iemand zodat het gehele bedrag in 1 keer overgemaaktt is (wel zo duidelijk in de administratie) dan dat ik meerdere keren/dagen delen over moet maken.
Opvallend dat er in geval van ING adviezen komen om het in stukjes te doen maar als het om OpenBank gaat vindt iedereen het opeens heel vervelend...
Volgens mij vinden mensen het bij OpenBank juist vervelend dat je dan met iemand moet bellen. Als duidelijk was dat je bv in principe tot 25k per keer zonder gedoe zou kunnen overmaken, dan zou dat een hoop ergernis schelen.

• sanook

sanook

_/-\o_

Rubbergrover1 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 09:57:
[...]

Volgens mij vinden mensen het bij OpenBank juist vervelend dat je dan met iemand moet bellen. Als duidelijk was dat je bv in principe tot 25k per keer zonder gedoe zou kunnen overmaken, dan zou dat een hoop ergernis schelen.
Toen ik hiervoor een keer belde met OpenBank vertelden ze dat dit geldt voor betalingen boven 17k.
Maar of het nu 10 of 25 of 50k is, als je belt wordt het direct geregeld en hoef je dus niet in meerdere keren/dagen te rommelen. Bij mij werd er ook geen vraag gesteld wat ik dan met mijn geld ging doen.

• Harbo
  • Niet online
Registratie bij Advanzia gaat niet goed :

Anmeldedaten unbekannt oder fehlerhaft. (101)
Nach 5-maliger Falscheingabe des Geburtsdatums bzw. des Telefonbanking-Passworts wird der Zugang für 3 Stunden gesperrt.

Wat bedoelen ze met "Telefonbanking-Passworts"?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rechtsherstel
ECB 25 basispunten erbij.

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
[...]
En hoe moest je bewijzen dat het niet onder dwang is gebeurd? Met een pistool op je hoofd zeggen dat het onder dwang is gebeurd lijkt mij niet verstandig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Harbo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 13:49:
Wat bedoelen ze met "Telefonbanking-Passworts"?
Helaas, geen Youtube video voor je.

Dan maar de Zoek-functie van dit forum:
ImperiumDC in "Het spaartopic - Deel 3"
T-T in "Het spaartopic - Deel 3"
GerbenBK in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tdem
  • Niet online
De Europese Centrale Bank verhoogt opnieuw de rente. De verhoging is volgens de ECB nodig om de hardnekkig hoge inflatie te beteugelen. Met de verhoging van 25 basispunten staat de rente nu op 4 procent, zo maakte de ECB zojuist bekend.
https://www.bnr.nl/nieuws...e-voor-tiende-keer-op-rij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dan is Wise volgens mij vanaf vandaag naar 3.44%.

• rechtsherstel
Obeja schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:19:
[...]

En hoe moest je bewijzen dat het niet onder dwang is gebeurd? Met een pistool op je hoofd zeggen dat het onder dwang is gebeurd lijkt mij niet verstandig.
Ze bedoelden onder dwang van een 'ING medewerker' geld overmaken naar een 'kluisrekening' of zoiets.

Volgende maand helaas de laatste maand bij Advanzia dat ik de actierente ontvang. Wat is het meest verstandige om te doen? Geld overboeken naar een nog te openen rekening bij Consors bank? En daarbij direct mijn Advanzia rekening opzeggen. Of Advanzia rekening aanhouden en hopen op een aanbieding?

Hoe lang moet je eventueel wachten met het opnieuw openen van een Advanzia rekening? Zag in dit topic iemand het over 1 maand hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Anoniem: 1943460 Ik zou gelijk opzeggen. Volgens mij hoef je geen maand te wachten. Denk dat 2 weken al genoeg is (wellicht zelfs korter).

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 14-09-2023 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:49
Ik ben benieuwd hoe en op welke termijn dit gaat doorwerken in de spaarrente.

https://www.bnr.nl/podcas...k-doet-naar-spaartarieven

Kaag vraagt ACM of onderzoek nodig is naar spaarrentes

"Ik monitor de ontwikkelingen en verken de wenselijkheid en voor- en nadelen van beleidsopties voor het geval de situatie dat spaarrentes achterblijven langere tijd aanhoudt", schrijft de bewindsvrouw aan de Tweede Kamer. Ze zal ook bij de De Nederlandsche Bank en de ECB en de Eurogroep "mijn zorgen over de uitwerking van het ECB-beleid onder de aandacht brengen".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:31:
Volgende maand helaas de laatste maand bij Advanzia dat ik de actierente ontvang. Wat is het meest verstandige om te doen? Geld overboeken naar een nog te openen rekening bij Consors bank? En daarbij direct mijn Advanzia rekening opzeggen. Of Advanzia rekening aanhouden en hopen op een aanbieding?

Hoe lang moet je eventueel wachten met het opnieuw openen van een Advanzia rekening? Zag in dit topic iemand het over 1 maand hebben.
Ik had nog 3,25 bij Advanzia maar ik kreeg geen update naar 3,66. Dus Consors geopend voor 3,5 en alles daarheen verplaatst en Advanzia opgezegd. Dit duurde alles bij elkaar ca 2,5 week. Nu wachten op een nieuwe Advanzia aanbieding en/of een deel naar 6 maanden deposito bij Banca Progretto voor 4%.
Als Advanzia bij 3,66 blijft ga ik daar geen gebruik van maken, verschil met Consors vind ik daarvoor te klein. Ik hoop/gok op minimaal 3,75-3,8 bij Advanzia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Woodsy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:41:
[...]

"Ik monitor de ontwikkelingen en verken de wenselijkheid en voor- en nadelen van beleidsopties voor het geval de situatie dat spaarrentes achterblijven langere tijd aanhoudt", schrijft de bewindsvrouw aan de Tweede Kamer. Ze zal ook bij de De Nederlandsche Bank en de ECB en de Eurogroep "mijn zorgen over de uitwerking van het ECB-beleid onder de aandacht brengen".
De echte reden zal wel zijn dat ze meer kunnen heffen over het vermogen boven de 57.000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric devries
  • Laatst online: 16-06-2024
Hoi,

Op TV zie ik de laatste tijd best vaak reclame van de online bank "Revolut".
Dus ik ging kijken of ik daar ook gewoon uitsluitend kan sparen, en zag toen dat je er inderdaad kunt sparen. In een eerste oogopslag lees je "5,2%" rente, maar dat is dus alleen over het saldo in dollar. Op euro's krijg je 3,43% wat nog steeds zeer aantrekkelijk is vergeleken met de andere banken. Dit is waar ik het over heb:
https://www.revolut.com/nl-NL/flexible-accounts/

Echter, de pagina over sparen is erg summier. Je kunt bijna niks vinden over hoe-en-wat, de voorwaarden, en of er evetueel kosten zijn o.i.d. Je hebt namelijk een gratis plan, maar of ik daarmee dan ook kan sparen zonder kosten...?
Steeds als je verder wilt zoeken naar informatie, wordt je naar de app verwezen. Deze heb ik dus maar gedownload, hopende dat je in hun app wel voldoende te weten komt over hun producten.
Maar helaas kun je met die app helemaal niets tenzij je eerst het hele verficatieproces doorloopt incl. legitimatie met selfie en ID (zoals dat uiteraard standaard moet bij elke online bank). Echter, hier kun je dus zelfs een info verzamelen zonder verificatie... Wat ik gewoon wil, is kijken of Revolut interessant voor mij is om te sparen en wat de eventuele catch is. Maar je komt nergens in alvorens dat verificatieproces te hebben doorlopen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met sparen bij Revolut? En zo ja, wat kost het eventueel, krijg je écht die 3,43% rente (of toch helaas niet vanwege een of andere rare verborgen voorwaarde), en zijn er bepaalde nadelen?

[ Voor 5% gewijzigd door Eric devries op 14-09-2023 16:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Eric devries schreef op donderdag 14 september 2023 @ 15:57:
Hoi,

Op TV zie ik de laatste tijd best vaak reclame van de online bank "Revolut".
Dus ik ging kijken of ik daar ook gewoon uitsluitend kan sparen, en zag toen dat je er inderdaad kunt sparen. In een eerste oogopslag lees je "5,2%" rente, maar dat is dus alleen over het saldo in dollar. Op euro's krijg je 3,43% wat nog steeds zeer aantrekkelijk is vergeleken met de andere banken. Dit is waar ik het over heb:
https://www.revolut.com/nl-NL/flexible-accounts/

Echter, de pagina over sparen is erg summier. Je kunt bijna niks vinden over hoe-en-wat, de voorwaarden, en of er evetueel kosten zijn o.i.d. Je hebt namelijk een gratis plan, maar of ik daarmee dan ook kan sparen zonder kosten...?
Steeds als je verder wilt zoeken naar informatie, wordt je naar de app verwezen. Deze heb ik dus maar gedownload, hopende dat je in hun app wel voldoende te weten komt over hun producten.
Maar helaas kun je met die app helemaal niets tenzij je eerst het hele verficatieproces doorloopt incl. legitimatie met selfie en ID (zoals dat uiteraard standaard moet bij elke online bank). Wat ik gewoon wil, is kijken of Revolut interessant voor mij is om te sparen en wat de eventuele catch is. Maar je komt nergens in alvorens dat verificatieproces te hebben doorlopen.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met sparen bij Revolut? En zo ja, wat kost het eventueel, krijg je écht die 3,43% rente (of toch helaas niet vanwege een of andere rare verborgen voorwaarde), en zijn er bepaalde nadelen?
Is hier al vaker besproken, even zoekfunctie gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Eric devries tip: zoek ook op Wise. 3.44% rente op gratis rekening. Voor Revolut is er ook een apart topic.

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 22:01
En nog een tip als je zelf hun info wilt lezen: check hun juridische overeenkomsten (=voorwaarden) en help-sectie van de website. Daar staat alles uitgelegd.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Woodsy schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:41:
[...]

Doet Kaag eens iets goed.

• Harbo
  • Niet online
@Eric devries

Revolut gratis is 2,88%. Ultra (betaald) is 3,73%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 16:44
@Eric devries Het Revolut spaarproduct is overigens geen 'echte' spaarrekening die onder DGS valt maar gaat via geldmarktfondsen. Zie ook het Revolut topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:58
Pistachenootje schreef op donderdag 14 september 2023 @ 14:25:
Dan is Wise volgens mij vanaf vandaag naar 3.44%.
Meteen al per vandaag? (niet per de 20e?)
Zie 3,19% in de app nog staan

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Renault naar 2.75%
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,65% p.j. naar 2,75% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 15 september om 12 uur 's middags

[ Voor 7% gewijzigd door Slasher op 14-09-2023 18:19 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Om een overzicht te houden van alle rekeningen heb ik Dyme gekoppeld.
Nu zouden spaarrekening gekoppeld aan een betaalrekening automatisch bijgewerkt moeten worden adv transacties van de gekoppelde betaal rekening.

Hoe vaak wordt dat geüpdate? Net een test gedaan maar zie wel de afschrijving, maar niet de bijschrijving.

The best is yet to come

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:27
Dean Martin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:21:
Nu zouden spaarrekening gekoppeld aan een betaalrekening automatisch bijgewerkt moeten worden adv transacties van de gekoppelde betaal rekening.

Hoe vaak wordt dat geüpdate? Net een test gedaan maar zie wel de afschrijving, maar niet de bijschrijving.
Ik zou toch oppassen met dit soort apps die al je rekeningen inladen en in één overzicht tonen.
Hoe zit het met de privacy en hoe waarborgen zij deze? Wat is hun verdienmodel? Kan het tegen jou gebruikt worden (door de aanbieder en banken zelf)? Etc.
Zelfde met de banken zelf overigens, die je aanbieden data in te laten laden vanuit andere banken.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04:55
Dean Martin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:21:

Ik vind apps als Dyme griezelig. Wat is er mis met een ouderwets simpel spreadsheetje?

Zelf heb ik niets tegen Dyme, maar zou niet weten waarom ik een app nodig heb voor een totaaloverzicht. Gebruik een Excel-bestand waarin alle vaste lasten staan inclusief een vast bedrag voor onvoorziene kosten. Weet precies wat ik naar spaarrekening kan overmaken. Kom ik tekort, dan boek ik wat terug.

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04:55
indica schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:56:
[...]

Vandaar dat ik het opperde.. Maar hij had geen goed gevoel bij die bank.
Ik heb aangegeven waarom niet, namelijk geen vaste tegenrekening, rente niet correct bijgeschreven, en opgebouwde rente opeens niet meer zichtbaar.

Ik wil er nog wel wat aan toevoegen. Ik heb eerder deze week Ali Nikham bij College Tour gezien (kwam zeer sympathiek over) maar het is inderdaad zijn “speeltje” dus wat gebeurt er als hij onder de tram zou lopen. Allemaal goed geregeld, volgens hem, maar hoe dan?

• Pistachenootje
Juan schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:13:
[...]
Meteen al per vandaag? (niet per de 20e?)
Oh je hebt gelijk, de rente verhoging gaat pas de 20e in. Dat wist ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Valt me tegen. Niet eens hoger dan CKV. Renault Direct Duitsland geeft 4% :/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
JohanNL schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:35:
[...]

Ik zou toch oppassen met dit soort apps die al je rekeningen inladen en in één overzicht tonen.
Hoe zit het met de privacy en hoe waarborgen zij deze? Wat is hun verdienmodel? Kan het tegen jou gebruikt worden (door de aanbieder en banken zelf)? Etc.
Zelfde met de banken zelf overigens, die je aanbieden data in te laten laden vanuit andere banken.
Voor het overzetten van abonnementen (overstappen) verwerkt Dyme de volgende persoonsgegevens:

Naam, adres en woonplaats
E-mailadres en telefoonnummer
Financiële gegevens met betrekking tot afschrijvingen
Gegevens die betrekking hebben op de financiële vaste lasten van de gebruiker
Specifieke gegevens van abonnementen die de gebruiker wil overzetten

bron: https://dyme.app/privacybeleid

profiel opbouwen, data verkopen aan andere partijen en zo geld verdienen.

niemand krijgt toegang tot mijn financiële gegeven behalve mijn bank. ik download nooit overzichten om te uploaden naar 'handige apps' dat is echt een red flag ;w

A wise man's life is based around fuck you

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 18:42:
Zelf heb ik niets tegen Dyme, maar zou niet weten waarom ik een app nodig heb voor een totaaloverzicht. Gebruik een Excel-bestand waarin alle vaste lasten staan inclusief een vast bedrag voor onvoorziene kosten. Weet precies wat ik naar spaarrekening kan overmaken. Kom ik tekort, dan boek ik wat terug.
Gaat me niet om de normale uitgaves, maar om de verschillende spaar/deposito's.

Noem me naïef, maar ik zie het probleem niet zo van een app als Dyme.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 14-09-2023 19:21 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eenvandaag was wel aardig vandaag. De eerste 9 minuten gaan over sparen. O.a.:
  • De meerderheid van de spaarders blijft bij hun eigen bank ondanks lage rente
  • De situatie in België met de 'staatsbon'
  • 2 economen geven hun mening over een 'staatsbon' voor Nederland
Volledige video: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/eenvandaag-14-09-2023/
Text met kortere video: https://eenvandaag.avrotr...ar-experts-zijn-verdeeld/

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 22:01
De website van Wise vind ik niet heel duidelijk, en in dit topic vind ik ook elkaar tegensprekende berichten, dus vandaar de vraag:
Op de website van Wise staat momenteel een rentepercentage van 3.19% op jaarbasis vermeld, dit wordt dagelijks uitbetaald.
Wise rekent 0.37% jaarlijkse kosten, maandelijks afgeschreven.
Die 3.19%, is daar die 0.37% nu al in verwerkt (en krijg je dus 3.56% betaald, waarna je 0.37% betaald) of niet (en krijg je dus effectief eigenlijk maar 2.82%)?
Pagina: 1 ... 134 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling