Sparen in vreemde valuta is in mijn boekje een belegging in vreemde valuta. . De jaarlijkse bandbreedte is vaak veel groter dan alleen de rente.RobertMe schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:37:
[...]
Vergeet het koersrisico niet. Als tussen storten en opnemen de dollar daalt ten opzichte van de euro is het rendement dus ook lager. Daarom de hogere rente, het risico is ook hoger.
:fill(white):strip_exif()/f/image/lO8UN5bQLnBOqaeoEdm33RIA.png?f=user_large)
offtopic:
Dat gezegd hebbende, als je iets wil kopen in dollars, kan het soms toch gunstig zijn om een dollarrekening aan te houden. Bijvoorbeeld je koopt iets van $10.000 en je verwacht dat de koers stijgt, dan koop je $10.000 in op een dollarrekening en heb je profijt als de koers inderdaad stijgt. Als de koers toch daalt heb je in ieder geval het koersrisico afgedekt c.q. verzekerd.
Dat gezegd hebbende, als je iets wil kopen in dollars, kan het soms toch gunstig zijn om een dollarrekening aan te houden. Bijvoorbeeld je koopt iets van $10.000 en je verwacht dat de koers stijgt, dan koop je $10.000 in op een dollarrekening en heb je profijt als de koers inderdaad stijgt. Als de koers toch daalt heb je in ieder geval het koersrisico afgedekt c.q. verzekerd.
Voor dit topic zou ik sparen in buitenlandse valuta onder belegging scharen. Een uitzondering die ik kan bedenken is dat je spaart in een valuta die gekoppeld is aan de Euro. Maar ook daar heb je geen garanties, de koppeling kan zo maar vervallen en stabiel is het vaak niet. De Deense kroon is een voorbeeld van een aan de euro gekoppelde munt, maar je voor het openen wordt je doorgaans geacht inwoner zijn van Denemarken.