Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 135 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.214.217 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dean Martin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:20:
[...]

Gaat me niet om de normale uitgaves, maar om de verschillende spaar/deposito's.

Noem me naïef, maar ik zie het probleem niet zo van een app als Dyme.
Het gevaar van dit soort diensten is dat je bij- en afschrijvingen gevoelige informatie kunnen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan lidmaatschap van een politieke partij of kerk, boetes, medische behandelingen, je bronnen van inkomen/uitkering, en bij bijvoorbeeld betalingen van bepaalde overheidsinstanties zelfs je BSN.

Dyme heeft een degelijk privacybeleid. Ze beloven de gegevens alleen te gebruiken voor de dienstverlening en nergens anders voor. En dat is ook hoe het volgens de wet moet. Het probleem is alleen dat regels door mensen nageleefd moeten worden; dat het verboden is maakt het niet onmogelijk. Misschien vertrouw je Dyme als bedrijf wel, maar vertrouw je ook iedere huidige of toekomstige medewerker die toegang kan hebben tot deze gegevens? Er hoeft niet eens kwade wil in het spel te zijn, een datalek kan ook door een vergissing ontstaan. Vertrouw je ook de andere dienstverleners waar Dyme gebruik van maakt, waarvan (volgens het privacybeleid) sommigen gevestigd zijn in de VS?

Misschien is het antwoord 'ja', en dat is prima. Voor mij persoonlijk is het antwoord 'nee'. Ook al zijn de intenties van Dyme goed, er kan op teveel plekken iets mis gaan. Door er geen gebruik van te maken beperk ik de exposure van mijn gegevens tot mijn eigen bank, die toch wel strenger onder controle staat dan een willekeurige PSD2 dienstverlener.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 14-09-2023 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:17
Je krijgt nu 3,56% 0,37% doen ze per maand

Ik heb 5k staan, en krijg 49ct per dag, dat is 3,56%

De rente word dagelijks uitbetaald, ben benieuwd of ik ook rente over de rente krijg

[ Voor 30% gewijzigd door Juan op 14-09-2023 19:55 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Anoniem: 1943460

Dean Martin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:20:
[...]

Gaat me niet om de normale uitgaves, maar om de verschillende spaar/deposito's.

Noem me naïef, maar ik zie het probleem niet zo van een app als Dyme.
Hoeveel heb je er dan wel niet en waarom? Ik zit bijvoorbeeld enkel en alleen bij Advanzia. Zou niet weten waarom ik x rekeningen zou moeten hebben. Ja als je paar ton op je rekening hebt. Maar dan doe je hele andere dingen met het geld dan sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:43
@Raymon89 je krijgt nu effectief 3.19%. Vanaf 20 september 3.44%.

PS. Denk eraan dat dit in box 3 een belegging is en geen spaarrekening.

[ Voor 35% gewijzigd door Pistachenootje op 14-09-2023 20:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:36
Bedankt @Juan @Pistachenootje , duidelijk. dan ga ik mijn geld voorlopig splitsen tussen Openbank en Wise :) "gelukkig" (is maar hoe je het bekijkt natuurlijk!) zitten we nog onder de grens voor VRH.

[ Voor 28% gewijzigd door Raymon89 op 14-09-2023 20:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:10

sanook

_/-\o_

Juan schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:54:
Je krijgt nu 3,56% 0,37% doen ze per maand

Ik heb 5k staan, en krijg 49ct per dag, dat is 3,56%

De rente word dagelijks uitbetaald, ben benieuwd of ik ook rente over de rente krijg
Heb je al plannen gemaakt wat je met al die rente gaat doen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Een boterham halen🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:18
Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 19:59:
[...]
Hoeveel heb je er dan wel niet en waarom? Ik zit bijvoorbeeld enkel en alleen bij Advanzia.
Bij Raisin zijn er momenteel 7 éénjaars deposito's die vanaf €5K een hogere rente geven dan de 3,66% (effektief) bij Advanzia. Vanaf €10K zijn het er zelfs 12.

Daarnaast moet je bij Advanzia elke 6 maanden "iets" doen, anders val je terug naar slecht 1,61%. Of geld weghalen en dan misschien een aanbieding voor verlenging krijgen, of opzeggen en opnieuw aanmelden en dan 2 weken onderweg zijn.

Ik zie alleen niet in waarom het bijhouden automatisch en in een app moet die via PSD2 toegang tot van alles krijgt. Een simpele spreadsheet is zo opgezet en dan kun je zelfs de optioneel missende "opgebouwde rente" er bij pakken. Kost dan nog 10-15 minuten per maand om bij te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GroteVoet459 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:17:
[...]

Bij Raisin zijn er momenteel 7 éénjaars deposito's die vanaf €5K een hogere rente geven dan de 3,66% (effektief) bij Advanzia. Vanaf €10K zijn het er zelfs 12.

Daarnaast moet je bij Advanzia elke 6 maanden "iets" doen, anders val je terug naar slecht 1,61%. Of geld weghalen en dan misschien een aanbieding voor verlenging krijgen, of opzeggen en opnieuw aanmelden en dan 2 weken onderweg zijn.
Volgens mij ben ik tot nu toe voordeliger uit dan de mensen die geld in deposito’s hebben gestopt. Leuk hoor, die zogenaamde hogere rente, maar ik lees hier voornamelijk verhalen van mensen die lagere rentes krijgen omdat ze het een paar maanden geleden vast hebben gezet. En vervolgens niets kunnen omdat hun geld vast staat. Terwijl de rente (tot nu toe) stijgt. Zit je dan met je deposito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:18
Raymon89 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:02:
Bedankt @Juan @Pistachenootje , duidelijk. dan ga ik mijn geld voorlopig splitsen tussen Openbank en Wise :) "gelukkig" (is maar hoe je het bekijkt natuurlijk!) zitten we nog onder de grens voor VRH.
Revolut is ook zeker een optie, alsnog.
Je moet alleen zo'n abonnement nemen, zoals het Metal abonnement welke €185 per jaar kost, waarmee je - op dit moment - 3,63% krijgt op EUR.
Maar daarnaast krijg je nog allemaal andere perks waaronder een gratis abonnement op FT, waarmee ik zelf persoonlijk de kosten van Revolut er al uit heb.
( Verdere discussie hierover past zoals al eerder aangegeven beter in het Revolut topic. )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
[...]

Ja als je paar ton op je rekening hebt. Maar dan doe je hele andere dingen met het geld dan sparen.
Ik niet, simpelweg omdat ik geen risico wil lopen. Spreiden vanwege het DGS is de enige reden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dean Martin op 14-09-2023 20:27 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ja als je paar ton op je rekening hebt. Maar dan doe je hele andere dingen met het geld dan sparen.
Mensen met een paar ton op hun rekening sparen meestal ook, als onderdeel van hun portefeuille.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:23:
[...]
Volgens mij ben ik tot nu toe voordeliger uit dan de mensen die geld in deposito’s hebben gestopt. Leuk hoor, die zogenaamde hogere rente, maar ik lees hier voornamelijk verhalen van mensen die lagere rentes krijgen omdat ze het een paar maanden geleden vast hebben gezet. En vervolgens niets kunnen omdat hun geld vast staat. Terwijl de rente (tot nu toe) stijgt. Zit je dan met je deposito.
Zal voor de meeste éénjaarsdeposito's nog wel mee vallen. De rentes zijn het afgelopen jaar extreem gestegen.

Ik zie de mensen met 8- en 10-jaars deposito's eerder als een uitzondering. En die hebben in de jaren met 0 of zelfs negatieve rentes mooie klappen gemaakt.

Toen ik in Sep 2022 een deposito startte met 2,0% stond Advanzia op 0,65%. Pas 4 maanden later werd de rente bij Advanzia hoger en dat verschil was toen slechts 0,2%. Vanaf april werden daar grotere stappen gemaakt, maar over 2 weken maakt mijn deposito weer een stap en komt dan "ruim" boven de 4,0%.

Als de rentes straks weer dalen gaat hetzelfde gelden; op welk punt in je deposito-jaar komt de omslag, en hou hoog is die ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dean Martin schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:26:
[...]

Ik niet, simpelweg omdat ik geen risico wil lopen. Spreiden vanwege het DGS is de enige reden.
Uiteraard, geloof ik meteen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GroteVoet459 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:33:
[...]

Toen ik in Sep 2022 een deposito startte met 2,0% stond Advanzia op 0,65%.
En voor hoe lang zit je eraan vast? En bij welke bank heb je dit gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:55:
[...]
En voor hoe lang zit je eraan vast? En bij welke bank heb je dit gedaan?
In Sep 2022 een éénjaardepostio geopened - hou lang denk je dat ik daar dan nog aan vast zit? :+
Deze loopt bij InBank (via Raisin).

Ik heb er 6 parallel lopen (bij 5 banken in 4 landen) - elke 2 maanden valt er één vrij. De gemiddelde rente zit (nu) net onder die bij Advanzia.

[ Voor 20% gewijzigd door GroteVoet459 op 14-09-2023 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

GroteVoet459 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:00:
[...]

In Sep 2022 een éénjaardepostio geopened - hou lang denk je dat ik daar dan nog aan vast zit? :+
Oh ja, dat was volledig duidelijk uit je vorige post dat het om 1 jaar ging 🤡.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1943460 op 14-09-2023 21:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:03:
[...]
Oh ja, dat was volledig duidelijk uit je vorige post dat het om 1 jaar ging 🤡.
Oeps ... 8)7

Mensen die hier wat langer meegluren hebben mijn 6-op-een-rij al wat vaker voorbij zien komen ...
Maar vertel, bij welke bank?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Dat moet je zelf weten d:)b
Er zitten op Tweakers nog wel met wat meer hoor.

[ Voor 11% gewijzigd door Dean Martin op 14-09-2023 21:16 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danzare
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:39
Noob vraag, hoe lang duurt het voordat de rentes wijzigen na een ecb besluit? Er van uitgaande dat ze nog iets gaan stijgen? Weekje oid? Ik weet het, veel aannames in mijn vraag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:38
Danzare schreef op donderdag 14 september 2023 @ 22:59:
Noob vraag, hoe lang duurt het voordat de rentes wijzigen na een ecb besluit? Er van uitgaande dat ze nog iets gaan stijgen? Weekje oid? Ik weet het, veel aannames in mijn vraag :)
Daar valt helemaal niks over te zeggen. Vaak genoeg dat banken zo net tegen de ECB aankondiging al verhoogde. Renault heeft vandaag al verhoogd na de aankondiging, etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
In principe hoeft er helemaal niets te gebeuren, de spaarrentes zouden na de stap van vandaag zelfs kunnen dalen.
Alleen bij die geldmarktfondsen die hier ook wel besproken zijn weet je vrijwel 100% zeker dat deze een wijziging van de beleidsrente zal volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23:33
@Anoniem: 1943460 je gaat overal met gestrekt been in, en dat is je goed recht. Maar dit soort reacties zie ik gewoon als afgunst.

Ergens in je vorige reacties zeg je nog dat je 5000 bij iemand hebt moeten lenen voor een test?

Kan iemand dan ook zijn vermogen spreiden om onder het DGS stelsel te blijven?

Of is dat dan meteen niet waar.

Raar…

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Koffiedik kijken, aantal banken krijgen blijkbaar genoeg binnen met lage rente. Zie bv LPB die verhogen al een tijdje niet.

Je ziet ook wisselingen bv bij Raisin dat banken wat tiendes zakken om niet meer boven aan te staan (lijkt het).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Alpina schreef op donderdag 14 september 2023 @ 23:15:
[...]

@Anoniem: 1943460 je gaat overal met gestrekt been in, en dat is je goed recht. Maar dit soort reacties zie ik gewoon als afgunst.

Ergens in je vorige reacties zeg je nog dat je 5000 bij iemand hebt moeten lenen voor een test?

Kan iemand dan ook zijn vermogen spreiden om onder het DGS stelsel te blijven?

Of is dat dan meteen niet waar.

Raar…
Die 5000 had ik geleend van een kennis om meer rente bij Advanzia te krijgen. Was geen test hoor? Met betrekking tot je opmerking over afgunst: degenen die geld moeten spreiden omdat ze teveel vermogen hebben vanwege DGS, gaan echt niet op een forum vragen wat ze moeten doen met betrekking tot rente. Juist omdat vermogende mensen vaak heel slim zijn (en ze er hard voor hebben gewerkt), weten ze zelf precies wat ze moeten doen. Of ze moeten het hebben het gekregen (of flinke overwaarde hebben), dan snap ik wel dat er wordt gevraagd wat je moet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 01:58:
[...]

Die 5000 had ik geleend van een kennis om meer rente bij Advanzia te krijgen. Was geen test hoor? Met betrekking tot je opmerking over afgunst: degenen die geld moeten spreiden omdat ze teveel vermogen hebben vanwege DGS, gaan echt niet op een forum vragen wat ze moeten doen met betrekking tot rente. Juist omdat vermogende mensen vaak heel slim zijn (en ze er hard voor hebben gewerkt), weten ze zelf precies wat ze moeten doen. Of ze moeten het hebben het gekregen (of flinke overwaarde hebben), dan snap ik wel dat er wordt gevraagd wat je moet doen.
Geloof me, die mensen zitten hier ook. Met in principe hetzelfde doel als wat jij hebt. De vraag is alleen of jij die mensen er uit kunt halen, vaak moet je een beetje tussen de regels door lezen. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

GroteVoet459 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:17:
[...]

Dan vallen er wel een aantal weg als je rekening houdt met de 'standaard' bezwaren als:
-bronbelasting (of iig iets moeten regelen om dit terug te brengen)
-valutarisico in geval van Zweden
-"Rusland" risico in geval van Baltische staten
En dan heb ik het nog niet over evt erfbelasting issues.

Door de rentestijging van gisteren zit ik heel erg te twijfelen om mijn beleggingsportefeuille(s) om te zetten naar sparen. Ik merk dat dit steeds meer gaat knagen naarmate de rente stijgt, een vaststaande rente geeft mij meer rust (je moet nu toch al gauw op ruim 6% uitkomen met beleggen voor je VRH).
Al kan een langdurige deposito ook wel kriebels geven bij mij, dus ik ga kijken of ik een mooie balans kan vinden tussen 6 maanden en 12 maanden vast, op dit moment moet dat wel mogelijk zijn boven 4%.

[ Voor 5% gewijzigd door sanook op 15-09-2023 05:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 05:07:
[...]

Dan vallen er wel een aantal weg als je rekening houdt met de 'standaard' bezwaren als:
En dan heb ik het nog niet over evt erfbelasting issues.
Hoewel ik het an zich met je eens ben v.w.b. dat het lastig tellen is, ben ik het niet eens met het lijstje.
Dit was altijd al zeer beperkt en is intussen echt bijna niet meer aan de orde. Ten eerste open je een euro-rekening. Dus je zet er euros op en je krijgt dat eurobedrag + rente terug. Daar is dus geen valutarisico. Dat betekend(e) dus dat het valutarisico alleen zou spelen als het DGS in werking zou treden, aangezien dat (wel) uitbetaald in Zweedse Kronen, en ze daarnaast (mogelijk) per cheque uitbetaalde. Echter, is er intussen vanalles veranderd en heeft de Zweedse DGS instantie naar meerdere Tweakers gecommuniceerd dat ze een euro overboeking doen (naar de Raisin rekening) én dat de omzetting van het euro saldo naar SEK DGS uitkering, en SEK DGS uitkering naar euro overboeking op dezelfde dag worden gedaan en dat dit (dus) met dezelfde wisselkoers is. Ergo: het valutarisico is ook bij het DGS uitkering afwezig. Het enige resterende valuta risico is dan dat het DGS maximaal 1.050.000 SEK (uit mijn hoofd, dus ik kan er naast zitten) uitkeert (als equivalent van maximaal €100.000). Raisin hanteert daarom momenteel een limiet van €85.000 bij deze banken op basis van een actuele(re) wisselkoers. Echter kan op het moment dat het DGS in werking treedt de wisselkoers zodanig veranderd zijn dat je (onverwacht) toch een hoger saldo hebt dan het DGS uitkeert. Dus bij de euro => SEK uitkering wordt dan die max van 1.050.000 toegepast waar je op dat moment mogelijk overheen gaat waardoor er ook weer minder SEK worden omgezet naar euros en je dus minder terug krijgt. Dat is het enige valutarisico dat er momenteel nog speelt en iets waar Raisin al tegen probeert te beschermen met de limiet van €85k per Zweedse bank (maar of dat afdoende is blijkt pas op het moment dat het te laat is). Maar zeker voor lagere bedragen is het valutarisico extreem gering en waarschijnlijk is er pas vanaf €50k of zo daadwerkelijk een "meetbaar" risico hierop. Het maximum van €85k zou ikzelf in ieder geval bij uit de buurt blijven.
Waarbij die Baltische staten (grotendeels) NAVO landen zijn en waarschijnlijk zelfs Poetin slim genoeg is die niet aan te vallen. Daarnaast kun je je ook afvragen wat in die gevallen er gebeurt met de economieën in Europa / Euro landen, en NAVO landen. En daarnaast is er ook dan nog steeds een DGS. Bij mijn weten is er geen (force majeure) clausule waarbij een DGS onder zijn verplichtingen uit kan komen in geval van een oorlog of zo.
En daarnaast kun je dan bezig blijven. Zuid-Europa heeft de staat schulden, slechte economieën, etc etc. Daar dan ook maar weg blijven?
Exact wat je zelf al schrijft. Hoewel ik er zelf ook (niet) naar kijk (als in: ik kijk ook alleen naar aanbieders zonder bronbelasting) is dit voor ieder anders. Ik heb zelf een rekening bij OpenBank, en het bestaan van bronbelasting kwam ik pas achter nadat ik de rekening al weken had. Bij Spanje is een zelfverklaring voldoende en OpenBank genereert die automatisch en stopt deze in de stapel documenten met o.a. het contract waarbij je met één digitale krabbel alles ondertekend. Oftewel: bij OpenBank hoef je er letterlijk niks voor te doen om deze naar 0% terug te brengen. In het geval van Raisin wordt dit document ook automatisch gegenereerd door Raisin waarna je het maar hoeft uit te printen, ondertekenen, scannen/fotograferen en uploaden (naar Raisin). In principe ook geen werk dus (/zeer lage drempel).
Echter zijn er dus ook weer banken in landen waar deze niet naar 0% verlaagd kan worden en je mogelijk (een deel) kunt verrekenen met de Nederlandse belastingaangifte als je box 3 belasting moet betalen etc etc. Dus daar is het wel meer werk en zou voor mij ook een absolute no-go zijn (tenzij de rente absurd veel hoger zou zijn). Maar ook daarbij kan (/zal) er een (kleine) groep zijn die er wel gebruik van maakt.

TL;DR: de kwestie bronbelasting is "tricky" en zou ikzelf waarschijnlijk ook niet meetellen. Valutarisico is incorrect (/niet meer noemenswaardig). En "Rusland" is een mening/gevoelskwestie die ieder voor zich moet bepalen én ook voor andere landen kan spelen (lees: voldoende personen met bezwaren tegen Italië, en soms hebben die weer geen bezwaren tegen "Rusland"). Erfbelasting is dan het enige dat over blijft maar een tricky onderwerp is aangezien niemand weet hoe de vork in de steel zit en het afhankelijk is van de situatie (getrouwd vs samenlevingscontract vs ..., of zelfs uberhaupt geen erven dus "who cares").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:31
Anoniem: 1943460 schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:23:
[...]

Uiteindelijk krijg je gemiddeld meer rendement als je je geld via deposito’s vast zet. Net zoals je gemiddeld genomen meer hypotheek rente betaald als je de hypotheek rente langer vast zet.
ik lees hier voornamelijk verhalen van mensen die lagere rentes krijgen omdat ze het een paar maanden geleden vast hebben gezet
Mijn deposito’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/noS8K6kVeXfeXbDUV3kEWNKk6Sc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AFLVDF7V33CTSXe6UgJwtryx.jpg?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Torgo op 15-09-2023 07:25 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:42
[...]

Je doet hier wel zeer veel aannames die in mijn ervaring niet kloppen.
Nog los van het feit of vermogenden slim zijn of er al dan niet hard voor gewerkt hebben snap ik jouw argumenten voor het wel vragen niet. Als je flinke overwaarde hebt of geld gekregen hebt dan vraag je wel advies maar als je slim bent of hard gewerkt hebt niet?
Het kan nooit kwaad advies te vragen en eventueel tot andere inzichten te komen op dit forum. En dan maakt het niet uit hoe slim je (op andere vlakken dan financiën) bent of hoe je het geld bij elkaar hebt gespaard.
Naar mijn mening is dit iets te kort door de bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-05 18:02
Ik hoor eigenlijk weinig over het risico dat een land waar je geld staat hogere bronbelasting gaat invoeren. Niet zo fijn als je geld lang vast staat, maar niet ondenkbaar. Zeker op het moment dat veel buitenlands geld binnenstroomt en het ineens economisch toch tegenzit. Welke landen zijn op dit vlak bewezen cq meer betrouwbaar?

NB Verrekenen is dan uiteraard nog mogelijk, maar ook de vraag hoeveel dat straks nog oplevert met alle vrh wijzigingen. Bovendien valt het me in de praktijk (dividendbelasting buitenland) altijd tegen hoeveel het verrekenen netto oplevert. Ik kies nu standaard voor landen zonder bronbelasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:28
...
Met betrekking tot je opmerking over afgunst: degenen die geld moeten spreiden omdat ze teveel vermogen hebben vanwege DGS, gaan echt niet op een forum vragen wat ze moeten doen met betrekking tot rente. Juist omdat vermogende mensen vaak heel slim zijn (en ze er hard voor hebben gewerkt), weten ze zelf precies wat ze moeten doen. Of ze moeten het hebben het gekregen (of flinke overwaarde hebben), dan snap ik wel dat er wordt gevraagd wat je moet doen.
Jouw reactie hoeft inderdaad geen teken van afgunst te zijn. Mensen willen ook nog wel eens bevestiging krijgen van dat hun keuzes de juiste zijn. En als ze daarin doorschieten dan geloven ze anderen om die reden niet, of ze luisteren of lezen niet eens.

Slimme mensen beseffen nogal eens dat ook zij niet alles kunnen weten en stellen om die reden vragen.

Er is geen harde relatie tussen rijkdom enerzijds en intelligentie & inzet anderzijds. Mensen kunnen ook vermogend worden door dom geluk & pech of andere zaken buiten hun invloedsbereik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Degenen die geld moeten spreiden omdat ze teveel vermogen hebben vanwege DGS, gaan echt niet op een forum vragen wat ze moeten doen met betrekking tot rente. Juist omdat vermogende mensen vaak heel slim zijn (en ze er hard voor hebben gewerkt), weten ze zelf precies wat ze moeten doen.
Als iemand die al vele jaren actief is op diverse binnen- en buitenlandse fora kan ik je vertellen dat er regelmatig slimme mensen zijn die een redelijk vermogen hebben opgebouwd en vragen stellen. Juist als al hun tijd in hun werk gaat zitten hebben ze weinig tijd om de laatste ontwikkelingen qua beleggen en sparen in de gaten te houden.

Als je bijvoorbeeld de VRH, FO en beleggings topics in de gaten houdt je kun je ook vrij makkelijk zien dat er genoeg mensen met redelijke vermogens op Tweakers actief zijn. Een andere makkelijke manier om het te zien is het aantal vragen over spaar bv's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bulldock schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:30:
Ik hoor eigenlijk weinig over het risico dat een land waar je geld staat hogere bronbelasting gaat invoeren. Niet zo fijn als je geld lang vast staat, maar niet ondenkbaar. Zeker op het moment dat veel buitenlands geld binnenstroomt en het ineens economisch toch tegenzit. Welke landen zijn op dit vlak bewezen cq meer betrouwbaar?
Ik denk regelingen qua bronbelasting vooral stammen uit de jaren voor de Europese Unie. Ik acht het niet zo reëel dat landen ineens hogere tarieven gaan invoeren. Ik acht de kans groter dat landen juist bronbelasting gaan afschaffen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19-05 16:07
Breaking News: 4% tot 50.000 voor vrij opneembaar.

https://www.telegraaf.nl/...public-gaat-4-rente-geven

[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 15-09-2023 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Bij Revolut en Wise zal de hogere rente ingaan vanaf 20 september. Zoals vermeldt heeft Renault gisteren de rente verhoogd. Bij andere partijen is het afwachten of ze de rente zullen verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Dit doet me dan weer twijfelen om 1 jaar vast te zetten. Blijft natuurlijk een risico waar de rente kan stijgen danwel dalen versus zekerheid. Lastig.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dean Martin schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:30:
[...]
Dit doet me dan weer twijfelen om 1 jaar vast te zetten. Blijft natuurlijk een risico waar de rente kan stijgen danwel dalen versus zekerheid. Lastig.
Mijn mening: Ik zou zelf mijn geld bij Advanzia zetten voor 3.66% (of TR voor 4%) en dan rustig even afwachten. Ik vermoed dat de piek qua rente van de ECB nu is bereikt en dat de banken de komende weken volgen (als ze de rente al verhogen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:36:
[...]

Mijn mening: Ik zou zelf mijn geld bij Advanzia zetten voor 3.66% (of TR voor 4%) en dan rustig even afwachten. Ik vermoed dat de piek qua rente van de ECB nu is bereikt en dat de banken de komende weken volgen (als ze de rente al verhogen).
Maar als de piek bereikt is, zou een deposito van een jaar nu het goede moment zijn toch?

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dean Martin schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:39:
[...]
Maar als de piek bereikt is, zou een deposito van een jaar nu het goede moment zijn toch?
Zou kunnen ja. Maar ik denk niet dat het kwaad kan nog een week of 2-3 te wachten.
(maar goed het blijft gokken natuurlijk)

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 15-09-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Dean Martin schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:39:
[...]

Volgens mij zijn er nog geen (belangrijke) wijzigingen geweest voor 1 jaars depositos sinds de rentewijziging van gisteren. Voor 6 maanden is Banco Progretto onlangs nog van 3,8 naar 4,0 gegaan wat ook wel interessant is. Voor 12 maanden zitten ze vooralsnog nog steeds op 4,2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
[...]

trade republic is vrij opneembaar 4% voor een saldo tot 50k. Pas daarboven zou ik gaan denken aan deposito's met een lagere rente dan 4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
W1ck1e schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:48:
[...]
trade republic is vrij opneembaar 4% voor een saldo tot 50k. Pas daarboven zou ik gaan denken aan deposito's met een lagere rente dan 4%.
Maar die 4% kan volgende maand 3% (of 6%) zijn natuurlijk ;)

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Dean Martin schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:52:
[...]

Het voordeel van vrij opneembaar is natuurlijk dat je je geld kunt opnemen als je elders meer krijgt...
Overigens, maandelijkse renteuitkering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
[...]

In principe ja, maar ze hebben 10 maanden gedaan over de verhoging. en het is vrij opneembaar. je hebt het snel genoeg weer opgenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
TanteBeth schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 09:56:
[...]

Het voordeel van vrij opneembaar is natuurlijk dat je je geld kunt opnemen als je elders meer krijgt...
Overigens, maandelijkse renteuitkering.
Dus rente afromen als je daardoor boven de 50k komt (+- 166 euro).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Nee. Want volgende maand is ie 4%. De rente gaat namelijk in vanaf 1 oktober ;)

Daarna kunnen ze hem wel weer verlagen inderdaad. Maar goed, dan zijn Advanzia en Consors wellicht ook weer hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:42
[...]

Je kunt natuurlijk ook spreiden, dus deel deposito en het andere deel vrij opneembaar.
Halveer je voor beiden het risico van rentestijging en daling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
mpandroid schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 10:29:
[...]

Je kunt natuurlijk ook spreiden, dus deel deposito en het andere deel vrij opneembaar.
Halveer je voor beiden het risico van rentestijging en daling.
Dat is inderdaad wat ik doe. Heb toevallig net van 2 depositio's de bevestiging gekregen via Raisin.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
[...]

De vraag is hoeveel t gaat stijgen en hoe lang je daarop moet wachten. Als jij een half jaar wacht voor 0,05% verlies je in die tijd meer rente dan wat het wachten oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 21:07
Ik probeer een account aan te maken bij Trade Republic, en dat kan alleen via een app op in mijn geval android.

Echter, tijdens het proberen in te vullen van persoonlijke informatie werkt het toetsenbord niet. Na de eerste letter zijn er geen aanslagen meer mogelijk.

Iemand die dit ook ervaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
@VanBreukelen Nee, maar ik zat iedere keer vast bij het scannen van de ID.
Uiteindelijk bleek dat de knop "Verder" of "OK" buiten beeld stond en er dus eerst naar beneden gescrold moest worden met de vinger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Laatst online: 13-04 21:07
TanteBeth schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 11:20:
@VanBreukelen Nee, maar ik zat iedere keer vast bij het scannen van de ID.
Uiteindelijk bleek dat de knop "Verder" of "OK" buiten beeld stond en er dus eerst naar beneden gescrold moest worden met de vinger....
Het is gelukt met copy paste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Ook nog even een vraag over Trade Republic.
Om het aantal rekeningen wat op te schonen heb ik enkele maanden geleden mijn account bij hen opgezegd. De rente was ook niet meer zo interessant.
Achteraf misschien niet zo handig. Nu dat namelijk onverwachts wel weer het geval is, heb ik een poging gedaan mij opnieuw aan te melden als nieuwe klant. Na installatie van de app verwijst deze echter nog steeds naar mijn oude opgezegde en lege account. Er staat ook ergens in de toelichting dat eenmaal opgezegde accounts niet meer geopend kunnen worden. Zou daarmee dus ook worden bedoeld dat je alleen met een nieuw telefoonnummer een nieuwe klant kunt worden? Of dat je zelfs als rekeninghouder maar 1 keer klant kunt worden en na opzegging niet meer? Dat laatste lijkt me stug.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb in ieder geval deze vraag ook al uitgezet bij TR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Is het spaardeel van TR ook een spaarrekening voor de VRH / box3 belasting? Het valt in elk geval wel onder een DGS (Duitsland of Ierland). Ze houden het spaargeld aan op een derdengeldenrekening bij externe banken, in Duitsland of Ierland dus. Iemand enig idee wat de belastingdienst hiervan zal vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@PE9SMS echte bankrekening onder DGS, dat zal de BD als sparen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Bar_en_boos Goed dat je dat hier meldt. Ik heb geen idee. Houd je ons op de hoogte ?

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 15-09-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
@Bar_en_boos
Is WISE geen beter alternatief ?

Iets minder rente, maar wel IP, bij TR is je geld minimaal 2 dagen onderweg (terugboeken)
Dat weegt misschien wel op de iets mindere rente

Ik heb TR ook opgezegd, nadat ik zag dat het geld ruim 2 er over doet om terug te boeken, en ook de rente niet duidelijk terug te vinden was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 23:29
Bij de laatste terugboekingen die ik gedaan heb duurde het slechts 1 dag. De allereerste keer heeft het wel 4 werkdagen geduurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dat dus...

En die WISE is ook gewoon een (Belgisch) IBAN, waar je via je bankieren app gewoon naar kan overboeken
Te gebruiken als normale rekening.
En ook is er 20k gedekt, bij een faillissement (want word als belegging gezien) maar ze refereren naar die 20k

[ Voor 38% gewijzigd door Juan op 15-09-2023 15:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:24
Ik weet niet waar Bar_en_boos woont, maar volgens mij geldt dit voor Box 3 als belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hou er wel rekening mee dat Wise gedekt is tot 20k, TR tot 100k (vanaf 1 oktober 4% rente tot 50k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:45:
[...]

Ik weet niet waar Bar_en_boos woont, maar volgens mij geldt dit voor Box 3 als belegging.
Dat klopt. Zelf gebruik ik hem tot 31 december, daarna verhuis ik het geld voor tenminste 3 maanden naar een normale spaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Aanvulling

Wise zit wel met de website te klooien, op mijn mobiel zie 3,37% verschijnen (nieuwe rente per 20 sept misschien?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuGGW-apd-RKJcPvEwQFp8XoULU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vu8t8dAl83N7rIqr3K8Kjzan.png?f=fotoalbum_large
Echter op mijn laptop zie ik nog 3,19% verschijnen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WKFFg754I6kU8GMSH9xbFeN57v8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kt2x2oBeFAbNrGnbjGn0Y8QF.png?f=fotoalbum_large
Krijg de plaatsjes niet kleiner..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Juan volgens mij zit je op de Engelse website. Die krijgen meer rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Juan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:25:
@Bar_en_boos

Iets minder rente, maar wel IP, bij TR is je geld minimaal 2 dagen onderweg (terugboeken)

Ik heb TR ook opgezegd, nadat ik zag dat het geld ruim 2 er over doet om terug te boeken, en ook de rente niet duidelijk terug te vinden was.
WISE valt toch niet onder het DGS? In mijn geval vul ik de rekening(en) bij TR maximaal op en is het DGS voor mij een voorwaarde. Over een wat langere periode tikt ook een klein renteverschil in vergelijking met WISE dan ook nog wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:51:
@Juan volgens mij zit je op de Engelse website. Die krijgen meer rente.
Is precies dezelfde website. (Exact dezelfde link)
Ik vermoed mobiele site vs desktop site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Juan is een fout. Hier de huidige rente.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4SQ_xJme_T5PMt1u8dvv43P5IlE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C8z0ohlVxHQTOU1DFjzFylT4.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:36
Juan schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 15:25:
@Bar_en_boos

Om die reden ga ik denk ik een gedeelte bij Wise neerzetten en de rest naar TR.
Denk niet dat andere aanbieders snel aan TR gaan tippen. Natuurlijk wel de vraag hoe lang die rente zo hoog blijft bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
@Pistachenootje
Zelfs met een harde refresh 3,37%

https://wise.com/nl/interest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Juan ja dat is een fout. Scroll door naar beneden en je ziet 3.19% zoals het screenshot dat ik net gepost heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Of dat word het nieuwe %, alleen dan is de verhoging minder dan de 0,25%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nee, zoals ik net al zei zijn dat de percentages die gelden in UK :)

https://wise.com/gb/interest/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:45
Begrijp ik nou goed dat Trade Replubic een spaarrekening aanbiedt met 4% rente? Maximaal 50k. Van hun website word ik vooralsnog niet veel wijzer, maar als het klopt zou dit wel een enorme verbetering ten opzichte van bunq zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door JJ1984 op 15-09-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JJ1984 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:50:
Begrijp ik nou goed dat Trade Replubic een spaarrekening aanbiedt met 4% rente? Maximaal 50k. Van hun website word ik vooralsnog niet veel wijzer, maar als het klopt zou dit wel een enorme verbetering ten opzichte van bunq zijn.
Staat op de website, te vinden onderaan de pagina bij FAQ: ontvang ik rente
Trade Republic accepteert uw geld alleen in verband met het leveren van beleggingsdiensten. Hiervoor heeft Trade Republic omnibus trustrekeningen geopend bij partnerbanken waarop uw geld wordt bewaard.\nU kunt geld voor beleggingsdiensten storten op de kasrekening. Wanneer u effecten koopt en verkoopt, vereffenen we deze transacties direct op uw kasrekening. Trade Republic draagt de voorwaarden van de partnerbank over aan u, onder aftrek van de kosten. Op dit moment ontvangt u 2% per jaar op uw niet-belegde geld. Vanaf 1 october zal dit 4% zijn.
Dus vanaf 1 oktober 4% rente. Of dit alleen over die 50k gaat of meer staat niet aangegeven, ik vermoed het eerste.

[ Voor 4% gewijzigd door Viper® op 15-09-2023 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
Viper® schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 19:56:
[...]

Staat op de website, te vinden onderaan de pagina bij FAQ: ontvang ik rente

[...]

Dus vanaf 1 oktober 4% rente. Of dit alleen over die 50k gaat of meer staat niet aangegeven, ik vermoed het eerste.
Dank, dan ga ik rond 1 oktober 2023 de overstap maken en 50k overschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18:55
JJ1984 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:04:
[...]

Dank, dan ga ik rond 1 oktober 2023 de overstap maken en 50k overschrijven.
Verlies de VRH en het DGS niet uit het oog…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
Met betrekking tot die 50K bij TR staat er

Starting October 1st 2023, we will pass an interest rate of 4% from our partner banks to you on your uninvested cash up to €50,000.

https://support.traderepu...ed-to-know-about-interest

Verstopt?
Onderaan bij Klanten->Ondersteuning->Deposits->Deposits->Interest rate->What do i need to know

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
MarcelNH schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:14:
[...]

Verlies de VRH en het DGS niet uit het oog…
TR schijnt gewoon een echte (spaar)rekening te zijn en dus onder DGS te vallen en belast worden als spaarrekening en niet als belegging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ1984
RobertMe schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:25:
[...]

TR schijnt gewoon een echte (spaar)rekening te zijn en dus onder DGS te vallen en belast worden als spaarrekening en niet als belegging.
Dit is wel relevant inderdaad. Maar kennelijk is er nog wat verwarring over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Flinke stap hoor, hoogste aanbieder gericht op NL was CKV via Raisin met 2.75%, nu ineens naar 4% bij TR. Zelfs hoger dan Advanzia en Consors. Ik ben benieuwd of andere partijen gaan reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:32:
Flinke stap hoor, hoogste aanbieder gericht op NL was CKV via Raisin met 2.75%, nu ineens naar 4% bij TR. Zelfs hoger dan Advanzia en Consors. Ik ben benieuwd of andere partijen gaan reageren.
Maar eerder zijn er ook al brokers geweest met een gekoppelde (spaar)rekening met hoge rentes (TR zelf toentertijd, maar was Consors niet ook meer broker dan bank?). En ik heb niet het idee dat het daarvoor storm liep.

Overigens mag OpenBank ook wel weer eens verhogen. Welkom actie is alweer 3 maanden 3,00%. "Alle" andere banken hebben dan toch vaker verhoogd (excl. Bunq wellicht).

Edit:
Overigens is er in Nederland ook niet echt gereageerd op de "buitenbeentjes", binnen en buiten in Nederland gevestigd. OpenBanks 3,00% / 2,75% is nog steeds uniek (hoog). De overige banken hebben dan nog steeds alleen mondjesmaat gevolgd en niet als reactie op... meteen geëvenaard. Alleen Bunq heeft een tijdje gereageerd op de concurrentie, maar ook die zijn al even afgehaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door RobertMe op 15-09-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:40:
[...]

Maar eerder zijn er ook al brokers geweest met een gekoppelde (spaar)rekening met hoge rentes (TR zelf toentertijd, maar was Consors niet ook meer broker dan bank?). En ik heb niet het idee dat het daarvoor storm liep.
Scalable Capital had een aardige rente maar die kreeg je alleen bij een abonnement van 4,99 per maand en was daarmee vrijwel gelijk aan Advanzia en Consors. Trade Republic had op een gegeven moment een aardige rente maar was toen nog steeds lager dan Consors.

De rente die TR nu biedt is flink hoger dan de concurrentie. Als ik nu een rekening nodig had zou ik hem zeker openen. Ik heb echter pas een groter bedrag beschikbaar rond eind november. Voorlopig doe ik het met Wise.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 15-09-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
RobertMe schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:40:
[...]
Overigens mag OpenBank ook wel weer eens verhogen. Welkom actie is alweer 3 maanden 3,00%. "Alle" andere banken hebben dan toch vaker verhoogd (excl. Bunq wellicht).
Openbank heeft vandaag wel de deposito's verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Laatst online: 13-04 22:55
Wat mij betreft zeker niet, want:
- VRH-grondslag beleggen
- slechts 20k dekking via beleggersgarantiestelsel waar ik de ballen verstand van heb...
- TR rente van 4% is hoger dan die van Wise (op dit moment uiteraard)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertMe schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:40:Overigens mag OpenBank ook wel weer eens verhogen. Welkom actie is alweer 3 maanden 3,00%. "Alle" andere banken hebben dan toch vaker verhoogd (excl. Bunq wellicht).
Nu Trade Republic naar 4% gaat mogen alle banken gaan verhogen. Fijn weekend mensen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ1984
Misschien ligt het aan mij, maar die 4% die Trade Replubic biedt lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik ga me er eerst toch maar eens heel goed in verdiepen. Zeker nu ik de intentie heb om daadwerkelijk 50k daar onder te brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
JJ1984 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:21:
Misschien ligt het aan mij, maar die 4% die Trade Replubic biedt lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Ik ga me er eerst toch maar eens heel goed in verdiepen. Zeker nu ik de intentie heb om daadwerkelijk 50k daar onder te brengen.
De inleg wordt ondergebracht bij Citibank in Ierland. Dit land heeft net als België en Frankrijk een AA-status. Toen ze met 2% kwamen was dat hoog en heb ik er korte tijd een saldo gehad, tot een andere partij hoger ging. Grootste nadeel bleek dat het overboeken 1-5 werkdagen duurt. Ze rekenen rente met de Duitse methode (360 dagen) waardoor de rente effectief een fractie hoger uitpakt dan 4%. Met de overboekingsdagen pakken ze dat evenwel ruimschoots terug.

Wat mij betreft een aanbieding waar ik graag gebruik van ga maken.

Hierbij alvast een flinke uiteenzetting:
https://forum.spaarinform...baar-per-2023-t11005.html

[ Voor 25% gewijzigd door Frankenstein op 15-09-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
JJ1984 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:21:
Het is helemaal niet zo gek hoor, ze kunnen er alleen niet op verdienen door het geld bij de ECB te parkeren.
Maar kijk even wat voor diensten ze naast sparen aanbieden, dáár zit hun verdienmodel en door te gaan sparen bij ze wordt je ook automatisch een potentiële klant van hun andere diensten.

Dat andere banken zo weinig bieden is gewoon gebruik maken van dat er zo ontzettend veel slapende mensen zijn in dit land, die vinden alles zo'n beetje wel best.
Ook enorme bedragen die men op de betaalrekening laat staan.
Een TR is echter niet iets wat deze groep aantrekt, integendeel, dus zij moeten met iets anders komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Shameless rip van @Il 2 uit het OpenBank topic.

Sinds vandaag is de rente op de Open Spaarrekening, zonder "voorwaarden", verhoogd naar 2,65%. Rente onder "voorwaarden" (3 auto incasso's of 600 euro bijschrijven per maand op / vanaf betaalrekening) blijft wel staan op 2,75%. Maar verschil is van 0,75-procentpunt dus teruggebracht naar 0,10-procentpunt waardoor je niet meer hoeft te knutselen om aan de voorwaarden te voldoen voor een "interessante" rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-04 22:17
Ik wacht de komende week nog even af maar wil het voorlopig zo gaan doen qua verdeling spaargeld en overwaarde. Net mijn huis verkocht en verwacht over max een half jaar samen een huis te kopen dus dan 200k inleg op hypotheek (223k overwaarde) 50k verbouwen/ kosten koper. Mijn deel van de hypotheek is 50% en zal max rond de 350k bedragen.

Advanzia 100k 3,66% 305
Consors 100k 3,50% 291 (Als ik ooit nog eens een inlog krijg, al ruim 3 weken mee bezig
Trade republic 50k 4% 166
Banca Progetta 47k 165
1 jaar 4,20%
2 jaar 4,25%
Totaal rente per maand +/-927

Ik wil een noodfonds aanhouden van een paar duizend euro, dat hoop ik van die 50k over te houden,
Cashflow zal ongeveer 2-3k per maand zijn, afhankelijk van de nieuwe lasten. Ik heb het idee dat ik nu moet toeslaan om mijn geld wat langer vast te zetten en een zo laag mogelijk noodfonds moet aanhouden.
Nog tips of opmerkingen? Dank alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
Frankenstein schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:29:
[...]

De inleg wordt ondergebracht bij Citibank in Ierland. Dit land heeft net als België en Frankrijk een AA-status. Toen ze met 2% kwamen was dat hoog en heb ik er korte tijd een saldo gehad, tot een andere partij hoger ging. Grootste nadeel bleek dat het overboeken 1-5 werkdagen duurt. Ze rekenen rente met de Duitse methode (360 dagen) waardoor de rente effectief een fractie hoger uitpakt dan 4%. Met de overboekingsdagen pakken ze dat evenwel ruimschoots terug.

Wat mij betreft een aanbieding waar ik graag gebruik van ga maken.

Hierbij alvast een flinke uiteenzetting:
https://forum.spaarinform...baar-per-2023-t11005.html
Effectief kom ik op 4,13 %

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Frankenstein schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:29:
[...]
De inleg wordt ondergebracht bij Citibank in Ierland. Dit land heeft net als België en Frankrijk een AA-status. Toen ze met 2% kwamen was dat hoog en heb ik er korte tijd een saldo gehad, tot een andere partij hoger ging. Grootste nadeel bleek dat het overboeken 1-5 werkdagen duurt.
Er zijn wat dingen veranderd. Deutsche Bank AG wordt nu als eerste genoemd, daarna J.P. Morgan SE (Duitsland), Solaris SE (Duitsland), Citibank Europe PLC.

Zie de FAQ onderaan de pagina: https://traderepublic.com/nl-nl

• Pistachenootje
JohanNL schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:47:
[...]
Het is helemaal niet zo gek hoor, ze kunnen er alleen niet op verdienen door het geld bij de ECB te parkeren.
Maar kijk even wat voor diensten ze naast sparen aanbieden, dáár zit hun verdienmodel en door te gaan sparen bij ze wordt je ook automatisch een potentiële klant van hun andere diensten.
Daarmee eens maar het is wel opvallend dat ze ineens flink hoger gaan dan de concurrentie. Maar goed ik klaag niet, eindelijk wat opschudding in het NL bank wereldje. Hopelijk gaat het nu meer lijken op Duitsland waar ze verschillende aanbieders op 4% hebben.

• Pistachenootje
Voor de mensen die overwegen TradeRepublic als broker te gaan gebruiken, ik zou het zelf niet doen omdat je niet direct op de echte beurzen kan handelen. Zie ook: https://www.financieelona...ublic-review-ervaringen2/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
indica schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:12:
Ik wacht de komende week nog even af maar wil het voorlopig zo gaan doen qua verdeling spaargeld en overwaarde. Net mijn huis verkocht en verwacht over max een half jaar samen een huis te kopen dus dan @@@ k inleg op hypotheek ($$$$ k overwaarde) %%% k verbouwen/ kosten koper. Mijn deel van de hypotheek is 50% en zal max rond de &&&& k bedragen.

--- een hoop getallen die je misschien liever prive houdt ---

Ik wil een noodfonds aanhouden van een paar duizend euro, dat hoop ik van die 50k over te houden,
Cashflow zal ongeveer 2-3k per maand zijn, afhankelijk van de nieuwe lasten. Ik heb het idee dat ik nu moet toeslaan om mijn geld wat langer vast te zetten en een zo laag mogelijk noodfonds moet aanhouden.
Noodfonds zit in het vrij opneembare tegoed.
Houdt bij je saldi rekening met de opgebouwde maar nog niet beschikbare rente. dus minder dan de 100k van het dgs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
indica schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 23:12:
Is de rente er wel maandelijks en opneembaar? Scenario's voorbereiden: wat doe je als die bank op omvallen staat, kleine lettertjes lezen (kosten/boetes bij vervroegde opname?).

4% rendement is wel een tamelijk goed rendement om langdurig vast te zetten en het lijkt me wel het juiste moment nu de rente van de ECB zo hoog staat.

Eind jaren 70 en jaren '80 waren er nog veel hogere bankspaarrentes: 11,6% in 1980 (geen originele bron). Toen was de inflatie ook hoog, maar je kreeg soms nog meer rente dan de inflatie. Dat is veranderd. Rentenieren is nu niet meer winstgevend na inflatiecorrectie.

Ik zou voor mezelf oppassen niet van het middel (vastzetten) een doel te maken. Steeds opnieuw evalueren bij elke aanpassing. Minimaliseren van een buffer zou ik niet doen. Denk aan grote bestedingen zoals auto, keuken, badkamer, van gas af/isoleren.

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-05 19:03
zo dat is nogal een flinke stap naar 4%, Ik heb gelukkig mijn account daar aangehouden en ik heb daar in het verleden altijd zonder problemen mijn rente ontvangen en de gratis aandelen voor referels of voor het kopen van index fondsen. Ik zit nu bij bunq en openbank met mijn spaargeld, maar die hebben dan nog twee weken om in actie te komen en me te verleiden om te blijven.

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe lang duurt het voordat ik geld op Advanzia rekening kan zien? Overgemaakt een klein bedrag op donderdag 16:10 en zie ik daar nog niets.

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Harbo schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:42:
Hoe lang duurt het voordat ik geld op Advanzia rekening kan zien? Overgemaakt een klein bedrag op donderdag 16:10 en zie ik daar nog niets.
Het duurt meestal 2 werkdagen voordat de overboeking zichtbaar wordt bij Advanzia.

Aangezien de overboeking om 16:10 was heb je daarbovenop helaas een goede kans dat je Nederlandse bank de overboeking pas gisteren heeft uitgevoerd/verwerkt, wat dus voor nog een dag vertraging kan zorgen.
Pagina: 1 ... 135 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling