Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.822 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
Harbo schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:42:
Hoe lang duurt het voordat ik geld op Advanzia rekening kan zien? Overgemaakt een klein bedrag op donderdag 16:10 en zie ik daar nog niets.
Mijn ervaring: als je geld wilt overboeken naar Advanzia, doe dat alleen op ma, di en wo. Doe je het op donderdag, dan staat het pas maandagochtend op je rekening.

Verder is Advanzia een prima bank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonyMontana
  • Laatst online: 28-01 17:19
Pistachenootje schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 08:05:
[...]

Er zijn wat dingen veranderd. Deutsche Bank AG wordt nu als eerste genoemd, daarna J.P. Morgan SE (Duitsland), Solaris SE (Duitsland), Citibank Europe PLC.

Zie de FAQ onderaan de pagina: https://traderepublic.com/nl-nl
In de FAQ op de TR website valt mij de volgende zin op:

"TR accepteert uw geld alleen in verband met het leveren van beleggingsdiensten"

Zou dit voor de Belastingdienst aanleiding kunnen zijn om dit (in het kader van VRH) toch te zien als
een Beleggingsrekening en niet als Spaarrekening?

Of kan dat fiscaal juridisch pas als je ook werkelijk belegd?
Heeft iemand op basis van afgelopen jaren ervaring met TR en aanslag VRH?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdXyq95p-yvR19jxQHZcu2C6r8k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o5lkk28QpDKx03eRBiQkxHsR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pQLX-RhmfD8qQ0ZvVqPvTSheJLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y9cOiwsO68SBWq3KTgITmOJp.png?f=user_large

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:09
@TonyMontana Het geel gemarkeerde deel is niet in lijn met onderstaand stukje in de Telegraaf
De rente bij Trade Republic is nu nog 2%. De broker laat weten dat de renteverhoging door de ECB naar 4% is aangegrepen om ook naar 4% te gaan. De rente geldt voor niet-belegd geld tot €50.000. Daarboven wordt geen rente uitgekeerd. Het openen van een rekening is gratis bij Trade Republic. De broker mikt in beginsel op beleggers, maar wie alleen wil sparen is ook welkom.
Mijn ervaring tot nu toe is dat ik terwijl ik niets belegd heb maandelijks gewoon de volledige rente heb ontvangen. Ik ga dat weer testen, voordat ik weer serieus ga inleggen. Een saldo van 200 euro is voldoende om elke dag 1 cent rente te zien. Minder kan ook, de opgebouwde rente wordt met 4 cijfers achter de komma (in euro's) bijgehouden.

[ Voor 10% gewijzigd door W1ck1e op 16-09-2023 14:13 ]

• TonyMontana
  • Laatst online: 28-01 17:19
W1ck1e schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:09:
@TonyMontana Het geel gemarkeerde deel is niet in lijn met onderstaand stukje in de Telegraaf

[...]

Mijn ervaring tot nu toe is dat ik terwijl ik niets belegd heb maandelijks gewoon de volledige rente heb ontvangen. Ik ga dat weer testen, voordat ik weer serieus ga inleggen. Een saldo van 200 euro is voldoende om elke dag 1 cent rente te zien. Minder kan ook, de opgebouwde rente wordt met 4 cijfers achter de komma (in euro's) bijgehouden.
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat TR de rente uitkeert van het spaartegoed, daar twijfel ik niet aan.

Waar het mij om gaat is hoe de Belastingdienst omgaat met een TR rekening, met name door het geel gemarkeerde zin in mijn screenshot, waarvan de tekst dus letterlijk op de TR website staat.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:07
@W1ck1e heb je bij TR ook een IBAN van je rekening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
@TonyMontana terechte vragen. Ik denk dat het valt onder sparen, ook omdat het onder DGS valt.

Zie ook:
Geld op de rekening wordt volgens Trade Republic aangemerkt als spaargeld voor de vermogensbelasting en dus tegen laag tarief belast als je boven de vrijstelling van €57.000 aan vermogen hebt.
https://www.financieelona...e-republic-spaarrekening/

• W1ck1e
@TonyMontana Ik had even jouw berichtje geciteerd om daarbij te reageren op
@JJ1984, die het niet helemaal niet vertrouwt. "ik heb hem thuis ook, maar dit is geen advies, ik ben maar een leek"
@Pistachenootje Mijn cash account heeft een iban nummer

Bij twijfel zal ik aan het eind van dit jaar het geld even overboeken naar een andere spaarrekening.

nog een linkje over TR: https://www.vanspaarbankv...ic-citibank-alle-details/

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 16-09-2023 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:24
TonyMontana schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 13:56:
[...]
Heeft iemand op basis van afgelopen jaren ervaring met TR en aanslag VRH?
Volgens mij is Trade Republic pas in januari van dit jaar met die spaarrekening gestart:
THE_BASE in "Het spaartopic - Deel 3"
Dat zou betekeken dat er nog maar heel weinig ervaring kan zijn in relatie tot de belastingaangifte.

In het begin was er een discussie omdat de spaarrekening in Ierland werd aangehouden en daar bronbelasting ingehouden zou kunnen worden. De woordvoerder van TR gaf initieel aan dat dat niet hun probleem zou zijn en dat was voor mij een reden om hier het afgelopen jaar van af te blijven. Later in het jaar werd de door hun aangeboden 2% rente ook ingehaald en was het tot deze week helemaal geen goede optie meer.

Nu staan er meerder onderliggende banken op de lijst- moet nog zien of het daar veel beter mee wordt.
We zullen het in april volgend jaar wel gaan zien/horen.

• Pistachenootje
Beginnend met DE neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@Pistachenootje correct : DE94 .......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:54
Kijk even welke BIC code daar bij staat. CITIDEFF is waarschijnlijk een Duits bijkantoor van de Ierse Citibank. Duits IBAN maar Iers DGS.
Net als bij Lloydsbank in Nederland, maar dan andersom. Daar is het NLs IBAN en Duits DGS.

[ Voor 18% gewijzigd door TanteBeth op 16-09-2023 15:28 ]

• W1ck1e
@TanteBeth TREBDED1 ?

• Pistachenootje
Da's dus een IBAN van Trade Republic. Kan je nog ergens zien waar je geld wordt gestald? Deutsche bank/Citibank/JP Morgan/Solares?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IUser
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:47:
Da's dus een IBAN van Trade Republic. Kan je nog ergens zien waar je geld wordt gestald? Deutsche bank/Citibank/JP Morgan/Solares?
In de app staat bij mijn rekening de bic code CITIDEFF

• TanteBeth
Vreemd: Als je die code opzoekt staat er TRADE REPUBLIC BANK GMBH.
https://bank-code.net/swift-code/TREBDED1XXX.html
Is TR dan zelf een bank tegenwoordig?
Bij mij staat er dus CITIDEFF. met een Duits IBAN.

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:06
sanook schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:22:
[...]

Toen ik hiervoor een keer belde met OpenBank vertelden ze dat dit geldt voor betalingen boven 17k.
Maar of het nu 10 of 25 of 50k is, als je belt wordt het direct geregeld en hoef je dus niet in meerdere keren/dagen te rommelen. Bij mij werd er ook geen vraag gesteld wat ik dan met mijn geld ging doen.
Vandaag was de limiet bij mij 15k. Eerst was het 25k, toen 20k en nu dus 15k. Ik weet niet of ik dit nog langer wil. Ik heb geen zin om elke keer te moeten bellen.

• W1ck1e
Pistachenootje schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:47:
Deutsche of Citibank. (ik ben klant sinds januari) Het dgs is iers, als ik mij niet vergis.
@IUser @TanteBeth Bij mij ook (overheen gekeken)

echter: van een artikel https://www.tijd.be/onder...-spaarrente/10492883.html op tijd.be (omdat ik zocht naar een artikel over dat staatsbonspaarders van hun bon afwillen om te sparen bij trade republic, maar dat artikel is alleen voor abonnees)
Wie zijn geld op een rekening bij Trade Republic wil plaatsen, moet beseffen dat de broker niet onder de Belgische, maar onder de Duitse depositogarantieregeling valt. De deposito’s van elke klant zijn tot 100.000 euro beschermd. Maar omdat het om een buitenlandse rekening gaat, moet je die aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank.
dus DGS lijkt toch duits

[ Voor 53% gewijzigd door W1ck1e op 16-09-2023 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
Uit de FAQ:
Customer deposits at Solaris SE and and Deutsche Bank AG are protected by the German Deposit Guarantee Scheme and at Citibank Europe plc by the Irish Deposit Guarantee Scheme.

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25
LuckyStriker schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 12:53:
[...]

Mijn ervaring: als je geld wilt overboeken naar Advanzia, doe dat alleen op ma, di en wo. Doe je het op donderdag, dan staat het pas maandagochtend op je rekening.

Verder is Advanzia een prima bank!
Als je een overboeking inplant. Dan is het er altijd dezelfde dag nog (valutadatum) mits geen weekend e/o feestdagen. Wel krijg je altijd de dag erna pas de mail. Soms zelfs niet. Maar heb nog nooit gehad dat het langer duurde. Nou wellicht in de beginjaren van mij (2013-2015) dat het wel eens langer duurde
Er was nog geen SEPA, en ze werkten nog met een tussenrekening.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:52

sanook

_/-\o_

In Belgie lijkt Trade Republic niet onder 'spaarrekeningen' te vallen: https://www.tijd.be/onder...-spaarrente/10492883.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
W1ck1e schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:09:

[...]

Ben je vrij om maandelijks je geld over ge boeken naar je NL rekening?
Hoe snel heb je eigenlijk een rekening geopend? Wat heb je hiervoor nodig, paspoort, foto etc.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op zondag 17 september 2023 @ 06:33:
In Belgie lijkt Trade Republic niet onder 'spaarrekeningen' te vallen: https://www.tijd.be/onder...-spaarrente/10492883.html
Ligt iets genuanceerder. In België is het wel een spaarrekening maar geen gereglementeerde spaarrekening. Om een gereglementeerde spaarrekening te zijn moet er o.a. een getrouwheidspremie worden uitgekeerd en dat is bij TR niet het geval. Verschil wordt hieronder verder uitgelegd. Overigens niet relevant voor Nederland.

https://www.nibc.be/nl/bl...-gereglementeerd-sparen/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:47:
[...]

Ligt iets genuanceerder. In België is het wel een spaarrekening maar geen gereglementeerde spaarrekening. Om een gereglementeerde spaarrekening te zijn moet er o.a. een getrouwheidspremie worden uitgekeerd en dat is bij TR niet het geval. Verschil wordt hieronder verder uitgelegd. Overigens niet relevant voor Nederland.

https://www.nibc.be/nl/bl...-gereglementeerd-sparen/#
Ik wilde er mee aangeven dat het fiscaal gezien een aandachtspuntje zou kunnen zijn. Omdat TR pas sinds kort actief is en belastingstelsel ook aan het wijzigen is zijn er nog geen/weinig ervaringen/zekerheden mee op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Fiscaal gezien voor Belgen zeker een aandachtspunt. Maar mi. niet relevant voor Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
hoihoi66 schreef op zondag 17 september 2023 @ 07:42:
[...]

Ben je vrij om maandelijks je geld over ge boeken naar je NL rekening?
Hoe snel heb je eigenlijk een rekening geopend? Wat heb je hiervoor nodig, paspoort, foto etc.?
Overboeken kan je gewoon wanneer je wilt. Kan alleen wat langer duren, 1 tot een paar dagen. Doe het NET na het weekend om de hoogste kans te hebben dat je het zo snel mogelijk hebt.
Rekening openen : ik weet niet meer hoe dat ging, dat kan nu ook anders lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:03
Wat is de peildatum voor de rente bij Advanzia? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat de laatste dag van de maand is.

Maar, stel je hebt al 10k op de rekening staan en je zet daar in de eerste week van de maand nog 40k bij.
Dan zou je dus beter die 40k nog de hele maand bij bijv Bunq kunnen laten staan, die dagelijks / wekelijks rente geeft. Hele maand nog rente vangen, en vlak voor het einde van de maand overboeken naar Advanzia?

Heb het nu niet zo gedaan, bedacht mij dit later. Klopt dit?

Want dan kan je door slim heen en weer boeken 'dubbele rente' vangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rogier.V op 17-09-2023 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:20
Rogier.V schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:23:
Wat is de peildatum voor de rente bij Advanzia? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat de laatste dag van de maand is.

Maar, stel je hebt al 10k op de rekening staan en je zet daar in de eerste week van de maand nog 40k bij.
Dan zou je dus beter die 40k nog de hele maand bij bijv Bunq kunnen laten staan, die dagelijks / wekelijks rente geeft. Hele maand nog rente vangen, en vlak voor het einde van de maand overboeken naar Advanzia?

Heb het nu niet zo gedaan, bedacht mij dit later. Klopt dit?

Want dan kan je door slim heen en weer boeken 'dubbele rente' vangen.
Dat Advanzia één dag als peildatum voor de rente hanteert heb je vast hier gelezen en is ook alweer ontkracht. Advanzia doet net zoals alle/andere banken de rente per dag berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 22:03
RobertMe schreef op zondag 17 september 2023 @ 09:35:
[...]

Dat Advanzia één dag als peildatum voor de rente hanteert heb je vast hier gelezen en is ook alweer ontkracht. Advanzia doet net zoals alle/andere banken de rente per dag berekenen.
Dank, die vlieger gaat dus niet op, leek mij al beetje te mooi om waar te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Rogier.V op 17-09-2023 09:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
GroteVoet459 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 15:07:
[...]

Volgens mij is Trade Republic pas in januari van dit jaar met die spaarrekening gestart:
THE_BASE in "Het spaartopic - Deel 3"
Dat zou betekeken dat er nog maar heel weinig ervaring kan zijn in relatie tot de belastingaangifte.

In het begin was er een discussie omdat de spaarrekening in Ierland werd aangehouden en daar bronbelasting ingehouden zou kunnen worden. De woordvoerder van TR gaf initieel aan dat dat niet hun probleem zou zijn en dat was voor mij een reden om hier het afgelopen jaar van af te blijven. Later in het jaar werd de door hun aangeboden 2% rente ook ingehaald en was het tot deze week helemaal geen goede optie meer.

Nu staan er meerder onderliggende banken op de lijst- moet nog zien of het daar veel beter mee wordt.
We zullen het in april volgend jaar wel gaan zien/horen.
TR / Citibank houdt geen Ierse bronbelasting in. Dit is bekend, want NL spaarders bij TR ontvangen de actuele 2% rente zonder inhouding van bronbelasting.

Dat de BD een tegoed bij Citibank via TR aan zou kunnen merken als belegging lijkt mij kolder. Immers Citibank is een bank en geen kleintje ook. Dus, als ik op 1 januari saldo heb bij Citibank via TR geef ik dat op als spaargeld. Met als bank Citibank en het bijebhorende Duitse IBAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 14:58
Frankenstein schreef op zondag 17 september 2023 @ 10:28:
[...]

TR / Citibank houdt geen Ierse bronbelasting in. Dit is bekend, want NL spaarders bij TR ontvangen de actuele 2% rente zonder inhouding van bronbelasting.

Dat de BD een tegoed bij Citibank via TR aan zou kunnen merken als belegging lijkt mij kolder. Immers Citibank is een bank en geen kleintje ook. Dus, als ik op 1 januari saldo heb bij Citibank via TR geef ik dat op als spaargeld. Met als bank Citibank en het bijebhorende Duitse IBAN.
Met 4% rente bij Trade Republic, kunnen we dus allemaal onze spaarrekeningen bij de Bunqs, de Advanzias en de Consors dus opheffen, en overstappen. Zonder de voorwaarden bij die genoemde banken, mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:47
Misschien kan dit artikel https://www.nu.nl/economi...in-eerste-helft-2024.html twijfel wegnemen of je jouw spaarstrategie aan moet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenwouter
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 08:30

ikbenwouter

! w t R

sanook schreef op zondag 17 september 2023 @ 06:33:
Voor de geïnteresseerden die dit artikel (of andere artikels met paywall) zonder abonnement willen lezen, type archive.is/ voor de https van de URL, een alternatief is 12ft.io/

https://archive.ph/e5qnU

Lees je vaker van een fijne krant of online media dan natuurlijk wel zo netjes om te betalen.

........................................................................................................................................................

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Datisraar Het is "maar" 50k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Vraagje over de Consorsbank. Klopt het dat je niet alleen kan sparen bij deze bank? Ik lees iets over binnen 4 maanden na opening van de rekening zorgen dat je een effectenplan hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
Euh…dat haalt menigeen niet eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Datisraar op 17-09-2023 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
LuckyStriker schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:21:
Vraagje over de Consorsbank. Klopt het dat je niet alleen kan sparen bij deze bank? Ik lees iets over binnen 4 maanden na opening van de rekening zorgen dat je een effectenplan hebt.
Je krijgt een garantie van 3,5% voor 6 maanden, als je voor 12 maanden dat percentage wil hebben moet je inderdaad binnen 4 maanden daarnaast een spaarplan afsluiten van min 100€ per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Datisraar schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:27:
[...]

Euh…dat haalt menigeen niet eens.
Dat is ook weer waar. Vandaar "maar"

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 17-09-2023 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Bar_en_boos schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:55:
[...]

Ik heb geen ervaring met Openbank, maar het bevreemdt mij dat hun aanbod van 2,75% lager is dan de actuele rente van 3% die je nu ontvangt. :?
die 3% geldt maar voor max. 6 maanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 08:16
Datisraar schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:43:
[...]

Met 4% rente bij Trade Republic, kunnen we dus allemaal onze spaarrekeningen bij de Bunqs, de Advanzias en de Consors dus opheffen, en overstappen. Zonder de voorwaarden bij die genoemde banken, mooi!
Maar wordt dit belastingtechnisch als spaartegoed of belegging gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Torgo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:10:
[...]

Uiteindelijk krijg je gemiddeld meer rendement als je je geld via deposito’s vast zet. Net zoals je gemiddeld genomen meer hypotheek rente betaald als je de hypotheek rente langer vast zet.

[...]
waar baseer je dat op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
StecaGrid schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:55:
[...]

Daarover is hier nog geen overeenstemming, dus ja ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
StecaGrid schreef op zondag 17 september 2023 @ 13:55:
[...]

Allemaal als spaartegoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:24:
[...]

Daarover is hier nog geen overeenstemming, dus ja ;)
Het is volgens mij vrij simpel; je hebt een rekening bij een bank gedekt onder het depositogarantiestelsel, dan valt het onder spaartegoed.

Wellicht kan @Zr40 commentaar geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Pistachenootje schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:33:
[...]

Het is volgens mij vrij simpel; je hebt een rekening bij een bank gedekt onder het depositogarantiestelsel, dan valt het onder spaartegoed.

Wellicht kan @Zr40 commentaar geven.
Voor de goede orde, ik denk het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Torgo schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 07:10:
[...]
Uiteindelijk krijg je gemiddeld meer rendement als je je geld via deposito’s vast zet.
Wel als je het goed timet, zoals jou is gelukt (tenminste, zo lijkt het nu). 4.3% op 5 jaar vast werd maar kort aangeboden.

In dit topic kun je veel voorbeelden vinden van mensen die minder geluk hebben gehad met hun timing.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 17-09-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op zondag 17 september 2023 @ 14:36:
[...]
Voor de goede orde, ik denk het ook.
Oké dan heb ik je vorige post niet goed begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
MarcelNH schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 20:14:
[...]

Verlies de VRH en het DGS niet uit het oog…
TR valt onder het Iers DGS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

pastafan schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:59:
[...]
Wat wel verwarrend is omdat ze zelf onder het Duitse DGS vallen ;)
Trade Republic holds a banking licence in Germany

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Laatst online: 14-09 20:39
Datisraar schreef op zondag 17 september 2023 @ 12:43:
[...]

Het is mooi en je zou kunnen zeggen "te mooi om waar te zijn". Ik kan van mijn rekening bij de Duitse vestiging van Citibank Ierland (via Trade Republic) niks anders maken dan een spaarrekening. Er is een spaardepositogarantiestelsel van toepassing. Wat mij betreft geen twijfel.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 17-09-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Dit is inherent aan het concept van depositos. Je bent bereid om je geld langer gegarandeerd beschikbaar te stellen en daar staat een hogere beloning tegenover.

Als deposito’s gemiddeld genomen minder op zouden leveren dan zouden ze niet bestaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wys9xIi1upu7kVoVMebuxFTygw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1ntFl7gZhAeLWZIxmhNGZj0G.png?f=user_large

https://www.homefinance.n...paarrentes-en-spaarmarkt/

[ Voor 27% gewijzigd door Torgo op 17-09-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
pastafan schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:59:
[...]
YakuzA schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:02:
Wat wel verwarrend is omdat ze zelf onder het Duitse DGS vallen ;)
Het ligt eraan waar je geld terecht komt. Alleen Citibank valt onder het Ierse DGS.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOjBCxbogO-TPPrsaUKtqCjKcf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1j8ypiaPsr7sgByXaFrgAOd8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
Eddie_V2 schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 11:43:
zo dat is nogal een flinke stap naar 4%, Ik heb gelukkig mijn account daar aangehouden en ik heb daar in het verleden altijd zonder problemen mijn rente ontvangen en de gratis aandelen voor referels of voor het kopen van index fondsen. Ik zit nu bij bunq en openbank met mijn spaargeld, maar die hebben dan nog twee weken om in actie te komen en me te verleiden om te blijven.
Gaat deze 4% rente ook gelden voor bestaande accounthouders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
Volgens de Televaag wel:
Trade Republic geeft vanaf 1 oktober een rente van 4% per jaar op het niet-belegde geld van bestaande en nieuwe klanten in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Torgo schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:10:
[...]
Dit is inherent aan het concept van depositos. Je bent bereid om je geld langer gegarandeerd beschikbaar te stellen en daar staat een hogere beloning tegenover.
Deze redenering klopt soms maar soms ook niet. Op dit moment krijg je via Raisin meer rente op een 1 jaars deposito dan op een 5 jaars, en op de 5 jaars meer dan op een 10 jaars. En er zijn mensen die hun geld 'te vroeg' hebben vastgezet waardoor ze nu minder rente krijgen dan op vrij opneembaar. Er is in dit topic zelfs een voorbeeld van iemand die nog vastzit aan z'n 10 jaars deposito tegen (geloof ik) 1%. Er zijn dus veel situaties waarin je geld langer vastzetten minder rente oplevert.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Pistachenootje schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:22:
[...]

Deze redenering klopt soms maar soms ook niet. Op dit moment krijg je via Raisin meer rente op een 1 jaars deposito dan op een 5 jaars, en op de 5 jaars meer dan op een 10 jaars. En er zijn mensen die hun geld 'te vroeg' hebben vastgezet waardoor ze nu minder rente krijgen dan op vrij opneembaar. Er is in dit topic zelfs een voorbeeld van iemand die nog vastzit aan z'n 10 jaars deposito tegen (geloof ik) 1%. Er zijn dus veel situaties waarin je geld langer vastzetten minder rente oplevert.
Misschien moeten we 'm wat scherper stellen: in de basis bieden deposito's een hogere rente dan een vrije spaarrekening op het moment van afsluiten.

Daarna kan er natuurlijk van alles gebeuren. Gaat de rente omlaag, dan ben je met een vrije spaarrekening als eerste de sjaak. Gaat de rente omhoog, dan profiteer je daar ook alleen van met een vrije spaarrekening. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Frankenstein schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:07:
[...]

Het is mooi en je zou kunnen zeggen "te mooi om waar te zijn". Ik kan van mijn rekening bij de Duitse vestiging van Citibank Ierland (via Trade Republic) niks anders maken dan een spaarrekening. Er is een spaardepositogarantiestelsel van toepassing. Wat mij betreft geen twijfel.
Er zit wel een limiet aan die zeker niet voor iedereen voldoende zal zijn.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Grappig dat op dit moment een 5 jr deposito minder oplevert dan een 1 jr deposito, terwijl in het grafiekje de 5 jr altijd boven de 1 jr zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

sanook schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:43:
[...]

Grappig dat op dit moment een 5 jr deposito minder oplevert dan een 1 jr deposito, terwijl in het grafiekje de 5 jr altijd boven de 1 jr zit.
Omdat we voor corona en de oorlog het risico op stagflatie hadden. In essentie zijn deze hogere rentes als gevolg van corona en de oorlog tijdelijk. En de verwachting is dat zodra de inflatie onder controle is, de lagere rentes weer terug komen. (geen garatnies.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Laatst online: 10:25
@Torgo
Leuke grafiek, zou mooi zijn als deze actueel was... loopt maar tot 2020, mist 3 jaar.

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Wat mij verbaasd is dat ik veel TR voorbij zie komen maar is Raisin met zijn rente niet interessanter? Met name is de bronbelasting in Letland bij Raisin ook interasaant vergeleken met TR.

Mis ik iets?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
hoihoi66 schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:16:
Wat mij verbaasd is dat ik veel TR voorbij zie komen maar is Raisin met zijn rente niet interessanter? Met name is de bronbelasting in Letland bij Raisin ook interasaant vergeleken met TR.

Mis ik iets?
TR is een vrij opneembare spaarrekening. Noem eens een vrij opneembare spaarrekening bij Raisin met die rente?

Hint: die zijn er niet. Alleen depositos (voor 6 maanden of langer). Ander product dus, en daardoor voor andere use cases.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AquaPlanning
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 12:18
Vraag over sparen via Wise. Ik gebruik dit bedrijf veel voor buitenlandse betalingen ivm gunstige wisselkoersen en lage kosten.
Sinds vorige week bieden ze ook een spaaroptie aan.

Niet direct opneembaar maar met 2 dagen vetraging.
Dit werkt niet via het depositogarantiestelsel. Wel tot €20.000 bescherming via Letse overheid. Rente wordt vergoed via het Blackrock ICS fonds dat de ECB rente volgt.

Effectieve rente nu 3.71% dus erg aantrekkelijk.

1. Ziet iemand risico's buiten dat overheden failliet gaan?

2. Ziet de vermogensrendementsheffing dit als rente of als beleggen? Zit precies op de kruising van beide wat mij betreft.

(edit: ik dacht dat dit gloednieuw was, oeps.....) Vragen zijn al beantwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door AquaPlanning op 22-09-2023 21:31 ]

2 x Panasonic warmtepomp 5kW, 800 liter boiler, 48 heatpipes, 18 kWp PV, Zero DSR, E-ProAce, bezig met 48V 45 kWh Victron 3 fase, VETUS E-line 22 kWh in 11m zeilboot.te weinig gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
AquaPlanning schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:02:
Vraag over sparen via Wise. Ik gebruik dit bedrijf veel voor buitenlandse betalingen ivm gunstige wisselkoersen en lage kosten.
Sinds vorige week bieden ze ook een spaaroptie aan.

Niet direct opneembaar maar met 2 dagen vetraging.
Dit werkt niet via het depositogarantiestelsel. Wel tot €20.000 bescherming via Letse overheid. Rente wordt vergoed via het Blackrock ICS fonds dat de ECB rente volgt.

2. Ziet de vermogensrendementsheffing dit als rente of als beleggen? Zit precies op de kruising van beide wat mij betreft.
Heb je het topic ook teruggelezen? ;) Ondanks dat het geen sparen is komt Wise de laatste dagen toch heel vaak langs in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:16
sanook schreef op zondag 17 september 2023 @ 17:43:
[...]

Als docent had ik mijn leerlingen net uitleg gegeven over sparen en rente. Vervolgens ging ik naar de Raisin site om te laten zien wat de mogelijkheden en verschillen zijn. Kreeg ik van de leerlingen de opmerking dat de rente op langlopende depositos toch hoger moest zijn, dan de rente op de kortlopende depositos.
De leerlingen hadden in ieder geval goed opgelet bij de uitleg. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vraag over sparen via Wise.
Effectieve rente na aftrek van kosten is op dit moment 3.19% en zal spoedig met 0.25% omhoog gaan. Zie: https://wise.com/nl/interest/
Dat BlackRock fonds is solide. Ik zie daar vrijwel geen risico. Daarnaast is er wel platform risico, m.a.w. een kans dat Wise zelf omvalt en/of haar zaken niet goed in orde heeft.
Beleggen. BCS=beleggen, DGS=sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:51
Some0ne schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:16:
[...]

Als docent had ik mijn leerlingen net uitleg gegeven over sparen en rente. Vervolgens ging ik naar de Raisin site om te laten zien wat de mogelijkheden en verschillen zijn. Kreeg ik van de leerlingen de opmerking dat de rente op langlopende depositos toch hoger moest zijn, dan de rente op de kortlopende depositos.
Als docent zul je er waarschijnlijk meer van weten, maar volgens mij is een omgekeerde rentestructuur, zoals hier, een slecht voorteken. En is het vaak een voorteken van economische teruggang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Rubbergrover1 schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:30:
[...]

Als docent zul je er waarschijnlijk meer van weten, maar volgens mij is een omgekeerde rentestructuur, zoals hier, een slecht voorteken. En is het vaak een voorteken van economische teruggang.
Is dit niet normaal op basis van dat het deposito rentes (/uberhaupt langlopende contracten) altijd neerkomen op de toekomst voorspellen en de lange termijn toekomst veel onzekerder is dan de korte termijn? Nu met de huidige ECB ontwikkelingen en economische situatie voorspelt iedereen dat op de korte termijn de rentes hoog blijven. Maar niemand weet of de rentes over 5 - 10 jaar nog steeds (zo) hoog zijn. In die jaren kan er heel veel veranderen.
Bij een gelijke ontwikkeling (blijft omhoog / omlaag gaan) zal de lange termijn dus minder hard omhoog gaan (bv bij een ECB wijziging van 25-procentpunten omhoog zal een lang deposito zeer waarschijnlijk niet zomaar ook 0.25-procentpunt omhoog gaan terwijl een korte termijn deposito dat eerder wel zal doen). En als het "omslaat" (van omhoog naar omlaag) zullen lijkt mij de lange termijn depositos ook direct (harder) omlaag gaan, omdat er dan ook een grotere onzekerheid is over die lange termijn.

Schrijf ik overigens terwijl ik totaal niet economisch onderlegd ben :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:16
Rekening geopend bij Trade republic. Ging heel soepeltjes. Begin oktober daar maar wat geld naar toe schuiven om te profiteren van de 4%.

Partnerbank is in mijn geval Citibank. Ierse depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Olifant123 schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:45:
Rekening geopend bij Trade republic. Ging heel soepeltjes. Begin oktober daar maar wat geld naar toe schuiven om te profiteren van de 4%.

Partnerbank is in mijn geval Citibank. Ierse depositogarantiestelsel.
Wat had je nodig/bij de hand om het te openen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Max_72
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-09 19:13
hoihoi66 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:57:
[...]

Naam, geboortedatum, adresgegevens, mailadres, 06-nummer en een identiteitsbewijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Max_72 op 17-09-2023 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 14:16
hoihoi66 schreef op zondag 17 september 2023 @ 22:57:
[...]

Wat Max_72 zegt. Alleen identiteitskaart en voor de rest de gegevens invullen zoals gevraagd. Selfie, hoofd naar links/rechts ter verificatie.
Na openen account nog BSN nummer invullen in je profiel. En een overboeking doen zodat-ie je referentierekening registreert (deze laatste stap loopt nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Nog een vraag m.b.t. Advanzia. Mijn testbedrag is inmiddels op Advnazia rekening. Ik heb netjes een email ontvangen.

1. Volgens mijn loopt de actie rente 3,66% pas als saldo > 5000 is?
2. Hoe zit Advanzia met de veiligheid m.b.t. tegenrekening? Ik zie bij de tegenrekening ook een drop down box, wat impliceert dat het geld van een andere rekening kan komen en ook daarnaar toe overgemaakt kan worden? Advanzia heeft geen 2FA dat de transacties bevestigd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Laatst online: 12-09 20:58
Even een vraag. Weet iemand toevallig uit ervaring of je vanaf je Consors rekening direct kan overmaken naar Trade Republic?

Zie in de Trade Republic app wel dat ik bij activiteit een kopje referentierekening staan.

Dus weet niet of ik geld mag ontvangen van verschillende rekeningen?

En bij Consors heb ik nog nooit geld overgemaakt, maar zo te zien ben ik daar vrij om elke rekening in te vullen, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 10:37
Harbo schreef op maandag 18 september 2023 @ 09:52:
Nog een vraag m.b.t. Advanzia. Mijn testbedrag is inmiddels op Advnazia rekening. Ik heb netjes een email ontvangen.

1. Volgens mijn loopt de actie rente 3,66% pas als saldo > 5000 is?
2. Hoe zit Advanzia met de veiligheid m.b.t. tegenrekening? Ik zie bij de tegenrekening ook een drop down box, wat impliceert dat het geld van een andere rekening kan komen en ook daarnaar toe overgemaakt kan worden? Advanzia heeft geen 2FA dat de transacties bevestigd moeten worden.
1. Ja.
2. Enkel rekeningen die op je eigen naam staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 23:10
Some0ne schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:16:
[...]

Meteen mooie les dat niet alles wat je leert op school waar is, voornamelijk omdat er andere omstandigheden zijn dan wel het een uitzonderlijke gebeurtenis is.
Zo is klassisiek het verhaal dat inflatie goed is want anders geven mensen niks uit. Maar als bijv voor technologische vooruitgang prijzen blijven dalen, maar de producten steeds beter worden, hoeft dat helemaal niet te zijn. Kijk bijvoorbeeld naar computers in de jaren 00-10. Ook de hele discussie over groei dat goed is kan je tot in de treure voeren.

Het lijkt me als leraar dus best uitdagend mensen iets bij te brengen. En iets simpelers is makkelijk uit te leggen. Maar als je de reactes op nu.nl ziet dan denk ik toch vaak, hadden we mensen op school niet iets meer inzicht kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Zijn er nog andere Duitse banken (dan Consors) met een rente van min. 3.5 procent waar je als Nederlander ook een rekening kunt openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
VanBreukelen schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:09:
Even een vraag. Weet iemand toevallig uit ervaring of je vanaf je Consors rekening direct kan overmaken naar Trade Republic?

Zie in de Trade Republic app wel dat ik bij activiteit een kopje referentierekening staan.

Dus weet niet of ik geld mag ontvangen van verschillende rekeningen?
Ja, je kunt van verschillende rekeningen geld overmaken naar Trade Republic. Maar volgens mij wordt de laatste rekening waarvan je geld overmaakt gelijk de nieuwe tegenrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Laatst online: 14:57
Olifant123 schreef op zondag 17 september 2023 @ 23:53:
[...]

Wat Max_72 zegt. Alleen identiteitskaart en voor de rest de gegevens invullen zoals gevraagd. Selfie, hoofd naar links/rechts ter verificatie.
Na openen account nog BSN nummer invullen in je profiel. En een overboeking doen zodat-ie je referentierekening registreert (deze laatste stap loopt nog).
Stap 2 van paspoort verificatie werkt niet bij mij, hij zegt dat het te donker is (sta nu zelfs buiten in de volle zon). Enig idee wat ze bedoelen met "kantel het document zodat de beveiligingkenmerken zichtbaar worden"?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
RobertMe schreef op zondag 17 september 2023 @ 19:37:
[...]

TR is een vrij opneembare spaarrekening. Noem eens een vrij opneembare spaarrekening bij Raisin met die rente?

Hint: die zijn er niet. Alleen depositos (voor 6 maanden of langer). Ander product dus, en daardoor voor andere use cases.,
Hoe zit het eigenlijk met bronbelasting en erfbelasting in Ierland? Ik lees hier dat TR het geld onderbrengt bij Citibank. Kan dat ook nog anders zijn? Dat je geld toch ineens bij een van de andere 3 genoemde banken wordt ondergebracht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
rechtsherstel schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:48:
[...]
Ja, je kunt van verschillende rekeningen geld overmaken naar Trade Republic. Maar volgens mij wordt de laatste rekening waarvan je geld overmaakt gelijk de nieuwe tegenrekening.
van de website:
To find the correct IBAN for your transfer: from Wealth or Cash > select Transfer > tap Add money then Bank transfer. Enter your name as the recipient (mandatory) and add a reason for the payment (optional).

We only accept deposits from SEPA bank accounts in your name (we also accept transfers from joint accounts).

We can NOT accept the following deposits:

Deposits from accounts that aren’t in your name.
Deposits from business accounts.
Deposits from non-SEPA accounts.
Deposits via Swift / Instant bank transfer other than SEPA Instant and Target2. Note: If you have a IBAN from Solaris SE, these payment methods do not apply for you.
Deposits that aren’t clearly attributable to you (e.g. PayPal, Payback, Wise, Binance, Coinbase, etc.).
Deposits to the IBAN from which the PUK was sent to you or from which you received a withdrawal will be rejected and returned to your sending account. This process may take several days. It isn’t possible to transfer this amount to your cash account.
Stortingen gaan bij mij binnen 1 dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
LuckyStriker schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:16:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met bronbelasting en erfbelasting in Ierland? Ik lees hier dat TR het geld onderbrengt bij Citibank. Kan dat ook nog anders zijn? Dat je geld toch ineens bij een van de andere 3 genoemde banken wordt ondergebracht?
Het lijkt mij niet dat dat opeens wijzigt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op zondag 17 september 2023 @ 21:42:
[...]

Is dit niet normaal op basis van dat het deposito rentes (/uberhaupt langlopende contracten) altijd neerkomen op de toekomst voorspellen en de lange termijn toekomst veel onzekerder is dan de korte termijn? ...
Schrijf ik overigens terwijl ik totaal niet economisch onderlegd ben :p
Volgens mij (ook leek) is het als volgt: het gaat om de verwachting / het beleid van de bank. Als zij denken dat de rentes gaan dalen (cq op langere termijn lager zal zijn) zal de rente van een langer lopend deposito lager zijn dan van een korter lopend deposito. (als in "dat kan de bank zich op termijn niet meer veroorloven"). als hun beeld / verwachting is dat de rente zal stijgen is het omgekeerd.
klanten die verwachten dat de rente bij langer lopende deposito's altijd hoger is dan die van korter lopende deposito's (en dat deposito's altijd een hogere rente bieden dan vrij opneembaar) hebben die verwachting vanuit wensdenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
DeadKennedy schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:51:
[...]

Stap 2 van paspoort verificatie werkt niet bij mij, hij zegt dat het te donker is (sta nu zelfs buiten in de volle zon). Enig idee wat ze bedoelen met "kantel het document zodat de beveiligingkenmerken zichtbaar worden"?
Zelf op de foto maak knop drukken ipv wachten tot hij het herkent.
De tweede keer had ie hem toen bij mij.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:36:
Zijn er nog andere Duitse banken (dan Consors) met een rente van min. 3.5 procent waar je als Nederlander ook een rekening kunt openen?
Buiten TradeRepublic bestaan die bij mijn weten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Is het onderscheid tussen het sparen enerzijds en beleggen anderzijds duidelijk aangegeven in de app? Niet dat je per ongeluk ineens aan het beleggen bent zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
LuckyStriker schreef op maandag 18 september 2023 @ 11:37:
Is het onderscheid tussen het sparen enerzijds en beleggen anderzijds duidelijk aangegeven in de app? Niet dat je per ongeluk ineens aan het beleggen bent zeg maar.
In de app zie ik "wealth" & "cash". Bij "wealth" staat bij mij "Start investing". Bij "cash" staat mijn spaardsaldo. Daarnaast: je zult vast wel moeten aangeven welk aandeel je wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

dutchgio schreef op maandag 18 september 2023 @ 10:13:

2. Enkel rekeningen die op je eigen naam staan.
Kan dat ondertussen ook internationaal gezien/ gecontroleerd worden dan?

Bij mij ziet mijn rabobank de tenaamstelling bij Lloyds (BOFS) met toch echt NL IBANnummer niet eens.

Ik vind het extra beveiligingsaspect één van de grootste pluspunten om bij een andere bank te sparen dan je huisbankier. Essentieel daarbij is de gekoppelde vaste tegenrekening.

Lloyds komt hier trouwens weinig voorbij ivm denk ik de niet top rente maar met 2,55% toch wat hoger dan de meeste NL banken. En gewoon Nederlandse IBAN en website.

[ Voor 13% gewijzigd door bombadil op 18-09-2023 12:26 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
W1ck1e schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:19:
[...]
In de app zie ik "wealth" & "cash". Bij "wealth" staat bij mij "Start investing". Bij "cash" staat mijn spaardsaldo. Daarnaast: je zult vast wel moeten aangeven welk aandeel je wilt kopen.
Bij mij staat alles gewoon in het Nederlands: Vermogen en Saldo.
Ik heb geen idee hoe je dat kunt veranderen. Vermoedelijk is jouw telefoon zelf ingesteld op Engels.

[ Voor 6% gewijzigd door TanteBeth op 18-09-2023 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
bombadil schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:25:
[...]

Kan dat ondertussen ook internationaal gezien/ gecontroleerd worden dan?

Bij mij ziet mijn rabobank de tenaamstelling bij Lloyds (BOFS) met toch echt NL IBANnummer niet eens.

Ik vind het extra beveiligingsaspect één van de grootste pluspunten om bij een andere bank te sparen dan je huisbankier. Essentieel daarbij is de gekoppelde vaste tegenrekening.
Voor de ontvangende partij hoeft er toch geen IBAN naam check te zijn. De naam van de verzender staat immers in de transactie. En die naam moet matchen met de naam van de (spaar)rekeninghouder.

TR (& Advanzia, Raisin, etc) kunnen dus gewoon kijken naar de naam van de rekeninghouder (van de ontvanger aan hun kant dus) en de naam van de verzender die in de transactie staat. Die twee vergelijken en klaar. Immers kon je als rekeninghouder ook al de naam van de zender zien voordat de IBAN naam check werd ingevoerd.

[ Voor 19% gewijzigd door RobertMe op 18-09-2023 12:28 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-09 04:03
Eindelijk weer een depositoverhoging: Orange (via Raisin) 1 jaar 4,00% -> 4,25% O+

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Exar schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:50:
Eindelijk weer een depositoverhoging: Orange (via Raisin) 1 jaar 4,00% -> 4,25% O+
Met Spaanse bronbelasting, oftewel: eenvoudig te verlagen naar 0% met de zelfverklaring die bij mijn weten Raisin automatisch genereert (dus: uitprinten, ondertekenen, handtekening zetten, scannen, uploaden).

Maar dus ook met gratis onduidelijkheid over Spaanse erfbelasting, of niet, want geld staat in Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Exar schreef op maandag 18 september 2023 @ 14:50:
Klopt deze info over de bronbelasting:
Orange Bank heeft een bankvergunning in Frankrijk, maar biedt deposito's op Raisin aan via haar Spaanse bijkantoor in Madrid. Dit betekent dat Spaanse bronbelasting van toepassing is. Spanje heft een standaard bronbelasting op spaarrente van 19%. Als belastingplichtige in Nederland kunt u vrijstelling krijgen van deze belasting (d.w.z. terugbrengen naar 0%). Hiertoe overlegt u voor de opening van uw termijndeposito een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van de ondertekende ‘Declaración de Residencia Fiscal’ (Spaanse zelf-verklaring van fiscale woonplaats, lengte: 1 pagina). Dit formulier wordt met instructie bij de aanvraag van uw termijndeposito vooringevuld ter beschikking gesteld in uw Raisin Online Banking omgeving
Dus dit formulier staat bij aanvraag klaar in je account en na ondertekenen en (digitaal) terug sturen is alles geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:03:
[...]

Met Spaanse bronbelasting, oftewel: eenvoudig te verlagen naar 0% met de zelfverklaring die bij mijn weten Raisin automatisch genereert (dus: uitprinten, ondertekenen, handtekening zetten, scannen, uploaden).

Maar dus ook met gratis onduidelijkheid over Spaanse erfbelasting, of niet, want geld staat in Frankrijk.
Je was me net voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exar
RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:03:
[...]

Inderdaad. Zeer makkelijk de bronbelasting naar 0% te verlagen en erfbelasting boeit me niks voorlopig (maar andere mensen misschien wel inderdaad). :9
Wel een Franse bank met Frans DGS, dus fijn om wat te spreiden met de usual Progetto (Italië).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
sanook schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:04:
[...]

Klopt deze info over de bronbelasting:

[...]

Dus dit formulier staat bij aanvraag klaar in je account en na ondertekenen en (digitaal) terug sturen is alles geregeld?
Dat klopt. Even uitprinten, foto maken en weer uploaden en je hebt een mooie deposito erbij. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
Ik ben benieuwd naar de jullie/beste spaarstrategie. Hiermee bedoel ik de beste mix van vrijopneembaar (40%) en deposito's (60%). Ook vastzetten niet te lang zodat elk jaar iets vrijkomt met een max periode b.v. 3x jaar of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Harbo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:17:
Ik ben benieuwd naar de jullie/beste spaarstrategie. Hiermee bedoel ik de beste mix van vrijopneembaar (40%) en deposito's (60%). Ook vastzetten niet te lang zodat elk jaar iets vrijkomt met een max periode b.v. 3x jaar of zo.
Als deposito meer oplevert dan niet meer dan nodig op vrij opneembaar laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Harbo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:17:
Niet de beste strategie maar wel die voor mij (waar ik mij goed bij voel):
Vrij opneembaar houden wat je nodig hebt (ook in relatie tot je deposito's & beleggingen)
Rest in deposito's indien de rente er naar is.
Ik heb verschillende deposito's van 12 maanden of minder. Verspreid door het jaar geopend, komen daardoor ook regelmatig vrij (is dus relatief vrij opneembaar). Allemaal het zelfde bedrag (klein genoeg om er genoeg aan te kunnen maken). Steeds bij de bank met de beste rente. Houd eventueel rekening met dgs. Nog geen langer lopend deposito's want ik vind het rente verschil nog te weinig. Vrij opneembaar verplaats ik indien rente verschil groot genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Niet online
@W1ck1e " Verspreid door het jaar geopend" - Dat is wat ik ook volg. Ik twijfel tussen 1x jaar max en misschien langer b.v. 3x jaar indien net als nu rente redelijk hoog is. Max. bedrag per deposito is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 14:12

Richard

Kuru Kuru Kururin

Geen toegevoegde waarde.

[ Voor 96% gewijzigd door Richard op 18-09-2023 19:28 ]

20*350ZO45°

Pagina: 1 ... 136 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling