Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.861 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:19
Harbo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:17:
Ik ben benieuwd naar de jullie/beste spaarstrategie. Hiermee bedoel ik de beste mix van vrijopneembaar (40%) en deposito's (60%). Ook vastzetten niet te lang zodat elk jaar iets vrijkomt met een max periode b.v. 3x jaar of zo.
Beste mix in percentages valt lastig te zeggen. Kan beter in absolute getallen. Bv 30k vrij opneembaar en de rest in depositos. Maar dat ligt ook weer aan de depositos. Als je depositos hebt in een "structuur" waarbij elke maand 10k vrij komt heb je wellicht ook voldoende aan een spaarbuffer van 10k. Op wellicht een auto na doe je grote uitgaven toch niet over 1 nacht ijs en hoef je meestal ook niet per direct te betalen. Nieuwe badkamer/keuken/... sta je niet vandaag in de showroom, morgen geïnstalleerd, en woensdag de factuur opde mat zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-09 17:20
Harbo schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:17:
Ik ben benieuwd naar de jullie/beste spaarstrategie. Hiermee bedoel ik de beste mix van vrijopneembaar (40%) en deposito's (60%). Ook vastzetten niet te lang zodat elk jaar iets vrijkomt met een max periode b.v. 3x jaar of zo.
Welke de beste strategie is voor iemand ligt aan heel veel factoren; o.a. inkomen, horizon, gedeelte beleggingen, risico tolerantie, belastingregels etc. Over het algemeen vermoed dat ik dat er aardig wat mensen zijn die relatief teveel sparen en te weinig beleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06:41
RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:52:
[...]

Beste mix in percentages valt lastig te zeggen. Kan beter in absolute getallen. Bv 30k vrij opneembaar en de rest in depositos. Maar dat ligt ook weer aan de depositos. Als je depositos hebt in een "structuur" waarbij elke maand 10k vrij komt heb je wellicht ook voldoende aan een spaarbuffer van 10k. Op wellicht een auto na doe je grote uitgaven toch niet over 1 nacht ijs en hoef je meestal ook niet per direct te betalen. Nieuwe badkamer/keuken/... sta je niet vandaag in de showroom, morgen geïnstalleerd, en woensdag de factuur opde mat zeg maar.
percentages of absolute getallen ligt een beetje hoe je redeneert. @Harbo Nu geen absolute getallen noemen. Dan geef je teveel prijs (zeker in combinatie met de percentages)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 15:57:
[...]

Welke de beste strategie is voor iemand ligt aan heel veel factoren; o.a. inkomen, horizon, gedeelte beleggingen, risico tolerantie, belastingregels etc. Over het algemeen vermoed dat ik dat er aardig wat mensen zijn die relatief teveel sparen en te weinig beleggen.
Ik denk net dat er teveel beleggers zijn die zich dat eigenlijk niet kunnen veroorloven. (voor de rest ben ik het met je eens)

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 18-09-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@RobertMe -" Op wellicht een auto na doe je grote uitgaven toch niet over 1 nacht ijs en hoef je meestal ook niet per direct te betalen." Dit is een goed punt. Als ik een lease auto heb en een nieuwbouw (huis) dan is mijn situatie anders dan bij iemand die dat niet heeft. Mijn uitgangspunt was dat wat jij in deposito's zet heb jij direct niet nodig. Een buffer voor iets wat onvoorzien is, dat deel vrijopneembaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@W1ck1e Een reden dat ik vermoed dat er aardig wat mensen zijn die relatief 'teveel' sparen en te weinig beleggen is het 'reaching for yield' idee. Als de rente hoog staat willen mensen daarvan profiteren, en doen dat vaak ten koste van hun aandelen portefeuille. Zo'n punt wordt ook gemaakt in deze video.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:08:
@W1ck1e Een reden dat ik vermoed dat er aardig wat mensen zijn die relatief 'teveel' sparen en te weinig beleggen is het 'reaching for yield' idee. Als de rente hoog staat willen mensen daarvan profiteren, en doen dat vaak ten koste van hun aandelen portefeuille. ...
Beleggingen van de hand doen om cash te hebben is volgens mij niet verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:12:
[...]
Beleggingen van de hand doen om cash te hebben is volgens mij niet verstandig.
Precies. Voor de duidelijkheid: spaargeld is ook een vorm van cash.

En nu minder gaan beleggen omdat de spaarrente hoog staat is waarschijnlijk ook niet verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:13

sanook

_/-\o_

Niet vergeten dat de situatie per land ook weer anders is, bv vanwege belastingen. In NL wordt sparen en beleggen nu apart bekeken, dit jaar nog in het voordeel van sparen (vanwege de lage rente in het begin vsn het jaar) maar dat kan volgend jaar ook zo maar anders zijn als de VRH voor sparen waarschijnlijk flink hoger wordt. Dus per jaar bekijken kan ook zinnig zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door sanook op 18-09-2023 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VanBreukelen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-09 20:58
Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:08:
@W1ck1e Een reden dat ik vermoed dat er aardig wat mensen zijn die relatief 'teveel' sparen en te weinig beleggen is het 'reaching for yield' idee. Als de rente hoog staat willen mensen daarvan profiteren, en doen dat vaak ten koste van hun aandelen portefeuille. Zo'n punt wordt ook gemaakt in deze video.
Hoe is dat in vergelijk met het Nederlandse belasting stelsel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:21:
[...]

Niet vergeten dat de situatie per land ook weer anders is, bv vanwege belastingen. In NL wordt sparen en beleggen nu apart bekeken, dit jaar nog in het voordeel van sparen (vanwege de lage rente in het begin vsn het jaar) maar dat kan volgend jaar ook zo maar anders zijn als de VRH voor sparen waarschijnlijk flink hoger wordt. Dus per jaar bekijken kan ook zinnig zijn.
Zeker, maar dat zie ik als een reden om langere deposito's in plaats van obligaties in een portefeuille aan te houden. Niet om vrij opneembaar spaargeld aan te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
VanBreukelen schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:22:
[...]
Hoe is dat in vergelijk met het Nederlandse belasting stelsel?
Zie mijn antwoord hierboven. Daarnaast is de rente in de VS ook hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Momenteel heb ik geen aandelen/obligaties/fondsen etc. In een ver verleden ben ik in zo'n woekerpolis getrapt en heb vrijwel alleen maar geld zien weglekken. Sindsdien ben ik redelijk huiverig voor alles wat maar riekt naar lange termijn, (verborgen) kosten en risico's. Al heb ik ook wel eens een clickfonds met inleggarantie gehad en dat liep wel weer goed. Kwestie van geluk hebben en op het juiste moment instappen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 19:01
Bar_en_boos schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:38:
Momenteel heb ik geen aandelen/obligaties/fondsen etc. In een ver verleden ben ik in zo'n woekerpolis getrapt en heb vrijwel alleen maar geld zien weglekken. Sindsdien ben ik redelijk huiverig voor alles wat maar riekt naar lange termijn, (verborgen) kosten en risico's. Al heb ik ook wel eens een clickfonds met inleggarantie gehad en dat liep wel weer goed. Kwestie van geluk hebben en op het juiste moment instappen denk ik.
Reageer je ergens inhoudelijk op? Of wilde je dit gewoon even delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
goodfella schreef op maandag 18 september 2023 @ 17:11:
[...]

Reageer je ergens inhoudelijk op? Of wilde je dit gewoon even delen?
Dit als misschien niet zo'n zinvolle toevoeging aan de discussie over sparen vs beleggen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Some0ne schreef op zondag 17 september 2023 @ 20:16:
[...]
Kreeg ik van de leerlingen de opmerking dat de rente op langlopende depositos toch hoger moest zijn, dan de rente op de kortlopende depositos.
Heb je ze toen ook uitgelegd wat „omgekeerde rentecurve” betekent?
(Ik heb die uitbreiding vroeger nog wel geleerd op school)

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michael346
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-01 22:16
Nordax Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,68% p.j. naar 2,76% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op dinsdag 19 september om 12 uur 's middags.

Met vriendelijke groet,
Uw Raisin team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:24
Ze gaan elkaar weer aftroeven met 0,01% verschillen..

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Juan schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:41:
Ze gaan elkaar weer aftroeven met 0,01% verschillen..
Nope. Renault was naar 2,75% gegaan terwijl CKV daar al een tijdje op zat.

Denk overigens ook dat dit betekent dat de rek v.w.b. renteontwikkeling er redelijk uit is of deze banken genoeg geld hebben opgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 16:19:
[...]

Precies. Voor de duidelijkheid: spaargeld is ook een vorm van cash.

En nu minder gaan beleggen omdat de spaarrente hoog staat is waarschijnlijk ook niet verstandig.
Ik denk dat het omzetten van beleggingen in aandelen naar spaargeld richting het einde van je beleggingshorizon voor bijv. pensioen wel verstandig kan zijn. In ieder geval beter dan omzetten in obligaties (met hoge VRH).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
pdukers schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:12:
[...]
Ik denk dat het omzetten van beleggingen in aandelen naar spaargeld richting het einde van je beleggingshorizon voor bijv. pensioen wel verstandig kan zijn. In ieder geval beter dan omzetten in obligaties (met hoge VRH).
In dat geval lijken deposito's me meestal aantrekkelijker dan vrij opneembaar spaargeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:26:
[...]

Voor de ontvangende partij hoeft er toch geen IBAN naam check te zijn. De naam van de verzender staat immers in de transactie. En die naam moet matchen met de naam van de (spaar)rekeninghouder.
Zeg je nu dat een ontvangende bank (in NL en buitenland) de inkomende betaling vanaf een spaarrekening (bij een andere bank) zal weigeren als de naam van de ontvanger niet hetzelfde is als de verzender?

Dat zou mooi zijn als beveiliging maar ik kan me niet voorstellen dat het zelfs internationaal zo werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door bombadil op 18-09-2023 21:12 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
bombadil schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:05:
[...]

Zeg je nu dat een ontvangende bank (in NL of elders) de inkomende betaling vanaf een spaarrekening (bij een andere bank) zal weigeren als de naam van de ontvanger niet hetzelfde is als de verzender?
Andersom. Vele spaarbanken (/spaarrekeningen) controleren of de inkomende transactie afkomstig is van of de vaste tegenrekening, of op zijn minst een rekening die op dezelfde naam staat. En uitgaande transacties kun je veelal alleen doen naar de vaste tegenrekening of een rekening waarvan eerder geld is ontvangen (en op dezelfde naam stond dus).

An zich ook niet heel verrassend. Mijn Rabo spaarrekening heeft ook een IBAN, toch kan ik geen geld over maken van of naar die IBAN tenzij de andere rekening een andere rekening van mij bij Rabo is.

Uitzonderingen zijn er echter ook. Bij Bunq kun je alleen een spaarrekening afnemen, en je kunt vanaf elke willekeurige rekening (IBAN / tenaamstelling) geld ontvangen daarop (je zou dus ook het salaris rechtstreeks daarop kunnen ontvangen), en je kunt vanaf die rekening ook geld overboeken naar elke willekeurige rekening (bv een online aankoop op basis van een SEPA boeking).
En een kinda middenweg is OpenBank. Je hebt daar ten alle tijden een betaalrekening, en optioneel een spaarrekening. Die spaarrekening werkt hetzelfde als bij Bunq, dus accepteert transacties van en naar elke willekeurige IBAN. Echter waar dit bij Bunq vaak als problematisch / gevaarlijk wordt gezien (iemand met toegang tot Bunq account kan geld overboeken naar "zijn eigen rekening"), vind ik persoonlijk dat bij OpenBank minder aan de orde. Immers heb je bij OpenBank die verplichte betaalrekening, dus die kwaadwillende met toegang tot het OpenBank account kan net zo makkelijk eerst spaarrekening => betaalrekening doen en daarna betaalrekening => eigen rekening, iets dat alleen een extra stap is, maar geen extra beveiliging oplevert ten opzichte van rechtstreeks vanaf de spaarrekening naar een willekeurige rekening kunnen over boeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:16:
[...]
An zich ook niet heel verrassend. Mijn Rabo spaarrekening heeft ook een IBAN, toch kan ik geen geld over maken van of naar die IBAN tenzij de andere rekening een andere rekening van mij bij Rabo is.
Dat klopt niet... zowel Rabo als ABN accepteert betalingen van derden op een spaarrekening
vb Rabo betaling vanuit een andere Rabo (niet op mijn naam)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNopxW-z95m6OCyr4m9RCR2mZKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oD2g7HwszdixjmFh0FT6ITqR.png?f=fotoalbum_large

vb ABN (betaling van een andere Rabo rekening niet op mijn naam)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jAFvj4S6H_RBTlaAKLeEJ5mZ0ak=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T2p3474BVQ4OqWQInxQGG2o6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Update kan zelfs vanuit mijn Rabo spaarrekening overboeken naar een ABN betaalrekening niet op mijn naam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Juan schreef op maandag 18 september 2023 @ 21:48:
Update kan zelfs vanuit mijn Rabo spaarrekening overboeken naar een ABN betaalrekening niet op mijn naam
Hanteren ze dan aparte adresboeken? :X In de app kun je inderdaad wel naam & IBAN opgeven, maar adresboek bevat alleen de rekeningen bij Rabo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Gewoon IBAN invoeren van betreffende partij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-09 17:18
pdukers schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:12:
[...]

Dat is vooral zo als je op je pensioendatum lumpsum het kapitaal moet gebruiken om een uitkering aan te kopen. Als je het vermogen in stukjes opeet, dan heeft een groot deel van het vermogen nog steeds een lange beleggingshorizon en zou je het grootste deel nog steeds in aandelen kunnen laten zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrjb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-10-2024
M.b.t. Trade Republic: Het Ierse Deposito Garantie stelsel is van toepassing.
Als Citybank Ireland omvalt keert de Ierse centrale bank uit in de vorm van een cheque. https://depositguarantee.ie/en/compensation-process. Probeer die maar eens in te wisselen

[ Voor 4% gewijzigd door chrjb op 19-09-2023 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
chrjb schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:38:
Als Citybank Ireland omvalt keert de Ierse centrale bank uit in de vorm van een cheque. https://depositguarantee.ie/en/compensation-process. Probeer die maar eens in te wisselen
Lekker is dat! Waarom kun je cheques hier niet inwisselen dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raymon89
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:35
Ik heb ze gemaild of alternatieve betalingsmethoden ook mogelijk zijn voor niet-Ieren. Ik laat het weten wanneer ik antwoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
3 van de 4 mogelijke banken zijn Duits. Alleen Citibank is Iers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOjBCxbogO-TPPrsaUKtqCjKcf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1j8ypiaPsr7sgByXaFrgAOd8.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:07
LuckyStriker schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:50:
[...]

Lekker is dat! Waarom kun je cheques hier niet inwisselen dan?
Sinds 1 januari 2021 kun je bij geen enkele Nederlandse grootbank meer een cheque verzilveren. Omdat een cheque geen wettig betaalmiddel is, zijn banken niet verplicht deze dienst nog aan te bieden.

Banken zijn gestopt met het verzilveren van cheques omdat het een verouderd betaalmiddel is. Het is namelijk gevoelig voor fraude en de verwerking van een cheque is duur.
https://www.consumentenbo...-wissel-ik-mijn-cheque-in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zit
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:15

zit

Deze vraag zal vast al vaker gesteld zijn, maar ik wil toch voor de zekerheid de risico's kunnen inschatten:

Klopt het dat zolang je onder de depositogarantie grens blijft er 0 risico is bij omvallen of andere problemen met de bank? Ik kijk naar een 1-jaars deposito bij Banca Progetto. Of zijn er nog mogelijke risico's die ik over het hoofd zie, bv omdat het een buitenlandse DGS is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrjb
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-10-2024
Raymon89 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:59:
[...]

Ik heb ze gemaild of alternatieve betalingsmethoden ook mogelijk zijn voor niet-Ieren. Ik laat het weten wanneer ik antwoord heb.
Dank je. Raymon89. Ben zeer benieuwd

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pistachenootje
zit schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:18:
Klopt het dat zolang je onder de depositogarantie grens blijft er 0 risico is bij omvallen of andere problemen met de bank?
Nee het risico is niet 0. Zo'n garantiestelsel is meestal niet groot genoeg om een serieuze bank volledig op te vangen. Als er niet genoeg geld is moet het geld ergens anders vandaan komen. Uiteindelijk staat de staat garant. Hoe kredietwaardig zo'n staat is kan dus een rol spelen. Dit is in dit topic al vaak en langdurig besproken. Hier nog achtergrond info: Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
zit schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:18:
Deze vraag zal vast al vaker gesteld zijn, maar ik wil toch voor de zekerheid de risico's kunnen inschatten:

Klopt het dat zolang je onder de depositogarantie grens blijft er 0 risico is bij omvallen of andere problemen met de bank? Ik kijk naar een 1-jaars deposito bij Banca Progetto. Of zijn er nog mogelijke risico's die ik over het hoofd zie, bv omdat het een buitenlandse DGS is?
V.w.b. Progetto puur wat @Pistachenootje hierboven al aangeeft. Maar bv Zweedse banken (Nordax, Inbank, Klarna) heb je ook nog ermee te maken dat Zweden geen euro-land is. Je hebt dan wel een euro rekening en het DGS heeft aangegeven het geld in euro's uit te keren naar de Raisin rekening. Maar tussendoor zit er wel nog een omzetting van euro's naar Zweedse kronen en weer terug naar euro's. Dit wordt wel op dezelfde dag gedaan, dus tegen dezelfde wisselkoers en daardoor op dit vlak geen koersrisico. Echter hanteert het DGS wel een maximum, in Zweedse kronen uiteraard (1.050.000 uit mijn hoofd). Het kan dus wel voorkomen dat op dat moment jouw euro-saldo hoger is dan dat maximum en je daardoor niet alles vergoed krijgt.
Maar dit risico speelt uiteraard alleen bij grotere bedragen (of de SEK moet ineens helemaal niks meer waard zijn). Waarbij Raisin momenteel ook al een limiet hanteert van €85.000 voor deze Zweedse banken (op basis van de min of meer huidige wisselkoers van 1,05M SEK naar euro's). En daarnaast heeft @Zr40 in een eerder bericht al aangegeven dat DGS instanties in niet euro landen verplicht elke 5 jaar opnieuw het maximum moeten vaststellen (richtlijn stelt immers €100k, dus het maximum in SEK moet daarbij in de buurt blijven. Het is niet zo dat je bv na 10-20 jaar ineens nog maar €20k kwijt kunt in Zweden doordat de wisselkoers flink veranderd is en het maximum nog steeds 1,05M SEK is. Als de wisselkoers zo zou veranderen wordt het maximum in SEK dus veel hoger waardoor het wel om en nabij €100k blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TreizeK
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09-2024
Weet iemand of de mogelijkheid bij Bunq om contant geld te storten via een winkel ook werkt met een spaarrekening? In de app staat de mogelijkheid om dat te doen, maar als ik erop klik krijg ik alleen maar reclame voor een gratis Green trail... Als het goed is heb je geen Green nodig om dat te kunnen doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Er zijn twee scenario’s die van toepassing kunnen zijn.
TR gaat failliet, je geld staat bij een derde bank dus die kan het vrijgeven aan jou dus geen DGS nodig. Hoe dit afgerond wordt is maar de vraag.
Derde bank gaat failliet, jij hebt geen directe overeenkomst met de derde bank dus ik denk dat TR de DGS moet afhandelen. Hoe dit in de praktijk werkt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:49
Yapi Kredi morgen naar 2,75%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42
Wordt binnenkort tijd om wat geld weg te zetten in een wat langer deposito denk ik.
Zit te denken aan 5 jaar, en omdat het toch een wat langere periode is, en je nooit weet wat het leven gaat brengen, dan toch maar de erfbelasting-kwestie serieus nemen, denk ik dan.

Klopt mijn analyse dat de lijst van landen die voldoet aan:
  1. Geen erfbelasting
  2. Vrij van bronbelasting zonder te hoeven verrekenen met Box3
  3. Deposito van bank die "gewoon" via Raisin af te sluiten is
Beperkt is tot:
  1. Estland
  2. Slowakije
  3. Zweden
Waarbij eigenlijk alleen Estland overblijft, want alleen daar is een bank (Inbank) die een 5 jaars deposito aanbiedt met redelijke (>4%) rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Laatst online: 14-09 20:39
Kan bij Reise Bank in Duitsland. Te vergelijken met onze GWK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
bumble_bee schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 11:59:
Wordt binnenkort tijd om wat geld weg te zetten in een wat langer deposito denk ik.
Zit te denken aan 5 jaar, en omdat het toch een wat langere periode is, en je nooit weet wat het leven gaat brengen, dan toch maar de erfbelasting-kwestie serieus nemen, denk ik dan.

1. Geen erfbelasting
Beperkt is tot:
  1. Estland
  2. Slowakije
  3. Zweden
Waarbij eigenlijk alleen Estland overblijft, want alleen daar is een bank (Inbank) die een 5 jaars deposito aanbiedt met redelijke (>4%) rente?
Houd je er geen rekening mee met dat de Zweedse DGS in kronen uitbetaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Dan zal Bunq vermoedelijk een dezer dagen ook wel volgen. Al denk ik niet dat het een enorme verhoging zal worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wispe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:20:
[...]
Houd je er geen rekening mee met dat de Zweedse DGS in kronen uitbetaalt?
Dat is niet zo. Zweeds DGS betaalt in euro's op je Raisin rekening. Zie: Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 19-09-2023 12:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 18:22

1. Geen erfbelasting
Beperkt is tot:
  1. Estland
  2. Slowakije
  3. Zweden
Bij die Baltische staten speelt altijd het risico van Poetin en zijn opvolgers:
Als daar de oorlog uitbreekt, kunnen noodwetten van kracht worden waarbij banken restricties worden opgelegd en ook verboden kan worden dat kapitaal het land verlaat.

Als Poetin in een Blitzkrieg deze landen bezet en het bestuur overneemt, staat ook de NAVO voor een fait accompli. Er dan immers geen regering meer die de hulp van de NAVO kan inroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Frankenstein schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:17:
[...]

Kan bij Reise Bank in Duitsland. Te vergelijken met onze GWK.
Krijg je dan het volledige bedrag uitgekeerd? Of zijn hier kosten aan verbonden? In het laatste geval heb je dan helemaal niets aan de opgebouwde rente als je die vervolgens weer kwijt bent aan de kosten voor het verzilveren van de cheque.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:50:
[...]
Krijg je dan het volledige bedrag uitgekeerd? Of zijn hier kosten aan verbonden? In het laatste geval heb je dan helemaal niets aan de opgebouwde rente als je die vervolgens weer kwijt bent aan de kosten voor het verzilveren van de cheque.
Ik verwacht dat het Ierse DGS gewoon via bankoverschrijving betaalt. Zo'n website is vaak geschreven voor het IBAN tijdperk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-09 19:44
TanteBeth schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:46:
[...]

Bij die Baltische staten speelt altijd het risico van Poetin en zijn opvolgers:
Als daar de oorlog uitbreekt, kunnen noodwetten van kracht worden waarbij banken restricties worden opgelegd en ook verboden kan worden dat kapitaal het land verlaat.

Als Poetin in een Blitzkrieg deze landen bezet en het bestuur overneemt, staat ook de NAVO voor een fait accompli. Er dan immers geen regering meer die de hulp van de NAVO kan inroepen.
Lol, een Blitzkrieg zoals in Oekraïne? Ook zo’n succes.
En ga er maar vanuit dat als deze NAVO landen aangevallen worden wij met dezelfde problemen zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Voor die 0.05% minder rente zou ik persoonlijk liever in Frankrijk zitten bij Renault (4%). Kans dat Rusland Estland aanvalt is imo klein maar geen 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Rudedadude

Maybe we were born to run

Open bank spaarrekening naar 2,65 procent. Zou tijd worden na heel de tijd op 2,00 te hebben gezeten. Icm incasso's blijft 2,75 procent.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 06:32
Dit is wel relevante informatie inderdaad. Ik vermoed dat bij het daadwerkelijk in werking treden van het DGS het krijgen van je geld, zeker als niet-ingezetene, in menig geval nog wel eens moeilijker kan zijn dan men soms doet vermoeden. Dit is daar een goed voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 10:36

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Even een vraagje over Wise.
Ik heb daar sinds 1 week een rekening lopen.

Echter heb ik zojuist de verkeerde referentie (lees: niet de code maar een algemene omschrijving) gebruikt voor die overboeking.
Is dat geld van die overboeking nu verdwenen, of wordt de boeking gewoon teruggeboekt naar mijn rekening van herkomst.

Ik was vergeten dat ik een aparte omschrijving moest gebruiken, dus totaal mijn fout, maar het zou zonde van het geld zijn. 8)7
Ik heb sowieso mijn bank al gemaild met dezelfde vraag maar ik dacht, ik vraag het hier effe.
Misschien heeft iemand hier daar ervaring mee.

Groetjes!

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@PeaceFreak Ik schrijf geld gewoon over van Rabobank naar Wise, zonder referentie. Nooit een probleem gehad. Staat er altijd binnen een minuut op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mania-92 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:09:
[...]

Dit is wel relevante informatie inderdaad. Ik vermoed dat bij het daadwerkelijk in werking treden van het DGS het krijgen van je geld, zeker als niet-ingezetene, in menig geval nog wel eens moeilijker kan zijn dan men soms doet vermoeden. Dit is daar een goed voorbeeld van.
FYI: 3 van de 4 banken die TR gebruikt vallen onder Duits DGS. Qua Iers DGS is het nog afwachten of ze inderdaad een cheque gebruiken. Ik acht de kans klein omdat een gewone IBAN overschrijving goedkoper, sneller en veiliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-09 10:36

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Pistachenootje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:58:
@PeaceFreak Ik schrijf geld gewoon over van Rabobank naar Wise, zonder referentie. Nooit een probleem gehad. Staat er altijd binnen een minuut op.
Ik heb het via Add money, en dan Manual Bank Transfer gedaan, aangezien Openbank geen iDeal heeft...
Geldt jouw bericht daar ook voor.
Want het is dus verzonden naar de Wise Rekening die je daar yziet en niet mijn eigen IBAN van Wise... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door PeaceFreak op 19-09-2023 15:02 . Reden: Foutje ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
PeaceFreak schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:00:
[...]
Want het is dus verzonden naar de Wise Rekening die je daar yziet en niet mijn eigen IBAN van Wise... 8)7
Ohja dan is er mogelijk wel een probleem. Mijn suggestie: even contact opnemen met Wise.

Ik maak altijd gewoon over naar mijn Belgische IBAN. Kan je ook vanaf OpenBank doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Mania-92 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 14:09:
[...]

Vermoedens hebben we niks aan :p

In het geval van de Zweedse banken bij Raisin heeft de DGS instantie naar een aantal Tweakers gecommuniceerd dat bij in werking treding van het DGS de bank alle gegevens van de klanten moet aanleveren. Bij de Raisin klanten zullen die gegevens ook het Raisin Bank rekeningnummer (uniek per klant uiteraard) bevatten en doet de DGS instantie gewoon plop het geld over maken naar de Raisin Bank rekening.

Dus 1. Er zijn vast vele uitgewerkte scenario's waarbij geld direct uitgekeerd kan worden (vrijwel elke spaarbank werkt immers met een of meerdere vaste tegenrekeningen); 2. Ook "achterliggende" banken (bij bv Raisin of TR) hebben gewoon een hele berg aan klantinformatie incl naar ik aanneem adres en mailadres. Als de tussenpartij omvalt hebben die achterliggende banken dus nog steeds de mogelijkheid om contact met de klant op te nemen.

En in het geval van Raisin zijn er natuurlijk twee gescheiden entiteiten. De tussenpersoon Raisin en de bank Raisin Bank. Als Raisin Bank om wat voor reden omvalt kan Raisin mogelijk dus nog steeds voor een correcte afwikkeling zorgen, en/of kan een curator bij Raisin daarin voorzien.
Los van dat je zelf als klant ook contact met de bank kunt opnemen (ook dat heeft een Tweaker eens gedaan. IIRC heeft eens iemand Banca Progetto gemaild of hij inderdaad bij hen een rekening had via Raisin. En daar netjes een antwoord op gekregen, dat dat het geval was).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 16:42
Pistachenootje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:13:
Voor die 0.05% minder rente zou ik persoonlijk liever in Frankrijk zitten bij Renault (4%). Kans dat Rusland Estland aanvalt is imo klein maar geen 0.
Ik begrijp dat Frankrijk onterecht mist in mijn rijtje? :) Ik ging een beetje uit van dit zwaar versimplificeerde lijstje. Bij verder googlen blijkt uit niet-autoritatieve bron dat Frankrijk niet-ingezetenen niet onderwerpt aan erfbelasting (tenzij begunstigde zelf Frans ingezetene is).
Mis ik nog meer landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-08 09:20
Pistachenootje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:13:
[...]

Als Rusland Estland aanvalt, valt het ook Frankrijk aan (artikel 5 van de NAVO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eddie_V2 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:07:
[...]
Als Rusland Estland aanvalt, valt het ook Frankrijk aan (artikel 5 van de NAVO)
Toch heb ik mijn geld dan liever in Frankrijk staan. YMMV.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 19-09-2023 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
bumble_bee schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:06:
[...]

Ik begrijp dat Frankrijk onterecht mist in mijn rijtje? :)
Nou, jij zei >4%. Technisch valt Renault er dan net buiten ;)

Erfbelasting weet ik het fijne niet van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:28

JAN-B

525 Wp op mijn dak

RobertMe schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:57:

Nope. Renault was naar 2,75% gegaan terwijl CKV daar al een tijdje op zat.
@RobertMe
Wat bedoel je met nope :?
Renault = 2,75%, Nordax = 2,76%,
dan is het verschil toch 0,01% :P
(of volgens jou niet ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Dacht ik ook al... ligt niet aan mij dus.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JAN-B schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:17:
[...]

@RobertMe
Wat bedoel je met nope :?
Renault = 2,75%, Nordax = 2,76%,
dan is het verschil toch 0,01% :P
(of volgens jou niet ?)
Ik reageerde op "ze gaan elkaar weer aftroeven op 0,01%". Dan lees ik " ze" als "de spaarbanken in zijn algeheel" (/de Raisin spaarbanken als geheel). Terwijl Renault dat dus al niet deed. Dat Nordax wel 0,01-procentpunt erboven gaat zitten, tsja. Dat is geen "voorbeeld" voor de hele groep. Want er hebben er nu 2 verhoogd waarvan 1 de "oude" matcht (Renault & CKV dus) en Nordax nu dan 0,01-procentpunt erboven gaat zitten.
Als Renault naar 2,76% was gegaan en Nordax naar 2,77% dan ja "ze gaan elkaar weer aftroeven op 0,01-procentpunt".

Edit:
Je kunt wel stellen dat "ze de anderen weer aftroeven op 0,0x-procentpunt". Want historisch heeft Nordax dit IIRC al vaker gedaan (zij komen van 2,68%, rest zat lange tijd op 2,60% - 2,65%).

[ Voor 11% gewijzigd door RobertMe op 19-09-2023 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Hi @RobertMe

Wellicht was ik niet duidelijk..
Maar "ze", wel Raisin banken, hebben enige tijd geleden, wel steeds elkaar zitten aftroeven met lullige verhogingen van 0,01% of misschien net is meer...
En dat het erop lijkt, dat ze dat nu weer gaan doen... Renault volgende week naar 2,77%? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Juan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:26:
Hi @RobertMe

Wellicht was ik niet duidelijk..
Maar "ze", wel Raisin banken, hebben enige tijd geleden, wel steeds elkaar zitten aftroeven met lullige verhogingen van 0,01% of misschien net is meer...
En dat het erop lijkt, dat ze dat nu weer gaan doen... Renault volgende week naar 2,77%? ;)
Als het Renault te doen was om bovenaan het lijstje te staan waren ze wel naar 2,76% gegaan. Dat is dus wat ik bedoelde. Renault was al niet bezig met "aftroeven" want CKV stond voor de aangekondigde ECB renteverhoging al op 2,75%. Renault reageert IMO dus op rentebesluit en besluit CKV te matchen. Nordax is dan wel "aftroeven" zoals ze IIRC historisch al vaker gedaan hebben met net 0,0x-procentpunt erboven gaan te zitten.

Dus nee, nu Nordax er 0,01-procentpunt boven gaat zitten zie ik Renault niet ineens volgende week naar 2,77% gaan. Als ze bovenaan wilden staan hadden ze ook wel CKV "afgetroefd".

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 19-09-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:00
LuckyStriker schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:33:
[...]

Dan zal Bunq vermoedelijk een dezer dagen ook wel volgen. Al denk ik niet dat het een enorme verhoging zal worden.
Waarom denk je dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
Yapi is een Nederlandse bank. Denk dat Bunq daar qua rente wel boven wil zitten. Denk dat de verhoging niet hoog zal zijn, omdat Bunq al een hoop Nederlands spaargeld heeft opgehaald en nu Bunq zoveel heeft opgehaald is het - mede gelet op dat Bunq jarenlang verliezen heeft geleden - zaak om geld te verdienen. Ik denk dat Bunq net boven Yapi zal gaan zitten. Bunq gaat niet hoger dan 3,01 procent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
LuckyStriker schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:41:
[...]

Yapi is een Nederlandse bank. Denk dat Bunq daar qua rente wel boven wil zitten. Denk dat de verhoging niet hoog zal zijn, omdat Bunq al een hoop Nederlands spaargeld heeft opgehaald en nu Bunq zoveel heeft opgehaald is het - mede gelet op dat Bunq jarenlang verliezen heeft geleden - zaak om geld te verdienen. Ik denk dat Bunq net boven Yapi zal gaan zitten. Bunq gaat niet hoger dan 3,01 procent.
Maar ze hebben ook groeistuipen en problemen gehad met kapitaalgaranties waarborgen. Als je geen (of weinig) winst maakt maar veel spaargeld aantrekt, moeten de aandeelhouders (Pollen Street Capital en Niknam zelf) eigen vermogen bijstorten. Hier hebben de twee aandeelhouders laatst nog over in de clinch gelegen (kwam bijna tot een rechtszaak). Niknam heeft toen ook gezegd dat ze bijv. in Duitsland renteverhogingen hebben moeten uitstellen door gebrek aan vrij kapitaal om aan de vermogenseisen te voldoen.

EDIT:
https://fd.nl/bedrijfslev...over-miljoeneninvestering
https://fd.nl/bedrijfslev...-bestaande-aandeelhouders

[ Voor 9% gewijzigd door Elandenmelk op 19-09-2023 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
Elandenmelk schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:50:
[...]

Maar ze hebben ook groeistuipen en problemen gehad met kapitaalgaranties waarborgen. Als je geen (of weinig) winst maakt maar veel spaargeld aantrekt, moeten de aandeelhouders (Pollen Street Capital en Niknam zelf) eigen vermogen bijstorten. Hier hebben de twee aandeelhouders laatst nog over in de clinch gelegen (kwam bijna tot een rechtzaak). Niknam heeft toen ook gezegd dat ze bijv. in Duitsland renteverhogingen hebben moeten uitstellen door gebrek aan vrij kapitaal om aan de vermogenseisen te voldoen.

EDIT:
https://fd.nl/bedrijfslev...over-miljoeneninvestering
https://fd.nl/bedrijfslev...-bestaande-aandeelhouders
Ah dus de kans is aanwezig dat er geen renteverhoging komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
LuckyStriker schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:41:
[...]

Vraag is dan hoeveel klanten van Bunq over zouden stappen of potentiële klanten die ze mislopen, als ze niet verhogen. Als ze hetzelfde vermogen kunnen vasthouden tegen 2,49% terwijl ze datzelfde geld tegen steeds meer rente kunnen weg zetten (bij ECB, andere banken, ...) is de winst natuurlijk alleen maar hoger.

Ik zou namelijk gokken dat veel van die (nieuwe) Bunq klanten niet meer snel wisselen. Zeker voor een relatief klein verschil (~€250 op jaarbasis bij €100k, en dat verschil zal effectief kleiner zijn doordat rente-op-rente effect bij Bunq hoger is? Immers betalen die dagelijks/wekelijks de rente uit en dat zal bij Yapi vast niet het geval zijn en maar per maand / kwartaal / jaar).

Bunq heeft in zoverre IIRC een of twee keer een klapper gemaakt en zich in de picture gespeeld en daarmee veel (media)aandacht getrokken en klanten binnen gehaald. Zolang die andere banken niet de aandacht krijgen als wat Bunq kreeg denk ik dat er extreem veel "slapende honden" tussen zitten en die klanten die het wel weten het verschil wellicht ook te klein vinden (/al lang naar Advanzia of nu TR zijn gegaan).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Uit de Miljoenennota:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9G37jWLXAyBndAfRtoXwiaPEEbE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UlOaqko5IeBYpJDuIdxsmwqe.jpg?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 10:21

Barrycade

Through the...

Pistachenootje schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:10:
[...]

Nou, jij zei >4%. Technisch valt Renault er dan net buiten ;)

Erfbelasting weet ik het fijne niet van.
Renault heeft volgens mij kantoor in Frankrijk zelf. Maar Orange biedt het via Raisin via hun subkantoor in Spanje aan en daar heb je wel te maken met Spaanse Erfbelasting.

Dus DYOR, maar dit geldt natuurlijk voor alle banken.

Ben zelf ook wel een zwartkijker, maar hoe sommige hier over de Baltische staten denken. Nou dan heb je denk ik het nieuws gemist dat Poetin meeste van zijn Noorsegrens grensbewakings troepen naar Oekraïne heeft gestuurd dus dat scenario zal wel loslopen.

Dan zou je ook het risico van een Etna die een Pompeï 2.0 nadoet ook mee moeten nemen. Of de Walen die de Vlamingen omver gaan werpen.

Risico spreiden is denk ik het devies en niet alle eieren in 1 mandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
V.w.b. de renteverhoging bij Yapi. Was dat nu die "vage" bank waarbij je moest bellen om geld er vanaf te halen of was dat een van de andere "Turkse vrienden"? Met 2,75% natuurlijk een interessant aanbod ten opzichte van andere binnen- en buitenlandse banken (alleen TR, Advanzia, Consors en OpenBank echt meer? En 2 daarvan zijn acties). En zou daarmee voor mij een interessante optie zijn als mijn OpenBank actierente is afgelopen (ook om geld terug naar Nederland / uit Spanje te halen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
Ze hebben ook internetbankieren alleen moet je je daar apart voor aanmelden. Heb begrepen dat ze tegenwoordig ook een app hebben en het zou kunnen dat een rekening openen tegenwoordig anders gaat.

[ Voor 44% gewijzigd door rechtsherstel op 19-09-2023 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-09 17:11
Kan je bij verlenging deposito van raisin orange ook kiezen voor hoofdsom verlengen en rente uitkeren ? Of moet je hem dan gewoon uit laten betalen en opnieuw aanvragen.Waarschijnlijk geef ik zelf het antwoord al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Barrycade schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:09:
[...]
Ben zelf ook wel een zwartkijker, maar hoe sommige hier over de Baltische staten denken. Nou dan heb je denk ik het nieuws gemist dat Poetin meeste van zijn Noorsegrens grensbewakings troepen naar Oekraïne heeft gestuurd dus dat scenario zal wel loslopen.

Dan zou je ook het risico van een Etna die een Pompeï 2.0 nadoet ook mee moeten nemen. Of de Walen die de Vlamingen omver gaan werpen.
Die laatste vergelijking kan ik me niet in vinden. Maar goed, iedereen zal daar zijn eigen mening over hebben. Het viel me wel op dat ze zich in Estland zelf wel degelijk zorgen maken: Estland kijkt met angst en beven naar buurland Rusland. In een andere video laten ze zien hoe de grensovergang eruit ziet. Voor de duidelijkheid: ik denk dat het een klein risico is maar ik sluit het niet totaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hebben dan de banken in de Baltische staten meer risico dan in andre EU landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:00
rechtsherstel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:36:
Ze hebben ook internetbankieren alleen moet je je daar apart voor aanmelden. Heb begrepen dat ze tegenwoordig ook een app hebben en het zou kunnen dat een rekening openen tegenwoordig anders gaat.
Ik heb al jaren een rekening bij Yapi en ook de app op mijn telefoon maar ook daar kun je geen overboeking doen. Kun jij dan svp aangeven wat je hebt moeten doen om het wel mogelijk te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
*knip* voegt niets toe

[ Voor 94% gewijzigd door ZieMaar! op 20-09-2023 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Harbo schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:08:
Hebben dan de banken in de Baltische staten meer risico dan in andre EU landen?
Zul je zelf moeten inschatten. Sommige mensen hier denken dat Putin nooit Estland zal aanvallen, anderen weten het niet zo zeker. Niemand heeft een glazen bol. Dit soort discussies zijn overigens al vaak voorbij gekomen. Je kan ze vinden met de zoekfunctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
Mediacj schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:10:
[...]

Ik heb al jaren een rekening bij Yapi en ook de app op mijn telefoon maar ook daar kun je geen overboeking doen. Kun jij dan svp aangeven wat je hebt moeten doen om het wel mogelijk te maken?
Uit de FAQ:Als u uw rekeninggegevens per e-mail of per post heeft ontvangen, betekent dit dat uw rekening is aangemaakt en u klaar bent om Internet Bankieren aan te vragen. Ga naar de inlogpagina van Internet Bankieren, klik op het menu ‘Meld u aan’ en volg de instructies op het scherm.

Log in op Internet Bankieren, ga naar Beveiligingsinstellingen > Toegang en Autorisatie Instellingen en wijzig uw instelling in volledig geautoriseerd.

[ Voor 11% gewijzigd door rechtsherstel op 19-09-2023 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
rechtsherstel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:20:
[...]
Uit de FAQ:Als u uw rekeninggegevens per e-mail of per post heeft ontvangen, betekent dit dat uw rekening is aangemaakt en u klaar bent om Internet Bankieren aan te vragen. Ga naar de inlogpagina van Internet Bankieren, klik op het menu ‘Meld u aan’ en volg de instructies op het scherm.

Log in op Internet Bankieren, ga naar Beveiligingsinstellingen > Toegang en Autorisatie Instellingen en wijzig uw instelling in volledig geautoriseerd.
Helaas internet bankieren is dus gewoon de webpagina internet bankieren en de app die ik ook gebruik. Yapi heeft geen overboekingsmogelijkheden binnen internet bankieren! Je kunt daarbinnen enkel je rekeningen en deposito's raadplegen dwz het saldo en alle mutaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uit de FAQ:
Voor het doorgeven van een transactie kunt u contact opnemen met de Klantenservice op 0900- 9274 of een overschrijvingsformulier per post naar de bank sturen. Opdrachten die voor 16.00 zijn doorgegeven, zullen dezelfde dag verwerkt worden. Anders wordt het de eerstvolgende werkdag uitgevoerd.

U kunt ook per e-mail uw transactie doorgeven. Dit kan alleen als uw e-mail schriftelijk aan de bank is doorgegeven.
https://yapikredi.nl/veel...n/euro-plus-spaarrekening

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 19-09-2023 18:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
Mediacj schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:54:
[...]

Helaas internet bankieren is dus gewoon de webpagina internet bankieren en de app die ik ook gebruik. Yapi heeft geen overboekingsmogelijkheden binnen internet bankieren! Je kunt daarbinnen enkel je rekeningen en deposito's raadplegen dwz het saldo en alle mutaties.
Waarom kan ik het dan wel? Nogmaals lees de FAQ eens:

Overboeken, deposito openen kan via internetbankieren. Alleen tijdens kantooruren. Staat allemaal in de FAQ.

[ Voor 8% gewijzigd door rechtsherstel op 19-09-2023 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
rechtsherstel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:13:
[...]
Waarom kan ik het dan wel? Nogmaals lees de we FAQ eens:

Overboeken, deposito openen kan via internetbankieren. Alleen tijdens kantooruren. Staat allemaal in de FAQ.
Ok dat is waar ik benieuwd naar was hoe je dat kon instellen, dacht dat je het enkel in de faq gelezen had :) bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:23:
V.w.b. de renteverhoging bij Yapi. Was dat nu die "vage" bank waarbij je moest bellen om geld er vanaf te halen of was dat een van de andere "Turkse vrienden"? ...
Neen, als klant van Yapi moet je jezelf even autoriseren om te kunnen internetbankieren. Dat is een beetje vaag. Maar, de helpdesk zal je vast kunnen helpen met het instellen daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
rechtsherstel schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:13:
[...]
Waarom kan ik het dan wel? Nogmaals lees de FAQ eens:

Beetje raar verhaal? Je moet "volledig geautoriseerd" zijn om overboekingen te doen via internetbankieren, wat klinkt als een beveiligingsmaatregel. Maar vervolgens kun je die beveiligingsmaatregel zelf "uitschakelen" in dezelfde omgeving als waar je de zogenaamd "gevaarlijke" actie wilt doen 8)7

Maar in ieder geval is het dus wel mogelijk om dan via internet bankieren overboekingen te doen zonder dat je ze moet bellen / mailen. Dus dat is al positief. Ook gezien recentelijk de klantenservice nogal slecht bereikbaar is wat ik online zo'n beetje lees.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-09 18:22
Ik denk dat dat internetbankieren bij de kleine Turkse banken niets anders is dan dat als jij de opdracht hebt ingevoerd er daar op kantoor een order wordt klaargezet, misschien wel autom. wordt uitgeprint, die een van de twee medewerkers dan oppakt en invoert in het eigenlijke bank/betaalsysteem. Daarom werkt dat alleen direct tijdens kantooruren. Vroeger moest je een mailtje sturen of opbellen, nu wordt zo'n order op zo'n semi-online/offline manier aangemaakt. Boeit verder niet, als het maar werkt. En dat doet het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Obeja schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:13:
[...]

Was te verwachten van het demissionaire tuig.
To be fair vind ik die 34% wel terecht gekeken naar het maatschappelijke debat over de welvaartsverdeling, de belastingtarieven op arbeid en een begrotingstekort van 30 miljard (!) euro in 2024 alleen al. Het heffingsvrije vermogen niet omhoog? Jammer, ja... maar bedenk ook dat de drempel bijna verdubbeld is tijdens deze kabinetsperiode.

Tot slot... uitstel van het nieuwe box 3 stelsel? Dat is echt fantastisch nieuws voor iedere 'kleine' spaarder en investeerder (lees: boven de grens heffingsvrij maar niet in de categorie miljonair). Die gaan namelijk gemiddeld gezien echt veel meer betalen als er belast gaat worden op daadwerkelijk rendement.

Het liefst betalen we natuurlijk helemaal niets, maar ik denk dat mensen die wat vermogen hebben relatief gezien nog steeds wel goed zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
RobertMe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:20:
[...]

...
Maar in ieder geval is het dus wel mogelijk om dan via internet bankieren overboekingen te doen zonder dat je ze moet bellen / mailen. Dus dat is al positief. Ook gezien recentelijk de klantenservice nogal slecht bereikbaar is wat ik online zo'n beetje lees.
Internetbankieren kan alleen tijdens hun kantooruren, misschien geldt dat ook voor bereiken van de klantenservice. Ik heb dat graag over voor de hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 18:54
Er zijn bij Raisin een aantal verhogingen doorgevoerd. Zo is Orange Bank nu 4,25% voor 1 jaar. Minimaal bedrag is 5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Weet iemand of er ergens te vinden is bij Wise, dat ze zouden verhogen met ECB verhoging?
Ik zie op de website nog 3,19% staan.

Volgensmij is dat wel eens gezegd hier, dat ze de ECB volgen.
Maar nergens is er een aankondiging te vinden dat ze per morgen verhogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
LuckyStriker schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:50:
[...]

Voor niets gaat de zon op.

Echter, Citibank is m.i. Too Big To Fail.

https://thebanks.eu/countries/Ireland/major_banks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Als Citybank Ireland omvalt keert de Ierse centrale bank uit in de vorm van een cheque.
De juiste naam is Citibank en meer precies: Citibank Europe plc.

Citybank Ireland kan niet omvallen omdat deze bank niet bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:02
Juan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:16:
Weet iemand of er ergens te vinden is bij Wise, dat ze zouden verhogen met ECB verhoging?

Even wachten nog, ze verhogen ook niet, maar pakken als het goed is het rendement van de vorige dag van het fonds.
Bij Revolut is het ook nog ongewijzigd.

Overigens kunnen de rendementen per dag ook wel een beetje verschillen afgezien van de ecb rentewijzigingen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:16:

Wise zelf verhoogt niets en volgt niets. Het gaat om het fonds waar je geld in is geïnvesteerd. Dat is een fonds van BlackRock. De afgelopen dagen is de 'rente' (1 day yield) al iets opgelopen van 3.6% naar 3.63%. Ik verwacht dat die stijging de komende dagen verder gaat.

Wanneer Wise het weergeeft op de website weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Wat wil dit zeggen dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HStO5QqNcsNxbKjJJg1ZS1E9eao=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5VU48v80bjD3POOYF9BxPKUm.jpg?f=fotoalbum_large
Was dat niet rond de laatste verhoging van de ECB? 11 augustus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 22:14

Saninl

Na de mail van Openbank met de rente verhoging (2.65% vrij opneembaar), ga ik toch het spaargeld maar weer die kant op zetten vanaf Leaseplanbank…
Pagina: 1 ... 137 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling