Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 133 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.214.891 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 16-04 22:17
MarcelNH schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:49:
Goedemiddag, nieuwe gebruiker hier. Ik heb vrijwel het gehele topic doorgelezen en wil hier mijn complimenten geven voor de kwaliteit van de reacties. Ik heb er veel van opgestoken. Ik ben zelf zeer risicomijdend en spaar om die reden uitsluitend bij banken die onder het Nederlandse DGS vallen en mij ook een goed gevoel geven qua beveiliging. Momenteel spaar ik bij Rabobank (Groensparen), LPB (sparen en deposito’s) en NN (uitsluitend deposito’s). Nu NN de depositorentes vandaag weer heeft verhoogd zal ik waarschijnlijk aflopende deposito’s van de achterblijvende LPB hier naar overzetten.
Geen Bunq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Vraagje, ik heb een spaarrekening tegen 2,65% bij Renault bank via Raisin. Ging allemaal vrij soepel. Ik zie hier positieve verhalen over Advanzia tegen 3,66/3,6%. Scheelt op jaarbasis bij 10k toch 95 euro. Ik twijfel omdat de Advanzia rente maar voor 6 maanden is. Is dit makkelijk te verlengen? Als je terugvalt naar 1,6% heeft het geen zin om over te stappen. Ook ging het openen van de Raisin rekening soepel zonder gezeur over bewijzen waar het spaargeld vandaan komt. Gaat dit bij Advanzia ook soepel of moet ik dan loonstroken en belastingaangifte opsturen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
wian schreef op zondag 10 september 2023 @ 16:28:
Vraagje, ik heb een spaarrekening tegen 2,65% bij Renault bank via Raisin. Ging allemaal vrij soepel. Ik zie hier positieve verhalen over Advanzia tegen 3,66/3,6%. Scheelt op jaarbasis bij 10k toch 95 euro. Ik twijfel omdat de Advanzia rente maar voor 6 maanden is. Is dit makkelijk te verlengen? Als je terugvalt naar 1,6% heeft het geen zin om over te stappen. Ook ging het openen van de Raisin rekening soepel zonder gezeur over bewijzen waar het spaargeld vandaan komt. Gaat dit bij Advanzia ook soepel of moet ik dan loonstroken en belastingaangifte opsturen?
Met een beetje zoeken in dit topic had je ook de ervaringen van anderen gelezen.
Nee, de actie is niet makkelijk te verlengen. Moeilijk overigens ook niet. Geld er af halen, en heel misschien krijg je dan een aanbod. Anders de rekening opzeggen en na een paar weken opnieuw openen;
Makkelijk openen. Tsja, ze communiceren alleen in het Engels en Duits (online omgeving is dus ook (alleen) in die talen en zeker niet in Nederlands), het (eenmalige?) wachtwoord mag geen speciale tekens bevatten en anders krijg je een onduidelijke error, nadat de rekening geopend is krijg je een mail maar moet je alsnog twee dagen wachten voordat je het account voor de online omgeving kunt aanmaken, ...

Het hoeven allemaal geen grote problemen te zijn, maar heeft mij persoonlijk wel ervan weerhouden er aan te beginnen.

Edit:
@wian overigens ook niet vergeten dat die €95 verschil die je berekend hebt op jaarbasis is en de actie dus maar 6 maanden is dus maar €42,50. Daarnaast staat die actierente vast, terwijl Renault de rente kan verhogen, dus ook daarmee wordt het verschil kleiner (maar "kan" verhogen dus, kan ook gelijk blijven, of lager worden).

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 10-09-2023 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
@RobertMe € 47,50 !

[ Voor 9% gewijzigd door W1ck1e op 10-09-2023 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:04
As. donderdag ECB vergadering. Ben benieuwd.

Advanzia loopt wat achter op concurrentie in Duitsland, waar sommige partijen op ~3.7-4% zitten. Zou me niet verbazen als Advanzia per 1 oktober iets omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Pistachenootje schreef op zondag 10 september 2023 @ 17:56:
As. donderdag ECB vergadering. Ben benieuwd.

Advanzia loopt wat achter op concurrentie in Duitsland, waar sommige partijen op ~3.7-4% zitten. Zou me niet verbazen als Advanzia per 1 oktober iets omhoog gaat.
Daar kon je wel eens gelijk in hebben.

Ik hoop dat Bunq ook weer omhoog gaat. Maar krijg het idee dat Bunq al een groot aantal NLse spaarders heeft aangetrokken en gelet op het niet aanwezig zijn van concurrentie geen noodzaak ziet om in NL de rente te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:04:
[...]
Daar kon je wel eens gelijk in hebben.

Ik hoop dat Bunq ook weer omhoog gaat. Maar krijg het idee dat Bunq al een groot aantal NLse spaarders heeft aangetrokken en gelet op het niet aanwezig zijn van concurrentie geen noodzaak ziet om in NL de rente te verhogen.
Garanti zit op 2.5% toch? Dat lijkt me wel concurrentie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Op dit moment op Npo2 is college tour bezig met Ali Niknam, de oprichter van Bunq bank, voor de geïnteresseerden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
sanook schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:19:
[...]

Is maar de vraag of je bij 10x 1 jaar op 4,2 per jaar uit zult komen natuurlijk.
Bij een termijn van 10 jaar kun je nog veel meer belangrijkere vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Pistachenootje schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:06:
[...]

Garanti zit op 2.5% toch? Dat lijkt me wel concurrentie.
Verschil in rente tussen die twee is verwaarloosbaar. Veel mensen zullen niet de moeite neem om bij Garanti een rekening te openen voor die 0.04% extra rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 23:34

Barrycade

Through the...

dwdd schreef op zondag 10 september 2023 @ 20:59:
Op dit moment op Npo2 is college tour bezig met Ali Niknam, de oprichter van Bunq bank, voor de geïnteresseerden.
Hoop ook voor de niet lineair kijkers ;)

Maar zal eens kijken, Volkskrant artikel kreeg ik nou niet echt warm gevoel bij. Wellicht in beeld en geluid.

Ondertussen ben ik wel aan het twijfelen over mijn LPB fondsen, Rabobank gaat zelfs al naar 1,7% morgen. Dat scheelt ondertussen wel heel weinig met LPB. En die bewegen niet qua rente. Dus denk er sterk aan om de boel maar weer op te pakken.

Heb wel wat plannen die cash behoeven, dus deposito's liever niet en snel overmaken heeft wel de voorkeur. Maar om nu nog meer rekeningen te openen heb ik eigenlijk geen zin in. Heb dit jaar al heel kwartet setjes vol verzameld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:17:
[...]

Dat is niet mijn ervaring. Ik heb regelmatig geld 's ochtends vroeg overgemaakt waarbij het dezelfde middag nog was bijgeschreven. Dit was een maand of 3 geleden.
Hoe laat schrijft Advanzia bij? In augustus heb ik twee keer gehad dat ik 's nachts een mail kreeg dat de bedragen die ik heb overgemaakt zijn bijgeschreven. Nogmaals: ik heb dus donderdagmiddag twee bedragen overgemaakt. Een naar Openbank. Die is vrijdagochtend bijgeschreven. Een naar Advanzia. Dat bedrag staat nog niet op mijn rekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 10:24
Nee. Wel geprobeerd maar ik had er geen goed gevoel bij. O.a. uitgekeerde rente die niet klopte (werd wel snel hersteld), opgebouwde rente opeens niet meer zichtbaar, en voor mij het belangrijkste gebrek: geen vaste tegenrekening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
Barrycade schreef op zondag 10 september 2023 @ 23:56:
[...]

Hoop ook voor de niet lineair kijkers ;)

Maar zal eens kijken, Volkskrant artikel kreeg ik nou niet echt warm gevoel bij. Wellicht in beeld en geluid.
Volkskrant artikel gaf mij een gevoel dat het een gestoorde gek zou zijn, moet zeggen dit interview kwam hij eigenlijk erg goed over en heb ik er een goede indruk van gekregen, lijkt me een prima kerel to be fair. kiest zorgvuldig en afgewogen zijn antwoorden en blijf kalm en rustig.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op maandag 11 september 2023 @ 06:36:
[...]
Hoe laat schrijft Advanzia bij? In augustus heb ik twee keer gehad dat ik 's nachts een mail kreeg dat de bedragen die ik heb overgemaakt zijn bijgeschreven. Nogmaals: ik heb dus donderdagmiddag twee bedragen overgemaakt. Een naar Openbank. Die is vrijdagochtend bijgeschreven. Een naar Advanzia. Dat bedrag staat nog niet op mijn rekening.
Dat is mij een enkele keer gebeurd. Probeer eens op een werkdag iets voor 8 uur 's ochtends over te maken. Dan stond het bij mij meestal dezelfde dag in de middag op de rekening.

Ik heb Rabo. Kan zijn dat het vanaf ING trager gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TreizeK
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09-2024
Bij de Rabobank is de rente op de Groen spaarrekening nu hoger dan op de reguliere spaarrekening... Apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:01
TreizeK schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:00:
Bij de Rabobank is de rente op de Groen spaarrekening nu hoger dan op de reguliere spaarrekening... Apart.
Dat is inderdaad wel apart. Nu moet je het geld het eerste jaar er ook verplicht op laten staan, dus zullen ze ook moeten kijken naar wat de eenjaarsdeposito's doen. Maar dan nog lijkt het mij wel aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Weet iemand hier hoe je Volkswagenbank kan opzeggen? App/email/bellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TreizeK
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:09:
[...]

Dat is inderdaad wel apart. Nu moet je het geld het eerste jaar er ook verplicht op laten staan, dus zullen ze ook moeten kijken naar wat de eenjaarsdeposito's doen. Maar dan nog lijkt het mij wel aan de hoge kant.
De rente staat ook 1 jaar vast op je inleg geloof ik. Via Raisin kun je al 4,05% krijgen met 500 inleg...
Zodra ik over een paar maanden mijn vrij opneembare spaartegoeden op het niveau heb waarop ik het wil, wil ik misschien elke maand een 500 euro jaardeposito doen.

Mijn vermogen is niet dusdanig groot dat ik veel baat heb bij groensparen, maar omdat ik toch een Rabobank account heb en ik begreep dat ze dat groensparen soms op slot zetten heb ik een tijdje geleden een rekening geopend en er 50 euro op gezet. Maar voor dat bedrag zou de rente dan een jaar vast moeten zijn op het niveau toen ik het erop heb gezet...

1,9% is nu misschien wat aantrekkelijker, maar als de rentes blijven stijgen zal de rente op de normale spaarrekening wel gewoon direct meestijgen en bij groensparen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Toch maar eens besloten om wat geld bij LPB weg te halen en naar Lloyds te verplaatsen. Veel betere rente (1,85% vs 2,50%. Zelfs huisbank Rabo zit nu dan op 1,70%), maar lever dan wel instant payments in. Maar kans is gewoon zeee klein dat ik uberhaupt instant payments echt nodig heb (om spaargeld op te nemen). En met Rabos limiet van maximaal 5k per dag boeken heeft het dan toch geen nut om meer dan 5k instant beschikbaar te hebben. En áls het zou voorkomen dat ik meer dan 5k moet overboeken / betalen zit er toch die 4 uur wachttijd van Rabo op om de limiet aan te passen. En ik acht de kans redelijk aanwezig dat of binnen die 4 uur ook de boeking vanaf Lloyds binnen zal zijn of "de dag om is" en de boeking de dag erna binnen is (uitzondering: weekend/gesloten bank).

Trigger was daarbij een mailtje van LPB m.b.t. afgelopen depisito. 4 jaar met 0,85% rente :X. En heb er nog 4 lopen voor 5 jaar, laatste loopt september 2025 af met 0,95% rente (2x 0,95%, 2x 1,05%).
Valt toch meteen op hoe hard de rente is gegroeid de afgelopen 1,5 jaar, met een ruime verdubbeling als gevolg (2,50% bij 1 jaar "al", en langere termijn ook 3% te krijgen in Nederland).

Edit:
"Het grote geld" dan weer bij OpenBank, Renault en Progetto (spaarrekening) staan. Maar daar gaan sowieso respectievelijk 1, 2 of 5 (bank)dagen overheen om op te nemen. Uitzondering dan OpenBank waarmee in principe ook uitgaande betalingen gedaan kunnen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 11-09-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TreizeK
RobertMe schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:37:
Toch maar eens besloten om wat geld bij LPB weg te halen en naar Lloyds te verplaatsen. Veel betere rente (1,85% vs 2,50%. Zelfs huisbank Rabo zit nu dan op 1,70%), maar lever dan wel instant payments in. Maar kans is gewoon zeee klein dat ik uberhaupt instant payments echt nodig heb (om spaargeld op te nemen). En met Rabos limiet van maximaal 5k per dag boeken heeft het dan toch geen nut om meer dan 5k instant beschikbaar te hebben. En áls het zou voorkomen dat ik meer dan 5k moet overboeken / betalen zit er toch die 4 uur wachttijd van Rabo op om de limiet aan te passen. En ik acht de kans redelijk aanwezig dat of binnen die 4 uur ook de boeking vanaf Lloyds binnen zal zijn of "de dag om is" en de boeking de dag erna binnen is (uitzondering: weekend/gesloten bank).

Trigger was daarbij een mailtje van LPB m.b.t. afgelopen depisito. 4 jaar met 0,85% rente :X. En heb er nog 4 lopen voor 5 jaar, laatste loopt september 2025 af met 0,95% rente (2x 0,95%, 2x 1,05%).
Valt toch meteen op hoe hard de rente is gegroeid de afgelopen 1,5 jaar, met een ruime verdubbeling als gevolg (2,50% bij 1 jaar "al", en langere termijn ook 3% te krijgen in Nederland).
Bunq is nu 2,46% en heeft wel instant payments.
Als ik geld stort of opneem van/naar Rabobank of Revolut gaat dat echt in een seconde of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:31
TreizeK schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:40:
[...]

Als ik geld stort of opneem van/naar Rabobank of Revolut gaat dat echt in een seconde of zo.
Op de website van bunq staat toch echt geen instant payments voor de spaarrekening of ik moet verkeerd kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dracula schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:45:
[...]

Op de website van bunq staat toch echt geen instant payments voor de spaarrekening of ik moet verkeerd kijken.
klopt, maar werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
TreizeK schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:40:
[...]

Zie ook de edit, het echte spaargeld staat al op andere plekken.

Daarnaast had ik Lloyds al, en spreekt Bunq mij totaal niet aan. En om nu nog een nieuwe rekening aan te vragen voor een voordeeltje dat ik zeer waarschijnlijk nooit nodig heb? En netto rente bij Bunq is op het oog dan iets lager. Maar wellicht door rente op rente (Lloyds keert IIRC rente op 1 januari uit, Bunq dan dagelijks? wekelijks?) mogelijk gelijk. Maar het gaat ook maar om een relatief klein bedrag (max 10-20k).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
...
...
4 banken in nederland die 3% of meer bieden bij een deposito van 12 maanden:
credit europe, yapi kredi, anadolu en dhb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 20:07

sanook

_/-\o_

En met Rabos limiet van maximaal 5k per dag
Limiet van Rabo is toch per betaling? Als je limiet 5k is en je 10k wilt overmaken kun je gewoon 2 x 5k direct achter elkaar overmaken. Hoef je je limiet niet voor aan te passen. Zo heb ik het vorige week iig gedaan om mijn Consors account te vullen (3,5% vrij opneembar, 6 maanden aktie)

[ Voor 61% gewijzigd door sanook op 11-09-2023 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:48:
[...]
4 banken in nederland die 3% of meer bieden bij een deposito van 12 maanden:
credit europe, yapi kredi, anadolu en dhb.
Ik bedoelde die 2,5% bij LPB. En ben ermee bekend dat bv Credit Europe op 1 jaar 3,40% geeft. Maar zij zakken op de langere termijn (3,55% bij 3 jaar, 3,00% bij 4 jaar en langer). De lange termijn rentes bij LPB heb ik in ieder geval niet naar gekeken (want sowieso al laag en wil niet (te) lang vast zetten naast wat ik voa Raisin al vast heb gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
sanook schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:48:
[...]

Limiet van Rabo is toch per betaling? Als je limiet 5k is en je 10k wilt overmaken kun je gewoon 2 x 5k direct achter elkaar overmaken. Hoef je je limiet niet voor aan te passen. Zo heb ik het vorige week iig gedaan om mijn Consors account te vullen (3,5% vrij opneembar, 6 maanden aktie)
Whoops, ik dacht dat dat per dag was. Intussen dus ook het overige deel dat ik weg wilde halen bij LPB overgeboekt.

Wellicht doen ze nog iets met de feedback uit de omschrijving :+ "LPB naar Lloyds".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
TreizeK schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:34:
[...]

De rente staat ook 1 jaar vast op je inleg geloof ik. Via Raisin kun je al 4,05% krijgen met 500 inleg...
Zodra ik over een paar maanden mijn vrij opneembare spaartegoeden op het niveau heb waarop ik het wil, wil ik misschien elke maand een 500 euro jaardeposito doen.

Mijn vermogen is niet dusdanig groot dat ik veel baat heb bij groensparen, maar omdat ik toch een Rabobank account heb en ik begreep dat ze dat groensparen soms op slot zetten heb ik een tijdje geleden een rekening geopend en er 50 euro op gezet. Maar voor dat bedrag zou de rente dan een jaar vast moeten zijn op het niveau toen ik het erop heb gezet...

1,9% is nu misschien wat aantrekkelijker, maar als de rentes blijven stijgen zal de rente op de normale spaarrekening wel gewoon direct meestijgen en bij groensparen niet.
Als je niet boven de vrijstelling komt, dan is het inderdaad niet heel interessant. Maar anders vind ik het verschil in netto rendement dusdanig klein, dat de combinatie van "verantwoorder" sparen en geen gedoe met raisin en buitenlandse banken dit wel een interessante optie maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Tot nu toe was overmaken vanaf Wise altijd instant bij mij maar vandaag niet. Inmiddels twee uur verder, bedrag is nog niet bijgeschreven op Rabo.

Edit: inmiddels wel.

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 11-09-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TreizeK
RobertMe schreef op maandag 11 september 2023 @ 10:47:
[...]

Zie ook de edit, het echte spaargeld staat al op andere plekken.

Daarnaast had ik Lloyds al, en spreekt Bunq mij totaal niet aan. En om nu nog een nieuwe rekening aan te vragen voor een voordeeltje dat ik zeer waarschijnlijk nooit nodig heb? En netto rente bij Bunq is op het oog dan iets lager. Maar wellicht door rente op rente (Lloyds keert IIRC rente op 1 januari uit, Bunq dan dagelijks? wekelijks?) mogelijk gelijk. Maar het gaat ook maar om een relatief klein bedrag (max 10-20k).
Wekelijks.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcelNH
Zojuist voor erbij een Rabobank TijdslotSparen rekening geopend. Opname minimaal 90 dagen van tevoren plannen met een variabele rente van 2,25%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• netwan_G
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 07-03 19:56
De Rabo komt nu met een nieuw product: TijdslotSparen.

Kort samengevat als ik het goed begrijp: een reguliere spaarrekening met 2,25% variabele rente vanwege een opnametermijn van 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
netwan_G schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:43:

Kort samengevat als ik het goed begrijp: een reguliere spaarrekening met 2,25% variabele rente vanwege een opnametermijn van 3 maanden.
Beetje waardeloos product IMO. Via Raisin krijg je bij Banca Progetto 3,00% op een variabele spaarrekening met maar 4 dagen opzegtermijn. Nog los van dat er voldoende banken zijn die uberhaupt een betere variabele rente bieden, ook als je het bij Nederlandse taal wilt houden (Lloyds, BigBank, Bunq, alle spaarrekeningen bij Raisin uit mijn hoofd). En 90 dagen opzegtermijn is gewoon echt lang IMO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:20

Klinkt meer als een 3 maand deposito dat telkens verlengd wordt. :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

mpandroid schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:54:
[...]

Wel de nadelen van een deposito, en niet de voordelen van een hoge rente haha

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Is dit niet gewoon het oude Rabo Periodesparen 90, waar ze vorig jaar mee gestopt zijn? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Voor een Nederlandse (groot-)bank niet heel slecht. Volgens mij is in Nederland de hoogste gewone driemaandsdeposito 2,08% (Yapi Kredi).

In elk geval leuk dat er weer wat nieuws komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14:16
Denk dat er toch best wat mensen heel Europa zijn rond gereisd (virtueel) om uiteindelijk toch weer bij de Rabobank uit te komen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Alpina schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:27:
Denk dat er toch best wat mensen heel Europa zijn rond gereisd (virtueel) om uiteindelijk toch weer bij de Rabobank uit te komen
Want wat bied de Rabobank dan precies? Als je risicoavers bent zijn er nog steeds Nederlandse banken met betere opties, zeker als je bereid bent voor een deposito te gaan, maar ook als vrij opneembare rekening (Bunq, LeasePlanBank, Credit Europe Bank, Yapi, .... Allemaal one way or another een (iets) beter aanbod. En als je bij een andere grootbank zit is het verschil nihil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Alpina schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:27:
Ik kan mij echt niet voorstellen dat spaarders die ooit gespaard hebben bij andere dan de NL grootbanken, (weer) gaan sparen bij de rabobank.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarcelNH
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:41:
[...]
Ik kan mij echt niet voorstellen dat spaarders die ooit gespaard hebben bij andere dan de NL grootbanken, (weer) gaan sparen bij de rabobank.
Toch zijn die er wel. Ik voel me prettiger bij de 2,25% van TijdslotSparen dan bij de 2,46% bij Bunq. Ook het Groensparen bevalt me prima met een rendement van 2,72% waarvan ruim 90% inmiddels vrij opneembaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 23:56

Nou die heeft DHB al lang en iets gunstiger nog: 33 dagen opzegtermijn = 2,25%, 66 dagen = 2,30% en 99 dagen = 2,35%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 31-05 23:56
[...]

Nee. dan zou je maar op bepaalde datums kunnen opnemen, als een deposito afloopt. Bij deze Tijdslotrekening of het vergelijkbare maar betere product van DHB kun je elke dag opnemen, als je het maar 1, 2 of 3 maanden van te voren aankondigt.
Bovendien kun je telkens een deel opnemen. De rest blijft gewoon staan tegen het variabele percentage terwijl dat bij een deposito natuurlijk een vast percentage is voor het hele bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
RobertMe schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:31:
[...]

Want wat bied de Rabobank dan precies? Als je risicoavers bent zijn er nog steeds Nederlandse banken met betere opties, zeker als je bereid bent voor een deposito te gaan, maar ook als vrij opneembare rekening (Bunq, LeasePlanBank, Credit Europe Bank, Yapi, .... Allemaal one way or another een (iets) beter aanbod. En als je bij een andere grootbank zit is het verschil nihil).
Die genoemde banken hebben volgens mij geen driemaandsdeposito met een betere rente. Zoals ik ook aangaf, de beste is dan Yapi Kredi met 2,08%. Als je het binnen NL wilt vastzetten, dan kun je je geld toch beter 3 maanden op deze Rabo rekening zetten.

(Daarnaast denk ik dat veel mensen die graag bij een NL (groot-)bank zitten toch ook vaak enigszins reserves hebben bij de genoemde banken.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 17:27:
[...]

Die genoemde banken hebben volgens mij geen driemaandsdeposito met een betere rente. Zoals ik ook aangaf, de beste is dan Yapi Kredi met 2,08%. Als je het binnen NL wilt vastzetten, dan kun je je geld toch beter 3 maanden op deze Rabo rekening zetten.

(Daarnaast denk ik dat veel mensen die graag bij een NL (groot-)bank zitten toch ook vaak enigszins reserves hebben bij de genoemde banken.)
Op dit moment vind ik 3 maands deposito's totaal niet relevant. De rente is lager dan je kan krijgen op vrij opneembaar. Mijn deposito's zijn allemaal 12 maands, periodiek geopend, steeds bij de bank met de hoogste rente. Daarnaast heb ik ruim voldoende saldo vrij opneembaar, om de periode tot het vrijkomen van een deposito te overbruggen. Alles binnen een dgs dat ik vertrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
[...]

Afgaande op de post van @TanteBeth krijg je bij DHB blijkbaar 2,25% al met een opzegtermijn van 33 dagen.

Daarnaast is het IMO wel een heel erg niche product. Wat is het nut van vrij opneembaar met 90 dagen opnametermijn? Wie weet nu al welk geld die over 90 dagen nodig heeft? En als je dat weet is de kans ook aanwezig dat je het langer vast kunt zetten (tegen waarschijnlijk een hogere rente). En als je niet weet wanneer je het nodig hebt dan is dit product eigenlijk ook niet geschikt. Je zou bv dit kunnen gebruiken om te sparen voor een nieuwe auto, en 90 dagen opnametermijn hoeft niet perse een issue te zijn. Tenzij je de auto vandaag totalloss rijdt.

Dit product is dan dus voor:
Geld dat je niet op korte termijn nodig zult hebben maar kunt inplannen;
Je geen echt deposito wilt openen (want "eng"?), maar je dit wel wilt waarbij nog steeds 3 maanden passeren;
Je het niet bij een onbekende / buitenlandse bank wilt zetten;

Want voldoende ("enge") banken die vrij opneembaar een hogere rente geven. En als het "enge" zit in niet bij het geld kunnen in een deposito dan is 90 dagen moeten wachten op het geld nog steeds heeeel lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
MarcelNH schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:41:
Zojuist voor erbij een Rabobank TijdslotSparen rekening geopend. Opname minimaal 90 dagen van tevoren plannen met een variabele rente van 2,25%.
Er zijn maar liefst 16 opties met een vrij opneembare rekening met een hogere rente ... ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:15:
[...]
Voor een Nederlandse (groot-)bank niet heel slecht. Volgens mij is in Nederland de hoogste gewone driemaandsdeposito 2,08% (Yapi Kredi).
Die bieden 2,33% (Effektief) op hun vrij opneembare, dus lijkt me een no-no tenzij je geen zelfcontrole hebt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
[...]
Die vergeten even de reddingsacties van de Nederlandse staat bij een aantal van die banken.
Dat het uiteindelijk allemaal goede gekomen is was geen garantie ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:32

Coldcat

HODL

..

[ Voor 100% gewijzigd door Coldcat op 11-09-2023 18:16 ]

No one can predict the market! - Who the hell knows!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@GroteVoet459 De sns is gered. Welke bank bedoel jij ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:26:
@GroteVoet459 De sns is gered. Welke bank bedoel jij ?
ING & ABN hebben toch ook staatssteun gekregen in de bankencrisis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
GroteVoet459 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:11:
[...]

Er zijn maar liefst 16 opties met een vrij opneembare rekening met een hogere rente ... ???
Van die zestien opties is er waarschijnlijk geen enkele die beter bij mij past. Een bank waar ik mijn spaarcentjes stal moet minimaal:

- vallen onder het Nederlands DGS
- de mogelijkheid hebben om een en/of rekening te openen
- een goede credit rating hebben, want ik moet er niet aan denken gebruik te moeten maken van een DGS
- telefonisch bereikbaar zijn, en dan in het Nederlands te woord te worden gestaan
- een begrijpelijke app hebben met de mogelijkheid op elk gewenst moment een vermogensoverzicht te genereren
- een betere rente bieden dan andere banken die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MarcelNH schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:42:
[...]

Van die zestien opties is er waarschijnlijk geen enkele die beter bij mij past. Een bank waar ik mijn spaarcentjes stal moet minimaal:

- een goede credit rating hebben, want ik moet er niet aan denken gebruik te moeten maken van een DGS
- telefonisch bereikbaar zijn, en dan in het Nederlands te woord te worden gestaan
- een begrijpelijke app hebben met de mogelijkheid op elk gewenst moment een vermogensoverzicht te genereren
- een betere rente bieden dan andere banken die aan bovengenoemde voorwaarden voldoen
Maar waarom dan voor zo'n absoluut inflexibel product gaan? Met een echt deposito krijg je een hogere rente, en weet je daadwerkelijk wanneer je het geld krijgt uitgekeerd ("ik kan het een jaar missen, dus zet het een jaar vast", en je weet op elk moment wanneer je dat geld krijgt en kunt daar mee "plannen". Ik weet nu dat ik over iets minder dan 2 maanden geld uit een deposito krijg dat vrijvalt. Bij dit product weet je alleen dat als je nu opzegt je het over 90 dagen krijgt, maar die 90 dagen blijven 90 dagen).

Ik vind dit als product uberhaupt al een "net niet" product. Los van de rente kun je met die 90 dagen opnametermijn echt helemaal niks. Als je bij wijze van spaart "voor een verbouwing volgend jaar" kun je veel beter voor een echt deposito gaan (met hogere rente). En als het een buffer is voor noodgevallen, is die 90 dagen totaal ongeschikt (als er nu een noodgeval is wil ik toch zeker binnen 1 week het geld ervoor hebben, liefst zelfs vandaag nog of 1 dag later). Als je vervolgens nog 90 dagen op het geld moet wachten kun je er niks meer mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
MarcelNH schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:42:
[...]
... Een bank waar ik mijn spaarcentjes stal moet minimaal:

Wat is er zo goed (beter) aan dat Nederlandse DGS dan?
Minimaal 1, 5 waarvan ik (nog) niet genoteerd heb of ze dit ondersteunen.
WireCard en SVB wonnen nog prijzen een paar weken voor ze op de fles gingen.
Yapi Kredi, OpenBank, DHB, ... Keus genoeg.
Ook diverse opties
En daarop kom je dan bij een NL Grootbank uit ... ?

't is je eigen keuze, maar ik denk dat dit nu precies de reden is waarom we de afgelopem maanden artikelen lezen als "Nederlandse spaarders gooiden vorig jaar € 800 miljoen aan rente weg"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelNH
RobertMe schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:52:
[...]

Maar waarom dan voor zo'n absoluut inflexibel product gaan? Met een echt deposito krijg je een hogere rente, en weet je daadwerkelijk wanneer je het geld krijgt uitgekeerd ("ik kan het een jaar missen, dus zet het een jaar vast", en je weet op elk moment wanneer je dat geld krijgt en kunt daar mee "plannen". Ik weet nu dat ik over iets minder dan 2 maanden geld uit een deposito krijg dat vrijvalt. Bij dit product weet je alleen dat als je nu opzegt je het over 90 dagen krijgt, maar die 90 dagen blijven 90 dagen).

Ik vind dit als product uberhaupt al een "net niet" product. Los van de rente kun je met die 90 dagen opnametermijn echt helemaal niks. Als je bij wijze van spaart "voor een verbouwing volgend jaar" kun je veel beter voor een echt deposito gaan (met hogere rente). En als het een buffer is voor noodgevallen, is die 90 dagen totaal ongeschikt (als er nu een noodgeval is wil ik toch zeker binnen 1 week het geld ervoor hebben, liefst zelfs vandaag nog of 1 dag later). Als je vervolgens nog 90 dagen op het geld moet wachten kun je er niks meer mee.
Ik kan wel een aantal redenen bedenken:
- als je een nieuwe woning of auto wilt kopen. De overdracht respectievelijk levering kan over drie maanden plaats vinden maar het kan ook een jaar of langer duren
- als buffer. Je hebt een buffer voor een half jaar. Waarom dan niet de helft daarvan voor een hogere rente vastzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
MarcelNH schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:04:
[...]
- als buffer. Je hebt een buffer voor een half jaar. Waarom dan niet de helft daarvan voor een hogere rente vastzetten
Een buffer is om klappen op te vangen en moet daarom juist *niet* vast staan. .
Alles wat hoger is dan die buffer dat zet je vast in en deposito (of beleggingen) of op een rekening met beperkingen. Uiteraard afhankelijk van wat je planning met dat geld is.

Een "buffer van een half jaar" is echt helemaal nieuw voor me, tenzij het zou zijn dat je weet dat je bijvoorbeeld 5 maanden zonder inkomen zit - maar dan lijkt vastzetten voor zelfs 90 dagen een mogelijk risico.

Maar je hebt je keuze al gemaakt, en sowieso is onze mening alleen dat, een meniing ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
MarcelNH schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:04:
[...]

Ik kan wel een aantal redenen bedenken:
- als je een nieuwe woning of auto wilt kopen. De overdracht respectievelijk levering kan over drie maanden plaats vinden maar het kan ook een jaar of langer duren
Een auto natuurlijk alleen als je een nieuwe met lange levertijd koopt. Een tweedehandsje kun je toch makkelijk binnen een week ophalen. Woning zou wellicht kunnen.
"Vastzetten", een deposito dus. Zet elke maand een bedrag voor 6 maanden of een jaar vast en je krijgt een hogere rente, hebt elke maand weer toegang tot een deel van het geld waarbij je dan de keuze kunt maken om het opnieuw vast te zetten of op de spaarrekening te behouden.

@GroteVoet459, OpenBank vind ik dan toch wel een tricky keuze afhankelijk van de situatie. Spaans erfbelasting verhaal voornamelijk. Maar ja, daar krijg je natuurlijk wel minimaal ook al 2,25% op een absoluut vrij onneembare spaarrekening. Evt eenvoudig te verhogen naar 2,75% (3 auto incassos of €600 bijschrijven op betaalrekening) en de eerste 6 maanden dan actie met 3,00%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GroteVoet459 schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:12:
[...]

Die bieden 2,33% (Effektief) op hun vrij opneembare, dus lijkt me een no-no tenzij je geen zelfcontrole hebt ...
Er werd hier vergeleken met een driemaands deposito. Dit zijn binnen nl allemaal lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:51:
[...]

Er werd hier vergeleken met een driemaands deposito. Dit zijn binnen nl allemaal lager.
Klopt - maar ik vond die vergelijking al niet goed. Waarom zou je je geld vastzetten tegen een lagere rente dan je op een vrij opneembare rekening kunt krijgen? Vastzetten is een zekerheid voor de bank die ze moeten belonen, niet bestraffen. Denk dat het moment dat de ECB rente omlaag gaat ook over 3 maanden nog niet is bereikt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 11 september 2023 @ 18:40:
[...]

ING & ABN hebben toch ook staatssteun gekregen in de bankencrisis?
Klopt, en dat weet ik ook wel maar:

@GroteVoet459 zei:
Die vergeten even de reddingsacties van de Nederlandse staat bij een aantal van die banken.
Dat het uiteindelijk allemaal goede gekomen is was geen garantie ...
als reactie op
van @Rubbergrover1

wat ik als volgt lees:
Daarnaast denk ik dat veel mensen die graag bij een NL (groot-)bank zitten toch ook vaak enigszins reserves hebben bij de genoemde banken (NIET de grootbanken)
en dan denk ik @GroteVoet459 dus suggereerde dat er kleine banken gered zijn.

Ik ken geen geredde kleine banken (die nu nog bestaan)
Of heb ik het nu niet goed begrepen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:12:
Of heb ik het nu niet goed begrepen ?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Welke banken bedoelde jij dan ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:20:
[...]
Ik lees in ieder geval "gewoon" "mensen die (graag) bij een Nederlandse grootbank zitten zullen veelal hun spaargeld bij dezelfde grootbank hebben".

Als in: als je graag bij een Nederlandse grootbank zit, wat is dan nog het verschil tussen Credit Europe / Yapi / DHB / ... vs Lloyds, OpenBank, BigBank? Sure, land van vestiging en (daarmee) DGS. Maar velen zullen gewoon zitten vastgeroest bij wat "Nederlandse banken" zijn (ING, ABN, Volksbank en mogelijk nog een Triodos, Knab, en evt wat andere kleintjes). En of het dan vreemde naam A (Credit Europe / Yapi / DHB) of vreemde naam B (Lloyds / OpenBank / BigBank) is maakt niet uit, het zijn allemaal '"enge" banken' zoals ik het zelf eerder vandaag omschreef.
En iemand met (te) veel geld bij zeg Rabo zet dan wellicht een deel bij SNS (been there, done that, got the t-shirt), maar niet bij Credit Europe / Yapi / DHB, ondanks dat dat ook Nederlandse banken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:51:
[...]

Ik heb aangegeven dat het qua voorwaarden lijkt op een 3 maands deposito vanwege de wachttijd van 90 dagen ....
Of zie ik dit verkeerd? Ik zet mijn geld minimaal 3 maanden vast, want ik heb 90 dagen wachttijd voor (gedeeltelijke) opname. Dan kan ik beter een 3 maanden deposito bij Raisin voor 3,25 % afnemen of beter nog een vrij opneembare spaarrekening bij Advanzia openen voor 3,66% voor in ieder geval 6 maand.

[ Voor 31% gewijzigd door mpandroid op 11-09-2023 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 20:20:
[...]
In bedoel meer je gedachte dat de opmerking over staatssteun zou impliceren dat dat reden voor de keus voor bepaalde banen zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:27:
[...]

In bedoel meer je gedachte dat de opmerking over staatssteun zou impliceren dat dat reden voor de keus voor bepaalde banen zou zijn.
Daar zit natuurlijk wel weer "iets" achter (logica wil ik niet noemen, wel een kinda verband of zo). Sommige banken zijn "too big to fail" en die zullen dus zeer waarschijnlijk gered worden i.p.v. omvallen en dat het DGS in werking moet treden (waarbij het DGS dat geld nooit kan ophoesten). En ING, ABN & SNS vallen daar dus onder, want indertijd gered (en als Rabo op omvallen zou hebben gestaan was die waarschijnlijk ook gered). DSB dan weer niet, want die is toentertijd wel omgevallen. En hetzelfde hebben we recentelijk gezien met Credit Suisse die voor een appel en een ei is overgenomen omdat die "niet mocht omvallen".

Meen laatst hier ook gelezen te hebben dat Frankrijk dat toentertijd "slim" had gedaan. Die hadden gewoon alle banken geld gegeven? Dan krijg je ook geen gedoe over dat bank A gered moet worden en bank B niet. Ze hebben allemaal geld gekregen, of ze op omvallen stonden of niet. Zo voorkom je dus ook een bankrun door allemaal geruchten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Is dit de invloed van OpenBank ofzo dat er een Spaanse Inquisitie wordt gehouden?

Grootste argument om bij een Nederlandse bank iets te doen is de mogelijkheid tot en / of.

Al die banken via Raisin, Bunq, OpenBank bieden niet die mogelijkheid (Bunq opzich wel maar moet je weer allebij een los account aanmaken). Allemaal op persoonlijke naam en dus mogelijk gedoe als de shit de fan raakt.

Daar hij ik ook beetje tegenaan, hierdoor toch huiverig om grote sommen bij die alternatieven te parkeren.
Dus ik stal daar liever geld dat niet meteen beschikbaar moet zijn als ik onder de bus loop (of mijn vrouw). Zodat ik of mijn gezin niet door eventuele hoepels moet om bij het geld te kunnen komen.

En dan kan je daar best argumenten tegen inbrengen, maar ik heb gewoon mijn keuzes gemaakt basis ervaring met dat je gewoon tegen zaken aanloopt zonder dat je dat ziet aankomen.

Hierdoor zit er bij mij ook wat weerstand bij beleggen. Wel zo beschikbaar maar waarde is niet gegarandeerd dus dat doe ik dus ook met "speelgeld".

Al met al heb ik een heel behoudende strategie en zullen veel hier denken wtf. Maar laten we elkaar niet aanvallen op keuzes, maar elkaar informeren over alternatieven of andere mogelijke keuzes.

En laten we wel wezen meeste frequent flyers hier zitten op een bult geld wat vergeleken met vele andere mensen utopische vormen aanneemt.
Doorsnee spaargeld in NL per huishouden is 18,5k dus laten we 7,5 k daarvan als buffer aanhouden hou je 11k over als speelgeld en dan scheelt het max een 10tje rente per maand of je het bij de Rabo laat staan of bij Bunq of een via Raisin vrij opneembare aanbieder aanbiedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Ik ben het met @Barrycade eens dat het ieders eigen keuze is. Wel kunnen we elkaar natuurlijk erop wijzen dat er naar onze mening alternatieven of betere keuzes zijn.

Daar heb ik in ieder geval al wel baat bij gehad door alleen al het forum te lezen en ik dank dan ook elke bijdrager voor zijn/haar input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:27:
[...]

Ik begrijp nu dat jij met "reserves" niet het geld van spaarders bedoelde maar "bedenkingen". Is dat zo ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 23:05
Juan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:08:
Klopt, ik doe dat nu expres, heb 2 deposito’s die in weekend zouden vrijvallen. Dan heb je 2 dagen extra
Want het is maar de vraag of je over 1 jaar nog een vergelijkbare rente krijgt
De opbrengst van deposito's is via Raisin een stuk lager dan via Weltsparen.
Helaas ben ik geen Duitser en kan ik dus niet bij Weltsparen terecht.
Totaal niet te compenseren door een uitgekiende openingsdatum.

Aantal aanbieders in Duitsland via Weltsparen met minimaal 4,5% rente:
1 jaar 6 (NL max 4,25%)
2 jaar 6 (NL max 4,25%)
3 jaar 5 (NL max 4,35%)
4 jaar 3 (NL max 4,2%)
5 jaar 3 (NL max 4,1%)

[ Voor 11% gewijzigd door Frankenstein op 11-09-2023 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 11 september 2023 @ 21:49:
....
Doorsnee spaargeld in NL per huishouden is 18,5k dus laten we 7,5 k daarvan als buffer aanhouden hou je 11k over als speelgeld en dan scheelt het max een 10tje rente per maand of je het bij de Rabo laat staan of bij Bunq of een via Raisin vrij opneembare aanbieder aanbiedt.
Je moet ergens beginnen. In andere draadjes maken tweakers zich druk over kortingen op/ prijzen van internet verbindingen. Mijn eerste stapjes in bankenland zette ik rond 2007 toe ik spaargeld moest verdelen over verschillende banken (het toenmalige "dgs" was beperkt tot 20k) Ook loonde het toen meer. Veel van die rekeningen heb ik nog steeds (of nu weer)

@mpandroid Eenieder moet inderdaad voor zich zelf bepalen of hij/zij het vertrouwt, aandurft en wilt. Uiteindelijk is hij/zij zelf verantwoordelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door W1ck1e op 11-09-2023 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:10:
In andere draadjes maken tweakers zich druk over kortingen op/ prijzen van internet verbindingen.
Goedkoopste is je verbinding delen met buren. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:10:
[...]
Je moet ergens beginnen. In andere draadjes maken tweakers zich druk over kortingen op/ prijzen van internet verbindingen. Mijn eerste stapjes in bankenland zette ik rond 2007 toe ik spaargeld moest verdelen over verschillende banken (het toenmalige "dgs" was beperkt tot 20k) Ook loonde het toen meer. Veel van die rekeningen heb ik nog steeds (of nu weer)

@mpandroid Eenieder moet inderdaad voor zich zelf bepalen of hij/zij het vertrouwt, aandurft en wilt. Uiteindelijk is hij/zij zelf verantwoordelijk.
Ik kan ook kwartetten met rekeningen, maar iedereen heeft zijn eigen overwegingen om het op een bepaalde manier te doen. Maar de wat OMG wat doe je nu toontje viel me in de laatste posts nogal op.

De Rabo heeft nu hun op slot rekeningen weer uit het stof getrokken, het is eigenlijk een termijndeposito van 3 maanden die automatisch verlengd, hele volksstammen op NU.nl zijn er blij mee. Op zich snap ik dat ook nog wel, alles lekker in je eigenapp en klik en klaar. ja het kan anders.

ik heb het geprobeerd bij mijn schoonouders, ze naar een andere bank te bewegen, nou dat was geen succes, snapten de andere apps niet (ze op mijn apps laten meekijken), vonden het maar ingewikkeld en hierdoor geen vertrouwen. Ik heb de pogingen na enig proberen opgegeven. Ook prima. Maar ik realiseerde me daardoor wel dat ons gepraat hier al snel te veel wordt voor mensen die zich er niet zo in verdiepen.

En dan helpt zendelingen gedrag ook zeker niet.
Frankenstein schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:27:
[...]

Goedkoopste is je verbinding delen met buren. ;)
Ja opzich wel, maar om nu mijn bankrekeningen te gaan delen :o

[ Voor 7% gewijzigd door Barrycade op 11-09-2023 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Barrycade schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:01:
Ja opzich wel, maar om nu mijn bankrekeningen te gaan delen :o
Ook een gedeelde bankrekening is voordeliger. Zo redenerend kun je overigens alles delen met buren. Het delen van internet deden wij op studentenkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
W1ck1e schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:01:
[...]
Ik begrijp nu dat jij met "reserves" niet het geld van spaarders bedoelde maar "bedenkingen". Is dat zo ?
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Laatste verwachtingen... Voor wat het waard is.
Uit een poll op Bloomberg blijkt dat analisten nu verwachten dat de rente niet zal worden verhoogd in september. Een maand geleden dachten zij nog van wel. Een meerderheid denkt dat de rente in oktober wordt verhoogd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kt8NkPKj1LmSPhJpL1YV461YPO8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1ATPFIjmZfVr1vkeDNa0IWL.jpg?f=fotoalbum_large
https://fd.nl/financiele-...-renteverhoging-deze-week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Is dit de invloed van OpenBank ofzo dat er een Spaanse Inquisitie wordt gehouden?

Grootste argument om bij een Nederlandse bank iets te doen is de mogelijkheid tot en / of.

Al die banken via Raisin, Bunq, OpenBank bieden niet die mogelijkheid (Bunq opzich wel maar moet je weer allebij een los account aanmaken). Allemaal op persoonlijke naam en dus mogelijk gedoe als de shit de fan raakt.
De mogelijkheid van een en/of rekening is bij mij in elk geval een noodzakelijke voorwaarde. Ook bij beleggen. Maar dat zal niet voor iedereen spelen.

Veel Nederlanders willen gewoon een vertrouwde, bekende naam. Daarbij is het van ondergeschikt belang of het daadwerkelijk beter is of niet. Bv vliegen met klm, tanken bij Shell, de tv van Philips, eten bij van der Valk, winkelen bij V en D (oeps...) en ga zo maar door. Er is bij veel mensen een drempel om naar iets onbekends over te stappen. Zodat dat onbekende veel moeite moet doen om klanten te lokken. Bij banken betekent dat dat de bekende namen ook geen heel aantrekkelijke rentes hoeven te bieden. In dat kader vind ik het opmerkelijk dat Rabo nu toch stappen maakt naar iets aantrekkelijker rentes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Ik lees iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFDldNarbO2LwtUDzt_p7DfqAb8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jUSz1hqMhIqTahiJAsvqRatA.png?f=user_large

ze verwachten allemaal dat de rente nog stijgt, de helft denkt nog steeds dat dit nog in september gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:17
Leuke grafiekjes weer, maar hoe ga je hier nu op acteren.
Zijn er Tweakers die despito's vast zetten met een mix tussen looptijden?
Bijvoorbeeld een mix van 1/2/3/4/5 jaar?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Doorsnee spaargeld in NL per huishouden is 18,5k dus laten we 7,5 k daarvan als buffer aanhouden ...
Die 18.5K is als buffer voor de meeste gezinnen eigenlijk al te klein per de NIBUD calculatie.
Maar er een beetje slim mee om gaan helpt wel - ook kleine stapjes helpen je vooruit.
Frankenstein schreef op maandag 11 september 2023 @ 22:02:
[...]
De opbrengst van deposito's is via Raisin een stuk lager dan via Weltsparen.
Helaas ben ik geen Duitser en kan ik dus niet bij Weltsparen terecht.
In een artikel in De Telegraaf vanmorgen werd dit ook benoemd. De concurrentie tussen de (spaar)banken in Duitsland is veel hoger en daarom moeten er hogere rentes geboden worden om klanten over de streep te trekken.
Barrycade schreef op maandag 11 september 2023 @ 23:01:
[...]
ik heb het geprobeerd bij mijn schoonouders, ze naar een andere bank te bewegen, nou dat was geen succes, snapten de andere apps niet (ze op mijn apps laten meekijken), vonden het maar ingewikkeld en hierdoor geen vertrouwen.
Hier hetzelfde met mijn vader (75+). Naar LPB was al een hele stap voor hem, maar naast de (toen nog) hogere rente was de extra veiligheid van je spaargeld niet in dezelfde omgeving als je betaalrekening (doelwit #1) een pluspunt.
Dat was een mooi extra punt tegen Rabo TijdslotSparen in een artikel vandaag; zodra Rabo de rente verlaagd kun jij 90 dagen niet weg met je spaargeld.

Hou ook in de gaten dat die weer een fijne niet-0-lijn grafiek is; het gaat over een jaar om een daling van maar 0,8%.
Strider schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:36:
[...]
Dit zijn de voorspellingen per nu. Volgende maand kan de wereld er weer helemaal anders uit zien.
Persoonlijk denk ik dat we wel zo'n beetje aan de max zitten met de spaarrentes, omdat de ECB nu eenmaal binnen een bepaald bracket wil zitten en daarmee de flexibiliteit van de individuele markten (per land) grotendeels weg is.

Voor mij is meerjarig vastzetten sowieso momenteel geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mijn quote was ook letterlijk. Die quotes lijken inderdaad met elkaar in tegenspraak. Wellicht zijn er net iets meer die een pauze verwachten:
As the European Central Bank meets this week to decide it's next move on interest rates, a Bloomberg survey shows an almost even split between those anticipating a 10th consecutive hike on Thursday and those anticipating a “hawkish pause” before the deposit rate reaches a record 4% in October.
https://www.bloomberg.com...-going-down-to-wire-video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Strider schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:36:
[...]
Zijn er Tweakers die despito's vast zetten met een mix tussen looptijden?
Bijvoorbeeld een mix van 1/2/3/4/5 jaar?
Ik zelf ga waarschijnlijk eind dit jaar deposito's vastzetten voor 4 of 5 jaar, mits de rentes goed zijn. Het is natuurlijk geld dat ik lange tijd niet nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
@Pistachenootje Bij dit soort poll's is het wellicht van belang te weten of eerdere poll's er naast zaten of niet. Ik heb geen idee. Ik verdenk ze er wel van dat ze de markt willen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:59
Klopt het dat Raisin niet de mogelijkheid heeft om te zien wat de opgebouwde rente is in het huidige kwartaal?

Dat zou wel een mooie functionaliteit zijn wmb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 09:06

Veritas

concedo nulli

Als je het hebt over snelheid van overboeken...

Maandagmorgen om 7.30 uur een bedrag overgeschreven van Bigbank naar mijn huisbank. Dat bedrag is tot op dit moment nog niet aangekomen. Dat is wel heel langzaam.

Vervolgens, als je nu wil inloggen op de online omgeving van Bigbank, staat er:
"Bigbank werkt eraan om uw ervaring te verbeteren.

Uw persoonlijke omgeving van Bigbank is, vanwege werkzaamheden aan onze website, momenteel onbereikbaar. Wij verzoeken u het op een later moment opnieuw te proberen. Onze excuses voor het ongemak."

Met andere woorden; Bibgbank gooit gewoon de online omgeving plat zonder enige vooraankondiging per e-mail. Bijzonder. Meestal worden dat soort moment uitgebreid aangekondigd (bij andere banken). Dus bij Bigbank alleen geld parkeren waar je dagenlang zonder kunt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Veritas schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:51:
Met andere woorden; Bibgbank gooit gewoon de online omgeving plat zonder enige vooraankondiging per e-mail. Bijzonder. Meestal worden dat soort moment uitgebreid aangekondigd (bij andere banken). Dus bij Bigbank alleen geld parkeren waar je dagenlang zonder kunt.
Of BigBank heeft een technisch storing, of een zero-day in hun software. Die kondig je meestal niet aan.

Gebeurd vaker - zoek maar eens naar problemen bij de Nederlandse grootbanken over de afgelopen maanden ....

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:06
Veritas schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 10:51:
Als je het hebt over snelheid van overboeken...

Maandagmorgen om 7.30 uur een bedrag overgeschreven van Bigbank naar mijn huisbank. Dat bedrag is tot op dit moment nog niet aangekomen. Dat is wel heel langzaam.

Vervolgens, als je nu wil inloggen op de online omgeving van Bigbank, staat er:
"Bigbank werkt eraan om uw ervaring te verbeteren.

Uw persoonlijke omgeving van Bigbank is, vanwege werkzaamheden aan onze website, momenteel onbereikbaar. Wij verzoeken u het op een later moment opnieuw te proberen. Onze excuses voor het ongemak."

Misschien dat je bij je aanmelding beter had moeten lezen wat hun procedure is:
"Uw opgenomen bedragen worden na een verwerkingsperiode van 2 werkdagen uitbetaald. Indien de uitbetalingsdatum in het weekend of op een feestdag valt, zal het bedrag de eerstvolgende werkdag worden uitbetaald. Tijdens de verwerkingsperiode wordt er wel rente berekend over het gereserveerde bedrag.

De reden voor deze verwerkingsperiode is als een preventatieve maatregel tegen het witwassen van geld."
https://www.bigbank.nl/hu...47&main=4&faq=2425&ter=52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
W1ck1e schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 08:32:
[...]

Ik lees iets anders:

[Afbeelding]

ze verwachten allemaal dat de rente nog stijgt, de helft denkt nog steeds dat dit nog in september gebeurt.
De banken zijn in ieder geval zeer afwachtend. Het valt mij op dat, in tegenstelling tot de afgelopen maanden, er nu nagenoeg geen renteverhogingen aangekondigd worden (behalve dan misschien de Rabo naar 1,7% maar dat zie ik meer als markt correctie) vooruitlopend op een eventuele verhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-06 09:06

Veritas

concedo nulli

GroteVoet459 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:07:
[...]

Of BigBank heeft een technisch storing, of een zero-day in hun software. Die kondig je meestal niet aan.

Gebeurd vaker - zoek maar eens naar problemen bij de Nederlandse grootbanken over de afgelopen maanden ....
Dan zou je toch verwachten dat er staat "Wij ondervinden een technische storing, we werken eraan om het zo snel mogelijk te repareren."

Nu staat er: "Bigbank werkt eraan om uw ervaring te verbeteren.". Dit klinkt toch als gepland onderhoud? Ik probeer me daarbij even te beperken tot wat er daadwerkelijk gecommuniceerd word, en niet te varen op aannames. Jouw stelling heeft er namelijk twee (het is een onaangekondigde storing (1) en dat gebeurt ook vaak bij Nederlandse banken (2)).
arj1o1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 11:09:
[...]

Misschien dat je bij je aanmelding beter had moeten lezen wat hun procedure is:
"Uw opgenomen bedragen worden na een verwerkingsperiode van 2 werkdagen uitbetaald. Indien de uitbetalingsdatum in het weekend of op een feestdag valt, zal het bedrag de eerstvolgende werkdag worden uitbetaald. Tijdens de verwerkingsperiode wordt er wel rente berekend over het gereserveerde bedrag.

De reden voor deze verwerkingsperiode is als een preventatieve maatregel tegen het witwassen van geld."
https://www.bigbank.nl/hu...47&main=4&faq=2425&ter=52
Die had ik inderdaad gemist. Dank voor het delen. Twee werkdagen, vind ik echt erg lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
mpandroid schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:05:
[...]

De banken zijn in ieder geval zeer afwachtend. Het valt mij op dat, in tegenstelling tot de afgelopen maanden, er nu nagenoeg geen renteverhogingen aangekondigd worden (behalve dan misschien de Rabo naar 1,7% maar dat zie ik meer als markt correctie) vooruitlopend op een eventuele verhoging.
Even uit mijn hoofd: vandaag asn deposito's, vorige week credit europe vrij opneembaar en deposito's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Veritas schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 12:09:
[...]
Dan zou je toch verwachten dat er staat "Wij ondervinden een technische storing, we werken eraan om het zo snel mogelijk te repareren."
[...]
Nee, want dan sta je direct in de kranten met die storing, zeker in de nederlandse pers / hier op Tweakers.
Gezien hun relatief hoge rente zien ze graag klanten komen, niet gaan, dus wil je geen negatieve publiciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe werkt het met Advanzia id / pw? Ik krijg de melding dat konto is geopend maar nergens hoe en waar ik inloggen moet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Harbo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:32:
Hoe werkt het met Advanzia id / pw? Ik krijg de melding dat konto is geopend maar nergens hoe en waar ik inloggen moet.
Misschien heb je hier iets aan?
mrmrmr in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Harbo schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 14:32:
Ik liep ook te klooien, je moet sowieso nog 2 dagen wachten na die mail als ik het me goed herinner. En die link waar hierboven naar verwezen wordt is de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-05 02:25
Frankenstein schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:21:
Hogere rentes in Duitsland bij Bausparkasse Mainz:

8 Jahre 4,00% fest
9 Jahre 4,10% fest
10 Jahre 4,20% fest

https://www.bkm.de/geldanlage/festgeld

Dat zijn leuke percentages.

Ik heb BKM bericht met de vraag of zij ook buiten Duitsland wonende en belastingplichtige spaarders bedienen. Mocht dat niet het geval zijn, maar die indruk heb ik niet, zal ik in het vervolg niet meer over BKM berichten... ;-)
Ben heel nieuwgierig hoe luidde het antwoord van BKM op de vraag of zij ook buiten Duitsland wonende en belastingplichtige spaarders bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 10:28
BUNQ spaarders, stomme vraag: weten jullie of je met het wijzigen van valuta van EUR naar USD nog steeds valt onder het Europees DGS? Die 3,71% rente ziet er wel aantrekkelijk uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
goldmemberf1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:31:
BUNQ spaarders, stomme vraag: weten jullie of je met het wijzigen van valuta van EUR naar USD nog steeds valt onder het Europees DGS? Die 3,71% rente ziet er wel aantrekkelijk uit!
Vergeet het koersrisico niet. Als tussen storten en opnemen de dollar daalt ten opzichte van de euro is het rendement dus ook lager. Daarom de hogere rente, het risico is ook hoger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:30
goldmemberf1 schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 22:31:
Nee.

Op bunq vallen jouw rekeningen onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel (DGS), ongeacht het abonnement dat je kiest. Houd er echter rekening mee dat e-geldrekeningen en (niet-Euro) lokale valuta-rekeningen zijn uitgesloten van het depositogarantiestelsel.

https://nl.bunq.com/blog/...antee-in-european-banking

https://together.bunq.com...currency-savings-accounts

WEBN & chill (@IBKR)

Pagina: 1 ... 133 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling