Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 132 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.775 views

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:29
Pistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:17:
Maar ze voldoen dus niet aan de richtlijn: de Europese richtlijn zegt bescherming tot 100.000 EUR, het Zweeds DGS zegt dat ze maar 1.050.000 SEK te zullen uitkeren.

https://www.riksgalden.se...-deposit-insurance-works/
De loophole zal wel zijn dat die SEK 1.050.000 overeenkomt met €100.000 op het moment dat de wet is opgesteld. Maar raar is het wel. Richtlijn zal wel niet duidelijk genoeg zijn in of het €100k moet zijn op moment van uitkeren of moment dat de wet is opgesteld.

Edit:
Oud nieuws met de info van @Zr40 hierover. Richtlijn zegt er dus wel iets over. Elke 5 jaar herevalueren / berekenen.

[ Voor 9% gewijzigd door RobertMe op 07-09-2023 18:51 ]

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Net mijn Raisin video check gedaan. Dat was prima en is voltooid.
Alleen als ik nu in de app kijk is de optie om te verifiëren niet 'greyed out'.

Maar nogmaals video verificatie aanvragen gaat ook niet.

Komt dat bekend voor?

The best is yet to come

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01:18
Zr40 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:49:
[...]
Met de huidige wisselkoers inderdaad niet meer precies...
'Precies'? :) 1.050.000 SEK is nu maar ~88.000 EUR. Ze zitten er dus 12.000 EUR naast. En dat is dus het valuta risico waar ik het over had.

Verder goed gevonden van die updates. Eens per 5 jaar is wel weinig, zo blijkt maar weer.

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:40

Veritas

concedo nulli

mpandroid schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 15:59:
Hoe lang duurt bij jullie een overboeking van je betaalrekening naar Advanzia? En via welke bank is dat?

Ik heb vorige week 1 euro overgemaakt en die was er de volgende dag, maar heb gisteren een aanzienlijk bedrag overgemaakt en dat is er tot nu toe nog niet. Weet zeker dat de gegevens juist zijn.

Of zou dit betekenen dat ik de herkomst van mijn geld moet verklaren?
Hoe lang duurde het uiteindelijk bij jou? Zit nu in dezelfde situatie. Controle overboeking was er binnen 24 uur.

Nu 2 bedragen overgeboekt, de eerste op woe 6 sept. 18.30 uur, de tweede op do 7 sept 8.30 uur. Beide niet verwerkt vandaag. Vind ik wel langzaam!

• Dean Martin
  • Niet online
Pistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:15:
[...]

'Precies'? :) 1.050.000 SEK is nu maar ~88.000 EUR. Ze zitten er dus 12.000 EUR naast. En dat is dus het valuta risico waar ik het over had.

Verder goed gevonden van die updates. Eens per 5 jaar is wel weinig, zo blijkt maar weer.
Maar is het nu zo dat Raisin het gedekte bedrag in Euro's ontvangt?

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:23:
[...]
Ja dat klopt. Zie ook: Pistachenootje in "Het Deposito Garantie Stelsel Topic"

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-09 17:41
Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:51:
Net mijn Raisin video check gedaan. Dat was prima en is voltooid.
Alleen als ik nu in de app kijk is de optie om te verifiëren niet 'greyed out'.

Maar nogmaals video verificatie aanvragen gaat ook niet.

Komt dat bekend voor?
Ja en jou ook als je even in dit forum zoekt.
De verificatie wordt door een externe partij gedaan die moet het resultaat doorgeven aan Raisin.
Daarna moet Raisin die melding verwerken.

3 jaar gelden was dat bijna instant, nu het resterend deel van sparend Nederland "ineens" "allemaal" zich gaan aanmelden kunnen vertragingen onstaan. Er heeft een tijdje een banner op de site gestaan, maar die lijkt weggehaald te zijn.

Heb je al een adresbewijs gestuurd/geüpload?

• Dean Martin
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:27:
[...]

Ja en jou ook als je even in dit forum zoekt.
De verificatie wordt door een externe partij gedaan die moet het resultaat doorgeven aan Raisin.
Daarna moet Raisin die melding verwerken.

3 jaar gelden was dat bijna instant, nu het resterend deel van sparend Nederland "ineens" "allemaal" zich gaan aanmelden kunnen vertragingen onstaan. Er heeft een tijdje een banner op de site gestaan, maar die lijkt weggehaald te zijn.

Heb je al een adresbewijs gestuurd/geüpload?
Yes, en dat vak is wel 'grijs' en niet meer te doen zeg maar. Videoverificatie wel, vandaar de vraag ;)

Dat het paar dagen duurt had ik gelezen, maar het lijkt nu alsof het niet afgevinkt is.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:23:
[...]

Niet Raisin, maar jouw Raisin rekening.

• Dean Martin
  • Niet online
Op het voorwaarden formulier van Nordax staat wel dat vergoeding indien aanspraak op GDS wordt gemaakt in Zweedse Kronen is.

Het bedrag wordt uitbetaald in SEK. De waarde van deze terugbetaling in EUR is afhankelijk van de toepasselijke SEK/EUR wisselkoers ten tijde van de terugbetaling en is dus onderhevig aan valutaschommelingen.

En:

Uitbetaling vindt plaats door middel van een cheque of een andere methode zoals in de toekomst door de Riksgälden kan worden bepaald. Nederlandse banken betalen niet langer cheques uit. Als gevolg hiervan kan een klant belemmeringen ervaren bij het inwisselen van de ontvangen cheque en genoodzaakt zijn een bankrekening te openen bij een buitenlandse bank om uitbetaling van de cheque mogelijk te maken.

[ Voor 47% gewijzigd door Dean Martin op 07-09-2023 20:26 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:03:
[...]

Op het voorwaarden formulier van Nordax staat wel dat vergoeding indien aanspraak op GDS wordt gemaakt in Zweedse Kronen is.
Het blijft een vaag verhaal. In de voorwaarden zal ook nog wel staan dat ze (mogelijk) middels een cheque uitbetalen en dat Nederlandse banken geen cheque accepteren?

Bij het Zweedse DGS is/lijkt dit jaar vanalles veranderd te zijn, waarbij het proces mooi te volgen is op basis van (reacties op) mails van mede-Tweakers, die mogelijk dit ook getriggerd hebben. Waarbij de informatie bij Raisin dus ogenschijnlijk nog achter loopt.

"Vroeger" stelde het DGS namelijk nog dat ze uitbetaalde in "cheques" ("of ander te bepalen betaalmiddel", meen ik. In ieder geval primair cheques). Eind vorig jaar / begin dit jaar heeft een mede-Tweaker daarover contact opgenomen met de DGS instantie. Hun antwoord daarop was dat ze op de hoogte waren van de situatie in Nederland en dan (/in het geval dat) naar een passende oplossing zou zoeken. Veel later (paar maanden terug) hebben dan twee Tweakers (waaronder @Pistachenootje ) onafhankelijk van elkaar contact gehad met de DGS instantie over het hoe en wat. Waarbij de DGS instantie veel duidelijkheid heeft gegeven. In de zin dat de bank aan de DGS instantie de tegenrekening (= Raisin rekening) aanlevert aan de DGS instantie; De DGS instantie het geld overboekt naar de Raisin rekening (en dus niks met een cheque); Er geen valutarisico is doordat euro => kronen en kronen => euro op dezelfde dag met dezelfde koers berekend wordt.
Waarbij de informatie m.b.t. uitbetalen via een bankoverschrijving nu ook vermeld staan op de website van het DGS (i.p.v. "cheque"). Het daaromliggende verhaal m.b.t. dat de bank het Raisin rekeningnummer aanlevert en de "vergoeding" rechtstreeks wordt over gemaakt naar die rekening (mijn interpretatie: ook "direct", zonder dat je je als klant hoeft te melden) is wel iets dat alleen uit die mail wisselingen blijkt. Mogelijk dat Raisin dat op een later moment nog verwerkt op hun informatiebladen. Maar toen ik deze 1 á 2 maanden geleden las stond daar nog overal "cheque".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 20:03
wian schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:18:
In dit topic lijkt Advanzia populair. Volgens hun website geldt de 3,6% rente alleen als lokkertje over de eerste 6 maanden en alleen de initiële inleg. Daarna gaat het naar 1,6%. Was dit altijd al zo?
Wat bedoel je precies met alleen initiële inleg?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:03:
[...]
Ja dat is bekend. Heb je die link die ik je eerder gaf echt goed gelezen? Het Zweedse Riksgalden, de instantie die de betaling doet, heeft zelf aan 2 mensen bevestigt dat de betaling plaatsvindt in euro direct op de Raisin rekening van de betrokkenen. Geen cheques dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:59
Crasheeee schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:26:
[...]

Hè? Initiële inleg? Ik heb 25 augustus en 26 augustus een bedrag gestort. Heb op 31 augustus toch echt rente over het totale bedrag ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:44
Veritas schreef op donderdag 7 september 2023 @ 19:19:
[...]

Hoe lang duurde het uiteindelijk bij jou? Zit nu in dezelfde situatie. Controle overboeking was er binnen 24 uur.

Nu 2 bedragen overgeboekt, de eerste op woe 6 sept. 18.30 uur, de tweede op do 7 sept 8.30 uur. Beide niet verwerkt vandaag. Vind ik wel langzaam!
Voor zover ik mij han herinneren de dag nadat ik het had geschreven. Valutadatum was wel juist.

Ik vermoed dat witwas controle o.i.d. voor de initiële vertraging heeft gezorgd want latere boekingen gingen wel sneller.

Ik vermoed dat het morgenvroeg een bevestiging per email krijgt.

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-09 17:44
LuckyStriker schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:39:
[...]

Hè? Initiële inleg? Ik heb 25 augustus en 26 augustus een bedrag gestort. Heb op 31 augustus toch echt rente over het totale bedrag ontvangen.
Ik heb hetzelfde gedaan in augustus.: 2 keer een bedrag overgeschreven. Op het rekeningoverzicht over augustus was de rente van 3.6% keurig over beide bedragen gerekend. Het klopte op de Eurocent!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:21
@Pistachenootje

Dankje, nu net met hem nog eens geprobeerd om te activeren, en warempel lukt het eindelijk
Account blijkt pas op 3 september geactiveerd te zijn.
Hij kan nu ook geld storten, voordeel is dat hij nu t/m maart 2024 3,66% krijgt

Vertrouwen is goed, controle nog beter

• MisterX333
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:34
Nog meer mensen problemen ondervonden met het verlengen van een deposito bij BFF Bank via Raisin? Ik had deze verlengd tegen 4% voor 6 maanden maar in de app en bevestiging van vandaag staat ineens 3%….

• Juan
Wat klachten voorbij zien komen over BFF de afgelopen tijd (vertragingen met vrijvallen etc)

Rente die op het moment van verlengen geld, word toegepast. Is bij elke Raisin bank

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Crasheeee schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:26:
[...]

Ik meende gelezen te hebben dat die hoge rente (3,6%) alleen geldt voor de eerste 6 maanden en alleen voor de eerste inleg. Maar dat kan ik nu niet meer terugvinden dus heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 12:39

Rudedadude

Maybe we were born to run

MisterX333 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 22:20:
Nog meer mensen problemen ondervonden met het verlengen van een deposito bij BFF Bank via Raisin? Ik had deze verlengd tegen 4% voor 6 maanden maar in de app en bevestiging van vandaag staat ineens 3%….
Ik heb vandaag toevallig de bevestiging gehad van mijn verlenging voor 6 maanden en daarin staat keurig 4%. Verlenging was 31 augustus al ingegaan en het geld was een tijdje 'zoek' in de app en via de website.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
Het klopt dat Advanzia actie rentes hanteert en dit voor
de eerste maanden geld, daarna kan je je geld ervanaf halen
en hopen op een nieuwe actierente die ze vaak geven.

En de rente die je krijgt is over het volledige saldo dus niet
alleen over je 1ste inleg.
wian schreef op donderdag 7 september 2023 @ 23:11:
[...]

Ik meende gelezen te hebben dat die hoge rente (3,6%) alleen geldt voor de eerste 6 maanden en alleen voor de eerste inleg. Maar dat kan ik nu niet meer terugvinden dus heb het waarschijnlijk verkeerd begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
je kan/mag het ook voor/tussentijds eraf halen zonder gevolgen voor het rente % (mits er 5k overblijft)

[ Voor 13% gewijzigd door Juan op 08-09-2023 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:40

Veritas

concedo nulli

mpandroid schreef op donderdag 7 september 2023 @ 20:43:
[...]

Voor zover ik mij han herinneren de dag nadat ik het had geschreven. Valutadatum was wel juist.

Ik vermoed dat witwas controle o.i.d. voor de initiële vertraging heeft gezorgd want latere boekingen gingen wel sneller.

Ik vermoed dat het morgenvroeg een bevestiging per email krijgt.
Hmm, je bent een goede voorspeller. Vanochtend om 7.15 uur de emails gekregen. Das toch zo'n 36 uur na de eerste boeking, hopelijk gaat het (zoals bij jou) in het vervolg sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Nogmaals Wise test gedaan. Op 6 september 5k gestort om 9:00
Heb vandaag 49ct gekregen. Klopt het dat de rente achteraf is? Want het zou 99ct moeten zijn voor 2 dagen
En wel idd 3,56% (fee er nog niet af)

Er werd eens gesproken over een tussentijdse uitbetaling die 1x per maand zou komen.
Wat is dat precies, en wanneer in de maand zou dat zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

sanook

_/-\o_

Juan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:29:
Heb vandaag 49ct gekregen. Klopt het dat de rente achteraf is? Want het zou 99ct moeten zijn voor 2 dagen

Er werd eens gesproken over een tussentijdse uitbetaling die 1x per maand zou komen.
Heeft Wise geen servicedesk waar je terecht kunt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
sanook schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 11:35:
[...]

Heeft Wise geen servicedesk waar je terecht kunt?
Gezien het aantal vragen over Wise en hun renteberekening lijkt het erop dat hun servicedesk verwijst naar dit forumtopic. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Heb vandaag 49ct gekregen. Klopt het dat de rente achteraf is?
Ja. In principe krijg je van dinsdag t/m vrijdag de 'rente' van de vorige dag. Op maandag krijg je de rente van vrijdag en het weekend. Op dagen dat de beurs dicht is zal er denk ik geen rente worden uitbetaald. Dan krijg je het op de dag dat de beurs weer open is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bar_en_boos schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:08:
[...]

Gezien het aantal vragen over Wise en hun renteberekening lijkt het erop dat hun servicedesk verwijst naar dit forumtopic. :+
En dan hebben we het ook nog over centenwerk 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cejean
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-09 13:53
Juan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 08:51:
je kan/mag het ook voor/tussentijds eraf halen zonder gevolgen voor het rente % (mits er 5k overblijft)
Oke, eraf halen kan gewoon bij Advanzia maar wel altijd 5k laten staan om je hogere rente aan te houden.

Is dat het enige voordeel om te sparen bij Advanzia? Want via raisin bij de Banca Progetto en Inn bank die geven dezelfde rente of nog wat meer voor 6 maanden.

Of zie ik iets over het hoofd? :|

[ Voor 3% gewijzigd door cejean op 08-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-09 17:47
De Rabobank past per 11 september de saldoschijven aan op de vrij opneembare spaarrekening. I.p.v. een uniforme 1,5%, gaan ze naar 1,7% (eerste 20k), 1,6% (de volgende 20k tot 100k), en 1,5% voor alles boven 100k tot 5M.

Gewoon alles naar 1,7% was blijkbaar nog iets te veel gevraagd _/-\o_

Nou ja, wellicht is deze wijziging voldoende impuls voor de kleine "Nederlandse" aanbieders om nog te gaan verhogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
cejean schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:32:
[...]
Is dat het enige voordeel om te sparen bij Advanzia? Want via raisin bij de Banca Progetto en Inn bank die geven dezelfde rente of nog wat meer voor 6 maanden.
Advanzia is vrij opneembaar. Je vergelijkt met deposito's.

Verder zou het goed kunnen dat Advanzia per 1 oktober omhoog gaat met de rente. Maar dat kan ook gelden voor Raisin.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 08-09-2023 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 10:45

1 keer per dag is er conversie van en naar het money market fund. Geld wat voor 7:00 GMT (=9:00 CET) op de rekening staat wordt omgezet. Als de storting net na 9:00 op de rekening stond is de omzetting pas de volgende dag.

https://wise.com/help/art...when-its-held-as-interest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dankje. Dus storten voor 9 uur, en opnemen na 9 uur😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
RagingAardvark schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 12:50:
De Rabobank past per 11 september de saldoschijven aan op de vrij opneembare spaarrekening. I.p.v. een uniforme 1,5%, gaan ze naar 1,7% (eerste 20k), 1,6% (de volgende 20k tot 100k), en 1,5% voor alles boven 100k tot 5M.

Gewoon alles naar 1,7% was blijkbaar nog iets te veel gevraagd _/-\o_

Nou ja, wellicht is deze wijziging voldoende impuls voor de kleine "Nederlandse" aanbieders om nog te gaan verhogen.
Is dit nu die nieuwe/andere manier van sparen? (Is oude methode) 8)7

https://www.rtlnieuws.nl/...dubbeling-halfjaarcijfers

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:16
Juan schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 14:34:
[...]

Is dit nu die nieuwe/andere manier van sparen? (Is oude methode) 8)7

https://www.rtlnieuws.nl/...dubbeling-halfjaarcijfers
Uit het artikel van de link:
Spaarrente
Volgens Brouwers moeten mensen niet vergeten dat er tot ruim een jaar geleden nog historisch lage renteniveaus waren, waarin de marges op spaargeld bij banken waren verdampt. Volgens hem is het daarom niet vreemd dat banken nu kijken naar hun eigen financiële gezondheid en wat meer marge pakken.
Kan er niet een inzameling met tv show worden gedaan om die arme banken te helpen in deze barre tijden ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 15:54
' nieuwe spaarproduct van de Rabobank ', ojee, niet een rabo certificaat v2 hoop ik toch.
Maar wie weet komen ze ook met die geldmarktfondsen, waarop ze dan mogelijk ook flink gaan willen cashen.
Het is vooral 'henk&ingrid' wat voor de gek houden in iedergeval.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Laatst online: 22:52
Wise uitgeprobeerd naar aanleiding van wat positieve geluiden hier op het forum: erg goede ervaring!
Met een uurtje had ik een Euro rekening met Belgische IBAN, een Visa debit card (direct via Google Pay met mijn smartwatch mee betaald in de supermarkt!), en een US$ bankrekening.
3,19% rente op de Euro's, en "voor de lol" op de kleine US$ rekening aandelen aangezet: die paar dollars renderen nu aan het iShares World Equity Index Fund.

Dit alles erg soepel en met een mooie app. Ik ben benieuwd hoe prettig het werkt in het buitenland en in hoeverre de VISA debit kaart geaccepteerd wordt. Verder vind ik het wel gaaf dat ik nu dus een liquide bankrekening heb dat volledig in een ETF zit: ik kan dus feitelijk boodschappen betalen met fracties Blackrock fonds :)

Ik heb nu een deel van wat ik bij Bunq had staan naar Wise overgezet. Omdat dit allemaal zo soepel ging en de rente toch weer een stukje hoger is overweeg ik het grootste deel van mijn spaargeld bij Wise te stallen (naast wat ik via Fitvermogen in fondsen heb belegd).

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@DeadKennedy Mocht je toch een dusdanig bedrag willen stallen in zo'n geldmarktfonds kun je ook Revolut overwegen i.c.m. bijvoorbeeld het Metal abonnement, de rente in EUR is dan op dit moment 3,63%.
Ligt er overigens ook wat aan of je persoonlijk wat kunt met die andere perks die ze aanbieden.
Zelf heb ik het er bijvoorbeeld al enkel uit door dat gratis FT abonnement.
( heb dan wel wat twijfels over de toekomst van deze abonnementen, het is wat mij betreft allemaal nét iets te mooi )

[ Voor 13% gewijzigd door JohanNL op 08-09-2023 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
offtopic:
Als het om flinke bedragen gaat kun je het ook bij je broker of bank in een geldmarktfonds zetten. De overnight EURIBOR is 3.651% op dit moment. Recent in het beleggingstopic wat discussie hierover.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MarcelNH
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04:25
Goedemiddag, nieuwe gebruiker hier. Ik heb vrijwel het gehele topic doorgelezen en wil hier mijn complimenten geven voor de kwaliteit van de reacties. Ik heb er veel van opgestoken. Ik ben zelf zeer risicomijdend en spaar om die reden uitsluitend bij banken die onder het Nederlandse DGS vallen en mij ook een goed gevoel geven qua beveiliging. Momenteel spaar ik bij Rabobank (Groensparen), LPB (sparen en deposito’s) en NN (uitsluitend deposito’s). Nu NN de depositorentes vandaag weer heeft verhoogd zal ik waarschijnlijk aflopende deposito’s van de achterblijvende LPB hier naar overzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@MarcelNH Kijk ook naar yapi, credit Europe, anadolu (en andere binnen NL dgs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Ik heb zelf o.a. garantibank, 2,5% tot einde jaar, dan weer verder kijken. Ook NL DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexion1
  • Laatst online: 14-09 17:47
MarcelNH schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:49:
Goedemiddag, nieuwe gebruiker hier. Ik heb vrijwel het gehele topic doorgelezen en wil hier mijn complimenten geven voor de kwaliteit van de reacties. Ik heb er veel van opgestoken. Ik ben zelf zeer risicomijdend en spaar om die reden uitsluitend bij banken die onder het Nederlandse DGS vallen en mij ook een goed gevoel geven qua beveiliging. Momenteel spaar ik bij Rabobank (Groensparen), LPB (sparen en deposito’s) en NN (uitsluitend deposito’s). Nu NN de depositorentes vandaag weer heeft verhoogd zal ik waarschijnlijk aflopende deposito’s van de achterblijvende LPB hier naar overzetten.
De depositorente van NN is lager dan die van NIBC. Die hebben nu 1 jaar vast voor 2.55%. Is ook een Nederlandse bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Flexion1 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:14:
[...]

De depositorente van NN is lager dan die van NIBC. Die hebben nu 1 jaar vast voor 2.55%. Is ook een Nederlandse bank
Credit Europe Bank 3,4% bij 1 jaar :X, tot 3,55% bij 3 jaar en daarboven 3,00%. Dat scheelt dan nog steeds best veel (bijna 1-procentpunt).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MarcelNH schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 16:49:
Zoals je wellicht hebt gelezen ben ik dat ook. Toch ben ik sterk aan het overwegen om via Raisin in Zweden een deposito te openen.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelNH
Flexion1 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:14:
[...]

NN is sinds vandaag ook 2,55% voor een jaar. Ik sluit echter ook graag langlopende deposito’s af (5 tot 8 jaar) en daar zie ik niet veel betrouwbare banken die onder het Nederlandse DGS vallen met hogere rentes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelNH
Dean Martin schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 17:51:
[...]

Zoals je wellicht hebt gelezen ben ik dat ook. Toch ben ik sterk aan het overwegen om via Raisin in Zweden een deposito te openen.
Dat heb ik inderdaad gelezen. Ik ben waarschijnlijk nog wat voorzichtiger maar als ik al bij een buitenlandse bank zou gaan sparen dan zou ik zeker naar de credit rating kijken en die zijn voor de Zweedse banken inderdaad beduidend beter dan voor een aantal andere Raisin banken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
MarcelNH schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 18:04:
[...]

Dat heb ik inderdaad gelezen. Ik ben waarschijnlijk nog wat voorzichtiger maar als ik al bij een buitenlandse bank zou gaan sparen dan zou ik zeker naar de credit rating kijken en die zijn voor de Zweedse banken inderdaad beduidend beter dan voor een aantal andere Raisin banken.
De credit rating zoals die staat op Raisin is voor het land niet voor de specifieke bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 20:55
Ik heb voor het eerst een spaarrekening bij Advanzia geopend, 5000 euro naar overgemaakt. Vervolgens heb ik dom genoeg voordat ik de rest van mijn spaargeld wilde overmaken, nog even 1 euro eraf gehaald om te zien of dat soepel verliep. Maar nu heb ik dus een dag één euro onder de vereiste 5000 euro gezeten 8)7 . Betekent dit dat ik dan over die dag geen rente krijg? Of dat ik nu überhaupt niet meer in aanmerking kom voor de 3,6%? Rest van mijn spaargeld staat er inmiddels ook al op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
Ik denk dat dit niet waar is! Als je deze 4999 Euro niet een dag maar een maand (of langer) zou laten staan, zou er in jouw optiek geen rente vergoed worden.
Dat kan natuurlijk niet. Alleen het intro tarief van 3,6% geldt niet maar wel de standaard rente van 1.6%.
Dus ook voor die ene dag wordt de rente (van 1.6%) bijgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1989
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 20:55
Hansi55 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 19:09:
[...]

Ik denk dat dit niet waar is! Als je deze 4999 Euro niet een dag maar een maand (of langer) zou laten staan, zou er in jouw optiek geen rente vergoed worden.
Dat kan natuurlijk niet. Alleen het intro tarief van 3,6% geldt niet maar wel de standaard rente van 1.6%.
Dus ook voor die ene dag wordt de rente (van 1.6%) bijgeschreven
Oké, en is het dan wel zo dat nu het bedrag weer boven de 5000 is de 3,6% weer wordt gerekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
Dat denk ik wel. Je kunt dit overigens zien/narekenen op het eerste maandoverzicht dat je krijgt begin (3 of 4) oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
Wat gaat hier mis? Ik heb donderdag - circa 15.45 uur - twee bedragen overgeschreven van mijn ING betaalrekening naar mijn spaarrekening bij Openbank (een klein bedrag) en bij Advanzia (een wat groter bedrag). Bij Openbank was het vrijdagochtend 11 uur bijgeschreven. Bij Advanzia staat het er nog niet op.

Ik heb gister met ING contact gehad. De dame van het KCC gaf aan dat ik donderdag voor 15 uur had over moeten maken en dat het pas vrijdag verwerkt wordt. Maar dat klopt niet. Op de site van de ING wordt voor de Eurozone 16.30 uur gehanteerd. Dus ik was ruim op tijd. Plus dat verklaart ook niet dat het bij Openbank wel is bijgeschreven. Wie weet hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Bestaat er een app waar je al je bankrekeningen kunt toevoegen zodat je 1 overzicht hebt met al je rekeningen en hun live saldo?

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:01
LuckyStriker schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 07:53:
Ik heb gister met ING contact gehad. De dame van het KCC gaf aan dat ik donderdag voor 15 uur had over moeten maken en dat het pas vrijdag verwerkt wordt. Maar dat klopt niet. Op de site van de ING wordt voor de Eurozone 16.30 uur gehanteerd. Dus ik was ruim op tijd. Plus dat verklaart ook niet dat het bij Openbank wel is bijgeschreven. Wie weet hoe dit kan?
De 16:30 gaat over wereldbetalingen (buiten SEPA). Bij betalingen binnen de SEPA zone lijkt de cut-off 15:00 te zijn. Erg duidelijk is de site daar niet in, maar ik denk dat de ING je dus geen onzin heeft verkocht. Er is ook nog een document waarin de 'SEPA credit transfers' staan genoemd, ook met een 15:00 cut-off.

Dan had het natuurlijk nog bij Advanzia erop moeten staan, maar gelet op andere reacties in dit topic zijn die volgens mij niet altijd de snelste.

[ Voor 3% gewijzigd door MikeN op 09-09-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Ik had een woonplaatsverklaring toegezonden aan de belastingdienst (BD), welke zij diende te ondertekenen en te stempelen na 4 weken retour.

Ondanks instructie (duidelijk aangegeven in begeleidende brief) om onder punt "V" te ondertekenen, deed de BD dat onder punt "VI" en dat is foutief. Nu moet ik wederom een nieuwe toezenden met weer weken vertraging.

Er zitten termijnen vast aan de toezending van de verklaring aan Raisin dus extra vertraging kan betekenen dat de bronbelasting niet kan worden verminderd.

TIP: In ieder geval tijdig toezenden aan de BD want het gaat niet altijd goed (en snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
MikeN schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:14:
[...]

De 16:30 gaat over wereldbetalingen (buiten SEPA). Bij betalingen binnen de SEPA zone lijkt de cut-off 15:00 te zijn. Erg duidelijk is de site daar niet in, maar ik denk dat de ING je dus geen onzin heeft verkocht. Er is ook nog een document waarin de 'SEPA credit transfers' staan genoemd, ook met een 15:00 cut-off.

Dan had het natuurlijk nog bij Advanzia erop moeten staan, maar gelet op andere reacties in dit topic zijn die volgens mij niet altijd de snelste.
Tot nu toe geen slechte ervaringen met Advanzia gehad. Ik wacht het nog even af. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Dean Martin schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 08:58:
Bestaat er een app waar je al je bankrekeningen kunt toevoegen zodat je 1 overzicht hebt met al je rekeningen en hun live saldo?
Ik gebruik zelf Dyme. Enige nadeel is dat de app geen transacties tussen spaarrekeningen kan zien, dus als ik bijv van Openbank naar Advanzia overboek (of rente ontvang) moet ik de saldi handmatig aanpassen. Als ik echter iets vanaf mijn gelinkte betaalrekening bij de huisbank overboek naar een andere rekening worden de banksaldi wel automatisch aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:44
dwdd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:54:
Ik had een woonplaatsverklaring toegezonden aan de belastingdienst (BD), welke zij diende te ondertekenen en te stempelen na 4 weken retour.

Ondanks instructie (duidelijk aangegeven in begeleidende brief) om onder punt "V" te ondertekenen, deed de BD dat onder punt "VI" en dat is foutief. Nu moet ik wederom een nieuwe toezenden met weer weken vertraging.

Er zitten termijnen vast aan de toezending van de verklaring aan Raisin dus extra vertraging kan betekenen dat de bronbelasting niet kan worden verminderd.

TIP: In ieder geval tijdig toezenden aan de BD want het gaat niet altijd goed (en snel)
Was een standaard adresverklaring van de Belastingdienst niet voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
mpandroid schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:40:
[...]

mpandroid schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:40:
[...]

Nee, het was een door Raisin aangeleverde woonplaatsverklaring, die je dan per gewone post moet toezenden naar de BD en dan krijg je 'm (na 4-6 weken) retour. Handiger is de standaard verklaring die je per email kan aanvragen bij de BD maar dat verschilt per bank/land waar je de deposito afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou ook kunnen dat Raisin hem wel had geaccepteerd met de handtekening op een andere plek. Maar is wel een gok natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwdd
Pistachenootje schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:54:
Zou ook kunnen dat Raisin hem wel had geaccepteerd met de handtekening op een andere plek. Maar is wel een gok natuurlijk.
Ik denk niet dat dit wordt geaccepteerd, op het formulier is duidelijk een verschil waar het ingevuld moet worden en ik neem het risico niet, kost me straks evt. bronbelasting 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YY_xPgbzfdj-mWOkCOZ2bQvFo2s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YlCSmBhnEqFzYRYBbarMn5OA.jpg?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door dwdd op 09-09-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:47
Het ergste wat kan gebeuren is dat ze het niet accepteren en je een nieuwe verklaring opstuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Feralz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 11:14:
[...]

Ik gebruik zelf Dyme. Enige nadeel is dat de app geen transacties tussen spaarrekeningen kan zien, dus als ik bijv van Openbank naar Advanzia overboek (of rente ontvang) moet ik de saldi handmatig aanpassen. Als ik echter iets vanaf mijn gelinkte betaalrekening bij de huisbank overboek naar een andere rekening worden de banksaldi wel automatisch aangepast.
Dus ook buitenlandse rekeningen zover ik kan lezen?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Dean Martin schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:07:
[...]

Dus ook buitenlandse rekeningen zover ik kan lezen?
Ja, je kunt buitenlandse IBANs voor spaarrekeningen invoeren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
Wat gaat hier mis? Ik heb donderdag - circa 15.45 uur - twee bedragen overgeschreven van mijn ING betaalrekening naar mijn spaarrekening bij Openbank (een klein bedrag) en bij Advanzia (een wat groter bedrag). Bij Openbank was het vrijdagochtend 11 uur bijgeschreven. Bij Advanzia staat het er nog niet op.

Gewoon geduld hebben. Het staat er maandag op. Advanzia is niet de snelste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Feralz schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:35:
[...]

Ja, je kunt buitenlandse IBANs voor spaarrekeningen invoeren. :)
Begrijp ik je goed dat wanneer ik van mijn Rabo rekening naar een Rabo spaar overboek, dat dan de spaar niet automatisch wordt bijgewerkt in Dyme?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Als je je spaarrekening toevoegt in Dyme, word dit wel bijgewerkt, op basis van de bij en afschrijvingen van je tegen rekening.

Nou moet ik zeggen dat dat niet altijd goed gaat, de mutaties worden niet altijd goed gematched.
Ik heb bv ook de Advanzia rekening erbij staan.

En rente bijschrijvingen ziet Dyme ook niet, dus als je 100 EUR rente krijgt bij Advanzia, dan weet Dyme dat niet. En heb je een verschil in Saldo. Dus je moet dat toch nog wel eens bijwerken.

Verder wel handig dat Dyme
Let op, deze werkt vooralsnog niet op ios17.. je krijgt een blanco scherm.
Het werkt wel op ios16

[ Voor 9% gewijzigd door Juan op 09-09-2023 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

MikeN schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 09:14:
[...]

indica schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 13:51:
[...]

Gewoon geduld hebben. Het staat er maandag op. Advanzia is niet de snelste.
Advanzia gooit er standaard een werkdag bij. Als het geld dus op een woensdag binnenkomt, dan zullen ze dit pas donderdag updaten in jouw account. In dit geval is het geld waarschijnlijk vrijdag binnengekomen, dus dan updaten ze maandag je overzicht.

Waarom ze dit doen is niet bekend, maar ik gok erop dat ze dit doen om een extra rentedag voor zichzelf te pakken. :)

Je kunt dit ironisch gezien ook terug zien in je maandelijkse 'account statement' die je ontvangt. Ik zie daarop meerdere betalingen verwerkt op datum X, terwijl de daadwerkelijke verwerking (waarvan je iedere keer een mail krijgt) iedere keer X+1 werkdag was en de rente pas ook vanaf die latere datum wordt berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Uniciteit schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:36:
[...]

[...]

[...]

Advanzia gooit er standaard een werkdag bij. Als het geld dus op een woensdag binnenkomt, dan zullen ze dit pas donderdag updaten in jouw account. In dit geval is het geld waarschijnlijk vrijdag binnengekomen, dus dan updaten ze maandag je overzicht.

Waarom ze dit doen is niet bekend, maar ik gok erop dat ze dit doen om een extra rentedag voor zichzelf te pakken. :)

Je kunt dit ironisch gezien ook terug zien in je maandelijkse 'account statement' die je ontvangt. Ik zie daarop meerdere betalingen verwerkt op datum X, terwijl de daadwerkelijke verwerking (waarvan je iedere keer een mail krijgt) iedere keer X+1 werkdag was en de rente pas ook vanaf die latere datum wordt berekend.
Toch vreemde gang van zaken dat banken dit nog steeds doen en hiermee weg komen.
Openbank doet precies hetzelfde overigens, tenminste als je overboekt vanuit Openbank naar een rekening buiten OB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-09 11:47

Barrycade

Through the...

JohanNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:43:
[...]

Toch vreemde gang van zaken dat banken dit nog steeds doen en hiermee weg komen.
Openbank doet precies hetzelfde overigens, tenminste als je overboekt vanuit Openbank naar een rekening buiten OB.
Je hebt zelfs banken die geld vragen voor hun (spaar) rekeningen, belachelijk, lijkt net alsof het commerciële bedrijven zijn en geld willen verdienen!

Oh wacht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Barrycade schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:49:
[...]

Je hebt zelfs banken die geld vragen voor hun (spaar) rekeningen, belachelijk, lijkt net alsof het commerciële bedrijven zijn en geld willen verdienen!

Oh wacht..
Het geld vasthouden en de klant een rentedag niet uitbetalen is natuurlijk wel wat anders dan dat een klant een product afneemt, welke geld kost en hiermee instemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Advanzia gooit er standaard een werkdag bij.
Dat is niet mijn ervaring. Ik heb regelmatig geld 's ochtends vroeg overgemaakt waarbij het dezelfde middag nog was bijgeschreven. Dit was een maand of 3 geleden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barrycade schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 16:49:
[...]

Oh wacht..
Ik vind dat anders helemaal niet belachelijk. Het hebben van jou als klant is niet gratis, ook niet wanneer je geen saldo op de rekening aanhoudt. Door deze kosten afzonderlijk in rekening te brengen hoeft dit niet verwerkt te worden in de rente die je ontvangt of in andere kosten die je wellicht moet betalen.

Maar zoals je al aangeeft is dat niet iets wat veel mensen zullen accepteren of kunnen begrijpen. Gratis is aantrekkelijker dan een propositie met kosten die onder de streep toch beter is.

Van de kosten op het aanhouden van de rekening worden ze echt niet rijk, dat is enkel kostendekkend. De echte marge zit op het verschil in rente tussen de spaarrekeningen en waarvoor ze het netto (na aftrek van oninbare vorderingen!) kunnen uitlenen.

Uiteindelijk is het een afweging die de bank maakt. Sommige banken zullen de vaste kosten in het kader van concurrentie niet doorbelasten aan de klant. Die richten zich dan meestal op de kleinere spaarder. Sommige banken kiezen daar wel voor. Die richten zich dan op een andere doelgroep.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 09-09-2023 17:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
@JohanNL @Barrycade Banken maken kosten, die kunnen zichtbaar zijn of verwerkt in een lagere rente. Aangezien er best wel wat te kiezen is, je kunt ook sparen bij een andere bank met je geld. Dus stemmen met je voeten als je het niet meer pikt. Als genoeg klanten dat doen dan zal een bank wel reageren.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Even voor de duidelijkheid (want er staan wat sarcasme radars wat los afgesteld blijkbaar.)
Ik was sarcastisch.

Vroeger was het heel normaal dat betalingen tussen banken niet direct gingen, vandaar ook de term rentedatum.

Dus als je instant verwacht pak dan je oude Postbank rekening op en ga naar een bank die wel Europese Instant payments ondersteunt.

Maar het is vermakelijk om te lezen dat mensen hier premium diensten verwachten voor een hoge rente en geen kosten. En zelfs hun verloren dagrente zitten na te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:04:
[...]

Het geld vasthouden en de klant een rentedag niet uitbetalen is natuurlijk wel wat anders dan dat een klant een product afneemt, welke geld kost en hiermee instemt.
In de productvoorwaarden of algemene voorwaarden staat als het goed is prima beschreven hoe de rente wordt berekend en over welke dagen (zo heb ik bij Raisin deposito's gezien die de dag van storten en de dag van uitkeren niet meetellen, kost dus ook 2 dagen over de periode waarbij je niet aan het geld kunt). En aangezien je akkoord gaat met de voorwaarden...

Is dus niks sneaky of "achterbaks" aan, ben je als klant gewoon akkoord mee gegaan, net zoals eventuele te betalen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TreizeK
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-09-2024
Is er een manier om je IBAN te zien van een via Raisin aangehouden spaarrekening (in mijn geval Renault Bank)?

Ik lees hier veel over Advanzia, maar ik zie dat de rente na 6 maanden maar 1,66% is. Wat is dan het aantrekkelijke ervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Barrycade schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:38:
Even voor de duidelijkheid (want er staan wat sarcasme radars wat los afgesteld blijkbaar.)
Ik was sarcastisch.
...
Doordat jij in jouw bericht eindigde met "Oh wacht.." wist ik even niet welk deel sarcastisch was. ;)
Maar dat kan ook aan mij liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 09-09-2023 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuckyStriker
TreizeK schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:53:
Is er een manier om je IBAN te zien van een via Raisin aangehouden spaarrekening (in mijn geval Renault Bank)?

Ik lees hier veel over Advanzia, maar ik zie dat de rente na 6 maanden maar 1,66% is. Wat is dan het aantrekkelijke ervan?
Ik lees hier ook dat als je na 6 maanden je geld weer van de rekening afhaalt Advanzia je een nieuw aanbod doet. Verlenging van de actie met zoveel maanden. En als Advanzia dat niet doet, ga je gewoon naar een andere bank die je een hoog rentepercentage aanbiedt. Geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
RobertMe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 17:39:
[...]

In de productvoorwaarden of algemene voorwaarden staat als het goed is prima beschreven hoe de rente wordt berekend en over welke dagen (zo heb ik bij Raisin deposito's gezien die de dag van storten en de dag van uitkeren niet meetellen, kost dus ook 2 dagen over de periode waarbij je niet aan het geld kunt). En aangezien je akkoord gaat met de voorwaarden...

Is dus niks sneaky of "achterbaks" aan, ben je als klant gewoon akkoord mee gegaan, net zoals eventuele te betalen kosten.
Dat met Raisin kan ik mij voorstellen, zij ontvangen en verwerken eerst de betaling voor de partnerbank en keren zelf geen rente uit aan hun klanten.
Als ze daar duidelijk over zijn is dat prima.

Maar geld ontvangen en doen alsof het niet is ontvangen - wat een paar posts hierboven werd gesuggereerd - is best wel tegen het criminele aan wat mij betreft ja.
Vraag is echter of ze het naderhand gaan corrigeren, dat zie je nog wel eens, in dit geval bijvoorbeeld dat het er maandag wel op staat met de rentedatum van vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:10:
[...]

Dat met Raisin kan ik mij voorstellen, zij ontvangen en verwerken eerst de betaling voor de partnerbank en keren zelf geen rente uit aan hun klanten.
Als ze daar duidelijk over zijn is dat prima.
Alleen is het niks van Raisin, maar van de partnerbanken. Bij LHV Bank staat (vrij vertaald / geparafraseerd) "de eerste rentedag is de dag nadat wij het geld ontvangen hebben, en de laatste rentedag de dag voordat het deposito afloopt". Ergo: "als wij op de 1e het geld ontvangen is de 2e de eerste rentedag. Als het depisito op de 10e afloopt is de 9e de laatste rentedag". Oftewel bij een 1-jarig deposito krijg je maar rente voor 363 (/364) dagen, en niet voor 365 (/366).

Dat is dus niet veel anders dan bij een Advanzia. En had BigBank dat niet ook? Dat geld uitboeken 2 dagen duurt en je daarvan geen rente krijgt? En bv Advanzia kan natuurlijk ook gaan voor "geld was zo lang onderweg", en geld dat onderweg is kunnen/hoeven ze natuurlijk geen rente over te betalen.

Zoals in een eerdere post ook al stond. Vroeger was het heel normaal dat een transactie een, of zelfs meerdere, dag(en) onderweg was. En nu wordt er ineens schande geroepen omdat het potentieel een marginaal renteverlies oplevert?! Waarbij je hartstikke vrij bent om een andere bank te kiezen waarbij de transacties wel snel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
IBAN is niet verplicht, immers kun je er toch geen geld naar overboeken. Soms staat er in het contract / de overeenkomst / de bevestiging wel een IBAN vermeld. Wat er sowieso in staat is een unieke code / ID voor de rekening (bij de bank), maar ook daar kun je in principe niks mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
LuckyStriker schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:03:
[...]
Ik lees hier ook dat als je na 6 maanden je geld weer van de rekening afhaalt Advanzia je een nieuw aanbod doet. Verlenging van de actie met zoveel maanden. En als Advanzia dat niet doet, ga je gewoon naar een andere bank die je een hoog rentepercentage aanbiedt. Geen rocket science.
Dat werkte bij mij niet. Opzeggen en een paar weken later een nieuwe openen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die staat in ieder geval in het jaar overzicht.
Je kan opzeggen en opnieuw openen, wachten op een aanbod of bijv. 6 maanden Consorsbank doen (momenteel 3.5%).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Laatst online: 19:13
RobertMe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:52:
[...]

Alleen is het niks van Raisin, maar van de partnerbanken. Bij LHV Bank staat (vrij vertaald / geparafraseerd) "de eerste rentedag is de dag nadat wij het geld ontvangen hebben, en de laatste rentedag de dag voordat het deposito afloopt". Ergo: "als wij op de 1e het geld ontvangen is de 2e de eerste rentedag. Als het depisito op de 10e afloopt is de 9e de laatste rentedag". Oftewel bij een 1-jarig deposito krijg je maar rente voor 363 (/364) dagen, en niet voor 365 (/366).

Dat is dus niet veel anders dan bij een Advanzia. En had BigBank dat niet ook? Dat geld uitboeken 2 dagen duurt en je daarvan geen rente krijgt? En bv Advanzia kan natuurlijk ook gaan voor "geld was zo lang onderweg", en geld dat onderweg is kunnen/hoeven ze natuurlijk geen rente over te betalen.

Zoals in een eerdere post ook al stond. Vroeger was het heel normaal dat een transactie een, of zelfs meerdere, dag(en) onderweg was. En nu wordt er ineens schande geroepen omdat het potentieel een marginaal renteverlies oplevert?! Waarbij je hartstikke vrij bent om een andere bank te kiezen waarbij de transacties wel snel zijn.
Bij LHV heb ik op mijn 1 jaars deposito het volledige jaar rente gekregen en geen dag minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:39

sanook

_/-\o_

RobertMe schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:52:
[...]

Oftewel bij een 1-jarig deposito krijg je maar rente voor 363 (/364) dagen, en niet voor 365 (/366).
Mijn Banca Progretto 1 jaars deposito loopt van 27/07/23 tot 29/07/24, dus dan krijg je wel gewoon 365 (366?) dagen rente. Maar idd wel 2 dagen extra op de rekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Klopt, ik doe dat nu expres, heb 2 deposito’s die in weekend zouden vrijvallen. Dan heb je 2 dagen extra
Want het is maar de vraag of je over 1 jaar nog een vergelijkbare rente krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
Juan schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:08:
Klopt, ik doe dat nu expres, heb 2 deposito’s die in weekend zouden vrijvallen. Dan heb je 2 dagen extra
Want het is maar de vraag of je over 1 jaar nog een vergelijkbare rente krijgt
Stel je hebt een deposito van 100k, tegen 4%. dan is 2 dagen meer toch bijna 22 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook een niet onaardig aanbod voor een spaarrekening zonder beperkingen, alleen jammer dat het rentepercentage maar tot 1/2/2024 loopt.

https://www.dkb.de/privatkunden/sparen/tagesgeldkonto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:48:
Ook een niet onaardig aanbod voor een spaarrekening zonder beperkingen, alleen jammer dat het rentepercentage maar tot 1/2/2024 loopt.

Betaalrekening verplicht, moet eerst worden geopend en 20 euro kosten om een adreswijziging door te laten voeren.

Tegen de tijd dat je alles geopend hebt, heb je nog een beperkt aantal weken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mrmrmr schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 23:12:
[...]

Betaalrekening verplicht, moet eerst worden geopend en 20 euro kosten om een adreswijziging door te laten voeren.

Tegen de tijd dat je alles geopend hebt, heb je nog een beperkt aantal weken denk ik.
Openen is binnen een week……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 14:58
Verwijderd schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:48:

Maar daarvoor moet je eerst een giro konto bij dkb openen en wordt je automatisch afgewezen voor een rekening als je dat vanuit Nederland online aanvraagt, dus daar kunnen we helaas niets mee…..

[ Voor 4% gewijzigd door Datisraar op 10-09-2023 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Datisraar schreef op zondag 10 september 2023 @ 01:03:
[...]

Maar daarvoor moet je eerst een giro konto bij dkb openen en wordt je automatisch afgewezen voor een rekening als je dat vanuit Nederland online aanvraagt, dus daar kunnen we helaas niets mee…..
Dat is waar zie ik nu ook… bijzonder, ik had er al een rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
[...]

[...]

[...]

Mijn ervaring is, dat alleen de mails van Advanzia achterlopen, maar dat als ik morgen wat overboek naar Advanzia, dat er uiteindelijk ook rente word berekend vanaf morgen.
Dus geen rente verlies. Het account word pas bijgewerkt na ontvangst van de mail
Wel is het van belang dat je het bv voor 9 uur overboekt, want anders kan het zijn dat het een dag langer duurt.
Ik plan dit meestal in, dan word het rond 2 uur in de nacht gelijk overgeboekt (bij ABN)

[ Voor 8% gewijzigd door Juan op 10-09-2023 12:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

W1ck1e schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 22:45:
[...]
Stel je hebt een deposito van 100k, tegen 4%. dan is 2 dagen meer toch bijna 22 euro.
Als we op dat niveau gaan rekenen moet je ook 4% van je 4K rente ook meerekenen. Maar het blijft een luxe probleem. En als je een deposito van 100k een jaartje kan missen wellicht ook geneuzel in de marge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
@Barrycade Daar was ik even sarcastisch. ;)
Dus ja, ik zou er geen tijd aan besteden. Want de rente zou ook inmiddels hoger kunnen zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door W1ck1e op 10-09-2023 12:36 ]

Pagina: 1 ... 132 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling