Inderdaad ik zie het nu ook dankzij jou hulp, bedankt en knap gevonden!Zr40 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:03:
[...]
Het vervelende is... die informatie hebben ze wel, en sturen ze zelfs naar de browser, maar wordt niet op het scherm getoond. Je kan het achterhalen als je overweg kunt met de developer tools van je browser.
Open de network tab van de dev tools, en open de pagina met de actieve spaarrekeningen. Zoek naar de 'das/v1/deposits' request, dan zie je de opgebouwde rente onder de key "total_accrued_interest_amount".
Let op, er is ook een 'dbs/v1/deposits' request, dat is 'm niet
Ik heb de indruk dat Advanzia per einde maand rente berekent over het eindbedrag. Haal je voor het einde van de maand geld van de rekening, dan krijg je daar geen rente over uitbetaald.
Hoe ik daarop kom: Ik heb vorige maand 2x geld opgenomen, een keer begin van de maand en 1 keer einde van de maand. Daarover heb ik geen 3,4% rente gehad. Het is dus aan te raden in de dagen voor het einde van de maand geen geld op te nemen. Beter is wachten tot begin van de volgende maand.
Dat moet ik terugnemen, mijn indruk klopt niet.
Hoe ik daarop kom: Ik heb vorige maand 2x geld opgenomen, een keer begin van de maand en 1 keer einde van de maand. Daarover heb ik geen 3,4% rente gehad. Het is dus aan te raden in de dagen voor het einde van de maand geen geld op te nemen. Beter is wachten tot begin van de volgende maand.
Dat moet ik terugnemen, mijn indruk klopt niet.
[ Voor 5% gewijzigd door mrmrmr op 05-09-2023 01:02 ]
Lijkt mij toch dat ze daarover openheid (moeten) geven? Bij in ieder geval alle banken via Raisin waarvan ik de documentatie heb gelezen staat vermeld hoe de rente wordt betekend, bv ACT/ACT (dagrente en voor werkelijke aantal dagen (dus 365 / 366 over een geheel jaar). En daarmee dus ook letterlijk rente per dag is saldo * (rente / 100) / 365 voor een "gewoon" jaar, of / 366 dan voor een schrikkeljaar)mrmrmr schreef op maandag 4 september 2023 @ 23:10:
Ik heb de indruk dat Advanzia per einde maand rente berekent over het eindbedrag. Haal je voor het einde van de maand geld van de rekening, dan krijg je daar geen rente over uitbetaald.
@RobertMe
Mijn rekenmethode is: rentebedrag = (3,40/12) % van eindbedrag maand.
3,40/12 = 0,2833333 %, ofwel eindbedrag maal 0,0028333333 = rentebedrag.
Het kan natuurlijk 'toeval' zijn dat deze berekening bijna exact klopt. Maar dan mis ik toch wel ergens een substantieel bedrag in euro's.
Mijn rekenmethode is: rentebedrag = (3,40/12) % van eindbedrag maand.
3,40/12 = 0,2833333 %, ofwel eindbedrag maal 0,0028333333 = rentebedrag.
Het kan natuurlijk 'toeval' zijn dat deze berekening bijna exact klopt. Maar dan mis ik toch wel ergens een substantieel bedrag in euro's.
Door simpelweg de nominale rente te delen door 12 neem je aan dat iedere maand bestaat uit 30,4 dagen. Bij ACT/ACT klopt dat niet; je moet delen door het aantal dagen in het jaar en vermenigvuldigen met het aantal dagen in de maand.
ACT/ACT is niet de enige methode. Je hebt ook ACT/365 en ACT/360 (deel door 365 respectievelijk 360 en vermenigvuldig met het aantal dagen in de maand), en 30/360 komt bij kredieten ook nog wel eens voor.
Advanzia gebruikt ACT/365, met een bijzonderheid: de rente wordt berekend per de laatste werkdag van de maand. Niet-werkdagen aan het eind van de maand schuiven door naar de volgende maand.
ACT/ACT is niet de enige methode. Je hebt ook ACT/365 en ACT/360 (deel door 365 respectievelijk 360 en vermenigvuldig met het aantal dagen in de maand), en 30/360 komt bij kredieten ook nog wel eens voor.
Advanzia gebruikt ACT/365, met een bijzonderheid: de rente wordt berekend per de laatste werkdag van de maand. Niet-werkdagen aan het eind van de maand schuiven door naar de volgende maand.
Interest is calculated using the following formula:
Interest = (Deposit x nominal interest x interest days) / (365 x 100)
Please note that interest is always paid on the last working day of the month. As a result, there may, in some cases, be only 28 days in a given month. The remaining interest days are added to the following month.
[ Voor 45% gewijzigd door Zr40 op 05-09-2023 00:21 ]
Dat is een goede vondst! Ik denk dat augustus een rekenmaand is met 31 dagen. Dat wordt althans zo genoemd op het afschrift. Verder valt 31 augustus valt op een donderdag en 1 augustus op een dinsdag.Zr40 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 00:16:
Niettemin, ik heb het nu exact nagerekend in een spreadsheet volgens de 365 dagen methode en het lijkt inderdaad op toeval te berusten dat het zo exact overeenkwam met de quick & dirty maandelijkse rekenmethode. Sorry voor het vals alarm.
Verder is het handig om te weten dat een dagelijks rentebedrag dat een app toont, best wel eens door die app zelf berekend zou kunnen zijn. En dus niet exact hetzelfde hoeft te zijn als de boeking die de backoffice maakt.
„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”
Zojuist de Raisin identificatie doorlopen met een engelssprekende vrouw. Voor wie dit ook moet;
Wat een bizarre identificatie is dat zeg. Paspoort tonen, gezicht, foto's werden gemaakt, ze switchte zelfs van front/back camera en bediende de flits. Moest paspoort bewegen, weer dicht doen, geboortedatum vertellen. Daarna paspoort openen weer, vinger wijzen naar de kleine foto, etc. Toch voelt het wel heel raar dat je gewoon aan een wildvreemd iemand (en bedrijf, want geen ervaring nog), zo bloot je paspoort toont zonder iets af te plakken. Het zal vast goed gaan, en anders zien we het wel
Wat een bizarre identificatie is dat zeg. Paspoort tonen, gezicht, foto's werden gemaakt, ze switchte zelfs van front/back camera en bediende de flits. Moest paspoort bewegen, weer dicht doen, geboortedatum vertellen. Daarna paspoort openen weer, vinger wijzen naar de kleine foto, etc. Toch voelt het wel heel raar dat je gewoon aan een wildvreemd iemand (en bedrijf, want geen ervaring nog), zo bloot je paspoort toont zonder iets af te plakken. Het zal vast goed gaan, en anders zien we het wel

Professioneel Heftruck Syndroom
Tsja, als je naar BigBank gaat komt iemand fysiek aan de deur langs (waarschijnlijk wel sneller. Immers ziet die persoon dat je niet met CGI / "deep fakes" / ... zit te fucken en een neppe ID kaart laat zien). En bij Advanzie moet je zelf een foto op de mail zetten als ik mij niet vergis.NeFoRcE schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:32:
Zojuist de Raisin identificatie doorlopen met een engelssprekende vrouw. Voor wie dit ook moet;
En banken zijn een van de weinige instellingen (/bedrijven) die daadwerkelijk om een volledige ID mogen vragen zonder zwartlakken etc. alleen een watermerk mag (zolang maar heel duidelijk is dat er niet "gephotoshopped" is).
Het lijkt me sowieso nodig dat de bank het BSN nummer kan lezen. Ik ga ervan uit dat ze dat gebruiken om bij de belastingdienst te melden wat je spaartegoed is.RobertMe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:48:
En banken zijn een van de weinige instellingen (/bedrijven) die daadwerkelijk om een volledige ID mogen vragen zonder zwartlakken etc. alleen een watermerk mag (zolang maar heel duidelijk is dat er niet "gephotoshopped" is).
Gewoon rösti
Niet alleen dat, maar vast ook om te kunnen controleren of je bent wie je zegt dat je bent, controleren of je niet op een zwarte lijst staat, etc etc.mno schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:52:
[...]
Het lijkt me sowieso nodig dat de bank het BSN nummer kan lezen. Ik ga ervan uit dat ze dat gebruiken om bij de belastingdienst te melden wat je spaartegoed is.
En ter aanvulling op mijn vorige post:
Toen ik nog klant was bij Knab heb ik me daar moeten heridentificeren. Dat moest perse via de app, waarbij je niet alleen een foto van de voor en achterkant moest maken, maar ook via NFC de pas uitlezen. En mijn vader heeft hetzelfde bij Rabo gehad, via de app en zowel foto uploaden als via NFC uitlezen. Daarnaast moest er ook nog een heel precieze "paspoortfoto" worden gemaakt (wat nog heel wat moeite kostte).
En ook bij LPB een heridentificatie moeten doen (zowel zelf als ouders met een en/of rekening). Daar verliep het ook via een externe partij, maar meen dan alleen foto van voor en achterkant gemaakt hoefde te worden, dus niet uitlezen van NFC chip.
En toen ik op een gegeven moment SNS heb gehad (geopend in ~2018 denk ik) was de keuze om of naar een vestiging te gaan of kopie te maken en per post te versturen, brrr.
Maar v.w.b. videobellen is Raisin denk ik wel uniek. Zowel in eigen ervaring als ervaringen die ik gelezen heb.
Hi @Zr40Zr40 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:03:
[...]
Het vervelende is... die informatie hebben ze wel, en sturen ze zelfs naar de browser, maar wordt niet op het scherm getoond. Je kan het achterhalen als je overweg kunt met de developer tools van je browser.
Open de network tab van de dev tools, en open de pagina met de actieve spaarrekeningen. Zoek naar de 'das/v1/deposits' request, dan zie je de opgebouwde rente onder de key "total_accrued_interest_amount".
Let op, er is ook een 'dbs/v1/deposits' request, dat is 'm niet
Heb dit op een windows pc geprobeerd, maar kom niet verder dan de network tab. Ik heb gezocht met de zoekfunctie naar het genoemde request. Maar die lijkt niet te bestaan.
Heb je een screenshot waarbij het werkt? Dan kan ik afkijken..
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Ter aanvulling: video bellen of te wel Videoident is wel gebruikelijk bij Duitse banken. Bij Consors bank moest ik video identificatie doen met een Duitse, die gelukkig Engels sprak en ging goed bij mij maar ook wel zo als hierboven omschreven, spiegelen, met de vingers wijzen etc naar het paspoort.RobertMe schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:02:
[...]
Niet alleen dat, maar vast ook om te kunnen controleren of je bent wie je zegt dat je bent, controleren of je niet op een zwarte lijst staat, etc etc.
En ter aanvulling op mijn vorige post:
Toen ik nog klant was bij Knab heb ik me daar moeten heridentificeren. Dat moest perse via de app, waarbij je niet alleen een foto van de voor en achterkant moest maken, maar ook via NFC de pas uitlezen. En mijn vader heeft hetzelfde bij Rabo gehad, via de app en zowel foto uploaden als via NFC uitlezen. Daarnaast moest er ook nog een heel precieze "paspoortfoto" worden gemaakt (wat nog heel wat moeite kostte).
En ook bij LPB een heridentificatie moeten doen (zowel zelf als ouders met een en/of rekening). Daar verliep het ook via een externe partij, maar meen dan alleen foto van voor en achterkant gemaakt hoefde te worden, dus niet uitlezen van NFC chip.
En toen ik op een gegeven moment SNS heb gehad (geopend in ~2018 denk ik) was de keuze om of naar een vestiging te gaan of kopie te maken en per post te versturen, brrr.
Maar v.w.b. videobellen is Raisin denk ik wel uniek. Zowel in eigen ervaring als ervaringen die ik gelezen heb.
Dan zou ik een face-to-face afspraak wel prettiger vinden dan een videocall eerlijk gezegd, want dan is het hetzelfde als je ID bij een bankkantoor (voor zover die nog bestaan), gemeente, politie of marechaussee laten zien, dan weet je wie je tegenover je hebt, lichaamstaal komt beter over, je praat wat makkelijker over koetjes en kalfjes met een kop koffie voor het officiele gedeelte begint etcetera.
Een buitenlandse bank bellen (in een vreemde taal) en dan via een teams of zoom meeting oid een paspoort tonen lijkt me juist helemaal niets.
Een buitenlandse bank bellen (in een vreemde taal) en dan via een teams of zoom meeting oid een paspoort tonen lijkt me juist helemaal niets.
Je hoeft natuurlijk niet over koetjes en kalfjes te praten. Straight into business. En dat is hetzelfde bij die partij die BigBank gebruikt. Die persoon die dan langs komt is ook puur een babbeltje aan de deur en na paar (letterlijk, oftewel: 2?) minuten is die weer weg. En daarbij kun je ook net zo makkelijk de afspraak op het werk plannen als dat ze thuis aan de deur komen.Il 2 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:44:
Dan zou ik een face-to-face afspraak wel prettiger vinden dan een videocall eerlijk gezegd, want dan is het hetzelfde als je ID bij een bankkantoor (voor zover die nog bestaan), gemeente, politie of marechaussee laten zien, dan weet je wie je tegenover je hebt, lichaamstaal komt beter over, je praat wat makkelijker over koetjes en kalfjes met een kop koffie voor het officiele gedeelte begint etcetera.
En het is natuurlijk geen Teams / Zoom, als in: privacy nightmare. Maar een video bel oplossing van van die partij.
[ Voor 4% gewijzigd door RobertMe op 05-09-2023 20:28 ]
Ík heb dit twee keer gedaan. De eerste keer buggde de app, dus ik zag totaal niet wat er gebeurde. Die Indier verloor een beetje z'n geduld omdat het er lastig om kwam. Had echt het gevoel dat de app gehacked was en ik mijn ID aan het weggeven was. Sowieso vraag ik mij af hoe hackbestendig die PCs in India zijnNeFoRcE schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:32:

Als je met een Indier belt is er wellicht idd iets verkeerd gegaanSantee schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:35:
[...]
Ík heb dit twee keer gedaan. De eerste keer buggde de app, dus ik zag totaal niet wat er gebeurde. Die Indier verloor een beetje z'n geduld omdat het er lastig om kwam. Had echt het gevoel dat de app gehacked was en ik mijn ID aan het weggeven was. Sowieso vraag ik mij af hoe hackbestendig die PCs in India zijn
Verificatie doorlopen in november '22 / vorig jaar. Mogelijk dat het intussen zo storm loopt bij bv Raisin en andere partijen die gebruik maken van dat bedrijf dat ze outsourcen naar het buitenland? Dat zou ik dan wel shady vinden inderdaad.
Kan allemaal hoor, lekker een afspraakje maken bij een grootbank, kost je wel gemiddeld 2,5% rente.Il 2 schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 19:44:
Identificatie bij Raisin vanuit hun app is weer anders dan bij andere banken. Bij Revolut en LPB ging het puur met een paar fotootjes van je ID kaart en een selfie filmpje waarbij je wat opdrachtjes qua kijk links, zeg 7 en 9 bv.
Maar Raisin neemt de identificatie van al hun partner banken op zich, dus aanmelden zal op de manier gaan van de meest strenge bank.
Ik had een Vlaming via Raisin die aan het einde van de dag zin in een pintje had

Misschien een gekke vraag maar als ik een Advanzia rekening open kan ik nergens aangeven of het voor een Prive persoon is of bedrijf...
Ik zou namelijk graag wat van mijn Knab zakelijke spaar rekening gaan overzetten tegen betere rente percentages.
Wil wel voorkomen dat de belastingdienst die rekening ineens bij mijn Prive vermogen gaan zien
Weet iemand of dat nog uitmaakt als je die online op eigen persona opent ?
Ik zou namelijk graag wat van mijn Knab zakelijke spaar rekening gaan overzetten tegen betere rente percentages.
Wil wel voorkomen dat de belastingdienst die rekening ineens bij mijn Prive vermogen gaan zien
Ik zag het nog niet besproken worden: Bluor Bank 6 en 9 maanden naar 4,11%. Lijkt mij best interessant.
Daar gaat nog wel 20% bronbelasting af. Je kunt dit terugbrengen tot 10%, zie hiervoor de informatie van Raisin.
Afhankelijk van jouw situatie kun je dit eventueel (deels) verrekenen met jouw VRH.
Afhankelijk van jouw situatie kun je dit eventueel (deels) verrekenen met jouw VRH.
[ Voor 27% gewijzigd door mpandroid op 06-09-2023 13:00 ]
Een Advanzia rekening kun je alleen als prive persoon openen, dus geen zakelijke rekening.geritz81 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:30:
Misschien een gekke vraag maar als ik een Advanzia rekening open kan ik nergens aangeven of het voor een Prive persoon is of bedrijf...
Wil wel voorkomen dat de belastingdienst die rekening ineens bij mijn Prive vermogen gaan zien![]()
Zie ook de FAQ https://www.advanziakonto.com/FAQ_DE
Klopt. In de praktijk betekent het dus dat als je onder de VRH-grens blijft, je die 10% niet kunt verrekenen en gewoon kwijt bent.mpandroid schreef op woensdag 6 september 2023 @ 12:58:
Daar gaat nog wel 20% bronbelasting af. Je kunt dit terugbrengen tot 10%, zie hiervoor de informatie van Raisin.
Heb vandaag mijn overwaarde gestort gekregen en wil het verdelen over 3 rekeningen. Consorsbank ben ik al 3 week mee bezig maar nog geen inloggegevens dus wil tijdelijk ongeveer 200k stallen op Advanzia maar weet niet hoe lang ik er mee bezig ben om 100k terug te storten. Gekeken in de faq maar kan het daglimiet niet achterhalen. Weet iemand dat toevallig anders stuur ik ze even een mailtje.
Ik heb deze week nog >90k weggehaald bij Advanzia, dat ging in 1 keer en was na 1 dag op mijn Rabo rekening.indica schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:28:
Heb vandaag mijn overwaarde gestort gekregen en wil het verdelen over 3 rekeningen. Consorsbank ben ik al 3 week mee bezig maar nog geen inloggegevens dus wil tijdelijk ongeveer 200k stallen op Advanzia maar weet niet hoe lang ik er mee bezig ben om 100k terug te storten. Gekeken in de faq maar kan het daglimiet niet achterhalen. Weet iemand dat toevallig anders stuur ik ze even een mailtje.
Even een domme vraag.. Maar stel dat je 100k stalt bij Progetto. En de bank gaat een week voordat je rente zou ontvangen failliet.
Kan je dan fluiten naar elke euro die boven de originele 100k inleg zit?
lijkt me wel, daarom stop ik er ook nooit precies 100k in maar net even eronderVanBreukelen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:10:
Even een domme vraag.. Maar stel dat je 100k stalt bij Progetto. En de bank gaat een week voordat je rente zou ontvangen failliet.
A wise man's life is based around fuck you
Je kan iig net zo lang wachten op teruggave van je geld als het bij de Icesave duurde.VanBreukelen schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:10:
Uiteindelijk waren daar volgens mij ook mensen die boven die 100k terug kregen, omdat er meer uit de boedel kwam dan voor de dekking nodig was oid.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Is dat niet ook weer allemaal veranderd? Toen was er nog geen DGS en daarmee zijn ook alle spelregels veranderd.YakuzA schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:15:
[...]
Je kan iig net zo lang wachten op teruggave van je geld als het bij de Icesave duurde.
Uiteindelijk waren daar volgens mij ook mensen die boven die 100k terug kregen, omdat er meer uit de boedel kwam dan voor de dekking nodig was oid.
Ik meen eens begrepen te hebben, meen uit post van @Zr40, dat als je naar het DGS gaat zij de originele vordering overnemen. Dus i.p.v. dat jijzelf schuldeiser wordt bij de bank verleg je het naar het DGS, maar daarbij sta je ook alles af. Dus jij krijgt de uitkering van het DGS, tot aan 100k. En alles wat het DGS van de bank krijgt is voor het DGS. Als er meer vanuit de bank naar het DGS gaat kunnen die dat dus in eigen zak steken. En zelf ben je geen schuldeiser bij de bank dus zul je ook nooit iets van de bank ontvangen.
Terwijl bij Icesave er geen DGS bestond en je als klant zelf direct de schildeiser was bij de bank. Waardoor de "extra's" die de bank over hield ook weer naar de schuldeisers kon gaan, de (ex) klanten. I.p.v. een tussenpartij.
Edit:
Wat mij dan wel een optie lijkt is dat je het DGS negeert. Totaal niet realistisch naar mijn idee, maar dan kun je dus wel zelf in de rij aansluiten als schuldeiser voor het volledige saldo. Maar dan niet realistisch omdat mij lijkt dat er veel grotere vissen zijn die voorrang krijgen (zoals de DGS instantie, belastingdienst, overheid, ...).
[ Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 06-09-2023 16:29 ]
was het IJslandse DGS, maar wat weer overgenomen werd door NL DGS/staat werd voor geschoten oid?RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:26:
[...]
Is dat niet ook weer allemaal veranderd? Toen was er nog geen DGS en daarmee zijn ook alle spelregels veranderd.
Ik meen eens begrepen te hebben, meen uit post van @Zr40, dat als je naar het DGS gaat zij de originele vordering overnemen. Dus i.p.v. dat jijzelf schuldeiser wordt bij de bank verleg je het naar het DGS, maar daarbij sta je ook alles af. Dus jij krijgt de uitkering van het DGS, tot aan 100k. En alles wat het DGS van de bank krijgt is voor het DGS. Als er meer vanuit de bank naar het DGS gaat kunnen die dat dus in eigen zak steken. En zelf ben je geen schuldeiser bij de bank dus zul je ook nooit iets van de bank ontvangen.
Terwijl bij Icesave er geen DGS bestond en je als klant zelf direct de schildeiser was bij de bank. Waardoor de "extra's" die de bank over hield ook weer naar de schuldeisers kon gaan, de (ex) klanten. I.p.v. een tussenpartij.
https://zoek.officielebek...-31371-382.html?grootte=2BRIEF VAN DE MINISTER VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 september 2015
In augustus 2014 heb ik uw kamer geïnformeerd dat de volledige hoofdsom uit hoofde van Icesave is gerecupereerd (Kamerstuk 31 371, nr. 381). Daarbij gaf ik aan dat hierna nog twee kwesties opgelost moesten worden. In de eerste plaats betrof het een vergoeding voor gemaakte uitvoeringskosten en gederfde rente. Het geschil hierover leidde tot de rechtszaak tegen het IJslandse depositogarantiestelsel (DGS),
/edit:
maar is weer zo'n tijd geleden dat ik het ook niet zo scherp meer op het netvlies heb
[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-09-2023 16:33 ]
PSN
100k kunnen ze in een keer als ik het me goed herinner. Overigens zou ik zelf liever geen 200k daar neerzetten. Liever safe dan sorry. Maar begrijp het wel dat anderen daar anders over kunnen denken.indica schreef op woensdag 6 september 2023 @ 15:28:
Ik lees in het totale stuk voornamelijk dat de Nederlandse staat heel veel heeft uitgekeerd aan Nederlandse gedeputeerden en de staat vervolgens een claim bij het IJslandse DGS heeft gelegd? Waarbij het DGS wel de middelen had om (een deel) te betalen maar dat niet deed/kon doen.YakuzA schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:28:
[...]
was het IJslandse DGS, maar wat weer overgenomen werd door NL DGS/staat werd voor geschoten oid?
[...]
https://zoek.officielebek...-31371-382.html?grootte=2
/edit:
maar is weer zo'n tijd geleden dat ik het ook niet zo scherp meer op het netvlies heb
En het huidige, Europese, DGS is ook pas ingevoerd na het Icesave debacle. Dus dat kan uiteraard geheel anders werken dan hoe het toen geregeld was. Want bij mijn weten zou in de huidige invulling de Nederlandse staat er niks mee te maken hebben en moet het DGS (IJslandse bij een "Icesave tweede ronde") de klanten / schuldeisers direct / rechtstreeks uitbetalen tot aan de 100k. En als ze niet voldoende middelen hebben is dat een probleem voor het DGS. Waarbij ze theoretisch wel geld kunnen lenen van de Nederlandse staat, maar dan is het nog steeds het DGS dat de klant uitbetaald, en dan ook alle klanten. Dus het is niet dat de Nederlandse staat het "voorschiet" (zoals nu gebeurt lijkt te zijn) of dat het geld dat de staat er in zou steken alleen voor de eigen inwoners is.
Overigens was ik in 2008 toen de bankencrisis begon ~18 en had ik mijn spaargeld naïef alleen bij een Nederlandse grootbank staan. Dus mijn "kennis" is allemaal "van 'horen zeggen'" in die paar jaar dat ik nu wel met sparen in het buitenland bezig ben.
De lange versie kun je hier lezen:RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:42:
[...]
Ik lees in het totale stuk voornamelijk dat de Nederlandse staat heel veel heeft uitgekeerd aan Nederlandse gedeputeerden en de staat vervolgens een claim bij het IJslandse DGS heeft gelegd? Waarbij het DGS wel de middelen had om (een deel) te betalen maar dat niet deed/kon doen.
En het huidige, Europese, DGS is ook pas ingevoerd na het Icesave debacle. Dus dat kan uiteraard geheel anders werken dan hoe het toen geregeld was. Want bij mijn weten zou in de huidige invulling de Nederlandse staat er niks mee te maken hebben en moet het DGS (IJslandse bij een "Icesave tweede ronde") de klanten / schuldeisers direct / rechtstreeks uitbetalen tot aan de 100k. En als ze niet voldoende middelen hebben is dat een probleem voor het DGS. Waarbij ze theoretisch wel geld kunnen lenen van de Nederlandse staat, maar dan is het nog steeds het DGS dat de klant uitbetaald, en dan ook alle klanten. Dus het is niet dat de Nederlandse staat het "voorschiet" (zoals nu gebeurt lijkt te zijn) of dat het geld dat de staat er in zou steken alleen voor de eigen inwoners is.
Overigens was ik in 2008 toen de bankencrisis begon ~18 en had ik mijn spaargeld naïef alleen bij een Nederlandse grootbank staan. Dus mijn "kennis" is allemaal "van 'horen zeggen'" in die paar jaar dat ik nu wel met sparen in het buitenland bezig ben.
Wikipedia: Icesave dispute
Maar de DGS die toentertijd bestond was idd per land anders en anders dan de huidige europese DGS. Maar er was wel gewoon een DGS dat DGS heette
NL had het voorgeschoten tot het gegarandeerde NL DGS bedrag en daarna bij IJsland gereclameerd oid.
PSN
Grote vraag is natuurlijk ook of "uitkering overwaarde" wel of niet gedekt wordt onder de regels dat je in bepaalde situaties wel meer dan 100k gedekt krijgt onder het DGS. Waarbij inkomsten uit verkoop woning in ieder geval zo'n ding is (naast bv uitkering erfenis). Als uitkering overwaarde daar onder zou vallen is er (in totaliteit) 3 maanden om met het geld te schuiven.Pistachenootje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:41:
[...]
100k kunnen ze in een keer als ik het me goed herinner. Overigens zou ik zelf liever geen 200k daar neerzetten. Liever safe dan sorry. Maar begrijp het wel dat anderen daar anders over kunnen denken.
Maar dat zou uiteraard verder nagekeken moeten worden. Meen eens op basis van een vraag op GoT de richtlijn erbij gepakt te hebben en dat daar nog wat randvoorwaarden in stonden. Mogelijk met een "alleen het geval voor de rekening waarop het geld is binnen gekomen". Wat met een "grootbank => Advanzia" transactie natuurlijk niet meer het geval is. Het feit dat je het naar Advanzia boekt zou dan al kunnen vallen onder je "je hebt 3 maanden om het geld te 'verwerken'", en als je het (totaalbedrag) naar Advanzia kon boeken kon je net zo makkelijk maar max 100k naar Advanzia boeken en de rest ergens anders naartoe.
Nouja, dan was er een DGS. Maar kun je nog steeds niet claimen dat omdat het toen bij Icesave goed ging het nu per definitie ook goed gaat. In de zin van een bedrag boven de 100k.YakuzA schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:46:
[...]
De lange versie kun je hier lezen:
Wikipedia: Icesave dispute
Maar de DGS die toentertijd bestond was idd per land anders en anders dan de huidige europese DGS. Maar er was wel gewoon een DGS dat DGS heette
NL had het voorgeschoten tot het gegarandeerde NL DGS bedrag en daarna bij IJsland gereclameerd oid.
Maar was met DSB bank dat niet ook het geval? Volgens mij waren die (/Nederlandse DGS) relatief recentelijk ook nog op zoek naar oud klanten die nog recht hadden op een restbedrag / renteuitkering / ... "omdat er nog wat over bleef" na de afwikkeling van alles. Weet ik alleen niet "welk" DGS dat afgewikkeld heeft (of dat dus op basis van de Europese richtlijn was).
Tenzij je voor jezelf en je eventuele partner twee bankrekeningen opent. Dan is uiteraard tot 200k gedekt door het Luxemburgse DGS.Pistachenootje schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:41:
[...]
100k kunnen ze in een keer als ik het me goed herinner. Overigens zou ik zelf liever geen 200k daar neerzetten. Liever safe dan sorry. Maar begrijp het wel dat anderen daar anders over kunnen denken.
Dat zie ik ook nergens geclaimed worden?RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:52:
[...]
Nouja, dan was er een DGS. Maar kun je nog steeds niet claimen dat omdat het toen bij Icesave goed ging het nu per definitie ook goed gaat. In de zin van een bedrag boven de 100k.
PSN
Dat was wel wat ik opmaakte uit YakuzA in "Het spaartopic - Deel 3", maar dan heb ik het verkeerd gelezen.
Naar mijn idee zou in het geval van "meer geld uit de boedel kwam dan onder DGS viel" dat geld nu dus naar het DGS gaan die geen (wettelijke) verplichting hebben om dat uit te keren. Als klant draag je de eigen vordering nu over naar het DGS, die geven je tot max 100k en that's it. Wat het DGS met die vordering doet, hoeveel het DGS uiteindelijk van de bank ontvangt (if anything) etc sta je als klant buiten. En als dus nog geld over blijft uit de boedel heb je pech. Immers heb je maar 1 vordering, en die heb je ingeleverd bij de DGS instantie (en daarvoor max 100k teruggekregen).
Wil je dat niet moet je dus zelf bij de bank / curator aankloppen. Dan kun je daar de vordering neerleggen voor het volledige bedrag en achteraan aansluiten bij alle schuldeisers (waarbij de DGS instantie vast voorrang krijgt zodat in ieder geval het DGS tot 100k terugbetaald is en de uitkering van het DGS dus weer in de pot wordt gestopt).
Het is niet zo dat het deel boven 100k ook toekomt aan het DGS. Alleen de vordering t/m 100k draag je over aan het garantiefonds, voor de rest kan je bij de curator terecht. Het garantiefonds is een preferente schuldeiser, dus je ziet alleen nog iets terug van het deel boven 100k als er na de uitkering van het garantiefonds aan alle rekeninghouders nog iets overblijft.RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 16:26:
[...]
Is dat niet ook weer allemaal veranderd? Toen was er nog geen DGS en daarmee zijn ook alle spelregels veranderd.
Het garantiefonds is weliswaar een preferente schuldeiser, maar omdat je de 100k gegarandeerd en snel uitbetaald krijgt is het nooit in je voordeel om het DGS te negeren. In het beste geval krijg je de 100k jaren later terug, in het slechtste geval krijg je niets terug.
Je geeft toch zelf bij jouw belastingaangifte aan dat een bankrekening zakelijk of prive is?geritz81 schreef op woensdag 6 september 2023 @ 11:30:
Wil wel voorkomen dat de belastingdienst die rekening ineens bij mijn Prive vermogen gaan zien![]()
Althans dat doe ik altijd. Gebruik een gewone particulieren bankrekening voor ZZP werk. Zakelijke bankvoorwaarden / kosten zijn veel nadeliger
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Off-topic, maar ik zou nog maar even goed de voorwaarden van je bank hierop checken, grote kans dat de bank dit niet toestaat. Voor die paar euro zou ik niet het risico willen lopen op beëindiging van mijn privé rekening en daarna mogelijk geweigerd worden bij andere banken…bombadil schreef op woensdag 6 september 2023 @ 20:45:
[...]
Gebruik een gewone particulieren bankrekening voor ZZP werk. Zakelijke bankvoorwaarden / kosten zijn veel nadeliger
Ik had in 2008 21k bij Icesave. Alles teruggehad, via DGS exclusief rente. Rente vordering in 2008 ingediend bij Landsbanki. In geloof ik 2016 uiteindelijk meer teruggehad (door gunstige koers) dan ik ingediend had.
Al met al goed afgelopen. En me niet meer gebrand aan buitenlandse banken tot 2013 met Advanzia (icm 100k dekking) want deze bleef in 2008 ook overeind met 6% rente.
En pas in 2021 met Raisin weer verder gegaan met andere buitenlandse banken (bovenop Advanzia)
Kan mij niet voorstellen dat er weer zoiets zomaar plaatsvindt. En blijf per bank onder de 100k.
Ook is het DGS stukken sneller (14 dagen vanaf 2024, was volgensmij 2 maanden in 2008)
Al met al goed afgelopen. En me niet meer gebrand aan buitenlandse banken tot 2013 met Advanzia (icm 100k dekking) want deze bleef in 2008 ook overeind met 6% rente.
En pas in 2021 met Raisin weer verder gegaan met andere buitenlandse banken (bovenop Advanzia)
Kan mij niet voorstellen dat er weer zoiets zomaar plaatsvindt. En blijf per bank onder de 100k.
Ook is het DGS stukken sneller (14 dagen vanaf 2024, was volgensmij 2 maanden in 2008)
Dat is nu 10 werkdagen en gaat naar 7 werkdagen in 2024 (is denk ik wel ooit 14 werkdagen geweest). Uiteraard wel allemaal onder voorwaarde van "DGS treedt in werking", maar voordat dat gebeurt kan de bank natuurlijk ("al lang") "gesloten" zijn. Dus de totale doorlooptijd van niet meer aan het geld kunnen tot terughebben van het geld middels het DGS kunnen nog steeds weken / maanden overheen gaan.Juan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 22:46:
Had niet alles meer precies voor de geest .
Het zou iig verder verkort worden (DGS)
Dan neem je aan dat DNB niet alert is op een dergelijke situatie, dat zijn ze wel.RobertMe schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:00:
[...]
Dat is nu 10 werkdagen en gaat naar 7 werkdagen in 2024 (is denk ik wel ooit 14 werkdagen geweest). Uiteraard wel allemaal onder voorwaarde van "DGS treedt in werking", maar voordat dat gebeurt kan de bank natuurlijk ("al lang") "gesloten" zijn. Dus de totale doorlooptijd van niet meer aan het geld kunnen tot terughebben van het geld middels het DGS kunnen nog steeds weken / maanden overheen gaan.
Wettelijk gezien dient het DGS geactiveerd te worden binnen 5 werkdagen nadat DNB van mening is dat de bank niet in staat is om verschuldigde en betaalbare tegoeden terug te betalen, of wanneer een rechterlijke uitspraak (zoals faillissement) leidt tot de schorsing van de rechten van depositohouders.
Als je kijkt naar de meest recente situatie, die van ATB, tot en met 21 april 2022 was het nog business as usual voor rekeninghouders, op 22 april is faillissement uitgesproken en op dezelfde dag heeft DNB het DGS geactiveerd.
Ik heb op Raisin een aantal spaarrekeningen met 0 euro saldo, waar ik nog wel rente verwacht. Wat gebeurd er met de rente als ik deze opzeg (eerder uibetaald)? Ik neem aan dat ik de rente nog krijg namelijk.
De rente word dan direct uitbetaald.xileS schreef op donderdag 7 september 2023 @ 00:13:
Ik heb op Raisin een aantal spaarrekeningen met 0 euro saldo, waar ik nog wel rente verwacht. Wat gebeurd er met de rente als ik deze opzeg (eerder uibetaald)? Ik neem aan dat ik de rente nog krijg namelijk.
Voor DGS gerelateerde vragen kan je hier terecht: Het Deposito Garantie Stelsel TopicJuan schreef op woensdag 6 september 2023 @ 23:13:
Had niet alles meer precies voor de geest .
Mijn vader is na het zoveelste Raisin "reclame" artikel (eindelijk) getriggerd geraakt om toch eens verder te kijken met het spaargeld. Een aantal jaren terug heb ik mijn ouders al zo ver gekregen om een deel bij LPB te zetten, maar daar schiet het momenteel natuurlijk ook niet op. Waarbij hij blijkbaar nu ook een deel ("in het buitenland") in een deposito wilt zetten.
Alleen... mijn vader heeft zelf(standig) geen geld
Gaat om en/of rekeningen (zowel bij grootbank als LPB). En met sparen in het buitenland krijg je dan natuurlijk ook nog eens te maken met erfbelasting. En dat is voor mij (beide) onbekende materie.
V.w.b. en/of rekening zullen er geen tot weinig formele opties zijn? Maar waarschijnlijk op te lossen door het bedrag door twee te delen en elk een eigen rekening te laten openen op eigen naam (en hopen dat die te koppelen is aan een e.o. rekening). V.w.b. erfbelasting heb ik vervolgens helemaal geen idee wat daarbij speelt en welke landen dat niet / minder bij speelt. Enige dat ik weet is dat mijn ouders getrouwd zijn en dat (waarschijnlijk) een voordeel is in dat er dan makkelijker geen of een lagere erfbelasting is.
"Richt" rente zou wat bij betreft bij een eenjarig deposito "uiteraard" ergens rond de 4% liggen (overigens ook geen idee hoe lang die / zij vast willen zetten). Waarbij Nederlandse banken (/formeel Nederlandse banken, zoals een Credit Europe Bank of Yapi) niet uitgesloten zijn. Maar wat ik zo snel zie blijven die rond de 3, 3,5 procent steken. Waarbij BigBank (uiteraard dan wel echt buitenland) denk ik de hoogste rente heeft met 3,5% voor 1 jaar 3,2% bij 1 jaar en 3,5% vanaf 5 jaar. En de alternatieven met hogere rente dan alleen bij Raisin te vinden zijn? Maar bij de langer lopende depositos loopt bij Raisin de rente ook weer iets terug en in Nederland omhoog. Dus wellicht dat een Nederlandse bank dan weer wel interessant is.
Waarbij IMO Raisin ook een nadeeltje heeft in het verificatie proces. Zeker met gesplitste rekening voor beide ouders zie ik mijn moeder niet zelfstandig dat videobellen doorlopen
.
Alleen... mijn vader heeft zelf(standig) geen geld
V.w.b. en/of rekening zullen er geen tot weinig formele opties zijn? Maar waarschijnlijk op te lossen door het bedrag door twee te delen en elk een eigen rekening te laten openen op eigen naam (en hopen dat die te koppelen is aan een e.o. rekening). V.w.b. erfbelasting heb ik vervolgens helemaal geen idee wat daarbij speelt en welke landen dat niet / minder bij speelt. Enige dat ik weet is dat mijn ouders getrouwd zijn en dat (waarschijnlijk) een voordeel is in dat er dan makkelijker geen of een lagere erfbelasting is.
"Richt" rente zou wat bij betreft bij een eenjarig deposito "uiteraard" ergens rond de 4% liggen (overigens ook geen idee hoe lang die / zij vast willen zetten). Waarbij Nederlandse banken (/formeel Nederlandse banken, zoals een Credit Europe Bank of Yapi) niet uitgesloten zijn. Maar wat ik zo snel zie blijven die rond de 3, 3,5 procent steken. Waarbij BigBank (uiteraard dan wel echt buitenland) denk ik de hoogste rente heeft met 3,5% voor 1 jaar 3,2% bij 1 jaar en 3,5% vanaf 5 jaar. En de alternatieven met hogere rente dan alleen bij Raisin te vinden zijn? Maar bij de langer lopende depositos loopt bij Raisin de rente ook weer iets terug en in Nederland omhoog. Dus wellicht dat een Nederlandse bank dan weer wel interessant is.
Waarbij IMO Raisin ook een nadeeltje heeft in het verificatie proces. Zeker met gesplitste rekening voor beide ouders zie ik mijn moeder niet zelfstandig dat videobellen doorlopen

Ik heb zelf ook geen zin om uit te zoeken hoe dat zit met erfbelasting en bronbelasting bij echte buitenlandse banken. Ook gezien de vele berichten over raisin en andere platforms in dit forum. Dan maar minder rente bij de kleinere Nederlandse banken (in NL DGS).RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:59:
... En met sparen in het buitenland krijg je dan natuurlijk ook nog eens te maken met erfbelasting. En dat is voor mij (beide) onbekende materie. ...Waarbij Nederlandse banken (/formeel Nederlandse banken, zoals een Credit Europe Bank of Yapi) niet uitgesloten zijn. ...
Na lang laks te zijn geweest wil ik ook een deposito gaan openen om zo in ieder geval het spaargeld iets te laten doen.
Ik wil er om te beginnen €50k instoppen.
Ergens voelt het zorgeloos om het bij Rabo te doen, maar je loopt ook zo'n 2% mis. Zouden jullie gewoon de hoogste aanbieder pakken of?
Bank | Rabobank spaar | Openbank | Rabobank doelsparen | Raisin | Raisin | Raisin | YapiKredi |
Tijd | nvt | 1 jaar | 1 jaar | 1 jaar | 1 jaar | 1 jaar | 1 jaar |
Rente | 1,60% | 3% | 2,25% | 4,25% | 3,95% | 4% | 3,35% |
Land | NL | Spanje | NL | Letland | Zweden | Frankrijk | NL |
50.000 € | 800 € | 1.500 € | 1.125 € | 2.125 € | 1.975 € | 2.000 € | 1.675 € |
Ergens voelt het zorgeloos om het bij Rabo te doen, maar je loopt ook zo'n 2% mis. Zouden jullie gewoon de hoogste aanbieder pakken of?
The best is yet to come
Na lang laks te zijn geweest ...Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:28:
Na lang laks te zijn geweest wil ik ook een deposito gaan openen om zo in ieder geval het spaargeld iets te laten doen.
Bank Rabobank spaar Openbank Rabobank doelsparen Raisin Raisin Raisin YapiKredi Tijd nvt 1 jaar 1 jaar 1 jaar 1 jaar 1 jaar 1 jaar Rente 1,60% 3% 2,25% 4,25% 3,95% 4% 3,35% Land NL Spanje NL Letland Zweden Frankrijk NL 50.000 € 800 € 1.500 € 1.125 € 2.125 € 1.975 € 2.000 € 1.675 €
Probeer dan de tweede fout (sparen bij een grootbank zoals de Rabo) niet te lang te laten duren
Ik ben nogal risico mijdend ingesteldColeJ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:31:
[...]
Na lang laks te zijn geweest ...
Probeer dan de tweede fout (sparen bij een grootbank zoals de Rabo) niet te lang te laten duren
The best is yet to come
Tsja, zoek een bank waar het DGS in euro's uitbetaald en het risico is hetzelfde als bij een Rabo sparen. Voor mij is het echt onbegrijpelijk als mensen nog bij een grootbank sparen.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:31:
[...]
Ik ben nogal risico mijdend ingesteld
Wat is dan de bedoeling van je post?Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:31:
[...]
Ik ben nogal risico mijdend ingesteld
Zie mijn vraag; zouden jullie simpelweg voor de hoogste rente gaan?
The best is yet to come
Als je risico mijdend ingesteld bent zou ik dat dan niet doen. Ikzelf doe het wel. 3,5% vrij opneembaar bij Consors, 3,8% voor 6 maanden vast bij Banca Progretto en 4,2% voor 1 jaar vast bij Banca Progretto. En nog een aanzienlijk deel belegd.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:39:
[...]
@RobertMe Bij een bedrag tot 500k zou ik alles lekker in Nederland laten staan en banken die apps/video vereisen links laten liggen.
Deze banken zouden kunnen voldoen aan gemak van openen: Leaseplanbank, Yapi Kredi*, DHB*. Wat minder rente bij Centraal Beheer, Brand New Day, en Nationale Nederlanden. En natuurlijk de bank van de betaalrekening.
Wordt het meer dan 500k, dan is het buitenland moeilijk te vermijden. Rekeningen bij buitenlandse banken zoals Bigbank*, Advanzia*, Lloyds bank, Argenta zijn zonder apps/video te openen. Dan zit je al op 11 rekeningen.
Let op: deze informatie kan verouderd zijn. Geef commentaar als het niet meer klopt. * = recent.
Hoe het met "en/of" en erfbelasting zit weet ik niet.
Ik zou geen risico willen lopen met op lange termijn vastzetten. Wie weet verandert er iets en wetgeving en heb je het geld nodig om zelf te betalen hulp in te huren. Daar gaan ongetwijfeld grote veranderingen plaatsvinden. Bij een bankencrisis ben je ook niet meer flexibel.
Deze banken zouden kunnen voldoen aan gemak van openen: Leaseplanbank, Yapi Kredi*, DHB*. Wat minder rente bij Centraal Beheer, Brand New Day, en Nationale Nederlanden. En natuurlijk de bank van de betaalrekening.
Wordt het meer dan 500k, dan is het buitenland moeilijk te vermijden. Rekeningen bij buitenlandse banken zoals Bigbank*, Advanzia*, Lloyds bank, Argenta zijn zonder apps/video te openen. Dan zit je al op 11 rekeningen.
Let op: deze informatie kan verouderd zijn. Geef commentaar als het niet meer klopt. * = recent.
Hoe het met "en/of" en erfbelasting zit weet ik niet.
Ik zou geen risico willen lopen met op lange termijn vastzetten. Wie weet verandert er iets en wetgeving en heb je het geld nodig om zelf te betalen hulp in te huren. Daar gaan ongetwijfeld grote veranderingen plaatsvinden. Bij een bankencrisis ben je ook niet meer flexibel.
offtopic:
De huidige manier van zorg vergoeden is onhoudbaar en soms ook niet fair. Arme mensen hebben vergoedingen nodig, maar mensen met een goed pensioen hoeven niet gesponsord te worden zodat er een erfenis overblijft voor de kinderen. Besteden, dat geld. Het is sowieso beter om kinderen geld te schenken tijdens leven tot de belastinggrens. Geld erven is in die zin voor een groot deel old school.
De huidige manier van zorg vergoeden is onhoudbaar en soms ook niet fair. Arme mensen hebben vergoedingen nodig, maar mensen met een goed pensioen hoeven niet gesponsord te worden zodat er een erfenis overblijft voor de kinderen. Besteden, dat geld. Het is sowieso beter om kinderen geld te schenken tijdens leven tot de belastinggrens. Geld erven is in die zin voor een groot deel old school.
Dat is niet helemaal correct want er zou erfbelasting om de hoek kunnen komen kijken. Maar ja, of je je daar heel druk om moet maken? Hangt natuurlijk ook af van je situatie. (Laat je iemand goed achter of laat je iemand iets meer dan goed achter?)ColeJ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:34:
[...]
Tsja, zoek een bank waar het DGS in euro's uitbetaald en het risico is hetzelfde als bij een Rabo sparen. Voor mij is het echt onbegrijpelijk als mensen nog bij een grootbank sparen.
Hoeveel (meer) erfbelasting het uiteindelijk is speelt ook mee. Ik maak me daar niet druk om en spaar in Italië tegen 4+% voor 1 jaar vast.sanook schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:48:
[...]
Dat is niet helemaal correct want er zou erfbelasting om de hoek kunnen komen kijken. Maar ja, of je je daar heel druk om moet maken? Hangt natuurlijk ook af van je situatie. (Laat je iemand goed achter of laat je iemand iets meer dan goed achter?)
Inderdaad. Ga je er van uit dat je dit jaar nog overlijdt of dat je nog pak hem beet 10-20 jaar extra rente kan sparen? Dan kan de 2e situatie wellicht (veel) meer opleveren na aftrek van evt erfbelasting. (of ben ik te kortzichtig?)ColeJ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:51:
[...]
Hoeveel (meer) erfbelasting het uiteindelijk is speelt ook mee. Ik maak me daar niet druk om en spaar in Italië tegen 4+% voor 1 jaar vast.
Altijd, zolang het DGS maar van toepassing is.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:39:
[...]
Ben je echter bang voor erfbelasting, dan is het nog wel wat meer uitzoekwerk.
Maar spreiden is sowieso een goed idee overigens, alles bij je ' huisbank ' houden vind ik dan ook helemaal niet risicomijdend.
In vino veritas, in aqua sanitas
Nee, maar heb nu alles gespreid bij meerdere NL'se banken.JohanNL schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:57:
[...]
Altijd, zolang het DGS maar van toepassing is.
Ben je echter bang voor erfbelasting, dan is het nog wel wat meer uitzoekwerk.
Maar spreiden is sowieso een goed idee overigens, alles bij je ' huisbank ' houden vind ik dan ook helemaal niet risicomijdend.
The best is yet to come
Ik zou de hoogste rente in een land met tenminste een A rating pakken. En rekening houden met eventuele bron belasting natuurlijk.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:28:
Zouden jullie gewoon de hoogste aanbieder pakken of?
[ Voor 10% gewijzigd door Pistachenootje op 07-09-2023 14:04 ]
Wat zijn de (extra) risico's als je een land kiest met een mindere rating?Pistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:01:
[...]
Ik zou de hoogste rente in een land met tenminste een A rating pakken. En rekening houden met eventuele bron belasting natuurlijk.
Waar spaar je voor? En voor hoe lang (horizon)? En met wat voor bijbehorende risico zou je okay mee zijn (omDean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:39:
[...]
mee te beginnen)?
Ik denk dat de risico's sowieso wat onduidelijk zijn met DGS's bij buitenlandse banken.
Maar iets zegt mij toch dat niemand zin heeft in een nieuwe eurocrisis ( met alle gevolgen van dien ), dus dat andere landen en eventueel Frankfurt wel zal bijspringen.
Maar iets zegt mij toch dat niemand zin heeft in een nieuwe eurocrisis ( met alle gevolgen van dien ), dus dat andere landen en eventueel Frankfurt wel zal bijspringen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Een DGS is meestal niet groot genoeg om een serieuze bank op te vangen. Dan kan het zijn dat de staat moet bijspringen. Zeker als er meerdere banken tegelijk omvallen.sanook schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:11:
[...]
Wat zijn de (extra) risico's als je een land kiest met een mindere rating?
Verder hebben Zuid Europese banken meer eigen staatsobligaties op de balans staan. Dit kan voor extra druk zorgen. Zie ook: Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3". Daarom spaar ik liever in een land met tenminste A rating.
Wie moet bijspringen is afhankelijk van de regelingen die de DGS instantie getroffen heeft. En dat hoeft dus niet de staat te zijn (maar kan uiteraard wel). Zo kan het DGS bv ook geld lenen van een ander DGS of geld lenen uit de private sector (of extra contributie eisen van de overige banken). En mogelijk is dat ook een ding dat gepubliceerd wordt. Welke regelingen de DGS instantie getroffen heeft.Pistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:20:
[...]
Een DGS is meestal niet groot genoeg om een serieuze bank op te vangen. Dan kan het zijn dat de staat moet bijspringen. Zeker als er meerdere banken tegelijk omvallen.
En niet te vergeten dat een bank die failliet gaat of wordt opgeheven als het goed is nog wel "iets" van geld heeft. Met meest extreme scenario dan Amsterdam Trade Bank. Financieel prima in orde bank die van de ene op de andere dag ermee stopte (omdat het dus een Russische bank was die door de oorlog niet verder kon). Daar is het DGS wel in werking getreden maar zal de bank nog genoeg middelen hebben gehad om zelf uit te keren. Dat zal dus geen invloed hebben gehad op de pot geld van het DGS. En zo zal een DGS instantie ook niet alle "kosten" hoeven te dragen voor het uitkeren van het DGS. Echter zal er natuurlijk wel een overbrugging nodig zijn tussen het moment van in werking treden van het DGS en dat de DGS instantie de vorderingen uit het faillissement krijgt.
[ Voor 13% gewijzigd door RobertMe op 07-09-2023 14:31 ]
Daarom zei ik al 'kan het zijn'. Maar uiteindelijk is het wel de staat die garant staat. Daarom is het idee dat het land niet zou uitmaken iets te simplistisch.RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:28:
[...]
Wie moet bijspringen is afhankelijk van de regelingen die de DGS instantie getroffen heeft. En dat hoeft dus niet de staat te zijn (maar kan uiteraard wel). Zo kan het DGS bv ook geld lenen van een ander DGS of geld lenen uit de private sector (of extra contributie eisen van de overige banken).
Neen, binnen een aantal voorwaarden wel (namelijk NL DGS, of dat van Duitsland).Maar, Credit Europe zit sinds vandaag op 3,4% voor 12 maanden. Ik heb geen serieus spaargeld bij de NL grootbanken.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:28:
Bank Rabobank spaar Openbank Rabobank doelsparen Raisin Raisin Raisin YapiKredi Tijd nvt 1 jaar 1 jaar 1 jaar 1 jaar 1 jaar 1 jaar Rente 1,60% 3% 2,25% 4,25% 3,95% 4% 3,35% Land NL Spanje NL Letland Zweden Frankrijk NL 50.000 € 800 € 1.500 € 1.125 € 2.125 € 1.975 € 2.000 € 1.675 €
Ik spaar nergens specifiek voor anders dan vermogensopbouw. Het deel wat ik in een deposito wil stoppen is ook zeker niet mijn volledige of enige deel. Maar kwijt raken wil ik het ook weer nietgoodfella schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:14:
[...]
Waar spaar je voor? En voor hoe lang (horizon)? En met wat voor bijbehorende risico zou je okay mee zijn (om
mee te beginnen)?
Het risico dat ik wil zou lopen....Goede vraag. Ik wil zo weinig mogelijk kans lopen om het geld kwijt te raken.
The best is yet to come
Thanks voor de tip!W1ck1e schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:03:
[...]
Neen, binnen een aantal voorwaarden wel (namelijk NL DGS, of dat van Duitsland).Maar, Credit Europe zit sinds vandaag op 3,4% voor 12 maanden. Ik heb geen serieus spaargeld bij de NL grootbanken.
Als ik dit dan lees heb ik toch weer bedenkingen
https://www.quotenet.nl/z...r-offshore-malta-liberia/
[ Voor 20% gewijzigd door Dean Martin op 07-09-2023 15:42 ]
The best is yet to come
Stop het in een oude sok en leg het onder je matras.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:32:
[...]
Het risico dat ik wil zou lopen....Goede vraag. Ik wil zo weinig mogelijk kans lopen om het geld kwijt te raken.
[ Voor 25% gewijzigd door sanook op 07-09-2023 15:50 ]
@Dean Martin Uit jan 2022, is er geen update ?
2022.W1ck1e schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:50:
@Dean Martin Uit jan 2021, is er geen update ?
https://www.quotenet.nl/z...egin-rechtszaak-hoge-raad
https://www.quotenet.nl/z...snu-ozyegin-cetin-sasmaz/
[ Voor 16% gewijzigd door Dean Martin op 07-09-2023 15:55 ]
The best is yet to come
Dan zet je niet alles in één deposito bj één bank in één land.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:32:
[...]
Verdeel en heers.
Dan geniet je elk jaar van 100% inflatie en ben je (afhankelijk van het bedrag) via de verzekering niet gedekt voor diefstal of brand. Dus of dat nou geen risico is ...sanook schreef op donderdag 7 september 2023 @ 15:49:
[...]
Stop het in een oude sok en leg het onder je matras.
Ik heb twee weken geleden (voordat ik dit topic had ontdekt) mijn spaargeld verplaatst van de Nederlandse rekening naar buitenlandse rekeningen via Raisin (deel spaarrekening en deel deposito). Vond het allemaal redelijk soepel gaan, video identificatie vond ik professioneel en handig en met een week was de spaarrekening rond, de deposito duurde iets langer.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:28:
Dingen om op te letten:
- Valuta risico - persoonlijk spaar ik het liefst in EURO landen, wil geen verassingen met veranderende wisselkoersen
- Bronbelasting - erg belangrijk - kies alleen aanbieders in landen waar je vooraf de bronbelasting naar 0% kunt brengen (Spanje, Frankrijk, etc). Bij sommige aanbieders/landen betaal je 10% of meer bronbelasting op je rente.
- Bank beoordeling (liever AA dan BBB-) maar je kunt ook blind vertrouwen in het deposito garantiestelsel
- Voorwaarden - altijd helemaal lezen. Wanneer krijg je rente (aan het einde of per maand/kwartaal), kun je onder omstandigheden van je depositor af of zit het muurvast, etc.
Rente is meer dan verdubbeld tov Nederlandse banken. Voelt toch goed om wat meer over te houden zo, de belastingdienst rekent met de rentes van de Nederlandse grootbanken.
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?wian schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:18:
[...]
Ik heb twee weken geleden (voordat ik dit topic had ontdekt) mijn spaargeld verplaatst van de Nederlandse rekening naar buitenlandse rekeningen via Raisin (deel spaarrekening en deel deposito). Vond het allemaal redelijk soepel gaan, video identificatie vond ik professioneel en handig en met een week was de spaarrekening rond, de deposito duurde iets langer.
Dingen om op te letten:
- Valuta risico - persoonlijk spaar ik het liefst in EURO landen, wil geen verassingen met veranderende wisselkoersen
- Bronbelasting - erg belangrijk - kies alleen aanbieders in landen waar je vooraf de bronbelasting naar 0% kunt brengen (Spanje, Frankrijk, etc). Bij sommige aanbieders/landen betaal je 10% of meer bronbelasting op je rente.
- Bank beoordeling (liever AA dan BBB-) maar je kunt ook blind vertrouwen in het deposito garantiestelsel
- Voorwaarden - altijd helemaal lezen. Wanneer krijg je rente (aan het einde of per maand/kwartaal), kun je onder omstandigheden van je depositor af of zit het muurvast, etc.
Rente is meer dan verdubbeld tov Nederlandse banken. Voelt toch goed om wat meer over te houden zo, de belastingdienst rekent met de rentes van de Nederlandse grootbanken.
The best is yet to come
Mooi, dan zeg ik ze op. Is het weer overzichtelijker, anders kan het altijd nog opnieuw worden aangevraagd.
Alles dat op Raisin wordt aangeboden zijn euro rekeningenwian schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:18:
Enige valuta risico zou zijn als het DGS in werking treed omdat dat dan zou uitbetalen in de lokale valuta. Echter speelt dat AFAIK alleen bij Zweedse banken, waarbij het DGS dus in Zweedse kronen wordt uitgekeerd. Echter... een aantal Tweakers hebben hierover navraag gedaan bij de Zweedse DGS instantie. En deze maakt het tegoed, in Euro's, over naar de Raisin rekening. Daarbij nemen ze de wisselkoers (van kronen naar euro's) van de dag dat ze het geld overboeken. En hoeveel kronen je krijgt (dus euro saldo naar kronen die het DGS moet vergoeden) wordt op dezelfde dag gedaan, tegen dus dezelfde wisselkoers. Dus de DGS instantie doet voor de volledigheid / correctheid euro spaargeld => kronen vergoeding, en kronen vergoeding => euro transactie, maar die twee omzettingen zijn dus tegen dezelfde wisselkoers. Ergo: geen valutarisico.
Spaanse A&G Banco deposito en Franse RCI Banque / Renault bank spaarrekening.Dean Martin schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:29:
[...]
Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?
[ Voor 6% gewijzigd door wian op 07-09-2023 17:07 ]
Dat was altijd zo, maar als je slim bent, kun je daar omheen werken, en tot in den treuren steeds mee doen als "nieuwe" klant
Goede uitleg alleen is er nog wel een valuta risico voor wat betreft de hoogte van de uitkering. Die is namelijk maximaal SEK 1.050.000 per rekeninghouder per bank. Stel de koers zakt en je bedrag in euro's is meer waard dan dat dan krijg je toch maar SEK 1.050.000 in euro's.RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 16:59:
[...]
Alles dat op Raisin wordt aangeboden zijn euro rekeningen
Enige valuta risico zou zijn als het DGS in werking treed omdat dat dan zou uitbetalen in de lokale valuta. Echter speelt dat AFAIK alleen bij Zweedse banken, waarbij het DGS dus in Zweedse kronen wordt uitgekeerd. Echter... een aantal Tweakers hebben hierover navraag gedaan bij de Zweedse DGS instantie. En deze maakt het tegoed, in Euro's, over naar de Raisin rekening. Daarbij nemen ze de wisselkoers (van kronen naar euro's) van de dag dat ze het geld overboeken. En hoeveel kronen je krijgt (dus euro saldo naar kronen die het DGS moet vergoeden) wordt op dezelfde dag gedaan, tegen dus dezelfde wisselkoers. Dus de DGS instantie doet voor de volledigheid / correctheid euro spaargeld => kronen vergoeding, en kronen vergoeding => euro transactie, maar die twee omzettingen zijn dus tegen dezelfde wisselkoers. Ergo: geen valutarisico.
Maar dat is ook weer waarom op Raisin die limiet van 85k (meen ik) wordt gehanteerd? Waarbij die recentelijk ook verlaagd is. Maar uiteraard is er altijd een risico dat tussen het vaststellen van de limiet (nu) en het uitkeren van het DGS tzt de wisselkoers (drastisch) veranderd is.Pistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:26:
[...]
Goede uitleg alleen is er nog wel een valuta risico voor wat betreft de hoogte van de uitkering. Die is namelijk maximaal SEK 1.050.000 per rekeninghouder per bank. Stel de koers zakt en je bedrag in euro's is meer waard dan dat dan krijg je toch maar SEK 1.050.000 in euro's.
Maar, de richtlijn stelt toch "€100k of het equivalent in de lokale valuta"? Zou het dan niet andersom moeten zijn? €100k is €100k, en voor de rekeningen in Zweedse kronen varieert de vergoeding. Naar mijn idee voldoen ze nu dus helemaal niet aan de richtlijn.
De vraag is in hoeverre dit van belang is, gezien het DGS.
The best is yet to come
Dat klopt maar als je er 85k op zet loop je dus wel degelijk een valuta risico. 85k is nu al ~1.013.000 SEK en de SEK is de laatste ~2 jaar flink zwakker geworden.RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:31:
[...]
Maar dat is ook weer waarom op Raisin die limiet van 85k (meen ik) wordt gehanteerd?
:fill(white):strip_exif()/f/image/qAqCegE0sEUh077JQKIgvkyF.png?f=user_large)
Inderdaad.Maar uiteraard is er altijd een risico dat tussen het vaststellen van de limiet (nu) en het uitkeren van het DGS tzt de wisselkoers (drastisch) veranderd is.
Dit lijkt me een voorbeeld wat laat zien dat een richtlijn geen wet is.Maar, de richtlijn stelt toch "€100k of het equivalent in de lokale valuta"?
Maar toen ik dat laatst stelde werd ik er op gewezen dat een "richtlijn" wel een wettelijke verplichting isPistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:46:
[...]
Dit lijkt me een voorbeeld wat laat zien dat een richtlijn geen wet is.
Zo zie je maar, die worden niet altijd opgevolgd. Zelfs Europese wetten worden regelmatig niet opgevolgd.RobertMe schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:52:
[...]
Maar toen ik dat laatst stelde werd ik er op gewezen dat een "richtlijn" wel een wettelijke verplichting is
Weet iemand een werkend telefoonnr van Advanzia?
Een vriend van mij kan nog steeds niet inloggen, heeft een mail gehad met zijn iBAN van Advanzia, maar inloggen lukt niet. De "Duitse" mail waarin ze aangeven dat je binnen 48 uur kan inloggen, heeft hij nooit gehad
Er word niet gereageerd op mails (meermaals gestuurd)
Hij heeft vanochtend naar het onderstaande nr gebeld,
/f/image/crrLzYgafmjNb98ZpWHv3wly.png?f=fotoalbum_large)
maar na 40 minuten word er niet opgenomen (gelijk om 9 uur had hij gebeld)
Een vriend van mij kan nog steeds niet inloggen, heeft een mail gehad met zijn iBAN van Advanzia, maar inloggen lukt niet. De "Duitse" mail waarin ze aangeven dat je binnen 48 uur kan inloggen, heeft hij nooit gehad
/f/image/crrLzYgafmjNb98ZpWHv3wly.png?f=fotoalbum_large)
00352 26 38 75 75Juan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:58:
Een richtlijn zelf kan geen wet zijn, want het is onmogelijk om een wet te schrijven op een manier die past in het wetboek van iedere lidstaat en overal zijn werking behoudt. Laat staan van toekomstige lidstaten!Pistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:46:
[...]
Dit lijkt me een voorbeeld wat laat zien dat een richtlijn geen wet is.
Wat een richtlijn doet is bepalen waar een lidstaat minimaal aan moet voldoen. Lidstaten schrijven zelf wetten om te kunnen voldoen aan de richtlijn.
Praktisch gezegd: met de richtlijn weet je waar je van op aan kan. Ik hoef niet te weten hoe het precies werkt in Zweden of Spanje om te weten dat daar een vergelijkbare dekking en procedure geldt als hier. Alleen de concrete invulling zal anders zijn. Bijvoorbeeld in Nederland is DNB de uitvoerende instantie van het garantiestelsel, terwijl je in Duitsland met het garantiefonds zelf te maken hebt.
Maar ze voldoen dus niet aan de richtlijn: de Europese richtlijn zegt bescherming tot 100.000 EUR, het Zweeds DGS zegt dat ze maar 1.050.000 SEK te zullen uitkeren.
https://www.riksgalden.se...-deposit-insurance-works/
FYI: Afgelopen dinsdag dit nummer+352 26 38 75 675 gebeld en werd binnen een minuut te woord gestaan.Juan schreef op donderdag 7 september 2023 @ 17:58:
[Afbeelding]
Ik belde omdat ik mijn rekening op wilde zeggen maar dat kon niet telefonisch, ik moest hiervoor een email sturen naar advanziakonto@advanzia.com. Vandaag kreeg ik een bevestiging dat mijn rekening opgezegd is, resterende bedrag staat reeds op mijn Rabo rekening
Dus bellen en email werkte hier prima.
Met de huidige wisselkoers inderdaad niet meer precies, maar met de koers toen de limiet werd vastgesteld wel. De limiet was in juli 2016 gesteld op 950.000 SEK en in januari 2021 op 1.050.000 SEK. De richtlijn stelt dat het bedrag in nationale valuta in ieder geval elke 5 jaar opnieuw berekend dient te worden, dus daar voldoen ze op dit vlak gewoon aanPistachenootje schreef op donderdag 7 september 2023 @ 18:17:
Maar ze voldoen dus niet aan de richtlijn: de Europese richtlijn zegt bescherming tot 100.000 EUR, het Zweeds DGS zegt dat ze maar 1.050.000 SEK te zullen uitkeren.
Uit artikel 6 van de richtlijn:
5. Member States that convert into their national currency the amount referred to in paragraph 1 shall initially use in the conversion the exchange rate prevailing on 3 July 2015.
Member States may round off the amounts resulting from the conversion, provided that such rounding off does not exceed EUR 5 000.
Without prejudice to the second subparagraph, Member States shall adjust the coverage levels converted into another currency to the amount referred to in paragraph 1 of this Article every five years. Member States shall make an earlier adjustment of coverage levels, after consulting the Commission, following the occurrence of unforeseen events such as currency fluctuations.
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling