Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:08:
[...]
Dankje voor alle info, stop er maar weer mee, volgensmij word ik er onderaan de streep niet beter van.
Had gehoopt als mooi alternatief op LPB, maar als je je overboeking niet goed timed, krijg je geen rente over bedragen, terwijl ze bv wel degelijk van bv maaandag op dinsdag op de rekening stond.
Dus als je ma om 22:00 10k overboekt, en dat om 9:00 op dinsdag er weer afhaalt, ontvang dus geen rente erover, omdat ze het bedrag in die tussentijd niet omgezet hebben in "interest"
Dan heb je dus eigenlijk niets aan IP.
Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar
1. Je krijgt 'balance cashback' voor geld dat
niet in het MMF zit. Het wordt per dag bijgehouden, en ik geloof dat het ergens in de tweede week van de volgende maand wordt uitbetaald. De 30% Belgische belasting heeft alleen hierop betrekking.
2. Het duurt even voordat met nieuw gestort geld ingestapt kan worden in het MMF. Voor de dag (of dagen, als er een weekend tussen zit) dat je wacht krijg je bovenstaande 'balance cashback'.
3. Het MMF wordt per dag meer waard. Je ziet vanaf de dag nadat dat het geld in het MMF zit het saldo stijgen. Zaterdag en zondag doen ook mee maar de terugkoppeling vanuit het MMF vindt alleen op beursdagen plaats.
4. De kosten van het MMF zitten in de koers van het MMF verwerkt.
5. De beheerkosten van Wise worden aan het begin van de maand afgeschreven met omschrijving 'Assets fee'. Dit wordt alleen berekend voor de dagen dat je daadwerkelijk gebruik hebt gemaakt van het MMF en alleen voor het deel van je geld dat daadwerkelijk in het MMF zit.
Dat gezegd hebbende: als een product voor iemand te complex is, dan is dat een uitstekende reden om dat product niet te gebruiken. Er zijn genoeg alternatieven om te sparen met een prima rente, en het is echt niet nodig om 'goed' af te slaan in de zoektocht naar 'ietsje beter'. Zeker als dat betekent dat je gebruik moet maken van producten die ingewikkeld zijn.

Vast wel, maar ik kan je er niet mee helpen