Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.221.813 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik denk dat je de koersschommelingen van het geldmarktfonds ziet. Het is een fonds en fondsen hebben een handelskoers, dus dat kan van dag tot dag door vraag en aanbod een klein beetje afwijken van de daadwerkelijke waarde. Op de lange termijn zie je daar niets van, maar van dag tot dag soms wel :)

Wat Wise toont aan saldo is het aantal units vermenigvuldigd met de meest recente koers (sluitkoers van de vorige beursdag), plus het saldo wat nog niet is ingelegd in het fonds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kees_1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 14-09 10:45
Pistachenootje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:15:
@Juan vandaag bij Wise van 2500,69 naar 2500,94 dat is 25 cent bijgeschreven.

Bij 3.19% jaarlijkse rente en 365 dagen zou het ~22 cent per dag moeten zijn. Bij 250 dagen ~32 cent.

Werd volgens mij al voor 11 uur bijgeschreven.
De bijgeschreven rente is exclusief 0,37% jaarlijkse provisie aan Wise, die wordt maandelijks apart ingehouden. Betaald wordt 3.56% aan rente. Dat is volgens mij het verschil. Fondsprovisie zit wel in de rente 0,1%.

[ Voor 4% gewijzigd door kees_1 op 31-08-2023 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:25
Zie plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mh9sEXy_0fp92t4RSjqzLJO5Bgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bpPGUE8yF29MfB4IEiOjdwRn.jpg?f=fotoalbum_large
Als het exclusief die 0,37% is.
Dan is het helemaal te weinig dan had het 24ct moeten zijn voor 2 dagen

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:07
kees_1 schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:28:
[...]
De bijgeschreven rente is exclusief 0,37% jaarlijkse provisie aan Wise, die wordt maandelijks apart ingehouden. Betaald wordt 3.56% aan rente. Dat is volgens mij het verschil. Fondsprovisie zit wel in de rente 0,1%.
Thanks, dit komt heel dicht in de buurt, minder dan 1 cent verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zou echt kijken naar het verschil in saldo van dag tot dag. Bij mij zat die vandaag rond de 3.6%/365.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Er heeft 2 dagen 1200 EUR op gestaan

Ik vermoed dat een dag bij hun niet van 00:00 tot 24:00 loopt

Dus ik maak 2500 EUR over naar Wise op bv 31 aug om 18:00 via IP
Ik boek 1000 EUR over naar ABN vanaf Wise op 1 Sep om 10:00 via IP

Ik denk dat er rente word uitgekeerd over 1500 EUR ipv 2500 EUR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou goed kunnen. En ik vermoed dat je het even moet laten staan i.v.m. de settlement van het fonds. Daardoor zal de rente niet vanaf dag 1 kloppen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-09 10:19
Heb zo'n 50K aan spaargeld staan verspreid onder verschillende banken: Bunq, Advanzia, Openbank

Daarnaast nog zo'n 20K aan beleggingsfondsen (ASN duurzame fondsen).

Vraag: waar moet ik zo'n beetje aan gaan denken denken aan te betalen belastingen (VRH, etc), over het bovenstaand genoemde vermogen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:54
pastafan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:15:
Heb zo'n 50K aan spaargeld staan verspreid onder verschillende banken: Bunq, Advanzia, Openbank

Vraag: waar moet ik zo'n beetje aan gaan denken denken aan te betalen belastingen (VRH, etc), over het bovenstaand genoemde vermogen?
Van vele factoren afhankelijk. Maar we praten over 2023? En je hebt een inkomen van 30.000 euro bijvoorbeeld, en je bent alleenstaand en geen AOW-er, dan kost je dat slechts 105 euro uitgaande van een fictief spaarrendement van 1,10%. Kan je ook een stuk zorgtoeslag kosten. Bijv. 45 euro op jaarbasis.

Grondslag Box 3 : 13000
Totaal spaarvermogen : 50000
Totaal belegvermogen : 20000
Totaal vermogen : 70000
Spaar+Beleg.rendem. : 550+1234
Totaal rendement : 1784
Belast aandeel gs/tv : 18.57%
Belast rendement : 331
Belasting : 105

[ Voor 25% gewijzigd door TanteBeth op 31-08-2023 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pastafan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:15:

https://www.berekenhet.nl...g-box3-spaargeld-vermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10:54
Let op bij berekenhet: Voor 2023: 0,36% voor sparen gaat echt niet kloppen. Wordt ca het 3-voudige.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mogelijk goed nieuws voor de eventuele renteverhoging.
Dezelfde dag bleek ook dat de inflatie in Duitsland (6,2%) in augustus nauwelijks lager was dan die in juli, terwijl de (lage) inflatie in Spanje weer iets toenam. Overal in de eurozone worden de cijfers vertekend door het opheffen van tijdelijke accijns- en btw-verlagingen. ING-econoom Carsten Brzeski denkt dat de inflatie in de muntunie na de zomer harder kan dalen dan de Europese Centrale Bank nu verwacht. Maar: 'Zolang de ECB vasthoudt aan het huidige beleid waarin er meer nadruk wordt gelegd op huidige in plaats van verwachte cijfers, wordt een renteverhoging in september waarschijnlijker.'
https://fd.nl/economie/14...s-verdere-daling-verwacht

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

TanteBeth schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Let op bij berekenhet: Voor 2023: 0,36% voor sparen gaat echt niet kloppen. Wordt ca het 3-voudige.
Eens, maar stel het wordt het 3-voudige, dan betaal je bij 100.000 spaargeld een kleine 140 euro aan belasting. Valt allemaal reuze mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
wibblemoo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:27:
[...]

Je hebt niet het fiscaal residency formulier ingevuld? Op basis waarvan wordt er bij jou bronbelasting ingehouden?
Ik zag dat Luxemburg een van de landen was die bronbelasting inhoudt. Als dat formulier standaard bij de aanvraag was dan wel, maar kan het me niet herinneren. Heb in ieder geval niets gedownload of apart ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indica
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-09 11:08
Crasheeee schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 07:49:
[...]

Als ik mij niet vergis hanteert Advanzia alleen bronbelasting als je woonachtig bent in Zwitserland. Op basis waarvan denk je dat ze het wel doen?
De Luxemburgse belastingdienst heft bronbelasting over bepaalde vormen van passief inkomen, waaronder spaarrente. Deze belasting over je inkomsten heet bronbelasting en bedraagt 35 procent in Luxemburg. Maar omdat Nederland een belastingverdrag heeft met Luxemburg, kun je deze bronbelasting (gedeeltelijk) terugvragen bij de Luxemburgse belastingdienst.

Artikel van april 2023

https://kennisbank.sparen...0procent%20in%20Luxemburg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:47
Dit klopt dus niet....
Als je niet in Luxemburg woonachtig bent wordt er geen bronbelasting ingehouden.

Van de FAQ pagina van Advanzia:https://www.advanziakonto.com/FAQ_EN
The interest income will be credited to your Advanzia account on a monthly basis without charging any taxes (Exception: customers with country of residence Luxemburg). Due to the automatic exchange of information, Advanzia bank is required to automatically transfer this information on a yearly basis to the competent tax authorities.
Bij het aanvragen van de rekening heb ik een verklaring ingevuld met mijn BSN en verklaring dat ik woonachtig en belastingplichtig in Nederland ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 20:39
TanteBeth schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 16:30:
[...]

Toevallig (?) is (forfaitair rendement) 1,10% * (vrh %) 32% = 0,352%. Lijkt op 0,36%.

(heb ik overigens gisteren ook onterecht mee gerekend om groen en grijs sparen te vergelijken; en je had gelijk, ik gebruikte toen ten onrechte de 2023 percentages).

[ Voor 21% gewijzigd door Frankenstein op 31-08-2023 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Nederland 3,4% inflatie staat er. Ongeveer 32 maanden geleden dat de rente op mijn vrij opneembare spaargeld minimaal gelijk was aan de inflatie van die maand... :) (leuk grafiekje in het artikel!). 12-2020 inflatie -0,6%, rente (Advanzia) +0,2%.

[ Voor 7% gewijzigd door Frankenstein op 31-08-2023 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKP32
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14-09 22:27
Heb n.a.v. dit topic toch maar een spaarrekening bij Openbank geopend. Ging snel, alles was binnen 2 werkdagen rond.

Nu heb ik een vraagje welke ik niet zo 1-2-3 via google kon vinden. Mijn vriendin (samenwonend maar geen fiscaal partner) wilt eigenlijk meesparen via Openbank, maar Openbank heeft geen mogelijkheid voor een gezamenlijke spaarrekening. Kan zij gewoon geld naar mijn spaarrekening overmaken zonder gedoe, of gaat de Belastingdienst het als schenking zien?

Anders toch maar een tweede rekening voor haar openen :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankenstein
Hogere rentes in Duitsland bij Bausparkasse Mainz:

8 Jahre 4,00% fest
9 Jahre 4,10% fest
10 Jahre 4,20% fest

https://www.bkm.de/geldanlage/festgeld

Dat zijn leuke percentages.

Ik heb BKM bericht met de vraag of zij ook buiten Duitsland wonende en belastingplichtige spaarders bedienen. Mocht dat niet het geval zijn, maar die indruk heb ik niet, zal ik in het vervolg niet meer over BKM berichten... ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Frankenstein schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:21:

8 Jahre 4,00% fest
9 Jahre 4,10% fest
10 Jahre 4,20% fest

Ik heb BKM bericht met de vraag of zij ook buiten Duitsland wonende en belastingplichtige spaarders bedienen. Mocht dat niet het geval zijn, maar die indruk heb ik niet, zal ik in het vervolg niet meer over BKM berichten... ;-)
BKM is eerder in dit topic besproken, geldt ook voor Nederlandse spaarders, wel identificatie via Duits postkantoor overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
dwdd schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:26:
[...]

BKM is eerder in dit topic besproken, geldt ook voor Nederlandse spaarders, wel identificatie via Duits postkantoor overigens.
Dat is zo, omdat ik het eerder ter sprake bracht. Maar ik ken niemand die er ook daadwerkelijk een rekening heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Ik heb nog gekeken naar andere banken met betrekking tot duurzaamheid en klimaat. Ik ben van de banken met hogere rente op nog 2 banken uitgekomen die net wat meer lijken te doen dan het standaard riedeltje.
InBank:
Environmental criteria address Inbank’s impact on the environment
and the risks arising from associated events. Those can be further
broken down into climate change, use of natural resources,
pollution and waste, environmental opportunities. Risks related
to climate change are driven from two sources: Physical risk
and Transition risk. Inbank does not have assets that would be
vulnerable to physical risk related to climate change, and transition
risk drivers, use of natural resources, pollution and waste are not
significant, given the nature of Inbank’s business activities.
Inbank continues to explore business segments that include
environmental opportunities, and our client offerings focus more
on a sustainable society. One great example is our green financing
products with a focus of financing solar panels and other energy
efficiency solutions. Green financing covers 22% of our loan and
subscription portfolio as at 31.12.2022 (31.12.2021: 24%). At the
same time Inbank refrains from financing customers with any
involvement in the military, tobacco, gambling and fossil fuel
production.
Bron (pdf, jaarraport)

CoopBank (vooral de laatste alinea):
In 2022 Coop Pank became the first Estonian bank to get involved in one of the world’s leading environmental reporting initiatives, the Carbon Disclosure Project (CDP). We were given a rating of B-, which is to say that of an environmental leader, which is awarded for good management in the field of environmental impact.

In 2022 we also became a member of the United Nations Environment Programme Finance Initiative (UNEP FI) and signed the Principles of Responsible Banking, bringing the bank’s business strategy into alignment with the UN Sustainable Development Goals and the objectives of the Paris Climate Agreement so as to increase our positive impact on society.

We’ve decided not to finance projects that are harmful to people or the environment, instead offering more and more products that promote the wider spread of environmentally friendly technologies and that help to reduce our carbon footprint. We follow the same criteria when outsourcing the services we need for our operations.
Bron

Het is allemaal niet superveel maar bij gebrek aan meer inzicht is het in ieder geval iets.
Elandenmelk schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:18:
[...]

Zoals je zelf vraagt: dat cursieve geldt voor het gehele DGS (dus in alle landen die meedoen). Indien het DGS wordt geactiveerd gaat het als volgt:
1. Uit het DGS worden de deposito's vergoed. Dit fonds moet in de meeste landen 0,80% van alle gedekte deposito's bevatten. In (economisch) kleinere landen ligt dit percentage hoger.
2. Indien het DGS niet toereikend is, moeten de banken die lid zijn van dit DGS bijspringen.
3. Hier houdt het principe op, mocht het bij stap 2 nog niet zijn opgelost, omdat de andere banken het niet kunnen opvangen, dan staat het vrij aan de staat. Je kan er dus de klok op gelijkzetten dat een lokale overheid weinig trekt heeft om een (relatief) kleine spaarbank met vooral geld van buitenlandse spaarders te compenseren. Denk bijv. aan Renault Bank in Frankrijk. Veel buitenlandse spaarders. Lastig te verantwoorden naar de Franse kiezers. MAAR als een Société Générale omvalt, reken maar dat het DGS never nooit toereikend zal zijn gezien de omvang van de bank. Ook niet wat andere banken dan extra kunnen aanvullen. Hier zal de Franse regering ongetwijfeld er wél voor kiezen om de bank (en diens spaarders) te redden, want dan hebben we het over Pierre & Claire van de boulangerie op de hoek.
Begrijp ik nu goed dat het garantiestelsel helemaal geen 100% garantie is, ook in vredestijd en als er geen ernstige rampen ofzo zijn?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:29:
Begrijp ik nu goed dat het garantiestelsel helemaal geen 100% garantie is, ook in vredestijd en als er geen ernstige rampen ofzo zijn?
Correct, het is geen 100% garantie. De kans is zeer groot dat de staat bijspringt omdat ze verplicht zijn dit te doen. Maar zodra shit hits the fan weet je niet wat er echt gaat gebeuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
De 100.000 euro garantie is wél wettelijk geregeld. Er is nog een optie waar ik destijds aan voorbij ben gegaan: Een "verplichte" overname door een concurrent.

Volgens mij was de eerste situatie waarin dit was voorgekomen in Spanje. Banco Popular is toen voor een symbolisch bedrag (1 euro ofzo) door Banco Santander overgenomen, om te voorkomen dat die bank zou omvallen. Ik vermoed dat dit altijd wenselijker gaat zijn voor een overheid en centrale bank, dan dat de belastingdraaier ervoor moet opdraaien.

EDIT: En een recent voorbeeld is natuurlijk Credit Suisse dat is opgeslurpt door UBS. En hier is dus zelfs een hele grote speler overgenomen, nog niet eens een kleintje in de markt.

[ Voor 11% gewijzigd door Elandenmelk op 01-09-2023 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 09:32

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:45:
[...]

Correct, het is geen 100% garantie. De kans is zeer groot dat de staat bijspringt omdat ze verplicht zijn dit te doen. Maar zodra shit hits the fan weet je niet wat er echt gaat gebeuren.
Dat zou theoretisch ook voor Nederland kunnen gelden?

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

JT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 10:47:
[...]

Dat zou theoretisch ook voor Nederland kunnen gelden?
Correct!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankenstein
En dan geldt dus ook, dat als banken verplicht zijn elkaar over te nemen, dat een spreidende spaarder alsnog meer dan 100k bij 1 bankbedrijf kan hebben ondergebracht.

Zo zeker is zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
indica schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:45:
Even twee vragen:

Heeft iemand al ervaring met het terugvragen van bronbelasting (Advanzia) en is dit een gehele of gedeeltelijke teruggave?

Consorsbank keert rente per kwartaal uit. Krijg je wel je opgebouwde rente uitgekeerd als je vroegtijdig je rekening beëindigd?
Ik heb ook geld staan bij Advanzia. Ik dacht dat Advanzia bronbelasting vrij was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:49
Na drieenhalve maand is de VW rekening ook voor mij een feit! (nu nog bepalen wat er mee te doen)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Jack1 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 11:10:
[...]

Ik heb ook geld staan bij Advanzia. Ik dacht dat Advanzia bronbelasting vrij was?
Deze is ook bronbelastingvrij mits je opgegeven hebt dat je in Nederland woont.
Ze geven het saldo aan de fiscus door (vraag mij af of dat echt zo is, moest het vorig jaar toch echt zelf invullen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14:51

Geen enkele garantie is 100%. De waarde van iedere garantie hangt af van degene die de garantie toezegt.

Als in Nederland het garantiefonds ontoereikend is, dan moeten overige Nederlandse banken een extra bijdrage leveren. Als de schade zo groot is dat dit niet door de overige Nederlandse banken betaald kan worden, dan kunnen ze geld van derden aantrekken. Als dit nodig zou zijn, dan lijkt me de kans groot dat de staat hierop inspringt of dat de staat garanties afgeeft. Je krijgt dan een soort "bijna staatsobligaties" die vermoedelijk behoorlijk aantrekkelijk zijn voor investeerders.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik quote mezelf even omdat ik een aantal vragen met dezelfde strekking zie. Dit Self-assessment for tax residency-formulier heeft iedereen ingevuld bij aanvragen i.v.m. de bronbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Iemand al rente ontvangen van Advanzia? Zou toch einde van de maand zijn in voorwaarden. Ik heb niets ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Obeja schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:52:
Iemand al rente ontvangen van Advanzia? Zou toch einde van de maand zijn in voorwaarden. Ik heb niets ontvangen.
Nee nog niet. Vorige keren ook rond de avond pas gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:01:
[...]

Nee nog niet. Vorige keren ook rond de avond pas gekregen.
Ok dank. Eerste rentebetaling bij Advanzia, vandaar de vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Obeja schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:04:
[...]

Geen probleem! Ik had hetzelfde de eerste keer. Je zal zien dat het vanavond erop staat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38
Frankenstein schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 21:21:

8 Jahre 4,00% fest
9 Jahre 4,10% fest
10 Jahre 4,20% fest

Via Raisin bij Banco Progetto ook 4,20% voor 1 jaar vast. Vind 10 jaar vast iets teveel van het goede..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

sanook

_/-\o_

tiesvts schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 18:38:
[...]

Via Raisin bij Banco Progetto ook 4,20% voor 1 jaar vast. Vind 10 jaar vast iets teveel van het goede..
Is maar de vraag of je bij 10x 1 jaar op 4,2 per jaar uit zult komen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Obeja schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 16:04:
[...]

Ennn de rente is binnen. Bij jou ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:20:
[...]

Ennn de rente is binnen. Bij jou ook?
Mijn "Aktuelles Guthaben" is ook aangepast idd.

[ Voor 24% gewijzigd door sanook op 01-09-2023 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:26
sanook schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:19:
[...]

Is maar de vraag of je bij 10x 1 jaar op 4,2 per jaar uit zult komen natuurlijk.
Vraag is denk ik eerder of je je geld daadwerkelijk zo lang wilt vastzetten of dat je na een aantal jaar er een bestemming voor hebt gevonden.
Waarschijnlijk kun je ook beter gaan beleggen als je van plan bent het voor zo'n lange periode opzij te zetten, met als voordeel dat je het altijd weer kunt verkopen (tegen de dan geldende koers)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

JohanNL schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:22:
[...]

Vraag is denk ik eerder of je je geld daadwerkelijk zo lang wilt vastzetten of dat je na een aantal jaar er een bestemming voor hebt gevonden.
Waarschijnlijk kun je ook beter gaan beleggen als je van plan bent het voor zo'n lange periode opzij te zetten, met als voordeel dat je het altijd weer kunt verkopen (tegen de dan geldende koers)
Die afweging is voor iedereen anders, en daar had mijn reactie ook niet mee te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
De rente is bijgeschreven bij Advanzia.. het is goed gegaan, en weer meer dan berekend... :) iig minimaal die 3,60%

[ Voor 11% gewijzigd door Juan op 01-09-2023 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

Juan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:30:
De rente is bijgeschreven bij Advanzia.. het is goed gegaan, en weer meer dan berekend... :) iig minimaal die 3,60%
Misschien klopt je berekening (nog steeds) niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
sanook schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 19:35:
[...]

Misschien klopt je berekening (nog steeds) niet?
@sanook
Heb je een PB gestuurd met een berekening die ik gebruik.

Snap het niet.. bij de rekening van de vrouw zat ik 2 EUR naast, in mijn nadeel (3,4%)
Bij de rekening van mij, zat ik er 9 EUR naast in mijn voordeel (3,6%)

Heb zojuist nog eens de mutatiedatums opnieuw gevuld, maar blijf op 94 EUR uit komen aan rente, vanaf 11 Augustus, maar heb 104 EUR gekregen, het tarief is vanaf 11 augustus gaan lopen.

Zelfs als ik het aanpas naar 3,66% in mijn berekening, kom ik op 96 EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:13
FitTiv schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Inmiddels bijna 2 weken verder en nog steeds niks gehoord. Sjonge jonge. Morgen maar weer eindeloos in de wacht hangen dan!
Uiteindelijk met een ander email adres een nieuw account aangemaakt, en dit keer binnen 2 dagen geaccepteerd. 7(8)7

Naja, het sparen kan beginnen. :)

EDIT: gaat over Raisin

[ Voor 3% gewijzigd door FitTiv op 02-09-2023 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Heb je het over Advanzia?
En vriend van mij heeft wel een mail gehad dat het account geopend is, maar kan niet inloggen, krijgt steeds een melding dat het account niet bestaat (w910). Ze reageren niet op mails hierover.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Gaat over Raisin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
Wanneer is deze geopend? Duurt ongeveer 2 dagen na opening dat je kan inloggen.
Juan schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 10:55:
Heb je het over Advanzia?
En vriend van mij heeft wel een mail gehad dat het account geopend is, maar kan niet inloggen, krijgt steeds een melding dat het account niet bestaat (w910). Ze reageren niet op mails hierover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Hij heeft de 19e geopend en op 25e mail gehad met IBAN nr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 18:22

fjs

PSN: ftltc

Hoor niet veel meer over Nederlandse rente verhoging op spaarrekeningen. Ondertussen lopen de banken in Nederland lekker binnen.

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
fjs schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:30:
Hoor niet veel meer over Nederlandse rente verhoging op spaarrekeningen. Ondertussen lopen de banken in Nederland lekker binnen.
Rabo heeft IIRC vorige maand nog eerst naar 1,25% verhoogd en daarna halverwege naar 1,5%? Dat zijn dan dus twee verhogingen in 1 maand. Uiteraard blijven de grootbanken daarmee wel nog steeds flink achter bij andere Nederlandse banken die al 2%+ bieden en buitenlandse banken die al tegen de 3% hikken of er zelfs (flink) overheen gaan met (tijdelijke) acties. Maar ook Nederlandse grootbanken hebben recentelijk dus nog verhoogd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juan
LPB loopt flink achter…ze zitten gewoon op de ECB te wachten…😡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-09 14:58
RobertMe schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:36:
[...]

Rabo heeft IIRC vorige maand nog eerst naar 1,25% verhoogd en daarna halverwege naar 1,5%? Dat zijn dan dus twee verhogingen in 1 maand. Uiteraard blijven de grootbanken daarmee wel nog steeds flink achter bij andere Nederlandse banken die al 2%+ bieden en buitenlandse banken die al tegen de 3% hikken of er zelfs (flink) overheen gaan met (tijdelijke) acties. Maar ook Nederlandse grootbanken hebben recentelijk dus nog verhoogd.
Klopt, en die discussie is pas nog op nu.NL ook gevoerd. De Nederlandse banken hoeven niet zo hoog de spaar rente percentages te verhogen.
A. Ze zitten niet op nog meer spaargeld te wachten want ze hebben al zoveel geld van hun klanten op de gewone en spaarrekeningen.
B. De meeste Nederlanders houden niet van bank veranderen of elders een spaarrekening te openen (geen interesse en/of teveel moeite). De Nederlandse groot- en Volksbanken weten dat ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Juan schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 14:53:
LPB loopt flink achter…ze zitten gewoon op de ECB te wachten…😡
Tuurlijk niet. De ECB heeft volgens mij én vaker én met grotere "percentages" (/procentpunten) verhoogd de afgelopen maanden. Denk dat LPB afgelopen ~6 maanden alleen een stapje naar 1,5% en de huidige 1,85% heeft gezet? Zelfs de grootbanken hebben dan vaker en meer verhoogd in die periode voor mijn gevoel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13:47
Ik schreef het circa twee weken geleden ook al, maar het lijkt er steeds meer op dat de verhogingen van de spaar- en depositorente stagneren. Ik zit wellicht toch te veel af te wachten in de hoop dat een en ander nog wat stijgt. 4% voor een deposito van één jaar is enkel wel zo ongeveer de ondergrens voor mij nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JJ1984 schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 19:59:
Ik schreef het circa twee weken geleden ook al, maar het lijkt er steeds meer op dat de verhogingen van de spaar- en depositorente stagneren. Ik zit wellicht toch te veel af te wachten in de hoop dat een en ander nog wat stijgt. 4% voor een deposito van één jaar is enkel wel zo ongeveer de ondergrens voor mij nu.
Kun je nagaan hoe snel het veranderd is. Nog niet zo lang geleden konden we alleen maar dromen van een rente in de richting van 4% en was dat meer iets van 'vroeger'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Als de ECB in September nog 0,25% omhoog gaat, is er nog wat ruimte denk ik, maar dan is het daarna wel klaar.

Heb nu 5x 10k voor 4,2% afgesloten de afgelopen 2 maanden, voor 1 jaar vast..
Kijken hoe we er in augustus 2024 voorstaan met de rente...Wellicht wat spijt, als ik niet langer vast gezet heb, als er tegen die tijd al weer een verlaging gedaan is door ECB.. volgensmij willen ze tussen rond de 3% ECB rente uitkomen voor langere termijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Bij Revolut kun je blijkbaar dat Premium abbo een maand proberen, waardoor je gratis van die verhoogde rentes gebruik kunt maken; 3,48% EUR, 4,84% GBP en 4,73% USD op dit moment.
Nu moest ik hiervoor wel nieuwe spaarpotjes c.q. '' flexibele rekeningen '' openen om de verhoogde rente te ontvangen, want de al bestaande behouden de lagere rente.
Dit suggereert dat je mogelijk ook na de proefperiode gebruik kunt maken van de verhoogde rente, zolang je deze nieuwe '' flexibele rekeningen '' maar niet sluit.
Wellicht toch weer interessant dan als alternatief voor Wise, want bij Revolut gaat de rentebijschrijving wel correct ( herbelegging is wel maandelijks ) en de rente is hiermee notabene net iets hoger ;)
Mocht het niet werken zoals bovenstaande, is het toch nog een maand bruikbaar geweest.

NB: Wel binnen 14 dagen opzeggen en géén premium kaart aanvragen.
Zie voorwaarden: https://www.revolut.com/legal/PaidPlanFreeTrial/

[ Voor 12% gewijzigd door JohanNL op 03-09-2023 11:48 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:26
Juan schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 20:46:

volgensmij willen ze tussen rond de 3% ECB rente uitkomen voor langere termijn
Volgens mij is de rente die de ECB vaststelt slechts een middel en geen doel. Als de economie in de hele eurozone flink op z’n gat ligt, dan zal de rente echt geen 3% blijven. Inflatie rond de 2% krijgen/houden is bij mijn weten het doel van de ECB-renteverhogingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 23:41:
Wellicht toch weer interessant dan als alternatief voor Wise, want bij Revolut gaat de rentebijschrijving wel correct ( herbelegging is wel maandelijks ).
Ook bij Wise gaat de bijschrijving
helemaal correct. Zowel Revolut als Wise gebruiken dagelijkse bijschrijving.

Edit: Ik heb Revolut geprobeerd. Voor premium moet ik gelijk 9.99 p/m betalen. Ik zie geen melding van een gratis maand. Waar heb jij dat gevonden?

[ Voor 40% gewijzigd door Pistachenootje op 03-09-2023 08:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Belgische bankpresident denkt dat ECB rente verder gaat verhogen

https://www.nu.nl/economi...verder-gaat-verhogen.html

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:09
marcelcee schreef op zondag 3 september 2023 @ 01:01:
[...]

Volgens mij is de rente die de ECB vaststelt slechts een middel en geen doel. Als de economie in de hele eurozone flink op z’n gat ligt, dan zal de rente echt geen 3% blijven. Inflatie rond de 2% krijgen/houden is bij mijn weten het doel van de ECB-renteverhogingen.
En "Inflatie rond de 2% krijgen/houden" is op zijn beurt dan weer een middel om een ander doel te bereiken. En zo door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:45:
[...]
Edit: Ik heb Revolut geprobeerd. Voor premium moet ik gelijk 9.99 p/m betalen. Ik zie geen melding van een gratis maand. Waar heb jij dat gevonden?
Dat weet ik zelf nu ook niet meer precies, mogelijk is het persoonlijk dan.
Staat een beetje vreemd in de voorwaarden, maar is persoonlijk inderdaad.

[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 03-09-2023 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
W1ck1e schreef op zondag 3 september 2023 @ 10:17:
[...]
En "Inflatie rond de 2% krijgen/houden" is op zijn beurt dan weer een middel om een ander doel te bereiken. En zo door.
De inflatie beperkt houden is voor de ecb wel een einddoel. "Ons hoofddoel is het handhaven van prijsstabiliteit"

Uiteraard is het voor andere onderdelen van de economie eerder een middel om andere doelen te bereiken, maar voor de ecb is dat van ondergeschikt belang.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 3 september 2023 @ 07:45:
[...]

Ook bij Wise gaat de bijschrijving
helemaal correct. Zowel Revolut als Wise gebruiken dagelijkse bijschrijving.

Het volgende lijkt ook te werken en is nog veel beter:

Zorg voor voldoende saldo op je rekening voor een maand ultra abonnement, activeer het maandelijkse ultra abonnement, maak nieuwe ' flexibele rekeningen ' aan en zeg het ultra abonnement weer op.
Het geld dat je hebt betaald krijg je direct weer terug en de nieuwe ' flexibele rekeningen ' blijven gewoon bestaan met de rente die hoort bij het ultra abonnement.

Rente op euro is hiermee 3,73% :)

Nb: maak géén betaalkaart aan als er om wordt gevraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:22:
[...]

Zorg voor voldoende saldo op je rekening voor een maand ultra abonnement, activeer het maandelijkse ultra abonnement, maak nieuwe ' flexibele rekeningen ' aan en zeg het ultra abonnement weer op.
Het geld dat je hebt betaald krijg je direct weer terug en de nieuwe ' flexibele rekeningen ' blijven gewoon bestaan met de rente die hoort bij het ultra abonnement.

En je weet zeker dat dit werkt? Wanneer heb jij het gedaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:47:
[...]

En je weet zeker dat dit werkt? Wanneer heb jij het gedaan?
Vanochtend, tot nu toe werkt het nog.
Maar je hebt natuurlijk gelijk dat ze dit op elk moment zouden kunnen aanpassen, dus ik laat het de komende dagen wel weten of daadwerkelijk de hogere rente wordt bijgeschreven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:10
JohanNL schreef op zondag 3 september 2023 @ 13:22:
[...]

Quote uit de voorwaarden voor Ultra: "We may charge a fee if you end the subscription within 10 months of it starting. [...] We may restrict your right to upgrade or downgrade your subscription more than once in a 12-month period."

Kortom: proceed at your own risk, ze mogen je geld in rekening brengen voor het meteen weer opzeggen van het abonnement. En als je iets dergelijks in het afgelopen jaar al eerder hebt gedaan, mogen ze zelfs helemaal weigeren om je het Ultra-abonnement meteen weer op te laten zeggen. Dat het iemand anders is gelukt, is geen garantie dat het jou ook lukt (zeker niet als nu opeens een hele hoop mensen dit gaan proberen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Anakha schreef op zondag 3 september 2023 @ 14:11:
[...]

Quote uit de voorwaarden voor Ultra: "We may charge a fee if you end the subscription within 10 months of it starting. [...] We may restrict your right to upgrade or downgrade your subscription more than once in a 12-month period."

Kortom: proceed at your own risk, ze mogen je geld in rekening brengen voor het meteen weer opzeggen van het abonnement. En als je iets dergelijks in het afgelopen jaar al eerder hebt gedaan, mogen ze zelfs helemaal weigeren om je het Ultra-abonnement meteen weer op te laten zeggen. Dat het iemand anders is gelukt, is geen garantie dat het jou ook lukt (zeker niet als nu opeens een hele hoop mensen dit gaan proberen).
Klopt, alleen nu vergeet je het gedeelte als je binnen 14 dagen opzegt.

@Pistachenootje Helaas zie ik nu dat ze de potjes al hebben omgezet naar de lagere rente van het standaard pakket.
In theorie zou je dan nog om de 2 weken een nieuw abbo kunnen laten lopen en deze binnen de bedenkperiode annuleren, maar dat gaat me wat te ver en zullen ze waarschijnlijk uiteindelijk ook wel opmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

sanook schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Zojuist ook de email met bevestiging dat het account geopend is. Nu wachten op de post met verdere gegevens. Aanvraag op de Consors website was op 2 augustus dus loopt bij elkaar al ruim 2 weken.
Helaas ga ik dit weekend voor 2 weekjes met vakantie dus zal dit pas op kunnen pakken in september. Hierdoor loopt het sluiten (en opnieuw openen) van de huidige Advanzia rekening wat vertraging op.
Update van het openen van account bij Consorsbank: 23 augustus de papieren ontvangen. Vanwege vakantie vandaag account volledig geopend en test overboeking gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Weet iemand wat bij Wise de EUR assistance fee wil zeggen?
Daar is 2 ct voor afgeschreven nu.. is dat de 0,37% fee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Als de ECB in September nog 0,25% omhoog gaat, is er nog wat ruimte denk ik, maar dan is het daarna wel klaar.

Kijken hoe we er in augustus 2024 voorstaan met de rente...Wellicht wat spijt, als ik niet langer vast gezet heb, als er tegen die tijd al weer een verlaging gedaan is door ECB.. volgensmij willen ze tussen rond de 3% ECB rente uitkomen voor langere termijn
Maar wat als de oorlog in Oekraïne / met Rusland opeens een andere wending aanneemt? Dan is het niet daarna zomaar klaar. De rente kan volgend jaar misschien ineens hard omhoog gaan of juist omlaag. Dat weet je nooit helaas. Had ik maar een glazen bol. 8)

Mocht de oorlog over zijn en Poetin worden vervangen en/of een overeenkomst worden bereikt, wat zou dit dan betekenen voor de rente? Dat vraag ik me wel af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:41
Specialsta schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:12:
[...]
Mocht de oorlog over zijn en Poetin worden vervangen en/of een overeenkomst worden bereikt, wat zou dit dan betekenen voor de rente? Dat vraag ik me wel af.
Niets, want de rente is hoog om de inflatie te bestrijden en heeft niks (direct) te maken met Poetin.

Indirect dan weer wel, maar gaan we dan weer veel gas importeren van Rusland via Nordstream ? Olie, Olie gerelateerde producten ? Gaan andere landen dat (snel) weer doen ?
Dan zou het best kunnen dat inflatie, deflatie wordt en theoretisch we weer rap terug gaan naar negatieve rentes.

Maar zolang het olie kartel en andere soortgelijken bestaan, naast de logistieke problemen blijft de inflatie wel bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Specialsta schreef op maandag 4 september 2023 @ 14:12:
[...]

Maar wat als de oorlog in Oekraïne / met Rusland opeens een andere wending aanneemt? Dan is het niet daarna zomaar klaar. De rente kan volgend jaar misschien ineens hard omhoog gaan of juist omlaag. Dat weet je nooit helaas. Had ik maar een glazen bol. 8)

Uiteraard kan en zal er van alles gebeuren als die oorlog een andere wending neemt. Maar de grote angst was vorig jaar volgens mij dat we in een inflatie-versterkende spiraal terecht zouden komen waar we nauwelijks meer uit zouden komen. Het lijkt er op dat dit wel enigszins meevalt. En er c.p. geen extra draconische maatregelen nodig zijn om de inflatie in te dammen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:26:
Weet iemand wat bij Wise de EUR assistance fee wil zeggen?
Daar is 2 ct voor afgeschreven nu.. is dat de 0,37% fee?
Bij mij is 1 september een "assets fee" afgeschreven. Vervolgens kan ik klikken op "what is this fee" voor uitleg. (Vandaag heb ik een "balance cashback" ontvangen. Ook daar is een uitleg van beschikbaar. Maar dit laatste heeft niets met de interest account te maken.)

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 04-09-2023 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
In de mail van Wise die ik vanochtend heb ontvangen staat dit:
How cashback is calculated
We're giving you cashback for any EUR, GBP or USD balances you held with us in augustus 2023. The annualised cashback rate has been calculated as 1.89% for EUR, 3.12% for GBP and 3.85% for USD you held.
Wise Europe operates within the tax jurisdiction of Belgium, where cashback is liable for 30% withholding tax. We deduct this tax before cashback is paid into your account and pay the Belgian tax authorities.
For example — if you held a balance of 1,000 GBP and a jar of 2,000 EUR for a whole month, you would receive 1.85 GBP back to your balance and 2.24 EUR into your jar. We would have already deducted 30% to pay the withholding tax for both transactions.
Of heeft dit niets met dat earn programma te maken ( in geldmarktfondsen ) ?
Edit: blijkbaar heb ik een dag rente ontvangen door het bij wise buiten die fondsen te parkeren.

[ Voor 9% gewijzigd door JohanNL op 04-09-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Een vraag wat vaker voorbij is gekomen betreft Advanzia, maar lees toch verschillende ervaringen. Tot wanneer loopt de actie rente nou precies?

01/08/2023 OPENING BALANCE 0.00
14/08/2023 PAYMENT 1.00
16/08/2023 PAYMENT 5,000.00

Betreft bovenstaande is dat t/m eind januari 2024 of t/m eind februari 2024?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:06:
Of heeft dit niets met dat earn programma te maken ( in geldmarktfondsen ) ?
Edit: blijkbaar heb ik een dag rente ontvangen door het bij wise buiten die fondsen te parkeren.
Inderdaad.
"You won’t receive cashback if:
- your money on a balance is held in our Assets funds — Interest or Stocks (any days you hold money as Assets won’t be eligible for cashback).-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:57
Nordax geeft ieder kwartaal rente, dat is 1 jan, 1 april, 1 juli, 1 okt dan neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Santee schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:30:
Nordax geeft ieder kwartaal rente, dat is 1 jan, 1 april, 1 juli, 1 okt dan neem ik aan?
Als het goed is wel. Alleen…..is het ergens in de Raisin app te zien, hoeveel rente je bij een van de deelnemende banken hebt opgebouwd, zoals bij Nordax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
JohanNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:06:
In de mail van Wise die ik vanochtend heb ontvangen staat dit:

[...]

How cashback is calculated
We're giving you cashback for any EUR, GBP or USD balances you held with us in augustus 2023. The annualised cashback rate has been calculated as 1.89% for EUR, 3.12% for GBP and 3.85% for USD you held.
Wise Europe operates within the tax jurisdiction of Belgium, where cashback is liable for 30% withholding tax. We deduct this tax before cashback is paid into your account and pay the Belgian tax authorities.
For example — if you held a balance of 1,000 GBP and a jar of 2,000 EUR for a whole month, you would receive 1.85 GBP back to your balance and 2.24 EUR into your jar. We would have already deducted 30% to pay the withholding tax for both transactions.
Dank je voor de info over de Asset Fee, dat is duidelijk, maar van die witholding tax word ik niet vrolijk.. Dan snap ik wel dat ik voor mijn gevoel veel te weinig krijg.. :(

Weer iets wat niet van te voren goed duidelijk gemaakt is/word, 0,96% van die 3,19% ben je kwijt aan bronbelasting.. dus maar 2% krijg je, en dan ook nog eens die fee van 0,37%
Die mail heb ik niet gehad trouwens.
Maar weer snel mee kappen, dan maar 1,85% bij LPB zonder vertraging / bronbelasting / fee, en evt. andere verassingen waar ze mee komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Juan op 04-09-2023 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:55:
[...]
Dank je voor de info over de Asset Fee, dat is duidelijk, maar van die witholding tax word ik niet vrolijk.. Dan snap ik wel dat ik voor mijn gevoel veel te weinig krijg.. :(
Wat je daar quote gaat niet over de 'asset fee' en niet over de interest account. Bij de interest account krijg je echt 3.19% na aftrek van kosten. Reken maar na.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 04-09-2023 18:03 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Datisraar schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:52:
[...]

Als het goed is wel. Alleen…..is het ergens in de Raisin app te zien, hoeveel rente je bij een van de deelnemende banken hebt opgebouwd, zoals bij Nordax?
Het vervelende is... die informatie hebben ze wel, en sturen ze zelfs naar de browser, maar wordt niet op het scherm getoond. Je kan het achterhalen als je overweg kunt met de developer tools van je browser.

Open de network tab van de dev tools, en open de pagina met de actieve spaarrekeningen. Zoek naar de 'das/v1/deposits' request, dan zie je de opgebouwde rente onder de key "total_accrued_interest_amount".

Let op, er is ook een 'dbs/v1/deposits' request, dat is 'm niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 17:55:
[...]

Weer iets wat niet van te voren goed duidelijk gemaakt is/word, 0,96% van die 3,19% ben je kwijt aan bronbelasting.. dus maar 2% krijg je, en dan ook nog eens die fee van 0,37%
Die mail heb ik niet gehad trouwens.
Maar weer snel mee kappen, dan maar 1,85% bij LPB zonder vertraging / bronbelasting / fee, en evt. andere verassingen waar ze mee komen.
Nee dit heeft te maken met als je je geld gewoon bij de bank van Wise zou aanhouden, doordat de rekening nog omgezet moest worden stond het daar dus eerst nog een tijdje.
Duidelijk is het zeker niet, maar ik had er zelf ook niet op gerekend dat ze dan rente aan je zou uitkeren.
Een betaalrekening mét rente dus in feite, dat is best uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Pistachenootje schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:02:
[...]

Wat je daar quote gaat niet over de 'asset fee' en niet over de interest account. Bij de interest account krijg je echt 3.19% na aftrek van kosten. Reken maar na.
Aangepast, het stukje over "de rente berekening" dat neemt hij niet mee in de quote.. blijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
JohanNL schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:04:
[...]

Nee dit heeft te maken met als je je geld gewoon bij de bank van Wise zou aanhouden, doordat de rekening nog omgezet moest worden stond het daar dus eerst nog een tijdje.
Duidelijk is het zeker niet, maar ik had er zelf ook niet op gerekend dat ze dan rente aan je zou uitkeren.
Een betaalrekening mét rente dus in feite, dat is best uniek.
Dankje voor alle info, stop er maar weer mee, volgensmij word ik er onderaan de streep niet beter van.
Had gehoopt als mooi alternatief op LPB, maar als je je overboeking niet goed timed, krijg je geen rente over bedragen, terwijl ze bv wel degelijk van bv maaandag op dinsdag op de rekening stond.

Dus als je ma om 22:00 10k overboekt, en dat om 9:00 op dinsdag er weer afhaalt, ontvang dus geen rente erover, omdat ze het bedrag in die tussentijd niet omgezet hebben in "interest"
Dan heb je dus eigenlijk niets aan IP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:04:
[...]
Aangepast, het stukje over "de rente berekening" dat neemt hij niet mee in de quote.. blijkbaar
Dat stuk dat @JohanNL postte gaat uitsluitend over tegoed dat je aanhoudt zonder de interest aan te zetten. Is dus niet van toepassing op de 'interest account'.

Wise met interest aan geeft flink meer rente dan LPB. Is ook eenvoudig na te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:08:
[...]
Dus als je ma om 22:00 10k overboekt, en dat om 9:00 op dinsdag er weer afhaalt, ontvang dus geen rente erover, omdat ze het bedrag in die tussentijd niet omgezet hebben in "interest"
Is dat een realistisch scenario? Voor mij in ieder geval niet.

Ik heb wel wat aan IP omdat ik nu geen tegoed hoef aan te houden op mijn Rabo betaalrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Zr40 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:03:
[...]

Het vervelende is... die informatie hebben ze wel, en sturen ze zelfs naar de browser, maar wordt niet op het scherm getoond. Je kan het achterhalen als je overweg kunt met de developer tools van je browser.

Open de network tab van de dev tools, en open de pagina met de actieve spaarrekeningen. Zoek naar de 'das/v1/deposits' request, dan zie je de opgebouwde rente onder de key "total_accrued_interest_amount".

Hi @Zr40

Kan dit ook op een Mac? met Safari?
Ik heb wel een "Debug" menu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:08:
[...]

Dankje voor alle info, stop er maar weer mee, volgensmij word ik er onderaan de streep niet beter van.
Had gehoopt als mooi alternatief op LPB, maar als je je overboeking niet goed timed, krijg je geen rente over bedragen, terwijl ze bv wel degelijk van bv maaandag op dinsdag op de rekening stond.

Volgens mij haal je een paar dingen door elkaar :)

1. Je krijgt 'balance cashback' voor geld dat niet in het MMF zit. Het wordt per dag bijgehouden, en ik geloof dat het ergens in de tweede week van de volgende maand wordt uitbetaald. De 30% Belgische belasting heeft alleen hierop betrekking.
2. Het duurt even voordat met nieuw gestort geld ingestapt kan worden in het MMF. Voor de dag (of dagen, als er een weekend tussen zit) dat je wacht krijg je bovenstaande 'balance cashback'.
3. Het MMF wordt per dag meer waard. Je ziet vanaf de dag nadat dat het geld in het MMF zit het saldo stijgen. Zaterdag en zondag doen ook mee maar de terugkoppeling vanuit het MMF vindt alleen op beursdagen plaats.
4. De kosten van het MMF zitten in de koers van het MMF verwerkt.
5. De beheerkosten van Wise worden aan het begin van de maand afgeschreven met omschrijving 'Assets fee'. Dit wordt alleen berekend voor de dagen dat je daadwerkelijk gebruik hebt gemaakt van het MMF en alleen voor het deel van je geld dat daadwerkelijk in het MMF zit.

Dat gezegd hebbende: als een product voor iemand te complex is, dan is dat een uitstekende reden om dat product niet te gebruiken. Er zijn genoeg alternatieven om te sparen met een prima rente, en het is echt niet nodig om 'goed' af te slaan in de zoektocht naar 'ietsje beter'. Zeker als dat betekent dat je gebruik moet maken van producten die ingewikkeld zijn. :)
Juan schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:15:
[...]

Hi @Zr40

Kan dit ook op een Mac? met Safari?
Ik heb wel een "Debug" menu.
Vast wel, maar ik kan je er niet mee helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dankje, ik wil het makkelijk kunnen controleren, en ik heb echt het gevoel dat ik veel minder heb gekregen, dan als ik die bedragen op LPB had gezet, met 1,85%

Nu 19ct ontvangen rente, bij LPB had ik zover ik zie meer gekregen als ik het daarop op geparkeerd had.
Ik gebruik een LPB alleen maar voor het "snelle geld"
Ik doe mijn uitgaves per dag, en aan het einde van de dag room ik af via LPB, over het restant krijg ik dan nog een beetje rente. Lijkt erop dat ik Wise niet op dezelfde manier kan gebruiken.
Ik vind het lastig te controleren, of ik wel de rente krijg die ik verwacht (in EUR) met alle Fee/vertraging etc..
Ik mis denk ik zo'n 10 ct, kruimelwerk, maar 1mio x 1ct.. is toch veel geld.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Nu online

sanook

_/-\o_

sanook schreef op maandag 4 september 2023 @ 12:05:
[...]

Update van het openen van account bij Consorsbank: 23 augustus de papieren ontvangen. Vanwege vakantie vandaag account volledig geopend en test overboeking gedaan.
Bij Consors zie ik dat er een limiet is als je geld wilt overboeken naar een andere rekening. Er staat 25.000 euro. Weet iemand of deze limiet te verhogen is want heb geen zin om bij opheffen 4 dagen nodig te hebben om de rekening leeg te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
xileS schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:07:
Een vraag wat vaker voorbij is gekomen betreft Advanzia, maar lees toch verschillende ervaringen. Tot wanneer loopt de actie rente nou precies?

01/08/2023 OPENING BALANCE 0.00
14/08/2023 PAYMENT 1.00
16/08/2023 PAYMENT 5,000.00

Betreft bovenstaande is dat t/m eind januari 2024 of t/m eind februari 2024?
Op basis van mijn ervaring loopt de actierente dan tot eind februari. Je kunt het altijd bij Advanzia even navragen via de email. Het antwoord zal waarschijnlijk even op zich laten wachten. Anders via de telefoon. Dan weet je het in ieder geval zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Datisraar
Zr40 schreef op maandag 4 september 2023 @ 18:03:
[...]

Bedankt voor je reactie, ligt niet aan jou maar voor mij te ingewikkeld om dat te achterhalen. Apart dat het niet direct inzichtelijk is. Dan is dat bijvoorbeeld bij Bunq Easy savings wél heel makkelijk in te zien in de app.

[ Voor 5% gewijzigd door Datisraar op 04-09-2023 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Het is wel apart dat ze het blijkbaar wel op de site vermelden, maar niet laten zien.
Misschien dat ze teveel discussie denken te krijgen, als men denkt dat het niet klopt.
En daarom maar niet laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Andere mogelijkheid is dat ze bezig zijn om het te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel111
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06:55

@Juan waar heb je dit afgesloten? Ik overweeg hetzelfde te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan

Pagina: 1 ... 130 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling