Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.246 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevindg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-09 22:56
Cis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Dus het antwoord is: het wordt op je Raisin rekening gestorneerd, doch met vertraging.

?
Ja dat vermoed ik wel! Heb nog niks gestort gekregen. Even afwachten vandaag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:09
RobertMe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
maar Raisin zelf spreekt nog steeds over cheques (kun je in NL niet inwisselen)
Nee hoor. Ik zou sowieso niet meer over die cheques beginnen, jij weet ook dat dat achterhaald is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Mijn Raisin rekening is geopend, dat is echt veel sneller dan ik verwacht had :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

sanook

_/-\o_

Weet iemand hoe lang het kan duren bij Consors voor je rekening geopend is? Ik heb 7 aug de adres verificaties per post opgestuurd, als ik het goed begrepen heb krijg ik weer per post een brief met account gegevens. Hoe lang kan dat duren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Nee hoor. Ik zou sowieso niet meer over die cheques beginnen, jij weet ook dat dat achterhaald is.
Nou...
Uitbetaling vindt plaats door middel van een cheque of een andere methode zoals in de toekomst door de Riksgälden kan worden bepaald. Nederlandse banken betalen niet langer cheques uit. Als gevolg hiervan kan een klant belemmeringen ervaren bij het inwisselen van de ontvangen cheque en genoodzaakt zijn een bankrekening te openen bij een buitenlandse bank om uitbetaling van een cheque mogelijk te maken.
Dat staat toch echt nog steeds in het "Informatieblad voor rekeninghouders over depositogarantie", waarmee je akkoord moet gaan (dat je dat document gelezen hebt) bij het openen van een rekening (bij Nordax).

En dat is dus precies mijn punt, Riksgälden zegt A, Raisin zegt B. Waarbij de bron voor mij v.w.b. Riksgälden ook nog eens Tweakers is op basis van een reactie van een mail. Daarmee wil ik niet zeggen dat die medetweakers liegen of zo. Maar de "wij werken met de bank en Raisin samen om uit te betalen" terwijl Raisin dus iets anders aangeeft is op zijn minst raar.

En daarnaast wordt hier natuurlijk wel meer "FUD" verspreid. In de categorie dat Italië een bananenrepubliek zou zijn en nooit aan het DGS kan voldoen bv :p

To be clear, ik ben een week of drie terug Nordax klant geworden toen die duidelijkheid v.w.b. uitbalen van DGS in euro's op dezelfde dag (dus geen valuta risico want dezelfde koers) middels een overboeking naar de Raisin rekening (dus per definitie geen cheque "of [willekeurige] andere methode") er nog niet was. En heb twee spaarrekeningen en een deposito bij Banca Progetto. Dus voor mij zijn beide geen obstakel. En heb zelfs een Openbank rekening met dus erfbelasting verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Dat staat toch echt nog steeds in het "Informatieblad voor rekeninghouders over depositogarantie", waarmee je akkoord moet gaan (dat je dat document gelezen hebt) bij het openen van een rekening (bij Nordax).

En dat is dus precies mijn punt, Riksgälden zegt A, Raisin zegt B. Waarbij de bron voor mij v.w.b. Riksgälden ook nog eens Tweakers is op basis van een reactie van een mail. Daarmee wil ik niet zeggen dat die medetweakers liegen of zo. Maar de "wij werken met de bank en Raisin samen om uit te betalen" terwijl Raisin dus iets anders aangeeft is op zijn minst raar.
Ik denk eerder dat Raisin gewoon hun informatie nog niet heeft bijgewerkt. In sommige bedrijven gaat de informatieverwerking en het werkproces nou eenmaal erg langzaam en dat hoeft niet eens te liggen aan de welwillendheid van de betrokken medewerkers.
En daarnaast wordt hier natuurlijk wel meer "FUD" verspreid. In de categorie dat Italië een bananenrepubliek zou zijn en nooit aan het DGS kan voldoen bv :p
Ja maar de waarde van het garantiefonds is onvoldoende voor 1 bank, dominoeffect, enz, enz!! :+ Nee, het enige wat met de FUD wordt aangetoond is dat diegene niet weet hoe een DGS werkt en waarom dat juist een dominoeffect voorkomt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:48:
[...]

Ik denk eerder dat Raisin gewoon hun informatie nog niet heeft bijgewerkt. In sommige bedrijven gaat de informatieverwerking en het werkproces nou eenmaal erg langzaam en dat hoeft niet eens te liggen aan de welwillendheid van de betrokken medewerkers.
Sure, het kan heel veel :p Dat kon toen ook toen Riksgälden nog in cheques uitkeerde ("of een andere betaalmethode") :+.

Punt is dat op zijn minst de communicatie niet helder is. En technisch zullen er vast ook wel zaken voor nodig zijn. Immers kun je als klant alleen vanaf de vaste tegenrekening geld overboeken naar de Raisin rekening / IBAN, en zal er een uitzondering / special proces zijn voor de partnerbanken. Hoe dat voor de DGS instanties werkt, geen idee. Die zullen een normale SEPA boeking doen neem ik aan, afkomstig van een ander rekeningnummer dan de vaste tegenrekening van de klant, dus...? (Zou normaliter geblokkeerd worden, tenzij het systeem er op is aangepast).

* RobertMe heeft overigens ook geen idee hoe dat met de andere banken/landen/DGSen zit. Als Progetto omvalt of je als Raisin klant dan ook niks hoeft te doen en het saldo dan automatisch op de Raisin rekening wordt bijgeschreven of dat je het dan bv zelf moet regelen en je het naar een zelf opgegeven rekening kan laten overboeken. In het ene geval hoeft Raisin bij wijze van maar een rekeningnummer van een DGS op een whitelist te zetten, in het andere geval moeten ze daar mogelijk meer aanpassingen voor doen in programmatuur en processen.

• Pistachenootje
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:40:
[...]
Dat staat toch echt nog steeds in het "Informatieblad voor rekeninghouders over depositogarantie",
Het staat niet meer op de website, dat was mijn punt. Blijkbaar hebben ze nog niet alle documentatie geupdate.

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09 14:28
Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:41:
[...]

Bovendien kun je ze wel inwisselen in Duitsland (Reisebank) :9

• JoopXXX
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 00:46
JoopXXX schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 17:47:
Vraagjes over het openen van een deposit bij Raisin:

(gezocht via de zoekfunctie maar geen eenduidig antwoord kunnen vinden)

-wordt de aanvraag van een deposito al in behandeling genomen zonder dat het volledige depositobedrag al op de Raisin-rekening staat?
-zo ja, hoe lang van te voren (dus voordat je het bedrag overmaakt) kan je de deposito-aanvraag indienen?

Doel: het aantal dagen zonder rente zo klein mogelijk houden.
Ter volledigheid nog even de daadwerkelijke ervaring delen:

-vorige week woensdag deposito aangevraagd (Klarna)
-direct na aanvraag mail met verzoek bedrag over te maken
-dinsdag avond geld overgemaakt naar Raisin
-woensdag geld op Raisin rekening
-donderdag deposito gestart

Geen flauw idee of het week van te voren aanvragen het proces versneld heeft.
Het was i.i.g. geen probleem om de aanvraag een week open te laten staat en pas na een week het bedrag over te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door JoopXXX op 17-08-2023 11:32 ]

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Zr40 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:13:
Eigenlijk zijn we best verwend met instant payments. Raisin is er zelf nog niet op aangesloten, en dat merk je.

Het 'probleem' met Raisin is dat je altijd met twee overboekingen te maken hebt met Raisin als tussenstop, dus heb je twee keer een niet-instant payment. Dat voelt extra lang. Maar vergeet niet dat dit een paar jaar geleden nog normaal was als je een overboeking doet naar een andere bank.

Aan de andere kant, zo erg is het ook weer niet. Stel dat het extra lang duurt, 3 werkdagen en er zit ook nog een weekend tussen, dan kost dit je circa 1,5% van de gemiste nominale rente. Bij een nominale rente van 4% is dit een verlies van 0,06%. Niets om wakker van te liggen :)

Sneller is natuurlijk wel fijn voor de vrij opneembare spaarrekening, als je het onverwachts vandaag nodig hebt.
Jup ik ben verwend, vind het lang duren xD. Gisteren van 2 spaarrekeningen geld opgenomen op Raisin, omdat mijn Advanzia rekening geopend is. Ik denk dat mijn geld pas na het weekend op mijn bank heb en dan moet het nog naar Advanzia. Had het geloof ik net zo goed destijds op Bunq kunnen laten, door al die dagen mislopende rente.

En ook telkens de Raisin app openen om te kijken of het geld al op de Raisin rekening staat, naar mijn idee doen de meldingen het niet meer zo goed.

/edit
1 bedrag op de Raisin-rekening ontvangen en idd geen push melding ;s

[ Voor 7% gewijzigd door xileS op 17-08-2023 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:48:
[...]
Ja maar de waarde van het garantiefonds is onvoldoende voor 1 bank, dominoeffect, enz, enz!! :+ Nee, het enige wat met de FUD wordt aangetoond is dat diegene niet weet hoe een DGS werkt en waarom dat juist een dominoeffect voorkomt :)
Dat is denk ik niet het domino effect waar de meeste mensen bang voor zou zijn. Een imo reëler risico: De factoren die één bank laten omvallen hebben ook invloed op andere banken. Zie ook 2008 en de recentere situatie in de VS. En banken hebben vaak onderlinge connecties en verplichtingen. Bovendien kun je er van uit gaan dat wanneer een dergelijke situatie optreedt veel mensen hun geld bij banken weg gaan halen. Dan heb je een hoop ingrediënten voor een domino effect.

Dan is een DGS dat veel te klein is natuurlijk wel een potentieel probleem, zeker als de staat in financiële problemen komt.

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
Zie Griekenland - Europa zal nooit een staat laten wankelen laat staan omvallen. Whatever it takes.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 11:51:
[...]

Dat is denk ik niet het domino effect waar de meeste mensen bang voor zou zijn. Een imo reëler risico: De factoren die één bank laten omvallen hebben ook invloed op andere banken. Zie ook 2008 en de recentere situatie in de VS.
Volgens mij zijn dit toch situaties waarin het betreffende garantiestelsel zijn werk goed heeft gedaan? Je kan niet een risico duiden door te wijzen naar het succes van het garantiestelsel in een lastige periode :)

Wat betreft de situatie in de VS, de onderliggende oorzaken van het omvallen van die banken zijn wezenlijk anders, het kwam alleen min of meer gelijktijdig aan het licht dankzij de rentestijging. De betreffende banken zouden elk ook omgevallen zijn als er bij de andere 4 niets aan de hand geweest zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
Volgens mij zijn dit toch situaties waarin het betreffende garantiestelsel zijn werk goed heeft gedaan? Je kan niet een risico duiden door te wijzen naar het succes van het garantiestelsel in een lastige periode :)
Succes van garantiestelsel? Overheden hebben juist aan alle kanten moeten bijspringen om problemen te voorkomen.
Wat betreft de situatie in de VS, de onderliggende oorzaken van het omvallen van die banken zijn wezenlijk anders, het kwam alleen min of meer gelijktijdig aan het licht dankzij de rentestijging.
Precies mijn punt.

"Only when the tide goes out do you discover who's been swimming naked."
Warren Buffett

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 17-08-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Succes van garantiestelsel? Overheden hebben juist aan alle kanten moeten bijspringen om problemen te voorkomen.
Precies. Naast overheden ook de banken zelf trouwens, voor zover ze daar toe in staat zijn. Zelfs de kapitaalmarkt kan aangesproken worden. Zo werkt het garantiestelsel. Daarom zeg ik dat mensen die stellen dat enkel de waarde van het garantiefonds bepaalt hoe goed een stelsel is niet weten hoe het stelsel werkt.

De waarde van het garantiefonds is alleen van belang om de gedekte bedragen relatief snel uit te kunnen keren. Het fonds maakt het voor het stelsel mogelijk om de langlopende assets van de bank, zoals hypotheken, niet tegen een enorme discount te moeten liquideren.
Precies mijn punt.
Mijn punt is dat de rentestijging enkel een trigger is, niet een oorzaak. De problemen bij de betreffende banken bestonden al voordat de rente steeg. En het daar geldende garantiestelsel heeft deze ongelukkige samenloop van gebeurtenissen volledig gedekt. Zelfs het deel boven de officiële dekking. Een situatie waarin het resultaat beter is dan waar je vooraf op kon vertrouwen zie ik niet als argument waarom je niet zou kunnen vertrouwen op het stelsel.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2023 12:33 ]

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-09 14:23
Ter info:
Je kunt vanaf iedere andere rekening geld overboeken naar je Raisin-rekening. De enige voorwaarde is dat deze bankrekening op jouw naam staat. Dit kan dus een andere bankrekening zijn dan de vaste tegenrekening die je bij Raisin opgegeven hebt.
Dus niet alleen vanaf de vaste tegenrekening.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Vraagje, ik kan het even niet terugvinden. Bij een 1 jarig deposito, krijg je dan nog rente op rente of krijg je gewoon de totale rente aan het einde van de looptijd (lijkt mij logischer).

Bij de Nordax bank, hoe vaak wordt rente uitbetaald op de opneembare rekening?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat kan verschillen. Controleer de productvoorwaarden, daar staat het vermeld. Uitbetaling van rente is doorgaans wel uitsluitend aan het eind van de looptijd.

Als je deposito's vergelijkt hoef je hier verder geen rekening mee te houden als je vergelijkt op basis van effectieve rente.

Nordax vrij opneembaar keert per kwartaal rente uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 12:13
Santee schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 13:32:
Vraagje, ik kan het even niet terugvinden. Bij een 1 jarig deposito, krijg je dan nog rente op rente of krijg je gewoon de totale rente aan het einde van de looptijd (lijkt mij logischer).

Bij de Nordax bank, hoe vaak wordt rente uitbetaald op de opneembare rekening?
Aangezien je over Nordax vraagt ga ik ervan uit dat je via Raisin aan het werk bent.,
De antwoorden op jouw vragen staan gewoon letterlijk op de Raisin-website, dus vreemd dat je dat niet kunt terugvinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRIKkf4E_WLf5iZR6gGmOUHM604=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zTCZpVfJsjupJJwU10U9LAoG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AW73IH4e3TVNNfMCUi8ZBzYyUww=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U3UngKFCPunKGDfmPgv6Umrk.png?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door GroteVoet459 op 17-08-2023 13:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 12:06:
[...]
Je kan niet een risico duiden door te wijzen naar het succes van het garantiestelsel in een lastige periode :)
Ik gaf 2008 en de VS aan als voorbeelden waar de factoren die één bank laten omvallen invloed hebben op andere banken.

Overigens speelden renteverhogingen een rol bij de recente VS banken crisis. Renteverhogingen zijn ook een reden waarom er extra druk komt op de Zuid Europese banken. Oplopende rente zorgt ervoor dat de obligaties die op de balans staan minder waard worden. Zie ook artikel in FD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_eppww8hmXR5Wh9UxHna_7vx0m8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/j0MJbaqBVWhYr7sTv12DhsIa.png?f=user_large
Lachman benadrukte dat de banken op grote papieren verliezen zitten - de obligaties die ze bezitten zijn fors minder waard geworden omdat de rente zo is opgelopen. Zo lang ze de leningen aanhouden hoeft er niet te worden afgeschreven, maar als ze gedwongen worden om te verkopen, kunnen ze volgens de econoom in de problemen komen, en vervolgens dus ook hun overheden. Een reden waarom de banken moeten verkopen, zou kunnen zijn dat spaarders hun vertrouwen verliezen en hun deposito's terugtrekken. Zoiets gebeurde bijvoorbeeld met Silicon Valley Bank.
https://fd.nl/financiele-...t-eigen-land-r3e3cabYp59S

Voor de duidelijkheid zal ik nog even zeggen dat ik op dit moment geen grote risico's zie voor Italiaanse banken maar het idee dat 'het allemaal hetzelfde risico is omdat het allemaal EU is' is gewoon iets te simpel. Er spelen wel degelijk verschillende risico's. Of de EU gaat bijspringen als het fout gaat weten we niet 100% zeker. Zie ook artikel hierboven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Gaat weer lekker met speculeren en bangmaken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AWiersma
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-07 11:41
LHV zit weer boven de 4% voor 1 jaar. Voor de gene die een wat kleiner bedrag een jaar vast wil zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjb5pMxoUzmWYcD5Whwc-mZjRd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9qOe6nkOqbJ1PnDgPjdJnhbU.png?f=fotoalbum_large

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:24
Welke website is dat?

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:15:
Gaat weer lekker met speculeren en bangmaken...
Speculeren klopt inderdaad. Als je toekomstige scenario's wil inschatten dan zul je ook moeten speculeren. Niemand kent immers de toekomst.

Bangmaken? Ik ben daar niet op uit en ik denk het Financieel Dagblad ook niet. De bestaande risico's worden ook door andere bronnen op soortgelijke manier ingeschat, zie bijvoorbeeld The Economist. Geen tweederangs media of zo. Ik zelf word niet bang van die artikelen. Degene die wel bang wordt neemt mogelijk iets teveel risico met z'n spaargeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pistachenootje schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:05:
[...]
Degene die wel bang wordt neemt mogelijk iets teveel risico met z'n spaargeld.
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: risico spreiden = spaargeld verdelen (banken & landen).
Tenzij je persé voor de laatste tiende van centen aan hoogste rente wilt gaan, dan zet je "alles" op één paard ... ehhhh ... bank.

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 09:34
GroteVoet459 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: risico spreiden = spaargeld verdelen (banken & landen).
Tenzij je persé voor de laatste tiende van centen aan hoogste rente wilt gaan, dan zet je "alles" op één paard ... ehhhh ... bank.
Ben zelf nog een beetje aan het uitvogelen wat ik hiermee wil doen. Sinds deze week (een deel van) mijn spaargeld via Raisin bij Nordax gezet. Nu 10% deposito (1 jaar), 90% vrij opneembaar. Even afwachten wat de rente de komende maand doet. Ben wel huiverig om geld meer dan een jaar vast te zetten. Voor mijn gevoel verlies ik dan toch veel flexibiliteit, terwijl daar rationeel gezien geen reden voor is. Ik heb het geld niet op korte termijn nodig, tenzij ik opeens besluit te gaan verhuizen (en zelfs dan wellicht niet eens).

Daarnaast voelt het wat risicovol om alles bij 1 bank (Nordax in dit geval) te zetten. Aan de andere kant, tot begin deze week stond het allemaal een Nederlandse instelling uit Apeldoorn. Een deel staat daar nog, dus in feite ben ik nu al meer aan het spreiden dan voorheen :+

• Juan
Iemand die inkomende en uitgaande betalingen mist, van en naar Advanzia?

Van vandaag . Gister een betaling gedaan, en een uitbetaling. Uitbetaling van gisteren is binnen op ABN gister tegen 3 uur. De betaling naar Advanzia vanaf ABN is nog steeds niet verwerkt. De uitbetaling van vandaag is nog niet binnen. Vandaag ook een bedrag overgemaakt naar ze. Kan mij niet vorderen dat het aan de feestdag van de 15e ligt..

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06
Gisterochtend ook een betaling gedaan naar Advanzia. Nog geen bevestiging gezien.

• sanook

sanook

_/-\o_

Met alle respect maar dat artikel komt uit juni 2022, toen zaten we nog in negatieve rentes....
Misschien niet tweederangs maar wel over de houdbaarheidsdatum heen lijkt me

• GroteVoet459
Snuf. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:31:
[...]
Voor mijn gevoel verlies ik dan toch veel flexibiliteit, terwijl daar rationeel gezien geen reden voor is. Ik heb het geld niet op korte termijn nodig, tenzij ik opeens besluit te gaan verhuizen (en zelfs dan wellicht niet eens).
Ik heb er 6 parallel lopen - elke 2 maanden geld beschikbaar of opnieuw vastzetten. Dit bedoelt voor verbouwkosten bij verhuizing..
Bij diverse banken kun je al met wat lagere bedragen (dan € 10-20K) instappen.
Daarnaast voelt het wat risicovol om alles bij 1 bank (Nordax in dit geval) te zetten. Aan de andere kant, tot begin deze week stond het allemaal een Nederlandse instelling uit Apeldoorn. Een deel staat daar nog, dus in feite ben ik nu al meer aan het spreiden dan voorheen :+
Goed bezig ... :+

• Juan
Zojuist mail van de uitbetaling ontvangen, de ontvangsten zijn nog steeds niet verwerkt bij Advanzia.
Vreemd, zou eerder gisteren een vertraging verwachten na de feestdag van de 15e.

• Juan
Update: nu is de ontvangst bijgewerkt, geen renteverlies dan gelukkig, saldo klopt ook bij Advanzia nu
Nu de uitbetaling naar ABN nog ontvangen..

• Pistachenootje
sanook schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:50:
[...]
Met alle respect maar dat artikel komt uit juni 2022, toen zaten we nog in negatieve rentes....
Misschien niet tweederangs maar wel over de houdbaarheidsdatum heen lijkt me
Dezelfde 'loop of doom' wordt besproken in het FD artikel van eind mei 2023. Stijgende rentes kunnen juist een probleem zijn voor banken met veel obligaties op de balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:47
sanook schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:27:
Weet iemand hoe lang het kan duren bij Consors voor je rekening geopend is? Ik heb 7 aug de adres verificaties per post opgestuurd, als ik het goed begrepen heb krijg ik weer per post een brief met account gegevens. Hoe lang kan dat duren?
Ik heb gisteren en vandaag per post de toegangsdata voor de Consorsrekening gekregen.
Vorige week dinsdag of woensdag de adresgegevens naar hun toegestuurd. Vrijdag 11 aug. een mail gekregen met de ontvangstbevestiging en aankondiging betreffende de accoungegevens die per post verzonden zouden gaan worden.
Doorlooptijd ongeveer 1 week.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nordax gaat vanaf morgen naar 2,68% (2,71% effectief). Was 2,66%.

• RobertMe
Snuf. schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Ben zelf nog een beetje aan het uitvogelen wat ik hiermee wil doen. Sinds deze week (een deel van) mijn spaargeld via Raisin bij Nordax gezet. Nu 10% deposito (1 jaar), 90% vrij opneembaar. Even afwachten wat de rente de komende maand doet. Ben wel huiverig om geld meer dan een jaar vast te zetten. Voor mijn gevoel verlies ik dan toch veel flexibiliteit, terwijl daar rationeel gezien geen reden voor is. Ik heb het geld niet op korte termijn nodig, tenzij ik opeens besluit te gaan verhuizen (en zelfs dan wellicht niet eens).

Je zou bv ook naar de spaarrekening onder voorwaarden van Progetto kunnen kijken. Flexibele rente (momenteel 3,00%) maar wel onder voorwaarden dat je maar 1x kunt storten (/inleggen), alles on 1x moet opnemen (rekening opheffen) en je het opheffen 4 dagen van tevoren moet melden (/bij opheffen blijft de rekening nog 4 dagen doorlopen). Voor scenario dat jij beschrijft maakt die 4 dagen "wachttijd" niet uit (verhuizen doe je niet van vandaag op morgen). En het in 1x opnemen (& vast bedrag bij openen) kun je "omheen werken" door het feit dat je meerdere rekeningen kunt hebben (wel minimale inleg van 10k).

Zelf heb ik er daar nu twee lopen, met identieke inleg. Als ik het geld dan nodig heb heb ik de flexibiliteit om beiden in 1x of apart op te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:08:
Nordax gaat vanaf morgen naar 2,68% (2,71% effectief). Was 2,66%.
Hou maar op met reclame maken! ;)

Dat is gewoon mijn cynische opmerking over dit soort wijzigingetjes. Stel bank ABC-Roma wil de rente met 0,25% verhogen. Dan kunnen ze ervoor kiezen om 25 doordeweekse dagen op een rij met 0,01% te verhogen. Dan staan ze elke dag in de kijker...

• Frankenstein
Mijn vriendin heeft familie buiten de EU. Ze sparen daar tegen ongeveer 2%, dus nu was de vraag of dat niet wat hoger kan.

Advanzia valt af: het aanmeldformulier staat het betreffende land niet toe.

Bij Consorsbank kan zo op 't oog ieder land op aarde gekozen worden voor het woonadres en geboorteland. Met bovendien de mogelijkheid voor een alternatief postadres.

Zie ik nog iets over het hoofd?

• GroteVoet459
Frankenstein schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:46:
[...]
Hou maar op met reclame maken! ;)

Dat is gewoon mijn cynische opmerking over dit soort wijzigingetjes.
Renault heeft in Duitsland deze week net de rente verhoogt - mogelijk dat ze hiermee een aankomende verhoging bij Raisin.nl van diezelfde bank voor denken te blijven.

Of ze vinden de Nederlandse markt nu (even) interessant omdat hier al 2 weken elke dag de kranten roepen dat je met je spaargeld naar het buitenland moet. Met deze rentewijziging komen ze met precies 0,01% boven BigBank in de lijstjes op de vergelijksites, want die sites laten bijna geen van alle de OpenBank- en Progetto-onder-voorwaarden opties zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:29
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Je zou bv ook naar de spaarrekening onder voorwaarden van Progetto kunnen kijken. Flexibele rente (momenteel 3,00%) maar wel onder voorwaarden dat je maar 1x kunt storten (/inleggen), alles on 1x moet opnemen (rekening opheffen) en je het opheffen 4 dagen van tevoren moet melden (/bij opheffen blijft de rekening nog 4 dagen doorlopen). Voor scenario dat jij beschrijft maakt die 4 dagen "wachttijd" niet uit (verhuizen doe je niet van vandaag op morgen). En het in 1x opnemen (& vast bedrag bij openen) kun je "omheen werken" door het feit dat je meerdere rekeningen kunt hebben (wel minimale inleg van 10k).

Zelf heb ik er daar nu twee lopen, met identieke inleg. Als ik het geld dan nodig heb heb ik de flexibiliteit om beiden in 1x of apart op te nemen.
Als de enige reden voor mogelijke opname een kleine kans op het kopen van dat droomhuis is dan zijn er nog wel beter opties via Raisin. Bijvoorbeeld een jaar deposito bij Coop pank (3.85%), deze mag je vroegtijdig beëindigen bij het kopen van een huis (en bij verliezen baan bijv.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Janpietertje89 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 19:35:
[...]

Als de enige reden voor mogelijke opname een kleine kans op het kopen van dat droomhuis is dan zijn er nog wel beter opties via Raisin. Bijvoorbeeld een jaar deposito bij Coop pank (3.85%), deze mag je vroegtijdig beëindigen bij het kopen van een huis (en bij verliezen baan bijv.).
Dag mag wel, maar vroegtijdige beëindiging levert 0% rente op ;)

Dus je weet 100% zeker dat je mag beëindigen, maar ook dat de rente foetsie is.
Tegenover andere waar je dus niet mag beëindigen of de bank op een case by case basis beslist (en ook dan ben je de rente kwijt).

Maar als jij me wijst op waar staat dat dat je de rente behoudt bij vroegtijdige beëindiging (bij bv Coop) dan vraag ik er per direct een aan ;) Maar die keren dat ik de AV gelezen heb stond er toch echt dat je bij vroegtijdige beëindiging 0% krijgt.

Edit:
Overigens was er wel één uitzondering waarbij bij vroegtijdige beëindiging de rente wel wordt uitbetaald, bij meerdere / vele banken overigens. Maar die situatie heb ik weinig aan.
spoiler:
Overlijden

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 17-08-2023 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:29
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:47:
[...]

Dag mag wel, maar vroegtijdige beëindiging levert 0% rente op ;)

Dus je weet 100% zeker dat je mag beëindigen, maar ook dat de rente foetsie is.
Tegenover andere waar je dus niet mag beëindigen of de bank op een case by case basis beslist (en ook dan ben je de rente kwijt).

Maar als jij me wijst op waar staat dat dat je de rente behoudt bij vroegtijdige beëindiging (bij bv Coop) dan vraag ik er per direct een aan ;) Maar die keren dat ik de AV gelezen heb stond er toch echt dat je bij vroegtijdige beëindiging 0% krijgt.

Edit:
Overigens was er wel één uitzondering waarbij bij vroegtijdige beëindiging de rente wel wordt uitbetaald, bij meerdere / vele banken overigens. Maar die situatie heb ik weinig aan.
spoiler:
Overlijden
Ik reageerde op een user die zei "Ik heb het geld niet op korte termijn nodig, tenzij ik opeens besluit te gaan verhuizen (en zelfs dan wellicht niet eens)." Kortom, de kans op voortijdig beëindigen is miniem (en een jaar is ook helemaal niet lang, dus grote kans dat zelfs bij aankopen van een huis je je "buffer" pas nodig hebt als je in het huis trekt). Dan liever een kleine kans op 1 jaar geen rente dan structureel te lage rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevindg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-09 22:56
Ik zit er aan te denken om een (voor mij) fors bedrag op de Peaks Renterekening te zetten. Ik heb hier wat informatie over opgezocht.

Bijv dit bericht: https://www.businessinsid...flatie-eft-depositorente/

Ik heb in dit topic nog niks voorbij zien komen over de renterekening van Peaks of over Peaks in het algemeen. Zijn er do’s and don’t wat betreft deze rekening. Ik besef me dat het geen spaarrekening is die onder het depositogarantiestelsel valt, maar lees online wel dat er andere garanties zijn. Wie kan mij er wat over vertellen wellicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
kevindg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:30:
Ik zit er aan te denken om een (voor mij) fors bedrag op de Peaks Renterekening te zetten. Ik heb hier wat informatie over opgezocht.

Bijv dit bericht: https://www.businessinsid...flatie-eft-depositorente/

Ik heb in dit topic nog niks voorbij zien komen over de renterekening van Peaks of over Peaks in het algemeen. Zijn er do’s and don’t wat betreft deze rekening. Ik besef me dat het geen spaarrekening is die onder het depositogarantiestelsel valt, maar lees online wel dat er andere garanties zijn. Wie kan mij er wat over vertellen wellicht.
Zoals de garantie op het kwijt raken van het geld? :+

In all seriousness, het is een beleggingsproduct, dus dan zal de Belastingdienst het ook als belegging zien. De voorlopige VRH op beleggingen voor 2023 is 6,x%, de voorlopige VRH op spaargeld voor 2023 is ik meen 0,3%. Dus dat extra rendement uit de hogere "rente" (wat het dus niet is) kun je bij wijze van weer rechtstreeks naar de belastingdienst over maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:41:
[...]

Zoals de garantie op het kwijt raken van het geld? :+

In all seriousness, het is een beleggingsproduct, dus dan zal de Belastingdienst het ook als belegging zien. De voorlopige VRH op beleggingen voor 2023 is 6,x%, de voorlopige VRH op spaargeld voor 2023 is ik meen 0,3%. Dus dat extra rendement uit de hogere "rente" (wat het dus niet is) kun je bij wijze van weer rechtstreeks naar de belastingdienst over maken.
Kleine correctie, dit is het forfaitair rendement. De belasting is 32% over het forfaitair rendement. De stap van spaargeld naar niet-spaargeld zorgt voor een belastingnadeel van 1,86%.

Actuele percentages: https://www.belastingdien...p-voorlopige-aanslag-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

Kleine correctie, dit is het forfaitair rendement. De belasting is 32% over het forfaitair rendement.
Correct idd, die 6% vs 0,3% is het fictieve rendement waar dan weer die 32% overheen gaat something something (ik poog het elk jaar wel na te tellen, maar snappen doe ik het niet :+).
De stap van spaargeld naar niet-spaargeld zorgt voor een belastingnadeel van 1,86%.
Ik neem aan procentpunt? Dus dat effectief de andere vorm van investeren / ... een 1,86 procentpunt hoger rendement moet hebben wil het effectief meer opleveren? (Dus als je een spaarrekening hebt met bv 1% rente dat bij beleggen het (verwachte) rendement dan 2,86% moet zijn wil je na belastingen daadwerkelijk meer over houden). Correct?

Als ik dan kijk naar dat Peaks een rendement geeft van 3, 3,5 procent dan uhm, kun je zelfs bij Nederlandse banken een hoger rendement halen (LPG 1,85%, + 1,86 = 3,71%, dus met Peaks die 3%, 3,5% geeft val je uiteindelijk lager uit).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13
1 april aankopen/uitstappen -> 31 september uitstappen zou toch moeten werken om die VRH te ontwijken, nietwaar? Kun je toch nog een half jaar profiteren hiervan.
En er zijn natuurlijk mensen die sowieso onder de grens zitten.

Maar dat hele Peaks gebeuren valt in principe alsnog onder beleggen.

[ Voor 25% gewijzigd door JohanNL op 17-08-2023 23:29 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
JohanNL schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:27:
1 april aankopen/uitstappen -> 31 september uitstappen zou toch moeten werken om die VRH te ontwijken, nietwaar? Kun je toch nog een half jaar profiteren hiervan.
En er zijn natuurlijk mensen die sowieso onder de grens zitten.

Maar dat hele Peaks gebeuren valt in principe alsnog onder beleggen.
Na de jaarwisseling erin, voor 1/10 eruit.

Bij Advanzia of Consorsbank zit je beter; meer dan 3,38%, daadwerkelijke rente, garantie tot 100k i.p.v. "soort van" (beleggers-) garantie tot 20k.

Is er overigens regelgeving omtrent het gebruik van "rente" in casu beleggingsproducten? Lijkt erop van niet. Dela heeft ook zo'n "spaarrekening" en Freedom24...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, zolang we met forfaitair rendement werken maakt het niet uit hoe de inkomsten genoemd worden. De huidige regels kijken naar of het wettelijk een deposito is, oftewel een rekening bij een bank. Alle rekeningen die dat niet zijn, gelden als "overige bezitting".

Het huidige jaar is het eerste jaar waar de oude regels niet meer gelden. Het is nog onbekend of het als spaargeld opgeven van producten die wettelijk geen deposito zijn maar wel spaar-achtig zijn gedoogd wordt. En ik geloof dat er nog een zaak bij de Hoge Raad loopt die van invloed kan zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 17-08-2023 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Zr40 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:40:
Nee, zolang we met forfaitair rendement werken maakt het niet uit hoe de inkomsten genoemd worden. De huidige regels kijken naar of het wettelijk een deposito is, oftewel een rekening bij een bank. Alle rekeningen die dat niet zijn, gelden als "overige bezitting".

Het huidige jaar is het eerste jaar waar de oude regels niet meer gelden. Het is nog onbekend of het als spaargeld opgeven van producten die wettelijk geen deposito zijn maar wel spaar-achtig zijn gedoogd wordt. En ik geloof dat er nog een zaak bij de Hoge Raad loopt die van invloed kan zijn.
Naast het belasting kundige kader lijkt mij dat een AFM en/of ACM ook wel iets te zeggen heeft over dat soort producten en wat wel en niet benoemd mag worden. Als in: bij echt beleggen (in losse aandelen of fondsen/EFTs) spreekt men toch ook niet over "rente", waarom dan wel bij een monetair fonds? En mag dat wel? Want in de letterlijke zin is het geen rente, en rente is ook gegarandeerd wat hierbij ook maar de vraag is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:11:
[...]

Naast het belasting kundige kader lijkt mij dat een AFM en/of ACM ook wel iets te zeggen heeft over dat soort producten en wat wel en niet benoemd mag worden. Als in: bij echt beleggen (in losse aandelen of fondsen/EFTs) spreekt men toch ook niet over "rente", waarom dan wel bij een monetair fonds? En mag dat wel? Want in de letterlijke zin is het geen rente, en rente is ook gegarandeerd wat hierbij ook maar de vraag is.
Ik geloof niet dat rente een beschermde term is die alleen gebruikt mag worden bij bankrekeningen. Je noemt geldmarktfondsen, maar zolang er geen sprake is van misleiding zie ik geen probleem. De fondsen ontvangen rente en daarmee stijgt de waarde. Er wordt geen rente of "rente" uitgekeerd. Pas bij verkoop ontvang je de waarde.

Daarnaast, als het Albert Heijn is toegestaan om koopzegels (wat feitelijk een 0,6% korting op de boodschappen is en geen rente op jaarbasis) te promoten als "6% rente" denk ik dat het wel los zal lopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Alles leuk en aardig, maar het niet juist benoemen van de feiten vind ik echt misleidend. Dela spant m.i. de kroon met hun "rente" op hun "spaarverzekering".

Geld opzijzetten tegen 2,00% vaste rente, dat is de spaarverzekering van DELA.
https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering

Let op: looptijd minimaal 10 jaar, vaste "rente" 2% en vermogensheffing op basis van forfaitair belegginsrendement. Eerder stoppen kan, dat kost 150 euro. Gezien de belastingdruk boven de vrijstelling is dat geen onredelijke boete. Eruit en over naar een gewone bank met een courante rente.

Het probleem van DELA is wat mij betreft tweeledig:
- misleidende informatie
- "rente" niet marktconform

[ Voor 34% gewijzigd door Frankenstein op 18-08-2023 02:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
RobertMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 00:11:
[...]
Als in: bij echt beleggen (in losse aandelen of fondsen/EFTs) spreekt men toch ook niet over "rente", waarom dan wel bij een monetair fonds?
Zo'n geldmarktfonds belegt in korte obligaties. Die betalen rente uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
kevindg schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:30:
Wise biedt een zelfde soort product aan met vergelijkbare rente. Ik gebruik Wise (voor een kleine buffer). Ik vind het wel handig want je krijgt ook een (Belgische) IBAN rekening met Instant pay. Je moet rekening houden met de VRH. Ik gebruik deze rekening daarom alleen tot 1 oktober, daarna zet ik het op een spaarrekening. Dan betaal je de lage VRH voor sparen. Verder is er geen DGS. Overigens krijg je bij Advanzia 3.66% voor 6 maanden met DGS.

[ Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 18-08-2023 06:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Frankenstein schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 02:03:
Alles leuk en aardig, maar het niet juist benoemen van de feiten vind ik echt misleidend. Dela spant m.i. de kroon met hun "rente" op hun "spaarverzekering".

Geld opzijzetten tegen 2,00% vaste rente, dat is de spaarverzekering van DELA.
https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering

Let op: looptijd minimaal 10 jaar, vaste "rente" 2% en vermogensheffing op basis van forfaitair belegginsrendement. Eerder stoppen kan, dat kost 150 euro. Gezien de belastingdruk boven de vrijstelling is dat geen onredelijke boete. Eruit en over naar een gewone bank met een courante rente.

Het probleem van DELA is wat mij betreft tweeledig:
- misleidende informatie
- "rente" niet marktconform
Zelfs de grootste fan hiervan op dit forum gaat er inmiddels mee stoppen. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Hansi55 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Ik heb gisteren en vandaag per post de toegangsdata voor de Consorsrekening gekregen.
Vorige week dinsdag of woensdag de adresgegevens naar hun toegestuurd. Vrijdag 11 aug. een mail gekregen met de ontvangstbevestiging en aankondiging betreffende de accoungegevens die per post verzonden zouden gaan worden.
Doorlooptijd ongeveer 1 week.
Zojuist ook de email met bevestiging dat het account geopend is. Nu wachten op de post met verdere gegevens. Aanvraag op de Consors website was op 2 augustus dus loopt bij elkaar al ruim 2 weken.
Helaas ga ik dit weekend voor 2 weekjes met vakantie dus zal dit pas op kunnen pakken in september. Hierdoor loopt het sluiten (en opnieuw openen) van de huidige Advanzia rekening wat vertraging op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
Leuk feitje. Bovenstaande site is opgericht door Hanneke van Veen en Rob van Eeden. Van de klassieker "je geld of je leven". Absolute aanrader. Zeker in de context van deze topic: je spaart als ware levensenergie om er later iets waardevols mee te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door goodfella op 18-08-2023 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 09:34
RobertMe schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 17:29:
[...]

Thanks! Een paar dagen wachttijd is inderdaad geen probleem.
GroteVoet459 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Ik heb er 6 parallel lopen - elke 2 maanden geld beschikbaar of opnieuw vastzetten. Dit bedoelt voor verbouwkosten bij verhuizing..
Bij diverse banken kun je al met wat lagere bedragen (dan € 10-20K) instappen.

[...]

Goed bezig ... :+
Dank, daar zat ik ook aan te denken. Bij Nordax heb je ook met 9 of 6 maanden nog aardige rente, dus dan kan ik het ook nog zo plannen dat het over een jaar vanaf nu grotendeels vrijvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Valt me wel op dat het er niet sneller op wordt bij Raisin/Renault...

Gisterochtend overschrijving ingepland. Staat nu nog steeds onverwerkt/on hold.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AtHomer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
goodfella schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Leuk feitje. Bovenstaande site is opgericht door Hanneke van Veen en Rob van Eeden. Van de klassieker "je geld of je leven". Absolute aanrader. Zeker in de context van deze topic: je spaart als ware levensenergie om er later iets waardevols mee te doen.
Dit boek kun je gratis legaal downloaden, mocht je daar belang bij hebben :)

Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-09 14:48

Mfpower

In dubio

Frankenstein schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 23:34:
[...]

Na de jaarwisseling erin, voor 1/10 eruit.
Waarom voor 1/10 eruit als de peildatum 1 januari is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Mfpower schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Peildatum arbitrage. Als je op 31/12 nog even tientallen duizenden euro's aan beleggingen uitcasht en op een spaarrekening zet mag je er vanuit gaan dat de belastingdienst (als ze er achter komen) dit alsnog mee telt als belegging en niet als spaargeld.

Edit:
Voor de duidelijkheid: 1/10 is een datum die heel vaak langs komt m.b.t. peildatum arbitrage en ik ga er gemakshalve vanuit dat deze datum dan ook vast ligt vanuit de belastingdienst.

Als je dan "trucjes" wilt gaan uithalen is dat in ieder geval voor meerdere maanden (nadelig). Daar waar andere jaren in december hier op GoT nog best veel gesproken werd over de aanschaf van groenfondsen (geven korting op belastingen), om vervolgens weer begin januari te verkopen. De kans dat in die paar weken de koers van een redelijk stabiel groenfonds sterk daalt is relatief klein. Maarja, ga dit soort dingen voor 3+ maanden doen (meen hier ook 1/4 gezien te hebben om weer van spaargeld naar beleggingen te gaan? Dat is dus al een half jaar) en de risico's zijn natuurlijk ook groter.

[ Voor 47% gewijzigd door RobertMe op 18-08-2023 13:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:14
Mfpower schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:11:
[...]

Je mag voor de Box3 belasting niet in een periode van 3 maanden rond de peildatum uitstappen om belasting te besparen en na de peildatum weer instappen. Daar moet minstens 3 maanden tussen zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TanteBeth
RobertMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Peildatum arbitrage. Als je op 31/12 nog even tientallen duizenden euro's aan beleggingen uitcasht en op een spaarrekening zet mag je er vanuit gaan dat de belastingdienst (als ze er achter komen) dit alsnog mee telt als belegging en niet als spaargeld.
Nou dat mag wel. Zolang je ze maar na 31 maart terugkoopt (of nooit). Als je ze eerder terugkoopt wordt je toch voor de hogere belasting van beleggingen aangeslagen... tenzij je daar een andere reden dan belastingbesparing voor hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door TanteBeth op 18-08-2023 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TanteBeth schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:29:
[...]

Nou dat mag wel. Zolang je ze maar na 1 april terugkoopt (of nooit). Als je ze eerder terugkoopt wordt je toch voor de hogere belasting van beleggingen aangeslagen...
Potato potahto :p Uiteraard mag het, maar je mag niet kort voor 1/1 uitstappen en meteen daarna weer instappen. En ook dan mag het vast wel, zolang je het maar goed kunt uitleggen en het niet overduidelijk "belastingontduiking" is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
<knip> Belastingontwijking is toegestaan, belastingontduiking niet. Niet melden valt onder ontduiking en mag hier niet besproken worden.

Ben benieuwd of ze 18mio Nederlanders gaan controleren, of ze wel of niet een dergelijke actie gedaan hebben in die genoemde periode.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 18-08-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:32
RobertMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:26:
... Als je op 31/12 nog even tientallen duizenden euro's aan beleggingen uitcasht en op een spaarrekening zet mag je er vanuit gaan dat de belastingdienst (als ze er achter komen) dit alsnog mee telt als belegging en niet als spaargeld....
Moet de bank het niet melden als het een serieus bedrag is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
Juan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:35:
Als je het niet meld, hoef je het ook iet uit te leggen.. ;)

Ben benieuwd of ze 18mio Nederlanders gaan controleren, of ze wel of niet een dergelijke actie gedaan hebben in die genoemde periode.
Ik denk ook dat het een soort kapstok artikel is. Als je het toevallig ontdekken kunnen ze daarmee om de oren slaan. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk dat ze dit zelf ontdekken. Er komt wel een vraag op de aangifte of je dit gedaan hebt. En als je dan Nee antwoordt terwijl het Ja had moeten zijn, kunnen ze je beboeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TanteBeth
W1ck1e schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Verschillende banken/brokers weten dat niet van elkaar....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juan
Lijkt mij idd een kapstok art.

Zo kan je bv op 31 dec (mits werkdag) een betaling van 40k naar Raisin doen... dan is het "onderweg" en op 31 dec en 1 januari nergens... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Juan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:35:
Als je het niet meld, hoef je het ook iet uit te leggen.. ;)

Grote kans dat ze gewoon een scriptje hebben draaien die dit automatisch controleert. En vervolgens x procent van die personen gaan benaderen. Ik durf de gok in ieder geval niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:42:
[...]
Dacht het wel ja. Is de wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:47
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:49:
[...]

Grote kans dat ze gewoon een scriptje hebben draaien die dit automatisch controleert. En vervolgens x procent van die personen gaan benaderen. Ik durf de gok in ieder geval niet aan.
Volgens mij heeft de Belastingdienst niet de IT-capaciteit om even een scriptje te draaien als de rest al zo moeilijk te implementeren is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
TanteBeth schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 13:44:
[...]

Verschillende banken/brokers weten dat niet van elkaar....
Maar die zien wel dat jij na 1-10 ineens een aanzienlijk deel van / aanzienlijk bedrag aan aandelen verkoopt en het geld laat uitbetalen. Ook dat kan al "meldenswaardig" zijn. En/of dus een bank die ziet dat er in die periode ineens een groot bedrag wordt bijgeschreven (incl. "afkomstig van een broker").

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
arj1o1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

Volgens mij heeft de Belastingdienst niet de IT-capaciteit om even een scriptje te draaien als de rest al zo moeilijk te implementeren is.
De "controle systemen" kunnen natuurlijk volledig los staan van het aangifte programma / systeem. Dat ze dus nog steeds een antiek programma / systeem hebben voor het berekenen van de belasting zegt helemaal niks over de overige systemen die ze hebben. En ja, wellicht is het dan handwerk om een red flag uit een controle systeem te controleren met de daadwerkelijke aangifte of het wel allemaal eerlijk is ingevuld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

arj1o1 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:13:
[...]

De mensen die dit denken mogen wat mij betreft de gok prima wagen ;) Ik ga liever voor een paar euro extra heffing icm een hoge rente die dit ruimschoots goedmaakt. Dan een eventuele boete.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 19:44
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:20:
[...]

De mensen die dit denken mogen wat mij betreft de gok prima wagen ;) Ik ga liever voor een paar euro extra heffing icm een hoge rente die dit ruimschoots goedmaakt. Dan een eventuele boete.
Ik denk niet dat dit over een 'paar' euro gaat ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dirk_mec schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:22:
[...]

Ik denk niet dat dit over een 'paar' euro gaat ...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSNhYOE9Sc1tkItxo87a2FjLGl8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LMyXHZ2obhnX7mkxy0NblHvJ.png?f=user_large
In de berekening zijn de volgende (voorlopige) forfaitaire percentages gebruikt:
- Voor 2022: 0,00% voor sparen, 5,53% voor beleggen en 2,28% voor schulden.
- Voor 2023: 0,36% voor sparen, 6,17% voor beleggen en 2,57% voor schulden.
Volgens berekenhet.nl kom je uit op 49 euro als je 100.000 spaargeld hebt. Dit zal vast nog wel iets meer worden omdat ze met een voorlopige rente rekenen. Maar dan nog maak je het ruimschoots goed met de extra rente die je ontvangt (vs. wat je moet betalen door teveel spaargeld te hebben). Ik kom bij lange na niet in de buurt van de 100.000 en zit binnekort net boven belastinggrens. Doe mij dan maar die paar euro betalen ipv de eventuele boete.

Als ik het goed heb - en corrigeer me als dit niet zo is - dan betaal je belasting over je rendement van sparen. Want dat beschouwen ze als inkomen. Dus het valt allemaal reuze mee.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2023 14:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]

Volgens berekenhet.nl kom je uit op 49 euro als je 100.000 spaargeld hebt. Dit zal vast nog wel iets meer worden omdat ze met een voorlopige rente rekenen. Maar dan nog maak je het ruimschoots goed met de extra rente die je ontvangt (vs. wat je moet betalen door teveel spaargeld te hebben). Ik kom bij lange na niet in de buurt van de 100.000 en zit binnekort net boven belastinggrens. Doe mij dan maar die paar euro betalen ipv de eventuele boete.

Als ik het goed heb - en corrigeer me als dit niet zo is - dan betaal je belasting over je rendement van sparen. Want dat beschouwen ze als inkomen. Dus het valt allemaal wel reuze mee.
Het ging alleen niet om de nieuwe manier met van rekenen, maar om het onderscheid tussen beleggen en sparen.

Als je 30k opgeeft als sparen en 70k als overig vermogen (beleggen), dezelfde 100k dus, dan kom je uit op €608 aan box 3 belastingen, dat is dus €550 meer dan alleen sparen of €330 meer dan in 2022. Dan is het dus wel meer als een paar euro besparing die je behaald door voor de peildatum de aandelen te verkopen en op een spaarrekening te zetten tot na de peildatum. En hopen dat de koers niet harder steigt dan die ~€600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exelletor
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 14:11
Verwijderd schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:27:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Als ik het goed heb - en corrigeer me als dit niet zo is - dan betaal je belasting over je rendement van sparen. Want dat beschouwen ze als inkomen. Dus het valt allemaal reuze mee.
50k van spaar naar Raisin overboeken levert zo'n €50 aan (fraude)voordeel op. 50k van beleggingen naar spaar zo'n €1000.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Discussie over belastingontduiking is waarschijnlijk tegen de regels. En het is sowieso off topic.

Voor wie serieuze vragen heeft is er het Vermogensrendementsheffing 2.0 topic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

En als je betrapt wordt zal de boete hoogstwaarschijnlijk veel hoger zijn dan het beoogde voordeel, dus tel uit je winst (not). Ik ga dat risico niet nemen iig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:39:
Discussie over belastingontduiking is waarschijnlijk tegen de regels. En het is sowieso off topic.

Voor wie serieuze vragen heeft is er het Vermogensrendementsheffing 2.0 topic.
Grappig dat jij over de regels begint...., je deed behoorlijk je best om andere regels te negeren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
De regels waren nogal onduidelijk op dat gebied ;)

Inmiddels zijn ze aangepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Dat hangt er van af door welke bril je er naar kijkt en welke mazen je zoekt... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

exelletor schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 14:39:
[...]
50k van spaar naar Raisin overboeken levert zo'n €50 aan (fraude)voordeel op.
Dit kan ik niet volgen. Waarom zou dit een frauduleus voordeel opleveren? Je gaat van spaar naar andere spaar, de categorie van het vermogensbestandsdeel verandert niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 15:58:
[...]

Dit kan ik niet volgen. Waarom zou dit een frauduleus voordeel opleveren? Je gaat van spaar naar andere spaar, de categorie van het vermogensbestandsdeel verandert niet.
omdat overmaken een paar werkdagen duurt en lijkt dat je minder vermogen hebt op 1-1, maar ik kan mij zo bedenken dat het deel dat onderweg is, eigenlijk ook dient op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het deel dat onderweg is moet je inderdaad opgeven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
En het deel dat onterecht onderweg is kun je ook weghalen :+.

Ik doe mijn maandelijkse fonds aankopen aan het eind van de maand, en bij Rabo "duurt het even" voordat alles correct is. 2021 op 2022 waren vervolgens de aandelen al gekocht voor 1-1 maar was het aankoopbedrag nog niet afgeschreven. Dus met de aangifte het vooringevulde bedrag aangepast om dat bedrag weer "van de rekening te halen" zodat ik niet dubbel betaalde.

Bedrag stond op de Rabo Spaarrekening, dus is ontopic :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een paar maanden geleden klaagde ik hier dat de LeasePlan Bank app weigerde te werken op de iOS 17 beta. Vandaag is de app bijgewerkt en nu is de beperking opgeheven :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Dat werd tijd.. is onzin dat die app steeds niet werkt met beta versies van iOS..

De Rabo en ABN hadden hier ook een handje van, maar deze werken gelukkig sinds een flink aantal jaren met beta's van iOS

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Veritas
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 14:44

Veritas

concedo nulli

Zr40 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 16:15:
Een paar maanden geleden klaagde ik hier dat de LeasePlan Bank app weigerde te werken op de iOS 17 beta. Vandaag is de app bijgewerkt en nu is de beperking opgeheven :)
Nu de rente nog omhoog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Idd duurt al veel te lang.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:13
Overstappen naar iets anders wellicht? Die rente gaat echt niet omhoog als iedereen blijft. Dat is notabene hoe de grootbanken enorm lage spaarrentes aanbieden en hiermee weg komen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

JohanNL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:55:
[...]

Overstappen naar iets anders wellicht? Die rente gaat echt niet omhoog als iedereen blijft. Dat is notabene hoe de grootbanken enorm lage spaarrentes aanbieden en hiermee weg komen.
Ik zit bij de lpb grotendeels. Nog klein beetje bij Rabobank. (15k).

Zit wel te denken op een gegeven moment ook langlopende deposito's te openen (5j) , als de ECB rente zo stabiel blijft.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 18-08-2023 19:15 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Sport_Life schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

Zit wel te denken op een gegeven moment ook langlopende deposito's te openen (5j) , als de ECB rente zo stabiel blijft.
Je kan gerust meer op LPB doen (+eventueel elders), want is betalingen vanaf LBP is t/m 10k instant op je Rabo. Tenzij je natuurlijk verwacht straks 15k te moeten overmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

xileS schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:26:
Je kan gerust meer op LPB doen (+eventueel elders), want is betalingen vanaf LBP is t/m 10k instant op je Rabo. Tenzij je natuurlijk verwacht straks 15k te moeten overmaken.
En dan kan je alsnog 10k + 5k instant doen :)

Bij veel grotere bedragen zal het wellicht vervelend worden om het te moeten opsplitsen... maar hopelijk weet je dergelijke uitgaven al voldoende lang van te voren dat je die ook wel de dag voor dat het nodig is in 1x kan overmaken ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:14:
[...]

Ik snap niet dat zoveel Tweakers bij Leaseplan Bank zitten? Is dit puur en alleen kuddegedrag omdat heel veel andere Tweakers ook bij Leaseplan Bank zitten? Er zijn zoveel betere alternatieven. Hetzelfde zie ik in het topic over beleggen. Iedereen heeft het over Meesman, terwijl ook hier heel veel betere alternatieven zijn (zoals zelf in een index beleggen).

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niet dat men zo vaak over Leaseplan Bank begint hier op Tweakers. Leg mij aub uit waarom?
Pagina: 1 ... 124 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling