Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.213.585 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JMb91
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 01-05 11:58
Zit zelf ook bij leaseplan bank
Hier zit ook de gezin en/ of rekening
*Nederlandse bank met 1,85 % rente per maand uitbetaald .
* instant payment
* nette duidelijke app

[ Voor 14% gewijzigd door JMb91 op 18-08-2023 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:22

Sport_Life

Solvitur ambulando

JMb91 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:32:
Zit zelf ook bij leaseplan bank
Hier zit ook de gezin en/ of rekening
*Nederlandse bank met 1,85 % rente per maand uitbetaald .
* instant payment
* nette duidelijke app
+ geen valuta risico, 2,5% bij deposito , Nederlandse garantiestelsel, dus communicatie in de Nederlandse taal (ondanks dat ik redelijk Frans spreek).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:03
Sport_Life schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 19:14:
[...]
Ik zit bij de lpb grotendeels. Nog klein beetje bij Rabobank. (15k).
Waarom zo'n hoog bedrag bij een groot-bank met een flutrente laten staan? Voor een gewone buffer is dat (mijns inziens) veel te veel. €15K is genoeg om een andere auto te kopen, maar dat dat doe je toch niet spontaan / binnen één dag?

En zoals al door anderen gereageerd - LPB is niet echt een interessante optie meer, met hun sterk achterblijvende rente.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Ik snap de noodzaak van IP voor een spaarrekening nog steeds niet. Voor een nieuwe wasmachine oid heb je een buffertje nodig, maar alles boven €5-10K is gewoon te plannen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Sport_Life schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:35:
[...]
+ geen valuta risico, 2,5% bij deposito , Nederlandse garantiestelsel, dus communicatie in de Nederlandse taal (ondanks dat ik redelijk Frans spreek).
Waar heb je dan wel valutarisco? Misschien bij Klarna of Nordax, al is de discussie daar volgens mij hier nog niet over. Dan (zelfs zonder de brokers) nog zeker 20 andere opties.

Taal misschien, maar bijvoorbeeld Yapi Kredi, Lloyds en OpenBank doen alles in het Nederlands. Raisin doet al het vertaalwerk voor je - alleen eventueel een niet-NL-er bij de identificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Ik snap de noodzaak van IP voor een spaarrekening nog steeds niet. Voor een nieuwe wasmachine oid heb je een buffertje nodig, maar alles boven €5-10K is gewoon te plannen.
En dan heb je lange tijd dat buffertje bij LPB kunnen aanhouden.

Daarnaast realiseerde ik mij laatst dat ikzelf "vrijwel niks" aan (vrij opneembaar) geld in Nederland heb staan. Niet dat ik me daar direct ongerust over maak, maarja... (Groot) deel staat dan weer wel bij OpenBank dus in principe kan ik van daaruit ook rechtstreeks betalingen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-05 17:22
GroteVoet459 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Waarom zo'n hoog bedrag bij een groot-bank met een flutrente laten staan? Voor een gewone buffer is dat (mijns inziens) veel te veel. €15K is genoeg om een andere auto te kopen, maar dat dat doe je toch niet spontaan / binnen één dag?

En zoals al door anderen gereageerd - LPB is niet echt een interessante optie meer, met hun sterk achterblijvende rente.
Geinig genoeg maakt het inmiddels bij die flutbank al niet meer zoveel uit als je het vergelijkt met LPB.
Blijkbaar zijn er velen hier die er echt een meerwaarde in zien om bij LPB te sparen - dit enigszins gelijk zien als sparen bij hun huisbank - en dan is zodoende die 1,85% rente erg concurrerend.
Maar met 15K bij een buitenlandse bank vs de Rabo kan het tot zo'n twee tientjes per maand aan rente schelen, dus ja zogezien zonde natuurlijk.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:09
Ik gebruik LPB om tijdelijk te parkeren als ik wat naar Advanzia zet, bv als er een Deposito vrijvalt.
Dan beperk je het rente verlies. Dan krijg je voor 1 dag toch nog 1,85%, erg handig met IP

Tevens zou ik haast denken dat LPB binnenkort wel weer omhoog gaat.
LPB Duitsland zit al een paar weken op 3,1% vrij opneembaar

https://www.leaseplanbank.de

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:47:
[...]

Waar heb je dan wel valutarisco? Misschien bij Klarna of Nordax, al is de discussie daar volgens mij hier nog niet over. Dan (zelfs zonder de brokers) nog zeker 20 andere opties.

Taal misschien, maar bijvoorbeeld Yapi Kredi, Lloyds en OpenBank doen alles in het Nederlands. Raisin doet al het vertaalwerk voor je - alleen eventueel een niet-NL-er bij de identificatie.
Als je bij OpenBank een probleem hebt loop je dan wel tegen een muur aan. Leuk die Nederlandse helpdesk, maar die kunnen uiteindelijk niks als het niet volgens het "script" is en dan moeten zij ook met OB zelf schakelen. Sure, je hoeft dan zelf niks in het Spaans te regelen, maar je kunt dan zelf ook niks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:51:
[...]
Als je bij OpenBank een probleem hebt loop je dan wel tegen een muur aan. Leuk die Nederlandse helpdesk, maar die kunnen uiteindelijk niks als het niet volgens het "script" is en dan moeten zij ook met OB zelf schakelen. Sure, je hoeft dan zelf niks in het Spaans te regelen, maar je kunt dan zelf ook niks.
Ervaringen zat gelezen dat dat niet alleen bij OB zo is.

Omdat OB mijn backup bank zit er een stevige buffer met 2,75% rente naast hun betaalrekeneng voor als die 1956 Chevy ineens voor de deur staat en ik direct moet kiezen ... :P

Maar dan nog blijven er zat opties met 2,x% over - Credit Europe, Anadulo, DHB, Bunq ...

[ Voor 13% gewijzigd door GroteVoet459 op 18-08-2023 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JohanNL schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Geinig genoeg maakt het inmiddels bij die flutbank al niet meer zoveel uit als je het vergelijkt met LPB.
Blijkbaar zijn er velen hier die er echt een meerwaarde in zien om bij LPB te sparen - dit enigszins gelijk zien als sparen bij hun huisbank - en dan is zodoende die 1,85% rente erg concurrerend.
LPB deed het in eerste instantie sowieso niet zo slecht. Sure, in het buitenland kon je meer krijgen, maar dat was ook maar 0,0x meer. En mogelijk dat LPB nu ook al op 1,85% zat terwijl de grootbanken nog naar 1,00% moesten gaan. Nu de grootbanken naar 1,5% gaan wordt het verschil wel weer heel klein terwijl in het buitenland en "Nederlandse banken van buitenlandse komaf" veel meer te halen is.

Maar mogelijk dat LPB een flinke influx aan "domme"/" saaie" spaarders heeft gehad en dat dat (ruimschoots) de leegloop naar het buitenland compenseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Hier ook, voor spaargeld LPB naast grootbanken en Raisin deposito's

Mijn vrouw en ik hebben alles gedeeld. Dus voorheen alles e.o. (behalve onze oorspronkelijke betaalrekeningen). En buiten de zakelijke financiën van mijn vrouw.

LPB heeft een E.o. rekening. Dat krijg je wellicht ook bij de Nederlandse Turkse banken (maar die trekken mij niet aan). Bunq kan ook, maar ook principiële onderbuik gevoelens bij (hoeft niet bediscussieerd te worden)
Maar e.o. kan bij Raisin niet. Daar heb ik dan wel de e.o. betaalrekening aan gekoppeld, maar had liever gewoon een e.o. functie gezien.

LPB heeft voor mij het voordeel geen gedoe met erfrecht met geld in het buitenland een heldere app, heldere communicatie, instant payments.

Ik zie het als spreiden van risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-04 22:55
De drie grote banken hebben deze maand verhoogd.
De twee grootste, marktaandeel 65%, deze week nog.
De meeste kleinere banken hebben deze maand nog niet verhoogd.
Die zijn nu duidelijk aan zet.

Zie ook het overzicht, met laatste wijziging, op Spaarinformatie.
Bijna alle wijzigingen deze maand in wat in de voetbalcompetitie "het rechter rijtje" wordt genoemd.
https://www.spaarinformat.../lijst/zonder_voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Wellicht na de verhoging van Lloyds op de 22e naar 2,5% dat er weer wat volgt..

Rasin ligt ook al een tijdje op max 4,35%...

Hopelijk komt ECB toch met een verhoging in September (wat ze nu verwachten)
En dat er nog wat ruimte omhoog is

Duitsland hangt nu ook op max 4,5%
Engeland op 6%

De rek is er een beetje uit denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Juan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:27:
Wellicht na de verhoging van Lloyds op de 22e naar 2,5% dat er weer wat volgt..

Rasin ligt ook al een tijdje op max 4,35%...
...
De rek is er een beetje uit denk ik.
Met die aankomende verhoging blijft Lloyds nog steeds achter bij de al actieve rente van BigBank (2,70%) en alle 5 de opties via Raisin.

Dat Raisin rente-percentage dat je noemt is een deposito, dus niet vergelijkbaar. Per 12u vandaag is de hoogste vrij opneembare (zonder voorwaarden) daar Nordax met 2,71%.

We zullen niet meer de klappen maken die we eerder dit jaar al gezien hebben, maar als zelfs KNAB per 1-Sep naar 1,75% gaat zie ik nog wel wat ruimte, zeker bij de grootbanken.
De vele krantenkoppen van de afgelopen 2 weken zijn gezien de aanwas van nieuwe reagluudrers hier niet zonder resultaat ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Juan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:27:
Duitsland hangt nu ook op max 4,5%
4.55% deposito's.

Vrij opneembaar tot 3,70%, sinds deze week met vier aanbieders, twee meer dan verleden week.
C24 Bank vergoedt daar per 1 september 4% op vrij opneembaar gegarandeerd tot de jaarwisseling.

Er komen nog verhogingen, maar minder.

Heb ik het goed als ik vermoed dat er nu ook minder verhogingen zijn omdat het hoogzomer is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
GroteVoet459 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:36:
[...]

Met die aankomende verhoging blijft Lloyds nog steeds achter bij de al actieve rente van BigBank (2,70%) en alle 5 de opties via Raisin.
Is dat in het verleden anders geweest? Dit vraag ik omdat ik het niet weet (en geen zin heb om het zelf te onderzoeken...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Frankenstein schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 21:47:
[...]

Is dat in het verleden anders geweest? Dit vraag ik omdat ik het niet weet (en geen zin heb om het zelf te onderzoeken...).
Neen. Helemaal in het begin (vorig jaar dus :P) liepen Lloyds, LPB en NIBC redleijk in de pas. NIBC is daarbij op een gegeven moment al afgehaakt, en zo te zien ook niet meer teruggekomen (1,75% momenteel op gewone spaarrekening en 1,65% op kwartaalspaarrekening, maar wel 0,20% bonusrente voor saldo dat het hele kwartaal er op staat, dus dan 1,85% en gelijk met LPB). Lloyds is IIRC ook op een gegeven moment een beetje achter geraakt, of heeft wat langer op zich laten wachten met verhogingen. Maar is op een gegeven moment wel naar 2,00% gegaan en gaat maandag naar 2,50%.

Maar deze drie hebben IIRC nooit echt geconcurreerd met een Renault of BigBank toen die vorig jaar echt voorop liepen (en stuivertje wisselde).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

GroteVoet459 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:38:
[...]

Lpb is inderdaad niet echt interessant meer. Enkele maanden terug nog wel.
Dus eigenlijk wordt het steeds 'duurder' om de eerder genoemde voordelen te hebben.

Maargoed nu lopen er al enige tijd een aantal deposito's van een jaar, dan vind ik het prettig om alles in 1 app te hebben.
En stiekem verwacht ik nog wel een rente update.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 20:16:
Ik snap niet dat zoveel Tweakers bij Leaseplan Bank zitten? [..] Leg mij aub uit waarom?
Gokje: vertrouwen in DGS; zekerheid over erfbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09:16
+ goede app, instant pay, onbeperkt opnemen (itt Bunq).

Ik gebruikte LPB tot vorige week voor mijn buffer omdat ik nauwelijks geld aan houd bij Rabo. Ben nu overgestapt op Wise voor de buffer. Volgens mij is dat de hoogste rente met instant pay. Helaas geen DGS maar wel een geldmarktfonds met AAA rating.

[ Voor 25% gewijzigd door Pistachenootje op 19-08-2023 09:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wise lijkt mij geen alternatief voor een spaarrekening (= geen bank, geen DGS). Ze geven wel iets rente (balance cashback noemen ze het), maar dat is voor euro’s niet heel bijzonder (1,79% momenteel), voor ponden en dollars is het iets interessanter. Je kunt ook “Interest” aanzetten voor meer rendement, maar dan beleg je in een geldmarktfonds.

[ Voor 23% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-08-2023 09:28 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zo'n 3.2% op euro's. Dat is het hoogste dat je kan krijgen met instant pay.

Inderdaad geen DGS maar het Blackrock geldmarktfonds heeft wel een AAA rating. Ik zou hier liever geen hele grote bedragen op zetten maar voor een buffer van een paar k vind ik het prima.

Leuk voordeeltje: mocht de rente in september stijgen dan stijgt deze automatisch mee (nadeel zodra de rente gaat dalen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:28:
Zo'n 3.37% op euro's. Dat is het hoogste dat je kan krijgen met instant pay.
Inderdaad geen DGS maar het Blackrock geldmarktfonds heeft wel een AAA rating.
Dit is dus geen spaarrente, maar een belegging in een geldmarktfonds. Niet vergelijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Op sommige punten is het wel vergelijkbaar, op sommige niet. En volgens mij heb ik dat allemaal goed aangegeven?

Waar het mij omgaat is dat ik een IBAN rekening heb met mooie rente en instant pay.

Laatste wat ook al veel genoemd is dat je wel moet zorgen dat je geld 1 januari ergens anders staat en dat voor tenminste 3 maanden, anders kan het nadelig zijn voor VRH.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:35:
Waar het mij omgaat is dat ik een IBAN rekening heb met mooie rente en instant pay.
Zal ik het rendement op mijn indexfondsen dan ook maar “rente” gaan noemen? Beleggen in een geldmarktfonds is gewoon iets anders dan sparen, met een ander risicoprofiel en rendement. Hoort m.i. niet in het spaartopic thuis. De vergelijkbare “risicovrije” rente die Wise biedt op je saldo in Euro’s is 1,79%, zonder DGS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:42:
[...]
Zal ik het rendement op mijn indexfondsen dan ook maar “rente” gaan noemen?
Dat is geen beste vergelijking natuurlijk omdat je geen idee hebt wat voor een rendement je krijgt op je indexfonds terwijl de overnight rate gewoon bekend is.
Beleggen in een geldmarktfonds is gewoon iets anders dan sparen...
Het is iets anders en op sommige punten is het vergelijkbaar. Maar goed, ik noemde het alleen maar omdat ik mijn buffer niet meer aanhoudt bij LPB. Leek me handig dat mensen op de hoogte zijn van deze mogelijkheid. Dat er geen DGS van toepassing was noemde ik al in die eerste post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Mbt tot valutarisico Zweedse banken, DGS is daar max 1.050.000 SEK. Maar als je bijv tot 50k of 60k in € gaat dan lijkt het risico dat 1.050.000 SEK dat niet dekt wel erg klein?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Scuderia110 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:14:
Mbt tot valutarisico Zweedse banken, DGS is daar max 1.050.000 SEK. Maar als je bijv tot 50k of 60k in € gaat dan lijkt het risico dat 1.050.000 SEK dat niet dekt wel erg klein?
Inderdaad. Zo denk ik er ook over.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:05
[...]

Ik snap niet dat zoveel Tweakers bij Leaseplan Bank zitten? Is dit puur en alleen kuddegedrag omdat heel veel andere Tweakers ook bij Leaseplan Bank zitten? Er zijn zoveel betere alternatieven. Hetzelfde zie ik in het topic over beleggen. Iedereen heeft het over Meesman, terwijl ook hier heel veel betere alternatieven zijn (zoals zelf in een index beleggen).

Misschien ligt het aan mij, maar ik snap niet dat men zo vaak over Leaseplan Bank begint hier op Tweakers. Leg mij aub uit waarom?
Je ziet blijkbaar redenen om LPB te vermijden. Waarom die dan ook niet gelijk benoemen in je post?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Iedereen heeft het over Meesman, terwijl ook hier heel veel betere alternatieven zijn (zoals zelf in een index beleggen).
offtopic:
Dat is twijfelachtig, wellicht is Meesman zelfs de beste oplossing, zie: https://www.morningstar.c...fifth-their-funds-returns. Ook hier besproken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:58
Wally2002 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Je ziet blijkbaar redenen om LPB te vermijden. Waarom die dan ook niet gelijk benoemen in je post?
Enige nadeel van LPB t.o.v. alternatieven is de relatief lage rente. Daarentegen wordt die wel maandelijks uitgekeerd i.t.t. veel van die alternatieven en krijg je dus rente op rente. Sommigen keren slechts per kwartaal uit of zelfs jaarlijks.
Veel alternatieven zitten niet op het niveau van LPB m.b.t. totaalpakket (service, track record, app, NL DGS, IP, enz).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Trishul schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:06:
Daarentegen wordt die wel maandelijks uitgekeerd i.t.t. veel van die alternatieven en krijg je dus rente op rente. Sommigen keren slechts per kwartaal uit of zelfs jaarlijks.
Het rentepercentage is op jaarbasis, je krijgt niks extra door het maandelijks uitkeren. Het maandelijks uitkeren is alleen van belang als je de opgebouwde rente ook snel weer op wilt kunnen nemen. De rente wordt in de meeste gevallen gewoon per dag berekend.
My bad, het rentepercentage dat LPB toont is nominaal, niet effectief. Dan komt er inderdaad een klein rente-op-rente-effect door de maandelijkse uitkering bij. Wel zeer marginaal (0,02% op jaarbasis).

[ Voor 21% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 19-08-2023 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:58
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:25:
[...]

Het rentepercentage is op jaarbasis, je krijgt niks extra door het maandelijks uitkeren. Het maandelijks uitkeren is alleen van belang als je de opgebouwde rente ook snel weer op wilt kunnen nemen. De rente wordt in de meeste gevallen gewoon per dag berekend.
Het basisbedrag waarover rente wordt berekend is toch elke maand hoger indien je niet steeds de rente opneemt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Trishul schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:28:
[...]

Het basisbedrag waarover rente wordt berekend is toch elke maand hoger indien je niet steeds de rente opneemt?
Ja, dat klopt. Ik was in de veronderstelling dat LPB het effectieve rentepercentage toonde, waar dit effect al in verwerkt zit. Maar LPB toont het nominale percentage, waardoor je inderdaad effectief iets hoger uitkomt door het maandelijks uitkeren. Is wel zeer marginaal (+0,02% op jaarbasis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:14

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 09:35:
Laatste wat ook al veel genoemd is dat je wel moet zorgen dat je geld 1 januari ergens anders staat en dat voor tenminste 3 maanden, anders kan het nadelig zijn voor VRH.
Geldt dat niet voor de gehele periode 1/10-1/4?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die periode kan in aanmerking komen maar je hoeft het niet 6 maanden te laten staan, 3 maanden is voldoende. Kan bijvoorbeeld van 1 januari t/m 1 april. Kan ook van 1 oktober t/m 1 januari. Etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:32:
[...]

Ja, dat klopt. Ik was in de veronderstelling dat LPB het effectieve rentepercentage toonde, waar dit effect al in verwerkt zit. Maar LPB toont het nominale percentage, waardoor je inderdaad effectief iets hoger uitkomt door het maandelijks uitkeren. Is wel zeer marginaal (+0,02% op jaarbasis).
Met het vaak (vaker dan jaarlijks) uitbetalen van rente bereikt een bank in mijn belevening vooral mensen die gevoelig zijn voor het idee dat ze vaker "beloond" worden. Maandelijkse rente zet misschien ook meer aan tot actie. Iedere maand is er een bijschrijving, die iemand zou kunnen prikkelen om te bekijken of de rente wel courant is. Je kunt gedurende het jaar de opgebouwde en al uitgekeerde rente meenemen naar een andere bank als je huidige bank geen marktleider meer is.

Rente-op-rente wordt bij uitbetaling vaker dan jaarlijks interessanter naarmate de rente hoger is. De +0,02% op jaarbasis bij LPB wordt +0,06% bij Advanzia. Stijgt de rente in de loop van het jaar, zoals dit jaar, dan wordt het effect al groter.

Wel of geen rente-op-rente maakt bij meerjarige deposito's al een groter verschil. Zulks zie je eenvoudig terug bij meerjarige deposito's via Raisin.

[ Voor 19% gewijzigd door Frankenstein op 19-08-2023 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

Wally2002 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:29:
[...]

Nou, wat denk je van de rente?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Pistachenootje schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 10:43:
[...]

offtopic:
Dat is twijfelachtig, wellicht is Meesman zelfs de beste oplossing, zie: https://www.morningstar.c...fifth-their-funds-returns. Ook hier besproken.
Je kan toch gewoon zelf in een index beleggen? Nu betaal je extra fee voor de tussenpersoon terwijl je het gewoon zelf kan regelen.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 1943460 op 19-08-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Trishul schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 11:06:
[...]

Enige nadeel van LPB t.o.v. alternatieven is de relatief lage rente. Daarentegen wordt die wel maandelijks uitgekeerd i.t.t. veel van die alternatieven en krijg je dus rente op rente. Sommigen keren slechts per kwartaal uit of zelfs jaarlijks.
Veel alternatieven zitten niet op het niveau van LPB m.b.t. totaalpakket (service, track record, app, NL DGS, IP, enz).
Ben wel benieuwd of en wat er gebeurt indien ze naar Franse DGS gaan, dan zijn ze voor ons niet meer interessant en mag ik aannemen dat de deposito's beëindigd worden boetevrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Anoniem: 1943460 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:14:
[...]
Je kan toch gewoon zelf in een index beleggen? Nu betaal je extra fee voor de tussenpersoon terwijl je het gewoon zelf kan regelen.
offtopic:
hier geantwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henrico1981
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-02 10:03
Ik heb deze week bij NIBC een spaarrekening geopend, spaarrente (vrij opneembaar) is nu 1,75%, dit na veel wikken en wegen en diverse opties te hebben onderzocht. Ik weet dat je elders in Europa meer rente kunt krijgen, maar ik voel mij er toch niet goed wanneer mijn spaargeld in het buitenland geparkeerd staat, ook al is dit geld tot 100k gedekt middels een depositogarantiestelsel. Ook de mits en maren met bron- en erfbelasting van een desbetreffend land vind ik niet fijn/prettig. Als ik dit al zou doen dan zou het ook mijn voorkeur hebben om, indien mogelijk dit rechtstreeks bij een buitenlandse bank te doen en niet via een tussenpartij als Raisin Bank.

NIBC biedt voor mij in ieder geval ook de gewenste/nodige opties qua korte termijn deposito's, voorlopig wil ik mijn spaargeld nog niet > 1 jaar vastzetten, met de huidige spaarrentes in Nederland nog niet interessant. NIBC biedt naast 1 jaar (2,55%) ook opties van 3 (2%),6 (2,1%) of 9 (2,2%) spaarrente. Dit is in ieder geval een stuk beter dan de ABN AMRO Bank biedt met een schamele 1,25%.

Overigens spaar ik hiernaast ook bij Centraal Beheer, de RentePlus rekening met maandelijkse rente uitkering vind ik ook fijn/handig, alleen vallen hier vooral de opties qua rentes op korte termijn deposito's tegen. Een Bunq bank heb ik ook overwogen, maar hier heb ik een heel unheimlich gevoel bij, voor NIBC moest ik ook wel even een drempel over. Een LeasePlan Bank waar ik in het verleden een spaarrekening heb gehad is ook interessant, maar ik weet hier niet wat de overname voor de toekomst gaat betekenen en of ze hiermee onder het Franse depositogarantiestelsel komen te vallen.

[ Voor 20% gewijzigd door Henrico1981 op 19-08-2023 16:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:35
Henrico1981 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:54:
Ik heb deze week bij NIBC een spaarrekening geopend, spaarrente (vrij opneembaar) is nu 1,75%, dit na veel wikken en wegen en diverse opties te hebben onderzocht. Ik weet dat je elders in Europa meer rente kunt krijgen, maar ik voel mij er toch niet goed wanneer mijn spaargeld in het buitenland geparkeerd staat, ook al is dit geld tot 100k gedekt middels een depositogarantiestelsel. Ook de mits en maren met bron- en erfbelasting van een desbetreffend land vind ik niet fijn/prettig. Als ik dit al zou doen dan zou het ook mijn voorkeur hebben om, indien mogelijk dit rechtstreeks bij een buitenlandse bank te doen en niet via een tussenpartij als Raisin Bank.

NIBC biedt voor mij in ieder geval ook de gewenste/nodige opties qua korte termijn deposito's, voorlopig wil ik mijn spaargeld nog niet > 1 jaar vastzetten, met de huidige spaarrentes in Nederland nog niet interessant. NIBC biedt naast 1 jaar (2,55%) ook opties van 3 (2%),6 (2,1%) of 9 (2,2%) spaarrente. Dit is in ieder geval een stuk beter dan de ABN AMRO Bank biedt. Overigens spaar ik hiernaast ook bij Centraal Beheer, de RentePlus rekening met maandelijkse rente uitkering vind ik ook fijn/handig, alleen vallen vooral de opties rentes van korte termijn deposito's hier tegen.
Binnen nederland zijn er banken die hogere rentes bieden. Dan zit je in hetzelfde garantie stelsel als bij de lpb. De namen van die banken zijn echter niet Nederlands. Dus misschien moet je daar even kijken. Spaarinformatie.nl is wat meer gefocused op de banken die onder het Nederlands DGS vallen. Dus daar kan je je ook verdiepen. Vrij opneembaar is er meer dan 0,5% meer en bij deposito's rond 1% meer te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:31:
[...]

Ben wel benieuwd of en wat er gebeurt indien ze naar Franse DGS gaan, dan zijn ze voor ons niet meer interessant en mag ik aannemen dat de deposito's beëindigd worden boetevrij.
Is daar uberhaupt enige indicatie voor?
Ja, LeasePlan is overgenomen door een Franse firma. Maar dat zegt niks over de dochter/zuster onderneming LeasePlan Bank. De Franse onderneming of LP Nederland kunnen dus vast nog steeds geld lenen van LPB. En daarnaast mag ik toch aannemen dat LP & LPB volledig gescheiden van elkaar zijn. Wellicht in aandeelhouders / ... wat overlap. Maar ik kan mij absoluut niet indenken dat er personeel gedeeld wordt of anderzijds (op wellicht "gevestigd in hetzelfde pand" na). Dus budget cuts door dubbel personeel tussen LP en die Franse maatschappij te ontslaan zal dan niet LPB treffen. Hoogstens dat LPB moet / zal verhuizen omdat ze wellicht dus in een (te) groot pand achter blijven als LP zelf weg zou zijn.

Maar een complete bank even "verhuizen" naar een ander land lijkt mij toch iets totaal anders dan willekeurig welk ander bedrijf.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertMe op 19-08-2023 16:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 11:29
Henrico1981 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:54:

NIBC biedt voor mij in ieder geval ook de gewenste/nodige opties qua korte termijn deposito's, voorlopig wil ik mijn spaargeld nog niet > 1 jaar vastzetten, met de huidige spaarrentes in Nederland nog niet interessant. NIBC biedt naast 1 jaar (2,55%) ook opties van 3 (2%),6 (2,1%) of 9 (2,2%) spaarrente. Dit is in ieder geval een stuk beter dan de ABN AMRO Bank biedt met een schamele 1,25%.

Overigens spaar ik hiernaast ook bij Centraal Beheer, de RentePlus rekening met maandelijkse rente uitkering vind ik ook fijn/handig, alleen vallen hier vooral de opties qua rentes op korte termijn deposito's tegen. Een Bunq bank heb ik ook overwogen, maar hier heb ik een heel unheimlich gevoel bij, voor NIBC moest ik ook wel even een drempel over. Een LeasePlan Bank waar ik in het verleden een spaarrekening heb gehad is ook interessant, maar ik weet hier niet wat de overname voor de toekomst gaat betekenen en of ze hiermee onder het Franse depositogarantiestelsel komen te vallen.
toon volledige bericht
Ik heb een leuk bedrag via Raisin in Italië staan voor 1jr met 4,2% rente. 1 jaar vind ik te overzien en dit is toch wel een vele leukere rente dan in NL. Als je meer dan een ton weg zet snap ik het maar waarom zou je je zorgen maken als dit onder het garantiestelsel valt? Zelf in Ijsland wat er niet onder viel kregen mensen hun geld terug...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Road-runner83 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:45:
[...]

Ik heb een leuk bedrag via Raisin in Italië staan voor 1jr met 4,2% rente. 1 jaar vind ik te overzien en dit is toch wel een vele leukere rente dan in NL. Als je meer dan een ton weg zet snap ik het maar waarom zou je je zorgen maken als dit onder het garantiestelsel valt? Zelf in Ijsland wat er niet onder viel kregen mensen hun geld terug...
Het scheelt per 10k 170 euro (2,5% vs 4,2%).

Ik denk dat het vrij persoonlijk is of het dat waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

RobertMe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Ja, LeasePlan is overgenomen door een Franse firma. Maar dat zegt niks over de dochter/zuster onderneming LeasePlan Bank. De Franse onderneming of LP Nederland kunnen dus vast nog steeds geld lenen van LPB. En daarnaast mag ik toch aannemen dat LP & LPB volledig gescheiden van elkaar zijn. Wellicht in aandeelhouders / ... wat overlap. Maar ik kan mij absoluut niet indenken dat er personeel gedeeld wordt of anderzijds (op wellicht "gevestigd in hetzelfde pand" na). Dus budget cuts door dubbel personeel tussen LP en die Franse maatschappij te ontslaan zal dan niet LPB treffen. Hoogstens dat LPB moet / zal verhuizen omdat ze wellicht dus in een (te) groot pand achter blijven als LP zelf weg zou zijn.

Maar een complete bank even "verhuizen" naar een ander land lijkt mij toch iets totaal anders dan willekeurig welk ander bedrijf.
Ik denk dat als het kantoor gaat verhuizen naar Frankrijk er geen mogelijkheid is om onder NL DGS te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-05 11:29
Sport_Life schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:03:
[...]

Het scheelt per 10k 170 euro (2,5% vs 4,2%).

Ik denk dat het vrij persoonlijk is of het dat waard is.
Verschil is ook niet mega (wel bij 100K natuurlijk) maar eigenlijk is er 0 risico of het nu in het buitenland staat of in NL dus snap de zorg niet zo goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Road-runner83 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:25:
[...]
Verschil is ook niet mega (wel bij 100K natuurlijk) maar eigenlijk is er 0 risico of het nu in het buitenland staat of in NL dus snap de zorg niet zo goed.
Dat ligt wat genuanceerder. Zie de discussie een paar pagina's terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 17:05:
[...]

Ik denk dat als het kantoor gaat verhuizen naar Frankrijk er geen mogelijkheid is om onder NL DGS te vallen.
Dat ligt wel voor de hand. Maar is er dan ook een bron voor dat LPB zelf naar Frankrijk gaat verhuizen?

Want her verhuizen waar ik op doelde was puur "kleiner wonen". Mogelijk dat ze nu een pand delen met LP of een pand dat zelfs van LP is. Dan zal LPB dus (mogelijk) een ander onderkomen moeten zoeken omdat dat pand te groot is os of verkocht wordt of wat dan ook. Maar dat kan natuurlijk gewoon in Nederland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chloortablet
  • Registratie: Augustus 2015
  • Niet online

Chloortablet

Atoomnummer 17

RobertMe schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 16:44:
[...]

Ik vermoed dat je onderschat in hoeverre 'LP' en 'LPB' met elkaar verweven zijn.
Als je zaken doet met LeasePlanBank, doe je zaken met LeasePlan Corporation N.V.
Alle activiteiten van LeasePlan vinden plaats in entiteiten die daaronder hangen (zoals LeasePlan Nederland N.V.)
Het geconsolideerde balanstotaal van LeasePlan Corporation N.V. bestaat (ultimo 2022) van de totale 34,5 mrd voor bijna 11 mrd uit gelden die bij LeasePlanBank zijn gestald (30%+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropstick
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:28
Ik heb sinds vorige week toegang tot mijn portaal van de Advanzia bank.
Wat een draak van een website. Ik kan absoluut geen Duits en zelfs met Google Translate kom ik er niet helemaal uit. Ik wil graag gebruik maken van de actie (3,66% rente).
Is het voldoende om hiervoor geld over te maken naar de IBAN met mijn Advanzia account nummer die ik heb ontvangen per e-mail? En staat het geld dan direct en automatisch vast?
Bij andere online banken ben ik gewend om een ‘aparte’ deposito te openen nadat ik een rekeningnummer heb ontvangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@dropstick

De 3,66% rente hoort bij een vrij opneembare spaarrekening. Het is geen rekening waar het geld vaststaat of een betaalrekening.

Inloggen is niet zo makkelijk inderdaad. Misschien helpt dit.

Ik zou voor veiligheid eerst een proefovermaking doen met een bedrag in centen. Verschijnt die in beeld na inloggen, dan werkt het.

[ Voor 19% gewijzigd door mrmrmr op 20-08-2023 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropstick
@mrmrmr
Duidelijk dan kan ik nu geld overmaken. Ik dacht ergens te lezen dat de actie over een deposito ging.
Inloggen is gelukkig wel zonder problemen gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-05 09:27
dropstick schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:44:
Wat een draak van een website. Ik kan absoluut geen Duits en zelfs met Google Translate kom ik er niet helemaal uit. Ik wil graag gebruik maken van de actie (3,66% rente).
Is het voldoende om hiervoor geld over te maken naar de IBAN met mijn Advanzia account nummer die ik heb ontvangen per e-mail? En staat het geld dan direct en automatisch vast?
Bij andere online banken ben ik gewend om een ‘aparte’ deposito te openen nadat ik een rekeningnummer heb ontvangen.
Je kunt ook overschakelen naar Engels (of Frans, Italiaans, Spaans) als je dat liever gebruikt.
Keuze genoeg lijkt me....Rechtsbovenaan naast "Kundenservice & Kontakt".

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Wat een draak van een website. Ik kan absoluut geen Duits en zelfs met Google Translate kom ik er niet helemaal uit.
Nu geef je de schuld aan de bank, terwijl jij degene bent die die taal niet beheerst. Ik denk je goed moet overwegen of het wel verstandig is je geld te bewaren in een land waar je de website van een bank niet eens kan lezen.
Overigens kan iedereen Duits leren, je moet er alleen wat energie in (willen) stoppen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Wat ga je doen als Advanzia valt en je je geld moet halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dan heb je niet meer met Advanzia te maken. De uitvoerende partij van het plaatselijke depositogarantiestelsel wordt je contactpunt. Die spreken zeker wel Engels :)

[ Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2023 10:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:30:
Dan heb je niet meer met Advanzia te maken. De uitvoerende partij van het plaatselijke depositogarantiestelsel wordt je contactpunt.
Dan hoop ik maar dat hij wel Frans of Luxemburgs kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik was net iets te laat met de edit. Het FGDL (uitvoerende instantie in Luxemburg) spreekt zeker wel Engels :) https://www.fgdl.lu/en/home/ en mogelijk zelfs Nederlands: https://www.fgdl.lu/en/multilingual-overview/#NL
Around the fourth day after the determination of the unavailability of the deposits, the FGDL sends each depositor a letter of information drafted in several languages – accompanied by a form. Depositors are requested to return the completed and signed form to the FGDL. This form allows the depositor to communicate to the FGDL a new account number with another bank on which the refund will be transferred.

[ Voor 74% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2023 10:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-05 18:12
Wispe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Je hebt in je quote de laatste zin weggelaten ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
dirk_mec schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:25:
[...]

Je hebt in je quote de laatste zin weggelaten ...
Ik heb helemaal niks als ik om 10:33:59 mijn bericht nog aan het typen was en om 10:34:01 plaatste en de edit daartussen plaatsvond ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropstick
mrmrmr schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 20:51:
@dropstick

Ik zou voor veiligheid eerst een proefovermaking doen met een bedrag in centen. Verschijnt die in beeld na inloggen, dan werkt het.
Ik heb afgelopen week al een paar euro overgemaakt om te zien of het allemaal goed zou gaan en dat geld is ondertussen netjes aangekomen.
Hansi55 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 21:52:
[...]

Je kunt ook overschakelen naar Engels (of Frans, Italiaans, Spaans) als je dat liever gebruikt.
Keuze genoeg lijkt me....Rechtsbovenaan naast "Kundenservice & Kontakt".
Afgelopen week heb ik gezocht in het ‘mein Advanzia’ portaal om de taal te veranderen, maar daar kon ik de optie niet vinden (i.t.t. advanzia.com). Ik zal het morgen nog eens proberen.
Andrehj schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:05:
[...]

Nu geef je de schuld aan de bank, terwijl jij degene bent die die taal niet beheerst. Ik denk je goed moet overwegen of het wel verstandig is je geld te bewaren in een land waar je de website van een bank niet eens kan lezen.
Overigens kan iedereen Duits leren, je moet er alleen wat energie in (willen) stoppen.
Het was niet mijn bedoeling om de schuld bij de bank neer te leggen. De website advanzia.com is verder prima en is in meerdere talen beschikbaar. Ik heb zelf verkeerd gelezen want ik dacht dat het om een deposito ging. Wel vind ik UI van ‘mein Advanzia’ erg outdated, heeft de inlogpagina een vervelende captcha en geen optie tot MFA. Tenminste ik heb dat laatste (net zoals het selecteren van een andere taal na het inloggen) nog niet gevonden. Maar goed daar kan ik mee leven. Overigens heb ik verschillende bankrekeningen in verschillende landen, ik heb helaas niet de tijd en energie om voor elk land de taal te leren.
Wispe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Ik heb de risico’s geprobeerd te spreiden door mijn geld in verschillende landen te stallen. Mocht een bank omvallen dan heb ik niet direct een probleem als ik eventueel langere tijd moet wachten op het geld.

Maar als ik jullie goed begrijp zijn de mensen die in 2008 geld hadden staan bij Icesave ook de IJslandse taal machtig.

In ieder geval bedankt voor de tips en het meedenken, ik heb ondertussen de antwoorden die ik zocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
dropstick schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 00:32:
....
Maar als ik jullie goed begrijp zijn de mensen die in 2008 geld hadden staan bij Icesave ook de IJslandse taal machtig.

In ieder geval bedankt voor de tips en het meedenken, ik heb ondertussen de antwoorden die ik zocht.
Ik heb zelf ook toen een rekening geopend bij IceSave, maar niet meer gespaard dan een paar tientjes. Als ik mij niet vergis had de bank een nederlandstalige website. Voor dat ik de boel vertrouwde om er meer te stallen was de bank al in problemen. Daarnaast waren er ook alternatieven in Nederlands met vergelijkbare of gelijke rente. Op dit moment heb ik geld bij banken die onder het NL DGS vallen en een paar waarvan ik de taal voldoende machtig ben. Ik heb geen geld via spaarplatforms. Dan maar minder rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:36
Vind raisin toch wel langzaam met verwerken van stortingen. Eentje van Woensdagochtend is nog niet bijgeschreven.
Edit, zit net iets anders in elkaar, zie volgende post

Andersom is big bank ook traag (geworden) met terugboekingen. Die worden eerst 2? werkdagen 'gereserveerd'

Al met al is het geld dus zo ruim een week onderweg.

[ Voor 26% gewijzigd door Bulldock op 21-08-2023 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Als een storting van afgelopen woensdag nog steeds niet is bijgeschreven bij Advanzia, dan zou ik toch ff bellen.

Ik houd bij wat het saldo is, dan weet ik op basis van de wijziging of een bijschrijving wel of niet binnen is.

Ik had een storting van Woensdag de 16e, en die werd uiteindelijk op donderdag om 16:00 pas bevestigd.
De werkelijke stortingsdatum is altijd een werkdag ervoor, dus geen renteverlies.
Waarschijnlijk is een feestdag te veel voor Advanzia, om alles tijdig verwerkt te krijgen.
Uitgaande betalingen waren zelfs vertraagd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:36
@Juan het ging over raisin 😉

Verder zag ik net bij de transacties in raisin dat het geld wel de volgende werkdag al is verwerkt door raisin . En ook al dezelfde dag naar de deposito is door gezet met die dag als rente start (lijkt het).
Edit: de deposito start vandaag pas, dus 1 werkdagje later.

Maar het geld was dus niet te zien als gereserveerd en de deposito was nog in behandeling. De verwerking in Italië is blijkbaar wat traag.

[ Voor 19% gewijzigd door Bulldock op 21-08-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Mickey77

Allround ICT-er

Zoals ik eerder al berichtte, heb ik veel gehad aan de info in dit topic en ben ik inmiddels gaan sparen via Advanzia en Raisin. Wat mij op valt is dat in dit topic toch heel veel reacties zijn te vinden over dat het soms lang duurt voor geld is bijgeschreven of overgeschreven.

Ik weet dat Raisin adverteert met het feit dat ze hun geld krijgen van de aangesloten banken. Dus hun verdienmodel is kennelijk via die kant gegarandeerd. Maar ik kan mij niet voorstellen dat niemand hier zich af vraagt of dit onderdeel van hun verdienmodel is (het gaat om miljoenen/miljarden euro's). Hoe denken jullie hier over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Mickey77 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:03:
Zoals ik eerder al berichtte, heb ik veel gehad aan de info in dit topic en ben ik inmiddels gaan sparen via Advanzia en Raisin. Wat mij op valt is dat in dit topic toch heel veel reacties zijn te vinden over dat het soms lang duurt voor geld is bijgeschreven of overgeschreven.

Ik weet dat Raisin adverteert met het feit dat ze hun geld krijgen van de aangesloten banken. Dus hun verdienmodel is kennelijk via die kant gegarandeerd. Maar ik kan mij niet voorstellen dat niemand hier zich af vraagt of dit onderdeel van hun verdienmodel is (het gaat om miljoenen/miljarden euro's). Hoe denken jullie hier over?
Tsja, ze doen geen instant payments. Dan vinden wij verwende Nederlanders al snel dat het langzaam is. Als ik een boeking naar NIBC doe deed dan gingen daar ook uren als niet een dag overheen door het ontbreken van IP. En bij Raisin merk je dat altijd twee keer, doordat de Raisin rekening natuurlijk geen bestemming an zich is. En niet vergeten dat de administratie bij Raisin meestal ook een dagje achter loopt.

Laatste keer dat ik deposito heb geopend (votige maand), bij Nordax, stond op vrijdag het geld op de rekening. En maandag (pas) bericht dat het deposito geopend was. Maar de datum was wel van vrijdag.
En hetzelfde met de Progetto spaarrekening. Ook daar dat de open datum de dag was dat het geld op de Raisin rekening stond, terwijl de mail pas 1 of 2 (werk)dagen later kwam.

Afschrijven bij Renault lijkt wel altijd een dag overheen te gaan. Storten bij Renaul kan wel dezelfde dag ('s morgens transactie doen kan voor het eind van de middag zijn bijgeschreven). Mijn afgelopen Progetto deposito had ik ook een dag later 's morgens het geld alweer van op de Raisin rekening staan.

Naar mijn idee valt het allemaal dus wel mee. Ja, er gaat wat tijd overheen, maar niet meer dan een volle werkdag (ala je vandaag om 9 uur zou uitboeken bij Renault verwacht ik dat het geld morgen in de middag bij Raisin staat, maar dus wel heel ruim 24 uur later, maar niet pas na de volle werkdag). Ergo: we zijn gewoon verwend in Nederland dat alles met instant payments gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Ik vermoed dat Raisin op basis van Fee/Vergoeding/Commissie werkt

Ik werk voor een IT/Telefoon bedrijf, als wij bv een abonnement van KPN verkopen aan een klant voor 3 jaar.
Krijgen wij een Vergoeding/Fee per aanlsluiting nr, voor die 3 jaar
Daarnaast kan je nog bonussen krijgen als je meer verkoopt als een bepaalde periode ervoor.
Bij Raisin zal het vergelijk baar zijn, reisbureaus krijgen ook een vergoeding/Fee/Commissie per afgesloten vakantie, wellicht dat de duur ook nog van invloed is, dus een vakantie van 4 weken zal meer vergoeding geven, dan een weekendje London. Dus een deposito van 5 jaar zal ook wel meer vergoeding/commissie opleveren, dan een deposito van 3 maanden.

Daar bovenop, zal Raisin, ook nog rente krijgen, voor de bedragen, die om wat voor reden dan ook, blijven "hangen" dat zullen ze voor een groot deel zelf ook wel bij ECB of zo, parkeren.

[ Voor 22% gewijzigd door Juan op 21-08-2023 13:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Juan schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 12:57:
Ik vermoed dat Raisin op basis van Fee/Vergoeding/Commissie werkt
Daar hoef je niet veel aan te vermoeden. In letterlijk elk product informatie blad dat ik gelezen heb staat onder het kopje kosten dat Raisin een commissie krijgt van de partnerbank (en ze daardoor hun diensten gratis kunnen aanbieden aan de klant).

En mijn vermoeden zou eerder zijn dat bv Raisin een procentuele commissie krijgt of zo, een soort van rente opslag. Dus als de rente 4,00% is naar de klant dat het de bank 4,01% kost, waarvan die 0,01% naar Raisin gaat. Waarbij dan uiteraard ook een "bonus" zit voor een langer lopend depisito of groter bedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bronce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-05 20:10
Ik krijg nou niet een hele goede indruk van Raisin. Ik had me aangemeld en moest videobellen om mezelf te identificeren. Nou dan krijg je iemand uit het oostblok aan de lijn met gebrekking accent in een donkere huiskamer, die zeg dat ik naar 'my profile' moet gaan en initialen naar volledige naam moet aanpassen. Dit kan uiteraard niet op de webpagina en app dus maar support ticket aangemaakt. 1.5 week moeten wachten om de reactie te krijgen dat ik maar de support moet bellen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Frankenstein
bronce schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 15:55:
Ik krijg nou niet een hele goede indruk van Raisin. Ik had me aangemeld en moest videobellen om mezelf te identificeren. Nou dan krijg je iemand uit het oostblok aan de lijn met gebrekking accent in een donkere huiskamer, die zeg dat ik naar 'my profile' moet gaan en initialen naar volledige naam moet aanpassen. Dit kan uiteraard niet op de webpagina en app dus maar support ticket aangemaakt. 1.5 week moeten wachten om de reactie te krijgen dat ik maar de support moet bellen.
Oostblok is een term uit de vorige eeuw. Zelfs De Telegraaf gebruikt dit woord niet meer (hoop ik)... Scherm 1 bij aanmelden bij Raisin vraagt om voornamen "zoals vermeld op je ID" en bij achternaam om de achternaam. Waar is dit mis gegaan..............? En bedoel je wellicht dat ze om je voornamen vroegen in plaats van je voorletters? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bumble_bee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-03 09:39
RobertMe schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 13:12:
Daar hoef je niet veel aan te vermoeden. In letterlijk elk product informatie blad dat ik gelezen heb staat onder het kopje kosten dat Raisin een commissie krijgt van de partnerbank (en ze daardoor hun diensten gratis kunnen aanbieden aan de klant).
Ik had hier ook naar gekeken toen ik klant werd, hoe ze aan hun geld komen. Ik moest toen al gelijk denken dat dit verdienmodel wat ze even dachten uit te breiden naar Nederland nog een staartje gaat krijgen gezien het provisieverbod wat hier geldt. Zou me niks verbazen als er over een tijd wat "class action" rechtzaken lopen tegen ze. Wie weet krijgen we nog meer rente op deze manier >:) (disclaimer: IANAL)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Raisin is Duits en opereert vanuit Duitsland, daar kennen ze geen provisieverbod. Voor zover ik weet is het Nederlandse verbod niet van toepassing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
bumble_bee schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:09:
[...]
...
Zou me niks verbazen als er over een tijd wat "class action" rechtzaken lopen tegen ze. Wie weet krijgen we nog meer rente op deze manier >:) (disclaimer: IANAL)
Als er rechtzaken komen en ze doen iets fout dan stoppen ze de dienstverlening naar Nederlanders (van rechtswege). Daar wint volgens mij geen enkele Nederlandse spaarder wat mee, behalve degene die de zaak aangespannen heeft.

Maar kan me niet voorstellen dat ze sinds 2019 niet al eens gecontroleerd zouden zijn door de DNB, waar ze zich netjes geregistreerd hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Eind Oktober zit ik 6 maanden bij Advanzia. Daarom ben ik alvast op zoek naar een alternatief (voor het geval dat ze niet de actie verlengen). Ik zag hier Consors bank voorbij komen. Hoe is jullie ervaring met deze bank?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:12
GroteVoet459 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:20:
[...]

Maar kan me niet voorstellen dat ze sinds 2019 niet al eens gecontroleerd zouden zijn door de DNB, waar ze zich netjes geregistreerd hebben.
Dan moet je (primair) bij de Duitse toezichthouder zijn.

https://www.dnb.nl/openba...KF&relationNumber=R128217

Deze bank staat niet onder toezicht van DNB. Zij is officieel gevestigd in een andere lidstaat van de Europese Unie, of in Noorwegen, IJsland of Liechtenstein, en staat onder toezicht in dat land.

Wat meer leesvoer: https://www.eba.europa.eu...-and-supervision-branches

[ Voor 7% gewijzigd door Woodsy op 21-08-2023 20:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Anoniem: 1943460 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 17:51:
Eind Oktober zit ik 6 maanden bij Advanzia. Daarom ben ik alvast op zoek naar een alternatief (voor het geval dat ze niet de actie verlengen). Ik zag hier Consors bank voorbij komen. Hoe is jullie ervaring met deze bank?
Ik heb (nog) geen ervaring met Consors, maar je kunt ook overwegen op te zeggen bij Advanzia, je geld een maandje ergens anders te stallen, en vervolgens je opnieuw aan te melden. In mijn geval was ik weer een nieuwe klant en kon ik weer van de dan geldende actierente gebruik maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Best wel wat mensen in dit topic hebben er een rekening en ik heb nog geen enkele klacht gelezen. Zal dus wel goed zitten. Ik ben de uitzondering: had een rekening aangevraagd, identificatie doorlopen, documenten gemaild maar nooit iets gehoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12-05 09:27
Het duurt even bij Consors voordat alles rond is. "Deutsche Gruendlichkeit" waarschijnlijk.
Vragen wat dingen via post of jawel FAX te sturen. Ik kreeg de in logcodes vorige week met een verzoek een "Steuererklaerung" te zenden per post of per FAX.
In totaal 3 enveloppen met papier ontvangen. Maar het werkte onmiddelijk goed.
Bronbelasting voor Nederlanders in Duitsland is 0% met de bovengenoemde belastingverklaring.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
of je centen weghalen en wachten op een nieuwe rente aanbod, duurde bij mij 8/9 dagen
tot ik die kreeg, is minder omslachtig lijkt dan een nieuwe rekening openen.
Bar_en_boos schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:35:
[...]

Ik heb (nog) geen ervaring met Consors, maar je kunt ook overwegen op te zeggen bij Advanzia, je geld een maandje ergens anders te stallen, en vervolgens je opnieuw aan te melden. In mijn geval was ik weer een nieuwe klant en kon ik weer van de dan geldende actierente gebruik maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Crazy1977 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:48:
of je centen weghalen en wachten op een nieuwe rente aanbod, duurde bij mij 8/9 dagen

[...]
Volgende keer die tactiek maar eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12-05 21:37
AWiersma schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 14:44:
LHV zit weer boven de 4% voor 1 jaar. Voor de gene die een wat kleiner bedrag een jaar vast wil zetten.
[Afbeelding]
Waarom alleen een kleiner bedrag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zeker niet 'alleen' een klein bedrag, maar de concurrentie bij Raisin vraagt vaak om een minimum van 10.000 euro. Bij LHV is het minimum slechts 500 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Crazy1977 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:48:
[...]
Heb ik geprobeerd. Er gebeurde niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:03:
[...]

Heb ik geprobeerd. Er gebeurde niks.
Mij viel op dat de laatste twee keer dat Advanzia met "leg 5000k extra in voor hogere rente" dat dit op of rond de 8e of 9e van de maand was. Maar laatste keer kreeg ik m ook niet. Of het door afboeken wordt getriggered weet ik niet, maar ik zet volgende week wel 5k om naar Renault en dan zie ik het wel even aan. In juni had ik niks afgeboekt en kreeg ik de 5k extra mail wel.

Schaken is een leuk spel, maar ben niet zo gecharmeerd van deze paardensprong ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 22-08-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Zr40 schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 23:32:
Zeker niet 'alleen' een klein bedrag, maar de concurrentie bij Raisin vraagt vaak om een minimum van 10.000 euro. Bij LHV is het minimum slechts 500 euro.
500 euro 😆

Gisteravond maar een tranche 10k 1 jaar Progetto. Eigenlijk doe ik Italië niet, maar ja, snoep is gewoon lekker...

Komt in oktober eindelijk 1 jaar Yapi 1,75% vrij. Leek toen best wat, maar waarom in hemelsnaam in Nederland sparen... En veel geld laten liggen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

500 euro 😆

Gisteravond maar een tranche 10k 1 jaar Progetto. Eigenlijk doe ik Italië niet, maar ja, snoep is gewoon lekker...

Komt in oktober eindelijk 1 jaar Yapi 1,75% vrij. Leek toen best wat, maar waarom in hemelsnaam in Nederland sparen... En veel geld laten liggen!
Als ik jouw smiley goed begrijp: Als je leest wat het gemiddelde gespaarde bedrag per inwoner of huishouden in/van Nederland is dan is voor die mensen 500 euro best een behoorlijk bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
W1ck1e schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
Als ik jouw smiley goed begrijp: Als je leest wat het gemiddelde gespaarde bedrag per inwoner of huishouden in/van Nederland is dan is voor die mensen 500 euro best een behoorlijk bedrag.
Als je het van tranches van 0,5k moet hebben, zie ik je niet als een succesvolle spaarder. Maar voor velen wel de realiteit. Denk dat er onder de kruimelspaarders nog meer zijn die niet verder kijken dan internetsparen via ING, Rabo of ABN-Amro.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Draai het eerder om. 1x 10k is misschien wel mogelijk voor de gemiddelde spaarder, maar het maakt het moeilijk om meerdere deposito's te nemen gespreid over de tijd. Als je bijvoorbeeld ieder kwartaal een 1 jaars deposito wilt openen, heb je gelijk 40k nodig. Het minimum van 500 geeft je gewoon meer flexibiliteit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2023 11:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

W1ck1e schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:37:
[...]
500 euro is gewoon niet veel spaargeld (even los van de discussie dat het voor sommigen wel veel geld is). Met 500 euro spaargeld ga je neem ik aan niet een aparte rekening openen om rente te ontvangen. Waarom zoveel moeite doen voor een paar euro?

Dit is het gemiddelde wat een Nederlander aan spaargeld heeft (flink hoger dan 500 euro):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7u_8GveCRFNwxw47S8kKXm5j3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IhMuZmlfJyccq0lUXr3qGSbA.png?f=user_large

https://www.peaks.com/nl/...ngers%20van%20uitkeringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
De laatste berichten gaan over het openen van deposito's. Geld dat dus voor een bepaalde tijd vast staat. Als je zoals ik daar een aantal van wil hebben (verspreid in de tijd en deels overlappend, bijvoorbeeld maandelijks voor 12 maanden) en je wilt daarnaast nog een deel spaargeld vrij opneembaar houden dan kan is een minimum bedrag van slechts 500 toch wel prettig.

De grootbanken moeten het volgens mij niet hebben van mensen die pas beginnen met sparen. De spaarders met behoorlijk wat spaargeld (dus niet de kruimelspaarders) en toch bij hen sparen zijn onderdeel van het verdienmodel van de grootbanken. Grootbanken zijn prima voor de betaalrekening. De eenmalige moeite van het openen van een gratis spaarrekening bij een bank met een goede rente is blj elk spaartegoed voordelig. Ook voor kruimelspaarders (je moet ergens beginnen).

[ Voor 6% gewijzigd door W1ck1e op 22-08-2023 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Anoniem: 1943460 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:54:
[...]

500 euro is gewoon niet veel spaargeld (even los van de discussie dat het voor sommigen wel veel geld is). Met 500 euro spaargeld ga je neem ik aan niet een aparte rekening openen om rente te ontvangen. Waarom zoveel moeite doen voor een paar euro?

Dit is het gemiddelde wat een Nederlander aan spaargeld heeft (flink hoger dan 500 euro):

[Afbeelding]

https://www.peaks.com/nl/...ngers%20van%20uitkeringen.
Mooi overzicht. Ik wil geen nieuwe discussie starten over (scheve) verhoudingen maar het enorme verschil tussen gemiddeld en mediaan valt goed op.

Dat gezegd hebbende, mijn Advanzia-rekening is na 6 dagen geopend, dus dat valt niet tegen. Nu nog 2 dagen wachten om in te kunnen loggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Cheesy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Dat gezegd hebbende, mijn Advanzia-rekening is na 6 dagen geopend, dus dat valt niet tegen. Nu nog 2 dagen wachten om in te kunnen loggen.
Wellicht weet je dit al, maar het beste is om te wachten tot de 1ste van de maand en dan pas geld over te maken. Als je deze week geld overmaakt, dan mis je een hele maand aan actierente (en houd je dus maar 6-1 = 5 maanden en paar dagen maanden aan actierente over).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:20:
[...]
Hier 3 dagen eerder één van InBank, tegen 2,0%. Dus zo veel meer was het toen niet in het buitenland :+
Misschien dat Progetto toen iets hoger was, maar die via Coop van eind november is ook "maar" 2,47%.

V.w.b. die zgn kruimelspaarders; zolang iemand probeert iets slims met zijn/haar geld te doen zijn ze gewoon goed bezig. Ooit zijn we allemaal klein begonnen (vind mezelf nog steeds geen grote jongen in spaarland ondanks dat ik ruim boven de CBS data zit ...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
W1ck1e schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:10:
De laatste berichten gaan over het openen van deposito's. Geld dat dus voor een bepaalde tijd vast staat. Als je zoals ik daar een aantal van wil hebben (verspreid in de tijd en deels overlappend, bijvoorbeeld maandelijks voor 12 maanden) en je wilt daarnaast nog een deel spaargeld vrij opneembaar houden dan kan is een minimum bedrag van slechts 500 toch wel prettig.
Hierin spelen twee persoonlijke zaken een rol:
1. hoeveelheid geld.
2. hoeveel administratieve handelingen wil je uitvoeren.

Zo is elke maand een deposito openen niks voor mij. (Het is al erg genoeg dat ik me al zo regelmatig hiermee bezig houd...). Ik heb jaardeposito's en langer lopende deposito's. Momenteel vind ik het (nog) prettig om vier keer per jaar een vrijvallend jaardeposito te hebben. Wellicht heb ik in de toekomst minder middelen voor jaardeposito's. Als ik er dan toch vier per jaar wil laten vrijvallen, kan ik het bedrag eens halveren.

Maar zoals gezegd, het is persoonlijk en afhankelijk van je persoonlijke financiële situatie en je eigen gewoonte of voorkeur. En wat mij betreft ook erg van de renteontwikkeling.
W1ck1e schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:10:De grootbanken moeten het volgens mij niet hebben van mensen die pas beginnen met sparen. De spaarders met behoorlijk wat spaargeld (dus niet de kruimelspaarders) en toch bij hen sparen zijn onderdeel van het verdienmodel van de grootbanken. Grootbanken zijn prima voor de betaalrekening. De eenmalige moeite van het openen van een gratis spaarrekening bij een bank met een goede rente is blj elk spaartegoed voordelig. Ook voor kruimelspaarders (je moet ergens beginnen).
Voor het geldvolume zijn de grootbanken afhankelijk van de grote klanten. Uit de tabel van Bijnaweekend blijkt, zoals bekend, dat relatief weinig spaarders een groot deel van al het spaargeld in handen hebben / beheren. Die hebben inderdaad veel in de melk te brokkelen. Ze beschikken ook vaak over allerlei investeringen. Voor miljonairs is het niet altijd de moeite spaargeld te verdelen in brokjes van 100k over 10+ banken. Dus zijn er miljonairs die het liever bij een kleiner aantal grootbanken onder brengen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
GroteVoet459 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:27:
[...]

Hier 3 dagen eerder één van InBank, tegen 2,0%. Dus zo veel meer was het toen niet in het buitenland :+
Misschien dat Progetto toen iets hoger was, maar die via Coop van eind november is ook "maar" 2,47%.

V.w.b. die zgn kruimelspaarders; zolang iemand probeert iets slims met zijn/haar geld te doen zijn ze gewoon goed bezig. Ooit zijn we allemaal klein begonnen (vind mezelf nog steeds geen grote jongen in spaarland ondanks dat ik ruim boven de CBS data zit ...).
Kruimelspaarders klinkt een beetje negatief hè? Zo is het niet bedoeld.

En tja, 1,75%, het voelt alsof ik wat heb laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Anoniem: 1943460 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Wellicht weet je dit al, maar het beste is om te wachten tot de 1ste van de maand en dan pas geld over te maken. Als je deze week geld overmaakt, dan mis je een hele maand aan actierente (en houd je dus maar 6-1 = 5 maanden en paar dagen maanden aan actierente over).
Ik ben ermee bekend. Nu is mijn Advanzia account na 8 dagen geopend. Maar als ik nu afwacht tot 1 september met mijn eerste overboeking is het actietarief van 3,66% dan niet in het geding? Want dat tarief geldt toch tot 31 augustus?
Pagina: 1 ... 125 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling