Scheiße heb net het eerste plukje overgemaaktVerwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:20:
[...]
Wellicht weet je dit al, maar het beste is om te wachten tot de 1ste van de maand en dan pas geld over te maken. Als je deze week geld overmaakt, dan mis je een hele maand aan actierente (en houd je dus maar 6-1 = 5 maanden en paar dagen maanden aan actierente over).
Verwijderd
Waarschijnlijk hebben ze de volgende maand dezelfde rente en misschien nog wel hoger. Maar het klopt, zeker weet je het niet als je tot volgende maand wacht.Joosie200 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:41:
[...]
Ik ben ermee bekend. Nu is mijn Advanzia account na 8 dagen geopend. Maar als ik nu afwacht tot 1 september met mijn eerste overboeking is het actietarief van 3,66% dan niet in het geding? Want dat tarief geldt toch tot 31 augustus?
1. Als je begin vd maand overmaakt, is het actietarief niet bijna zes maanden, maar bijna zeven maanden.Joosie200 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:41:
[...]
Ik ben ermee bekend. Nu is mijn Advanzia account na 8 dagen geopend. Maar als ik nu afwacht tot 1 september met mijn eerste overboeking is het actietarief van 3,66% dan niet in het geding? Want dat tarief geldt toch tot 31 augustus?
2. Ik kan je het niet garanderen, maar je kan er beslist op vertrouwen dat Advanzia per 1 september ook weer een actietarief aanbiedt.
Dan zit je wellicht goed want ik dacht dat het pas vanaf 5k geldt?Cheesy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:41:
[...]
Scheiße heb net het eerste plukje overgemaaktDat had ik dan weer niet gezien hier. Goede tip voor anderen
Dat heb ik hier ook vaker gelezen ja. De actie start pas vanaf 5k (en daaronder krijg je uberhaupt geen rente meen ik?)Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:20:
[...]
Dan zit je wellicht goed want ik dacht dat het pas vanaf 5k geldt?
Ik in december een van CKV/Raisin van 1.05%GroteVoet459 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:27:
[...]
Hier 3 dagen eerder één van InBank, tegen 2,0%. Dus zo veel meer was het toen niet in het buitenland

Advanzia ging in augustus 2022 van 0,50% terug naar 0,25% en daarna in 4 stappen naar 1,60% eind oktober.Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
En tja, 1,75%, het voelt alsof ik wat heb laten liggen.
Dus dat laten liggen viel (toen) volgens mij nog wel mee ...
Verwijderd
Hoe kom jij bij bijna 7 maanden? Ik zit bij Advanzia sinds begin Mei en ik krijg de actierente t/m eind Oktober (hebben ze laten weten per mail). Dat is precies 6 maanden en geen 7. Of zie ik iets over het hoofd?Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:50:
[...]
1. Als je begin vd maand overmaakt, is het actietarief niet bijna zes maanden, maar bijna zeven maanden.
Dank je wel voor de toevoeging. In oktober vorig jaar ben ik begonnen met deposito's van 12 maanden en korter. Die kortere zijn nu allemaal afgelopen, de eerst 12 maands moet nog vrijkomen. Dat was tegen een rente van 1,5%. Heb ik geld laten liggen ? Had ik het beter kunnen doen ? Niet met de kennis van toen, wel met de wetenschap van nu. Daarom spreid ik in de tijd, niet de theoretisch maximale rente, maar wel een relatief goede. BTW: een deposito van 2 jaar kwam dit jaar vrij, maar liefst 0,4%Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Kruimelspaarders klinkt een beetje negatief hè? Zo is het niet bedoeld.
En tja, 1,75%, het voelt alsof ik wat heb laten liggen.
Ik heb nog vanalles bij LPB staan voor 5 jaar aan minder dan 1%. Langste hoeft dan nog maar 3 jaar, maar toch, maar dat is maar 1k per depositoPistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:22:
[...]
Ik in december een van CKV/Raisin van 1.05%
En dan nog 7 van de 10 jaar bij Credit Europe aan 0,9% voor een substantieel groter bedrag

Het is "het einde van de 6e maand" toch? Dus als je op de eerste 5k stort heb je 6 maanden + het restant van de maand (effectief vrijwel een hele maand dus, ergo bijna 7 maanden).Verwijderd schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:43:
[...]
Hoe kom jij bij bijna 7 maanden? Ik zit bij Advanzia sinds begin Mei en ik krijg de actierente t/m eind Oktober (hebben ze laten weten per mail). Dat is precies 6 maanden en geen 7. Of zie ik iets over het hoofd?
Vanaf vandaag ook rente bij Revolut.
Op een Euro rekening 2.87% (GBP 4,05%, $ 3,96%)
Bij abonnementen hogere rentes:
Plus 3,02% (€2,99 /mnd) -> omslagpunt bij: +- €23.900
Premium 3,47% (€9,99 /mnd) -> omslagpunt bij: +- €20.000
Metal 3,62% (€18,99 / mnd) -> omslagpunt bij +- €30.400
Ultra 3,72% (€60,00 / mnd)
Edit: let op, betreft wel een money market fund.
Edit: let op, betreft wel een money market fund.
[ Voor 72% gewijzigd door RobertowNL op 22-08-2023 13:27 ]
Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)
Daar moet je dan maar niet meer te veel aan denken.RobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:50:
[...]
...
En dan nog 7 van de 10 jaar bij Credit Europe aan 0,9% voor een substantieel groter bedrag
Ik weet trouwens niet of en hoe ik het beste kan overgaan naar langer lopende deposito's vanuit die van 12 maanden. Bij de huidige renteverschillen tussen de betreffende looptijden heb ik daarmee nog geen haast.
Was al een tijd wat op hun platform uitgekeken, maar toch maar weer wat geld erheen storten dan.RobertowNL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:11:
Metal 3,62% (€18,99 / mnd)
Dat je een goede rente kunt krijgen op vreemde valuta vind ik ook interessant! Maar weinig mogelijkheden in NL te vinden en daar is het aanbod qua rente nooit echt super.
In vino veritas, in aqua sanitas
Let op! Dit lijkt een beleggingsproduct te zijn en geen echte spaarrekening (aldus het Revolut topic).RobertowNL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:11:
Daarmee is het niet alleen offtopic hier, maar betaal je dus ook een hogere belasting.
Ik zie niet waarom dit een beleggingsproduct zou zijn enkel omdat er een geldmarktfonds gebruikt wordt, maar het is op zijn minst bijzonder dat de rente afhankelijk is van hoe duur je abonnement is. Met de genoemde percentages zijn ze in ieder geval wel duurder dan andere aanbieders van geldmarktfondsen, behalve misschien met het Ultra abonnement, maar om dat omslagpunt te bereiken spreek je al van tonnen aan spaargeld en dan lijkt mij dit ook niet de meest geschikte partij.
Voor de belasting is het inderdaad wel een 'overige bezitting'.
Voor de belasting is het inderdaad wel een 'overige bezitting'.
[ Voor 35% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2023 13:40 ]
Verwijderd
Als ik op 01-05-2023 ben begonnen, dan heb ik op die datum toch niet meteen 1 maand rente gehad? Dat heb ik pas aan het einde van de maand. Dus ik kom echt op 6 maanden uit en niet 7. Zou anders ook betekenen dat ik 7x krijg uitbetaald door Advanzia ipv 6x, toch?RobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:52:
[...]
Het is "het einde van de 6e maand" toch? Dus als je op de eerste 5k stort heb je 6 maanden + het restant van de maand (effectief vrijwel een hele maand dus, ergo bijna 7 maanden).
:fill(white):strip_exif()/f/image/wG1nOUxckhp3utM5QbdY1EMP.png?f=user_large)
Die kan je dan toch opzeggen tegen 1% boete, vervolgens vastzetten voor meer dan 3% altijd beter dan uitzittenRobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:50:
[...]
Ik heb nog vanalles bij LPB staan voor 5 jaar aan minder dan 1%. Langste hoeft dan nog maar 3 jaar, maar toch, maar dat is maar 1k per deposito
Waar haal je die info vandaan? Ik lees er hier niets over terug: https://www.leaseplanbank.nl/hulp-en-contactnoordel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
Die kan je dan toch opzeggen tegen 1% boete, vervolgens vastzetten voor meer dan 3% altijd beter dan uitzitten
Het geld staat daar met het idee er een woning voor te kopen. En andere aanbieders hebben die optie meestal niet. En daarnaast is 7 jaar aan boete terugverdienen door hogere rente dan lastig (0,9% + 1% = 1,9% voor resterende 7 jaar om netto quitte te spelen, om te halveren moet de rente al 3,8% zijn om dan na 3,5 jaar quitte te spelen. Zou ik eerder een huis kopen kan ik de boete sowieso niet "terug verdienen" / had de rente nog vele malen hoger moeten zijn).noordel schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:22:
[...]
Die kan je dan toch opzeggen tegen 1% boete, vervolgens vastzetten voor meer dan 3% altijd beter dan uitzitten
Ik denk dat @noordel op Credit Europe doelde. Daar is de boete 0,25% per kwartaal (en dus 1% per jaar).Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:28:
[...]
Waar haal je die info vandaan? Ik lees er hier niets over terug: https://www.leaseplanbank.nl/hulp-en-contact
@RobertMe Als je opzegt bij CE ben je per jaar 1% kwijt. Je kunt het opnieuw 7 jaar vast zetten bij zes aanbieders tegen 3 tot 3,5% (waaronder CE, lol). Zie ik iets over het hoofd? Echter, waarom zou het management van CE akkoord gaan met voortijdige beeindiging? Voor hen is het deposito tegen 0,9% wél interessant.
ARTIKEL 22.
Voortijdige beëindiging van een
Internet Termijndeposito
1. Een voortijdige beëindiging van een Internet
Termijndeposito is door de Rekeninghouder niet
mogelijk, tenzij hiervoor door het management
van de Bank aan de Rekeninghouder toestemming verleend wordt. Lid 2 is in dat geval onverminderd van toepassing.
2. Bij voortijdige beëindiging van het Internet Termijndeposito is de Bank gerechtigd een boete in
rekening te brengen, ter hoogte van 0,25% over
de hoofdsom, voor ieder kwartaal of een deel
daarvan, vanaf het moment van de voortijdige beëindiging tot en met het einde van de contractuele
looptijd.
3. Lid 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de
voortijdige beëindiging plaatsvindt:
a. gedurende de eerste veertien (14) kalenderdagen van de contractuele looptijd van het Internet Termijndeposito; of
b. binnen honderdtachtig (180) kalenderdagen nadat zich tijdens de contractuele looptijd één van
de onderstaande gevallen heeft voorgedaan:
i. bij huwelijk/geregistreerd partnerschap van
(één van) de Rekeninghouder(s);
ii. bij aankoop ‘eigen woning’ door (één van) de
Rekeninghouder(s). Onder een ‘eigen woning’ wordt een woning verstaan die eigendom is van de Rekeninghouder en die de
Rekeninghouder als hoofdverblijf gaat gebruiken;
iii. bij overlijden van (één van) de Rekeninghouders;
iv. in geval van arbeidsongeschiktheid (conform
de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen, WIA) van (één van) de Rekeninghouder(s); en
v. in geval van werkloosheid (conform de Werkloosheidswet, WW) van (één van) de Rekeninghouder(s).
ARTIKEL 22.
Voortijdige beëindiging van een
Internet Termijndeposito
1. Een voortijdige beëindiging van een Internet
Termijndeposito is door de Rekeninghouder niet
mogelijk, tenzij hiervoor door het management
van de Bank aan de Rekeninghouder toestemming verleend wordt. Lid 2 is in dat geval onverminderd van toepassing.
2. Bij voortijdige beëindiging van het Internet Termijndeposito is de Bank gerechtigd een boete in
rekening te brengen, ter hoogte van 0,25% over
de hoofdsom, voor ieder kwartaal of een deel
daarvan, vanaf het moment van de voortijdige beëindiging tot en met het einde van de contractuele
looptijd.
3. Lid 1 en 2 zijn niet van toepassing indien de
voortijdige beëindiging plaatsvindt:
a. gedurende de eerste veertien (14) kalenderdagen van de contractuele looptijd van het Internet Termijndeposito; of
b. binnen honderdtachtig (180) kalenderdagen nadat zich tijdens de contractuele looptijd één van
de onderstaande gevallen heeft voorgedaan:
i. bij huwelijk/geregistreerd partnerschap van
(één van) de Rekeninghouder(s);
ii. bij aankoop ‘eigen woning’ door (één van) de
Rekeninghouder(s). Onder een ‘eigen woning’ wordt een woning verstaan die eigendom is van de Rekeninghouder en die de
Rekeninghouder als hoofdverblijf gaat gebruiken;
iii. bij overlijden van (één van) de Rekeninghouders;
iv. in geval van arbeidsongeschiktheid (conform
de Wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen, WIA) van (één van) de Rekeninghouder(s); en
v. in geval van werkloosheid (conform de Werkloosheidswet, WW) van (één van) de Rekeninghouder(s).
@Frankenstein ik heb mijn CE deposito voortijdig opgezegd. Mogelijkheid zit zelfs in de app. Was onder mijn voorwaarden ook interessant om te doen.
En bij welke van die 6 aanbieders kan ik kostenloos beëindigen bij aankoop van een woning?Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:43:
@RobertMe Als je opzegt bij CE ben je per jaar 1% kwijt. Je kunt het opnieuw 7 jaar vast zetten bij zes aanbieders tegen 3 tot 3,5% (waaronder CE, lol). Zie ik iets over het hoofd? Echter, waarom zou het management van CE akkoord gaan met voortijdige beeindiging? Voor hen is het deposito tegen 0,9% wél interessant.
En als ik vervolgens binnen nu en bv 2 jaar een woning koop en deposito beeindig dan kost het overstappen waarschijnlijk nog steeds meer dan dat ik het nu laat staan.
Toen jij daar een tijd terug naar informeerde kon ik het ook op de website doen en stond boetebedrag ook vermeld. Laatste keer dat ik gekeken heb was dat echter niet meer het geval. Ik meen dat je nu verplicht een (papieren?) formulier moet invullen. En de boete wordt dus ook niet inzichtelijk gemaakt.Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:48:
@Frankenstein ik heb mijn CE deposito voortijdig opgezegd. Mogelijkheid zit zelfs in de app. Was onder mijn voorwaarden ook interessant om te doen.
Goh dat is wel sneaky. Die verandering kan ze een hoop geld opleveren, zeker als ze nu geen toestemming meer geven.RobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:53:
[...]
Toen jij daar een tijd terug naar informeerde kon ik het ook op de website doen en stond boetebedrag ook vermeld. Laatste keer dat ik gekeken heb was dat echter niet meer het geval. Ik meen dat je nu verplicht een (papieren?) formulier moet invullen. En de boete wordt dus ook niet inzichtelijk gemaakt.
Bij Wise krijg ik 3.19% op de gratis euro rekening. Rente wordt dagelijks bijgeschreven. Maar zoals gezegd geen DGS en officieel geen echte spaarrekening.RobertowNL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:11:
Ik heb op deze pagina geloerd.RobertMe schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:51:
[...]
En bij welke van die 6 aanbieders kan ik kostenloos beëindigen bij aankoop van een woning?Behalve blijkbaar CE zelf dan
En als ik vervolgens binnen nu en bv 2 jaar een woning koop en deposito beeindig dan kost het overstappen waarschijnlijk nog steeds meer dan dat ik het nu laat staan.
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos
Het kan volgens deze pagina alleen bij CEB en de Volksbank en tegen kosten bij Yapi. Als je voortijdig wil (kunnen) beeindigen moet je je 0,9% deposito aanhouden, tenzij je met een nieuwe deposito in 1 jaar 7,9% kan krijgen en voor elk jaar erbij 0,9% meer.
Fijn, nu begrijp ik het zelf ook
Hoe bedoel je dit precies, een geldmarktfonds is toch een beleggingsproduct? Weliswaar een met een zeer laag risico profiel.Zr40 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:35:
Ik zie niet waarom dit een beleggingsproduct zou zijn enkel omdat er een geldmarktfonds gebruikt wordt...
:fill(white):strip_exif()/f/image/krGZf2ufJbSRdK00KYgjtosd.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 22-08-2023 15:13 ]
Ik heb dat deposito natuurlijk ook nooit afgesloten om die 10 jaar uit te zingenFrankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:06:
[...]
Ik heb op deze pagina geloerd.
https://www.consumentenbo...jdse-opname-bij-depositos
Het kan volgens deze pagina alleen bij CEB en de Volksbank en tegen kosten bij Yapi. Als je voortijdig wil (kunnen) beeindigen moet je je 0,9% deposito aanhouden, tenzij je met een nieuwe deposito in 1 jaar 7,9% kan krijgen en voor elk jaar erbij 0,9% meer.
Fijn, nu begrijp ik het zelf ook
Gelukkig wel de keuze gemaakt voor maandelijkse renteuitkering en direct laten overboeken naar de tegenrekening. En zelfs die "tegenrekening" krijg ik procentueel een hogere rente

En ja, het blijft een beetje tricky. Uiteraard had ik ook alweer een jaar terug kunnen open breken en denk in het buitenland een (iets) hogere rente kunnen krijgen. Maar dan viel de boete er sowieso niet uit te halen. Nu valt de boete er zeer makkelijk uit te halen als ik het opnieuw (zo) lang vast zet. Maarja, dat lang vastzetten was nooit het plan.
Ik gebruikte de verkeerde woorden. Natuurlijk is het technisch gezien een beleggingsproduct, maar een geldmarktfonds zou ik niet als een belegging omschrijven. Een geldmarktfonds heeft meer karakteristieken van sparen dan van beleggen.Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:06:
[...]
Hoe bedoel je dit precies, een geldmarktfonds is toch een beleggingsproduct? Weliswaar een met een zeer laag risico profiel.
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 22-08-2023 15:21 ]
Fiscaal kan het verschil natuurlijk giga zijn. Je betaalt dit jaar (na het heffingsvrije bedrag en schulden) 32% vermogensbelasting over 6,17% bij beleggingen (dus tarief van 1,97%) vs over 0,36% (0,12%) bij spaartegoeden.Zr40 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:20:
[...]
Ik gebruikte de verkeerde woorden. Natuurlijk is het technisch gezien een beleggingsproduct, maar een geldmarktfonds zou ik niet als een belegging omschrijven. Een geldmarktfonds heeft meer karakteristieken van sparen dan van beleggen.
Bij revolut zit je bij free op 2,87% verwacht rendement op het geldmarktfonds (na kosten van bijna 1%) Min vermogensbelasting van 1,97% is dat dus maar 0,9% netto rendement. En dat voor meer risico dan een spaarrekening, waarbij je bij elke spaarrekening een hoger verwacht netto rendement haalt, zelfs bij de Nederlandse grootbanken.
Alleen als je onder het heffingsvrij vermogen van 57k zit is het het overwegen waard. Maar zelfs dan vind ik de kosten die wise en revolut rekenen vrij hoog.
[ Voor 8% gewijzigd door JBX op 22-08-2023 15:55 ]
Is zeker waar, maar (zoals eerder besproken) is dit makkelijk op te lossen door het geld 1 januari op een echte spaarrekening te zetten en dan kan het 1 april weer terug.JBX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:51:
[...]
Fiscaal is het verschil natuurlijk giga. Je betaalt dit jaar (na het heffingsvrije bedrag en schulden) 32% vermogensbelasting over 6,17% bij beleggingen (dus tarief van 1,97%) vs over 0,36% (0,12%) bij spaartegoeden.
Dan nog is 0,9% servicekosten bij revolut absurd, maar is ook 0,47% bij wise niet heel aantrekkelijk.Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:54:
[...]
Is zeker waar, maar (zoals eerder besproken) is dit makkelijk op te lossen door het geld 1 januari op een echte spaarrekening te zetten en dan kan het 1 april weer terug.
voor 1 januari trouwens
[ Voor 4% gewijzigd door JBX op 22-08-2023 16:14 ]
Dat zijn inderdaad geen lage kosten maar ik bekijk het van de andere kant: ik kan nergens anders 3.19% op een gratis rekening met euro's krijgen die instant pay heeft.JBX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:12:
[...]
Dan nog is 0,9% servicekosten bij revolut absurd, maar is ook 0,47% bij wise niet heel aantrekkelijk.
Interessant dat instant payments hier zo’n bepalende factor voor je is.Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:16:
[...]
Dat zijn inderdaad geen lage kosten maar ik bekijk het van de andere kant: ik kan nergens anders 3.19% op een gratis rekening met euro's krijgen die instant pay heeft.
Als ik het goed begrijp zou jouw wens ook ingevuld kunnen worden door te beleggen bij de bank waar je ook een betaalrekening hebt (dus vanaf je beleggings spaarrekening snel overmaakt naar je betaalrekening) en in etf’s belegt zodat je je positie snel kan verkopen.
Overigens voelt dit offtopic, want technisch is het geen spaarrekening en gaat de discussie al snel naar het bespreken/analyseren van een beleggingsproduct, maar het wordt wel als Sparen gepresenteerd..
[ Voor 13% gewijzigd door JBX op 22-08-2023 16:35 ]
Ik vind ook dat het misleidend wordt gepresenteerd. Het historisch rendement van het fonds staat natuurlijk vast, het verschil zit ‘m in de servicekosten.Zr40 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:35:
het is op zijn minst bijzonder dat de rente afhankelijk is van hoe duur je abonnement is.
Advanzia betaalt 3.66% zonder instant pay. Grotere bedragen die ik niet snel nodig heb kan ik daar zetten. Een kleine buffer zet ik bij Wise.JBX schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:29:
[...]
Interessant dat instant payments hier zo’n bepalende factor voor je is.
Ik begrijp de gedachte. Helaas rekent een bank allerlei kosten waardoor Wise voor mij alsnog goedkoper is. Zo gek is die 0.47% niet in verhouding tot wat ze bieden.Als ik het goed begrijp zou jouw wens ook ingevuld kunnen worden door te beleggen bij de bank waar je ook een betaalrekening hebt (dus vanaf je beleggings spaarrekening snel overmaakt naar je betaalrekening) en in etf’s belegt zodat je je positie snel kan verkopen.
Prima case inderdaad. Maar voor andere lezers dus: niet voor grotere bedragen (want geen dgs en hoogte kosten), maar wel geschikt als dagelijkse bufferrekening met rendement naast je betaalrekening.Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:38:
[...]
Advanzia betaalt 3.66% zonder instant pay. Grotere bedragen die ik niet snel nodig heb kan ik daar zetten. Een kleine buffer zet ik bij Wise.
[...]
Ik begrijp de gedachte. Helaas rekent een bank allerlei kosten waardoor Wise voor mij alsnog goedkoper is. Zo gek is die 0.47% niet in verhouding tot wat ze bieden.
Hoge kosten of niet, een beter aanbod is er voor ons Nederlanders zo niet volgens mij, maar ik zal zo nog eens naar dat Wise kijken.
Dit is een heel mooi alternatief voor het kleinere spaarpotje dat je wilt aanhouden bij je huisbank.
Alhoewel ik ook niet 100% op dat IP van een bank als Revolut zou vertrouwen, heb dat al vaak genoeg fout zien gaan bij andere banken, dus tot zover.
Daarnaast bieden ze bij Revolut ook iDeal ondersteuning en een bankpasje, dus zo gezien heb je je huisbank ook niet nodig uiteindelijk.
Dan hebben ze nog veel andere leuke dingetjes die ze aanbieden, alleen veelal oninteressant zonder zo'n premium abbo.
Maar hier valt wellicht een leuke combinatie van te maken én kun je ook nog profiteren van een nog hogere netto rente.
Dit is een heel mooi alternatief voor het kleinere spaarpotje dat je wilt aanhouden bij je huisbank.
Alhoewel ik ook niet 100% op dat IP van een bank als Revolut zou vertrouwen, heb dat al vaak genoeg fout zien gaan bij andere banken, dus tot zover.
Daarnaast bieden ze bij Revolut ook iDeal ondersteuning en een bankpasje, dus zo gezien heb je je huisbank ook niet nodig uiteindelijk.
Dan hebben ze nog veel andere leuke dingetjes die ze aanbieden, alleen veelal oninteressant zonder zo'n premium abbo.
Maar hier valt wellicht een leuke combinatie van te maken én kun je ook nog profiteren van een nog hogere netto rente.
Had ik nog niet eens bij nagedacht, ik kon van Wise zo'n digitale kaart downloaden en die met Apple pay gebruiken voor pin betalingen. Hoef ik het ook niet meer over te maken naar Rabo. Jammer dat er geen Wise topic is trouwens.JohanNL schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 17:10:
Begrijp ik nou goed dat het dus mogelijk is bij Wise om geld aan te houden in een MMF en er 'live' van af te pinnen voor betalingen e.d.? Dat is wel vrij revolutionair als dat zo is..Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:20:
Had ik nog niet eens bij nagedacht, ik kon van Wise zo'n digitale kaart downloaden en die met Apple pay gebruiken voor pin betalingen. Hoef ik het ook niet meer over te maken naar Rabo. Jammer dat er geen Wise topic is trouwens.
Of heb ik gemist dat dit al lang ergens anders kon? Of is er inmiddels ergens anders een betaalrekening met rente? Dan loop ik al helemaal achter..
OK, geen DGS, en rentegevoelig, maar toch gezien het huidige renteklimaat best wel interessant als vervanger voor betaalrekening.
Dat is het. Gisteren de eerste inleg gedaan met 3.5% rente tot 1.000.000 Euro.indica schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:22:
Mijn vertaler werkt even niet. Is Consors nou nog steeds 3,50. Wordt niet veel wijzer van de site.
Habenzins 0,01 bis 1.000.000,00 EUR 3,50 % p.a.
Habenzins bezogen auf einen Gesamtbetrag ab 1.000.000,01 EUR 0,80 % p.a.
Verwahrentgelt 0,01 bis 50.000,00 EUR 0,00 %
Verwahrentgelt ab 50.000,01 EUR 0,00 %
PS Habenzins is Credit rente
Dat klopt inderdaad. Het is hier beschikbaar sinds maart geloof ik, ik gebruikte ze daarvoor al voor de lage wisselkoersopslag voor aankopen in het buitenland. MMF is overigens optioneel, als je daar niet voor kiest ontvang je "balance cashback", wat feitelijk rente is die Wise van de achterliggende bank ontvangt en 30% Belgische bronbelasting over moet inhouden, wat je in Nederland niet volledig kan verrekenen.bumble_bee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Begrijp ik nou goed dat het dus mogelijk is bij Wise om geld aan te houden in een MMF en er 'live' van af te pinnen voor betalingen e.d.? Dat is wel vrij revolutionair als dat zo is..
Ik zie het alleen niet als een vervanging voor een betaalrekening bij een 'klassieke' bank, zoals iemand een paar posts geleden schreef. Daarvoor ontbreken een paar essentials, zoals het kunnen zien van welk rekeningnummer een ontvangen betaling afkomstig is. Ik zie het ook niet als een vervanging voor een spaarrekening. Immers, geen DGS. En een nadeel: het rendement van het MMF verschijnt niet als losse boeking!
Het rendement van een MMF krijgen voor het geld dat toch binnenkort uitgegeven gaat worden vind ik wel mooi meegenomen. Maar méér geld dan dat zal ik er niet op zetten.
Ja precies. 24 uur per dag liquiditeit. Ik geloof dat het bij Revolut ook kan.bumble_bee schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Begrijp ik nou goed dat het dus mogelijk is bij Wise om geld aan te houden in een MMF en er 'live' van af te pinnen voor betalingen e.d.? Dat is wel vrij revolutionair als dat zo is..
Bij Revolut lijk je het er nog wel even snel af te moeten halen van je ' spaarpot ' naar je EUR rekening.Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:59:
[...]
Ja precies. 24 uur per dag liquiditeit. Ik geloof dat het bij Revolut ook kan.
Je kan het ook hier zien: https://www.tagesgeldvergleich.net/tagesgeldvergleich/indica schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:22:
Mijn vertaler werkt even niet. Is Consors nou nog steeds 3,50. Wordt niet veel wijzer van de site.
Misschien is het nog interessant om tot 1 september te wachten. Wellicht verhogen ze de rente nog.
Het duurde bij mij eindeloos voor mijn Advanzia account gereed was (aanvraag 31 juli).
Na 2.5 week wachten op account ook nog 1 week wachten tot ik kon inloggen (nummer werkte niet).
Maar goed, opgelost nu.
Nu is mijn vraag, er van uitgaande dat het rente percentage zo blijft, wat is dan handig om te doen? Nu geld zetten, of kan ik beter wachten tot 1e van maand september, omdat je dan volle maanden rente krijgt oid? Weet iemand hoe dat werkt bij Advanzia?
Na 2.5 week wachten op account ook nog 1 week wachten tot ik kon inloggen (nummer werkte niet).
Maar goed, opgelost nu.
Nu is mijn vraag, er van uitgaande dat het rente percentage zo blijft, wat is dan handig om te doen? Nu geld zetten, of kan ik beter wachten tot 1e van maand september, omdat je dan volle maanden rente krijgt oid? Weet iemand hoe dat werkt bij Advanzia?
@Rogier.V Als je nu stort heb je actierente t/m 31 maart 2024. Als je 1 september stort of later die maand, t/m 30 april 2024. Mits het saldo tenminste 5000 euro is. De actierente van september kan afwijken van de huidige; ik verwacht zelf geen verlaging. Ik zou nog even wachten.
@Pistachenootje Ook bij Consors geldt de rente van het moment van 1e storting?
[ Voor 17% gewijzigd door Frankenstein op 22-08-2023 22:05 ]
@Frankenstein dat weet ik niet. Mijn opmerking ging over wachten met openen.
Dat laatste was ook de use case die ik voor ogen had inderdaad. Het eerste (aankopen buitenland) heb ik de gratis Travel+ van Openbank voor, die heeft geen wisselkoersopslag of fees. Dank voor de uitleg, interessante optie dit.Zr40 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:57:
Dat klopt inderdaad. Het is hier beschikbaar sinds maart geloof ik, ik gebruikte ze daarvoor al voor de lage wisselkoersopslag voor aankopen in het buitenland. MMF is overigens optioneel, als je daar niet voor kiest ontvang je "balance cashback", wat feitelijk rente is die Wise van de achterliggende bank ontvangt en 30% Belgische bronbelasting over moet inhouden, wat je in Nederland niet volledig kan verrekenen.
Ik zie het alleen niet als een vervanging voor een betaalrekening bij een 'klassieke' bank, zoals iemand een paar posts geleden schreef. Daarvoor ontbreken een paar essentials, zoals het kunnen zien van welk rekeningnummer een ontvangen betaling afkomstig is. Ik zie het ook niet als een vervanging voor een spaarrekening. Immers, geen DGS. En een nadeel: het rendement van het MMF verschijnt niet als losse boeking!
Het rendement van een MMF krijgen voor het geld dat toch binnenkort uitgegeven gaat worden vind ik wel mooi meegenomen. Maar méér geld dan dat zal ik er niet op zetten.
Ik heb toch even mijn oude account (toen het nog TransferWise heette) afgestoft en ik zie dat je zelfs in aandelen kan beleggen (MSCI World tracker gebruiken ze) met 'live' (next day) verkoop hiervan als je geld pint, bizar
De MMF optie is leuk inderdaad. Wel jammer van de fees. De huidige yield van het Blackrock fonds wat ze gebruiken is 3,5%. Aangenomen dat dat zo blijft, gaat er nog 0,37% van af voor Wise en 0,1% voor Blackrock.
In mijn geval gaat gaat er ook nog 1,86% meer box3 belasting van af. Even aangenomen dat je niet een bepaald deel van het jaar naar een gewone bankrekening teruggrijpt om dat te voorkomen.
Kom je op een winst van ~1,2% uit.. En omdat het een betaalrekening is waar niet de vaste lasten af kunnen, laten we zeggen dat je 2000 euro daar aanhoudt? Dat is dus 24 euro winst per jaar. Sja.. Misschien voor de 'bragging rights'?
Geldt bij Advanzia de rente van het moment van de 1e storting? Dus als ze de rente op 1 september omhoog/omlaag gooien dan krijg je de dan geldende rente bij de 1e storting? Ook al heb ik vorige week een rekening aangevraagd tegen het actie tarief van 3,66%?Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:57:
@Rogier.V Als je nu stort heb je actierente t/m 31 maart 2024. Als je 1 september stort of later die maand, t/m 30 april 2024. Mits het saldo tenminste 5000 euro is. De actierente van september kan afwijken van de huidige; ik verwacht zelf geen verlaging. Ik zou nog even wachten.
De geldende rente is die op het moment dat je tegoed bij Advanzia minimaal 5000 euro is.kevindg schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:21:
[...]
Geldt bij Advanzia de rente van het moment van de 1e storting? Dus als ze de rente op 1 september omhoog/omlaag gooien dan krijg je de dan geldende rente bij de 1e storting? Ook al heb ik vorige week een rekening aangevraagd tegen het actie tarief van 3,66%?
Iemand dit weleens meegemaakt bij Raisin? Lijkt erop dat BFF het aantal aanvragen voor een deposito niet meer aankan (of krijg je dit bericht als een aanvraag om welke reden dan ook geweigerd is?). Aangevraagd 10 augustus, in behandeling bij BFF sinds 14 augustus.
Geachte Gilletto,
De opening van uw spaarproduct bij BFF Bank kon helaas niet (tijdig) worden voltooid.
Binnen 14 dagen ontvangt u een coulancevergoeding voor gemiste rente op uw Raisin-rekening.
Tevens is het gereserveerde bedrag weer vrij beschikbaar.
Open een spaarproduct bij een van onze andere partnerbanken. Log in op uw Raisin Online Banking omgeving en maak uw keuze.
Interessant. Ik heb op Raisin een deposito 5 jaar 1,4% met 2,5 jaar resterend. In het PIB staat:Pistachenootje schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:48:
Voor vroegtijdige beëindiging van het termijndeposito dient u een elektronisch verzoek te verzenden via het Raisin Internetplatform. De Bank reserveert het recht elk verzoek te accepteren of weigeren op individuele basis. De Bank accepteert een verzoek om vroegtijdige beëindiging alleen voor de gehele inleg. In geval van vroegtijdige beëindiging wordt de oorspronkelijke inleg zonder rente terugbetaald.
"Hierbij verzoek ik tot voortijdige beëindiging van het deposito met nummer XYZ, zonder uitbetaling van opgebouwde rente".
Maakt dat kans (J&T Banka)?
Edit: elke dag een verzoek insturen tot ze het zat zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 23-08-2023 00:37 ]
@Gilletto ik heb 16e bff aangevraagd en 21e was die geopend, dus misschien iets fout gegaan. Lijkt me dus niet direct gerelateerd aan drukte.
Hmm dat is vreemd aangezien mijn aanvraag dus nog eerder gedaan is (en heb ook al eerder een deposito bij BFF gehad). Coulance lijkt me ook iets dat aangeboden wordt als er aan de kant van de bank iets fout is gegaan. Onderstaande staat op de Raisin website en alle BFF deposito’s zijn ook van de website/uit de app gehaald, vandaar mijn vermoeden dat het mogelijk samenhangt met drukte/teveel aanvragen. Ik ga ze anders wel even bellen morgen.Bulldock schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 00:35:
@Gilletto ik heb 16e bff aangevraagd en 21e was die geopend, dus misschien iets fout gegaan. Lijkt me dus niet direct gerelateerd aan drukte.
Opmerking: vanwege een reeds zeer hoog aantal lopende aanvragen, kunnen tijdelijk geen nieuwe termijndeposito’s worden aangevraagd bij BFF. Bekijk hier het aanbod van onze andere partnerbanken.
Niet geschoten is altijd mis.Frankenstein schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 00:34:
[...]
"Hierbij verzoek ik tot voortijdige beëindiging van het deposito met nummer XYZ, zonder uitbetaling van opgebouwde rente".
Maakt dat kans (J&T Banka)?
Verwijderd
Is die actierente 8 maanden geworden bij Advanzia? @Rogier.V ik zou wachten tot 1 September en het dan overmaken. Dan heb je 6 volle maanden de actierente.Frankenstein schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 21:57:
Ik had verkeerd geteld. Je kunt beter zelf tellen blijkbaar! De actierente is 6 maanden. Deze gaat in op de 1e dag van de maand volgend op de maand waarin je saldo bij Advanzia voor het eerst minimaal 5000 is.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 08:51:
[...]
Is die actierente 8 maanden geworden bij Advanzia? @Rogier.V ik zou wachten tot 1 September en het dan overmaken. Dan heb je 6 volle maanden de actierente.
Als dat vandaag is heb je 6 maanden en een week actierente. Stort je begin van de maand kom je op bijna 7 maanden.
Een korte positieve anekdote over Raisin. Ik vroeg mij af of ik kon achterhalen of Raisin inderdaad rekeningen bij banken opent en dan het ingelegde geld daar stalt. Want je hebt natuurlijk niks aan het DGS als je geld niet op die bank stond. Ik heb dus direct contact opgenomen met Nordax bank en het ze gevraagd. Het was niet makkelijk en pas na enige tijd en meermaals contact heb ik kunnen bevestigen dat mijn gehele ingelegde bedrag ook echt bij Nordax was ondergebracht. Heel goed nieuws dus.
Raisin gebeld, komt inderdaad door drukte. BFF kan het aantal aanvragen niet aan. Zodra ze de zaakjes weer op orde hebben worden de deposito’s mogelijk weer opengesteld volgens de medewerker. Maar kan nog wel een paar weken duren.Gilletto schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 01:10:
[...]
Hmm dat is vreemd aangezien mijn aanvraag dus nog eerder gedaan is (en heb ook al eerder een deposito bij BFF gehad). Coulance lijkt me ook iets dat aangeboden wordt als er aan de kant van de bank iets fout is gegaan. Onderstaande staat op de Raisin website en alle BFF deposito’s zijn ook van de website/uit de app gehaald, vandaar mijn vermoeden dat het mogelijk samenhangt met drukte/teveel aanvragen. Ik ga ze anders wel even bellen morgen.
[...]
Wel bijzonder, ik heb een aanvraag voor deposito gedaan op 15 augustus, deze is na een week gewoon geopend.Gilletto schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 00:18:
Iemand dit weleens meegemaakt bij Raisin? Lijkt erop dat BFF het aantal aanvragen voor een deposito niet meer aankan (of krijg je dit bericht als een aanvraag om welke reden dan ook geweigerd is?). Aangevraagd 10 augustus, in behandeling bij BFF sinds 14 augustus.
[...]
Inmiddels een dag of 10 geleden dat ik mijn ID etc naar Advanzia heb gestuurd. Nog niks vernomen, ook niet na een mail met een verzoek om status. Nog meer mensen die al een tijdje aan het wachten zijn?
Bij mij duurde het ook een tijdje.Vipertje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:50:
Inmiddels een dag of 10 geleden dat ik mijn ID etc naar Advanzia heb gestuurd. Nog niks vernomen, ook niet na een mail met een verzoek om status. Nog meer mensen die al een tijdje aan het wachten zijn?
Ik heb mij op 9 augustus aangemeld en de vereiste documenten opgestuurd. Op 15 augustus een reminder gestuurd, waarop op 19 augustus mijn aanvraag is goedgekeurd. Uiteindelijk dus ook 10 dagen.
Ik heb vorige week maandag via Raisin 2 depositos bij BFF aangevraagd voor 6 en 9 maanden.Voor beide 4%.Shorteh schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:48:
[...]
Wel bijzonder, ik heb een aanvraag voor deposito gedaan op 15 augustus, deze is na een week gewoon geopend.
Gisteren zijn ze bevestigd door BFF.
Doorlooptijd 6 werkdagen. Kennelijk is het idd druk.
Enfin, ze zijn nu actief.
Ik zie dat momenteel de rente voor <1 jaar max 3.85% is. Net geluk gehad.
BFF idd verdwenen bij Raisin.
Nee, bij mij ging redelijk snel.Vipertje schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:50:
15 augustus aangevraagd en ID gestuurd
21 augustus account beschikbaar
23 augustus (vandaag) is het mogelijk om in te loggen
Het geld wat ik gisteren om 10 uur heb overgemaakt vanaf Openbank is er nog niet, maar dat had ik ook niet verwacht.
Omdat er in dit topic enkele keren ter sprake is gekomen; Raisin referral was hier binnen twee weken tegoedgeschreven.
Destijds via de website verstuurd, maar de andere persoon heeft per ongeluk die URL niet gevolgd. Gelukkig herkent het Raisin systeem dan wel het emailadres. Die kwamen gelukkig wel overeen.
Destijds via de website verstuurd, maar de andere persoon heeft per ongeluk die URL niet gevolgd. Gelukkig herkent het Raisin systeem dan wel het emailadres. Die kwamen gelukkig wel overeen.
[ Voor 6% gewijzigd door Tomino op 23-08-2023 12:42 ]
Toen ik in aug 2021 (Raisin afsloot, heb ik flink moeten vechten hiervoor)
50 EUR heeft 6 maanden geduurd voor ik het kreeg.
En ze waren niet duidelijk, dat initiële storing de basis was voor de bonus.
Wel heb ik al 4x compensatie gehad voor overboeking vertragingen. Dus dat is netjes van ze
Wel heb ik al 4x compensatie gehad voor overboeking vertragingen. Dus dat is netjes van ze
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Hoe lang was jouw vertraging?Juan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:11:
Meermaals 2 of 3 dagen, en je moet steeds van schande spreken. Flink aandikken en schuldgevoel aanpraten (altijd bellen)
De bonus krijg je ook alleen als de ander zijn eerste product, minimaal 6 maanden aanhoud, en het minimumbedrag 5k is.Juan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:11:
Als dat eerste product een spaarrekening is moet je daadwerkelijk 6 maanden wachten voordat de bonus wordt uitgekeerd. Is dat eerste product een deposito dan keert Raisin "blijkbaar" wel de bonus uit na de 14 dagen bedenktijd. Immers is bij het afsluiten al duidelijk of het wel of niet meer dan 5k betreft en of het langer of korter dan 6 maanden loopt. Tenzij deposito tussentijds wordt open gebroken.
Ik had 5k initieel gestort. Uiteindelijk 60k.
Er werd ook gesproken over een kernsaldo.
Ik was in de veronderstelling dat dat het gemiddelde saldo was over die 6 maanden, ik kwam rond de 50k uit. En dus 50 Euro bonus
Er werd ook gesproken over een kernsaldo.
Ik was in de veronderstelling dat dat het gemiddelde saldo was over die 6 maanden, ik kwam rond de 50k uit. En dus 50 Euro bonus
Ik heb zojuist advanzia account geopend, maar hoe werkt het online account? Heb geprobeerd info erover te zoeken maar is een beetje onduidelijk hoe je je saldo enzo ziet en hoe je uitbetalingen aanvraagt
Verwijderd
Als je naar de Advanzia site gaat dan kan je daar klikken op het tabje Service. Vervolgens zie je beetje linksbovenin Online-kundenportal staan. Ben je pas klant dan moet je eerst 2 dagen wachten voordat jij je kan registreren. Maar mocht je al geregistreerd zijn, dan kan je dus hier dus inloggen. Na inloggen zie je enkel wat het totaal is van je account. 1x per maand (vaak een paar dagen na de 1ste van de maand) krijg je een Kontoauszüge. Om deze in te zien klik je op Meine Kontoauszüge. En hierop zie je alle transacties van de afgelopen maand. Uitbetaling vraag je aan door te klikken op Meine Auszahlung. Hier geef je het bedrag op welke je terug wil boeken naar je tegenrekening.AMD and INTEL schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:40:
Ik heb zojuist advanzia account geopend, maar hoe werkt het online account? Heb geprobeerd info erover te zoeken maar is een beetje onduidelijk hoe je je saldo enzo ziet en hoe je uitbetalingen aanvraagt
Ja, nog steeds 3,50% actie rente. Als je, zoals ik ook een beleggingsplan van 100€ per maand doe, is het zelfs 12 maanden. Op zich werkt het prima bij deze Duitse bank. Ze hebben itt Advanzia, bij Consors bank wél een bankapp en vind ik fijn werken. Mits vroeg overgemaakt staat het dezelfde werk dag op de Consors spaarrekening en krijg je een notificatie zodra het bijgeschreven is.indica schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 20:22:
Inmiddels bijna 2 weken verder en nog steeds niks gehoord. Sjonge jonge. Morgen maar weer eindeloos in de wacht hangen dan!FitTiv schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 23:36:
Nou het gaat lekker bij Raisin.
7 juli aangemeld, docs geupload.
8 juli video id gedaan succesvol
10 juli adresdocument geweigerd, geen reden gegeven
14 juli bericht dat er iets mis is met idnow aan hun zijde en dat het opnieuw moet
Ik kan niet opnieuw want krijg foutcode. Idnow verwijst naar raisin. Contact gezocht met raisin via berichten
28juli bericht raisin dat ik mijn paspoort in de berichten kan uploaden en dat het dan goed is
29 juli dit gedaan en gevraagd hoe het zit met adres check, deze nogmaals geupload
Tot vandaag (was druk met werk) niks gehoord. Telefonisch na 20min wachten maar opgehangen en weer een bericht gestuurd. Het gaat lekker.
Wekt vertrouwen...![]()
Vanochtend in de krant, 1 jaar deposito sparen, rechtstreeks bij de Belgische overheid tegen 3,30% (netto 2,81%). Dit dus als soort van protestactie tegen het uitblijven van een fatsoenlijke spaarrente en de woekerwinsten van de grote banken.Omdat de banken niet willen luisteren, gaat de Belgische regering zelf voor bank spelen. Iedereen kan eenvoudig gaan sparen bij de overheid en de rente die je krijgt, is hoger. Ook Nederlanders kunnen zich inschrijven, maar lees wel eerst de bijsluiter.
1 Waar gaat dit over?
Rente op spaargeld. In België leeft, net als in Nederland, ergernis over de uiteenlopende rentes bij commerciële banken. De rente die een particulier betaalt op zijn hypotheek of andere leningen is flink gestegen, tot 4,9 procent. De rente die eenzelfde particulier ontvangt op zijn spaargeld stijgt veel langzamer: tot nu tot zo’n 1,7 procent. Intussen zien de grote banken hun winsten exploderen: in de eerste helft van dit jaar verdubbelde de winst ten opzichte van het eerste halfjaar van 2022. Politici in Nederland en België hebben dit voorjaar al banken opgeroepen hun spaarrente te verhogen, maar veel effect heeft dat nog niet gehad.
2 Wat is er nieuw?
De Belgische regering gaat nu naar eigen zeggen rechtstreeks concurreren met de banken, om hen zo te dwingen hun spaarrente te verhogen. Vanaf deze donderdag tot 1 september kunnen inwoners van de Europese Unie inschrijven op een zogeheten staatsbon: een lening bij de Belgische staat. De rente is dinsdag bekendgemaakt: 3,30 procent. En de belasting op die rente is ook nog eens de helft lager dan die bij een commerciële bank in België: 15 procent in plaats van 30 procent. De looptijd is één jaar, in plaats van de drie tot tien jaar die bij staatsleningen gebruikelijk is. Intekenen kan eenvoudig online, zonder tussenpersoon, via www.destaatsbons.be.
3 Hoeveel levert het op?
Wie zijn spaargeld een jaar kan missen en uitleent aan de Belgische staat, krijgt over één jaar zijn inleg plus netto 2,81 procent rente terug. Dat is altijd nog minder dan de inflatie, maar er bestaat op dit moment geen risicoloze spaarvorm die evenveel rente biedt als de inflatie. Die 2,81 procent netto is een stuk hoger dan bij een normale spaarrekening. En een bankrekening openen is niet nodig. Het is lucratiever dan de bestaande termijndeposito’s, waar geld ook voor een jaar wordt vastgezet. Geld vastzetten bij een buitenlandse bank kan nog wel meer opleveren, maar dan geldt vaak een minimuminleg. En de spaarder moet koudwatervrees overwinnen. Het risico dat de Belgische overheid failliet gaat, is bijzonder klein.
4 Is het interessant voor Nederlandse spaarders?
Ja, want België bedient ‘particulieren uit de hele Europese Unie’. Maar, lees de bijsluiter goed: je moet er ook weer niet blind induiken. Voor wie ruim in z’n jasje zit en het ingelegde bedrag écht een jaar kan missen, kan het interessant zijn, zegt Harald Benink, hoogleraar Banking and Finance aan de Tilburg University. ,,Maar je kunt het niet tussentijds terugkrijgen, dus je moet het wel echt kunnen missen. Maar dan is het, gezien de rente, zeker een optie.’’ Al is het de vraag of Nederlanders massaal zullen intekenen. ,,Nederlanders zijn honkvast, de meesten hebben hun spaargeld bij de grote banken staan en laten het daar. Ze klagen wel, maar het geld blijft er vaak toch.” Wachten op een staatsbon van het Nederlandse kabinet lijkt geen goede strategie. Minister Sigrid Kaag (Financiën) zei woensdag dat zo’n initiatief iets is voor de formatie, voor na de verkiezingen. ,,Niet voor een demissionair kabinet.”
5 Wat is het verschil met normale staatsobligaties?
Tja, die normale Nederlandse staatsobligaties lijken er verdacht veel op. Maar het is ingewikkeld, je moet naar de bank, of naar een ‘broker’, een tussenpersoon dus. Maar mogelijk is het wel. Bij dat ‘kortlopend schuldpapier’ dat door de Nederlandse overheid wordt uitgegeven én een looptijd van een jaar heeft, is de rente op dit moment ook zo’n 3,4 procent bruto. Dat is ook kassa dus. Maar er zijn verschillen. Veel obligaties die een gunstiger rente uitkeren, hebben een langere looptijd, vaak drie tot tien jaar. ,,Je kunt daarentegen een obligatie wel tussentijds verkopen, al kan dat natuurlijk met verlies zijn. Maar in geval van nood zit je dan niet vast.”
6 Hoe reageren de banken in België?
De banken spreken van valse concurrentie. Maar maandag hebben een grote en een kleine bank hun rente zo verhoogd dat ze hun spaarders precies hetzelfde rendement bieden als de staatsbon. In die zin is het initiatief van de Belgische regering nu al winstgevend.
Vervelende is wel dat het formeel obligaties betreft, dus voor ons NL belasting stelsel onder "beleggen" vallen waardoor je 2% VRH betaald.... netto blijft er dan slechts 1,3% over, niet heel aantrekkelijk dus.Mainuz schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:40:
[...]
Vanochtend in de krant, 1 jaar deposito sparen, rechtstreeks bij de Belgische overheid tegen 3,30% (netto 2,81%). Dit dus als soort van protestactie tegen het uitblijven van een fatsoenlijke spaarrente en de woekerwinsten van de grote banken.
[...]
Echter, de gemiddelde Nederlander heeft minder dan het beleggingsvrij vermogen van 57.000 en geniet m.i. van een netto rendement van 2,81%.namliam_eht schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 09:43:
[...]
Vervelende is wel dat het formeel obligaties betreft, dus voor ons NL belasting stelsel onder "beleggen" vallen waardoor je 2% VRH betaald.... netto blijft er dan slechts 1,3% over, niet heel aantrekkelijk dus.
En dus, niet zo verrassend eigenlijk: Axa, Argenta, Deutsche Bank en Beobank bieden hogere rentes aan op een termijnrekening als reactie op de staatsbon. Bij de banken kan je nu evenveel of meer rendement halen dan de 2,81 procent van de staatsbon.https://www.vrt.be/vrtnws...e-staatsbon-concurrentie/
Wat ik niet weet: de "roerende voorheffing" over spaargeld in België - het verschil tussen bruto en netto rente is belastingafdracht. Vindt daar op enige wijze verrekening plaats met de personenbelasting - de Belgische inkomstenbelasting? Of is 2,81% dus te zien als de effectief hoogst haalbare rente in België? Zoals dat in Nederland 3,35% is bij Yapi (min vrh voor zover aan de orde).
[ Voor 56% gewijzigd door Frankenstein op 24-08-2023 10:14 ]
Die 15% belasting die de belgen heffen op de 3,3% waardoor het 2,81% wordt staat los van het nederlandse belastingvrij vermogen. Is het niet de bronbelasting ?, dan kan je die misschien wel weer terugkrijgen (of niet te hoeven betalen, maar dat weet ik dan weer niet).Frankenstein schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:01:
[...]
Echter, de gemiddelde Nederlander heeft minder dan het beleggingsvrij vermogen van 57.000 en geniet m.i. van een netto rendement van 3,30%.
...
Het is een mooie aanbieding voor de belgen (en een mooi initiatief van de overheid),
maar voor mij is er nog te weinig duidelijkheid op korte termijn (tot eind augustus kan je je aanmelden)Hoe reageren de banken in België?
De banken spreken van valse concurrentie. Maar maandag hebben een grote en een kleine bank hun rente zo verhoogd dat ze hun spaarders precies hetzelfde rendement bieden als de staatsbon. In die zin is het initiatief van de Belgische regering nu al winstgevend.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Lukt mij uberhaupt niet om een rekening te openen, krijg steeds de melding "Please complete or adjust the red marked fields." na het invullen van wachtwoord en BSN.Verwijderd schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:53:
[...]
Als je naar de Advanzia site gaat dan kan je daar klikken op het tabje Service. Vervolgens zie je beetje linksbovenin Online-kundenportal staan. Ben je pas klant dan moet je eerst 2 dagen wachten voordat jij je kan registreren. Maar mocht je al geregistreerd zijn, dan kan je dus hier dus inloggen. Na inloggen zie je enkel wat het totaal is van je account. 1x per maand (vaak een paar dagen na de 1ste van de maand) krijg je een Kontoauszüge. Om deze in te zien klik je op Meine Kontoauszüge. En hierop zie je alle transacties van de afgelopen maand. Uitbetaling vraag je aan door te klikken op Meine Auszahlung. Hier geef je het bedrag op welke je terug wil boeken naar je tegenrekening.
Je kan geen speciale tekens in het wachtwoord gebruiken, kreeg dat eerst ook.ocn schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Lukt mij uberhaupt niet om een rekening te openen, krijg steeds de melding "Please complete or adjust the red marked fields." na het invullen van wachtwoord en BSN.
Even een vraag van nieuwkomer op deposito gebied.
Stel je hebt 20k voor 1 jaar vast staan bij LHV of Nordax sinds April dit jaar.
En je hebt nu weer 20k vrij.
Is het dan toegestaan om dezelfde deposito te starten voor 1jaar bij exact dezelfde bank?
Dat je daarna dus 2 verschillende afloopdatums met bijbehorende rente hebt.
Is het dan toegestaan om dezelfde deposito te starten voor 1jaar bij exact dezelfde bank?
Ja, dat kan gewoon.VanBreukelen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:52:
.
[ Voor 99% gewijzigd door Frankenstein op 24-08-2023 12:19 ]
Je kan zelfs in plaats van 1 deposito van 20k ook 10 deposito's van 2k openen op dezelfde dag.VanBreukelen schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:52:
Of 12 deposito's van 2k elke keer op de 1e van de maand, zo valt er elke maand i.i.g. 2k vrij mocht je wat extra cash nodig hebben (een z.g.n. deposito ladder)
Al is een ladder eigen meer bedoeld om te spreiden in jaren, als in 10k vast zetten elke keer op 1 januari
maar dan over 5 jaren, dus
op
1 jan 2024 zet je 1k ** vast voor 1 jaar, voor 2 jaar, voor 3 jaar, voor 4 jaar en 5 jaar (dus 5k totaal vastgezet)
Nu zet je op 1 jan 2025 weer 1k vast voor 5 jaar.
Zo heb je uiteindelijk 5k vast staan tegen de termijn rente van 5 jaar (= hogere rente dan voor 1 jaar vast), terwijl je toch elk jaar geld vrij komt mocht je het nodig hebben.
** 1k, 10k, 100k het bedrag kan je zelf invullen natuurlijk.
Hoe lang duurt het ongeveer om een progetto deposito te openen ? Ik zou graag 1 september als start datum willen hebben.
N =1 Maar bij mij was het de tweede dag nadat het geld op de Raisin rekening stond.feddesman schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:24:
Hoe lang duurt het ongeveer om een progetto deposito te openen ? Ik zou graag 1 september als start datum willen hebben.
De dag dat je bevestiging kreeg of de dag dat de rekening daadwerkelijk geopend is? In mijn ervaring (N=3 waarvan 2x spaarrekening bij Progetto) is de officiële startdatum de dag nadat het geld compleet is, maar komt de bevestiging pas een dag later (waarbij het officiële document dus "gisteren" als startdatum heeft). Dus geopend 1 dag nadat geld compleet is/gereserveerd is en bevestiging 2 dagen nadat geld compleet is.AWiersma schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:40:
[...]
N =1 Maar bij mij was het de tweede dag nadat het geld op de Raisin rekening stond.
Weet iemand hoe vaak Advanzia de rente uitbetaalt? 1x maand? of aan het eind van de 6 maanden?
Maar goed, ik zeg ook maar wat....
Leuk, de 4,01% is in Duitsland bereikt. Bank11 biedt per vandaag, met terugwerkende kracht per 10 augustus (!), 4,01% vrij opneembare rente voor nieuwe klanten.
Let op, bij aanvraag is een Duits adres vereist. Dus niet voor ons.
De 1e van iedere kalendermaand.Blackouts schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:01:
Weet iemand hoe vaak Advanzia de rente uitbetaalt? 1x maand? of aan het eind van de 6 maanden?
Wel interessant is dat ze terugkrabbelen van 6 maanden gegarandeerd, naar tot 31 december gegarandeerd. Bedankt voor de tip, ben me sowieso aan het oriënteren op een dergelijk account. Heb in Duitsland iets meer keuze simpelweg omdat ik daar ook woon. Een andere, "Followmymoney", biedt reeds 4.1% aan, maar heeft mogelijk andere beperkingen die ik nog niet vast heb kunnen stellen.Frankenstein schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:04:
Leuk, de 4,01% is in Duitsland bereikt. Bank11 biedt per vandaag, met terugwerkende kracht per 10 augustus (!), 4,01% vrij opneembare rente voor nieuwe klanten.
Interessant. Ben benieuwd hoeveel andere banken volgen in Duitsland per 1 september. Wie weet ook Consors en Advanzia. Dan komen we langzamerhand weer op niveaus van 2008. Toen je bij meerdere banken 4/5% kon krijgen. Niet alleen bij Icesave.Frankenstein schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:04:
Dat bij een langer lopend deposito altijd meer rente wordt uitgekeerd dan bij een korter lopend deposito is natuurlijk niet zo.namliam_eht schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:21:
...
Zo heb je uiteindelijk 5k vast staan tegen de termijn rente van 5 jaar (= hogere rente dan voor 1 jaar vast), terwijl je toch elk jaar geld vrij komt mocht je het nodig hebben.
...
Dat ligt er maar aan hoe de banken de toekomst inschatten.
"kunnen wij ons die spaarrente voor die termijn veroorloven, c.q. hebben we dat geld dan nog nodig ?"
Op dit moment volgens spaarinformatie.nl:
hoogste rente voor 12 maanden: 3,35%, voor 24 maanden: 3,45%, voor 60 maanden: 3,30%
Wat een gezeik zeg om bij Advanzia een online account voor elkaar te krijgen.
Probeer al twee dagen om een wachtwoord aan te maken, maar dat schijnt onmogelijk.
En je hebt ook nog een verschil tussen telephone password en een normaal password?
Ik zal ze maar een mailtje sturen voor hulp, want dit wordt niks haha
Probeer al twee dagen om een wachtwoord aan te maken, maar dat schijnt onmogelijk.
En je hebt ook nog een verschil tussen telephone password en een normaal password?
Verwijderd
Er is hier toch gezegd dat je minimaal 2 dagen moet wachten? Met betrekking tot telephone password: zie bij het registreren de begeleidende tekst aan de rechterkant:kevindg schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:35:
Wat een gezeik zeg om bij Advanzia een online account voor elkaar te krijgen.
Vertaald:Geben Sie bitte Ihre Advanziakonto Nummer, Ihr Geburtsdatum sowie das von Ihnen bei Kontoeröffnung gewählte Telefonbanking-Passwort ein.
Vul uw Advanzia-rekeningnummer, uw geboortedatum en het wachtwoord voor telebankieren in dat u heeft gekozen bij het openen van de rekening.
[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2023 13:40 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling