Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.266 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevindg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-09 22:56
Verwijderd schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

Er is hier toch gezegd dat je minimaal 2 dagen moet wachten? Met betrekking tot telephone password: zie bij het registreren de begeleidende tekst aan de rechterkant:

[...]

Vertaald:

[...]
Ja ik heb gelezen dat je twee dagen moet wachten en dat heb ik ook netjes gedaan hoor.
Het kan dat ik het telephone password niet meer weet, dus die wou ik opnieuw aanmaken met het wachtwoord vergeten linkje die ik wel netjes ontvang in de mail. Kan hem ook veranderen, maar dan pakt hij dit nieuwe wachtwoord als nog niet.

Ik zal misschien wat langer moeten wachten nog?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:00
Tegenwoordig zijn er wel heel veel Advanzia specifieke vragen. Wie gaat er een Advanzia topic starten?

Ik niet, ik heb er op dit moment geen account :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:27:
Tegenwoordig zijn er wel heel veel Advanzia specifieke vragen. Wie gaat er een Advanzia topic starten?

Dat is ook mijn probleem :) Niemand neemt de telefoon op daar. Probeer ze te bellen, maar lijkt niemand te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
kevindg schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Beter van wel.
De 19e kreeg ik officieel te horen dat mijn spaarrekening is geopend. Op de 21e kreeg ik nog een 101 fehler aka rekening nog niet operationeel. Op de 22e kon ik wel mijn inloggegevens registreren en meteen inloggen.

Ik denk dat ze een flinke toestroom aan nieuwe klanten kennen vanuit de Benelux en Duitsland. En als hun online omgeving zo web 1.0 overkomt kan ik me voorstellen dat de feitelijke tijd tussen auto reply sturen met welkom bij Advanzia dit is je konto nr en die dan technisch gezien vrijgeven in hun banksysteem wat uren over heen gaan.

Zelf wacht ik nog een week met geld overboeken. Per de 1e ga ik aan de slag. En dat je dan maandelijks alleen je opbouw kunt zien qua transacties lekker belangrijk. Ik zet maandelijks mijn spaargeld weg in 1 transactie. Dus die inzage realtime is voor mij niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vipertje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Dat is ook mijn probleem :) Niemand neemt de telefoon op daar. Probeer ze te bellen, maar lijkt niemand te zijn.
Bel je met 00352 263 87575?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:52
Cid Highwind schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Wel interessant is dat ze terugkrabbelen van 6 maanden gegarandeerd, naar tot 31 december gegarandeerd. Bedankt voor de tip, ben me sowieso aan het oriënteren op een dergelijk account. Heb in Duitsland iets meer keuze simpelweg omdat ik daar ook woon. Een andere, "Followmymoney", biedt reeds 4.1% aan, maar heeft mogelijk andere beperkingen die ik nog niet vast heb kunnen stellen.
Followmymoney 4,1% vrij opneembaar. Die is super!

https://followmymoney.de/...ney%20%2D%20FollowMyMoney

Ik heb de aanmelding doorgelopen tot het punt van video-identificatie. Ik zie op geen enkele manier dat ze buitenlandse, in het buitenland wonende en belastingplichtige klanten niet accepteren. Mijns inziens de hoogste vrij opneembare rente van het moment.

De inleg wordt ondergebracht bij Baader Bank (bekend van Trade Republic) in Duitsland tegen 1,6% en Followmymoney vergoedt daarop 2,5% extra rente.

Maar nu wacht ik even, want ik ken deze club helemaal niet. Vestiging van deze fintech broker is in de regio Frankfurt am Main.

[ Voor 5% gewijzigd door Frankenstein op 24-08-2023 14:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Frankenstein schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Ik heb de aanmelding doorgelopen tot het punt van video-identificatie. Ik zie op geen enkele manier dat ze buitenlandse, in het buitenland wonende en belastingplichtige klanten niet accepteren. Mijns inziens de hoogste vrij opneembare rente van het moment.

De inleg wordt ondergebracht bij Baader Bank (bekend van Trade Republic) in Duitsland tegen 1,6% en Followmymoney vergoedt daarop 2,5% extra rente.

Maar nu wacht ik even, want ik ken deze club helemaal niet. Vestiging van deze fintech broker is in de regio Frankfurt am Main.
Mocht er een addertje opduiken, hoor ik het graag :) Ik ben zelf echt een n00b op dit vlak, zit bij een grote bank en doe daar m'n aandelen en dergelijke. Maar m'n spaargeld daar is op het moment enkel nog daar omdat het de tegenrekening is voor de aankoop van aandelen, voor de rente hoef ik het niet te laten staan.

Jouw info had ik inderdaad ook bij hen gevonden. Het oogt vooral als een onderneming die z'n pijlen voornamelijk heeft gericht op investeren en wellicht dat het voeren van een spaaraccount vooral voor ze moet zorgen voor bijvangst, met het idee dat als je toch reeds een tegenrekening hebt, waarom dan niet daar je beleggingen doen ipv bij de bank waar je betaalrekening loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Datisraar
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13:49
Joosie200 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:34:
[...]

Beter van wel.
De 19e kreeg ik officieel te horen dat mijn spaarrekening is geopend. Op de 21e kreeg ik nog een 101 fehler aka rekening nog niet operationeel. Op de 22e kon ik wel mijn inloggegevens registreren en meteen inloggen.

Ik denk dat ze een flinke toestroom aan nieuwe klanten kennen vanuit de Benelux en Duitsland. En als hun online omgeving zo web 1.0 overkomt kan ik me voorstellen dat de feitelijke tijd tussen auto reply sturen met welkom bij Advanzia dit is je konto nr en die dan technisch gezien vrijgeven in hun banksysteem wat uren over heen gaan.

Zelf wacht ik nog een week met geld overboeken. Per de 1e ga ik aan de slag. En dat je dan maandelijks alleen je opbouw kunt zien qua transacties lekker belangrijk. Ik zet maandelijks mijn spaargeld weg in 1 transactie. Dus die inzage realtime is voor mij niet nodig.
Dat zelfde geld ook voor aanmeldingen bij Raisin voor spaarrekening en deposito. Loei druk daar, door de nodige aanmeldingen (hoewel ik dat niet begrijp want het het gros van de klanten van de grootbanken komt helemaal niet in actie voor het openen van een spaarrekening elders, waar komen die klanten dan vandaag?) Ik ben aan het spreiden en duurde bij mij een Raisin aanvraag 1,5 week. Maar werkt het uiteindelijk wel. Geduld is een schone zaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Zo, ook al geïdentificeerd voor Followmymoney. Zodra ik kan zal ik er eens een euro naar overmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JdJtA
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Cid Highwind schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Mocht er een addertje opduiken, hoor ik het graag :) Ik ben zelf echt een n00b op dit vlak, zit bij een grote bank en doe daar m'n aandelen en dergelijke. Maar m'n spaargeld daar is op het moment enkel nog daar omdat het de tegenrekening is voor de aankoop van aandelen, voor de rente hoef ik het niet te laten staan.

Jouw info had ik inderdaad ook bij hen gevonden. Het oogt vooral als een onderneming die z'n pijlen voornamelijk heeft gericht op investeren en wellicht dat het voeren van een spaaraccount vooral voor ze moet zorgen voor bijvangst, met het idee dat als je toch reeds een tegenrekening hebt, waarom dan niet daar je beleggingen doen ipv bij de bank waar je betaalrekening loopt?
Voor zover ik het nu begrijp is de 2,6% extra rente maximaal voor 4 maanden en tot uiterlijk 30 november 2023. Dat is dus denk ik effectief nog 3 maanden (september, oktober en november). Daarna ga je terug naar 1,5% rente denk ik (al is dat niet helemaal duidelijk). Verder zie ik zo snel niet of je rente over rente krijgt en wanneer ze de rente uitbetalen.

Als ze per maand uitkeren en je nu een rekening afsluit krijg je dus volgens mij 3 maanden 4,1% rente.

Als rekenvoorbeeld neem ik even 10.000 euro als inleg. In het gunstigste geval (uitkering per maand en rente over rente) verdien je dan in 12 maanden 102,85 (4,1% rente eerste 3 maanden sept-nov)+126,99 (1,5% rente voor de 9 maanden erna) aan rente. Dat is dus een rente van 2,29% over 12 maanden.

Volgens mij ben je dan toch al snel voordeliger uit bij andere banken, behalve als je voor 3 maanden klant wil worden en alleen over die maanden snel de actierente meepakt. Maargoed, er zitten in mijn berekening wel een aantal aannames waarvan ik niet (goed) kan vinden of die kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:50
Followmymoney: Rente gegarandeerd tot 30-11-23. Dat is 3 maanden. Krijgt Frankenstein toch mooi 1 cent. Dat is in ieder geval beter dan helemaal niks.

[ Voor 4% gewijzigd door TanteBeth op 24-08-2023 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
Frankenstein schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:39:
[...]

Let op dat je een beleggingsrekening opent
Warum eröffne ich ein Brokerkonto?
Wir sind ein FinTech-Unternehmen, das sich auf Wealth Management über Brokerage-Konten spezialisiert hat. Daher bieten wir die Zinsgutschrift ausschließlich über die mit unseren Partnerbanken vereinbarten Kontenmodelle an und nicht über ein herkömmliches Tagesgeldkonto

Brokerkonto / = / Tagesgeldkonto.
Nu is diezelfde 100k tegoed beschermd verder. Maar het kan dus uitmaken hoe de NL belastingdienst die 4% rendement classificeert. Als risicoloos spaargeld of als belegging. Daar hangen andere percentages aan vast. Verder is die 4% geldig tot 30-11. Dus 3mnd actietarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:36
kevindg schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 13:51:
[...]

Ja ik heb gelezen dat je twee dagen moet wachten en dat heb ik ook netjes gedaan hoor.
Het kan dat ik het telephone password niet meer weet, dus die wou ik opnieuw aanmaken met het wachtwoord vergeten linkje die ik wel netjes ontvang in de mail. Kan hem ook veranderen, maar dan pakt hij dit nieuwe wachtwoord als nog niet.

Gebruik je specuale karakters in jouw password?
Ik kan mij herinneren dat er naast het password veld een vraagteken staat. Als je daarop klikt kun he zien welke speciale karakters toegestaan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
[...]

In je vorige bericht gaf je aan dat het erop lijkt dat acties nu korter duren dan 6 maanden, zoals nu met Bank11 en Followmymoney. Dat is niet helemaal waar, want er zijn wel vaker acties geweest van 3-4 maanden. Advanzia had tot zeg een half jaar terug acties die vier maanden duurden, bijvoorbeeld.

Ik zie een duur van drie maanden (Followmymoney tm 31/11) als een nadeel; dat is toch best wel kort.

Ik, historisch gezien geen goede belegger, zou niet bij een grote bank beleggen, want die staan erom bekend hoge kosten te rekenen. Ik beleg en spaar dus niet via dezelfde dienstverleners.

De ECB-rente zal wel over een paar weken naar 4% gaan. Dan verliest Followmymoney nauwelijks op de inleg (als het dat al doet - ze herfinancieren het door te beleggen of iets dergelijks). De top van de vrij opneembare rente gaat bij onze oosterburen over de gehele linie naar 3,7 tot 4,1% vóór oktober, let maar op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mpandroid
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 14:27:

Zou een oplossing kunnen zijn, maar aangezien veel mensen niet even in dit topic zoeken, instructies lezen of de taal van de bank machtig zijn vrees ik dat we voor elke bank een apart topic krijgen. 8)7

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joosie200
  • Niet online
mpandroid schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Zou een oplossing kunnen zijn, maar aangezien veel mensen niet even in dit topic zoeken, instructies lezen of de taal van de bank machtig zijn vrees ik dat we voor elke bank een apart topic krijgen. 8)7
Naja openbank en N26 kennen wel hun eigen topic. Dus het kan best. Scheelt een hoop voor de mensen die de rente ontwikkeling en nieuwste deals willen volgen en dit topic om die reden in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
JdJtA schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:20:
[...]

Voor zover ik het nu begrijp is de 2,6% extra rente maximaal voor 4 maanden en tot uiterlijk 30 november 2023. Dat is dus denk ik effectief nog 3 maanden (september, oktober en november). Daarna ga je terug naar 1,5% rente denk ik (al is dat niet helemaal duidelijk). Verder zie ik zo snel niet of je rente over rente krijgt en wanneer ze de rente uitbetalen.

Als ze per maand uitkeren en je nu een rekening afsluit krijg je dus volgens mij 3 maanden 4,1% rente.

Als rekenvoorbeeld neem ik even 10.000 euro als inleg. In het gunstigste geval (uitkering per maand en rente over rente) verdien je dan in 12 maanden 102,85 (4,1% rente eerste 3 maanden sept-nov)+126,99 (1,5% rente voor de 9 maanden erna) aan rente. Dat is dus een rente van 2,29% over 12 maanden.

Volgens mij ben je dan toch al snel voordeliger uit bij andere banken, behalve als je voor 3 maanden klant wil worden en alleen over die maanden snel de actierente meepakt. Maargoed, er zitten in mijn berekening wel een aantal aannames waarvan ik niet (goed) kan vinden of die kloppen.
De rentebijschrijving is maandelijks, zie:
https://tagesgeld.focus.d...oney-bonuszinsen-154.html

Inderdaad, Followmymoney kun je voor 3 maanden doen en weer vertrekken. Terug naar Advanzia ;-) En ik geef toe dat de extra rente niet echt zoden aan de dijk zet.

Overigens heb je ook kans dat Advanzia per 1 september weer verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Joosie200 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:30:
[...]
Naja openbank en N26 kennen wel hun eigen topic. Dus het kan best. Scheelt een hoop voor de mensen die de rente ontwikkeling en nieuwste deals willen volgen en dit topic om die reden in de gaten houden.
Inderdaad. En Bunq en Revolut hebben ook eigen topics. Wordt tijd voor Advanzia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

mpandroid schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Precies dit. En dan heb je weer een mengelmoes aan allemaal verschillende topics die je allemaal afzonderlijk van elkaar moet gaan volgen. We kunnen voor elke poep of scheet een apart topic gaan verzinnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Naar mijn mening is een apart topic pas nuttig als je bij deze bank ook direct een betaalrekening erbij krijgt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
Maar ja, als je het niet doet krijg je hier dus 3x per dag de vraag waarom het niet lukt om een wachtwoord aan te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:27
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:52:
Maar ja, als je het niet doet krijg je hier dus 3x per dag de vraag waarom het niet lukt om een wachtwoord aan te maken...
En blijkbaar is dat helemaal awesome, of zoiets.

Want ik heb een paar weken terug ook al aangegeven dat er IMO een eigen Advanzia topic zou moeten komen. En het feit dat het een terugkerend topic is lijkt mij wel duidelijk te maken dat er ook wat "aan gedaan mag worden".

Dan kan dit topic gaan over het vergelijken / bespreken van spaarrekeningen / rentes, en voor bank specifieke zaken is er dan ook een bank specifiek topic. En ja, wellicht zou er dan ook een Raisin topic moeten komen. Waarbij er gek genoeg hier veel minder Raisin vragen langs komen, terwijl dat en een tussenpartij is (ongewoon) en dus ook veel meer banken onder vallen (en dus meer verschillende vragen bij kunnen horen).

Dan kan dit topic weer gaan over sparen. I.p.v. hoe een spaarrekening te openen of hoe de identificatie te doorlopen bij (vaak terugkerende) banken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:43:
[...]

Inderdaad. En Bunq en Revolut hebben ook eigen topics. Wordt tijd voor Advanzia.
Alle genoemde banken zijn reguliere banken met een betaalrekening en sommige hebben (nog) geen spaarrekening.

Waar leg je de grens?

Het is straks bijna niet meer te volgen om al die topics door te moeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mickey77
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 22:05

Mickey77

Allround ICT-er

Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 15:52:
Ik ben Advanzia gebruiker geworden, maar heb wel de zoekfunctie hier gebruikt om anderen niet teveel te belasten. Ik vind een apart topic maken voor mensen die niet de moeite nemen om te zoeken ook onlogisch. Dan gaan we stapsgewijs naar een enorme hoeveelheid topics en ik volg liever dit ene topic over sparen...

Maar is er niet een compromis te vinden, door de topic start uit te breiden? Er staat nu wel wat algemene informatie, maar het is heel summier. Je zou in post nummer 2 bijvoorbeeld een FAQ's kunnen plaatsen. Dan kunnen er daar direct twee in over Advanzia: hoe je inlog maakt en hoe je dan 7 (sommigen denken zelfs 8...) maanden die actierente te krijgen. Je zou ook informatie of FAQ's kunnen toevoegen over raisin?

Als we de openingspost kunnen verbeteren, kun je iedereen die niet zoekt naar de topic start verwijzen. Strikt genomen kun je nu ook iedereen verwijzen naar de zoekfunctie, maar wellicht boezemt de topicstart net even iets meer vertrouwen in en het is maar één klik en dan kun je het antwoord op de vraag lezen...

PS Misschien een tweede argument om geen Advanzia topic te maken: iedereen die er naar kijkt ziet dat de user interface van Advanzia erg gedateerd is. Het is niet een bedrijf dat heel snel verandert. Als je een nieuw topic maakt en daar de twee genoemde FAQs in de openingspost beantwoord, zal het topic daarna niet heel actief worden denk ik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
mpandroid schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:22:
[...]

Alle genoemde banken zijn reguliere banken met een betaalrekening en sommige heb (nog) geen spaarrekening.

Waar leg je de grens?

De grens ligt er bij dat dit topic gaat over (het vergelijken van) spaar oplossingen en niet over problemen met specifieke banken.

Er zijn uiteindelijk zo verschrikkelijk veel gesplitste topics op Tweakers. Kijk alleen al naar F1 waar een algemeen (seizoens)topic is, een topic voor elke race (24 stuks dit jaar), een topic over hoe het te kijken & uitzendingen, een topic over randzaken, een topic voor het race-spel, een topic over een manager meen ik, etc etc.
Maar ook een onderwerp als zonnepanelen: één algemeen topic, met daarnaast losse topics voor verschillende merken, en daarnaast als je advies wilt voor een volledige installatie moet je er een apart topic voor maken.
Of kijk in de domotica hoek, Home Assistant, Domoticz, Hue, Ikea, Lidl, Zigbee2mqtt, ... ook daar zijn vele topics met (veel) overlap.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
mpandroid schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:22:
[...]
Hoeft toch helemaal niet? Ik kijk echt niet iedere post in Openbank, Revolut etc. ondanks dat ik daar wel rekeningen heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09 10:52
https://www.medirect.nl/ Is dit een nieuwe speler?

2.75% spaarrente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Interessant maar helaas in Malta. Daar zou mi. hogere rente tegenover moeten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Mickey77 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:24:
Als je een nieuw topic maakt en daar de twee genoemde FAQs in de openingspost beantwoord, zal het topic daarna niet heel actief worden denk ik...
Dat verwacht ik ook!
FAQ ja, eigen topic (vooralsnog) nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:25
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 16:34:
[...]
Interessant maar helaas in Malta. Daar zou mi. hogere rente tegenover moeten staan.
Hoezo, nog hogere rente? 2,75% is voor Nederlanders zonder Duits of Frans adres nu de hoogste gewone spaarrente (zonder beperkingen, voorwaarden of tijdelijke nieuw-klanten-rente).

Malta heft (voor zover ik heb kunnen vinden) geen erf- of bronbelasting, bijv.:
https://belastingtips.nl/...ratie/malta_en_emigratie/

Ze doen geen en/of rekening en de rente wordt half-jaarlijks uitgekeerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
O.a. reputatie van Malta en gebrekkig financieel toezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:19:
[...]

O.a. reputatie van Malta en gebrekkig financieel toezicht.
Klimatologisch interessanter land dan IJsland? ;)

Maar GroteVoet heeft denk ik wel gelijk, tenzij je de 3% semi-vrij opneembare rekening van Progetto meetelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
Het is wat dat betreft de hoogste rente idd. Mijn punt: voor de risico's van Malta zou ik een hogere beloning verwachten. 0.05% extra rente t.o.v. een Bigbank of 0.07% t.o.v. Nordax is het niet waard imo.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:31
Valt er net een mail van LPB binnen, denk ik hehe, eindelijk verhoging,, is het weer een onzin nieuwsbrief.. :(

Wel een goed onderwerp dat veel geld blijft liggen bij Grootbanken, maar dan moeten ze vooral achterblijven met de rente 8)7

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:37:
Het is wat dat betreft de hoogste rente idd. Mijn punt: voor de risico's van Malta zou ik een hogere beloning verwachten. 0.05% extra rente t.o.v. een Bigbank of 0.07% t.o.v. Nordax is het niet waard imo.
Het is inderdaad te weinig om over te stappen tenzij het om een grote bak geld gaat, maar voor nieuwe overstappers (vanaf een grootbank) en met de groeiende wachttijden bij het aanmelden bij de huidige topscoorders misschien een goede optie.

Aanmeldprocedure doorlopen:
  • Postcode zonder spatie - brrrr
  • Ben geen voorstander van datum-selectie popups, zeker niet als je van 2005 naar je geboortejaar moet terugscrollen ...
  • Geboorteplaats-selectie hangt gewoon als je meer dan 3 karakters invoert
  • Wachtwoord werd niet geaccepteerd bij eerste inlog. Na reset en invoeren van dezelde alles OK
  • Scan ID en selfie timen vrij snel uit
  • Reden waarom je klant wilt worden - Sparen staat er niet bij :+
Nu zien hoelang momenteel de verificatie duurt ...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:10
Wat betreft Malta https://www.independent.c...tive-correctly-6736252338

Blijkbaar is hun DGS niet helemaal op orde, in 2021 heeft de EU voor het eerst hierover geklaagd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Juan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:43:
Valt er net een mail van LPB binnen, denk ik hehe, eindelijk verhoging,, is het weer een onzin nieuwsbrief.. :(

Wel een goed onderwerp dat veel geld blijft liggen bij Grootbanken, maar dan moeten ze vooral achterblijven met de rente 8)7
Exact ook mijn gedachte :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frankenstein
[...]

Mocht er een addertje opduiken, hoor ik het graag :)
Followthemoney heeft duidelijke aandachtspunten.

1. De gewone rente is maandelijks, de bonusrente aan het eind van de actieperiode (en valt, anders dan de gewone rente, niet onder enig depositogarantiestelsel).
2. De gewone rente is vrij van bronbelasting, maar het lijkt erop dat de klant dat misschien zelf moet regelen met Baader Bank. Hoewel het bij mijn weten niet toegestaan is bronbelasting in te houden in Duitsland, als bekend is dat de klant niet in Duitsland belastingplichtig is. Twijfelgevalletje.
3. De extra rente wordt uitgekeerd als inkomsten en is te beschouwen als overige inkomsten. M.a.w. inkomstenbelasting afdragen.

Dat staat in de voorwaarden: https://followmymoney.de/...ion-der-fels-wealth-gmbh/

Zie ook hier: https://www.kritische-anleger.de/forum/#Kommentar_7675

Dat hij niet in de mijn bekende Duitse rentelijstjes staat lijkt me ook een teken aan de wand.

Al met al een no-go.

[ Voor 11% gewijzigd door Frankenstein op 24-08-2023 20:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frankenstein schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:01:
[...]
3. De extra rente wordt uitgekeerd als inkomsten en is te beschouwen als overige inkomsten. M.a.w. inkomstenbelasting afdragen.
IANAL, maar ik denk niet dat je hier al te veel betekenis aan moet ontlenen. Onze box 3 is ook onderdeel van de inkomstenbelasting ;)

Ze schrijven daar over de gevolgen voor de belasting voor een Duits belastingplichtige. Voor Nederlanders valt dit onder inkomen uit vermogen en dat wordt forfaitair belast in box 3. Het maakt vervolgens alleen uit of dat het wettelijk gezien kan worden als een bankrekening volgens de Nederlandse definitie, anders wordt het in box 3 gezien als "overige bezitting".

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 24-08-2023 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Zr40 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:23:
[...]

IANAL, maar ik denk niet dat je hier al te veel betekenis aan moet ontlenen. Onze box 3 is ook onderdeel van de inkomstenbelasting ;)

Ze schrijven daar over de gevolgen voor de belasting voor een Duits belastingplichtige. Voor Nederlanders valt dit onder inkomen uit vermogen en dat wordt forfaitair belast in box 3. Het maakt vervolgens alleen uit of dat het wettelijk gezien kan worden als een bankrekening volgens de Nederlandse definitie, anders wordt het in box 3 gezien als "overige bezitting".
Followmymoney (FELS) heeft geen banklicentie (correct me maar if wrong). De bonusrente is m.i. te beschouwen als overige inkomsten of beleggingsresultaat!?

Voor mijn gevoel heeft Followthemoney dit niet geregeld zoals je mag verwachten als je je spaargeld ergens onderbrengt. Lees: bij een spaarbank onderbrengt. Waarom deze constructie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Frankenstein schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:40:
[...]
Followmymoney (FELS) heeft geen banklicentie (correct me maar if wrong). De bonusrente is m.i. te beschouwen als overige inkomsten of beleggingsresultaat!?
Geen bankvergunning = overige bezitting voor box 3. Dat maakt het oninteressant voor Nederlandse spaarders. Hoe de bonusrente genoemd wordt heeft verder geen betekenis voor de belasting hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Zr40 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Geen bankvergunning = overige bezitting voor box 3. Dat maakt het oninteressant voor Nederlandse spaarders. Hoe de bonusrente genoemd wordt heeft verder geen betekenis voor de belasting hier :)
Dat is dus exact hetzelfde in Duitsland (voor zover ik het doorzie); daar valt deze "rente" ook onder overige inkomsten in de aangifte.

Heel kneuzelig (is dat een woord?) als je het mij vraagt. Waarom biedt een bedrijf zoiets aan. Niet om spaargeld binnen te halen. Wel om een bepaald type klanten te lokken. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertowNL
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:30

RobertowNL

For your gear!

Zr40 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:44:
[...]

Valt de tegenrekening van BaaderBank die ze gebruiken ook niet onder het Duitse DGS dan?

De tegenrekening van een Degiro (Flatex bank) valt toch ook gewoon onder het DGS en het saldo dat daar is aangehouden in spaargeld dan ook in box 3.

Gasloos 27/9/24 | WP: Quatt | Bosch Tronic 3500 6kW| WPB: Ariston Nuos Evo+ | 15 x Jinko 390WP (WZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
RobertowNL schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Valt de tegenrekening van BaaderBank die ze gebruiken ook niet onder het Duitse DGS dan?

De tegenrekening van een Degiro (Flatex bank) valt toch ook gewoon onder het DGS en het saldo dat daar is aangehouden in spaargeld dan ook in box 3.
Uiteraard. Maar de "bonusrente" vanuit Followmymoney/FELS niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertowNL schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 20:50:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, ik ken deze partij verder niet. Bij Degiro ben jij op papier de begunstigde van de Flatex bankrekening. Als dat niet zou zijn dan zou dat ook als overige bezitting gezien worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 21:09:
[...]

Dat durf ik niet te zeggen, ik ken deze partij verder niet.
Klopt wat @RobertowNL zegt. DGS en 1.5% van de rente van Baaderbank. Rest van de rente van FMM.

"Zinsen von 4,1% setzen sich zusammen aus 1,5% Verzinsung durch BaaderBank + 2,6% Bonuszins durch FollowMyMoney"
https://followmymoney.de/finance/super-zins-aktion/

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 24-08-2023 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinny1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:21
Houden jullie nog rekening bij het openen van een nieuwe deposito met een mogelijke volgende renteverhoging in september door de ECB en daarmee bij de deposito aanbieders?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vinny1 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:18:
Houden jullie nog rekening bij het openen van een nieuwe deposito met een mogelijke volgende renteverhoging in september door de ECB en daarmee bij de deposito aanbieders?
Nee

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Nee, als je dat zou doen zou je nu net 1,5% krijgen bij de huisbank terwijl je al een jaar lang had kunnen genieten van 2%+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 14:39
Alles bij de de rabobank is weg

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

RobertMe schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 23:26:
[...]

Nee, als je dat zou doen zou je nu net 1,5% krijgen bij de huisbank terwijl je al een jaar lang had kunnen genieten van 2%+.
Inderdaad dat is wachten totdat je kan vragen: hebben jullie nog wel op tijd een deposito afgesloten met de hoge rente?

Ik heb nu ook nog deposito's lopen met 1,7% rente, maar die komen uit de tijd dat je bij de Rabo ruim onder de 1% zat, Heck ze doen het nog steeds nog beter..dus als je geld nu nog bij een grootbank staat te wachten op nog hogere rentes is dat een beetje vreemde strategie imho.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Nee, in mijn agenda staat 1-9 als moment om weer een vrijkomend blok geld opnieuw vast te zetten.

Kan wel wachten tot 5-9 of 10-9 tot de rente weer hoger gaat worden maar of dat zo is... who knows? nope hier gaat 1-9 weer een pot geld achter een depositoslotje en op 1-12 weer, en 3 maanden later weer

volg mijn eigen plan

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Neen, ik open periodiek/regelmatig een deposito, Ik wacht hooguit een paar dagen als het zo uitkomt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mpandroid
Er lijkt toch nog een renteverhoging aan te komen....https://www.nu.nl/economi...oging-later-dit-jaar.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws! Kom maar op _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onze hypotheek lening verdwijnt als sneeuw voor de zon :7

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Er is een voor mij nieuwe aanbieder op de Nederlandse markt verschenen: Medirect. Het gaat hier weer om een broker met daaraan een gekoppelde spaarrekening. Het valt onder het Maltese DGS. De spaarrekening biedt een variabele rente van 2,75% en is daarmee volgens mij op dit moment de hoogste binnen Nederland zonder voorwaarden. De renteuitkering vindt twee maal per jaar plaats.
We krijgen steeds meer te kiezen. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bar_en_boos op 25-08-2023 08:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou met de Nederlandse economie die in een recessie hangt, een overheid met gat in de begroting, een wel haast permanent overspannen arbeidsmarkt. Ik weet niet of een verdere renteverhoging op dit moment nou echt in de brede economie iets gaat oplossen. De effecten van eerdere renteverhogingen lijken nu wel langzaamaan door te sijpelen. En de inflatie is wellicht in het hele euro gebied te hoog maar er zijn tussen de landen grote verschillen. En

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Il 2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Inmiddels ook een account aangevraagd bij de BigBank. Tot nu toe positief, duidelijke website, weinig poespas maar gewoon simpel en alles lijkt te werken.

Ook het identificeren ging zonder problemen. Ik was eerst wel een beetje terughoudend omdat iemand 'naar je toe komt' maar eigenlijk stelde het weinig voor. Je laat je ID zien, de medewerker maakt er een scan van en 2 minuten later is alles geregeld. Dan een dag later krijg je een bericht van de bank dat je account geopend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

PolarBear schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Nou met de Nederlandse economie die in een recessie hangt, een overheid met gat in de begroting, een wel haast permanent overspannen arbeidsmarkt. Ik weet niet of een verdere renteverhoging op dit moment nou echt in de brede economie iets gaat oplossen. De effecten van eerdere renteverhogingen lijken nu wel langzaamaan door te sijpelen. En de inflatie is wellicht in het hele euro gebied te hoog maar er zijn tussen de landen grote verschillen. En
Helaas wilde iedereen een hele dikke salarisverhoging waardoor alles duurder is geworden en ze meer kunnen lenen. Wat als gevolg heeft dat er toch weer een renteverhoging nodig is. Dus ik vind het een goed plan dat ze de rente mogelijk nog verder gaan verhogen. De ECB zegt niet voor niets het volgende:
De ECB hoopt dat consumenten meer sparen en minder uitgeven door de hogere rente. Dit moet de prijsstijgingen afremmen. Ook zorgt de renteverhogingen ervoor dat lenen minder gunstig wordt voor consumenten en bedrijven, wat de prijzen ook moet drukken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:17:
[...]
Helaas wilde iedereen een hele dikke salarisverhoging waardoor alles duurder is geworden
...
De ECB zegt niet voor niets het volgende:
[...]
Mijn economie-lessen deden het toch voor komen dat het allemaal wat complexer is dan dat het aan één ding ligt. Wordt Woekerwinsten of Graaiflatie niet het woord van het jaar 2023?

Dat statement van de ECB is wat ze (als enige) al anderhalf roepen en waarom ze nu een stuk minder serieus genomen worden. Bijvoorbeeld aan de explosief gestegen energieprijzen konden consumenten zelf weinig doen - dat spaargeld was voor de meesten toen nodig om de simpelweg de rekening te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
PolarBear schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 09:31:
[...]

Denk dat die overspannen arbeidsmarkt snel ophoudt zodra er meer renteverhoging komen. Heel veel bedrijven dreven op geleend geld, kijk naar recent voorbeeld vanMoof. Meer dan 100M schuld voor een fietsenmaker, hoe dan? Zodra er hogere rente komt gaan dit soort bedrijven omvallen en komt er dit personeel op de markt. Het zal een klein aandeel zijn. Maar daarnaast gaan andere bedrijven die prima draaien ook op de rem trappen, puur vanwege dit signaal in de markt. Vaak is dit signaal al genoeg om niet meer naar nieuwe mensen te zoeken. Een recent voorbeeld wat ik zelf mee maakte:

Heb dit jaar bij een grote retailer opdrachten gedaan als externe. Zodra er een rente verhoging kwam werd het inhuur beleid omgezet naar: We nemen alleen nog intern mensen aan. Recent heb ik vernomen dat er een freeze was bij bepaalde afdelingen. En bedenk je dan: dit is een partij waar er jaar na jaar miljarden winsten en betere resultaten behaald worden dan de jaren ervoor. Puur omdat er een signaal in de markt is waar ze zelf geen enkele impact van ondervinden passen ze inhuur beleid aan.

Nog een ander ding:
Recent heb ik ook een vraag gesteld in het arbeidsmarkt topic: is de arbeidsmarkt echt over hit? Veel posities zijn: we zoeken een schaap met 5 poten voor een dubbeltje.

Als de arbeidsmarkt echt zo overhit was, waarom gaan er dan steeds meer werkenden naar de voedselbank? Waarom niet gewoon een andere job? Keuze genoeg toch?

Hogere rente zal ook betekenen dat een partij zoals banken minder hypotheken gaan verstrekken, en dit heeft zoals we weten een impact op de gehele arbeidsmarkt. Het zorgt ervoor dat deze partijen mensen eruit gaan gooien, maar ook alle toeleveranciers van deze partijen voelen het. De slager om de hoek van het bedrijfspand voelt het direct. Zelfs op dat niveau werkt het door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
[...]

Helaas wilde iedereen een hele dikke salarisverhoging waardoor alles duurder is geworden en ze meer kunnen lenen. Wat als gevolg heeft dat er toch weer een renteverhoging nodig is. Dus ik vind het een goed plan dat ze de rente mogelijk nog verder gaan verhogen. De ECB zegt niet voor niets het volgende:

[...]
Je doet het een beetje overkomen alsof mensen een keuze hadden.

Dit ligt niet aan personeel wat meer geld wil. Ik weet dat het collectieve geheugen altijd erg short term is. Maar we hebben een anderhalf jaar besloten dat Rusland het kwaad is dat bestreden moet worden. Vervolgens hebben we lopende contracten opgezegd waarin we goedkoop gas van ze konden kopen zodat we de oorlog niet gingen financieren. Resultaat was dat de vraag zich ging verplaatsen naar andere markten waardoor de vraag de prijs exponentieel op ging drijven. Helaas liep mijn energie contract af en ging de rekening van 120 euro per maand naar 500 euro per maand en dat heeft zich sindsdien niet meer hersteld ondanks dat we de afgelopen weken weer bijna op het niveau zitten zoals voor de oorlog. Gasprijs heeft ook effect op voedselproductie. Resultaat is dat je warme douche en je eten duurder geworden is.

Personeel wil niet meer geld voor de lol, ze wil geld om de huidige levensstandaard te kunnen behouden. Namelijk een warm huis als je thuis komt en een hap te eten. Heel eerlijk: ik denk niet dat het personeel de reden is van alle verhogingen. We hebben in de corona periode gezien dat er partijen zijn die het prima vinden om prijzen te verhogen om te profiteren van een crisis. Waarom hier niet? Het feit dat steeds meer werkenden bij de voedselbank komen zegt toch eigenlijk wel genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

GroteVoet459 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

Mijn economie-lessen deden het toch voor komen dat het allemaal wat complexer is dan dat het aan één ding ligt. Wordt Woekerwinsten of Graaiflatie niet het woord van het jaar 2023?

Dat statement van de ECB is wat ze (als enige) al anderhalf roepen en waarom ze nu een stuk minder serieus genomen worden. Bijvoorbeeld aan de explosief gestegen energieprijzen konden consumenten zelf weinig doen - dat spaargeld was voor de meesten toen nodig om de simpelweg de rekening te betalen.
Nergens beweer ik dat het aan één ding ligt. Maar in plaats van even door de zure appel heenbijten wilde men bizar hoge salarisverhogingen waardoor we veel te lang met een hoge inflatie blijven zitten.

https://www.nu.nl/economi...den-de-inflatie-hoog.html
Volgens econoom Jan-Paul van de Kerke van ABN AMRO waren het eerst de stijgende energie- en grondstofprijzen die voor een hoge inflatie zorgden. "Dat ligt inmiddels een beetje achter ons. De loonstijgingen worden nu een belangrijkere factor voor de hogere prijzen.
De hogere lonen zijn een belangrijke oorzaak van de hoge kerninflatie, waarin de prijzen voor energie en voeding niet zijn meegenomen, meent econoom Stefan Groot van RaboResearch. "We zien dat de lonen flink stijgen en dat zorgt weer voor nieuwe prijsstijgingen. Dat is een van de oorzaken waardoor de kerninflatie zo hoog is."
Kom maar op met de renteverhogingen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

init6 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:39:
[...]

Je doet het een beetje overkomen alsof mensen een keuze hadden.

Dit ligt niet aan personeel wat meer geld wil. Ik weet dat het collectieve geheugen altijd erg short term is. Maar we hebben een anderhalf jaar besloten dat Rusland het kwaad is dat bestreden moet worden. Vervolgens hebben we lopende contracten opgezegd waarin we goedkoop gas van ze konden kopen zodat we de oorlog niet gingen financieren. Resultaat was dat de vraag zich ging verplaatsen naar andere markten waardoor de vraag de prijs exponentieel op ging drijven. Helaas liep mijn energie contract af en ging de rekening van 120 euro per maand naar 500 euro per maand en dat heeft zich sindsdien niet meer hersteld ondanks dat we de afgelopen weken weer bijna op het niveau zitten zoals voor de oorlog. Gasprijs heeft ook effect op voedselproductie. Resultaat is dat je warme douche en je eten duurder geworden is.

Personeel wil niet meer geld voor de lol, ze wil geld om de huidige levensstandaard te kunnen behouden. Namelijk een warm huis als je thuis komt en een hap te eten. Heel eerlijk: ik denk niet dat het personeel de reden is van alle verhogingen. We hebben in de corona periode gezien dat er partijen zijn die het prima vinden om prijzen te verhogen om te profiteren van een crisis. Waarom hier niet? Het feit dat steeds meer werkenden bij de voedselbank komen zegt toch eigenlijk wel genoeg.
Zie mijn post hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:10
Technisch niet echt een spaarrekening, maar heb toch 's het mmf van Wise geactiveerd als buffertje met instant betalingen. Ging best makkelijk en heb in Wise op zich wel vertrouwen (al geruime tijd klant en best grote bedragen afgehandeld).

Zie alleen nu niet hoe je makkelijk updates krijgt over wijzigingen in het rentepercentage van de mmf. Iemand een idee?

Ik heb bijv voor valuta wel alerts aan staan in Wise, maar voor de rente moet je zelf gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Wise 3,37% met instant payments, en is gratis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:04
De ECB hoopt dat consumenten meer sparen en minder uitgeven door de hogere rente.
Ben benieuwd wat de ECB dan vindt van de houding van de Nederlandse grootbanken; effectief saboteren zij dus een van de weinige instrumenten (in theorie dan!) die de ECB heeft om het consumentengedrag te beïnvloeden.

Voor een schamele 1.25% zal de gemiddelde consument echt niet de hand op de knip houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bulldock schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:47:
Technisch niet echt een spaarrekening, maar heb toch 's het mmf van Wise geactiveerd als buffertje met instant betalingen. Ging best makkelijk en heb in Wise op zich wel vertrouwen (al geruime tijd klant en best grote bedragen afgehandeld).

Zie alleen nu niet hoe je makkelijk updates krijgt over wijzigingen in het rentepercentage van de mmf. Iemand een idee?

Ik heb bijv voor valuta wel alerts aan staan in Wise, maar voor de rente moet je zelf gaan zoeken.
Je krijgt geen updates en helaas ook geen boekingen voor de ontvangen rente. Je kan wel het actuele rentepercentage zien maar niet de historische. Als je moeite wilt doen dan zou je dat kunnen afleiden van de €STR met de 0,47% aan kosten afgetrokken.
Juan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:50:
Ik weet niet waar je 3,37% ziet. Het MMF volgt de €STR, momenteel 3,66%, en daar gaat 0,47% kosten vanaf. Netto 3,19%.

De beheerkosten van Wise (0,37%) worden maandelijks afgeschreven. De kosten van het MMF zelf (0,10%) zitten in het rendement verwerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje

Ik gebruik hem hetzelfde. Als ik klik op interest, fund details zie ik 3.19%. Rente wordt dagelijks bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:50:
3.19% en ja gratis. Geen DGS maar wel een betrouwbaar geldmarktfonds. Opletten met VRH natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 11:15
Ik moet zeggen dat BFF z’n zaakjes toch wel aardig voor mekaar heeft nu, gister deposito afgelopen vandaag al beschikbaar.Heb toch regelmatig andere ervaringen erover gelezen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mpandroid
Ik denk dat de economie gewoon oververhit is.
Als ik om mij heen kijk zie ik mensen zonder probleem een tussenwoning van 500.000 euro kopen en kijk eens hoeveel een modale auto tegenwoordig kost? 40k ben je zo kwijt. Neem eens een consumptie in de horeca.

Met de coronacrisis stegen de overheidsuitgaven. Alle overheden moesten voor gigantische bedragen vaccins kopen en teststraten en vaccinatie posten.
Lenen was voor de overheden goedkoop, zelfs tegen negatieve rentes.

En als je als brave spaarder niet oplette moest je zelfs betalen om je spaargeld bij een bank te stallen.

Tien de crisis voorbij was begonnen de prijzen als gevolg van schaarste te stijgen.
Hier zijn veel bedrijven beter aan geworden. Dat zie je terug in de bedrijfsresultaten.

Echt alles werd duurder. Toen kwam de oorlog in Oekraïne en werden energie en landbouw producten duurder hetgeen ook andere zaken duurder maakte.

Het is gewoon een grote ketenreactie waarop werknemers prijscompensatie eisten.

Ik zie de renteverhoging als gedeeltelijke compensatie voor het jarenlange interen op spaargeld de afgelopen jaren. Wat mij betreft mag het nog wel meer stijgen want ik gen van mening dat de wereld economie een reset nodig heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

[...]

[...]
Terwijl voorgaande jaren (corona en daarvoor) de winsten tegen de plinten klotsten (mede door gratis geld lenen), er nauwelijks iets bij kwam voor de werknemers. Zo erg dat zelfs de DNB er wat van begon te zeggen, dat er hogere loonsverhogingen nodig zijn omdat de burger er nog steeds in koopkracht op achteruit ging (wat gerepareerd werd door de overheid).
En al die tijd deed de burger braaf sparen.

Nu eisen werknemers vertraagd en door hoge inflatie gedreven die salarisverhogingen en wordt er geklaagd dat dat de inflatie veroorzaakt en men niet genoeg spaart :?

Daarnaast als het alleen gaat om hogere loonkosten, dan dooft de inflatie vanzelf uit in 1-2 jaar, omdat de kosten voor grondstoffen gelijk blijven / dalen omdat de vraag wel degelijk terugloopt.

De hele economie kijkt op te korte termijn, enkel jaar tot jaar, en houdt geen rekening met naijlende effecten.
Ook bij veel bedrijven, topjaren record winsten tijdens corona, hosanna. Nu hebben de mensen hun spullen gekocht, zakt de omzet en winst, hop gelijk paniek, bevriezing van personeel en zakenreizen etc. Terwijl er tijdens die topjaren ook niks extra's bij kwam, en volgend jaar weer gewoon goed wordt, want dan is die correctie geweest. Dat dipje van nu kan prima betaald worden uit die recordwinsten, maar dat wil niemand doen.
Maar door nu te investeren kan je volgend jaar weer sterker groeien.

[ Voor 28% gewijzigd door DropjesLover op 25-08-2023 13:13 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Zr40 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:02:
[...]
Ik weet niet waar je 3,37% ziet. Het MMF volgt de €STR, momenteel 3,66%, en daar gaat 0,47% kosten vanaf. Netto 3,19%.

De beheerkosten van Wise (0,37%) worden maandelijks afgeschreven. De kosten van het MMF zelf (0,10%) zitten in het rendement verwerkt.
En die 30% voor de Belgische Belastingdienst is dan al verwerkt, of is er sinds maart nog meer veranderd bij Wise?
Herko_ter_Horst in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GroteVoet459 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

En die 30% voor de Belgische Belastingdienst is dan al verwerkt, of is er sinds maart nog meer veranderd bij Wise?
Herko_ter_Horst in "Het spaartopic - Deel 3"
Dat is voor het MMF niet van toepassing. Als je niet kiest voor het MMF dan wordt er inderdaad wel 30% ingehouden op de “balance cashback”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Pistachenootje schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

3.19% en ja gratis. Geen DGS maar wel een betrouwbaar geldmarktfonds. Opletten met VRH natuurlijk.
Net aangevraagd, en toch niet gratis blijkbaar.. er word jaarlijk 0,47% belast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwHShceGh_Dfsa7iLEaJWRrHLnQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAsj1e3scUAYJRAR2RlzfMyH.jpg?f=fotoalbum_large

En maandelijkse afschrijving, zie niet echt duidelijk of je maandelijks je rente uitgekeerd krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:59:
[...]
Net aangevraagd, en toch niet gratis blijkbaar.. er word jaarlijk 0,47% belast.
De rekening is gratis. De rente die je krijgt is 3.19%. Er worden inderdaad kosten ingehouden maar daar merk je verder niets van.
zie niet echt duidelijk of je maandelijks je rente uitgekeerd krijgt.
Van maandag t/m vrijdag wordt dagelijks rente bijgeschreven. Verder las ik dat er beleggers compensatiestelsel geldt tot 20k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Juan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:59:
[...]

En maandelijkse afschrijving, zie niet echt duidelijk of je maandelijks je rente uitgekeerd krijgt.
Het werkt zo. Achter de schermen worden units in het MMF aangekocht. Die units worden dagelijks meer waard naarmate het MMF rente ontvangt. De huidige waarde wordt getoond als je actuele saldo en is direct besteedbaar. De kosten van Wise (de 0,37%) worden maandelijks achteraf afgeschreven. De kosten van het fonds (de 0,10%) zitten al in de koers verwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Dankje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 16:52

JBX

Zr40 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:02:
Je krijgt geen updates en helaas ook geen boekingen voor de ontvangen rente. Je kan wel het actuele rentepercentage zien maar niet de historische. Als je moeite wilt doen dan zou je dat kunnen afleiden van de €STR met de 0,47% aan kosten afgetrokken.
https://www.blackrock.com...idity-premier-acc-t0-fund

Zie het netto rendement (net yield) onder Performance Indicators

[ Voor 40% gewijzigd door JBX op 25-08-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Net 1 EUR geboekt als test, dat ging goed, binnen 5 minuten gestort, en toen nog eens 500 EUR, dat ging dus niet goed, wel afschreven, maar "Adding Paused" , kreeg een melding dat er geen Sucure Connection mogelijk was. Refund was niet mogelijk, ging ook fout, maar nu na 15 minuten, is het toch bijgeschreven..

Technische problemen word ik niet blij van... wel heb ik IOS 17, mogelijke oorzaak?

En terug overboeken gaat dan via IP?, dus kan je 24/7 net als bij LPB overboeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Juan op 25-08-2023 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09:50
CKV per 29 augustus naar 2,75%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:24:
En terug overboeken gaat dan via IP?, dus kan je 24/7 net als bij LPB overboeken.
Ja beide kanten IP* voor mij met Rabo. Ook gratis Apple pay trouwens.

Geen technische problemen hier maar ik draai geen beta.

Edit: * soms duurt het 1 minuut.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 25-08-2023 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Als ik het IBAN van wise in de ABN app invoer. Staat er “direct” dus idd IP

Echter staat er ook “incoming payments take 1-2 days to be added to your account “ bij je bankgegevens.
Op weer een andere plek staat zelfs 4-5 dagen
Ma tot vrijdag rente bijwerking? Maar je krijgt ook rente over de bedragen die in het weekend bij Wise staan?

[ Voor 22% gewijzigd door Juan op 25-08-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:35

fjs

PSN: ftltc

Zit even te kijken naar MeDirect, maar het ziet er wel goed uit volgens mij.
Mooie hoge rente en vrij transparant.
YouTube: NEWS: MeDirect Enters Dutch Market. Interview with Job Mantz, Countr...

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Voor degenen die bij Scalable Capital zitten of een rekening willen openen is er een actie gestart met een extra bonusrente van 1,4% over de periode tot en met december. Totaal dus 4%. Dat geldt alleen als je kiest voor deelname aan prime+, dus elke maand een bedrag van 4,99 euro betaald. En daarnaast ook nog eens actief gaat beleggen. De nodige voorwaarden dus. Deze zijn als volgt:

Nieuwe cliënten van het brokermodel PRIME+ Broker van Scalable Capital GmbH kunnen een bonus van Scalable Capital ontvangen bovenop de renteaanbieding van Baader Bank onder de volgende voorwaarden:

Je opent voor het eerst of upgrade naar een PRIME+ Broker-account tijdens de actieperiode.
Stort nieuw geld en ontvang 2,6% p.j. variabele rente van Baader Bank over je tegoed tot 100.000 EUR.
Laat ten minste 4 effectentransacties uitvoeren in de maanden september tot en met december 2023 (beleggingsplannen en/of individuele handelsorders).
Ontvang 4% per jaar voor de 4 maanden van september tot december 2023 over Nieuwe Stortingen: Naast de variabele rente betaald door Baader Bank (momenteel 2,6% p.j.), betaalt Scalable Capital een overeenkomstige bonus (momenteel 1,4% p.j.). Beide voor saldi tot 100.000 EUR.
De rente wordt dagelijks berekend en uiterlijk op 31-01-2024 uitbetaald op jouw verrekeningsrekening. Voor de uitbetaling is vereist dat klanten vanaf het einde van de actieperiode tot het moment van uitbetaling continu PRIME+ Broker-klant zijn.

Actieperiode: Vanaf 23-089-2023 tot nader order, maar niet langer dan 31-12-2023. Scalable Capital kan de actie zonder voorafgaande kennisgeving met onmiddellijke ingang beëindigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
fjs schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:25:
YouTube: NEWS: MeDirect Enters Dutch Market. Interview with Job Mantz, Countr...
Gisteren zijn er ook een paar posts over geweest. CKV geeft over 4 dagen ook 2.75%. Dat zou mijn voorkeur hebben. Malta heeft gebrekkig toezicht en trekt daardoor veel dubieuze financiële partijen aan. En DGS is mogelijk ook niet 100%: https://www.independent.c...tive-correctly-6736252338

Overigens wel grappig toen ik deze site bezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/im5BcpnUx8K71YiMncOctBEgQ1Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EZCilc9OG1jnbVSkiHToh6av.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:14:
Als ik het IBAN van wise invoer. Staat er “direct” dus idd IP. Echter staat er ook “incoming payments take 1-2 to be added to your account “ bij je bankgegevens.
Op weer een andere plek staat zelfs 4-5 dagen
Staat er tot nu toe altijd binnen 1 minuut op bij mij.
Ma tot vrijdag rente bijwerking? Maar je krijgt ook rente over de bedragen die in het weekend bij Wise staan?
Daar ga ik wel vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Dat is vermoedelijk een reactie op de maatregelen van de Belgische overheid om spaarders een hoger rendement te geven (of moet ik zeggen banken een lager rendement?) door de obligatie regeling waar, dacht ik gisteren, melding van is gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Bar_en_boos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:32:
Ontvang 4% per jaar voor de 4 maanden van september tot december 2023 over Nieuwe Stortingen: Naast de variabele rente betaald door Baader Bank (momenteel 2,6% p.j.), betaalt Scalable Capital een overeenkomstige bonus (momenteel 1,4% p.j.). Beide voor saldi tot 100.000 EUR.
Die hoge rente is alleen over nieuwe stortingen, niet over wat je eventueel al hebt staan?

Dit is bijna een 1:1 kopie van waar FollowMyMoney deze week mee kwam, alleen een maand extra (FMM loopt tot 30 november). Dan die bonusrente ook hier extra belast, want geen gewone rente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik vermoed eigenlijk dat die gewoon gaat meestijgen met de ECB rente, zodra die omhoog of omlaag gaat gaat dit fonds mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

GroteVoet459 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:51:
Dit is bijna een 1:1 kopie van waar FollowMyMoney deze week mee kwam, alleen een maand extra (FMM loopt tot 30 november). Dan die bonusrente ook hier extra belast, want geen gewone rente?
Rente - of inkomsten uit vermogen in het algemeen - wordt in Nederland niet direct belast, maar a.d.h.v. een fictief rendement over het totale vermogen in zo'n rekening.

De belastingdienst rekent dat fictieve rendement met een van slechts 2 mogelijkheden, spaargeld en deposito's of "de rest". En dat "de rest" heeft een stuk hoger fictief rendement voor de berekeningen en dus een stuk hogere belasting.
Het maakt daarvoor dus niet uit hoeveel rendement je daadwerkelijk maakt.

En men stelt hier dus ook dat je dit soort constructies niet onder spaargeld zou mogen plaatsen in je aangifte. Als je dat wel doet, en de BD accepteert dat, dan heeft het dezelfde belasting als "gewone" rente.

Of er vanuit het thuisland van de bank nog andere regels gelden weet ik ook niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 25-08-2023 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Die hoge rente is alleen over nieuwe stortingen, niet over wat je eventueel al hebt staan?

Klopt, die hoge rente is alleen over het extra te storten bedrag bovenop het saldo dat je op 23 augustus op je Baaderrekening had staan. Geen idee of die bonus van 1,4% extra belast wordt. Op de site kan ik dat zo niet terugvinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
mpandroid schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Dat is vermoedelijk een reactie op de maatregelen van de Belgische overheid om spaarders een hoger rendement te geven (of moet ik zeggen banken een lager rendement?) door de obligatie regeling waar, dacht ik gisteren, melding van is gemaakt.
Toch wel heel aardig van de Belgische federale overheid dan. Want nu gaan Bigbank, Nordax, Renault etc. uiteraard ook volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
fjs schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:25:
De FAQ over hoe in te schrijven is onvolledig.

"Wie klant wil worden dient:
18 jaar of ouder te zijn
In Nederland te wonen
In het bezit te zijn van een geldig identificatiedocument (identiteitskaart of paspoort)
Een bankrekening te hebben bij een bank in de EU"

Vereist realtime toegang tot een computer met camera en internetverbinding.

MeDirect is in Malta geregistreerd.

De Privacy statement geeft aan dat ze gegevens met zo goed als iedereen kunnen delen. Dit zou door elke goed functionerende GDPR waakhond worden afgeschoten. Klachten? Dan moet je in Malta zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Het video/foto-deel kan je gewoon via je mobiel doen. Een SMS met een link en daarna terug naar je PC voor de vervolg-stappen.

Net bevestiging dat account is geopened. Binnen 24 uur (nu nog ... :+ )
Mobiel/app gekoppeld en nu even de "eeuwige" €0,01 overmaken naar de MT-IBAN.

[ Voor 12% gewijzigd door GroteVoet459 op 25-08-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:37
Bar_en_boos schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 08:56:
Er is een voor mij nieuwe aanbieder op de Nederlandse markt verschenen: Medirect. Het gaat hier weer om een broker met daaraan een gekoppelde spaarrekening. Het valt onder het Maltese DGS. De spaarrekening biedt een variabele rente van 2,75% en is daarmee volgens mij op dit moment de hoogste binnen Nederland zonder voorwaarden. De renteuitkering vindt twee maal per jaar plaats.
We krijgen steeds meer te kiezen. :)
Als het onder het Maltese DGS valt, dan is het dus in feite een buitenlandse bank die haar diensten ook aan Nederlanders aanbiedt.
Eventuele wetgeving vanuit Malta is dan toch ook van toepassing ( als dat iets uitmaakt met erfbelasting e.d. )

In vino veritas, in aqua sanitas

Pagina: 1 ... 127 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling