Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.276 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:31
JohanNL schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
Als het onder het Maltese DGS valt, dan is het dus in feite een buitenlandse bank die haar diensten ook aan Nederlanders aanbiedt.
Zoals ze zelf vorig jaar al aangaven willen ze inderdaad de NL-markt op:
fjs in "Het spaartopic - Deel 3"
[...]
Eventuele wetgeving vanuit Malta is dan toch ook van toepassing ( als dat iets uitmaakt met erfbelasting e.d. )
GroteVoet459 schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 17:04:
[...]
...
Malta heft (voor zover ik heb kunnen vinden) geen erf- of bronbelasting, bijv.:
https://belastingtips.nl/...ratie/malta_en_emigratie/
Maar wat je dan met deze zou moeten ... ??
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkPrXQhFU8ImQoH7n0J7zg04Eq4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xYvHVI0HFHZB5cU9NF9MnE9R.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door GroteVoet459 op 25-08-2023 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:24
GroteVoet459 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 16:18:
[...]

Zoals ze zelf vorig jaar al aangaven willen ze inderdaad de NL-markt op:
fjs in "Het spaartopic - Deel 3"

[...]

[...]

Maar wat je dan met deze zou moeten ... ??
[Afbeelding]
Ze vragen dus €100 voor het afwikkelen van een ervenrekening, zo lijkt het.

Zoals al zo vaak gezegd kun je dus waarschijnlijk beter niet sparen bij een buitenlandse bank als je aan het sparen bent voor je erfgenamen.
Naast dit soort kosten kunnen er nog meer verassingen tevoorschijn komen.
Het zal in iedergeval niet een eenvoudig(er) proces worden voor je erfgenamen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:36
De spaarrente van Medirect Belgie is niet echt om over naar huis te schrijven:
base rate: 1,20% on annual basis

fidelity rate: 0,30% on annual basis
zie Medirect Belgie

Op de Nederlandse site staat onder de rente ook 'introductietarief'. Ik kijk het nog even aan!

[ Voor 11% gewijzigd door Olifant123 op 25-08-2023 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:15
Net wat testjes gedaan met Wise heen en weer. En gaat goed. Had er 500 EUR opgezet. Nu zie ik de opmerking

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZzN9MBBppRIkF8GfaRyLoq9zAEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y3CbzuuKlcL8PX27rkVKSWmG.jpg?f=fotoalbum_large

Dus boek toch maar wat terug. Vraag mij af of ik al gelijk rente vanaf vandaag krijg. Niet pas vanaf dinsdag

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 16:52

JBX

Juan schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:43:
Net wat testjes gedaan met Wise heen en weer. En gaat goed. Had er 500 EUR opgezet. Nu zie ik de opmerking

[Afbeelding]

Dus boek toch maar wat terug. Vraag mij af of ik al gelijk rente vanaf vandaag krijg. Niet pas vanaf dinsdag
Dat gaat pas zijn vanaf het moment dat je rekening is omgezet. Dat duurt inderdaad 1 of 2 werkdagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Bij bunq loopt het niet lekker voor mij.
Was al eerder klant bij hun van de gratis Travel card, deze heb ik aan het begin van dit jaar stop gezet en de rekening opgeheven.
Nu wil ik een savings account openen. Dus opnieuw de rekening activeren en een account aanmaken zou je zeggen. Helaas werkt de verificatiecode voor de SMS niet. Daar blijft de app hangen en gebeurt er niks. Support geven ze ook niet echt. Ik wacht al 3 dagen op een antwoord.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Dan alles er maar aftrekken tot het omgezet is.
Hadden ze wel er bij mogen vertellen.

Goed dat ze IP hebben
Wel fijn niet meer afhankelijk van LPB te zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

OneTimer schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:00:
Bij bunq loopt het niet lekker voor mij.
Was al eerder klant bij hun van de gratis Travel card, deze heb ik aan het begin van dit jaar stop gezet en de rekening opgeheven.
Nu wil ik een savings account openen. Dus opnieuw de rekening activeren en een account aanmaken zou je zeggen. Helaas werkt de verificatiecode voor de SMS niet. Daar blijft de app hangen en gebeurt er niks. Support geven ze ook niet echt. Ik wacht al 3 dagen op een antwoord.
Ik zou zoeken naar een Alternatief. Advanzia geeft 3,66% rente en Consorsbank 3,5%. Zelf prima ervaring met Bunq btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Densetsu
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-02 09:31
Heeft er iemand ervaring met Knab (deposito 2.5%/1j)? 11 dagen geleden heb ik de aanmeldingsprocedure doorlopen en ik zou binnen vijf werkdagen bericht krijgen. Inmiddels nog niets gehoord en op de chat wordt niet gereageerd en de telefoon wordt niet opgenomen (half uur in de wacht gestaan, toen maar opgehangen). Nu twijfel ik of ik uberhaupt nog wel met zo'n partij in zee wil gaan met een ton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Verwijderd schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:18:
[...]

Ik zou zoeken naar een Alternatief. Advanzia geeft 3,66% rente en Consorsbank 3,5%. Zelf prima ervaring met Bunq btw.
Dit is voor het snelle geld, en dan is 1,85% wel heel mager
Kleine betalingen.
Heb al Advanzia.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Densetsu schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 20:47:
Heeft er iemand ervaring met Knab (deposito 2.5%/1j)? 11 dagen geleden heb ik de aanmeldingsprocedure doorlopen en ik zou binnen vijf werkdagen bericht krijgen. Inmiddels nog niets gehoord en op de chat wordt niet gereageerd en de telefoon wordt niet opgenomen (half uur in de wacht gestaan, toen maar opgehangen). Nu twijfel ik of ik uberhaupt nog wel met zo'n partij in zee wil gaan met een ton.
Naast dat KNAB eigenlijk geen privé-klanten meer lijkt te willen, zich helemaal op de ZZP-er richtend, waarom daar tegen zo'n relatief lage rente? Zeker met een dergelijk groot bedrag.

Toevoeging 26-Aug: je kunt er alleen sparen als je een pakket af neemt á €6/mnd, dus is het een nog slechtere optie dan bijna elke andere.

Via Raisin zijn er diverse opties met een veel betere rente en dat scheelt meer dan 1K aan rente (en kun je "gratis" €50 extra meepakken), maar die zijn allemaal in het buitenland.
Als je persé in Nederland wil blijven zitten Yapi Kredi en Andulobank een stuk hoger (3,45% resp. 3,20%).

https://www.sparen.nl/vergelijken/deposito/1-jaar

Bedenk je ook dat je i.p.v. één keer een ton of beter bijvoorbeeld 4 losse deposito's van 25K kan wegzetten - minder verlies als je onverhoopt dan een deel moet openbreken vanwege onverwachte gebeurtenissen.

[ Voor 7% gewijzigd door GroteVoet459 op 26-08-2023 11:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:39
Olifant123 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:32:
De spaarrente van Medirect Belgie is niet echt om over naar huis te schrijven:

[...]

zie Medirect Belgie

Op de Nederlandse site staat onder de rente ook 'introductietarief'. Ik kijk het nog even aan!
Zelfs ik krijg meer rente bij ABN AMRO Nederland Direct Sparen met 1.25%. Je geld blijft beschikbaar indien nodig en tot 100.000 euro gedekt. Je kan er slot op zetten, opnemen is dan niet mogelijk wel storten

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 26-08-2023 00:25 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:22:
[...]

Zelfs ik krijg meer rente bij ABN AMRO Nederland Direct Sparen met 1.25%. Je geld blijft beschikbaar indien nodig en tot 100.000 euro gedekt. Je kan er slot op zetten, opnemen is dan niet mogelijk wel storten
Interessant d:)b. Misschien ook eens naar kijken. Heb je nog tips met betrekking tot deze rekening?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:19
Verwijderd schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:19:
[...]
Interessant d:)b. Misschien ook eens naar kijken. Heb je nog tips met betrekking tot deze rekening?
Stel je hebt een dikke miljoen aan spaargeld en je wilt dat geld verdelen over een aantal rekeningen waardoor je steeds onder de ton van het dgs wilt blijven, DAN is deze rekening van abnamro een OPTIE. Ik weet niet of @Van der Berg in die groep spaarders valt. Dal wil ik ook graag zo houden, dus maak mij niet wijzer. ;)

de tip: indien @Verwijderd (of wie dan ook) niet dat miljoen heeft: weg blijven bij deze rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06:52
Van der Berg schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 00:22:
[...]

Ho ho meneertje. Medirect vergoedt 1,50% inclusief getrouwheid. En wij weten dat je met jouw spaardoel vast wel aan die getrouwheidspremie komt.

Bovendien.

We zijn hier niet in België. Dus de correcte vergelijking is 1,25% Abn-Schaamro en 2,75% MeDirect.

Kijk als ABN-Amro liefhebber zeker ook eens bij de deposito's. Bijstorten kan niet, opnemen ook niet.
Meer rente dan bij vrij opneembaar.
https://www.abnamro.nl/nl...spaar-deposito/index.html

PS. Als ik Belg was zat ik bij Advanzia.

[ Voor 3% gewijzigd door Frankenstein op 26-08-2023 13:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
W1ck1e schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:53:
[...]
Stel je hebt een dikke miljoen aan spaargeld en je wilt dat geld verdelen over een aantal rekeningen waardoor je steeds onder de ton van het dgs wilt blijven, DAN is deze rekening van abnamro een OPTIE. Ik weet niet of @Van der Berg in die groep spaarders valt. Dal wil ik ook graag zo houden, dus maak mij niet wijzer. ;)

de tip: indien @Verwijderd (of wie dan ook) niet dat miljoen heeft: weg blijven bij deze rekening.
Multimiljonair zou ik zeggen, want Nederlanders kunnen bij minimaal 22 banken meer vrij opneembare rente krijgen dan bij ABN-Amro. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

W1ck1e schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 12:53:
[...]

*knip* onnodig, punt is wel gemaakt

[ Voor 11% gewijzigd door ZieMaar! op 02-09-2023 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 20:18
Long term lurker hier met een korte vraag.

Een korte vraag "belastingtechnisch" de situatie is als volgt:
- Spaarrekening op naam van de kleine waar inmiddels €10.000 op staat.
- Deze wil ik vastzetten voor 10 jaar.

Ik ga dus €10.000 van mijn dochter terughalen naar onze eigen rekening en hierna vastzetten. Uiteraard vloeit deze €10.000 + interest terug naar haar "spaarrekening", zodra het vrijkomt.

- Wordt dit t.z.t. gezien als een schenking aan mijn dochter na 10 jaar?
Het is een beetje onduidelijk we zijn immers bewindvoerder over het geld cf. de wet en de wet verwacht van de ouders dat ze hier goed mee omgaan. Nou ja 10 jaar vastzetten tegen 3,5%+ lijkt goed bewindvoerdersschap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
thefox231 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:34:
Long term lurker hier met een korte vraag.

Een korte vraag "belastingtechnisch" de situatie is als volgt:
- Spaarrekening op naam van de kleine waar inmiddels €10.000 op staat.
- Deze wil ik vastzetten voor 10 jaar.

Ik ga dus €10.000 van mijn dochter terughalen naar onze eigen rekening en hierna vastzetten. Uiteraard vloeit deze €10.000 + interest terug naar haar "spaarrekening", zodra het vrijkomt.

- Wordt dit t.z.t. gezien als een schenking aan mijn dochter na 10 jaar?
Het is een beetje onduidelijk we zijn immers bewindvoerder over het geld cf. de wet en de wet verwacht van de ouders dat ze hier goed mee omgaan. Nou ja 10 jaar vastzetten tegen 3,5%+ lijkt goed bewindvoerdersschap.
Dit lees je bij de Belastingdienst.

https://www.belastingdien...nd-belastingvrij-schenken

M.i. kun je ofwel eenmalig het hele bedrag schenken, of dit in meerdere jaren deels doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
@thefox231
Van https://www.doehetzelfnot...rrekening-kind-gebruiken/
Als de rekening op naam van het kind staat, dan is het geld eigendom van het kind. De ouders kunnen dan het geld niet zomaar van de rekening halen. Zij moeten het geld beheren in het belang van het kind. De stortingen die zij gedaan hebben, kun je zien als schenkingen. Als de ouders het geld dus van de rekening halen en het op een eigen rekening zetten, handelen ze niet in het belang van het kind. Dan zijn ze verplicht om een schadevergoeding aan het kind te betalen.
Ik neem aan dat jezelf ook wel nog 10k hebt om in een deposito te zetten. Open er een en stort elk jaar (die) 350 euro over op de rekening van je kind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox231
W1ck1e schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:46:
@thefox231

[...]

Ik neem aan dat jezelf ook wel nog 10k hebt om in een deposito te zetten. Open er een en stort elk jaar (die) 350 euro over op de rekening van je kind.
Dat had ik inderdaad gelezen. Echter het handelen in belang van het kind. Haar geld laten renderen is mijn inziens wel handelen in haar belang in positieve zin.

Ze geven ook voorbeelden dat ouders geld gebruiken van het kind om schulden af te betalen. Dit is inderdaad niet in het belang van het kind.

Denk ook dat ik de belastingtelefoon maar eens bel. En inderdaad er staat meer in een deposito echter de 10k van mijn kind wil ik ook laten renderen.

Als ik antwoord heb van de belastingtelefoon zal ik het hier terug koppelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laros88
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-09 09:16
Ga je voor de CKV /Raisen route of voor Centraal Beheer die gisteren de lange termijn deposito rentes heeft verhoogd voor 10-15-20j (en zeker aan rente op rente doet)?
thefox231 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

Dat had ik inderdaad gelezen. Echter het handelen in belang van het kind. Haar geld laten renderen is mijn inziens wel handelen in haar belang in positieve zin.

Ze geven ook voorbeelden dat ouders geld gebruiken van het kind om schulden af te betalen. Dit is inderdaad niet in het belang van het kind.

Denk ook dat ik de belastingtelefoon maar eens bel. En inderdaad er staat meer in een deposito echter de 10k van mijn kind wil ik ook laten renderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 11:15
thefox231 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

Kort geleden heb ik dit aan de belastingdienst gevraagd, reactie was “ Ik heb het nagevraagd. Ik wil je vragen om hierover contact op te nemen met een Belastingadviseur. Die kan je hier mee helpen en verder informeren“

Ik heb het geld naar mijn rekening overgemaakt onder vermelding van “ten behoeve van deposito “
Als het geld vrij komt in delen van 6000 euro overmaken naar rekening van je kind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
W1ck1e schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 13:46:
@thefox231

[...]

Dit kan niet. 350 euro rente impliceert een CKV-deposito. Deze keren de rente einde looptijd uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
Laros88 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:51:
Ga je voor de CKV /Raisen route of voor Centraal Beheer die gisteren de lange termijn deposito rentes heeft verhoogd voor 10-15-20j (en zeker aan rente op rente doet)?

[...]
CKV via Raisin kent eveneens rente-op-rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Volgens mij heeft ckv geen rente op rente maar samengestelde rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Frankenstein schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:02:
[...]
Dit kan niet. 350 euro rente impliceert een CKV-deposito. Deze keren de rente einde looptijd uit.
Vandaar "(die) 350". Het bedrag van die 350 euro kan natuurlijk overal vandaan komen.

oftewel: je gunt je kind die 350 euro rente per jaar op haar rekening. die betaal je van je eigen geld (waar dan ook vandaan gekomen). dus dan speel je even bankje voor je dochter (als ik het goed gelezen heb)

[ Voor 25% gewijzigd door W1ck1e op 26-08-2023 15:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Ik dacht om de informatie te bundelen en te structureren even een overzicht te maken:

Is het een idee om een invulbare tabel te maken en de gegevens te vullen / actueel te houden. Dat maakt het verkrijgen en verwerken van informatie makkelijker denk ik....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wHN9hvEoEzNdeiXcRwz_m51nG8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8a6ztiP3OOIlxnLpPY9fVfjG.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
pastafan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:20:
Ik dacht om de informatie te bundelen en te structureren even een overzicht te maken:

Is het een idee om een invulbare tabel te maken en de gegevens te vullen / actueel te houden. Dat maakt het verkrijgen en verwerken van informatie makkelijker denk ik....
Ja, het is een idee. Maar er zijn genoeg andere websites voor (die allemaal een deel van de informatie geven). Mening: ik zit er niet op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 12:00
feddesman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:13:
Volgens mij heeft ckv geen rente op rente maar samengestelde rente.
Als ik het goed begrijp: Geen jaarlijks rente uitkering of bijschrijving maar aan het einde van de looptijd wel net zoveel rente alsof je rente op rente hebt gehad.

Correct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
Pistachenootje schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Als ik het goed begrijp: Geen jaarlijks rente uitkering of bijschrijving maar aan het einde van de looptijd wel net zoveel rente alsof je rente op rente hebt gehad.

Correct?
Volgens mij niet, als je het rendement van ckv ziet is het niet net zoveel als een rente op rente rendement.Ik heb een vermoeden dat het rendement al in inclusief de samengestelde rente is, dus eigenlijk een lager werkelijke rente.Blijft een vermoeden daarom ben ik ook voor de duidelijkheid van CB gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
feddesman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:51:
[...]
Volgens mij niet, als je het rendement van ckv ziet is het niet net zoveel als een rente op rente rendement.
Waar zie je dat? Ik zie dit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fDRVOS_cca4yzVNh73V3vAglCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8Xc9MNRtsYhv0YWxGpxRgIek.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Samengestelde rente versus rente-op-rente maakt voor een deposito geen verschil. Je kan er toch niet tussentijds bij.

Kijk altijd naar de effectieve rente, niet naar de nominale. In de effectieve rente zit het wel of niet toepassen van rente-op-rente al verwerkt. Raisin toont prominent de nominale rente (zoals in de screenshot van @Pistachenootje hierboven), als je op Details klikt zie je de effectieve. In het geval van CKV is dat toevallig gelijk.

Een effectieve rente van 3,5% betekent dat je met 10x achtereenvolgend een 1 jaars 3,5% deposito op hetzelfde eindbedrag uitkomt als 1x een 10 jaars 3,5% deposito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
In de app staat het rendement wel berekend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBdrdH7e9kQClRoShAVWSMuLZS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lirtaWWA55VdU2FwcMI57e4l.jpg?f=fotoalbum_large
Geen 3.5% met rente op rente dus.

[ Voor 29% gewijzigd door Pistachenootje op 26-08-2023 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Zr40 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:03:
Samengestelde rente of rente-op-rente maakt voor een deposito geen verschil. Je kan er toch niet tussentijds bij.

Kijk altijd naar de effectieve rente, niet naar de nominale. In de effectieve rente zit het wel of niet toepassen van rente-op-rente al verwerkt. Raisin toont prominent de nominale rente (zoals in de screenshot van @Pistachenootje hierboven), als je op Details klikt zie je de effectieve. In het geval van CKV is dat toevallig gelijk.

Een effectieve rente van 3,5% betekent dat je met 10x achtereenvolgend een 1 jaars 3,5% deposito op hetzelfde eindbedrag uitkomt als 1x een 10 jaars 3,5% deposito.
Waarom geeft ckv rendement van 17.500 Euro en rente op rente 20530 bij 50kAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z43cPx85wSPFkMZSSYnEeKBmhng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1cZRaI4rkrzLtywV5LEmBti.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtGWPyxEQOcGziE424Ftlcbk7M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtPvNezTNTvDRocEppxSuk8B.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:06:
In de app staat het rendement wel berekend.
[Afbeelding]
Geen 3.5% met rente op rente dus.
Dat is geloof ik al eerder opgemerkt hier. De rendementsindicatie in de app klopt niet. Wat in het productinformatieblad staat (namelijk dat er sprake is van samengestelde rente) zou juist moeten zijn.
Het rentetarief staat vast voor de gehele overeengekomen looptijd. De rente wordt op de eerste werkdag volgend op de vervaldatum op uw Raisin-rekening gestort. Bij meerjarige producten is sprake van ‘virtuele’ samengestelde rente, d.w.z. er wordt geen jaarlijkse rente bijgeschreven op het termijndeposito gedurende de looptijd (het saldo blijft gelijk), maar aan het einde wordt de rente berekend als ware het samengestelde rente. De rente wordt aan het einde van de looptijd uitbetaald.

[ Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 26-08-2023 16:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
Zr40 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:08:
[...]

Dat is geloof ik al eerder opgemerkt hier. De rendementsindicatie in de app klopt niet. Wat in het productinformatieblad staat (namelijk dat er sprake is van samengestelde rente) zou juist moeten zijn.
De 0.25% verschil tussen ckv en de zekerheid van 3.25% rente op rente bij CB zou ik het wel weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

feddesman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:10:
[...]

De 0.25% verschil tussen ckv en de zekerheid van 3.25% rente op rente bij CB zou ik het wel weten.
Als dit het enige is dan zou ik mij persoonlijk hier niet druk om maken. Het staat duidelijk omschreven in het productinformatieblad. Daar kan je ze aan houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
[...]

Dat klopt dan toevallig alleen niet bij samengestelde rente , bij rente op rente klopt het altijd in de app.
Ik zou hier dus niet zomaar van uitgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Wat in het productinformatieblad staat (namelijk dat er sprake is van samengestelde rente) zou juist moeten zijn.
[...]
Dat leek mij ook. Maar ze hebben de formulering wel recent aangepast. Nu is het imo minder duidelijk dan voorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
feddesman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:13:
[...]
Inderdaad. Beter om bevestiging te vragen van CKV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

feddesman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:13:
[...]

Dat klopt dan toevallig alleen niet bij samengestelde rente , bij rente op rente klopt het altijd in de app.
Het PIB is zogeheten 'precontractuele informatie'. Binnen de EU kan je een dienstverlener houden aan de correctheid van die informatie.

Daarnaast zou dit ook bevestigd moeten staan in de overeenkomst die je sluit bij het aangaan van de deposito. Hier zie je het in de algemene voorwaarden van CKV, artikel 3.6.3: https://www.raisin.nl/sav...d/774464833/AGBv2_CKN.pdf

Als je het daarna alsnog niet vertrouwt, dan kan je de deposito zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen herroepen.

[ Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 26-08-2023 16:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:06
In mijn PIB van mei 2022 staat:
Bij meerjarige producten is sprake van jaarlijkse renteop-rente. De rente wordt aan het einde van de looptijd uitbetaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ja dat ^ is precies de formulering die ze hebben aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het komt op mij over dat ze het enkel hebben verduidelijkt naar aanleiding van vragen/klachten (of misschien wel rechtszaken...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Die indruk krijg ik ook. Maar het verduidelijken is niet goed gelukt. En gecombineerd met de tegenstrijdige informatie van Raisin zou ik het niet vertrouwen. Als ik een deposito bij ze zou willen openen zou ik contact opnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 19:44
pastafan schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:20:
Lijkt me een prima idee. Kan jij deze invullen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox231
feddesman schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 14:57:
[...]

Kort geleden heb ik dit aan de belastingdienst gevraagd, reactie was “ Ik heb het nagevraagd. Ik wil je vragen om hierover contact op te nemen met een Belastingadviseur. Die kan je hier mee helpen en verder informeren“

Ik heb het geld naar mijn rekening overgemaakt onder vermelding van “ten behoeve van deposito “
Als het geld vrij komt in delen van 6000 euro overmaken naar rekening van je kind.
Top dankje voor jouw antwoord.
Ik ga denk ik dezelfde route volgen alles duidelijk omschrijven in de boekingen en dit ook vastleggen in mijn Excel.

Allen bedankt voor de snelle en duidelijke reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 20:15:
Na prijs ;) geven van mijn email, Naam, bsn#, iban# kom ik bij het volgende schermpje
...
dan maar op het kruisje geklikt.
offtopic:
dat moeten al die gokbedrijven, van de wet. Kan ik je uit ervaring vertellen :) heb al eerder met zo'n actie meegedaan. Helaas geldt bij deze actie geloof ik dat je niet gelijk mag uitcashen, tenminste dat dacht ik te lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
W1ck1e schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 15:27:
[...]
Ja, het is een idee. Maar er zijn genoeg andere websites voor (die allemaal een deel van de informatie geven). Mening: ik zit er niet op te wachten.
Dus jij houdt niet van 1 overzicht van banken en andersoortige aanbieders welke rente verschaffen die we hier bespreken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
Zr40 schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 16:03:
Samengestelde rente versus rente-op-rente maakt voor een deposito geen verschil. Je kan er toch niet tussentijds bij.

wat is precies het verschil tussen samengestelde, effectieve, nominale en rente-op-rente?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:36
pastafan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

wat is precies het verschil tussen samengestelde, effectieve, nominale en rente-op-rente?
Zie uitleg over diverse rente vormen bij Wikipedia https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pastafan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:48:
[...]

Samengestelde rente is hetzelfde als rente-op-rente. CKV gebruikt "virtuele" samengestelde rente, daarmee bedoelen ze dat er geen tussentijdse renteuitkering plaats vindt maar de renteberekening wel gedaan wordt alsof het saldo overeenkomstig is verhoogd.

Als er geen sprake is van rente-op-rente, dan wordt dat enkelvoudige rente genoemd.

Nominale rente is voor een spaarrekening de rente die je zou ontvangen als je de rente na ontvangst direct opneemt. Voor een deposito is dat (meestal) de enkelvoudige rente. Je kijkt naar nominale rente wanneer je de rente als inkomstenbron gebruikt, want de rente leg je niet opnieuw in.

Effectieve rente is voor een spaarrekening de rente die je zou ontvangen als je de rente na ontvangst zou laten staan. Voor een deposito is het de geannualiseerde totale opbrengst. Wanneer de effectieve rente gelijk is, dan weet je dat 2 opeenvolgende deposito's evenveel opleveren als 1 deposito met dubbel de looptijd. Je kijkt naar effectieve rente wanneer je spaarrekeningen en deposito's met verschillende looptijden op hoogste opbrengst selecteert.

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 27-08-2023 18:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
Zr40 schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:28:
[...]

Samengestelde rente is hetzelfde als rente-op-rente. CKV gebruikt "virtuele" samengestelde rente, daarmee bedoelen ze dat er geen tussentijdse renteuitkering plaats vindt maar de renteberekening wel gedaan wordt alsof het saldo overeenkomstig is verhoogd.

Als er geen sprake is van rente-op-rente, dan wordt dat enkelvoudige rente genoemd.

Nominale rente is voor een spaarrekening de rente die je zou ontvangen als je de rente na ontvangst direct opneemt. Voor een deposito is dat (meestal) de enkelvoudige rente. Je kijkt naar nominale rente wanneer je de rente als inkomstenbron gebruikt.

Effectieve rente is voor een spaarrekening de rente die je zou ontvangen als je de rente na ontvangst zou laten staan. Voor een deposito is het de geannualiseerde totale opbrengst. Wanneer de effectieve rente gelijk is, dan weet je dat 2 opeenvolgende deposito's evenveel opleveren als 1 deposito met dubbel de looptijd. Je kijkt naar effectieve rente wanneer je spaarrekeningen en deposito's met verschillende looptijden op hoogste opbrengst selecteert.
wat is dan het verschil tussen effectieve en samengestelde rente? Dat lijkt mij hetzelfde (alleen andere benaming)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pastafan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 18:34:
[...]

wat is dan het verschil tussen effectieve en samengestelde rente? Dat lijkt mij hetzelfde (alleen andere benaming)
Of er sprake is van samengestelde rente is niet een percentage maar een ja/nee kwestie. De nominale rente is het rentepercentage waar de bank mee adverteert, maar dat zegt dus niet alles :)

De effectieve rente geeft je een percentage op jaarbasis waar je altijd op dezelfde manier mee kan vergelijken. Het effect van enkelvoudige rente (als daar sprake van is) in combinatie met de looptijd zit er in verrekend.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 27-08-2023 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
pastafan schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 17:46:
[...]
Dus jij houdt niet van 1 overzicht van banken en andersoortige aanbieders welke rente verschaffen die we hier bespreken?
Ik denk dat het heel veel werk is om dat compleet, correct en up2date te houden. Ik houd het zelf bij in een excel sheet voor de rekeningen die ik zelf heb. Compleet met saldi en begin en eind datum. Updates doe ik handmatig met informatie van de sites van de betreffende banken en rekeningen en andere sites (spaarinformatie, homefinance & actuelerentestanden).

Maar leef je uit, ik houd je niet tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door W1ck1e op 27-08-2023 23:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Gek genoeg kan ik https://mein.advanziakonto.com/ niet laden hier in Bali. https://www.advanziakonto.com/Home_EN doet het wel.

Ik weet niet waarom dat zo is, maar waarschijnlijk zal het wel werken met een VPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 02:56:
Gek genoeg kan ik https://mein.advanziakonto.com/ niet laden hier in Bali. https://www.advanziakonto.com/Home_EN doet het wel.

Ik weet niet waarom dat zo is, maar waarschijnlijk zal het wel werken met een VPN.
Ik heb hetzelfde probleem gehad in Thailand. Is inderdaad op te lossen met VPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 05:28:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem gehad in Thailand. Is inderdaad op te lossen met VPN.
Advanzia wordt waarschijnlijk herkent als porno met hun rente :'). Bunq en LPB werken wel iig prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Geweldig dat Wise, IP en geen vaste tegenrekening!
Wat wel weer gevaarlijk is bij veel geld, en je inlog word gejat.. kunnen ze alles leegtrekken

Eerste rente update om 16:00 verwacht (3,19% van 1200 Eur)

Eindelijk een goed LPB alternatief (Instant Payments)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
GroteVoet459 schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 15:21:
[...]

Het video/foto-deel kan je gewoon via je mobiel doen. Een SMS met een link en daarna terug naar je PC voor de vervolg-stappen.

Net bevestiging dat account is geopened. Binnen 24 uur (nu nog ... :+ )
Mobiel/app gekoppeld en nu even de "eeuwige" €0,01 overmaken naar de MT-IBAN.
Geld is aangekomen.
Standaard opent MeDirect een Current Account en je moet zelf apart een MeSave account openen.
Binnen de app redelijk makkelijk over te boeken, alleen zijn de schermen net even anders.

Nu nog even testen of ik direct naar de spaarrekening kan overmaken (eigen IBAN).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Vanaf 1 september wordt de rente bij de FCM Bank in Malta verhoogd van 2,08% naar 2,58%. Een 1-jaars deposito gaat van 3,08% naar 3,25%.
Niet echt indrukwekkend of competitief, maar leuk voor de spaarders die hun geld graag in zonnige oorden willen stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:27
Wegens uitblijven van een renteupdate vanuit LPB hier ook maar Bunq aangemaakt. Is even wennen moet ik zeggen... Even de komende tijd aankijken voordat ik echt grote bedragen daar stal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 16:52

JBX

Juan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:15:
Wat wel weer gevaarlijk is bij veel geld, en je inlog word gejat.. kunnen ze alles leegtrekken

Heb er 6k op staan, omzetting naar Interest is 24 aug om 10u voltooid. Schiet niet echt op zo met 1 cent rendement… Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvEEm_AHZTn6ZIh821JQ35xeeNk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7PB4BDh1MrThAiZHaJ8l8W5R.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door JBX op 28-08-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
1ct?? Dat kan toch niet kloppen?!

Dat zou 52ct per dag moeten zijn

Bij mij niets… zou 11ct moeten zijn

Wat gaat hier fout?

[ Voor 32% gewijzigd door Juan op 28-08-2023 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Probleem bij Wise is dat je de achterliggende beleggingstransacties niet direct ziet. (edit: je kan ze zien op het 'trade order report')

Dit is de tijdlijn:

24 augustus: account is gereed gemaakt voor aankopen van het MMF. Aankooporder is ingelegd. Net als met beleggingsfondsen duurt dit 2 beursdagen.
28 augustus: 2 beursdagen later, order is uitgevoerd. Je ziet het "rendement" van de afronding naar hele centen.

Als het goed is zou je morgen de eerste 'echte' rentedag moeten zien.

Je krijgt trouwens wel "balance cashback" (rentevergoeding van de achterliggende bank) voor de dagen dat de aankoop nog niet is uitgevoerd. Dat wordt geboekt ergens gedurende de tweede week van de maand (heb even geen exacte datum bij de hand).

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 28-08-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Als iemand een verklaring heeft, hoor ik het graag. Anders gaat het toch maar weer naar LPB, krijg ik meer dan niets… zeker verborgen kosten😡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:41:
1ct?? Dat kan toch niet kloppen?!

Dat zou 52ct per dag moeten zijn

Bij mij niets… zou 11ct moeten zijn

Wat gaat hier fout?
Ik zou even afwachten. Jouwe is pas net geactiveerd. Dit is op 2500 EUR.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmnLr7VyLcNH6RtDRZBRg0Liv3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVz9sV969xSB5R6Kg08BiO8u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:46:
Probleem bij Wise is dat je de achterliggende beleggingstransacties niet ziet.

Dit is de tijdlijn:

24 augustus: account is gereed gemaakt voor aankopen van het MMF. Aankooporder is ingelegd. Net als met beleggingsfondsen duurt dit 2 beursdagen.
28 augustus: 2 beursdagen later, order is uitgevoerd. Je ziet het "rendement" van de afronding naar hele centen.
Weet je zeker dat het zo werkt? Ik betwijfel het. Als je weer 1 cent overmaakt dan zouden ze weer een nieuwe order moeten aanmaken. Ik denk dat ze het achter de schermen anders oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:54:
[...]

Weet je zeker dat het zo werkt? Ik betwijfel het. Als je weer 1 cent overmaakt dan zouden ze weer een nieuwe order moeten aanmaken. Ik denk dat ze het achter de schermen anders oplossen.
Ik zie dat je tegenwoordig een trade order report kan opvragen. Nu heb ik niet de gewoonte om losse centen over te maken, dat zal je zelf moeten testen :P maar ook mijn kleine betalingen met de pas krijgen keurig een sell order de volgende beursdag om 6 uur UTC.

Sowieso is het niet om de kosten te doen, het MMF in kwestie rekent geen kosten per transactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:33
Waar kan ik mijn konto nummer vinden van Consorsbank?
Ik heb de inloggegevens ontvangen via de post. 1 brief met een secureplus id en activeringscode voor de app om tan codes mee te genereren.
En een brief met een pincode. Die laatste moet ik volgens mij gebruiken icm het konto nummer... Maar waar staat die?

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blackouts schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 17:12:
Waar kan ik mijn konto nummer vinden van Consorsbank?
Ik heb de inloggegevens ontvangen via de post. 1 brief met een secureplus id en activeringscode voor de app om tan codes mee te genereren.
En een brief met een pincode. Die laatste moet ik volgens mij gebruiken icm het konto nummer... Maar waar staat die?
Het kontonummer (1 woord) krijg je in een aparte brief met je IBAN. In zo'n mooi ouderwets kartonnen A4-mapje.

[ Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 28-08-2023 17:29 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Pistachenootje schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 16:51:
[...]

Ik zou even afwachten. Jouwe is pas net geactiveerd. Dit is op 2500 EUR.
[Afbeelding]
Ik wil best nog wachten wat er morgen staat.
Maar als een deel van de rente pas later in de maand overgemaakt word, is het lastig te volgen of je echt die 3,19% netto krijgt (zouden alle Fee al af moeten zijn in de 3,19%)
Als er morgen niet iets van 25ct staat, dan haal ik een deel toch weer weg...kan het ook zijn dat ze per uur de rente berekenen? Die 1200 eur heb ik om 15:00 overgemaakt naar ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Komt vast goed morgen. En met een beetje geluk gaat het 14 september naar 3,44%.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 28-08-2023 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
Juan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 14:15:

heb je hier meer informatie over (wise?) ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
pastafan schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:21:
[...]
heb je hier meer informatie over (wise?) ??
Zoek functie zal je meer info geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14:36
Argenta (NL) gaat morgen 30 augustus de rente op deposito's verhogen. De rente op spaarrekeningen blijft 1,85%.

Deposito's worden als volgt:

1 jaar rentevast: 2,60%
2 jaar rentevast: 2,80%
3 jaar rentevast: 2,90%
5 jaar rentevast: 3,00%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
mpandroid schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:47:
Argenta (NL) gaat morgen 30 augustus de rente op deposito's verhogen. De rente op spaarrekeningen blijft 1,85%.

Deposito's worden als volgt:

1 jaar rentevast: 2,60%
2 jaar rentevast: 2,80%
3 jaar rentevast: 2,90%
5 jaar rentevast: 3,00%.
Heb geen mail gekregen, maar niets interessants dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
De verhogingen stagneren.. vermoedelijk omdat het niet zeker is dat de ECB verhoogd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
Juan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 07:57:
De verhogingen stagneren.. vermoedelijk omdat het niet zeker is dat de ECB verhoogd :(
Ik prijs me gelukkig met berichten vanuit de ECB dat de rente dit jaar niet meer omlaag zou gaan.

In België hebben de korte depositorentes een boost gehad. Zes Westeuropese en twee Zuideuropese banken bieden daar nu 3,5-4,1%. Bij ons tel ik 1 Westeuropese en zes Zuideuropese banken die dit vergoeden. Bedenk dat Raisin niet actief is in België.

Vergelijk eens banken die actief zijn in Nederland en België. Wat een verschil.

Deposito 1 jaar, rente NL, rente B.
NIBC 2,55% 4,05%
Argenta 2,60% 4,01%
CKV 2,00% 3,50%

Nu is de vrh in België hoger omdat werkelijk rendement belast wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
Weer een update in die Wise app, maar nog steeds 0 EUR rente... we worden gewoon geflest..
Volgende update is om 16:00 morgen 30 augustus

Of werken ze dit achteraf nog bij?
Dus als ik het er nu af haal, krijg ik dan nog de rente van het saldo wat er t/m gisteren op stond?

Ik vind dit maar raar... ik wacht nog ff tot 17:00 vanavond, als er dan nog geen rente op staat, zet ik alles toch maar weer bij LPB.. dit mogen ze wel eens duidelijk erbij vermelden, ik snap niet hoe dit nu nu gaat met de rente. staat 2 dagen geld op, maar geen rente, dat kan gewoon niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
De overboeking die ik gisteren vanuit KNAB direct naar de MeDirect spaarekening gedaan heb (eigen IBAN) is zojuist aangekomen - lijkt op de standaard 1 werkdag vertraging voor een niet-Instant Pay internationale overboeking.

Het geldende rentepercentage (2,75%) en de opgebouwde rente (al één hele cent :+ ) worden netjes in de app en op de website getoond.

Op de website kun je tussentijdse afschriften downloaden in Excel & PDF formaat.

De eerste email in relatie tot beleggen is ook al binnen; maar dit is wel over de voucher waarmee ik een jaar lang de verschillende sessies kan benaderen die zij hebben staan om meer over beleggen te leren, dus nog(?) niet echte spam.

[ Voor 34% gewijzigd door GroteVoet459 op 29-08-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Hoe zien mensen de 3,96% rente die je bij Revolut op de dollar krijgt? Je betaalt wel wat kosten geloof ik om valuta om te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 12:36:
Weer een update in die Wise app, maar nog steeds 0 EUR rente... we worden gewoon geflest..
Volgende update is om 16:00 morgen 30 augustus

Of werken ze dit achteraf nog bij?
Ik denk het. Ik dacht dat updates dagelijks werden bijgeschreven maar dat klopt misschien helemaal niet. Ik had teveel activiteit om echt te weten wat er gebeurt. Ik ga er nu beter op letten.

Overigens kun je bij 'statements' je order historie zien, dan kun je zien wat er is aangekocht en wanneer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Santee schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:10:
Hoe zien mensen de 3,96% rente die je bij Revolut op de dollar krijgt? Je betaalt wel wat kosten geloof ik om valuta om te zetten.
Vind ik niet zo interessant omdat je dan ook met wisselkoers risico zit. Overigens kun je meer rente krijgen op je dollar als je zelf belegt in geldmarktfondsen (dat is wat Revolut ook doet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21-09 21:47
Op zich is de rente niet slecht.
Wat zijn de kosten? En tellen die 2x: Euro==>Dollar en Dollar ==>Euro.
Tevens is er een valuta-risico.
Er zijn alternatieven met een nagenoeg vergelijkbare rente zonder kosten en valuta-risico.
Advanzia 3,66% bijv. Weliswaar met een relatief korte looptijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Hansi55 schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:19:
Op zich is de rente niet slecht.
Wat zijn de kosten? En tellen die 2x: Euro==>Dollar en Dollar ==>Euro.
Tevens is er een valuta-risico.
Er zijn alternatieven met een nagenoeg vergelijkbare rente zonder kosten en valuta-risico.
Advanzia 3,66% bijv. Weliswaar met een relatief korte looptijd.
De wisselkosten zijn zo'n 0,35% per keer en maximaal €1000 per maand met het standard-plan.
Daarboven komen dan nog eens extra kosten, dus behalve met wat speelgeld gaan wisselen heeft dit weinig zin zonder zo'n premium abbo. ( is de rente zelf wel weer hoger )
En ja valuta-risico inderdaad, maar dat kan ook gunstig uitpakken en juist bescherming bieden tegen een zwakke euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Nog drie nachtjes slapen ;)

Wie verwacht een wijziging in de actierente van Advanzia?

Het zou kunnen denk ik, maar ze kunnen ook nog een maand wachten voor ze naar de 3,9 of 4,0% gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Frankenstein schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:44:
[...]

Wie verwacht een wijziging in de actierente van Advanzia?
Ik eerlijk gezegd niet. Of heel misschien een verhoging tot 3,75%. Gok dat we nu aardig rond de top zitten.
Over 2 maanden zitten mijn 6 maanden bij Advanzia er ook op, dus dan ben ik weg naar Consors (als ik geen verlenging krijg).

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2023 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
JohanNL schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:36:
[...]
En ja valuta-risico inderdaad, maar dat kan ook gunstig uitpakken en juist bescherming bieden tegen een zwakke euro.
Alleen is de verwachting dat het negatief uitpakt door rente pariteit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
Heb toch nog wel wat vraagtekens bij de veiligheid van Advanzia. Ik kon niet in mijn account en heb daarvoor contact met ze opgenomen. Nou vroeg die vrouw aan de telefoon om mijn wachtwoord want dan ging ze dat even controleren. Nadat ik dat wachtwoord had gegeven zei ze dat het overeen kwam met wat op haar scherm stond. Dat is toch wel een security red flag als dat plaintext zichtbaar is op haar scherm.

Mijn account is overigens nog leeg en was nog niet geactiveerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vipertje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:12:
Heb toch nog wel wat vraagtekens bij de veiligheid van Advanzia. Ik kon niet in mijn account en heb daarvoor contact met ze opgenomen. Nou vroeg die vrouw aan de telefoon om mijn wachtwoord want dan ging ze dat even controleren. Nadat ik dat wachtwoord had gegeven zei ze dat het overeen kwam met wat op haar scherm stond. Dat is toch wel een security red flag als dat plaintext zichtbaar is op haar scherm.
Niet zoals het hoort inderdaad maar ja, je hebt een vaste tegenrekening. Ik zou me pas echt zorgen maken als je de tegenrekening ook zo makkelijk kan veranderen. Ik ga er toch vanuit dat dat niet zo makkelijk zal gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vipertje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:12:

Mijn account is overigens nog leeg en was nog niet geactiveerd.
Van de Advanzia website (FAQ):
Why do i need a password?
Your password is used for identification on the telephone and for making withdrawals. Please do not pass on your password to a third party.
Met je eens dat dit niet een professionele oplossing is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2023 15:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:15
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Van de Advanzia website (FAQ):

[...]
Was natuurlijk ook geen third party die ik aan de telefoon had, maar Advanzia zelf. Gaat mij meer om het feit dat zij het wachtwoord al zichtbaar op haar scherm had. Dat kan alleen als het onveilig opgeslagen is in hun eigen systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vipertje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Was natuurlijk ook geen third party die ik aan de telefoon had, maar Advanzia zelf. Gaat mij meer om het feit dat zij het wachtwoord al zichtbaar op haar scherm had. Dat kan alleen als het onveilig opgeslagen is in hun eigen systeem.
Normaal gesproken heb je hiervoor een aparte telefoon-pin ipv je login wachtwoord 8)7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 11:26
[...]

Het feit dat ze überhaupt je wachtwoord vragen is al een red flag. Dat ze hem daarna ook nog kunnen matchen wat daar op hun scherm staat is de 2e red flag wat mij betreft. Absoluut geen security best practice.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 17:26
[...]

Dat het onveilig is opgeslagen is natuurlijk een aanname waar wij geen inzicht hebben.

Het enige dat we nu weten is dat ze ogenschijnlijk de mogelijkheid hebben om het plain text wachtwoord on te zien. Dat betekent echter nog steeds niet dat het ook plain text is opgeslagen. Het zou zomaar kunnen dat het encrypted is opgeslagen waarbij er weer een keten met keys in zit waarbij elke medewerker een eigen key heeft die ze met hun eigen wachtwoord ontgrendelen en ook weer ingetrokken kunnen worden.

To be sure: ja, ook ik vind het onveilig over komen. Maar het hoeft niet per definitie onveilig te zijn waarbij het wachtwoord daadwerkelijk in plain text is opgeslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shorteh
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-09 11:26
RobertMe schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:33:
[...]

Dat het onveilig is opgeslagen is natuurlijk een aanname waar wij geen inzicht hebben.

Het enige dat we nu weten is dat ze ogenschijnlijk de mogelijkheid hebben om het plain text wachtwoord on te zien. Dat betekent echter nog steeds niet dat het ook plain text is opgeslagen. Het zou zomaar kunnen dat het encrypted is opgeslagen waarbij er weer een keten met keys in zit waarbij elke medewerker een eigen key heeft die ze met hun eigen wachtwoord ontgrendelen en ook weer ingetrokken kunnen worden.

To be sure: ja, ook ik vind het onveilig over komen. Maar het hoeft niet per definitie onveilig te zijn waarbij het wachtwoord daadwerkelijk in plain text is opgeslagen.
Ik wil niet teveel off topic gaan verder, maar als een encryptie omkeerbaar is dan is het per definitie een onveilige encryptie methode. Dus dan is het in het beste geval niet plaintext, maar nog steeds onveilig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Pistachenootje schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:52:
[...]

Alleen is de verwachting dat het negatief uitpakt door rente pariteit.
De kosten van Revolut op USD en GBP zijn nóg hoger inderdaad, tenminste wel met het standard pakket.
Echter zie je in de praktijk dat wisselkoersen echt totaal hun eigen weg volgen.
De theorie van rente pariteit klinkt logisch, maar in de praktijk lijkt het meer iets voor de daghandel en optiehandel.

Bescherming tegen een zwakke euro biedt het in zekere zin in iedergeval wel, laten we het daar dan over eens zijn, voor het geval we die duik van de euro onder een dollar nog herinneren ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JohanNL op 29-08-2023 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 17:26
Shorteh schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:37:
[...]

Ik wil niet teveel off topic gaan verder, maar als een encryptie omkeerbaar is dan is het per definitie een onveilige encryptie methode. Dus dan is het in het beste geval niet plaintext, maar nog steeds onveilig :)
Encryptie is per definitie omkeerbaar ;)
Wat jij bedoeld is hashing, dat is in principe onomkeerbaar. (Uiteindelijk met genoeg processing power kun je wel (pogen) een collision te vinden. Maar met salt & pepper, sterkere algoritmes (zwaarder op CPU en/of geheugen, etc etc) duurt dat of heel lang of nog heel lang voordat je het snel kunt doen).
Pagina: 1 ... 128 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling