RobertMe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:38:
Dat betekent dus dat de nabestaanden met de Spaanse belastingdienst van doen krijgen (mag je iemand in de arm voor nemen, want gaat zelfstandig zeer waarschijnlijk niet lukken; en als de relatie met de nabestaande niet in de vorm van een huwelijk is mag er tot 82% belasting worden afgetikt? Meen ik begrepen te hebben, maar IANAL, en online zijn er niet eens duidelijke antwoorden te vinden / niemand durft zijn vingers er aan te wagen).
Die 82% lijkt me bangmakerij. De Tweaker die dat zei had geen enkele bron. In Spanje wordt ook veel belasting geregeld op regionaal niveau, Zuid-Europa kennende is het een lappendeken van regelgeving.
ALS je uitgaat van regionaal, en even een google search doet op "inheritance tax madrid" kom ik al snel
deze link tegen met o.a. de volgende info:
99% bonus
The Community of Madrid has promoted the practical elimination of Inheritance Tax for cases in which the person who inherits has the following relationship with the deceased:
Group I: Includes descendants (children, grandchildren...) and adopted children under twenty-one years of age.
Group II: Includes descendants (children, grandchildren...) and adoptees aged twenty-one or older, spouse, ascendant (parents, grandparents...) and adopters.
The heirs included in any of these groups will have the right to apply a 99% bonus of the share of the Inheritance Tax, with effects from 01/01/2007. This means that they will only have to enter 1 percent of the tax bill.
Example: Due to the death of his mother, Juan has to present the liquidation of the Inheritance Tax in the Community of Madrid. Once the appropriate calculations have been made, you will get a full fee of €1.250 and applying the bonus of 99 per 100, you will have to deposit €12,50 (1 per 100 of €1.250).
EDIT: niet goed gelezen Opvallend dat een huwelijk niet wordt genoemd, maar Voor bijv. echtgenoot, kinderen en kleinkinderen lijkt het in Madrid toch wel het extreme andere uiterste te zijn dan 82% (maar 1% van het tarief van toepassing). Neemt niet weg dat het ongetwijfeld een bureaucratisch nachtmerrie is dit allemaal te moeten regelen en je waarschijnlijk een lokaal administratiekantoor of lokale advocaat in de arm zal moeten nemen.
Mijn punt is vooral: het blijft allemaal erg onzeker tot er een medetweaker is die (tragische) situatie terechtkomt en zijn ervaring kan delen.
Mijn ervaring in het verleden met een Franse bank was vergelijkbaar, hoefde geen belasting te betalen maar het geld werd wel vastgehouden tot ik de aangifte kon overleggen. Als ik Raisin mag geloven (wat ik totaal niet doe in deze kwestie), is dat nu geen probleem meer met Frankrijk. En zelfs niet met de banken die het geld bij hun Spaanse bijkantoor hebben staan.
Last but no least, laten we vooral hopen dat de EU hier een vlucht naar voren neemt, voordat de spaarders die binnen de unie nu 'allemaal' naar het buitenland trekken massaal overlijden, en hier de algemene wetgeving strak trekt (hoeft nog niet eens via een fiscale unie, maar 'simpelweg' een wet in de trant van "een erfgenaam van een overleden spaarder/belegger die in het buitenland geld (of vastgoed) heeft staan, valt per definitie onder de fiscale regelgeving van land waar het inwoner is").