Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 123 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.244 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

pentaw1nz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:19:
Ik heb sinds een tijdje mijn deposito bij Bunq staan, zoals wel meer mensen hier vanwege de leuke rente en deposito garantiestelsel.

Nu is het zo dat dit garantiestelsel niet op gaat voor een bank die zich niet aan de regels houdt, wat best tricky kan zijn voor een bank waar 1 persoon 90% eigenaar van is.
Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom je misschien niet bij een bepaalde bank wil zitten, maar dit is ongefundeerde bangmakerij. Wanneer een bank zich niet aan de regels houdt, dan heeft het bestuur van die bank een probleem. Als rekeninghouder kan je vertrouwen op de onconditionele werking van het DGS als je je geld stort bij een bank binnen de EU die een bankvergunning heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 14-08-2023 20:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:09
@pentaw1nz zoals hierboven aangegeven zal het DGS wel werken. Maar er zijn genoeg andere banken waar je meer rente kan krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
pentaw1nz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:19:
Ik heb sinds een tijdje mijn deposito bij Bunq staan, zoals wel meer mensen hier vanwege de leuke rente en deposito garantiestelsel.
Dat DGS heb je bij elk land in de EU, en let wel, binnen de EU, niet alleen in de Eurozone.
En is dat bij een OpenBank bijv anders?
OpenBank is (grotendeels? 100%?) eigendom van Santander bank. Santander staat, Chinese banken niet meegeteld, in de top 10 van grootste banken ter wereld. OpenBank neigt dus heel zwaar naar "too big to fail". Sure, Openbank zou kunnen falen en failliet gaan, maar vraag is of Santander dat laat gebeuren / kan laten gebeuren. Als Santander zelf in zwaar weer komt krijg je een geheel anderwme situatie (denk: NL overheid in geval van ING, ABN en Volksbank. Mag niet falen dus krijgt staatssteun).
Echter... heeft Openbank zijn eigen problemen. Valt onder Spaans recht, waarbij erfbelasting ook voor buitenlandse spaarders van toepassing is. Waarbij Openbank de rekening "gijzeld" totdat je bewijs overlegt alles afgewikkeld met de Spaanse belastingdienst. Dat betekent dus dat de nabestaanden met de Spaanse belastingdienst van doen krijgen (mag je iemand in de arm voor nemen, want gaat zelfstandig zeer waarschijnlijk niet lukken; en als de relatie met de nabestaande niet in de vorm van een huwelijk is mag er tot 82% belasting worden afgetikt? Meen ik begrepen te hebben, maar IANAL, en online zijn er niet eens duidelijke antwoorden te vinden / niemand durft zijn vingers er aan te wagen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:08
Pistachenootje schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:35:
@pentaw1nz zoals hierboven aangegeven zal het DGS wel werken. Maar er zijn genoeg andere banken waar je meer rente kan krijgen.
Volgens mij alleen Bux en Klarna/Raisin. Zonder het vast te moeten zetten voor X maanden

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
pentaw1nz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:17:
[...]

Volgens mij alleen Bux en Klarna/Raisin. Zonder het vast te moeten zetten voor X maanden
Je had het over "deposito", in de volksmond is dat juist vastzetten. Daarnaast hebben Klarna, Nordax en Renault allemaal 2,65% (eentje 2,66%). Terwijl Bunq nog op 2.49% zit? Enige verschil is dat de effectieve rente bij Bunq ietsjes hoger uitvalt doordat ze de rente tegenwoordig wekelijks uitkeren (rente op rente is effect is dus net iets groter dan bv Renault die elk kwartaal de rente uitbetaald).

Daarnaast heeft IIRC het Estse BigBank, dat zelfstandig op de Nederlandse markt opereert, een rente van 2,70%, dus nog iets hoger. Alleen betalen zij de rente IIRC dan weer jaarlijks uit, waardoor de andere effectief op jaarbasis iets dichter bij staan dan puur de ~0,05-procentpunt verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:17

sanook

_/-\o_

[...]

Een deposito zet je juíst vast voor een x aantal maanden/jaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
RobertMe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Je had het over "deposito", in de volksmond is dat juist vastzetten. Daarnaast hebben Klarna, Nordax en Renault allemaal 2,65% (eentje 2,66%). Terwijl Bunq nog op 2.49% zit? Enige verschil is dat de effectieve rente bij Bunq ietsjes hoger uitvalt doordat ze de rente tegenwoordig wekelijks uitkeren (rente op rente is effect is dus net iets groter dan bv Renault die elk kwartaal de rente uitbetaald).

Daarnaast heeft IIRC het Estse BigBank, dat zelfstandig op de Nederlandse markt opereert, een rente van 2,70%, dus nog iets hoger. Alleen betalen zij de rente IIRC dan weer jaarlijks uit, waardoor de andere effectief op jaarbasis iets dichter bij staan dan puur de ~0,05-procentpunt verschil.
En bij bijv. Rietumu bank (Letland) is ook het depositogarantiestelsel van toepassing ?
Daar lijkt de rente van 4.25% voor 1 jaar het hoogst.

Of kleven daar weer de.mogelijke nadelen aan zoals @RobertMe aangeeft van Openbank.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 14-08-2023 22:48 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:29
pentaw1nz schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:45:
[...]

En bij bijv. Rietumu bank (Letland) is ook het depositogarantiestelsel van toepassing ?
Daar lijkt de rente van 4.25% voor 1 jaar het hoogst.

Of kleven daar weer de.mogelijke nadelen aan zoals @RobertMe aangeeft van Openbank.
In Letland heb je weer bronbelasting...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ik zie het idd.
20%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:52
Nou het gaat lekker bij Raisin.
7 juli aangemeld, docs geupload.
8 juli video id gedaan succesvol
10 juli adresdocument geweigerd, geen reden gegeven
14 juli bericht dat er iets mis is met idnow aan hun zijde en dat het opnieuw moet
Ik kan niet opnieuw want krijg foutcode. Idnow verwijst naar raisin. Contact gezocht met raisin via berichten
28juli bericht raisin dat ik mijn paspoort in de berichten kan uploaden en dat het dan goed is
29 juli dit gedaan en gevraagd hoe het zit met adres check, deze nogmaals geupload
Tot vandaag (was druk met werk) niks gehoord. Telefonisch na 20min wachten maar opgehangen en weer een bericht gestuurd. Het gaat lekker.

Wekt vertrouwen... :? :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 11:12
RobertMe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:38:

[...]Waarbij Openbank de rekening "gijzeld" totdat je bewijs overlegt alles afgewikkeld met de Spaanse belastingdienst.
Waarom zou(den) jouw nabestaande(n) een gratis bank laten weten dat je er niet meer bent?
Je kunt beter jouw nabestaande(n) inlog en password nalaten. Kunnen ze het geld overmaken naar hun eigen rekening en rekening met €0 door kunnen laten lopen. Ik zie het probleem niet zo.

Offtopic: Serieus? Gijzeld? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Advanzia 3.66%
Consors 3.5%
Openbank 3%
Nordax 2.66%
Renault, Inbank, CKV 2.65%
Garanti 2.5%

De eerste 3 zijn actie tarieven, de actie rente is 6 maanden geldig, daarna lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Afhankelijk van je situatie hoeft bronbelasting geen (financieel) nadeel te zijn (want aftrekbaar bij Nederlandse belasting). Maar geeft sowieso wel wat administratieve rompslomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
sanook schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 06:12:
[...]

Afhankelijk van je situatie hoeft bronbelasting geen (financieel) nadeel te zijn (want aftrekbaar bij Nederlandse belasting). Maar geeft sowieso wel wat administratieve rompslomp.
Dan moet je eerst box 3 belasting betalen, anders kun je het ook nergens vanaf trekken. En daarnaast was daar ook een maximum aan? Je kunt maximaal x% bronbelasting verrekenen en door die 20% bronbelasting van Letland kun je niet alles verrekenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Pistachenootje schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 05:33:
[...]

Advanzia 3.66%
Consors 3.5%
Openbank 3%
Nordax 2.66%
Garanti 2.5%

De eerste 3 zijn actie tarieven, de actie rente is 6 maanden geldig, daarna lager.
Openbank 3% is dan wel een actierente, maar onder voorwaarden kan 2,75% ook "onbeperkt", en ook dat is natuurlijk meer dan vele andere aanbieders.
Zit je uiteraard wel weer met de Spaanse erfbelasting. En formeel dan bronbelasting, maar met een zelfverklaring (die zit inbegrepen bij het contract) is die direct naar 0% te brengen en dus een non-issue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
[...]

Advanzia 3.66%
Consors 3.5%
Openbank 3%
Nordax 2.66%
Garanti 2.5%

Ik zou ook de Bigbank met 2.7% in dit rijtje opnemen. Is geen actietarief. Eventueel ook nog Progetto met 3%, maar die heeft wel wat voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Bar_en_boos schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:46:
[...]

Ik zou ook de Bigbank met 2.7% in dit rijtje opnemen. Is geen actietarief. Eventueel ook nog Progetto met 3%, maar die heeft wel wat voorwaarden.
De enige voorwaarden van Progetto zijn dat dat je eenmalig inlegt, in zijn geheel opneemt, en je het 4 dagen vantevoren moet stopzetten. Voor een rekening bij Raisin (waar je sowieso al extra stappen moet doen en opnemen niet snel is) lijken mij dat niet perse problemen. En 1 & 2 valt makkelijk omheen te werken doordat je meerdere rekeningen kunt openen. Dus i.p.v. 1 rekening met 50k bv 5 rekeningen met 10k. Dan kun je ook per 10k opvragen (IIRC is 10k wel jet minimum bedrag).

Persoonlijk heb ik in ieder geval bij Raisin dus alleen het spaar deel van mijn portefeuille staan. Buffer staat ergens anders (klein deel bij de huisbank, groter deel bij LeasePlan Bank wat door instant payments in principe dus ook direct beschikbaar is).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-09 12:13
[...]

Advanzia 3.66%
Consors 3.5%
Openbank 3%
Nordax 2.66%
Garanti 2.5%

VWfs (6 mnd) - 3,10%
quirion 3,00% (boven 10K 0,4% kosten)
OpenBank 2,75% (onder voorwaarden incasso/€600)
BigBank 2,67% (2,70% effectief)
Klarna (Raisin) 2,55%

[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 15-08-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpeedyJos
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-01 09:37
Wat ik mij afvraag bij Openbank wat mij nog niet duidelijk is. Als je €600 naar je betaalrekening overmaakt en je voelt het gelijk door naar ofwel je spaarrekening of weer terug naar je huis bank. Krijg je dan nog steeds 2,75% rente of zitten hier nog voorwaarden aan vast?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
SpeedyJos schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 10:29:
Wat ik mij afvraag bij Openbank wat mij nog niet duidelijk is. Als je €600 naar je betaalrekening overmaakt en je voelt het gelijk door naar ofwel je spaarrekening of weer terug naar je huis bank. Krijg je dan nog steeds 2,75% rente of zitten hier nog voorwaarden aan vast?
Dit is al meermalen besproken - je moet de storting alleen semi-regelmatig doen. maar kan het gewoon weer wegboeken.

OpenBank-topic; Openbank.NL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik vind het een beetje vaag dat je bij Advanzia de "Self-assessment for tax residency" moet invullen na het aanvragen/openen van een rekening. Daar staan namelijk dezelfde vragen op als reeds ingevuld.

Of mis ik hier iets / verkeerd aangevinkt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-gOFsU_2ggluYqT_21cn4PDVfo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pNNCOxbdeeMFQYABwPBymMeL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 18:48
Nee, jij hebt niets verkeerd gedaan.

Dit formulier is vermoedelijk voor de Luxemburgse belastingdienst bestemd om aan te tonen dat je geen inwoner van Luxemburg bent en derhalve geen bronbelasting verschuldigd bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 07:52:
[...]

Buffer staat ergens anders (klein deel bij de huisbank, groter deel bij LeasePlan Bank wat door instant payments in principe dus ook direct beschikbaar is).
Hmm, bij de ze comment gelijk maar wat over gemaakt naar LPB rekening waar 0 euro op stond. Scheelt niet super veel vergeleken met de ING en bedrag van kleine buffer, maar idd wat je zegt het is toch instant opneembaar. Bunq net iets minder geschikt vanwege maximaal 2x opnemen per maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
mpandroid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:31:
Nee, jij hebt niets verkeerd gedaan.

Dit formulier is vermoedelijk voor de Luxemburgse belastingdienst bestemd om aan te tonen dat je geen inwoner van Luxemburg bent en derhalve geen bronbelasting verschuldigd bent.
Blijft dan wel beetje "flauw". Spaanse belastingdienst heeft dit ook nodig (/moet je invullen om 0% (bron)belasting te betalen). Alleen doet Openbank, dat hier dus ook onder valt, dit formulier automatisch invullen, en stopt het in de "stapel" contracten. Dus op hun website vul je alle gegevens in, vervolgens wordt je naar een externe dienst gestuurd waar het hele pak documenten inzichtelijk is, zet je eenmalig virtueel een krabbel en ben je klaar. Waarbij die krabbel zowel voor het contract met OB is als deze zelfverklaring voor de Spaanse belastingdienst. Ik wist ook niet eens dat die Spaanstalige pagina daarvoor was :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
Hmm, bij de ze comment gelijk maar wat over gemaakt naar LPB rekening waar 0 euro op stond. Scheelt niet super veel vergeleken met de ING en bedrag van kleine buffer, maar idd wat je zegt het is toch instant opneembaar. Bunq net iets minder geschikt vanwege maximaal 2x opnemen per maand.
En geen instant pay dacht ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Ik hou zelf ook een kleine buffer aan bij mijn grootbank, maar hoef deze buffer eigenlijk bijna nooit aan te spreken.

Ik vraag mij dan ook af of er situaties denkbaar zijn waarbij ik (bijna) direct een groter bedrag nodig heb. Mijn salaris ontvang ik altijd keurig op tijd en is meer dan voldoende waardoor ik er een aanzienlijk deel van kan sparen.

Voor welke situaties houden jullie een buffer aan bij je huisbank en hoe groot is deze t.o.v. je maandsalaris?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bureno
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:08
RobertMe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 22:25:
[...]
Enige verschil is dat de effectieve rente bij Bunq ietsjes hoger uitvalt doordat ze de rente tegenwoordig wekelijks uitkeren (rente op rente is effect is dus net iets groter dan bv Renault die elk kwartaal de rente uitbetaald).
Bij Bunq is er geen sprake van rente op rente toch? Volgens mij betalen ze wekelijk gewoon jaarrente/52.. Elke week wordt exact hetzelfde bedrag aan rente uitgekeerd, bij rente op rente zou het wekelijkse bedrag oplopen lijkt me.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
bureno schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Bij Bunq is er geen sprake van rente op rente toch? Volgens mij betalen ze wekelijk gewoon jaarrente/52.. Elke week wordt exact hetzelfde bedrag aan rente uitgekeerd, bij rente op rente zou het wekelijkse bedrag oplopen lijkt me.
Waarschijnlijk krijg je zo weinig rente bijgeschreven wekelijks dat het niet opvalt :+ ~€20,90 is bij 2,49% rente €0,01 aan rente per week. En om die €20,90 aan rente te ontvangen per week heb je een saldo van ~€43.800 nodig.

Oftewel: als het saldo meer dan €43.800 is krijg je elke week €0,01 extra rente door het rente effect. (En dus €87.600 om een wopping €0,02 per week aan rente extra te krijgen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Volgens mij is hier vaker langs gekomen dat het wel IP is (in- en uitgaand), maar "adverteren" ze dat er geen IP is.,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
mpandroid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:44:
Ik hou zelf ook een kleine buffer aan bij mijn grootbank, maar hoef deze buffer eigenlijk bijna nooit aan te spreken.

Ik vraag mij dan ook af of er situaties denkbaar zijn waarbij ik (bijna) direct een groter bedrag nodig heb. Mijn salaris ontvang ik altijd keurig op tijd en is meer dan voldoende waardoor ik er een aanzienlijk deel van kan sparen.

Voor welke situaties houden jullie een buffer aan bij je huisbank en hoe groot is deze t.o.v. je maandsalaris?
Maar hanteer je dan niet de betaalrekening ook als soort van buffer?

Ik heb een alert staan op saldo onder de €150. En als ik een extra uitgave doe moet ik toch al vooraf geld vanaf de spaarrekening boeken om geen alert te krijgen. Op de spaarrekening staat vervolgens 2-5k. Groeit langzaam aan (uit salaris) waarbij het overgrote deel weer naar beleggingen bij de huisbank gaat, en bij 5-6k boek ik weer wat weg. Bij LPB heb ik vervolgens ~10k staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBX
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-09 16:52

JBX

bureno schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:14:
[...]

Bunq adverteert inderdaad met de effectieve rente, niet de nominale.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
RobertMe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 14:40:
[...]
Maar hanteer je dan niet de betaalrekening ook als soort van buffer?
Een betaalrekening levert bij bijna alle banken helemaal geen rente op - lijkt me een slechte plek voor een buffer.

Op mijn betaalrekening komt op de 25e mijn salaris binnen en op de 27e is alles wat ik over moet kunnen houden al vertrokken naar de diverse spaarpotjes. Tegen de 25e van de volgende maand staat er dan meestal nog ongeveer €100-200 op. Afhankelijk van de planning voor de volgende maand wordt dat dan extra gespaard of blijft het staan voor bijvoorbeeld een wat hogere rekening die jaarlijks of per kwartaal komt (bijv. verzekeringen).

Op de spaarrekening bij mijn huisbank staat net genoeg voor de uitgaven die ik gemiddeld in één maand doe. Dat is puur voor als mijn salaris niet/te laat gestort zou worden.

Sinds 2 jaar heb ik naast mijn huisbank OpenBank. Daar staat wat meer spaargeld (één van mijn potjes) en die betaalrekening wordt maandelijks gevuld voor de 0,75% en dan passen de geplande incasso's er precies in. Iets grotere ongeplande uitgaven kunnen via de OB betaalrekening.

Omdat er nooit grote bedragen op de betaalrekening staan (die niet al een planning hebben) is dat ook een rem voor frivole/onnodige uitgaven - moet daar altijd geld voor terughalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:16
GroteVoet459 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:10:
[...]

Een betaalrekening levert bij bijna alle banken helemaal geen rente op - lijkt me een slechte plek voor een buffer.
Niet alles draait om een paar centen, die 1000 euro buffer levert sowieso nergens iets spannends op.
Op mijn betaalrekening komt op de 25e mijn salaris binnen en op de 27e is alles wat ik over moet kunnen houden al vertrokken naar de diverse spaarpotjes. Tegen de 25e van de volgende maand staat er dan meestal nog ongeveer €100-200 op. Afhankelijk van de planning voor de volgende maand wordt dat dan extra gespaard of blijft het staan voor bijvoorbeeld een wat hogere rekening die jaarlijks of per kwartaal komt (bijv. verzekeringen).
Ik zou het zo regelen dat je geld voor dat soort uitgaven sowieso maandelijks wegzet. Ik heb een speciale spaarrekening voor jaarlijkse uitgaven die ik per maand vul. Ik hoef mij dan ook niet druk te maken als er een rekening van de verzekering, OZB of weet ik wat op de mat valt. Dat geld heb ik in de afgelopen 12 maanden al apart gezet.
Omdat er nooit grote bedragen op de betaalrekening staan (die niet al een planning hebben) is dat ook een rem voor frivole/onnodige uitgaven - moet daar altijd geld voor terughalen.
Klinkt niet echt als genieten.

[ Voor 62% gewijzigd door Drardollan op 15-08-2023 15:43 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
mpandroid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 13:44:

Ik heb geen buffer bij mijn huisbank anders dan een fatsoenlijke hoeveelheid geld op de betaalrekening. Staat nooit minder dan 100% van mijn netto maandsalaris op de betaalrekening, daarmee kan je zo ongeveer elke uitgave die direct moet wel voldoen en blijft er nog genoeg over om boodschappen te kunnen doen en eventuele geld over te maken.

Heb een kleine buffer bij LeaseplanBank, betere rente en direct payment.

De rest staat verspreid op wat spaarrekeningen, deposito's, aandelen, crowdfunding, crypto en dat soort plekken.

Grote uitgaven zijn meestal wel planbaar, maar ik houd er niet van om te kort te komen. Afgelopen week moest ik bijvoorbeeld even uit het niets 250 euro aftikken bij een Frans autogarage, laatste wat je dan wil is eerst 2 dagen moeten wachten tot het geld er is. Nu is 250 niet direct een hele grote uitgave, maar ik lees hier (en ken mensen IRL) die minder dan 150 euro op hun betaalrekening hebben staan. Dan zou je dus direct een probleem hebben in zo'n geval.

Maar los daarvan wil ik ook niet hoeven nadenken over elke uitgave. Als ik nu uit eten wil dan ga ik uit eten, als ik nu een rondje in de kroeg wil geven dan geef ik dat en als ik nu Apple Airpods wil kopen dan koop ik die nu. Een van mijn motto's is: "Ik werk om te leven, ik leef niet om te werken". Natuurlijk wel binnen grenzen, vroeger kocht ik gerust op een zaterdag een nieuwe dikke TV, laptop of tweedehands auto omdat ik dat leuk vond. Maar als je eenmaal een gezin en koophuis hebt dan zijn dat soort uitgaven natuurlijk wel anders geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
Drardollan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:21:
[...]
Klinkt niet echt als genieten.
[...]
Mijn verzameling klassieke brom- en motorfietsen zegt iets heel anders ...

Sommige mensen hebben een dergelijke rem gewoon nodig, anders vliegt alles er elke maand zo weer uit

[ Voor 18% gewijzigd door GroteVoet459 op 15-08-2023 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
GroteVoet459 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:48:
[...]

Mijn verzameling klassieke brom- en motorfietsen zegt iets heel anders ...

Sommige mensen hebben een dergelijke rem gewoon nodig, anders vliegt alles er elke maand zo weer uit
Ok, het kwam over alsof zelfs een ijsje gezien werd als frivool/onnodig. Dan heb ik niets gezegd.

Ben wel blij dat ik gezegend ben met "interne remmingen" op veel gebieden, vergeet wel eens dat niet iedereen dat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Drardollan schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 15:52:
[...]

Ok, het kwam over alsof zelfs een ijsje gezien werd als frivool/onnodig. Dan heb ik niets gezegd.

Ben wel blij dat ik gezegend ben met "interne remmingen" op veel gebieden, vergeet wel eens dat niet iedereen dat heeft.
Kocht een motorfiets uit 1929 tijdens een 10-minuten telefoongesprek dat met een heel ander onderwerp begon De rem was er even af ... :+

Ik zie heel veel mensen die bijna hun hele salaris naar de spaarrekening zetten en dan door de maand steeds geld terugboeken (incl. mijn partner :X ). Dat wordt dan zo'n gewoonte dat er ook niet meer gekeken wordt naar wat er eigenlijk had moeten blijven staan. Dat is ook de situatie waarin mensen bij Bunq tegen die 2-afboekingen-per-maand zouden lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Naar mijn ervaring wel (ING <> Bunq).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mpandroid
Ik heb de gewoonte om rond de 10e van de maand alles meer dan 1000 euro over te boeken naar de spaarrekening bij mijn grootbank.

Dan zijn ongeveer alle vaste lasten betaald en duurt het nog 2 weken voordat het volgende salaris komt.

Nagenoeg alle grote rekeningen worden per maand betaald m.u.v. wegenbelasting en afrekening van gas en elektriciteit.

Op mijn spaarrekening bij de grootbank staat maximaal 5k en indien het meer wordt boek ik het over haar andere rekeningen of deposito en breng het saldo terug tot 2,5k.

Ook ik wil niet telkens heen en weer boeken en na moeten denken of ik een aankoop kan doen.

Nu ben ook ik gezegend met een (soms iets te) goede rem op mijn uitgaven. Ik doe wat dat betreft maar weinig impulsaankopen.

Grotere uitgaven zijn voor mij goed planbaar en ik wil gewoon een nieuwe koelkast, wasmachine of tv kunnen kopen als dat nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
Bunq heeft alleen Instant Payment bij de betaalde plannen, niet bij Easy Savings.
https://www.bunq.com/benefits/instant-payments

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Bunq heeft alleen Instant Payment bij de betaalde plannen, niet bij Easy Savings.
Ik heb Easy Savings en het is Instant (ING - Bunq).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Drardollan
Gaan we nu weer hetzelfde bespreken over Bunq? Zoek even terug, staat pas een keer of 100 in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Ik heb Easy Savings en het is Instant (ING - Bunq).
Waarom jij wel?
Paar weken geleden had ik 30k van bunq gepakt naar ASN en het duurde wel een halve middag voordat het op mijn ASN stond...
Maar van ASN naar bunq duurde het 1 seconde inderdaad.

[ Voor 8% gewijzigd door Wispe op 15-08-2023 20:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Ik ben ook lid van de club mensen die zo min mogelijk geld aanhield op mijn betaalrekening. Vond het bijna een sport om de rente op het geld wat ik niet beleg te maximaliseren. Ik heb een Excel met wat er elke maand aan rekeningen uit gaat. Na de storting van mijn salaris gaat er een vast bedrag voor al mijn incasso's naar mijn OpenBank rekening, en ik zet elke maand vaste bedragen opzij voor sparen en beleggen. Wat er dan overblijft moest genoeg zijn voor de resterende rekeningen, boodschappen en dagelijkse benodigdheden.

Maar heb nu al twee keer gehad dat ik uiteindelijk door onverwachte grote uitgaven toch (bijna) tekort kwam. De eerste keer moest ik uiteindelijk een week eten van de laatste €5 op mijn rekening voor ik weer salaris kreeg. "Hoefde" natuurlijk niet echt, maar ik vond het wel een uitdaging. Ook goed om erbij stil te staan dat er mensen zijn die geen andere keus hebben dan van die laatste paar euro leven tot ze weer betaald krijgen.

Laatste keer had ik op een zondag een mogelijkheid om een vliegticket voor mijn aankomende vakantie voor een fantastische prijs op de kop te tikken. Nu had ik precies voor dit soort omstandigheden een buffertje bij Bunq zodat ik instant wat spaargeld kan opnemen. Echter was het grootste bedrag wat in mij opkwam toen ik dit systeem bedacht de huur, dus had ik alleen een maand huur op die rekening staan voor het geval dat. En de rest allemaal bij OpenBank. En het ticket was dus nét aan duurder dan het totaal op mijn betaalrekening en mijn spaargeld bij Bunq.

En op een zondag geeft OpenBank niet thuis hè. Dus om het vliegticket niet te laten schieten heb ik uiteindelijk met hangende pootjes mijn vader gevraagd of hij me wat kon lenen. Omdat ik een paar euro tekort kwam. En dat is toch echt mijn eer te na eigenlijk.

Maar goed, het vliegticket is nu weer een paar honderd euro duurder dan wat ik betaald heb, dus voor deze keer had ik het ervoor over. :) En nu hou ik een grotere buffer aan dan alleen een maand huur. Denk alleen wel dat ik het bij mijn huisbank op de spaarrekening ga zetten ipv weer terug bij Bunq. Op jaarbasis is het nettoverschil te verwaarlozen, en het is toch wel een heel rustig gevoel om te weten dat mijn buffer zonder beperkingen zoals verwerkingstijd of aantal opnames binnen handbereik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17:30
Beste is verdelen inderdaad. Paar maandsalarissen bij de huisbank, deel Bunq en de rest depositos. Zo heb je meteen opneembaar en met iets meer moeite opneembaar (Bunq) en niet opneembaar. Zou niet te scherp erop zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Laatst online: 15:26
mpandroid schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:01:
Ik heb de gewoonte om rond de 10e van de maand alles meer dan 1000 euro over te boeken naar de spaarrekening bij mijn grootbank.

Dan zijn ongeveer alle vaste lasten betaald en duurt het nog 2 weken voordat het volgende salaris komt.

Nagenoeg alle grote rekeningen worden per maand betaald m.u.v. wegenbelasting en afrekening van gas en elektriciteit.

Op mijn spaarrekening bij de grootbank staat maximaal 5k en indien het meer wordt boek ik het over haar andere rekeningen of deposito en breng het saldo terug tot 2,5k.

Ook ik wil niet telkens heen en weer boeken en na moeten denken of ik een aankoop kan doen.

Nu ben ook ik gezegend met een (soms iets te) goede rem op mijn uitgaven. Ik doe wat dat betreft maar weinig impulsaankopen.

Grotere uitgaven zijn voor mij goed planbaar en ik wil gewoon een nieuwe koelkast, wasmachine of tv kunnen kopen als dat nodig is.
Dit klinkt inderdaad slim! Hoe bepaal je of je een nieuwe deposito opent; of het overboekt naar een andere spaarekening bij een andere bank? Is dit puur op basis van de hoeveelheid?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Space21
  • Laatst online: 15:26
Feralz schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:18:
Ik ben ook lid van de club mensen die zo min mogelijk geld aanhield op mijn betaalrekening. Vond het bijna een sport om de rente op het geld wat ik niet beleg te maximaliseren. Ik heb een Excel met wat er elke maand aan rekeningen uit gaat. Na de storting van mijn salaris gaat er een vast bedrag voor al mijn incasso's naar mijn OpenBank rekening, en ik zet elke maand vaste bedragen opzij voor sparen en beleggen. Wat er dan overblijft moest genoeg zijn voor de resterende rekeningen, boodschappen en dagelijkse benodigdheden.
Ik ben wel erg benieuwd naar die Excel! Heb je daar een template-tje van? Of is het eigenlijk super simpel?

[img]http://img140.imageshack.us/img140/9245/image34ap.jpg[/img]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20:06
GroteVoet459 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:28:
[...]

Easy savings + rabo is instant pay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Daar heb je niet zozeer Excel voor nodig. Ik kijk nadat mijn salaris is gestort in de ABN en ING app, ze hebben beide zo’n functie dat vooruit kan kijken (deels ingeschat) wat er binnenkort afgeschreven gaat worden. Ik bereken dan even snel wat ik denk die maand nodig te hebben, met een kleine buffer en rest boek ik naar een spaarrekening met meer rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:24

Maar heb nu al twee keer gehad dat ik uiteindelijk door onverwachte grote uitgaven toch (bijna) tekort kwam. De eerste keer moest ik uiteindelijk een week eten van de laatste €5 op mijn rekening voor ik weer salaris kreeg. "Hoefde" natuurlijk niet echt, maar ik vond het wel een uitdaging. Ook goed om erbij stil te staan dat er mensen zijn die geen andere keus hebben dan van die laatste paar euro leven tot ze weer betaald krijgen.

Laatste keer had ik op een zondag een mogelijkheid om een vliegticket voor mijn aankomende vakantie voor een fantastische prijs op de kop te tikken. Nu had ik precies voor dit soort omstandigheden een buffertje bij Bunq zodat ik instant wat spaargeld kan opnemen. Echter was het grootste bedrag wat in mij opkwam toen ik dit systeem bedacht de huur, dus had ik alleen een maand huur op die rekening staan voor het geval dat. En de rest allemaal bij OpenBank. En het ticket was dus nét aan duurder dan het totaal op mijn betaalrekening en mijn spaargeld bij Bunq.

En op een zondag geeft OpenBank niet thuis hè. Dus om het vliegticket niet te laten schieten heb ik uiteindelijk met hangende pootjes mijn vader gevraagd of hij me wat kon lenen. Omdat ik een paar euro tekort kwam. En dat is toch echt mijn eer te na eigenlijk.

Maar goed, het vliegticket is nu weer een paar honderd euro duurder dan wat ik betaald heb, dus voor deze keer had ik het ervoor over. :) En nu hou ik een grotere buffer aan dan alleen een maand huur. Denk alleen wel dat ik het bij mijn huisbank op de spaarrekening ga zetten ipv weer terug bij Bunq. Op jaarbasis is het nettoverschil te verwaarlozen, en het is toch wel een heel rustig gevoel om te weten dat mijn buffer zonder beperkingen zoals verwerkingstijd of aantal opnames binnen handbereik is.
Tip. Met Revolut en Apple Pay kan je direct het geld van OpenBank naar Revolut krijgen. Vervolgens van Revolut naar je grootbank, ook direct middels Instant Payment.

Overigens behoor ik ook tot de club: zo weinig mogelijk op de betaalrekening. Ik herken je uitdagingen en met de Revolut met Apple Pay maak je van OpenBank geld het direct vrij opneembaar.

[ Voor 3% gewijzigd door goodfella op 15-08-2023 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wispe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 20:20:
[...]

Waarom jij wel?
Paar weken geleden had ik 30k van bunq gepakt naar ASN en het duurde wel een halve middag voordat het op mijn ASN stond...
Maar van ASN naar bunq duurde het 1 seconde inderdaad.
Volgens mij bij iedereen hoor, maar wellicht ligt het aan het bedrag? Ik weet van bv LPB dat max voor IP 10k is (als ik het goed onthouden heb).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:56
Je kan ook wat geld op een rekening bij Wise zetten. Kan je direct bij, maar ze geven nu 3.19% rente als je het geld aanhoudt in een money market funds (bankrekening kan ook, maar krijg je minder).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
xileS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

Volgens mij bij iedereen hoor, maar wellicht ligt het aan het bedrag? Ik weet van bv LPB dat max voor IP 10k is (als ik het goed onthouden heb).
Jup, LPB is 10K, maar... je kunt gewoon meerdere boekingen achter elkaar doen. Toen ik een paar maanden terug een groter bedrag wilde afboeken en dat niet instant was gewoon gecanceld en vervolgens meerdere boekingen van 10k gedaan. Stuk voor stuk allemaal "netjes" via IP gegaan en dus meteen bijgeschreven (bij Rabo).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:28
@Hielko Sparen bij Wise lijkt me niet Wise, want:
1) het is geen bank. Is het tegoed dan wel gedekt door een DGS? En gaat het hier in werkelijkheid om een vorm van een belegginsrekening, zoals dat ook bij de D "spaarrekening" van Freedom24 (Vrij dom) het geval is? Dan rekening houden met hoge vermogensbelasting...
2) de website is een grote abacadabra van "Wij van WC-eend" retoriek :o

[ Voor 46% gewijzigd door Frankenstein op 15-08-2023 22:25 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Dus om het vliegticket niet te laten schieten heb ik uiteindelijk met hangende pootjes mijn vader gevraagd of hij me wat kon lenen. Omdat ik een paar euro tekort kwam.
Wel eens aan een credit card gedacht? Kun je direct iets kopen en dan heb je (afhankelijk van de datum van de incasso) net iets meer tijd om te zorgen dat je bank saldo voldoende is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:56
Frankenstein schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:22:
1) het is geen bank. Is het tegoed dan wel gedekt door een DGS? En gaat het hier in werkelijkheid om een vorm van een belegginsrekening, zoals dat ook bij de D "spaarrekening" van Freedom24 (Vrij dom) het geval is? Dan rekening houden met hoge vermogensbelasting...
Het valt niet onder een DGS zover ik weet, maar ik suggereerde het ook niet als een spaarrekening. Maar juist als betaalrekening backup waar je wel een fatsoenlijke rentevergoeding krijgt, en ook niet perse hele grote bedragen hoeft te stellen. Maar genoeg dat je aan het eind van de maand nog wel de boodschappen kan doen als je alles zo strak budgetteert dat er geen overbodige cent op je reguliere betaalrekening staat.

Overigens is Wise een aardig gerenommeerde partij, soort van Revolut tegenhanger. Maar de kern van de business is natuurlijk gewoon betalen in (vreemde) valuta, het is geen spaarrekening. Maar toevallig geven ze wel een gewoon een marktconforme rentevergoeding, net zoals verschillende andere buitenlandse partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14:28
@Hielko Ik dank je voor de toelichting. Duidelijk! :)

Wat betreft de boodschappen, die budgetteer ik heel graag met bankbiljetten. Gaan soms maanden mee :*)

[ Voor 50% gewijzigd door Frankenstein op 15-08-2023 23:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Frankenstein schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:22:
Het is vermoedelijk een soort obligatiefonds:
To protect your money while offering you a good return, we’ve partnered with BlackRock, the world’s largest asset manager. When you switch to Wise Interest, your money’s in a fund holding government-backed assets.
Je krijgt wel rente, maar het valt onder beleggingen, dus onder het hoge tarief van de Belastingdienst: voor 2023 is het fictief rekenrendement 6,17% in plaats van 0,36% voor echt spaargeld. Dat lijkt de nummer 1 reden om het niet te doen, de nummer 2 reden is de beperkte garantiedekking.

Je kan bezwaar maken als je minder rendement maakt, maar dan mag je naar de rechtbank als je bezwaar wordt afgewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:00:
[...]

Oké, dat wist ik niet. Zal eens uitproberen mocht ik ooit weer 30k nodig hebben. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
mrmrmr schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 01:37:
[...]
Het is vermoedelijk een soort obligatiefonds:
Zeker. BlackRock ICS Euro Government Liquidity Fund.
Je krijgt wel rente, maar het valt onder beleggingen, dus onder het hoge tarief van de Belastingdienst: voor 2023 is het fictief rekenrendement 6,17% in plaats van 0,36% voor echt spaargeld.
Dat is eenvoudig op te vangen door het geld daar niet 1 januari aan te houden. En als je het officieel helemaal goed wil doen tenminste 3 maanden op de spaarrekening te houden.

Edit: zie post hieronder.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 16-08-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feralz
Space21 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:42:
[...]

Ik ben wel erg benieuwd naar die Excel! Heb je daar een template-tje van? Of is het eigenlijk super simpel?
Het is inderdaad vrij simpel, al is die van mij waarschijnlijk nog ingewikkelder dan nodig. :) Heb in een kolom links alle vaste lasten staan, kolom ernaast de dag waarop het elke maand (ongeveer) afgeschreven wordt, daar ook op gesorteerd, startend op de eerste rekening die na mijn salaris betaald moet worden. Dus een soort budget by paycheck. :) En omdat mijn inkomen elke maand net wat anders is, heb ik dat per maand uitgeschreven. Ook fijn ivm dynamisch energiecontract bijv waardoor mijn voorschot ook steeds anders is.
goodfella schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:59:
[...]

Tip. Met Revolut en Apple Pay kan je direct het geld van OpenBank naar Revolut krijgen. Vervolgens van Revolut naar je grootbank, ook direct middels Instant Payment.
Bedankt voor de tip. Heb alleen geen Apple. :)
sanook schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Wel eens aan een credit card gedacht? Kun je direct iets kopen en dan heb je (afhankelijk van de datum van de incasso) net iets meer tijd om te zorgen dat je bank saldo voldoende is.
Heb ik. :) Was ik ook van plan om de aankoop mee te doen. Maar via iDeal betalen was €15 korting, en met creditcard betalen €15 toeslag... En een verschil van €30 maakte het ticket toch aanzienlijk duurder dan de prijs die ik op mijn scherm had staan. :D

[ Voor 5% gewijzigd door Feralz op 16-08-2023 07:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elandenmelk
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 12-09 14:44
RobertMe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:38:
Dat betekent dus dat de nabestaanden met de Spaanse belastingdienst van doen krijgen (mag je iemand in de arm voor nemen, want gaat zelfstandig zeer waarschijnlijk niet lukken; en als de relatie met de nabestaande niet in de vorm van een huwelijk is mag er tot 82% belasting worden afgetikt? Meen ik begrepen te hebben, maar IANAL, en online zijn er niet eens duidelijke antwoorden te vinden / niemand durft zijn vingers er aan te wagen).
Die 82% lijkt me bangmakerij. De Tweaker die dat zei had geen enkele bron. In Spanje wordt ook veel belasting geregeld op regionaal niveau, Zuid-Europa kennende is het een lappendeken van regelgeving.

ALS je uitgaat van regionaal, en even een google search doet op "inheritance tax madrid" kom ik al snel deze link tegen met o.a. de volgende info:
99% bonus
The Community of Madrid has promoted the practical elimination of Inheritance Tax for cases in which the person who inherits has the following relationship with the deceased:

Group I: Includes descendants (children, grandchildren...) and adopted children under twenty-one years of age.
Group II: Includes descendants (children, grandchildren...) and adoptees aged twenty-one or older, spouse, ascendant (parents, grandparents...) and adopters.

The heirs included in any of these groups will have the right to apply a 99% bonus of the share of the Inheritance Tax, with effects from 01/01/2007. This means that they will only have to enter 1 percent of the tax bill.

Example: Due to the death of his mother, Juan has to present the liquidation of the Inheritance Tax in the Community of Madrid. Once the appropriate calculations have been made, you will get a full fee of €1.250 and applying the bonus of 99 per 100, you will have to deposit €12,50 (1 per 100 of €1.250).
EDIT: niet goed gelezen Opvallend dat een huwelijk niet wordt genoemd, maar Voor bijv. echtgenoot, kinderen en kleinkinderen lijkt het in Madrid toch wel het extreme andere uiterste te zijn dan 82% (maar 1% van het tarief van toepassing). Neemt niet weg dat het ongetwijfeld een bureaucratisch nachtmerrie is dit allemaal te moeten regelen en je waarschijnlijk een lokaal administratiekantoor of lokale advocaat in de arm zal moeten nemen.

Mijn punt is vooral: het blijft allemaal erg onzeker tot er een medetweaker is die (tragische) situatie terechtkomt en zijn ervaring kan delen.

Mijn ervaring in het verleden met een Franse bank was vergelijkbaar, hoefde geen belasting te betalen maar het geld werd wel vastgehouden tot ik de aangifte kon overleggen. Als ik Raisin mag geloven (wat ik totaal niet doe in deze kwestie), is dat nu geen probleem meer met Frankrijk. En zelfs niet met de banken die het geld bij hun Spaanse bijkantoor hebben staan.

Last but no least, laten we vooral hopen dat de EU hier een vlucht naar voren neemt, voordat de spaarders die binnen de unie nu 'allemaal' naar het buitenland trekken massaal overlijden, en hier de algemene wetgeving strak trekt (hoeft nog niet eens via een fiscale unie, maar 'simpelweg' een wet in de trant van "een erfgenaam van een overleden spaarder/belegger die in het buitenland geld (of vastgoed) heeft staan, valt per definitie onder de fiscale regelgeving van land waar het inwoner is").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elandenmelk

Beetje offtopic maar volgens mij wel twee oplossingen voor je probleem: De Mastercard van Openbank? Kan je de vliegticket toch direct mee kopen, hoef je alleen van de spaar naar betaalrekening over te zetten. En anders, wat Sanook zegt: credit card. De meeste credit cards, zeker die van de grootbanken, zijn charge cards met een maandelijkse incasso tegen 0% rente. Uiteraard is, zoals al genoemd, nog meer spreiden ook altijd verstandig en een aanvulling op wat ik zeg. Die route via Revolut heb ik ook al een paar keer gedaan, maar vind het toch altijd wel wat omslachtig. Vooral als je een directe pasbetaling kan doen voor bijv. het kopen van een vliegticket.

[ Voor 6% gewijzigd door Elandenmelk op 16-08-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
Elandenmelk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:54:
[...]
Opvallend dat een huwelijk niet wordt genoemd, [...]
Wat is volgens jou een 'spouse' dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
Space21 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 21:42:
[...]
Exporteer 2 jaar bankafschriften en stop die in Excel.
Sorteer op betaalpartner en consolideer/de-dupliceer en reken om naar kosten per maand.
Zet je maandsalaris er boven, trek de gemiddelde maandkosten er af en je weet wat je elke maand verder "vrij" te besteden heb.
Voeg een regeltje toe voor wat je vind dat je dan zou moet kunnen sparen en maak daar een (of meer) periodieke overboeking(en) voor aan 1 á 2 dagen na de salarisstorting.

Sorteer/groepeer eventueel per onderwerp (woonlasten, verzekeringen, abo's, etc).

Ik ben hier 30+ jaar geleden mee begonnen toen ik op mezelf ging wonen en er wel heel veel kosten "extra" bij kwamen (t.o.v. bij mijn ouders wonen) en doe ongeveer elk half jaar een update (verhoogde premies, abo's etc.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elandenmelk
Anakha schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:10:
[...]

Wat is volgens jou een 'spouse' dan?
Lol, overheen gelezen. Heb m'n post aangepast.

[ Voor 6% gewijzigd door Elandenmelk op 16-08-2023 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Elandenmelk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 08:54:
[...]

Die 82% lijkt me bangmakerij.

[...]

Voor bijv. echtgenoot, kinderen en kleinkinderen lijkt het in Madrid toch wel het extreme andere uiterste te zijn dan 82% (maar 1% van het tarief van toepassing).
Klopt, echter kan het lijntje wel flinterdun zijn. Waar geregistreerd partnerschap in Nederland fiscaal gezien redelijk op een lijn ligt met een huwelijk, geldt dit in Spanje voor zover ik weet niet. En dan schijnt het tarief wel snel te kunnen oplopen (ja horen zeggen / ergens gelezen / niemand weet hoe het exact zit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-09 06:42

Richard

Kuru Kuru Kururin

Staat een banner op de website van Raisin:
Door zeer hoog aantal aanvragen mogelijk enkele werkdagen vertraging in rekeningopening
en als je erop klikt:
Mogelijke vertraging in rekeningopening

Geachte klant, geïnteresseerde,

Vanwege het zeer hoge aantal aanvragen ondervindt u mogelijk enkele werkdagen vertraging in de opening/bevestiging van uw Raisin-rekening (Raisin Bank).

Onze excuses voor het ongemak en bij voorbaat dank voor uw begrip.

Met vriendelijke groet,

Uw Raisin team

20*350ZO45°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hielko schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:00:
Je kan ook wat geld op een rekening bij Wise zetten. Kan je direct bij, maar ze geven nu 3.19% rente als je het geld aanhoudt in een money market funds (bankrekening kan ook, maar krijg je minder).
Best leuke tip dit. Je krijg van Wise een gratis IBAN rekeningnummer in België. Net 1 euro naar overgemaakt, stond er direct op. Ook via iDeal staat het er direct op.

Verder ook handig; als straks de rente omhoog gaat stijgt deze gelijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wispe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 06:50:
[...]

Oké, dat wist ik niet. Zal eens uitproberen mocht ik ooit weer 30k nodig hebben. :+
batches van 10k lukt dan weer niet, want max 2 opnames per maand (Easy Savings) :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:12:
Zonet maar alvast 1 euro als test overgemaakt naar de iban nummer wat in de mail staat (Advanzia). En met mijn klantnummer in de omschrijving, want dat staat als instructie in de mail. Alleen moet ik nou bij elke overboeking mijn klantnummer invullen? Ik lijk dit namelijk niet standaard in te kunnen stellen bij ING (vanuit de app).
Zojuist om 9:40 per mail:

"Dear customer,

By this e-mail we confirm your deposit of EUR 1.00 on your Advanzia Account."

Heeft dus 2 werkdagen geduurd. Nu maar 5k of meer overmaken.

Er is al veel geklaagd over de Advanzia site, maar nu zie ik het ook zelf. Nergens zijn er transacties terug te zien, maar alleen het saldo XD. Volgens mij volgen de bankafschriften later per mail of post.

[ Voor 14% gewijzigd door xileS op 16-08-2023 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 22:06:
[...]

Jup, LPB is 10K, maar... je kunt gewoon meerdere boekingen achter elkaar doen. Toen ik een paar maanden terug een groter bedrag wilde afboeken en dat niet instant was gewoon gecanceld en vervolgens meerdere boekingen van 10k gedaan. Stuk voor stuk allemaal "netjes" via IP gegaan en dus meteen bijgeschreven (bij Rabo).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4YOnWWt2c5b8OIdATQ8S9TZkdDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RtxarE0PtIsMN9uGGmaB2LDq.jpg?f=fotoalbum_large

Staat er nu ook keurig bij, was eerst geloof ik niet (of mij niet opgevallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
Pistachenootje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Best leuke tip dit. Je krijg van Wise een gratis IBAN rekeningnummer in België. Net 1 euro naar overgemaakt, stond er direct op. Ook via iDeal staat het er direct op.

Hoe werkt dit precies? Fund dus wel een hogere vermogensbelasting of zeg ik nu iets heel doms.
What is the catch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Feralz
Elandenmelk schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 09:01:
[...]

Beetje offtopic maar volgens mij wel twee oplossingen voor je probleem: De Mastercard van Openbank? Kan je de vliegticket toch direct mee kopen, hoef je alleen van de spaar naar betaalrekening over te zetten. En anders, wat Sanook zegt: credit card. De meeste credit cards, zeker die van de grootbanken, zijn charge cards met een maandelijkse incasso tegen 0% rente. Uiteraard is, zoals al genoemd, nog meer spreiden ook altijd verstandig en een aanvulling op wat ik zeg. Die route via Revolut heb ik ook al een paar keer gedaan, maar vind het toch altijd wel wat omslachtig. Vooral als je een directe pasbetaling kan doen voor bijv. het kopen van een vliegticket.
Zie mijn post net boven die van jou. Was ik €30 duurder uit geweest. ;) Weet überhaupt niet of ik met de betaalpas van OpenBank als debitcard had kunnen betalen op die site, sowieso niet als iDeal (wat op zichzelf dus al €15 korting verschafte). Maar bedankt voor het meedenken. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Megalomania schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:10:
[...]
Hoe werkt dit precies? Fund dus wel een hogere vermogensbelasting of zeg ik nu iets heel doms.
What is the catch?
Officieel wel want het is een belegging in een geldmarktfonds. Maar ja je hebt wel een Belgisch IBAN nummer dat je als bankrekening zou kunnen opgeven. Het lijkt me sterk dat de Belastingdienst daar een probleem van maakt maar het lijkt me niet helemaal volgens de regels. Wil je het zekere voor het onzekere nemen dan gebruik je Wise alleen tot 1 oktober, dan 3 maanden op een echte bankrekening, en dan kun je eventueel weer terug naar Wise op 2 januari.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• goodfella
  • Laatst online: 21:24
Pistachenootje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:44:
[...]

Interessant. Deze optie zie ik als backup mocht de Revolut & Apple Pay methode niet meer werken.
Kan je verifiëren dat het geld van Wise naar een grootbank met Instant Payments gaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
goodfella schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 11:59:
[...]
Interessant. Deze optie zie ik als backup mocht de Revolut & Apple Pay methode niet meer werken.
Kan je verifiëren dat het geld van Wise naar een grootbank met Instant Payments gaat?
Net gedaan naar Rabo. Instant ja.

[ Voor 23% gewijzigd door Pistachenootje op 16-08-2023 12:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 23:04
Richard schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:39:
Staat een banner op de website van Raisin:

[...]

en als je erop klikt:

[...]
Ik heb maandag mijn verificatie gedaan, slechte timing :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
Idd - een paar jaar te laat :+ :+

Gemiddelde spaarrente per DNB:
2018 - 0,20% (0,35%)
2019 - 0,13% (0,22%)
2020 - 0,06% (0,21%)
2021 - 0,05% (0,37%)
2022 - 0,13% (0,81%)

Hoop voor je dat de vertraging mee valt.

(Voor de twijfelaars even mijn "persoonlijke score" er achter gezet ...)

[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 16-08-2023 20:49 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheeky
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 23:28
https://together.bunq.com...t-vaste-tegenrekening/171
At bunq, our primary mission is to empower our customers with financial tools that prioritize their well-being. While the idea of a fixed contra account for savings is interesting, we currently don’t offer contra accounts. Our aim is to ensure that our users never find themselves inadvertently slipping into debt. By not offering contra accounts, we're taking a proactive step towards a debt-free banking experience for everyone. Thank you for being a part of our community and sharing your thoughts with us. Your satisfaction and financial well-being are our top priorities! 🌈
Tot zo ver alle excuses van Bunq om geen vaste tegenrekening te bieden. Iemand die deze begrijpt?

Het zullen wel AI bots zijn die deze rare antwoorden hallucineren.

Een andere reactie op de vraag over een enquete die Bunq heeft gedaan voor de vaste tegenrekening:

https://together.bunq.com...t-vaste-tegenrekening/151
Hey Patrick 👋 If you cannot see the trees you've had since BU23, please be sure to report this to our support team so we can report this to our developers: http://go.bunq.com/link/support 🙌
:?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Team-RiNo
  • Laatst online: 19-09 18:43
Ik wacht inmiddels al ruim 2 weken op mijn rekening (31-7 alles doorgestuurd) na het aanvragen van een nieuwe rekening bij Avanzia. Herkenbaar? Ik zie dat de meeste hier snel reactie krijgen.

5440Wp O/W op plat dak | 3MXM52N2V1B8 i.c.m. 1xFTXM35M2V1B + 2xFTXM25M2V1B | RTX4090+7800X3D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Team-RiNo schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 15:45:
Ik wacht inmiddels al ruim 2 weken op mijn rekening (31-7 alles doorgestuurd) na het aanvragen van een nieuwe rekening bij Avanzia. Herkenbaar? Ik zie dat de meeste hier snel reactie krijgen.
Nee dat is niet herkenbaar. Bel ze even op: 00352 263 8 75 75

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Paul_84
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-09 20:41
Voor mij wel herkenbaar, heb 1 dag later alles doorgestuurd en ook nog geen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zubadan
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 07-09 07:50
Ik wacht ook al een week.

Mitsubishi Zubadan 11,2kW, Daikin Ururu Sarara 5kW, Daikin FTXM 2,5kW, 13,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
1 week is normaal, 2 weken niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Bij Advanzia zal het ongetwijfeld ook druk zijn, net als bij Raisin. Ik sta ook in de rij 8)
Ik las hier iets over 2 dagen, maar stel m'n verwachting nu bij naar 1 à 2 week.

[ Voor 31% gewijzigd door Cheesy op 16-08-2023 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ding.Flof.Bips
  • Laatst online: 17:18
Ik had mijne 3 augustus aangevraagd en vanochtend een email ontvangen dat mijn account aangemaakt was. Dus wat langer dan 2 dagen, maar nog geen 2 weken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevindg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 17-09 22:56
Als een deposito bij Raisin vervalt moet je dan nog actie ondernemen? Kan er weinig over vinden en het saldo staat nog niet op mijn raisin rekening if tegenrekening.

Of duurt dat een paar werkdagen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
kevindg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 18:47:
Als een deposito bij Raisin vervalt moet je dan nog actie ondernemen? Kan er weinig over vinden en het saldo staat nog niet op mijn raisin rekening if tegenrekening.

Of duurt dat een paar werkdagen ?
Ik zou verwachten dat het automatisch binnenkomt op je Raisin rekening. Bij welke bank zat je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevindg
Pistachenootje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:11:
[...]

Ik zou verwachten dat het automatisch binnenkomt op je Raisin rekening. Bij welke bank zat je?
Bij Banca Progetto

Vandaag een document in de app gekregen dat de deposito is afgelopen. Maar nog nergens iets van saldo te bekennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 11:38
31 juli aanvraag, vandaag account geopend. Dus ruime 2 weken bij mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
kevindg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:14:
[...]
Bij Banca Progetto

Vandaag een document in de app gekregen dat de deposito is afgelopen. Maar nog nergens iets van saldo te bekennen.
Als je even het topic doorzoekt op Progretto dan kun je ervaringen vinden van anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:47
xileS schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Zojuist om 9:40 per mail:

"Dear customer,

By this e-mail we confirm your deposit of EUR 1.00 on your Advanzia Account."

Heeft dus 2 werkdagen geduurd. Nu maar 5k of meer overmaken.

Er is al veel geklaagd over de Advanzia site, maar nu zie ik het ook zelf. Nergens zijn er transacties terug te zien, maar alleen het saldo XD. Volgens mij volgen de bankafschriften later per mail of post.
Is niet helemaal waar. Je ziet in het overzicht het saldo EN de laatste transactie met datum.
Idd wel enigszins "magere" info, maar het hoge rente% maakt dit wel goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Santee schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 12:49:
[...]

Ik heb maandag mijn verificatie gedaan, slechte timing :+
Bij mij duurde het uiteindelijk een week, begin deze week was het actief. Ben er alleen nog niet uit welke banken ik ga nemen, Italiaanse, Portugese etc heb ik een minder gevoel bij, dus denk de Franse en Zweedse ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Scuderia110 schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 20:43:
[...]

Bij mij duurde het uiteindelijk een week, begin deze week was het actief. Ben er alleen nog niet uit welke banken ik ga nemen, Italiaanse, Portugese etc heb ik een minder gevoel bij, dus denk de Franse en Zweedse ofzo.
Tsja, Zweden en Frankrijk hebben natuurlijk ook hun dingetjes. Frankrijk schijnt dan ook weer erfbelasting te spelen (Zweden weet ik niet). Zweden zit je weer met dat daar in Kronen wordt gewerkt, valutarisico an zich is voor de bank (immers is het een eurorekening), maar DGS is met een limiet in kronen waarbij deze momenteel op €85k staat. Daarnaast beloofd DGS instantie dat ze bij Raisin klanten rechtstreeks in euro's naar de Raisin rekening boeken, maar Raisin zelf spreekt nog steeds over cheques (kun je in NL niet inwisselen) en Kronen, dus daar loopt ook nog iets niet helemaal lekker.

Estland dan? Geen bronbelasting, Euroland, meen hier eens gelezen te hebben dat ze ook geen erfbelastong heffen? Maarja, Rusland he, daar ligt het tegenaan. Maar het is ook weer een Navo land.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevindg
Pistachenootje schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 19:41:
[...]

Als je even het topic doorzoekt op Progretto dan kun je ervaringen vinden van anderen.
Top je hebt gelijk dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52

Cis

kevindg schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 21:15:
[...]

Top je hebt gelijk dankjewel
Dus het antwoord is: het wordt op je Raisin rekening gestorneerd, doch met vertraging.

?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Cis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:12:
[...]

Dus het antwoord is: het wordt op je Raisin rekening gestorneerd, doch met vertraging.

?
Als je zelf niet wilt zoeken... :p Ik heb een deposito gehad bij Progetto (en een nog lopende) en die was een dag na de einddatum bijgeschreven op de Raisin rekening.

En vanaf 1 of 2 maanden van tevoren al steeds vaker een herinneringsmail can Raisin en IIRC maand van tevoren ook de optie binnen het platform om het deposito te verlengen (met IIRC ook de keuze of rente ook ingelegd moet worden of dat je het uitgekeerd wilt krijgen). Doe je niks krijg je het sowieso uitgekeerd.

Overigens denk ik dat je mijn posts van toentertijd vast wel ge-plust zult hebben :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52

Cis

RobertMe schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:26:

Overigens denk ik dat je mijn posts van toentertijd vast wel ge-plust zult hebben :+
Ja, dat moet haast wel 8)7 :P

Ik kwam deze tegen:
Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3"

En ondanks mijn notenallergie, neem ik Pistache erg serieus. Dus als hij aangeeft dat het traag gaat, dan geloof ik dat. :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Cis schreef op woensdag 16 augustus 2023 @ 22:50:
[...]

Ja, dat moet haast wel 8)7 :P

Ik kwam deze tegen:
Pistachenootje in "Het spaartopic - Deel 3"

En ondanks mijn notenallergie, neem ik Pistache erg serieus. Dus als hij aangeeft dat het traag gaat, dan geloof ik dat. :)
Dat waren wat oudere klachten. Diverse Tweakers melden dat het tegenwoordig snel gaat. Daar zou ik op af gaan.
Pagina: 1 ... 123 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling