Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 122 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.218.004 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
ah, dan probeer ik het morgen of maandag weer. Gek wel, volgens mij wordt het idd nergens aangegeven dat het nog 2 dagen duurt.

Straks vragen of het bij mijn vrouw wel lukt, die had al een week eerder een bevestiging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:41
Is het normaal dat je een Indier aan de lijn krijgt buiten kantoor uren? Ik probeer net te verificeren maar het scherm blijft hangen op 'we wachten op iemand, het duurt nog 2 minuten'. Ik krijgt vervolgens wel iemand uit India aan de lijn en doorloop de stappen, maar op het einde moet ik op een knop drukken die ik niet zie.
App liep ook compleet vast... ik ga het maandag wel proberen binnen kantooruren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1943460

xileS schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:51:
ah, dan probeer ik het morgen of maandag weer. Gek wel, volgens mij wordt het idd nergens aangegeven dat het nog 2 dagen duurt.

Straks vragen of het bij mijn vrouw wel lukt, die had al een week eerder een bevestiging.
Klopt, geven ze ook niet door (wat raar is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05:54
dwdd schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 08:17:
[...]

Als op het document "bevestiging deposito-overeenkomst" het rentepercentage van 4,3% staat dan krijg je dat/heb je daar recht op. Het is immers een bevestiging dat de deposito is afgesloten tegen de daarin genoemde condities.
Er staat inderdaad 4,3% op dat document.
Je kunt ze daar aan houden, of nadien compensatie vragen voor misgelopen rente indien bij uitbetaling blijkt dat je minder rente hebt gekregen dan waar je recht op hebt.
Zeker, mocht dat nodig zijn. Maar gelijk hebben =/= gelijk krijgen en ik besteed mijn tijd en energie liever aan leukere dingen dan dit soort discussies met een buitenlandse bank. Maar ik ga er vanuit dat dat niet nodig zal zijn. Dus inderdaad:
Bellen zou ik zeker niet doen, dat kan alleen maar in je nadeel werken.
Precies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sipjohn
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-07 18:06
Hansi55 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

Na de melding dat je account "ready" is, moet je nog 2 dagen wachten. Dan registreren en dan kun je daadwerkelijk inloggen en eventueel je PW aanpassen, omdat je bij de aanvraag een PW moet ingeven zonder speciale tekens. Alleen letters en cijfers.

Ik kreeg woensdag de mail dat mijn Advanzia account "ready" was, maar kon gisteren registreren/inloggen.
Gelijk een bedrag overgeschreven (gisteren namiddag) en vandaag het bericht gekregen dat het is bijgeschreven (binnen 24 uur). Kun je niets van zeggen, denk ik.

Overigens staat nergens meer (ik kon het tenminste niet vinden) dat je 2 dagen moet wachten. Bij een vorige opening van een rekening en de beestiging was dit wel duidelijk vermeld.
In de email aan mij op 04-08-2023 nog wel:
"Achtung: Die Registrierung kann erst nach Ablauf einer Frist von 2 Werktagen nach Erhalt dieser E-Mail vorgenommen werden. "

Internet KPN 37/27Mbps; Modem Experia v8; Router Fritz!box 7260; Telefoon Siemens C470IP; VSP in: NL>budgetphone.nl, PL>plfon.pl ; VSP uit: cosmovoip.com; Zon 10x365Wp zuidoost; Omvormer Trannergy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:25
Santee schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 17:01:
Is het normaal dat je een Indier aan de lijn krijgt buiten kantoor uren? Ik probeer net te verificeren maar het scherm blijft hangen op 'we wachten op iemand, het duurt nog 2 minuten'. Ik krijgt vervolgens wel iemand uit India aan de lijn en doorloop de stappen, maar op het einde moet ik op een knop drukken die ik niet zie.
App liep ook compleet vast... ik ga het maandag wel proberen binnen kantooruren.
Voor welke bank vraag je dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 14-07 23:13
sipjohn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

"Achtung: Die Registrierung kann erst nach Ablauf einer Frist von 2 Werktagen nach Erhalt dieser E-Mail vorgenommen werden. "
Ik denk dat ik het begrijp:
-in de Duitse versie wordt de wachttijd van 2 dagen wel aangegeven! Mijn eerste rekening werd met een mail in de Duitse taall geopend.
-in de Engelse versie kennelijk niet. Mijn tweede rekening werd met een mail in de Engelse taal geopend en daarin stond niks over een wachttijd. Ik heb het er nog een keer op nageslagen.

Mogelijk dat beheersing van de Engelse taal in Luxemburg enigszins beperkt is. Dus zo min mogelijk schrijven; kunnen er ook niet veel fouten gemaakt worden. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 12:41
mpandroid schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:31:
[...]

Voor welke bank vraag je dit?
Raisin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Ik vraag mij af of je een Indiër aan de telefoon krijgt voor de partij die de identificatie doet voor Raisin of als overloop voor de Raisin klantenservice.

Hoe dan ook: ik zou even wachten tot maandag zoals je zelf ook al dacht. Lijkt me verstandig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-07 19:23

Barrycade

Through the...

Alleen tussen 8 en 16 uur krijg je een Nederlands sprekende en anders mogelijk een Engelstalige. In mijn geval een jolige Vlaming die om 15 uur er al klaar mee was met zijn dag. Had het over een pintje pakken zo :P

Maar was niet mijn meest vloeiende ervaring van een aanmelding, duurde dus 3x voordat ik die Belg kreeg en het werkte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-07 18:23
sipjohn schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 18:13:
[...]

Ik heb vanmiddag de klantenservice van Advanzia gebeld en inderdaad ze maken het dan ter plekke in orde: 10 minuten later de Engeltalige mail met daarin dat mijn account ready was. Maar inderdaad inloggen/registreren lukt nog niet (2 dagen wachten las ik in dit forum)... dat wordt in de mail nergens geschreven en ook mondeling door de klantenservice is mij dat vanmiddag niet verteld... heel apart...

maandag maar weer eens proberen te registreren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
Ik denk dat dan de zaak werkt. Misschien morgen reeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepiler
  • Registratie: Mei 2023
  • Nu online
Iemand ervaring met Rabo doelsparen? Ik wil graag een bedrag vastzetten en er verder niet meer naar om hoeven kijken. Het geld is bedoeld om inkomensverlies op te vangen in geval van werkloosheid. Bij de Rabo kan je kosteloos opnemen in geval van werkloosheid. Ik denk eraan om het voor 20 jaar vast te zetten tegen 3% rente. Dit zodat de inflatie het niet te veel laat verdampen. Doen of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:54
Joepiler schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:05:
Iemand ervaring met Rabo doelsparen? Ik wil graag een bedrag vastzetten en er verder niet meer naar om hoeven kijken. Het geld is bedoeld om inkomensverlies op te vangen in geval van werkloosheid. Bij de Rabo kan je kosteloos opnemen in geval van werkloosheid. Ik denk eraan om het voor 20 jaar vast te zetten tegen 3% rente. Dit zodat de inflatie het niet te veel laat verdampen. Doen of niet?
Wat zegt je eigen gevoel? Of 20 jaar vast zetten tegen 3% een goede rente is weet niemand.
Ik zou zelf vooral ook kijken naar of je het geld nú niet al zou kunnen gebruiken, om van te leven, leuke dingen te doen etc.
20 jaar is echt lang.
Voor inkomensverlies en een sociaal minimum te handhaven zijn allemaal vangnetten geregeld in dit land.
Maar het heden/verleden heeft wel uitgewezen dat als je nog een aardige pot geld achter de hand hebt, dat je hier dan niet voor in aanmerking komt ( wat ook best logisch is in veel gevallen, maar dat terzijde )

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepiler
  • Nu online
JohanNL schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 12:36:
[...]

Wat zegt je eigen gevoel? Of 20 jaar vast zetten tegen 3% een goede rente is weet niemand.
Ik zou zelf vooral ook kijken naar of je het geld nú niet al zou kunnen gebruiken, om van te leven, leuke dingen te doen etc.
20 jaar is echt lang.
Voor inkomensverlies en een sociaal minimum te handhaven zijn allemaal vangnetten geregeld in dit land.
Maar het heden/verleden heeft wel uitgewezen dat als je nog een aardige pot geld achter de hand hebt, dat je hier dan niet voor in aanmerking komt ( wat ook best logisch is in veel gevallen, maar dat terzijde )
Ik wil een bedrag vastzetten dat voor 2 jaar lang 30% WW aanvult (in mijn geval is dat zo’n €15.000). Mocht ik ontslagen worden, ziek worden of andere ellende dan heb ik 2 jaar de tijd om mijn shit op orde te krijgen. Ik merk zelf dat dit mij behoorlijk wat rust geeft (al realiseer ik mij ook dat 2 jaar niet heel lang is). Het geeft mij een fijner gevoel dan bijvoorbeeld een nieuwe auto of vakantie. En mocht ik het geld uiteindelijk niet nodig hebben dan heb ik alsnog een mooi bedrag staan natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
Geen ervaring mee, maar je zou ook automatisch kunnen gaan sparen naar een vrij opneembare spaarrekening. Dan zet je niets vast en krijg je momenteel dezelfde, zo niet meer, rente. Een deel zou je in deposito kunnen stoppen als het bedrag groeit.

Wat de rente doet is inderdaad niet te voorspellen. Maar 20 jaar vastzetten is een heel lange tijd en de vraag is hoe groot jouw vangnet moet zijn?

Just my two cents...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Joepiler schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Ik wil een bedrag vastzetten dat voor 2 jaar lang 30% WW aanvult (in mijn geval is dat zo’n €15.000). Mocht ik ontslagen worden, ziek worden of andere ellende dan heb ik 2 jaar de tijd om mijn shit op orde te krijgen. Ik merk zelf dat dit mij behoorlijk wat rust geeft (al realiseer ik mij ook dat 2 jaar niet heel lang is). Het geeft mij een fijner gevoel dan bijvoorbeeld een nieuwe auto of vakantie. En mocht ik het geld uiteindelijk niet nodig hebben dan heb ik alsnog een mooi bedrag staan natuurlijk.
Uh er zijn vrij opneembare rekeningen die boven die 3% zitten. Dus waarom zou je het dan voor 20 jaar vast gaan zetten?

Als je zekerheid wil qua uitkering bij ziekte kan je ook naar een WIA aanvullende verzekering kunnen kijken die is ook fiscaal aftrekbaar. Heb je ook meer aan dan max 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepiler
  • Nu online
Barrycade schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Uh er zijn vrij opneembare rekeningen die boven die 3% zitten. Dus waarom zou je het dan voor 20 jaar vast gaan zetten?

Als je zekerheid wil qua uitkering bij ziekte kan je ook naar een WIA aanvullende verzekering kunnen kijken die is ook fiscaal aftrekbaar. Heb je ook meer aan dan max 2 jaar.
Gaat mij inderdaad om zekerheid. Goede tip!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Barrycade schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:17:
[...]

Nog maar een paar jaar geleden was je spekkoper als je je spaargeld tegen 3% vast had staan ;) Het nadeel van die vrij opneembare rekeningen is dat die rente snel weer omlaag kan gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 12-08-2023 13:22 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:45
Ik denk eraan om het voor 20 jaar vast te zetten tegen 3% rente.
Met een dergelijke lange horizon zou ik liever beleggen. Enorm grote kans dat dat meer dan 3% per jaar gaat opleveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepiler
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Met een dergelijke lange horizon zou ik liever beleggen. Enorm grote kans dat dat meer dan 3% per jaar gaat opleveren.
Beleggen doe ik al. Dit is puur bedoeld als noodfonds dat ik elk moment op kan nemen en zijn waarde niet verliest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:33
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:26:
[...]

Maar die 3% procent is dan wel gegarandeerd. En beleggingen kunnen ook wel gedaald zijn op het moment dat je het geld nodig hebt. Als @Joepiler het bedrag gaat beleggen en moet verzilveren op het moment dat hij werkloos wordt, en op dat moment de beleggingen minder waard zijn (er is een relatie tussen werkeloosheid en dalende koersen) dan heeft hij pech.

Maar ik zou voor deposito's kijken bij andere banken dan de grote drie (vier?) met de kleine rentes. Tenzij de flexibele voorwaarden een groot relevant verschil maken.

[ Voor 18% gewijzigd door W1ck1e op 12-08-2023 13:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Joepiler schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

Beleggen doe ik al. Dit is puur bedoeld als noodfonds dat ik elk moment op kan nemen en zijn waarde niet verliest.
Maar dat is zelfs al lastig te voorspellen.
Die euro van nu gaat een andere waarde hebben over 20 jaar, het is maar echt de vraag of je dit gaat kunnen compenseren met 3% rente op jaarbasis.

Eigenlijk zou beleggen logischer zijn zoals @Pistachenootje al zegt.
Dan neem je meer risico, maar ook naar verwachting een beter rendement en in theorie kan het bescherming bieden tegen (hyper)inflatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
W1ck1e schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:31:
[...]
Maar die 3% procent is dan wel gegarandeerd. En beleggingen kunnen ook wel gedaald zijn op het moment dat je het geld nodig hebt. Als @Joepiler het bedrag gaat beleggen en moet verzilveren op het moment dat hij werkloos wordt, en op dat moment de beleggingen minder waard zijn (er is een relatie tussen werkeloosheid en dalende koersen) dan heeft hij pech.
Hij belegt gelukkig al. Verder rekent Rabobank wel opnamekosten. En die kunnen best oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepiler
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:41:
[...]

Hij belegt gelukkig al. Verder rekent Rabobank wel opnamekosten. En die kunnen best oplopen.
In geval van werkloosheid heb je niet te maken met opnamekosten en is het kosteloos (heb ik begrepen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15:36
Iemand ervaring met Rabo doelsparen? Ik wil graag een bedrag vastzetten en er verder niet meer naar om hoeven kijken.
Doelsparen is het Deposito produkt van Rabobank. Maar er zijn meer banken met langlopende deposito's waarbij voortijdige (en kosteloze) beëindiging mogelijk is. Bijvoorbeeld Centraal Beheer, 20 jaar vast, 3,1% (Per 21-07-2023):
https://www.centraalbeheer.nl/sparen/rentevast-rekening
8.4 Moet u in alle situaties betalen als u voor de einddatum stopt?
Nee. U betaalt niets als 1 van de rekeninghouders na de start van de rekening:

• overlijdt
• werkloos raakt, terwijl dat niet uw schuld is
• arbeidsongeschikt raakt
• in de schuldsanering terechtkomt
• failliet gaat
https://www.centraalbehee...en-rentevast-rekening.pdf (PDF)

[ Voor 31% gewijzigd door U123456 op 12-08-2023 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Joepiler schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:30:
[...]

In dat geval kan het best een goede oplossing zijn. Wat voor verdeling hou je dan aan tussen aandelen en vast renderend?

Als vast renderend product is dat Rabo doelsparen misschien geen gekke oplossing. Bij CKV via Raisin krijg je 3.5% op 10 jaar vast. Ik ken de voorwaarden van voortijdig opzeggen niet.

[ Voor 22% gewijzigd door Pistachenootje op 12-08-2023 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

In dat geval kan het best een goede oplossing zijn. Wat voor verdeling hou je dan aan tussen aandelen en vast renderend?

Als vast renderend product is dat Rabo doelsparen misschien geen gekke oplossing. Bij CKV via Raisin krijg je 3.5% op 10 jaar vast. Ik ken de voorwaarden van voortijdig opzeggen niet.
Dat laatste is sowieso iets om goed op te letten. Ik heb verschillende aanbieders op Raisin gezien waarbij je onder voorwaarden kunt open breken, maar bij allen gold dan dat je 0% rente kreeg. En ook dat lijkt mij niet iets waar @Joepiler naar op zoek is. Dus het gaat niet alleen om "kan worden opgezegd bij situatie X", maar ook om of de tot dan toe opgebouwde rente wordt uitgekeerd. Beetje lullig om pas bij het open breken er achter te komen dat je alleen de originele inleg terug krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Ik ga er van uit dat @Joepiler in loondienst is. In dat geval heb je ook te maken met loonstijging en prijscompensatie. Hierdoor zal je potje ook moeten groeien om de 30% aanvulling te houden.

Beleggen heeft hoger rendement als voordeel, maar op het moment dat je het geld nodig hebt en de koers op zijn laagst staat heb je wel een probleem en kun je ook te weinig hebben.

Een andere oplossing zou kunnen zijn om je kosten omlaag te brengen, waardoor de 30% inkomsten daling niet zo'n grote impact heeft. Denk hierbij aan (extra) aflossen hypotheek, aanschaf zonnepanelen of investeren in isolatie om de vaste lasten te verlagen.
Het is maar hoe je er naar kijkt.

Je kunt ook kijken of je via jouw pensioenfonds verzekerd bent tegen inkomstenderving bij arbeidsongeschiktheid. Is bij mij het geval.
Persoonlijk zou ik sparen prevaleren boven een verzekering afsluiten omdat je de premie altijd kwijt bent als je geen aanspraak hoeft te maken op de verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olifant123
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 28-03 12:20
https://www.rtlnieuws.nl/...uitenland-hoge-spaarrente

Artikel van vandaag. Gister al een bericht op nu.nl. Sparen in het buitenland krijgt steeds meer media aandacht.

In dit artikel valt mij op dat geschreven wordt dat er meerdere Nederlandse spaarbemiddelaars zijn. Ik ken alleen Raisin. Zijn er meer bemiddelaars net als Raisin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjs
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-07 21:07

fjs

PSN: ftltc

Olifant123 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 14:34:
https://www.rtlnieuws.nl/...uitenland-hoge-spaarrente

Artikel van vandaag. Gister al een bericht op nu.nl. Sparen in het buitenland krijgt steeds meer media aandacht.

In dit artikel valt mij op dat geschreven wordt dat er meerdere Nederlandse spaarbemiddelaars zijn. Ik ken alleen Raisin. Zijn er meer bemiddelaars net als Raisin?
Wel goed dat er zoveel aandacht voor is momenteel. Misschien dat de groot banken nu ook iets gaan doen en voor mij Centraal Beheer, die mag ook wel even weer stijgen ;-)

To boldly go where no man has gone before...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
fjs schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 15:01:
[...]

Wel goed dat er zoveel aandacht voor is momenteel. Misschien dat de groot banken nu ook iets gaan doen en voor mij Centraal Beheer, die mag ook wel even weer stijgen ;-)
Juist als iedereen zo denkt gaat er niets veranderen.
Nú overstappen naar de bank met een hoge rente is de oplossing, niet afwachten.

[ Voor 10% gewijzigd door JohanNL op 12-08-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Kan ik ergens in de documenten van raisin eigenlijk mijn rekening nummer bij de deposito bank zien? Dus niet mijn raisin bank nr, maar het account nr wat in mijn naam bij die partner bank is geopend?

In het openingsdocument zie ik enkel een verwijzing naar mijn Raisin IBAN

Kan je als klant van Raisin controleren dat echt een rekening op jouw naam is geopend bij die partnerbank?

Ik had denk ik iets officielere documentatie verwacht dan dit zelf in elkaar geflanste deposito documentje.

[ Voor 28% gewijzigd door Johan Bogle op 12-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:10

sanook

_/-\o_

Joepiler schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 13:46:
[...]

In geval van werkloosheid heb je niet te maken met opnamekosten en is het kosteloos (heb ik begrepen).
Ik zou sowieso even goed kijken naar de voorwaarden en dergelijke, vaak klinkt alles bij aankoop van het product perfect maar als je er in de praktijk gebruik van wilt maken komen er haken en ogen tevoorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Johan Bogle schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 16:33:
Kan ik ergens in de documenten van raisin eigenlijk mijn rekening nummer bij de deposito bank zien? Dus niet mijn raisin bank nr, maar het account nr wat in mijn naam bij die partner bank is geopend?

Kan je als klant van Raisin controleren dat echt een rekening op jouw naam is geopend bij die partnerbank?

Ik had denk ik iets officielere documentatie verwacht dan dit zelf in elkaar geflanste deposito documentje.
Ik denk dat dit afhankelijk is van de bank waar je het deposito hebt afgesloten. Bij mijn deposito van zowel CKV als Banca Progetto heb ik een eigen IBAN nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Officieel heb je daar niets aan. Raisin is de partij waar je contractueel zaken mee doet, en zij zijn het centrale aanspreekpunt. Achter de schermen opent Raisin een rekening bij de partnerbank waar jij slechts de begunstigde van bent (dat is voldoende voor zowel de belastingdienst als voor het DGS). Je hebt verder geen directe relatie met de partnerbank.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2023 18:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Johan Bogle Voor ieder deposito krijg je van Raisin na het daadwerkelijk starten van de deposito een bevestigings document. Sommige banken, vnl. Italiaanse is mijn ervaring, zullen hier een IBAN van de deposito vermelden. Maar er zijn ook banken die geen IBAN vermelden.

Is m.i. ook geen probleem. Deze banken hebben ook jouw persoonsgegevens gekregen van Raisin. Als Raisin failiet zou gaan, dan kunnen deze banken altijd met jou direct over jou deposito's communiceren.

Persoonlijk sla ik deze bevestigings documenten altijd lokaal op.

//edit: zie dat het jaarlijkse fiscaaloverzicht wel de IBAN van ieder deposito vermeldt.

[ Voor 7% gewijzigd door pdukers op 12-08-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Zr40 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 17:57:
[...]

Officieel heb je daar niets aan. Raisin is de partij waar je contractueel zaken mee doet, en zij zijn het centrale aanspreekpunt. Achter de schermen opent Raisin een rekening bij de partnerbank waar jij slechts de begunstigde van bent (dat is voldoende voor zowel de belastingdienst als voor het DGS). Je hebt verder geen directe relatie met de partnerbank.
Indien ze echter die rekening nooit openen op mijn naam om frauduleuze redenen is het balen. Jammer dat je geen officiele documentatie krijgt van de partnerbank ter bevestiging dat daar een rekening op mijn naam loopt met dat saldo erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
@Johan Bogle Als Raisin fraudeert met de rekening, dan is het voor hen ook geen probleem om met de IBAN te rommelen. Hoe ga je nl. de IBAN controleren dat deze op jouw naam staat voor het juiste bedrag als partnerbank niet direct met jou wil communiceren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Kan ik ergens in de documenten van raisin eigenlijk mijn rekening nummer bij de deposito bank zien?
Het unieke deposito ID nummer kun je wel zien in de app door op details te klikken bij de des betreffende deposito. Ik heb bij mijn 3 deposito's geen IBAN kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 21:35
pdukers schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 18:22:
@Johan Bogle Als Raisin fraudeert met de rekening, dan is het voor hen ook geen probleem om met de IBAN te rommelen. Hoe ga je nl. de IBAN controleren dat deze op jouw naam staat voor het juiste bedrag als partnerbank niet direct met jou wil communiceren?
Lijkt mij deels mogelijk via https://www.iban-rechner.de/

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Dat lijkt zich te beperken tot het controleren of het wel of niet een valide IBAN nummer is. Dat is voor deze "fraude check" nutteloos.

M.i. kun je niet anders dan Raisin, de partnerbank en in enige mate de toezichthouders vertrouwen op het volgens de regels werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Yep. Vertrouwen hoort er nu eenmaal bij.

Mag ook aannemen dat de Bafin na het Wirecard debacle wel wat korter op de bal zit qua toezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kan het inderdaad niet verifiëren, maar afgezien daarvan heb ik persoonlijk geen reden om te twijfelen aan dat de betreffende banken daadwerkelijk mijn geld hebben ontvangen op een rekening of deposito waarvan ik de begunstigde ben.

Je zou het ook zo kunnen zien. Als Raisin hierin fraudeert, helemaal geen overeenkomst heeft met de partnerbanken en het geld in eigen zak steekt, dan kunnen ze binnen de kortste keren een zaak van alle partnerbanken verwachten voor misbruik van hun namen.

[ Voor 38% gewijzigd door Zr40 op 12-08-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Ik heb tot op heden al een aantal beëindigde deposito's via Raisin waarbij ik mijn geld netjes terug heb gekregen met de overeengekomen rente.

Ook zijn er inmiddels een aantal verlengd.

Ik heb geen reden Raisin hierin te wantrouwen.

Bankieren is (ook bij de Nederlandse grootbanken) zowieso een kwestie van vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Mijn deposito's bij de LPB hebben wel een uniek nummer maar zeker geen IBAN die hangen allemaal achter mijn spaarrekening die dus wel een IBAN heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-07 22:21
Barrycade schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:34:
Mijn deposito's bij de LPB hebben wel een uniek nummer maar zeker geen IBAN die hangen allemaal achter mijn spaarrekening die dus wel een IBAN heeft.
Zelfde als bij centraal beheer, apart rekeningnummer (geen Iban)bij deposito met gekoppelde tegenrekening.
Raisin heeft een deposito id met gekoppelde tegenrekening.

Lijkt allemaal op een zelfde werkwijze wat ik wel vertrouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Voor de recente aanvragers bij Raisin, bij mij zijn ze al 4 dagen zoet om het adresbewijs te controleren, anderen dezelfde ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:08

Alles wat jouw huisbank voor jou maakt is een "in elkaar geflanst documentje". Die bank heeft het totaal aan geld dat ze elke maand of al die geflanste bankafschriften bij elkaar zetten niet eens in huis.

KNAB spaarrekeningen hebben ook geen eigen IBAN. Zolang je er vanuit een andere bank niets heen kan storten hoeft dat ook niet. Zolang je maar een unieke code hebt waaraan je kunt refereren binnen de bankomgeving zit je goed. Bij Raisin zijn dat die OMA en FDA codes die je in de details terug kunt vinden (docs en app)..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Anoniem: 1943460 schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 16:16:
[...]

Heb je reeds 2 dagen gewacht? Mijn vriendin heeft btw hetzelfde probleem maar na een week wachten werkt het nog steeds niet. Zij is er klaar mee en is weer terug bij haar grootbank (want teveel moeite voor de hoeveelheid rente die ze eventueel zou ontvangen).
2 dagen wachten heeft gewerkt. 0 Euro heb ik zo te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:44
Scuderia110 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:38:
Voor de recente aanvragers bij Raisin, bij mij zijn ze al 4 dagen zoet om het adresbewijs te controleren, anderen dezelfde ervaring?
De aanvraag voor een Renault spaarrekening duurde ook lang. Gelijktijdig met de Nordax rekening aangevraagd, die was in 2 dagen rond. Renault duurde 8 dagen langer. Uiteindelijk gebeld en was het de volgende dag wel voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Catanan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

De aanvraag voor een Renault spaarrekening duurde ook lang. Gelijktijdig met de Nordax rekening aangevraagd, die was in 2 dagen rond. Renault duurde 8 dagen langer. Uiteindelijk gebeld en was het de volgende dag wel voor elkaar.
Dat is een ander geval, bij je aanmelding van Raisin moet je een video verificatie doen en daarnaast een adres bevestiging uploaden, kan een rekening afschrift zijn, nota van energie bedrijf of brief van de overheid. (Gedoe trouwens, want mag maar 3 maanden oud zijn, en ik krijg bijna geen brieven, dus moest een rekening afschrift printen om iets te hebben)

Dat duurt het langst, men zegt 2-3 werkdagen, maar denk door alle media aandacht voor Raisin dat de afdeling acceptatie nieuwe klanten het best druk heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Laatst online: 09:38

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Dat is een ander geval, bij je aanmelding van Raisin moet je een video verificatie doen en daarnaast een adres bevestiging uploaden, kan een rekening afschrift zijn, nota van energie bedrijf of brief van de overheid. (Gedoe trouwens, want mag maar 3 maanden oud zijn, en ik krijg bijna geen brieven, dus moest een rekening afschrift printen om iets te hebben)

Dat duurt het langst, men zegt 2-3 werkdagen, maar denk door alle media aandacht voor Raisin dat de afdeling acceptatie nieuwe klanten het best druk heeft.
Per bank heeft Raisin een overzicht gemaakt om simpel bij je bank een adresbewijs te genereren:

https://klantenservice.ra...nl/articles/5495520351122

Printen is niet nodig dus minimaal ‘gedoe’.

www.google.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:02:
[...]

Renault vs Nordax duurt wel degelijk langer. Of in ieder geval, ik moest voor Renault opnieuw een adresbewijs uploaden, dat zal dus ook weer door Raisin gecontroleerd moeten worden. Dit dus bovenop het adresbewijs + videoidentificatie die je moet doen voordat je Raisin klant bent. En nadat ik Raisin klant ben geworden / "geaccepteerd" heb ik meteen Renault aangevraagd, dus op tijd van een paar dagen twee keer een adresbewijs kunnen opsturen.

Bij Nordax speelt dat niet. Dat is gewoon paar keer klikken op de website / in de app en klaar. En idem dito voor Banca Progetto, ook daar zijn geen extra documenten nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MisteRMeesteR schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Per bank heeft Raisin een overzicht gemaakt om simpel bij je bank een adresbewijs te genereren:

Nou ik ga dus niet een heel rekening overzicht in PDF vorm naar Raisin sturen, dus ik heb m wel geprint met wat zaken zwart gemaakt die echt niet nodig zijn voor bevestiging van mijn adres en daar een fototje van gemaakt.

Als het dus steeds opnieuw moet bij verschillende aanbieders klopt hun informatie niet voor het aanmelden, daar wordt gemeld dat het nodig is om dit niet steeds voor de verschillende partner banken te moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Nou ik ga dus niet een heel rekening overzicht in PDF vorm naar Raisin sturen, dus ik heb m wel geprint met wat zaken zwart gemaakt die echt niet nodig zijn voor bevestiging van mijn adres en daar een fototje van gemaakt.
Je weet dat er op vele toetsenborden een knop zit met de opdruk "Prt Scr" aka "Print screen"? Als je de PDF opent, daar op drukt, en dan in bv paint plakt kun je zo een selectie (bv het adres :p) maken en uitsnijden en vervolgens opslaan. Dan ben je ook klaar, hoef je ook niet nog wat papier ervoor te gebruiken.

* RobertMe heeft toen een afschrift van Rabo beleggersrekening gebruik "X bijgeschreven, X afgeschreven". Zal niet perse verrassend zijn dat mensen die in het buitenland willen sparen ook beleggen. En enige wat er dus op staat is mijn eigen (spaar)rekening en ik meen de aangekochte fondsen. Niet echt privacy gevoelig dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:12:
[...]

Als het dus steeds opnieuw moet bij verschillende aanbieders klopt hun informatie niet voor het aanmelden, daar wordt gemeld dat het nodig is om dit niet steeds voor de verschillende partner banken te moeten doen.
je kan ook spelen met de datum, dan kies je een dag uit waar je geen of nauwelijks transacties hebt gehad. Enige wat ze ongeveer dan zien is adres en saldo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Oh zag net toevallig dat je je via de bekende cashback websites ook €40 kan krijgen voor nieuwe Raisin rekeningen, maar dit zal denk ik vast niet te combineren zijn met de referral van €50 ;p?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 20:59
Gisteren een account aangemaakt bij Yapi Kredi. Ook de app geïnstalleerd.
Zie ik dat app grotendeels Nederlands is, maar dat bepaalde knoppen en teksten in het Turks staan beschreven. Vrij knullig en helpt niet in het vertrouwen. Denk dat ik maar een andere ga zoeken ;w

If it does not kill u, it makes u stronger

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

RobertMe schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Je weet dat er op vele toetsenborden een knop zit met de opdruk "Prt Scr" aka "Print screen"? Als je de PDF opent, daar op drukt, en dan in bv paint plakt kun je zo een selectie (bv het adres :p) maken en uitsnijden en vervolgens opslaan. Dan ben je ook klaar, hoef je ook niet nog wat papier ervoor te gebruiken.

* RobertMe heeft toen een afschrift van Rabo beleggersrekening gebruik "X bijgeschreven, X afgeschreven". Zal niet perse verrassend zijn dat mensen die in het buitenland willen sparen ook beleggen. En enige wat er dus op staat is mijn eigen (spaar)rekening en ik meen de aangekochte fondsen. Niet echt privacy gevoelig dus.
Ik doe meestal Windows, shift S voor de snippet tool.

Maar ik doe mijn PC meestal alleen aan voor een potje Battlefield, maar laatste tijd best bezig geweest met nieuwe rekeningen openen ( ik zie nu al op tegen mijn belasting aangifte :X we hadden er vrij veel in ons gezin van 4, ben benieuwd hoeveel we er volgend jaar hebben en of ze allemaal automatisch in de aangifte verschijnen), maar doe het meeste op de telefoon en ja daar kan een printscreen ook, maar denk dat die niet door de ballotage komt.

Het viel me gewoon op, vergeleken bij ASN, LPB, Bunq en Revolut kon ik het allemaal af met of de app zonder met iets als een pdf of printscreen van een energienota (Greenchoice heeft geen logo op hun nota's kwam ik achter) of soortgelijks. Maar ach, moeten we maar over hebben voor de rente ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Redbull4u schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:53:
Zie ik dat app grotendeels Nederlands is, maar dat bepaalde knoppen en teksten in het Turks staan beschreven. Vrij knullig en helpt niet in het vertrouwen. Denk dat ik maar een andere ga zoeken ;w
Omdat het ook een Turkse bank is, net als je bij Openbank ook van dit soort taferelen ziet.
Puur voor sparen zou ik mij daardoor niet laten weerhouden, maar oké...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:49

de Peer

under peer review

Barrycade schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:55:
[...]

Ik doe meestal Windows, shift S voor de snippet tool.

Maar ik doe mijn PC meestal alleen aan voor een potje Battlefield, maar laatste tijd best bezig geweest met nieuwe rekeningen openen ( ik zie nu al op tegen mijn belasting aangifte :X we hadden er vrij veel in ons gezin van 4, ben benieuwd hoeveel we er volgend jaar hebben en of ze allemaal automatisch in de aangifte verschijnen), maar doe het meeste op de telefoon en ja daar kan een printscreen ook, maar denk dat die niet door de ballotage komt.

Het viel me gewoon op, vergeleken bij ASN, LPB, Bunq en Revolut kon ik het allemaal af met of de app zonder met iets als een pdf of printscreen van een energienota (Greenchoice heeft geen logo op hun nota's kwam ik achter) of soortgelijks. Maar ach, moeten we maar over hebben voor de rente ;)
Ik zat op 68 IBANs bij mijn laatste aangifte. Erg lange lijst. Ik heb nu besloten dat ik dat terug wil brengen tot Max 20. Meer overzicht en kleinere kans dat ik iets vergeet of fouten ga maken bij de aangifte.

Ik moest ooit ook een keer al mijn rekeningen opgeven voor een veiligheidsonderzoek omdat mijn partner bij een opsporingsdienst ging werken. Geen pretje als het dan niet op het formulier past en je 3 A4 vol met ibans moet overdrsgen. Komt lekker verdacht over :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 13:45

The_Duke

ho gek!

Scuderia110 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:38:
Same here. Ik ben ook al 4 werkdagen aan het wachten, vreemd want de ID check via video was binnen 2 minuten geregeld. Ik wacht het nog heel even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
de Peer schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:19:
[...]

Ik zat op 68 IBANs bij mijn laatste aangifte. Erg lange lijst. Ik heb nu besloten dat ik dat terug wil brengen tot Max 20. Meer overzicht en kleinere kans dat ik iets vergeet of fouten ga maken bij de aangifte.

Ik moest ooit ook een keer al mijn rekeningen opgeven voor een veiligheidsonderzoek omdat mijn partner bij een overheidsdienst ging werken. Geen pretje als het dan niet op het formulier past en je 3 A4 vol met ibans moet overdrsgen. Komt lekker verdacht over :/
Zelfs 20 zijn veel, héél veel, zeker als je bedenkt dat de meeste mensen maar één rekening hebben.
Ik zou gewoon alles sluiten wat je niet gebruikt.
Zoals je zelf ook al opmerkte maak je jezelf mogelijk verdacht hiermee, de associatie met fraude en ander gesjoemel is snel gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door JohanNL op 13-08-2023 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
[...]
Ik zat op 68 IBANs bij mijn laatste aangifte.
Ik ook maar daar van waren er zo'n 60 verkeerde van Openbank. Jij ook?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
[...]

Ik moest ooit ook een keer al mijn rekeningen opgeven voor een veiligheidsonderzoek omdat mijn partner bij een opsporingsdienst ging werken. Geen pretje als het dan niet op het formulier past en je 3 A4 vol met ibans moet overdrsgen. Komt lekker verdacht over :/
staat er op 68 IBANS ook echt geld op? Als niks op staat, hoef je volgens mij niet op te geven (weet ik niet zeker). Meeste rekeningen worden ook al automatisch ingevuld.

Hoe zit dat eigenlijk met de rekeningen via Raisins? Zie je gewoon 1 Raisin DE IBAN en saldo? Of moet je elke Deposito apart opgeven? Zo te zien hebben de rekeningen namelijk geen eigen IBAN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Denk dat ik maar een andere ga zoeken ;w
Wat alternatieven:
Advanzia 3.66%
Consors 3.5%
Bigbank 2.7%
Raisin/Nordax 2.66% *knip*
Garanti 2.5% (hoogste met NL DGS)

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 13-08-2023 22:34 . Reden: Ook hinten naar is niet de bedoeling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Pistachenootje schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:36:
[...]

Ik ook maar daar van waren er zo'n 60 verkeerde van Openbank. Jij ook?
Een stuk of 10-12 van open bank bij mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

xileS schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

staat er op 68 IBANS ook echt geld op? Als niks op staat, hoef je volgens mij niet op te geven (weet ik niet zeker). Meeste rekeningen worden ook al automatisch ingevuld.
Nee er staat maar geld op een stuk of 20.
Ze komen vaak idd automatisch in het overzicht.
en ik deel de info natuurlijk liever wel dan niet

Opzeggen van rekeningen is soms een heel karwei. Vooral als het schriftelijk moet

[ Voor 8% gewijzigd door de Peer op 13-08-2023 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
xileS schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:32:
[...]

2 dagen wachten heeft gewerkt. 0 Euro heb ik zo te zien.
zijn dat 2 werkdagen geweest of tellen weekenddagen ook als dagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pastafan
We hebben het hier veel over banken en rente percentages...,

Is er voor de banken en financiele partijen waarover gesproken wordt ook bekend HOE/WAARIN zij beleggen, om ons zo die rente te kunnen uitbetalen?

Is bekend/ te achterhalen waar bijv. Renault in belegd/ in investeert om hoge rente aan de spaarders uit te betalen? Zelfde geldt voor Advanzia, Openbank, Rabo, etc...

En, een vervolgvraag, zou je nog steeds bij die bank blijven als je weet dat deze bank belegt in bedrijven met lak aan duurzaamheid, mensenrechten (kinderarbeid), of belegd in andere "louche" zaken? Bekommer je je erom of zal je het een biet wezen als je maar die hoge/hoogste rente kan pakken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:27
xileS schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:37:
Oh zag net toevallig dat je je via de bekende cashback websites ook €40 kan krijgen voor nieuwe Raisin rekeningen, maar dit zal denk ik vast niet te combineren zijn met de referral van €50 ;p?
Dat lijkt me sterk *knip*

[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 13-08-2023 22:35 . Reden: Stop met hinten ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Catanan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:44
MisteRMeesteR schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:10:
[...]

Deze uitleg had ik ook gebruikt. Voor de aanvraag Renault spaarrekening van de ING rekening een periode van 1 dag gekozen en die gebruikt.
Voor de aanvraag van de Raisin rekening de uitnodiging van de belastingdienst om aangifte te doen gebruikt.
Voor de Younited en LHV deposito's werd niet om een nieuw adresbewijs gevraagd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

pastafan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:08:
We hebben het hier veel over banken en rente percentages...,

Is er voor de banken en financiele partijen waarover gesproken wordt ook bekend HOE/WAARIN zij beleggen, om ons zo die rente te kunnen uitbetalen?

Is bekend/ te achterhalen waar bijv. Renault in belegd/ in investeert om hoge rente aan de spaarders uit te betalen? Zelfde geldt voor Advanzia, Openbank, Rabo, etc...

En, een vervolgvraag, zou je nog steeds bij die bank blijven als je weet dat deze bank belegt in bedrijven met lak aan duurzaamheid, mensenrechten (kinderarbeid), of belegd in andere "louche" zaken? Bekommer je je erom of zal je het een biet wezen als je maar die hoge/hoogste rente kan pakken?
Ja, je kan dit terugvinden in hun jaarverslagen.

In het algemeen geldt dat een bank een deel van het spaargeld liquide (=cash bij de ECB) moet aanhouden en vaak ook in veilige obligaties (primair staatsobligaties, zoals die van de Nederlandse overheid).

Een groot deel wordt geparkeerd bij de ECB, waar banken sowieso al 3,75% rente ontvangen.

Een bank zal, bijvoorbeeld, niet zomaar aandelen Shell kopen. Dat is echt veel te riskant voor iets als spaargeld en mogen ze ook niet doen.

Overigens zou dat moreel ook geen probleem zijn. Het kopen van aandelen op de vrije markt staat niet gelijk aan investeren in een bedrijf. Stel ze zouden voor een miljoen euro aan Shell aandelen aankopen, dan is er nog steeds geen euro geïnvesteerd in Shell zelf. Het is niet zo alsof Shell dan plots een miljoen euro heeft waarmee een olieplatform o.i.d. kan worden gebouwd.

EDIT: leuk feitje, bij Bunq kan je zelf kiezen wat er met je geld gebeurt. ECB en staatsobligaties zijn verplicht.

[ Voor 3% gewijzigd door Uniciteit op 13-08-2023 19:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
pastafan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:08:

Eigenlijk zou je daarvoor de jaarverslagen moeten lezen maar het lijkt me voor de hand liggen dat Renault (en VWFS, LPB) een aanzienlijk gedeelte zullen gebruiken voor de financiering van auto's die geleased worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Pistachenootje schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 19:57:
[...]

Eigenlijk zou je daarvoor de jaarverslagen moeten lezen maar het lijkt me voor de hand liggen dat Renault (en VWFS, LPB) een aanzienlijk gedeelte zullen gebruiken voor de financiering van auto's die geleased worden.
Die EV’s waar kinderen in Afrika in Kobaltmijnen voor lopen te zwoegen?

Nee tuurlijk wordt niet dat niet vermeld, onder het mom van duurzaam of groene energie kan klaarblijkelijk veel meer.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:15

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Een reminder over referrals:

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling

Dit lijkt voor sommige mensen erg lastig en dus deze reminder. We zullen dat dus ook weer strenger handhaven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuf.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-07 17:20
The_Duke schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Same here. Ik ben ook al 4 werkdagen aan het wachten, vreemd want de ID check via video was binnen 2 minuten geregeld. Ik wacht het nog heel even af.
Zelfde hier. Dinsdag 8 augustus de ID check snel doorlopen en alles geüpload, maar nog niets gehoord. Nog heel even afwachten ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15:33
Ik ben al langer klant, en zeer tevreden. Maar ik zie nu ook dat er op de website wat meer Turks staat dan in het verleden. Ik zal eens kijken of ik er last van heb wanneer ik iets wil doen. Dan maar even bellen. Dat heb ik graag over voor de hogere rente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
The_Duke schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Dat is helemaal niet vreemd. De id check wordt uitgevoerd door een externe partij die ook alleen de id check doet en dit terugkoppelt naar Raisin. Bij Raisin moeten ze vervolgens deze gegevens verwerken, het adresbewijs controleren, controleren of je niet op een zwarte lijst staat, etc.

Dat zijn allemaal verplichte zaken die ook bij andere banken spelen en een paar dagen moeten wachten is AFAIK normaal (duurde bij OpenBank ook een paar dagen, en bij LeasePlan Bank ook). En banken waar je wel per direct toegang krijgt zullen nog steeds dit soort zaken doen, alleen zullen zij er dan voor kiezen om bij het weigeren van klanten dit achteraf te doen door de boel op te heffen.
Toen ik online mijn autoverzekering over schreef stond ook zoiets in de kleine lettertjes. Dat de verzekeraar nog altijd de "goedkeuring" kon intrekken / terugdraaien na handmatige controle. Ondanks dat de aanvraag in principe per direct akkoord is en je verzekerd bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
pastafan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:58:
[...]

zijn dat 2 werkdagen geweest of tellen weekenddagen ook als dagen?
2 dagen, want donderdag had ik de mail ontvangen en zaterdag kon ik registreren en inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zonet maar alvast 1 euro als test overgemaakt naar de iban nummer wat in de mail staat (Advanzia). En met mijn klantnummer in de omschrijving, want dat staat als instructie in de mail. Alleen moet ik nou bij elke overboeking mijn klantnummer invullen? Ik lijk dit namelijk niet standaard in te kunnen stellen bij ING (vanuit de app).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Duke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 13:45

The_Duke

ho gek!

RobertMe schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:26:
[...]

Dat is helemaal niet vreemd. De id check wordt uitgevoerd door een externe partij die ook alleen de id check doet en dit terugkoppelt naar Raisin. Bij Raisin moeten ze vervolgens deze gegevens verwerken, het adresbewijs controleren, controleren of je niet op een zwarte lijst staat, etc.
...
klinkt aannemelijk maar dan moeten ze hier duidelijker over zijn, de enige informatie die ik nu heb is dat mijn account status op 90% staat en ze 3 werkdagen nodig hebben om het adres document te reviewen. Ik wacht het nog even af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 12:12:
Zonet maar alvast 1 euro als test overgemaakt naar de iban nummer wat in de mail staat (Advanzia). En met mijn klantnummer in de omschrijving, want dat staat als instructie in de mail. Alleen moet ik nou bij elke overboeking mijn klantnummer invullen? Ik lijk dit namelijk niet standaard in te kunnen stellen bij ING (vanuit de app).
Je kunt een overboeking doen zonder omschrijving (overigens is klantnummer het laatste gedeelte van iban-nummer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
xileS schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:38:
[...]
Hoe zit dat eigenlijk met de rekeningen via Raisins? Zie je gewoon 1 Raisin DE IBAN en saldo? Of moet je elke Deposito apart opgeven? Zo te zien hebben de rekeningen namelijk geen eigen IBAN.
Van Raisin krijg je één jaaroverzicht met daarop idd je Raisin IBAN en een referentie voor elke spaar-product. Dus heb je een RCI vrij opneembare rekening en 4 depositos dan heb je (tot) 6 rekeningen om in te vullen.

Er staan bij deposito's wel IBAN's vermeld. Als je meerdere deposito's bij één bank heb dan staan die allemaal op één IBAN, met een referentie naar het contractnummer per deposito.. Dus dan kun je iets minder regels totaal hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
dwdd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Je kunt een overboeking doen zonder omschrijving (overigens is klantnummer het laatste gedeelte van iban-nummer)
verrek, dat valt mij nu pas op :o . Ik dacht even dat het een algemeen iban nummer was en daarom je klantnummer in de omschrijving moest. Zoiets had ik lang geleden geloof ik bij AT bank gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:19:
[...]

Van Raisin krijg je één jaaroverzicht met daarop idd je Raisin IBAN en een referentie voor elke spaar-product. Dus heb je een RCI vrij opneembare rekening en 4 depositos dan heb je (tot) 6 rekeningen om in te vullen.

Er staan bij deposito's wel IBAN's vermeld. Als je meerdere deposito's bij één bank heb dan staan die allemaal op één IBAN, met een referentie naar het contractnummer per deposito.. Dus dan kun je iets minder regels totaal hebben.
Heb je ook ervaring mee of dit automatisch ingevuld wordt bij de belastingaangifte bij de vooraf ingevulde gegevens?

zo niet, dan lijkt het mij voldoende om alleen je Raisin IBAN op te geven en de totaalsaldo van 1 januari? Of eventueel idd alle bankenrekeningen apart opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:24:
[...]

Heb je ook ervaring mee of dit automatisch ingevuld wordt bij de belastingaangifte bij de vooraf ingevulde gegevens?

zo niet, dan lijkt het mij voldoende om alleen je Raisin IBAN op te geven en de totaalsaldo van 1 januari? Of eventueel idd alle bankenrekeningen apart opgeven.
De producten waren allemaal los opgenomen en dat wil je ook. Sommige deposito's lopen nog (waarde als onderdeel van je vermogen) maar heb je (nog) geen rente over gehad. Anderen zijn afgelopen (waarde is dan 0) maar heb je wel al rente over ontvangen. Afhankeliijk van het land kun je dan eventueel nog een werken aan/met de bronbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:24:
[...]
Bij de vooraf ingevulde gegevens staat bij mij een IBAN van CKV en van Raisin. Er staan echter geen bedragen. Dit geldt overigens voor alle banken en beleggingen in het buitenland, ook bijv. OpenBank en IB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:00:
[...]

Bij de vooraf ingevulde gegevens staat bij mij een IBAN van CKV en van Raisin. Er staan echter geen bedragen. Dit geldt overigens voor alle banken en beleggingen in het buitenland, ook bijv. OpenBank en IB.
En bij de IBAN van Raisin is het saldo neem ik aan 0, aangezien daar geen rente op komt. Ik ga het wel zien bij de aangifte IB 2024 (2023 volgens mij nog niet, aangezien ik 1 januari nog geen Raisin had). Zolang er wel een jaaroverzicht te downloaden is, dan komt dat vast goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:33:
[...]
En bij de IBAN van Raisin is het saldo neem ik aan 0
Was niks ingevuld. Bij geen enkele buitenlandse bank of belegging was bij mij een saldo ingevuld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13:12
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:33:
[...]

En bij de IBAN van Raisin is het saldo neem ik aan 0, aangezien daar geen rente op komt.
Of er wel of geen rente op komt is niet relevant. Het is alleen van belang of er een saldo op die rekening staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
dwdd schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 13:15:
[...]

Goed opgemerkt. Was mij ook niet opgevallen!! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
Ik heb donderdag een bedrag naar Raisin overgemaakt nadat ik eerder in de week een deposito bij Banca Progetto had aangevraagd.
Dit bedrag stond vrijdag op de Raisin rekening en vandaag was het reeds doorgeschoven naar Progetto en werd het deposito actief.
Doorlooptijd is in feite 2 werkdagen: eigen bank ==>Raisin==>Progetto.

Ik vind dit prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 15:42:
[...]

Of er wel of geen rente op komt is niet relevant. Het is alleen van belang of er een saldo op die rekening staat.
Klopt, dat was ook niet mijn punt. Ik bedoelde meer, aangezien we hier in het spaartopic zitten. Zullen weinig mensen hier saldo op de Raisin hoofdrekening laten staan (vanwege geen rente), dus dat was een aanname van mij dat saldo 0 was (tenzij rente op de hoofdrekening wordt uitgekeerd).

Voor de IB aangifte willen ze gewoon de saldo weten van 1 januari.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09-07 13:51
'ECB zal renteverhoging in september toch doorzetten'
Joost van Kuppeveld

https://fd.nl/financiele-...september-toch-doorzetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 21:35
Mooi

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
In het kort
  • ECB-watchers verwachten dat de rente in september zal worden verhoogd naar 4,00%.
  • Vorige maand hintte ECB-president Christine Lagarde nog op een pauze in de rentecyclus.
  • De hoger dan verwachte kerninflatie én angst voor hogere energieprijzen zijn mogelijke redenen voor een verdere renteverhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pastafan
xileS schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:41:
[...]

2 dagen, want donderdag had ik de mail ontvangen en zaterdag kon ik registreren en inloggen.
Hmm.. blijkbaar gaat er bij mij iets mis, en lijkt mijn account te hangen. Steeds als ik probeer te registreren krijg ik de melding: "Anmeldedaten unbekannt oder fehlerhaft. (101)
Nach 5-maliger Falscheingabe des Geburtsdatums bzw. des Telefonbanking-Passworts wird der Zugang für 3 Stunden gesperrt."

krijg ik dus al dagen, die 3 uur slaat dus nergens op.

Inloggen / wachtwoord herstel werkt ook niet, andere foutmeldingen.

En helpdesk vandaag telefonisch ook al onbereikbaar.., :( :(

[ Voor 44% gewijzigd door pastafan op 14-08-2023 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:35
Ik heb sinds een tijdje mijn deposito bij Bunq staan, zoals wel meer mensen hier vanwege de leuke rente en deposito garantiestelsel.

Nu is het zo dat dit garantiestelsel niet op gaat voor een bank die zich niet aan de regels houdt, wat best tricky kan zijn voor een bank waar 1 persoon 90% eigenaar van is.
Zie ook onderstaand artikel.

Hoe denken jullie daarover?
En is dat bij een OpenBank bijv anders?

https://www.debelegger.nl...jouw-spaargeld-wel-veilig

Of https://www.rtlnieuws.nl/...C%20blijft%20een%20geheim.

Beide van april

[ Voor 14% gewijzigd door pentaw1nz op 14-08-2023 20:22 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1 ... 122 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling