RobertMe schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:39:
[...]
Waarbij je zelf hopelijk een alert hebt als een groter bedrag wordt bijgeschreven. En daarnaast kunnen ze een echt groot bedrag (4k+ meen ik dus) helemaal niet zomaar afschrijven.
En die aanvaller moet dan natuurlijk al toegang tot beide banken hebben. Waarbij bv Rabo nog steeds voor grote / onbekende overboekingen de Scanner vereist. Dus al steelt iemand mijn telefoon en heeft die toegang tot zowel een spaarbank en Rabo. Dan nog heeft die ook mijn bankpas + pincode nodig om het bij Rabo weg te boeken.
Ja oke, maar een ene Bunq heeft natuurlijk ook wel maatregelen genomen om fraude te voorkomen.
Kans is toch zeer aanwezig dat als er vanaf je spaarrekening bij Bunq een hoog bedrag wordt overmaakt naar een totaal onbekende, dat deze wordt tegengehouden.
Als gebruiker moet je er gewoon voor zorgen dat je je inloggegevens geheim houdt en geen codes verstrekt aan wildvreemden.
Als je niet aan deze richtlijnen voldoet, of nog erger; je laat onbevoegden (onbewust) toe tot jouw apparaten, dan is zo'n vaste tegenrekening ook zo goed als zinloos.
Dat is waar ik naar suggereerde.
Daarnaast zijn er nog wel wat meer manieren om aan jouw zuurverdiende spaarcenten te komen, zoals het vervalsen van een verklaring van erfrecht.
In vrijwel alle gevallen is het dan ook niet de authenticatie zelf die de zwakste schakel is, maar juist de eindgebruiker die zijn gegevens laat rondslingeren, dáár ligt het probleem én de oplossing.