Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 118 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.203 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Aan de Advanzia-ers hier: wordt de rente altijd de 1e (werk)dag van de maand bijgeschreven? En waar kan je dat eigenlijk zien :p? Ben sinds halverwege juli klant, maar ik zie nergens iets wat lijkt op een rentebijschrijving..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
Gewoon in je account kijken, saldo vergelijken met gisteren en vandaag ;-) Het statement
komt deze week in je mail.
Tommert38 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:31:
Aan de Advanzia-ers hier: wordt de rente altijd de 1e (werk)dag van de maand bijgeschreven? En waar kan je dat eigenlijk zien :p? Ben sinds halverwege juli klant, maar ik zie nergens iets wat lijkt op een rentebijschrijving..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
@Crazy1977 Dus als je het saldo van gisteren niet weet, zul je moeten wachten tot het statement?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
Jaa als je het saldo niet wist en geen printscreentje van het saldo heb gemaakt dan moet je
even een paar dagen nog wachten ja helaas.
Tommert38 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:48:
@Crazy1977 Dus als je het saldo van gisteren niet weet, zul je moeten wachten tot het statement?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Cheeky schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 21:03:
[...]

[...]

Vind dit wel wat makkelijk wegzetten van een nieuwe bank. Bij de regelmatige Bunq updates zie je dat ze een van de weinige banken zijn die nog een btje probeert te innoveren, zowel in features als beveiliging. https://nl.bunq.com/bu23 (bijv. groepsuitgaves, pasbeveiliging, hogere rente op USD, GBP).

Jammer dat ze geen vaste tegenrekening invoeren, maar je kunt moeilijk zeggen dat ze niet luisteren naar klanten, terwijl ze een feedback forum hebben en regelmatig features toevoegen. Misschien niet alles wat iedereen wil, maar zo gaat het altijd.

Wat betreft 2FA verschilt het niet veel met ABN trouwens. Daar log je ook gewoon in met pin en kun je zo 10k van spaar naar tegenrekening overmaken. Dan blijft alleen nog de eventuele daglimiet over voordat je uiteindelijk je jaren '90 e.dentifier er bij mag zoeken (als je niet onderweg bent, want dan ligtie iig thuis ;)).
Ik was eerst ook enthousiast over de Bunq spaarrekening maar heb daarna gelijk opgezegd want ik had geen vertrouwen in de beveiliging. Ook de app vond ik niet fijn. Banken draaien toch om vertrouwen.

Toen ik het feedback forum las viel op dat iedere kritische opmerking met een blij marketingverhaal werd geantwoord en werd geframed zonder iets te doen met het commentaar. Zoals bijvoorbeeld het verzoek om een vaste tegenrekening waar veel om werd gevraagd. Of de totaal onoverzichtelijke app. Luisteren ho maar. Past precies bij dat verhaal over die oprichter.

Er zijn wel veel meer banken / Fin tech die volop innoveren. Neem bijvoorbeeld Revolut en N26.
N26 vinden wij erg goed en alles gratis. iDeal, Maestro kaart, debetcard MasterCard, instant payment en een heel gebruiksvriendelijke app. Zo kan het ook. Alleen helaas (nog) geen rente, anders zou het voor ook de perfecte spaarbank zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Corrigan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Ik was eerst ook enthousiast over de Bunq spaarrekening maar heb daarna gelijk opgezegd want ik had geen vertrouwen in de beveiliging. Ook de app vond ik niet fijn. Banken draaien toch om vertrouwen.

Toen ik het feedback forum las viel op dat iedere kritische opmerking met een blij marketingverhaal werd geantwoord en werd geframed zonder iets te doen met het commentaar. Zoals bijvoorbeeld het verzoek om een vaste tegenrekening waar veel om werd gevraagd. Of de totaal onoverzichtelijke app. Luisteren ho maar. Past precies bij dat verhaal over die oprichter.

Er zijn wel veel meer banken / Fin tech die volop innoveren. Neem bijvoorbeeld Revolut en N26.
N26 vinden wij erg goed en alles gratis. iDeal, Maestro kaart, debetcard MasterCard, instant payment en een heel gebruiksvriendelijke app. Zo kan het ook. Alleen helaas (nog) geen rente, anders zou het voor ook de perfecte spaarbank zijn.
Naar mijn weten heeft N26 geen iDEAL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:33
xileS schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

Niet om mee te betalen, wel om je saldo te verhogen vanaf een andere rekening. Raar, maar waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
GioStyle schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:31:
[...]

Niet om mee te betalen, wel om je saldo te verhogen vanaf een andere rekening. Raar, maar waar.
Ah ja nu je het zegt, daar heb ik 1x gebruik van gehaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obeja
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Feralz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:00:
Voor de zekerheid vanochtend eerst €1 overgemaakt vandaag naar mijn nieuwe Advanzia rekening, direct vanaf mijn Openbank spaarrekening. Bij Openbank staat het nog steeds op niet geconsolideerd. Bij Advanzia ook nog steeds niet binnen. Ik weet dat het niet instant gaat bij deze banken, maar kom op, een simpele euro had inmiddels toch wel verwerkt kunnen zijn. 😂

Vind het overigens wel vreemd dat ik helemaal nergens mijn IBAN in de omgeving terug kan vinden, alleen in de mail zelf die ik gekregen heb toen mijn account geopend was. 🤔
Duurt sowieso één werkdag. Je euro zal morgen bijgeschreven zijn. De omgeving is inderdaad een beetje armoedig. Ik ben ook benieuwd morgen als mijn eerste storting binnen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:45:
[...]

Advanzia klopt het bij mij altijd. Rente over Juli klopt ook weer voor 100 %. Zij hebben de zaken goed voor elkaar.
Bij mij is het een stuk meer, misschien is dat een correctie op de vorige keer. Even het interest afschrift van juli 2023 afwachten. Op de afschriften van mei en juni staat 3,0% rente - nu nog steeds. Dat had 3,4% moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
Ik vind de keuze welke bank toch nog altijd lastig. Orange vanwege de constructie met Spanje en Spaans erfrecht en de slechte ervaringen met zowel franse als spaanse bureaucratie.

Zweedse banken vanwege SEK bij DGS.

Italie omdat het italie is.

Waar kan ik nu met vertrouwen wat spaargeld parkeren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:43:
Ik vind de keuze welke bank toch nog altijd lastig. Orange vanwege de constructie met Spanje en Spaans erfrecht en de slechte ervaringen met zowel franse als spaanse bureaucratie.

Zweedse banken vanwege SEK bij DGS.

Italie omdat het italie is.

Ik zou gaan voor Zweden. Je krijgt je geld in euro's en niet in SEK. Zie onderstaande post:
Pistachenootje schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:46:
Raisin stelt op haar website dat het Zweedse DGS terugbetaalt in Zweedse kroon (SEK). Ik vond dat best opmerkelijk. Op de website van het Zweedse DGS kon ik die bewering niet terugvinden. Ik heb daarom via mail de vraag gesteld aan het Zweedse DGS. Hier het antwoord:

[...]
If you have deposited money in a Swedish bank conducting cross border operations (i.e. there is no Dutch branch) such as for example through the Raisin platform you will receive compensation paid to your “Raisin Account”. As per 1 July 2023 we require that Swedish banks that take deposits in other countries through cross border services provide us with information on the depositors “reference accounts” so that we instead can make payments directly to these accounts. In the case of Raisin, all depositors have a “Raisin account” which the Swedish banks provide to us in the event of a failure and we will pay compensation directly to the Raisin account. The payment will be made in the currency of your Raisin account, in your case presumably Euros.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2023 09:49 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 23:55
Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:43:
Luxemburg Advanzia, 3.66% voor 6 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:48:
[...]

Ik zou gaan voor Zweden. Je krijgt je geld in euro's en niet in SEK. Zie onderstaande post:

[...]

[...]
De garantie is in SEK. Dit wordt omgewisseld bij uitbetaling naar EUR.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DV837
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20-01-2024
Lloyds gaat per 22 augustus naar 2,50% (mail gehad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 09:53:
[...]
De garantie is in SEK. Dit wordt omgewisseld bij uitbetaling naar EUR.
Ja klopt, dus ergste wat er kan gebeuren is dat je vanwege de wisselkoers wat minder geld terugkrijgt (meer kan ook).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:03:
[...]

Ja klopt, dus ergste wat er kan gebeuren is dat je vanwege de wisselkoers wat minder geld terugkrijgt (meer kan ook).
Dat ‘wat minder’ kan makkelijk een paar procent zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Dan neem je die gok niet en ga je voor andere banken. Simpel toch?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Big Bank spaarrekening gaat per vandaag naar 2,70%

Edit: https://www.telegraaf.nl/...aarrente-omhoog-naar-2-70

[ Voor 51% gewijzigd door dwdd op 02-08-2023 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
DV837 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:02:
Jups. Toch een interessante verhoging. Benieuwd of Renault "volgt" (2,65%). En daarna mag Progetto ook wel volgen (met de spaarrekening onder voorwaarden, nu 3,00%).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:25
Een stevige sprong van 0,5 procentpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:07:
[...]

Dan neem je die gok niet en ga je voor andere banken. Simpel toch?
Nou, nee dus. Met elke bank bij Raisin is wel wat.

Zal eens naar Advanzia kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:16:
[...]

N26 heeft nu ook volledig iDEAL.
https://www.pay.nl/actueel/n26-nu-ook-beschikbaar-via-ideal

Nu nog een goede rente en ze zijn Die Bank. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:05:
[...]
Even voor de duidelijkheid; als je 50k EUR bij Nordax hebt staan en Nordax valt om dan krijg je gewoon 50k EUR terug, tenzij de SEK een extreme koersval heeft door gemaakt waardoor 1.050.000 SEK minder is geworden dan 50k EUR. Alleen dan krijg je dus minder terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:10:
[...]
Nou, nee dus. Met elke bank bij Raisin is wel wat.
Geldt voor veel banken daar ja. Renault misschien niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:09

sanook

_/-\o_

Pistachenootje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:27:
[...]

[...]

Even voor de duidelijkheid; als je 50k EUR bij Nordax hebt staan en Nordax valt om dan krijg je gewoon 50k EUR terug, tenzij de SEK een extreme koersval heeft door gemaakt waardoor 1.050.000 SEK minder is geworden dan 50k EUR. Alleen dan krijg je dus minder terug.
Als een bank omvalt is er misschien wel meer loos en is de kans aanwezig dat dit (negatieve) invloed heeft op de SEK. Just my 2 cents.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Als een bank omvalt is er misschien wel meer loos en is de kans aanwezig dat dit (negatieve) invloed heeft op de SEK. Just my 2 cents.
Ik zeg toch niks anders? Maar dit is dus alleen van toepassing als 1.050.000 SEK minder is geworden dan jouw totaal bedrag.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:39
sanook schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:54:
[...]

Kan dit speculeren een keer stoppen? Alsof de hele bankensector aan het instorten is, kom op _O-

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:24
*knip*, reageer constructief of reageer niet.

[ Voor 80% gewijzigd door NMH op 02-08-2023 13:53 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verdere discussie over DGS kan hier: Het Deposito Garantie Stelsel Topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Virtual Reality
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-09 13:08
Ik ben ook aan het kijken om ons spaargeld elders onder te brengen tegen een fatsoenlijkere spaarrente. Deposito's zit er op dit moment niet in omdat we een verbouwing in het verschiet hebben.
Echter zou ik een gezamelijke spaarrekening willen openen, op beide namen. Ik heb al meerdere banken gevonden die hier vaker benoemd worden die geen gezamelijke spaarrekening aanbieden, enkel op 1 naam.

Weet iemand of er ergens een overzicht te vinden is van banken die een gezamelijke spaarrekeing aanbieden of zijn er mensen die een gezamelijke spaarrekeing hebben lopen bij een bank met betere (lees >2%) rente?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:54
Virtual Reality schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:41:
Ik ben ook aan het kijken om ons spaargeld elders onder te brengen tegen een fatsoenlijkere spaarrente. Deposito's zit er op dit moment niet in omdat we een verbouwing in het verschiet hebben.
Echter zou ik een gezamelijke spaarrekening willen openen, op beide namen. Ik heb al meerdere banken gevonden die hier vaker benoemd worden die geen gezamelijke spaarrekening aanbieden, enkel op 1 naam.

Weet iemand of er ergens een overzicht te vinden is van banken die een gezamelijke spaarrekeing aanbieden of zijn er mensen die een gezamelijke spaarrekeing hebben lopen bij een bank met betere (lees >2%) rente?
Geen overzicht, maar je zou eens kunnen kijken bij Anadolubank of Bunq. Beiden bieden een gezamelijke spaarrekening aan >2%. LBP ook, maar die biedt vooralsnog slechts 1,85%.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:49

de Peer

under peer review

Virtual Reality schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:41:

je beperkt jezelf door de eis de stellen dat het een gezamenlijke rekening moet zijn.
Wat mijn vriendin en ik wel eens doen is beiden een eigen spaarrekening openen en dan sparen we dus ieder de helft van ons gezamenlijke bedrag dat we willen sparen.
je hebt dan veel meer keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

de Peer schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:15:
[...]

je beperkt jezelf door de eis de stellen dat het een gezamenlijke rekening moet zijn.
Eens! En je kan dan naar Advanzia voor 6 maanden tegen 3,66 % rente. Over half jaar laat jij je vrouw een account maken en kan je weer 6 maanden vooruit.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2023 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:15
Ik heb wat advies nodig over wat te doen met een deel van ons spaargeld. We hebben de afgelopen jaren flink gespaard en hebben wat meer op de rekening staan dan we de komende jaren nodig denken te hebben. Ik wil graag een deel van dat geld ergens stallen waar de rente gunstiger is, een deposito dus. Ik heb hier en daar rondgekeken en een bank via Raisin levert het meeste op.

Ik heb me verdiept in de risico's en daaruit komt naar voren dat je qua bank zelf goed zit tot 100K vanwege het deposito garantie stelsel. Waar ik echter niet helemaal uitkom is de vraag wat als er wat met Raisin zelf gebeurd? Stel je wilt je geld vanuit de buitenlandse bank overhevelen naar je NL rekening via Raisin en op dat moment gaat het bij Raisin zelf mis. Kan iemand daar antwoord op geven?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Of zijn er betere alternatieven voor bovenstaande?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:56
VulcanRaven schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:29:
Ik heb wat advies nodig over wat te doen met een deel van ons spaargeld. We hebben de afgelopen jaren flink gespaard en hebben wat meer op de rekening staan dan we de komende jaren nodig denken te hebben. Ik wil graag een deel van dat geld ergens stallen waar de rente gunstiger is, een deposito dus. Ik heb hier en daar rondgekeken en een bank via Raisin levert het meeste op.

Ik heb me verdiept in de risico's en daaruit komt naar voren dat je qua bank zelf goed zit tot 100K vanwege het deposito garantie stelsel. Waar ik echter niet helemaal uitkom is de vraag wat als er wat met Raisin zelf gebeurd? Stel je wilt je geld vanuit de buitenlandse bank overhevelen naar je NL rekening via Raisin en op dat moment gaat het bij Raisin zelf mis. Kan iemand daar antwoord op geven?

***members only***

Je spaargeld bij Raisin valt ook onder het (Duitse) DGS. Geen zorgen dus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

VulcanRaven schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:29:

***members only***

Nav een tip van een vriend van mij ben ik ook aan het kijken naar sparen via Raisin
Volgens mij valt Raisin zelf ook onder het DGS van het land waar ze zijn gevestigd, Duitsland.
Banktegoeden aangehouden via Raisin
Banktegoeden bij Raisin Bank (Raisin-rekening) en bij Raisin’s partnerbanken worden dus gegarandeerd tot € 100.000 per rekeninghouder per bank of een gelijkwaardig bedrag in de lokale valuta
Ik raad je wel aan dit te checken bij de centrale bank van Duitsland dan wel de centrale bank van het land waar het geld heen gaat.

En dit is wel belangrijk als je meer als 100K (inclusief rente) via Raisin uitzet.
Mocht als je geld tegelijkertijd terug komen op je Raisin rekening, en inclusief rente boven de 100K uit komen loop je daar risico. Hoe groot dat risico is, kan ik niet zeggen (moest net wel even aan icesave denken...). Ik zou dus wel goed in de gaten houden wanneer er geld terug komt en dit tijdig weer uitzetten of terug boeken naar je grootbank.....(waar je ook risico loopt als het boven de 100K uitkomt)

Ik zou alleen niet 5 jaar vast zetten, naar dat is persoonlijk. Het is natuurlijk gokken wat de rente gaat doen de komende 5 jaar.

Ps via het referal systeem een rekening openen levert je 50 euro op als je 5K stalt, aangezien ik nog geen rekening heb kan ik je er niet aan helpen. lees ook de topic warning

[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 02-08-2023 13:09 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:09
Graag geen aannames maar feiten.

De zoek-functie van dit forum is echt zwaar ondergewaardeerd. Bijvoorbeeld:
U123456 in "Het spaartopic - Deel 3"

*Elke* Europese bank(vergunning!) is maar tot € 100K gedekt onder het EU DGS. Omdat het niet je huisbank is (die ook precies op *dat* moment dat er te veel geld staat kan omvallen) ga je nu ineens nadenken over die specifieke situatie ... ?

PS: vergeet niet dat er bij Raisin een Welkombonus kan zijn. Beetje extra "rente" :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GroteVoet459
jeanj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:59:
[...]
Mocht als je geld tegelijkertijd terug komen op je Raisin rekening, en inclusief rente boven de 100K uit komen loop je daar risico. Hoe groot dat risico is, kan ik niet zeggen
Dat risico is kleiner dan bij je grootbank, want Raisin boekt het na een aantal dagen automatisch door naar je tegenrekening. Je grootbank laat het gewoon renteloos op je betaalrekening staan en lacht in z'n knuisje ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
jeanj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:59:
[...]
Ik raad je wel aan dit te checken bij de centrale bank van Duitsland dan wel de centrale bank van het land waar het geld heen gaat.
[...]
Die gegevens staan bij Raisin al netjes bij elk product vermeldt - gewoon even op de betreffende "Depositogarantie"-knop drukken.

[ Voor 3% gewijzigd door GroteVoet459 op 02-08-2023 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Eens! En je kan dan naar Advanzia voor 6 maanden tegen 3,66 % rente. Over half jaar laat jij je vrouw een account maken en kan je weer 6 maanden vooruit.
Beetje lastig in combinatie met de tip om beiden 50% te stallen op een eigen rekening. Je bedoeld dus "Niet eens!". Want je wilt 100% op eigen naam bij Advanzia zetten en over 6 maanden 100% op naam van de vrouw.

@Virtual Reality als je de route van splitsen wilt volgen zou je bv ook naar Banca Progetto kunnen kijken. Zij bieden een spaarrekening aan met 3% rente. Echter moet je daar het bedrag in één keer inleggen, in één keer opnemen, én geldt er een 4 dagen "opnametermijn". Gezien je nu een groot deel / vast bedrag opzij wilt zetten voor een grote aankoop, en je daarbij het geld niet "spontaan" nodig hebt kan dat prima werken (als je de rekening krijgt en de betalingstermijn is minimaal 14 dagen moet je nog ruim tijd zat hebben om rekening bij Progetto op te nemen (incl. 4 dagen wachten), terugstorten van Raisin naar de eigen bank (ook 1 dag) en het betalen aan de aannemer/...).

Deze rekening is eigenlijk dus een soort kruising tussen een spaarrekening en deposito. Vaste inleg en in zijn geheel opnemen. Maar wel redelijk flexibel in opzeggen (alleen die 4 dagen wachten dus) en een variabele rente. Waarbij de rente dus ook ergens tussen een standaard spaarrekening en deposito zit. Iets hoger doordat de bank meer zekerheid heeft dat je het voor langere tijd laat staan en het niet per direct opgenomen kan worden, maar natuurlijk ook niet de toprente die je krijgt bij een deposito als het echt vast staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
GroteVoet459 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Die gegevens staan bij Raisin al netjes bij elk product vermeldt - gewoon even op de betreffende "Depositogarantie"-knop drukken.
Of je vertrouwd Raisin niet "op hun blauwe ogen", volgens mij is dat waar @jeanj meer op doelt. Raisin kan veel schrijven, vraag is of het ook zo is (erfbelasting :X). Alhoewel ik er toch wel vanuit ga dat Raisin, die natuurlijk ook onder toezicht staat, niet zomaar kan liegen over deze zaken en de AFM dan zou ingrijpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

RobertMe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:18:
[...]

Beetje lastig in combinatie met de tip om beiden 50% te stallen op een eigen rekening. Je bedoeld dus "Niet eens!". Want je wilt 100% op eigen naam bij Advanzis zetten en over 6 maanden 100% op naam van de vrouw.
Snap je punt. Heb mijn post daarom aangepast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:15
Bedankt voor de reacties, ik heb het even doorgenomen en het ziet er qua Raisin zelf goed uit. Dan heb ik vertrouwen dat het goed zal gaan. Ik heb me inmiddels aangemeld. Nu dus even wachten tot het account goedgekeurd is.

@jeanj , zou je het minder lang vastzetten omdat de rente eventueel kan stijgen binnen die 5 jaar? Wellicht dan handiger het per 1-2 jaar vast te zetten en dat steeds opnieuw herhalen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 16-09 10:52
Verwijderd schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:25:
[...]

Is er eigenlijk een apart topic over advanzia want ik vind 3,66% vrij opneembaar wel interessant. Maar ik wil me toch even verdiepen in de bron/erf belasting en het dgs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Eddie_V2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:53:
[...]

Is er eigenlijk een apart topic over advanzia want ik vind 3,66% vrij opneembaar wel interessant. Maar ik wil me toch even verdiepen in de bron/erf belasting en het dgs.
Nee er is geen apart topic voor Advanzia. Valt onder het Luxemburgs garantiestelsel. Zelf verdiepen is altijd verstandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
...

[ Voor 137% gewijzigd door MAdD op 02-08-2023 15:15 . Reden: ... ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:18
MAdD schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:11:
wordt toch wel eens tijd om wat geld te gaan verhuizen......
Dat wordt het zeker!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
MAdD schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:11:
wordt toch wel eens tijd om wat geld te gaan verhuizen......
De periode van "worden" is volgens mij al een jaar of twee geleden afgelopen toen de NL-banken naar nul en zelfs negateve rentes gingen ...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 01:49
GroteVoet459 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:19:
[...]

De periode van "worden" is volgens mij al een jaar of twee geleden afgelopen toen de NL-banken naar nul en zelfs negateve rentes gingen ...
Nou inderdaad, er lijken wat mensen een beetje laat wakker te worden. Maar ach, beter laat dan nooit.

Raisin is echt top, ik kan het iedereen van harte aanbevelen! Vergeet niet als je voor Raisin kiest om je door een mede-Tweaker te laten uitnodigen, is gewoon zonde om het extra "rendement" van 50,- te laten liggen. _/-\o_

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eddie_V2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:53:
[...]
Nee is er niet maar je kan het wel starten. Alles over Advanzia is hier besproken. Luxemburgs DGS, AAA rating, vziw geen bron/erfbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

VulcanRaven schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 13:29:
@jeanj , zou je het minder lang vastzetten omdat de rente eventueel kan stijgen binnen die 5 jaar? Wellicht dan handiger het per 1-2 jaar vast te zetten en dat steeds opnieuw herhalen?
Mijn overwegingen zouden het volgende zijn, maar je moet zelf je beslissing nemen

De rente voor 5 jaar is lager (op deposito) dan bijvoorbeeld 3 jaar. Of de rente omhoog of omlaag gaat, geen idee, dus om nu te zeggen wat de beste keus is over de termijn van 2,3,4,5 jaar , dat is niet te zeggen

Wel is het nadeel dat als je alles nu 5 jaar vast zet, dan zit je er aan vast. Je zou kunnen overwegen een deel 1 jaar vast te zetten, een deel 2 en nog een deel 3 jaar. De boete rente voor vroegtijdig opnemen wel hoog en gaat het behoorlijk ten koste van je rendement, dus dat wil je zeker voorkomen.
Ook spreiden over meerdere aanbieders kan handig zijn.

Vroeger had ik van die klimspaar bewijzen een deposito met steeds stijgende rentes, maar wel jaarlijks opvraagbaar.

Kijk ook goed naar de voorwaarden, Letland (de hoogste rente nu) heeft (20%-)10% bronbelasting (dat kan je onder voorwaarden terug krijgen/aftrekken, maar als het niet kan, of verwacht niet te kunnen, kan je beter voor een andere alternatief kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johan Bogle
Pistachenootje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:31:
[...]

Eens. Dit wordt nog wel eens vergeten.
Ik kwam er helaas ook pas achter nadat ik mij had aangemeld. Heb nog niet daadwerkelijk geld gestort, maar wel al een Raisin rekening. Toch jammer van die 50 euro

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Bigbank heeft de rente van vrij opneembaar van 2,6% naar 2,7% verhoogd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
jeanj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:34:
[...]
De rente voor 5 jaar is lager (op deposito) dan bijvoorbeeld 3 jaar.
Nu wel maar 1 week geleden niet. Ik hoop dat er nog een goede aanbieding terug komt voor 5 jaar. 4.3% moet mogelijk zijn imo. In Duitsland krijgen ze 4.5% op 5 jaar vast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Pistachenootje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Nee is er niet maar je kan het wel starten. Alles over Advanzia is hier besproken. Luxemburgs DGS, AAA rating, vziw geen bron/erfbelasting.
En daarbij: voor 31/8 afsluiten, minimaal 5K storten, rente geldt voor eerste half jaar

Doet me een beetje denken aan ING, die trekt ook (nieuwe) klanten met hogere rentes, en zakken daarna in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Pistachenootje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Nu wel maar 1 week geleden niet. Ik hoop dat er nog een goede aanbieding terug komt voor 5 jaar. 4.3% moet mogelijk zijn imo. In Duitsland krijgen ze 4.5% op 5 jaar vast.
Dat denk ik niet, de Duitse markt zit anders in elkaar met schuldschein/pfandbrief. De rente-curve is neerwaarts ergo de markt verwacht lagere rentes op middellange termijn. Ik denk dat het niet zo'n slecht idee is om nu vast te zetten voor langere tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
jeanj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:42:
[...]

En daarbij: voor 31/8 afsluiten, minimaal 5K storten, rente geldt voor eerste half jaar
Nee, je moet zo vroeg mogelijk in de maand storten bij Advanzia. Want je krijgt de actierente (3,66% nu) tot het einde van de 6e maand. Dus als je nu stort krijg je de verhoogde rente tot 29-2-24. Stort je op 30-8 krijg je de verhoogde rente ook maar tot 29-2-24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroteVoet459
jeanj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:42:
[...]
... rente geldt voor eerste half jaar

Doet me een beetje denken aan ING, die trekt ook (nieuwe) klanten met hogere rentes, en zakken daarna in
Alle 4 de aanbieders (Advanzia, Consors, Volkswagen en OpenBank) met een vrij opneembare rente van 3,00% en hoger doen dat voor maar 6 maanden.
Uitzondering is quiroin, maar die gaan vanaf € 10K kosten rekenen (0,4%) en ze vallen daarmee sowieso uit de 3+ vergelijking.

Ik zie bij de ING (in Nederland) geen nieuwe-klanten-bonus ...? Die adverteren alleen met een rentepercentage dat je alleen over de eerst € 10 / 25K krijgt - daarboven krijg je minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Laatst online: 17-09 01:49
Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:34:
[...]
Ik kwam er helaas ook pas achter nadat ik mij had aangemeld. Heb nog niet daadwerkelijk geld gestort, maar wel al een Raisin rekening. Toch jammer van die 50 euro
Misschien laten opheffen en dan eentje nieuw aanmaken via een uitnodiging? O+
Kost een beetje extra werk (weer die vervelende video-identificatie), maar levert wel wat op. _/-\o_

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frankenstein
wibblemoo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:51:
[...]

Dat denk ik niet, de Duitse markt zit anders in elkaar met schuldschein/pfandbrief. De rente-curve is neerwaarts ergo de markt verwacht lagere rentes op middellange termijn. Ik denk dat het niet zo'n slecht idee is om nu vast te zetten voor langere tijd.
Waar volg ik de renteverwachtingen het eenvoudigst?

Hier is te zien dat de top 10 aanbieders in Duitsland nu stijgt.
https://www.kritische-anleger.de/festgeld/zinsentwicklung/

Kapitaalmarktrente plust nog.
https://www.homefinance.n...nomie/kapitaalmarktrente/

[ Voor 8% gewijzigd door Frankenstein op 02-08-2023 16:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

RobertMe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Nee, je moet zo vroeg mogelijk in de maand storten bij Advanzia. Want je krijgt de actierente (3,66% nu) tot het einde van de 6e maand. Dus als je nu stort krijg je de verhoogde rente tot 29-2-24. Stort je op 30-8 krijg je de verhoogde rente ook maar tot 29-2-24.
Ik lees dat niet in de voorwaarden, er staat alleen dat het 6 maanden na eerste storting is. Heb je een bron waar staat men het per kalendermaand telt (niet voor mij, ik verwacht niet bij hen te gaan bankieren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
jeanj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Ik lees dat niet in de voorwaarden, er staat alleen dat het 6 maanden na eerste storting is. Heb je een bron waar staat men het per kalendermaand telt (niet voor mij, ik verwacht niet bij hen te gaan bankieren)
Het is inmiddels vrij algemeen bekend dat de nieuwe klantenrente van Advanzia geldt tot het eind van de zesde maand na de eerste storting van 5k of meer.

Er zijn wel meer ongeschreven regels bij Advanzia geloof ik ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Frankenstein op 02-08-2023 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
jeanj schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:31:
[...]

Bron: dit topic (zit er zelf ook niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Johan Bogle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:34:
[...]
Als je en/of de aangemelde geen geld (dacht 5K voor minstens 6 maand) stort voldoe je ook niet aan de voorwaarden om de 50,- euro te ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door JvdW op 02-08-2023 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:56
JvdW schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:41:
[...]

Als je en/of de aangemelde geen geld (dacht 5K voor minstens 6 maand) stort voldoe je ook niet aan de voorwaarden om de 50,- euro te ontvangen.
Makkelijkste is als je allebei een deposite van 6+ maanden hebt. De vorige keer kreeg ik het toen binnen 1-2 weken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:25
Statement Advanzia binnen. ff kijken waar ik scheef gegaan ben.

En ze waarschuwen voor de 15e!.. feestdag, doen ze niets, dus niets overboeken die dag

Ah gevonden.. ze ronden het effectieve percentage af.. aardig van ze.

3,4% is eigenlijk 3,348% effectief, maar ze zeggen 3,3500% te rekenen. dat zal het wel zijn.
In dat geval kom ik weer 4 ct te kort 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door Juan op 02-08-2023 17:13 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18-09 19:44
De rente waarmee je rekent is dus 3,35/12, toch? En reken je de datum mee waarbij je het geld gestort hebt gekregen? Als ik het bereken ik heb ik iets meer dan €0,75 teveel gekregen. Ik maak vast wel een fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
dirk_mec schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 17:54:
De rente waarmee je rekent is dus 3,35/12, toch? En reken je de datum mee waarbij je het geld gestort hebt gekregen? Als ik het bereken ik heb ik iets meer dan €0,75 teveel gekregen. Ik maak vast wel een fout.
Ik zou rekenen met dagen in plaats van maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dirk_mec
Ik doe het bedrag delen door 31 maal het aantal dagen dat het bedrag op mijn rekening staat in de maand juli maal 3,35/12/100.

[ Voor 4% gewijzigd door dirk_mec op 02-08-2023 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:25
Saldo / 100 * 3,35 / 365 = rente per dag.
Op wat afrondingen na, klopt het dus.
En dat dus per dag bereken

[ Voor 15% gewijzigd door Juan op 02-08-2023 18:20 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
dirk_mec schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:00:
Ik doe het bedrag delen door 31 maal het aantal dagen dat het bedrag op mijn rekening staat in de maand juli maal 3,35/12/100.
Ik zou als volgt rekenen:

rentepercentage / 365 = rentepercentage per dag
rentepercentage per dag * aantal dagen = getal x
(getal x * spaarbedrag) / 100 = rentebedrag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 21:08
Het rentetarief staat vast voor de gehele overeengekomen looptijd. De
rente wordt op de eerste werkdag volgend op de vervaldatum op uw Raisin- rekening gestort. Bij meerjarige producten is sprake van ‘virtuele’ samengestelde rente, d.w.z. er wordt geen jaarlijkse rente bijgeschreven op het termijndeposito gedurende de looptijd (het saldo blijft gelijk), maar aan het einde wordt de rente berekend als ware het samengestelde rente. De rente wordt aan het einde van de looptijd uitbetaald.
Dus toch geen rente op rente bij CKV?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Eerst nominale rente per dag berekenen, dan van iedere dag (als er een bij/afschrijving is) het gemiddelde saldo bepalen en daarvan 1/365 van die nominale rente per dag. Lijkt erop dat ze dan de rente per dag afronden op hele centen dus daar zal dan de afwijking in zitten. Ik heb dit bij mij nagerekend (met 1 afschrijving en 2 bijschrijvingen in juli) en kom op 4 cent verschil uit op een rente bedrag van bijna 265 euro

[ Voor 201% gewijzigd door sanook op 02-08-2023 19:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
feddesman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:03:
[...]
Dus toch geen rente op rente bij CKV?
Dat maak ik daar niet uit op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Met zinnetje: "één van de hoogste spaarrentes die u op dit moment in Nederland kunt krijgen." :+
Waarom niet 2,6% en daarmee de hoogste in NL? Verkoopt toch beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Wispe op 02-08-2023 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Wispe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Met zinnetje: "één van de hoogste spaarrentes die u op dit moment in Nederland kunt krijgen." :+
Tsja, waarom niet 3,70%? Dan is het het hoogste dat we uberhaupt kunnen krijgen vrij opneembaar.

Lloyds denkt blijkbaar dat ze daarmee concurrerend genoeg zijn.

En dat ze er nog 3 weken mee wachten is natuurlijk ook weer mooi. Even snel wat "reclame" maken maar nog niet daadwerkelijk de rente geven. En tegen de tijd dat ze daadwerkelijk naar 2,50% gaan zijn ze vast niet meer zo concurrerend. Niet dat het ineens slecht zal zijn. Maar wat bekendere en onbekendere namen zullen dan ook wel dicht in de buurt zitten (wishfull thinking, LPB op 2,25% of zo? En 2,00% zal er wel dikker in zitten). Bunq zit IIRC op 2,46%? Dus dat is sowieso maar marginaal en potentieel over 3 weken verhoogd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 18-09 06:54
sanook schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:05:
Eerst nominale rente per dag berekenen, dan van iedere dag (als er een bij/afschrijving is) het gemiddelde saldo bepalen en daarvan 1/365 van die nominale rente per dag. Lijkt erop dat ze dan de rente per dag afronden op hele centen dus daar zal dan de afwijking in zitten. Ik heb dit bij mij nagerekend (met 1 afschrijving en 2 bijschrijvingen in juli) en kom op 4 cent verschil uit op een rente bedrag van bijna 265 euro
Gemiddelde saldo :? Dat heb ik nog nooit gezien. Vrijwel elke bank die ik ken rekent met eindsaldo. Uitzondering is OpenBank, die neemt openingssaldo (maar ja, die zijn Spaans... zal wel met de siësta te maken hebben :o )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feddesman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:01

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wispe schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 19:49:
[...]

Omdat dat 0,1% minder oplevert.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Je link verwijst naar een Duitstalige pdf. Waar heb je jouw quote vandaan?

Die link van mij is het Productinformatieblad Met ingang van: mei 2022.

Edit: ik heb hem gevonden
https://www.raisin.nl/sav.../PIB_CKN.pdf?locale=nl_NL
Productinformatieblad (Met ingang van: juni 2023)
Dat is dus de meest recente.

IMO nog steeds geen duidelijkheid. Beter bellen.

[ Voor 24% gewijzigd door Pistachenootje op 02-08-2023 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Richard

Kuru Kuru Kururin

Je hebt ook nog:
Te uwer informatie: de Algemene Voorwaarden van CKV Centrale Kredietverlening N. V.

3.6.3 De rentebetaling wordt op de eerste werkdag
volgend op de vervaldatum op uw Raisinrekening gestort. Bij meerjarige producten is
sprake van ‘virtuele’ samengestelde rente,
d.w.z. er wordt geen jaarlijkse rente
bijgeschreven op het termijndeposito
gedurende de looptijd (het saldo blijft gelijk),
maar aan het einde wordt de rente berekend
als ware het samengestelde rente. De rente
wordt aan het einde van de looptijd uitbetaald
Edit: Ik wilde @feddesman quoten maar dat ging mis.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

DappereDodo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:17:
[...]

Gemiddelde saldo :? Dat heb ik nog nooit gezien. Vrijwel elke bank die ik ken rekent met eindsaldo. Uitzondering is OpenBank, die neemt openingssaldo (maar ja, die zijn Spaans... zal wel met de siësta te maken hebben :o )
Met eindsaldo krijg ik een grotere afwijking. maar goed dat gemiddelde saldo is maar een aanname van mijzelf daar was de afwijking het kleinst iig. En slechts over 1 maand gekeken.

[ Voor 3% gewijzigd door sanook op 02-08-2023 20:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Corrigan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:11:
[...]

N26 heeft nu ook volledig iDEAL.
https://www.pay.nl/actueel/n26-nu-ook-beschikbaar-via-ideal

Nu nog een goede rente en ze zijn Die Bank. :P
Ah had het al getest door een tikkie aan te maken en om te kijken of N26 tussen staat, maar die staat er nog niet tussen. Wordt waarschijnlijk dan binnenkort aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• feddesman
Pistachenootje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Je link verwijst naar een Duitstalige pdf. Waar heb je jouw quote vandaan?

Die link van mij is het Productinformatieblad Met ingang van: mei 2022.

Edit: ik heb hem gevonden
https://www.raisin.nl/sav.../PIB_CKN.pdf?locale=nl_NL
Productinformatieblad (Met ingang van: juni 2023)
Dat is dus de meest recente.

IMO nog steeds geen duidelijkheid. Beter bellen.
Zijn bij mij ook gewoon de directe links van app en website.
Moet zeggen centraal beheer geeft in dit geval 0.5% minder maar wel zekerheid met rente op rente en stuk flexibeler.
Volgende week even aan de bel trekken maar raisin is niet echt flexibel als ik ook wat zwart op wit hebben wat niet duidelijk op de site vermeld staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:38
DappereDodo schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:17:
[...]

De renteberekening van Openbank wijkt bij mij niet af van andere banken. Die van Bunq daarentegen wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:17
Pistachenootje schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:30:
[...]

Voor wat betreft erfbelasting in Luxemburg, die is er wel, maar met vrijstellingen:

"Andere landen zoals Frankrijk en Luxemburg heffen geen erfbelasting tussen echtgenoten resp. op de hele rechte lijn" (dus tussen ouder en kind v.v.).

cejean in "Het spaartopic - Deel 3"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dirk_mec
GioStyle schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 18:19:
[...]
Ik zou als volgt rekenen:

rentepercentage / 365 = rentepercentage per dag
rentepercentage per dag * aantal dagen = getal x
(getal x * spaarbedrag) / 100 = rentebedrag
Ja, logisch natuurlijk. Als ik het zo bereken dan klopt het, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
jack2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Voor wat betreft erfbelasting in Luxemburg, die is er wel, maar met vrijstellingen:

"Andere landen zoals Frankrijk en Luxemburg heffen geen erfbelasting tussen echtgenoten resp. op de hele rechte lijn" (dus tussen ouder en kind v.v.).

Vraag is dan weer "wanneer is het een echtgenoot?". Want hier is voorbij gekomen dat in Duitsland alleen het huwelijk erkend wordt / uitsluiting van erfbelasting geeft. Een samenlevingscontract, geregistreerd partnerschap, etc wordt daar dus niet erkent en dan moet de partner dus weer wel erfbelasting betalen.

(In zoverre duseens met "er is wél erfbelasting, maar...". Alleen heeft die maar ("niet voor echtgenoot") ook weer een maar (alleen echtgenoot in de zin van huwelijk? Of ook geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract, ...)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
jack2 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:30:
[...]

Wikipedia: List of countries by inheritance tax rates

Hier staat weer 0% erfbelasting in Luxemburg, dus ik weet ook niet wat klopt.

Zijn we meerdere landen die geen erfbelasting heffen tussen getrouwde stellen eigenlijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_V2
Misschien is dit een stomme vraag, maar als ik de lijstjes bekijk op verschillende websites met deposito's en spaarrekeningen met de hoogste rente staat daar nooit Advanzia tussen. Kijk ik niet goed, of is daar een reden voor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eddie_V2 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:28:
Misschien is dit een stomme vraag, maar als ik de lijstjes bekijk op verschillende websites met deposito's en spaarrekeningen met de hoogste rente staat daar nooit Advanzia tussen. Kijk ik niet goed, of is daar een reden voor?
Die lijstjes zijn van banken die zich (o.a.) op Nederland richten en de Nederlandse taal gebruiken. Advanzia doet dat niet specifiek. Ze zijn meer op Duitsland en Luxemburg gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eddie_V2
Pistachenootje schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:48:
[...]

Die lijstjes zijn van banken die zich (o.a.) op Nederland richten en de Nederlandse taal gebruiken. Advanzia doet dat niet specifiek. Ze zijn meer op Duitsland en Luxemburg gericht.
ah ok ja nu je het zegt is alles in het Engels op hun website. bedankt voor je antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
De onzinnige reden waar ze dan steeds mee komen is "richt zich niet op Nederland", waarmee dan bedoeld wordt dat de communicatie met de bank niet Nederlandstalig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eddie_V2 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 08:50:
[...]

ah ok ja nu je het zegt is alles in het Engels op hun website. bedankt voor je antwoord
De client portal is zelfs alleen in het Duits. Maar je kan een webbrowser met vertaling gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Ik heb deze link https://guichet.public.lu...-succession-heritage.html gevonden van de Luxemburgse overheid over erfbelasting.

Zoals ik het lees hoeft men alleen erfbelasting te betalen over vermogen dat men erft van een inwoner van Luxemburg of over onroerend goed in Luxemburg dat men erft.

Dus over tegoeden van buitenlandse klanten van een Luxemburgse bank is er dan geen erfbelasting verschuldigd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Reden hiervoor kan ook zijn dat Advanzia (en ook OpenBank, Consors) akties hebben met hun rente's. Meeste aktie rentes zijn max 6 maanden geldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19-09 22:21
Ik denk dat onderstaande een sluitend en eenduidig antwoord geeft op de vraag of in Luxemburg erfbelasting betaald moet worden.

Uit link: https://guichet.public.lu...-succession-heritage.html

Let op de eerste zin en de laatste zin na de pijl:

==>STEUER AUF DEN VERMÖGENSÜBERGANG VON TODES WEGEN NACH DEM TOD EINER PERSON, DIE IHREN LETZTEN WOHNSITZ IM AUSLAND HATTE
Berechnungsgrundlage der Steuer auf den Vermögensübergang von Todes wegen
Die Steuer auf den Vermögensübergang von Todes wegen wird wie folgt festgesetzt:

auf den am Todestag geltenden Verkehrswert der in Luxemburg gelegenen Immobilien;
verringert um die Schulden im Zusammenhang mit der Immobilie, d. h.:
die durch diese Immobilien gesicherten Schulden;
die für den Erwerb, die Verbesserung oder die Erhaltung dieser Immobilien eingegangenen Schulden.

==>Die übrigen in Luxemburg befindlichen beweglichen Güter (Bankguthaben usw.) des Verstorbenen, der seinen Wohnsitz im Ausland hatte, unterliegen keiner luxemburgischen Erbschaftsteuer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
sanook schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:16:
[...]

Reden hiervoor kan ook zijn dat Advanzia (en ook OpenBank, Consors) akties hebben met hun rente's. Meeste aktie rentes zijn max 6 maanden geldig.
Bij deze staat Openbank er gewoon tussen met de normale rente: https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx
https://www.rente.nl/spaarrente

Advanzia en Consors ontbreken.
Pagina: 1 ... 118 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling