Wat vind je er onduidelijk aan?feddesman schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 21:13:
Zijn bij mij ook gewoon de directe links van app en website.
Moet zeggen centraal beheer geeft in dit geval 0.5% minder maar wel zekerheid met rente op rente en stuk flexibeler.
Volgende week even aan de bel trekken maar raisin is niet echt flexibel als ik ook wat zwart op wit hebben wat niet duidelijk op de site vermeld staat.
Zoals ik het lees:
- Ze keren gedurende de looptijd niet tussentijds rente uit en storten het ook niet op het deposito.
- Ze keren alle rente tegelijk met de hoofdsom uit aan het eind van de looptijd.
- Ze bereken die uit te keren rente alsof er wel tussentijds rente op het deposito was gestort, oftewel met 'rente op rente' wat daar omschreven staat als "samengestelde rente".
Die berekening is dan verder hetzelfde als wanneer je zelf de totale opbrengsten wilt berekenen van zo'n rente-op-rente constructie. Voor 5 jaar lang 3,5% rente is dat dan (1,035 ^ 5) - 1) en niet (0,035 * 5) en zou je dus in totaal 18,77% aan rente uitgekeerd moeten krijgen van de hoofdsom en niet 17,5%.
Doordat je alles pas aan het eind van de looptijd levert dit hetzelfde op als wanneer die rente wel tussentijds zou worden bijgestort (en je ieder jaar op een stijgende hoofdsom 3,5% rente krijgt). Je ziet alleen tussentijds niet je deposito in waarde stijgen met de opgebouwde rente.
Wellicht is dit rekenmodel voor de Belgische klanten gunstiger omdat die dan maar over een ipv vijf renteuitkering(en) belasting hoeven te betalen. Of is het voor henzelf simpeler, ze hoeven tenslotte niet 5 rente-stortingen te administreren maar slechts eentje.
Overigens zou 5x 3,5% zonder rente-op-rente alsnog gunstiger zijn dan 5x 3% met. Die eerste zou dan 17,5% geven en die tweede 15,9%. Zelfs over 10 jaar is het minder (35% vs 34,3%).
[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 03-08-2023 09:48 ]