Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 116 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.197 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Zal me eens inlezen in Progetto, ik zie geen bron belasting, wordt dat nou als een voor of nadeel gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:09
ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:36:
... geen bron belasting, wordt dat nou als een voor of nadeel gezien?
Is sowieso minder werk, dus daarmee een voordeel.

Of het een nadeel? Jij moet iets extra werk doen om bronbelasting te kunnen beperken / kwijt raken.
Eventueel financieel nadeel ligt volgens mij aan 2 dingen:
  1. Hoeveel kun je ontwijken met een formulier bij de bank zelf? (verschilt per land)
  2. Kun je een eventueel restant aan bronbelasting via je Aangifte IB aftrekken? (moet je zelf in je Box 3 kijken)

[ Voor 17% gewijzigd door GroteVoet459 op 28-07-2023 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 19-09 23:55
ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:31:
" En waarom Orange, ik hoor verhalen, dat het heel lang duurt voor je deposito word uitgekeerd, iemand heeft weken moeten wachten."

Ah dat wist ik nog niet. openbreken zal niet gaan gebeuren, gewoon 100% zeker 1 jaar vast.
Hou er wel rekening mee dat Frankrijk een hogere rating heeft dan Italië en dat Franse banken minder eigen staatsobligaties op de balans hebben staan dan Italiaanse banken. Persoonlijk zou ik daarom liever onder het Franse DGS vallen dan onder het Italiaanse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Nu online

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Wally2002 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:12:
[...]
Voor zover mij bekend moet de bank bij een IBAN overboeking vanuit Zweden in SEK naar een Euro-IBAN nr, in het kader van EU/SEPA regelgeving, dit net als Euro-overboekingen binnen de EU zien als 'binnenlandse' overboeking en mogen er geen kosten (waaronder een wisselkoersopslag) gerekend worden.
Waar staat dat dan, volgens jou? Want normaal is een overboeking in Europa alleen "gratis" als het bedrag in EUR is en de kostenverdeling SHA.

Dat er geen wisselkoersopslag is, zegt niks: het is gewoon een manier om kosten te berekenen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Juan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:29:
En waarom Orange, ik hoor verhalen, dat het heel lang duurt voor je deposito word uitgekeerd, iemand heeft weken moeten wachten.
Van wie hoor je die verhalen? (ik heb even gezocht in dit topic maar kon het niet direct vinden)

[ Voor 11% gewijzigd door Pistachenootje op 28-07-2023 18:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:44

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Op de laatste pagina wordt gemeld dat er een technisch probleem was bij Orange. Ik ga er vanuit dat dat inmiddels is opgelost. Op een Duitse review site las ik ook wat klachten over Progretto maar dat lijkt inmiddels ook opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heb sinds 1 dag een spaarrekening bij Bigbank tegen 2.6% rente. Staat (nog) niets op.
Ik heb nu 95K bij Lloyds staan, tegen 2% rente.
Scheelt op jaarbasis 570 euro.
Vinden jullie dat het "risico" waard? In de zin van dat ik bij een failissement naar Estland moet vliegen om mijn geld te halen (wat met overnachting duurder is).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Waarom denk je dat je fysiek het land moet bezoeken? Dit soort zaken kan je prima online of per post regelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Wispe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 20:56:
Heb sinds 1 dag een spaarrekening bij Bigbank tegen 2.6% rente. Staat (nog) niets op.
Vinden jullie dat het "risico" waard? In de zin van dat ik bij een failissement naar Estland moet vliegen om mijn geld te halen (wat met overnachting duurder is).
Niet vergeleken met garanti ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Ik ben ook wel benieuwd wat Advanzia gaat doen. Die zitten tot en met 31 juli het 'actiepercentage' van 3,4%. Wie weet gaat dat ook nog wel wat omhoog per 1 augustus? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 07:18
1. Advanzia / Consorsbank 3.4% / 3.5%.

2. Je kunt bij vrienden in Estland logeren of in een park slapen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 19:10:
Op de laatste pagina wordt gemeld dat er een technisch probleem was bij Orange. Ik ga er vanuit dat dat inmiddels is opgelost. Op een Duitse review site las ik ook wat klachten over Progretto maar dat lijkt inmiddels ook opgelost.
Ik zal mijn ervaring van deze week dan maar even delen. Mijn deposito van Orange Bank liep woensdag af, en ik had donderdag het geld op de Raisin rekening staan. Toen meteen weer een nieuwe aangevraagd bij Orange Bank en het is vandaag al ingegaan :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arcenon
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 12:21
Vraagje voor de mensen met ervaring bij Raisin: Mijn deposito bij een van de banken via Raisin is vandaag ingegaan, wordt het geld automatisch na het aflopen van de deposito teruggestort op de rekening bij Raisin of wordt er nog een handeling vanuit mij verwacht?

Waarschijnlijk een veel gestelde vraag maar ik kreeg het antwoord niet naar boven met de search..

/edit Als ik de reactie van Phyxion zie dan lijkt dat idd het geval

[ Voor 8% gewijzigd door Arcenon op 28-07-2023 22:51 ]

M3 '21

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Woodsy
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-09 16:34
Arcenon schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:50:
Vraagje voor de mensen met ervaring bij Raisin: Mijn deposito bij een van de banken via Raisin is vandaag ingegaan, wordt het geld automatisch na het aflopen van de deposito teruggestort op de rekening bij Raisin of wordt er nog een handeling vanuit mij verwacht?

Waarschijnlijk een veel gestelde vraag maar ik kreeg het antwoord niet naar boven met de search..

/edit Als ik de reactie van Phyxion zie dan lijkt dat idd het geval
Het geld wordt automatisch teruggestort. Wel krijg je vooraf nog diverse mails met instructies hoe te verlengen. Mits je bij dezelfde bank wil blijven. Je kunt hier vaak ook kiezen voor een andere termijn. En of je de rente van je huidige deposito wil laten uitbetalen of inleggen in je eventuele nieuwe deposito. Maar dat is een keuze. Standaard is gewoon uitkeren. Als je daarna alsnog verlengt verlies je wel 2-3 werkdagen aan rente.

[ Voor 6% gewijzigd door Woodsy op 28-07-2023 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06:17
Naast de gunstige rente heb je geen last van bronbelasting of erfbelasting. En Estland is een NAVO land, het is ondenkbaar dat de Russen (of zelfs alleen de Wagner groep) daar binnen zullen vallen.

Maar voor mij is het teveel risico. Estland is een vrij kleine economie. Ik moet dan al snel denken aan een Icesave scenario waarbij een omgevallen bank een te grote wissel trekt op het lokale depositogarantiestelsel. Bij Icesave is het uiteindelijk goed gekomen voor de meesten, maar dat geeft geen garantie voor de toekomst. Ik draag de Baltische landen een warm hart toe, maar volgens Wikipedia is 22% van Estland etnisch Russisch. Ik weet niet of Bigbank connecties heeft met Rusland of (etnische) Russen. Het toezicht hierop lijkt vrij beperkt: in 2017-2018 was er een schandaal over witwassen bij de Estse tak van Danske Bank.

Advanzia, Garanti BBVA en Consorsbank hebben vergelijkbare of hogere rentes, maar dat zijn bonusrentes voor nieuwe klanten. De basisrentes zijn een magere 1,6%, 1,5% en 0,8% op het moment van schrijven. Je kunt wel iedere keer een rekening sluiten en weer openen, maar dat vind ik weer teveel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:28
jack2 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 23:20:
Ik moet dan al snel denken aan een Icesave scenario waarbij een omgevallen bank een te grote wissel trekt op het lokale depositogarantiestelsel.
Ter info: ten tijde van Icesave bestond er geen DGS. Die regelgeving is er pas naar aanleiding van Icesave gekomen.

En het "streef bedrag" van de DGSen is ook uitgedrukt in een percentage op basis van het spaargeld bij de banken, niet de grote van de economie of zo. Dus als jij E100 bij BigBank stalt moet BigBank bij wijze van E1 in het DGS stoppen. En IIRC waren het juist ook de wat kleinere landen die juist een DGS met een hogere dekkingsgraad hadden dan bv NL of andere grote economische landen.
Maar uiteraard blijft wel staan dat de dekkingsgraad ten alle tijden te klein is om het omvallen van een grote(re) bank op te vangen. Maar dan kom je ook weer in een andere situatie. Namelijk het vraagstuk of, bv, de overheid zo'n ogenschijnlijk grote bank laat omvallen. Zoals ook ING & ABN ten tjide van de bankencrisis staartssteun gekregen hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
RobertMe schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 00:02:
[...]

Ter info: ten tijde van Icesave bestond er geen DGS. Die regelgeving is er pas naar aanleiding van Icesave gekomen.
...
Ondanks kleine lettertjes toch opgemerkt. ;)
Ter verbetering: voordat het icesave debacle begon was er al een "DGS lite", het maximale bedrag was niet een ton, maar "slechts" 20000 euro.
Van een wikipedia pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Icesave over icesave:
Landsbanki viel voor de eerste € 20.887 onder het IJslandse depositogarantiestelsel. Landsbanki nam bovendien aanvullend deel aan het Nederlandse depositogarantiestelsel, dat het verschil vergoedt tussen wat het Nederlandse stelsel zou vergoeden als het volledig van toepassing zou zijn, en wat het IJslandse depositogarantiestelsel behoort te vergoeden. Het Nederlandse stelsel vergoedde voorheen tot € 20.000 spaargeld 100% en tot € 40.000 spaargeld 90%. Sinds 7 oktober 2008 geldt een maximumbedrag van € 100.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Je kan veel dichter bij huis (en verder van Rusland) hogere rentes krijgen:
Consors 3.5% Duitsland
Advanzia 3.4% Luxemburg
VWFS 3.1% Duitsland

Zijn wel actietarieven voor 6 maanden. Daarna lager.

Zou me niet verbazen als Advanzia per 1 augustus naar 3.5% gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 29-07-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaurits
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 22:10
Heb nu een stuk of 7 depositos van 1 tot 5 k bij Raisin.
LHV Pank
BFF
Klarna
Inbank
Nordax
Hoe ziet dat r volgend jaar maart uit bij de aangifte inkomstenbelasting? Moet je deze bedragen elk apart nog aangeven of worden deze automatisch bijgevoegd? Moet je per buitenlandse nog administratieve handelingen uitvoeren?

[ Voor 6% gewijzigd door vaurits op 29-07-2023 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

vaurits schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:28:
Heb nu een stuk of 7 depositos van 1 tot 5 k bij Raisin.
LHV Pank
BFF
Klarna
Inbank
Nordax
Hoe ziet dat r volgend jaar maart uit bij de aangifte inkomstenbelasting? Moet je deze bedragen elk apart nog aangeven of worden deze automatisch bijgevoegd? Moet je per buitenlandse nog administratieve handelingen uitvoeren?
Volgens mij staat Raisin als 1 bank genoemd in je, vooringevulde, aangifte formulier. Dus het totaalbedrag van Raisin opgeven.

@dwdd Ah!

[ Voor 4% gewijzigd door NaN op 29-07-2023 09:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
NaN schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Volgens mij staat Raisin als 1 bank genoemd in je, vooringevulde, aangifte formulier. Dus het totaalbedrag van Raisin opgeven.
als je een tegoed op de rekening van Raisin hebt voer je dat in, alle overige deposito's en spaarrekeningen zul je apart moeten opgeven, daarvoor geldt dat je bankiert bij die desbetreffende banken, dat saldo valt niet onder Raisin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11:48
Pistachenootje schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 18:46:
[...]

Van wie hoor je die verhalen? (ik heb even gezocht in dit topic maar kon het niet direct vinden)
Heb zelf in juni 4 dagen moeten wachten voordat ik mijn geld kreeg van Orange en dat was "toevallig" een dag nadat ik contact op had genomen met de klantenservice van Raisin. Anders had ik vermoedelijk nog langer moeten wachten.

Voor mij geen deposito meer bij Orange.

Zelf heb ik tot op heden goede ervaringen met Banca Progetto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Uniciteit schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:07:
Ik ben ook wel benieuwd wat Advanzia gaat doen. Die zitten tot en met 31 juli het 'actiepercentage' van 3,4%. Wie weet gaat dat ook nog wel wat omhoog per 1 augustus? :)
Ik heb dinsdag een aanvraag gedaan, maar is nog niet afgerond. Welke actiepercentage zou dan voor mij gelden? De oude of nieuwe? Of wellicht helemaal geen actie meer na 31 juli?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
xileS schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 13:34:
[...]

Ik heb dinsdag een aanvraag gedaan, maar is nog niet afgerond. Welke actiepercentage zou dan voor mij gelden? De oude of nieuwe? Of wellicht helemaal geen actie meer na 31 juli?
Je ontvangt vanaf het moment dat je tenminste 5000 euro hebt ingelegd de op dat moment geldende rente. En dit tot het eind van de zesde maand volgend op de maand waarin je die eerste inleg deed.

[ Voor 16% gewijzigd door Frankenstein op 29-07-2023 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

mpandroid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Heb zelf in juni 4 dagen moeten wachten voordat ik mijn geld kreeg van Orange en dat was "toevallig" een dag nadat ik contact op had genomen met de klantenservice van Raisin. Anders had ik vermoedelijk nog langer moeten wachten.

Voor mij geen deposito meer bij Orange.
Ik heb beide deposito's die ik bij Orange had de dag na afloop het geld gekregen. Afgelopen woensdag liep er een af en donderdagavond was dat overgemaakt. Zat er bij jou een weekend tussen? Die tellen voor banken doorgaans niet mee als werkdag, dus daar moet je sowieso op wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Deposito liep donderdag 1 juni af, dus had het acceptabel gevonden als ik 2 juni mijn geld had ontvangen. Dat werd echter maandag 5 juni.

Heb mijn beklag gedaan bij Raisin, maar ze gaven aan dat zij ook afhankelijk zijn van Orange.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Als die op een donderdag vrijvalt krijg je dat niet tijdig naar je betaalrekening.

Op 24 Augustus valt er een bij mij een deposito vrij. Dat is vrijdag pas zichtbaar. Word in dit geval ook pas maandag.. wel jammer. Volgens mij word in de UK, instant payment gebruikt bij Raisin, jammer genoeg niet hier.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
mpandroid schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 14:45:
Deposito liep donderdag 1 juni af, dus had het acceptabel gevonden als ik 2 juni mijn geld had ontvangen. Dat werd echter maandag 5 juni.

Heb mijn beklag gedaan bij Raisin, maar ze gaven aan dat zij ook afhankelijk zijn van Orange.
Dat zou misschien werken bij een Nederlandse bank met Instant Payments, maar dit zijn 2 stappen over 2 landsgrenzen heen. Orange (FR) -> Raisin (DE); Raisin (DE) -> jij (NL). Bij vrijvallen op een donderdag is maandag het beste dat je realistisch gezien kan verwachten.

Als dat voor jou niet "acceptabel" is, kun je 2 dingen doen: je geld op een NL bank met Instant Payments laten staan, of je verwachtingen een beetje bijstellen.

En dan ook nog gaan klagen omdat het 1 werkdag later is dan je dacht...

[ Voor 4% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 29-07-2023 15:31 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:31:
[...]

Dat zou misschien werken bij een Nederlandse bank met Instant Payments, maar dit zijn 2 stappen over 2 landsgrenzen heen. Orange (FR) -> Raisin (DE); Raisin (DE) -> jij (NL). Bij vrijvallen op een donderdag is maandag het beste dat je realistisch gezien kan verwachten.
Maar IP is officieel een Europese standaard / standaard binnen SEPA binnen de Eurozone. Rabo naar OpenBank doet wel IP en die ene keer dat ik bij OpenBank heb gestort, als zijnde xxK, was ook dat instant bijgeschreven (daar waar je ook in NL bv ziet dat bv LPB maar tot 10k via IP gaat).
Nu snap ik dat dit een uitzondering is (zowel v.w.b. Rabo die het wel heen doet, en OpenBank die het nooit terug doet). Maar niets houd Raisin tegen om ook IP te ondersteunen. Met dus ook als kanttekening dat ING blijkbaar ervoor gekozen heeft om (net als de overige NL banken) een concept versie van IP te implementeren, maar (i.t.t. de andere NL banken) nooit naar de officiële standaard over is gegaan en daardoor naar heel wat (buitenlandse) banken geen IP doet. Waar de andere NL banken dat wel doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Wat is het verschil?
Heb nooit van een concept versie van IP gehoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
Juan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 15:24:
Als die op een donderdag vrijvalt krijg je dat niet tijdig naar je betaalrekening.

Op 24 Augustus valt er een bij mij een deposito vrij. Dat is vrijdag pas zichtbaar. Word in dit geval ook pas maandag.. wel jammer. Volgens mij word in de UK, instant payment gebruikt bij Raisin, jammer genoeg niet hier.
Ik heb het nooit over een betaalrekening gehad, dus snap niet waarom je daarover begint. Ik had het op vrijdag op mijn Raisin rekening verwacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Juan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:03:
Wat is het verschil?
Heb nooit van een concept versie van IP gehoord
Heeft niets met conceptversies te maken. Er zijn drie verschillende instant payments transactieverwerkers (Worldline, RT1, TIPS) en niet iedere bank is bij iedere transactieverwerker aangesloten.

Hier vind je een overzicht voor de Nederlandse banken: https://www.betaalverenig...-banken-instant-payments/

Op basis van dat overzicht is ABN AMRO de enige bank in Nederland die op alle drie is aangesloten.

Worldline is voor zover ik weet enkel in Nederland actief met instant payments.
Banken aangesloten op RT1: https://www.ebaclearing.eu/services/rt1/participants/
Banken aangesloten op TIPS: https://www.ecb.europa.eu.../facts/html/index.en.html (excel link onderaan de pagina)

[ Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 29-07-2023 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Bedoelde er mee te zeggen, dat ze dat niet meer redden voor het weekend. Woensdag is de uiterste vrijvaldag, om het voor het weekend te zien op Raisin.
Dus degene die op donderdag vrijvallen, hebben minimaal 3 dagen renteverlies

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mpandroid
[...]

Als dat voor jou niet "acceptabel" is, kun je 2 dingen doen: je geld op een NL bank met Instant Payments laten staan, of je verwachtingen een beetje bijstellen.

Jammer dat je zo reageert. Ik verwacht dat als ik een overeenkomst heb waarbij mijn deposito op datum x vervalt de volgende werkdag mijn geld terug op mijn Raisin rekening is gestort. Dat is immers afgesproken. En dan niet vertragen als bank om nog 2 extra dagen rente te kunnen vangen van het daarop volgende weekend. Daarover heb ik mijn beklag gedaan. Andere banken doen dit namelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid
[...]

Juan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:29:
Bedoelde er mee te zeggen, dat ze dat niet meer redden voor het weekend. Woensdag is de uiterste vrijvaldag, om het voor het weekend te zien op Raisin.
Dat is niet mijn ervaring, bij vrijdag kan ik het mij voorstellen. Heb al een aantal keren een deposito gehad dat op donderdag vrij kwam en gewoon op vrijdag of zelfs een keer dezelfde dag kon beschikken over mijn geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
Juan schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:29:
Ik had 2 weken terug deposito dat vrijviel op donderdag, vrijdag bijgeschreven, boeking gedaan naar Renault en daar was het die dag ook al gearriveerd. Terugboeken van Renault lijkt wel altijd een dag overheen te gaan. Afgelopen week om 10 uur of zo terugstorting gedaan en die kwam pas de dag erna 's middags binnen. Terwijl de vorige keer de boeking om half 5 was en ook toen dr dag erna 's middags het geld op de Raisin rekening stond. Dus daar lijken ze wel een dag nacht over te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou er goed aan kunnen liggen hoe laat op donderdag de deposito vrijkomt. Als het vroeger is heb je het wellicht kans om het nog op vrijdag op je Raisin rekening te hebben, is het later op de dag dan kan het blijkbaar maandag worden.

Vind ik niks mee overigens. Vrijwel alles wat ik doe bij Raisin gaat met dergelijke vertragingen. Ook opnemen van geld bij Renault bijvoorbeeld.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eigenlijk zijn we best verwend met instant payments. Raisin is er zelf nog niet op aangesloten, en dat merk je.

Het 'probleem' met Raisin is dat je altijd met twee overboekingen te maken hebt met Raisin als tussenstop, dus heb je twee keer een niet-instant payment. Dat voelt extra lang. Maar vergeet niet dat dit een paar jaar geleden nog normaal was als je een overboeking doet naar een andere bank.

Aan de andere kant, zo erg is het ook weer niet. Stel dat het extra lang duurt, 3 werkdagen en er zit ook nog een weekend tussen, dan kost dit je circa 1,5% van de gemiste nominale rente. Bij een nominale rente van 4% is dit een verlies van 0,06%. Niets om wakker van te liggen :)

Sneller is natuurlijk wel fijn voor de vrij opneembare spaarrekening, als je het onverwachts vandaag nodig hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 29-07-2023 17:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoCoStr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-01 10:23
Allereerst weer dank voor de info in dit topic!

De laatste tijd ben ik aan het oriënteren waar het spaargeld het beste kan verblijven: beleggen (losse aandelen, indexfondsen), sparen op een vrije rekening, deposito of aanschaf onroerend goed + verhuur. Met dank aan dit topic toch besloten om het komende half jaar het "niet direct benodigde deel" in deposito te stoppen (6 maanden termijn).

Dat geeft tijd voor verdere oriëntatie terwijl het potentieel verlies t.o.v. bijvoorbeeld een VWRL index nihil is met minder risico. Mocht de rente verder oplopen dan is er wellicht niet eens spraken van een verlies. Met 2x een half jaarlijkse deposito kom je met een rente-op-rente effect al in de buurt van 8%. Als de rente over een half jaar weer is gezakt kan het alsnog in een indexfonds. Zit met een fiscaal partner nog onder de heffingsdrempel overigens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
RoCoStr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:56: Met 2x een half jaarlijkse deposito kom je met een rente-op-rente effect al in de buurt van 8%.
Huh? Ik denk dat je een foutje maakt.

PS. Rente wordt weergegeven per jaar. Als je deposito 6 maanden loopt krijg je na afloop dus de helft.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 29-07-2023 18:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoCoStr
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17-01 10:23
Hmmmm ik vond het al verbazingwekkend veel. Dan is de informatievoorziening van de betrokken instanties wel misleidend aangezien ze aangeven dat de rente uitgekeerd wordt na afloop van het termijn. Er staat niet dat bij een half jaarlijks termijn de rente naar rato van een jaar wordt uitgekeerd.

Ik geloof je gelijk hoor want het zou een no-brainer zijn. Maar was evengoed op het denkspoor gekomen...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Aangezien hier veel spaarders zitten bij Bunq, lijkt me dit wel interessant om te lezen.

https://www.reddit.com/r/...nlinebank_bunq_eist_veel/

Kwam ook een link voorbij naar NRC, zonder paywall, eenmaal op de website scroll naar beneden voor het artikel:

https://12ft.io/proxy?&q=...-maar-beter-gaan-a4168629

Ik ben wel erg geschrokken van dit artikel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:39
Specialsta schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:27:
Aangezien hier veel spaarders zitten bij Bunq, lijkt me dit wel interessant om te lezen.

Kwam ook een link voorbij naar NRC, zonder paywall, eenmaal op de website scroll naar beneden voor het artikel:

Is al eerder hier voorbij gekomen en ik vind het nou niet zo spectaculair.
Mensen kiezen er toch echt zelf voor om daar te werken.

Maar gelukkig zijn er genoeg andere banken waar je uit kunt kiezen als dit je stoort.
Echter, bij de meeste banken zal je niet zo'n inkijkje kunnen krijgen ;)

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JJ1984
  • Registratie: Juni 2022
  • Nu online

Dit is niet nieuw en voor mij ook absoluut geen reden om hier niet te sparen. Je kunt hier uiteraard iets van vinden, maar hij (Ali Niknam) komt er wel eerlijk voor uit. Je weet dus precies waar je toe bent als werknemer. Met de spaarrente en de app ben ik zeer content.

[ Voor 5% gewijzigd door JJ1984 op 29-07-2023 18:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:09

sanook

_/-\o_

RoCoStr schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 17:56:
Allereerst weer dank voor de info in dit topic!

De laatste tijd ben ik aan het oriënteren waar het spaargeld het beste kan verblijven: beleggen (losse aandelen, indexfondsen), sparen op een vrije rekening, deposito of aanschaf onroerend goed + verhuur. Met dank aan dit topic toch besloten om het komende half jaar het "niet direct benodigde deel" in deposito te stoppen (6 maanden termijn).

Dat geeft tijd voor verdere oriëntatie terwijl het potentieel verlies t.o.v. bijvoorbeeld een VWRL index nihil is met minder risico. Mocht de rente verder oplopen dan is er wellicht niet eens spraken van een verlies. Met 2x een half jaarlijkse deposito kom je met een rente-op-rente effect al in de buurt van 8%. Als de rente over een half jaar weer is gezakt kan het alsnog in een indexfonds. Zit met een fiscaal partner nog onder de heffingsdrempel overigens.
Naast het feit dat je renteberekening niet klopt vraag ik me af aan wat voor onroerend goed je dan zit te denken als je nog onder drempel zit van het heffingsvrij vermogen. Als je boven die drempel zit moet je eerst maar eens goed doorrekenen of dit wel een goed idee is met het nieuwe puntensysteem voor verhuur en de VRH op je onroerend goed.

[ Voor 6% gewijzigd door sanook op 29-07-2023 19:43 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jack2
JJ1984 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Dit is niet nieuw en voor mij ook absoluut geen reden om hier niet te sparen. Je kunt hier uiteraard iets van vinden, maar hij (Ali Niknam) komt er wel eerlijk voor uit. Je weet dus precies waar je toe bent als werknemer. Met de spaarrente en de app ben ik zeer content.
Voor mij wel. Wat een mafklapper, die Niknam. Ik had toevallig net een Easy Savings account aangemaakt om te proberen. Ik wist dat er van alles speelde, maar het groene imago gaf me net het zetje. Maar ik merkte al snel dat dat weinig voorstelde. Plus dat je spaargeld over te boeken is naar een willekeurige IBAN. Dat wordt door Bunq gezien als een feature maar ik krijg daar koude rillingen van. Bij betaalrekeningen van de grote banken zoals Rabo en Openbank kan dat ook maar die hebben dan nog een extra controle via een SMS, Rabo Scanner of transactiecode op papier.

Dus rekening weer opgezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:38
RobertMe schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Ik had 2 weken terug deposito dat vrijviel op donderdag, vrijdag bijgeschreven, boeking gedaan naar Renault en daar was het die dag ook al gearriveerd. Terugboeken van Renault lijkt wel altijd een dag overheen te gaan. Afgelopen week om 10 uur of zo terugstorting gedaan en die kwam pas de dag erna 's middags binnen. Terwijl de vorige keer de boeking om half 5 was en ook toen dr dag erna 's middags het geld op de Raisin rekening stond. Dus daar lijken ze wel een dag nacht over te doen.
Als je net na 12 uur 's nachts terugboekt van Renault naar Raisin staat het nog dezelfde dag om 15.15 uur op Raisin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frankenstein
<knip> Off-topic en trollend.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 29-07-2023 23:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19-09 15:43

Ach, Google eens op de werkomstandigheden van stagiairs in de investment banking takken. Iedereen heeft vrije keuze om daar te gaan werken, ze zullen vast ook een hoge paycheck krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robsel_NL
  • Laatst online: 19-09 17:03
Frankenstein schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:49:
[mbr]<knip> Off-topic en trollend.[/]
Reactie verwijderd..

[ Voor 13% gewijzigd door Robsel_NL op 30-07-2023 00:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

jack2 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:29:
[...]
Plus dat je spaargeld over te boeken is naar een willekeurige IBAN. Dat wordt door Bunq gezien als een feature maar ik krijg daar koude rillingen van. Bij betaalrekeningen van de grote banken zoals Rabo en Openbank kan dat ook maar die hebben dan nog een extra controle via een SMS, Rabo Scanner of transactiecode op papier.

Dit.

Ook mijn rekening zojuist opgezegd, ik krijg daar ook rillingen van, brrrr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
jack2 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:29:
[...]

Plus dat je spaargeld over te boeken is naar een willekeurige IBAN. Dat wordt door Bunq gezien als een feature maar ik krijg daar koude rillingen van. Bij betaalrekeningen van de grote banken zoals Rabo en Openbank kan dat ook maar die hebben dan nog een extra controle via een SMS, Rabo Scanner of transactiecode op papier.

Bij ING is er geen extra controle, behalve je 5-cijferig code of vingerafdruk in de app. Vond eigenlijk juist altijd een voordeel dat ik niet altijd een reader bij moet hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack2
xileS schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:35:
[...]

Bij ING is er geen extra controle, behalve je 5-cijferig code of vingerafdruk in de app. Vond eigenlijk juist altijd een voordeel dat ik niet altijd een reader bij moet hebben.
Klopt, ING had ik aanvankelijk bij mijn voorbeelden gezet van banken die het goed doen maar ik moest mezelf corrigeren. Vroeger was er bij ING een SMS of een TAN code nodig, maar nu niet meer.

Daar staat wel tegenover dat de grote banken tegenwoordig het maximaal over te boeken bedrag naar beneden hebben bijgesteld en dat er een wachttijd is om die te verhogen vanwege alle phishing horror stories in de media. En dat bij de grote banken (en ING zeker) de spaarrente dusdanig laag is dat je als weldenkend mens daar weinig zult stallen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:45
Zr40 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 16:29:
[...]

Heeft niets met conceptversies te maken. Er zijn drie verschillende instant payments transactieverwerkers (Worldline, RT1, TIPS) en niet iedere bank is bij iedere transactieverwerker aangesloten.

Hier vind je een overzicht voor de Nederlandse banken: https://www.betaalverenig...-banken-instant-payments/

Op basis van dat overzicht is ABN AMRO de enige bank in Nederland die op alle drie is aangesloten.

Worldline is voor zover ik weet enkel in Nederland actief met instant payments.
Banken aangesloten op RT1: https://www.ebaclearing.eu/services/rt1/participants/
Banken aangesloten op TIPS: https://www.ecb.europa.eu.../facts/html/index.en.html (excel link onderaan de pagina)
Dank voor de linkjes. Voor het overzicht van NL banken bij de betaalvereniging: Revolut naar Rabobank is instant. Revolut zit volgens het overzicht echter bij een andere verwerker (EBA Clearing) dan Rabobank (zowel bij Worldline als bij TIPS). Zou het overzicht achterhaald zijn, of zegt het ook niet alles bij welke verwerker men is aangesloten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:25
Als je de Excel van TIPS download, zie je dat Revolut daar ook tussen staat. Net als N26.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wally2002 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:48:
[...]
Dank voor de linkjes. Voor het overzicht van NL banken bij de betaalvereniging: Revolut naar Rabobank is instant. Revolut zit volgens het overzicht echter bij een andere verwerker (EBA Clearing) dan Rabobank (zowel bij Worldline als bij TIPS). Zou het overzicht achterhaald zijn, of zegt het ook niet alles bij welke verwerker men is aangesloten?
Vermoedelijk dat eerste. De excel lijsten van RT1 (EBA) en TIPS zijn wel actueel. Over Worldline kan ik helemaal niets vinden, behalve dan dat overzicht van de betaalvereniging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
Ik zit er aan te denken om elke maand een vast bedrag te sparen voor het hoogst mogelijke rendement. Dat is volgens mij met een deposito. Zijn er flexibele deposito's waar je maandelijks kan inleggen of moet ik elke keer een nieuwe aanmaken?
Ik zit al bij Raisin en OpenBank.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:11

Richard

Kuru Kuru Kururin

chielsen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:29:
Ik zit er aan te denken om elke maand een vast bedrag te sparen voor het hoogst mogelijke rendement. Dat is volgens mij met een deposito. Zijn er flexibele deposito's waar je maandelijks kan inleggen of moet ik elke keer een nieuwe aanmaken?
Ik zit al bij Raisin en OpenBank.
Zoek in dit topic eens op het woord "Ladder".

Ook is recent een Deposito (ik geloof van een Nederlandse "Grootbank" besproken waar je bij kon storten) (die zoek ik nog even voor je na!).

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 20:58

JAN-B

525 Wp op mijn dak

jack2 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:41:

En dat bij de grote banken (en ING zeker) de spaarrente dusdanig laag is dat je als weldenkend mens daar weinig zult stallen...
@jack2 Ik denk dat je hier fout zit 8)
Lees het topic > Hoeveel buffer heeft de Tweaker > eens door; hoe vaak lees ik niet dat ze 15, of 30, zelfs 40.000 op een spaarrekening hebben staan met 1.0 % rente :z
En als je dan advies geeft, kijk eens op Raisin, worden ze kwaad: ik ga mijn geld niet in het buitenland stallen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:17
Richard schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:49:
[...]

Zoek in dit topic eens op het woord "Ladder".

Ook is recent een Deposito (ik geloof van een Nederlandse "Grootbank" besproken waar je bij kon storten) (die zoek ik nog even voor je na!).
Bij ladders zie ik het andersom, je legt 1x in, maar opent in feite meerdere deposito's met verschillende looptijden toch? Ik wil dus elke maand y inleggen, en zal dan wel steeds een losse deposito worden, maar liefst niet alle administratie.

Ik zou natuurlijk met een tussen oplossing kunnen werken, en het tijdelijk op een spaarrekening zetten en dan elk x maanden omzetten in een deposito.

[ Voor 12% gewijzigd door chielsen op 30-07-2023 13:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

chielsen schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:00:
[...]

Bij ladders zie ik het andersom, je legt 1x in, maar opent in feite meerdere deposito's met verschillende looptijden toch? Ik wil dus elke maand y inleggen, en zal dan wel steeds een losse deposito worden, maar liefst niet alle administratie.

Ik zou natuurlijk met een tussen oplossing kunnen werken, en het tijdelijk op een spaarrekening zetten en dan elk x maanden omzetten in een deposito.
Er zijn volgens mij maar heel weinig deposito's waarbij je tussentijds extra kan inleggen. Het is in 99% van de gevallen vooraf X bedrag voor Y rente en that's it. Wil je meer flexibiliteit, dan kom je bij de vrij opneembare (en vrij inlegbare) spaarrekening uit.

Een depositoladder (zoals die bedoeld is) werk je alleen in de begin-/opbouwfase met verschillende kortere looptijden.

Op Raisin vind je deze mooie afbeelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAIoO0fPmVa5bKmF8bW0Wohph7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rHvJ6tRLGmapfSuyqo5M6TPj.jpg?f=fotoalbum_large

In deze afbeelding gaat het om €25.000,- en werken ze met een periode van 5 jaar. Want: normaal gesproken, hoe langer je 'm vastzet, hoe hoger de rente.

In de opbouwfase bouw je 'm zo op:

- 1/5e deel 1 jaar vast
- 1/5e deel 2 jaar vast
- 1/5e deel 3 jaar vast
- 1/5e deel 4 jaar vast
- 1/5e deel 5 jaar vast

Zodra een deposito verloopt, zet je 'm voor 5 jaar vast. In de praktijk zet je dus, na het initieel inrichten en openen van 5 deposito's, ieder jaar 1/5e deel voor 5 jaar vast. Ieder jaar dus één handeling: één nieuwe deposito van 5 jaar openen! :)

De gedachte is dat je dan maximaal rendement hebt, want de gedachte is: lange looptijd = hoogste rente.

Waarom dan niet het hele bedrag in één keer inleggen voor 5 jaar vast? Het voordeel is dat er nu ieder jaar 1/5e deel vrijvalt: je hebt dus ieder jaar toegang tot in ieder geval een deel van het vermogen wat je hebt ingelegd.

Je kunt zo'n ladder helemaal naar eigen wens inrichten. In het voorbeeld hierboven moet je 1x per jaar een nieuwe deposito openen. Je kan 'm natuurlijk ook zo opbouwen dat dat minder vaak is (bijv. 1x per 2 jaar) of juist vaker (zoals 1x per halfjaar of 1x per kwartaal).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Een kleine verduidelijking van het voorbeeld in de afbeelding, aangezien 'spaargeld op de rekening met de beste rente' verwarrend kan zijn. In het begin open je naast de 5 jaars deposito ook een 4 jaars, 3 jaars, 2 jaars en 1 jaars deposito. Vanaf het begin zit al het spaargeld in een deposito.

[ Voor 48% gewijzigd door Zr40 op 30-07-2023 13:56 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
JohanNL schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Is al eerder hier voorbij gekomen en ik vind het nou niet zo spectaculair.
Mensen kiezen er toch echt zelf voor om daar te werken.

Maar gelukkig zijn er genoeg andere banken waar je uit kunt kiezen als dit je stoort.
Echter, bij de meeste banken zal je niet zo'n inkijkje kunnen krijgen ;)
'70 procent van het totaal – houden het gemiddeld elf maanden vol.'

'Iedereen klaagt. Het is normaal om collega’s te zien huilen, om collega’s ziek naar huis te zien gaan. Mensen zijn overwerkt, continu gestresst. Blijkbaar werken sommige start-ups zo.'

'Beginnende werknemers zeggen veel (onbetaalde) overuren te maken en in hun eentje werk voor drie of vier personen te moeten doen. Meerdere ex-werknemers zeggen met regelmaat „mensen achter hun bureau te hebben zien huilen”. Meerdere werknemers kampen met buik- of rugpijn van de stress.'

Zo maar even wat citaten uit het Bunq artikel. Ik vind dit niet normaal in ieder geval. Als je dit wel normaal vind, schrik ik daar ook van.

En verder klaagt de eigenaar dan ook nog eens dat de werknemers niet geschikt zijn. Waarom neemt hij ze dan in de eerste plaats aan? Dan mankeert er juist iets aan hem en moet hij de sollicitatieprocedures anders gaan inrichten. Maar beter zou natuurlijk zijn dat de werkomstandigheden beter worden. Dan nog dit citaat uit het Bunq artikel:

'Elke werknemer van bunq hoort binnen een uur te reageren op berichten via chatprogramma Slack of e-mails, ook buiten kantoortijden. '

Uit eigen ervaring weet ik dat het soms 3/4 dagen kan duren. Ook dat gaat dus niet goed. En als je dit optelt bij deze uitzending YouTube: Ook jij wordt gesurveilleerd door je bank!. Dan weet ik het in ieder geval wel. Ieder zijn keus natuurlijk maar het is wel iets om over na te denken als je er gaat sparen. Daar is dit topic voor. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Specialsta schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:16:
[...]

'Iedereen klaagt. Het is normaal om collega’s te zien huilen, om collega’s ziek naar huis te zien gaan. Mensen zijn overwerkt, continu gestresst. Blijkbaar werken sommige start-ups zo.'

'Beginnende werknemers zeggen veel (onbetaalde) overuren te maken en in hun eentje werk voor drie of vier personen te moeten doen. Meerdere ex-werknemers zeggen met regelmaat „mensen achter hun bureau te hebben zien huilen”. Meerdere werknemers kampen met buik- of rugpijn van de stress.'

Zo maar even wat citaten uit het Bunq artikel. Ik vind dit niet normaal in ieder geval. Als je dit wel normaal vind, schrik ik daar ook van.

En verder klaagt de eigenaar dan ook nog eens dat de werknemers niet geschikt zijn. Waarom neemt hij ze dan in de eerste plaats aan? Dan mankeert er juist iets aan hem en moet hij de sollicitatieprocedures anders gaan inrichten. Maar beter zou natuurlijk zijn dat de werkomstandigheden beter worden. Dan nog dit citaat uit het Bunq artikel:

'Elke werknemer van bunq hoort binnen een uur te reageren op berichten via chatprogramma Slack of e-mails, ook buiten kantoortijden. '

Uit eigen ervaring weet ik dat het soms 3/4 dagen kan duren. Ook dat gaat dus niet goed. En als je dit optelt bij deze uitzending YouTube: Ook jij wordt gesurveilleerd door je bank!. Dan weet ik het in ieder geval wel. Ieder zijn keus natuurlijk maar het is wel iets om over na te denken als je er gaat sparen. Daar is dit topic voor. :)
Het is niet hoe je het graag zou willen zien nee, maar dit zijn wel gevallen van hoe het op de werkvloer kan zijn, dat is echt niet Bunq-exclusief.
En let ook op de bron, NRC is niet meer zo objectief zoals het ooit was.

Maar dat daar een CEO aan het hoofd staat met een totaal andere aanpak is wel duidelijk ja.
Echter dan nogmaals: als jij hier gaat werken is het meeste hiervan toch op voorhand al duidelijk nietwaar? En anders kom je er wel snel achter en kun je dan tzt dit schip nog per direct verlaten.
Als het daar allemaal zo slecht is, dan zou iedereen deze werkgever z.s.m. ontvluchten.
Genoeg andere werkgevers te vinden en eventueel hebben we nog vangnetten in dit land.

Verder heb ik zelf niet eens een rekening bij Bunq, laat staan spaargeld, want er zijn gewoon betere alternatieven voor mij.
Maar ik laat mij zeker niet weerhouden door bovenstaande om dat mogelijk in de toekomst niet te doen.
Wel uiteraard binnen de DGS grenzen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

JohanNL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 15:24:
[...]

Het is niet hoe je het graag zou willen zien nee, maar dit zijn wel gevallen van hoe het op de werkvloer kan zijn, dat is echt niet Bunq-exclusief.
En let ook op de bron, NRC is niet meer zo objectief zoals het ooit was.

Maar dat daar een CEO aan het hoofd staat met een totaal andere aanpak is wel duidelijk ja.
Echter dan nogmaals: als jij hier gaat werken is het meeste hiervan toch op voorhand al duidelijk nietwaar? En anders kom je er wel snel achter en kun je dan tzt dit schip nog per direct verlaten.
Als het daar allemaal zo slecht is, dan zou iedereen deze werkgever z.s.m. ontvluchten.
Genoeg andere werkgevers te vinden en eventueel hebben we nog vangnetten in dit land.
De kennis van vandaag kan je niet hebben in het verleden.

Zelf heb ik ook ooit een aanbod gekregen om daar te werken als developer. Door omstandigheden destijds was het niet gelukt om tijdig te reageren, en achteraf gezien heeft mij dat veel ongeluk gescheeld, maar ik kan je vertellen, destijds was hier nog geen sprake van. Alles was rooskleurig, geweldige werksfeer, cultuur, autonomie, noem maar op. Als je met dat beeld de arbeidsovereenkomst tekent, en dan blijkt de werkelijkheid compleet anders te zijn, dan kan je dat niet iemand's eigen schuld noemen.

Je kan inderdaad andere werkgevers vinden, maar als je door de extreme werkdruk en beleid niet meer in staat bent om sollicitatiegesprekken te voeren, dan zit je gevangen. Het verhaal van NRC vind ik niet ongeloofwaardig.

Die vangnetten zijn trouwens niet van toepassing als je zelf ontslag neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:24
Ik ga dus stoppen om te sparen bij mijn energiemaatschappij. Ik spaarde nog zelf ieder maand. Het idee is voor mij wennen. Na mijn jaarnota in september 2023 heb ik opdracht gegeven om elk maand €1.000 automatisch te sparen op mijn Direct Sparen. Het geeft me momenteel 1.00% aan rente maar het us flexibel opneembaar zonder boete en mijn Direct Sparen zet ik op slot. Als ik het geld nodig heb zet ik het slot uit en binnen 24-uur kan ik weer bij mijn spaargeld.

In de verre toekomst overweeg ik Deposito rekening voor aantal jaartjes vast

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 30-07-2023 17:47 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
Van der Berg schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:46:
Ik ga dus stoppen om te sparen bij mijn energiemaatschappij. Ik spaarde nog zelf ieder maand. Het idee is voor mij wennen. Na mijn jaarnota in september 2023 heb ik opdracht gegeven om elk maand €1.000 automatisch te sparen op mijn Direct Sparen. Het geeft me momenteel 1.00% aan rente maar het us flexibel opneembaar zonder boete en mijn Direct Sparen zet ik op slot. Als ik het geld nodig heb zet ik het slot uit en binnen 24-uur kan ik weer bij mijn spaargeld.

Waarom zou je het op een rekening met 1% rente zetten, terwijl vrijwel alle banken meer bieden? (Ook voor direct opmeembaar)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Van der Berg
Als je slim bent :9
start je zo snel mogelijk met een deposito, krijg je lekker veel rente > tussen 3 en 4 %, en kan je eerder die droomauto kopen :Y ( 6 maanden al 3,34%)
(ik las iets van een Toyota > ik zou die mooie C-HR kopen :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:35
<knip> Dit soort dingen moet via TR.

[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 30-07-2023 18:55 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 08:34
Specialsta schreef op zondag 30 juli 2023 @ 14:16:
[...]

Dit is wel heel extreem van Bunq maar moet zeggen dat de 'nieuwe generatie' ook niet vooruit te branden is, geen enkele commitment meer heeft en extreem hoge eisen....en veel vallen idd uit omdat 'het echte leven' toch anders is dan wat men dacht. Zie dat binnen ons bedrijf veel maar nog meer bij mensen die bij ons weg gaan 'elders is het beter' en daar een echte performance cultuur aantreffen.

Maar goed, geen topic voor hier.

Over de spaarrente: deposito's in NL vallen me tegen, had hoop op meer dan 3% voor een jaar inmiddels maar niet mogelijk tenzij je idd uitwijkt naar elders. Jammer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

<knip> Dit soort dingen moet enkel via TR.

[ Voor 91% gewijzigd door Ardana op 30-07-2023 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-09 08:28
xxxMaverick schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:33:
[...]

Over de spaarrente: deposito's in NL vallen me tegen, had hoop op meer dan 3% voor een jaar inmiddels maar niet mogelijk tenzij je idd uitwijkt naar elders. Jammer
Klopt. Er zit bijna 2% tussen LPB etc en de Raisin alternatieven. En het verschil tussen de variabele rente van de grootbanken en een 1 jaar deposito bij de kleine banken als lpb/nibc is minder dan een procent.

Tijd voor een verhoging ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
xxxMaverick schreef op zondag 30 juli 2023 @ 18:33:
[...]

...
Yapi Kredi Bank & Anadolubank zijn beide Nederlands (en in Nederland) en geven meer dan 3% rente op een deposito van 1 jaar.

bron: https://www.spaarinformat...ijst/deposito_op_looptijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door W1ck1e op 31-07-2023 07:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Je lijkt het dus wel te lezen, (alleen wat raar te interpreteren) dus goed dat je je energieleverancier niet meer als spaarrekening ziet, maar hoe kom je er nu weer in hemelsnaam bij om een rekening met 1% te kiezen? Zelfs de Rabo geeft over 2 weken 50% meer dan dat (1,5% voor de duidelijkheid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18
JAN-B schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:52:
Lees het topic > Hoeveel buffer heeft de Tweaker > eens door; hoe vaak lees ik niet dat ze 15, of 30, zelfs 40.000 op een spaarrekening hebben staan met 1.0 % rente :z
En als je dan advies geeft, kijk eens op Raisin, worden ze kwaad: ik ga mijn geld niet in het buitenland stallen :(
Op zich wel eens dat er niet altijd objectief beoordeeld wordt aan de andere kant moeten we niet vergeten dat er in de basis een relatie tussen risico en rendement zijn.

Grootbanken met triple A rating versus B/C in Nederland of volgende stap buitenland.

Garantiestelsel geeft garanties maar zijn mogelijk niet absoluut en/of consequenties aan moment beschikbaarheid.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
Barrycade schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:18:hoe kom je er nu weer in hemelsnaam bij om een rekening met 1% te kiezen?
Dat is dus helemaal niet vreemd. Het overgrote deel van de burgers heeft alleen een spaarrekening bij een grootbank.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Frankenstein schreef op maandag 31 juli 2023 @ 09:11:
[...]

Dat is dus helemaal niet vreemd. Het overgrote deel van de burgers heeft alleen een spaarrekening bij een grootbank.
En voor sommigen is dit alleen maar verstandig want die lijken hiermee al problemen genoeg te hebben :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
[...]
Dat is helemaal niet erg. Leuk voor ons (want dan is er een markt voor de banken waar wij sparen), en jammer voor hen (lopen mogelijke rente mis). En redenen en oorzaken voor hen om niet over te lopen naar onze kant zijn onder andere desinteresse, onkunde, wantrouwen & onwil. Maar dat zijn keuzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
xileS schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 10:46:
[...]

Oplossing gevonden in bunq topic

Profiel => Accountancy => Kostenoverzicht => Gewenste Facturatierekening <rekening>

Bij bunq Payday zie je dan idd Gestort op <gekozen rekening> staan. Even afwachten nog tot maandag of het dan wel automatisch goed gaat.
Payday zojuist automatisch op de spaarrekening uitbetaald (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
NaN schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:09:
[...]

Dit.

Ook mijn rekening zojuist opgezegd, ik krijg daar ook rillingen van, brrrr.
Waarom is dat zo eng dan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
ColeJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:02:
[...]
Waarom is dat zo eng dan?
Wanneer er naar andere rekeningen kan worden overgeschreven kunnen die ook van andere personen zijn. Bij een enkele en vaste tegenrekening heb je dat risico niet. Afgeschreven geld komt dan altijd op je eigen betaalrekening terecht. Ik heb dus liever een enkele tegenrekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

W1ck1e schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:17:
[...]
Wanneer er naar andere rekeningen kan worden overgeschreven kunnen die ook van andere personen zijn. Bij een enkele en vaste tegenrekening heb je dat risico niet. Afgeschreven geld komt dan altijd op je eigen betaalrekening terecht. Ik heb dus liever een enkele tegenrekening.
Je vergeet erbij te zeggen dat men een geautoriseerd apparaat van jou moet hebben. Anders kan men helemaal niets overmaken naar andere rekeningen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
Op Tagesgeldvergleich staat een nieuwe aanbieder wiLLBe met 3.45%. Ik heb het even geprobeerd maar helaas alleen bestemd voor spaarders in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Liechtenstein.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ColeJ
W1ck1e schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:17:
[...]
Maar dan moet je dus al een ontgrendelde telefoon afgeven? Mijn pincode weet niemand dus als iemand mijn telefoon steelt gaat dit al niet lukken. Als ik word bedreigd dan kan het wel beveiligd zijn met een TAN/SMS code maar bij een pistool/mes op mijn hoofd tik ik die ook gewoon in. Naar mijn idee is het meer schijnveiligheid.

[ Voor 3% gewijzigd door ColeJ op 31-07-2023 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:25:
[...]

Je vergeet erbij te zeggen dat men een geautoriseerd apparaat van jou moet hebben. Anders kan men helemaal niets overmaken naar andere rekeningen.
Misschien wel waar, maar bij een enige vaste tegenrekening hoef ik alleen die in de gaten houden of er opeens geld is binnengekomen van een spaarrekening zonder dat ik dat wist. En vervolgens moet je tegenrekening nog misbruikt worden.

even ter verduidelijking:

stel:
iemand heeft mijn aanloggegevens en spullen van mijn spaarbank.
en kan dan geld opnemen/overmaken.

dan heb ik liever dat dat alleen naar mijn eigen vaste tegenrekening is dan dat een willekeurige rekening (bijvoorbeeld van die persoon of een katvanger) is.

[ Voor 22% gewijzigd door W1ck1e op 31-07-2023 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

assje schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:45:

aan de andere kant moeten we niet vergeten dat er in de basis een relatie tussen risico en rendement zijn.

Grootbanken met triple A rating versus B/C in Nederland of volgende stap buitenland.

Garantiestelsel geeft garanties maar zijn mogelijk niet absoluut en/of consequenties aan moment beschikbaarheid.
@assje Tja, hele mooie reactie, maar kan het ook in begrijpelijk Nederlands :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
ColeJ schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:28:
[...]

Maar dan moet je dus al een ontgrendelde telefoon afgeven? Mijn pincode weet niemand dus als iemand mijn telefoon steelt gaat dit al niet lukken. Als ik word bedreigd dan kan het wel beveiligd zijn met een TAN/SMS code maar bij een pistool/mes op mijn hoofd tik ik die ook gewoon in. Naar mijn idee is het meer schijnveiligheid.
En als het een overboeking naar een eigen rekening is kan daar al een vertraging in zitten (geen IP, vasthouden i.v.m. KYC, ...). En de grootbanken in Nederland hebben intussen allemaal een transactielimiet (€4k?) en die aanpassen duurt 4 uur. Dus iemand die je met een pistool bedreigd kan dan nog steeds maar maximaal 4k ontvangen of moet minimaal 4 uur (aan een stuk) jou met een pistool bedreigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

@Frankenstein
Beetje vreemd toch wel;
Als je hier op een spaar forum meldt dat je spaart met 1% rente, kun je verwachten dat er reacties komen, toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 07:18
[...]

Maar de drie Nederlandse grootbanken zitten ondertussen ook allemaal boven de 1,00% rente? Dan vind ik het ook wel gewoon vreemd om voor zo'n lage rente te gaan. :P

Binnenkort bij de Rabobank 'zelfs' 1,5%.

[ Voor 5% gewijzigd door Redblader op 31-07-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
W1ck1e schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Misschien wel waar, maar bij een enige vaste tegenrekening hoef ik alleen die in de gaten houden of er opeens geld is binnengekomen van een spaarrekening zonder dat ik dat wist. En vervolgens moet je tegenrekening nog misbruikt worden.

even ter verduidelijking:

stel:
iemand heeft mijn aanloggegevens en spullen van mijn spaarbank.
en kan dan geld opnemen/overmaken.

dan heb ik liever dat dat alleen naar mijn eigen vaste tegenrekening is dan dat een willekeurige rekening (bijvoorbeeld van die persoon of een katvanger) is.
Vanuit deze wijsheid boeken ze eerst het geld naar je tegenrekening en daarna alsnog naar hunzelf over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
JohanNL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:30:
[...]

Vanuit deze wijsheid boeken ze eerst het geld naar je tegenrekening en daarna alsnog naar hunzelf over.
Waarbij je zelf hopelijk een alert hebt als een groter bedrag wordt bijgeschreven. En daarnaast kunnen ze een echt groot bedrag (4k+ meen ik dus) helemaal niet zomaar afschrijven.

En die aanvaller moet dan natuurlijk al toegang tot beide banken hebben. Waarbij bv Rabo nog steeds voor grote / onbekende overboekingen de Scanner vereist. Dus al steelt iemand mijn telefoon en heeft die toegang tot zowel een spaarbank en Rabo. Dan nog heeft die ook mijn bankpas + pincode nodig om het bij Rabo weg te boeken.

[ Voor 20% gewijzigd door RobertMe op 31-07-2023 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Barrycade schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:18:
[...]

Je lijkt het dus wel te lezen, (alleen wat raar te interpreteren) dus goed dat je je energieleverancier niet meer als spaarrekening ziet, maar hoe kom je er nu weer in hemelsnaam bij om een rekening met 1% te kiezen? Zelfs de Rabo geeft over 2 weken 50% meer dan dat (1,5% voor de duidelijkheid).
Omdat mijn eigen rekening bij ABN AMRO zit. Waarom Direct Sparen: Ik kan daar nog flexibel bij mijn spaargeld mocht ik dat nodig hebben. Bij een deposito rekening betaal je vaak een boete als je bij je spaargeld moet. Ik wilde ooit een rekening bij de Rabobank maar ze zeiden dat ik ABN AMRO moet opgeven? Ik heb ook een ING rekening, die had ik van mijn jeugd maar is nu onze gezamenlijke rekening en we doen er niks mee.

Bij Direct Sparen zet ik het op slot en kan ik alleen maar storten. Als ik het slot uitzet, kan ik na 24-uur bij mijn spaargeld.

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 31-07-2023 11:43 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
JohanNL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:30:
[...]
Dus niet, alleen als ze van de tegenrekening de aanlog gegevens en spullen hebben.

En daarnaast wat @RobertMe nog schrijft.

[ Voor 7% gewijzigd door W1ck1e op 31-07-2023 11:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Van der Berg schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Omdat mijn eigen rekening bij ABN AMRO zit. Waarom Direct Sparen: Ik kan daar nog flexibel bij mijn spaargeld mocht ik dat nodig hebben. Bij een deposito rekening betaal je vaak een boete als je bij je spaargeld moet. Ik wilde ooit een rekening bij de Rabobank maar ze zeiden dat ik ABN AMRO moet opgeven? Ik heb ook een ING rekening, die had ik van mijn jeugd maar is nu onze gezamenlijke rekening en we doen er niks mee.
Bij een deposito is het logisch dat je niet bij je geld kunt, daar heb je immers akkoord voor gegeven bij het afsluiten vaan je deposito. Als je dit niet wilt moet je geen deposito afsluiten maar gewoon bij je (vrij opneembare) spaarrekening blijven. Met 1% rente kan het wel even duren voor je je Aygo kan kopem...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Van der Berg schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:40:
[...]

Kijk nu eens wat verder dan je neus lang is.
Bij bv LeasePlan Bank krijg je IIRC 1,85% op een variabele spaarrekening. En er zijn "van origine buitenlandse banken" met een officiële Nederlandse vestiging vallende onder het Nederlandse DGS die zelfs tot 2,5% rente geven.

Voor sparen moet je gewoon nooit naar ABN / ING / Rabo / Volksbank (SNS/Regio) gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Barrycade schreef op maandag 31 juli 2023 @ 08:18:
[...]

Ik denk dat @Van der Berg wacht op die ene reactie hem gelijk geeft en dan zegt "zie je wel". En de vele andere reacties negeert. We geven met zijn allen zoveel informatie en haakjes om zelf onderzoek te doen, maar dat landt allemaal niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
Ik waardeer alle jullie reacties en ik wil jullie allen bedanken voor het mee denken. Ik lees alle reacties aandachtig en denk er zeker over na. Het is niet dat ik er niks over doe en ik denk elke optie. Ik krijg straks met mijn jaarnota de jackpot, zelf ingelegd natuurlijk en ik spaar al via Direct Sparen. Ik wil dan vanaf september €1.000 per maand gaan sparen en de deel dat ik bij de energiemaatschappij inzet, niet meer via mijn energiemaatschappij te sparen wat ik voorheen deed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook

sanook

_/-\o_

Van der Berg schreef op maandag 31 juli 2023 @ 11:56:
Ik waardeer alle jullie reacties en ik wil jullie allen bedanken voor het mee denken. Ik lees alle reacties aandachtig en denk er zeker over na. Het is niet dat ik er niks over doe en ik denk elke optie. Ik krijg straks met mijn jaarnota de jackpot, zelf ingelegd natuurlijk en ik spaar al via Direct Sparen. Ik wil dan vanaf september €1.000 per maand gaan sparen en de deel dat ik bij de energiemaatschappij inzet, niet meer via mijn energiemaatschappij te sparen wat ik voorheen deed.
Hoeveel rente krijg je dan bij die energiemaatschappij?
Pagina: 1 ... 116 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling