In de (mobiele) Raisin app (onder Deposito 5-10 jaar//RCI Banque S.A.//Uw productkeuze) staat de verlaging naar 4% vanaf 28/07/2023gemeld. Op de website kan ik het niet vinden.
Precies omdat je het niet kunt timen is het gokken. Daarom raad ik aan om deposito's te spreiden in de tijd. Geen laddertje maar een treintje. Zo krijg je niet de maximale rente, maar zit je volgens mij wel in de buurt.JohanNL schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 01:13:
[...]
Dilemma waarmee je zit is dat je tot die tijd variabel blijft sparen met een aanzienlijk lagere rente, dus of het op de lange termijn zin heeft om te wachten is maar de vraag.
Het blijft een soort van gokken/timen.
Soms laat ik meewegen of ik een deposito (met de gewenste looptijd) kan openen met een rente hoger dan vrij opneembaar bij een bank waar ik nog ruimte heb (qua dgs).
Ik zie dat het voor Argenta NL is en blijkbaar is dat een ander product dan België, dat wist ik namelijk niet.
Belgie is erg matig in vergelijking met NL
Belgie is 0.5% basis en 0.35% getrouwheidspremie.
NL doet gewoon dubbele in totaal rente.
Ik vind ook jammer dat ik Raisin niet kan gebruiken want die zijn niet beschikbaar voor Belgen maar die bieden wel deposito van Belgische bedrijven
Belgie is erg matig in vergelijking met NL
NL doet gewoon dubbele in totaal rente.
Ik vind ook jammer dat ik Raisin niet kan gebruiken want die zijn niet beschikbaar voor Belgen maar die bieden wel deposito van Belgische bedrijven

mpandroid schreef op dinsdag 25 juli 2023 @ 12:02:
Argenta gaat per 27 juli de rente verhogen.
Internet spaarrekening : 1,85%
Jongeren spaarrekening : 1,85%
Deposito:
1 jaar rentevast 2,4%
2 jaar rentevast 2,5%
3 jaar rentevast 2,6%
5 jaar rentevast 2,75%
@royalt123 Advanzia accepteert volgens mij Belgen (3.4%) en ik vermoed Volkswagen ook (3.1%). Mogelijk Consors ook.
Waar is dat? Heb ik iets gemist? Ik dacht dat 3,4 bij Advanzia nu de max was?Juan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:02:
Variabel kan je max 3,5% krijgen als Nederlander
edit: oh ja Consors is 3,5
[ Voor 5% gewijzigd door sanook op 27-07-2023 10:59 ]
Verwijderd
0,25 procentpunt.Wispe schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 12:12:
Spannend wat de ECB gaat doen vandaag en welke spaarrentes gaan regenen de komende tijd.
Die 0,25% punt is min of meer gehint en verwacht. Elk ander percentage zou een enorme verrassing zijn.
Better to remain silent and be thought a fool then to speak out and remove all doubt.
Kan je na 6 maanden (of 12 maanden) weer gebruikmaken van de 6 maanden hoge rente van Advanzia? Indien ja, moet je daarvoor je account na de 6 maanden meteen sluiten?Frankenstein schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 21:03:
[...]
Bewerkelijk hoor. Tenzij het om meer dan het de dgs garantie gaat zou ik elk half jaar switchen tussen Advanzia en Consorsbank. Thans 3,4 en 3,5%.
Ja en ja. Minimaal een paar weken tussen sluiten en openen lijkt me wel handig, maar volgens mij weet niemand de exact nodige termijn.tweakenpeak schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:09:
[...]
Kan je na 6 maanden (of 12 maanden) weer gebruikmaken van de 6 maanden hoge rente van Advanzia? Indien ja, moet je daarvoor je account na de 6 maanden meteen sluiten?
Advanzia lijkt idd geen/weinig controle te doen op "nieuwe" klanten of vindt het niet belangrijk genoeg.tweakenpeak schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 13:09:
[...]
Kan je na 6 maanden (of 12 maanden) weer gebruikmaken van de 6 maanden hoge rente van Advanzia? Indien ja, moet je daarvoor je account na de 6 maanden meteen sluiten?
Consors wil er graag minimaal 6 maanden tussen hebben zitten, dus steeds tussen die 2 wisselen ... ?
Volkswagen Bank rekent zelfs met 36 maanden ...
27 July 2023
Inflation continues to decline but is still expected to remain too high for too long. The Governing Council is determined to ensure that inflation returns to its 2% medium-term target in a timely manner. It therefore today decided to raise the three key ECB interest rates by 25 basis points.
Inflation continues to decline but is still expected to remain too high for too long. The Governing Council is determined to ensure that inflation returns to its 2% medium-term target in a timely manner. It therefore today decided to raise the three key ECB interest rates by 25 basis points.
En inderdaad de verwachte 0,25% verhoging:
https://www.nu.nl/economi...trijd-tegen-inflatie.html
[ Voor 18% gewijzigd door sanook op 27-07-2023 14:24 ]
Mss stomme vraag over bronbelasting.
Bij het openen van een deposito (3 mnd) bij de Orange Bank heb ik een formulier bronbelasting ondertekend. De deposito is inmiddels geopend, maar moet ik met dit ondertekende formulier nog iets doen voordat mijn deposito afloopt (in oktober a.s.) bij de BD hier?
Bij het openen van een deposito (3 mnd) bij de Orange Bank heb ik een formulier bronbelasting ondertekend. De deposito is inmiddels geopend, maar moet ik met dit ondertekende formulier nog iets doen voordat mijn deposito afloopt (in oktober a.s.) bij de BD hier?
De instructies:Roosje1966 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:24:
Mss stomme vraag over bronbelasting.
Heb je deze niet al geüpload bij het openen dan?Hiertoe overlegt u voor de opening van uw termijndeposito een duidelijk leesbare PDF/scan/foto van de ondertekende ‘Declaración de Residencia Fiscal’ (Spaanse zelf-verklaring van fiscale woonplaats, lengte: 1 pagina). Dit formulier wordt met instructie bij de aanvraag van uw termijndeposito vooringevuld ter beschikking gesteld in uw Raisin Online Banking omgeving.
Zou je onder "Mijn Documenten" terug moeten vinden, denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door GroteVoet459 op 27-07-2023 14:43 ]
Jawel, en volgens mij ook akkoord bevonden gezien de deposito is geopend ;-)GroteVoet459 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:42:
[...]
De instructies:
[...]
Heb je deze niet al geüpload bij het openen dan?
Zou je onder "Mijn Documenten" terug moeten vinden, denk ik.
Mijn vraag was dan ook of ik hiermee verder nog iets moet doen bij de belastingdienst in NL?
Nee, want het is een formulier voor de Spaanse organisaties,Roosje1966 schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:52:
[...]
Mijn vraag was dan ook of ik hiermee verder nog iets moet doen bij de belastingdienst in NL?
Als er nog resterende teruggave is dan verwerk je dat in je Aangifte IB voor 2023.
dwdd schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:27:
[...]
Kijk eens op de site van Rasin, daar staat het precies omschreven en uitgelegd, zelfs met voorbeeld om in de aangifte in te vullen.
https://www.raisin.nl/belasting/
Wat heeft het verleden geleerd wat een 0,25% verhoging betekent voor de spaarrentes?sanook schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 14:22:
En inderdaad de verwachte 0,25% verhoging:
(Kom hier net om de hoek kijken
Weinig. De mededeling van vandaag is sowieso anders dan de vorigen.Wispe schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:21:
[...]
Wat heeft het verleden geleerd wat een 0,25% verhoging betekent voor de spaarrentes?
(Kom hier net om de hoek kijken)
Toen werd al weken, zelfs maanden aangekondigt dat de rente omhoog moest want hoge inflatie. Er werd maar beperkt gekeken naar de samenstelling van die inflatie, want de ECB heeft sowieso te weinig andere gereedschappen dan de rente.
Nu beginnen de eerste havikken al te klagen over regionale recessie-risico's en vlakt de groei af. Mogelijk dat de eerste problemen met haperende economiën en overheden
voor een hele andere denkwijze leiden in september.
Gewoon niet als maar afwachten en (een deel van) je geld zo lang wegzetten als je enigzins veilig kunt doen.
Niet alles in één pot stoppen en je niet blindstaren op 0,05% extra rente bij de buurman, zeker niet bij bedragen onder de 100K.
Ik probeer bij Raisin een rekening te openen bij Banca Progetto, maar na het invullen krijg ik continue de melding:
Maar dit kan ik nergens aanvinken. Toevallig meer die dit hebben (meegemaakt)?Als u belasting betaalt in Nederland, bent u hoogstwaarschijnlijk belastingplichtig in Nederland. Beantwoord deze vraag met "Ja".
Er was net iemand via de Bigbank voor de deur. Identificatie was binnen 3 minuten gedaan. Aardige kerel.xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:21:
[...]
Ik had al een bunq rekening en een account op Raisin geopend en vooral Raisin heeft veel keuzes al. Bij Bigbank moet je ook een afspraak maken, dat moet geen probleem zijn maar is toch weer een extra stapje waarvoor ik (nog) geen tijd heb genomen. Bij de rekeningen op Raisin is er vooral veel onduidelijkheid over de erfbelasting en heeft nog niemand hier echt duidelijkheid over gekregen, dus als Bigbank en geen bron/erfbelasting heft is dat zeker een voordeel. En helemaal als de rentes concurrerend genoeg zijn.
Dus wellicht open ik er binnenkort ook één
Nu maar afwachten.
Dubbel
[ Voor 95% gewijzigd door Juan op 27-07-2023 15:43 ]
Vertrouwen is goed, controle nog beter
Waarschijnlijk beantwoord je de vraag verkeerd:DrNizeGuy schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 15:38:
Ik probeer bij Raisin een rekening te openen bij Banca Progetto, maar na het invullen krijg ik continue de melding:
[...]
Maar dit kan ik nergens aanvinken. Toevallig meer die dit hebben (meegemaakt)?
Bent u fiscaal inwoner van een ander land dan Italië en de VS?
Dat moet dus JA zijn.
Ik zie het nu inderdaad. Stom dat ik dat 5x verkeerd lees

Ik zag het ook eerst niet.. je leest natuurlijk of je in de VS of Italie woont, en dat is natuurlijk "Nee"

Vers van de pers na de renteverhoging van de ECBRenault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,50% p.j. naar 2,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 28 juli om 12 uur 's middags.
[ Voor 10% gewijzigd door Gunner op 27-07-2023 17:03 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Renault bank naar 2.65% per morgen
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,50% p.j. naar 2,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 28 juli om 12 uur 's middags.
[ Voor 97% gewijzigd door Slasher op 27-07-2023 17:03 ]
Elect a clown, expect a circus.
Ze hadden van die vraag en die over de VS beter een meerkeuze kunnen maken met drie keuzes 'Waar bent u belastingplichtig? Italie, de VS, anders'...Juan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 16:19:
Ik zag het ook eerst niet.. je leest natuurlijk of je in de VS of Italie woont, en dat is natuurlijk "Nee"
Ik had 'm ook niet door de eerste keer. Sowieso waren er diverse redundante vragen

Renault gaat omhoog naar 2,65% voor vrij opneembaar
Ten koste van de Deposito's dus
Ten koste van de Deposito's dus
[ Voor 25% gewijzigd door Juan op 27-07-2023 17:24 ]
Slecht nieuws vanuit de ECB. De rente op geld gestald bij hen is welliswaar omhoog geschroeft naar 3,75% maar de rente die banken krijgen voor hun verplichte gestalde ECB kernkapitaal is van 3,50% (oude deposito rate) naar 0% gegaan.
Voor december 2022 was die zelfs ter hoogte van de basisfinancieringsrente die per vandaag 4,25% is geworden.
Oftewel, de euro banken lopen gezamelijk fors rentegelden mis en wel ter hoogte van 6,6 miljard euro per jaar.
Dat is geld wat de banken ergens vandaan gaan halen en niet onwaarschijnlijk door rustig aan te doen met de spaarrentes. Juist ook omdat het opeens wordt doorgevoerd.
Voor december 2022 was die zelfs ter hoogte van de basisfinancieringsrente die per vandaag 4,25% is geworden.
Oftewel, de euro banken lopen gezamelijk fors rentegelden mis en wel ter hoogte van 6,6 miljard euro per jaar.
Dat is geld wat de banken ergens vandaan gaan halen en niet onwaarschijnlijk door rustig aan te doen met de spaarrentes. Juist ook omdat het opeens wordt doorgevoerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 27-07-2023 18:08 ]
Denk dat het een reactie is op mijn opname om een Banca Progetto 1 jaars deposito te bekostigen.Gunner schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 17:02:
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,50% p.j. naar 2,65% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op vrijdag 28 juli om 12 uur 's middags.
Vers van de pers na de renteverhoging van de ECB
Geen dank!
[ Voor 27% gewijzigd door mpandroid op 27-07-2023 18:05 ]
??Malarky schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:01:
Slecht nieuws vanuit de ECB. De rente op geld gestald bij hen is welliswaar omhoog geschroeft naar 3,75% maar de rente die banken krijgen voor hun verplichte gestalde ECB kernkapitaal is van 3,50% (oude deposito rate) naar 0% gegaan.
https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.en.html
Ik zie dat alle 3 de tarieven met 0,25% omhoog gegaan zijn
Bron?Malarky schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:01:
Even serieus, deze info kan ik niet terug vinden in tegendeel, @Juan linked naar het tegenovergestelde, het zou ook raar zijn als die rente van 3,5 in een keer naar 0 zou gaan.
Zullen we hier afspreken dat er niet zomaar dit soort info wordt gedeeld zonder bron want dit is naar mijn mening stemmingmakerij.
[ Voor 17% gewijzigd door gielie op 27-07-2023 19:28 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ik wel.Verwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:06:
Kunnen jullie ook niet bij Raisin?
Hier geen problemenVerwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:06:
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Ik kom dit wel tegen: https://trends.knack.be/n...ging-spaarrente-afremmen/gielie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:21:
[...]
Bron?
Even serieus, deze info kan ik niet terug vinden in tegendeel, @Juan linked naar het tegenovergestelde, het zou ook raar zijn als die rente van 3,5 in een keer naar 0 zou gaan.
Zullen we hier afspreken dat er niet zomaar dit soort info wordt gedeeld zonder bron want dit is naar mijn mening stemmingmakerij.
https://www.ecb.europa.eu...230727~7206e9aa48.en.htmlgielie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:21:
[...]
Bron?
De rente op de minimumreserves gaat inderdaad naar 0% per 20 september. Ik kan echter niet vinden hoe hoog de rente op de minimumreserves momenteel is. Evenmin kan ik beoordelen of dit banken daadwerkelijk miljarden per jaar kost, al lijkt het logisch dat banken hier aanzienlijk nadeel van ondervinden.

https://www.ecb.europa.eu...ent/mr/html/index.en.html
Rente lijkt momenteel inderdaad 3.25% te zijn. Op basis van de 'current account holdings' is de rente op de reserves inderdaad een kleine EUR 6 miljard per jaar. Dat is een hoop geld, maar per bank valt het effect vermoedelijk wel mee.
[ Voor 20% gewijzigd door Dick op 27-07-2023 22:01 ]
Je vragen worden beantwoord in het artikel dat hierboven gelinkt werd: https://trends.knack.be/n...ging-spaarrente-afremmen/Dick schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:55:
[...]
Ik kan echter niet vinden hoe hoog de rente op de minimumreserves momenteel is. Evenmin kan ik beoordelen of dit banken daadwerkelijk miljarden per jaar kost, al lijkt het logisch dat banken hier aanzienlijk nadeel van ondervinden.
Die is gelijk aan de deposit facility rate (vandaag 3,75%) sinds 21 december 2022; daarvoor was het gelijk aan de main refinancing operations rate (vandaag 4,25%).Dick schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 21:55:
[...]
https://www.ecb.europa.eu...230727~7206e9aa48.en.html
De rente op de minimumreserves gaat inderdaad naar 0% per 20 september. Ik kan echter niet vinden hoe hoog de rente op de minimumreserves momenteel is.
Het gaat om 1% van het saldo aan stortingen van rekeninghouders. Op basis van de DFR van vandaag kost ze dit 0,0375% per jaar.Evenmin kan ik beoordelen of dit banken daadwerkelijk miljarden per jaar kost, al lijkt het logisch dat banken hier aanzienlijk nadeel van ondervinden.
Zou het een idee zijn een apart Raisin topic te openen?
Ik vind de lijn tussen aanbieding en platform soms erg dun.
Zo wil ik bijvoorbeeld ervaringen uitwisselen over het feit dat Banca Progetto net verdween uit het overzicht van 1 jaar 7500EUR overzichten. Dat neigt naar slow-chat, dus vandaar mijn vraag.
Ik vind de lijn tussen aanbieding en platform soms erg dun.
Zo wil ik bijvoorbeeld ervaringen uitwisselen over het feit dat Banca Progetto net verdween uit het overzicht van 1 jaar 7500EUR overzichten. Dat neigt naar slow-chat, dus vandaar mijn vraag.
Banca Progretto hanteert een minimum van 10k. Ik heb het nooit lager gezien.
Ik schreef ook: de rente op het kernkapitaal, die staat niet op die ECB pagina.Juan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:13:
[...]
??
https://www.ecb.europa.eu..._rates/html/index.en.html
Ik zie dat alle 3 de tarieven met 0,25% omhoog gegaan zijn
Stemmingmakerij? Ik deel hier regelmatig linkjes naar FT, FD en FED en ECB website, heb niet het profiel om monetair beleid te verzinnen.gielie schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 18:21:
[...]
Bron?
Juan link gaat niet over minimum reserves of kernkapitaal.
Details zijn oa gewoon in FD te vinden: https://fd.nl/financiele-...ste-niveau-sinds-mei-2001
[ Voor 23% gewijzigd door Malarky op 27-07-2023 23:16 ]
Als je het relevante stukje van dat artikel kopieert krijg je een samenvattinkje daarvan:Malarky schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:23:
[...]
...
Details zijn oa gewoon in FD te vinden: https://fd.nl/financiele-...ste-niveau-sinds-mei-2001
Vraagje van mij: welke rente krijgen de banken voor het deel dat ze boven het minimum zitten ?Minimumreserves
De ECB heeft ook besloten de vergoeding op de minimumreserves die banken bij de centrale bank moeten aanhouden op 0% vast te stellen. Deze stap was niet verwacht. Tot donderdag was het tarief dat banken ontvingen voor het stallen van kasgeld gelijk aan het depositotarief van 3,75%.
Volgens econoom Jens Eisenschmidt van Morgan Stanley hebben Europese banken bij elkaar €157 mrd verplicht bij de ECB staan. Op jaarbasis lopen de banken door de verlaging van de vergoeding hiermee dus bij elkaar genomen €6,6 mrd mis.
Volgens Lagarde zorgt het schrappen van de vergoeding voor een betere zogeheten 'transmissie' van het monetaire beleid. De renteverhogingen zullen met andere woorden beter worden doorgegeven aan gezinnen en bedrijven.
Dat is de deposit facility rate, 3,75%.W1ck1e schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:34:
[...]
Vraagje van mij: welke rente krijgen de banken voor het deel dat ze boven het minimum zitten ?
Hier ook nietVerwijderd schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 19:06:
Inloggen mislukt - controleer uw gegevens
staat er hier. Heb jij het nog steeds en hebben andere mensen last nu bij Raisin? ik zie dat ze geen storing hebben, dat is wel gek?
Ik zou zeggen: check het morgen nog eens.Specialsta schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:57:
[...]
Hier ook niet
Inloggen mislukt - controleer uw gegevens
staat er hier. Heb jij het nog steeds en hebben andere mensen last nu bij Raisin? ik zie dat ze geen storing hebben, dat is wel gek?
Zo te zien gebeuren dit soort storingen wel vaker:
https://updownradar.co.uk/status/raisin.co.uk
En ik vermoed dat er nu geen it personeel aanwezig is, en ook telefonisch bereikbaar.
Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.
Gisteren is mn Raisin account goedgekeurd ben dus nog nieuw in deze wereld, wil voor nu 1 jaar vast zetten, ik zie in sommige landen met of zonder bronbelasting, wat is het voor/nadeel om voor een land/bank te kiezen met bronbelasting?
Raisin heeft een hele pagina over uitgelegd: https://www.raisin.nl/belasting/ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:50:
Gisteren is mn Raisin account goedgekeurd ben dus nog nieuw in deze wereld, wil voor nu 1 jaar vast zetten, ik zie in sommige landen met of zonder bronbelasting, wat is het voor/nadeel om voor een land/bank te kiezen met bronbelasting?
Ik zou Zweden links laten liggen en goed de aanvullende productinformatie over de bronbelasting lezen bij degene met bronbelasting.ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:50:
Banca Progretto is een goede optie voor 1 jaar met 4,2%.ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 07:50:
Een dingetje waar je rekening mee zou kunnen houden is de erfbelasting (dat het betreffende land geld inhoudt voordat het geld naar de erfgenamen gaat, in het geval dat de rekening houder overlijdt). Maar ik weet niet precies hoe dat met Italie geregeld is.
Als je zo'n advies geeft, zet dan ook erbij waarom... Want Zweden links laten liggen is een persoonlijke mening van jou en velen hier sparen wel in Zweden.feddesman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:02:
[...]
Ik zou Zweden links laten liggen en goed de aanvullende productinformatie over de bronbelasting lezen bij degene met bronbelasting.
Zal wel gaan over Zweedse DGS dat uitkeert in Zweedse kronen? Maar Italië is Italië met staatsschulden. Estland ligt tegen Rusland aan. Verschillende opties zitten in/gaan via Spanje met erfbelasting. En dan zijn er nog vele met bronbelasting. Dan houd je uiteindelijk dus niks meer over.
Ik waardeer de info die je hier deelt. Ik ben het wel eens dat die link naar de bron eigenlijk in het eerste bericht hoorde te staan.Malarky schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 22:23:
[...]
Stemmingmakerij? Ik deel hier regelmatig linkjes naar FT, FD en FED en ECB website, heb niet het profiel om monetair beleid te verzinnen.
Juan link gaat niet over minimum reserves of kernkapitaal.
Kein beetje achtergrond-info over de spaarrentes bij De Nederlandse banken:
https://www.rtlnieuws.nl/...ijft-de-spaarrente-achter
De mening van de bank is dat ze het niet kunnen vanwege leningen tegen lage rente.GroteVoet459 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:10:
De mening van rtl is dat de banken niet hoeven om er al genoeg spaargeld is. Van mensen die de kleinere banken niet kennen en vertrouwen of denken dat het niks uitmaakt.
ik zit in kamp rtl
volgens mij mag een bank het spaargeld een paar keer uitlenen en dus kunnen ze ook winst maken bij een leenrente die lager is dan de spaarrente. dan moet je wel de kosten een beetje in de gaten houden.
[ Voor 15% gewijzigd door W1ck1e op 28-07-2023 10:43 ]
Ik heb een hypotheek genomen bij ABN in 2021 tegen een percentage dat ik mijn geld niet een jaar vast voor ga zetten. Het zal idd een beetje van beide zijn. Zolang niet het merendeel van de Nederlanders naar een buitenlandse of kleinere bank overstapt om te sparen, zal de grootbank niet flink hoeven te verhogen.W1ck1e schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
[...]
De mening van de bank is dat ze het niet kunnen vanwege leningen tegen lage rente.
De mening van rtl is dat de banken niet hoeven om er al genoeg spaargeld is. Van mensen die de kleinere banken niet kennen en vertrouwen of denken dat het niks uitmaakt.
ik zit in kamp rtl![]()
volgens mij mag een bank het spaargeld een paar keer uitlenen en dus kunnen ze ook winst maken bij een leenrente die lager is dan de spaarrente. dan moet je wel de kosten een beetje in de gaten houden.
Verwijderd
Jarenlang heeft de Nederlandse bank mij niet nodig gehad en nu heb ik de Nederlandse bank niet meer nodig. Mag hopen dat steeds meer mensen hun geld er weghalen. Grappig hoe het kan lopenW1ck1e schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:39:
[...]
De mening van de bank is dat ze het niet kunnen vanwege leningen tegen lage rente.
ik zit in kamp rtl![]()
Zelf lijkt Zweden mij juist wel ok, waarom zou jij niet in een Zweeds product stappen?feddesman schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 08:02:
[...]
Ik zou Zweden links laten liggen en goed de aanvullende productinformatie over de bronbelasting lezen bij degene met bronbelasting.
Inderdaad door valutarisico , als ik tussen een aa in euro of aaa in kronen moet kiezen dan is de keuze voor mij aa . Maar iedereen moet alle voorwaarden en risico zelf afwegen .ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:16:
[...]
Zelf lijkt Zweden mij juist wel ok, waarom zou jij niet in een Zweeds product stappen?
Zie mijn reactie op het bericht van @feddesman. Zweden heeft geen euro. Voor de producten aangeboden via Raisin maakt dat niet uit, want je zet er euro's op en krijgt euro's terug (inleg + rente).ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:16:
[...]
Zelf lijkt Zweden mij juist wel ok, waarom zou jij niet in een Zweeds product stappen?
Het probleem ontstaat op het moment dat het DGS in werking treed, dat keert namelijk wel uit in Zweedse Kronen. Op een bepaalt moment pakken ze dus de euro - kronen wisselkoers, waarmee ze jouw saldo omzetten naar kronen, en dat is wat je krijgt uitgekeerd. Vervolgens zal jouw bank weer een wisselkoers nemen op het moment dat ze die kronen ontvangen om er weer euros van te maken. Dit zal echter een andere wisselkoers zijn. En daarnaast betaal je zeer waarschijnlijk een koersopslag. Dus de kans bestaat daardoor wel dat je minder euros terugkrijgt dan wat origineel op ee rekening stonden + opgebouwde rente. Maar dit speelt dus alleen als het DGS in werking treed.
Daarnaast deed het Zweedse DGS voorheen uitkeren middels een cheque, en geen enkele Nederlandse bank accepteert die. Echter staat sinds een aantal dagen/weken op de website van Zweedse DGS dat ze uitbetalen middels een bankoverschrijving (met cheque als fallback). Dus dat probleem bestaat niet meer.
.
[ Voor 145% gewijzigd door Zr40 op 28-07-2023 11:29 . Reden: weg, bovenstaande reactie is beter :) ]
Niet relevant voor velen (D only), maar alsnog een goede trendontwikkeling:
wir freuen uns Ihnen mitteilen zu können, dass die J&T Direktbank ab dem 03.08.2023 den Zinssatz für Ihr J&T Tagesgeld von 3,3% auf 3,65% p.a. anheben wird.
edit:
Excuses aan iedereen die vroeger op school niet opgelet heeft, hieronder staat een vertaling
Excuses aan iedereen die vroeger op school niet opgelet heeft, hieronder staat een vertaling
[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 28-07-2023 11:48 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Met dank aan chtgpt:fsfikke schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:40:
Niet relevant voor velen (D only), maar alsnog een goede trendontwikkeling:
Wij zijn verheugd u te kunnen mededelen dat J&T Direktbank vanaf 03.08.2023 het rentepercentage voor uw J&T Tagesgeld zal verhogen van 3,3% naar 3,65% op jaarbasis.
Ik woon in Zweden en de kroon is zwak. Alles is hier duur geworden afgelopen paar jaar en ik zou niet adviseren om dat risico te nemen. Er zijn genoeg andere banken in Europa waar je je geld kunt inleggen in euro’s.
Plus, het zijn geen kleine bankjes in Zweden. Kans dat er 1 omvalt is minimaal, maar als het gebeurt kan ik mij voorstellen dat de SEK ook een flinke tik zou kunnen krijgen.Orangelights23 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:52:
Ik woon in Zweden en de kroon is zwak. Alles is hier duur geworden afgelopen paar jaar en ik zou niet adviseren om dat risico te nemen. Er zijn genoeg andere banken in Europa waar je je geld kunt inleggen in euro’s.
Maar zoals iemand anders ook al opmerkte, met elk land/bank is wel iets.
Moah.. begreep ongeveer 100miljoen per week op een spaarsaldo 440 miljard geloof ik. dat is 0,02%Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:56:
[...]
Jarenlang heeft de Nederlandse bank mij niet nodig gehad en nu heb ik de Nederlandse bank niet meer nodig. Mag hopen dat steeds meer mensen hun geld er weghalen. Grappig hoe het kan lopen.
Daar liggen de banken niet echt wakker van.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Speculatief. Dan zijn ze koploper in de Duitse markt.Juan schreef op donderdag 27 juli 2023 @ 06:02:
Kijken wat Advanzia doet na 1 Augustus. Misschien wel 3,75%
[ Voor 10% gewijzigd door Frankenstein op 28-07-2023 13:09 ]
Voor zover mij bekend moet de bank bij een IBAN overboeking vanuit Zweden in SEK naar een Euro-IBAN nr, in het kader van EU/SEPA regelgeving, dit net als Euro-overboekingen binnen de EU zien als 'binnenlandse' overboeking en mogen er geen kosten (waaronder een wisselkoersopslag) gerekend worden.RobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:26:
[...]
En daarnaast betaal je zeer waarschijnlijk een koersopslag. Dus de kans bestaat daardoor wel dat je minder euros terugkrijgt dan wat origineel op ee rekening stonden + opgebouwde rente. Maar dit speelt dus alleen als het DGS in werking treed.
Dan resteert nog wel het wisselkoersrisico.
Net aangemeld voor Raisin met hulp van een medetweaker
Vooral qua diversificatie ten opzichte van de big bank, die verder super goed bevalt, maar qua deposito's niet echt stijgt.
De identificatie vond ik wel wat onprofessioneel, de videomedewerker was nogal chaotisch en ineens werd de verbinding verbroken en was het blijkbaar gelukt. Dan blijft op de internetpagina echter gewoon staan dat ik me nog moet identificeren. De app zegt gelukkig wel gewoon dat het voltooid is. Maar al met al vond ik face 2 face verificatie aan de deur (big bank) handiger.
Ben nu voor Klarna 1 jaar gegaan met 5k om aan de referral eisen te voldoen. Dat vertaalt zich eigenlijk naar 4.95% rente.
Voor de rest maar even afwachten wat de banken/deposito's de komende tijd gaan doen.
Vooral qua diversificatie ten opzichte van de big bank, die verder super goed bevalt, maar qua deposito's niet echt stijgt.
De identificatie vond ik wel wat onprofessioneel, de videomedewerker was nogal chaotisch en ineens werd de verbinding verbroken en was het blijkbaar gelukt. Dan blijft op de internetpagina echter gewoon staan dat ik me nog moet identificeren. De app zegt gelukkig wel gewoon dat het voltooid is. Maar al met al vond ik face 2 face verificatie aan de deur (big bank) handiger.
Ben nu voor Klarna 1 jaar gegaan met 5k om aan de referral eisen te voldoen. Dat vertaalt zich eigenlijk naar 4.95% rente.
4,95% lijkt me bijzonder hoog. Typo?
Op Raisin: Klarna 3,95% voor 1 jaar.
Dat ging alleen om Raisin, en zou dan 5,2 miljard op jaarbasis zijn. Daarnaast gaf Bunq laatst aan dat het spaargeld 150% gestegen was naar 4,5 miljard.Cyberpope schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:59:
[...]
Moah.. begreep ongeveer 100miljoen per week op een spaarsaldo 440 miljard geloof ik. dat is 0,02%
Daar liggen de banken niet echt wakker van.
Tel daarbij de andere kleine spelers zoals LPB, OB, Advanzia, etc. op en dan lijkt er toch wat beweging in het spaargeld te komen. Misschien ook de reden dat Rabobank (zeer) licht begint te concurreren met ABN en ING met +0,25%.
Referral bonus van €50. Is op 5k dus 1% "extra".Hansi55 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:02:
4,95% lijkt me bijzonder hoog. Typo?
.
[ Voor 99% gewijzigd door pdukers op 28-07-2023 15:06 . Reden: medetweaker was met net voor met hetzelfde antwoord ]
Verwijderd
Dan zou ik er nog minder op zetten dan 5k. Dan kan je een veel hoger percentage pakkenRobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:03:
[...]
Referral bonus van €50. Is op 5k dus 1% "extra".
Minimale inleg om die referral te krijgen is waarschijnlijk 5k. Bijna weekend...Verwijderd schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:16:
[...]
Dan zou ik er nog minder op zetten dan 5k. Dan kan je een veel hoger percentage pakken
Ik vond dit bij de Rabobank (blz 10) https://media.rabobank.co...betalingsverkeer-2023.pdfWally2002 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 14:12:
[...]
Voor zover mij bekend moet de bank bij een IBAN overboeking vanuit Zweden in SEK naar een Euro-IBAN nr, in het kader van EU/SEPA regelgeving, dit net als Euro-overboekingen binnen de EU zien als 'binnenlandse' overboeking en mogen er geen kosten (waaronder een wisselkoersopslag) gerekend worden.
Dan resteert nog wel het wisselkoersrisico.
Verwaarloosbaar bedrag aan kosten. I.i.g. geen koersopslag o.i.d. wat tot hoge kosten zou kunnen leiden.
In Zweden staat de overheid toch ook gewoon garant voor de eerste 100k als banken het niet meer kunnen opbrengen? Als financiële markten dermate onrustig worden dat een Scandinavisch land als Zweden met een staatsschuld van 30% van het BBP niet meer zou kunnen voldoen aan z'n verplichtingen dan vraag ik me af waar jullie voorstellen dat je geld veiliger zou staan?Johan Bogle schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 11:56:
[...]
Plus, het zijn geen kleine bankjes in Zweden. Kans dat er 1 omvalt is minimaal, maar als het gebeurt kan ik mij voorstellen dat de SEK ook een flinke tik zou kunnen krijgen.
Maar zoals iemand anders ook al opmerkte, met elk land/bank is wel iets.
Klopt, banken vallen onder het DGS. Echter gaat het om het valutarisico. Zoals ik eerder schreef, inflatie is hoog hier in Zweden en lonen blijven ver achter. Hierdoor is de export hoog en import laag, waardoor Zweden steeds meer afhankelijk wordt van het buitenland. Mede hierdoor zou ik mijn euro’s stallen bij een eurobank, niet bij een bank met een andere valutaJanpietertje89 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:18:
[...]
In Zweden staat de overheid toch ook gewoon garant voor de eerste 100k als banken het niet meer kunnen opbrengen? Als financiële markten dermate onrustig worden dat een Scandinavisch land als Zweden met een staatsschuld van 30% van het BBP niet meer zou kunnen voldoen aan z'n verplichtingen dan vraag ik me af waar jullie voorstellen dat je geld veiliger zou staan?
Verwijderd
Ah dat wist ik nietsanook schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:17:
[...]
Minimale inleg om die referral te krijgen is waarschijnlijk 5k. Bijna weekend...
Got it!RobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:03:
[...]
Referral bonus van €50. Is op 5k dus 1% "extra".
Alleen spaar je bij Nordax, Klarna etc ook in euros en niet in kronen. Het valutarisico is dus voor de bank. En die banken willen waarschijnlijk juist graag die euros hebben omdat Zweden graag euro's hebben (i.v.m. internationale handel). Of in het geval van Klarna uberhaupt omdat hun achteraf betalen dienst in veel meer landen wordt aangeboden waar euros wel aan de orde van de dag zijn.Orangelights23 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 15:47:
[...]
Klopt, banken vallen onder het DGS. Echter gaat het om het valutarisico. Zoals ik eerder schreef, inflatie is hoog hier in Zweden en lonen blijven ver achter. Hierdoor is de export hoog en import laag, waardoor Zweden steeds meer afhankelijk wordt van het buitenland. Mede hierdoor zou ik mijn euro’s stallen bij een eurobank, niet bij een bank met een andere valuta
"Interessant", ik heb Raisin altijd via de app gebruikt. Afgelopen week spaarrekening bij Banca Progetto geopend. Maar dat is dus een spaarrekening met voorwaarden (alleen in totaliteit op te nemen en 4 dagen "vertraging"). En dat type zie je niet in de app.
Intussen is de rekening geopend, maar nog steeds / ook als geopende rekening niet te zien in de app
Bij totaal aan spaargeld in producten is het bedrag wel gewoon meegeteld. Maar het "Spaarrekening" staat "1 actief", voor mijn Renault rekening, en ook het bedrag is dus alleen van Renault. Doorklikken levert uiteraard ook alleen de Renault rekening op.
Nu op de website gekeken en daar staat het "uiteraard" wel, netjes onder "Uw spaarrekeningen" boven Renault.
Zo is het toch wel aardig onoverzichtelijk / onduidelijk als niet alles in te zien is in de app.
Intussen is de rekening geopend, maar nog steeds / ook als geopende rekening niet te zien in de app

Nu op de website gekeken en daar staat het "uiteraard" wel, netjes onder "Uw spaarrekeningen" boven Renault.
Zo is het toch wel aardig onoverzichtelijk / onduidelijk als niet alles in te zien is in de app.
Ik denk dat men met het valutarisico het risico bedoelt op het moment dat het DGS in werking treedt. Zelf zou ik daar geen problemen mee hebben. Dgs let ik wel op, want ik wil geen 100k risico lopen op 100k deposito en ook niet 5k op 100k bij sparen in vreemde valuta, maar 1k(?) risico op 100k in geval van een onwaarschijnlijk doemscenario lig ik niet wakker van.RobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:10:
[...]
Alleen spaar je bij Nordax, Klarna etc ook in euros en niet in kronen. Het valutarisico is dus voor de bank. En die banken willen waarschijnlijk juist graag die euros hebben omdat Zweden graag euro's hebben (i.v.m. internationale handel). Of in het geval van Klarna uberhaupt omdat hun achteraf betalen dienst in veel meer landen wordt aangeboden waar euros wel aan de orde van de dag zijn.
Dan lezen wij "Mede hierdoor zou ik mijn euro’s stallen bij een eurobank, niet bij een bank met een andere valuta" andersexelletor schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:37:
[...]
Ik denk dat men met het valutarisico het risico bedoelt op het moment dat het DGS in werking treedt.
Ben ik zeker bekend meeRobertMe schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:40:
[...]
Dan lezen wij "Mede hierdoor zou ik mijn euro’s stallen bij een eurobank, niet bij een bank met een andere valuta" anders"bank in andere valuta" impliceert naar mijn idee toch dat we er zouden sparen in een andere valuta. En gezien @Orangelights23 in Zweden woont kan ik mij indenken dat hij niet op de hoogte is van het feit dat wij via Raisin er euros stallen en de rente berekend wordt over de euros. Want Zweden zullen (uiteraard) wel kronen stallen bij de Zweedse banken.
@Barrycade precies wat ik schreef
Maar mocht de shit de fan raken betaald de Zweedse centrale bank toch in kronen uit. Dat is dus het risico. Als er Zweedse banken omvallen kan de kroon ook geraakt worden en krijg je dus als het tegenvalt minder Euro's terug als je ze hier weer wil incasseren.Orangelights23 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 16:55:
[...]
Ben ik zeker bekend meeHet gaat om de uitbetaling wanneer een bank omvervalt. Nu zit ik in de fintech en hoor ik het 1 en ander en zijn nagenoeg alle banken veilig en stabiel genoeg, maar in de huidige onzekere economische tijden vind ik het risico te groot (heb zelf ook nog euro’s)
“ Zo wordt niet alleen gekeken naar de ECB-rentes, maar ook naar die van concurrerende banken.”GroteVoet459 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 10:10:
Ze zullen toch geen afspraken met elkaar gemaakt hebben?
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Ik wil in het weekend mn eerste storting doen, ik wil 1 jaar vast bij Orange(AA,Euro, Frankrijk) tegen 4%. Maakt het nog uit of ik het gehele spaarbedrag bij 1 bank plaats of adviseren jullie het over 2 a3 andere banken uit te smeren, gaat om zo,n €30.000
Ligt er een beetje aan wat het risico is dat je een depositie ergens in het jaar zou moeten open breken. Dan verlies je in pricipe altijd de opgebouwde rente.ramrodwillem schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:20:
Ik wil in het weekend mn eerste storting doen, ik wil 1 jaar vast bij Orange(AA,Euro, Frankrijk) tegen 4%. Maakt het nog uit of ik het gehele spaarbedrag bij 1 bank plaats of adviseren jullie het over 2 a3 andere banken uit te smeren, gaat om zo,n €30.000
Als je (bijna) zeker weet dat je het niet nodig gaat hebben dan is één deposito niet zo'n probleem.
Anders open je er meerdere naast elkaar. Zie nergens staan dat dat niet zou mogen bij Orange.
PS: in het weekend gebeurd er normaliter weinig bij alle banken, zeker op internationaal niveau ...
Ik zou bij Progetto doen, 4,2% 1 jaar, en niet in het weekend, want dat word toch niet verwerkt, ik zou wachten tot maandag.
En waarom Orange, ik hoor verhalen, dat het heel lang duurt voor je deposito word uitgekeerd, iemand heeft weken moeten wachten.
En waarom Orange, ik hoor verhalen, dat het heel lang duurt voor je deposito word uitgekeerd, iemand heeft weken moeten wachten.
" En waarom Orange, ik hoor verhalen, dat het heel lang duurt voor je deposito word uitgekeerd, iemand heeft weken moeten wachten."
Ah dat wist ik nog niet. openbreken zal niet gaan gebeuren, gewoon 100% zeker 1 jaar vast.
Ah dat wist ik nog niet. openbreken zal niet gaan gebeuren, gewoon 100% zeker 1 jaar vast.
+1 voor Progetto. Vorige week mijn eerste deposito uitgekeerd gekregen en dag erna bijgeschreven bij Raisin. Afgelopen week dan spaarrekening aangevraagd, woensdag meen ik is het geld gearriveerd en vandaag is die geopend.Juan schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 17:29:
Ik zou bij Progetto doen, 4,2% 1 jaar, en niet in het weekend, want dat word toch niet verwerkt, ik zou wachten tot maandag.
Daarnaast is Orange via bijkantoor in Spanje en dus zeer grote kans op erfbelasting.
En Progetto, gaat echt snel, met terugstorten (1 verliesdag), en openen (2 verliesdagen)
Dit topic is gesloten.
Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.
Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.
Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling