Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 109 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.217.955 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 11:28
Misschien off-topic, maar hebben jullie al eens gedacht aan Rabo Certificaten, momenteel minimaal bijna 7% per jaar couponrente en 3 maandelijks uitbetaald, geen einde looptijd. Dagelijks verhandelbaar, dus je zit niet vast zoals bij deposito's. Wel een risico als bijv. de Rabo failliet zou gaan.... Het is geen aandeel, geen obligatie, geen spaarrekening maar een soort mix van deze. Fiscaal is het geen spaarproduct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
mpandroid schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 09:48:
Ik denk er precies zo over
Duitsland zit in een recessie en is immers de grootste Europese economie, dus ik verwacht geen spectaculaire verhoging meer.

Maar we zullen het zien. Ik ben in ieder geval voorbereid en heb genoeg vrij opneembaar om een paar leuke langlopende depositos af te sluiten tegen een goede rente.
idem, elk kwartaal 'stash' ik weer wat in de hoogste deposito (want elke 3 maand komt er weer wat vrij op dit moment) zo kan ik snel inspelen op veranderingen in de markt

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

TanteBeth schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 10:19:
Misschien off-topic, maar hebben jullie al eens gedacht aan Rabo Certificaten, momenteel minimaal bijna 7% per jaar couponrente en 3 maandelijks uitbetaald, geen einde looptijd. Dagelijks verhandelbaar, dus je zit niet vast zoals bij deposito's. Wel een risico als bijv. de Rabo failliet zou gaan.... Het is geen aandeel, geen obligatie, geen spaarrekening maar een soort mix van deze. Fiscaal is het geen spaarproduct.
Grote nadeel vind ik de relatief hoge transactiekosten, dat maakt het oninteressant om maandelijks een bedrag in te leggen en te herbeleggen.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Betekent een ECB rente van 3,75% dat banken er in eerste instantie 0,25% er op toeleggen bij de deposito's die ik voorbij zie komen op Raisin met 4% rente?

Zo ja: waarom zou een bank dit doen...
Deze banken zullen wellicht alvast voorsorteren op tijden met meer dan 4% rente?

[ Voor 15% gewijzigd door Thijs82 op 15-07-2023 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Omdat een bank blijkbaar zelfs met 4% aan rentevergoeding genoeg kansen ziet om er geld mee te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs82
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:37
Máár waarom leent de bank dan geen geld bij de ECB tegen een lager tarief dan de rentevergoeding op deposito's?

Sorry voor deze 'simpele' vragen ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-07 01:53

Malarky

Wils voor wat ieder

Thijs82 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:10:
Máár waarom leent de bank dan geen geld bij de ECB tegen een lager tarief dan de rentevergoeding op deposito's?

Sorry voor deze 'simpele' vragen ;)
Banken kunnen niet lenen voor 3,5% bij de ECB, alleen stallen. Het leentarief is 4% en 4,25% voor snelle cash (overnight)

Het is logisch dat de rente op een vrije spaarrekening nu een maximum actietarief van 3,5% heeft. Dan verdient een bank er net niets aan maar kan wellicht klanten nieuwe trekken voor lange termijn (reclame spotjes kosten ook geld).

Deposito rente kan hoger doordat banken in Europa ook variabele en 1 jaars hypotheken hebben van 5%. Dat kapitaal financieren ze bijvoorbeeld met jouw 4% deposito

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-07 13:57
Ik zou haast denken dat er nog ruimte is voor verdere verhoging

Zat toevallig op Raisin UK te kijken, daar kan je tot 6,06% krijgen (was pas geleden nog rond de 5,5%)

Ook dit bericht geeft mij te denken, dat het nog iets verder omhoog kan

https://www.bnr.nl/nieuws...-rentestijging-aanstaande

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-07 16:35
Juan schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:41:
Ik zou haast denken dat er nog ruimte is voor verdere verhoging

Zat toevallig op Raisin UK te kijken, daar kan je tot 6,06% krijgen (was pas geleden nog rond de 5,5%)

De situatie in de UK is toch iets anders dan die in de EU.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-07 01:53

Malarky

Wils voor wat ieder

De BoE heeft voor de pond de base rate op 5,00% staan sinds 22 juni, de FED IORB staat voor de dollar sinds 4 mei op 5,15%. Dat zijn de tarieven waar de banken jouw spaargeld in die valuta voor mogen stallen, dus ook wat ze jou ongeveer kunnen geven op de spaarrekening.

Dus het is ook logisch dat de spaarrente en depositorente in ponden en dollars hoger ligt. De ECB euro deposito rate staat sinds 21 juni slechts op 3,50%.
Juan schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:41:

Goeie, die laatste update had ik over het hoofd gezien. De ECB zal volgende week direct haar verwachting presenteren voor de rest van het jaar, dus die maar eens afwachten. Al met al, nog geen reden om vandaag de dag al een langdurige deposito af te sluiten.

[ Voor 56% gewijzigd door Malarky op 15-07-2023 14:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is geen alternatief voor sparen en door in dit topic dat onderwerp te behandelen wordt die suggestie wel gewekt.
Wat mij betreft offtopic dus.

(Ik heb ze ook, maar behandel ze als aandelen).

Ik denk dat ze interessanter worden als de ecb de rente op de top heeft staan, dan kan de rente alleen maar dalen wat gunstig is voor die certificaten.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 15-07-2023 12:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Rolfjes
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 13-07 13:03
Bunq heeft een sprongetje gemaakt :), 2,46% ipv 2,01

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD and INTEL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-07 15:29
Rolfjes schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:03:
Bij mij staat er nog 2.01, duurt dit een tijdje voor dit aangepast wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shiphost
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-06 12:54
AMD and INTEL schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:42:
[...]

Bij mij staat er nog 2.01, duurt dit een tijdje voor dit aangepast wordt?
App even opnieuw opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
11 dagen geleden een bericht naar raisin gestuurd met vraag of mijn tegenrekening op naam of op bedrijf mag zijn. Nog geen reactie is dit normaal bij raisin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:37
Zie hem ja. Nou de zakelijke rente eens omhoog :9

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
Yes! Kreeg net deze mail:
We verhogen onze rente opnieuw! Vanaf 15 juli 2023 verdien je maar liefst 2,46% rente op je spaargeld 🚀
Deze nieuwe rente is van toepassing op alle Nederlandse persoonlijke spaarrekeningen, op tegoeden tot €100.000.
Wil je meer geld op je spaarrekening zetten, dan is dat met de bunq app in een paar tikken geregeld.

Vul je spaargeld aan

Andere voorwaarden van spaarrekeningen, zoals de limiet van 2 opnames per maand blijven hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:20
init6 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:42:
11 dagen geleden een bericht naar raisin gestuurd met vraag of mijn tegenrekening op naam of op bedrijf mag zijn. Nog geen reactie is dit normaal bij raisin?
Ja ik heb ook meegemaakt dat een email geheel niet beantwoord wordt. Beter bellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:51
init6 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 18:42:
De tegenrekening moet op jouw naam staan. Gedeelde tegenrekening mag ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:14
Ik heb ook de mail ontvangen, maar kun je dat ook ergens in de app zien? Ik kan daar namelijk niet het gehanteerde rentepercentage vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-07 16:36
Leuk en aardig van Bunq maar ze luistert niet naar haar klanten; een vaste tegenrekening. Oneindig veel mensen vragen ernaar, zie bv het topic op de Bunq pagina.

Eerst dat oplossen, dan zien we wel verder. Zeker na hun onbetrouwbare gedrag om zo maar rekeningen te sluiten. (zoekfunctie; bunq, dit staat een paar pagina's terug). Tip voor mensen die het nog niet gelezen hebben!

[ Voor 6% gewijzigd door Da Queen op 15-07-2023 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Malarky schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 11:29:
Het is logisch dat de rente op een vrije spaarrekening nu een maximum actietarief van 3,5% heeft. Dan verdient een bank er net niets aan maar kan wellicht klanten nieuwe trekken voor lange termijn (reclame spotjes kosten ook geld).
Natuurlijk verdient die bank er iets aan. Spaargeld wordt uitgeleend tegen een flink hoger tarief.

Bunq heeft gezegd dat ze het bij de ECB wegzetten. Die biedt dan ook niet 3,5%.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:22
Too little too late - heb net deze week de rekening leeggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-06 21:13
Tdem schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Yes! Kreeg net deze mail:

[...]
Ik blijf het bijzonder vinden dat ik nooit een mail ontvang met mutaties. In de app kan ik daar geen instelling voor vinden. Iemand een idee ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxMaverick
Da Queen schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:21:
Leuk en aardig van Bunq maar ze luistert niet naar haar klanten; een vaste tegenrekening. Oneindig veel mensen vragen ernaar, zie bv het topic op de Bunq pagina.

Eerst dat oplossen, dan zien we wel verder. Zeker na hun onbetrouwbare gedrag om zo maar rekeningen te sluiten. (zoekfunctie; bunq, dit staat een paar pagina's terug). Tip voor mensen die het nog niet gelezen hebben!
Eens , heel bijzonder dat bunq dit niet gewoon invoert helemaal voor de mensen met alleen sparen plan. Zou toch niet ingewikkeld moeten zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:41
xxxMaverick schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:44:
[...]

Eens , heel bijzonder dat bunq dit niet gewoon invoert helemaal voor de mensen met alleen sparen plan. Zou toch niet ingewikkeld moeten zijn
Omdat ze willen dat je niet alleen spaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dibbuz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:58
xxxMaverick schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:44:
[...]

Ik kreeg ook de mail en heb alleen een easy savings. Wellicht spamfilter?

Waar vui zit, zit geen glans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xxxMaverick
Dibbuz schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:15:
[...]

Ik kreeg ook de mail en heb alleen een easy savings. Wellicht spamfilter?
Nou dat moet dan op provider niveau plaatsvinden want zie niks op telefoon of Outlook. Grappig detail dat ik wel die bunq updates enz ontvang over updates

Vreemd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tdem
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
xxxMaverick schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 22:43:
[...]

Ik blijf het bijzonder vinden dat ik nooit een mail ontvang met mutaties. In de app kan ik daar geen instelling voor vinden. Iemand een idee ?
Je kan het in de app aanzetten:

Profiel > tandwiel > notificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Severijn schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:51:
Ik heb een account geopend bij Raisin, wat overigens nog betrekkelijk soepel ging. Ik twijfel of ik geld wil storten (spaarrekening) bij Nordax 2,57%, Klarna 2,55% of Renault 2,50%. Iemand ervaringen, tips of input?

Ik wil het momenteel houden bij de spaarrekening en mogelijk later gaan deposito sparen.
Ik ben er ook net doorheen gegaan. Maar soepel is/was het niet. De ID verificatie zorgt er vooral dat je je afvraagt of dat niet met DigiD/eIDAS had gekund. Maar goed, je bent even bezig en uiteindelijk is het gelukt.

Dan alleen de adresverificatie. Een recente rekening? Euhm, zoeken dus. Nou ja, heb waterschapsheffing, uiteraard geheel digitaal, dus hopen dat ze het accepteren. Uploaden op de app: Faalt. Uploaden op de website: Bestandsnaamvakje wordt direct leeg zonder dat er iets lijkt te gebeuren. Uiteindelijk nu een screenshot gemaakt van het bestand, en die wordt wel direct geaccepteerd. Hopelijk accepteren ze dat... Maar zoveel andere dingen heb ik niet wat aan hun eisen voldoet.

En als dat lukt kijken wat het wordt: Deposito in Italië met hun niet hele geweldige kredietrating, in Zweden met potentieel gedoe als de bank failliet gaat doordat garantiefonds in Zweedse kronen is, of in Estland, waarbij ik me niet druk maakt dat Rusland binnenvalt, maar meer met het aantal Estse banken met hoge rentes: Geeft mij toch een beetje IJsland ideeën.

[ Voor 14% gewijzigd door Sissors op 16-07-2023 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxMaverick
Tdem schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 23:55:
[...]

Je kan het in de app aanzetten:

Profiel > tandwiel > notificaties
Bijzonder , alles staat daar op e-mail en notificatie maar over rente krijg ik niks. Wel bv als rente is bijgeschreven . Als ik tijd over heb neem ik nog wel contact op met bunq . Dank !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 11-07 13:50
Sissors schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:14:
[...]

Ik ben er ook net doorheen gegaan. Maar soepel is/was het niet. De ID verificatie zorgt er vooral dat je je afvraagt of dat niet met DigiD/eIDAS had gekund. Maar goed, je bent even bezig en uiteindelijk is het gelukt.

Dan alleen de adresverificatie. Een recente rekening? Euhm, zoeken dus. Nou ja, heb waterschapsheffing, uiteraard geheel digitaal, dus hopen dat ze het accepteren. Uploaden op de app: Faalt. Uploaden op de website: Bestandsnaamvakje wordt direct leeg zonder dat er iets lijkt te gebeuren. Uiteindelijk nu een screenshot gemaakt van het bestand, en die wordt wel direct geaccepteerd. Hopelijk accepteren ze dat... Maar zoveel andere dingen heb ik niet wat aan hun eisen voldoet.

En als dat lukt kijken wat het wordt: Deposito in Italië met hun niet hele geweldige kredietrating, in Zweden met potentieel gedoe als de bank failliet gaat doordat garantiefonds in Zweedse kronen is, of in Estland, waarbij ik me niet druk maakt dat Rusland binnenvalt, maar meer met het aantal Estse banken met hoge rentes: Geeft mij toch een beetje IJsland ideeën.
Recent ook een Raisin rekening geopend. ID verificatie was inderdaad wat gedoe, met wachten waarbij bij mij de eerste keer mislukte omdat de video verbinding niet goed tot stand kwam. Hier gelukkig net een eind afrekening van energie ontvangen dus die gebruikt, uploaden van pdf ging prima. Kan zijn dat je deze ook weer nodig hebt voor het openen van een rekening, dus even bij de hand houden.

App vindt ik echter niet super gebruiksvriendelijk. Overschrijvingen duren 1-2 dagen, en dat er dan een transactie open staat is niet altijd super duidelijk. Al staat deze wel bij de transacties. En het geld wordt nog steeds weergegeven als of het op de rekening staat, wat suggereert dat er iets fout gegaan is.

Verder valt op dat ze graag hebben dat je extra geld stort, de stort knop is namelijk snel te vinden. Maar voor het opnemen van geld moet je naar beneden scrollen. Maar goed misschien te veel verwend met de ING app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crasheeee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:42
Zie dat de rente bij Bunq ook is verhoogd naar 2,46%

Oeps. Was al bekend zie ik nu :)

[ Voor 25% gewijzigd door Crasheeee op 16-07-2023 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-07 09:38
Sissors schreef op zondag 16 juli 2023 @ 09:14:
[...]

Ja ik had ook moeite met een recente rekening tot ik beter ging lezen:

er staat namelijk een hele heldere uitleg op de site van Raisin hoe je bij je huidige bank een digitaal bankafschrift kan downloaden (daar staat ook je adres op) Ik heb een afschrift van 1 dag gemaakt waarop 1 betaling stond en dat werd gelijk geaccepteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Eddie_V2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:18:
[...]

Ja ik had ook moeite met een recente rekening tot ik beter ging lezen:

er staat namelijk een hele heldere uitleg op de site van Raisin hoe je bij je huidige bank een digitaal bankafschrift kan downloaden (daar staat ook je adres op) Ik heb een afschrift van 1 dag gemaakt waarop 1 betaling stond en dat werd gelijk geaccepteerd.
Thanks, kan de huidige niet meer aanpassen, maar als die problemen geeft probeer ik dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Komende week krijg ik zo'n 300K op mijn bankrekening ivm verkoop woning.
Dus ik ben al de hele ochtend dit topic aan het doorlezen. Ik heb geen interesse in Zweden/Estland ivm buitenlandse valuta en ook niet in Frankijk ivm onduidelijkheid mbt erfbelasting. Naar Bunq ook gekeken, maar ben geschrokken van de negatieve reacties/ervaringen (o.a. ook op Trustpilot).

Dus ik kom op de volgende verdeling:
- 95K bij Advanzia tegen 3,4% (voor 31/7/2023);
- 95K bij Lloyds tegen 2,00%;
- 95K bij LPB tegen 1,85%;
- 15K bij ABN tegen 1,25%.

Argenta is ook een optie (1,60%).

Geld is bestemd voor aankoop nieuwe woning, maar wanneer dat zal zijn, geen idee. Niets op het oog, dus deposito's geven mij minder flexibiliteit.

Wat denken jullie? :) Zijn er betere alternatieven of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:01
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:36:
Dus ik ben al de hele ochtend dit topic aan het doorlezen. Ik heb geen interesse in Zweden/Estland ivm buitenlandse valuta en ook niet in Frankijk ivm onduidelijkheid mbt erfbelasting. Naar Bunq ook gekeken, maar ben geschrokken van de negatieve reacties/ervaringen (o.a. ook op Trustpilot).

Geld is bestemd voor aankoop nieuwe woning, maar wanneer dat zal zijn, geen idee. Niets op het oog, dus deposito's geven mij minder flexibiliteit.

Wat denken jullie? :) Zijn er betere alternatieven of zie ik iets over het hoofd?
https://nibc.nl/particulieren/sparen Kan je nog kijken, in plaats van ABN Amro. Vanaf de Leaseplanbank staat tot 10k heel erg snel op je eigen rekening, dus je hoeft geen 'buffer' geld op je gewone bank te laten staan.

[ Voor 6% gewijzigd door helloitsme op 16-07-2023 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Wispe Openbank kan wat mij betreft worden toegevoegd. 3% vrij opneembaar voor nieuwe klanten, tenminste 6 maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:55
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:41:
@Wispe Openbank kan wat mij betreft worden toegevoegd. 3% vrij opneembaar voor nieuwe klanten, tenminste 6 maanden.
@Wispe wil niet naar Frankrijk wegens onduidelijkheid m.b.t. erfbelasting. Dan is OpenBank helemaal geen optie want daar is erfbelasting een zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:41:
Daar speelt toch ook het "erfbelasting risico"?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:44:
[...]
Daar speelt toch ook het "erfbelasting risico"?
Oh ja da's waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
helloitsme schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:41:
[...]

https://nibc.nl/particulieren/sparen Kan je nog kijken, in plaats van ABN Amro. Vanaf de Leaseplanbank staat tot 10k heel erg snel op je eigen rekening, dus je hoeft geen 'buffer' geld op je gewone bank te laten staan.
Tnx. :) Bij NIBC heb ik al een spaarrekening. Scheelt openen bij Argenta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
Nog een Advanzia openen op naam van Partner?

Gedekt tot 200k bij en/of tegenrekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Juan schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:58:
Nog een Advanzia openen op naam van Partner?

Gedekt tot 200k bij en/of tegenrekening
Helaas single. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
jan390 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 19:17:
[...]

Ik heb ook de mail ontvangen, maar kun je dat ook ergens in de app zien? Ik kan daar namelijk niet het gehanteerde rentepercentage vinden.
Huh? Als je in de bunq app je spaarrekening aantikt staat er heel groot bovenin het rentepercentage. In de cirkel naast je saldo.

Als je er op klikt kun je ook nog zien hoeveel rente je hebt opgebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 13:36:

Bunq is best prima hoor en gewoon NL DGS. Als je Advanzia al aandurft, zou ik eigenlijk niet weten waarom Bunq niet.

Eventueel andere opties zijn misschien nog onderstaande?
-Bigbank. Is wel Estland, maar valuta is gewoon Euro volgens mij.
-CKV (Via Raisin), België

https://www.spaarrente.nl/spaarrekening.aspx

Eigenlijk nog best wel wat opties iig om boven de 2% te zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• helloitsme
Ik volg het topic al even, maar ben eerlijk gezegd het overzicht kwijt.

Welk Land / welke Bank voldoet nu aan de volgende criteria?

1) Euro (ook uitbetaling van deposito garantie
2) (Zeer waarschijnlijk) geen gedoe met Erfbelasting
3) Geen bronbelasting of de bronbelasting is eenvoudig naar 0% te krijgen door het invullen van een simpel documentje
4) hogere rente dan banken als Leaseplanbank/NIBC op doorlopende spaarrekening of 1 jaars deposito

Zweden/noorwegen vallen af door 1
Spanje + sommige Franse banken die via een kantoor werken in Spanje vallen af door 2

Blijven over
Belgie / Letland/ Lithouwen / Estland?
Italie?
Luxemburg?
Duitsland?
Portugal?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:13:
[...]

Bunq is best prima hoor en gewoon NL DGS. Als je Advanzia al aandurft, zou ik eigenlijk niet weten waarom Bunq niet.
Dat heeft niets met de garantie van DGS te maken, maar het feit dat Bunq absoluut onbereikbaar is als het fout gaat. Daar kun je wat ervaringen van vinden. Rekeningen geblokkeerd en pas na media erbij dat er beweging in komt. De rest zo ver geautomatiseerd dat als "computer says no" je in een rare fuik terecht komt.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:56
Joepie, morgen loopt er een deposito van 2,5% af *O*

Aangezien het wel een serieus bedrag is toch eens kijken wat ik ermee zal doen. 9 maanden op 3,8% in Zweden is wel een aardige optie, maar 4,1% voor 24 maanden in Litouwen is ook niet verkeerd.

Lastig, want eigenlijk verwacht ik nog wel een kleine stijging de komende 2 maanden qua rentes. De vrije spaarrekeningen van 2,57% zijn ook niet slecht, is natuurlijk ook wel een optie om het even aan te kijken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juan
Hier loopt de 20e 50k af van 12 maanden voor 1,45%
Daar heb ik mezelf toch echt tekort meegedaan

Zit te denken aan 15k of 25k, voor weer 12 maanden
Kan mij niet voorstellen dat de rente binnen 12 maanden weer ruim verdubbeld

Dus iets minder risico dat ik rendement mis loop

Maar mis ik iets? Ik zat aan 4% voor 12 maanden bij Renault, maar is 1 jaar en 2 jaar nu verdwenen bij Renault?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@helloitsme Advanzia lijkt me dan de meest interessante. Enig nadeel is de interface in Duits maar dat kan eenvoudig vertaald worden door de webbrowser. Aan de telefoon spreken ze prima Engels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:10:
@helloitsme Advanzia lijkt me dan de meest interessante. Enig nadeel is de interface in Duits maar dat kan eenvoudig vertaald worden door de webbrowser. Aan de telefoon spreken ze prima Engels.
dank je. Maar het gaat mij er om om een (hopelijk) compleet overzicht te krijgen. Advanzia is nu wellicht leuk voor een half jaar, maar daarna? Het liefst ben ik op zoek naar een aantal banken die voldoen aan deze vereisten zodat ik (in de toekomst) kan switchen naar degene met de hoogste rente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Dat heeft niets met de garantie van DGS te maken, maar het feit dat Bunq absoluut onbereikbaar is als het fout gaat. Daar kun je wat ervaringen van vinden. Rekeningen geblokkeerd en pas na media erbij dat er beweging in komt. De rest zo ver geautomatiseerd dat als "computer says no" je in een rare fuik terecht komt.
En wat ik van heb gelezen, zie ik wel gebeuren dat ze mijn rekening gaan blokkeren als ik 'even' 95K daarheen overmaak. En mag ik tegen een computerrobot gaan vertellen hoe ik aan dat geld kom en voor je het weet, ben je wekenlang bezig.

Geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
helloitsme schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:14:
[...]

dank je. Maar het gaat mij er om om een (hopelijk) compleet overzicht te krijgen. Advanzia is nu wellicht leuk voor een half jaar, maar daarna? Het liefst ben ik op zoek naar een aantal banken die voldoen aan deze vereisten zodat ik (in de toekomst) kan switchen naar degene met de hoogste rente
Volgens mij is hier voorbij gekomen dat Estland "veilig" was met erfbelasting, en ze heffen sowieso geen bronbelasting. Dus bv een BigBank kan dan, en hebben momenteel de hoogste rente met 2,60% (buiten acties dus).

Zit er zelf overigens niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
helloitsme schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:14:
[...]
dank je. Maar het gaat mij er om om een (hopelijk) compleet overzicht te krijgen. Advanzia is nu wellicht leuk voor een half jaar, maar daarna?
Kans is groot dat je na 6 maanden moet opzeggen en dan weer opnieuw openen. Als je dat niet wil is Advanzia niet geschikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:16:
[...]

En wat ik van heb gelezen, zie ik wel gebeuren dat ze mijn rekening gaan blokkeren als ik 'even' 95K daarheen overmaak. En mag ik tegen een computerrobot gaan vertellen hoe ik aan dat geld kom en voor je het weet, ben je wekenlang bezig.

Geen zin in.
Wat is de kans dat dit gebeurd? Bank heeft wel een KYC plicht ja. Ik heb enkel een aantal standaard vragen gehad en verder geen gezeik gehad eigenlijk. Ik heb juist (nog) geen Advanzia genomen omdat het een tijdelijk rente is en niet steeds wil opzeggen en aanvragen.

Waarom wil je eigenlijk geen bank in Estland trouwens? Daarvan zag ik niet echt de reden. Voor zo ver bekend is het geen buitenlandse valuta en ook geen bron en erfbelasting. Ik heb daar ook (nog) geen rekening verder, maar ziet er best interessant uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Wat is de kans dat dit gebeurd? Bank heeft wel een KYC plicht ja.
Dat ze een KYC plicht hebben klopt, maar waar het hier over gaat is dat bunq dit proces volledig heeft geautomatiseerd, er komt geen menselijke beoordeling aan te pas. En dat is precies het probleem. Als het een keer onterecht mis gaat, dan zijn de mensen waar je nog contact mee mag hebben niet bevoegd om het systeem te overrulen.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 16-07-2023 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Wat is de kans dat dit gebeurd? Bank heeft wel een KYC plicht ja. Ik heb enkel een aantal standaard vragen gehad en verder geen gezeik gehad eigenlijk. Ik heb juist (nog) geen Advanzia genomen omdat het een tijdelijk rente is en niet steeds wil opzeggen en aanvragen.

Waarom wil je eigenlijk geen bank in Estland trouwens? Daarvan zag ik niet echt de reden. Voor zo ver bekend is het geen buitenlandse valuta en ook geen bron en erfbelasting. Ik heb daar ook (nog) geen rekening verder, maar ziet er best interessant uit.
Ik heb op Trustpilot gelezen dat dat gebeurt (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat niet gebeurt bij andere banken, maar daarover lees ik dan niks...).

Ik zit nu ook te kijken bij Bigbank, maar had het eigenlijk uitgesloten omdat het in de buurt van Rusland ligt. Weet niet of dat een goede reden is om het uit te sluiten.
Net zoals ik ook niet weet of je Italië e.d. zou moeten uitsluiten omdat het Zuid-Europa is (nogmaals, ik ben een newbie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:35:
[...]

Ik heb op Trustpilot gelezen dat dat gebeurt (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat niet gebeurt bij andere banken, maar daarover lees ik dan niks...).

Ik zit nu ook te kijken bij Bigbank, maar had het eigenlijk uitgesloten omdat het in de buurt van Rusland ligt. Weet niet of dat een goede reden is om het uit te sluiten.
Net zoals ik ook niet weet of je Italië e.d. zou moeten uitsluiten omdat het Zuid-Europa is (nogmaals, ik ben een newbie).
Mja niemand die het vooraf weet, wel heb je al wat nodige vooronderzoek gedaan. Je moet doen waar je goed bij voelt.

Italië heb ik wel wat voor 1 jaar vast, dat durf ik nog wel aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Zr40 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:34:
[...]

Dat ze een KYC plicht hebben klopt, maar waar het hier over gaat is dat bunq dit proces volledig heeft geautomatiseerd, er komt geen menselijke beoordeling aan te pas. En dat is precies het probleem. Als het een keer onterecht mis gaat, dan zijn de mensen waar je nog contact mee mag hebben niet bevoegd om het systeem te overrulen.
Oké dat is k*t, maar het is niet dat je geld dan kwijt bent. Wel even wat extra gedoe dan idd. Ik neem aan dat je nog steeds wel veilig zit, als je geen crimineel geld hebt bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:41:
[...]

Oké dat is k*t, maar het is niet dat je geld dan kwijt bent. Wel even wat extra gedoe dan idd. Ik neem aan dat je nog steeds wel veilig zit, als je geen crimineel geld hebt bv.
Ik vermoed dat je die reportage bij Radar niet gezien hebt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:35:
[...]
Vraag het me over 5 jaar nog een keer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:14
Tralapo schreef op zondag 16 juli 2023 @ 14:04:
[...]

Huh? Als je in de bunq app je spaarrekening aantikt staat er heel groot bovenin het rentepercentage. In de cirkel naast je saldo.

Als je er op klikt kun je ook nog zien hoeveel rente je hebt opgebouwd.
Thanx,

Ik kan het totaal zien op de "total" widget, maar niet het %.
Even verder gezocht en heb het gevonden onder de "saving goals" widget (blijkt mijn sub account te zijn).
Bovenin staat idd het rentepercentage en mijn saving goal %. Deze laatste blijkt een button te zijn die switched tussen saving goal% en je totale bedrag. Lekker intuitieve App

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Voor wat betreft die discussie rondom Bunq: zulke klachten kom je bij iedere bank tegen.

Kijk alleen maar eens naar de reviews op Trustpilot over de drie grootbanken. Hieronder een voorbeeld - in alle gevallen de 3 meest recente reviews.

Trustpilot ING
1) "Slechter kan het niet (...) personeel wat niets kan en mag"
2) "Wat is ING toch een bureaucratische bank!!! (...) al meer dan 4 weken aan het lijntje houden!!"
3) "Al meer dan een week is het niet mogelijk gegevens uit te lezen"

Trustpilot ABN
1) "Probeer zonet online een zakelijke rekening te openen. (...) error waar ik niks mee kan. Nu kan ik dus niet meer verder en moet ik wachten totdat Abn Amro personeel kan aannemen die een beetje technisch is en dit soort problemen kan oplossen."
2) "portemonneetje gevonden (...) KUTBANK!"
3) " Verschuilen zich ook nog achter een wet tegen witwas praktijken (niet eens van toepassing) terwijl een rekening in NL juist een van de basisbehoeften is om legaal mee te kunnen doen en witwassen juist tegengaat."

Trustpilot Rabobank
1) "Menselijkheid bij rabobank verloren gegaan. Rabobank denkt niet aan mensen."
2) "Ik ben nu inmiddels 4 maanden bezig om mijn spaargeld van de Rabobank om te zetten naar een andere rekening."
3) "Ik heb contact gehad met RABO en die vinden het ook vervelend conclusie geld kwijt en contactloos betalen werkt nog niet."

Ongetwijfeld zal er ook bij banken in het buitenland, zoals Advanzia of Bigbank, zo nu en dan wat fout gaan. Omgekeerd geldt ook: meestal gaan mensen niet massaal naar Trustpilot om reviews te plaatsen als "Geld stond binnen 1 werkdag op mijn rekening. Witwasregels? Nog NOOOIT last van gehad. DIRECTE DE EERSTE DAG AL RENTE! 10/10"

Wat dat betreft is Bunq waarschijnlijk een net zo goede keuze als de meeste andere banken. En mocht het dan toch fout gaan... liever dat je de strijd moet aangaan in het Nederlands dan misschien wel in het Duits of Ests, toch? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:52:
[...]

Ik vermoed dat je die reportage bij Radar niet gezien hebt...
Zonet even een terug gekeken in dit topic en kwam een klein fragment tegen, waar Bunq volgens mij niet eens wordt genoemd. Kan dit niet gebeuren bij vrijwel elke bank? Netjes is het zeker niet, dus wil het ook niet goed praten. Hopelijk komt het uiteindelijk wel weer goed. Als zoiets gebeurd heb ik toch liever bij een NL bank, dan bij een buitenlandse bank..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:01:
Voor wat betreft die discussie rondom Bunq: zulke klachten kom je bij iedere bank tegen.

Wat dat betreft is Bunq waarschijnlijk een net zo goede keuze als de meeste andere banken. En mocht het dan toch fout gaan... liever dat je de strijd moet aangaan in het Nederlands dan misschien wel in het Duits of Ests, toch? :)
Precies mijn punt! Moeten we nu ook allemaal ING, ABN en Rabo gaan wijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:02:
[...]

Zonet even een terug gekeken in dit topic en kwam een klein fragment tegen, waar Bunq volgens mij niet eens wordt genoemd. Kan dit niet gebeuren bij vrijwel elke bank?
Discussie is al gevoerd. In het kort: toen de Rabobank mijn rekening blokkeerde belde ik ze en was het binnen 10 minuten geregeld. Als je bij Bunq geblokkeerd wordt: good luck! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
jan390 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:58:
[...]

Thanx,

Ik kan het totaal zien op de "total" widget, maar niet het %.
Even verder gezocht en heb het gevonden onder de "saving goals" widget (blijkt mijn sub account te zijn).
Bovenin staat idd het rentepercentage en mijn saving goal %. Deze laatste blijkt een button te zijn die switched tussen saving goal% en je totale bedrag. Lekker intuitieve App
Ik herken echt he-le-maal niets van wat je hier omschrijft. We zullen wel twee totaal verschillende apps hebben dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Discussie is al gevoerd. In het kort: toen de Rabobank mijn rekening blokkeerde belde ik ze en was het binnen 10 minuten geregeld. Als je bij Bunq geblokkeerd wordt: good luck! ;)
Precies ook mijn gedachte. Ik heb vaker makkelijk met een mens kunnen chatten bij ABN. Bij Bunq wordt dat je onmogelijk gemaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:12:
[...]

Bedankt dat je de mensen hier iig voor waarschuwt, maar voor de rente zit ik toch liever bij Bunq ipv bij ABN/Rabo/ING. Risico dat rekening wat langer geblokkeerd is het voor mij in dat geval waard, komt vast altijd wel goed. Het scheelt al als je niet alles op 1 rekening zet en het op korte termijn nodig hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:01:

Kijk alleen maar eens naar de reviews op Trustpilot over de drie grootbanken. Hieronder een voorbeeld - in alle gevallen de 3 meest recente reviews.

Trustpilot ING
1) "Slechter kan het niet (...) personeel wat niets kan en mag"
2) "Wat is ING toch een bureaucratische bank!!! (...) al meer dan 4 weken aan het lijntje houden!!"
3) "Al meer dan een week is het niet mogelijk gegevens uit te lezen"

Trustpilot ABN
1) "Probeer zonet online een zakelijke rekening te openen. (...) error waar ik niks mee kan. Nu kan ik dus niet meer verder en moet ik wachten totdat Abn Amro personeel kan aannemen die een beetje technisch is en dit soort problemen kan oplossen."
2) "portemonneetje gevonden (...) KUTBANK!"
3) " Verschuilen zich ook nog achter een wet tegen witwas praktijken (niet eens van toepassing) terwijl een rekening in NL juist een van de basisbehoeften is om legaal mee te kunnen doen en witwassen juist tegengaat."

Trustpilot Rabobank
1) "Menselijkheid bij rabobank verloren gegaan. Rabobank denkt niet aan mensen."
2) "Ik ben nu inmiddels 4 maanden bezig om mijn spaargeld van de Rabobank om te zetten naar een andere rekening."
3) "Ik heb contact gehad met RABO en die vinden het ook vervelend conclusie geld kwijt en contactloos betalen werkt nog niet."

Ongetwijfeld zal er ook bij banken in het buitenland, zoals Advanzia of Bigbank, zo nu en dan wat fout gaan. Omgekeerd geldt ook: meestal gaan mensen niet massaal naar Trustpilot om reviews te plaatsen als "Geld stond binnen 1 werkdag op mijn rekening. Witwasregels? Nog NOOOIT last van gehad. DIRECTE DE EERSTE DAG AL RENTE! 10/10"

Mijn ervaring met Rabobank:
Op zaterdag overboeking gedaan naar (nieuwe) OpenBank rekening. Even later viel mij een gek regeltje op in de app bij de betaalrekening, IIRC "Bestedingsruimte: -500.000" (-500k was 500k minus het saldo op de rekening, en dan dus negatief).
Na wat "DuckDuckGo-en" tot de conclusie gekomen dat de rekening geblokkeerd was. Serieus dingetje (bij Rabo in ieder geval) is dat ze alleen bereikbaar zijn tijdens kantooruren. Dus moeten wachten op maandagmorgen, meteen om 8 uur 's morgens gebeld (vanuit de app gesprek gestart, maar gaat gewoon "via telefoon" geen VOIP/app dus, en die lijkt meteen een code door te geven). Verhaaltje uitgelegd, doordat ik "via" de app belde had medewerkster meteen de gegevens erbij, zij had meteen zoiets van "is een false positive" maar moest alsnog navraag doen bij fraudeafdeling. Ook daar was er groen licht en 10 minuten nadat ik begon met bellen stond het geld op de OpenBank rekening.
Ergo: geen gedoe met niet bereikbaar zijn (zelfs geen (noemenswaardige) wachtrij), geen gedoe met medewerkers die "niks kunnen" (sure, eerste lijn mag de blokkade er niet af halen, maar dat kon ze dus wel meteen intern regelen), geen lastige vragen (eigenlijk geen, alleen een identificatie vraagje, niks naar herkomst geld).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:20
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:15:
[...]

Bedankt dat je de mensen hier iig voor waarschuwt, maar voor de rente zit ik toch liever bij Bunq ipv bij ABN/Rabo/ING. Risico dat rekening wat langer geblokkeerd is het voor mij in dat geval waard, komt vast altijd wel goed. Het scheelt al als je niet alles op 1 rekening zet en het op korte termijn nodig hebt.
Dan zit ik liever bij Raisin, verschillende banken met goede rente , mogelijkheid om deposito af te sluiten en belangrijker nog klantenservice die snel en adequaat reageert bij problemen.
Tijdje bunq gehad maar aangezien er niet of na weken pas gereageerd word op tickets is echt een no go bij mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:15:
[...]
Begrijpelijk. Zo heeft ieder z'n voorkeuren. Ik zelf geef de voorkeur aan Advanzia, Openbank, Consors en de diverse partners van Raisin die hogere rente geven dan Bunq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
feddesman schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:19:
[...]
Dan zit ik liever bij Raisin, verschillende banken met goede rente , mogelijkheid om deposito af te sluiten en belangrijker nog klantenservice die snel en adequaat reageert bij problemen.
Tijdje bunq gehad maar aangezien er niet of na weken pas gereageerd word op tickets is echt een no go bij mij.
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:20:
[...]

Begrijpelijk. Zo heeft ieder z'n voorkeuren. Ik zelf geef de voorkeur aan Advanzia, Openbank, Consors en de diverse partners van Raisin die hogere rente geven dan Bunq.
Raisin zit ik idd ook, maar dan heb je zoals veel genoemd in dit topic met veel meer landen en verschillende regelgevingen/risico's te maken (bv wel/geen bronbelastin/erfbelasting). Aangezien er ook nog best wel onduidelijkheid is over erfbelasting heb ik (nog) niet het initiatief genomen om alles van Bunq af te halen. Bij geen enkele spaarrekening heb ik eigenlijk contact nodig gehad met een klantenservice, meestal is dat ook niet nodig.

Ik begreep als je even op trustpilot bij Openbank gaat kijken dat je ook wel horrorverhalen tegen komt, maar alles heeft zijn voordelen natuurlijk en gelukkig kan iedereen het voor zichzelf afwegen. Verder vind ik het ook geen gek idee om het een beetje verspreid te hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wel grappig om te zien dat er direct reacties komen met verhalen die neerkomen op "bij mij ging het goed en snel bij bank X!"

Dat is dus precies het punt: in 99,9% van de gevallen zal zoiets goed en tijdig worden opgepakt - of het nou bij ABN, Bunq, OpenBank of een ander is :)

In 0,1% van de gevallen lopen mensen tegen een (bureaucratische) muur aan. Dan zijn mensen dus wel dagen, weken of zelfs maanden bezig met ABN, Bunq, OpenBank of een ander ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:30:
Wel grappig om te zien dat er direct reacties komen met verhalen die neerkomen op "bij mij ging het goed en snel bij bank X!"

Dat is dus precies het punt: in 99,9% van de gevallen zal zoiets goed en tijdig worden opgepakt - of het nou bij ABN, Bunq, OpenBank of een ander is :)

In 0,1% van de gevallen lopen mensen tegen een (bureaucratische) muur aan. Dan zijn mensen dus wel dagen, weken of zelfs maanden bezig met ABN, Bunq, OpenBank of een ander ;)
Exact, als dat percentage nou 10% was, dan was ik hoogstwaarschijnlijk ook geen klant geweest van bv bunq ;) .

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:30:
Wat je buiten beschouwing laat: bij Bunq kun je nergens aankloppen (bellen) als het gebeurt. Bij andere banken wel. Ik ben te goeder trouw en ik kan me goed uitdrukken, ik weet dat ik er met die andere banken wel uitkom. Bij Bunq is dat onzeker. Voor mij dus geen Bunq.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

*weggehaald, nutteloze discussie, weinig inhoud*

[ Voor 94% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[ Voor 94% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:51:
[...]

Ja, dat hangt inderdaad van je contactvoorkeuren af. Voor mij is wat Bunq doet (een noodtelefoonnummer, chat en/of e-mail) ook goed. Voor jou is een reguliere klantenservice cruciaal.

Het ligt er maar aan hoe ver je het doortrekt, natuurlijk. Jij gaat er vanuit dat het na een belletje opgelost is. Omgekeerd ga ik er vanuit dat het na een paar mails ook wel goed kan komen.
Wat er eerder werd gesteld over Bunq: een algoritme kan besluiten of je rekening op slot gaat en als dat gebeurt heeft bellen/mailen/chatten geen zin meer. Als dat klopt is dat voor mij genoeg reden om Bunq links te laten liggen. Kunnen bellen is voor mij niet cruciaal, contact met mensen wel, via email of chat is ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:57:
Kleine toevoeging:

Omdat de focus hier op Bunq ligt... jij gaf een voorbeeld van hoe je snel werd geholpen door de Rabobank. Op Trustpilot lees ik deze review over Bunq van afgelopen maand:
Ik heb het over een specifiek geval: het blokkeren van rekeningen dat bij Bunq door een algoritme gebeurd en dat je dan niets meer kan regelen. Al je quotes van Trustpilot zijn voor mij niet relevant want ze gaan over andere scenario's. Rabobank, ABN, Raisin, Advanzia etc. zijn allemaal voorbeelden van een bereikbare klantenservice die in zulke scenario's prima helpt. En ja daar heb ik allemaal ervaring mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[ Voor 96% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:01:
[...]
Maar zoals je er nu naar kijkt is het toch niet echt helemaal rationeel, want het is op basis van een gevoel wat je hebt gekregen door de uitzending van Radar?
Volgens mij heb je de eerdere discussies niet goed gelezen want het gaat echt niet alleen om dat Radar item.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:01:
[...]

Maar zoals je er nu naar kijkt is het toch niet echt helemaal rationeel, want het is op basis van een gevoel wat je hebt gekregen door de uitzending van Radar?

Ten eerste zet iedere bank algoritmes in en op basis daarvan worden constant onderzoeken uitgevoerd en rekening al dan niet tijdelijk automatisch geblokkeerd.

Ten tweede: ís het wel echt zo dat bellen/mailen/chatten geen zin heeft?

Als dat echt zo was, dan zouden we toch duizenden van dit soort klachten moeten zien? Het gaat echter om een handjevol mensen die tegen een muur aanloopt. Vergelijkbare klachten lees je net zo goed over andere banken.
Bij elke bank zijn er klachten. Ik zat even bij Openbank op Trustpilot te kijken, omdat die wel weer word aangeraden hierboven. Dan "schrik" je van de lage score/reviews, maar dan kijk ik even bij ABN/Rabo/ING, die scoren 1 voor 1 nog een stuk lager. En heeft Bunq tussen dit rijtje de beste score toevallig xD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:05:
[...]

Bij elke bank zijn er klachten. Ik zat even bij Openbank op Trustpilot te kijken, omdat die wel weer word aangeraden hierboven. Dan "schrik" je van de lage score/reviews, maar dan kijk ik even bij ABN/Rabo/ING, die scoren 1 voor 1 nog een stuk lager. En heeft Bunq tussen dit rijtje de beste score toevallig xD.
Bunq betaalt Trustpilot. Zie "geverifieerd bedrijf". Trustpilot reviews zeggen helaas weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[ Voor 96% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:12:
[...]
Ik haal het Radar-item aan als voorbeeld...
Nee jij stelt dat mijn redenatie is gebaseerd op het Radar item. Ik zeg je dat dat niet het geval is, zie eerdere discussie in dit topic. Om de discussie helemaal opnieuw te gaan doen zie ik niet zitten. Als jij denkt dat het bij andere banken net zo geregeld is als bij Bunq dan heb je een andere lezing dan de anderen die in dit topic over Bunq hebben gepost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[ Voor 98% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:10:
[...]

Bunq betaalt Trustpilot. Zie "geverifieerd bedrijf". Trustpilot reviews zeggen helaas weinig.
Ik zie in mijn internetzoekgeschiedenis dat ik op 2 mei de alle 15+ pagina's met reviews over Bunq op Trustpilot had gelezen en meen me te herinneren dat het gemiddelde cijfer in de buurt van 1/2 lag. Nu is het 3,5.
Is dat niet vreemd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:28:
[...]

Ik zie in mijn internetzoekgeschiedenis dat ik op 2 mei de alle 15+ pagina's met reviews over Bunq op Trustpilot had gelezen en meen me te herinneren dat het gemiddelde cijfer in de buurt van 1/2 lag. Nu is het 3,5.
Is dat niet vreemd?
Timestamp van 7 mei 2023: het was een 3,3 en niet een 1 of 2.

Logische verklaring waarom je het je anders herinnert is omdat je waarschijnlijk hier en elders negatieve verhalen hebt gelezen over Bunq. Je maakt dan ook onbewust aanpassingen in je herinneringen: je hebt over Bunq negatieve dingen gelezen over X en Y... dus dan ga je automatisch ook negatiever terugkijken op Z (= de recensies op Trustpilot)."
Zr40 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:36:
Zullen we de discussie over de serviceproblematiek en reviews van bunq hier stoppen en weer verder gaan met discussie over sparen? Bunq heeft een eigen topic: Discussie over & Ervaringen met bunq
Yes, ik vond het eerst wel relevant - maar het gaat nu wat te lang en te diep er op door, dus ik laat het hier ook bij! :)

[ Voor 23% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 17:37 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zullen we de discussie over de serviceproblematiek en reviews van bunq hier stoppen en weer verder gaan met discussie over sparen? Bunq heeft een eigen topic: Discussie over & Ervaringen met bunq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:35:
[...]

Timestamp van 7 mei 2023: het was een 3,3 en niet een 1 of 2.

Logische verklaring waarom je het je anders herinnert is omdat je waarschijnlijk hier en elders negatieve verhalen hebt gelezen over Bunq. Je maakt dan ook onbewust aanpassingen in je herinneringen: je hebt over Bunq negatieve dingen gelezen over X en Y... dus dan ga je automatisch ook negatiever terugkijken op Z (= de recensies op Trustpilot)."
Dat zal. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:10:
[...]

"geverifieerd bedrijf" zie ik ook bij ABN en Raisin, waarom zou ABN betalen voor een 1,3 ster als score 8)7 .

In ieder geval bij elke bank of bedrijf komen problemen voor, maar zolang het maar een heel klein percentage is maak ik mij niet zoveel zorgen. Ik weet niet of helemaal terecht is om bank volledig af te raden, als er enkele slechte ervaringen zijn. Naar mijn idee is dan geen 1 bank aan te raden.

Uiteraard kan iedereen afwegen wat hij/zij belangrijk vind bij een bank. Wellicht is het een idee om in de TS een feitelijke opsomming te plaatsen van de voor en nadelen per bank/land. Scheelt ook een hoop vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:41

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als je wat posts kwijt bent: dat klopt. Ik heb posts over beleggingszaken naar de Trashcan verplaatst. Bij een deel van die posts had de poster zelf al aangegeven dat de post off-topic is. Tip: als je dat zelf al weet, plaats 'm dan iig niet hier.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Uniciteit De eerste post die je quote is een reactie op de stelling "Ik neem aan dat je nog steeds wel veilig zit, als je geen crimineel geld hebt bv." wat in het specifieke Radar filmpje wordt tegen gesproken. Daarom verwijs ik ernaar.

Op de de eerste regel van de tweede post die je quote zeg ik "Die discussie is al gevoerd.". Misschien had ik dat wat uitvoeriger moeten omschrijven. Wat ik daarmee bedoel: Als je even de zoekfunctie gebruikt dan kun je de voorgaande discussies teruglezen en alle voors en tegens lezen. Het heeft mi. geen zin die discussie helemaal opnieuw te doen tenzij je de argumenten daar kan weerleggen. Als jij wel steekhoudende argumenten hebt tegen de argumenten daar dan lees ik die graag terug.

Veel van je posts hebben een beetje de strekking van 'alle banken maken fouten'. Ja dat klopt zeker, maar daar gaat het mij niet om. Een algoritme dat je rekening blokkeert en dat je vervolgens tegen geautomatiseerde reacties oploopt en en niets meer kan, daar gaat het mij om. Het beeld dat hier is ontstaan is dat bij Bunq dit soort processen verder zijn geautomatiseerd dan bij andere banken, en dit beeld wordt zelfs bevestigd door Bunq. Klopt dit beeld niet?

Dat filmpje wat jij linkte van ABN laat zien waarom ik geen problemen heb met ABN. De bank is bereikbaar en uiteindelijk (wel erg laat ja, dat wel) geven ze hun fout toe en krijgen de mensen een bos bloemen.

Ik heb in mijn situatie regelmatig wat grotere bedragen moeten overmaken bij diverse banken en brokers en heb dus al redelijk wat ervaring met de KYC processen/anti-witwas regelingen. De manier waarop algoritmes worden gebruikt en de hoge mate van automatisering bij Bunq schrikken mij dus af. Wat @Wispe wil gaan doen is een rekening openen, en vrijwel gelijk pakweg 95k overmaken. Dit lijkt me nou net een scenario waarbij de algoritmes worden getriggerd. Lijkt me een risico bij Bunq.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:39:
Wat @Wispe wil gaan doen is een rekening openen, en vrijwel gelijk pakweg 95k overmaken. Dit lijkt me nou net een scenario waarbij de algoritmes worden getriggerd. Lijkt me een risico bij Bunq.
Houdt er rekening mee dat er bij andere banken eventueel ook een trigger afgaat en niet alleen bij Bunq. Ik heb een tijdje geleden ook best een aardig bedrag naar Bunq geboekt, maar in kleinere gedeeltes (geen idee of dat verschil maakt), maar er was geen bijzondere trigger afgegaan naar mijn weten. Het is dus niet dat er altijd een trigger afgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:48:
[...]

Houdt er rekening mee dat er bij andere banken eventueel ook een trigger afgaat en niet alleen bij Bunq. Ik heb een tijdje geleden ook best een aardig bedrag naar Bunq geboekt, maar in kleinere gedeeltes (geen idee of dat verschil maakt), maar er was geen bijzondere trigger afgegaan naar mijn weten. Het is dus niet dat er altijd een trigger afgaat.
Maar ABN kan zien dat het van de notaris afkomt. Als ik daarna bv. 95K overmaak naar NIBC, en er zouden alarmbellen rinkelen bij NIBC, nemen ze niet eerst contact op met de ABN of blokkeren ze hem gelijk en mag ik het zelf gaan oplossen? Bij Bunq lijkt mij dat laatste het geval zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 18:48:
[...]
Houdt er rekening mee dat er bij andere banken eventueel ook een trigger afgaat en niet alleen bij Bunq.
Zeker, dat gebeurt bij mij ook regelmatig. Maar mijn ervaring is dat ik dan even bel, een reactie krijg van een mens, eventueel wat documenten overleg en dat het dan opgelost is. Het beeld dat hier eerder is ontstaan (terecht/onterecht?) is dat het bij Bunq vaak niet zo makkelijk gaat. Mensen klagen dat ze niemand aan de lijn kunnen krijgen en chat robots te spreken krijgen die ze afwimpelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:17

sanook

_/-\o_

Zr40 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 17:36:
Zou wel fijn zijn idd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:02:
[...]

Zeker, dat gebeurt bij mij ook regelmatig. Maar mijn ervaring is dat ik dan even bel, een reactie krijg van een mens, eventueel wat documenten overleg en dat het dan opgelost is. Het beeld dat hier eerder is ontstaan (terecht/onterecht?) is dat het bij Bunq vaak niet zo makkelijk gaat. Mensen klagen dat ze niemand aan de lijn kunnen krijgen en chat robots te spreken krijgen die ze afwimpelen.
Het is mij nog nooit gebeurd en heb toch weleens grote bedragen moeten overmaken, dus het hoeft niet altijd zo te zijn blijkbaar. Misschien is het juist uitzonderlijk dat jij regelmatig ermee te maken krijgt (ik heb geen idee)?

Wat je verder zegt over bunq geloof ik, maar zoals we een aantal keer zeiden, weten we niet wat de kans is dat dit bv gebeurd? Zo lang de kans hierop zeer klein is, maak ik mij geen zorgen. Alleen moet iedereen dat natuurlijk voor zichzelf weten.
Pagina: 1 ... 109 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling