Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 110 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.217.149 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:10:
[...]

Het is mij nog nooit gebeurd en heb toch weleens grote bedragen moeten overmaken, dus het hoeft niet altijd zo te zijn blijkbaar. Misschien is het juist uitzonderlijk dat jij regelmatig ermee te maken krijgt (ik heb geen idee)?
Er kunnen natuurlijk vele factoren mee spelen. Of je meerdere overboekingen hebt gedaan, de dag en/of tijdstip, de bank aan de andere kant, ....

Toen mijn Rabo rekening geblokkeerd werd was dat op een transactie met x0k. Meteen aan de telefoon gevraagd of het vaker zou gebeuren aangezien ik een groter bedrag wilde overmaken, maar dat kon ze niet zeggen. Vervolgens in een keer y0k over gemaakt (met y een veelvoud van x) zodat ik er in een keer vanaf zou zijn als de rekening weer geblokkeerd zou worden. Maar dat ging weer wel goed.

Overigens weet ik ook niet hoe het bij andere banken zit. Rabo zet dan automatisch een blokkade op basis van verdachte transacties, maar als het goed is (/ze claimen) dat de fraude desk ze handmatig controleert en ze direct (/"automatisch") opheft of bij twijfel contact opneemt. Zelf bellen zou theoretisch dus niet nodig hoeven te zijn (tenzij ze in het weekend blokkeren en je op maandagmorgen zelf maar eens belt i.p.v. "onder op de stapel" afwachten).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-07 23:22
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 19:10:
[...]
Het is mij nog nooit gebeurd en heb toch weleens grote bedragen moeten overmaken, dus het hoeft niet altijd zo te zijn blijkbaar. Misschien is het juist uitzonderlijk dat jij regelmatig ermee te maken krijgt (ik heb geen idee)?
Mijn indruk is dat het bij de Rabobank getriggerd wordt indien er grotere bedragen heen en weer gaan naar en van rekeningen die ze niet kennen. Toen werd ie bij mij automatisch geblokkeerd. Bij andere partijen (zoals Advanzia) werd er gewoon naar afkomst gevraagd met de melding dat als ik die informatie niet zou verstrekken de rekening geblokkeerd zou worden. Was ook snel opgelost.
Wat je verder zegt over bunq geloof ik, maar zoals we een aantal keer zeiden, weten we niet wat de kans is dat dit bv gebeurd?
Dat is inderdaad een relevante vraag. En ook: indien je rekening geblokkeerd wordt hoe groot is dan de kans dat je snel (liefst menselijke) hulp kan krijgen en het probleem kan oplossen? Ik heb een beeld gekregen dat dit bij Bunq wat moeilijker ligt dan bij andere banken maar dat zou best een onterecht beeld kunnen zijn. Op basis van wat ik tot nu heb gelezen en gezien blijf ik er zelf voorlopig liever weg met grote bedragen maar ik begrijp het goed als mensen tot andere conclusies komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:08:
[...]

Mijn indruk is dat het bij de Rabobank getriggerd wordt indien er grotere bedragen heen en weer gaan naar en van rekeningen die ze niet kennen. Toen werd ie bij mij automatisch geblokkeerd. Bij andere partijen (zoals Advanzia) werd er gewoon naar afkomst gevraagd met de melding dat als ik die informatie niet zou verstrekken de rekening geblokkeerd zou worden. Was ook snel opgelost.
Een aanname van mijn kant. Ik denk dat jij waarschijnlijk veel van rekeningen switched afhankelijk van waar de rente hoger is, het is dan niet heel gek dat jij hier sneller mee te maken hebt. In het verleden heb ik best veel spaarrekeningen elders geopend, maar het is niet dat ik continue heen en weer aan het verplaatsen ben. Vaak kies ik gewoon 1 of 2 (nu met Raisin erbij wat meer) en blijf ik er voor een langere tijd klant en begin ik met verplaatsen als ik het verschil groot begin vind te worden. Nooit problemen gehad, terwijl ik toch veel meer spaarrekeningen heb gehad dan de gemiddelde Nederlander.
[...]

Dat is inderdaad een relevante vraag. En ook: indien je rekening geblokkeerd wordt hoe groot is dan de kans dat je snel (liefst menselijke) hulp kan krijgen en het probleem kan oplossen? Ik heb een beeld gekregen dat dit bij Bunq wat moeilijker ligt dan bij andere banken maar dat zou best een onterecht beeld kunnen zijn. Op basis van wat ik tot nu heb gelezen en gezien blijf ik er zelf voorlopig liever weg met grote bedragen maar ik begrijp het goed als mensen tot andere conclusies komen.
Of het een onterecht beeld is of niet, durf ik niet te zeggen. Ik geloof best dat bunq het anders doet dan andere banken en dat het in sommige/veel gevallen nadelig/voordelig is. Wat betreft problemen met banken, kan ik voor elke bank wel horrorverhalen vinden, dus dat weerhoudt mij dan ook niet om een rekening bij Bunq aan te houden (tenzij het om een groot percentage gaat). Zijn er al gevallen bekend waar men zijn geld kwijt is? Ik ben wat dat betreft best geduldig en zolang het uiteindelijk opgelost wordt, ook al duurt het lang, maak ik mij geen zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

*weggehaald, nutteloze discussie, weinig inhoud*

[ Voor 98% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:26:
Zijn er al gevallen bekend waar men zijn geld kwijt is? Ik ben wat dat betreft best geduldig en zolang het uiteindelijk opgelost wordt, ook al duurt het lang, maak ik mij geen zorgen.
Die instelling is leuk als je er een paar K hebt staan. Maar als je er meer dan een halve ton hebt staan die je "snel" nodig hebt denk ik toch dat je er anders over denkt.
Ik zou het in ieder geval niet grappig vinden als een substantieel percentage van mijn spaargeld onbereikbaar is en ik een TV programma / Kifid / advocaat / ... moet inzetten om aan mijn geld te komen. Al helemaal als dat zou zijn als ik een woning zou kopen en ik dat geld toch echt nodig heb en niet maanden kan bakkeleien over mijn geld terugkrijgen van mijn bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RobertMe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Die instelling is leuk als je er een paar K hebt staan. Maar als je er meer dan een halve ton hebt staan die je "snel" nodig hebt denk ik toch dat je er anders over denkt.
Ik zou het in ieder geval niet grappig vinden als een substantieel percentage van mijn spaargeld onbereikbaar is en ik een TV programma / Kifid / advocaat / ... moet inzetten om aan mijn geld te komen. Al helemaal als dat zou zijn als ik een woning zou kopen en ik dat geld toch echt nodig heb en niet maanden kan bakkeleien over mijn geld terugkrijgen van mijn bank.
Ik denk dat hij het wel met je eens is. Sterker nog: iedereen hier in dit topic denk ik wel. :)

Hopelijk worden banken zoals ABN Amro en Bunq steeds beter in het detecteren van fraude en het correct toepassen van de witwasregelgeving, zodat ook de '0,1%-groep' met problemen steeds kleiner wordt. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:29:
[...]

Dat klopt, zoals ook bij ABN Amro, Rabobank en ING gebeurt. Even contact opnemen en 99% van de keren lossen ABN AMRO, Rabobank, ING en Bunq het snel voor je op.
Waar @Pistachenootje uiteraard op doelt is dat je bij Bunq schijnbaar niet verder komt dan een chatbot die je het riet in stuurt. Volgens mij hebben alle grootbanken een fraude desk die na automatische blokkade de transactie controleren en de boel vrijgeven. Waarbij die controle kan bestaan uit de klant opbellen en "verhaal halen". Bunq lijkt dat niet te doen en is het de klant die er zelf achteraan moet zitten en blijkbaar een chatbot duidelijk moet zien te maken wat aan de hand is, i.p.v. contact opnemen met een mens (waarbij je ook meteen geholpen wordt i.p.v. dat je onderop se stapel blijft wachten).
[...]

Dit klopt, want zij zijn inderdaad verder in het automatiseringsproces.
Jij hebt inzicht in hoe ver de verschillende banken zijn in de fraude detectie? Bij alle banken is dat een automatisch proces. Verschil lijkt in bovenstaande te zitten. Bij Bunq moet je het er blijkbaar maar mee doen. Bij de grootbanken wordt je wel automatisch geblokkeerd maar zal binnen kantooruren binnen enkele uren blokkade worden gecontroleerd en in het geval van een false positive wordt deze weer opgeheven, of nemen ze contact met de klant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:36:
[...]

Ik denk dat hij het wel met je eens is. Sterker nog: iedereen hier in dit topic denk ik wel. :)

Hopelijk worden banken zoals ABN Amro en Bunq steeds beter in het detecteren van fraude en het correct toepassen van de witwasregelgeving, zodat ook de '0,1%-groep' met problemen steeds kleiner wordt. d:)b
Het gaat niet om de automatische detectie en hoe waterdicht die is. Het gaat er om hoe (o.a.) die 0,1% wordt afgehandeld. Bij Bunq loop je ogenschijnlijk tegen een muur aan en is er geen mogelijkheid om contact te hebben met een mens. Bij grootbanken neemt idealiter een mens "automatisch" contact met jou op binnen een paar uur (als het nodig is, en diezelfde persoon niet direct oordeelt dat het een false flag is).

Algoritmes zijn leuk voor alles wat het algoritme "kent". De grote vraag is wat er gebeurt als het algoritme het niet "kent". Bij Bunq ogenschijnlijk "computer says no", bij de grootbanken kan (/doet) een mens dat gewoon overrulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RobertMe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:41:
[...]

Waar @Pistachenootje uiteraard op doelt is dat je bij Bunq schijnbaar niet verder komt dan een chatbot die je het riet in stuurt. Volgens mij hebben alle grootbanken een fraude desk die na automatische blokkade de transactie controleren en de boel vrijgeven. Waarbij die controle kan bestaan uit de klant opbellen en "verhaal halen". Bunq lijkt dat niet te doen en is het de klant die er zelf achteraan moet zitten en blijkbaar een chatbot duidelijk moet zien te maken wat aan de hand is, i.p.v. contact opnemen met een mens (waarbij je ook meteen geholpen wordt i.p.v. dat je onderop se stapel blijft wachten).
Bunq heeft een noodtelefoonnummer, een chatbot + evt. doorzetten naar klantenservice medewerker via chat én contact per e-mail.

Dat ze dus alleen een chatbot hebben is een hardnekkig misverstand en niet waar. Op onder andere Trustpilot zijn ook veel positieve reacties over de klantenservice te vinden.

Overigens een grote uitspraak dat de klant bij Bunq er zelf achteraan moet zitten. Ik heb alleen incidentele gevallen gezien, maar nergens lees ik dat dat structureel beleid is. Heb jij daar ander zicht op?
Jij hebt inzicht in hoe ver de verschillende banken zijn in de fraude detectie?
Nee, maar misschien dat @Pistachenootje dat wel heeft aangezien hij dezelfde stelling doet.
Ik kan me wel baseren op bijvoorbeeld een uitspraak van het CBb, waarbij Bunq blijkbaar als enige bank 'AI' inzet. Dat lijkt er op te wijzen dat Bunq meer/verder met automatisering bezig is dan andere banken.
Bij alle banken is dat een automatisch proces. Verschil lijkt in bovenstaande te zitten. Bij Bunq moet je het er blijkbaar maar mee doen. Bij de grootbanken wordt je wel automatisch geblokkeerd maar zal binnen kantooruren binnen enkele uren blokkade worden gecontroleerd en in het geval van een false positive wordt deze weer opgeheven, of nemen ze contact met de klant op.
Jij hebt inzicht in het proces van Bunq waaruit blijkt dat ze dit op grote schaal niet doen? (Tot nu toe heb ik alleen incidentele zaken hier voorbij zien komen waarbij het fout gaat. Vergelijkbare zaken zie je ook bij de grootbanken, zie het voorbeeld van ABN).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 14:29
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:36:

Ik ben bij de ING weg gegaan omdat hun fraude detectie een transactie in het VK waarnam (klopt, daar zat ik op dat moment ook fysiek) en de rekening blokkeerde. Men vergat echter mij te informeren. 36 uur later knap genante situatie. Klantenservice wist van niks, uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die de block er af kon halen. Geen excuus dus ik ben opgestapt.

Anyway, ik zit even te lezen over raisin omdat ik binnenkort een bedrag van 5 cijfers wil stallen tot ikweet wat ik er precies mee wil. Als ik hier lees over het platform zit dat wel goed maar moet je toch wel even goed kijken welke bank je kiest. Mis ik iets?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

RobertMe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:46:
[...]

Het gaat niet om de automatische detectie en hoe waterdicht die is. Het gaat er om hoe (o.a.) die 0,1% wordt afgehandeld. Bij Bunq loop je ogenschijnlijk tegen een muur aan en is er geen mogelijkheid om contact te hebben met een mens. Bij grootbanken neemt idealiter een mens "automatisch" contact met jou op binnen een paar uur (als het nodig is, en diezelfde persoon niet direct oordeelt dat het een false flag is).
Ik ben benieuwd waar Bunq of een toezichthouder uitdraagt dat dit inderdaad altijd zo gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ik heb toch maar een bunq spaarrekening geopend en er 50 euro op gestort. Even de kat uit de boom kijken.
Misschien leuk voor "kleingeld", maar niet voor de 95K's.

Zal updates plaatsen als er iets vreemds gebeurt (zowel positief als negatief). :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Wijnands schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:51:
[...]

Ik ben bij de ING weg gegaan omdat hun fraude detectie een transactie in het VK waarnam (klopt, daar zat ik op dat moment ook fysiek) en de rekening blokkeerde. Men vergat echter mij te informeren. 36 uur later knap genante situatie. Klantenservice wist van niks, uiteindelijk iemand aan de lijn gekregen die de block er af kon halen. Geen excuus dus ik ben opgestapt.
Ja, helaas de 0,1% waar het even wat minder lekker gaat. Dat kan helaas overal voorkomen.
Anyway, ik zit even te lezen over raisin omdat ik binnenkort een bedrag van 5 cijfers wil stallen tot ikweet wat ik er precies mee wil. Als ik hier lees over het platform zit dat wel goed maar moet je toch wel even goed kijken welke bank je kiest. Mis ik iets?
Voor wat betreft de 'fraudedetectie' en afhandeling daarvan zie je de laatste paar pagina's een flinke discussie over onder andere Bunq en ABN. Er zijn veel minder mensen met een buitenlandse bankrekening, maar ongetwijfeld dat het hier en daar ook fout gaat.

De meeste dingen waar mensen op letten zijn:

- Rentepercentage
- Wanneer rente (maandelijks/kwartaal/jaarlijks)
- Erfbelasting
- Bronbelasting
- Klantenservice (telefonisch, via chat, via Whatsapp, via mail, etc. + in welke taal)
- Online omgeving/portaal
- Aanwezigheid app
- DGS

In principe is het aan jouzelf om een balans te vinden die jij prettig vindt. De een wilt de maximale rente, maar de ander wilt bijvoorbeeld weer een fijne app erbij en wilt daarvoor een klein beetje rente inleveren. Dat is natuurlijk helemaal je eigen keuze :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 24-06 14:29
Dank.

het gaat hier om een erfenis. Die zet ik weg tot ik weet wat ik ermee gaan doen. Als de boel onhandig werkt kan ik wel mee leven voor die 2 transacties per jaar.

Ik ga even terug lezen

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:30:
[...]

Waarom wil je eigenlijk geen bank in Estland trouwens? Daarvan zag ik niet echt de reden. Voor zo ver bekend is het geen buitenlandse valuta en ook geen bron en erfbelasting. Ik heb daar ook (nog) geen rekening verder, maar ziet er best interessant uit.
Wat houdt jou tegen om daar nu een rekening te openen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:29:
[...]
Die heb ik niet voor je. Met alle respect, maar ik ga niet raden welke eerder aangedragen argumenten jij relevant vindt.
Het verzoek even de zoekfunctie te gebruiken om de eerdere discussie te raadplegen is mi. geen gekke hier op Tweakers. Als jij dat niet wil is dat oké natuurlijk.
Dat klopt, zoals ook bij ABN Amro, Rabobank en ING gebeurt. Even contact opnemen en 99% van de keren lossen ABN AMRO, Rabobank, ING en Bunq het snel voor je op.
Dit is een stelling waar ik geen bewijs voor heb gezien. Wat mij betreft is het gissen naar de werkelijke getallen.
Heel wat aannames, maar ik heb geen idee: de algoritmes zijn uiteraard geheim.
Tja dat is wel een aanname die ik maak: hoe hoger de bedragen, hoe eerder algoritmes worden getriggerd. Dat lijkt me geen gekke aanname.
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:50:
[...]
Op onder andere Trustpilot zijn ook veel positieve reacties over de klantenservice te vinden.
Ik lees ook veel 1 sterren reviews waarvan ik ook mensen zie klagen dat ze niemand aan de lijn kunnen krijgen, zelfs zeer recent. Maar of we op deze manier echt verder in de discussie komen, ik denk het niet. Sowieso heb ik ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van het platform Trustpilot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pjotrofsky
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:10
Schijnbaar heeft Bunq stiekem haar rente verhoogd van 2,01% naar 2,46%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Pjotrofsky schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:09:
Schijnbaar heeft Bunq stiekem haar rente verhoogd van 2,01% naar 2,46%
Dat valt wel mee hoor. Ik heb het hierboven al meerdere keren voorbij zien komen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wijnands schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:59:
Dank.

het gaat hier om een erfenis. Die zet ik weg tot ik weet wat ik ermee gaan doen. Als de boel onhandig werkt kan ik wel mee leven voor die 2 transacties per jaar.

Ik ga even terug lezen
Qua Bunq zou ik even wat verder teruglezen. De imo interessantere discussie vond wat eerder plaats, niet in de afgelopen paar pagina's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
RobertMe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Kan je op mijn rekening inzien dat ik er niet meer dan een half ton erop heb staan? ;)
Het klopt wel idd dat ik het niet snel nodig heb, maar ik weet wel dat overboeken van en naar Bunq instant gaat (let op wel max 2 opnames per maand voor het geval dat men dat nog niet bekend is). Grappig is het idd nooit als je er tussenuit wordt gepikt en niet snel opgelost krijgt. Het is zeker iets om rekening mee te houden maar ik ben (nog) niet overtuigd dat dit risico bij Bunq hoger ligt dan bij een andere bank. Bij andere banken kan het helaas ook lang duren als ik de verhalen mag geloven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:05:
[...]
Sowieso heb ik ernstige twijfels over de betrouwbaarheid van het platform Trustpilot.
Los van het specifieke platform, het grote probleem met reviewsites is dat vooral klanten met negatieve ervaringen hun ervaring delen. Klanten met neutrale of positieve ervaringen hebben geen aanleiding om een review te delen. Bij grote bedrijven is het gemiddelde cijfer daarom best laag, maar je zal altijd wel de excessen kunnen vinden tussen de reviews.

Als een bedrijf klanten aanspoort om reviews te plaatsen, dan zie je juist het omgekeerde. Mensen met neutrale of positieve ervaringen zullen dan vaker een review plaatsen dan mensen met negatieve ervaringen.

En dit is nog onder de aanname dat alles eerlijk verloopt. Een bedrijf kan een incentive bieden om een review te plaatsen. Natuurlijk zal iedereen die interesse heeft in die incentive dat doen! Of ze zullen vragen om alleen positieve ervaringen extern te delen, negatieve ervaringen kunnen wel intern behandeld worden. Dat vertekent het reviewcijfer nog meer. Of nog erger (en dit is niet aan specifieke partijen gericht), een negatieve ervaring laten plaatsen bij de concurrent of positieve ervaringen inkopen.

Eigenlijk de enige conclusie die je kan trekken uit een gemiddeld reviewcijfer is hoe actief het bedrijf klanten aanspoort om een review te plaatsen. Het reviewcijfer zelf zegt vrij weinig over de daadwerkelijke klanttevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:56:
Ik heb toch maar een bunq spaarrekening geopend en er 50 euro op gestort. Even de kat uit de boom kijken.
Misschien leuk voor "kleingeld", maar niet voor de 95K's.

Zal updates plaatsen als er iets vreemds gebeurt (zowel positief als negatief). :P
Dat is idd ook altijd een optie. Zelf eerst een beetje ervaren voordat je het compleet buiten beschouwing laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:04:
[...]

Wat houdt jou tegen om daar nu een rekening te openen?
Ik had al een bunq rekening en een account op Raisin geopend en vooral Raisin heeft veel keuzes al. Bij Bigbank moet je ook een afspraak maken, dat moet geen probleem zijn maar is toch weer een extra stapje waarvoor ik (nog) geen tijd heb genomen. Bij de rekeningen op Raisin is er vooral veel onduidelijkheid over de erfbelasting en heeft nog niemand hier echt duidelijkheid over gekregen, dus als Bigbank en geen bron/erfbelasting heft is dat zeker een voordeel. En helemaal als de rentes concurrerend genoeg zijn.

Dus wellicht open ik er binnenkort ook één ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:26:
[...]
Een aanname van mijn kant. Ik denk dat jij waarschijnlijk veel van rekeningen switched afhankelijkvan waar de rente hoger is, het is dan niet heel gek dat jij hier sneller mee te maken hebt.
Het snelle switchen was inderdaad een van de variabelen die meespeelde bij de Rabobank. Voor wat betreft de andere banken/brokers: dat laat ik even buiten beschouwing want is niet relevant voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Ik las net ook veel vergelijkingen met grootbanken, maar vergeet niet dat de rentepercentages daar ook heel anders zijn hè. Voor een paar procentpunt meer durf ik wel wat "acceptabele" risico's te nemen. Ik denk de meesten hier wel (alleen ieder bepaald voor zich wat die belangrijk/interessant vind), want anders bleven we allemaal massaal bij de grootbanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[ Voor 99% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Vanuit Advanzia krijg ik nu voor het eerst ook een vraag over de herkomst van het geld en om daarvan een bewijs toe te zenden. Dit volgens de wettelijke voorschriften. Geen idee wat ik zou moeten toezenden. Een loonstrook ofzo? :/
Voor het eerst dat ik dit meemaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-07 14:19
xileS schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:15:
[...]

Kan je op mijn rekening inzien dat ik er niet meer dan een half ton erop heb staan? ;)
Het klopt wel idd dat ik het niet snel nodig heb, maar ik weet wel dat overboeken van en naar Bunq instant gaat (let op wel max 2 opnames per maand voor het geval dat men dat nog niet bekend is). Grappig is het idd nooit als je er tussenuit wordt gepikt en niet snel opgelost krijgt. Het is zeker iets om rekening mee te houden maar ik ben (nog) niet overtuigd dat dit risico bij Bunq hoger ligt dan bij een andere bank. Bij andere banken kan het helaas ook lang duren als ik de verhalen mag geloven.
Naar bunq is inderdaad instant via ideal, maar opnemen bij bunq heb ik toch al regelmatig gehad dat ik langer moest wachten op mijn geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Bar_en_boos schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:30:
Vanuit Advanzia krijg ik nu voor het eerst ook een vraag over de herkomst van het geld en om daarvan een bewijs toe te zenden. Dit volgens de wettelijke voorschriften. Geen idee wat ik zou moeten toezenden. Een loonstrook ofzo? :/
Laat je weten hoe het afloopt? Ik overweeg ook Advanzia en als ze bij mij om herkomst middelen zouden vragen, vraag ik me af of een Nederlandstalige nota van afrekening van de notaris voor hun voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Laat je weten hoe het afloopt? Ik overweeg ook Advanzia en als ze bij mij om herkomst middelen zouden vragen, vraag ik me af of een Nederlandstalige nota van afrekening van de notaris voor hun voldoende is.
Ik verwacht alleen zulke vragen als het geld van een andere herkomst dan mijzelf is. Als ik een geldbedrag overmaak van een rekening op mijn naam naar een rekening op mijn naam verwacht ik geen vragen. Ik heb laatst ook mijn huis verkocht ik kreeg toen ook een behoorlijk bedrag gestort van enerzijds de beleggingsverzekering en van de notaris, mijn huisbank checked dat dan lijkt me. Als ik het vervolgens doorsluis naar een andere bank zie ik geen reden waarom ze zouden twijfelen aan de herkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Eddie_V2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Ik verwacht alleen zulke vragen als het geld van een andere herkomst dan mijzelf is. Als ik een geldbedrag overmaak van een rekening op mijn naam naar een rekening op mijn naam verwacht ik geen vragen. Ik heb laatst ook mijn huis verkocht ik kreeg toen ook een behoorlijk bedrag gestort van enerzijds de beleggingsverzekering en van de notaris, mijn huisbank checked dat dan lijkt me. Als ik het vervolgens doorsluis naar een andere bank zie ik geen reden waarom ze zouden twijfelen aan de herkomst.
Blijkbaar gebeurt het toch. Of wil je zeggen dat een jaaroverzicht van de bank vanwaar het komt, afdoende zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Eddie_V2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:38:
[...]

Tsja, in dit geval staan beide rekeningen op eigen naam dus je zou zeggen dat dat geen argwaan opwekt. Misschien dat de wetgeving mbt een check op grotere bedragen is aangescherpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:44:
[...]

Blijkbaar gebeurt het toch. Of wil je zeggen dat een jaaroverzicht van de bank vanwaar het komt, afdoende zou moeten zijn?
Ik ben hier geen specialist in, maar waarom zou een overboeking van jouw ING rekening naar jouw bunq rekening (beiden op jouw naam) verdacht lijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Wispe schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:34:
[...]

Ik heb een mail gestuurd welk document afdoende is en laat de uitkomst weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Bar_en_boos schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:47:
[...]

Tsja, in dit geval staan beide rekeningen op eigen naam dus je zou zeggen dat dat geen argwaan opwekt. Misschien dat de wetgeving mbt een check op grotere bedragen is aangescherpt.
Afgeleide identificatie (klant worden bij bank B en jezelf identificeren met een storing vanaf bank A en verder niet) mag niet meer. Ik vraag mij dan ook af of wat jij stelt wel mag. Dus een boeking als "in orde" zien puur op basis van het feit dat het naampje op die andere rekening wellicht hetzelfde is.

Waarbij sowieso ik denk ik weinig rekeningen heb met exact dezelfde naam. Met als toppunt OpenBank die de volledige naam willen weten (dus alle geboortenamen) vervolgens in mijn geval dat niet accepteren (want was te lang, met 3 namen), vervolgens alleen mijn "gewone" voornaam gebruikt, waarna ze bij OB besloten hebben om alsnog mijn naam te "corrigeren" en er nu 2 van de 3 voornamen in gebruik zijn, wat ook als zodanig op de bankpas staat.

Maar bv een "Jan Jansen" is natuurlijk ook een mooie situatie met "jip, staat op naam van dezelfde". Dat er tientallen / honderden "Jan Jansen"s zou dan genegeerd worden terwijl alleen die naam dus niks zegt over de herkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Eddie_V2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Ik ben hier geen specialist in, maar waarom zou een overboeking van jouw ING rekening naar jouw bunq rekenening (beiden op jouw naam) verdacht lijken.
Vraag het aan het algoritme van bunq. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:30:
[...]
Je draait hem hier mooi om, want je wilt dat ik ga uitzoeken wat jouw argumenten zijn.
Je begrijpt me wederom verkeerd. Ik heb nooit gezegd dat het mijn argumenten of mijn posts zijn.
Reactie 1: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75523662 - hierin citeer je een stuk (zonder bron, maar Google geeft als enige hit 'Welingelichte Kringen.nl' als bron)
Ik link naar een post van iemand anders die dat stelt. Als je op dat linkje klikt kun je overigens de hele post lezen met alle context ervoor en erna. Dan kun je gelijk zien welke argumenten aan bod zijn gekomen.
Uniciteit schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:30:
[...]
Ik vind het wel bijzonder dat je dat het bellen met de klantenservice als een pluspunt aandroeg in een eerdere post vandaag...
Ja dat deed ik zeker. Ik vind het een pluspunt dat een bedrijf goed telefonisch bereikbaar is in dit soort gevallen. Iets waar bij Bunq serieuze twijfels over bestaan bij veel mensen. Ik heb daar zelf geen twijfels over bij de grootbanken en diverse andere partijen. Dat jij vindt dat dat onterecht is begrijp ik inmiddels maar het beeld is bij mij daarmee niet gelijk veranderd.
Zo zie je maar hoe perspectieven verschillen. Ten eerste weten we niets van het algoritme.
Ben ik niet met je eens. Het is wel degelijk aannemelijk dat grote bedragen eerder voor een trigger zorgen. Eenvoudig toe te lichten met een voorbeeld, 3 ton zal eerder voor problemen zorgen dan 3 euro.
Dat kan, als je een alternatief hebt hoor ik het graag. (Liever niet de eerder aangehaalde 'Welingelichte Kringen'. ;) )
Nogmaals: niet mijn stelling, die van iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[ Voor 101% gewijzigd door Uniciteit op 16-07-2023 22:46 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:44

sanook

_/-\o_

Gaat lekker jongens!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Feralz
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20-04 02:00
Ik ben zelf ook geen fan van bunq meer door de manier waarop de klantenservice te "bereiken" is. Begrijp me niet verkeerd, ik vermijd het om te bellen waar mogelijk. Maar toen ik van spaarrekening wisselde en mijn overboeking door de ABN tegengehouden werd, was het met 10 minuten aan de telefoon opgelost (waarvan ik de meeste tijd in de wacht stond).

Toen ik het bedrag vervolgens van bunq naar Openbank over wilde maken heeft het echter bijna een week geduurd voor het vrijgegeven werd. Ja, ik snap dat het er verdacht uitziet om een rekening te openen, er een significant bedrag op te storten, en het enkele dagen later toch weer over te maken. Maar het feit dat ik ondanks een directe reactie op hun vragen bijna een week heb moeten wachten tot ik mijn spaargeld terug had, met om de dag een bericht van steeds een andere medewerker, uit steeds een ander land, die je vervolgens een aantal sterren kon geven na afloop, terwijl er ook nog eens beloofd was dat het binnen 48 uur afgerond zou zijn...

Nee, het heeft echt mijn vertrouwen een flinke knauw gegeven. Zit nu bij Openbank, paar keer gebeld en oke ze hebben wel wat domme dingen gezegd en gedaan... maar ik kan in ieder geval snel contact met een mens krijgen, en zit niet de hele dag machteloos mijn berichten te verversen om te zien of ik mijn geld al terug heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:36

Barrycade

Through the...

Eddie_V2 schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:48:
[...]

Ik ben hier geen specialist in, maar waarom zou een overboeking van jouw ING rekening naar jouw bunq rekening (beiden op jouw naam) verdacht lijken.
Nou ING wil weten of je er niet een paar kilo uit containers voor laat halen, Bunq kent je (nog) niet en weet niet of je die euros bij elkaar hebt gekregen via een paar kilo uit containers.

Als je tijdje hier op Tweakers rond hangt kom je verschillende varianten tegen qua mogelijkheden. Ga ervan uit als je paar k heen en weer aan het sturen bent dat je op een gegeven moment op het blokkeer en even bellen lijstje komt. Zelfs bij Bunq.

En hoe ze achter de schermen werken is niet bekend, dus lijstjes van hoe je niet opvalt bestaan niet. Kan dus random zijn, kan ook gewoon door je bedrag zijn etc.
Bar_en_boos schreef op zondag 16 juli 2023 @ 21:30:
Ja als het 2,5 ton is en je staat af te wassen voor de kost zal dat wellicht niet het antwoord geven waar ze naar op zoek zijn :P

[ Voor 22% gewijzigd door Barrycade op 16-07-2023 23:55 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Barrycade schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:51:
En hoe ze achter de schermen werken is niet bekend, dus lijstjes van hoe je niet opvalt bestaan niet. Kan dus random zijn, kan ook gewoon door je bedrag zijn etc.
Ik heb wel een vermoeden aangezien ik bekend met soortgelijke "algortimen".

Wat sommige banken doen is een scoringsysteem gebruiken. Krijg je teveel punten dan ben je onderwerp van onderzoek. Verdacht? Dan willen ze je niet.

Niet alleen voor die bank, maar voor bijna alle banken. Want die banken geven zonder pardon je gegevens door. Of het gebrek aan gegevens. Of alleen een (onterechte) conclusie. Je komt niet zomaar van zo'n lijst af.

Spamsoftware heeft ook een scoring systeem, en dat werkt met het verzamelen van punten. Nou kan het heel toevallig zo zijn dat je een match hebt met een heleboel rules die ontleed eigenlijk op hetzelfde neer komen. Dan tellen de punten hard op. Dat resulteert misschien in een false positive.
Feitelijk is punten tellen een dom systeem, want de context en/of onderlinge relatie wordt niet meegenomen. Er kunnen goede redenen zijn waarom je op een bepaalde rule scoort die niets met terrorisme of witwassen te maken hebben.

Waar ze naar zouden kunnen kijken (ik zeg niet dat ik het er mee eens ben, gewoon een voorspelling):
- net verhuisd
- gebruikt verschillende IP's
- inloggen vanuit diverse landen
- geen social media
- geen online historie
- politieke uitspraken
- cookies blijven niet staan (botindicatie)
- analytics falen in locatie
- veel geld hebben
- veel banken hebben
- buitenlandse banken
- inloggen vanuit de VS (Facta)
- weigeren inzage in een document te geven
- grote overboekingen
discriminerende rules:
- etniciteit
- voor- of achternaam
- woonadres

Een aantal van deze zaken betekenen eigenlijk dat je om je privacy geeft, en dat doen criminelen ook, maar dan om minder goede redenen. Of omdat je wat rijker bent dan een ander.

Het gaat vaak mis omdat die organisaties willen "professionaliseren". Dat staat voor het eruit halen van alles dat menselijk is. Dus ook jouw weerwoord of het gevoel van een behandelaar. Gevolg is dat men blind vertrouwd op het algortime. Veel punten betekent dat je 'fout' bent. Geen recht op inzage, geen recht op correctie. Computer says no.

Dat lijkt op wat er fout gaat met algortimen die we elders langs hebben zien komen.

Volgens de GDPR moet een organisatie op verzoek aangeven welke gegevens ze over je hebben. Veel organisaties doen dat maar gedeeltelijk. Sommige hebben dat geautormatiseerd, bijvoorbeeld Google. Daar kun je het relatief makkelijk downloaden met wat klikken. Als ze alleen een deel van de gegevens verstrekken, bijvoorbeeld wat je zelf hebt aangedragen en de rest niet, is men in overtreding van de GDPR, die toch echt alle gegevens bedoelt. Ook gegevens die uit anderen bronnen komen. Je hebt het recht op correctie.

Dat is wat een getroffen burger kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Wat ik wel bijzonder vind, is dat je bij Openbank 3% krijgt over de eerste 300K gedurende 6 maanden, terwijl maar 100K onder DGS valt.
Zouden veel mensen dit doen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wispe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 07:54:
Wat ik wel bijzonder vind, is dat je bij Openbank 3% krijgt over de eerste 300K gedurende 6 maanden, terwijl maar 100K onder DGS valt.
Er zijn mensen waarbij 3 ton niet slapeloze nachten geeft. Omdat ze wat meer tonnen hebben bijvoorbeeld.

Dus ja er zijn mensen die meer dan de DGS bij een bank hebben staan.

Zijn er waarschijnlijk niet veel. Want gemiddeld spaargeld ligt rond de 50k in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Barrycade schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:02:
[...]

Er zijn mensen waarbij 3 ton niet slapeloze nachten geeft. Omdat ze wat meer tonnen hebben bijvoorbeeld.

Dus ja er zijn mensen die meer dan de DGS bij een bank hebben staan.

Zijn er waarschijnlijk niet veel. Want gemiddeld spaargeld ligt rond de 50k in Nederland.
Let op met gemiddelden. Voor elke spaarder met een miljoen, heb je 50 mensen met 20k nodig om het gemiddelde op 50k te krijgen.

Ik denk trouwens ook dat er meer mensen zijn met meer dan 100k spaargeld dan die tussen 50k en 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:10
Dat heb je toch ook bij andere spaarrekeningen, zeker toen er negatieve rente was? De grens voor de verandering in rente kan soms ook heel verschillend zijn, bv ¼ miljoen of 5 ton. Als je totale spaarsaldo in de orde van grootte van een miljoen ligt, dan kan het goed zijn dat je niet meer kijkt nar de grens van het depositogarantiestelsel (omdat je het dan over 10 banken of meer zou moeten verdelen) maar naar andere factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
Barrycade schreef op zondag 16 juli 2023 @ 23:51:
[...]

Nou ING wil weten of je er niet een paar kilo uit containers voor laat halen, Bunq kent je (nog) niet en weet niet of je die euros bij elkaar hebt gekregen via een paar kilo uit containers.

[...]
ING ziet waar het vandaan komt, notaris of wat dan ook. BUNQ ziet vervolgens alleen geld van een rekening op mijn naam naar een andere rekening op mijn naam gaan. dat is geen vreemde herkomst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:10
Zr40 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 08:19:
[...]

Let op met gemiddelden. Voor elke spaarder met een miljoen, heb je 50 mensen met 20k nodig om het gemiddelde op 50k te krijgen.

Ik denk trouwens ook dat er meer mensen zijn met meer dan 100k spaargeld dan die tussen 50k en 100k.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...tegoeden-sterk-toegenomen
De groep huishoudens tussen 50k en 100k is ietsje groter dan die boven de ton. Om hoeveel individuen het gaat, en wat het spaargeld per persoon is, is dus niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
In speciale gevallen dekt het DGS ook meer / het totale saldo. Bv bij een erfenis of verkoop woning heb je een X aantal maanden om het saldo te "verwerken" waarbij wel het geheel gedekt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Bij Openbank denk ik niet, maar bij de grootbanken denk ik wel. Ik denk niet dat alle miljonairs net als wij alles gaan lopen verspreiden op meerdere spaarrekeningen van max 100k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddie_V2
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Bij Openbank denk ik niet, maar bij de grootbanken denk ik wel. Ik denk niet dat alle miljonairs net als wij alles gaan lopen verspreiden op meerdere spaarrekeningen van max 100k.
Nou ken ik er niet veel, maar die ene die ik ken heeft inderdaad buiten vastgoed en aandelen op een heleboel bankrekeningen 100k staan, lijkt me ook wel een prettig gevoel toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 04-06 23:17
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 10:36:
[...]

Openbank is volledig grootbankdochter. Is er een voor een spaarder wezenlijk verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Eddie_V2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Nou ken ik er niet veel, maar die ene die ik ken heeft inderdaad buiten vastgoed en aandelen op een heleboel bankrekeningen 100k staan, lijkt me ook wel een prettig gevoel toch.
Ik sprak gisteren iemand die 400k bij ABN had staan. Heb ik uitgelegd dat ze beter kan spreiden. Ze heeft gelijk een rekening geopend bij Openbank. Raisin wilde ze niet gelijk aan beginnen (jammer van de referral voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 20:40
Pistachenootje schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:17:
[...]

Ik sprak gisteren iemand die 400k bij ABN had staan. Heb ik uitgelegd dat ze beter kan spreiden. Ze heeft gelijk een rekening geopend bij Openbank. Raisin wilde ze niet gelijk aan beginnen (jammer van de referral voor mij).
Nog niet door je 10 referrals heen?

Onhandig dat je niet kan bekijken hoeveel je er nog hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door arj1o1 op 17-07-2023 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Eddie_V2 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:03:
[...]

Geen idee ken er een paar, maar niet goed genoeg om daar een financieel praatje mee te maken over hoe hun risico afgedekt is.

Maar ik weet wel dat het gevoel anders wordt als je meer hebt. Met een ton op de bank voelt 10k toch anders dan met 100 euro op de bank.

Dus wellicht als je een miljoen hebt dat een tonnetje ook zo voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Frankenstein schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:09:
[...]

Openbank is volledig grootbankdochter. Is er een voor een spaarder wezenlijk verschil?
Voor de nabestaanden wel, vanwege erfbelasting en Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
arj1o1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:25:
[...]

Nog niet door je 10 referrals heen?

Onhandig dat je niet kan bekijken hoeveel je er nog hebt.
Je kunt toch tellen hoe vaak je €50 ontvangen hebt :p

Ben ik dan de enige die op 10 stuks zit en laatst twee vragers heeft doorverwezen? O-) Denk zelfs ook maar iets van 11 of 12 referrals uitgegeven. Blijkbaar velen die voor deposito gingen en dus snel werd uitgekeerd, en zo nu en dan een "gat" in vraag ernaar.

Edit:
Overigens gaat het dus ook niet om "hoeveel je er hebt". Referrals uitgeven kan onbeperkt, alleen krijg je zelf maar 10x de bonus (de ander krijgt wel gewoon de bonus).

[ Voor 14% gewijzigd door RobertMe op 17-07-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-07 20:40
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:56:
[...]

Je kunt toch tellen hoe vaak je €50 ontvangen hebt :p

Ben ik dan de enige die op 10 stuks zit en laatst twee vragers heeft doorverwezen? O-) Denk zelfs ook maar iets van 11 of 12 referrals uitgegeven. Blijkbaar velen die voor deposito gingen en dus snel werd uitgekeerd, en zo nu en dan een "gat" in vraag ernaar.

Edit:
Overigens gaat het dus ook niet om "hoeveel je er hebt". Referrals uitgeven kan onbeperkt, alleen krijg je zelf maar 10x de bonus (de ander krijgt wel gewoon de bonus).
Klopt, wacht er nog wel op 1 maar nog meerdere over dan.

Als de andere een deposito aanvraagt gaat het inderdaad snel ja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Mag er hier wel over r*fs gesproken worden? Vorige x toen ik alleen een link naar de voorwaarden van Raisin had geplaatst werd gelijk heel mijn bericht verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:34:
Mag er hier wel over r*fs gesproken worden? Vorige x toen ik alleen een link naar de voorwaarden van Raisin had geplaatst werd gelijk heel mijn bericht verwijderd.
Over praten wel, maar aanbieden / vragen niet. Al is het vrij duidelijk als je meld dat je nog over hebt ;)

Maar naar mijn mening tellen referrals gewoon mee met de afweging of je voor een OpenBank of (*) een Raisin-gerelateerde rekening gaat. Die € 50,- van Raisin (als voorbeeld) is gewoon geld en telt als "extra rente", net zo goed als de 4- of 6-maands aanbiedingen bij Consors, Advanzia, etc.

(*) - het hoeft trouwens niet alleen "of" te zijn - kan ook "en" als je het niet erg vind meerdere rekeningen te hoeven openen en mee te nemen in je aangifte IB ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ik heb 2 maanden geleden een spaardeposito afgesloten via Raisin van voor een bedrag van € 20.000,- bij Banco BAI Europa voor 6 maanden tegen 3,55% rente.

Nu heb ik van Raisin een formulier ontvangen (zelfverklaring) waarmee ik de bronbelasting kan verlagen van 28% naar 10%. Ik dien dit formulier te ondertekenen en terug te sturen naar Raisin samen met een loonstrook van mijn werkgever + een woonplaatsverklaring van de belastingdienst.

Ik heb gebeld met Raisin. Zij geven bij mij aan dat ik de laatste 10% bronbelasting kan verrekenen bij de jaarlijkse belastingaangifte in box 3 zodat het uiteindelijk 0% bronbelasting wordt.

Mijn vraag is of bovenstaande klopt en zo ja, hoe dit dan precies in zijn werk gaat bij de aangifte voor volgend jaar. En stel nu dat ik de aangifte niet juist doe, moet ik dan 10% over € 20.000,- bij de belastingdienst betalen?! Want dan zou deze spaardeposito me namelijk een hoop geld KOSTEN in plaats van opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
GroteVoet459 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:43:
[...]

Over praten wel, maar aanbieden / vragen niet. Al is het vrij duidelijk als je meld dat je nog over hebt ;)

Maar naar mijn mening tellen referrals gewoon mee met de afweging of je voor een OpenBank of (*) een Raisin-gerelateerde rekening gaat. Die € 50,- van Raisin (als voorbeeld) is gewoon geld en telt als "extra rente", net zo goed als de 4- of 6-maands aanbiedingen bij Consors, Advanzia, etc.

(*) - het hoeft trouwens niet alleen "of" te zijn - kan ook "en" als je het niet erg vind meerdere rekeningen te hoeven openen en mee te nemen in je aangifte IB ...
Dan is mijn post naar mijn idee onterecht verwijderd. Het was enkel een post naar de voorwaarden van Raisin en dat je als nieuwe klant eventueel gebruik van kan maken, wellicht dacht de mod dat dit een referral link was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankenstein
xileS schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:31:
[...]

Voor de nabestaanden wel, vanwege erfbelasting en Spanje.
Maar dat komt dus niet doordat het een grootbankdochter is. Openbank valt af omdat het een Spaanse bank is, dus erfbelasting.

MoneYou was een dochter van Abnamro. Net zo safe, meer rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Jack1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:54:
Ik heb 2 maanden geleden een spaardeposito afgesloten via Raisin van voor een bedrag van € 20.000,- bij Banco BAI Europa voor 6 maanden tegen 3,55% rente.

Nu heb ik van Raisin een formulier ontvangen (zelfverklaring) waarmee ik de bronbelasting kan verlagen van 28% naar 10%. Ik dien dit formulier te ondertekenen en terug te sturen naar Raisin samen met een loonstrook van mijn werkgever + een woonplaatsverklaring van de belastingdienst.

Ik heb gebeld met Raisin. Zij geven bij mij aan dat ik de laatste 10% bronbelasting kan verrekenen bij de jaarlijkse belastingaangifte in box 3 zodat het uiteindelijk 0% bronbelasting wordt.

Mijn vraag is of bovenstaande klopt en zo ja, hoe dit dan precies in zijn werk gaat bij de aangifte voor volgend jaar. En stel nu dat ik de aangifte niet juist doe, moet ik dan 10% over € 20.000,- bij de belastingdienst betalen?! Want dan zou deze spaardeposito me namelijk een hoop geld KOSTEN in plaats van opleveren
Het is 10% over je ontvangen rente en niet over het totaal bedrag.

Hoe het gaat bij je aangifte heb ik geen idee. Ben de vraag nog niet tegen gekomen aangezien ik geen buitenlandse spaarrekeningen heb. Wellicht duikt hij op daar, maar wellicht ergens anders.
Frankenstein schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Maar dat komt dus niet doordat het een grootbankdochter is. Openbank valt af omdat het een Spaanse bank is, dus erfbelasting.

Maar wel onder dezelfde bankvergunning als de moeder dus alles bij elkaar onder de DSG.

[ Voor 13% gewijzigd door Barrycade op 17-07-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Frankenstein schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:03:
[...]

klopt, het ging mijn voornamelijk omdat het een Spaanse bank is en wij Nederlanders zijn, die dan ook daar erfbelasting schuldig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:07:
[...]Het is 10% over je ontvangen rente en niet over het totaal bedrag.

Hoe het gaat bij je aangifte heb ik geen idee. Ben de vraag nog niet tegen gekomen aangezien ik geen buitenlandse spaarrekeningen heb. Wellicht duikt hij op daar, maar wellicht ergens anders.
Ik ben toch wel benieuwd hoe dit straks precies in zijn werk gaat en of ik nu wel of niet die 10 procent ga betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Jack1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Ik ben toch wel benieuwd hoe dit straks precies in zijn werk gaat en of ik nu wel of niet die 10 procent ga betalen
Alleen om extra gedoe te voorkomen kies ik liever banken uit waar bronbelasting sowieso 0% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
Jack1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 13:54:
Ik heb 2 maanden geleden een spaardeposito afgesloten via Raisin
...
Mijn vraag is of bovenstaande klopt en zo ja, hoe dit dan precies in zijn werk gaat bij de aangifte voor volgend jaar.
Die vragen kun je beter stellen voor je op de aanmeld-knop drukt bij zo'n product, niet achteraf ...

Maar dit kun je inderdaad gewoon bij je aangifte Inkomstenbelasting invullen - voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmAehPz8RYkU5o67LICuSs2gSRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FmEJpDqd8K4JuH9adufdK7bh.png?f=fotoalbum_large
Het aangifte-programma berekent zelf wat die maximale 10% is - dat zie je in het overzicht terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:44
Jack1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:17:
[...]

Als je in je aangifte aangeeft een buitenlandse bankrekening te hebben duikt de vraag automatisch op en wordt een gedeelte van de bronbelasting van het desbetreffende land verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack1
  • Niet online
Dus de aangifte rekent het straks standard zelf naar 0 procent terug?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Jack1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:26:
Kijk eens op de site van Rasin, daar staat het precies omschreven en uitgelegd, zelfs met voorbeeld om in de aangifte in te vullen.

https://www.raisin.nl/belasting/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Jack1 schreef op maandag 17 juli 2023 @ 14:26:
Nee. Je kunt het wel verrekenen. Die 10% blijft immers plakken in het land van de bank. Met verrekenen wordt echter het bedrag dat je "daar" aan belasting hebt betaald "hier" van de aanslag afgehaald.
Dus als je in het buitenland alanog €100 (bron)belasting betaald en in Nederland €500 aan belasting zou moeten betalen wordt er -€100 gedaan. Echter krijg je nooit "geld terug" (dus als je €100 mket terugkrijgen terwijl je maar €50 hoeft te betalen blijf je steken op €0).
Maar volgens mij kun je ingehouden bronbelasting ook verrekenen met toekomstige aangiftes. Dus als je over 2023 maar 50 kunt verrekenen en €50 over houd kun je in 2024 wel weer pogen die resterende €50 te verrekenen

Maar, pin me er niet op vast. Ik heb geen rekeningen met bronbelasting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Volgens is het ook zo dat je pas buitenlandse bronbelasting kunt verrekenen als je daadwerkelijk belasting betaalt over je box 3. Dwz je komt boven de vrijstelling uit en je betaalt meer belasting dan je wilt verrekenen aan bronbelasting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Iemand ervaring met 1 euro overmaken vanuit je tegenrekening naar LPB?
Ik heb dat gisteravond 2x en vandaag 1x geprobeerd, maar krijg hem direct terug met de melding dat mijn rekening is geblokkeerd. Da's wel gek, want ik heb hem nog geen een 12 uur geleden aangemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Wispe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:37:
Ik heb dat gisteravond 2x en vandaag 1x geprobeerd, maar krijg hem direct terug met de melding dat mijn rekening is geblokkeerd. Da's wel gek, want ik heb hem nog geen een 12 uur geleden aangemaakt.
Die 2 van gisteravond deed je dus voordat je de rekening opende ?
En die van vandaag zal ook wel te vroeg zijn. Gelukkig is ook bij de "hoge" rente van tegenwoordig de verschuldigde rente over een saldo van 1 tot 3 euro niet zo veel, zeker niet na 1 dag. Dus loop je niet te veel mis.

Ik denk dat je even geduld moet hebben, ik kan mij niet herinneren hoelang het bij mij duurde (lang geleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 17 juli 2023 @ 17:49:
[...]
Die 2 van gisteravond deed je dus voordat je de rekening opende ?
En die van vandaag zal ook wel te vroeg zijn. Gelukkig is ook bij de "hoge" rente van tegenwoordig de verschuldigde rente over een saldo van 1 tot 3 euro niet zo veel, zeker niet na 1 dag. Dus loop je niet te veel mis.

Ik denk dat je even geduld moet hebben, ik kan mij niet herinneren hoelang het bij mij duurde (lang geleden)
Naar waar zou ik die 2 van gisteravond moeten overmaken als ik niet had geopend en dus geen een bankrekeningnummer had?

Is toch een onderdeel van het verificatieproces, dus hoezo zou ik te vroeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
Wispe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Naar waar zou ik die 2 van gisteravond moeten overmaken als ik niet had geopend en dus geen een bankrekeningnummer had?

Is toch een onderdeel van het verificatieproces, dus hoezo zou ik te vroeg zijn?
dan heb ik jouw
wellicht fout begrepen, namelijk als volgt:
Ik heb het overmaken gisteravond 2x en vandaag 1x geprobeerd, maar krijg hem direct terug met de melding dat mijn rekening is geblokkeerd. Da's wel gek, want ik heb mijn rekening nog geen een 12 uur
geleden, dus vandaag, geopend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
W1ck1e schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:10:
[...]
dan heb ik jouw

[...]
wellicht fout begrepen, namelijk als volgt:

[...]
Je hebt gelijk, met 12 uur bedoel ik 24 uur. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• budjepaul
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:04
Wat is dat toch met mensen die 1 euro overmaken naar hun nieuwe spaarrekening, puur "om te kijken of het wel werkt"?! Denk je dan echt dat je bank geen geld kan overmaken naar een andere rekening, iets wat zeg maar de basis is van de hele dienstverlening en het bestaansrecht van een bank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
budjepaul schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:25:
Wat is dat toch met mensen die 1 euro overmaken naar hun nieuwe spaarrekening, puur "om te kijken of het wel werkt"?! Denk je dan echt dat je bank geen geld kan overmaken naar een andere rekening, iets wat zeg maar de basis is van de hele dienstverlening en het bestaansrecht van een bank?
Ik ben liever €1 kwijt, dan €100.000. ;w

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• budjepaul
GioStyle schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:27:
[...]

Ik ben liever €1 kwijt, dan €100.000. ;w
Hoezo 'kwijt' dan? Maak je als je een factuur moet betalen aan een bedrijf ook altijd eerst 1 euro over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Bij LPB moet je een euro (/advies "klein bedrag") over maken zodat ze kunnen controleren of de tegenrekening op dezelfde naam staat. Ja, die controle accepteert vast ook €100.000. Maar daar verlies je potentiel wel rente mee zolang de rekening nog niet is goedgekeurd.
Het gaat hierbij dus echt expliciet om geld dat je moet over maken om de rekening te openen, in het proces. En niet de eerste storting nadat de rekening daadwerkelijk geopend en goedgekeurd is.

Edit:
En daarnaast kan er wel daadwerkelijk een probleem optreden. Rekeningnummer niet goed over nemen en het naar een wildvreemde over maken. Dan is het maar de vraag hoe makkelijk je het terug krijgt (immers heb je wel zelf de transactie gedaan/geen sprake van fraude). Maar de kans daarop is natuurlijk wel klein, want kopiëren/plakken, checksum in het rekeningnummer, en LPB accepteert geen geld van "vreemde" rekeningen. Maar het is ook wel een fijn gegeven dat je met een paar euro controleert dat je het juiste rekeningnummer hebt en de volgende boeking uit het adresboek doet waarvan je weet dat het klopt. Voordat je die €100.000 naar iemand anders over maakt door een typo in de IBAN.

[ Voor 28% gewijzigd door RobertMe op 17-07-2023 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
RobertMe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Bij LPB moet je een euro (/advies "klein bedrag") over maken zodat ze kunnen controleren of de tegenrekening op dezelfde naam staat. Ja, die controle accepteert vast ook €100.000. Maar daar verlies je potentiel wel rente mee zolang de rekening nog niet is goedgekeurd.
Het gaat hierbij dus echt expliciet om geld dat je moet over maken om de rekening te openen, in het proces. En niet de eerste storting nadat de rekening daadwerkelijk geopend en goedgekeurd is.
Goed punt, dat is inderdaad niet meer dan logisch dan. Maar in alle andere gevallen snap ik het idee oprecht niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:25
budjepaul schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:30:
[...]

Hoezo 'kwijt' dan? Maak je als je een factuur moet betalen aan een bedrijf ook altijd eerst 1 euro over?
Laten we wel wezen: techniek is hartstikke leuk en mooi, maar als het om centen gaat check ik het wel eerst dubbel voordat ik er blindelings geld naar overmaak. Verhaal halen bij een grote instantie (bedrijf, bank of wat dan ook) is vaak moeilijker in plaats van zelf even te dubbelchecken.

En heb jij altijd facturen van €100.000 die je blindelings overmaakt? Grote jongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
:?
Waar staat dat ik dat deed puur om te kijken of het wel werkt?
Wispe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:02:
[...]

Begrijpend lezen is ook een kunst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• budjepaul
Wispe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:40:
[...]

Mijn post was niet gerelateerd aan jouw bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
budjepaul schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:43:
[...]

Mijn post was niet gerelateerd aan jouw bericht.
Wat was de aanleiding voor jouw bericht dan? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
budjepaul schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:35:
[...]

Goed punt, dat is inderdaad niet meer dan logisch dan. Maar in alle andere gevallen snap ik het idee oprecht niet.
En het hoeft natuurlijk ook niet perse rationeel te zijn, en fout is het ook niet. Volgens mij heb ik nog nooit zo direct een groot bedrag over gemaakt naar een nieuwe rekening. Het is gewoon fijn om te weten dat alles klopt en goed gaat.

Beide voorbeelden van bij OpenBank. In eerste instantie had ik (automatisch) alleen de betaalrekening. Ook hierbij moet je tijdens het aanvraagproces een kleine identificatiestorting doen. Ik dus direct die boeking gedaan, vanaf RaboBank. Toen ik echter een half uur later nog eens bij Rabo keek bleek dat het bedrag instant was teruggestort en er een nieuwe transactie stond (IIRC met verwachte boekingsdatum op maandag, ik deed dit op zaterdag). Vervolgens kreeg ik op dinsdag bericht van OpenBank dat ze de identificatie transactie nog niet ontvangen hadden. Met een transactie van €1 maakt de initiele "fuckup" + deze melding niet uit en heb ik gewoon een nieuwe boeking gedaan van €1 (en uiteindelijk beide bijgeschreven).
Toen ik (eindelijk) de Welkom Spaarrekening had kunnen openen heb ik daar eerst €10 naar over gemaakt dat via IP ook meteen was bijgeschreven (note: je kunt van en naar elke IBAN overboeken op een spaarrekening bij OB, dus deze test boeking liep niet via de betaalrekening). Vervolgens een grote boeking gedaan van x0k. Die kwam niet aan, maar ook niet terug. Toen was ik toch echt wel blij dat ik zeker wist dat de IBAN klopte en rechtstreeks boeken inderdaad mogelijk was. Uiteindelijke conclusie: Rabo had de transactie als verdacht geblokkeerd en de hele rekening geblokkeerd.

Dus moet je eerst met een klein bedrag proberen? Natuurlijk niet. Maar zeker als er IP wordt gebruikt maakt het helemaal niet uit als je meteen controle/ontvangst de daadwerkelijke transactie doet (grote boeking in tien stuks knippen en elke week een deel overboeken "slaat inderdaad nergens op"). En eerst een klein bedrag geeft toch echt wat zekerheid bij "koudwatervrees".

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Eddie_V2
Ik maak een bookmark van een nieuwe bankrekening en ja dan maak ik eerst 1 euro over om te kijken of het allemaal klopt, niet alleen aan de kant van de bank, maar ook aan mijn kant. better safe then sorry...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadBear
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-06 12:03
Garanti bank heeft zo te zien ook nu een tijdelijke actierente van 2,5% tot eind van dit jaar. Garanti Bank is gedekt door het Nederlandse DGS, dus ook wel een interessant alternatief? Iemand recente ervaring met Garanti?

https://garantibank.nl/gouden-bonusrente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Nu online
MadBear schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:39:
Garanti bank heeft zo te zien ook nu een tijdelijke actierente van 2,5% tot eind van dit jaar. Garanti Bank is gedekt door het Nederlandse DGS, dus ook wel een interessant alternatief? Iemand recente ervaring met Garanti?
Ja, ik heb er een paar deposito's lopen. Wat mij betreft niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankenstein
MadBear schreef op maandag 17 juli 2023 @ 21:39:

Hoogste vrij opneembaar met NL DGS en gegarandeerd geen daling in de actieperiode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 08:26
Niets vreemds aan, even testen voordat je er bijv. 50k naar overboekt. Daarnaast valt de transactie daardoor ook minder op bij je bank, omdat je al een keer een transactie hebt gehad.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Wispe schreef op maandag 17 juli 2023 @ 18:40:
[...]

[...]

Begrijpend lezen is ook een kunst.
Maar staat je tegen rekening wel op dezelfde te naam stelling en geen e.o. of iets dergelijks?

In mijn aanmelding half jaartje terug ging het allemaal prima. Heb je ook gechecked of je je eigen rekening wel goed ingevuld hebt bij LPB? Want je kan er inderdaad maar 1 tegenrekening invullen. Dus dan niet overmaken met een andere rekening dan je hebt opgegeven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-06 14:57

Malarky

Wils voor wat ieder

Waar in de vorige poll van Bloomberg de meeste economen nog uitgingen van ee ECB deposito piektarief van 3,75% gaan ze ondertussen uit van 4,00%: https://fd.nl/financiele-...l-rente-laten-pieken-op-4

Oftewel de kans op nog wat meer rentestijgingen in dit topic is toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magnifor
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik doe hetzelfde met mijn crypto als ik iets wil opnemen. Eerst een kleine hoeveelheid vanuit mijn coldwallet naar bijv een Bitvavo en als het werkt het resterende bedrag. Beter safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn1p
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
mpandroid schreef op maandag 10 juli 2023 @ 07:02:
[...]

Heel toevallig heb ik hetzelfde, ook de 18e komt mijn Orange deposito vrij.
Ik heb gisteren ook voor 3 maand verlenging aangevraagd tegen 3,4%.

Als jij voor de 13e kiest voor verlenging dan krijg je nog 3,4%, dit staat ook in jouw verlengingsvoorstel. Dus als jij dit wil dan zou ik het vandaag verlengen.
Update; praktijk wijst toch anders uit. Deposito is verlengd op 3.1% itt verlengingsaanbod van 3.4%.

Ook mijn advies aan anderen om niet zeer vroegtijdig in te gaan op het verlengingsaanbod in de app, aangezien je deze online niet meer kunt intrekken of wijzigen. In de tussentijd kan namelijk veel gebeuren. In ruim een week tijs heeft raisin ook niet op mijn mail gereageerd met vragen hieromtrent.

Overigens; 228,11 opgebouwde rente op een 6maand 2.3% deposito (inleg 20K op 18Jan). Ik zou zeggen 230eur opbrengst. Wat mis ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rechtsherstel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:44
Aantal dagen in dat half jaar o.a. door de maand februari?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wispe
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:33:
[...]

Maar staat je tegen rekening wel op dezelfde te naam stelling en geen e.o. of iets dergelijks?

In mijn aanmelding half jaartje terug ging het allemaal prima. Heb je ook gechecked of je je eigen rekening wel goed ingevuld hebt bij LPB? Want je kan er inderdaad maar 1 tegenrekening invullen. Dus dan niet overmaken met een andere rekening dan je hebt opgegeven.
Ik ben achtergekomen dat ik mijn spaarrekening als tegenrekening heb opgegeven ipv mijn betaalrekening. 8)7
Stomme fout van mij. Komt omdat ik in een excel-bestandje al mijn spaarrekeningen heb staan en zonder te nadenken vanuit daar een rekening heb gekopieerd en geplakt.
Heb al gemaild naar LPB met de vraag of ze het kunnen aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:21
Ik kreeg gister een update van de raisin app en die werkt nu niet meer, na de Face ID inlog crashed de app. Zit op iOS 16.4 op een iPhone 13 Pro. Herstarten/opnieuw installeren haalt niks uit.

Meer mensen hier last van?

Ik zit overigens nog in het goedkeurings proces, is nu een week terug dat ik alles heb aangeleverd en alleen het adres, wat ik middels een belastingsbrief heb gedaan, moet nog goed gekeurd worden. Vandaag maar even een mailtje naar de klantenservice sturen.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Pagina: 1 ... 110 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling