Het spaartopic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 108 ... 173 Laatste
Acties:
  • 2.222.015 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mpandroid
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:46
Smok3yNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:49:
Ok dus ik vroeg gister nog hoe het na 3 dagen nog steeds op gereserveerd en in behandeling stond.

Echter lijkt de rekening nu actief.
Ik kan nu dus veilig mijn spaargeld overmaken op de rekening?

Pfff dont ask me why maar vind het nog best spannend mijn spaargeld over te maken, naar iets waar ik nog niet heel bekend mee ben :X :9

[Afbeelding]
Ja, je kunt je geld nu veilig overmaken. Klopt, de eerste keer is het spannend omdat het nieuw is.
Het geld dat je overmaakt komt op jouw Raisin rekening en moet je dan weer overmaken naar de spaarrekening.

Bij sommige rekeningen is het mogelijk om "rechtstreeks" over te maken naar de spaarrekening met een code. Kijk hiervoor even in de details van de opening van de spaarrekening bij Raisin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smok3yNL
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18:25
@mpandroid

Dank je goeie tip, zal ik doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• goodfella
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:16
Smok3yNL schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:49:
...

Pfff dont ask me why maar vind het nog best spannend mijn spaargeld over te maken, naar iets waar ik nog niet heel bekend mee ben :X :9

...
Een absolute aanrader als je wat meer financiëel geletterd wilt zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TOS0_3KTXLk78VOrIHxfLEPRhI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SRm9Ss3FQAPg8vKgPcSyccZH.jpg?f=user_large

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy1977
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 31-01 00:40
Haha Advanzia, ik heb nu een actierente tm eind juli van 3 %, vanaf 1 augustus
zetten ze het naar 1,6 % :P bye bye Advanzia

Thank you for your message.

We cannot increase your current interest rate. You will still benefit from 3% until the 31st of July 2023 and after that our standard interest rate ,which is at 1.6%, will apply.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Dat is part of the deal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
Iemand ervaring met sparen bij BUX? Ik lees dat ze begin deze maand de spaarrente tot 25000 euro hebben verhoogd naar 2,3%.

Wel interessant voor spaarders om van Lloyds Bank en Bunq over te stappen leek mij: het levert toch iets meer op en het valt ook onder het Nederlandse DGS. Nu ben ik vervolgens 20x een search aan het uitvoeren via de zoekmachine maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe je een spaarrekening opent bij deze (spaar?) bank?

(Of het ligt aan deze pc waar de searchengine niet correct werkt ........... kuch.)

Iemand? Dank alvast! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:56
Specialsta schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:58:
Iemand ervaring met sparen bij BUX? Ik lees dat ze begin deze maand de spaarrente tot 25000 euro hebben verhoogd naar 2,3%.

Wel interessant voor spaarders om van Lloyds Bank en Bunq over te stappen leek mij: het levert toch iets meer op en het valt ook onder het Nederlandse DGS. Nu ben ik vervolgens 20x een search aan het uitvoeren via de zoekmachine maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe je een spaarrekening opent bij deze (spaar?) bank?

(Of het ligt aan deze pc waar de searchengine niet correct werkt ........... kuch.)

Iemand? Dank alvast! :)
Het is de geldrekening behorende bij je beleggingsaccount. Houd rekening met 3 euro per maand kosten. Dus als je een account opent, begin je altijd met geld storten op deze rekening en van daaruit kun je evt. beleggingen aankopen.

BUX beschikt zelf niet over een bankvergunning. As je gaat sparen bij BUX, dan krijg je een rekening bij ABN Amro Clearing Bank. Hierdoor valt het spaargeld bij BUX onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel. Je ontvangt alleen spaarrente tot een spaarsaldo van 25.000 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door TanteBeth op 12-07-2023 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Specialsta
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 29-04 20:14
TanteBeth schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:14:
[...]

Het is de geldrekening behorende bij je beleggingsaccount. Houd rekening met 3 euro per maand kosten. Dus als je een account opent, begin je altijd met geld storten op deze rekening en van daaruit kun je evt. beleggingen aankopen.

BUX beschikt zelf niet over een bankvergunning. As je gaat sparen bij BUX, dan krijg je een rekening bij ABN Amro Clearing Bank. Hierdoor valt het spaargeld bij BUX onder het Nederlandse Depositogarantiestelsel. Je ontvangt alleen spaarrente tot een spaarsaldo van 25.000 euro.
Inderdaad 3 euro pm, dat gaat er nog vanaf maar dan nog blijft het aantrekkelijker dan Lloyds en Bunq. Alleen rest mij de vraag nog; als ik ga sparen via een BUX 'beleggings'account

1. wordt door BUX dan geaccepteerd als ik niets beleg en het geld laat staan en het gebruik om te sparen?
2. als ik dus niets beleg maar daar wel een beleggingsaccount aanmaak met als doel te sparen, wordt dit door de belastingdienst dan als beleggen, sparen of allebei gezien?

Alvast mijn dank weer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chielsen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:00
goodfella schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Een absolute aanrader als je wat meer financiëel geletterd wilt zijn.

[Afbeelding]

Link
Ik ken het boek niet en kan best interessant zijn, maar op je hoede zijn als je veel geld overmaakt vind ik niet persee niet-financieel-geletterd zijn. Volgens mij is dat gewoon een goede gewoonte.
Ik heb wel eens bij een bedrijf gewerkt waarin honderden betalingen dubbel werden uitgevoerd en ze 8 ton moesten gaan terugvragen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:04
Nordax bank (Zweden) nu ook met 4% op 1 jaar vast. Geen bronbelasting.

https://www.raisin.nl/deposito/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Crazy1977 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:38:
Haha Advanzia, ik heb nu een actierente tm eind juli van 3 %, vanaf 1 augustus
zetten ze het naar 1,6 % :P bye bye Advanzia

Thank you for your message.

We cannot increase your current interest rate. You will still benefit from 3% until the 31st of July 2023 and after that our standard interest rate ,which is at 1.6%, will apply.
Ik zou zeggen: het account opzeggen en je weer aanmelden als 'nieuwe' klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:15
Pistachenootje schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:37:
Nordax bank (Zweden) nu ook met 4% op 1 jaar vast. Geen bronbelasting.

https://www.raisin.nl/deposito/
en 9 maanden 3,8%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:08
Iemand een idee wat dit betekent bij raisin/ckv
“WithdrawalPromt payout” bij een opnamen? Zie het geld al dagen nergens meer op m’n account 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

feddesman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:46:
Iemand een idee wat dit betekent bij raisin/ckv
“WithdrawalPromt payout” bij een opnamen? Zie het geld al dagen nergens meer op m’n account 🙄
Betekent dat je paar dagen moet wachten (dat het dus onderweg is). Wsl 1 a 2 dagen geleden opgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18:56
Specialsta schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:45:
[...]

Inderdaad 3 euro pm, dat gaat er nog vanaf maar dan nog blijft het aantrekkelijker dan Lloyds en Bunq. Alleen rest mij de vraag nog; als ik ga sparen via een BUX 'beleggings'account

1. wordt door BUX dan geaccepteerd als ik niets beleg en het geld laat staan en het gebruik om te sparen?
2. als ik dus niets beleg maar daar wel een beleggingsaccount aanmaak met als doel te sparen, wordt dit door de belastingdienst dan als beleggen, sparen of allebei gezien?

Alvast mijn dank weer!
1. Ja natuurlijk. ze verdienen sowieso die 3 euro per maand aan je en jouw geld kunnen ze stallen bij de ECB en krijgen daar momenteel 3,5% voor. Dus ook als je niet belegt, verdienen ze. Meer dan als je wel belegt.
2. Je spaartegoed valt onder het DGS en dus is het ook voor de fiscus spaargeld en wordt aldus behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Verwijderd schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 15:04:
[...]

Betekent dat je paar dagen moet wachten (dat het dus onderweg is). Wsl 1 a 2 dagen geleden opgenomen?
Nee donderdagochtend al.Wacht nog wel even tot maandag voordat ik actie onderneem.

Orange deposito opent wel lekker snel trouwens maandag middag stond alles klaar, dinsdag ochtend al geopend.

[ Voor 15% gewijzigd door feddesman op 12-07-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Aan de mensen die (onlangs) een rekening bij Consors hebben geopend: met wat voor document hebben jullie je woonadres bewezen? En hoe verstuurd, per email of papieren post?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Renault Bank naar 2,5, mail vanuit Raisin
Renault Bank heeft ons geïnformeerd dat het de variabele rente op de spaarrekening gaat verhogen van 2,40% p.j. naar 2,50% p.j. Het nieuwe rentetarief wordt effectief op donderdag 13 juli om 12 uur 's middags.

[ Voor 73% gewijzigd door Gunner op 12-07-2023 17:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catillus
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 17:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiJtsqPCMdwzWFxiQ21WfSLTBqg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mlfEeBp9L2A0wTl0GnGN33vr.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mrmrmr schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 01:43:
Ik begrijp inmiddels waarom die buitenlandse banken met hoge voorwaardelijke actierentes werken. Ze betalen gewoon niet de juiste rente uit. Ik heb nu al 2 van zulke rekeningen: Advanzia en Openbank. Beide voldoen wél aan de actievoorwaarden. Bij de eerste moest het 3,4% zijn (niet ~2,5%), bij de tweede 2,25% (niet 1,5%).

Als je als bank complexe acties hebt met hogere rente, moet je ook de administratie op orde hebben!
Update: Advanzia belooft te herstellen en geeft netjes antwoord.

Openbank: gaat heel stroef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:10
Daarom zeg ik, je moet ze soms op de vingers tikken, maar ze corrigeren altijd (mits je bewijs hebt van het aan jou beloofde tarief)

Ben benieuwd wanneer ze komen met 4%... :9~

[ Voor 15% gewijzigd door Juan op 12-07-2023 17:46 ]

Vertrouwen is goed, controle nog beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PE9SMS schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:22:
Aan de mensen die (onlangs) een rekening bij Consors hebben geopend: met wat voor document hebben jullie je woonadres bewezen? En hoe verstuurd, per email of papieren post?
Per e-mail een recent uittreksel GBA wat ik toevallig had.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
Gunner schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:14:
Renault Bank naar 2,5, mail vanuit Raisin
Ik had hoger gehoopt en verwacht. Volgens mij is dit de eerste keer dat Renault Bank verhoogd en dan niet bovenaan staat bij Raisin. Ik hoop dat dit geen trendbreuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Bar_en_boos schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 19:55:
[...]

Ik had hoger gehoopt en verwacht. Volgens mij is dit de eerste keer dat Renault Bank verhoogd en dan niet bovenaan staat bij Raisin. Ik hoop dat dit geen trendbreuk is.
Had ook hoger gehoopt maar wel hoogste met deposito garantiestelsel in euro’s op raisin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-09 23:49
Hoe lang duurt het voordat de video identificatie melding verdwijnt uit je raisin omgeving? Vanmiddag heb ik de video identificatie gedaan maar ik blijf die melding houden.

De search in dit topic leert wel dat het een aantal dagen kan duren voordat raisin het account 'vrijgeeft' maar ik had wel verwacht dat het doorlopen van die identificatie de melding zou doen verdwijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cedras
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:39
BertP schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:34:
Hoe lang duurt het voordat de video identificatie melding verdwijnt uit je raisin omgeving? Vanmiddag heb ik de video identificatie gedaan maar ik blijf die melding houden.

De search in dit topic leert wel dat het een aantal dagen kan duren voordat raisin het account 'vrijgeeft' maar ik had wel verwacht dat het doorlopen van die identificatie de melding zou doen verdwijnen.
Die verdwijnt snel. Had ik vorige week ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

Blijft volgens mij staan totdat de rekening echt geopend is. Bij Raisin zullen ze wel met 1 klik beide zaken goedkeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max_72
  • Laatst online: 15:25
Hoe lang duurt het voordat de video identificatie melding verdwijnt uit je raisin omgeving?
Bij mij bleef die melding staan tot de rekening daadwerkelijk was geopend (paar werkdagen). Als de identificatie verder goed is gegaan, geen zorgen maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Argenta gaat per 14 juli de rente verhogen:
Internet spaarrekening: 1,60%

1 jaar rentevast: 2,40%
2 jaar rentevast: 2,50%
3 jaar rentevast: 2,60%
5 jaar rentevast: 2,75%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20
Ik heb een vraag over de raisin app voor iPhone.
Ik ben het proces aangegaan om een rekening hier te openen om later een deposito ergens te openen.
Wat mij opviel is dat in de app voor iPhone geen 2 factor authenticatie zit, in tegenstelling tot de website, waarbij ik op mijn mobiel een code krijg, is dit voor de app niet het geval.

Is dit een instelling die ik heb gemist of is die er niet?
Wat gebruikt met hier voornamelijk, website of app?

Dan heb ik nog een andere vraag, de rekeningen die via raisin lopen zijn gedekt met het depositogarantiestelsel maar is het geld wat bij raisin zelf staat dat ook? Ik kan dat niet vinden.

[ Voor 17% gewijzigd door gielie op 13-07-2023 11:22 ]

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

gielie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:14:
Dan heb ik nog een andere vraag, de rekeningen die via raisin lopen zijn gedekt met het depositogarantiestelsel maar is het geld wat bij raisin zelf staat dat ook? Ik kan dat niet vinden.
Ja, daar is het Duitse depositogarantiestelsel van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
gielie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:14:
Ik heb een vraag over de raisin app voor iPhone.
Ik ben het proces aangegaan om een rekening hier te openen om later een deposito ergens te openen.
Wat mij opviel is dat in de app voor iPhone geen 2 factor authenticatie zit, in tegenstelling tot de website, waarbij ik op mijn mobiel een code krijg, is dit voor de app niet het geval.
Die 2FA op de website is volgens mij letterlijk vandaag toegevoegd, want voor mij is hij compleet nieuw. Mogelijk moeten ze bij de app hier nog wat mee doen dus.

Overigens vragen zowel de app als de site om een SMS code bij zo ongeveer alle acties, of dat nou een opname, storing of opening van een rekening is.
Ja, dat valt onder het Duitse DGS. Dat staat in de PDF die je bij openeing hebt gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeN op 13-07-2023 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Inmiddels zijn er 8 banken op Raisin die 3,95% / 4% bieden bij een 1 jarig deposito. Je zou toch denken dat er wel een bank is die graag op de eerste plek wil staan. Benieuwd of we deze weken nog wat leuke verhogingen gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
  • Laatst online: 13-09 23:49
Hoe comfortabel zouden jullie je voelen bij bedragen hoger dan 100K bij Raisin verdeelt over verschillende depositobanken?

Je zou kunnen denken: zolang ik per bank waar ik een deposito heb minder dan 100K heb en bij de Raisin-rekening ook op geen enkel moment meer dan 100K heb , dan ben ik veilig.

Aan de andere kant heb je van de banken waar je jouw deposito hebt geen IBAN. Je hebt alleen een IBAN van Raisin..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JoopXXX schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:00:
Hoe comfortabel zouden jullie je voelen bij bedragen hoger dan 100K bij Raisin verdeelt over verschillende depositobanken?

Je zou kunnen denken: zolang ik per bank waar ik een deposito heb minder dan 100K heb en bij de Raisin-rekening ook op geen enkel moment meer dan 100K heb , dan ben ik veilig.

Aan de andere kant heb je van de banken waar je jouw deposito hebt geen IBAN. Je hebt alleen een IBAN van Raisin..
Als het geld niet bij de bank staat waarbij je een deposito hebt, waar staat het dan? En meteen een vervolgvraag, waarom zou je op die "vage plek" dan uberhaupt recht op het DGS hebben?

En Raisin is uiteraard een financiële dienstverlener en staat daarmee onder controle van de Duitse toezichthouder. Die zal toch ook willen weten of Raisin hun zaken correct doet en controleren of ze daadwerkelijk doen wat ze beloven.

En daarnaast kun je natuurlijk altijd (pogen) contact opnemen met de bank. Heeft al eens een keer een Tweaker gedaan en die kreeg netjes bevestigd dat hij daar een deposito had lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mpandroid

100K is per bank.
Ik heb even gechecked, maar ik heb wel IBAN nummers van de bank op de diverse deposito's.
Kijk maar in de berichten van Raisin onder documenten. Daar staan de details van je deposito waaronder een IBAN.
Alleen Orange heeft dit bij mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
mpandroid schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:09:
[...]

100K is per bank.
Ik heb even gechecked, maar ik heb wel IBAN nummers van de bank op de diverse deposito's.
Kijk maar in de berichten van Raisin onder documenten. Daar staan de details van je deposito waaronder een IBAN.
En welke banken heb je nog meer? :p

Bij mij: Banca Progetto (deposito): wel een IBAN; Renault (spaarrekening): geen IBAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
mpandroid schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:09:
[...]

100K is per bank.
Bedankt voor je reactie.

Ik heb een deposito bij Nordax. Als ik daar naar de deposito-overeenkomst kijk zie ik wel een IBAN maar dat is het IBAN van mijn Raisin bankrekening.

Zie jij een andere IBAN dan je Raisin IBAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:08:
[...]

Als het geld niet bij de bank staat waarbij je een deposito hebt, waar staat het dan? En meteen een vervolgvraag, waarom zou je op die "vage plek" dan uberhaupt recht op het DGS hebben?
Het zal waarschijnlijk wel bij de juiste bank staan. Maar als de bank en / of Raisin omvalt is het toch wel leuk om een IBAN te hebben van waar je geld nu echt staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Bij mij: Banca Progetto (deposito): wel een IBAN; Renault (spaarrekening): geen IBAN
Zijn het bij jou andere IBAN's dan je Raisin IBAN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
JoopXXX schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:24:
[...]

Zijn het bij jou andere IBAN's dan je Raisin IBAN?
Bij Banca Progetto staan er twee "IBAN Raisin-rekening" en "IBAN Progetto-rekening". Eerste uiteraard een DE IBAN en tweede een IT.
Bij Renault staat alleen eerstgenoemde, Raisin dus. En Raisin rekeningnr is uiteraard ook dat waar ik het geld naar over maak :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:20
MikeN schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:51:
[...]

Die 2FA op de website is volgens mij letterlijk vandaag toegevoegd, want voor mij is hij compleet nieuw. Mogelijk moeten ze bij de app hier nog wat mee doen dus.

Overigens vragen zowel de app als de site om een SMS code bij zo ongeveer alle acties, of dat nou een opname, storing of opening van een rekening is.

[...]

Ja, dat valt onder het Duitse DGS. Dat staat in de PDF die je bij openeing hebt gehad.
Bedankt voor je antwoord, de sms code zie ik als 2fa, omdat mijn rek nog niet actief is kan ik nog niks overmaken oid en krijg ik die idd nog niet. De pdf heb ik gekregen en daar staat het inderdaad in maar zo’n pdf kan ik ook maken, ik was opzoek waar dit bij de Deutsche bank staat zoals je dit bij de Nederlandse bank kan opzoeken.

"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:28:
[...]

Bij Banca Progetto staan er twee "IBAN Raisin-rekening" en "IBAN Progetto-rekening". Eerste uiteraard een DE IBAN en tweede een IT.
Bij Renault staat alleen eerstgenoemde, Raisin dus. En Raisin rekeningnr is uiteraard ook dat waar ik het geld naar over maak :p
Interessant! Dus bij sommige krijg je wel een IBAN (iig Banca Progretto) en bij andere iig (Renault en Nordax) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 18:48
gielie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:30:
[...]

Bedankt voor je antwoord, de sms code zie ik als 2fa, omdat mijn rek nog niet actief is kan ik nog niks overmaken oid en krijg ik die idd nog niet. De pdf heb ik gekregen en daar staat het inderdaad in maar zo’n pdf kan ik ook maken, ik was opzoek waar dit bij de Deutsche bank staat zoals je dit bij de Nederlandse bank kan opzoeken.
Ook dat staat in die PDF, http://www.edb-banken.de/
En als je je dan afvraagt waar je weer kan zien of dat wel een 'echt' DGS is, zie dan onderaan https://www.eba.europa.eu...it-guarantee-schemes-data

[ Voor 16% gewijzigd door MikeN op 13-07-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:43

wpm

Sommige landen, zoals Duitsland hebben verschillende DGS versies.
Het is zelfs mogelijk dat er vrijwillig wordt ingelegd in Branch vorm.

Bijvoorbeeld: Branch Bank Duitsland valt onder Moederbedrijf Bank Nederland en daardoor onder het Nederlandse DGS maar kiest er hiernaast voor om vrijwillig in de Private Bank DGS van Duitsland te participeren.

Zie ook het Het Deposito Garantie Stelsel Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Totaal comfortabel. Hoezo zou ik een IBAN moeten hebben? Staat dat in de DGS wet? Zo ja, waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wpm
  • Laatst online: 15:43

wpm

Pistachenootje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Totaal comfortabel. Hoezo zou ik een IBAN moeten hebben? Staat dat in de DGS wet? Zo ja, waar?
Europese DGS regulation (welke lokaal vertaald en geimplementeerd wordt), staat niets vermeld dat het een IBAN moet hebben.

Sterker, het gaat om Single Client View en niet om Account View (dat laatste kost te veel geld voor een bank).
Hierom is BSN verplicht of paspoort nummer, dat laatste kan wel voor een vertraging in uitkering zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoopXXX
Pistachenootje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:58:
[...]

Het is wellicht niet verplicht om een IBAN af te geven.

Maar voor mijn gevoel zou het wel toch wel fijn zijn

Stel de deposito-bank en/ of Raisin valt om. Dan lijkt het me toch wel lekker om een IBAN te hebben om eenvoudig een claim te kunnen maken op het DSG. Nu heb ik niks behalve een papiertje van Rasin die zegt dat ik een deposito bij bank x heb..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pistachenootje
JoopXXX schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:04:
[...]
Het is wellicht niet verplicht om een IBAN af te geven.

Maar voor mijn gevoel zou het wel toch wel fijn zijn

Stel de deposito-bank en/ of Raisin valt om. Dan lijkt het me toch wel lekker om een IBAN te hebben om eenvoudig een claim te kunnen maken op het DSG. Nu heb ik niks behalve een papiertje van Rasin die zegt dat ik een deposito bij bank x heb..
Als je bij Raisin een deposito afsluit krijg je een "Bevestiging termijndeposito-overeenkomst" in je mail box. Hierop staan altijd de deposito ID nummers. Dat is voldoende. Bij sommige banken krijg je ook een IBAN maar dit is niet nodig (of beter) voor DGS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
RobertMe schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:15:
[...]

Bij een deposito van CKV krijg je ook een BE IBAN.
Verder heb ik ook nog Renault (zonder IBAN) en Younited (weet ik zo 1,2,3 niet of deze een IBAN heeft).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoopXXX
Pistachenootje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:19:
[...]

Als je bij Raisin een deposito afsluit krijg je een "Bevestiging termijndeposito-overeenkomst" in je mail box. Hierop staan altijd de deposito ID nummers. Dat is voldoende. Bij sommige banken krijg je ook een IBAN maar dit is niet nodig (of beter) voor DGS.
In mijn overeenkomst staan 2 nummers (zonder beschrijving erbij waarvoor ze dienen of wat ze zijn). Een begint met BAC en de andere met FDA, daarna 12 cijfers. Bedoel je die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
JoopXXX schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:19:
[...]
In mijn overeenkomst staan 2 nummers (zonder beschrijving erbij waarvoor ze dienen of wat ze zijn). Een begint met BAC en de andere met FDA, daarna 12 cijfers. Bedoel je die?
Ja de FDA is de deposito ID. Dit kun je checken in de app, als je op de deposito klikt en dan op details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoopXXX
Pistachenootje schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:27:
[...]

Ja de FDA is de deposito ID. Dit kun je checken in de app, als je op de deposito klikt en dan op details.
Bedankt Pistachenootje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juan
mpandroid schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Bij een deposito van CKV krijg je ook een BE IBAN.
Verder heb ik ook nog Renault (zonder IBAN) en Younited (weet ik zo 1,2,3 niet of deze een IBAN heeft).
Renault heeft wel een IBAN, is verstopt op je jaaroverzicht van Raisin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Wat gebeurt er trouwens als je direct geld overmaakt naar zo'n IBAN? Komt terug neem ik aan? Misschien leuk om te proberen met 1 cent ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Volgens de FAQ komt het terug.
Opmerking: van of naar Raisin spaarrekeningen zijn uitsluitend overboekingen naar of van de gekoppelde Raisin-rekening mogelijk. Indien je geld overboekt van een andere rekening naar de spaarrekening, dan zal het bedrag direct en zonder rente worden teruggestort.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Juan
Komt niet terug😭

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wm3P6aYWxB8jEE1CO6gpVs-Dbkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qm8d4sNvCGvpHnVl7qEI9oGF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De bank bedankt je voor je vrijwillige bijdrage aan het help-de-bank-de-winter-door-fonds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:58
W1ck1e schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 22:07:
[...]
Mag ik vragen waarom je TR hebt opgeheven, het is toch gratis ? Misschien stijgt de rente daar wel, en hopelijk ook bij SC. Ze maken nu toch al meer winst op het rente verschil.
Op spaarinformatie.nl lees ik dat Scalable Capital naar 2,6% stijgt. Met ingang van 3 augustus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
W1ck1e schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 18:44:
[...]
Op spaarinformatie.nl lees ik dat Scalable Capital naar 2,6% stijgt. Met ingang van 3 augustus.
Nou, gelukkig heb ik de keuze gemaakt om Trade Republic op te zeggen en Scalable Capital nog even aan te houden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acbi1986
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:20
Inmiddels is mijn rekening bij Advanzia geopend en kan ik inloggen, ik wil nu graag testen of het werkt door er 1 euro naartoe over te maken maar val ik dan direct onder de aanbieding van 3,4% of is dat pas als ik er 5000 euro op heb staan?

Kan ik beter wachten tot 1 aug om langer te profiteren van een hogere rente?

Hoelang duurt een overschrijving van ing naar Advanzia?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PE9SMS
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-11-2023
Als je op ma t/m do de overschrijving in de ochtend inschiet staat het de volgende morgen op de rekening bij Advanzia. Dat is althans mijn ervaring met ING -> Advanzia.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

acbi1986 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:26:
Inmiddels is mijn rekening bij Advanzia geopend en kan ik inloggen, ik wil nu graag testen of het werkt door er 1 euro naartoe over te maken maar val ik dan direct onder de aanbieding van 3,4% of is dat pas als ik er 5000 euro op heb staan?

Kan ik beter wachten tot 1 aug om langer te profiteren van een hogere rente?

Hoelang duurt een overschrijving van ing naar Advanzia?
Pas als je 5000 euro erop hebt staan:
Our customers earn interest on a monthly basis on balances of 1 euro upwards at attractive interest terms. There are no account or transaction fees and there is no minimum investment period. The full credit balance is available on demand. The minimum investment for the Advanzia account is €5,000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acbi1986
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-09 16:20
En ze pakken altijd 6 maanden tot het einde van de maand? Dus niet bijv van 14 juli tm 14 Jan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bar_en_boos
  • Niet online
acbi1986 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:58:
En ze pakken altijd 6 maanden tot het einde van de maand? Dus niet bijv van 14 juli tm 14 Jan?
Klopt. Ze rekenen met hele maanden. Dus nu minimaal 5000 storten betekent dat de zes maanden pas op 1 augustus ingaan. Je vangt dan tot 1 augustus nog een halve maand extra rente. Je kunt dus overwegen om nog even te wachten met storten tot begin augustus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:06
Sinds een tijdje dit topic in de gaten gehouden, en 3 juli de aanvraag bij Advanzia ingediend om ook een spaarrekening daar te openen.
Op 4 juli de gevraagde documenten opgestuurd.
Op 12 juli een mail dat ze nog een document mistte, en dat ik mijn passport niet mocht censoren. Beide documenten opgestuurd, en later die dag de gegevens gekregen inclusief Iban.
De 5k op 13 juli in de ochtend overgemaakt, vanochtend werkte de login obv accountnr ook en kreeg ook iets later vanochtend een bevestiging dat ze het bedrag ontvangen hadden.
Alsnog dus ongeveer 10 werkdagen tussen de aanvraag en het daadwerkelijk gebruik van de spaarrekening.

Aanvraag bij Raisin was wel sneller, en was het binnen een kleine werkweek geregeld.

http://specs.tweak.to/5253

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:44

sanook

_/-\o_

Sjowhan schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:27:
Sinds een tijdje dit topic in de gaten gehouden, en 3 juli de aanvraag bij Advanzia ingediend om ook een spaarrekening daar te openen.
Op 4 juli de gevraagde documenten opgestuurd.
Op 12 juli een mail dat ze nog een document mistte, en dat ik mijn passport niet mocht censoren. Beide documenten opgestuurd, en later die dag de gegevens gekregen inclusief Iban.
De 5k op 13 juli in de ochtend overgemaakt, vanochtend werkte de login obv accountnr ook en kreeg ook iets later vanochtend een bevestiging dat ze het bedrag ontvangen hadden.
Alsnog dus ongeveer 10 werkdagen tussen de aanvraag en het daadwerkelijk gebruik van de spaarrekening.

Aanvraag bij Raisin was wel sneller, en was het binnen een kleine werkweek geregeld.
Bij mij ging het aanzienlijk sneller, binnen een werkweek. Denk dat het missende document en/of gecensureerde paspoort voor vertraging heeft gezorgd bij jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Zijn er hier met de Banca Brogetto Spaarrekening onder Voorwaarden? Eenmalig geld er op storten waarna je een (variabele) rente krijgt van 2,75%. Opnemen kan alleen in zijn geheel en met een opzegtermijn van 4 dagen.

Lijkt mij wel interessant om een deel van mijn spaargeld te zetten omdat (/zolang) ik het niet nodig heb (totdat ik een woning koop). Daarnaast heb ik uiteraard ook een deel in kortlopende depositos. Maar natuurlijk lastig i.v.m. opnemen. Nu zal ik bij aankoop van een woning niet meteen 100% van mijn spaargeld nodig hebben. Maar, fictief, een ton in depositos zetten is dan ook onhandig. Terwijl (meerdere) kleinere depositos die uitgesmeerd worden uitbetaald natuurlijk in gezet kunnen worden voor verbouwen / inrichten / ... en niet meteen nodig zijn om uberhaupt de aankoop te doen.

Waar ik v.w.b. deze rekening van Banca Progetto dan voornamelijk benieuwd naar ben is of ze een beetje meedoen met rente verhogingen. 2,75% nu is niet veel meer dan bv een Nordax & Klarna. Als Progetto vervolgens ook nog maar sporadisch de rente verhoogd zijn ze ook nog zo ingehaald. Terwijl ik dus wel een beetje op zoek ben naar iets dat "set & forget" is (en dus niet allemaal extra losse banken met actierentes van 6 maanden Naast dat Advanzia primair Duits is :+)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als ze dat niet doen dan is het heel eenvoudig: neem het geld op en zet het 4 dagen later op een betere plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:07
Ik wil hier niet discussiëren over de gevolgen dat weet ik inmiddels. Dat is al vaak eerder besproken.

Ik verwacht in september +/- 6K te ontvangen en ik ben van plan om dit op mijn ABN AMRO Direct Sparen te zetten bij mijn andere spaargeld. Deze rekening is op slot. De rent is momenteel 1,00% bij Direct Sparen.

Ik heb besloten om vanaf september 2023 te stoppen om bij de energiemaatschappij te sparen. Dit deed ik al sinds 2011 tot heden ik spaarde zelf nog wel apart per maand.

Vanaf September ben ik van plan om automatisch een bedrag per maand op te sparen. Ik wilde een deposito rekening maar ik wil toch bij mijn geld kunnen als dat nodig is. Dit is voorlopig voor nu het beste in mijn situatie.

Ik wil geen aandelen meer, ik had vroeger bij ABN AMRO een spaarrekening met aandelen van Fortis en ik legde €50 per maand in. Dit was gegroeid tot €4.000 waarde en opeens verloor ik tot mijn verbazing €2.000 na de groei. ABN AMRO adviseur vertelde mij, dat het weer omhoog kan gaan, maar het kan ook zomaar naar €0! Hij kon geen garantie geven. Ik heb toen besloten de rekening te beëindigen en het geld te ontvangen. Hij gaf mij het advies te laten door te lopen. Mijn ouders waren niet blij, maar ik wilde niet opnieuw risico's lopen nadat ik geld had verloren. Het risico is daar te groot voor en ik hou van veiligheid. Misschien is de rente iets meer.

ABN AMRO deed veilig beleggen en ik betaalde €50 per maand inleggen.

Nu ben ik van plan om €900 per maand opzij te zetten op Direct Sparen. Daarnaast heb ik bij Dela een lopende CoöperatiespaarPlan dat ik €200 per maand inzet tot 2050 met netto rent van 2.00% per jaar.

Offtopic <knip> Laatste waarschuwing Dela hoort hier NIET thuis.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 30-07-2023 19:05 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:16:
Als ze dat niet doen dan is het heel eenvoudig: neem het geld op en zet het 4 dagen later op een betere plek :)
Ook dat is zeer zeker waar. Maar wat inzicht er in vooraf is ook wel fijn :) Scheelt toch weer wat potentieel renteverlies als ze inderdaad binnen no time zakken. Of dat ze juist "laat" reageren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
Van der Berg schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:28:
Ik wil hier niet discussiëren over de gevolgen dat weet ik inmiddels. Dat is al vaak eerder besproken.
...
Ik heb geen idee wat je wil bereiken met je bericht. Ik zie namelijk geen vraag of tip, alleen maar wat je nu doet en van plan bent.

Maar ik wil best even discussieren over de volgende tip:

Spaar niet (alleen) bij de abnamro, maar spaar bij een bank die jou niet beledigt met een lage rente van 1%.
Vrij opneembaar op een Nederlandse spaarrekening kan je op dit moment 2,10% rente krijgen. (Anadolubank)
Als je een deposito van 12 maanden afsluit is een rente van 3,2% de beloning. Er zijn meer banken met soortgelijke rentes. In ieder geval hoger dan die van de systeembanken. Ook banken met een meer Nederlandse namen als "leaseplanbank" ;)

Zoek voor informatie over sparen op de juiste sites.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45

Ik verwacht in september +/- 6K te ontvangen en ik ben van plan om dit op mijn ABN AMRO Direct Sparen te zetten bij mijn andere spaargeld. Deze rekening is op slot. De rent is momenteel 1,00% bij Direct Sparen.

Ik heb besloten om vanaf september 2023 te stoppen om bij de energiemaatschappij te sparen. Dit deed ik al sinds 2011 tot heden ik spaarde zelf nog wel apart per maand.

Vanaf September ben ik van plan om automatisch een bedrag per maand op te sparen. Ik wilde een deposito rekening maar ik wil toch bij mijn geld kunnen als dat nodig is. Dit is voorlopig voor nu het beste in mijn situatie.

Ik wil geen aandelen meer, ik had vroeger bij ABN AMRO een spaarrekening met aandelen van Fortis en ik legde €50 per maand in. Dit was gegroeid tot €4.000 waarde en opeens verloor ik tot mijn verbazing €2.000 na de groei. ABN AMRO adviseur vertelde mij, dat het weer omhoog kan gaan, maar het kan ook zomaar naar €0! Hij kon geen garantie geven. Ik heb toen besloten de rekening te beëindigen en het geld te ontvangen. Hij gaf mij het advies te laten door te lopen. Mijn ouders waren niet blij, maar ik wilde niet opnieuw risico's lopen nadat ik geld had verloren. Het risico is daar te groot voor en ik hou van veiligheid. Misschien is de rente iets meer.

Nu ben ik van plan om €900 per maand opzij te zetten op Direct Sparen. Daarnaast heb ik bij Dela een lopende CoöperatiespaarPlan dat ik €200 per maand inzet tot 2050 met netto rent van 2.00% per jaar.

Offtopic, sinds kort heb ik bij DELA UitvaartPlan verzekering. Ik betaal eens per jaar €141 tot mijn 65ste jaar tot 2048.

[Afbeelding]
Ik krijg nog 5,3% korting omdat ik per jaar betaal.

Ik spaar o.a. voor een gloednieuwe auto Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje. Ik wil mijn nieuwe auto niet in termijnen, wegen 7% rente op jaarbasis.
Wat is je vraag precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:44

sanook

_/-\o_

Fijn om te weten, hou ons op de hoogte van de ontwikkelingen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

RobertMe schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:38:
[...]

Ook dat is zeer zeker waar. Maar wat inzicht er in vooraf is ook wel fijn :) Scheelt toch weer wat potentieel renteverlies als ze inderdaad binnen no time zakken. Of dat ze juist "laat" reageren.
Dat is het 'm nou net, dat weet je nergens. Je kan alleen kijken naar wat ze in het verleden hebben gedaan maar dat is geen garantie (beleid kan veranderen of ze hebben ondertussen voldoende geld aangetrokken).

Maar ook al reageert een bank niet als snelste met renteverhogingen, er is ook zoiets als 'snel genoeg'. En in dat kader, ook 'hoog genoeg'; bijvoorbeeld slechts een 0,05% verschil maakt mij niets uit.

Ik ben tevreden met 'ruim bovengemiddeld'. Ik zoek niet naar het allerbeste, want continu switchen naar de beste rente van de dag is mij de tijd en moeite niet waard. Ik zit nu bij Nordax en die voldoet aan mijn eigen criterium.

Op zich zou de spaarrekening met voorwaarden met de 4 dagen wachttijd ook voldoen aan mijn criterium, maar de reden dat ik daar zelf niet voor kies is dat je niet gedeeltelijk kan opnemen of extra kan storten. Dat past niet bij het doel van het geld dat ik op de spaarrekening heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Zr40 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:53:
[...]

Dat is het 'm nou net, dat weet je nergens. Je kan alleen kijken naar wat ze in het verleden hebben gedaan maar dat is geen garantie (beleid kan veranderen of ze hebben ondertussen voldoende geld aangetrokken).

Maar ook al reageert een bank niet als snelste met renteverhogingen, er is ook zoiets als 'snel genoeg'. En in dat kader, ook 'hoog genoeg'; bijvoorbeeld slechts een 0,05% verschil maakt mij niets uit.

Ik ben tevreden met 'ruim bovengemiddeld'. Ik zoek niet naar het allerbeste, want continu switchen naar de beste rente van de dag is mij de tijd en moeite niet waard. Ik zit nu bij Nordax en die voldoet aan mijn eigen criterium.

Op zich zou de spaarrekening met voorwaarden met de 4 dagen wachttijd ook voldoen aan mijn criterium, maar de reden dat ik daar zelf niet voor kies is dat je niet gedeeltelijk kan opnemen of extra kan storten. Dat past niet bij het doel van het geld dat ik op de spaarrekening heb staan.
Ook daar heb je natuurlijk gelijk in en hoppen voor een paar euro meer rente zal ik niet snel gaan doen.
V.w.b. het niet gedeeltelijk kunnen opnemen en bijstorten is bij mij dan niet/minder aan de orde. Heb nu Renault en OpenBank en daar heb ik ook 1x gestort en niet meer naar omgekeken. Wellicht dat ik dan wel een deel van Renault nu verplaats of nog een beetje in depositos doe. Maar ook daarbij maakt nu die 2,5 vs 2,75 niet heel veel uit (€250 op jaarbasis bij 100k).

En mijn Credit Europe Bank deposito á 0,90% open breken is ook nogal kostbaar. 1% boete per resterend jaar, nog 7 jaar te gaan :x. Dus minimaal 1,9% nodig ergens anders voor 7 jaar voor break even of dan 3,8% voor 3,5 jaar etc. En gezien er geen alternatieven zijn met en die rente en voorwaarde op kosteloos open breken bij afsluiten hypotheek... (Coop kan worden open gebroken voor hypotheek maar geeft dan 0% rente, en heeft noch de rente noch de looptijd).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dwdd
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2024
Nieuwe koploper: Fjord bank 1 jaar deposito naar 4,04 %
(3 dagen geleden hadden ze ook verhoogd met 0,04%).

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Carfanatic
AMRO Direct Sparen tegen 1% :X
sparen bij de energiemaatschappij :X
beleggen in 1 aandeel :X
Dela :X

Maar veel succes verder. d:)b

[ Voor 21% gewijzigd door Carfanatic op 14-07-2023 12:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GroteVoet459
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:03
Carfanatic schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:14:
[...]
AMRO Direct Sparen tegen 1% :X
sparen bij de energiemaatschappij :X
beleggen in 1 aandeel :X
Dela :X

Maar veel succes verder. d:)b
En dat deze keuzes geen goed idee zijn is deze poster pas een keer of 5 verteld in dit topic, maar hij luistert/leest zeer slecht ...

Eerlijk is eerlijk - deze tip heeft hij dan weer wel goed opgepakt:
Ik heb besloten om vanaf september 2023 te stoppen om bij de energiemaatschappij te sparen.

[ Voor 18% gewijzigd door GroteVoet459 op 14-07-2023 13:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:45
GroteVoet459 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:23:
[...]

En dat deze keuzes geen goed idee zijn is deze poster pas een keer of 5 verteld in dit topic, maar hij luistert/leest zeer slecht niet ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• W1ck1e
...
Ik spaar o.a. voor een gloednieuwe auto Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje. Ik wil mijn nieuwe auto niet in termijnen, wegen 7% rente op jaarbasis. Mijn neef zegt dat ik nu een deel van mijn spaargeld de auto kan afbetalen en de rest ij termijnen. Mijn besluit is om door te sparen en in een keer te betalen.
Toegegeven: dat is dan wel weer slim, sparen en vervolgens kopen is goedkoper dan kopen en vervolgens lenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rowicom
  • Laatst online: 15:50

Ik spaar o.a. voor een gloednieuwe auto Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje.
Welke kleur gaat het worden? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:51

Offtopic, sinds kort heb ik bij DELA UitvaartPlan verzekering. Ik betaal eens per jaar €141 tot mijn 65ste jaar tot 2048.

[Afbeelding]

Ik spaar o.a. voor een gloednieuwe auto Toyota Aygo X Premium uitvoering met een open dakje. Ik wil mijn nieuwe auto niet in termijnen, wegen 7% rente op jaarbasis. Mijn neef zegt dat ik nu een deel van mijn spaargeld de auto kan afbetalen en de rest ij termijnen. Mijn besluit is om door te sparen en in een keer te betalen.
Je doet er goed aan eens te luisteren naar wat andere mensen zeggen en adviseren en dit nou eens een keer over te nemen of tenminste serieus te overwegen.
Al die potjes die je hebt gemaakt, het is allemaal erg creatief, maar het loopt helemaal op niets uit, dat moet je nou toch wel een keer inzien.

En ja ook al zet je er ' off topic ' neer, het is en blijft off topic hier.
Voor zowel die Dela spaarverzekering als de aanschaf van een auto (inclusief of financiering een goed idee is) zijn aparte topics voor.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sdreeg
  • Laatst online: 11-12-2024
Not sure if trolling...

Sparen :?

Je bedoelt kosteloze/renteloze kredietverstrekking vanuit jou, door je geld zonder enige garantie of dekking aan een willekeurig bedrijf te geven, binnen een branche waar de laatste jaren helaas vele bedrijven in het najaar zijn omgevallen? De enige garantie die je wel krijgt, is dat je bij een faillissement achteraan in de rij komt te staan.

Ik vermoed dat de achtergestelde deposito's van wijlen DSB-bank nog een betere dekking hadden.

En nu heb je als oplossing bedacht dat je het geld bij een verzekeraar wilt onderbrengen, waar ook geen garanties zoals het DSG op van toepassing zijn? 8)7 Zie onder andere Conservatrix en hoe blij de polishouders daar waren met hun verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Severijn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-06-2024
Ik heb een account geopend bij Raisin, wat overigens nog betrekkelijk soepel ging. Ik twijfel of ik geld wil storten (spaarrekening) bij Nordax 2,57%, Klarna 2,55% of Renault 2,50%. Iemand ervaringen, tips of input?

Ik wil het momenteel houden bij de spaarrekening en mogelijk later gaan deposito sparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Severijn schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:51:
Ik heb een account geopend bij Raisin, wat overigens nog betrekkelijk soepel ging. Ik twijfel of ik geld wil storten (spaarrekening) bij Nordax 2,57%, Klarna 2,55% of Renault 2,50%. Iemand ervaringen, tips of input?

Ik wil het momenteel houden bij de spaarrekening en mogelijk later gaan deposito sparen.
Bankieren is vertrouwen. In welke bank (of land) heb je dat het meeste? Die keus is best persoonlijk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online

Buiten rente en land op zich is er een redelijk verschil tussen Nordax & Klarna vs Renault. De eerste twee zijn dan Zweeds, waarbij Zweden geen euro heeft. Je spaart wel in euros en dat is ook allemaal prima en maakt niet uit. Het DGS van Zweden is echter, uiteraard, in Zweedse kronen, 1,05M welteverstaan. Op het moment is dat grofweg 85k in euros en daarmee ook het maximum bedrag dat in ieder geval Nordax accepteert (vandaag zelf de voorwaarden van hun gelezen). Terwijl je bij Renault onder het, Franse, DGS tot 100k kunt sparen. Daarnaast keert het Zweedse DGS ook uit in Zweedse kronen, dus loop je daarop wel een valutarisico (als in: het DGS berekend hoeveel SEK jouw euro saldo is op basis van de wisselkoers op dat moment en keert SEK uit, vervolgens moet jij die SEK weer omzetten in euros, maar op dat moment zal/kan de koers anders zijn. Dus je krijgt niet exact hetzelfde aantal euros uitgekeerd ten opzichte van het euro saldo).
Daarnaast keert het Zweedse DGS formeel uit middels een cheque of andere betalingsmiddelen die ze op dat moment achten, en Nederlandse banken accepteren geen cheques meer. En dit komt dan ook letterlijk uit het Raisin productinformatieblad. Eerder hebben Tweakers hierover contact met de Zweedse DGS instantie opgenomen en het antwoord daarop was dus ook iets van dat ze op de hoogte zijn van de situatie in Nederland en tzt een passende oplossing zullen zoeken. Ook daar zit dus een "risico" in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:05

Ook nieuw bij Raisin met ongeveer hetzelfde lijstje. Ik lees dat Klarna vorig jaar aanzienlijke verliezen heeft gedraaid, ik hou het even bij Renault en Nordax.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid

Aanvullend op wat @RobertMe zegt kijk ik persoonlijk ook naar waar de dank mijn geld gebruikt. Klarna zie ik zelf niet zitten omdat ik het businessmodel niet zo zie zitten van de wijze van kredietverstrekking.
Zelf heb ik een en spaarrekening bij Renault en overweeg er nu ook een bij Nordax.

Je kunt meer informatie over diverse banken krijgen op https://thebanks.eu

[ Voor 5% gewijzigd door mpandroid op 14-07-2023 19:08 . Reden: link toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Ik zit al wat langer te twijfelen over een deposito van m’n dochter van 10 jaar.De eerste 10 jaar zal ze het waarschijnlijk niet nodig hebben.
We willen 35k vastzetten maar hoelang en waar is de vraag.
4.3% lijkt aantrekkelijk maar ik verwacht dat de rente na 5 jaar niet zo hoog meer staat .

Wat is jullie visie hierover

3 mogelijkheden

5 jaar 4.3% totaal 21,5% Renault bank 8200 e rente Frans DGS

8 jaar 3.5% totaal 28% CKV 9800 e rente Belgische DGS

10 jaar 3% totaal 30% Centraal Beheer 12000 rente Nederlandse DGS en gratis vroegtijdig stopzetten bij lagere rente dan 3%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
Je zou ook kunnen overwegen om ze alledrie te nemen...zo heb je al na 5 jaar de beschikking over een deel, wat handig is als je het toch nodig blijkt te hebben.
Ander voordeel is risico spreiding. En mocht je het geld toch nodig hebben dan kun je een van de drie openbreken. Voordeel is dan dat de andere twee door blijven lopen.
Nog een voordeel is hoger gemiddeld rendement voor de langere looptijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
dwdd schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:12:
Nieuwe koploper: Fjord bank 1 jaar deposito naar 4,04 %
(3 dagen geleden hadden ze ook verhoogd met 0,04%).
Dan zou ik denken, dat de anderen ook bijna gaan volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpandroid
Wat mij opvalt zijn de renteverhoging in de aanloop naar de bijeenkomsten van de ECB.
Dus al voor het nemen van een rentebesluit verhoging.
Is mij nu al een aantal keren opgevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

Lekker bezig gozert 🤜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17:45
feddesman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:23:
Ik zit al wat langer te twijfelen over een deposito van m’n dochter van 10 jaar.De eerste 10 jaar zal ze het waarschijnlijk niet nodig hebben.
We willen 35k vastzetten maar hoelang en waar is de vraag.
4.3% lijkt aantrekkelijk maar ik verwacht dat de rente na 5 jaar niet zo hoog meer staat .

Wat is jullie visie hierover

3 mogelijkheden

5 jaar 4.3% totaal 21,5% Renault bank 8200 e rente Frans DGS

8 jaar 3.5% totaal 28% CKV 9800 e rente Belgische DGS

10 jaar 3% totaal 30% Centraal Beheer 12000 rente Nederlandse DGS en gratis vroegtijdig stopzetten bij lagere rente dan 3%
Je vergeet rente op rente.
5 jaar 4,6% geeft een rendement van ca 23%. 10 jaar 3% geeft 34%.
Om na j 5 jaars periode gelijk uit te komen moet je het daarna 5 jaar vast kunnen zetten tegen 1,6%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knakenpoetser
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 16-09 21:59
mpandroid schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:55:
Wat mij opvalt zijn de renteverhoging in de aanloop naar de bijeenkomsten van de ECB.
Dus al voor het nemen van een rentebesluit verhoging.
Is mij nu al een aantal keren opgevallen.
Daar heb je grotendeels gelijk in. De ECB laat in een vroeg stadium al doorschemeren dat er een verhoging van de rente zit aan te komen. En dan zijn er inderdaad banken die daar alvast op voorsorteren. Zoals Fjordbank nu.

Voorlopig staan ze zoals dwdd al memoreerde als koploper bovenaan het lijstje. Het fenomeen dat banken al voor het rentebesluit is uitgesproken, hun rente verhogen, heb ik een aantal voorgaande rentebesluiten achter elkaar zien gebeuren.

Toch zijn er ook banken die de kaarten nog aan de borst houden. De laatste keer waren er tot 10 dagen na uitspraak van het rentebesluit nog banken die verhoogden. Dus er zijn volgens mij ook banken die juist op hun handen blijven zitten en de concurrenten eerst kleur laten bekennen om vervolgens iedere concurrent af te troeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
feddesman schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 19:23:
De eerste 10 jaar zal ze het waarschijnlijk niet nodig hebben.
offtopic:
Gezien de horizon van 10 jaar en de relatief lage rente bij 8 en 10 jaar (3%/3.5%) zou ik liever naar beleggen kijken. Het moet gek lopen wil beleggen niet hoger uitkomen. In het extreme geval dat dat wel gebeurt zullen de jaren na die 10 jaar zeer waarschijnlijk hele goede jaren worden voor de beurs (zie 2000-2009).

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

De ECB heeft haar volgende monetaire beleidsvergadering geplanned op donderdag 27 juli, de verwachting in de laatste Reuters poll (8 juni) is dat de deposito rente volgens 43/59 economen op die datum van 3,50% naar 3,75% gaat.

Wat historie van de deposito rentes bij de ECB:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3AbePKv0PyRpGB2Dg_3ntcPhShU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/54ggb7xQU28Hm3J5hkbS5k7M.png?f=fotoalbum_large

De ECB heeft nog genoeg monetaire vergaderingen dit jaar (de volgende op 14 september en dan 26 oktober) maar de algehele verwachting is nu dat die 3,75% het piektarief blijft. Inflatiecijfers zijn leidend voor de ECB in de rente beslissingen met een klein schuin oog naar economische groei (recessie en werkeloosheid)

Wat dat betreft ga ik rond augustus een mooie langlopende deposito uitzoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door Malarky op 15-07-2023 09:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mpandroid
Ik denk er precies zo over
Duitsland zit in een recessie en is immers de grootste Europese economie, dus ik verwacht geen spectaculaire verhoging meer.

Maar we zullen het zien. Ik ben in ieder geval voorbereid en heb genoeg vrij opneembaar om een paar leuke langlopende depositos af te sluiten tegen een goede rente.

[ Voor 0% gewijzigd door mpandroid op 15-07-2023 10:06 . Reden: typo ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

W1ck1e schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:38:
[...]

Toegegeven: dat is dan wel weer slim, sparen en vervolgens kopen is goedkoper dan kopen en vervolgens lenen.
Behalve dan die gloednieuwe Aygo.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Pagina: 1 ... 108 ... 173 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
We hebben het hier over spaar- en depositorekeningen, voor alternatieven (beleggen e.d.) zijn er alternatieve topics. Tevens is het bespreken van de moraliteit en het politieke karakter van rendementsheffingen off-topic.

Twijfels over DGS of VRH: daarvoor kan je in het DGS topic of het VRH topic terecht.

Referral vragen of aanbieden? Niet hier! Zien we dat, dan wordt je post zonder pardon verwijderd en krijg je direct een ban. Dat geldt in de breedste zin van het woord, dus ook hinten naar is niet de bedoeling