SuperKris schreef op donderdag 26 november 2015 @ 13:28:
Ik wil graag op 2 oudere TV's in huis video bestanden afspelen via mijn "NAS". Deze NAS is een WD My book Live van 2TB. Ik heb al een chromecast 1, en wil een chromcast 2 aanschaffen voor de andere TV.
Welke gebruiksvriendelijke software bestaat er om films vanaf de NAS naar de chromcast te streamen? Ik heb verschillende vage programmaatjes geprobeerd, maar erg makkelijk gaat het helaas niet.
Toen ik hier een klein jaartje geleden mee bezig was, leek Plex de beste oplossing te leveren. Deze moet alleen met een server werken welke niet op mijn NAS kan draaien. Ik zit er nu aan te denken om iets met een Raspberry in elkaar te knutselen, maar vraag mij nu af of dit de meest makkelijke manier is.
Is Plex de momenteel de meest complete oplossing, of bestaat er veel betere software die geen server nodig heeft? Bij voorkeur kan ik zowel met Android als IOS afspelen naar de chromecast.
Je zal in principe met de Chromecast altijd een server nodig hebben, als in: het device waar het bestand op staat + software om te casten. Ik ben zelf erg fan van Plex en gebruik mijn computer, die 9/10 toch aan staat, als server. Bestanden kunnen wel op de NAS blijven staan natuurlijk, je verwijst Plex daar dan heen, maar dan moet dus altijd je computer aan staan.
Met een Raspberry kan je idd ook een server creëren. De vraag is alleen, heb je dan de Chromecast nog nodig? Ik heb er verder geen ervaring mee, maar volgens mij kan je Raspberry ook gebruiken als directe media server aan je tv?
Ik moet wel zeggen dat het grote voordeel van mijn computer als plex media server is dat bestanden die de CC niet kan afspelen heel snel kunnen worden getranscodeerd, dit zal misschien bij de Raspberry minder zijn. Maar nogmaals, ik heb er verder geen ervaring mee.
Een andere (soort van) oplossing voor bijvb Android is een file explorer app downloaden (zoals es file explorer) en dan het bestand afspelen met VLC. Via de chromecast app je scherm casten en vlc veranderd dan automatisch in een afstandsbediening. Nadeel is dat het dus erg omslachtig is en je nog steeds je telefoon gebruikt om af te spelen (ook al zie je het niet op je scherm), wat het hele voordeel van de chromecast en het casten weghaalt.