Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• JdJtA
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 28-01 16:09
Mede-auteur:
  • Chip.
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online

Chip.

Google Chromecast

De eerste versie:
Chromecast 2
Chromecast 2018 (versie 3):
Introductie
De Google Chromecast is een een HDMI-stick waarmee je elke tv omtovert tot een mediacentrum met uitgebreide mogelijkheden voor het streamen van zowel eigen content als uit bekende bronnen waaronder Youtube, Netflix en Uitzending Gemist. Het apparaat dient via USB van stroom te worden voorzien.

Wat de Chromecast bijzonder maakt is dat gebruikers streams kunnen 'casten' naar het apparaat, vanaf een tablet, smartphone of pc. Daarbij wordt de stream niet 'geforward' door het apparaat: in plaats daarvan wordt de url van de stream naar de Chromecast gestuurd, die hem daarna laadt op de tv waaraan deze is verbonden.

(Populaire) Apps / Extensies
Apps:De laatste app in de bovenstaande houd alle Chromecast apps bij met links naar de Play Store. Deze app is er gezien je nog niet kunt filteren op apps die de Chromecast ondersteunen.

Extensies:
  • Google Cast: Store
  • Videostream for Google Chromecast: Store
FAQ
:? Waar kun je de Chromecast kopen?

Je kunt de Chromecast kopen via de officiële Play Store. Of via bijvoorbeeld Amazon of neem even een kijkje in de Pricewatch.

:? Waar kun je de Chromecast kopen?

Je kunt de Chromecast kopen via de officiële Play Store. Of via bijvoorbeeld Amazon of kijk even bij de Pricewatch.

:? Kan ik ook lokale muziek of films afspelen?

Ja, de Chromecast was in eerste instantie bedoeld om alleen content van het internet af te spelen maar inmiddels zijn er applicaties en extensies uit (Allcast, localcast, videostream) die dit mogelijk maken.

:? Waar kan ik de wallpapers downloaden die Chromecast gebruikt wanneer er geen content wordt gecast?

De Chromecast haalt zijn wallpapers op vanaf: klik. Gelukkig zijn er al mensen bezig geweest om alle wallpapers beschikbaar te maken: klik of klik.

:? Kan ik de Chromecast gebruiken als ik geen USB-aansluiting op mijn televisie heb?

Ja, indien je geen USB aansluiting hebt op je tv kun je gebruik maken van een USB-stekker die wordt meegeleverd die je kan aansluiten op je stopcontact. Deze dient zich natuurlijk wel dichtbij de tv te bevinden.

:? Ondersteunt de Chromecast mijn 5 GHz-Wifi-netwerk?

De eerste Chromecast ondersteunt 5 GHz-netwerken niet evenals de 802.11 ac-netwerken. Tip om andere apparatuur op 5 GHz-netwerk te blijven gebruiken met een Chromecast 1: 2 gescheiden wifi netwerken in huis, 1 op 2.4 GHz en 1 op 5 GHz. Bij voorkeur werk ik op het 5 GHz netwerk met al mijn devices, omdat ik daarop veel minder storing uit de omgeving heb. Echter, de Chromecast werkt alleen op 2.4 GHz. Het device dat je voor de setup gebruikt (eenmalig dus), moet in ieder geval tijdelijk op het 2.4 GHz netwerk zitten, anders wordt de Chromecast niet gevonden. Nadat de Chromecast geïnstalleerd is, kun je het gebruikte device weer terugzetten op 5 GHz. Je kunt dan nog steeds je Chromecast bedienen, ook al zit deze op 2,4 GHz en je bedienend device (laptop of smartphone/tablet) kan via het 5 GHz netwerk verbonden zijn.

De nieuwe generaties Chromecast (2, Audio &2018) ondersteunen wel het gebruik van een 5 GHz-netwerk en zijn hierdoor ook stabieler in gebruik.

:? Mijn Chromecast wil niet verbinden of de verbinding is slecht?

Als je een router gebruikt heeft google een lijst gemaakt met ondersteunde modellen en een eventuele oplossing bij problemen:

https://support.google.com/chromecast/table/3477832?hl=nl .

:? Kan ik een wachtwoord op de Chromecast zetten?

Nee.

:? Kun je de Chromecast met meerdere apparaten bedienen?

Ja, je hebt bijvoorbeeld een filmpje via Youtube op je mobiel opgestart om te casten naar je Chromecast. Je partner kan dan met zijn telefoon de video pauzeren of een andere video opstarten.

:? Kun je meerdere Chromecasts op één netwerk gebruiken?

Ja, bij het installen van de Chromecast moet je deze namelijk een naam geven, waardoor er onderscheid gemaakt kan worden tussen meerdere Chromecasts op één netwerk. Wanneer je wilt casten krijg je eerst altijd de vraag op werk apperaat je wilt casten, je kunt dus makkelijk wisselen.

:? Werkt de Chromecast ook zonder Wifi?

Nee, de Chromecast moet constant verbonden zijn met het internet. Het apparaat waarmee je cast hoeft echter niet constant verbonden te zijn met het internet, alleen bij het opstarten, pauzeren of stoppen.

Foto's, filmpjes en links
Links

Meer informatie:ReviewsFilmpjes

Introductiefilmpje van Chromecast:

Video geleend van productreview: Google Chromecast review door HetGezegde
Tot slot
Dit is een eerste opzet, als ik tijd heb zal ik deze topicstart verder bijwerken. Opmerkingen, tips en verbeteringen zijn welkom via DM.

Voor het bespreken van levertijden en aanbiedingen graag de andere reeds bestaande topics gebruiken:ToDo:
  • Meer details

JdJtA wijzigde deze reactie 05-12-2018 10:05 (126%)

• Chip.
  • Niet online
quote:
AktiveHate schreef op woensdag 19 maart 2014 @ 16:38:
Iemand hier die weet hoe het zit met de AllCast app van Koushik Dutta? Las dat de Chromecast een update heeft gekregen om deze te blokkeren, maar Koush kennende heeft hij daar vast wat op gevonden. Kan alleen nergens vinden of het nu nog steeds werkt.

Als het werkt wil ik er wel een gaan halen, gewoon een leuke gadget voor €35!
offtopic:
Vroeg je dat laatst niet ook al in een van die nieuwsberichten over de chromecast laatst :P?

• Chip.
  • Niet online
quote:
duckyvite schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 11:49:
[...]

Dus dat wat ik op mn chromebook al kijk (het is een mediaplayer https://chrome.google.com...pihpbhficdpbddmgbhiccijca)
kan ik dan op mn tv kijken?
Je kan beter https://chrome.google.com...ikihiagdjbjpnocolokfelagl gebruiken. Het werkt dan m.b.v. de Google Chromecast extensie samen. Werkt heel netjes en vreet weinig CPU en geheugen.

• Chip.
  • Niet online
quote:
ninc schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:19:
[...]

Jup, heb ook een PC die Plex draait. Dat is ook niet het probleem. Kan gewoon op mijn mobiel alle bestanden op mijn pc zien en van afstand afspelen.

Alleen is het probleem dat ik vanaf mijn smartphone niet kan verder casten naar mijn chromecast, dus ik zie deze opties niet bijvoorbeeld:
[afbeelding]
[afbeelding]

Dus geen mogelijkheid om een player te kiezen of te casten.
Je kan wel casten met een andere app? Youtube bijvoorbeeld? Verder zeg je dat je nog versie 2.3.6 draait, kan het wellicht niet zo zijn dat Plex voor android 2.3.6 een andere build heeft (zonder chromecast) dan bij telefoons met een hogere android versie nummer.

En waarom zit je met android nog op versie 2.3.6? Draai je gewoon de stock van Samsung? Zo ja update je telefoon dan eens, via Kies of instellingen, want Samsung heeft voor de Galaxy SII al een hele tijd terug een update uitgerold naar 4.1.2 Jelly Bean.

Chip. wijzigde deze reactie 20-03-2014 21:45 (3%)

• Chip.
  • Niet online
quote:
ninc schreef op donderdag 20 maart 2014 @ 21:52:
[...]

Ja, ik kan gewoon casten via youtube. Ik was ook al aan het denken dat plex misschien een andere versie heeft voor android 2.3.6.

Ik had vroeger mijn mobiel al eens geupdate van 2.3.3 naar 2.3.6 en om naar versie 4 te gaan moet ik eerst alles gaan backuppen, anders ben ik alles kwijt. (versie 4 verwijderd alles)
En versie 2.3.6 werkt nog perfect bij mij, dus ik zag geen nood in te moeten updaten. (if it ain't broke dont fix it)

Ik zal morgen nog eens proberen, anders toch maar eens gaan kijken naar een update naar versie 4, maar dan wel eerst alles veilig stellen. :9
Out of curiousity...
Hoezo alles backuppen? Heb je je contacten niet in de cloud? Of geef je zoveel om je logs/smsjes/apps? Ik backup niks, fotos en videos worden op mijn nas gezet automatisch en contacten staan in de cloud en sms/apps boeien me niet. Verder als je t bovenstaande zou backuppe dan nog is t maar 10 min werk ofzo

• Chip.
  • Niet online
quote:
GrandPuba schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 09:30:
Ik twijfel om een Chromecast te kopen, ik heb een redelijk recente Samsung televisie met aardig wat functionaliteit er al in, en ik twijfel al een lange tijd ( min of meer sinds het uitkomen van de chromecast ).

De Samsung is een smart tv en daar heb ik, netflix, youtube, uitzending gemist, rtl xl, een media speler waarmee ik via Twonkey op de NAS films kan kijken en o.a. ook plex.
Op android devices kan ik met Short Beam, Twonky, of via de youtube app zelf ook remote en lokale zaken naar de tv sturen ( muziek, filmpjes etc. )( in geval hiervan kost dit accu van de telefoon om het te sturen ).
Casten via een tabblad in Chrome moet je ook een laptop / pc voor aan hebben staan.

Waar ik erg benieuwd naar ben en wat wel een toegevoegde waarde is... denk ik ;-)
UPC horizon, deze gebruikt widevine video optimizer, en voor zover ik weet zit dit ook in de chromecast verwerkt, zou je een tabblad van je laptop met een live uitzending dan ook kunnen casten...

Ik vind het gadget gehalte en de prijs aantrekkelijk, alleen denk ik dat het niets toevoegt voor hetgeen ik nu al heb, hoe bekijken jullie dat?
Nou mijn ouders hebben ook een SmartTv en zou denk ik als ik er zelf een had toch een Chromecast aanschaffen. Vooral vanwege de eenvoud en de bediening. Bij mijn ouders is t via Netflix bv veel moeizamer om een film te selecteren of bv zoeken naar een film omdat je met je zender dan met de pijltjes toetsen letters moet gaan selecteren enzo. Met mobi gaat t veel sneller en eenvoudiger. Daarnaast kun je dus ook makkelijk content streamen van je nas of laptop.

• Chip.
  • Niet online
quote:
Dikkiedikdik schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 14:21:
Ik heb 2 vragen waar ik geen antwoord op kon vinden hier:

1) ik heb ipads in huis. Kan ik daarop google chrome installeren en dan een tabblad naar de chromecast sturen of werkt dat alleen op android? Ik wil graag uitzending gemist / rtl gemist zo erheen sturen.

2) ik kijk graag naar janlul.com (veetle voetbal stream). Kan ik dat ook erheen sturen vanaf een ipad?
Uitzendinggemist en rtlx gaan de Chromecast ondersteunen. Verder bouwt Google ook tab casting in bij Chrome voor Android. Als je Chrome canary hebt kun je dit al instellen, google even.

Als je niet kan wachten op puntje 1) moet je even kijken naar Plex.

• Chip.
  • Niet online
quote:
Dikkiedikdik schreef op vrijdag 21 maart 2014 @ 15:24:
[...]

plex kunnen mijn synology nassen (j modellen) niet aan, maar ik heb al mediaspelers. Ik zoek iets voor mijn janlul.com voetbal stream. Werkt janlul.com wel vanaf een chrome browser naar de chromecast op de tv? Of kan dat ook niet?

via miracast kan ik het wel naar een mediaspeler sturen, maar ik zoek iets voor mijn schoonvader dat hij kan bedienen en via een browser janlul.com naar de tv sturen zou voor hem ideaal zijn.
Je kan simpel weg het tabblad waarin janlul.com speelt casten?

• Chip.
  • Niet online
quote:
ma9ma schreef op maandag 24 maart 2014 @ 15:28:
Vraagje: kan je eigenlijk ook scherm klonen? Dus dat ik bijvoorbeeld Angry Birds op de tv kan spelen?

offtopic:
Verdorie, de 20e verzonden en nog steeds niets binnen. Ook UPS code is leeg
Nee nog niet. Tenzij je een Nexus 5 hebt.

Chip. wijzigde deze reactie 24-03-2014 16:16 (4%)

• JdJtA
Over de chromecast kan ik alleen maar zeggen dat het voor mij opzich best leuk werkt.

Streamen via Youtube, LocalCast, Chrome en BubbleUPNP werkt vlekkeloos vanaf zowel mijn tablet (Nexus 10) als telefoon (Xperia z).

Mijn teleurstelling zit bij Plex, heb het gekocht maar het feit dat je een PC nodig hebt om het streamen vanaf mijn NAS (Buffalo Linkstation Duo) (goed) te laten werken vind ik jammer. Ik durf best wat te tweaken maar ik krijg het nog niet voor elkaar Plex te installeren. Daarnaast gaat dat met de specs van de NAS vast sowieso een probleem zijn.

Ik gebruik voorlopig vooral BubbleUPNP voor mijn lokale bestanden, die kan zonder problemen mijn NAS benaderen en cast MP4's moeiteloos. AVI's en MKV's zijn wat lastiger.

• JdJtA
Gisteren via ShowBox en BubbleUPNP een film in hoge kwaliteit (MP4, 1,44 GB) gestreamed en gecast, ging heerlijk soepel. Paar keer gepauzeerd en weer hervat vanaf mijn tablet zonder enige hapering.

Daarna nog even wat andere dingen vanuit Chrome Beta (vanaf mijn Nexus 10) gecast, TED werkt prima maar uitzending gemist (DWDD) begon na ongeveer 6 minuten te haperen en wilde niet meer lekker draaien. Youtube deed het daarna wel weer prima (15 minuten ofzo).

Maar hopen dat de NL tv-apps ook snel met eigen ondersteuning komen want het concept van casten begint me steeds beter te bevallen!

• Chip.
  • Niet online
vanochtend wat problemen gehad met mijn chromecast. Wou netflix casten alleen kreeg nadat ik wou casten alleen een zwart scherm. Toen casten uitgezet op mobiel, en opnieuw geprobeerd, niks veranderd nog steeds zwart scherm. Toen youtube maar ff geprobeerd, deed ook niks. Televisie maar even uitgezet keken of dat wellicht hielp, ook niks. Kon ook niet meer verbinden met de chromecast met de officiele app hoewel hij hem wel zag zeg maar. Toen maar factory reset gedaan. Ging prima, youtube app werkte daarna weer. Toen weer met Netflix casten en wéér hetzelfde. Toen weer aantal dingen geprobeerd zoals hierboven staat, weer met geen mogelijkheid te fixen. Toen maar weer een factory reset gedaan. En nu werkt het weer :')

• Chip.
  • Niet online
foutje.

Chip. wijzigde deze reactie 01-04-2014 23:40 (97%)

• Chip.
  • Niet online
quote:
polopolo150 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 00:39:
Kleur van ondertiteling is aan te passen op de website van Netflix. Na een tijdje gaat t geel vanzelf weg naar jouw keuze.
Ik heb ook last dat ze geel zijn en wist niet voor deze post dat je dit blijkbaar kon aanpassen. Echter wanneer ik naar deze settings ga staat daar dat de ondertiteling in feite wit met zwarte omkadering zou moeten zijn i.p.v. geel met zwarte omkadering. Raar dus. Nu maar even eerst een andere kleur geselecteerd en toen weer op wit-zwart gezet, kijken wat er gebeurt.

• Chip.
  • Niet online
Ik ben trouwens benieuwd wanneer de HBO GO app van Nederland de chromecast gaat supporten. De Amerikaanse HBO GO app support namelijk wel al geruime tijd de Chromecast... Én natuurlijk moet er namelijk een aparte app voor HBO Nederland zijn :/

• Chip.
  • Niet online
quote:
Dikkiedikdik schreef op zondag 20 april 2014 @ 12:59:

[...]

ze zeiden ermee bezig te zijn een week (of twee) terug. Ik heb hbo opgezegd, had het voor game of thrones, maar ondertitelingen zijn al eerder te downloaden dan de uitzending op tv en de app leek me tof, maar een maand nadat de chromecast hier is is er nog geen support, laat dan maar hoor.

Ik snap niet dat bedrijven zo slecht omgaan met dit soort ondersteuningen. Het is er notebene al voor de usa, kwestie van aanzetten, maar nee, ho maar, we gaan er weken / maanden over doen...

Ik was waarschijnlijk nog wel een tijdje hbo klant gebleven als het kon, maar ik ga ook niet betalen voor iets dat ik niet gebruik (de hbo zenders zelf op tv vind ik niet boeiend, maar die app was wel ok omdat je toch meerdere episodes van series kon kijken, maar als het niet op de tv gestreamed kan worden...)

Ik zou er trouwens niet teveel op hopen dat het er wel komt in Nederland (chromecast support), ze zeggen van wel, maar dat doen ze ook al maanden voor HBO Scandinavie en dat is er ook nog steeds niet).

Zie ook de recensies (lees commentaren) hier:
Google Play: HBO GO Nederland

Dat wil je toch als bedrijf niet? Maarja, boeit het mij, netflix heb ik en dat blijf ik houden, hbo go check ik wel weer over een tijdje een keer als er weer een aanbieding is.
Ja ik snap het ook echt totaal niet. Je kan 3 apperaten aan HBO GO koppelen. En wil opzich wel graag de kosten van de abbo met mijn ouders delen zoals ik nu met Netflix doe, alleen ik kan geen HBO GO op de laptop kijken gezien ik linux draai en geen zin heb om veel moeite te doen om dat werkend te krijgen. Wil gewoon simpel via de Chromecast maja die supporten ze dus nog niet.

• Chip.
  • Niet online
quote:
zargo schreef op maandag 21 april 2014 @ 18:21:
[...]

Gaat wel over de Apple TV maar lijkt me verder hetzelfde verhaal als bij de Chromecast: HBO legt uit waarom HBO GO niet op Nederlandse Apple TV werkt Link
quote:
De Amerikaanse HBO GO werkt met een ander systeem en de techniek van onze [Nederlandse] dienst zit anders in elkaar dan de Amerikaanse variant. We proberen onze dienst te allen tijde te optimaliseren voor onze abonnees, maar op dit moment is niet bekend of en wanneer ‘onze’ HBO GO service voor Apple TV verschijnt.
Dan zijn het in mijn ogen een stelletje faalhazen en heb ik er dus geen boodschap aan, dit is gewoon een slecht excuus dan naar mijn mening.

• JdJtA
quote:
Predje schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 10:51:
[...]

Op mijn M8 (mede overgestapt na aanschaf Chromecast vorige week :P) werkt het niet..
Draai RevolutionHD 9.1, in het principe dus gewoon Sense 6 op Android 4.4.4
Maar helaas steeds FC's..

Echt jammer dat het niet werkt op zo'n nieuwe telefoon maar wel op de M7..
Bij mijn Note 3 werkt screen mirroring alleen met een stock kernel, misschien dat daar het probleem zit?

• Chip.
  • Niet online
Mooi dat de NPO app nu Chromecast ondersteuning heeft... Minder mooi is, kwam ik net achter, dat je via de NPO app, maar beperkt terug kunt kijken. Bij buitenlandse series en films is dat logisch maar bij door de publieke omroep gefinancierde programma's kan ik dus echt niet bij mijn hoofd bij. Ik wou net namelijk een aflevering van Tegenlicht, van dit seizoen, uitgezonden op 28 september terugkijken, maja die staat in de app. Maar leuke is natuurlijk wel dat je ze wel gewoon kunt terug kijken via de NPO website zelf of op de website van het programma zelf... Lekker handig!

https://help.npo.nl/faqs/wwk-terugkijken-mobiel
quote:
Veelgestelde vragen: Waarom kan ik op mijn telefoon of tablet maar een week terugkijken?

Het aanbod van video's in de apps beperkt zich tot een week na uitzending. Dat past het beste bij de mobiele ervaring. Wil je verder terugkijken, gebruik dan de website www.uitzendinggemist.nl.
Zij bepalen blijkbaar wat ik de beste mobiele ervaring vind :')

Chip. wijzigde deze reactie 28-11-2014 11:59 (41%)

• Chip.
  • Niet online
Weet iemand of je bij nlZiet, waar je dus wel voor betaald, wel alles kunt terug zien? En niet dus tot een paar weken terug, zoals bij de NPO app?

Chip. wijzigde deze reactie 29-11-2014 11:07 (8%)

• Chip.
  • Niet online
quote:
jan rademaar schreef op zaterdag 29 november 2014 @ 11:22:
[...]

Ja dat kan, en ook nog in een veel hogere kwaliteit.

Daarom kan je maar beperkt terug kijken in de NPO app.
En via nlziet lekker extra centjes binnen harken als je verder wil terug kijken.
Neem je een abonnement op nlziet en log je met deze gegevens in op de NPO app kan je wel weer verder terug kijken. Je hebt dan automatisch een NPO+ abonnement.
Ik probeer nu de gratis maand uit daarna kijk ik wel weer.
Nlziet werkt niet altijd even vlekkeloos, maar het de beeldkwaliteit is wel heel erg goed.
Oke dan is het antwoord van de NPO, https://help.npo.nl/faqs/wwk-terugkijken-mobiel, natuurlijk onzin. Vele programma's van de NPO worden volledig met belastingsgeld gemaakt en ik wil deze gewoon terug kijken via de NPO app. En ik irriteer mij er mateloos aan dat ze dan met zo'n slechte smoes op de proppen komen. Het is logisch dat programma's die niet met belastingsgeld worden gemaakt je niet terug kunt zien, maar de rest wil ik gewoon kunnen terugzien. Nu wordt je geforceerd om nlZiet te gebruiken. (Dat het lagere kwaliteit is maakt mij nog niet eens zo uit, ik kijk niet echt naar de kwaliteit).

Chip. wijzigde deze reactie 29-11-2014 12:04 (8%)

• JdJtA
Goed nieuws voor eigenaren van de eerste generatie CC: Spotify-ondersteuning :). Werkt op zowel mijn tablet als telefoon (beide Android) prima.

• Chip.
  • Niet online
Geen idee wat er aan de hand is maar mijn Chromecast (v1) nog doet het 'soort van' niet meer...

Als ik de TV aan doe krijg ik gewoon het Chromecast scherm, met de tijd, device naam en netwerk naam van de wifi.

Ik kan de Chromecast ook resetten en opnieuw instellen via de Google Home app, wanneer hij dus een eigen Wifi signaal aanbied. Na de setup laat hij alles zien zoals het hoort uit te zien. Led lampje is gewoon wit.

Al met al alles doet zoals het zou horen te doen, ik kan alleen niet meer casten -_-

Het enigste probleem wat ik heb is dat ik via geen enkel apparaat, meer kan casten. Mobiel, computer, maakt niet uit. Gisteren heb ik nog gecast en nu kan het niet meer :-(

Iemand ideeën?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chip.
  • Niet online
_O_ was het enigste wat ik nog niet gedaan had. Thanks! Werkt nu weer!
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True