Google Chromecast |
![]() |
Introductie |
De Google Chromecast is een een HDMI-stick waarmee je elke tv omtovert tot een mediacentrum met uitgebreide mogelijkheden voor het streamen van zowel eigen content als uit bekende bronnen waaronder Youtube, Netflix en Uitzending Gemist. Het apparaat dient via USB van stroom te worden voorzien. Wat de Chromecast bijzonder maakt is dat gebruikers streams kunnen 'casten' naar het apparaat, vanaf een tablet, smartphone of pc. Daarbij wordt de stream niet 'geforward' door het apparaat: in plaats daarvan wordt de url van de stream naar de Chromecast gestuurd, die hem daarna laadt op de tv waaraan deze is verbonden. |
Overzicht versies |
Inmiddels zijn er een aantal verschillende versies van de CC geweest, hieronder een overzicht:![]() |
(Populaire) Apps / Extensies |
Apps:
Extensies: |
FAQ |
Je kunt de Chromecast kopen via de officiële Play Store. Of via bijvoorbeeld Amazon of neem even een kijkje in de Pricewatch. |
Je kunt de Chromecast kopen via de officiële Play Store. Of via bijvoorbeeld Amazon of kijk even bij de Pricewatch. |
Ja, de Chromecast was in eerste instantie bedoeld om alleen content van het internet af te spelen maar inmiddels zijn er applicaties en extensies uit (Allcast, localcast, videostream) die dit mogelijk maken. |
De Chromecast haalt zijn wallpapers op vanaf: klik. Gelukkig zijn er al mensen bezig geweest om alle wallpapers beschikbaar te maken: klik of klik. |
Ja, indien je geen USB aansluiting hebt op je tv kun je gebruik maken van een USB-stekker die wordt meegeleverd die je kan aansluiten op je stopcontact. Deze dient zich natuurlijk wel dichtbij de tv te bevinden. |
De eerste Chromecast ondersteunt 5 GHz-netwerken niet evenals de 802.11 ac-netwerken. Tip om andere apparatuur op 5 GHz-netwerk te blijven gebruiken met een Chromecast 1: 2 gescheiden wifi netwerken in huis, 1 op 2.4 GHz en 1 op 5 GHz. Bij voorkeur werk ik op het 5 GHz netwerk met al mijn devices, omdat ik daarop veel minder storing uit de omgeving heb. Echter, de Chromecast werkt alleen op 2.4 GHz. Het device dat je voor de setup gebruikt (eenmalig dus), moet in ieder geval tijdelijk op het 2.4 GHz netwerk zitten, anders wordt de Chromecast niet gevonden. Nadat de Chromecast geïnstalleerd is, kun je het gebruikte device weer terugzetten op 5 GHz. Je kunt dan nog steeds je Chromecast bedienen, ook al zit deze op 2,4 GHz en je bedienend device (laptop of smartphone/tablet) kan via het 5 GHz netwerk verbonden zijn. De nieuwe generaties Chromecast (2, Audio &2018) ondersteunen wel het gebruik van een 5 GHz-netwerk en zijn hierdoor ook stabieler in gebruik. |
Als je een router gebruikt heeft google een lijst gemaakt met ondersteunde modellen en een eventuele oplossing bij problemen: https://support.google.com/chromecast/table/3477832?hl=nl . |
Nee. |
Ja, je hebt bijvoorbeeld een filmpje via Youtube op je mobiel opgestart om te casten naar je Chromecast. Je partner kan dan met zijn telefoon de video pauzeren of een andere video opstarten. |
Nee, de Chromecast moet constant verbonden zijn met het internet. Het apparaat waarmee je cast hoeft echter niet constant verbonden te zijn met het internet, alleen bij het opstarten, pauzeren of stoppen. |
Foto's, filmpjes en links |
Chromecast 2018 (versie 3): ![]() |
Links Meer informatie:
Introductiefilmpje van Chromecast: Video geleend van productreview: Google Chromecast review door HetGezegde |
Tot slot |
Dit is een eerste opzet, als ik tijd heb zal ik deze topicstart verder bijwerken. Opmerkingen, tips en verbeteringen zijn welkom via DM. Voor het bespreken van levertijden en aanbiedingen graag de andere reeds bestaande topics gebruiken:ToDo:
|
[ Voor 136% gewijzigd door JdJtA op 21-10-2020 16:33 ]