robin-sips2 schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:36:
Net ook 4G getest, voor de belgische tweakers onder ons, ik zit zelf bij Mobile Vikings (base netwerk), ik heb perfect werkende 4G in Antwerpen en de meeste delen van het land, Weet nu niets echt of die 800mhz 4G band noodzakelijk is hier in belgie?
Op userbase.be vind je een topic over 4G-ervaringen. Daar halen ze gewoon conformiteitsattesten/bouwplannen
(voorbeeldje) van elke mast boven
(daarin staan op welke banden de telco's actief zijn op een mast, hoe hard dat ze zenden, met welke generatie dat ze actief zijn,...) en zitten ze ook antennes te spotten om te weten waar ze nu staan, welke weggehaald zijn, welke aanvragen er zijn om antennes op bepaalde lokaties bij te plaatsen
(of het nu gelukt is of niet),...
Mobistar is leidend met LTE 800 MHz masten aan de autosnelwegen voor landelijke dekking. Goed voor de leaserijder die in alle provinciën moeten zijn en minimaal 10 Mbps op de meest wildvreemde plekken voor remote desktop. Maar hun 3G is zwak zodat je bij Mobistar echt op 800 MHz wilt zijn.
LTE 800 / band 20 bij Mobistar, plattelandssnelheid. Voor hogere snelheden hebben ze ook hogere frequenties.
Stadssnelheid.

Een vergelijking op een testlokatie (Latemstraat, Sint-Martens-Latem).
http://userbase.be/forum/...t=41583&start=240#p580372
Base loopt het meest achter en heeft geen 3G vangnet
(Ze hadden nooit echt in 3G geloofd/geïnvesteerd en het was een groot Edge-festijn.) voor als je zonder 4G valt. De Edge horror komt door de LTE 1800, 3G 2100 en GSM 900 combinatie. Als de 1800 MHz en 2100 MHz niet ver genoeg straalt of niet diep genoeg door de muren penetreert, dan val je terug op Edge. 800 MHz kennen ze bij Base niet. Ze hangen hier en daar wel wat 3G 900 antennes op, maar the catch is dat deze antennes niet zo hard mogen zenden als die van Mobistar.
Proximus heeft meer LTE 1800 en 3G 2100 masten zodat het niet snel tot een Edge drama leid, maar ze beginnen ook aan LTE 800 en 3G 900. Proximus heeft het beste 3G vangnet, maar ik zie op de autosnelwegen met Proximus 3G regelmatig 1, 2, 4 Mbps en zelfs wat Edge-plekjes.
Ik zit te poppelen om mijn Generation Connect
(Proximus) in te ruilen voor LTE 800 met een Mobistar herlaadkaart met een worst case minimumsnelheid van 10 Mbps op willekeurige lokatie waar ik mijn auto kan laten stilstaan
(minimale snelheid of continuïteit gaat dus met lichtjaren vooruit), +50% data volume en -25% maandelijkse kosten.
Redmi Note 2 specs zien op oppomart leak fantastisch eruit, maar LTE 800 is een breekpunt.
Dat komt door het feit dat een Aziaat die een phone kan betalen, per definitie in een zeer dichtbevolkte stad woont. Voor hoge densiteit en snelheid werken ze uitsluitend op de hogere frequenties. Er is daar eenmaal meer potentiële klanten voor een telefoon zonder LTE 800 dan de bevolking van de EU en de VS opgeteld. Het gaat eventjes duren voordat Xiaomi genoeg productiecapaciteit heeft om nog een Aziatisch land meer te kunnen bedienen. Laat staan dat ze alle Aziatische landen kunnen bedienen, maar ze zijn sinds oktober 2014 al nummer 3 in de wereld van smartphones. Er is dus weinig motivatie om LTE 800 in de phones te stoppen.
Voor een B-merk of C-merk kan het wel interessant zijn om Europeanen te lokken met LTE 800.
Jiayu S3 ziet interessant voor mij eruit.
- GSM 850/900/1800/1900MHZ, WCDMA 900/1900/2100MHZ, TD-SCDMA 1900/2000, TDD-LTE (B39 B40 B41), FDD-LTE (B3 B7 B20).
- Dual sim + derde slotje voor de micro SD-kaart.
- MT6752, 2GB RAM en 16 GB ROM (niet teveel, niet te weinig en uitbreidbaar met micro SD-kaartje)
- 5,5" 1080p (Redmi Note vervanger moet minstens even groot als een Redmi Note zijn)
- 3000-3100mAh Removable Battery
- Zacht Redmi Note achtige prijskaartje.
Kort antwoord:
- Ja, als je overal op het platteland minimaal 10 Mbps, indoor (Vergeet niet dat er tegenwoordig een metalen coating in het superisolerend glas zit zodat je gebouwen tegenkomt met "GSM-blokkerende" ramen.) en in diepe metrostations nog ontvangst wilt hebben met Mobistar.
- Nee, als je phone alleen op straat in een stad moet werken.
[
Voor 5% gewijzigd door
rapture op 12-01-2015 00:48
]