Nou... ik had jullie gisteren een manier om de ZTE Geek V975 te upgraden, te rooten en te voorzien van Google Apps beloofd, maar die ga ik vanavond eerst even verder checken op mogelijke problemen voordat ik 'm hier plaats.
Gisteren toegepast, werkend gekregen en allerlei apps geïnstalleerd via Google. Ook weer een aantal zaken verwijderd omdat ik op zoek was naar goede gratis turn-by-turn navigatie (en besloten heb dat ik misschien toch maar wat eurootjes ga investeren). Plotseling verscheen er een vreemd icoon in m'n homescreen, een soort overlay die ik niet weg kreeg. Weet één van jullie misschien wat het zou kunnen zijn?
Bij de pijl dus. Ik weet ook niet hoe ik kan achterhalen welk proces daarbij hoort. Als je erop klikt verschijnt er een menu (dat niet te screendumpen was), het leek me niet echt iets dat in standaard Android 4.2.2 thuishoort.
Vervolgens maar even een scan met Malwarebytes gedraaid. Daarbij vind ik dit (afbeelding een beetje korter gemaakt):
Wat er daarna gebeurde was vreemd. Ik verwijderde SecuritySms.apk en bijbehorende .odex d.m.v. de Root Explorer, telefoon gereboot om na te gaan of het probleem daarmee opgelost was. Malwarebytes vond niks meer maar het "S-icoon" bleef staan. Maar even zo gelaten (m'n pauze at work was immers om). Een uurtje later zie ik vanuit m'n ooghoek het toestel rebooten en... weer rebooten, en weer rebooten, bootloop! Batterij eruit getrokken en maar even laten liggen.
Gisteravond via recoverymode geflashed met een schone Chinese B06 ROM. Daarna taal weer omgezet naar Engels, geroot en SecuritySms.apk en .odex verwijderd (die bestaan dus direct na het rooten, maar zitten niet in de update.zip voor de root). Weet nu dus niet of het een false positive is gezien dit al voorkomt in de officiële ROM.
Het "S-icoon" is nog niet terug. Planning is om eerst alle Google apps door de "scanmolen" op internet te halen en daarna opnieuw te installeren in de hoop dat dit iets was wat bij één van de apps uit de Google store gezeten heeft.
Als er iemand tips voor me heeft, die zijn zeer welkom!
Ga toch fietsen.