Toon posts:

[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste
Acties:
  • 632.035 views

• mawi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 17:12
xbeam schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 10:44:
[...]
Word ook uitgelegd in de vervolg filmpjes
Ok, helder. Zal er vanavond eens naar kijken, dank je wel.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb toch besloten om de rest van het netwerk ook maar van Unifi apparatuur te gaan voorzien, behalve mijn oude Netgear switch maar achteraf had ik dat beter ook kunnen doen. Ik heb al een 2xZyxel en HP 24 poort managed gehad en of de upgrade lukte niet, of de switch sloeg vast of de VLAN zat vast etc. Ik heb deze drie switchen nu klaar liggen en gaan ook weg.
Dat was daaag met mijn Mikrotik en Draytek router. Was ik trouwens al klaar mee dus ik heb nu de router en het draait als een trein. Alles lijkt ook sneller te zijn. Ik ga straks toch maar die upgrade doen met Ziggo naar 300/40. Dan ben ik benieuwd wat het gaat worden.
Ook ben ik nu mijn oude AC Lite aan het vervangen voor een AC Pro.
De 8 poort 150w POE+ switch, tja is geweldig. Geen gedoe meer met de adapters etc. Mijn Gigaset N510, 2xNetgear POE switchen, 2xAC Pro puntjes zijn allemaal voorzien van stroom zonder adapters.
Echt de beste setup ooit en eindelijk heb ik mijn VLAN ook onder controle en DHCP request gaan snel en het werkt echt soepel allemaal.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 10:38
stormfly schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 00:25:
Probeer 3.7.40 even en als dat niet werkt support opschakelen van bluesound?
Deze firmware heeft ook niet geholpen :(
Vanavond schakel ik hiervoor de support van Bluesound in!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 09:20
Iemand ook dezelfde ervaring met een Unifi SG 3P router i.c.m. Ziggo.
Ik moet elke dag de router keihard uitzetten i.v.m. oplopende latency.
Herstart via GUI bied helaas ook geen soelaas, moet echt van stroom af.
Ik heb inmiddels nu al 2 Unify SG routers geprobeert en hetzelfde probleem.
@brandon Wat voor Ziggo modem heb je? Hier draait het super goed en stabiel al weken zo niet maanden/klein jaar.

Staat je Ziggo modem wel in bridge? En hoeveel latency verandering neem je waar?

[Voor 26% gewijzigd door stormfly op 21-02-2017 16:24]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
brandon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:55:
Werkt hier als de brandweer achter het Horizon Modem :)

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-06 13:35
@brandon hier een ConnectBox in bridge met daarachter een USG 3P al ruim 6 maanden prima online

• brandon
@wopper, ik heb nog een Technicolor TC7210 en deze staat bridged
Ik ga Ziggo bellen voor een Horizon Modem, wellicht zit hier het probleem.

[Voor 8% gewijzigd door brandon op 21-02-2017 17:37]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:56

rally

Deyterra Consultancy

brandon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 15:55:
Ik heb op meerdere locaties een USG 3P draaien achter een Ziggo modem (in bridge) en geen enkel probleem.
Het gaat om diverse modems, van oud tot nieuw en alle setups draaien probleemloos.

Wel heb ik soms heeeeel veel moeite gehad om modems in Bridge te krijgen.
Zo krijg is steevast te horen dat eerst Wifispots uit moeten en ik 24 uur laten dan weer moet bellen om de modem in bridge te laten zetten.

En met name dat uitschakelen van de Wifispots gaat niet atlijd goed. Ik heb wel eens 4 dagen achter elkaar moeten bellen om het uiteindelijk uitgeschakeld te krijgen.

Het is wel aan te raden om je USG 3P een publiek IP te laten krijgen. Anders kun je allerlei vreemde problemen krijgen, of is het forwarden van poorten iets lastiger.

http://www.deyterra.com

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
@brandon hier een Technicolor TC7210 in bridge met daarachter een USG 3P geen enkel probleem. Nooit meer een reset van modem of router moeten doen.
Je bedoelt toch niet de latency van de controller speedtest (want die klopt bij mij voor geen meter)
brandon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:36:
Volgens mij moet je geen Horizon modem willen!

[Voor 32% gewijzigd door Shaggie_NB op 21-02-2017 18:21]

brandon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 17:36:
@wopper, ik heb nog een Technicolor TC7210 en deze staat bridged
Nou een Horizon modem zou ik bij wegblijven, een horizon is een TV ontvanger en heeft voor zijn neventaak een modem aan boord. Een TC/ConnectBox/Cisco/Ubee modem heeft als primaire taak internet verkeer routeren/bridgen, dus ik zou zelf niet voor een Horizon gaan.

Maar heb je de TC al in bridge laten zetten, wat voor IP krijg je op je USG? En omschrijf je klachten eens wat duidelijker? Je bent nu gelijk aan het handelen zonder dat je info hebt gedeeld waarmee we je überhaupt kunnen helpen :X

• brandon
@wopper TC is uiteraard in bridge en heb gewoon een public IP.
Na ongeveer 24 uur loopt de latency van de wan-verbinding op naar boven de 1000ms terwijl deze normaal onder de 10ms is.
Geen idee wat dit veroorzaakt. Heb nu al 2 USG exemplaren gehad met dit probleem.
Met een ASA 5506 en Draytek 2950 geen issues
Krijg inderdaad vrijdag een connectbox.

[Voor 3% gewijzigd door brandon op 21-02-2017 20:11]

• Rido
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-06 13:13
Goedenavond,

Deze week heb ik mijn Experiabox v9 vervangen door de Ubiquiti USG. Met behulp van de tutorial op byluke.nl heb ik deze (bijna) helemaal werkend gekregen.

Echter loop ik nu tegen een probleem aan met UPnP. Ik wil de poorten voor mijn Synology NAS beheren via DSM en dit kan met UPnP. De UPnP service heb ik ingeschakeld op de USG door de volgende code toe te voegen aan het config.gateway.json bestand en dan binnen het services stukje.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        "upnp2": {
            "listen-on": [
                "eth1"
            ],
            "nat-pmp": "enable",
            "secure-mode": "enable",
            "wan": "eth0"
        },

De NAS kan de UPnP wijzigingen netjes doorvoeren. Echter werken de poorten nu nog niet en ik denk dat de firewall nog in de weg zit. Als ik op de USG handmatig een poort forward zie ik ook dat er een firewall rule hiervoor aangemaakt bij WAN IN.
Hoe kan ik het beste een firewall rule aanmaken voor deze UPnP poorten of is hier een andere oplossing voor?

Verder heb ik soms problemen met de IPTV na het doorvoeren van wijzigingen op de USG. Een herstart is dan nodig om IPTV weer werkend te krijgen. Hebben hier meer mensen last van?

Alvast bedankt _/-\o_
brandon schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 20:10:
@wopper TC is uiteraard in bridge en heb gewoon een public IP.
Na ongeveer 24 uur loopt de latency van de wan-verbinding op naar boven de 1000ms terwijl deze normaal onder de 10ms is.
Geen idee wat dit veroorzaakt. Heb nu al 2 USG exemplaren gehad met dit probleem.
Met een ASA 5506 en Draytek 2950 geen issues
Krijg inderdaad vrijdag een connectbox.
Met een IPv6 tunnel gaat mijn USG de mist in. Heb je al eens gekeken wat je aan de lan zijde kan uitschakelen om te kijken waar het in zit?

Met die concrete informatie kan je een bug loggen op het UBNT forum.

Heb je met prtg of librenms al eens gepolst wat de CPU doet op dat moment?

Ik denk eerder dat je een bepaald soort verkeer genereert wat de CPU enorm belast. Dat probleem lijkt mij eerder aan de LAN en USG kant te zitten dan aan de Ziggo kant.

• mawi
Iemand ervaring met TP-Link SG1016DE? Heb wat moeite met het instellen van VLANs en PVID.

Ik heb nu bv. voor IPTV port 8,10,12 (Untagged) en Port 1 (Tagged). Port 1 is ook uplink. Verder port 8,10,12 PVID 4 (is VLAN wat KPN Glasvezel ook doorgeeft.

Twijfel nog een beetje of dit nu goed is (of niet).

Iemand??

• Omisys
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:50
@Rido wat voor problemen heb je met IPTV?

• Rido
Omisys schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:23:
@Rido wat voor problemen heb je met IPTV?
Na provisioning werkt IPTV niet meer. Een restart is dan nodig om het werkend te krijgen.

Onderstaande zie ik wel voorbij komen in de logs van de USG. Misschien dat dit het probleem is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd: 
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd: No subnet declaration for eth0.4 (10.241.xxx.xxx).
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd: ** Ignoring requests on eth0.4.  If this is not what
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd:    you want, please write a subnet declaration
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd:    in your dhcpd.conf file for the network segment
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd:    to which interface eth0.4 is attached. **

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-06 16:26

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Rido schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Na provisioning werkt IPTV niet meer. Een restart is dan nodig om het werkend te krijgen.

Onderstaande zie ik wel voorbij komen in de logs van de USG. Misschien dat dit het probleem is.

code:
1
2
3
4
5
6
7
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd: No subnet declaration for eth0.4 (10.241.xxx.xxx).
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd: ** Ignoring requests on eth0.4.  If this is not what
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd:    you want, please write a subnet declaration
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd:    in your dhcpd.conf file for the network segment
Feb 21 23:14:29 Modem dhcpd:    to which interface eth0.4 is attached. **
Die melding geeft niet.
Is puur een melding dat je een subnet hebt waar je geen dhcp server voor hebt draaien.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

mawi schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 21:12:
Iemand ervaring met TP-Link SG1016DE? Heb wat moeite met het instellen van VLANs en PVID.

Ik heb nu bv. voor IPTV port 8,10,12 (Untagged) en Port 1 (Tagged). Port 1 is ook uplink. Verder port 8,10,12 PVID 4 (is VLAN wat KPN Glasvezel ook doorgeeft.

Twijfel nog een beetje of dit nu goed is (of niet).

Iemand??
Dat lijkt goed vlan 4 voor alle TV porten, dit zijn gewoon access porten je hoeft hier niet te taggen. Heb je nog internet porten die kan je ook als accessport configureren?

Je hebt eigenlijk alleen een trunk/tagged port nodig naar je router en tussen eventuele switches naar boven toe oid.

[Voor 30% gewijzigd door stormfly op 22-02-2017 07:46]

• mawi
stormfly schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 07:41:
[...]
Dat lijkt goed vlan 4 voor alle TV porten, dit zijn gewoon access porten je hoeft hier niet te taggen. Heb je nog internet porten die kan je ook als accessport configureren?

Je hebt eigenlijk alleen een trunk/tagged port nodig naar je router en tussen eventuele switches naar boven toe oid.
VLAN 6 is Internet, die heb ik nu op alle poorten staan (1-16). Verder nog WIF_GUEST (VLAN10): Port 4,6 (untagged) Port 1 (tagged).

Verder nog VLAN 4, maar die wordt op de router al doorgezet naar de Experia Box (voor telefonie)
mawi schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:16:
[...]

VLAN 6 is Internet, die heb ik nu op alle poorten staan (1-16). Verder nog WIF_GUEST (VLAN10): Port 4,6 (untagged) Port 1 (tagged).

Verder nog VLAN 4, maar die wordt op de router al doorgezet naar de Experia Box (voor telefonie)
Hmmm ik ben je even kwijt

VLAN 4 is TV of Telefonie?
VLAN 6 is Internet

Je hoeft alleen maar te taggen naar devices die iets met 2 of meer vlans doen, zoals een WiFi accesspoint die 2x een SSID uitzendt (Normal/Guest). Of een router die beide subnetten doorgeeft aan het KPN netwerk.

Logisch gezien hoef je op elke andere port maar een keuze te maken voor 1 vlan, TV of Internet. Want het device wat je aansluit kan niet omgaan met tagged porten en kijkt alleen maar naar het PVID vlan. Dus waarom dan wel, onnodig, taggen :P

• mawi
stormfly schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:25:
[...]

VLAN 6 is Internet

Je hoeft alleen maar te taggen naar devices die iets met 2 of meer vlans doen, zoals een WiFi accesspoint die 2x een SSID uitzendt (Normal/Guest). Of een router die beide subnetten doorgeeft aan het KPN netwerk.

Logisch gezien hoef je op elke andere port maar een keuze te maken voor 1 vlan, TV of Internet. Want het device wat je aansluit kan niet omgaan met tagged porten en kijkt alleen maar naar het PVID vlan. Dus waarom dan wel, onnodig, taggen :P
Hmm, 't is nog vroeg :) VLAN 7 is telefonie

• mawi
stormfly schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:25:
[...]

VLAN 6 is Internet

Ok, het wordt langzaamaan wat duidelijker, heb nog een beetje moeite met PVID geloof ik. Dank voor de info!
mawi schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:29:
[...]

Ok, het wordt langzaamaan wat duidelijker, heb nog een beetje moeite met PVID geloof ik. Dank voor de info!
PVID is niets anders dan het UNtagged vlan van een wel Tagged poort. En dat is dubbelop, je kunt dan beter die poort gewoon helemaal untagged maken.

Je heb altijd 1 basis vlan het PVID dat is untagged, en daarbovenop ga je tagged porten stapelen. Maar al jouw devices babbelen in het PIVD vlan omdat het device geen tagging aan kan.

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 16:16
mawi schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:29:
[...]

Heb uren zitten prutsen met mijn TPlink TL-SG2008.
Ik heb het zo werkend gekregen.. :)

hoop dat het helpt..

• mawi
hermanh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:34:
[...]

hoop dat het helpt..
Je hebt dus helemaal geen PVID ingesteld (alleen de default 1)?

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:19
Heb de instellingen van byluke gevolgd. Maar nu kom ik niet boven de 100 mb verbinding terwijl ik 500mb heb.

Ik vermoed dat ik last heb van bufferbloat doordat er een bridge wordt ingesteld op de usg3 die ik heb.

Iemand daar gevoel of wijsheid over?

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:35
In de Unifi AC HD Datasheet staat op pagina 6 een plaatje van een router in Unifi jasje die ik niet thuis kan brengen zo snel; wellicht een nieuw aankomend model?
Tnx @stormfly
edit:
|:( is de 10G switch; geen router

[Voor 17% gewijzigd door The Lord op 22-02-2017 12:30]

geeft geen inhoudelijke reacties meer

• hermanh
mawi schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:41:
[...]

Je hebt dus helemaal geen PVID ingesteld (alleen de default 1)?
Klopt je kunt ook maar 1 pvid hebben.
Dus ik heb een Default laten zitten en aangegeven dat Tagged ip pakketjes met hetzelfde tag doorgegeven moeten worden.
IP-TV hoeven alleenmaar naar poorten 2 en 3 en internet mag naar alles door.
Als er untagged IP pakketjes naar binnen komen dan krijgen ze het default 1 mee.

• familyman
familyman schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:43:
Heb de instellingen van byluke gevolgd. Maar nu kom ik niet boven de 100 mb verbinding terwijl ik 500mb heb.

Ik vermoed dat ik last heb van bufferbloat doordat er een bridge wordt ingesteld op de usg3 die ik heb.

Iemand daar gevoel of wijsheid over?
Ik vermoed doordat byluk een bridge instelt. Ik lees op de ubiquity site dat je beter via de firewall ervoor kan zorgen dat beide lans op de usg een eigen subnet hebben die wel met elkaar kunnen praten (via de firewall). Instellen daarvan snap ik nog niet zo
[...]

[afbeelding]

hoop dat het helpt..
Nee dit helpt niet, geeft een ander beeld van wat je schrijft en wat er geconfigureerd is ;-) of ik heb moeite met de GUI 8)7
The Lord schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:55:
In de Unifi AC HD Datasheet staat op pagina 6 een plaatje van een router in Unifi jasje die ik niet thuis kan brengen zo snel; wellicht een nieuw aankomend model?
Dat zijn tocht gewoon twee switches, 1 core switch en een 1 access switch? Die core switch zal wel iets als die 10G SFP+ switch moeten uitbeelden?

https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-16-xg/

• Rido
HellStorm666 schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 06:08:
[...]

Die melding geeft niet.
Is puur een melding dat je een subnet hebt waar je geen dhcp server voor hebt draaien.
Bedankt voor de info ;)

Iemand misschien dan nog een idee hoe het kan komen waarom mijn IPTV na provisioning niet meer werkt? :?

• familyman
Nog een vraag: klopt het dat ik het volgende zie na het toepassen van de byluke configuratie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
interface  : eth0.4
ip address : 10.29.146.237      [Active]
subnet mask: 255.255.252.0
router     : 10.29.144.1
dhcp server: 10.29.144.1
lease time : 1937
last update: Wed Feb 22 09:58:47 CET 2017
expiry     : Wed Feb 22 10:31:01 CET 2017
reason     : RENEW

interface  : eth0
last update: Wed Feb 22 10:08:10 CET 2017
reason     : FAIL

interface  : eth2
last update: Wed Feb 22 10:08:14 CET 2017
reason     : FAIL

Vind die FAIL zo raar
The Lord schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 08:55:
Welke dan zie niets vreemds.
Dat is gewoon de unifi 10gb/s switch.
https://www.ubnt.com/unifi-switching/unifi-switch-16-xg/

Lesdictische is mijn hash#

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:39
[...]

[afbeelding]

hoop dat het helpt..
Verbazingwekkend dat dit werkt.
Volgens mijn begrip van VLANs op TP-Link hardware zou dit als volgt werken:
Ik ga van het volgende uit:
Router op poort 1
Settopbox op poort 2
PC op poort 4

Router stuurt pakket (tagged VLAN34) => switch accepteert pakket => switch verwijdert tag en zet deze op poort 4 want VLAN34 is untagged op poort 4
PC antwoord met untagged pakket => switch voegt VLAN1 tag toe (want PVID=1) => switch zend pakket uit op poort 1 zonder tag want VLAN1 is untagged op poort1.

Router stuurt pakket (tagged VLAN4), => switch accepteert pakket => switch verwijdert tag en zet deze op poort 4 want VLAN4 is untagged op poort 4
Settopbox antwoord met untagged (neem ik aan) pakket => switch voegt VLAN1 tag toe (want PVID=1) => switch zend pakket uit op poort 1 zonder tag want VLAN1 is untagged op poort1.

Hoe weet de router op poort 1 wat hij met alle untagged pakketten aan moet?

• hermanh
XiMMiX schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 10:54:
[...]

Verbazingwekkend dat dit werkt.
Volgens mijn begrip van VLANs op TP-Link hardware zou dit als volgt werken:
Ik ga van het volgende uit:
Router op poort 1
Settopbox op poort 2
PC op poort 4

Router stuurt pakket (tagged VLAN34) => switch accepteert pakket => switch verwijdert tag en zet deze op poort 4 want VLAN34 is untagged op poort 4
PC antwoord met untagged pakket => switch voegt VLAN1 tag toe (want PVID=1) => switch zend pakket uit op poort 1 zonder tag want VLAN1 is untagged op poort1.

Router stuurt pakket (tagged VLAN4), => switch accepteert pakket => switch verwijdert tag en zet deze op poort 4 want VLAN4 is untagged op poort 4
Settopbox antwoord met untagged (neem ik aan) pakket => switch voegt VLAN1 tag toe (want PVID=1) => switch zend pakket uit op poort 1 zonder tag want VLAN1 is untagged op poort1.

Hoe weet de router op poort 1 wat hij met alle untagged pakketten aan moet?
Ben zeker geen netwerk guru.. :+
downstream van router naar settopbox etc werkt het prima..
De route van apparaat naar router lijkt me inderdaad naar vlan 1 te gaan, maar mirakuleus genoeg draait alles gewoon.

Maar jou suggestie is om alle poorten alles tagged te zetten?

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-06 22:47
Op het gevaar af om off-topic te gaan, maar die TP-link configuratie lijkt mij heel raar, of op z'n minste verwarrend.

Waarom VLAN 34 untagged op zo ontzettend veel poorten? Of ik heb de context van de configuratie niet helemaal door.

VLAN 34 ken ik als het "internet VLAN" aan de WAN-zijde naar diverse glasvezelproviders. VLAN34 hoort je switch alleen maar te kennen als die ook direct op de NT van je glasvezel zit, bv. omdat je een router wil gebruiken die geen VLAN's kan. 1 poort naar de NT toe heeft dan VLAN 34 en VLAN 4 tagged, één andere poort VLAN34 untagged (met primary VLAN ook VLAN34) richting WAN kant van de router. En de rest van de poorten verdeel je over IPTV danwel LAN.

Of wordt in deze case VLAN 34 'voor het gemak' ook intern op het LAN gebruikt?

Thuis werk ik ook met div. VLAN's, maar intern gebruik ik gewoon andere VLAN ID's dan aan de WAN kant richting m'n glasvezelboer. Wel zo overzichtelijk.

• XiMMiX
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09:39
hermanh schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 11:57:
[...]

Ben zeker geen netwerk guru.. :+
downstream van router naar settopbox etc werkt het prima..
De route van apparaat naar router lijkt me inderdaad naar vlan 1 te gaan, maar mirakuleus genoeg draait alles gewoon.

Maar jou suggestie is om alle poorten alles tagged te zetten?
Als het zo werkt niets veranderen!
Ik hou verder mijn mond, want heeft eigenlijk niets meer met Ubiquiti te maken.

• hermanh
XiMMiX schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 12:44:
[...]

Als het zo werkt niets veranderen!
Ik hou verder mijn mond, want heeft eigenlijk niets meer met Ubiquiti te maken.
Eens we zijn compleet offtopic... :)

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:53
Ik ben ook begonnen met Ubiquiti Eerst een UAP AC-PRO en ik was eigenlijk best wel behoorlijk onder de indruk als combinatie met de controller software. Inmiddels is er ook een USG en een US 16-150W en eigenlijk is het alleen maar leuker geworden!

Nu heb ik ook nog een Cisco SG200 (26 poort) en jullie begrijpen al.... dat zou een US-24 moeten gaan worden. Door verplaatsing van apparatuur zou ik eigenlijk net weg moeten komen met een US-8 maar als je dan weer het prijsverschil ziet.... 3 x zoveel poorten voor ruwweg €100 meer én je hebt SFP poorten die ik dan kan gebruiken tussen US 16-150W en de US-24 Denken jullie ook niet dat dat dan toch de betere keuze zou zijn?

Heeft iemand ervaring met SFP modules Multi Mode met LC aansluiting?

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021

• Totaalgeflipt
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:20

Totaalgeflipt

De enige echte

xbeam schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:21:
[...]

De hele regel zoals in de vorrige post bij code.
code:
1
 show dhcp client leases interface eth1.4

Kan je anders je config.bat en config.json uploaden.
Dan kunnen we alle instellingen bekijken voor je
Dan krijg ik ook geen response.
Ik ga het vanavond eens opnieuw proberen vanaf scratch.

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
winwiz schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 14:18:
Ik ben ook begonnen met Ubiquiti Eerst een UAP AC-PRO en ik was eigenlijk best wel behoorlijk onder de indruk als combinatie met de controller software. Inmiddels is er ook een USG en een US 16-150W en eigenlijk is het alleen maar leuker geworden!

Nu heb ik ook nog een Cisco SG200 (26 poort) en jullie begrijpen al.... dat zou een US-24 moeten gaan worden. Door verplaatsing van apparatuur zou ik eigenlijk net weg moeten komen met een US-8 maar als je dan weer het prijsverschil ziet.... 3 x zoveel poorten voor ruwweg €100 meer én je hebt SFP poorten die ik dan kan gebruiken tussen US 16-150W en de US-24 Denken jullie ook niet dat dat dan toch de betere keuze zou zijn?

Heeft iemand ervaring met SFP modules Multi Mode met LC aansluiting?
Yup, ik heb een us24 en een us16-150 waar de ubiquiti UF-MM-1G modules zitten, werkt zoals het hoort!

[Voor 7% gewijzigd door LightStar op 22-02-2017 21:21]

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 06:20

Totaalgeflipt

De enige echte

Totaalgeflipt schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:51:
[...]

Dan krijg ik ook geen response.
Ik ga het vanavond eens opnieuw proberen vanaf scratch.
Zojuist helemaal opnieuw begonnen, heb wel internet nu, maar alleen als ik handmatig via de controller inlog via een pppoe verbinding op Vlan6 met mac@internet

Toen ben ik even gaan kijken op config.boot ik draai middels
code:
1
 vi /config/config.boot

Dan klopt dit ook totaal niet met wat in het config.gateway.json bestand staat |:(

Ik heb even als test de 192.168.2.x adressen aangepast naar 192.168.1.x omdat hij anders bleef hangen in provisioning
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
{
    "firewall": {
        "ip-src-route": "disable",
        "ipv6-name": {
            "WANv6_IN": {
                "default-action": "drop",
                "description": "WAN inbound traffic forwarded to LAN",
                "enable-default-log": "''",
                "rule": {
                    "10": {
                        "action": "accept",
                        "description": "Allow established/related sessions",
                        "state": {
                            "established": "enable",
                            "related": "enable"
                        }
                    },
                    "20": {
                        "action": "drop",
                        "description": "Drop invalid state",
                            "invalid": "enable"
                        }
                    }
                }
            },
            "WANv6_LOCAL": {
                "default-action": "drop",
                "description": "WAN inbound traffic to the router",
                "enable-default-log": "''",
                    "10": {
                        "description": "Allow established/related sessions",
                            "established": "enable",
                            "related": "enable"
                        }
                    },
                    "20": {
                        "action": "drop",
                        "description": "Drop invalid state",
                            "invalid": "enable"
                        }
                    },
                    "30": {
                        "description": "Allow IPv6 icmp",
                        "protocol": "ipv6-icmp"
                    },
                    "40": {
                        "description": "allow dhcpv6",
                        "destination": {
                            "port": "546"
                        },
                        "protocol": "udp",
                        "source": {
                            "port": "547"
                        }
                    }
                }
            }
        },
        "ipv6-receive-redirects": "disable",
        "ipv6-src-route": "disable",
        "log-martians": "enable",
        "source-validation": "disable"
    },
    "interfaces": {
        "bridge": {
            "br0": {
                "aging": "300",
                "bridged-conntrack": "disable",
                "hello-time": "2",
                "max-age": "20",
                "priority": "32768",
                "promiscuous": "disable",
                "stp": "false"
            }
        },
        "ethernet": {
            "eth0": {
                "description": "eth0 - FTTH",
                "duplex": "auto",
                "mtu": "1512",
                "speed": "auto",
                "vif": {
                    "4": {
                        "address": [
                            "dhcp"
                        ],
                        "description": "eth0.4 - IPTV",
                        "dhcp-options": {
                            "client-option": [
                                "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";",
                                "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                            ],
                            "default-route": "no-update",
                            "default-route-distance": "210",
                            "name-server": "update"
                        }
                    },
                    "6": {
                        "description": "eth0.6 - Internet",
                        "mtu": "1508",
                        "pppoe": {
                            "2": {
                                "idle-timeout": "180",
                                "dhcpv6-pd": {
                                    "no-dns": "''",
                                    "pd": {
                                        "0": {
                                            "interface": {
                                                "eth1": "''"
                                            },
                                            "prefix-length": "/48"
                                        }
                                    },
                                    "rapid-commit": "disable"
                                },
                                "firewall": {
                                    "in": {
                                        "ipv6-name": "WANv6_IN",
                                        "name": "WAN_IN"
                                    },
                                    "local": {
                                        "ipv6-name": "WANv6_LOCAL",
                                        "name": "WAN_LOCAL"
                                    }
                                },
                                "ipv6": {
                                    "address": {
                                        "autoconf": "''"
                                    },
                                    "dup-addr-detect-transmits": "1",
                                    "enable": "''"
                                },
                                "mtu": "1500",
                                "name-server": "auto",
                                "password": "kpn",
                                "user-id": "f0-9f-c2-11-62-38@direct-adsl"
                            }
                        }
                    },
                    "7": {
                        "bridge-group": {
                            "bridge": "br0"
                        },
                        "description": "eth0.7 - VOIP",
                        "mtu": "1500"
                    }
                }
            },
            "eth1": {
                "description": "eth1 - LAN",
                "ipv6": {
                    "dup-addr-detect-transmits": "1",
                    "router-advert": {
                        "cur-hop-limit": "64",
                        "link-mtu": "0",
                        "managed-flag": "false",
                        "max-interval": "600",
                        "name-server": [
                            "2001:4860:4860::8888",
                            "2001:4860:4860::8844"
                        ],
                        "other-config-flag": "false",
                        "prefix": {
                            "::/64": {
                                "autonomous-flag": "true",
                                "on-link-flag": "true",
                                "valid-lifetime": "2592000"
                            }
                        },
                        "radvd-options": [
                            "RDNSS 2001:4860:4860::8888 2001:4860:4860::8844 {};"
                        ],
                        "reachable-time": "0",
                        "retrans-timer": "0",
                        "send-advert": "true"
                    }
                }
            },
            "eth2": {
                "description": "eth2 - ExperiaBox",
                "vif": {
                    "7": {
                        "bridge-group": {
                            "bridge": "br0"
                        },
                        "description": "eth2.7 - ExperiaBox VOIP",
                        "mtu": "1500"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "protocols": {
        "igmp-proxy": {
            "interface": {
                "eth0.4": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "upstream",
                    "threshold": "1"
                },
                "eth1": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "downstream",
                    "threshold": "1"
                }
            }
        },
        "static": {
            "interface-route6": {
                "::/0": {
                    "next-hop-interface": {
                        "pppoe2": "''"
                    }
                }
            },
            "route": {
                "213.75.112.0/21": {
                    "next-hop": {
                        "10.58.44.1": "''"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "port-forward": {
        "auto-firewall": "enable",
        "wan-interface": "pppoe2"
    },
    "service": {
        "dhcp-server": {
            "hostfile-update": "disable",
            "shared-network-name": {
                "LAN_192.168.1.0-24": {
                    "authoritative": "enable",
                    "subnet": {
                        "192.168.1.0/24": {
                            "dns-server": [
                                "192.168.1.1",
                                "8.8.8.8",
                                "8.8.4.4"
                            ]
                        }
                    }
                }
            }
        },
        "dns": {
            "forwarding": {
                "cache-size": 150,
                    "8.8.8.8",
                    "8.8.4.4"
                ],
                "except-interface": ["eth0", "eth2","eth0.6"],
                "options": [
                    "listen-address=192.168.1.1"
                ]
            }
        },
        "nat": {
                "5000": {
                    "description": "IPTV",
                    "destination": {
                        "address": "213.75.112.0/21"
                    },
                    "log": "disable",
                    "outbound-interface": "eth0.4",
                    "protocol": "all",
                    "type": "masquerade"
                },
                "5010": {
                    "description": "KPN Internet",
                    "log": "enable",
                    "outbound-interface": "pppoe2",
                    "protocol": "all",
                    "source": {
                        "address": "192.168.1.0/24"
                    },
                    "type": "masquerade"
                },
                "6001": {
                    "disable": "''"
                },
                "6002": {
                },
                "6003": {
                    "disable" "''"
                },
                "6004": {
                },
                "6005": {
                },
                "6006": {
                },
                "6007": {
                },
                "6008": {
                }
            }
        }
    },
    "system": {
            "8.8.8.8",
            "8.8.4.4",
            "2001:4860:4860::8888",
            "2001:4860:4860::8844"
        ]
    }
}

[Voor 95% gewijzigd door Totaalgeflipt op 22-02-2017 22:15]

@Moris https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/1843901

Nieuwe beta firmware met een aantal rate fixes misschien helpt het je ?

• enverlin
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik zit met een vraag. Gisteren de Unifi Switch 8-60W ontvangen.
Ik heb op dit moment nog één Unifi AP (in de toekomst worden dat er twee) en wil deze via POE voorzien van prik.
Ook ben ik reeds in het bezit van Unifi USG én een cloudkey.

De switch aangesloten op de USG en mijn laptop op de switch.
De switch heeft een lokaal IP-adres in de range van mijn netwerk.
Controller/cloudkey = 192.168.1.7.
Switch = 192.168.1.177
USG = 192.168.1.1

Via Google Chrome de discovery gedaan en de switch gevonden. Ik heb de Set Inform gedaan; http://192.168.1.7:8080/inform
Inloggegevens op ubnt/ubnt gehouden..
Dat ging prima (?), ik kreeg geen foutmelding ofzo.

In de controller zie ik de switch echter niet naar boven komen in de devices list!

Via de app op iOS kan je een layer-3 adopt doen; daar zie ik de switch wél!
Maar de app zegt vervolgens dat er geen connectie kan worden gemaakt.
Nu niet bij de mijn eigen netwerk in de buurt dus de exacte melding weet ik niet

Via SSH kan ik ook inloggen op de switch.
Als ik via SSH zeg: set-inform http://ip-of-controller:8080/inform
Krijg ik een bevestiging dat de inform verstuurd is, maar de switch is niet te zien op de controller devices list.

Waar doe ik het fout?

Ik heb de switch ook al een factory reset gegeven. Dat lijkt ie te doen (switch gaat uit en weer aan).
De switch word wel herkent bij de client list in de controller. Daar staat ie netjes met IP adres vermeldt.

Ik heb ook expliciet in de controller vermeldt dat het inform adres: 192.168.1.7:8080 is.

Wat op mijn probleem lijkt:
https://community.ubnt.co...t-Failure-to/td-p/1755948

Is er hier op het forum iemand die mij in een goede richting kan duwen? :)

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Heb je 2x een set-inform gedaan?

Je moet nl. meteen na het adopteren van de switch weer een set-inform geven namelijk.
En welke firmware heeft de switch? En welke versie draait je CloudKey op?

Zonder deze informatie is het lastig te bepalen of je hetzelfde probleem hebt als in het forum genoemd word of te troubleshooten.

• Moris
stormfly schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 07:20:
@Moris https://community.ubnt.co...een-released/ba-p/1843901

Nieuwe beta firmware met een aantal rate fixes misschien helpt het je ?
Bedankt :) maar helaas werkt de link niet?

Intussen sta ik in contact met de uiterst zeer snel reageerende supportdienst van Bluesound :)
De 2 voorgestelde procedures hebben helaas ook niet mogen helpen :/
Moris schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:40:
[...]

Bedankt :) maar helaas werkt de link niet?

Intussen sta ik in contact met de uiterst zeer snel reageerende supportdienst van Bluesound :)
De 2 voorgestelde procedures hebben helaas ook niet mogen helpen :/
Even in je profiel beta access aanzetten op de UBNT site.

• Moris
stormfly schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:48:
[...]
Even in je profiel beta access aanzetten op de UBNT site.
Oké, done :)

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 16:40
Uiteindelijk toch gegaan voor de 48 port POE, lawaai valt tot op heden goed mee.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Echt? Die 48 poort PoE maakte volgens mij "aardig wat" lawaai.

Op welk fanlevel draait hij, hoeveel power trekt hij? Ik neem aan dat je er wel PoE powered devices op hebt hangen? Zo ja, hoeveel?

Puur uit nieuwschierigheid, want ik heb nu de 16-poorts, maar overweeg ook een 24 of 48 poorts (dan kan ik mijn andere 8 poorts 150W de deur uit doen namelijk en alles op 1 switch aansluiten.

• ShaneV
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-06 16:40
rally schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:34:
Echt? Die 48 poort PoE maakte volgens mij "aardig wat" lawaai.

Op welk fanlevel draait hij, hoeveel power trekt hij? Ik neem aan dat je er wel PoE powered devices op hebt hangen? Zo ja, hoeveel?

Puur uit nieuwschierigheid, want ik heb nu de 16-poorts, maar overweeg ook een 24 of 48 poorts (dan kan ik mijn andere 8 poorts 150W de deur uit doen namelijk en alles op 1 switch aansluiten.
Fanlevel 0 met 3 POE devices. 1 cloudkey en 2 ac-pro's. Daarnaast nog 1 poort in gebruik als uplink. Ik vindt hem in deze stand niet luider dan de meeste switchen. Het kan natuurlijk nog verslechteren wanneer de switch echt in gebruik zal zijn. Indien dat het geval is, zal ik hier zeker op terug koppelen.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ok, dat is duidelijk. Ik zie dat dat 40dB is (t.o.v. 34dB voor fanlevel 0 voor de 16 poorts variant en 38dB voor de 24 poorts variant).

Dus nog maar wachten. Wellicht dat ik hem bij een klant kan installeren en dan even kan horen hoeveel geluid het maakt :P

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 21:50
enverlin schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:33:
Ik zit met een vraag. Gisteren de Unifi Switch 8-60W ontvangen.
...
Waarom doe je uberhaupt een set-inform? Je switch en controller zitten toch in hetzelfde subnet waardoor het niet nodig is? Al geprobeerd of het werkt als je de set-inform niet aanpast?

• enverlin
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
DorisJerks schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 17:30:
[...]

Waarom doe je uberhaupt een set-inform? Je switch en controller zitten toch in hetzelfde subnet waardoor het niet nodig is? Al geprobeerd of het werkt als je de set-inform niet aanpast?
Je hebt 100% gelijk.
Ik was er niet helemaal bij denk ik.. |:(

De switch was inderdaad zichtbaar in de Unifi app, bij het controller overzicht.
Alleen niet direct, dat koste 5 seconden.
Bij seconde 3 was ik mijn geduld al verloren en doorgeklikt.
Als ik iets langer had gewacht had ik hem zo kunnen adopten. :P

Via de webinterface niet meer geprobeerd.

• Beunhaas91
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-06 07:19
Ik heb nu enige tijd ervaring met de Unifi AP's van Ubiquiti. Omdat het echt fantastisch goed werkt én ik binnenkort ga verhuizen wil ik in m'n (eerste :*)) huis ook alles van Ubiquiti gaan gebruiken. Ik heb straks een kantoor aan huis waar een 19" rack komt te staan. Er komen 3 AP's te hangen in het huis en rondom het huis komen 3 camera's te hangen. Deze wil ik allemaal voeden via PoE.

De 500/500 glasverbinding van KPN is inmiddels actief met een Experiabox v10 welke in de meterkast hangt. Ik ga straks een UTP-kabel via de kruipruimte naar het kantoor leiden die in het rack uitkomt. Gelukkig gebruik ik géén telefonie van KPN (lang leve VoIP), dus dat is iets waar ik geen rekening mee hoef te houden.

Het onderstaande heb ik uitgekozen, maar voordat alles besteld wordt wil ik eerst weten of het allemaal wel OK is. Ik ben een grote fan van de GUI, liefst werk ik zo weinig mogelijk met de CLI.

- 1x Ubiquiti EdgeRouter ERPro-8
- 1x Ubiquiti EdgeSwitch 24 (250Watt)
- 3x Ubiquiti UniFi AP AC PRO
- 3x Ubiquiti UniFi Video Camera G3

Is dit een OK lijstje? Ik lees namelijk dat de EdgeSwitch 24 nogal wat lawaai maakt (niet gewenst in kantoorruimte), tevens zie ik ook dezelfde switch maar dan met de Unifi benaming (Ubiquiti Unifi Switch). Wat is hier het verschil tussen? Daarnaast zie ik dat de EdgeRouter ERPro-8 niet helemaal lekker samenwerkt met de GUI interface (maw. die is niet zichtbaar wanneer je het gehele netwerk overzicht in wilt zien), de Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router zou dat wel doen? Tevens maakt de ERPro-8 ook behoorlijk wat herrie.

Kortom, veel vragen! :D

• Zandpad
Beunhaas91 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:57:
Het onderstaande heb ik uitgekozen, maar voordat alles besteld wordt wil ik eerst weten of het allemaal wel OK is. Ik ben een grote fan van de GUI, liefst werk ik zo weinig mogelijk met de CLI.

Is dit een OK lijstje? Ik lees namelijk dat de EdgeSwitch 24 nogal wat lawaai maakt (niet gewenst in kantoorruimte), tevens zie ik ook dezelfde switch maar dan met de Unifi benaming (Ubiquiti Unifi Switch). Wat is hier het verschil tussen? Daarnaast zie ik dat de EdgeRouter ERPro-8 niet helemaal lekker samenwerkt met de GUI interface (maw. die is niet zichtbaar wanneer je het gehele netwerk overzicht in wilt zien), de Ubiquiti UniFi USG PRO Gateway Router zou dat wel doen? Tevens maakt de ERPro-8 ook behoorlijk wat herrie.

Alleen Unifi werkt met de Unifi controller. Dus dan ben inderdaad verplicht de USG Pro en een USW te nemen.

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:23
Als je de controller en het overview belangrijk vind ben je verplicht alles uit de unifi lijn te kopen.
De egderouter en edgeswitch werken met een eigen interface.

Maar als eerste: haal die experiabox er tussenuit. Gewoon rechtstreeks vanaf het NTU een utp naar je kantoor.

• Beunhaas91
Dan worden het inderdaad de USG/USW. De Experiabox gaat er ook zeker tussenuit, dacht dat 't wel duidelijk was. :>
Ik lees wel dat de USG dezelfde hardware heeft, dus ook dezelfde fans. Nu kan ik deze er natuurlijk uit slopen en vervangen voor stillere fans, maar dan vervalt natuurlijk de garantie, ook niet echt fijn.

• Zandpad
Beunhaas91 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 12:03:
Dan worden het inderdaad de USG/USW. De Experiabox gaat er ook zeker tussenuit, dacht dat 't wel duidelijk was. :>
Ik lees wel dat de USG dezelfde hardware heeft, dus ook dezelfde fans. Nu kan ik deze er natuurlijk uit slopen en vervangen voor stillere fans, maar dan vervalt natuurlijk de garantie, ook niet echt fijn.
Ik draai op mn werk de USG Pro en een USW 24P 250W, de Pro maakt wel wat geluid, maar buiten het rack niet te horen en de USW draait eigenlijk altijd op fanlevel 0 en bij uitzondering op 1. Die is geluidsloos zowat.

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Beunhaas91 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 10:57:
Ik heb nu enige tijd ervaring met de Unifi AP's van Ubiquiti. Omdat het echt fantastisch goed werkt én ik binnenkort ga verhuizen wil ik in m'n (eerste :*)) huis ook alles van Ubiquiti gaan gebruiken. Ik heb straks een kantoor aan huis waar een 19" rack komt te staan. Er komen 3 AP's te hangen in het huis en rondom het huis komen 3 camera's te hangen. Deze wil ik allemaal voeden via PoE.

De 500/500 glasverbinding van KPN is inmiddels actief met een Experiabox v10 welke in de meterkast hangt. Ik ga straks een UTP-kabel via de kruipruimte naar het kantoor leiden die in het rack uitkomt. Gelukkig gebruik ik géén telefonie van KPN (lang leve VoIP), dus dat is iets waar ik geen rekening mee hoef te houden.

Euh is KPN ook niet VoiP? 😉

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Beunhaas91
Jawel hoor, 100%. Maar dan zit je natuurlijk met de Experiabox. Ik zei het wat ongelukkig. :9

• eymey
Hehe tsja, wat dat betreft....

KPN telefonie noem ik dus geen VoIP want dat dat de onderliggende techniek is, is natuurlijk leuk. Maar als je er als tweaker geen gebruik van kan maken.....

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 22:33
Je kan natuurlijk gewoon het VoIP wachtwoord brute-forcen en in je eigen VoIP telefoon stoppen..

• Samplex
  • Nu online
Ik wil graag goede en snelle wifi in huis en dit merk komt vaak na voren.

Is het bereik beter dan andere Netgear, Asus, Apple etc routers?
Moet je POE gebruiken? zo ja mag dat ook dan een switch zijn van een ander merk?
Werkt dit merk goed met Apple devices?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:25
Samplex schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 13:28:
Ik wil graag goede en snelle wifi in huis en dit merk komt vaak na voren.

Is het bereik beter dan andere Netgear, Asus, Apple etc routers?
Moet je POE gebruiken? zo ja mag dat ook dan een switch zijn van een ander merk?
Werkt dit merk goed met Apple devices?
Het bereik is vergelijkbaar (afhankelijk van het type) Je kunt het wel uitbreiden door meerdere access points in te zetten die roamen.
Unifi koop je vanwege de opties en de stabiliteit.

Somige exemplaren hebben passive PoE zoals de LR en de Lite. Deze werken niet met switches van andere merken (al duiken er nu al LR's met 082.3af PoE op, deze hebben een blauw hoekje bovenin op de doos). De Pro heeft 802.3af PoE/802.3at PoE+.
Alle access points worden geleverd met PoE adapters. Tenzij je de 3 of 5 packs koopt. Ze gaan er dan vanuit dat je een PoE switch hebt.

Ik heb thuis een Macbook (2015 model) en een iPhone 5s. Werkt prima met een AC Lite en een AC HD.

Wat leuk leesvoer /blogs:
https://www.troyhunt.com/...ally-fixed-my-dodgy-wifi/
https://arstechnica.com/g...e-consumer-wi-fi-gear-is/

[Voor 21% gewijzigd door m3gA op 24-02-2017 13:38]

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:44
enverlin schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:33:
Via Google Chrome de discovery gedaan en de switch gevonden. Ik heb de Set Inform gedaan; http://192.168.1.7:8080/inform
Inloggegevens op ubnt/ubnt gehouden..
Dat ging prima (?), ik kreeg geen foutmelding ofzo.
en ubnt/ubnt is ook het username ww waarmee je op de cloudkey inlogd?
Staat me zo bij dat je daar hetzelfde acount moet gebruiken als je gebruikt voor het inloggen op de cloudkey.
Ik zelf heb een US8 (dus zonder POE nou ja 1poort) en deze kon ik zonder problemen aan de Controller hangen die in een ander subnet zit als de switch zelf. Moest alleen wat Hacken met de VLAN's omdat de poort waar de Switch aan hangt alleen TAGGED Vlans heeft.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

• Moris
Aangezien de Ubiquiti Security Gateway slechts 1 Lan-poort heeft, vroeg ik me af of je IPTV en het overige dataverkeer over dezelfde kabel/poort kan laten werken?

Zat met de gedachten om mijn Asus RT-N66U te upgraden naar de Ubiquiti Security Gateway, zonder dat ik hierbij een extra switch hoef te plaatsen.

Opstelling van de Asus-router.
Lan-poort 1: dataverkeer van de 16-poort switch is hierop aangesloten.
Lan-poort 4: setopbox is hierop rechtstreeks aangesloten en geconfigureerd voor IPTV - IGMP

• Witte8
  • Laatst online: 09-11-2022
Ik werk nu in onze rijwoning met een simpele dlink dir 655 als router en WiFi accesspoint. Ik ga wat kleine verbouwingen doen waardoor ik mijn netwerk enigszins naar mijn wens kan zetten. Ik ben van plan om een Unifi Ac Pro vooraan de woning te plaatsen zoals ongeveer nu mijn huidige dlink is geplaatst. Zijn jullie ook begonnen met het plaatsen van een. Acces point of ineens meerdere? Weet niet of ik hem gezien het zendbereik nu best aan de plafond hang of tegen de muur. Als hij tegen de plafond hangt moet hij wel vlak tegen de muur gelet op feit dat ik mijn plafond niet kan slopen.

Hoeveel stuks hebben jullie hangen? Bij het volgen in het forum hier dacht ik het advies gelezen te hebben er niet teveel te hangen en zeker niet te dicht. Kan iemand met een idee geven van hoe ver je ze best uit elkaars,buurt hangt? Is er gevaar dan dat je cliënten dan constant gaan switchen of zo?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:23
Als je er teveel hangt blijft de client verbonden aan het vorige accesspoint omdat de verbinding nog stabiel is. Het roamen gaat dan dus een stuk minder. En de AP gaan interfereren met elkaar.

Voor een normaal huis (<150m2) moet je met één AP toe kunnen komen, of je moet hogere eisen hebben als wat simpel internetten en streamen. Of de plaatsing moet erg ongelukkig zijn.

Mijn Lite hangt aan de zijkant van de meterkast aan de voorzijde van het huis, en kan zo het open trapgat instralen. Zodoende heb ik genoeg bereik in heel het huis (150m2/450m3) en tevens de tuin (+/- 20 meter) in.

• Moris
Shaggie_NB schreef op maandag 20 februari 2017 @ 22:09:
[...]
Dan gewoon een enkeltje Bleusound-support.
Succes!!!
Laat je de oplossing nog wel weten...
@wopper.

Intussen heeft de support van Bluesound ivm de Wifi-connectie problemen rondom de UniFi AP-AC-Pro’s telefonisch contact met me opgenomen. Om uitgebreid via TeamViewer naar diverse instellingen en mogelijkheden te kijken om de boel toch nog aan de praat te krijgen.

Helaas lukte het bij de support van Bluesound ook niet om de wifi-speler aan de praat te krijgen :(
Daar vonden ze het ook zeer vreemd waarom de Wifi-connectie met de Asus router op een zeer eenvoudige manier wel lukte maar niet met de UniFi AP-AC-Pro’s 8)7

Koop je een enkele UniFi AP-AC-Pro's om een beter bereik en spreiding te hebben, werkt een apparaat gewoon niet meer. Pfff...... erg frusterend allemaal :|

Aangezien de fout gewoon bij Ubiquiti ligt!
Zit er niets anders op, om hiervoor de support van Ubiquiti te contacteren.
Ik ben dus zeer benieuw of de support van Ubiquiti even vlot is, als die van Bluesound en dit gaat opgelost krijgen :?
Support van UBNT is via een forum even Jeff taggen en vragen of ze zo'n unit aanschaffen om te testen.

Dat doen ze vaker een product kopen om te testen waarom het niet werkt.

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Ik gebruik nu Dyn als DynDNS service, maar ik zit er over te denken om over te stappen op DNS Made Easy (DME) (i.v.m. de overname door Oracle). Echter ik kan nergens een configuratie te vinden voor de USG.

Aangezien ik een tiental USG's in mijn controller heb zitten wil ik dat liever niet via DNS-O-Matic doen, want dat is fors veel werk.

Bovendien zit ik ook nog met een drietal Zywalls waar ik "iets" mee moet i.c.m. DDNS. Waarom zitter niet gewoon Custom DDNS opties op die apparaten :(
DME is geen kleine speler.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:27

lier

MikroTik nerd

Witte8 schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:52:
Hoeveel stuks hebben jullie hangen? Bij het volgen in het forum hier dacht ik het advies gelezen te hebben er niet teveel te hangen en zeker niet te dicht. Kan iemand met een idee geven van hoe ver je ze best uit elkaars,buurt hangt? Is er gevaar dan dat je cliënten dan constant gaan switchen of zo?
Wat iemand heeft hangen zegt helemaal niets. WiFi is afhankelijk van heel veel zaken, zoals interferentie (andere netwerken in de buurt, of andere storingsbronnen) en natuurlijk de eisen die jij eraan stelt.

Zo heb ik als eis dat zowel binnen als buiten een goed dekkend 5GHz netwerk is. Daarom maak ik gebruik van 3 accesspoints. Beneden, boven en buiten. Met behulp van minRSSI worden alle cliënte keurig geroamed. Mogelijk lukt het met een AP ook (gewoon hard laten schreeuwen op 2,4GHz, dan heb ik (ook) prima ontvangst) maar dat is niet wat ik wil.

Op deze manier hoeven de client devices ook niet zo hard terug te schreeuwen, er is altijd wel een AP in de buurt. Scheelt ook weer iets in energieverbuik.

Tot slot: als je met een accesspoint uite voeten kan, kan je naar mijn mening beter geen Unifi kiezen. Unifi's toegevoegde waarde zit in de software en de instellingen, maar hiervoor heb je wel meer dan een AP nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Witte8
@domino
@lier

Dank voor jullie input. Ik wil toch echt naar een Unifi setup toe met een usg en Unifi switchen. Ik kan me wel behelpen met wat ik op internet vind van guides en hopelijk bij vastlopers via jullie hier hulp vinden. Ik wil graag met de gui werken vandaar de keuze voor de Unifi lijn.

Ik ga dan beginnen met een AC-pro en kijken waar ik kom. Plan was om er drie strategisch op te hangen. Twee gelijkvloers en een op zolder. Ik zou er dan ook later nog een aan mijn achterbouw willen hangen voor dekking in de tuin want daar geraakt mijn dlink nu helemaal niet.

• Moris
stormfly schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 07:45:
Support van UBNT is via een forum even Jeff taggen en vragen of ze zo'n unit aanschaffen om te testen.
Dat doen ze vaker een product kopen om te testen waarom het niet werkt.
Bericht is intussen op het Ubiquiti forum geplaatst, alleen geen Jeff te bespeuren?
Ben uiterst benieuwd.

[Voor 4% gewijzigd door Moris op 25-02-2017 09:57]

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Moris schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 09:56:
[...]

Bericht is intussen op het Ubiquiti forum geplaatst, alleen geen Jeff te bespeuren?
Ben uiterst benieuwd.
Je kan iemand taggen middels @UBNT-Jeff (als het goed is vind je ze dan wel)

• Moris
LightStar schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 10:16:
[...]
Je kan iemand taggen middels @UBNT-Jeff (als het goed is vind je ze dan wel)
Ik hoop dat ik het taggen in deze post correct heb gedaan?
Ik kreeg vandaag een nieuw UAP AC LR binnen en hier staat op de doos Now Supports 24v & 802.3af/A
Dus eindelijk support voor 24v en 48v PoE _/-\o_

Het Serienummer begint met F0 in plaats van 80 of 44

[Voor 14% gewijzigd door Kavaa op 25-02-2017 14:10]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• mawi
Net een aantal uur bezig geweest met het omzetten van m'n ExperiaBox naar een ERL en TP-Link 16-port switch (heb daarvoor deze link gebruikt https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/). Alles leek vooralsnog goed te werken, behalve routed IPTV, dit lukte me steeds niet. Op een gegeven moment had ik wel het KPN menu en enigszins beeld, maar het haperde als een gek. Uiteindelijk het volgende artikel gevonden

http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned

protocols {
igmp-proxy {
interface eth0.4 {
alt-subnet 10.16.12.0/16
alt-subnet 213.75.0.0/16
role upstream
threshold 1
}

Blijkbaar zat er dus nog een foutje in de IGMP Proxy; na aanpassing hiervang werkt het zoals het hoort!
djkavaa schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:08:
Ik kreeg vandaag een nieuw UAP AC LR binnen en hier staat op de doos Now Supports 24v & 802.3af/A

[afbeelding]
Ja ze zijn klaar met 24v, na een terugroep actie en wat ander geneuzel schreef Brandon dat het idee is om over te stappen op de marktstandaard.

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-03-2022
Moris schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 07:42:
[...]
Aangezien de fout gewoon bij Ubiquiti ligt!
Lekker kort door de bocht. Waarom dan?

• Witte8
[b][message=50368317,noline]
Ja ze zijn klaar met 24v, na een terugroep actie en wat ander geneuzel schreef Brandon dat het idee is om over te stappen op de marktstandaard.
Geld dat ook voor de ac-lite?
Dont know :) ik dacht dat ze alleen nieuwe apparatuur zouden voorzien. Dat ze modellen die al op de markt zijn hebben aangepast, verrast mij positief.

Je kan het op het UBNT forum je vraag stellen?

[Voor 3% gewijzigd door stormfly op 25-02-2017 19:24]

• Moris
Shaggie_NB schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:47:
[...]
Lekker kort door de bocht. Waarom dan?
Gelijk heb je ;)
Aangezien de helpdienst van Bluesound de vinger duidelijk naar Ubiquiti wees en ik hier redelijk gefrustreerd van werd! Waarom het nu bij andere Wifi routers wel gewoon werkte en bij Unifi AP niet, neem je dit al zeer vlug tot waarheid.

Gelukkig zijn de frustraties nu geheel achter de rug... lees hier de oplossing

@allen
Nogmaals bedankt voor de hulp hier :)

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Moris schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:26:
[...]

Gelijk heb je ;)
Aangezien de helpdienst van Bluesound de vinger duidelijk naar Ubiquiti wees en ik hier redelijk gefrustreerd van werd! Waarom het nu bij andere Wifi routers wel gewoon werkte en bij Unifi AP niet, neem je dit al zeer vlug tot waarheid.

@allen
het is mij nog niet geheel duidelijk wat nu de oplossing is en waarom alle andere devices wel werkte en de bluesound niet.

ik zie alleen iets over drie access points, allen op een ander channel.

• eymey
djkavaa schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 14:08:

[afbeelding]
Hmm, nice! Maar 802.3af/A is voor zo ver ik weet toch geen PoE+ en gaat dus volgens mij ook niet samen met Gigabit snelheden? Of toch wel?

En zit er nu dan ook een andere injector bij, waarmee je met 'mis prikken' niet meer een gewone ethernet interface opblaast? :-)
Witte8 schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 18:59:
[...]

Geld dat ook voor de ac-lite?
Heb nog geen lites binnen gekregen met die sticker.
Zodra ik ze zie of binnen krijg dan post ik het wel.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Moris schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:26:
[...]

Gelijk heb je ;)

@allen
Wat is de oplossing dat haal ik niet uit het verhaal?

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:53

Perkouw

Moderator General Chat
@djkavaa@eymey@stormfly

Ik raakte getriggerd door het verhaal van de LR. Na wat zoek werk lijkt het erop dat ze de Lite ook hebben aangepakt.

Zie https://community.ubnt.co...port-48v-PoE/td-p/1792308

Maar eens informeren bij wat shops, ben benieuwd.

[Voor 8% gewijzigd door Perkouw op 25-02-2017 22:06]

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Weet iemand waar je de nieuwe LR kunt kopen?

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 03-05 21:50
De lite's die ik vorige week binnen heb gekregen hebben helaas nog geen ondersteuning. Hebben als controle datum juli 2016. Maar zeker een positieve ontwikkeling!

• Moris
stormfly schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 21:33:
[...]
Wat is de oplossing dat haal ik niet uit het verhaal?
Na een clean install, ben ik gewoon met dezelfde settings net als voorheen opnieuw van start gegaan..
Dat was blijkbaar de truuk om de WiFi-player werkend te krijgen.

Er zal dan bij de 1ste installatie dan toch ergens iets fout zijn gelopen.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In verband met een nieuwe woning die we aan het maken zijn wil ik als tweaker natuurlijk los gaan op de infrastructuur en heb m'n oog laten vallen op Ubiquiti :9 Nu heb ik denk ik vooral basiskennis van netwerken en vraag me af of dit geschikt spul is voor mij.

Omdat ik n beetje wil aanklooien in m'n huidige huis zit ik te denken om eens n UniFi AP AC PRO aan te schaffen om te kijken hoe dat bevalt qua bereik. Ik heb een Synology NAS waar ik Docker beschikbaar heb en begrijp dat ik daar de config-software kan draaien wanneer nodig en dat ik die container simpelweg kan uitzetten als ik de boel ingesteld heb en dan zou ik geen CloudKey nodig hebben voor het beheer...klopt dat?

• familyman
Ik zit maar te klooien met de configuratie op byluke, kriegsman etc etc. Mijn probleem is dat mijn 500mb glasvezel niet verder komt dan plm 120mb en heel veel bufferbloat.

Een van de dingen die me opvalt is dat ETH0.4, 0.6 en 0.7 status UP krijgen, maar ETH0 zelf UNKNOWN. ETH0, 0.6 en 0.7 hebben geen ip-adres.

Kan dit een oorzaak zijn? En moet ik daar wat aan doen?
shadax schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:55:
Weet iemand waar je de nieuwe LR kunt kopen?
Je moet net geluk hebben denk ik.
Wij halen ze bij de distri vandaan.
Hoeveel heb je er nodig? Anders mag je deze wel overnemen. Hoef niet perse 48v te hebben.
Cartman! schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:06:
In verband met een nieuwe woning die we aan het maken zijn wil ik als tweaker natuurlijk los gaan op de infrastructuur en heb m'n oog laten vallen op Ubiquiti :9 Nu heb ik denk ik vooral basiskennis van netwerken en vraag me af of dit geschikt spul is voor mij.

Omdat ik n beetje wil aanklooien in m'n huidige huis zit ik te denken om eens n UniFi AP AC PRO aan te schaffen om te kijken hoe dat bevalt qua bereik. Ik heb een Synology NAS waar ik Docker beschikbaar heb en begrijp dat ik daar de config-software kan draaien wanneer nodig en dat ik die container simpelweg kan uitzetten als ik de boel ingesteld heb en dan zou ik geen CloudKey nodig hebben voor het beheer...klopt dat?
Klopt, ik weet alleen niet hoe stabiel die docker images zijn.
En als je heb uit zet heb je geen statestieken meer.
familyman schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 23:26:
Ik zit maar te klooien met de configuratie op byluke, kriegsman etc etc. Mijn probleem is dat mijn 500mb glasvezel niet verder komt dan plm 120mb en heel veel bufferbloat.

Een van de dingen die me opvalt is dat ETH0.4, 0.6 en 0.7 status UP krijgen, maar ETH0 zelf UNKNOWN. ETH0, 0.6 en 0.7 hebben geen ip-adres.

Kan dit een oorzaak zijn? En moet ik daar wat aan doen?
En welke Edgerouter heb je?
Ik denk dat je de Hardware Offloading niet aan hebt staan.
Perkouw schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:05:
@djkavaa@eymey@stormfly

Ik raakte getriggerd door het verhaal van de LR. Na wat zoek werk lijkt het erop dat ze de Lite ook hebben aangepakt.

[afbeelding]
Zie https://community.ubnt.co...port-48v-PoE/td-p/1792308

Maar eens informeren bij wat shops, ben benieuwd.
Nice, heb nog aardig wat lites liggen dus wordt wel weer tijd om te bestellen. Ben benieuwd.

[Voor 76% gewijzigd door DJSmiley op 26-02-2017 13:10]

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:53

Perkouw

Moderator General Chat
@Cartman! Klopt als een bus, Je kan gewoon een docker container draaien. Overigens is het niet per se nodig om de controller te draaien. Wil je echter inzage in statistieken / guest page hebben dat soort ongein dan is het wel een vereiste. Waarom overigens gelijk met de Pro beginnen en niet de Lite?

@djkavaa Keeps us posted. Heb zelf wel oren naar een paar Lites als deze nu inderdaad gewijzigd zijn. Zal zelf ook even een aantal shops aanschrijven om te kijken of deze de nieuwe versie hebben liggen.

• Moris
Aangezien de Ubiquiti Security Gateway slechts 1 Lan-poort heeft, vroeg ik me af of je IPTV en het overige dataverkeer over een en dezelfde kabel/poort kan laten werken?

Ik zit namelijk met de gedachten om mijn Asus RT-N66U te upgraden naar de Ubiquiti Security Gateway, zonder dat ik hierbij puur voor IPTV nog een extra switch hoef bij te plaatsen.

De huidige situatie is op de Asus-router als volgt.
16-poort switch is rechtstreeks op de Lan-poort 1 aangesloten.
setopbox is rechtstreeks op Lan-poort 4 aangesloten, en geconfigureerd voor IPTV met IGMP snooping enabled.

Mijn vraag:
Wanneer ik nu de kabel van de set-top box (IPTV) nu rechtstreeks op de 16-poorts switch aansluit. Heb ik dan via de USG die overigens maar één LAN-poort heeft, de mogelijkheid om zowel IPTV en het overige dataverkeer apart te configureren?

• familyman
djkavaa schreef op zondag 26 februari 2017 @ 05:03:
[...]

En welke Edgerouter heb je?
Ik denk dat je de Hardware Offloading niet aan hebt staan.
Heb een UniFi USG 3P. Status Hardware Offloading is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
IP offload module   : loaded
IPv4
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : enabled
  gre       : disabled
  export    : disabled
  dpi       : disabled
IPv6
  forwarding: enabled
  vlan      : enabled
  pppoe     : disabled

IPSec offload module: loaded

Dat is toch helemaal OK?
Pagina: 1 ... 98 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee