Hallo Allemaal,
Ik ben al lang
'lurker' op Tweakers, maar heb nu toch maar een account aangemaakt, omdat ik er met mijn thuisnetwerk niet uit kom.
Jaren geleden heb ik ik een klein wifinetwerkje aangelegd door een Linksys E3000 router achter het Ziggo modem te hangen, er een gedeelde hardeschijf aan te koppelen, en zaken zoals portforwarding in te stellen. Dat volstond en ik was er toentertijd als thuisgebruiker best trots op. Tijden veranderen en tegenwoordig hangen er dikwijls vijf mensen aan dat netwerk, op drie etages (rijtjeshuis), allen met een laptop en smartphone/tablet. Het volstaat dus niet meer.
Nu hebben we onlangs van Ziggo de nieuwe Connect Box gekregen. Volgens Ziggo is dat hun meest geavanceerde modem/router, geschikt voor internetverbindingen tot 300(Mbps), al hebben wij zelf slechts een abonnement van 150(Mbps). Echter, als er een apparaat bijvoorbeeld 5(Mbps) trekt over wifi, valt de rest van het internet over wifi helemaal dood, zelfs als je met alle apparaten direct naast die Connect Box staat. Ik kan dus niet anders concluderen dan dat de wifiradios in die Connect Box gewoon prut zijn. Bekabeld trekt hij wel 150(Mbps) op één apparaat, maar ook dan loopt dit drastisch achteruit op het moment dat er meerdere apparaten (bekabeld) worden aangesloten en de resulterende snelheden komen bij elkaar opgeteld nooit niet in de buurt van de 150(Mbps). Ik twijfel dus ook ernstig aan de capaciteiten van de Connect Box als eenvoudige router.
Nu lijkt een Ubiquiti AP LR de beste oplossing gezien het aantal etages en de hoeveelheid apparaten. Snelheid is minder relevant, aangezien wifi met snelheden van >1000(Mbps) kansloos is als de verbinding maximaal 150(Mbps) in totaal is. Het is belangrijker dat die 150(Mbps) goed verdeeld wordt. Er moeten dus 10 tot 20 apparaten op aangesloten kunnen worden, al zullen die niet allemaal even veel bandbreedte in beslag nemen. Bijvoorbeeld:
- 2 tot 3 zwaardere PC's/Laptops (helaas, bekabelen is geen optie)
- 2 laptops voor kantoor gebruik
- 5 smartphones
- 2 tablets
- 1 Chromecast
Ook moeten er vaste IP adressen kunnen worden toegekend aan verschillende apparaten en moeten er opties zijn voor portforwarding. USB aansluitingen zijn dan weer niet belangrijk, aangezien bestanden tegenwoordig toch gedeeld worden via Dropbox en ook (huis-tuin-en-keuken) printers kunnen worden aangesloten via wifi.
Wat ik mij nu afvraag is of dit goed zou werken. Een Ubiquiti AP kan in principe gewoon aan de Connect Box gehangen worden zonder de laatste in bridgemodus te zetten. Alleen hoe effectief zal die het signaal doorgeven, fungeert die Connect Box niet als bottleneck en is het een beetje te doen om vaste IP adressen toe te kennen en portforwarding in te stellen op de Connect Box als router, terwijl de betreffende apparaten allemaal verbinding maken via de Ubiquiti AP? Ik wil bijvoorbeeld ook best een Ubiquiti Edgerouter X aanschaffen en de Connect Box wél in bridgemodus zetten, maar ik weet niet of ik als leek wel met de Edgerouter uit de voeten kan. Tenslotte zou ik ook nog voor een consumer-grade tri-band router kunnen gaan zoals de TP-Link Archer C3200. Daarmee is het gebruik van de de Connect Box als router en een aparte router en wifiradio in het algemeen te omzeilen, maar deze lijken toch minder sterk in het verdelen van het signaal over meerdere verdiepingen en apparaten dan de Ubiquiti AP LR en ik heb het idee dat ze in verhouding te duur zijn.
Kortom, uw adviezen en tips zijn heel erg welkom