ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Alvast bedankt!
Dat klopt, je kunt het ook vinden als je in het Overview tab zit:arnoudx6 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:12:
He allemaal, Kan een van jullie vertellen waar ik het serial nummer van de UAC Lite kan vinden? De accesspoints hangen nu boven het dak en kan het niet zo snel vinden in de Unifi(5) controller. Op de UBNT forums vind ik iets terug over dat het MAC address het serial nummer is, klopt dit?
Alvast bedankt!
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Kay,djkavaa schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 15:14:
[...]
Dat klopt, je kunt het ook vinden als je in het Overview tab zit:
Top bedankt!
heb je dan persé nog een NVR nodig? of kan je zelf data naar een NAS pompen en/of realtime meekijken?djkavaa schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:15:
[...]
UVC-G3 De nieuwste UniFi Cams dus.
https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera-g3/
Zelf heb ik er dan nog voor de nacht van die IR Ringen op zitten
There are no secrets, only information you do not yet have
Je hebt om op te nemen een NVR nodig of zoals eerder aangegeven je moet Software hebben die een RTSP stream kan op pakken.zeroday schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 17:01:
[...]
heb je dan persé nog een NVR nodig? of kan je zelf data naar een NAS pompen en/of realtime meekijken?
Maar dan heb je niet de functies die de NVR / UniFi Video Software kan draaien.
Je hoeft ook niet perse de NVR Hardware te hebben de Software (UniFi Video) kan zowel op Windows als Linux prima draaien.
Maar als je een Router hebt Waar je andere vlans kan inrichten met een eigen dhcp zoals de ERL dan kan je het gastnetwerk op de unifi controller daar op laten draaien. En met de juiste firewall settings heb je dan ook een geheel afgeschermd gastnetwerk.rookie no. 1 schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 14:19:
[...]
Had je een gasten netwerk op je Fritzbox in gebruik? Dat is een geheel gescheiden gedeelte met een eigen subnet en DHCP-scope. Dat is wel wat anders als je alleen een Unifi AP ophangt en een gasten SSID aanmaakt.
ESET software nodig? Let me know 😄
Het is nog niet eens nodig.TPA schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 21:48:
[...]
Maar als je een Router hebt Waar je andere vlans kan inrichten met een eigen dhcp zoals de ERL dan kan je het gastnetwerk op de unifi controller daar op laten draaien. En met de juiste firewall settings heb je dan ook een geheel afgeschermd gastnetwerk.
De standaard gast netwerk optie van UniFi is ook al prima;)
Als je een lokaal adres probeert te bereiken dan blokkeert het AP dat.
Je hoeft je geen zorgen te maken, het is een simpele oplossing die prima werkt.
Natuurlijk kun je meer doen, en het echt met VLANS etc. doen, maar dan moet je ook de apparatuur er voor hebben. Ook moet je weten wat je doet, anders gaat het niet werken.
YouTube: WiFi Hotspot Set Up from Scratch #5.1 VLANs with UniFi and EdgeMaxdjkavaa schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:08:
[...]
Het is nog niet eens nodig.
Natuurlijk kun je meer doen, en het echt met VLANS etc. doen, maar dan moet je ook de apparatuur er voor hebben. Ook moet je weten wat je doet, anders gaat het niet werken.
Lesdictische is mijn hash#
Klopt allemaal, maar zonder dat hij iets doet krijgt hij andere functionaliteit bij overschakelen van zijn Fritzbox wifi naar Unifi AP. Dat dat duidelijk isdjkavaa schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 22:08:
[...]
Het is nog niet eens nodig.
Synology geeft 2 licenties erbij. Ik heb reeds 1 camera hangen van foscam en het zou een logische stap zijn om de tweede camera ook te gaan gebruikendjkavaa schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:20:
[...]
Niet officieel nog, verwacht wel dat ze het in de nieuwe versie opnemen.
Dit omdat ze RTSP (Standalone) optie terug gebracht hebben.
Dus als de Synology een RTSP op kan pakken dan moet het prima werken.
Maar je kunt ook via Docker de NVR draaien.
Hoe goed dat werkt geen idee.
En bij Synology moet je Licenties kopen voor de Camera's bij Ubiquiti / UniFi kun je zoveel cams aansluiten als je wil.
We hebben er momenteel 12 draaien.
Waarvan 4 oude (UVC Cams) en 8 nieuwe UVC-G3.
De oude UVC Cams hangen in de stallen 4 stuks die neer kijken op elk een paardenbox.
Ik heb By The Way de NVR draaien op een HP Microserver (onder Ubuntu) en die heeft een NFS Share gemount bij het opstarten van de Synology NAS.
En dat werkt perfect!
Zo heb ik 20+ TB aan opslag (niet alleen voor Camera's) maar dan is er geen limiet.
En de NVR Schoont zelf op.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Na wat tweaking in de controller heb ik inmiddels een betere transfer voor elkaar.xbeam schreef op maandag 24 oktober 2016 @ 10:08:
[...]
Ik moet je helaas teleur stellen.
Dit weekend een beurs gehad in de jaarbeurs en daar mijn surface aan de KPN hotspot gehangen bridge aangezet wat binnen 5 sec een freez en blauw scherm opleverde. En een kapote WiFi adapter zodra ik nu WiFi aan zet crasht mijn surface. Ook kan ik de driver niet verwijderen en op nieuw instaleren.
Zodra ik iets met WiFi doe krijg ik een blauw scherm.
Momenteel kan ik de iso via Wifi van Nas naar Surface met 39MB/s overtrekken
Vermoed dat dit de max is die ik eruit kan halen.
Via Lan gaat het met +100MB/s.
ik denk inderdaad dat het de max voor de netwerk kaart van de surface is.fonias schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 13:52:
[...]
Na wat tweaking in de controller heb ik inmiddels een betere transfer voor elkaar.
Momenteel kan ik de iso via Wifi van Nas naar Surface met 39MB/s overtrekken![]()
Vermoed dat dit de max is die ik eruit kan halen.
Via Lan gaat het met +100MB/s.
ik kwam ook rond die snelheid van +-300mb/s
Lesdictische is mijn hash#
Foscam gaat dan wel weer wireless, ook wel handig als je geen kabel kan trekken.Sypher schreef op dinsdag 25 oktober 2016 @ 13:52:
[...]
Heb een prachtige HP Microserver draaien met een aantal containers dus kan er ook eentje hiervoor aan maken. Hoop alleen wel dat die standaard Celeron het wel een beetje trekt (ook in combinatie met de andere containers die er op draaien).
Qua beheer/overview heb ik me er nog niet echt in verdiept. Weet wel dat je voor Foscam schijnbaar iets van ActiveX meuk nodig heeft dus wat dat betreft zou de UVC sowieso een no-brainer zijn
Had in eerste instantie een (tweedehands) Proliant op het oog om in het rack te hangen met een PoE-switch. Hiemee houd ik het videogedeelte van de mailbak, file- en SQL-server gescheiden. Tevens zou ik van de videoserver ook een fileserver kunnen maken.
Aan de andere kant, een tweede server ophangen is ook overkill en komt de energierekening ook niet ten goede. Zodoende ben ik aan het kijken voor een Intel NUC of HP ProDesk 400 Mini met M.2 SSD en HDD te gaan. SSD voor het OS en de NVR-software en de HDD om de video's op te nemen.
Er bestaan al reeds 2.5" HDD's die 7mm hoog zijn en tot 2TB gaan. Het is mij alleen nog onduidelijk hoeveel voor hoeveel dagen ik kan opslaan wanneer er 10 camera's hangen en deze in HD of Full HD-filmen met een framerate van 15FPS tot 30FPS
Een G3 doet op 15fps zo'n 1,4Gb per uur op full HD video. Dus snel gerekend is dat 10x1,4Gb en dat keer 24 om het per dag te weten voor 10 camera's. Dus 336Gb per dag.DaMarcus schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:17:Er bestaan al reeds 2.5" HDD's die 7mm hoog zijn en tot 2TB gaan. Het is mij alleen nog onduidelijk hoeveel voor hoeveel dagen ik kan opslaan wanneer er 10 camera's hangen en deze in HD of Full HD-filmen met een framerate van 15FPS tot 30FPS
U+
Word je afgescheept met het verhaal dat er een foutieve ean koppeling is gemaakt nadat het pakketje er was en een kabel accessoire set blijkt te zijn voor een UVC-PRO.djkavaa schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 12:27:
[...]
Dat klopt inderdaad, dat is een betere prijs![]()
Ben benieuwd of er nog iets van een 4K camera aan komt.
Waarom, Omdat het kan?
Kreeg wel mijn geld terug en mag die kabel set houden. Al weer ik niet waar ik die voor kan gebruiken... dus maar verkopen 😉
Dan maar weer verder kijken naar een leuke en gord ip cam die wel geleverd gaat en zal worden 😄
Jammer, wel een mooi verhaal:)TPA schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 20:49:
[...]
Word je afgescheept met het verhaal dat er een foutieve ean koppeling is gemaakt nadat het pakketje er was en een kabel accessoire set blijkt te zijn voor een UVC-PRO.
Kreeg wel mijn geld terug en mag die kabel set houden. Al weer ik niet waar ik die voor kan gebruiken... dus maar verkopen 😉
Dan maar weer verder kijken naar een leuke en gord ip cam die wel geleverd gaat en zal worden 😄
Ik had liever de camera 😉
Het licht er ook geheel aan of je constant op neemt of alleen bij motion detectie.DaMarcus schreef op woensdag 26 oktober 2016 @ 19:17:
Op het moment ben ik bezig om voor mijn werkgever een nieuw camerasysteem uit te zoeken.
Had in eerste instantie een (tweedehands) Proliant op het oog om in het rack te hangen met een PoE-switch. Hiemee houd ik het videogedeelte van de mailbak, file- en SQL-server gescheiden. Tevens zou ik van de videoserver ook een fileserver kunnen maken.
Aan de andere kant, een tweede server ophangen is ook overkill en komt de energierekening ook niet ten goede. Zodoende ben ik aan het kijken voor een Intel NUC of HP ProDesk 400 Mini met M.2 SSD en HDD te gaan. SSD voor het OS en de NVR-software en de HDD om de video's op te nemen.
Er bestaan al reeds 2.5" HDD's die 7mm hoog zijn en tot 2TB gaan. Het is mij alleen nog onduidelijk hoeveel voor hoeveel dagen ik kan opslaan wanneer er 10 camera's hangen en deze in HD of Full HD-filmen met een framerate van 15FPS tot 30FPS
Als je die motion detectie goed afgesteld hebt etc. En dat koste en beetje tijd dan valt het wel mee.
Ik zou geen enkel 2TB disk aanraden.
Ga voor een veilige maar toch energie zuinige oplossing en kies dan voor een Synology NAS.
Je kunt dan alsnog je HP Computer gebruiken als "Server zijnde" en dan met een Mounted NFS Share opslaan op de Synology nas zoals ik hier aangegeven heb:
djkavaa in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
Daarmee heb je wel weer 2 losse apparaten maar je Synology (4Bay) bijvoorbeeld kun je met 2x 4TB beginnen en altijd uitbreiden naar 4x4 of wat dan ook.
Ook kun je de Synology weer inzetten als FileServer.
Zelf doe ik thuis het zelfde heb een Synology DS2411+ staan (12Bay) en daar worden ook de Camera beelden opgeslagen van de UniFi NVR die ik draai op een HP Micro Server (met VMWARE).
De NAS vervult dan dus meer rollen, en het is efficiënter dan een HP Rack server etc.
Zelf hebben we 12 Camera's 8x Ubiquiti UVC-G3 en 4x Ubiquiti UVC (Standaard generatie)
Heb even op de "Camera Share" van de NAS gekeken: 1.4TB.
Dit is van 12 Camera's met paarden en compleet terrein met aardig wat motion zeker door de paarden.
Ja, beter afstellen kan, maar agh. We hebben toch storage genoeg.
Het valt dus nog reuze mee, 12 Cams waarvan 8 FullHD en ik heb even gekeken voor de leuk het zijn:

[ Voor 11% gewijzigd door Kavaa op 27-10-2016 00:10 . Reden: Extra toevoeging over opslag ]
Welke SFP modules die niet al te duur zijn,kan ik hier het beste voor gebruiken?
[ Voor 9% gewijzigd door alexwel op 27-10-2016 00:56 ]
Voor de EdgeRouter verwacht ik geen grote problemen, Mar die HP kan wat minder vergevingsgezind zijn. Daar kan het best toch zoeken naar een supporter HP SFP.
Iig bij alle procurves die ik ken is dat zo (muv een relabeled ding van een andere vendor). 1Gbit kost bijna niets, <$10. 10Gbit is een stuk duurder, HP gebruikt sinds die optics een encryptie voor z'n vendor-locking, en daar zitten weer licentiekosten achter wat ik begrepen heb. Maar volgens mij ben je dan 'alsnog' met <$80 klaar (Even ervanuitgaande van normale 300m of 10km optics)
Waarom 10GB modules ? de Edgerouter Pro doet max 1GB op de SFP poort...alexwel schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:23:
Ik zoek 10GB modules. Voor de HP switch dus alleen de modules van HP zelf? Of zijn er nog andere die er compatibel mee zijn?
Sorry, ik bedoelde 1GB, foutje.LightStar schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:25:
[...]
Waarom 10GB modules ? de Edgerouter Pro doet max 1GB op de SFP poort...
Denk dat je 1Gb zelfs bedoelt
Of zelfs 1Gbps of 1Gbit/s. 1Gb zou nog als 1Gbit/infinite time kunnen zijn.
Die zijn voor de EdgeSwitch, maar welke daarvan werken dan ook met HP switches? Werken die in die lijst overigens ook allemaal met de EdgeRouter?LightStar schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 10:39:
[...]
Dan heb je hier wel wat aan denk ik
http://community.ubnt.com...ibility/m-p/1059539#M1084
Weliswaar ethernet maar ze hebben ook diverse glasvezel varianten waarvan ze zeggen dat ze compatible zijn.
In de documentatie van HP staan alleen hun eigen modules. Ik heb nog geen lijst kunnen vinden van andere compatibel modules.LightStar schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:11:
Die in de edgeswitch werken zouden ook moeten werken in de edgrouter.., welke er in de HP werken geen idee (niet iets van een compatible lijst bij hp.com ?)
Bedankt, ik ga daar even naar kijken.hondapower schreef op donderdag 27 oktober 2016 @ 11:30:
Voor de HP (ik heb zelf een 1820 24G) maak ik gebruik van deze http://www.fs.com/products/32249.html
Weliswaar ethernet maar ze hebben ook diverse glasvezel varianten waarvan ze zeggen dat ze compatible zijn.
Ik meen me namelijk te herinneren dat er problemen waren met het Wifi roamen tussen verschillende AP's. (Of was dat alleen met het oude Pro model?)
Hoe goed werkt dat bij deze AP's?
Ik heb namelijk nu de oude Unifi zonder AC en vraag me af of de overstap de moeite waard is.
Alvast bedankt
thedon46 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:40:
Even een vraagje voor de gebruikers van de unifi ac (lite)
Ik meen me namelijk te herinneren dat er problemen waren met het Wifi roamen tussen verschillende AP's. (Of was dat alleen met het oude Pro model?)
Ik heb namelijk nu de oude Unifi zonder AC en vraag me af of de overstap de moeite waard is.
Alvast bedankt
Ik ben bezig om een nieuw netwerk setup in te richten en ik heb het volgende samengesteld, is deze combinatie werkbaar? zijn er nog adviesen of tips of dingen waar ik rekening mee moet houden:
2 x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
1 x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port
1 x pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
De setup is als volgt:
Binnenkomende ziggo lijn gaat als eerste naar de unify switch, vanuit de unify switch lopen er drie kabels:
Eén cat 5e kabel (deze kabel lag er al) naar de woonkamer daar komt een Unify AP-AC PRO op.
Twee cat 6 kabels gaan naar de boven verdieping, één van de kabels krijgt ook een Unify AP-AC PRO. De ander gaat naar de Unify Switch.
Vanuit de switch gaan er alleen patch kabels (Cat 6) naar laptops, storage, printer e.d.
Mijn vragen zijn:
1. Gaat dit allemaal goed samenwerken, voor zover ik kan zien is de POE op de switch en de router in staat op de AP-AC PRO's te kunnen voeden.
2. Heeft de switch een correcte poort waarop de binnen komende kabel aangesloten kan worden (binnen komende kabel is dus een Cat 6 kabel), deze kan ik moeilijker achterhalen, in de pricewatch staat namelijk dat het een SFP uplink is, hoe moet ik dit zien? Want ik wou eerst gaan voor de pricewatch: Ubiquiti TOUGHSwitch TS-8-PRO maar ik las dat dat model eruit gaat.
Of kan ik de kabel vanaf de router gewoon in een ethernet port stoppen?
3. Hebben jullie nog ideeen / voorstellen / tips?
4. Nu ben ik geen netwerk expert maar ik weet er wel iets van (zeg maar, niveau software ontwikkelaar wat dat ook moge betekenen). Ik ben ook bereid om vrij vele te lezen en uit te zoeken om het geheel op te zetten. Zijn ubiquity aparaten iets voor mij? Ik ga geen guest netwerk inregelen, geen bijzondere vlans of iets dergelijks. Gewoon redelijk straight to the point huis nerwerkje.
[ Voor 15% gewijzigd door ronaldmathies op 28-10-2016 12:59 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Ik heb nu een paar maanden 3 van deze AP's in gebruik en ben er zeer tevreden over!thedon46 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:40:
Alvast bedankt
De devices worden van het AP afgeschopt zodra de signaalsterkte te laag wordt (is instelbaar, maar staat bij mij op default) en dat werkt uit de kunst. Beter dan elke andere oplossing die ik in het verleden geprobeerd hebt.
Op een RPI heb ik de controller software draaien, niet echt nodig, maar wel leuk om te zien hoe roaming in de praktijk werkt. Zodra iemand rondloopt, zie je dat de AP's steeds wisselen, afhankelijk van de locatie.
Technisch gezien moet dat allemaal gaan werken.ronaldmathies schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 12:31:
Allen,
Ik ben bezig om een nieuw netwerk setup in te richten en ik heb het volgende samengesteld, is deze combinatie werkbaar? zijn er nog adviesen of tips of dingen waar ik rekening mee moet houden:
2 x pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)
1 x pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter PoE - 5-Port
1 x pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+)
De setup is als volgt:
Binnenkomende ziggo lijn gaat als eerste naar de unify switch, vanuit de unify switch lopen er drie kabels:
Eén cat 5e kabel (deze kabel lag er al) naar de woonkamer daar komt een Unify AP-AC PRO op.
Twee cat 6 kabels gaan naar de boven verdieping, één van de kabels krijgt ook een Unify AP-AC PRO. De ander gaat naar de Unify Switch.
Vanuit de switch gaan er alleen patch kabels (Cat 6) naar laptops, storage, printer e.d.
Mijn vragen zijn:
1. Gaat dit allemaal goed samenwerken, voor zover ik kan zien is de POE op de switch en de router in staat op de AP-AC PRO's te kunnen voeden.
2. Heeft de switch een correcte poort waarop de binnen komende kabel aangesloten kan worden (binnen komende kabel is dus een Cat 6 kabel), deze kan ik moeilijker achterhalen, in de pricewatch staat namelijk dat het een SFP uplink is, hoe moet ik dit zien? Want ik wou eerst gaan voor de pricewatch: Ubiquiti TOUGHSwitch TS-8-PRO maar ik las dat dat model eruit gaat.
Of kan ik de kabel vanaf de router gewoon in een ethernet port stoppen?
3. Hebben jullie nog ideeen / voorstellen / tips?
4. Nu ben ik geen netwerk expert maar ik weet er wel iets van (zeg maar, niveau software ontwikkelaar wat dat ook moge betekenen). Ik ben ook bereid om vrij vele te lezen en uit te zoeken om het geheel op te zetten. Zijn ubiquity aparaten iets voor mij? Ik ga geen guest netwerk inregelen, geen bijzondere vlans of iets dergelijks. Gewoon redelijk straight to the point huis nerwerkje.
Nog wel wat vragen:
- waarom AC-Pro's en niet AC-Lite of AC-LR?
- waarom een edgerouter PoE en niet de Edgerouter-X SFP, die laatste heeft zat power voor een Ziggo lijn (en meer) en voedt die Access Points ook prima. Bovendien heeft die bij jouw gebruik 4 switch poorten zodat je nog wat in de meterkast kunt zetten wat een netwerkkabel nodig heeft. De ER-PoE heeft drie switch poorten.
Over die SFP 'uplink': Je hoeft die SFP uplink niet te gebruiken, eigenlijk bestaat er niet zoiets als een 'uplink' poort, dat is een gewone netwerkpoort net als de anderen.
Je hoeft die access point natuurlijk niet direct aan de Edgerouter de hangen, die kan ook op de switch die boven staat, maar als die kabels er al zo liggen is dat makkelijker natuurlijk.
Het instellen van een edgerouter is wel even wat werk. Dat begint bij het verbinden met het ding, daarvoor moet je handmatig het IP adres van de computer instellen zodat ze elkaar kunnen zien. Als je weet hoe dat moet en hoe het werkt is dat allemaal eenvoudig. Bovendien kun je natuurlijk gewoon de handleiding volgen.
Daarna even updaten naar de laatste firmware, als die er nog niet op staat. Daarin zitten een aantal goede wizzards die je kunt volgen waarmee de basis instellingen redelijk eenvoudig te doen zijn.
Zo'n edgerouter komt 'kaal' uit de doos, en doet eigenlijk helemaal niets zonder configuratie.
[ Voor 8% gewijzigd door NovapaX op 28-10-2016 13:34 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
AC-LR is inderdaad ook een mooie optie, scheelt wel in de prijs. Snelheid is misschien iets lager (al weet ik niet of dat echt impact heeft).NovapaX schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:30:
[...]
Technisch gezien moet dat allemaal gaan werken.
Nog wel wat vragen:
- waarom AC-Pro's en niet AC-Lite of AC-LR?
Die kwam bij het zoeken niet naar voren, waarschijnlijk omdat ik heb aangegeven dat ik wel wil dat het ipv6 ondersteund. Zit er dan neem ik aan wel in? of geld die ipv6 alleen voor het interne netwerk?- waarom een edgerouter PoE en niet de Edgerouter-X SFP, die laatste heeft zat power voor een Ziggo lijn (en meer) en voedt die Access Points ook prima. Bovendien heeft die bij jouw gebruik 4 switch poorten zodat je nog wat in de meterkast kunt zetten wat een netwerkkabel nodig heeft. De ER-PoE heeft drie switch poorten.
Dat heb ik inmiddels ook gevonden ja, is meer als je hoge snelheids verbinding tussen twee aparaten (lees switches e.d.) wilt bewerkstelligen.Over die SFP 'uplink': Je hoeft die SFP uplink niet te gebruiken, eigenlijk bestaat er niet zoiets als een 'uplink' poort, dat is een gewone netwerkpoort net als de anderen.
Klopt, er komen toevallig twee netwerk kabels op dezelfde lokatie aan dus dan kan ik er net zo goed maar gebruik van maken.Je hoeft die access point natuurlijk niet direct aan de Edgerouter de hangen, die kan ook op de switch die boven staat, maar als die kabels er al zo liggen is dat makkelijker natuurlijk.
Dit is geen probleem, ik kan redelijk mijn weg vinden in de simpelere settings als SSID, security, port forwarding, DNS / DHCP settings, zelfs het configureren van een DNS server lukt mij ook nog. Meer geavanceerde dingen als firewall rules en verschillende vlan's e.d. ben ik minder bekend mee. Maar hier ga ik wel uitkomen denk ik.Het instellen van een edgerouter is wel even wat werk. Dat begint bij het verbinden met het ding, daarvoor moet je handmatig het IP adres van de computer instellen zodat ze elkaar kunnen zien. Als je weet hoe dat moet en hoe het werkt is dat allemaal eenvoudig. Bovendien kun je natuurlijk gewoon de handleiding volgen.
Daarna even updaten naar de laatste firmware, als die er nog niet op staat. Daarin zitten een aantal goede wizzards die je kunt volgen waarmee de basis instellingen redelijk eenvoudig te doen zijn.
Zo'n edgerouter komt 'kaal' uit de doos, en doet eigenlijk helemaal niets zonder configuratie.
De switch: pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) is verder wel een goede keuze of heb je daar ook nog tips over of bepaalde switches als alternatief?
Bedankt voor de feedback, much appreciated!
[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 28-10-2016 14:10 ]
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Je zou dan eender welke domme 1Gbit switch dan ook kunnen gebruiken. Misschien heb je nu al wat staan wat prima voldoet.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Nadeel is weer dat ie ZyXEL alleen gaat werken met de UAP AC Pro etc. die de PoE standaard ondersteunen.GEi schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:27:
Heb thuis ook wat 'Unifi-spul' maar heel bewust recent toch een 24p ZyXEL switch aangeschaft (GS1920-24). Om alleen het dashboard in de Controller vond ik een heel magere motivering, plus dat ik een webinterface zoals de ZyXEL heeft betrouwbaarder vond over komen (in geval van nood ook via I2C, maar dan moet de behuizing open en de soldeerbout uit het vet...). Tevens is de ZyXEL flink wat goedkoper. Heb er nog geen spijt van gehad.
De ZyXEL doet geen Passive 24v PoE
djkavaa schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:43:
[...]
Nadeel is weer dat ie ZyXEL alleen gaat werken met de UAP AC Pro etc. die de PoE standaard ondersteunen.
De ZyXEL doet geen Passive 24v PoE
Ik heb er sinds april 2 draaien en ik ervaar geen problemen qua Roamen.thedon46 schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:40:
Alvast bedankt
Wel wat issues gehad met Apple apparatuur maar sinds laatste firmware en controller ervaar ik geen issues meer en zijn er eigenlijk geen connectie klachten meer 😄
Same here, met laatste firmware en controller werken 3 iPhones, en 3 iPads zonder problemen.TPA schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 19:46:
[...]
Ik heb er sinds april 2 draaien en ik ervaar geen problemen qua Roamen.
Wel wat issues gehad met Apple apparatuur maar sinds laatste firmware en controller ervaar ik geen issues meer en zijn er eigenlijk geen connectie klachten meer 😄
Yo.
Welke versie van firmware en controller gebruik je dan nu? Controller 5.2.9 i.c.m. firmware 3.7.21?VonFoX schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 12:27:
[...]
Same here, met laatste firmware en controller werken 3 iPhones, en 3 iPads zonder problemen.
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en het is mij niet helder met welke versie de problemen met Apple devices zijn opgelost (áls ze al definitief zijn opgelost).
Ik heb twee UAP-AC Pro's hangen met firmware 3.7.5.4969 i.c.m. een 5.0.7 controller op een RPi. Overall werkt het perfect, maar bij mijn iPhone 6 merk ik regelmatig het probleem dat hij wel verbinding heeft, maar geen internet. Op overige devices (MacOS, iOS, Android, Windows) merk ik dat niet.
Aan de Unifi switch hangt een NAS met IP 192.168.1.9 (network group management). Via een van de Draytek switches hangt een PC met IP 192.168.4.100 (network group lokaal1).
Hoe kan ik nu het beste de PC laten praten met de NAS?
Ik heb controller 5.2.9 draaien icm firmware 3.7.17, heb net mijn accesspoints een upgrade gegeven naar 3.7.21 eens kijken wat dat brengt...timothee schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 23:49:
[...]
Welke versie van firmware en controller gebruik je dan nu? Controller 5.2.9 i.c.m. firmware 3.7.21?
Ik heb dit topic helemaal doorgelezen en het is mij niet helder met welke versie de problemen met Apple devices zijn opgelost (áls ze al definitief zijn opgelost).
Ik heb twee UAP-AC Pro's hangen met firmware 3.7.5.4969 i.c.m. een 5.0.7 controller op een RPi. Overall werkt het perfect, maar bij mijn iPhone 6 merk ik regelmatig het probleem dat hij wel verbinding heeft, maar geen internet. Op overige devices (MacOS, iOS, Android, Windows) merk ik dat niet.
Maar de combi vanaf 5.2.7 met de 3.7.17 loste voor mij eea al op.
Upgrade naar 3.7.21 heb ik per accesspoint gedaan. eerst boven waar ik naast zat zo'n beetje en toen gingen al mijn apparaten netjes over naar die beneden zonder dat ik het merkte. Vervolgens toen mijn accesspoint boven weer up was ging alles wat dichter bij boven was weer terug naar boven.... hetzelfde toen ik beneden ging upgraden naar 3.7.21.
kortom roamen werkt prima en merk er niks van en internet is voor alsnog ook met 3.7.21 stabiel om mijn apple apparatuur (3 iPhones 5s, 1 iPhone 5, iPhone 6 en iPhone7 en mijn apple TV en iPad air en mijn macbook) ook mijn windows laptops en android laptops en mijn raspberry blijven stabiel connected.
[ Voor 0% gewijzigd door TPA op 30-10-2016 12:16 . Reden: firmware nummertje gecorrigeerd :) ]
De edgeswitch heeft verschillende VLANS en ik gebruik de interne DHCP server van de switch en dat werkt perfect. (ik heb wel een manual IP op het VLAN moeten stellen onder IP routing omdat anders DHCP niet werkt)
Nu wil ik ACLs gaan instellen en hier loop ik op vast.
Ik wil voorkomen dat de verschillende vlans met elkaar kunnen communiceren (intervlan routing staat wel aan omdat ik vanuit 1 mgmt vlan er wel bij wil om de apparaten te managen)
Om te beginnen, ben ik gaan testen met een ACL op het Thuis-VLAN, maar zodra ik een rule heb geactiveerd, dan krijgen de client in dat vlan geen IP adres meer van de interne dhcp server. Dus ik heb al geprobeerd om UDP 86 toe te staan met een rule, maar daarmee werkt het nog niet.
Kan iemand mij in de juiste richting sturen waar ik aan moet denken of doen.
DHCP is UDP 67 en 68. Verder... kan je de config delen zoals die is met die ACL('s) erin?peak schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:16:
Sindskort een ubiquiti EdgeSwitch Lite aangeschaft die ik voor mn nieuwe woning wil gaan gebruiken icm chinese ipcams en andere smart devices op andere vlans.
De edgeswitch heeft verschillende VLANS en ik gebruik de interne DHCP server van de switch en dat werkt perfect. (ik heb wel een manual IP op het VLAN moeten stellen onder IP routing omdat anders DHCP niet werkt)
Nu wil ik ACLs gaan instellen en hier loop ik op vast.
Ik wil voorkomen dat de verschillende vlans met elkaar kunnen communiceren (intervlan routing staat wel aan omdat ik vanuit 1 mgmt vlan er wel bij wil om de apparaten te managen)
Om te beginnen, ben ik gaan testen met een ACL op het Thuis-VLAN, maar zodra ik een rule heb geactiveerd, dan krijgen de client in dat vlan geen IP adres meer van de interne dhcp server. Dus ik heb al geprobeerd om UDP 86 toe te staan met een rule, maar daarmee werkt het nog niet.
Het is UDP port 68 maar ik ga uit van een schrijffoutpeak schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 10:16:
Maar heb je hier iets aan? Ik heb momenteel geen Edgeswitch liggen om plaatjes te schieten van de GUI.
U+
Controller 5.2.9, firmware 3.7.21.5389 (AC lite), geen problemen dus.timothee schreef op zaterdag 29 oktober 2016 @ 23:49:
[...]
Welke versie van firmware en controller gebruik je dan nu? Controller 5.2.9 i.c.m. firmware 3.7.21?
Yo.
In onze nieuw te bouwen woning wil ik direct per verdieping een loze leiding in het plafond laten leggen voor de Unifi AP AC LR. Voor het router gedeelte zou ik dan voor een USG gaan, ook met het oog op alles te kunnen monitoren.
Nu is m'n eigen situatie nog wel een jaar weg, maar m'n vader loopt te klagen over slecht bereik en wegvallende verbindingen, dus zal ik mijn idee eerder uitvoeren bij m'n pa en ben ik me er versneld in aan het verdiepen.
Wat ik wil:
- De internetverbinding en de interne verbindingen (wifi) bij m'n ouders kunnen monitoren (en beheren).
- VPN verbinding mogelijk maken naar mijn NAS (synology).
- VPN verbinding mogelijk maken voor in het buitenland gebruik kunnen maken van horizon tv.
Nu dacht ik dus dat ik dit plaatje met een USG en een AP AC LR wel ging halen en dat dit dan mooi in de unifi controller software kan beheren. Maar nu ik goed aan het lezen ben heeft de USG geen controller software in zich?! en zie ik ook nergens de mogelijkheden om een VPN server te draaien dan wel een VPN verbinding naar mijn Synology te leggen.
Dit zou betekenen dat ik de controller software alsnog op een raspi of synology zou moeten installeren?
En wat heeft de USG dan nog voor nut? Kan ik dan niet beter een edgerouter lite of x kopen (goedkoper) of vervalt dan de mooie monitoring binnen de unifi controller software weer?
Hoop dat jullie even je licht erover kunnen laten schijnen.
Nee, dat is zo op het eerste gezicht geen normaal gedrag. Is dit altijd of maar af en toe?r0el schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:17:
In mijn setup Ziggo modem (bridgemode, 150mbit) --> Edegrouter X SFP --> 2x AC-LR ap, krijg ik het volgende in mijn EdgeRouter interface te zien:
[afbeelding]
Is dit normaal?
U+
De controller draait niet op de USG zelf, maar kan je op elke Windows / Linux PC draaien. Als je een EdgeRouter gebruikt, heb je geen mogelijkheid om de controller te gebruiken, de controller werkt alleen met UniFi producten.smartie89 schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:17:
Ik ben me aan het oriënteren op ubiquiti apparatuur en dan voornamelijk het wireless en router gedeelte.
In onze nieuw te bouwen woning wil ik direct per verdieping een loze leiding in het plafond laten leggen voor de Unifi AP AC LR. Voor het router gedeelte zou ik dan voor een USG gaan, ook met het oog op alles te kunnen monitoren.
Nu is m'n eigen situatie nog wel een jaar weg, maar m'n vader loopt te klagen over slecht bereik en wegvallende verbindingen, dus zal ik mijn idee eerder uitvoeren bij m'n pa en ben ik me er versneld in aan het verdiepen.
Wat ik wil:
- De internetverbinding en de interne verbindingen (wifi) bij m'n ouders kunnen monitoren (en beheren).
- VPN verbinding mogelijk maken naar mijn NAS (synology).
- VPN verbinding mogelijk maken voor in het buitenland gebruik kunnen maken van horizon tv.
Nu dacht ik dus dat ik dit plaatje met een USG en een AP AC LR wel ging halen en dat dit dan mooi in de unifi controller software kan beheren. Maar nu ik goed aan het lezen ben heeft de USG geen controller software in zich?! en zie ik ook nergens de mogelijkheden om een VPN server te draaien dan wel een VPN verbinding naar mijn Synology te leggen.
Dit zou betekenen dat ik de controller software alsnog op een raspi of synology zou moeten installeren?
En wat heeft de USG dan nog voor nut? Kan ik dan niet beter een edgerouter lite of x kopen (goedkoper) of vervalt dan de mooie monitoring binnen de unifi controller software weer?
Hoop dat jullie even je licht erover kunnen laten schijnen.
Je kan eventueel ook de Cloud Key gebruiken icm met de USG. Dit is eigenlijk een mini PC waar de controller software al op geïnstalleerd is.
[ Voor 3% gewijzigd door alexwel op 30-10-2016 17:10 ]
inmiddels een uvc-g3 geinstalleed.
Mooi spul!
Nu zie ik dat de config van de Unifi Video bestaat uit JSON bestanden.
Is het mogelijk om hier wat mee te doen, bijv in Domoticz?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
De NVR biedt een ongedocumenteerde API waarmee je o.a. snapshots kunt uitlezen. Maak hiervoor eerst een nieuwe read-only user aan op de NVR en genereer een API token. Vervolgens kun je bijvoorbeeld deze API's gebruiken:maomanna schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:08:
Nu zie ik dat de config van de Unifi Video bestaat uit JSON bestanden.
Is het mogelijk om hier wat mee te doen, bijv in Domoticz?
https://my-nvr.home:7443/api/2.0/camera?apiKey=<API token>
https://my-nvr.home:7443/api/2.0/camera/<camera ID>?apiKey=<API token>
http://my-nvr.home:7080/api/2.0/snapshot/camera/<camera ID>?force=true&apiKey=<API token>
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar je zou ook bij de RTSP feed moeten kunnen komen via de NVR.
pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
De router die aangesloten gaat worden op een Ziggo lijn (ik houd rekening met glasvezel want de pijpen liggen er al wel maar de kabel nog niet). De reden dat ik voor deze wil gaan ipv de EdgeRouter X heeft te maken met het hardware matig uitvoeren van de router taken in tegenstelling tot de X versie die alles software matig doet. Nadeel is het aantal pooren, mocht ik meer willen aansluiten dan zal ik eenzelfde edgeswitch toevoegen die hieronder staat.
Mijn vraag, heeft het zin om de Lite versie te gebruiken t.o.v. de X versie?, gaat de EdgeSwitch als limiterende factor werken, daar kan ik namelijk niets over vinden of deze ook eenzelfde aantal packets kan vewerken. Of kan ik dan toch beter voor de EdgeRouter PoE gaan, deze heeft meteen meer poorten en eenzelfe aantal packets als de Lite versie.
pricewatch: Ubiquiti Edge Switch ES-8 150W Gigabit Switch SFP
Als switch waar de meeste apparatuur op te komt te hangen. Hangt direct aan de router (wel in een andere kamer +/- 20 meter verderop)
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC LR (1-Pack)
Voor het Wifi gedeelte, komen er twee van in het huis (vershillende verdieping).
Is dit een beetje een logisch geheel? de PoE is van belang omdat ik op ten duur ook camera's (ook van ubiquity) er aan gaan hangen. Ik neem aan dat de PoE die geleverd kan worden door de switch / router voldoende is voor de camera.
[ Voor 4% gewijzigd door ronaldmathies op 31-10-2016 08:15 ]
Dat hangt er vanaf wat je aan het doen bent toch?r0el schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 13:17:
In mijn setup Ziggo modem (bridgemode, 150mbit) --> Edegrouter X SFP --> 2x AC-LR ap, krijg ik het volgende in mijn EdgeRouter interface te zien:
[afbeelding]
Is dit normaal?
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Ik vermoed dat je hiervoor de NVR nodig hebt en dat je niet rechtstreeks dit soort zaken kan aanroepen bij de cam zelf?Norckon schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:16:
[...]
De NVR biedt een ongedocumenteerde API waarmee je o.a. snapshots kunt uitlezen. Maak hiervoor eerst een nieuwe read-only user aan op de NVR en genereer een API token. Vervolgens kun je bijvoorbeeld deze API's gebruiken:
http://my-nvr.home:7080/api/2.0/snapshot/camera/<camera ID>?force=true&apiKey=<API token>
Ik heb het nog niet geprobeerd, maar je zou ook bij de RTSP feed moeten kunnen komen via de NVR.
Hoeveel POE poorten heb je nodig? Anders kan je misschien nog even wachten op de US8-60W, deze heeft maar 4 POE poorten en is daardoor een stukje voordeliger.ronaldmathies schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:12:
Ik wil graag nog één keer mijn lijstje tegen jullie aanhouden, de opzet is een lijn (ziggo) die binnen komt, daar een router aan hangen, vanuit de router gaan er drie verbindingen het huis in, één blijft op de beneden verdieping en daar komt een AP aan. Twee verbindingen lopen naar boven, één van de twee voor een andere AP, de andere verbinding gaat naar een switch waar de computers, printers, nas e.d. aan komen te hangen.
De router die aangesloten gaat worden op een Ziggo lijn (ik houd rekening met glasvezel want de pijpen liggen er al wel maar de kabel nog niet). De reden dat ik voor deze wil gaan ipv de EdgeRouter X heeft te maken met het hardware matig uitvoeren van de router taken in tegenstelling tot de X versie die alles software matig doet. Nadeel is het aantal pooren, mocht ik meer willen aansluiten dan zal ik eenzelfde edgeswitch toevoegen die hieronder staat.
Mijn vraag, heeft het zin om de Lite versie te gebruiken t.o.v. de X versie?, gaat de EdgeSwitch als limiterende factor werken, daar kan ik namelijk niets over vinden of deze ook eenzelfde aantal packets kan vewerken. Of kan ik dan toch beter voor de EdgeRouter PoE gaan, deze heeft meteen meer poorten en eenzelfe aantal packets als de Lite versie.
Als switch waar de meeste apparatuur op te komt te hangen. Hangt direct aan de router (wel in een andere kamer +/- 20 meter verderop)
Voor het Wifi gedeelte, komen er twee van in het huis (vershillende verdieping).
Is dit een beetje een logisch geheel? de PoE is van belang omdat ik op ten duur ook camera's (ook van ubiquity) er aan gaan hangen. Ik neem aan dat de PoE die geleverd kan worden door de switch / router voldoende is voor de camera.
Wat ik gelezen heb ga je weinig bijzondere configuratie doen aan de router, dan kan ik je de USG aanraden ipv de Edgerouter. Voordeel is dan dat alle beheer vanuit dezelfde Unifi interface kan
Mocht je meer switchpoorten nodig hebben, er is nu ook een Unifi switch zonder POE.
Me Tarzan, U nix!
Houd er rekenign mee dat je de EdgeRouter niet direct op de Ziggo lijn kan aansluiten en dat het Ziggo modem er altijd nog voor moet (COAX -> Ethernet). Volgens mij kan die box in bridge modes gezet worden. Maar dat weet ik niet zeker.ronaldmathies schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 08:12:
Ik wil graag nog één keer mijn lijstje tegen jullie aanhouden, de opzet is een lijn (ziggo) die binnen komt, daar een router aan hangen, vanuit de router gaan er drie verbindingen het huis in, één blijft op de beneden verdieping en daar komt een AP aan. Twee verbindingen lopen naar boven, één van de twee voor een andere AP, de andere verbinding gaat naar een switch waar de computers, printers, nas e.d. aan komen te hangen.
Klopt, dat doe ik nu ook met de Ziggo lijn, die zit nu aan een Timecapsule en die regelt de DHCP e.d. De ziggo modem staat ingesteld op bridge in dit geval.Tylen schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 10:07:
[...]
Houd er rekenign mee dat je de EdgeRouter niet direct op de Ziggo lijn kan aansluiten en dat het Ziggo modem er altijd nog voor moet (COAX -> Ethernet). Volgens mij kan die box in bridge modes gezet worden. Maar dat weet ik niet zeker.
Als de Ziggo modem in bridge staat moet je dat iedere keer doen als je er een andere router aan hangt (of het MAC adres spoofen, maar dat raad ik af, want dat kan hele rare/vervelende problemen opleveren).
http://www.deyterra.com
de RTSP feed is geen probleem. Dat was vrij snel geregeld.Norckon schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 22:16:
[...]
De NVR biedt een ongedocumenteerde API waarmee je o.a. snapshots kunt uitlezen. Maak hiervoor eerst een nieuwe read-only user aan op de NVR en genereer een API token. Vervolgens kun je bijvoorbeeld deze API's gebruiken:
Wat mooi zou zijn, is dat de motion detectie van de camera/nvr een virtuele switch kan omzetten en je daar dan iets mee kan doen.
De api's die je hierboven geeft, kunnen al leuke dingen doen.
moet idd via de NVR. Dat is dan ook geen probleem. tenzij je de camera beheerd zonder de Unifi Video.loyske schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:50:
[...]
Ik vermoed dat je hiervoor de NVR nodig hebt en dat je niet rechtstreeks dit soort zaken kan aanroepen bij de cam zelf?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Dit was SABnzbd aan het werk; geen streaming dus. Binnnen SABnzbd leek er sprake van een continue datastroom. Binnen de EdgeRouter dus kennelijk niet.Cloud schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 09:19:
[...]
Dat hangt er vanaf wat je aan het doen bent toch?Bij veel streaming apps zul je dergelijke grafieken hebben, omdat ze kortstondig een komende X seconden bufferen en dan weer eventjes 'stil staan'.
De USG Pro ging steeds in de "heartbeat missed" status. Firmware upgrades bleven hangen in "upgrading" en forget en her-adopteren bleven in de "adopting" status hangen.
Nadat ik 5.4.1 terug heb gezet (en de bijbehorende backup) draaide alles weer als vanouds.
Daarna heb ik nog even gekeken door weer te upgraden naar 5.4.2 en inderdaad... na 20 minuten stond de USG Pro weer op "heartbeat missed".
Is er iemand met een USG Pro die een verglijkbaar probleem heeft ervaren (teminste... als er Beta's geprobeerd worden hier
Want als dat zo is, zal ik een bug report doen op het forum
Ohh dat is wel eigenaardig inderdaad. Dan weet ik het eerlijk gezegd niet; als NZBGet bij mij bezig is dan zie ik (voor zover ik weet) gewoon een vlakke lijn.r0el schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:45:
[...]
Dit was SABnzbd aan het werk; geen streaming dus. Binnnen SABnzbd leek er sprake van een continue datastroom. Binnen de EdgeRouter dus kennelijk niet.
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Wilde inderdaad max 2 cams gaan gebruiken en als het even kan zonder NVR.maomanna schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 11:18:
[...]
de RTSP feed is geen probleem. Dat was vrij snel geregeld.
Wat mooi zou zijn, is dat de motion detectie van de camera/nvr een virtuele switch kan omzetten en je daar dan iets mee kan doen.
De api's die je hierboven geeft, kunnen al leuke dingen doen.
[...]
moet idd via de NVR. Dat is dan ook geen probleem. tenzij je de camera beheerd zonder de Unifi Video.
Heb nu een Foscam en die kan ik in domoticz schakelen zodat motion detection aan/uit gaat. Kwestie van een URL aanroepen. Maar dat zal niet gaan met de G3 denk ik!?
Hier de 5.4.2 op een USG Pro en een USG 3P, allebei zonder problemen sinds vrijdagavond.rally schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:00:
Ik heb vorige week de unstable 5.4.2 geinstalleerd. Dat vond mijn USG Pro niet zo leuk, terwijl mijn USG-3P er geen enkel probleem mee had.
De USG Pro ging steeds in de "heartbeat missed" status. Firmware upgrades bleven hangen in "upgrading" en forget en her-adopteren bleven in de "adopting" status hangen.
Nadat ik 5.4.1 terug heb gezet (en de bijbehorende backup) draaide alles weer als vanouds.
Daarna heb ik nog even gekeken door weer te upgraden naar 5.4.2 en inderdaad... na 20 minuten stond de USG Pro weer op "heartbeat missed".
Is er iemand met een USG Pro die een verglijkbaar probleem heeft ervaren (teminste... als er Beta's geprobeerd worden hier).
Iemand die hier nog een idee voor heeft? Volgens mij moet ik het zoeken in de static routes, maar ik kom er niet helemaal uit: 192.168.1.9/32 next hop is 192.168.1.1 werkt niet.Zandpad schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 00:47:
Ik heb een USG Pro en een Unifi switch (draaiend als core switch). Aan die core switch zitten enkele webmanaged Draytek switches, een NAS, printer en de access points.
Aan de Unifi switch hangt een NAS met IP 192.168.1.9 (network group management). Via een van de Draytek switches hangt een PC met IP 192.168.4.100 (network group lokaal1).
Hoe kan ik nu het beste de PC laten praten met de NAS?
[ Voor 27% gewijzigd door Zandpad op 31-10-2016 12:18 ]
Draait jouw controller intern of extern? Mijn draait op AWSZandpad schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:17:
[...]
Hier de 5.4.2 op een USG Pro en een USG 3P, allebei zonder problemen sinds vrijdagavond.
[...]
Voor 1 site extern (op de andere siterally schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:20:
[...]
Draait jouw controller intern of extern? Mijn draait op AWS
Bij ons op het kantoor (Kleinschalig internetbureau) zijn we bezig met het updaten van onze netwerkstructuur.
Aangezien wij al een UAP-LR hebben draaien wil mijn baas graag alles over hebben op Ubiquiti Unifi. Het plan is om in ieder geval een USG‑PRO‑4 en een US‑48‑500W aan te schaffen.
Ook willen we direct kijken of we over kunnen op VOIP in combinatie met de UVP's die Ubiquiti levert.
Aan mij de schone taak om het e.e.a. uit te zoeken maar ik blijf op het volgende steken: Het wordt mij niet duidelijk wat er benodigd is om de telefonie via Unifi te laten lopen.
We hebben momenteel een (antieke) Vox DAVO draaien waarop zes toestellen zijn aangesloten, twee telefoonnummers actief zijn en twee lijnen beschikbaar zijn.
Als wij een SIP-account hebben voor onze telefoonlijn, is het dan mogelijk om meerdere toestellen over te laten gaan wanneer er een inkomend gesprek is? Ik lees bij de requirements van de toestellen dat een POE-switch, de Unifi controller en een third-party SIP/PBX provider nodig zijn. Echter lees ik ook iets over een Unifi VOIP controller.
Ik kan echter nergens een interface van die VOIP controller vinden en een uitleg van wat je er mee kunt.
Kan iemand mij van meer informatie voorzien? De YouTube videos die ik heb bekeken gaan voornamelijk over wat er in de doos zit en hoe je een toestel met FreePBX instelt.
Wij willen echter voorkomen dat we nog een systeem er bij krijgen dat we moeten instellen en bij moeten houden.
Volvo XC40 SMSR Plus (MY24)
Ok. bedankt. Ik heb een post aangemaakt op het forum.Zandpad schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:21:
[...]
Voor 1 site extern (op de andere site). Pro extern, 3P intern.
Maar even kijken of ze iets kunnen vinden. Zou het wel vervelend vinden als ik het probleem weer moet reproducren... Heb ruim 3 uur zitten puzzelen om het probleem op te lossen

Hier ook 5.4.2 draaiend sinds vrijdag. USG-4P, US24 en 3 x UAP AC PRO. Tot nu toe geen problemen.rally schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:00:
Ik heb vorige week de unstable 5.4.2 geinstalleerd. Dat vond mijn USG Pro niet zo leuk, terwijl mijn USG-3P er geen enkel probleem mee had.
Is er iemand met een USG Pro die een verglijkbaar probleem heeft ervaren (teminste... als er Beta's geprobeerd worden hier).
Controller lokaal in een Ubuntu 14.04 Server VM.
Gekke is dat ik in mijn controller helemaal dat deel Allowed niet heb. Alleen maar Pre-Authorization Access en Post-Authorization Restrictions...djkavaa schreef op donderdag 20 oktober 2016 @ 19:05:
[...]
Je kunt gewoon de gasten een IP geven met de zelfde range.
Als je in je WiFi Networks zit in de controller kun je de optie Apply Guests Policy aanzetten.
[afbeelding]
Dan vindt je onder het kopje Guest Control de ip's waar de gasten niet bij mogen.
[afbeelding]
Heb je bijvoorbeeld een printer dan kun je die invullen bij allow doe dan 10.0.0.22/32 voor bijvoorbeeld je printer. 10.0.0.22 is dan je printer /32 heb je nodig om enkel aan te geven dat ze alleen naar die printer mogen.
Verder zorgen die gast opties er dus voor dat ze niet bij andere apparaten kunnen in je netwerk en dus alleen maar van en naar internet kunnen.
Je kunt ook verder gaan met een VLAN maar dan moet je netwerk dat ook ondersteunen en dat VLAN moet je dan met een managed switch aanleveren op het Unifi Access Point en dus tagged op pakken.
Dit zie je ook in het eerste screenshot.
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Dat zijn de nieuwe namen, hij draait de oude controller zo te zien!Stormtrooper schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 14:59:
[...]
Gekke is dat ik in mijn controller helemaal dat deel Allowed niet heb. Alleen maar Pre-Authorization Access en Post-Authorization Restrictions...
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Bij de stats (edgerouter lite) van de rule WAN_LOCAL zie ik dit:
Packets Bytes
1 54074 7656375 ACCEPT Allow established/related
2 6153 356602 DROP Drop invalid state
10000 188869 24085837 DROP DEFAULT ACTION
Is het normaal dat er zoveel packets bij ACCEPT staan? ik zou verwachten dat dit op 0 staat.
(Ik doe geen configuratie via externe verbinding)
[ Voor 12% gewijzigd door DenBenny op 31-10-2016 18:19 ]
Okay, maar je zou zeggen dat pre- niet hetzelfde is als allow...DennusB schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 17:39:
[...]
Dat zijn de nieuwe namen, hij draait de oude controller zo te zien!
Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.
Jawel, want je kan nu dus kiezen of je iemand toegang wil geven tot *iets* voor z'n guest auth, er na of beideStormtrooper schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 19:56:
[...]
Okay, maar je zou zeggen dat pre- niet hetzelfde is als allow...
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik had hetzelfde met 3.7.17 firmware. Upgrade naar 3.7.21 verhielp het probleem bij mij.rally schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 12:00:
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dat is normaal... Dat heeft simpelweg te maken met replies op uitgaande vragen. De related pakketten op forwarded DNS requests, NTP updates, DHCP replies op WAN interface etc.DenBenny schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 18:17:
Vraagje:
Bij de stats (edgerouter lite) van de rule WAN_LOCAL zie ik dit:
Packets Bytes
1 54074 7656375 ACCEPT Allow established/related
2 6153 356602 DROP Drop invalid state
10000 188869 24085837 DROP DEFAULT ACTION
Is het normaal dat er zoveel packets bij ACCEPT staan? ik zou verwachten dat dit op 0 staat.
(Ik doe geen configuratie via externe verbinding)
[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 31-10-2016 21:32 ]
U+
Oct 31 13:34:18 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") kernel: [975968.770000] reset_countdown started
Oct 31 13:34:18 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") kernel: [975969.950000] sched: RT throttling activated
Oct 31 13:34:18 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") kernel: [975971.620000] reset_countdown reaches 0
Oct 31 13:34:19 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") kernel: [975971.780000] reset_countdown after 3 seconds: 0
Oct 31 13:34:19 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") kernel: [975971.780000] FACTORY (RESET) event detected!
Oct 31 13:34:19 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") syslog: rst.reset_event_read(): RESET DEFAULT: reset button pressed and hold
Oct 31 13:34:19 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") kernel: [975971.940000] sending pending event=50
Oct 31 13:34:20 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") init: starting pid 5780, tty '': '/etc/rc.d/rc ministop'
Oct 31 13:34:20 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") hostapd: ath0: STA 08:ed:b9:ce:aa:aa IEEE 802.11: disassociated
Oct 31 13:34:20 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") syslog: wevent.ubnt_custom_event(): EVENT_STA_LEAVE ath0: 08:ed:b9:ce:aa:aa / 0
Oct 31 13:34:20 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") syslog: wevent.ubnt_custom_event(): EVENT_STA_LEAVE ath1: d8:9e:3f:ef:bb:bb / 0
Oct 31 13:34:20 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") hostapd: ath1: STA d8:9e:3f:ef:bb:bb IEEE 802.11: disassociated
Oct 31 13:34:21 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") syslog: rst.reset_event_read(): RESET DEFAULT: reset button pressed and hold
Oct 31 13:34:21 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") kernel: [975974.660000] sending pending event=50
Oct 31 13:34:21 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") init: starting pid 5797, tty '': '/bin/umount -a -r'
Oct 31 13:34:21 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") init: The system is going down NOW!
Ik snap er geen bal van.. niemand heeft er aan gezeten (ik zou niet eens weten waar de reset button zit..) en nou werkt-ie niet meer. Het vreemde is, ICMP / ping werkt wel nog gewoon. En ook de switch geeft stroom door, na een aantal keer steker er uit en er in:
Oct 31 18:01:51 192.168.x.y :Port 24 link up, 1Gbps FULL duplex
Oct 31 18:01:55 192.168.x.y :PoE Port 24 power on!
Oct 31 18:02:09 192.168.x.y :port 24 link down
Oct 31 18:02:11 192.168.x.y :Port 24 link up, 1Gbps FULL duplex
iemand die hulp / advies kan geven?
fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM
Duidelijk, bedankt voor je antwoord.Jeroen_ae92 schreef op maandag 31 oktober 2016 @ 21:30:
[...]
Dat is normaal... Dat heeft simpelweg te maken met replies op uitgaande vragen. De related pakketten op forwarded DNS requests, NTP updates, DHCP replies op WAN interface etc.
Ik dacht dat alles via de rule WAN_IN ging en dat de rule WAN_LOCAL enkel werd gebruikt wanneer je naar de interface van de router wil gaan.
Deze werkt naar volle tevredenheid sinds een weekje, echter heb ik nog een 'probleempje'.
De 2.4Ghz zit vol bij ons in de straat en vandaar dat de 5Ghz een oplossing bood, ik heb in de LR de optie 'band steering' op 'steer tot 5G' gezet. Echter pakken mijn iPhone 7 en iPad Air 2 nog steeds de 2.4Ghz terwijl ik daar volop problemen mee heb. Ze ondersteunen wel 5Ghz.
Heeft iemand hier tips voor? Of dit eerder meegemaakt?
Mijn ervaring (n=1) is dat iOS devices zich moeilijk laten sturen. Heb zelf een Android telefoon en tablet, beiden gaan naar 5G, net als de S5 van mijn ene dochter. Die heeft echter ook een iPad, net als mijn andere dochter (die ook een 5S) heeft, maar dat iOS spul blijft veelal op 2.4G hangen.daankemp schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:36:
Vraagje mbt de AP-LR:
Deze werkt naar volle tevredenheid sinds een weekje, echter heb ik nog een 'probleempje'.
De 2.4Ghz zit vol bij ons in de straat en vandaar dat de 5Ghz een oplossing bood, ik heb in de LR de optie 'band steering' op 'steer tot 5G' gezet. Echter pakken mijn iPhone 7 en iPad Air 2 nog steeds de 2.4Ghz terwijl ik daar volop problemen mee heb. Ze ondersteunen wel 5Ghz.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dat verklaard al iets idd. Dank!alexbl69 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:40:
[...]
Mijn ervaring (n=1) is dat iOS devices zich moeilijk laten sturen. Heb zelf een Android telefoon en tablet, beiden gaan naar 5G, net als de S5 van mijn ene dochter. Die heeft echter ook een iPad, net als mijn andere dochter (die ook een 5S) heeft, maar dat iOS spul blijft veelal op 2.4G hangen.
Vermogen van 2,4 op low zetten of zelfs uitschakelen als je 2.4 niet echt meer nodig hebt? Met alles op low gaan al mijn apple devices automatisch naar 5G (5G staat op high power). Zonder fancy features als bandsteering ingeschakeld werkt het al top.daankemp schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:36:
Vraagje mbt de AP-LR:
Uiteindelijk is het een client device keuze, en maatstaf 1 = "het hardste signaal wat binnen komt wint".
[ Voor 6% gewijzigd door stormfly op 01-11-2016 14:29 ]
Dank!stormfly schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 14:29:
[...]
Vermogen van 2,4 op low zetten of zelfs uitschakelen als je 2.4 niet echt meer nodig hebt? Met alles op low gaan al mijn apple devices automatisch naar 5G (5G staat op high power). Zonder fancy features als bandsteering ingeschakeld werkt het al top.
Uiteindelijk is het een client device keuze, en maatstaf 1 = "het hardste signaal wat binnen komt wint".
zelfde als wopper..... mijn apple apparatuur gaat naar 5ghz als het signaal sterk genoeg is, anders pakken ze 2.4 maar lijkt me logisch en zoals het te verwachten is.
Op welke kanalen draait je 5Ghz netwerk ? ik heb ze handmatig gezet na 36 en 42 dacht ik en dan werkt het wel..alexbl69 schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 13:40:
[...]
Mijn ervaring (n=1) is dat iOS devices zich moeilijk laten sturen. Heb zelf een Android telefoon en tablet, beiden gaan naar 5G, net als de S5 van mijn ene dochter. Die heeft echter ook een iPad, net als mijn andere dochter (die ook een 5S) heeft, maar dat iOS spul blijft veelal op 2.4G hangen.
Heb in totaal 6 AC-Pro's draaienLightStar schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 19:55:
[...]
Op welke kanalen draait je 5Ghz netwerk ? ik heb ze handmatig gezet na 36 en 42 dacht ik en dan werkt het wel..

Handmatig instellen doe ik liever niet, want roaming werkt nu als een zonnetje. En dat was juist de reden dat ik ben overgestapt op deze oplossing. Heb die meiden van me ook nog nooit horen klagen hoor, is puur dat ik via de clients list kan zien wie op welke frequentie zit.
[ Voor 28% gewijzigd door alexbl69 op 01-11-2016 20:38 ]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
thanx, will do als ik thuis kom. Ik vind met namestormfly schreef op dinsdag 01 november 2016 @ 07:47:
En als je hem echt reset en opnieuw adopteert in de controller?
1
| Oct 31 13:34:21 192.168.16.2 ("U7PG2,44d9e7aabbcc,v3.7.5.4969") syslog: rst.reset_event_read(): RESET DEFAULT: reset button pressed and hold |
heel gek, op een moment dat er niemand aan heeft gezeten. Ik kan er nog wel naar toe SSH'en en (dus) rebooten, maar in de controller komt-ie niet meer.
[ Voor 0% gewijzigd door Packetloss op 01-11-2016 22:28 . Reden: typo ]
fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM
Thanks, was udp 67 vergeten oeps!BluRay schreef op zondag 30 oktober 2016 @ 11:02:
[...]
DHCP is UDP 67 en 68. Verder... kan je de config delen zoals die is met die ACL('s) erin?

Iemand al een idee waar ze te pre-orderen zijn? Dat wordt gelijk testen volgende maand ;-)
https://unifi-mesh.ubnt.com/#products
Edit: Zie hieronder de datasheet
http://community.ubnt.com...09/1/UniFi_AC_Mesh_DS.pdf
[ Voor 24% gewijzigd door daankemp op 02-11-2016 09:59 ]
Reken maar dat het nog een paar maanden duurt voor ze in Europa verkrijgbaar zijn. OMG.de heeft ze wel al op de site staandaankemp schreef op woensdag 02 november 2016 @ 09:58:
En weer een prachtige release van twee nieuwe producten!
Iemand al een idee waar ze te pre-orderen zijn? Dat wordt gelijk testen volgende maand ;-)
https://unifi-mesh.ubnt.com/#products
Edit: Zie hieronder de datasheet
http://community.ubnt.com...09/1/UniFi_AC_Mesh_DS.pdf
https://shop.omg.de/?Acti...SearchParam%5D=unifi+mesh
[ Voor 11% gewijzigd door m3gA op 02-11-2016 10:41 ]
Cool ook dat ze gelijk hebben nagedacht over het kunnen koppelen van externe (sector) antennes zodat je outdoor oplossing helemaal gefinetuned kan worden.
Alleen jammer dat ze voor het gewone model dan weer kiezen voor passive PoE en een alternatieve vorm van 802.3af.

Als het duurder was zou iedereen schreeuwen om vendor lock-in.
#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Mooi spul, gebruik maken van Mesh is dus een optie zo te zien, maar je kunt er ook een kabel in stoppen. Very Nice.Ethirty schreef op woensdag 02 november 2016 @ 12:26:
Mooi spul weer en $99 voor een outdoor AP is echt zoals alleen Ubiquiti kan.
Cool ook dat ze gelijk hebben nagedacht over het kunnen koppelen van externe (sector) antennes zodat je outdoor oplossing helemaal gefinetuned kan worden.
Alleen jammer dat ze voor het gewone model dan weer kiezen voor passive PoE en een alternatieve vorm van 802.3af.
Als het duurder was zou iedereen schreeuwen om vendor lock-in.
Die prijzen vallen ook mee inderdaad, ben benieuwd wat de Pro gaat kosten.
En dat van PoE tja. Ze moeten ergens wat extra geld uithalen.
Dit topic is gesloten.