[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.806 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-09 16:40
DennusB schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:56:
[...]

USG is een router/firewall, geen switch en heeft geen PoE.
Unifi switch kan je altijd later bestellen, je krijgt sowieso een PoE injector mee bij het AP.

Wat je zelf wel of niet overkill vind is echt persoonlijk, als jij t leuk vind om te hebben : Lekker bestellen. En anders gewoon niet :P
Bedankt DennusB, ik weet dat een USG een router is :-).

Stel, ik haal nu de USG (router) + UAC AC Pro, kan ik dan naast deze router een switch gebruiken zonder PoE?

En zullen de prestaties beter zijn bij de UAC AC Pro i.c.m. de USG t.o.v. UAC AC Pro + huidige linksys router?

en als laatste vraag. is de USG router een stuk beter dan mijn linksys E4200 router? En dan gericht op internet thuis (streamen, downloaden, internetten, thuiswerk etc etc)

En haha :P leuk is het zeker om te hebben maar ik ben echt op zoek naar een verbetering van mijn huidige netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door martin484 op 04-10-2016 22:10 ]

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alexwel schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:37:
[...]

Met de meegeleverde PoE injector krijg je gewoon een Gigabit verbinding.
Ok, dank jullie wel voor de snelle antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-09 14:33

zeroday

There is no alternative!

martin484 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 22:05:
[...]

Bedankt DennusB, ik weet dat een USG een router is :-).

Stel, ik haal nu de USG (router) + UAC AC Pro, kan ik dan naast deze router een switch gebruiken zonder PoE?

En zullen de prestaties beter zijn bij de UAC AC Pro i.c.m. de USG t.o.v. UAC AC Pro + huidige linksys router?

en als laatste vraag. is de USG router een stuk beter dan mijn linksys E4200 router? En dan gericht op internet thuis (streamen, downloaden, internetten, thuiswerk etc etc)

En haha :P leuk is het zeker om te hebben maar ik ben echt op zoek naar een verbetering van mijn huidige netwerk.
ik heb in plaats van de USG een Edgemax Lite gekocht, weet niet meer waarom, al begin ik af en toe wel de statistieken te missen die de USG in de controller kan genereren ..
maar als ik daardoor andere functies moet missen dan liever niet.
daarnaast heb ik 2x een LR en een Pro en draait dat allemaal tussen 2 smart switches van TP-Link en een paar kleine dumb switches van Netgear.. wil ik die vervangen voor Ubi dan ben ik een klein vermogen kwijt. En aangezien er geen suikeroom is .... ;-)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
B2 schreef op dinsdag 04 oktober 2016 @ 21:44:
[...]

Misschien heb je niet de hoeveelheid, of dezelfde Apple devices als ik heb. Ik heb er ook alleen op een specifieke Macbook Pro Retina last van.
Hier ook bijna 9 van de 10 keer alleen met iMac en MacBook Air last. Nu terug naar 3.7.5. Ben benieuwd of dit stabieler is, ben er wel een beetje klaar mee.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 13:27
heb sinds gisteren 1 UniFi AP-AC-Lite centraal in de woning hangen, de WiFi van de home gateway (die in de meterkast hing) staat uit.

Installeren en ophangen was easy maar de configuratie brengt wat vragen mee, misschien kunnen jullie mij helpen. :-)

de RF environment scan laten lopen en die geeft geen resultaat, ik woon afgelegen en er is geen andere WiFi te bespeuren dus daar hoef ik mij al geen zorgen over te maken.

Radio 2G komt op HT20 en auto channel, radio 5G komt op VHT40 en auto channel
WLAN 2G en 5G geeft hij/zij standaard dezelfde naam en ook band steering en airtime fairness staan standaard uit.
Dan stel je je rap de vraag, wat kan beter aan die 95euro kostende rookmelder die licht geeft...

ik heb als clients op 2.4gHz:
1 dlink babycamera (DCS 825L) nooit kopen, static noise op de audio! (grootverbruiker tussen 9-11pm)
1 chromecast gen1
1 android phone from the wife
1 werklaptop from the wife
1 omvormer van de zonnenpanelen

als 5gHz clients:
1 android phone van mezelf
1 iPad van de kids (grootste grootverbruiker)
1 werklaptop van mezelf

Most active clients van allemaal: iPad van de kids

Dus ik heb al band steering opgezet naar 'Prefer 5G', zijn er nog spannende opties om uit te proberen of waar ik bereik en/of snelheidswinst kan uithalen?
- Radio's zelf instellen?
- WLANS opsplitsen naar afzonderlijke SSID's en clients zo connecteren?
- band steering op balanced plaatsen?
- airtime fairness ON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
ik zou het niet weten, heb je ergens problemen mee nu dan?
Lijkt mij een prima setup, bandsteering kun je inderdaad wel aanzetten op 'prefer 5g'

Airtime Fairness doet niet zo heel veel tenzij je echt veel clients hebt geloof ik.
Opsplitsen van WLANS enzo zou ik zeker niet aan beginnen tenzij je echt ergens problemen mee hebt.
Het enige wat vaak ook nog wel aangeraden wordt is de 2,4 radio power naar medium te zetten en die van 5G op hoog te laten staan, dan komt het wat meer in evenwicht en blijven je mobiele clients niet te lang op het netwerk hangen terwijl het al lang buiten hun eigen zendbereik is geraakt.

Op welke firmware draait ie?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drbootygrabber
  • Laatst online: 11-08 13:27
NovapaX schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:08:
ik zou het niet weten, heb je ergens problemen mee nu dan?
Lijkt mij een prima setup, bandsteering kun je inderdaad wel aanzetten op 'prefer 5g'

Airtime Fairness doet niet zo heel veel tenzij je echt veel clients hebt geloof ik.
Opsplitsen van WLANS enzo zou ik zeker niet aan beginnen tenzij je echt ergens problemen mee hebt.
Het enige wat vaak ook nog wel aangeraden wordt is de 2,4 radio power naar medium te zetten en die van 5G op hoog te laten staan, dan komt het wat meer in evenwicht en blijven je mobiele clients niet te lang op het netwerk hangen terwijl het al lang buiten hun eigen zendbereik is geraakt.

Op welke firmware draait ie?
momenteel nog geen problemen gemerkt maar heb hem gisteren opgehangen, overal het nieuwe wachtwoord ingesteld en bij de chromecast was het plots Luke Cage :P
firmware is v 3.7.17.5220, gewoon op het knopje gedrukt en laten lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
ik zit nog met een vraag of ik mijn linksys E4200 router die ik nu al heel wat jaartjes heb kan vervangen voor een USG (router) of dat ik voor hetgeen wat ik ermee doe beter kan kijken naar een ander alternatief.

Kan een USG mijn E4200 router vervangen? (wat wil ik er mee doen, streamen, downloaden, internetten, thuiswerk : 2 laptops, 2 telefoons, ipad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:51

mvds

Totally awesome!

Een USG biedt geen WiFi signaal aan, dus wat dat betreft is het al een nee. Met alleen de USG ben je er nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
mvds schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:49:
Een USG biedt geen WiFi signaal aan, dus wat dat betreft is het al een nee. Met alleen de USG ben je er nog niet
Dat wist ik niet maar dat is geen probleem :-) want ik wil een UAP AC Pro gaan aanschaffen en ik heb al een UAC AP LR liggen....

Ben ik er dan zo wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
THE_BASE schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 08:53:
[...]

Hier ook bijna 9 van de 10 keer alleen met iMac en MacBook Air last. Nu terug naar 3.7.5. Ben benieuwd of dit stabieler is, ben er wel een beetje klaar mee.
Is al vaker langsgekomen en hebben jullie waarschijnlijk al gedaan maar onderstaande kan wel eens helpen...
djkavaa schreef op zaterdag 30 juli 2016 @ 17:47:
[...]
Heb je tevens al eens het wifi netwerk "verwijderd" op je macbook > reboot en dan weer aanmelden geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Shaggie_NB schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:52:
[...]

Is al vaker langsgekomen en hebben jullie waarschijnlijk al gedaan maar onderstaande kan wel eens helpen...

[...]
Ga ik vanavond doen! ;)

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

martin484 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 09:51:
[...]

Dat wist ik niet maar dat is geen probleem :-) want ik wil een UAP AC Pro gaan aanschaffen en ik heb al een UAC AP LR liggen....

Ben ik er dan zo wel?
Ligt eraan welke USG je wilt aanschaffen. Je hebt namelijk wat poorten nodig om 2 APs aan te kunnen sluiten. En de kleine (goedkope, meest populaire) USG heeft maar een poort. Dus zou kunnen dat je ook nog een switch nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:47

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Ik wil graag weten of de 100Mbit up/down verbinding op het werk nog voldoet, of dat een 500Mbit up/down meerwaarde heeft.

Is er een manier om de up/down snelheden te monitoren (de bandwidth monitor) van de afgelopen weken/maanden? liefste per 5 sec of iets in die richting.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SNMP kan je gebruiken, maar dat is per 5 minuten. Als je dat korter zet dan trek je de CPU van veel netwerk devices onderuit.

Ik denk dat je met Observium en SNMP polling al een heel goed inzicht krijgt in wat de lijn doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
mvds schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:58:
[...]

Ligt eraan welke USG je wilt aanschaffen. Je hebt namelijk wat poorten nodig om 2 APs aan te kunnen sluiten. En de kleine (goedkope, meest populaire) USG heeft maar een poort. Dus zou kunnen dat je ook nog een switch nodig hebt.
Dan inderdaad de goedkope, meest populaire USG met firewall van zo rond de 130 euro. Maar als jij een betere weet (of anders gezegd) kan ik beter voor een duurder exemplaar gaan?

Ik heb wel een paar switches (van Cisco en ondersteunen zo ver ik weet geen PoE, ik weet niet of dat erg is?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

martin484 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:09:
[...]

Dan inderdaad de goedkope, meest populaire USG met firewall van zo rond de 130 euro. Maar als jij een betere weet (of anders gezegd) kan ik beter voor een duurder exemplaar gaan?

Ik heb wel een paar switches (van Cisco en ondersteunen zo ver ik weet geen PoE, ik weet niet of dat erg is?)
Het ligt er helemaal aan wat jij ervoor wilt uitgeven. Zodra je gaat kijken naar Ubiquiti spul, of welk ander semi pro spul dan ook, weet je dat het gewoon flink geld kan/gaat kosten.

Zelf zou ik gaan voor een pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router, daarachter een pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) met daarop de APs. Ik neem voor het gemak even aan dat jij het red met 7 poorten?! (een valt er al af voor de doorlus naar de USG.)

Maar of dat in jouw situatie nou zoveel beter is dan een goede consumentenrouter, tja, dat weet ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
mvds schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

Het ligt er helemaal aan wat jij ervoor wilt uitgeven. Zodra je gaat kijken naar Ubiquiti spul, of welk ander semi pro spul dan ook, weet je dat het gewoon flink geld kan/gaat kosten.

Zelf zou ik gaan voor een pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router, daarachter een pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) met daarop de APs. Ik neem voor het gemak even aan dat jij het red met 7 poorten?! (een valt er al af voor de doorlus naar de USG.)

Maar of dat in jouw situatie nou zoveel beter is dan een goede consumentenrouter, tja, dat weet ik niet :)
Thanks, hier kan ik wel iets mee :-)
Tja, dat laatste....dat weet ik ook niet. Ik ben op zoek naar een goed en stabiel netwerk. Nu hebben we vaak last van wegvallende verbindingen en/of slechte dekking van wifi. Daarom dat ik nu best iets meer uit wil geven (al moet het ook weer niet te gek gaan worden). In eerste instantie keek ik naar een Asus router i.c.m. 2x UAC AC Pro maar dan zit je toch weer met verschillende merken. 1 geheel van hetzelfde merk lijkt mij het beste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
mvds schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 10:58:
[...]
En de kleine (goedkope, meest populaire) USG heeft maar een poort. Dus zou kunnen dat je ook nog een switch nodig hebt.
Kan je de VOIP poort die uitgeschakeld wordt bij nieuwere firmware niet inzetten als tweede LAN poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

martin484 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:22:
[...]

Thanks, hier kan ik wel iets mee :-)
Tja, dat laatste....dat weet ik ook niet. Ik ben op zoek naar een goed en stabiel netwerk. Nu hebben we vaak last van wegvallende verbindingen en/of slechte dekking van wifi. Daarom dat ik nu best iets meer uit wil geven (al moet het ook weer niet te gek gaan worden). In eerste instantie keek ik naar een Asus router i.c.m. 2x UAC AC Pro maar dan zit je toch weer met verschillende merken. 1 geheel van hetzelfde merk lijkt mij het beste...
Mwah, het beste... ik weet niet of het meteen beter is wanneer je alles van hetzelfde merk hebt, makkelijker is het wel. Zeker met Unifi spul kan je allen vanuit dezelfde controller instellen en in de gaten houden.

Maar let er wel op dat het gebruik van Unifi spul niet alle problemen kan oplossen. Als bij jou thuis alle kanalen vol zitten en/of veel storingsbronnen aanwezig zijn, dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat je straks nog steeds een brak WiFi netwerk hebt. Ik zou aanraden om ook wat meer onderzoek te doen naar de oorzaak van je problemen.

En wellicht lost het wisselen van kanaal al je problemen op... Geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

rookie no. 1 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:23:
[...]

Kan je de VOIP poort die uitgeschakeld wordt bij nieuwere firmware niet inzetten als tweede LAN poort?
Heb ik wel wat over gelezen, maar ik heb geen idee of dat makkelijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
mvds schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:26:
[...]

Mwah, het beste... ik weet niet of het meteen beter is wanneer je alles van hetzelfde merk hebt, makkelijker is het wel. Zeker met Unifi spul kan je allen vanuit dezelfde controller instellen en in de gaten houden.

Maar let er wel op dat het gebruik van Unifi spul niet alle problemen kan oplossen. Als bij jou thuis alle kanalen vol zitten en/of veel storingsbronnen aanwezig zijn, dan zou het zomaar kunnen gebeuren dat je straks nog steeds een brak WiFi netwerk hebt. Ik zou aanraden om ook wat meer onderzoek te doen naar de oorzaak van je problemen.

En wellicht lost het wisselen van kanaal al je problemen op... Geen idee :)
Ik ben hier al wel wat langer mee bezig en ik denk dat het ligt aan de router (LinksysE4200) waarvan we de dekking niet optimaal vinden. Op dit moment hebben we 3 WIFI netwerken in huis (2x 2,4 en 1x 5ghz), daar willen we sowieso vanaf. Ik wil nu 1 WIFI 2,4 en 1x 5 in het gehele huis. Dit wil ik bereiken door 2x een UAP AC Pro in huis te hangen. De router vervangen zou ik nog even achterwege kunnen laten maar dan zet ik wel de WIFI uit van de huidige Linksys E4200. Kanalen wisselen heb ik al gedaan en dat staat allemaal goed (geen storing of overlapping met de buren).
Zo wil ik dan op den duur alles naar een wat hoger niveau brengen (inclusief mijn kennis hiervan :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

stormfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:05:
SNMP kan je gebruiken, maar dat is per 5 minuten. Als je dat korter zet dan trek je de CPU van veel netwerk devices onderuit.

Ik denk dat je met Observium en SNMP polling al een heel goed inzicht krijgt in wat de lijn doet.
Ik had LibreNMS al draaien, maar die 5 min is het probleem...
Als de verbinding een aantal keer per dag op z'n max staat te draaien, voor zeg 1 a 2 min. dan is een upgrade naar 500mbit nuttig. Maar dit is nooit terug te vinden in LibreNMS of Observium met een poll van 5 min.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:55

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Ik heb sinds een tijdje 3x AP AC lite in huis en die voldoen boven verwachting. Geen controller, wel geïnstalleerd op de laptop zodat ik makkelijker kan configureren en af en toe monitoren.

Alleen...: ik merk dat heel soms 1 vd AP's (willekeurig welke) geen verbinding meer heeft met het netwerk. Vaak is dat nadat ik bv. even heb geknutseld aan het netwerk, waarbij mogelijk de internetverbinding van het hele LAN er even uit heeft gelegen. Als ik dan de controller start, is dat betreffende AP offline.

Resultaat is dat devices wel connecten met dit AP, maar dan geen verbinding hebben met het LAN (en dus ook niet naar buiten). Je ziet dan naast het wifi signaalsterkte symbooltje het "!" teken.

AP even spanningsloos maken en hij werkt weer tijden als een tierelier. Iemand die dit ook heeft ondervonden?
Geen enorm probleem, maar soms wel lastig en zou eigenlijk niet moeten...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:38:
[...]

Als de verbinding een aantal keer per dag op z'n max staat te draaien, voor zeg 1 a 2 min. dan is een upgrade naar 500mbit nuttig. Maar dit is nooit terug te vinden in LibreNMS of Observium met een poll van 5 min.
Voor die pieken ga je ook niet je lijn upgraden lijkt mij, immers met 500mb hou je ook die pieken alleen duren ze slechts 5x korter.

Je upgrade een lijn vaak pas bij reguliere congestion, ofwel hij zit op de piek van een werkdag of tijdens de lunch als mensen browsen continu strak dicht en je hebt ping tijden van 300ms voor langere tijd.

Dan zie je in Observium of LibreNMS keurig de bulk aan data opbouwen in de ochtend. Vaak zit z'n lijn dan al in de ochtend op 75% volle belasting (continu) en dan heb je een valide onderbouwing.

Maar een lijn die slechts een minuutje piekt, tja dat is met 500mb 20 seconden maar die pieken die blijven. :+

Kan je eens wat plaatjes delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

stormfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:49:
[...]

Voor die pieken ga je ook niet je lijn upgraden lijkt mij, immers met 500mb hou je ook die pieken alleen duren ze slechts 5x korter.

Je upgrade een lijn vaak pas bij reguliere congestion, ofwel hij zit op de piek van een werkdag of tijdens de lunch als mensen browsen continu strak dicht en je hebt ping tijden van 300ms voor langere tijd.

Dan zie je in Observium of LibreNMS keurig de bulk aan data opbouwen in de ochtend. Vaak zit z'n lijn dan al in de ochtend op 75% volle belasting (continu) en dan heb je een valide onderbouwing.

Maar een lijn die slechts een minuutje piekt, tja dat is met 500mb 20 seconden maar die pieken die blijven. :+

Kan je eens wat plaatjes delen?
Dit is van week 20 tot week 32. Daarvoor hadden we LibreNMS niet draaien, daarna hebben we m uitgezet omdat de server te zwaar belast werd. (monitor 40 systemen met alles en nog wat).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1MyvgAC.jpg

Maar hoe correct dit is weet ik niet.
Als ik een real-time monitor doe van de eth1 en een speedtest draai, dan zit ik op 90Mbit op de pc en de edgerouter. maar LibreNMS geeft wisselend 0Mbit->150Mbit->0Mbit enz.

[ Voor 11% gewijzigd door HellStorm666 op 05-10-2016 11:58 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-09 09:40
martin484 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:34:
[...]
Dit wil ik bereiken door 2x een UAP AC Pro in huis te hangen. De router vervangen zou ik nog even achterwege kunnen laten maar dan zet ik wel de WIFI uit van de huidige Linksys E4200.
Lijkt me een prima begin en mogelijk een voldoende oplossing voor je problemen. Plaatsing van je AP's betekent alles, dus goed meten/proberen voordat je gaat boren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellStorm666 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:55:
[...]

Dit is van week 20 tot week 32. Daarvoor hadden we LibreNMS niet draaien, daarna hebben we m uitgezet omdat de server te zwaar belast werd. (monitor 40 systemen met alles en nog wat).

[afbeelding]

Als ik een real-time monitor doe van de eth1 en een speedtest draai, dan zit ik op 90Mbit op de pc en de edgerouter. maar LibreNMS geeft wisselend 0Mbit->150Mbit->0Mbit enz.
Over weken is het lastig te bepalen, misschien even bij 39 devices de polling uitzetten en librenms even de WAN router wel laten pollen en dan per dag een overview genereren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
rookie no. 1 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:07:
[...]

Lijkt me een prima begin en mogelijk een voldoende oplossing voor je problemen. Plaatsing van je AP's betekent alles, dus goed meten/proberen voordat je gaat boren ;)
Bedankt voor je advies rookie no.1 , ik ga eerst meten voordat ik ga boren :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

HellStorm666 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:38:
[...]

librenms laat ook een realtime mogelijkheid zien, een polling van 2, 5 seconden is mogelijk
maar ja .. ga jij voor een korte piek je lijn verhogen?
Als je nu in je netwerk vastloopt dat je voip ruk klinkt omdat er wat medewerkers zijn die zitten te streamen en wetranfer leeg lopen te zuigen dan weet je meer...
Anders gewoon eens librenms realtime laten lopen en meekijken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

zeroday schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:00:
[...]

librenms laat ook een realtime mogelijkheid zien, een polling van 2, 5 seconden is mogelijk
maar ja .. ga jij voor een korte piek je lijn verhogen?
Als je nu in je netwerk vastloopt dat je voip ruk klinkt omdat er wat medewerkers zijn die zitten te streamen en wetranfer leeg lopen te zuigen dan weet je meer...
Anders gewoon eens librenms realtime laten lopen en meekijken..
De upgrade van 100 naar 500 kost €10,- per maand. Niet echt een wereldbedrag natuurlijk.
VOIP hebben we niet (alhoewel we wel skype véél gebruiken).
We-tranfser oid wordt niet gebruikt omdat we een eigen file-share hebben (liquidfiles).
De real-time info van librenms lijkt niet al te reeel.. die schommelt veel. De interface van de EdgeRouter is een stuk handiger dan.

Ik zocht juist iets als die real-time info uit de EdgeRouter interface, maar dan met een mogelijkheid om het ook per dag, week, maand te kunnen zien.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

HellStorm666 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:55:
[...]

[afbeelding]

HellStorm666 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:04:
[...]

De upgrade van 100 naar 500 kost €10,- per maand. Niet echt een wereldbedrag natuurlijk.
We-tranfser oid wordt niet gebruikt omdat we een eigen file-share hebben (liquidfiles).
De real-time info van librenms lijkt niet al te reeel.. die schommelt veel. De interface van de EdgeRouter is een stuk handiger dan.

Ik zocht juist iets als die real-time info uit de EdgeRouter interface, maar dan met een mogelijkheid om het ook per dag, week, maand te kunnen zien.
als dat 10 euro per maand kost is dat 120 euro per jaar. Waar praat je over, het discussieren hierover kost nog meer ;-) Vooral als dat zakelijk is. Dan maar een procent bovenop de factuur voor de klant ;-)

Mbt je ander verhaal: je doet een speedtest .. das natuurlijk een ander uiterste, een speedtest is juist de bedoeling om je lijn dicht te gooien en het kan best dat je 100/100 een 9MB/s geeft
maar gezien je stat lijkt het erop dat je lijn niet meer dichtgegooid dan 8MB/s gemiddeld op bepaalde momenten. Daarin heb je nog ruimte.

Als ik mijn eigen netwerk bekijk (ik haal max 13MB/s) dan gooi ik die regelmatig dicht maar gemiddeld genomen over een bepaalde periode kom ik nog niet boven de 5 tot 8MB uit in een bepaalde periode (uren)
Moet ik dan upgraden? Ik denk het niet omdat mijn lijn gemiddeld genomen niet bovengemiddeld belast wordt. Mag ik upgraden? Ja, dan kan ik op gezette tijden bestanden nog sneller binnen harken .. heb ik daar 10 euro per maand voor over ? Mwoah .. ja of nee ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

zeroday schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:07:
[...]

[...]

als dat 10 euro per maand kost is dat 120 euro per jaar. Waar praat je over, het discussieren hierover kost nog meer ;-) Vooral als dat zakelijk is. Dan maar een procent bovenop de factuur voor de klant ;-)

Mbt je ander verhaal: je doet een speedtest .. das natuurlijk een ander uiterste, een speedtest is juist de bedoeling om je lijn dicht te gooien en het kan best dat je 100/100 een 9MB/s geeft
maar gezien je stat lijkt het erop dat je lijn niet meer dichtgegooid dan 8MB/s gemiddeld op bepaalde momenten. Daarin heb je nog ruimte.

Als ik mijn eigen netwerk bekijk (ik haal max 13MB/s) dan gooi ik die regelmatig dicht maar gemiddeld genomen over een bepaalde periode kom ik nog niet boven de 5 tot 8MB uit in een bepaalde periode (uren)
Moet ik dan upgraden? Ik denk het niet omdat mijn lijn gemiddeld genomen niet bovengemiddeld belast wordt. Mag ik upgraden? Ja, dan kan ik op gezette tijden bestanden nog sneller binnen harken .. heb ik daar 10 euro per maand voor over ? Mwoah .. ja of nee ;-)
Uiteraard is het uitzoeken duurder dan gewoon aanschaffen.
Maar aanschaffen zonder te weten of het nodig is, is nog steeds zonde.

Sowieso is het prettig om te weten wat,hoeveel en wanneer er gebruikt wordt.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
HellStorm666 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 14:04:
[...]

Maybe de network monitoring tool van spiceworks? Die kan dat volgens mij...

https://www.spiceworks.co...ring-management-software/

[ Voor 4% gewijzigd door Dutch2007 op 05-10-2016 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:31

doc

rookie no. 1 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 11:23:
[...]

Nee, op dit moment alleen nog maar als tweede WAN poort. Het is wel de bedoeling dat hij in de toekomst ook als LAN poort kan worden gebruikt.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
ik heb vanmiddag een UAP AC Pro aangeschaft en de eerste bevindingen zijn uitstekend, lekker snel internet op 5ghz.

Nu heb ik boven nog een oudere UAP AC LR liggen, hoe kan ik nu beide aan elkaar koppelen zodat er één netwerk ontstaat? (of is dit sowieso niet mogelijk om de oude LR geen 5ghz ondersteund?) ik heb de SSID al dezelfde namen gegeven, moet ik nu nog iets doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-09 09:26
martin484 schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:29:
ik heb vanmiddag een UAP AC Pro aangeschaft en de eerste bevindingen zijn uitstekend, lekker snel internet op 5ghz.

Nu heb ik boven nog een oudere UAP AC LR liggen, hoe kan ik nu beide aan elkaar koppelen zodat er één netwerk ontstaat? (of is dit sowieso niet mogelijk om de oude LR geen 5ghz ondersteund?) ik heb de SSID al dezelfde namen gegeven, moet ik nu nog iets doen?
SSID namen het zelfde inderdaad, en verschillende kanalen kiezen wat niet overlapt (bv voor 2,5 ghz 1, 7, en 13)

[ Voor 6% gewijzigd door Isane op 05-10-2016 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Isane schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 20:35:
[...]

SSID namen het zelfde inderdaad, en verschillende kanalen kiezen wat niet overlapt (bv voor 2,5 ghz 1, 7, en 13)
Thanks!
ik heb ze nu beide op "auto" staan, kan dit zo blijven of is het toch raadzaam ze handmatig op de genoemde kanalen te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 20:18

lier

MikroTik nerd

Auto moet je vergeten...gewoon 1,6 of 11 kiezen (of de optie van Isane).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-08 15:31

TPA

ESET official partner

[...]

Misschien heb je niet de hoeveelheid, of dezelfde Apple devices als ik heb. Ik heb er ook alleen op een specifieke Macbook Pro Retina last van.
Dat zou kunnen. Ik heb voornamelijk verschillende iPhones en iPads en 1 MacBook pro

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 07:04
OK. Alles werkt best mooi.... Maar..

Set-up is een USG met een dumbswitch waarop 1 ap (beneden) zit, en een lijntje naar boven waar een tweede (boven) zit aan een airport express, zonder wifi in bridge mode.

Twee wireless netwerk aangemaakt, en in een eigen WLAN group gezet. De ene groep gekoppeld aan de 2g radio, de andere aan de 5g radio.

Dit werkte allemaal best mooi. Maar nu begint de AP boven telkens verbinding te maken met de AP beneden, terwijl eerder werd gerapporteerd dat deze aan de LAN hing.

De controller rapporteert dat de ap boven wel wired is aangesloten. Ik zou dus verwachten dat de AP zich meldt als aangesloten op de LAN, niet op de AP (beneden).

Heb de settings van de APs nagelopen, en deze hebben allebei precies dezelfde settings. Ik heb ook mijn laptop aangesloten op de airport express en krijg dan via DHCP een adres op mijn ethernet poort. Ik snap niet waarom de AP (boven) geen verbinding via LAN lijkt te maken. Ideeen?

[ Voor 6% gewijzigd door familyman op 06-10-2016 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36

rally

Deyterra Consultancy

[...]

Er is *net* een nieuwe firmware uitgegeven (3.7.18.5368). Daarin is ook een specifiek roaming probleem opgelost. Wellicht dat die jouw probleem ook verhelp?

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packetloss
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Packetloss

voor system specs, zie profiel

rally schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 05:19:
[...]

Er is *net* een nieuwe firmware uitgegeven (3.7.18.5368). Daarin is ook een specifiek roaming probleem opgelost. Wellicht dat die jouw probleem ook verhelp?
Ik heb zojuist met apt unifi 5.2.9-8748 geinstalleerd. Daarna kon ik de pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) upgraden, maar kwam ik weer op versie 3.7.17.5220 waarmee wifi tergend langzaam werd de vorige keer. Kijken of dat nu weer zo is.

De link die jij post, die is alleen voor beta gebruik begrijp ik dat goed, niet 'meegekomen' met de nieuwe controller software he?

[ Voor 11% gewijzigd door Packetloss op 06-10-2016 07:37 ]

fileserver: Intel Core i5-6600T op ASRock Z170 Extreme6 met 6 keer WD Red WD40EFRX 4TB en Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3000C15 32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 05:19:
[...]

En nog belangrijker er is nu voor het eerst 802.11r geïmplementeerd in een reguliere build, dat zou mooi zijn als de optie volgende keer in de beta controller zit. Hiervoor waren het slechts specifieke test builds die allemaal stil zijn komen te liggen vanwege alle WiFi disconnect problemen. 802.11R+ K is toch wel de mooist roaming die mogelijk is.

http://community.ubnt.com...een-released/ba-p/1697085

http://blogs.cisco.com/wi...11r-why-is-this-important

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 06-10-2016 07:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Packetloss schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 07:27:
[...]

De link die jij post, die is alleen voor beta gebruik begrijp ik dat goed, niet 'meegekomen' met de nieuwe controller software he?
Klopt, dit is alleen voor beta gebruikers. Met controller versie 5.2.9 word firmware 3.7.17.5220 (voor de nieuwe serie AP's) meegeleverd.

Persoonlijk heb ik ervaren dat de Beta firmware eigenlijk alleen maar verbeteringen met zich heeft meegebracht. Meestal installeer ik die dan op mijn eigen omgeving, wacht een dag of 5-7 en kijk of vreemde dingen te zien zijn en ik hou de fora in de gaten. Als er dan geen grote problemen zijn rol ik hem over de andere omgevingen uit.

Maar toegang tot het Beta forum is heel eenvoudig. Letterlijk 1 vinkje in je Ubiquiti account :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

rally schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 08:05:
[...]

Klopt, dit is alleen voor beta gebruikers. Met controller versie 5.2.9 word firmware 3.7.17.5220 (voor de nieuwe serie AP's) meegeleverd.

Persoonlijk heb ik ervaren dat de Beta firmware eigenlijk alleen maar verbeteringen met zich heeft meegebracht. Meestal installeer ik die dan op mijn eigen omgeving, wacht een dag of 5-7 en kijk of vreemde dingen te zien zijn en ik hou de fora in de gaten. Als er dan geen grote problemen zijn rol ik hem over de andere omgevingen uit.

Maar toegang tot het Beta forum is heel eenvoudig. Letterlijk 1 vinkje in je Ubiquiti account :)
beta 17 gaf bij mij wat roaming issues op een iPAD ik verloor elke keer even de verbinding en moest een app weer opnieuw starten om verder te kunnen.
een dev firmware waarin dit opgelost zou zijn werkte hier perfect
deze nieuwe versie ga ik vanavond eens ondervinden. Ik heb mijn 3 AP's nu remote even geupgraded.
ik zie nu momenteel wel een hele mooi 1.3 Gbps bij 1 device .. dat gebeurt niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zeroday schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 13:48:
[...]

beta 17 gaf bij mij wat roaming issues op een iPAD ik verloor elke keer even de verbinding en moest een app weer opnieuw starten om verder te kunnen.
een dev firmware waarin dit opgelost zou zijn werkte hier perfect
deze nieuwe versie ga ik vanavond eens ondervinden. Ik heb mijn 3 AP's nu remote even geupgraded.
ik zie nu momenteel wel een hele mooi 1.3 Gbps bij 1 device .. dat gebeurt niet vaak.
Het klopt dat deze roaming problemen geeft.
hier een bericht uit het beta topic over de de beta firmware. waar de 11.rkv roaming protocollen niet in zitten
The current images (in this thread) do not support full 11rkv at all, just a very limited proprietary 11r implementation
http://community.ubnt.com...-Image/m-p/1696721#M34008

zie hier wat 11rkv doet
iOS supports optimized client roaming on enterprise Wi-Fi networks. The 802.11 Working Group standards k, r, and v let clients roam more seamlessly from access point (AP) to AP within the same network.
https://support.apple.com/en-us/HT202628

[ Voor 35% gewijzigd door xbeam op 06-10-2016 16:07 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

xbeam schreef op donderdag 06 oktober 2016 @ 15:45:
[...]

Het klopt dat deze roaming problemen geeft.
hier een bericht uit het beta topic over de de beta firmware. waar de 11.rkv zijn de roaming protocollen niet in zitten

[...]

http://community.ubnt.com...-Image/m-p/1696721#M34008

zie hier wat 11rkv doet

[...]

https://support.apple.com/en-us/HT202628
ik vraag me nu alleen af waarom ik 1 iPAD device na een tijdje niet meer zie in de controller reboot ik de AP's dan is deze er weer een paar minuten en dan valt ie weer weg. Terwijl de rest wel 'online' blijven
Vanavond maar eens even die iPAD controleren ;_)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 08:14
Nette interpunctie!

Als je niets te melden hebt, doe dat dan ook niet :)

[ Voor 92% gewijzigd door Equator op 06-10-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• familyman
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 07:04
familyman schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 23:22:
OK. Alles werkt best mooi.... Maar..

Set-up is een USG met een dumbswitch waarop 1 ap (beneden) zit, en een lijntje naar boven waar een tweede (boven) zit aan een airport express, zonder wifi in bridge mode.

Twee wireless netwerk aangemaakt, en in een eigen WLAN group gezet. De ene groep gekoppeld aan de 2g radio, de andere aan de 5g radio.

Dit werkte allemaal best mooi. Maar nu begint de AP boven telkens verbinding te maken met de AP beneden, terwijl eerder werd gerapporteerd dat deze aan de LAN hing.

De controller rapporteert dat de ap boven wel wired is aangesloten. Ik zou dus verwachten dat de AP zich meldt als aangesloten op de LAN, niet op de AP (beneden).

Heb de settings van de APs nagelopen, en deze hebben allebei precies dezelfde settings. Ik heb ook mijn laptop aangesloten op de airport express en krijg dan via DHCP een adres op mijn ethernet poort. Ik snap niet waarom de AP (boven) geen verbinding via LAN lijkt te maken. Ideeen?
Ik heb ook vastgesteld dat ik de Airport express kan pingen/traceroute. De Playstation die aan dezelfde switch hangt, kan ook gewoon bedraad het internet op. Ik begin zonder opties te raken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:56

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Modbreak:de discussies omtrent interpunctie kunnen nu achterwege blijven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

stormfly schreef op woensdag 05 oktober 2016 @ 12:08:
[...]

Over weken is het lastig te bepalen, misschien even bij 39 devices de polling uitzetten en librenms even de WAN router wel laten pollen en dan per dag een overview genereren?
Van de afgelopen 24h

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/E2k5Pe7.jpg

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudx6
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20-09 07:54
He allemaal, Ik probeer een MAC filter te maken voor mijn Unifi UAP's zodat ik kan beheren wie er mag verbinden met mijn wifi. Kan een van jullie mij helpen? Zover ik kan vinden zit de optie niet in Unifi en met freeradius(http://wiki.freeradius.org/guide/mac-auth) krijg ik het niet werkend. Ik zie dat mijn freeradius een access-accept stuurt maar ik kan nog steeds niet verbinden. Kan 1 van jullie aangeven hoe ik dit werkend moet krijgen?

*Heeft een van jullie dit wel eens voor elkaar gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Filteren op MAC adres is nou niet bepaald de aanbevolen methode van netwerkbeveiliging...
(het is eigenlijk helemaal geen beveiliging, mac-spoofing etc.)
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand dat hier nog gebruikt of ooit geprobeerd heeft...

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-09 08:14
Het zou wel kunnen, gewoon de specifieke devices blocken wanneer ze eenmaal op je netwerk/ap zitten dmv de 'Block' knop. Weet zo uit mijn hoofd het pad niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudx6
NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:13:
Filteren op MAC adres is nou niet bepaald de aanbevolen methode van netwerkbeveiliging...
(het is eigenlijk helemaal geen beveiliging, mac-spoofing etc.)
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand dat hier nog gebruikt of ooit geprobeerd heeft...
Het is niet de bedoeling dat dit als "super beveiliging" wordt gebruikt. Op dit moment wordt er een simple wifi netwerk opgetuigd voor gasten en wij hebben afgesproken dat zij alleen met hun laptop hier gebruik van mogen maken. Het is alleen een kleine beveiliging om ervoor te zorgen dat niet iedereen met zijn WhatsApp en Facebook messenger gebruik gaat maken van de wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
arnoudx6 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:01:
[...]

Het is niet de bedoeling dat dit als "super beveiliging" wordt gebruikt. Op dit moment wordt er een simple wifi netwerk opgetuigd voor gasten en wij hebben afgesproken dat zij alleen met hun laptop hier gebruik van mogen maken. Het is alleen een kleine beveiliging om ervoor te zorgen dat niet iedereen met zijn WhatsApp en Facebook messenger gebruik gaat maken van de wifi.
Als ze in Windows AD zitten kun je ook wat met Windows Radius doen.
Je kunt het zelfs zover krijgen dat je alles in de policy gooit die dan dus alleen op de werkstations werkt. En dat deze zich automatisch aanmelden op het WiFi netwerk.
Zo heeft niemand een WiFi Username of Password gezien dit het zelfde is als de windows username en password. Je sluit dan de Mobiele apparaten uit omdat die niet de policy krijgen van Windows en dus geen verbinding mogen en kunnen maken met Radius >:)

Of je zo ver moet willen gaan weet ik niet ;) Wat wij meestal doen is gewoon een normaal netwerk waar zo goed als alles op mag. En dan met een VLAN of via de Standaard optie een Unifi een Gastnetwerk maken dat alleen bij internet kan.

[ Voor 11% gewijzigd door Kavaa op 07-10-2016 12:06 ]

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 22:27
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik gebruik KPN glasvezel i.c.m. een EdgeRouter Lite volgens deze (Kriegsman's) configuratie: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/
Werkt allemaal perfect. Hier heb ik een Access Point aan hangen waarvan ik het gast netwerk volgens deze configuratie probeer te scheiden van mijn "prive" netwerk: https://blog.gruby.com/20...ent-page-1/#comment-19173
Ik krijg dan alleen geen internet verbinding op mijn gast netwerk. Als ik echter op de EdgeRouter Lite een extra masqueraded source NAT regel aanmaak die ook een pppoe0 source nat translatie maakt naar mijn gast netwerk ip range t.b.v. internet, dan heb ik wel een internet verbinding op mijn gast netwerk maar dan kan ik vanuit het gast netwerk het "prive" netwerk / IP range zien ongeacht de firewall instelling volgens "gruby" of welke ik zelf kan bedenken. HELP!!!. Ik ben er al een tijd me aan het stoeien. Ben op dit gebied wel een beetje een "newby".....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:05
1975Mark30 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 17:44:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik gebruik KPN glasvezel i.c.m. een EdgeRouter Lite volgens deze (Kriegsman's) configuratie: https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/
Werkt allemaal perfect. Hier heb ik een Access Point aan hangen waarvan ik het gast netwerk volgens deze configuratie probeer te scheiden van mijn "prive" netwerk: https://blog.gruby.com/20...ent-page-1/#comment-19173
Ik krijg dan alleen geen internet verbinding op mijn gast netwerk. Als ik echter op de EdgeRouter Lite een extra masqueraded source NAT regel aanmaak die ook een pppoe0 source nat translatie maakt naar mijn gast netwerk ip range t.b.v. internet, dan heb ik wel een internet verbinding op mijn gast netwerk maar dan kan ik vanuit het gast netwerk het "prive" netwerk / IP range zien ongeacht de firewall instelling volgens "gruby" of welke ik zelf kan bedenken. HELP!!!. Ik ben er al een tijd me aan het stoeien. Ben op dit gebied wel een beetje een "newby".....
https://help.ubnt.com/hc/...est-Network-on-EdgeRouter

Deze heb ik laatst bij mij thuis gebruikt en werkte meteen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
Catmandos schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:42:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heb je ook KPN glasvezel en de configuraties / guides van Kriegsman en Gruby gebruikt? Ik heb deze regels ook doorgevoerd, maar zonder pppoe0 NAT op het guest network IP range geen internet op het guest netwerk en met pppoe0 NAT op het guest network IP range kunnen het prive en het gast netwerk elkaar nog steeds zien helaas....

[ Voor 22% gewijzigd door 1975Mark30 op 07-10-2016 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je hoeft niet hoger dan 100mbit je kan zelfs naar 25mbit terug;) Ik denk dat je niet heel veel gaat merken als je wel upgrade omdat je belasting relatief laag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
1975Mark30 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 19:08:
[...]

Bedankt voor je reactie. Heb je ook KPN glasvezel en de configuraties / guides van Kriegsman en Gruby gebruikt? Ik heb deze regels ook doorgevoerd, maar zonder pppoe0 NAT op het guest network IP range geen internet op het guest netwerk en met pppoe0 NAT op het guest network IP range kunnen het prive en het gast netwerk elkaar nog steeds zien helaas....
ik heb dit niet gedaan met de guides die jij hebt geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
Catmandos schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:05:
[...]

Heb je wel KPN glasvezel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catmandos
nee maar wel een bridged modem van ziggo
mijn excuses dat ik dan niet verder kan helpen

[ Voor 11% gewijzigd door Catmandos op 07-10-2016 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
Catmandos schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:16:
[...]

nee maar wel een bridged modem van ziggo
mijn excuses dat ik dan niet verder kan helpen
Is het internet van Ziggo ook pppoe0? Dus heb je onder Firewall/NAT - NAT - Add Source NAT Rule - ook een regel staan die je LAN prive IP range masquerade NAT vertaalt naar pppoe0? Volgens mij ligt het hier namelijk ergens aan, maar ....... :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 09:14
1975Mark30 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:22:
[...]

Is het internet van Ziggo ook pppoe0? Dus heb je onder Firewall/NAT - NAT - Add Source NAT Rule - ook een regel staan die je LAN prive IP range masquerade NAT vertaalt naar pppoe0? Volgens mij ligt het hier namelijk ergens aan, maar ....... :? 8)7
Nee.., ik heb mijn ziggo modem in bridge staan en de wan2 setting op dhcp das voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
LightStar schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:25:
[...]

Nee.., ik heb mijn ziggo modem in bridge staan en de wan2 setting op dhcp das voldoende.
Oke, thanks!! Iemand anders met KPN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
Beste tweakers,

Ik heb vanmiddag een USG aangeschaft, alles netjes aangesloten zoals het volgens het boekje zou moeten.

Situatie : Ziggo Horizon Box --> Cisco modem EPC 3212 ---> USG ---> Netgear Switch
(Oude situatie : Ziggo Horizon Box --> Cisco modem EPC 3212 --Linksys E4200 router --> Switch)

In de oude situatie werkte alles naar behoren.

Dan nu :

Het internet, WIFI alles werkt. Het enige wat me niet lukt in de controller is de ADOPTION, deze blijft telkens zeggen "Adoption Failed".

Ik heb geen idee wat ik moet doen.

Moet ik soms voor de eerste keer mijn laptop rechtstreeks aan de USG hangen?

Iemand een idee?

[ Voor 14% gewijzigd door martin484 op 07-10-2016 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
Catmandos schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 18:42:
[...]

Ik heb gewoon twee wifi netwerken een gast-netwerk (gewoon vinkje bij gast netwerk) en een normaal wifi netwerk. Met het gast-netwerk kan ik niet bij mijn laptop en servers met het andere netwerk wel.

Gezien de discussie over het gast-netwerk hierboven krijg ik het gevoel dat het of heel simpel is (gewoon vinkje bij gast-netwerk) of dat ik het e.e.a. over het hoofd zie... :?
Waarschijnlijk het laatste maar kan iemand hier meer over zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
hallo tweakers,

Ik ben een stap verder. Ik heb mijn USG aan de praat gekregen en deze lijkt te werken. Het enige wat ik nu niet voor elkaar krijg....

Mijn UAP AC PRO geeft geen WIFI....

Hoe zet ik de WIFI weer aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
martin484 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:57:
hallo tweakers,

Ik ben een stap verder. Ik heb mijn USG aan de praat gekregen en deze lijkt te werken. Het enige wat ik nu niet voor elkaar krijg....

Mijn UAP AC PRO geeft geen WIFI....

Hoe zet ik de WIFI weer aan?
onder settings -> wireless networks staan daar ssid's ? zo ja je ap zit wel in de controller ? zo niet dan moet die eerst geadopt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
LightStar schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:15:
[...]

onder settings -> wireless networks staan daar ssid's ? zo ja je ap zit wel in de controller ? zo niet dan moet die eerst geadopt worden.
Bedankt voor je hulp Lightstar. Ik heb het even anders opgelost. Ik heb de USG even een reset gegeven en de controller ook opnieuw verwijderd. Toen bij de installatie meteen gekozen om zowel de USG als de UAP te installeren en nu heb ik wel WIFI.

Het enige wat ik nog niet kan vinden....is de Firewall van de USG, waar zit dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Wat wil je doen met de firewall?
Want port forwarding zit in de config van de USG.
De firewall settings zit in de settings van de controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
rally schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 22:27:
Wat wil je doen met de firewall?
Want port forwarding zit in de config van de USG.
De firewall settings zit in de settings van de controller
Eigenlijk niets, maar eigenlijk enkel even kijken hoe "streng" de firewall nu ingesteld staat... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LightStar
Is ook te vinden onder settings (vanaf 5.2.7)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Catmandos schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:05:
[...]

Ik wel en ik heb ook een gast netwerk welke internet toegang heeft een apart ip adres en niet op mijn privé up range kan komen en ook niet scannen....

En ik heb ook KPN 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

1975Mark30 schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 20:22:
[...]

Stuur me anders je config in een PM. Dan kn ik van het weekend wel fff kijken of ik wat zie. Zet hem wel als code neer 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Shaggie_NB schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 21:40:
[...]

Ik heb gewoon twee wifi netwerken een gast-netwerk (gewoon vinkje bij gast netwerk) en een normaal wifi netwerk. Met het gast-netwerk kan ik niet bij mijn laptop en servers met het andere netwerk wel.

Gezien de discussie over het gast-netwerk hierboven krijg ik het gevoel dat het of heel simpel is (gewoon vinkje bij gast-netwerk) of dat ik het e.e.a. over het hoofd zie... :?
Waarschijnlijk het laatste maar kan iemand hier meer over zeggen?
Ik heb dat vinkje ook aan staan op mijn unifi AC AP maar wel met een eigen vlan. En ik heb datzelfde vlan ook in mij. Edgerouter lite staan als gast netwerk met apart op adres.

As je alleen in de unifi het vinkje zet scherm je mi niet alles af.
Ik wilde mijn privé netwerk helemaal afgeschermd hebben, dus ook een lanscan op het gast netwerk maf mijn privé apparaten niet
Zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudx6
djkavaa schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:06:
[...]

Als ze in Windows AD zitten kun je ook wat met Windows Radius doen.
Je kunt het zelfs zover krijgen dat je alles in de policy gooit die dan dus alleen op de werkstations werkt. En dat deze zich automatisch aanmelden op het WiFi netwerk.
Zo heeft niemand een WiFi Username of Password gezien dit het zelfde is als de windows username en password. Je sluit dan de Mobiele apparaten uit omdat die niet de policy krijgen van Windows en dus geen verbinding mogen en kunnen maken met Radius >:)

...
Ik heb gisteren avond nog even zitten stoeien met mijn wifi en ik ben ondertussen overtuigd dat mac filtering alleen niet de juiste manier is. Nou is het zo dat er geen ldap servers of iets dergelijks zijn maar wel de machine met de controller erop, hier heb ik Freeradius bij geïnstalleerd. Ik heb nu mijn Freeradius zo omgebouwd dat binnen Freeradius users aangemaakt moeten worden en dat het mac adres aan de user gekoppeld moet zijn. Misschien als ik zin heb bouw ik er nog een OpenLDAP bij 8)

*PS Als andere mensen hier serieus geïnteresseerd zijn hoe je kunt doen moet je maar even een berichtje achterlaten dan maak ik een mooie handleiding :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 10:59
arnoudx6 schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 11:15:
[...]

Ik heb gisteren avond nog even zitten stoeien met mijn wifi en ik ben ondertussen overtuigd dat mac filtering alleen niet de juiste manier is. Nou is het zo dat er geen ldap servers of iets dergelijks zijn maar wel de machine met de controller erop, hier heb ik Freeradius bij geïnstalleerd. Ik heb nu mijn Freeradius zo omgebouwd dat binnen Freeradius users aangemaakt moeten worden en dat het mac adres aan de user gekoppeld moet zijn. Misschien als ik zin heb bouw ik er nog een OpenLDAP bij 8)

*PS Als andere mensen hier serieus geïnteresseerd zijn hoe je kunt doen moet je maar even een berichtje achterlaten dan maak ik een mooie handleiding :*)
Jij bent goed bezig ;) Als je de tijd ervoor hebt;) Zeker doen.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37
Gisteren was mijn ubiquiti POE switch 16 Ports defect geraakt.
Deze ging helemaal niet meer aan.
Gelukkig dezelfde dag op basis van garantie kunnen omruilen.

Helaas ging het copieren van de config vanuit de controller niet goed waardoor ik de config opnieuw moest uitvoeren voor de switch.
Dan is het toch prettig als je documentatie uptodate is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
TPA schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 00:00:
[...]

Ik heb dat vinkje ook aan staan op mijn unifi AC AP maar wel met een eigen vlan. En ik heb datzelfde vlan ook in mij. Edgerouter lite staan als gast netwerk met apart op adres.

As je alleen in de unifi het vinkje zet scherm je mi niet alles af.
Ik wilde mijn privé netwerk helemaal afgeschermd hebben, dus ook een lanscan op het gast netwerk maf mijn privé apparaten niet
Zien
Bedankt!
Ik heb het gecheckt en ik zie meer dan ik wil laten zien..
Ik zal hier eens verder induiken. Ik hoop wel, dat het allemaal via de controller-gui ingesteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Shaggie_NB schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 13:35:
[...]

Bedankt!
Ik heb het gecheckt en ik zie meer dan ik wil laten zien..
Ik zal hier eens verder induiken. Ik hoop wel, dat het allemaal via de controller-gui ingesteld kan worden.
As je een Edgerouter hebt niet en als je unifi gateway hebt zou ik het niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizzalucht
  • Laatst online: 23:31

Pizzalucht

Snotneus.

Op aanraden van support nu naar een beta firmware gegaan voor mijn 1st gen UAP-Pro.
Zal eens even kijken of dit beter gaat. De snelheid is in ieder geval wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik heb een Edgerouter X met hierachter een AC Lite en ondere andere een QNAP NAS.
Op de NAS draai ik een WebDAV backup die nogal wat GB's over de lijn moet sturen. Nu heb ik op de router de up- en download van de NAS poort beperkt op 50 Mbps, dit lijkt ook te werken als ik naar het dashboard en traffic analysis kijk.
Nu het probleem, het internetten op alle andere apparaten is niet meer werkbaar. Ik heb een glasvezel verbinding 100/100, dus dat kan het probleem niet zijn. Stop ik de backup, dan is het internetten weer snel.

Komt dit omdat het WebDAV protocol ook via HTTP(s) gaat? Kan de Edgerouter dit niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als dat ook port 80 verkeer is dan kan de ER geen onderscheid maken immers het is beide port 80 verkeer.

Ik zou op de NAS zelf een bandbreedte beperking instellen op de webdav sessie ipv op de router, dat werkt bij Synology uitermate goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Beekforel schreef op zaterdag 13 augustus 2016 @ 13:03:
[...]

Hm, 1607. Ik begrijp je post niet helemaal, bedoel je te zeggen dat als ik m'n AP's ga combineren met een switch dat dan de kans bestaat dat de boel stuk gaat?

[...]

Goeie tip, even sparen. :P
Laat maar zitten trouwens, ik had verkeerd gemeten. Gaat niet passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:29:
Als dat ook port 80 verkeer is dan kan de ER geen onderscheid maken immers het is beide port 80 verkeer.

Ik zou op de NAS zelf een bandbreedte beperking instellen op de webdav sessie ipv op de router, dat werkt bij Synology uitermate goed.
Bedankt voor de tip. Heb ik geprobeerd, maar helaas geen effect. Dit kan wellicht ook aan de software van QNAP liggen. Heb de limiet voor het webdav account op 20Mbps ingesteld, maar de software zelf geeft aan dat er een upload snelheid van 4,5 Mbps is. Dit komt dus niet overeen wat ik bij de ER zie.

Blijft het feit dat er naast de 50Mbps nog genoeg bandbreedte moet zijn voor het overige internetverkeer, maar kennelijk zit er ergens iets in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exocet schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 11:56:
[...]

Bedankt voor de tip. Heb ik geprobeerd, maar helaas geen effect. Dit kan wellicht ook aan de software van QNAP liggen. Heb de limiet voor het webdav account op 20Mbps ingesteld, maar de software zelf geeft aan dat er een upload snelheid van 4,5 Mbps is. Dit komt dus niet overeen wat ik bij de ER zie.

Blijft het feit dat er naast de 50Mbps nog genoeg bandbreedte moet zijn voor het overige internetverkeer, maar kennelijk zit er ergens iets in de weg.
Wel uitgaand neerzetten he vaak is het inkomend alleen via de gui, dus je doelport moet je limieten niet je source port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 23-09 16:15
Iemand hier die via de API van de controller bijv de connected hostnames weet op te vragen?
Ben een en ander aan het proberen, maar lukt me nog niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Vraagje, ik heb een pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router en ik wil graag de VOIP poort veranderen naar een 2e lan poort

Nu zie ik in de config (commando) het volgende qua interfaces.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
interfaces {
    ethernet eth0 {
        address dhcp
        dhcp-options {
            client-option "retry 60;"
            default-route update
            default-route-distance 210
            name-server update
        }
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name WAN_IN
            }
            local {
                name WAN_LOCAL
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth1 {
        address 192.168.1.1/24
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name LAN_IN
            }
            local {
                name LAN_LOCAL
            }
            out {
                name LAN_OUT
            }
        }
        speed auto
    }
    ethernet eth2 {
        disable
        duplex auto
        speed auto
    }
    loopback lo {
    }

Kan ik simpel weg de config van ethernet eth1 kopieren naar eth2?

dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  ethernet eth2 {
        address 192.168.1.1/24
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name LAN_IN
            }
            local {
                name LAN_LOCAL
            }
            out {
                name LAN_OUT
            }
        }
        speed auto
    }

Of gaat het dan fout? Of kan ik verder niks slopen in de router?

[ Voor 16% gewijzigd door Isane op 10-10-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herax10NL
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:34
Ik ben ook van plan om samen met een paar vrienden Ubiquiti spul aan te schaffen. Nu ik de prijzen vergelijk met Letland/Polen (eurodk.com en ip-sa.com.pl) vind ik dit nogal een groot verschil (zelfs inclusief verzendkosten). Ik zie dat meerdere mensen al eens besteld hebben bij deze webshops. Nou vroeg ik me af, hoe zit het met de importkosten? Komen die er uberhaupt nog overheen? En aan welk bedrag moet ik dan ongeveer denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Isane schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 15:21:
Vraagje, ik heb een pricewatch: Ubiquiti UniFi USG Enterprise Gateway Router en ik wil graag de VOIP poort veranderen naar een 2e lan poort
Wan poort kan wel, lan poort schijnbaar niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowzie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 17:00
StevoMark10 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:13:
Ik ben ook van plan om samen met een paar vrienden Ubiquiti spul aan te schaffen. Nu ik de prijzen vergelijk met Letland/Polen (eurodk.com en ip-sa.com.pl) vind ik dit nogal een groot verschil (zelfs inclusief verzendkosten). Ik zie dat meerdere mensen al eens besteld hebben bij deze webshops. Nou vroeg ik me af, hoe zit het met de importkosten? Komen die er uberhaupt nog overheen? En aan welk bedrag moet ik dan ongeveer denken?
Je hebt geen importkosten binnen de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
mvds schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 16:25:
[...]

Wan poort kan wel, lan poort schijnbaar niet :)
Jeroen_ae92 in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"

Jeroen_ae92 geeft aan dat het wel kan via de CLI... of wordt het dan heel erg ingewikkeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Het kan wel via de CLI, maar dan moet je een json file aanpassen.

Anders word je CLI configuratie overschreven als je een re-provision doet via de cloud controller.

Zo had ik een local DNS configuratie er in gezet, maar iedere keer als ik een aanpassing deed aan de USG moest ik die er weer opnieuw inzetten (ik wilde perse niet gaan rommelen met de json).
DNS loopt nu via een Raspberry PI zodat ik dat probleem niet meer heb.

Dussss... het kan wel, maar het is of een tijdelijke aanpassing (blijft overigens wel effectief na een reboot van de USG), of je moet wat aanpassen aan de json om hem "permanent" te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Exocet schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 08:21:
Ik heb een Edgerouter X met hierachter een AC Lite en ondere andere een QNAP NAS.
Op de NAS draai ik een WebDAV backup die nogal wat GB's over de lijn moet sturen. Nu heb ik op de router de up- en download van de NAS poort beperkt op 50 Mbps, dit lijkt ook te werken als ik naar het dashboard en traffic analysis kijk.
Nu het probleem, het internetten op alle andere apparaten is niet meer werkbaar. Ik heb een glasvezel verbinding 100/100, dus dat kan het probleem niet zijn. Stop ik de backup, dan is het internetten weer snel.

Komt dit omdat het WebDAV protocol ook via HTTP(s) gaat? Kan de Edgerouter dit niet aan?
Ik denk dat je middels de DPI categories wel een limitatie kan inrichten.
Zo kun je binnen de Edgerouter zoeken op categorieën met het commando "/usr/sbin/ubnt-dpi-util search-app hierjeterm". Dus als ik zoek met "/usr/sbin/ubnt-dpi-util search-app web" kom ik o.a. web-file-transfer tegen.
Giet je dit om in een custom categorie zou je deze kunnen gebruiken in een limitatie regel. Nog nooit geprobeerd aangezien ik meestal een drop of allow gebruik :P

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
rally schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 17:05:
Het kan wel via de CLI, maar dan moet je een json file aanpassen.

Anders word je CLI configuratie overschreven als je een re-provision doet via de cloud controller.

Zo had ik een local DNS configuratie er in gezet, maar iedere keer als ik een aanpassing deed aan de USG moest ik die er weer opnieuw inzetten (ik wilde perse niet gaan rommelen met de json).
DNS loopt nu via een Raspberry PI zodat ik dat probleem niet meer heb.

Dussss... het kan wel, maar het is of een tijdelijke aanpassing (blijft overigens wel effectief na een reboot van de USG), of je moet wat aanpassen aan de json om hem "permanent" te maken.
thnx. Ja op die manier heb ik upnp ook geactiveerd, code in het bestand gezet en de router opnieuw een re-provision commando gegeven.

Welk commando moet ik in het bestand zetten?

Gewoon dit: ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ethernet eth2 {
        address 192.168.1.1/24
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name LAN_IN
            }
            local {
                name LAN_LOCAL
            }
            out {
                name LAN_OUT
            }
        }
        speed auto
    }
?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Isane schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:51:
[...]

thnx. Ja op die manier heb ik upnp ook geactiveerd, code in het bestand gezet en de router opnieuw een re-provision commando gegeven.

Welk commando moet ik in het bestand zetten?

Gewoon dit: ?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ethernet eth2 {
        address 192.168.1.1/24
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name LAN_IN
            }
            local {
                name LAN_LOCAL
            }
            out {
                name LAN_OUT
            }
        }
        speed auto
    }
?
Nee, het dient een ander subnet te zijn want anders moet je een bridge maken wat ten kostte gaat van je hardware offloading en dus traaaaggg wordt. Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ethernet eth2 {
        address 192.168.2.1/24
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name LAN_IN
            }
            local {
                name LAN_LOCAL
            }
            out {
                name LAN_OUT
            }
        }
        speed auto
    }

Maar hou ook rekening dat je een 2e DHCP scope moet provisionen en wellicht dat je 192.168.2.0/24 ook in de firewall groups moet plaatsen. In de LAN_IN, LAN_LOCAL en LAN_OUT zitten volgens mij groepen verwerkt met o.a. firewall group networkgroup 192.168.1.0/24.

Dit zijn trouwens de CLI commando's
code:
1
2
3
4
5
6
7
set interfaces ethernet eth2 address 192.168.2.1/24
set interfaces ethernet eth2 description 'LAN2'
set interfaces ethernet eth2 duplex auto
set interfaces ethernet eth2 firewall in name LAN_IN
set interfaces ethernet eth2 firewall local name LAN_LOCAL
set interfaces ethernet eth2 firewall out name LAN_OUT
set interfaces ethernet eth2 speed auto

[ Voor 16% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 10-10-2016 18:59 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
Jeroen_ae92 schreef op maandag 10 oktober 2016 @ 18:55:
[...]

Nee, het dient een ander subnet te zijn want anders moet je een bridge maken wat ten kostte gaat van je hardware offloading en dus traaaaggg wordt. Dus:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
ethernet eth2 {
        address 192.168.2.1/24
        duplex auto
        firewall {
            in {
                name LAN_IN
            }
            local {
                name LAN_LOCAL
            }
            out {
                name LAN_OUT
            }
        }
        speed auto
    }

Maar hou ook rekening dat je een 2e DHCP scope moet provisionen en wellicht dat je 192.168.2.0/24 ook in de firewall groups moet plaatsen. In de LAN_IN, LAN_LOCAL en LAN_OUT zitten volgens mij groepen verwerkt met o.a. firewall group networkgroup 192.168.1.0/24.

Dit zijn trouwens de CLI commando's
code:
1
2
3
4
5
6
7
set interfaces ethernet eth2 address 192.168.2.1/24
set interfaces ethernet eth2 description 'LAN2'
set interfaces ethernet eth2 duplex auto
set interfaces ethernet eth2 firewall in name LAN_IN
set interfaces ethernet eth2 firewall local name LAN_LOCAL
set interfaces ethernet eth2 firewall out name LAN_OUT
set interfaces ethernet eth2 speed auto
Thnx. blijven dan ook de instellingen bewaard wanneer bv de stroom van de router gaat?
Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.