#team_UTC+1
An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Is dat niet 5 december, Amerikaanse datum notering eerst maand dan dag?GEi schreef op maandag 08 februari 2016 @ 12:28:
Mijn AC-LR vorige week ontvangen; test date: 12-05-2015. Ik heb geen idee waar ze blijven...
Klopt. Die had ik er ook op zitten.iCrOn schreef op maandag 08 februari 2016 @ 13:14:
[...]
Is dat niet 5 december, Amerikaanse datum notering eerst maand dan dag?
Ik wacht nog op 3 Pro's van mijn bestelling van 5 oktober. Ze worden begin maart verwacht.
sorry verkeerd postdjkavaa schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 12:55:
[...]
Werkt wel mooi:D Alleen de Admin user die kan alle sites zien dus de echte Administrator.
[ Voor 41% gewijzigd door xbeam op 08-02-2016 14:12 ]
Lesdictische is mijn hash#
Geen antwoord op je vraag, maar hoe doe je die monitoring? Of draai je elk half uur een speedtest?Tylen schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 16:02:
Slimme mensen hierEven een vraagje.
Ik ben van router veranderd naar de edgerouter. Nou monitor ik mijn download snelheid elk half uur. met mijn vorige router had ik een redelijk contante lijn maar nu met de EdgeRouter fluctueert het bes erg. Iemand een idee wat dit kan zijn? Soort van powersavings ofzo?
[afbeelding]
Bril beter opgezet, prtg
Om mijn post nog nuttig te maken, lees je hem met SNMP uit of gebruik je netflow ? Netflow heb ik zelf ook geprobeerd maar die gooide de offloading uit, wat ik wel nodig heb met 600/800
Heb jij niet hetzelfde probleem, netflow?
[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 08-02-2016 14:30 ]
De EdgeRouter zelf monitor ik ook met PRTG via SNMP. Maar dat heeft niks met deze download snelheid test te maken
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

4.9.1 Alpha is uit, natuurlijk niet aan te raden in stabiele omgevingen maar ik heb thuis maar 2 UAP's en een USG dus daar mag weleens wat fout gaan
DFS!!!Bierkameel schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:57:
4.9.1 Alpha is uit, natuurlijk niet aan te raden in stabiele omgevingen maar ik heb thuis maar 2 UAP's en een USG dus daar mag weleens wat fout gaan
Eerst het probleem, dan de oplossing
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Wat heb je nodig om de bolletjes groen te krijgen? Heb nu alleen WLAN groen met een ap-ac-lr. Router is de edgemax Poe. Ik verwacht dus eigenlijk het LAN bolletje ook groen. Klopt dat?Bierkameel schreef op maandag 08 februari 2016 @ 20:57:
[afbeelding]
Klopt, edgemax is volledig op zich zelf. Dus geen invloed van een controller etc.3ssen schreef op maandag 08 februari 2016 @ 22:56:
Ok. Dus het klopt dat je via de controller de edgemax niet terugziet.
Wij gebruiken daarom ook bij alle klanten Edgerouters in plaats van USG gezien als he wat wijzigt in de USG zelf dan wordt het niet terug gepushed naar de controller.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Die ervaring hebben we absoluut niet! Althans niet met een edgerouter, switches en aps.tcviper schreef op maandag 08 februari 2016 @ 21:08:
Begin me steeds meer te ergeren aan de 'stabiliteit' van dit Unifi spul, niks anders dan reboots, verbindingen die wegvallen en een unifi gateway die zich opeens reboot in the middle of the day. Zojuist maar na een week update gedaan naar alpha 4.9.1 nog steeds problemen(Jammer, maar dit betekent wel dat ik anders terug ga kijken naar onze Cisco RV 320 router).
We hebben klanten die al meer dan 2 jaar zonder problemen of rare incidentien (afgezien van stroomuitval) draaien.
Wel weten we dat er heel veel firmware / software afhankelijk is. Zo zitten er veel verschillen in snelheden van aps dit verschilt per firmware. Je moet net de juiste eruit nemen.
Zelf draaien we een centrale controller voor alle klanten deze draait op 4.7.5 dat was op dat moment de meest stabiele versie. Misschien dat die uitkomst bied voor je.
Sowieso is die Gateway wel leuk maar moet er weinig van hebben. We hebben hem wel liggen om configs voor te maken of dingen te testen maar hebben er nog nooit een geplaatst bij klanten.
Zoals aangegeven plaatsen we alleen Edgerouters omdat we gewoon weten dat die dingen super stabiel zijn. En zelfs jaren achter elkaar aan kunnen staan zonder drops in snelheid of stabiliteit.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Dat kan ik beamen. De Edgerouter Lite draait bij mij zeer stabiel, terwijl ik continu de laatste alpha's en beta's draai zonder problemen. Ik gebruik zonder problemen VPN, SNMP etc.djkavaa schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 07:53:
[...]
Die ervaring hebben we absoluut niet! Althans niet met een edgerouter, switches en aps.
We hebben klanten die al meer dan 2 jaar zonder problemen of rare incidentien (afgezien van stroomuitval) draaien.
...
Zoals aangegeven plaatsen we alleen Edgerouters omdat we gewoon weten dat die dingen super stabiel zijn. En zelfs jaren achter elkaar aan kunnen staan zonder drops in snelheid of stabiliteit.
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat na een software update mijn bash scripts weg zijn. Die backup ik dus apart ..
Draadloos (AP's) heb ik nog geen ervaring mee op dit moment
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 09-02-2016 10:29 ]
Het iedere dag herstarten van de USG komt waarschijnlijk omdat DPI aanstaat als je deze uitzet zou het weer stabiel moeten draaien. Er zijn meerdere mensen met dit probleem op het ubnt forum.tcviper schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:30:
Yes, de Unifi punten zijn verder ook primaBen voor nu even terug op de Cisco RV320 router en zodra ik zie dat de Unifi Gateway pro een aantal bugs gefixt krijgt probeer ik em weer uit
Miss rotte hardware? Het draait bij mij sinds een week en nog geen enkele reboot gehad!tcviper schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 09:49:
Had ik al sinds vrijdag uit maar nog steeds reboots, dus.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik heb een ubiquiti edgerouter lite 3, deze hangt voor een Mikrotik RB2011. De keuze hiervoor is dat de mikrotik maximaal maar 250-300mbit kan routeren maar voldoet voor DHCP, DNS, NAT e.d.
Ubiquiti edgerouter lite 3
eth 1 <-> NTU (glasvezel omvormer)
eth 2 <-> Mikrotik rb2011 (vlan 6 "internet")
eth 3 <-> Experiabox KPN (vlan 4 ïptv" en vlan 7 "telefonie")
Nu wil ik eigenlijk dat de Ubiquiti de PPPOE sessie opzet op vlan 6 en vervolgens al het verkeer doorstuurd naar de Mikrotik, zodat de mikrotik DHCP, DNS, NAT, etc draait..
Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Bedankt!
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Klopt, echter dan kom ik meer als 10 eth poorten te kort, geen wlan en moet ik POE injectors gaan gebruiken.DennusB schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:25:
Gewoon de mikrotik er tussen uit? Beetje onzinnig gok ik
Is het dan niet makkelijker om alles door ubiquiti te doen en de mikrotik op een lan poort van dat ding aansluiten en dhcp etc uit? Dan wordt het gewoon een accespoint met POE switch?MvZeeland schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 14:35:
[...]
Klopt, echter dan kom ik meer als 10 eth poorten te kort, geen wlan en moet ik POE injectors gaan gebruiken.
Klopt, dat gaat 'm ook worden vermoed ik..incomer schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 15:03:
[...]
Is het dan niet makkelijker om alles door ubiquiti te doen en de mikrotik op een lan poort van dat ding aansluiten en dhcp etc uit? Dan wordt het gewoon een accespoint met POE switch?
Echter is er iemand die me kan vertellen of het mogelijk is dat ik vlan 4 en vlan 7 over eth3 naar de experiabox stuur? van de configuratie van de mikrotik heb ik begrepen dat vlan 7 tagged is en vlan 4 untagged.. Zou dit uitmaken? want vlan 4 is iptv verkeer en die gaat over de pppoe als ik dat goed heb begrepen..
Zou ik anders eth3 kunnen prikken in bijvoorbeeld eth6 van de mikrotik en de mikrotik de vlan's laten splitsen op vlan 4 op eth7 en vlan 7 op eth8 bijvoorbeeld? of is dit niet nodig?
[ Voor 5% gewijzigd door hendymen op 09-02-2016 15:23 ]
Ik heb wel nog enkele opmerkingen/vragen.
Is hier wat weggevallen? Namelijk:xbeam schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:22:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11vif 4 { address dhcp description "KPN IPTV" dhcp-options { " tatic-routes;" default-route update default-route-distance 210 name-server update } }
client-option 'send vendor-class-identifier "IPTV_RG";'
client-option 'request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;'
Hoeven de waardes voor die parameters dan niet aangegeven te worden? Dus:xbeam schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:22:code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17service { dhcp-server { disabled false global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;" global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;" hostfile-update disable shared-network-name LAN1 { authoritative disable subnet 192.168.1.0/24 { default-router 192.168.1.1 dns-server 192.168.1.1 lease 86400 start 192.168.1.38 { stop 192.168.1.243 } } }
shared-network-parameters "option broadcast-address 192.168.x.255;"
shared-network-parameters "option vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
Ik heb in mijn config zelfs geen destination aangegeven bij eth0.4xbeam schreef op zondag 07 februari 2016 @ 17:22:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11nat { rule 5009 { description "IPTV Routing" destination { address 213.75.112.0/21 } log disable outbound-interface eth0.4 protocol all type masquerade }
[ Voor 120% gewijzigd door xbeam op 09-02-2016 23:13 ]
Nee dat hoeft niet de edge router weet zelf welke om welke ip adressen het gaat.Melomane71 schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 22:20:
Xbeam, weer bedankt voor je post mbt config voor KPN.
Ik heb wel nog enkele opmerkingen/vragen.
[...]
[...]
Hoeven de waardes voor die parameters dan niet aangegeven te worden? Dus:
shared-network-parameters "option broadcast-address 192.168.x.255;"
shared-network-parameters "option vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
Dat moet wel anders weet de router niet welk verkeer hij over vif0,4 moet sturen.[...]
Ik heb in mijn config zelfs geen destination aangegeven bij eth0.4
Door een destination in te vullen zeg je eigenlijk al het verkeer wat naar 213.75 gaat moet niet over de PPPoE maar vif0,40
Hmm, dat geef je toch aan via de static route?xbeam schreef op dinsdag 09 februari 2016 @ 23:21:
Dat moet wel anders weet de router niet welk verkeer hij over vif0,4 moet sturen.
Door een destination in te vullen zeg je eigenlijk al het verkeer wat naar 213.75 gaat moet niet over de PPPoE maar vif0,40
Volgens mij geef je daar alleen aan dat het verkeer wat bedoelt is voor 213.75 naar 10.(multicast router) moet gaan. En de nat functie geeft aan dat het over vlan4 moet.Melomane71 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 06:55:
[...]
Hmm, dat geef je toch aan via de static route?
wat is precies het verschil tussen een de edge switch en edge switch lite en unifi switch.
en waarom zou je kiezen voor een 250 watt 500watt of 750watt. als het aantal poorten en functies het zelfde zijn?
Het doel is een snel uitrolbaar verplaatsbaar netwerk.
Heel simpel:xbeam schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:29:
Beste,
wat is precies het verschil tussen een de edge switch en edge switch lite en unifi switch.
en waarom zou je kiezen voor een 250 watt 500watt of 750watt. als het aantal poorten en functies het zelfde zijn?
Edgeswitch Lite heeft GEEN PoE dus is enkel een normale switch.
En het aantal watt is gewoon hoeveel apparaten sluit je erop aan.
En wat verbruiken die apparaten verbruikt alles wat je erop aan sluit meer dan 250 watt dan neem je dus 500watt of 750watt
Unifi Switch beheer je zoals @Xistance aangeeft via je Unifi Controller. Wil je onafhankelijk zijn van die controller dan kies je voor een Edgeswitch
[ Voor 10% gewijzigd door Kavaa op 10-02-2016 12:37 ]
en een edge switch heeft een eigen gui, terwijl de unifi reeks te beheren valt via de controller (zoals de AP's)xbeam schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:29:
Beste,
Maar de unifi switch kan het zelfde?djkavaa schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 12:33:
[...]
Heel simpel:
Edgeswitch Lite heeft GEEN PoE dus is enkel een normale switch.
En het aantal watt is gewoon hoeveel apparaten sluit je erop aan.
En wat verbruiken die apparaten verbruikt alles wat je erop aan sluit meer dan 250 watt dan neem je dus 500watt of 750watt
Unifi Switch beheer je zoals @Xistance aangeeft via je Unifi Controller. Wil je onafhankelijk zijn van die controller dan kies je voor een Edgeswitch
En [ POE+ IEEE 802.3at/af and 24V Passive PoE ] houd in dat deze 24 en 48 volt ondersteunen?
Even stukje natuurkunde checken (volt * ampere = watt )
een 500 wat switch kan dus (unifi) 41 * 24volt *0,5A = 492watt aansturen of (unifi pro) 20 x 48volt * 0,5A = 480watt
En kan kan POE over een patch pannel lopen of moeten een unifi direct op de switch worden aangesloten.
alvast bedankt voor de antwoorden
Maar de unifi switch kan het zelfde?xbeam schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:03:
[...]
Maar de unifi switch kan het zelfde?
En [ POE+ IEEE 802.3at/af and 24V Passive PoE ] houd in dat deze 24 en 48 volt ondersteunen?
Even stukje natuurkunde checken (volt * ampere = watt )
een 500 wat switch kan dus (unifi) 41 * 24volt *0,5A = 492watt aansturen of (unifi pro) 20 x 48volt * 0,5A = 480watt
En kan kan POE over een patch pannel lopen of moeten een unifi direct op de switch worden aangesloten.
alvast bedankt voor de antwoorden
Nee, een Unifi Switch is niet zo uitgebreid als een Edgeswitch
En [ POE+ IEEE 802.3at/af and 24V Passive PoE ] .... aansturen of (unifi pro) 20 x 48volt * 0,5A = 480watt
Klopt, dus zorg dat je voldoende vermogen hebt in je switch om alles aan de sturen.
Jazeker, zolang alle aders goed zijn afgemonteerd is dat geen probleem;)
Mag ik vragen wat dan het verschil is.djkavaa schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 14:26:
[...]
Maar de unifi switch kan het zelfde?
Nee, een Unifi Switch is niet zo uitgebreid als een Edgeswitch
ik zie nu in de Folder van de edgeswitch dat deze poe [IEEE 802.3at] 54 en 24 volt heeft.
is dat niet raar omdat de uniefi's 48 en 24 volt zijn?
wat is handiger een egde of een unifi switch.
Het doel is om snel/makelijke een netwerk op locatie te kunnen opzetten.
Wikipedia: Power over Ethernet
802.3af: 37.0–57.0 V
802.3at: 42.5–57.0 V
[ Voor 20% gewijzigd door Ethirty op 10-02-2016 15:55 ]
#team_UTC+1
You can call me McOverloper Mini '12 i7/16/256 Air '13 i5/8/256 iPad mini 5 64GB iPhone SE 128GB
Tenzij je VLAN wilt etc. of wat dan ook de Edgeswitches zijn erg uitgebreid.Ethirty schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:54:
Als ik het zo lees ga je niet heel veel ingewikkelde dingen doen met die switch. Dan is de goedkoopste switch met de benodigde PoE optie al voldoende lijkt me. De Edgeswitch heeft een eigen interface zodat je makkelijk de poorten op 24V kan zetten als je dit nodig hebt. Anders hoef je zelfs helemaal niet in de switch te zijn.
Wikipedia: Power over Ethernet
802.3af: 37.0–57.0 V
802.3at: 42.5–57.0 V
Daar heb ik eerder ook al antwoord op gegeven.xbeam schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 15:13:
[...]
Mag ik vragen wat dan het verschil is.
ik zie nu in de Folder van de edgeswitch dat deze poe [IEEE 802.3at] 54 en 24 volt heeft.
is dat niet raar omdat de uniefi's 48 en 24 volt zijn?
wat is handiger een egde of een unifi switch.
Het doel is om snel/makelijke een netwerk op locatie te kunnen opzetten.
De Edgeswitches hebben hun eigen "Uitgebreide" interface. En de Unifi Switches zijn afhankelijk van een Unifi Controller.
Dus Edgeswitches zijn meer geschikt voor stand alone gebruik.
Als je geen 24v nodig hebt dan kun je ook een ander merk switch nemen. Maar wil je de oude generate (niet Pro) AP's of de nieuwe UAP AC Lite en UAP AC LR aansluiten dan heb je toch 24v Passive nodig.
En dat geven niet veel andere switches.
Uiteraard, maar ik denk dat als je weet hoe je VLANs gebruikt, je ook wel zelf de keuze voor een switch kan maken (nofi).djkavaa schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 16:46:
[...]
Tenzij je VLAN wilt etc. of wat dan ook de Edgeswitches zijn erg uitgebreid.
#team_UTC+1
Sure;) Maar je wete maar nooit natuurlijk, VLANs kunnen heel simpel zijn maar ook heel complex.Ethirty schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 17:08:
[...]
Uiteraard, maar ik denk dat als je weet hoe je VLANs gebruikt, je ook wel zelf de keuze voor een switch kan maken (nofi).
Anyway... Back on topic ;D
Verwijderd
Momenteel heb ik een EdgeMax Poe 5 ports een tp-link switch en een Airport TC als ap.
Dit zou ik eigenlijk willen vervangen voor allemaal Unfi producten.
Dus de USG, de hopelijk binnenkort komende 8 ports Unfi switch en een UAP LR.
De EdgeMax die ik nu heb staan gebruik ik nu alleen als een simpele router. Ik doe verder niks met VPN en dergelijke.
Ik vind het niet erg om in het begin even bezig te zijn met configuren maar daarna met het gewoon stabiel werken.
Wat denken jullie een goed idee of heb je een andere aanbeveling.
Filtering wel maar "topsite" ken ik niet. Althans, ik neem aan dat je de category en custom-category bedoeldm3gA schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 13:14:
Heeft iemand al ervaring met het opzetten van de 'topsite' filtering op de edgerouter?
U+
Ik zou niet gaan voor een USG, maar he das een persoonlijke keuze. Verder is het een prima opzet en zul je geen spijt van krijgen.Verwijderd schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:45:
Ik speel met de gedachten om me huidige netwerk te vervangen.
Momenteel heb ik een EdgeMax Poe 5 ports een tp-link switch en een Airport TC als ap.
Dit zou ik eigenlijk willen vervangen voor allemaal Unfi producten.
Dus de USG, de hopelijk binnenkort komende 8 ports Unfi switch en een UAP LR.
De EdgeMax die ik nu heb staan gebruik ik nu alleen als een simpele router. Ik doe verder niks met VPN en dergelijke.
Ik vind het niet erg om in het begin even bezig te zijn met configuren maar daarna met het gewoon stabiel werken.
Wat denken jullie een goed idee of heb je een andere aanbeveling.
Qua Unifi Switch moet het goed te doen zijn in combinatie met de Edgerouter. Maar nogmaals dat is een voorkeur.
Onder application in de firewall, tabblad advanced. In de 1.8 versie van de firmware.Jeroen_ae92 schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:54:
[...]
Filtering wel maar "topsite" ken ik niet. Althans, ik neem aan dat je de category en custom-category bedoeld
Kan een Edgerouter eigenlijk stand-alone https sites (evt met wildcard) whitelisten?
Ik zet daar nu een Mikrotik voor in omdat mijn controller niet 24/7 aan staat en de Unifi AP anders dus niet het verkeer doorlaat. De site die ik whitelist is echter kort geleden overgestapt naar Akamai en dat loopt via https.
Nu wisselt Akamai wel eens van hostname/IP adres en doordat de router vanwege https niet meer het verkeer kan inspecteren kan ik niet meer whitelisten op wildcardbasis.
Tot nu toe blijven de hostnames gelukkig aardig stabiel maar mocht het vervelend worden moet ik toch op zoek naar een permanentere oplossing. Ik vroeg me dus of hoe een Edgerouter (of evt Unifi Controller als ik die wel aan laat staan) hiermee om kan gaan.
Doel:
https://*.akamaihd.net whitelisten, rest blacklisten
[ Voor 3% gewijzigd door maarud op 11-02-2016 10:40 ]
Verwijderd
Ik heb naar de USG gekeken aangezien ik die ook via de controller kan beheren.djkavaa schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:54:
[...]
Ik zou niet gaan voor een USG, maar he das een persoonlijke keuze. Verder is het een prima opzet en zul je geen spijt van krijgen.
Qua Unifi Switch moet het goed te doen zijn in combinatie met de Edgerouter. Maar nogmaals dat is een voorkeur.
En ik vind een Edgerouter te uitgebreid voor het gene wat ik ermee doe.
Ik wacht eerst nog even af wat de prijs van de nieuwe 8 poorts Unifi switch wordt.
Dank voor het aanbod, heb het ff druk gehad, dus weinig tijd om te zoeken.Jeroen_ae92 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 18:43:
Wat zie je als je een tcpdump of messages bekijkt? Wordt er een rule gehit of komt er niets terug?
Ik kan anders vanavond wel even een half uurtje meekijken. Let me know want pb heb je niet
Maar! Het werkt
Op mijn Synology bleek Jumbo Frames nog aan te staan. Mijn vorige firewall had daar schijnbaar geen problemen mee. Nadat ik de Jumbo Frames uitgezet had, werkte het direct. Hoef alleen maar port 32400 te forwarden. Iedereen bedankt voor het meedenken. Uiteindelijk waren alle oplossingen goed en zou het moeten werken, maar nooit aan de Jumbo frames gedacht.
stormfly schreef op zondag 31 januari 2016 @ 20:57:
[...]
Je zei synology he? Heb in de synology in de firewall niet een rule staan of in de plex applicatie zelf, moet bijna buiten de ubnt apparatuur zitten.
Whoop whoop loving when a plan comes togethercupra4 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 12:45:
[...]
Op mijn Synology bleek Jumbo Frames nog aan te staan. Mijn vorige firewall had daar schijnbaar geen problemen mee. Nadat ik de Jumbo Frames uitgezet had, werkte het direct.
Nu een vraag over de verschillende Ubuiquity switches. Ik heb 2 passive PoE aansluitingen nodig en enkele 'normale' (non-PoE) aansluitingen nodig. Als ik het goedkoopst uit wil zijn, kan ik dan toe met een EdgeRouter X, X SFP of moet ik een EdeRouter PoE hebben?
Edgerouter x heeft maar 1 PoE 24v poort de edgerouter X SFP heeft 5x PoE 24v. Ze zijn ook allebei als simpele switch in te stellen, mocht je dat willen.r0el schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:53:
Per vandaag ben ik de blije eigenaar van twee Ubiquiti UniFi AP AC LR's. Omdat ik deze - op termijn - niet op mijn Linksys AE6500 wil aansluiten, overweeg ik een Ubiquity switch te kopen om de AP's hier - zonder gebruik van de adapter - op aan te sluiten. Daarnaast zullen enkele devices (non PoE) op de switch aangesloten worden.
Nu een vraag over de verschillende Ubuiquity switches. Ik heb 2 passive PoE aansluitingen nodig en enkele 'normale' (non-PoE) aansluitingen nodig. Als ik het goedkoopst uit wil zijn, kan ik dan toe met een EdgeRouter X, X SFP of moet ik een EdeRouter PoE hebben?
En daarmee kan ik instellen poort 1 en 2 PoE 24V en 3 tot en met 5 geen PoE?iCrOn schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 14:58:
[...]
Edgerouter x heeft maar 1 PoE 24v poort de edgerouter X SFP heeft 5x PoE 24v. Ze zijn ook allebei als simpele switch in te stellen, mocht je dat willen.
[ Voor 13% gewijzigd door r0el op 11-02-2016 15:06 ]
De edgerouter x geeft alleen PoE door dus je voed poort 0 met een PoE adapter en dan kan je nog een PoE op poort 4 aansluiten. Of deze dan nog genoeg power geeft voor een accespoint weet ik niet zeker.
Ja, weleens geprobeerd maar het hield nog geen 25% tegen of liet 75% niet door. Vond het nog teveel van het net niet. Momenteel dus gewoon nog aan de OpenDNSm3gA schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 09:31:
[...]
Onder application in de firewall, tabblad advanced. In de 1.8 versie van de firmware.
[ Voor 71% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 11-02-2016 15:45 ]
U+
Zeker weten? In de Datasheet staat op pagina 2 een voorbeeld met SFP + 5 Rocket AC Access points.iCrOn schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:13:
PoE Is per poort in of uit te schakelen. Je kan de SFP slot ook nog gebruiken als je hier een rj45 module in zet, hier kan dan geen PoE op maar heb je wel een 6 poort switch waarvan je er 5 voor PoE kan gebruiken.
De edgerouter x geeft alleen PoE door dus je voed poort 0 met een PoE adapter en dan kan je nog een PoE op poort 4 aansluiten. Of deze dan nog genoeg power geeft voor een accespoint weet ik niet zeker.
zie https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_X_DS.pdf
Jammer. Ik begreep dat hij gebruik maakt van DPI. Dus hij scant op inhoud of werkt het met een online blacklist?Jeroen_ae92 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:21:
[...]
Ja, weleens geprobeerd maar het hield nog geen 25% tegen of liet 75% niet door. Vond het nog teveel van het net niet. Momenteel dus gewoon nog aan de OpenDNS
U+
Nope, update van de DPI signatures is afzonderlijk en zit op cron in de EdgeRouters en varianten.Jeroen_ae92 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:48:
Nee, zover ik begreep op basis van ge-encrypte lijsten die ze extern inkopen. Redelijk statisch ook dus en wordt pas bij een volgende update bijgewerkt.
https://help.ubnt.com/hc/...ion-Engine-for-EdgeRouter - helemaal onderaanConveniently, EdgeOS uses an automatic signature update mechanism (daily cronjob scheduled at 06:25) to ensure that your router is using the latest DPI signatures for comprehensive traffic analysis. Routinely, Ubiquiti pushes updates to your EdgeRouter, extending the functionality of the DPI mechanism
Laatste stukje (quote hier onder)gaat over de gewone edgerouter X, niet de edgerouter x SFPironleg schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 15:41:
[...]
Zeker weten? In de Datasheet staat op pagina 2 een voorbeeld met SFP + 5 Rocket AC Access points.
zie https://dl.ubnt.com/datasheets/edgemax/EdgeRouter_X_DS.pdf
Of bedoel je of je de PoE wel of niet kan in/uit schakelen? Dit weet ik wel zeker heb hem hier zelf draaien de Edgerouter SFP met op 2 poorten PoE ingeschakeld aan de rest gewone apparaten die niet overweg kunnen met PoE.De edgerouter x geeft alleen PoE door dus je voed poort 0 met een PoE adapter en dan kan je nog een PoE op poort 4 aansluiten. Of deze dan nog genoeg power geeft voor een accespoint weet ik niet zeker.
[ Voor 39% gewijzigd door iCrOn op 11-02-2016 16:56 ]
Kijk, dat is handige info. Dat was initieel niet zo toch?AmbroosV schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:38:
[...]
Nope, update van de DPI signatures is afzonderlijk en zit op cron in de EdgeRouters en varianten.
[...]
https://help.ubnt.com/hc/...ion-Engine-for-EdgeRouter - helemaal onderaan
U+
Dan heb ik het verkeerd gelezen, dacht te begrijpen dat sfp + 5 ethernet poorten niet mogelijk wasiCrOn schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 16:38:
[...]
Laatste stukje (quote hier onder)gaat over de gewone edgerouter X, niet de edgerouter x SFP
[...]
Of bedoel je of je de PoE wel of niet kan in/uit schakelen? Dit weet ik wel zeker heb hem hier zelf draaien de Edgerouter SFP met op 2 poorten PoE ingeschakeld aan de rest gewone apparaten die niet overweg kunnen met PoE.
Gekke is dat ze wel een voorraad aangeven op hun site.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
zo vaak koop ik die dingen niet. En het is lastig vinden wat een edgeswitch meer kan dan een unifi switch vandaar mijn vraag. en met een antwoord de edgeswitch heeft een uitgebreidere interface kan ik ook niets.djkavaa schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 19:14:
[...]
Sure;) Maar je wete maar nooit natuurlijk, VLANs kunnen heel simpel zijn maar ook heel complex.
Anyway... Back on topic ;D
je suggereert dat hij meer kan maar je vertelt dan niet wat hij meer kan.
Dat een edgeswitch zonder de controller draait weet ik maar misschien kan werken via de controller ook voordelen hebben van wegen de makelijke beheer functies en schaalbaarheid.
Bij de specs staan namelijk niet zo veel verschillen en de prijs is ook het zelfde. maar net even te veel om er 2 te bestellen en te kijken welke beter geschikt is voor mijn doel.
De Edgeswitch kan te veel om op te noemen hier wat screenshots van de interface (EdgeSwitch Lite 24 Ports)xbeam schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 00:44:
[...]
zo vaak koop ik die dingen niet. En het is lastig vinden wat een edgeswitch meer kan dan een unifi switch vandaar mijn vraag. en met een antwoord de edgeswitch heeft een uitgebreidere interface kan ik ook niets.
je suggereert dat hij meer kan maar je vertelt dan niet wat hij meer kan.
Dat een edgeswitch zonder de controller draait weet ik maar misschien kan werken via de controller ook voordelen hebben van wegen de makelijke beheer functies en schaalbaarheid.
Bij de specs staan namelijk niet zo veel verschillen en de prijs is ook het zelfde. maar net even te veel om er 2 te bestellen en te kijken welke beter geschikt is voor mijn doel.
Deze mist dan dus het PoE stukje.
| EdgeSwitch | ||
[ Voor 29% gewijzigd door Kavaa op 12-02-2016 08:25 ]
Naar het schijnt kun je op die manier tegenwoordig je Netflix abbo gebruiken op de TV box. Dit zou voor ons een uitkomst zijn, want onze TV ondersteund het niet en het moet daardoor via de mediacenter (Windows) gebeuren. Dat is toch wel erg omslachtig waardoor we het vaak niet doen.
Er zijn echter wel een aantal dingen die dan moeten veranderen. Ik heb nu een switch aan het glas hangen die het IPTV en Internet VLAN netjes opsplitst. In de nieuwe situatie moet je beide VLANs aanbieden aan de router.
De router moet een afwijkende DHCP request doen op het IPTV platform (anders krijgt het geen IP). Verkeer voor IPTV moet naar dat subnet geleid worden. Daarbij komt nog het IGMP proxy verhaal en multicas filtering verhaal kijken (zodat je AP's niet belast worden met IPTV verkeer).
De IPTV boxen krijgen daarmee toegang tot zowel het internet als IPTV.
Ik wil me hier binnenkort in verdiepen. Mocht er iemand zijn die dat al gedaan heeft met een edgerouter dan hoor ik het graag. Normaliter kan ik dit wel zelf uitpluizen, maar de downtime gaat daarvoor te lang zijn aangezien ik niet als enige de verbinding gebruik. Als dat niet het geval zou zijn kon ik gewoon lekker prutsen aan de verbinding. Nu moet ik dat met de buurtjes afstemmen. Die zijn daar op zich heel makkelijk in, maar ik wil ze niet onderbreken omdat ik aan het hobby'en ben, en als ze niet thuis zijn, dan ben ik er meestal ook niet
Dat is gelijk aan KPN.Fairy schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 09:23:
Heeft er toevallig al iemand ervaring met routed IPTV (Telfort) ?
Even hier rondsnuffelen, staan genoeg voorbeelden: [KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2
Heb hem gebruikt, dinsdag wordt glas opgeleverd dus kan ik de configuratie testen
Zodra ik op mijn ETH0 een vlan aanmaakte ging het mis, de connectie was af en aan en zodra ik het IPTV vlan defineerde was het helemaal over met de externe connectie.
Ik van van gisteravond 23:00 tot 03:00 bezig geweest om het werkende te krijgen, maar zelfs het internet bleef telkens zomaar uitvallen.
Aan het einde besloten om de backup terug te zetten van de switch en Edgerouter, maar tot mijn verbazing kan ik nu nog steeds niet online. De gehele config is 1 op 1 teruggezet, maar de ETH0 krijgt geen DHCP meer.
De lijn is in orde., als ik een laptop aansluit op de buitenlijn krijg ik direct mijn IP.
Ik draaide in principe de RC1 van 1.8. Maar ook de firmware heb ik opnieuw geflashed en ook teruggeflashed maar het ding komt met geen mogelijkheid meer online.
Iemand hier ervaring mee? Is het ding stuk gegaan door het aanmaken van een VLAN?
U+
Ik had precies het zelfde met 1.8 en zit daarom weer op 1.7 en ook daar werkte de Back-up terug zetten niet. Ik moest de router terug naar fabrieks instellingen zetten en dan als nieuw met de hand configurerenFairy schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 10:21:
Ik heb een serieus probleem met mijn Edgerouter Lite. Ik wilde Routed IPTV configureren. Ik heb een backup gemaakt van mijn switch en router.
Zodra ik op mijn ETH0 een vlan aanmaakte ging het mis, de connectie was af en aan en zodra ik het IPTV vlan defineerde was het helemaal over met de externe connectie.
Ik van van gisteravond 23:00 tot 03:00 bezig geweest om het werkende te krijgen, maar zelfs het internet bleef telkens zomaar uitvallen.
Aan het einde besloten om de backup terug te zetten van de switch en Edgerouter, maar tot mijn verbazing kan ik nu nog steeds niet online. De gehele config is 1 op 1 teruggezet, maar de ETH0 krijgt geen DHCP meer.
De lijn is in orde., als ik een laptop aansluit op de buitenlijn krijg ik direct mijn IP.
Ik draaide in principe de RC1 van 1.8. Maar ook de firmware heb ik opnieuw geflashed en ook teruggeflashed maar het ding komt met geen mogelijkheid meer online.
Iemand hier ervaring mee? Is het ding stuk gegaan door het aanmaken van een VLAN?
[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 13-02-2016 11:05 ]
Dank je, maar dat had ik inderdaad wel juist ingesteld.Tylen schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:14:
Dhcp krijgt je niet op eth0 maar op eth0.4.
De reactie erboven is denk ik de juiste verklaring. De config was namelijk goed. Deze had ik al vaker opnieuw geladen. Ik heb hem nu ook ingeladen maar wel onder een oudere versie.
Ik heb de firmware nu helemaal terug gezet op 1.7 en heb een interne DHCP server aan de wan poort gehangen om te zien wat er gebeurd. Die pakt hem nu wel op.
Vervelende is even dat ik de lijn met de buren deel. De buurman is nu met heel belangrijke zaken voor zijn bezig dus ik kan nu nog even niet 'live' gaan, zijn studie gaat uiteraard op de eerste plaats. Ik heb de lijn gebypassed naar zijn router, zodat hij wel online is en ik niet
Zodra ik weer kan sleutelen laat hij het weten en kan ik de configuratie testen. Blijkbaar heeft zelfs de 1.8 RC versie nog serieuze issues betreft VLANS en configuraties inlezen.
[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 13-02-2016 11:55 ]
U+
Bedankt voor het aanbod, console kabel heb ik niet liggen (heb op het werk dozenvol babyblauwe cisco kabels, hebben die de juiste pinout?).Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 11:57:
Nouja, de 1.8 heeft een andere kernel en geupdate pakketten. Normaliter bij een upgrade vertaald ie de config wel. Maar je moet even weten waar het mis gaat. Heb je toevallig een console kabel? Of kun je je config delen? Dan kijk ik wel even.
Ik kan nog wel op de CLI komen, dat is geen probleem. De huidige config gaat (denk ik) wel werken, maar dat kan ik nu niet testen. Mijn config is redelijk eenvoudig, meeste is via de GUI in te stellen, dus ik denk dat ik, als dit niet werkt een factory reset doe en dan helemaal opnieuw de wizard ga draaien. Alleen jammer dat die 1.8 niet goed werkt.
Ik hoop alleen dat ik onder 1.7 wél de tagged poorten kan gebruiken voor Routed IPTV, want dat was de insteek dat ik gisteravond de configuratie aanpaste.
Het ligt dus niet aan de EdgeRouter, maar aan Telfort. Ze hebben mijn router geblacklist !
Toen ik een testopstelling maakte met een andere router, kreeg mijn ERL wel een IP daarvan. Ook een andere router op de lijn werkte gewoon goed.
Uiteindelijk heb ik het mac adres gespoofed naar een willekeurig nummer na heel lang zoeken en een tip van mijn vader, een ouwe rot in het vak
Uiteindelijk na een tijdje kreeg ik hem helemaal niet meer online. Gelukkig had ik alle mac adressen die ik gebruikt had opgeslagen. Uiteindelijk kreeg ik hem weer online met 1 van die mac adressen.
Ik draai hem dus weer in standaard internet mode zonder routed IPTV.
Baal er wel van dat ik het niet werkende heb gekregen.
Zowel met 4 en 34 beiden tagged als 34 untagged en 4 tagged levert het een blokkade op.
Had het ding zowat door de ruiten gegooid
[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 13-02-2016 22:31 ]
Sluit je orginele router eens aan.Fairy schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 22:30:
Oke, ik ben er achter wat er gebeurd.
Het ligt dus niet aan de EdgeRouter, maar aan Telfort. Ze hebben mijn router geblacklist !
.......
Lang verhaal
.......
Baal er wel van dat ik het
Had het ding zowat door de ruiten gegooid![]()
Vaak word je verbinding dicht gezet omdat je router iets raars doet. Ik heb ook een keer gehad dat ik perongeluk dhcp uitzende op vlan4. Toen werd mijn verbinding ook steeds dicht gezet. De de lijn werd pas weer vrijgegeven met de originele router.
[ Voor 44% gewijzigd door xbeam op 13-02-2016 23:13 ]
De originele router is nog nooit aangesloten geweest. Ik haat EB'sxbeam schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:09:
[...]
Sluit je orginele router eens aan.
Vaak word je verbinding dicht gezet omdat je router iets raars doet. Ik heb ook een keer gehad dat perongeluk dhcp uitzende op vlan4.
De de lijn werd pas weer vrijgegeven met de originele router.
Heb nu weer verbinding met mijn EB. Alleen waarom hij de lijn dichtgooid als ik op 2 vlans iets doe is me een raadsel. een originele EB gaat me daar ook niet bij helpen. Apart werken de vlans wel...
Dat kan ik wel doen, maar ik denk niet dat dat iets uit gaat maken. Er zijn mensen die het werkende hebben gekregen, dus ik doe vast iets fout. Ik weet dat je in de DHCP specifieke instellingen moet doen, maar die heb ik zover ik weet allemaal gedaan.Tylen schreef op zondag 14 februari 2016 @ 07:41:
Ik zou het Mac adres van je experiabox gebruiken en niet zomaar iets verzinnen.
Ik heb een Ziggo abo, de modem wil ik in bridge modus laten zetten. Staat nu in standaard modus.
Daarna weet ik het nog niet helemaal, maar ik heb nu een ToughSwitch PRO.
Ik heb twee AP Pro access points hangen die ik via PoE (48V passief) wil voeden.
Ik zit erover te denken om de ToughSwitch te vervangen voor een Edgerouter. (Ja, ik ben ook gevoelig voor die grijze bolletjes in mijn controller overview
Ik kan ervoor kiezen om een 8 poort EdgeRouter te nemen, en dan de twee APs via de bijgeleverde PoE adapter te voeden, maar liefst heb ik alles in een om zo de meterkast opgeruimder te houden.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Het zou kunnen dat het geblokkeerd wordt omdat je Mac-adres op beide vlans hetzelfde is. Als je dus de op de ene Vlan een dhcp lease krijgt, dat ie op de andere vervalt.Fairy schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:14:
[...]
De originele router is nog nooit aangesloten geweest. Ik haat EB's
Heb nu weer verbinding met mijn EB. Alleen waarom hij de lijn dichtgooid als ik op 2 vlans iets doe is me een raadsel. een originele EB gaat me daar ook niet bij helpen. Apart werken de vlans wel...
Zelfde verhaal als bij tweak.
Kijk eens hier: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Daar lijkt het inderdaad op. Vervelende is wel dat de boel meteen geblacklist wordt, of in ieder geval tot de lease verloopt (denk ik).NovapaX schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:12:
[...]
Het zou kunnen dat het geblokkeerd wordt omdat je Mac-adres op beide vlans hetzelfde is. Als je dus de op de ene Vlan een dhcp lease krijgt, dat ie op de andere vervalt.
Zelfde verhaal als bij tweak.
Kijk eens hier: http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/
Ik heb de config voorbeelden gezien, echter kan ik ze nog niet echt goed doorgronden. Ik wil de instellingen die ik in de ERL zet wel graag snappen voordat ik ze klakkeloos overneem, zodat ik in de toekomst niet tegen verrassingen aanloop.
EDIT: Als ik probeer die template te wijzigen met: sudo vi /opt/vyatta/share/vyatta-cfg/templates/interfaces/ethernet/node.tag
Dan loopt ie direct al stuk op: "node.tag" Not a regular file
Aargh. Had beter een grotere EdgeRouter kunnen kopen, had ik gewoon 2 poorten gebruikt
Misschien moet ik gewoon een edgerouter X erbij kopen om het TV verkeer op het netwerk in te schieten..... Zou dat kunnen?
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 14-02-2016 10:53 ]
Als je gevoelig bent voor grijze bolletjes moet je niet voor een Edgerouter gaanmvds schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:00:
Ik zit erover te denken om de ToughSwitch te vervangen voor een Edgerouter. (Ja, ik ben ook gevoelig voor die grijze bolletjes in mijn controller overview)
[...]
Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Verder wil je een switch vervangen door een router? Ik zou denk ik alleen een router tussen je bestaande spullen plaatsen. Een ERX is echt maar een piepklein ding, maar als je een snel abonnement hebt is een ERL of USG wellicht een betere keuze.
Hoe is de opzet van de originele router? 1 wan poort en meerdere poorten voor lan, tv en voip?Fairy schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:21:
[...]
Aargh. Had beter een grotere EdgeRouter kunnen kopen, had ik gewoon 2 poorten gebruikt
Misschien moet ik gewoon een edgerouter X erbij kopen om het TV verkeer op het netwerk in te schieten..... Zou dat kunnen?
[ Voor 24% gewijzigd door Ethirty op 14-02-2016 11:18 ]
#team_UTC+1
Huh? Hoezo? Een Edgerouter kan je toch ook via de Unifi controller bedienen?Ethirty schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:15:
[...]
Als je gevoelig bent voor grijze bolletjes moet je niet voor een Edgerouter gaan
Verder wil je een switch vervangen door een router? Ik zou denk ik alleen een router tussen je bestaande spullen plaatsen. Een ERX is echt maar een piepklein ding, maar als je een snel abonnement hebt is een ERL of USG wellicht een betere keuze.
U+
Hmm, oke... Dat is jammer, dus dan zou het zijn:Jeroen_ae92 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 11:54:
Nee natuurlijk niet. Enkel de USG's kun je via de Unifi controller beheren.
Ziggo modem in bridge mode
USG
ToughSwitch Pro
2 x AP Pro
Waarvan dan de TS Pro niet in de controller te zien is? Wat voor voordelen heeft deze opzet dan, behalve twee extra groene bolletjes (LAN en WAN en misschien nog eentje voor WWW) boven de Ziggo modem als router te gebruiken? Ik hoopte juist dat ik alles via de controller zou kunnen laten lopen,
Je kunt ook zoiets doen:Fairy schreef op zondag 14 februari 2016 @ 10:21:
[...]EDIT: Als ik probeer die template te wijzigen met: sudo vi /opt/vyatta/share/vyatta-cfg/templates/interfaces/ethernet/node.tag
1
| ip link set dev eth0.4 address XX:XX:XX:XX:XX:XX |
Indien dat wel werkt kun je een script maken die het mac address aanpast na een reboot.
1
2
| #!/bin/sh ip link set dev eth0.4 address XX:XX:XX:XX:XX:XX |
Deze plaats je dan in /config/scripts/post-config.d/ zodat het upgrades en reboots overleeft.
U+
Oke, alleen is dat pas na het booten. Probleem is dan dat mijn connectie er al uitgegooid is. LastigJeroen_ae92 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:14:
[...]
Je kunt ook zoiets doen:
code:
1 ip link set dev eth0.4 address XX:XX:XX:XX:XX:XX
Indien dat wel werkt kun je een script maken die het mac address aanpast na een reboot.
code:
1 2 #!/bin/sh ip link set dev eth0.4 address XX:XX:XX:XX:XX:XX
Deze plaats je dan in /config/scripts/post-config.d/ zodat het upgrades en reboots overleeft.
Of inderdaad een renew DHCP lease na het setten van het nieuwe Mac.
Het script op http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/ lijkt dit prima te doen onder optie2.
[ Voor 55% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 14-02-2016 12:30 ]
U+
Snap ik, maar bij een reboot of stroomonderbreking kan ik het niet hebben dat de lijn niet opkomt. Dan koop ik liever een Edgerouter X oid erbij.Jeroen_ae92 schreef op zondag 14 februari 2016 @ 12:22:
Dan eerst uitvoeren en dan pas de interface fysiek aansluiten
Of inderdaad een renew DHCP lease na het setten van het nieuwe Mac.
Het script op http://www.nickd.nl/tweak/edgerouter/ lijkt dit prima te doen onder optie2.
Ubiquiti gebruikt blijkbaar 'passief' PoE, en 24v/0,5A (er lijkt geen passieve PoE-standaard te zijn). Ik had al ergens gelezen dat het nadeel daaraan blijkbaar is dat een gigabitverbinding dan terugvalt op 100 Mbit omdat je voor gigabit alle aderparen nodig hebt en passief PoE dat niet toelaat?
Ik had eerst gedacht een gewone switch aan te schaffen en daarbij een Toughswitch om de APs te voeden, maar met de 5-poortsversie kom ik net één poort te kort en de 8-poortsversie is redelijk prijzig. Dus was ik aan het twijfelen om het kleinste model Toughswitch aan te schaffen en één AP nog apart te voeden.
De 24V/0,5A-injectoren die Ubiquiti meelevert als je de AP's apart koopt zijn alleen voor zover ik kan zien maar 100 Mbit... En da's wel sneu bij een AC AP. Dat lijkt me toch te gek? Of lees ik dat verkeerd? Alleen hun 24V/1A-modellen (en hoger) hebben een gigabit-aansluiting, maar ik vermoed dat 24VA niet gezond is voor die Lites.
Ga ik met die Toughswitches toch nog gigabit hebben naar de AP's?
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Waarom probeer je het niet eerst eens? Ik begrijp je terughoudendheid maar eenmaal correct ingeregeld en getest zou je zeggen dat er toch vertrouwen is op een goede betrouwbare werkingFairy schreef op zondag 14 februari 2016 @ 13:52:
[...]
Snap ik, maar bij een reboot of stroomonderbreking kan ik het niet hebben dat de lijn niet opkomt. Dan koop ik liever een Edgerouter X oid erbij.
De normale adapters zijn inderdaad maar 100Mbit maar er zijn ook 1Gb adapters. Dat zijn dezelfde als die geleverd worden met de AC-Lites. Maar ze zijn er ook voor de Powerbeams etc. De 1A modellen kunnen prima op een Lite.Borromini schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:00:
Ik heb een vraagje. In mijn broer z'n huis komen waarschijnlijk vier Unifi AP AC Lites te hangen, en een vijfde diep in de tuin. Als we die per 5 aankopen komt het wat goedkoper uit maar dan zitten er ook geen PoE-injectoren bij.
Ubiquiti gebruikt blijkbaar 'passief' PoE, en 24v/0,5A (er lijkt geen passieve PoE-standaard te zijn). Ik had al ergens gelezen dat het nadeel daaraan blijkbaar is dat een gigabitverbinding dan terugvalt op 100 Mbit omdat je voor gigabit alle aderparen nodig hebt en passief PoE dat niet toelaat?
Ik had eerst gedacht een gewone switch aan te schaffen en daarbij een Toughswitch om de APs te voeden, maar met de 5-poortsversie kom ik net één poort te kort en de 8-poortsversie is redelijk prijzig. Dus was ik aan het twijfelen om het kleinste model Toughswitch aan te schaffen en één AP nog apart te voeden.
De 24V/0,5A-injectoren die Ubiquiti meelevert als je de AP's apart koopt zijn alleen voor zover ik kan zien maar 100 Mbit... En da's wel sneu bij een AC AP. Dat lijkt me toch te gek? Of lees ik dat verkeerd? Alleen hun 24V/1A-modellen (en hoger) hebben een gigabit-aansluiting, maar ik vermoed dat 24VA niet gezond is voor die Lites.
Ga ik met die Toughswitches toch nog gigabit hebben naar de AP's?
Een Toughswitch 5p en Toughswitch 8p doen beide Gb verbindingen. De 5p doet enkel 24v daar de 8p zowel 24v als 48v doet
[ Voor 65% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 14-02-2016 14:13 ]
U+
Die modellen ondersteunen 802.3af/at... Dat is het probleem net. De Lite doet dat niet.GEi schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:03:
Heb vanmiddag even gespeeld met de AP-AC-LR. Samen met de PoE-voeding keurig een Gb verbinding. De losse adapters zullen vast ook Gb ondersteunen.
[ Voor 7% gewijzigd door Borromini op 14-02-2016 14:20 ]
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
#team_UTC+1
Nee, alleen de PRO modellen ondersteunen actieve POE (UAP-PRO, UAP-AC en UAP-AC-PRO). De rest maakt helaas gebruik van passieve POE. Bij Mikrotik en Ubiquiti is dat vaak een voltage range die ondersteund word. Dus bijvoorbeeld 12v-30v waarbij op 24v er 0.5A nodig is. De range is nodig vanwege de voltage drop die op je UTP kabel gebeurt over langere afstanden.Borromini schreef op zondag 14 februari 2016 @ 14:13:
Bedankt Jeroen! Dan weet ik wat me te doen staat.
[...]
Die modellen ondersteunen 802.3af/at... Dat is het probleem net. De Lite doet dat niet.
Active POE kon altijd over Gigabit, Passive POE was vroeger inderdaad altijd 100Mbit en gebruikte de niet gebruikte aderen. Tegenwoordig heb je ook Passive POE injectors die Gigabit ondersteunen voor gebruik met Ubiquiti en Routerboard. Deze injectors hebben een andere layout dan degene voor 100Mbit! Mocht je device dus terugvallen moet je een Gigabit injector/blokje hebben!
De adapters van Ubiquiti hebben een G in de naam en bij Routerboard is het de RBGPOE in plaats van de RBPOE.
[ Voor 5% gewijzigd door Quindor op 14-02-2016 21:09 ]
Dit topic is gesloten.
![]()