[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.710 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiccardoNL
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-09 15:34
Vandaag twee Loco M2's binnengekregen. Eentje met een faulty resetbutton die al helemaal van binnen in de apparatuur is verdwenen. Je hoort de knop helemaal rammelen. Gekocht bij EuroDK, Letland. Wat nu? Terugsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

laurens0619 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 08:11:
Ik denk dat als jij naar mijn mening een verkeerd feit verkondigd dat ik het daar prima mee oneens kan zijn :+
Benoem het dan ook zo.
Clients zelf zijn veelal slecht in roamen. Ze moeten geholpen worden door zaken als WiFi controllers ,minimum RSSI of grote virtuele netwerken (zero handoff) . Allemaal zaken vanuit het AP dus. Dat is waarschijnlijk ook precies de techniek die ze bij cisco op je werk gebruiken :)
Assumptions are the mother of all fuck ups. Doe dus vooral geen uitspraken over netwerken waar jij geen weet van hebt. Zoals ik al zei: bij ons staat ZH NIET aan en NIET aan betekent dus uit. Daar zijn technische redenen voor. Ieder wifi netwerk heeft zijn eigen settings omdat de omgeving heel erg veel bepaald. Clients zijn vaak slecht in roamen maar vaak kunnen ze dat ook prima. Het ligt er maar net aan wat jij aan clients in je netwerk hebt. Nog een mooi voorbeeld daarvan heeft op de frontpage hier gestaan: Eduroam problematiek wat uiteindelijk kwam door specifieke Android versies. Als jij daar veel van op je netwerk hebt dan loop je tegen het probleem aan, heb je er weinig van dan zul je het niet of amper zien. Daarom had de ene universiteit er grote problemen mee en de ander er nergens last van. Bepaald wel je settings op je netwerk of je dat nou leuk vindt of niet en of je het daar nou mee eens bent of niet ;)
chickpoint schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 10:25:
Dit is het antwoord van Ubiquity als je vraagt hoe het roamen werkt op een UAP, niet veel anders dus dan je standaard consumenten AP
Dat verbaasd me niks want de hardware is ook niet veel anders. Ze hebben wat andere waarden en gedragingen aan de software kant maar daar houdt het dan ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:00
@ppl ik denk dat we elkaar niet begrijpen. Dat ik het met je oneens was, was je punt dat clients prima kunnen roamen. Niet dat roamen niet goed werkt zonder zero hand off (sterker nog, ik denk dat zero handoff over het algemeen weinig toegepast wordt). Ik had het over andere technieken naast zero handoff. Ik doe verder geen aannamen en dat jouw werk netwerk Zero Handoff gebruikt verkondig ik niet, dat ze waarschijnlijk een ondersteunende roaming techniek gebruiken wel, dat zie je nu eenmaal vaak in enterprise netwerken.

Er zijn nu eenmaal een aantal basis principes mbt Wifi en Roaming en het enige wat ik aan het onderzoeken was welke techniek Unifi gebruikt. Dat is mij inmiddels duidelijk dus laten we het hierbij laten :)

[ Voor 250% gewijzigd door laurens0619 op 08-08-2014 23:56 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Je doet wel degelijk aannames want je neemt al aan hoe ons netwerk in elkaar zit en wat voor settings we gebruiken. Je neemt kennelijk ook aan dat ik een noob op ict/networking gebied ben. Geen van de gedane aannames is echter juist. Naast dat dit niet slim is, is het ook niet chique omdat je met zo'n houding iemand heel erg kunt beledigen (mij maakt het niet uit maar een ander kan heel snel op z'n teentjes getrapt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dude chill out. Ik zeg dat we elkaar niet begrijpen. thats it.
Ik verkondig nergens hoe jullie netwerk in elkaar zit en welke settings jullie gebruiken.
Of jij een n00b bent, geen id ken je niet. Het enige wat ik weet is dat jij dingen uit mijn posts haal die ik niet zo bedoel/er niet staan. Ik vind het best hoor, ik zal wel dingen verkeerd gequote hebben. Mij best :)

Laten we dit topic verder niet vervuilen, Unifi is awesome

[ Voor 81% gewijzigd door laurens0619 op 09-08-2014 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 19:34
Ik heb 2 kleine issues met mijn UAP-AC ap`s.

1) Alert via email werkt niet. Ik krijg dit met mijn Eigen exchange-server en de externe upc-mailserver niet voor elkaar. Iemand dit dit gebruikt en/of dit herkend?
2) Ik heb voor sommige devices het mac-adres gewijzigd naar een Eigen naam. Als ik vervolgens in "recent events" kijk , dan staat hier heel vaak TOCH het mac-address i.p.v. de naam. Iemand die hier een oplossing voor heft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Even een vraag voor de ubiquity heren hier voor ik er een aanschaf.

Op dit moment heb ik een Debian server in DC die dienst doet als "firewall", dat wil zeggen als WAN heeft hij een IP uit een /29, ter voorbeeld 1.2.3.4/29.

Als LAN heeft deze een /27 ( ook public IP's ) waarbij op de eth1 dus een IP uit die /27 staat ( 3.4.5.6/27 ).
De servers daarachter hebben dus een IP uit die /27 met 3.4.5.6 als hun gateway.

Hiervoor is ip forwarding aangezet waardoor de ip's uit die /27 te bereiken zijn vanaf het internet.

Het gaat hier dus om allemaal public ip addressen, ik doe niks met NAT, wil je ook niet in een datacenter. ;)

Als Firewall heb ik op dit moment de standaard iptables met als standaard policy forward DENY, oftewel standaard gaat er niks vanaf het internet naar de servers maar wel andersom. In de firewall stel ik dan in welke poorten door mogen en naar welk IP.

Ter voorbeeld, zo ziet mijn iptables er op dit moment uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
*nat
:PREROUTING ACCEPT [112:6255]
:INPUT ACCEPT [12:837]
:OUTPUT ACCEPT [4:284]
:POSTROUTING ACCEPT [10:512]
COMMIT
*filter
:INPUT ACCEPT [10:884]
:FORWARD DROP [1:94]
:OUTPUT ACCEPT [7:984]
-A FORWARD -m state --state ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
-A FORWARD -i eth1 -o eth0 -j ACCEPT
-A FORWARD -p icmp -j ACCEPT
-A FORWARD -s 1.1.1.1/29 -d 1.1.1.2/32 -p tcp -m tcp --dport 22 -j ACCEPT
-A FORWARD -s 1.1.1.1/29 -d 1.1.1.3/32 -p tcp -m tcp --dport 8006 -j ACCEPT
-A FORWARD -s 1.1.1.1/29 -d 1.1.1.4/32 -p tcp -m tcp --dport 8006 -j ACCEPT

IP's zijn met opzet verandert uiteraard, kan zoiets ook opgezet worden met de edgerouter? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAITii
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-09 10:43
Iemand enig idee hoe je in de Unifi AP's Hotspot Manager, erbij in kan krijgen dat je er een code/voucher kolom bij in krijgt?

Dit zou in mijn geval handig kunnen zijn omdat ik een lijst bijhoud met aan wie ik welke code/voucher heb gegeven.

Heb alwel op het Ubiquiti forum gekeken maar kon nog niet echt iets concreets vinden.

Steam: GAITii | PSN: GAITii | 3DS FC: 0361-7487-5231

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
pitchdown schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:32:
Ik heb 2 kleine issues met mijn UAP-AC ap`s.

1) Alert via email werkt niet. Ik krijg dit met mijn Eigen exchange-server en de externe upc-mailserver niet voor elkaar. Iemand dit dit gebruikt en/of dit herkend?
2) Ik heb voor sommige devices het mac-adres gewijzigd naar een Eigen naam. Als ik vervolgens in "recent events" kijk , dan staat hier heel vaak TOCH het mac-address i.p.v. de naam. Iemand die hier een oplossing voor heft?
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12-09 16:54
Voor de email... Linksboven in kun je op je loginname drukken. Druk op change password en zie daar het to: emailadres. Vervolgens ga ik er vanuit dat je smtp settings onder settings, controller settings correct hebt ingevuld.

Lukt het daarmee?

De alias namen in de logging komt niet altijd door. Is een webtranslatie dingetje ofzow. Althans, ooit is iets over gelezen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 21:43:
[...]

Voor de email... Linksboven in kun je op je loginname drukken. Druk op change password en zie daar het to: emailadres. Vervolgens ga ik er vanuit dat je smtp settings onder settings, controller settings correct hebt ingevuld.

Lukt het daarmee?

De alias namen in de logging komt niet altijd door. Is een webtranslatie dingetje ofzow. Althans, ooit is iets over gelezen.
Dat emailadres had ik inderdaad ook al ingevuld. En nog steeds geen email.....nog ideeen?

Heb je een link m.b.t. webtranslatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Weird shit... Ik heb geen issues en draai meerdere controllers. Is er een firewall die het één en ander tegenhoudt? Doet de testmail optie het onder settings/controller eigenlijk wel of ook niet?

De discussie over de aliassen kan ik zo snel even niet vinden. Zodra ik em weer vindt meldt ik het je.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 08:22:
Weird shit... Ik heb geen issues en draai meerdere controllers. Is er een firewall die het één en ander tegenhoudt? Doet de testmail optie het onder settings/controller eigenlijk wel of ook niet?

De discussie over de aliassen kan ik zo snel even niet vinden. Zodra ik em weer vindt meldt ik het je.
Probleem met test-mail opgelost. Was de good-old-virusscanner.
Iemand die nog een oplossing weet voor het feit dat bekende client-namen niet bewaard blijven in het "recent-changes" -onderdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Meer mensen die hier de controller op de Pi draaien?
Het draait hier allemaal, erg stroperig, maar het draait. Problemen die ik alleen heb zijn:
- Soms crashed het java proces
- Users die allang niet meer verbonden zijn staan toch in het connected lijstje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb al een tijdje een gewone Unifi AP en net nog ff een LR versie erbij gehaald voor beneden en dan gaat de oude naar de 2de verdieping.
Eigenlijk wil ik ook wel de Edgerouter Pro erbij, beetje overkill voor thuis maar wel lekker veel mogelijkheiden en die kan wel een paar jaar aan mijn glasvezel hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Wat zijn de voordelen van die edge-router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:56
Wat niet? :) Edgerouters zijn superb, heel snel, stabiel en kunnen een hoop:
http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-pro/

Heb zelf ook de PRO versie thuis nu :) Bevalt zeer goed!

[ Voor 27% gewijzigd door tcviper op 12-08-2014 13:48 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Waarom de pro en niet gewoon de lite?

Ik zie het voordeel van de 5 poorten in een thuisomgeving niet.
Voor de extra poorten heb ik een nu een Toughswitch draaien, straks komt er een EdgeSwitch voor in de plaats.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Zoals ik toen dacht: "Omdat het kan :P"
en omdat ik klein rack thuis heb in de kelder waar die heel mooi in hangt, plus switch is verbonden met de SFP poort.

[ Voor 60% gewijzigd door tcviper op 12-08-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik sta op het punt om mijn Ubiquiti apparatuur te gaan bestellen, maar zit nog een beetje te twijfelen... Het plan was 2 Unifi's, 1 5-poorts EdgeRouter-PoE te nemen en 1 ToughSwitch-PoE. Wat natuurlijk ook kan is 2 Unifi's, 1 EdgeRouter Lite en 2 ToughSwitches-PoE, Daarmee heb ik in mijn meterkast gelijk wat "toekomstbestendige" aansluitruimte in de meterkast.

Heeft de ene setup nog voordelen t.o.v. de andere of is dat om het even. (op de extra poort na) Het prijsverschil is een tientje of 5, dus dat valt te overzien.

[ Voor 3% gewijzigd door PaT op 12-08-2014 14:43 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Of je nou 5 poorten of 3 poorten hebt, de mikt de hele handel gewoon over vlannen naar de switches. Een lite zou dus prima zijn, eth0 voor wan, eth1 en eth2 in bridge en aansluiten op beide switches. Vervolgens vlannen aanmaken op de bridge en defineren in de switches. PoE op je Edgerouter heeft alleen zin als je geen PoE switch zou hebben. Zodoende zou je toch nog PoE powered AP's kunnen poweren. Ik zie vooralsnog geen voordelen van een PoE tov een Lite.

[ Voor 0% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 12-08-2014 14:46 . Reden: Typo ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De EdgeRouter PoE was ook bedacht vanwege het feit dat ik daar 1 van de Unifi's aan kon hangen.

Ik ben geloof ik wel blij dat iemand met verstand van zaken mij gaat helpen met het inrichten van de boel, want van maar de helft wat je schrijft snap ik wat je zegt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
De lite + 2 toughswitches is de netste oplossing in mijn ogen.

Dan hebt je 2 opties:

1. Je hang iedere switch zoals Jeroen aangeeft een eigen poort op de router. En maakt op de router een softwarematige brug.
2. Je hangt de switches achter elkaar.

Optie 1 is wat netter, maar vergt een beetje meer kennis. Want ik weet niet of dit al in de setup wizard van de EdgeOs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Switches achter elkaar lijkt mij inderdaad niet heel netjes.

Wat betreft het programmeren/instellen van de boel maak ik mij verder geen zorgen, daarvoor heb ik gelukkig iemand achter de hand die vaker met dat bijltje gehakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
jimmy87 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 23:15:
Even een vraag voor de ubiquity heren hier voor ik er een aanschaf.

Op dit moment heb ik een Debian server in DC die dienst doet als "firewall", dat wil zeggen als WAN heeft hij een IP uit een /29, ter voorbeeld 1.2.3.4/29.

Als LAN heeft deze een /27 ( ook public IP's ) waarbij op de eth1 dus een IP uit die /27 staat ( 3.4.5.6/27 ).
De servers daarachter hebben dus een IP uit die /27 met 3.4.5.6 als hun gateway.

Hiervoor is ip forwarding aangezet waardoor de ip's uit die /27 te bereiken zijn vanaf het internet.

Het gaat hier dus om allemaal public ip addressen, ik doe niks met NAT, wil je ook niet in een datacenter. ;)

Als Firewall heb ik op dit moment de standaard iptables met als standaard policy forward DENY, oftewel standaard gaat er niks vanaf het internet naar de servers maar wel andersom. In de firewall stel ik dan in welke poorten door mogen en naar welk IP.

Ter voorbeeld, zo ziet mijn iptables er op dit moment uit:

IP's zijn met opzet verandert uiteraard, kan zoiets ook opgezet worden met de edgerouter? :)
Geen idee of dit kan maar ik ga het wel proberen of het kan. ;)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

yzf1kr schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:05:
Ik zie het voordeel van de 5 poorten in een thuisomgeving niet.
Dat geldt voor het gehele aanbod van Ubiquiti ;) Dit is voor bedrijfsomgevingen en voor ons hobbyisten en IT'ers thuis. Waarom dan niet gewoon direct naar een 5 ports? Die VLANs zijn leuk maar als je alle VLANs over 1 poort laat gaan hebben ze dus allemaal ook maximaal maar 1Gbit. Dan is QoS geen overbodige luxe om te voorkomen dat door het dichttrekken van de verbinding door 1 VLAN de rest problemen heeft. Losse poortjes is dan een stuk makkelijker en levert betere performance. In de praktijk loop je wellicht niet tegen problemen aan maar als je van VoIP gebruik maakt, je iSCSI verkeer op een apart VLAN gooit en ga zo maar door dan kon het nog wel eens krapjes worden.
PaT schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:41:
Het plan was 2 Unifi's, 1 5-poorts EdgeRouter-PoE te nemen en 1 ToughSwitch-PoE. Wat natuurlijk ook kan is 2 Unifi's, 1 EdgeRouter Lite en 2 ToughSwitches-PoE, Daarmee heb ik in mijn meterkast gelijk wat "toekomstbestendige" aansluitruimte in de meterkast.
Als je 1 switch kunt gebruiken is dat handiger om te doen aangezien dit dingen aanzienlijk makkelijker maakt (en doorgaans ook minder ruimte in beslag neemt). Bij Ubiquiti en vele anderen heb je vaak maar tot 8 poortjes en de eerst volgende is dan een 24 poorts versie. De 16 poorts bij Ubiquiti zijn gewoon 2 losse 8 poort switches die je zelf aan elkaar moet knopen. Dat levert dus verlies van poortjes op; je hebt er maar 14 beschikbaar als je de switches met 1 kabel verbindt (en dus ook maar 1Gbit tussen de switches). Bij gebruik van een EdgeRouter zou je iedere switch aan z'n eigen poort op de router kunnen hangen maar dan is het wel zo slim om van VLANs gebruik te gaan maken zodat alles wat je aansluit in het juiste netwerk hangt. Jje zou het niet denken maar ook hier heb je poort verlies en heb je feitelijk maar 1Gbit tussen de switches aangezien je dezelfde setup creëert als met de 2 losse switches; je stopt er alleen nog een extra device tussen. Het kan je wel weer een fysieke scheiding van netwerken opleveren zodat je 1 switch voor alleen de access points kunt hanteren en de andere switch voor je gewone clients. Maar ja, als je maar 1 of 2 access points hebt verdwijnt dat voordeel ook al vrij snel.

Ik heb liever zo min mogelijk switches omdat het anders zo'n gedoe wordt. Daarom staat er hier ook een 24 poorts switch (16 poortjes is net te krap). Nou is deze net nieuw bij Ubiquiti dus dat wordt een lastige. Je hebt echter geen Ubiquiti switch nodig. De Zyxel GS1900 serie werkt ook prima met de UAP-AC wat betreft de PoE+ ondersteuning (en ze doen ook nog eens gewone PoE). Hoe dat bij andere merken switches zit weet ik niet (met de GS1900 heb ik ervaring omdat ik er zelf eentje heb, de anderen niet) maar op het Ubiquiti forum zie je ook goede ervaringen met andere merken.

Vraag degene die het voor je gaat instellen anders eens. Die heeft daar vast wel zo zijn ideeën over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

ppl schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 23:24:
enz...

Vraag degene die het voor je gaat instellen anders eens. Die heeft daar vast wel zo zijn ideeën over :)
Wow, bedankt voor je reactie.Uiteraard stond je laatste opmerking ook al in de planning. Maar hoe meer onderbouwde meningen hoe beter toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
kan ik met de edge-router (of ander product van ubiquiti) per device een overzicht van het internet-traffic krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 14:50
Ik heb een UniFi Ap om te testen of het voor mijn behoeftes werkt, nu zijn we bezig om de controller in the cloud te krijgen op CentOs alleen zit ik met het probleem dat ik ook de eigen portal wil kunnen aanroepen (php), ben ik hiervoor verplicht om een VLAN op te zetten of een webserver in het netwerk te plaatsen of kan deze dan ook via de controller op mijn eigen webserver/CentOs staan? Aangezien hij dan toch connect met die server.

Edit:
Inmiddels hebben we de controller op onze CentOs server geinstalleerd, ga ik nu naar ip:8080 word ik doorgestuurd naar ip:8443 hierop krijg ik de melding "Kan geen verbinding maken".
De software weigert echter op deze poort te luisteren en ik kan niets terug vinden in de log o.i.d.

[ Voor 25% gewijzigd door Ruffian op 13-08-2014 17:04 . Reden: Toevoeging installatie ]

A life? Where can I download it??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Je kan de portal gewoon op de controle draaien, misschien helpt dit artikel je.

https://community.ubnt.co...customization/ta-p/474293

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
@Ruffian, heb je de iptable rules gemaakt voor port 8443? En de rest natuurlijk.
Hier een kleine how-to: http://community.ubnt.com...3-on-CentOS-6/td-p/459615

En hier een externe portal in php geschreven.
http://community.ubnt.com...-in-PHP/m-p/427035#M35153

Of gewoon je eigen portal gebruiken maar hoe dat werk, dunno
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/70275604/external_portal.png

[ Voor 46% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 13-08-2014 17:47 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

yzf1kr schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:05:
Waarom de pro en niet gewoon de lite?
Afbeeldingslocatie: http://area61.nl/pics/albums/userpics/10001/Cisco.jpg

Ik heb zoveel mogelijk gigabit poorten nodig zodat ik zo weinig mogelijk apparaten heb, die Cisco meuk gaat dan in de verkoop (zijn nu wat meer poorten bezet)
Naar sommige plekken heb ik maar 1 kabel lopen maar daar moet wel IPTV, LAN en WIFI overheen dus ik doe nu alles met VLAN's, werk perfect maar nu nog wat minder switches in het hele huis.
Met die Edgerouter Pro wil ik dus centraal alles vanuit de meterkast regelen, ik betaal liever sowieso altijd een paar euro meer voor een beter model want hij moet wel weer een paar jaartjes meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Kun je dan niet alle kabels naar de meterkast trekken en daar met een patchpaneel werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 17:41:
@Ruffian, heb je de iptable rules gemaakt voor port 8443? En de rest natuurlijk.
Hier een kleine how-to: http://community.ubnt.com...3-on-CentOS-6/td-p/459615

En hier een externe portal in php geschreven.
http://community.ubnt.com...-in-PHP/m-p/427035#M35153

Of gewoon je eigen portal gebruiken maar hoe dat werk, dunno
[afbeelding]
Dit dus allemaal doorlopen maar hij blijft hem niet vinden. Zelf dacht ik aan een certificaat probleem alleen de betweter naast mij zegt dat deze meegeleverd wordt met de installatie en die van Ubiquiti zelf is.

De portal maken is geen probleem, de interne portal is alleen HTML toegankelijk en zou je op een of andere manier naar een webserver moeten krijgen (probleem voor later) met PHP ondersteuning.

• laurens0619
Hebben jullie de feature van rogue AP's als een getest? Als ik onder insight > Rogue AP kijk is het lijstje leeg. Terwijl er toch echt meerdere (rogue) ap's in mijn netwerk hangen :)

edit: volgens de manual moet je hiervoor background scanning inschakelen, kan die feature alleen niet vinden

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 14-08-2014 11:05 ]

• Jeroen_ae92
Staat onder Settings/Site/Uplink connectivity -> vinkje zetten

Let wel, de UAP-AC's doen het alleen bij booten en daarna niet meer.

U+

• laurens0619
deze?
code:
1
    Enable connectivity monitor and wireless uplink

Stond al aan. Ik zal eens proberen de AP te rebooten :)

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 14-08-2014 13:27 ]

• Jeroen_ae92
Commando om te scannen is.... wl scan. Dus inloggen middels ssh op je AP en dit commando uitvoeren.
Overigens zie ik nu ook dat ik maar 3 gedetecteerde rogue access points heb in de lijst. Dat zouden er ruim over de 100 moeten zijn.

U+

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:16
The Lord schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 09:56:
[...]

Dat AP heeft enkel 'power over UTP'; door marketing mensen 'Passive PoE' genoemd.

Voor gebruik op een IEEE 802.3af-2003 of IEEE 802.3at-2009 (PoE+) switch zul je naar de Pro of AC moeten kijken of een PoE splitter gebruiken.

Ik neem aan dat de splitter standard niet wordt meegeleverd.
Echt ? Ben je hier zeker van ? Had hier nog nooit van gehoord ! Dus geen enkele switch kan deze voeden ? Wist niet dat er zo iets was als "power over UTP"

• tcviper
Er zit standaard bij de access points een POE injector ;)
Tenminste bij de PRO en AC.

[ Voor 20% gewijzigd door tcviper op 14-08-2014 21:11 ]

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:16
Weet ik, maar heb er meerdere nodig en wil die lelijke injectors niet, ook niet echt plaats om die weg te werken. Dus dacht ik eraan om de injector niet te gebruiken maar een PoE switch maar dat zal niet lukken met deze AP dus blijkbaar...

• Jeroen_ae92
Jawel hoor, je zit dan enkel aan een Toughswitch vast met PoE of een andere 24v PoE siwtch. Als je een UAP-pro neemt kun je met elke IEEE 802.3af PoE switch af.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Eg mooi spul heeft Ubiquiti. Ik lees veel positieve reacties. Ik zoek nog een 2 switches voor mijn netwerk. Een 10 poorts en een 16 poorts. Nu heeft Ubiquiti alleen 8 poorts en 24 poorts switches volgens mij. Ik zou graag trunking wil toepassen tussen de switches. Is dit mogelijk tussen de 8 poorts en 24 poorts versie?

Edit 1: is de ES-24-250W fanless? Kan ik eigenlijk niets over vinden.

Edit 2: Ik heb net de handleiding gevonden. Ze zijn niet fanless. Jammer... Mijn switch staat in een aparte ruimte naast mijn slaapkamer. Ik ben bang dat ik de switch dan hoor.

[ Voor 27% gewijzigd door MvL op 15-08-2014 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
2 september krijg ik de Edgeswitch binnen dan laat ik het je weten ;) Volgens mij zit er wel een fan in btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Ja, volgens de handleiding wel.., als dat z'n herrie ding is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Wat ik op de UBNT forums lees valt het wel mee, ik ga het voor je testen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Oke, thanks.

Edit :

Ik zou er ook een tijdklokje tussen kunnen zetten zodat de switch uitgaat. Dan gaan meteen de AP's ook uit dat schilt weer wat straling... :)

of

Ik hang in mijn rack een edge switch es-24-250 (schuur) en boven (1e verd.) een touch switch voor de 1e verdieping en touch switch voor de 2e verdieping. Met beide een aparte verbinding naar switch in de schuur.

[ Voor 128% gewijzigd door MvL op 15-08-2014 10:14 . Reden: idee toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Wat? Heb je een rack in je schuur?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

:)

Yup, uit de hand gelopen hobby zullen we het maar noemen, maar geen 22HE hoor gewoon een 15HE open rack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Op de UBNT forums zie je regelmatig mods waarbij mensen hun fans vervangen voor stille.
Zitten gewoon fans hebben 3 pins aansluiting, dus er is vrij makkelijk een alternatief voor te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Bierkameel schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:48:
[...]

[afbeelding]

Ik heb zoveel mogelijk gigabit poorten nodig zodat ik zo weinig mogelijk apparaten heb, die Cisco meuk gaat dan in de verkoop (zijn nu wat meer poorten bezet)
Naar sommige plekken heb ik maar 1 kabel lopen maar daar moet wel IPTV, LAN en WIFI overheen dus ik doe nu alles met VLAN's, werk perfect maar nu nog wat minder switches in het hele huis.
Met die Edgerouter Pro wil ik dus centraal alles vanuit de meterkast regelen, ik betaal liever sowieso altijd een paar euro meer voor een beter model want hij moet wel weer een paar jaartjes meegaan.
Ik ben persoonlijk van mening dat een router moet routeren en zijn rekencapaciteit niet moet verspillen aan switchen.

In mijn rack liggen nu een Edgerouter Lite en een ToughSwitch naast elkaar. De Toughswitch wordt straks vervangen door een 24p EdgeSwitch.

Ik geef in principe nooit geld uit voor iets wat ik toch niet zal gebruiken, zeker niet voor hardware, die veroudert zo snel. Ik koop met het uitgespaarde geld liever over 3 jaar een opvolger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Betaat er ergens een pagina o.i.d. waar je met het OS van UBNT kan spelen? Ik zou wel eens willen ervaren hoe lastig/makkelijk die apparatuur in te stellen is met de webGUI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
De enige demo die ik kan vinden is deze van de NSM2 met AirOS v5.2.1.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ghostface9000 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 21:01:
Echt ? Ben je hier zeker van ? Had hier nog nooit van gehoord ! Dus geen enkele switch kan deze voeden ? Wist niet dat er zo iets was als "power over UTP"
Het probleem lijkt meer te zijn dat er switches zijn die alleen de PoE+ standaard ondersteunen en niet de oude PoE versie. Een aantal mensen heeft het geprobeerd en bij een klein aantal lijkt het goed te werken, een groter aantal loopt tegen vage problemen aan die opgelost zijn wanneer ze de originele PoE injector gebruiken. De Pro en de AC modellen hebben wel een fatsoenlijke PoE ondersteuning die je met 3rd party switches ook prima aan de praat kunt krijgen. Die hebben dus de grootste kans van slagen.
MvL schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:07:
is de ES-24-250W fanless? Kan ik eigenlijk niets over vinden.
PoE switches die gigabit doen en 24 poortjes hebben komen niet in fanless uitvoering kwam ik achter bij mijn zoektocht. Er zijn wel genoeg PoE/PoE+ switches met 8 poortjes te vinden die geen fan hebben.

Je zou dus voor je AP's een losse PoE switch kunnen toepassen of je kunt met de injectors werken (die zitten bij de Pro en AC modellen). Je kunt die PoE injectors bij de switch leggen, hoeft niet bij het AP te liggen dus je kunt nog steeds van bijv. outlet naar AP met 1 kabel werken (PoE injector zet je dan tussen patchpanel en switch).
MvL schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:56:
Ik hang in mijn rack een edge switch es-24-250 (schuur) en boven (1e verd.) een touch switch voor de 1e verdieping en touch switch voor de 2e verdieping. Met beide een aparte verbinding naar switch in de schuur.
Dan kun je net zo goed losse kabels trekken voor bijv. outlets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
PaT, ik heb een DM in je postbak achtergelaten.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ik vind het jammer dat een edge-router helemaal vanaf scratch opgezet moet worden.
Is er nog een firewall van ubiquiti waarmee ik internet-traffic kan loggen en sorteren op user/device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Waarom is het jammer dat het vanuit scratch moet? Jouw wensen zijn anders dan die van mij en die zijn weer anders dan een ander. Zo is er nooit een default die voor iedereen past. Ik kan je wel een default config aanbieden die aan je wensen voldoet. Dus als je zelf de kennis, kunde of de tijd er niet voor hebt kan ik je wellicht een eind op weg helpen.

Ik denk echter, dat je wensen anders zijn en dat een Edgerouter niet bij je past. Tenzij je bv een NAS hebt zoals een Qnap, Synolagy etc die Squid proxy kan draaien. Dan geef je in de Edgerouter aan dat je clients alleen via de proxy naar internet mogen. Dus transparant poort 80 en 443 forwarden naar je NAS en die mag wel gewoon naar internet toe.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Sja, dit is geen consumentenspul waarbij je met een webinterface wat dingen bij elkaar klikt. Dit is enterprise spul waar je de gekste dingen mee moet kunnen doen en dan ben je al snel aangewezen op de commandline (werkt ook nog eens wat lekkerder zo remote via diverse soorten verbindingen dan een webinterface met opsmuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb een Qnap! Zou een proxy-app op de Qnap niet afdoende kunnen zijn voor mijn wensen? Welke app zou hier het meest geschikt voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Daar kun je beter je andere topic voor gebruiken en dit Ubiquiti topic niet mee "vervuilen" ;)

Edit: Na wat leesvoer het volgende, de Edgemax kan squid en squidguard native draaien. Maw, het zit er al in maar moet geconfigureerd worden. Dan heb je alleen nog lightsquid of soortgelijk nodig voor je rapporten en statistieken. Ik ben wel bang dat het ten koste gaat van de performance.

Edit2: Lightsquid installeren is ook mogelijk. Ik heb het bijna werkend dus dan zou een ander dat ook moeten kunnen. ;)

En dan krijg je zulke plaatjes https://www.google.nl/sea...CDYQsAQ&biw=1533&bih=1253

[ Voor 86% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 15-08-2014 20:32 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

ppl schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:10:
[...]
PoE switches die gigabit doen en 24 poortjes hebben komen niet in fanless uitvoering kwam ik achter bij mijn zoektocht. Er zijn wel genoeg PoE/PoE+ switches met 8 poortjes te vinden die geen fan hebben.

Je zou dus voor je AP's een losse PoE switch kunnen toepassen of je kunt met de injectors werken (die zitten bij de Pro en AC modellen). Je kunt die PoE injectors bij de switch leggen, hoeft niet bij het AP te liggen dus je kunt nog steeds van bijv. outlet naar AP met 1 kabel werken (PoE injector zet je dan tussen patchpanel en switch).

[...]

Dan kun je net zo goed losse kabels trekken voor bijv. outlets.
Als het aan mij lag had ik dat ook gedaan, maar ik woon in een maisonnette woning. Ik heb twee leidingen waar CAT6A bekabeling inzit naar de meterkast lopen. De schuur waar het rack staat grenst aan de meterkast. Dus meer als twee kabels gaat echt niet lukken.., was is wijsheid.
Petervanakelyen schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 15:30:
De enige demo die ik kan vinden is deze van de NSM2 met AirOS v5.2.1.
Dat ziet er pro uit.., heel wat anders dan een Apple Extreme. :9

[ Voor 13% gewijzigd door MvL op 15-08-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
ik gebruik de UAP-AC accespoints.
Wat mij opvalt:
Op mijn laptops e.d. haal ik dik 100 Mbps bij een internet speedtest.
Op mijn telefoon haal ik maximaal 40 Mbps. Dit terwijl mijn telefoon (nexus 5) op andere netwerken wel een hoge snelheid haalt.

Iemand een idee wat hier mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Welke firmware, welke instellingen gebruik je zoals 40Mhz of 80Mhz, staan ze qua TX power op max, mid, low of auto? Zit je wel wel op de 5Ghz band? Hoe is de plaatsing? Plafond, muur etc?

Daarnaast heeft de Nexus5 een chip die enkel 40Mhz doet op de 5Ghz band. Geen verstand van maar ik heb het even gegoogled. http://forum.xda-develope...wifi-speed-t2589665/page2

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

pitchdown schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 21:40:
ik gebruik de UAP-AC accespoints.
Wat mij opvalt:
Op mijn laptops e.d. haal ik dik 100 Mbps bij een internet speedtest.
Op mijn telefoon haal ik maximaal 40 Mbps. Dit terwijl mijn telefoon (nexus 5) op andere netwerken wel een hoge snelheid haalt.

Ik ervaar dit met de N dual band APs en op netwerken van andere merken ook met de Nexus 5. Denk niet dat dit zo zeer aan de UniFi's ligt

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 01:11:
Welke firmware, welke instellingen gebruik je zoals 40Mhz of 80Mhz, staan ze qua TX power op max, mid, low of auto? Zit je wel wel op de 5Ghz band? Hoe is de plaatsing? Plafond, muur etc?

Daarnaast heeft de Nexus5 een chip die enkel 40Mhz doet op de 5Ghz band. Geen verstand van maar ik heb het even gegoogled. http://forum.xda-develope...wifi-speed-t2589665/page2
Gebruik de laatste firmware voor zowel AP`s als Controller.
op 2Ghz is de bandbreedte 40 Mhz.Power op Max
Mijn laptop heeft direct naast het AP 120 Mbps
Mijn smartphones (meerdere merken dus) halen max 40 Mbps

Dit had ik niet met de ASUS RT-AC68U. De smartphones zijn dus niet het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Ik gebruik de volgende instellingen en krijg bijbehorende resultaten. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

band: 2,4Ghz
bandwidth: 20Mhz
TX power: Auto
Channel: 1
Speedtest.net applicatie op de iPhone geeft 32Mb/s op 5 meter afstand en over de 38Mb/s als ik binnen een meter van het AP bevindt.

band: 5Ghz
bandwidth: 40Mhz
Channel: 36
Speedtest.net applicatie op de iPhone geeft 86Mb/s op 5 meter afstand en over de 100Mb/s als ik binnen een meter van het AP bevindt. Dit is uiteraard op 5Ghz.

Getest indoor met iPhone5.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

@Jeroen_ae92,

Ik zie dat jij ook Apple rommel gebruikt. ;) Dit werkt goed samen met de Ubiquiti AP apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Geen issues what so ever... Maar wel altijd die twijfel over de 5Ghz band. De macbook doet AC (5Ghz op 80Mhz) en de iPhones doen dat weer niet. Die doen 5Ghz op 40Mhz. De Macbook trekt de 180Mbit Ziggo lijn wel dicht op 5Ghz+80Mhz.

Ik gooi het maar op een luxe probleem :P

Ik heb overigens 2 UAP-AC's. Één op zolder en één in de woonkamer. Als ik die in de woonkamer uitzet heb ik nog prima performance vanuit het AP van zolder. Ik ben hierover bijzonder te spreken. Bij uitval heb ik daar verder geen "echte" hinder van anders dan wat minder snelheid maar m'n cam's, mFi's, Toon etc blijven gewoon werken.

[ Voor 37% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 16-08-2014 09:07 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

okay, thanks!

Dan kan de extreme in de toekomst op Marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 08:44:
Ik gebruik de volgende instellingen en krijg bijbehorende resultaten. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

bandwidth: 20Mhz
Speedtest.net applicatie op de iPhone geeft 32Mb/s op 5 meter afstand en over de 38Mb/s als ik binnen een meter van het AP bevindt.

Speedtest.net applicatie op de iPhone geeft 86Mb/s op 5 meter afstand en over de 100Mb/s als ik binnen een meter van het AP bevindt. Dit is uiteraard op 5Ghz.

Getest indoor met iPhone5.
Ik haal het volgende met mijn nexus 5 (met AC en 5 ghz-ondersteuning)

TX power: High
Speedtest.net applicatie op de Nexus 5 geeft 32Mb/s op 1 meter afstand

bandwidth: 80Mhz
TX power: High

Speedtest.net applicatie op de Nexus 5 geeft 32Mb/s op 1 meter afstand

Wanneer ik dezelfde test doe met mijn laptop (met 7260AC-kaart)

2.4 : 106 Mbps
5 : 104 Mbps

Ik zie ook andere goedkopere smartphones niet hoger halen dan 32 Mbps.

Met een ASUS RT-68U haalde ik op mijn nexus5 110-120 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Wat gebeurt er als je de TX power een op auto of low zet? Heeft geen enkele zin om op High te zetten als je er op 1 meter afstand vanaf zit 8)7

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 11:40:
Wat gebeurt er als je de TX power een op auto of low zet? Heeft geen enkele zin om op High te zetten als je er op 1 meter afstand vanaf zit 8)7
Is te proberen. Echter de snelheid op mijn laptop is wel in orde. Dus je zou zeggen dat de instellingen in orde zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Je laptop kan misschien beter omgaan met de kracht van de AP's daar waar je telefoon natuurlijk minder kracht heeft om terug te praten. Ik ben benieuwt naar de resultaten.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Yep. Het schakelen van High naar Auto lijkt zoden aan de dijk te zetten :

2.4 op Nexus 5 : 44 Mbps
5 op Nexus 5 : 112 Mbps

Het lijkt er dus op dat met de "auto" setting per device word gekeken naar de juiste communicatie-instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Kijk, zo zit er tenminste gang in. En je laptop? Is die ook weer blij?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Laptop doet nog aardig dezelfde snelheid.

Ik ben zelf niet zo onder de de indruk van de 5 Ghz-band van unifi. Dit zowel kwa bereik als snelheid. Dit was op mijn asus-router beter.
Echter op 2.4 Ghz presteerd het erg goed en stabile.

Zou ik echter op 2.4 ghz op de nexus 5 ook geen hogere snelheid moeten halen dan 44 Mbps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Android telefoons hebben nogal veel wifi problemen. Het maakt behoorlijk veel verschil uit op welke Android versie je zit. Kijk dus goed naar changelogs van de Android versie die je draait. Tevens is het bij mobile devices zoals tablets en smartphones van belang dat je het zendvermogen van de AP niet op max zet. Dat is voor dit soort apparaten teveel, die worden overspoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Dat m.b.t. die max-setting zou me niet verbazen. Heb je hier officieel iets over gevonden?

[ Voor 12% gewijzigd door pitchdown op 16-08-2014 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Nee, alleen hands-on ervaringen (zowel in onze eigen omgeving als op fora). Ik verwacht eerlijk gezegd hier ook niks officieels over. Bij Ubiquiti is het vooral de community die het 'm doet en bij fabrikanten als Google en Apple zul je het nooit gaan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
We hebben nu 2 AP (unifi) draaien, via een controller in the cloud, nu wil ik graag logging aanzetten om eventueel bij calimiteiten op te kunnen vragen wat er gebeurd is (nog geen idee hoe ver de logging gaat) maar hoe zet ik dit op?

Nu zag ik Remote Logging staan onder Settings -> System staan maar dit is hoofdzakelijk voor de logging bij problemen, deze zijn bij ons al remote op te vragen aangezien hij in de cloud staat.

Zelf ben ik van Meraki afgestapt (vooral door de hoge kosten) en daar konden wij bijhouden wat voor services er gebruikt werden. Zoals YouTube, Spotify, Google e.d..

Is zoiets ook mogelijk in de UniFi AP?

[ Voor 34% gewijzigd door Ruffian op 20-08-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Ruffian schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:25:
We hebben nu 2 AP (unifi) draaien, via een controller in the cloud, nu wil ik graag logging aanzetten om eventueel bij calimiteiten op te kunnen vragen wat er gebeurd is (nog geen idee hoe ver de logging gaat) maar hoe zet ik dit op?

Nu zag ik Remote Logging staan onder Settings -> System staan maar dit is hoofdzakelijk voor de logging bij problemen, deze zijn bij ons al remote op te vragen aangezien hij in de cloud staat.

Zelf ben ik van Meraki afgestapt (vooral door de hoge kosten) en daar konden wij bijhouden wat voor services er gebruikt werden. Zoals YouTube, Spotify, Google e.d..

Is zoiets ook mogelijk in de UniFi AP?
Is het niet de bedoeling dat je router dit afhandelt ipv je controler voor je acces points?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
chickpoint schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:40:
[...]

Is het niet de bedoeling dat je router dit afhandelt ipv je controler voor je acces points?
We wilden hem aan de router van KPN hangen, zonder tussenkomst van een 3e.
Omdat er al een logging in zat dacht ik misschien is het uit te breiden met de huidige functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Nee het enige wat je er in terug kan vinden is hoeveelheid clients en traffic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffian
Nog een probleempje, ofja eigenlijk meer een test die ik uit wilde vogelen en mee wil spelen.
Ik heb de hotspot aangezet en wilde een portal maken waarbij je toestemming geeft d.m.v. Facebook/Twitter wat nu veel horeca zaken ook gebruiken.

Nu heb je op het moment van in de portal zitten geen internet, hoe kan hij dan de toestemming opvragen van Facebook of Twitter? Dien ik hiervoor dan alle ip adressen van die 2 sites toe te voegen als allowed subnets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
Bij mij thuis ook eens het netwerk onder handen nemen, met nieuwe router, managed switches en ap.

Vrijwel zeker dat ik de edgerouter lite zal gaan bestellen. Echter over de switch en de ap heb ik twijfel.

De enige betaalbare unifi ap voor mij, is de standaard 2,4ghz versie. Maar is het niet enorme zonde om nu nog een ap te kopen zonder dualband, laat staan ac?

150 euro voor een dualband AP lijkt me toch absurd. Zijn ze echt hun geld waard?

Verder zijn die edgeswitchen ook wat te hoog geprijsd voor mij. De toughswitch was een optie, maar dan krijg ik meer waar voor mijn geld met een HP Procurve 1810 bvb.
Iemand hier een Ubiquiti setup, met een niet-Ubiquiti managed switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Jahoor :-)

Ik maak gebruik van de Edgerouter icm een HP Procurve 1800-8G en 2 Unifi UAP-AC, 1 Picostation M2HP
Functioneert prima samen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Ik gebruik hier switches van de Zyxel GS1900 serie en die doen het ook prima, ook de PoE+ met de UAP-AC werkt prima.

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Ik moet een gebouw met 4 verdiepingen van ongeveer 120m^2 per stuk van WiFi voorzien. We krijgen een 500/500 glasvezel verbinding, maar er is beperkt budget voor netwerkspullen. Ik zat in ieder geval aan een EdgeRouter Lite te denken. En voor Wifi aan Unifi spul, maar ik heb geen idee hoeveel ik nodig heb. De bedoeling is het gebouw goed met redelijke snelheid te dekken (het gaat hier om woningen), omdat er gigantisch snel internet is zijn de AP's hier echt de bottleneck.

Het liefst zou ik Pro's willen hebben (vooral vanwege de gigabit poort, en het spaart een switch uit omdat je ze door kan lussen), maar dat lijkt vooralsnog onbetaalbaar. Mijn eerste gedachte was dat ik voor iedere verdieping een AP nodig zou hebben, maar aangezien het hier om houten vloeren (na renovatie wel met metalen frame erin) gaat vraag ik mij af of dit overdreven is.

Ik vraag mij verder af wat het nut van de 100mbit poort op de normale modellen is, want deze ondersteunen theoretisch 300mpbs, wat heeft dit dan voor nut?

Ik heb geen ervaring met professionele AP's, wel met slecht consumentenspul, en als van die ervaring uit ga dan vrees ik dat ik het trappenhuis in en magnetron verander. Als bijvoorbeeld blijkt dat met 2 pro's het hele gebouw gedekt is het nog wel te betalen, maar ik vrees dat dat iets te optimistisch is.

• pitchdown
Uitbreiden is natuurlijk vrij makkelijk.
Ik zou kiezen voor de AC-accespoints van unifi.
Hiermee ben je klaar voor de nieuwe standaard voor komende Jaren.

• yzf1kr
eew schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 11:25:
Ik vraag mij verder af wat het nut van de 100mbit poort op de normale modellen is, want deze ondersteunen theoretisch 300mpbs, wat heeft dit dan voor nut?
De beperking van 100Mbit wordt ingegeven door de passieve PoE.

De pro’s zijn dan wel door te lussen, maar dan nog moet je er een power injector tussen hangen.
Ga je pro’s gebruiken heb je 4x zo veel devices nodig als bij gewone AP’s, want 5Ghz band heeft maar half zo veel bereik.

De behoefte voor het aantal AP’s wordt niet ingegeven door het te dekkenoppervlak, maar door de afstand tot het AP en het aantal users.
Je zegt dat het om woningen gaat. Hoe veel gebruikers verwacht je (reken met 3 devices per gebruiker), en wat voor wanden worden er gebruikt?

• eew

eew

Op dit moment gaat het om 8 huishoudens die vooralsnog allemaal uit 1 persoon bestaan. De echt veeleisende gebruikers krijgen een kabel, al heb ik nog geen idee hoe we deze gaan trekken, ik vrees dat via de deur de enige oplossing zal blijken. De AP's moeten om die reden in het trappenhuis gaan hangen, dat vrijwel in het midden ligt.

Het is een stenen gebouw met oorspronkelijk houden vloeren, omdat iedere verdieping voor ons uit twee woningen bestaat zit er ook een stenen muur in het midden, deze is 22 cm dik. Verder zijn de binnenmuren van gipsplaat, maar de binnenmuren in het trappenhuis zijn extra geïsoleerd en zijn volgens mij metaalstud wanden.. Volgens mij is er bij isolatie van de vloeren een metalen frame gebruikt. Maar naar mijn weten is er (afgezien van de vloer op de begane grond) geen sprake van beton in dit gebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
Zo ver ik weet worden er aan trappenhuizen speciale eisen gesteld voor wat betreft brandveiligheid.
Het kan dus goed zijn dat de gebruikte materialen het bereik van je wifi flink begrenzen.

Maar aangezien het allemaal houten vloeren zijn is het trekken van kabels juist relatief eenvoudig.
Dus het plaatsen van je AP’s zou niet al te moeilijk moeten zijn, gewoon een kwestie van een paar planken optillen.

Ik zou nu één AP aanschaffen en op de bovenste verdieping tegen het plafond plakken en dan eens kijken hoe ver het signaal reikt.
Het kan best dat je met 2 AP’s op de bovenverdieping, en 2 helemaal onder alles afdekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-08 00:42
Wellicht wat te simpel gedacht maar ik zou misschien helemaal geen AP ophangen maar elk huishouden slechts voorzien van 1 patchpunt als je dan toch kabels moet gaan trekken.
Op de centrale switch/router kun je e.e.a. dan scheiden met VLANs en bandbreedte beperking.

Dan kunnen ze daar zelf aan dat patchpunt een WiFi router oid aan hangen. Heb je daar geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eew

eew

De vloeren zijn volledig geïsoleerd en bevatten al ondervloeren, en ook om geluidsisolatie redenen zie ik het niet zitten de vloer open te maken. Kabels trekken is dus niet makkelijk. Al moeten er naar een aantal locaties wel kabels.

Een ander argument om wel zelf het draadloze netwerk aan te leggen is om interferentie te voorkomen. Dit is een buurt met heel veel woningen, ik weet niet wat er zit. Maar als wij met 8 man op 1 netwerk zitten zijn we in ieder geval de sterkte zender en zitten we elkaar ook niet in de weg.

[ Voor 38% gewijzigd door eew op 22-08-2014 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Ik heb meerdere UAP-AC accespoints.
Vanaf de controller kan je de led`s aan/uit voor alle apparaten.

Is er ook een mogelijkheid om dit individueel te doen? Dit i.v.m. de locaties van de ap`s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Ja dat kan... Eigenlijk best eenvoudig maar na een reboot van je ap is het weer aan of uit afhankelijk van wat je in je controller hebt ingesteld.

Onderstaand is voor een UAP-AC.
code:
1
ssh -t username@ipaddressAP 'echo 0 > /proc/gpio/led_pattern'

Vul je achter echo een getal in dan is onderstaand de uitkomst:
0 = uit
1 = blauw
2 = wit
3 = Lichtblauw (wit+blauw)
4 = Dunno, blijft bij mij uit

Onderstaand voor een UAP
code:
1
ssh -t username@ipaddressAP 'echo 0 > /proc/gpio/led_status'

0 = uit
1 = Groen
2 = Geel
3 = Groen/Geel
4 = Dunno, blijft bij mij uit

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Is dat reboot probleem nog op een manier op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Nein, aangezien het geen feature is maar een software "workaround".

Maar je kunt wel per AP een site aanmaken. Dan kun je per site (dus per AP) het ledje aan of uit zetten.
Alleen, zeg nou zelf, wanneer herstart je je AP's nou? Ik nooit namelijk en ze hebben al een uptime van 70 dagen en 17 uur. Dat is dus sinds de release van 3.2.1 :)

[ Voor 67% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 23-08-2014 13:20 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 13:17:
Nein, aangezien het geen feature is maar een software "workaround".

Maar je kunt wel per AP een site aanmaken. Dan kun je per site (dus per AP) het ledje aan of uit zetten.
Alleen, zeg nou zelf, wanneer herstart je je AP's nou? Ik nooit namelijk en ze hebben al een uptime van 70 dagen en 17 uur. Dat is dus sinds de release van 3.2.1 :)
zit inderdaad wat in
Hoeveel ap`s heb je en waar?
Ik verwacht deze week een 3e (ac) op te hangen.

Heb je ook de workaround om de led om een bepaalde tijd uit te laten gaan?

[ Voor 6% gewijzigd door pitchdown op 23-08-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen_ae92
Ik heb 2 UAP-AC's thuis en meer dan 40 "normale" UAP's op onze kantoren.
Thuis hangt er 1 in de woonkamer en 1 op zolder. Ik zal vanavond wel even foto's maken.

code:
1
2
3
4
5
echo "sshpass -p 'password' ssh -t username@ipaddress 'echo 1 > /proc/power/relay1'" > sshcommand
echo sunset=`l=731469;curl -s http://weather.yahooapis.com/forecastrss?w=$l|grep astronomy| awk -F\" '{print $4 $5}'` | sed 's/^.......//' | sed 's/ //g' | sed 's/.\{2\}$//' | pbcopy
echo `pbpaste`
output=`pbpaste`
at -f sshcommand $output

Dit stukje gebruik ik voor de mFi's maar is natuurlijk ook bruikbaar voor de UAP's.
Zie topic: Sunset schedule

U+

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.