Ja, dat werkt hier prima op een paar toepassingen na (die doen het sowieso niet met roaming, daar heb je zero handoff voor nodig).
Kijk op de Ubuiqiti website welke importeurs er hier in Europa zitten. Vergeet alle die in de UK zitten omdat die nog duurder zijn dan de firma's die ze hier in Nederland aanbieden. Als je in Duitsland, Polen en Tsjechië zoekt lijkt de prijs nog wel eens erg te verschillen maar zodra je de order compleet maakt en de verzendkosten erbij gerekend worden is dat verschil ineens richting het absolute nulpunt gezakt.
djkavaa schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 14:17:
Voor de AC's moet je ook een AC netwerkkaart in je PC hebben, als je dat niet hebt kun je het al laten vallen.
dan zou ik kijken naar de Pro.
Deze heb ik zelf ook hangen thuis evenals de Unifi AP en Unifi ap Long range.
De AC doet 802.11b/a/g/n/ac en werkt op de 2.4GHz en 5GHz band. Daardoor kun je ook met niet-ac apparatuur verbinding maken. AC werkt op de 5GHz band en dat levert vaak nog wel eens een probleem op omdat de doordringbaarheid van de hogere frequentiebanden erg laag is. M.a.w. sta niet raar op te kijken dat de 5GHz ac verbinding beperkt blijft tot de ruimte waarin de AP hangt. De Pro haalt niet meer dan 802.11n maar heeft op dit moment wel zero handoff.
En ja de long range heeft wel degelijk beter ontvangst dan de normale AP.
De long range modellen hebben wat meer bereik maar dat is wel een samenspel met de clients. Er zijn veel clients die omwille van accuduur een rem zetten op het bereik (smartphones, tablets). Ook zijn er nog wat apparaten die de zendkracht niet aankunnen (ze worden dan overspoelt). Op het Ubiquiti forum zie je dan ook vaak dat mensen op advies de radio terugzetten in zendsterkte en de problemen ineens weg zijn. De waarde van long range is in die gevallen dus eigenlijk 0.
Of je nou zo'n Pro of AC model koopt maakt op dit moment niet uit, het zijn goede AP's. Het AC model is wat meer futureproof omdat het ook 802.11ac ondersteund (weliswaar de eerste wave zoals ze dat noemen). Daar staat tegenover dat die dingen een stuk duurder zijn dan de Pro en geen zero handoff doen. Dat laatste is op te lossen via een firmware update maar dan moet die er wel komen. Voor de rest zijn er eigenlijk geen verschillen tussen de Pro en het AC model. Dat betekent ook dat beiden PoE+ ondersteunen en je deze op iedere switch die PoE+ ondersteund kunt aansluiten (PoE+ injectors krijg je bij de AP maar die hoef je niet te gebruiken). De lower end modellen hebben een andere PoE implementatie die een heel stuk nauwer luistert waardoor het gebruik van de meegeleverde PoE injector bijna verplicht is. Tevens wordt daar de 5GHz band niet ondersteund. Ze zijn echter wel een fors stuk goedkoper. Als je huis al moeite heeft met draadloze signalen dan zijn is het veel verstandiger om deze te kopen ipv de veel duurdere Pro en AC AP's.
Ik heb ook de AC's overwogen (5 stuks om het huis dekkend te krijgen) maar ik zit altijd met me laptop aan het thunderbolt scherm en dan zit die weer aan de kabel en als ik in de kamer zit dan ben ik niet met grote bestanden etc. bezig.
Ja af en toe maar dan is de pro ook voldoende.
Ik zat met hetzelfde en heb uiteindelijk toch voor de AC gekozen. Voor zowel de Pro als de AC betaal je aardig wat geld, ze zijn beiden gewoon "duur". Dit soort dingen koop ik om minstens een jaar of 5 mee te gaan dus dan ligt de iets duurdere AC veel meer voor de hand dan de Pro. De ontwikkeling van de firmware loopt ook erg lekker bij hun en dat maakt het allemaal wat vertrouwder. Ik blijf echter fan van netwerkkabels dus die blijven de eerste keus houden
Ik overweeg alleen nog een outdoor model omdat de structuur van het huis de signalen vooral binnen weet te houden. De AC outdoor variant is alleen erg prijzig (400+ euro) en aangezien men hier vooral buiten zit met smartphone en tablet is wellicht een 80211.n variant al prima. Ik twijfel nog even verder...