[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.781 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:46
Ibidem schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 10:09:
[...]

Heb veel gelezen over de package van Acmenet voor Synology en kom op diverse fora mensen tegen welke lovend zijn over deze combi en andere ook weer niet.

Momenteel staat mijn vraag uit bij Synology (R&D Dept. in Taiwan) of ze al bezig zijn met Ubiquiti om een officieel package te maken. Ken een flink aantal mensen die bij Synology werken dus heb binnen een aantal dagen een definitief antwoord.

Ga zelf binnenkort ook over op deze combi en wil wel weten waar ik aan toe ben :+
Heb je hier nog wat feedback op mogen ontvangen, ik ben wel benieuwd :-)
Zou een ideale combinatie zijn in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zs4
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 07:18

Zs4

Heb het ook even geprobeerd op mijn (Synology) NAS, bij mij draait het niet geweldig. Het het vermoeden dat het komt omdat mijn schijven in standby gaan na 20 min zonder activiteit. Moet het pakket dan weer stoppen en starten voordat ik het kan gebruiken.

Als ik iets instel, het ga testen, en na een paar minuten weer de package wil openen blijft deze hangen op het inlogscherm.

[ Voor 19% gewijzigd door Zs4 op 27-07-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 12:52
Edd schreef op zondag 26 juli 2015 @ 22:52:
[...]

Ja, die dien je op No Address te zetten. Dan zal je DHCP hierop geen IP uitgeven, wat nu wel gebeurd.
De STB's zullen een IP krijgen van KPN.
Ik krijg nu foutcode 12, kan geen contact maken met netwerk. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edd
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:25

Edd

ThinClientQ schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:34:
[...]

Ik krijg nu foutcode 12, kan geen contact maken met netwerk. ;(
Kun je je config posten? Gewoon een backup downloaden en het bestandje config.boot daarin staat alles in. Uiteraard wel even je IP's e.d. onleesbaar maken.
Ik heb het idee dat je de bridging of vlan niet goed hebt staan.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:51
Ik wil al een hele tijd van mijn Experiabox af en ben uitgekomen bij dit topic. Alleen weet ik niet of ik voor de ER-X (met of zonder SFP) of de ER-Lite zou moeten gaan. Ik heb al verschillende vergelijkingen gelezen, maar kom er toch niet uit. Zijn er hier (ervarings)deskundigen die me van een advies kunnen voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik zou persoonlijk voor de EdgeRouter Lite gaan. Deze heeft namelijk hardware offloading en zal dus de hogere abbonementen aankunnen. Daarentegen kan de EdgeRouter X de 100/100 verbinding ook aan (inclusief routed IPTV) maar de SFP versie zal totaal geen meerwaarde hebben voor deze toepassing

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDXTweaker
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:51
chickpoint schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 11:56:
Ik zou persoonlijk voor de EdgeRouter Lite gaan. Deze heeft namelijk hardware offloading en zal dus de hogere abbonementen aankunnen. Daarentegen kan de EdgeRouter X de 100/100 verbinding ook aan (inclusief routed IPTV) maar de SFP versie zal totaal geen meerwaarde hebben voor deze toepassing
Dank voor je reactie!
Op dit moment heb ik 100/100 (en dat is natuurlijk meer dan voldoende), maar "vroeger" dachten 1mbit al veel was... kortom hogere snelheden zullen er in de (nabije) toekomst ook voor mij wel komen. Dus de ER-lite zal het worden.

Daar hoort dan nog een switch bij en dat zal de TP-Link TL-SG3210 worden, hoewel ik ook de TL-SG2210 zag die volgens mijn gelijkwaardig is maar ook PoE heeft.
Vraag 1 is dan: is het ook zo dat ze gelijkwaardig zijn of waarom zou ik voor de één de ander moeten kiezen?
Vraag 2 is: is de PoE wel voldoende voor een Unify AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, de niet-Pro AP's ondersteunen geen standaard (802.3af) PoE maar alleen passive PoE. Adapter daarvoor wordt met de AP's meegeleverd. De Unifi Pro AP's ondersteunen wel 802.3af.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
MDXTweaker schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 12:15:
[...]

Dank voor je reactie!
Op dit moment heb ik 100/100 (en dat is natuurlijk meer dan voldoende), maar "vroeger" dachten 1mbit al veel was... kortom hogere snelheden zullen er in de (nabije) toekomst ook voor mij wel komen. Dus de ER-lite zal het worden.

Daar hoort dan nog een switch bij en dat zal de TP-Link TL-SG3210 worden, hoewel ik ook de TL-SG2210 zag die volgens mijn gelijkwaardig is maar ook PoE heeft.
Vraag 1 is dan: is het ook zo dat ze gelijkwaardig zijn of waarom zou ik voor de één de ander moeten kiezen?
Vraag 2 is: is de PoE wel voldoende voor een Unify AP?
Waarom zou je voor een managed switch kiezen? Ik heb hem direct aangesloten op de NTU en hen dus 1 poort in gebruik voor uplink 1 voor internet/(routed)IPTV en dan zou je als je wilt nog 1 kunnen bridged voor telefonie naar de experiabox.

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

In dit geval een managed PoE switch. Wat je daarmee kunt? VLANs, meerdere machines op je netwerk aansluiten en je AP's van stroom voorzien (wanneer je de Pro of de AC hebt en dus NIET de gewone UAP!). Niet iedereen heeft genoeg aan de poortjes op z'n router ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ppl op 28-07-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:41
UBNT heeft geweldige producten, vooral ook mooi spul voor de lange afstand.

Nu de vraag of het mogelijk is om bijv over een afstand van 2km (binnen bebouwde kom, dus geen 100% mooie line of sight)) een netwerk aan te leggen met https://www.ubnt.com/airmax/nanobeam-ac/ waar ook iptv overheen kan en andere hd content (vanaf een interne fileserver)

[ Voor 5% gewijzigd door maomanna op 31-07-2015 14:52 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal zou ik hierop met JA antwoorden echter een LOS is een vereiste voor een goede verbinding. De Powerbeam's doen het zelfs wel aardig door bomen of als één van de PB's omgevallen is :X Maar dit is uiteraard geen garantie voor een succesvolle setup. Een voordeel van de AC's is het ondersteunen van de DFS kanalen. Hierdoor heb je een prima kans dat je niemand stoort en dat niemand jouw stoort. Maar ook dit is geen garantie natuurlijk ;)

IPTV is multicast verkeer en dat gaat er prima overheen in een PTP setup maar niet in een PTMP setup. Met de huidige AirOS 7.1.4 zijn ze hiermee wel aan het sleutelen maar definitief werken doet het nog niet.

Hoeveel bandbreedte zoek je eigenlijk? En wat bedoel je precies met geen "100% mooie line of sight"? Geen LOS of met een schuin oog, paar keer knipperen en fantasie wel een LOS?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 00:41
bandbreedte, mja met KPN kan je 500mbit krijgen.
Als er 2 TV signalen overheen moeten met wat wifi gebruik, dan zal je toch richting de 50mbit moeten gaan.

Geen nette line of sight bedoel ik, er staan huizen en bomen tussen en 2 blokken flats. 1 op zeg 300m en andere op 1400m. verder bomen. Ubi heeft ook krachtigere, maar gelijk ook duurder.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Huizen, bomen en twee flats? Vergeet het maar, daar krijg je geen 5GHz signaal door.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Aan deze kant van het land dacht een bedrijf dit ook te kunnen doen naast hun andere activiteiten. Uiteindelijk wist dit onderdeel het gehele bedrijf het faillissement in te trekken. Waarom? Omdat het in de praktijk totaal niet bleek te werken. Dat zie je ook bij andere wifi initiatieven. Er zijn nou niet bepaald veel successen (als ze er al zijn). Om het goed te krijgen zul je heel veel moeten investeren wat veelal de reden is om van het hele project maar af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat Peter zegt, geen LOS, geen kans van slagen. Wel leuk idee maar daar moet je het in dit geval maar bij houden. Sorry

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 07:49
Mochten mensen het hebben gemist; van de EdgeSwitch 24 en 48 zijn nu een PoE-loze variant: EdgeSwitch 24 Lite en EdgeSwitch 48 Lite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 17:37:
Huizen, bomen en twee flats? Vergeet het maar, daar krijg je geen 5GHz signaal door.
Klopt. Boompje hier of daar kan nog overkomen worden dik beton van een flat is einde oefening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 10:35
Had ze gezien, en ben sterk aan het denken om er een te kopen voor thuis...

Vooral omdat er 2 "Stille" cooling fans in zitten volgens Ubiquiti.
En ik kan ze krijgen voor een heel leuk prijsje.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 07:49
De 24-port EdgeSwitch Lite is zelfs fanloos begreep ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
VHware schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 20:45:
De 24-port EdgeSwitch Lite is zelfs fanloos begreep ik
Ah, klopt inderdaad. Was denk ik even in de war met de andere.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

jadjong schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:19:
[...]

Klopt. Boompje hier of daar kan nog overkomen worden dik beton van een flat is einde oefening.
Organisch materiaal is vaak erg goed in het absorberen van de straling, soms zelfs beter dan dik beton. Boompje hier of daar helpt net zo hard de boel om zeep als een dikke betonnen muur. Onderschat beplanting niet en ga dan ook nooit zo'n netwerk in elkaar zetten als de blaadjes niet aan de bomen hangen (je zult namelijk niet de eerste zijn bij wie het netwerk in het voorjaar ineens begint te haperen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
Is er iemand die de unifi controller parameter gebruikt bij DHCP op een Edgerouter?
Voor zover ik heb begrepen zou enkel deze parameter nodig zijn om option 42 te gebruiken en de UAP's het juiste adres van mijn controller te geven (Controller draait op amazon aws).

Echter werkt dit momenteel niet. De AP's blijven op mijn oude controller thuis aanmelden, ze krijgen het IP dus niet door.
Nog niet echt de tijd gehad om de tracen wat er exact in de DHCP messages komt te staan die de ERL stuurt, maar misschien ontbreekt ik nog iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 09:21
Had van de week op hun community een leuk prive bericht ontvangen aangaande de nieuwe Wav2 802.11ac acces points van Ubiquiti:
Hi,

We have some early unit of unannounced UniFi AC products that we'd like to get more feedback on. We're choosing the most active users from the UniFi forum and will send 2 new APs in exchange for feedback in the UniFi forum (publicly).
Heb het formulier maar ingevuld, nu is het afwachten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
d--amo schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:32:
Is er iemand die de unifi controller parameter gebruikt bij DHCP op een Edgerouter?
Voor zover ik heb begrepen zou enkel deze parameter nodig zijn om option 42 te gebruiken en de UAP's het juiste adres van mijn controller te geven (Controller draait op amazon aws).

Echter werkt dit momenteel niet. De AP's blijven op mijn oude controller thuis aanmelden, ze krijgen het IP dus niet door.
Nog niet echt de tijd gehad om de tracen wat er exact in de DHCP messages komt te staan die de ERL stuurt, maar misschien ontbreekt ik nog iets?
Wat heb je ingevuld onder die optie? Volgens mij werkt het namelijk alleen maar met een ip adres en niet een DNS naam. Heb je de AP's al gereboot toevallig?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:50:
[...]

Wat heb je ingevuld onder die optie? Volgens mij werkt het namelijk alleen maar met een ip adres en niet een DNS naam. Heb je de AP's al gereboot toevallig?
Ik heb inderdaad het IP adres ingevuld

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
shared-network-name TESTLAB {
            authoritative disable
            description TESTLAB
            subnet 10.10.99.0/24 {
                default-router 10.10.99.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 10.10.99.20 {
                    stop 10.10.99.30
                }
                unifi-controller x.x.x.x

Er is ook een manier om manueel effectief option 42 te activeren volgens de wiki:
Ook daar niet mee gelukt.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
service {
    dhcp-server {
        disabled false
        global-parameters "option unifi-address code 43 = string;"
        hostfile-update disable
        shared-network-name TESTLAB {
            authoritative disable
            description TESTLAB
            subnet 10.10.99.0/24 {
                default-router 10.10.99.1
                dns-server 8.8.8.8
                dns-server 8.8.4.4
                lease 86400
                start 10.10.99.20 {
                    stop 10.10.99.30
                }
                subnet-parameters "option unifi-address 01:04:FF:FF:FF:FF;"
                unifi-controller x.x.x.
            }
        }

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar de AP's waren reeds op een anders adres geadopt, toch? Ik denk dat je ze eerst moet resetten naar defaults alvorens ze pas naar de nieuwe controller gaan. Immers ze hebben al de inform gegevens en via de controller de settings gepushed gekregen. Dus ik denk dat het een fail-safe is dat ze niet zomaar naar een andere controller gaan door bv verkeerd gebruik/misbruik van DNS settings.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
Jeroen_ae92 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 11:36:
Maar de AP's waren reeds op een anders adres geadopt, toch? Ik denk dat je ze eerst moet resetten naar defaults alvorens ze pas naar de nieuwe controller gaan. Immers ze hebben al de inform gegevens en via de controller de settings gepushed gekregen. Dus ik denk dat het een fail-safe is dat ze niet zomaar naar een andere controller gaan door bv verkeerd gebruik/misbruik van DNS settings.
De ap's stonden inderdaad reeds geadopt op een andere controller.

Je had volledig gelijk, ze hadden een factory reset nodig.
Ik had de originele controller nog draaien, dus ik heb via daar de ap's verwijderd. Dan doet hij ook automatisch een fact reset op de ap blijkbaar.
Even later stonden de ap's mooi connected in de cloud controller.

Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Top!

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Was het niet genoeg om op de AP's zelf de set-inform aan te passen zodat hij naar de juiste controller verwijst? Nadat ik mijn AP's op een apart VLAN heb gezet met andere ip-adressen was dit voor mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat kan inderdaad ook handmatig met set-inform als je op de nieuwe controller een backup geimporteerd hebt van de oude controller. Dat hebben ze niet automatisch door als de controller naar buiten het netwerk verhuisd is en er niet direct bij kan.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 02-08-2015 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaguar645
  • Laatst online: 20-09 17:58
Wellicht dat iemand mij hier kan helpen met een raar iets. Ik was vandeweek ineens mijn internet kwijt. Dacht nog van dat zal Ziggo wel zijn die aan het klooien is of het Ubee modem wat vreemd doet dus die maar even rebooten.

Na een paar minuten had ik alleen nog steeds geen internet dus maar ff op de router gekeken. Nu zag ik dat poort ETH1 (WAN) ook gewoon verdwenen was in de interface. Fysiek even gechecked en hij deed het nog wel (als in lampjes branden met link). Dacht vanmorgen even de config via SSh te bekijken en daar is ook heel ETH1 verdwenen uit de config. Config heb ik even geupload:

http://1drv.ms/1IJp2e1

Kan ik nu zomaar weer ETH1 configureren of zijn er andere alternatieven die ik beter kan proberen? Zat al te denken aan resetten maar prober dat liever als laatste :P Internet heb ik iig nu configureerd op ETH0 (wat ik sowieso al eens van plan was om om te hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:26
andy88 schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 09:41:
Had van de week op hun community een leuk prive bericht ontvangen aangaande de nieuwe Wav2 802.11ac acces points van Ubiquiti:

[...]

Heb het formulier maar ingevuld, nu is het afwachten _/-\o_
Nice. Ik ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte? Is er al ergens wat te lezen over deze types?

[ Voor 5% gewijzigd door m3gA op 04-08-2015 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
ppl schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 17:00:
Was het niet genoeg om op de AP's zelf de set-inform aan te passen zodat hij naar de juiste controller verwijst? Nadat ik mijn AP's op een apart VLAN heb gezet met andere ip-adressen was dit voor mij de oplossing.
Klopt. Heb ik uiteindelijk op een andere locatie zo gedaan.
De AP had daar origineel een static IP. Eerst de AP via originele controllerbop dhcp gezet. Nadien de ap verwijderd. Maar de backup die ik had restored op de nieuwe controller was die nog voor de change naar dhcp. Dus mijn ap kwam heel even aanmelden op de nieuwe om vervolgens een config op te laden met static ip en dus de controller opnieuw kwijt :)

Als er meerdere AP's zijn is het echter makkelijker en sneller om het via de controller te doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
Ik zit op het moment met 2 vraagstukken waar ik even over aan het nadenken ben / uitzoeken.

1.--------------------------------------------
Ik had mijn Unifi controller (voor acces points) draaien op een Ubuntu 14.04.2 de controller was versie 3.2.10. Echter heb ik mijn Ubuntu geüpdatet naar 15.04 (met als tussenstap 14.10 want dit gaat niet in een keer). En nu kan ik de website niet meer benaderen.

Als ik naar mijn Ubuntu VM ga en ik voer het commando "sudo service unifi start" krijg ik de volgende output terug:
Failed to start unifi.service: Unit unifi.service failed to load: No such file or directory.

Echter Unifi bestaat gewoon nog op mijn Ubuntu VM en de mappen zijn gewoon nog beschikbaar.
Nu weet ik dat er sinds de update naar 4.6 het e.e.a. gewijzigd is in de package locatie van unifi, deze heb ik ook toegevoegd ik heb zelfs geprobeerd om te upgraden naar 4.6 maar hij faalt op de foutmelding dat hij de oude controller niet kan stoppen met bovenstaande foutmelding.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

2.--------------------------------------------
Ik heb o.a. voor mijzelf en een andere klant Unifi acces points draaien op locatie. Deze maken dan verbinding met de controller die ik zelf geconfigureerd heb. (lees: Unifi AP van mijzelf draaien op de eigen locatie met de controller. Unfi AP van klant draait op externe locatie en maakt gebruikt van mijn controller, zij hebben dus geen eigen controller).

Nu komt hier zeer waarschijnlijk een 3de klant bij en deze wil ik ook op mijn controller laten draaien. Opzicht geen probleem. Echter wil ik in geval van nood een VPN verbinding met hun op kunnen maken zodat ik het e.e.a. kan troubleshooten.

Ikzelf heb nog nooit gebruikt gemaakt van de USG of ERL van Ubiquiti dus ik vraag mij af wat hier de eenvoudigste oplossing is? Kan ik een of meerdere USG's toevoegen aan mijn Unifi controller middels de verschillende views die er zijn (zelfde wijzen als meerdere locaties voor AP's). Of kan ik het beste met een ERL aan de slag, echter mijn vraag hierbij is kan ik deze ook vanuit mij beheren dus dat de controller bij mij staat in plaats van bij de klant?

Het is de bedoeling dat de USG of ERL de modem/router van Ziggo gaat vervangen (deze komt dan in bridge modus te staan).

EDIT: Ik weet dat ERL op EdgeOS draait, echter heb ik nog nooit een ERL vast gehad dus heb hier (nog) geen kennis van.

[ Voor 4% gewijzigd door prekz op 06-08-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

De erl heeft geen aparte controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaguar645 schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:23:
Kan ik nu zomaar weer ETH1 configureren of zijn er andere alternatieven die ik beter kan proberen? Zat al te denken aan resetten maar prober dat liever als laatste :P Internet heb ik iig nu configureerd op ETH0 (wat ik sowieso al eens van plan was om om te hangen)
Ik heb het nog niet eerder gezien. Wel heb ik last bij iemand die nog met 1.7 beta 3 draait dat de "service gui" steeds leeg raakt. Hierdoor kan ik niet op de gui inloggen via VPN. 8)7

Interface weer toevoegen kan op de volgende manier:
code:
1
2
3
4
configure
set interface ethernet eth1 description "Leeg"
commit
save
prekz schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:55:
Ik zit op het moment met 2 vraagstukken waar ik even over aan het nadenken ben / uitzoeken.

1.--------------------------------------------
Heb je dit al geprobeerd:
code:
1
sudo apt-get install upstart-sysv

Haal ik uit dit topic -> http://community.ubnt.com...4-6-3/m-p/1290489#M110317
Iets met init die vervangen is door upstart. Ik denk dan ook dat je even een "ps aux | grep unifi" moet doen en dan "kill ID".
Hierna de upgrade naar 4.6.6 waarin de upstart al is verwerkt. Let wel, 4.6.6 is een hele andere controller qua look en feel dan de 3.2.10 versie.
prekz schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 14:55:
2.--------------------------------------------
Je 2e stuk snap ik niet zo goed. Je wilt VPN'en naar je klant toe maar de Edgerouter of USG wil je thuis plaatsen? Hoe zie je dat voor je?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Jeroen_ae92 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 20:11:
[...]

Ik heb het nog niet eerder gezien. Wel heb ik last bij iemand die nog met 1.7 beta 3 draait dat de "service gui" steeds leeg raakt. Hierdoor kan ik niet op de gui inloggen via VPN. 8)7

Interface weer toevoegen kan op de volgende manier:
code:
1
2
3
4
configure
set interface ethernet eth1 description "Leeg"
commit
save

[...]

Heb je dit al geprobeerd:
code:
1
sudo apt-get install upstart-sysv

Haal ik uit dit topic -> http://community.ubnt.com...4-6-3/m-p/1290489#M110317
Iets met init die vervangen is door upstart. Ik denk dan ook dat je even een "ps aux | grep unifi" moet doen en dan "kill ID".
Hierna de upgrade naar 4.6.6 waarin de upstart al is verwerkt. Let wel, 4.6.6 is een hele andere controller qua look en feel dan de 3.2.10 versie.

[...]

Je 2e stuk snap ik niet zo goed. Je wilt VPN'en naar je klant toe maar de Edgerouter of USG wil je thuis plaatsen? Hoe zie je dat voor je?
.1 ik had de update al gedaan van upstart-sysv maar mogelijk dat ik hier even verder moet dat ik nog iets niet goed geconfigureerd hebt.

.2. Nee ik wil bij de klant 2 a 3 accesspoints hangen en ik wil een USG of ERL (geen idee wat in dit geval beter is) die de primare (ubee) ziggo router vervangt door de ziggo router in bridge mode te zetten. Deze USG of ERL komt dan bij de klant te staan. Wat ik echter heel belangrijk vind is dat er de mogelijkheid is om een VPN te configureren zodat ik met een VPN client (bijvoorbeeld die van windows) kan verbinden naar het netwerk van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okay, maar welke versie draait er nu? Want ik begreep dat je niet kon upgraden omdat de controller nog draaide. Dus de "KILL" zou dat moeten verhelpen.

Ah, duidelijk... Met zowel de USG als de ERL is eenvoudig PPTP VPN te configureren. Zelf zou ik OpenVPN of L2TP VPN prefereren. Op de Edgerouter is dit via de CLI te doen en ik weet dat de USG nagenoeg dezelfde commando's accepteert via CLI maar bij een provision is dit ongedaan gemaakt. De aanpassingen moet je doen binnen de JSON files op je controller. Is volgens mij ook te doen alleen kan niet zo snel een een handleiding vinden voor je

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
PPTP vind ik niet bepaald veilig, ook al is het incidenteel dat ik er gebruik van moet maken. Zo als ik jouw verhaal lees raad jij dus net wat meer de ERL aan? Ik heb opzich geen moeite met CLI dat ben ik wel gewend van cisco, hp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, voor zakelijk toepassingen zou ik de USG links laten liggen en een ERL of ERPOE pakken.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Ik heb mijn controller niet werkend gekregen met het kill commando. Ik heb een nieuwe ubuntu (15.04) machine opgetuigd en hierin de nieuwe controller geïnstalleerd. Vervolgens de database map van de oude machine gekopieerd naar de nieuwe en voor nu lijkt het te werken. Ik zie clients op alle locaties dus ik verwacht dat het nu goed loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-07-2024

frv

m3gA schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 12:48:
[...]

Nice. Ik ben benieuwd. Hou je ons op de hoogte? Is er al ergens wat te lezen over deze types?
Die pm ook gehad maar verder niks meer gehoord. Iemand anders wel feedback gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Ik ben van plan om bij mij thuis drie Ubiquiti AP's te hangen. één AP zou ik gewoon van een bekabelde internet verbinding kunnen voorzien. Een tweede zou ik eventueel dmv een devolo nog kunnen aansluiten. De derde kan ik enkel van stroom voorzien.

Ik heb gelezen dat ik de AP's ook in een soort van mesh netwerk kan zetten zodat ze draadloos met elkaar verbinden. Is het dan ook zo dat ik de helft van mijn snelheid verlies op deze manier?

Voor de software heb ik een HP Microserver staan. Dat kan hier wel op draaien denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, op 1 bekabelde UAP kun je max 4 UAP's draadloos verbinden. (Kanttekening: de UAP-AC's doen hier niet aan mee.) De snelheid zal hierdoor inderdaad halveren of misschien zelf nog lager maar dat is afhankelijk van de plaatsing, connectie tussen 2 UAP's en de hoeveelheid draadloos gekoppelde UAP's.

De software draait op Windows, Linux en de NVR. Je microserver zal dus geen probleem moeten zijn.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Een korte zoektocht leert dat Unifi geen mesh en wds ondersteund maar hier een eigen variant op heeft "Wireless Uplink". De UAP-AC ondersteund dat vooralsnog niet (eveneens als zero handoff). Wanneer je een wireless uplink gebruikt wordt inderdaad de snelheid gehalveerd. Misschien toch maar een 2e Devolo gebruiken?

@Jeroen_ae92: je vergeet OS X en je vergeet te melden dat er alleen voor Debian/Ubuntu Linux packages zijn. Voor een andere distributie heb je de zip-file nodig en zul je zelf aan de slag moeten. Deze versie heeft een paar beperkingen, lees dus goed de readme.txt.

[ Voor 19% gewijzigd door ppl op 10-08-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Achja, hoe kon ik OSX nou vergeten 8)7

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
ppl schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 19:31:
Een korte zoektocht leert dat Unifi geen mesh en wds ondersteund maar hier een eigen variant op heeft "Wireless Uplink". De UAP-AC ondersteund dat vooralsnog niet (eveneens als zero handoff). Wanneer je een wireless uplink gebruikt wordt inderdaad de snelheid gehalveerd. Misschien toch maar een 2e Devolo gebruiken?

@Jeroen_ae92: je vergeet OS X en je vergeet te melden dat er alleen voor Debian/Ubuntu Linux packages zijn. Voor een andere distributie heb je de zip-file nodig en zul je zelf aan de slag moeten. Deze versie heeft een paar beperkingen, lees dus goed de readme.txt.
Jeroen_ae92 schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 13:34:
Ja, op 1 bekabelde UAP kun je max 4 UAP's draadloos verbinden. (Kanttekening: de UAP-AC's doen hier niet aan mee.) De snelheid zal hierdoor inderdaad halveren of misschien zelf nog lager maar dat is afhankelijk van de plaatsing, connectie tussen 2 UAP's en de hoeveelheid draadloos gekoppelde UAP's.

De software draait op Windows, Linux en de NVR. Je microserver zal dus geen probleem moeten zijn.
Bedankt voor de info!

Ik was sowieso van plan de gewone UniFi AP (3-Pack) te kopen. Ik ben alleen nog aan het zien of ik niet beter de long range versie pak. Bij welke winkel kopen jullie je Ubiquiti materiaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

unifisupply.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 12:55

doc

Long Range voegt weinig toe, als de andere kant ook niet harder praat dan horen ze elkaar op een gegeven moment toch niet meer.

Diverse winkels verkopen het, heb zelf goede ervaring met wifimedia en wifihouse

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Heb ik mijn spullen ook vandaan. Let wel op, aangegeven prijzen zijn ex de btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
stefve1 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:39:
[...]
Bij welke winkel kopen jullie je Ubiquiti materiaal?
Ik bestel tegenwoordig het meeste via Amazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Ik ben met mijn netwerk bezig en wil een Ubiquiti Toch Switch Lite bestellen. Waar kan ik dit het beste doen? Zijn er mensen die bij "interprojekt.com.pl" bestellen? Scheelt aardig met de Nederlandse prijzen. Ervaringen? Nog andere web shops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
MvL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:24:
Ik ben met mijn netwerk bezig en wil een Ubiquiti Toch Switch Lite bestellen. Waar kan ik dit het beste doen? Zijn er mensen die bij "interprojekt.com.pl" bestellen? Scheelt aardig met de Nederlandse prijzen. Ervaringen? Nog andere web shops?
Houd ook rekening met de verzendkosten.
Zelf bestel ik graag gewoon bij een Nederlandse (web)shop. Is alzo makkelijker als er wat met het product mankeert. Er zijn hier wel meerdere die bij interprojekt hebben besteld, heb er zelf geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Krijg zelf vandaag de Edgeswitch Lite binnen van de distri. in NL zijn ze nog erg duur en uit het buitenland zijn de verzendkosten erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik koop altijd bij djkavaa O-)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

MdBruin schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 14:42:
[...]

Houd ook rekening met de verzendkosten.
Zelf bestel ik graag gewoon bij een Nederlandse (web)shop. Is alzo makkelijker als er wat met het product mankeert. Er zijn hier wel meerdere die bij interprojekt hebben besteld, heb er zelf geen ervaringen mee.
Ja, ben ik het mee eens!
djkavaa schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 15:16:
[...]

Krijg zelf vandaag de Edgeswitch Lite binnen van de distri. in NL zijn ze nog erg duur en uit het buitenland zijn de verzendkosten erg hoog.
Wie is de distributeur dan in Nederland?
Huh???? Wat bedoel je nou? Koop je via djkavaa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
MvL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:38:
[...]
Wie is de distributeur dan in Nederland?
[...]
Huh???? Wat bedoel je nou? Koop je via djkavaa?
Geen Distri hier in NL in NL hebben ze geen Distri's die Ubiquiti verkopen alleen maar "Resellers"

En ja @Jeroen_ae92 koopt alles via ons (Bedrijf) en Stephan ook (@aZuL2001)

Mochten ze dan een probleem hebben of wat dan ook dan kunnen ze altijd om raad vragen of wat dan ook of ik stuur ze een test unit etc.

Ik mag hier geen reclame maken voor mezelf;) Maar me profiel zegt voldoende denk ik.

[ Voor 22% gewijzigd door Kavaa op 11-08-2015 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

unifisupply is goedkoper dan interprojekt.pl. Let op namelijk dat beide de prijzen ex btw hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

djkavaa schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:44:
[...]

Geen Distri hier in NL in NL hebben ze geen Distri's die Ubiquiti verkopen alleen maar "Resellers"

En ja @Jeroen_ae92 koopt alles via ons (Bedrijf) en Stephan ook (@aZuL2001)

Mochten ze dan een probleem hebben of wat dan ook dan kunnen ze altijd om raad vragen of wat dan ook of ik stuur ze een test unit etc.

Ik mag hier geen reclame maken voor mezelf;) Maar me profiel zegt voldoende denk ik.
Ah, okay duidelijk. Brutale vraag: Wat zijn de prijzen bij jou voor de Edgeswitch Lite 24 ports?
CyBeR schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:46:
[...]

unifisupply is goedkoper dan interprojekt.pl. Let op namelijk dat beide de prijzen ex btw hanteren.
Goede opmerking!!! Hierin kan je je vies vergissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
MvL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:11:
[...]

Ah, okay duidelijk. Brutale vraag: Wat zijn de prijzen bij jou voor de Edgeswitch Lite 24 ports?
Graag dit soort dingen via een DM dan kan ik alles voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL

MvL

Ja natuurlijk geen probleem. Excuses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

CyBeR schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 16:46:
[...]

Toch niet voor alles ik kijk even voor een artikel wat ik moet bestellen :

3 pack uap-ac

unifisypply 726
interpojekt 693.18

edgerouter lite :

98 vs 76,61

Ja er is een verschil in verzendkosten, maar ik moet nog het een en ander hebben. Vergeet niet dat er een redelijk verschil zit op de 'retail prijzen' en de ingelogde prijzen bij interprojekt.

Of mis ik iets bij unifysupply ?

[ Voor 3% gewijzigd door Tomsworld op 11-08-2015 19:58 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Nu ben ik toch aan het twijfelen geraakt of ik de 'pro' versie zou nemen.

Ik zou met een laptop graag een HD film willen kunnen streamen op +-15 meter afstand van de AP (Hiertussen bevinden zich twee ramen). Ik denk dat het dan sowieso aan te raden is om dit streamen via 5Ghz te doen, of gaat dit ook over 2,4Ghz? Beeld dat blijft haperen is geen optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-09 09:53
Wat versta je onder streamen? Netflix gaat ook op 2,4Ghz.

En 15 meter is een behoorlijke afstand voor 5Ghz, als je laptop een goede antenne heeft zal het misschien nog gaan. Maar de kans is groot dat hij vaak naar 2,4Ghz zal springen.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
yzf1kr schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:10:

En 15 meter is een behoorlijke afstand voor 5Ghz, als je laptop een goede antenne heeft zal het misschien nog gaan. Maar de kans is groot dat hij vaak naar 2,4Ghz zal springen.
HD films streamen die hier lokaal op de Synology staan vanaf een XPS13.

Ik veronderstel dat ik ook gewoon kan combineren van verschillende AP's?
Wat dan ideaal voor mij zou zijn is het volgende:

2x Unifi AP & 1x unifi AP Pro
  • De Pro is dan aangesloten op het lan netwerk, rechtstreeks op een unifi router. Op deze AP wil ik kunnen streamen.
  • De volgende, 'normale' AP zou ik ook nog op heht lan netwerk kunnen aansluiten aan de andere kant van het huis.
  • De derde AP, ook een 'normale' AP komt op de eerste verdieping te hangen. Deze wil ik dan aansluiten zonder lan kabel (Deze krijgt dus internet van de AP en de AP Pro)
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stefve1 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:14:
[...]

HD films streamen die hier lokaal op de Synology staan vanaf een XPS13.

Ik veronderstel dat ik ook gewoon kan combineren van verschillende AP's?
Wat dan ideaal voor mij zou zijn is het volgende:

2x Unifi AP & 1x unifi AP Pro
  • De Pro is dan aangesloten op het lan netwerk, rechtstreeks op een unifi router. Op deze AP wil ik kunnen streamen.
  • De volgende, 'normale' AP zou ik ook nog op heht lan netwerk kunnen aansluiten aan de andere kant van het huis.
  • De derde AP, ook een 'normale' AP komt op de eerste verdieping te hangen. Deze wil ik dan aansluiten zonder lan kabel (Deze krijgt dus internet van de AP en de AP Pro)
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk :)
Dat is geen probleem. Ik zou echter wel alle ap's bekabeld aansluiten en niet draadloos.
Je verliest dan snelheid en je weet niet of het 100% stabiel is. Kan vandaag heel goed werken, en morgen ineens niet meer... En dan moet je echt van troubleshooten houden om het op te lossen. Wil je echt een stabiel netwerk waar je niet naar om hoeft te kijken, alles bekabeld aansluiten.

En je kunt gewoon alles mixen heb zelf thuis en ook bij klanten alles door elkaar draaien, tis net waar wat nodig is.
UAP, UAP-LR, Pro, AC, Outdoor, Outdoor+ etc. en zelf de Picostations M2HP met UniFi allemaal geen probleem zolang er maar UniFi op draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stefve1 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:04:
Nu ben ik toch aan het twijfelen geraakt of ik de 'pro' versie zou nemen.

Ik zou met een laptop graag een HD film willen kunnen streamen op +-15 meter afstand van de AP (Hiertussen bevinden zich twee ramen). Ik denk dat het dan sowieso aan te raden is om dit streamen via 5Ghz te doen, of gaat dit ook over 2,4Ghz? Beeld dat blijft haperen is geen optie ;)
Dat zal lastig worden. Op 2.4Ghz, zou dat geen probleem moeten zijn. Maar garanderen kan ik het helaas niet.
Beter dus om dan een 2e AP bij te schakelen.
Licht er ook aan wat je in je muren hebt zitten etc. Het kan dat de verbinding door het Raam heen gaat maar kan ook door de muur je ziet het helaas niet.
Dan moet je het echt gaan meten wil je dit ontdekken, maar dat ga je niet doen natuurlijk.
Beter dus 1-2 AP's normale Ap's nemen. Of eerst met 1 testen...
Waar woon je precies? Ik heb de normale op voorraad liggen indien gewenst kun je er een proberen.
Pro, zou ik moeten bestellen voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
yzf1kr schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:10:

True, en dan maar hopen dat de snelheid nog goed is. Signaal zegt helaas niet altijd alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
doc schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:56:
Long Range voegt weinig toe, als de andere kant ook niet harder praat dan horen ze elkaar op een gegeven moment toch niet meer.

Diverse winkels verkopen het, heb zelf goede ervaring met wifimedia en wifihouse
We hebben een aantal klanten die wel met de Long Range draaien.
Hier zitten ze dan met name met Laptops etc. op de WiFi ook wel met telefoons maar ze hebben voor de LR gekozen voor de laptops.
Daar werkt het zeker bij omdat deze een "Sterkere" antenne hebben dan die van je telefoon of tablet.
Het scheelt iets maar tis niet dat je zegt van Woooow das een groot verschil. Maar ze schijnen het wel te merken.
Zal ook geheel aan de opstelling, gebouw, clients en instellingen van de Access Points liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Kan er mij iemand zeggen wat het verschil is tussen de Edgerouter X en de Edgerouter POE?
Ik wil er waarschijnlijk een Unifi Pro AP op aansluiten, dus ik als ik naar de Poe kijk moet ik de Edgerouter Poe nemen.

Maar stel dat het aantal beschikbare poorten mij niet uit maakt, en de Poe ook niet, wat zijn dan de grote verschillen tussen deze twee routers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tomsworld schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:57:
[...]

Toch niet voor alles ik kijk even voor een artikel wat ik moet bestellen :

3 pack uap-ac

unifisypply 726
interpojekt 693.18

edgerouter lite :

98 vs 76,61

Ja er is een verschil in verzendkosten, maar ik moet nog het een en ander hebben. Vergeet niet dat er een redelijk verschil zit op de 'retail prijzen' en de ingelogde prijzen bij interprojekt.

Of mis ik iets bij unifysupply ?
Neuh 't geldt blijkbaar niet overal voor maar voor een 3-pack ap-pro was ik beduidend goedkoper uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
stefve1 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:49:
Kan er mij iemand zeggen wat het verschil is tussen de Edgerouter X en de Edgerouter POE?
Ik wil er waarschijnlijk een Unifi Pro AP op aansluiten, dus ik als ik naar de Poe kijk moet ik de Edgerouter Poe nemen.

Maar stel dat het aantal beschikbare poorten mij niet uit maakt, en de Poe ook niet, wat zijn dan de grote verschillen tussen deze twee routers?
De Edgerouter X heeft geen hardware acceleratie, de Edgerouter POE wel.
Dit is zover ik weet het grootste verschil tussen die twee.
Als je het aantal poorten en POE niet belangrijk vind kan je ook nog kijken naar de Edgerouter lite.

Qua performance zijn beide redelijk gelijk mits de hardware acceleratie op de lite/POE aan staat. Als deze uit staat is de X net iets sneller als ik het goed begrepen heb op ubnt.com

De hardware acceleratie komt vooral beter tot uiting als er meerdere connecties gemaakt worden. De testen die je vooral op het Internet vind gaan uit (in de meeste gevallen tenzij anders vermeld) van 1 connectie. De hardware acceleratie zorgt ervoor dat de pakketten niet eerst langs de cpu hoeven maar rechtstreeks afgehandeld kunnen worden.

[ Voor 15% gewijzigd door MdBruin op 11-08-2015 23:51 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
stefve1 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:49:

Let ook op dat de Edgerouter PoE ook alleen maar 24v PoE doet en geen 48v wat de UAP Pro nodig heeft.
Je kunt dit wel bereiken door een andere voeding erop aan te sluiten deze heb ik toevallig liggen 3 stuks.
Maar dan is het denk ik makkelijker om gewoon het UAP op de bijgeleverde PoE Adapter aan te sluiten. En ik zou voor de Lite gaan en niet voor de X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Edgerouter PoE's worden tegenwoordig geleverd met een 48v voeding. Hierdoor kun je in de GUI selecteren tussen "off/24v/48v". Hiermee is het iig mogelijk om een UAP Pro te voeden (of andere 48v apparatuur al twijfel ik over PoE+ apparatuur).

De Edgerouter X doet enkel 24v en 24v Passthrough. Hiermee kun je dus nooit 48v apparatuur voeden.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
Bedankt voor de info!

Dus de 'X' valt sowieso al weg. Als ik dan mijn keuze moet maken tussen de Edgerouter PoE of Lite, dan moet ik met de volgende zaken rekening houden: Poorten en PoE.

Ik zou om te beginnen graag een Unfifi AP aansluiten via PoE, dus in dat geval moet ik al meteen de Edgerouter PoE nemen. Stel dat ik dat niet zou doen, dan kan ik voor de Lite gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
De UAP's hebben zover ik weet een injector erbij zitten. De spanning word altijd via POE aangeboden. Er is geen losse voedingsconnector aanwezig, alleen een ethernet.

Het is dus meer wil je een losse injector of niet. Het aantal switch poorten is een keuze voor jezelf. Bij de POE model heb je op 3 poorten een switch functionaliteit waardoor je deze als switch kunt gebruiken zonder extra belasting op de cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Correct, de enige voedingsmogelijkheid is PoE en een injector daarvoor (passive) wordt meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
MdBruin schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:15:
De UAP's hebben zover ik weet een injector erbij zitten. De spanning word altijd via POE aangeboden. Er is geen losse voedingsconnector aanwezig, alleen een ethernet.

Het is dus meer wil je een losse injector of niet. Het aantal switch poorten is een keuze voor jezelf. Bij de POE model heb je op 3 poorten een switch functionaliteit waardoor je deze als switch kunt gebruiken zonder extra belasting op de cpu
Klopt, houdt er wel rekening mee dat dit niet geld voor de UAP Pro deze heeft 48v Nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
djkavaa schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:18:
[...]

Klopt, houdt er wel rekening mee dat dit niet geld voor de UAP Pro deze heeft 48v Nodig.
Zoals ik al aangaf 8)7
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 09:43:
De Edgerouter PoE's worden tegenwoordig geleverd met een 48v voeding. Hierdoor kun je in de GUI selecteren tussen "off/24v/48v". Hiermee is het iig mogelijk om een UAP Pro te voeden (of andere 48v apparatuur al twijfel ik over PoE+ apparatuur).

U+

• stefve1
De Edgerouter PoE en Unifi AP zijn onderweg.

Nu dacht ik even aan het volgende:
Ik heb thuis een telenet modem (modem-only model, dus geen router), maar hier kan ik maar één kabel op aansluiten die naar mijn router gaat. Nu is het zo dat we ook een digicorder hebben die een publiek IP adres moet hebben. Op dit moment heb ik dus nog een extra switch nodig om twee publieke ip-adressen te krijgen (een voor router, andere voor digicorder). Kan ik in de Edgerouter instellen dat hij een soort van brdige maakt zodat ik de Digicorder daar op kan aansluiten? In dat geval kan die switch gewoon weg.

Ik heb even een schema gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oCunrIg.png

• MdBruin
Zou moeten kunnen. In de volgende link (helaas wel al wat ouder) geeft die persoon aan dat hij/zij vlan4 heeft gebruikt voor de iptv

http://www.dslreports.com...00-configuration-for-IPTV

Wat jij dus kan doen in de configuratie is op de WAN interface en VLAN aanmaken met id 4.
Deze kan je vervolgens laten bridgen naar bijvoorbeeld eth1.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Een ERL router aan de tand aan het voelen. Ik ben onder de indruk, gelukkig was ik al enigszins bekend met Vyatta/VyOS, dus de learning curve viel erg mee. Wel tegen een DHCP-relay issue aangelopen, maar dat zit ook al in VyOS, en komt denkelijk van de (enigszins broken) dhcp-relay agent van Debian.

Om DCHP-Relay te laten functioneren moet je op zowel de client-facing interface als de server facing interface de dhcp-relay activeren. Dat betekent echter ook dat de relay agent de DHCP requests van de server-facing interface als unicast naar de server doorstuurt. Dat is onwenselijk, en niet volgens de intentie van de RFC. Het lijkt er op dat de relay agent ontwikkeld is met het idee deze op een singlehomed werkstation of server te draaien, niet een router.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:08

Quad

Doof

Ik heb nu naar tevredenheid de Ubiquiti UniFi AP Pro in gebruik thuis, werkt fenomenaal.
Ik loop alleen tegen een nadeel aan met betrekking tot het gasten netwerk, ik wil in principe een open toegankelijk gasten netwerkje hebben, met gelimiteerde snelheden maar ik kan nergens vinden met betrekking tot client isolation voor betreffende SSID.

Klopt het dus dat je met een enkele AP en meerdere SSID's / Gasten netwerken je deze niet van elkaar gescheiden kunt houden?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quad schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:32:
Ik heb nu naar tevredenheid de Ubiquiti UniFi AP Pro in gebruik thuis, werkt fenomenaal.
Ik loop alleen tegen een nadeel aan met betrekking tot het gasten netwerk, ik wil in principe een open toegankelijk gasten netwerkje hebben, met gelimiteerde snelheden maar ik kan nergens vinden met betrekking tot client isolation voor betreffende SSID.

Klopt het dus dat je met een enkele AP en meerdere SSID's / Gasten netwerken je deze niet van elkaar gescheiden kunt houden?
Denk dat je hiernaar zoekt.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/TYB1Lyel7NLR0MdWTISw8kVL/medium.png

Zet bij het Gast Netwerk: Apply guest policies (captive portal, guest authentication, access restrictions) aan
En vervolgens mij Settings > Access Control worden de client standaard geblokt als ze naar lokale netwerk segmenten willen gaan.

Ja ze krijgen nog steeds een IP van je normale netwerk. Maar als je gaat scannen met een IP Scanner of wat dan ook zie je geen IP's ook kun je niet bij de ip's van je router etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

djkavaa schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 09:52:
[...]

En vervolgens mij Settings > Access Control worden de client standaard geblokt als ze naar lokale netwerk segmenten willen gaan.

Ja ze krijgen nog steeds een IP van je normale netwerk. Maar als je gaat scannen met een IP Scanner of wat dan ook zie je geen IP's ook kun je niet bij de ip's van je router etc.
Dit klinkt precies in wat ik zoek. De guest portal enz. had ik al gevonden maar dat toegangscontrole is hetgeen wat ik nog miste. Vanavond even uitproberen dus! Thanks!

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09 10:37
Ik lees bij de 5 ports POE router "Ethernet: 5 RJ-45 Gigabit Ethernet POE (24V of 48V, 3 poorten als switch)". Waarom zijn er van de 5 maar 3 switchable. Dat betekend dat je 1 port 'verliest' als je van de vijf poorten 1 als uplink gebruikt en 3 poorten voor POE apparatuur. Of snap ik het niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Je leest het inderdaad goed. Houd rekening er mee dat Ubiquiti eigenlijk geen oplossingen maakt voor de consumenten markt.

Je verliest die poort niet aangezien je deze voor een ander doel/subnet kunt gebruiken. De switch functie zit ingebouwd maar hoeft niet perse geactiveerd te worden. De switch functie heeft als voordeel dat je bijvoorbeeld 3 UAP's via POE kunt voeden (mits de voeding dit aan kan) terwijl ze wel allemaal via hetzelfde netwerk verbonden zijn. Zonder de switch functie zou er meerload op de processor komen wat nadelig kan zijn voor de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ja, precies. Dus als ik 2 camera's via POE en 2 AP Pro's zou willen verbinden kan dat niet in hetzelfde netwerk wat de boel weer ingewikkelder maakt.. hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is een router en geen switch ;-) En let op dat alleen de nieuwe batches van de Edgerouter PoE's geleverd worden met een 48v voeding waardoor je zowel 24v als 48v PoE kunt gebruiken.

Overigens kun je wel 4 poorten in een bridge plaatsen maar hierdoor verlies je de handige hardware offload feature.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Dus verstandiger doe ik eraan om een andere POE switch aan te schaffen. Ik heb sowieso alleen een switch nodig en niet persee de router functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdBruin
Tristan schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 15:53:
Dus verstandiger doe ik eraan om een andere POE switch aan te schaffen. Ik heb sowieso alleen een switch nodig en niet persee de router functie.
In dat geval ja. Dit is meer router als switch.

[ Voor 0% gewijzigd door MdBruin op 14-08-2015 16:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-09 08:16
[...]

[afbeelding]

Zet bij het Gast Netwerk: Apply guest policies (captive portal, guest authentication, access restrictions) aan

Op bovenstaand verhaal. Ik heb drie SSID's, twee normaal en een guest. Het gast netwerk werkt met een hotspot, connected devices zien elkaar niet. Nu wil ik echter op het tweede "normale" netwerk ook AP isolation hebben. Dat kan dan niet omdat zodra ik op het tweede netwerk de guest policies aanzet er ook meteen met een hotspot gewerkt word.

Ik had toch veel liever gewild dat er een vinkje bij de settings van elk SSID voor AP isolation had gestaan. Of ik moet iets over het hoofd zien. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Inderdaad, je kunt guestpolicy enablen maar met WPA sleutel. Alleen als je al hotspot gebruikt, kun je niet een 2e maken binnen dezelfde omgeving.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

[...]

[afbeelding]

Inmiddels mijn eigen adres range als restricted gezet, en inderdaad, werkt als een tiet! _/-\o_

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quad schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 17:45:
[...]

Inmiddels mijn eigen adres range als restricted gezet, en inderdaad, werkt als een tiet! _/-\o_
Mooi, als het goed is had je dat niet hoeven doen want standaard staat 172/10/192 al geblokt.
Maar zo hoort het te werken idd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

djkavaa schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:15:
[...]

Mooi, als het goed is had je dat niet hoeven doen want standaard staat 172/10/192 al geblokt.
Maar zo hoort het te werken idd ;)
Ik heb thuis een iets andere range. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Quad schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:18:
[...]

Ik heb thuis een iets andere range. :)
Ah oke;) Dacht al zoiets maar ja, kan het maar beter gezegd hebben natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25

Stefan©

Toet toet

Vanavond ben ik even aan het stoeien geweest om IPv6 (KPN glas) op een Unifi Security Gateway aan de praat te krijgen. Na wat puzzelen is dat ook gelukt. Je hebt hier een recente versie van de USG software voor nodig (4.2.9.4778536, ingebrepen bij controller 4.6.6).

Het is een kwestie van de wide-dhcpv6-client aan de praat slingeren. Plus een paar minor config aanpassingen (die ik nu provision via een minimale custom json config). Mochten er geinteresseerden zijn voor een voorbeeld config dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-09 13:08
Door omstandigheden een half jaar geleden de edgerouter lite weer in de hoek gegooid. Zie nu dat er een aantal ook Routed IPTV voor elkaar hebben gekregen, maar een standaard config ala netwerkje.com heb ik nog niet gezien. Is die er wel al? kijk ik er overheen? Lijkt mij wel ideaal eigenlijk.
Pagina: 1 ... 22 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.