ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Glasvezel. Denk dat die router ook het meeste gebruikt wordt met FttH van KPN.djkavaa schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 15:02:
[...]
Heb je deze nodig voor Glasvezel of DSL?
Ik heb bij Jeroen begin van het jaar mogen inloggen op een Ubiquiti router maar achteraf heb ik dit toch verkeerd beoordeeld.
Ik zit er aan te denken om een Edge router of een Edgerouter Pro te bestellen bij mijn leverancier. Zwaar over kill (ik weet het) maar het staat zo mooi in mijn rack (geek modus).
Vanaf pagina 85 heb je goede voorbeelden van Routed IPTV op basis van KPN glasvezel.Snuitebolletje schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 14:14:
Door omstandigheden een half jaar geleden de edgerouter lite weer in de hoek gegooid. Zie nu dat er een aantal ook Routed IPTV voor elkaar hebben gekregen, maar een standaard config ala netwerkje.com heb ik nog niet gezien. Is die er wel al? kijk ik er overheen? Lijkt mij wel ideaal eigenlijk.
U+
Veelal gedeeltelijke voorbeelden. Eigenlijk ben ik gewoon lui natuurlijkJeroen_ae92 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 12:30:
[...]
Vanaf pagina 85 heb je goede voorbeelden van Routed IPTV op basis van KPN glasvezel.
U+
tom123e in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"Jeroen_ae92 schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:25:
Welke config was dat? Dan oogt het namelijk de service gui listen-address die je even moet verwijderen. Maar zoals je ook gelezen hebt is er geen default config voor ivm de verschillen per aansluiting.
Deze config heb ik als voorbeeld gebruikt (die in de link staat), enkel de DHCP reservering eruit gehaald en voor de rest eigen gegevens ingevuld natuurlijk.
Ik krijg van telenet 4 publieke ip's, en de kabel is aangesloten op eth0. Nu zou ik graag willen dat ik op eth1 ook een publiek ip krijg zodat ik mijn digicorder hier op kan aansluiten. Hoe kan ik dit het beste doen?
Op poorten eth3, 4 en 5 zit gewoon het lan netwerk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| configure delete interfaces ethernet eth0 address set interfaces bridge br0 set interfaces bridge br0 address dhcp set interfaces bridge br0 firewall in name WAN_IN set interfaces bridge br0 firewall local name WAN_LOCAL set interfaces ethernet eth0 bridge-group bridge br0 set interfaces ethernet eth1 bridge-group bridge br0 commit save |
Hiermee zet je ETH0 en ETH1 in een bridge, monteer je de "default" firewall af op de bridge en doe je de bridge op dhcp zetten. Hiermee krijgt je router dus een public ip op z'n ETH0 interface en bridge je de inkomende lijn naar ETH1. Alles wat je aansluit op ETH1 krijgt ook een public ip.
U+
Kun je je aangepaste config posten?Snuitebolletje schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 08:54:
[...]
tom123e in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"
Deze config heb ik als voorbeeld gebruikt (die in de link staat), enkel de DHCP reservering eruit gehaald en voor de rest eigen gegevens ingevuld natuurlijk.
U+
Dan bestel je je config toch gewoon?Snuitebolletje schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:22:
[...]
Eigenlijk ben ik gewoon lui natuurlijkmaar met mij zullen er nog velen lui zijn..
Abort, Retry, Quake ???
Bedankt, dat werkt perfect!Jeroen_ae92 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:33:
Zoiets via CLI:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 configure delete interfaces ethernet eth0 address set interfaces bridge br0 set interfaces bridge br0 address dhcp set interfaces bridge br0 firewall in name WAN_IN set interfaces bridge br0 firewall local name WAN_LOCAL set interfaces ethernet eth0 bridge-group bridge br0 set interfaces ethernet eth1 bridge-group bridge br0 commit save
Hiermee zet je ETH0 en ETH1 in een bridge, monteer je de "default" firewall af op de bridge en doe je de bridge op dhcp zetten. Hiermee krijgt je router dus een public ip op z'n ETH0 interface en bridge je de inkomende lijn naar ETH1. Alles wat je aansluit op ETH1 krijgt ook een public ip.
Ik zit alleen nog met het probleem dat ik geen internet kreeg op mijn lan netwerk. Straks toch maar eens beginnen met zo'n default setup voor ik zelf wijzigingen ga doen.
Je zal zover ik weet de volgende stappen moeten configureren ( let op ik heb een lite en nog nooit met een POE versie gewerkt, en nog niet met de bridge functie gewerkt)stefve1 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:53:
[...]
Bedankt, dat werkt perfect!
Ik zit alleen nog met het probleem dat ik geen internet kreeg op mijn lan netwerk. Straks toch maar eens beginnen met zo'n default setup voor ik zelf wijzigingen ga doen.
- Eth0 is eigenlijk nu een ip loze poort geworden en dient om je WAN kabel aan te sluiten op je modem
- Eth1 is eigenlijk je WAN poort geworden en dient gelijk als doorvoer poort naar je IPTV kasten.
Je zal in de configuratie dus moeten instellen het volgende
- je WAN poort is eth1
- switch poort activeren op eth2 t/m eth4
- LAN activeren op de switch poort groep
- DNS listen op de switch poort groep
- DHCP activeren op de switch poort groep
Hierna zou je internet moeten hebben.
Ik heb zelf een en ander al gezocht en gevonden maar voor Ubuntu heb ik het nog niet voor elkaar gekregen waardoor ik nu CentOS eens ga proberen.Ik kwam in mijn zoektocht ook nog een optie voor installatie op raspberry PI (Raspian) tegen wat wellicht een mooie optie is.
Ubuntu:
https://calvin.me/install-unifi-controller-ubuntu/
CentOS:
http://www.charleslabri.c...controller-on-centos-6-x/
http://community.ubnt.com...re-on-CentOS/ta-p/1113194
Synology:
https://community.ubnt.co...vices/idi-p/642583/page/3
http://synology.acmenet.ru/
Raspberry Pi:
Eriks blog: Turning a Raspberry Pi into a UniFi controller appliance
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Volgens mij beantwoord jij hier verre mee mijn vragen. Voor wat betreft Ubuntu werkt het op dit moment niet omdat volgens mij de source niet goed is. Als je iets inhoudelijker kunt reageren graag zo niet dan wacht ik op anderen die wel daadwerkelijk ervaring hebben met een of meerdere van de door mij gestelde platforms.DennusB schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:00:
Zou echt binnen no-time moeten werken op zowel Ubuntu als Centos en DSM van Synology.
Bedankt voor je positieve reactieBlankinho schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:04:
[...]
Volgens mij beantwoord jij hier verre mee mijn vragen. Voor wat betreft Ubuntu werkt het op dit moment niet omdat volgens mij de source niet goed is. Als je iets inhoudelijker kunt reageren graag zo niet dan wacht ik op anderen die wel daadwerkelijk ervaring hebben met een of meerdere van de door mij gestelde platforms.
Ik heb jaren ervaring met Ubuntu/Centos en Synology, en ook met de Unifi software er op. Wat gaat er precies mis? "Volgens mij de source niet goed" is geen error, wat voor melding krijg je?
Aangezien ik puur aangeef dat je mijn vragen niet hebt beantwoord en ook in je reactie niet aangeeft dat jijzelf er wel ervaring mee hebt is mijn opbouwende reactie volgens mij logischDennusB schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:15:
[...]
Bedankt voor je positieve reactieGraag of niet he.
Ik heb jaren ervaring met Ubuntu/Centos en Synology, en ook met de Unifi software er op. Wat gaat er precies mis? "Volgens mij de source niet goed" is geen error, wat voor melding krijg je?
Maar goed nu ter zake aangezien dat onze gemeenschappelijke deler is
Voor wat betreft Ubuntu kreeg ik de volgende melding toen ik de instructies van eerdere geleverde site opvolgde.:
na: apt-get update
cannot find the packages for ubiquiti, “Err http://www.ubnt.com ububtu/ubiquiti i386 Packages 404 Not Found”
Ik ben verder wel echt geinteresseerd in de Synology optie als ook de Raspberry Pi. Kun jij wellicht ook even kijken naar de informatie die ik heb meegeleverd of dit klopt voor de Synology?
Mijn Linux kennis heb ik het afgelopen jaar wat verwaterd maar ik pak dit nu weer op. Voor wat betreft Unify in bijzonder is een Rasp Pi of Synology qua controller ideaal.
[ Voor 3% gewijzigd door Blankinho op 18-08-2015 14:36 ]
Waarom draai je x86 Linux? Heeft dat een specifieke reden?Blankinho schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 14:34:
[...]
Aangezien ik puur aangeef dat je mijn vragen niet hebt beantwoord en ook in je reactie niet aangeeft dat jijzelf er wel ervaring mee hebt is mijn opbouwende reactie volgens mij logisch![]()
Maar goed nu ter zake aangezien dat onze gemeenschappelijke deler is
Voor wat betreft Ubuntu kreeg ik de volgende melding toen ik de instructies van eerdere geleverde site opvolgde.:
na: apt-get update
cannot find the packages for ubiquiti, “Err http://www.ubnt.com ububtu/ubiquiti i386 Packages 404 Not Found”
Dan vrees ik dat ze niet standaard voor x86 compilen (niet zo gek ook), voor x64 zijn de packages er wel!Blankinho schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:07:
Nee geen speciale reden, is VM die kennelijk met die versie is geinstalleerd ipv 64bit
Ik ga sowieso die Ubuntu opnieuw installeren met X64 aangezien die toch verder clean was. Voor wat betreft Synology nog tips/tricks?DennusB schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:19:
[...]
Dan vrees ik dat ze niet standaard voor x86 compilen (niet zo gek ook), voor x64 zijn de packages er wel!
Nee, daar is het echt een kwestie van de package installeren via package center en klaarBlankinho schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:29:
[...]
Ik ga sowieso die Ubuntu opnieuw installeren met X64 aangezien die toch verder clean was. Voor wat betreft Synology nog tips/tricks?
Cheers, ik ga eerst in VM wel ff verder spelen met Ubuntu en daarna keer een Rasp Pi en Synology doen. Mooie van Unify is wel dat je wifi ten allen tijde door gaatDennusB schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 15:30:
[...]
Nee, daar is het echt een kwestie van de package installeren via package center en klaarIdeaal
U+
Je masq rule moet je wel aanmaken/aanpassen voor verkeer vanaf switch0 naar br0 ipv eth0. Anders gaat je lan verkeer tbv het internet over interface eth0 naar buiten maar die heeft geen ip meer. Die zit immers op br0 ;-)stefve1 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:53:
[...]
Bedankt, dat werkt perfect!
U+
Ongelofelijk, ik was net nog wat aan het testen en dacht dat te proberen en dat werkte inderdaad! meteen toen het werkte zag ik je post hier staanJeroen_ae92 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 17:10:
[...]
Je masq rule moet je wel aanmaken/aanpassen voor verkeer vanaf switch0 naar br0 ipv eth0. Anders gaat je lan verkeer tbv het internet over interface eth0 naar buiten maar die heeft geen ip meer. Die zit immers op br0 ;-)
Let wel, bridged poorten hebben geen hardware offload. Dus heb je een internetfeed van meer dan 100mb, dan zul je dat zeker zien in maxed out cpu cycles van de Edgerouter.
U+
Ik heb met telenet hier een 200mbit verbinding, maar nu haal ik door die bridge maar 100mbit. Op het forum van UBNT zei iemand me om een pseudo poort to maken ipv een bridge. Zou ik daar een hogere snelheid mee behalen?Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 19:03:
Oh sorry dat ik zo traag ben ;-)
Let wel, bridged poorten hebben geen hardware offload. Dus heb je een internetfeed van meer dan 100mb, dan zul je dat zeker zien in maxed out cpu cycles van de Edgerouter.
Geen idee of dat wenselijk is.
Wat ook kan is eth3 en eth4 in de switch laten zitten maar eth2 hieruit halen. Dan zet je switch0 op DHCP. Hierdoor krijgt switch0 een public ip van je telenet modem die je bv aansluit op eth4. eth3 gebruik je dan voor je digicorder. De switch is namelijk wel offloaded omdat dat een hardware feature is en een bridge is een software feature (dus CPU)
Hierna heb je 3 individuele poorten (eth0, eth1 en eth2) die je niet kunt binden via switch of bridge want anders ben je terug bij af. Maar het zijn wel offloaded poorten.
[ Voor 52% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 18-08-2015 20:44 ]
U+
Zou het volgende misschien ook een oplossing kunnen zijn?
Eth0 voor de WAN
Eth0.10 voor de bridge zonder hieraan de ethernet interface
Eth1 voor de IPTV (bridged met Eth0.10)
En de rest in een switch groep voor LAN
Is in principe dezelfde manier zoals de KPN manier alleen weet ik niet tot hoever het Internet word beperkt door de bridge functie.
De switch ervoor is niet echt een optie (Net de oude switch weggedaan en alle kabels terug netjes gelegd). de andere optie om de switch anders te maken kan ik zeker wel proberen! Thanks!Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:38:
Pseudo interfaces zijn niet offloaded dus dat verhaal gaat niet op. Een switch voor de router plaatsen oogt de beste oplossing. Hiermee behoudt je de snelheid en laat je de decoder buiten het netwerk om lopen.
Geen idee of dat wenselijk is.
Wat ook kan is eth3 en eth4 in de switch laten zitten maar eth2 hieruit halen. Dan zet je switch0 op DHCP. Hierdoor krijgt switch0 een public ip van je telenet modem die je bv aansluit op eth4. eth3 gebruik je dan voor je digicorder. De switch is namelijk wel offloaded omdat dat een hardware feature is en een bridge is een software feature (dus CPU)
Hierna heb je 3 individuele poorten (eth0, eth1 en eth2) die je niet kunt binden via switch of bridge want anders ben je terug bij af. Maar het zijn wel offloaded poorten.
Ik denk dat de telenet router/modem vlan10 niet (her)kent en hier dus geen verkeer op accepteert cq dropt.MdBruin schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 20:53:
Jeroen, was ook waar ik eventueel aan zat te denken.
Zou het volgende misschien ook een oplossing kunnen zijn?
Eth0 voor de WAN
Eth0.10 voor de bridge zonder hieraan de ethernet interface
Eth1 voor de IPTV (bridged met Eth0.10)
En de rest in een switch groep voor LAN
Is in principe dezelfde manier zoals de KPN manier alleen weet ik niet tot hoever het Internet word beperkt door de bridge functie.
Het is natuurlijk wel eenvoudig te proberen maar ik acht de kans bijzonder klein.
Wel een creatief idee overigens
U+
Verwijderd
Dit was met mijn oude Cisco 1200 AP nooit het geval.
Nu tijdelijk een Mikrotik RB 951 neergezet, en alles werkt feilloos.
De Ubiquiti heeft de laatste firmware.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb al een tweede hands Cisco 1140N op ebay gekocht ter vervanging (wacht op binnenkomst), maar dit is natuurlijk niet goed. Over een jaar is mijn nieuwbouw huis opgeleverd (3 verdiepingen) en ik wil daar 3 AP's ophangen van Ubiquiti. Maar als dit probleem zo blijft, heb ik een hard hoofd in om 600 euro aan AP's uit te gaan geven die niet goed met mijn BlackBerry willen werken.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
U+
Ja misschien werkt het, maar vergat even dit tag die dan wordt verwacht. Een ander idee wat ik had en net even heb getest.Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 21:23:
[...]
Ik denk dat de telenet router/modem vlan10 niet (her)kent en hier dus geen verkeer op accepteert cq dropt.
Het is natuurlijk wel eenvoudig te proberen maar ik acht de kans bijzonder klein.
Wel een creatief idee overigens
VLAN1 is het standaard non tagged interface, mijn ERL laat het toe om een extra interface aan te maken met VLAN1. Weet alleen niet of dit gelijk het probleem van de tag oplost.
Op dit moment staat het zo:
- Br0
- Eth0: WAN Telenet
- Eth1: WAN Telenet voor digicorder
- Switch0
- Eth2: Unmanaged Switch (voor playstation, tv, Raspberry pi, ...)
- Eth3: Managed Switch (HP1810-24g)
- Eth4: Unifi AP
De andere optie was om de Unifi AP aan te sluiten op de unmanaged switch. Dit zou eventueel gaan maar achter de tv liggen al zoveel kabels dat ik liever PoE wil behouden.
De Unmanaged Switch aansluiten op de Managed switch is geen optie (beide switches staan op verre afstand van elkaar)
Nu wou ik voor mijn Wifi gedeelte eerst hetzelfde netwerk gebruiken als mijn LAN netwerk, maar stel dat ik hiervoor een apart netwerk zou aanmaken, dan kan ik denk ik het volgende doen:
- Switch0
- Eth2: WAN Telenet voor digicorder
- Switch1 (192.168.0.0/24)
- Eth3: Unmanaged Switch (voor playstation, tv, Raspberry pi, ...)
- Eth4: Managed Switch (HP1810-24g)
- Eth1: Unifi AP (192.168.1.0/24)
Zoals je het nu voorsteld, nee.stefve1 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:33:
Nu kan ik eventueel dus mijn digicorder aansluiten op eth2, maar dat zou betekenen dat ik mijn AP moet aansluiten op mijn switch (die geen PoE heeft). Graag had ik mijn AP toch via PoE aangesloten op mijn router.
Op dit moment staat het zo:Ik zou graag met VLANs beginnen werken naar de Managed Switch toe. Deze managed switch aansluiten op de unmanaged switch zal dus niet gaan.
- Br0
- Eth1: WAN Telenet voor digicorder
- Switch0
- Eth2: Unmanaged Switch (voor playstation, tv, Raspberry pi, ...)
- Eth3: Managed Switch (HP1810-24g)
- Eth4: Unifi AP
De andere optie was om de Unifi AP aan te sluiten op de unmanaged switch. Dit zou eventueel gaan maar achter de tv liggen al zoveel kabels dat ik liever PoE wil behouden.
De Unmanaged Switch aansluiten op de Managed switch is geen optie (beide switches staan op verre afstand van elkaar)
Nu wou ik voor mijn Wifi gedeelte eerst hetzelfde netwerk gebruiken als mijn LAN netwerk, maar stel dat ik hiervoor een apart netwerk zou aanmaken, dan kan ik denk ik het volgende doen:Zou dit een mogelijke oplossing kunnen zijn? Zoja, dan is het mijn bedoeling om straks een VLAN aan te maken naar de Managed switch zodat ik daar ook een Unifi AP kan aansluiten die dan ook op het netwerk 192.168.1.0/24 terecht komt.
- Switch0
- Eth2: WAN Telenet voor digicorder
- Switch1 (192.168.0.0/24)
- Eth3: Unmanaged Switch (voor playstation, tv, Raspberry pi, ...)
- Eth4: Managed Switch (HP1810-24g)
- Eth1: Unifi AP (192.168.1.0/24)
De switch functie zit vast op de poorten eth2, eth3 en eth4.
Als je dus deze functie wilt gebruiken al je van een van deze poorten gebruik moeten maken.
Een tipje: Wat je in de eerste situatie beschreef is gewoon mogelijk. Een standaard switch kan er gewoon tussen staan. Het enige waar je moet opletten dat het verkeer wat voor die switch bedoeld is niet in een tagged VLAN plaatsen (tenzij de aangesloten apparatuur met VLANs om kan gaan).
Ik kan dus de volgende verbinding maken: Router --> unmanaged switch --> managed switch?MdBruin schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 12:46:
[...]
Zoals je het nu voorsteld, nee.
De switch functie zit vast op de poorten eth2, eth3 en eth4.
Als je dus deze functie wilt gebruiken al je van een van deze poorten gebruik moeten maken.
Een tipje: Wat je in de eerste situatie beschreef is gewoon mogelijk. Een standaard switch kan er gewoon tussen staan. Het enige waar je moet opletten dat het verkeer wat voor die switch bedoeld is niet in een tagged VLAN plaatsen (tenzij de aangesloten apparatuur met VLANs om kan gaan).
Zal de unmanaged switch de vlan's gewoon door laten gaan?
Mijn bedoeling is om op de managed switch +-4 poorten in te stellen die gebruik maken een vlan zodat ze een volledig afgescheiden netwerk krijgen.
[ Voor 3% gewijzigd door stefve1 op 19-08-2015 13:04 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Natuurlijk is er wel een uitzondering te vinden en dat is als de switch zodanig is opgebouwd dat deze de tags er af haald.
U+
Dus voor 8 AP's moet je alsnog 8 keer vanaf de switch een kabel leggen naar betreffende AP's ipv lekker doorlussen vanaf elke AP?
[spoileralert]
Even een profi MSPaint afbeelding.
[/spoileralert]

Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Verwijderd
Nee... dat is een mooi ding (BlackBerry 10). Hij maakt mooiere foto's dan een iPhone, en houdt het 3 dagen uit met de batterij. Ik heb nergens problemen met de BB, alleen in combinatie met de Ubiquiti. Nu staat een Mikrotik, ook geen probleem.Tylen schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:20:
Verkoop die blackberry dan.
Verwijderd
Dat ga ik eens proberen.Jeroen_ae92 schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:27:
Ik denk dat BB nog ergens een oud of incorrect type encryptie heeft. Als je het SSID veranderd in iets nieuws van je UAP, heb je het issue dan ook? En als je wel de juiste SSID met sleutel hanteert alleen de encryptie gelijk trekt aan de oude Cisco? Ik neem aan dat je nu WPA2 only gebruikt met AES op de UAP. Dat type Cisco doet toch enkel WEP en WPA en geen WPA2?
Ik heb altijd al sinds ik WiFi heb (een jaar of 10 of meer), altijd met WPA2-AES gewerkt. Nooit minder. En die Cisco doet ook WPA2.
Dat is sowieso de beste methode wil je een beetje doorvoer hebben op je netwerk. Koop je goede AP's, dan wil je niet de netwerksnelheid verdelen tussen de AP's doordat je één hoofd netwerkkabel gaat gebruiken.Quad schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:35:
Dus voor 8 AP's moet je alsnog 8 keer vanaf de switch een kabel leggen naar betreffende AP's ipv lekker doorlussen vanaf elke AP?
Één keer goed doen, is lang veel profijt en geen gezeur hebben
Gigabit verdelen over een aantal APs is niet zo'n probleem toch, vooral om een internet verbinding te delen.rookie no. 1 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:16:
Dat is sowieso de beste methode wil je een beetje doorvoer hebben op je netwerk. Koop je goede AP's, dan wil je niet de netwerksnelheid verdelen tussen de AP's doordat je één hoofd netwerkkabel gaat gebruiken.
Nu dan een noob vraag:
Is het nou beter om iedere EdgeSwitch apart op de EdgeRouter aan te sluiten of achter elkaar? Hoe zit dit met een UniFi AP? Apart op de EdgeRouter of aan een EdgeSwitch
Nu heb ik de niet Ubiquiti switches achter elkaar en de Apple Extreme aan de switch.
[ Voor 51% gewijzigd door MvL op 20-08-2015 10:33 . Reden: informatie toegevoegd ]
Dat snap ik, maar in sommige gevallen niet echt handig.rookie no. 1 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 22:16:
[...]
Dat is sowieso de beste methode wil je een beetje doorvoer hebben op je netwerk. Koop je goede AP's, dan wil je niet de netwerksnelheid verdelen tussen de AP's doordat je één hoofd netwerkkabel gaat gebruiken.
Één keer goed doen, is lang veel profijt en geen gezeur hebben
Wat is het doel van de 2e ethernet poort op de UniFi AP Pro? Misschien kan ik dat beter zo verwoorden.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Zelf gebruik ik de doorluspoort dan ook puur diagnostisch, op incident basis, waardoor hij praktisch altijd ongebruikt is.
Al meer dan 2000 dagelijkse videos op AmsterdamVideo ||| Bier geeft plezier! Untappd je mee?
Ik kan dit nergens terug vinden in de documentatie van ubiquiti, kan iemand mij voorzien van een link?
Ik las op het forum van ubiquiti dat hij ook werkt met de Pro en AC variant. (welke dus wel af en at compliant zijn). Dit werkt alleen met de 48 volts adapter.CyBeR schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:38:
Ja, dat werkt. Sterker nog, de EdgeRouter PoE is niet 802.3af-compliant en werkt dus juist met de unifi APs.
De reguliere unifis UAP zouden dus met de 24 volts adapter moeten werken (wil uiteindelijk 3 UAP's aansluiten).
Als jij aangeeft dat deze niet compliant is met de standaarden, hoe kan het dan dat hij werkt met apparaten die juist wel compliant zijn?
Selecteer eens WPA2 only met AES encryptie (dus geen WPA1 en TKIP legacy meuk).Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:18:
Ik heb een Ubiquity Pro AP, en deze doet "raar" met mijn BlackBerry. Als mijn Blackberry ergens anders is geweest met WiFi (bv. McDonalds, werk, vrienden etc...) dan bij terugkomst wil deze niet altijd meer op de Ubiquity. Hij ziet wel de SSID maar gaart zeuren over een wachtwoord (wat hij al lang kent) en andere dingen niet connecten etc... Pas na uitzetten van WiFi op de telefoon, 1 minuut wachten en weer aan, dan heel misschien komt hij op de WiFi. Vaak is een reboot van de telefoon nodig.
Probleem zou daarmee opgelost moeten zijn.
De 2e LAN poort doet geen Power over Ethernet.Quad schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:35:
Hm spijtig, ik dacht dat je vanuit een Ubiquiti PoE switch een reeks UniFi AP Pro's achter elkaar kon hebben, maar dat schijnt dus niet zo te zijn?
[spoileralert]
[/spoileralert]
[afbeelding]
Deze vlieg gaat dus inderdaad niet op, plus is met oog op performance ook niet wenselijk.
[ Voor 31% gewijzigd door andy88 op 20-08-2015 18:51 ]
[ Voor 97% gewijzigd door andy88 op 20-08-2015 18:51 ]
Hangt van je Edgerouter type af en de configuratie die daarop staat. Bridged poorten of switched poorten.MvL schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 09:32:
Ik ben mijn Netwerk aan het upgrade. Inmiddels eigenaar van een EdgeSwitch Lite. De EdgeRouter is onderweg.
Nu dan een noob vraag:
Is het nou beter om iedere EdgeSwitch apart op de EdgeRouter aan te sluiten of achter elkaar? Hoe zit dit met een UniFi AP? Apart op de EdgeRouter of aan een EdgeSwitch
Nu heb ik de niet Ubiquiti switches achter elkaar en de Apple Extreme aan de switch.
Ikzelf heb 3 Toughswitches aan de Edgerouter PoE hangen. Dus elke switch aan een poort op de ERPOE. Dit kwam gewoon zo uit en is het wenselijk, mwah, verkeer van de ene switch naar een device achter een andere switch moet via de Edgerouter.
Heeft ie daar last van? Neuh dat niet maar hij is er dan ook niet echt voor gemaakt. Heb je veel intern verkeer, dan zou ik de switches aan elkaar koppelen en anders kan het prima aan de Edgerouter.
Maar zoals gezegd, dat hangt van je type Edgerouter en configuratie af.
Het kan wel, maar dan gaat de uitgaande kabel van UAP1 in een PoE brick en dan in UAP2 en van UAP2 in een PoE brick en zo verder. Het kan een oplossing zijn in bepaalde situaties.Quad schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 21:35:
Hm spijtig, ik dacht dat je vanuit een Ubiquiti PoE switch een reeks UniFi AP Pro's achter elkaar kon hebben, maar dat schijnt dus niet zo te zijn?
[spoileralert]
[/spoileralert]
[afbeelding]
Maar zoals er al zovele gezegd hebben, is de eerste UAP aan het provisionen, dan hebben de andere UAP's even geen verbinding. Wat gelijk is aan, als er onderweg een onderbreking is, dan valt de rest ook uit.
Zie het dus als ouderwetse kerstverlichting
Overigens heeft de hoeveelheid Ubiquiti apparatuur op m'n bureau inmiddels de WAF factor ruim overschreden

- Unifi USG
- Edgerouter X
- Edgerouter lite
- Edgerouter PoE
- Edgerouter Pro
- Toughswitch 5p
U+
Kan ik op basis van bijvoorbeeld een externe Radius server users indelen in 3 verschillende profielen waarbij ieder profiel een andere bandbreedte toegekend krijgt.
Als voorbeeld:
Users in profiel 1
1Mbps down en 0,5Mbps up
Users in profiel 2
2Mbps down en 1Mbps up
Users in profiel 3
Unlimited.
Daarbij een extra vraag kan ik bijvoorbeeld met Radius CoA tussentijds users van het ene profiel naar het andere overhevelen?
Het liefste creëer ik geen extra VLAN's en geen extra SSID's
Ik neem aan dat de EdgeRouter een bepaalde basis configuratie heeft? Waarschijnlijk moet je dit natuurlijk hellemaal naar wens configuren. Ik ben dan ook een noob wat betreft Ubiquite apparatuur. Ik las ook al iets over configuratie (config.boot) files die je kan maken en uploaden naar de EdgeRouter. Dit zal geen makelijk klusje worden maar ik hoop dan ook wat te leren maar mooi spul is het wel.
Ik denk ik dan maar gewoon de EdgeSwitches aan elkaar koppelen met 2Gbit als ik de andere switch ook gekocht heb. Dat wordt denk ik ergens aan het eind van het jaar.
Wat is je advies betreft UniFi access points? Rechtstreeks op de router?
De router is gewoon default en doet dus standaard NIKS. Je zult alles stap voor stap moeten inrichten.MvL schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:27:
Ik heb een EdgeRouter Pro besteld (ik weet het overkill).
Ik neem aan dat de EdgeRouter een bepaalde basis configuratie heeft? Waarschijnlijk moet je dit natuurlijk hellemaal naar wens configuren. Ik ben dan ook een noob wat betreft Ubiquite apparatuur. Ik las ook al iets over configuratie (config.boot) files die je kan maken en uploaden naar de EdgeRouter. Dit zal geen makelijk klusje worden maar ik hoop dan ook wat te leren maar mooi spul is het wel.
Ik denk ik dan maar gewoon de EdgeSwitches aan elkaar koppelen met 2Gbit als ik de andere switch ook gekocht heb. Dat wordt denk ik ergens aan het eind van het jaar.
Wat is je advies betreft UniFi access points? Rechtstreeks op de router?
Beste is.
Edgerouter > 1e Switch > 2e Switch en dan verder met AP's etc.
Zo hoeft je Edgerouter niet te switches. Kan wel, maar daarvoor heb je switches.
Access Points kun je ook gewoon prima op de Switches doen met de PoE adapter. De Edgerouter Pro heeft geen PoE. Dus ook hier geld weer gewoon achter de switch zetten.
Mocht je niet uit de config komen: https://www.edgerouterconfig.nl
[ Voor 4% gewijzigd door Kavaa op 20-08-2015 21:49 ]
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Dus ja, het kan, maar nee, kost teveel moeite.
Nee, helaas gaat dat niet. Radius (of meerdere Radiussen) kun je gebruiken voor authenticatie maar niet voor profielen what so ever.knutsel smurf schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:19:
Ik heb totaal geen ervaring met Ubiquiti, maar daarom mijn vraag hier.
Kan ik op basis van bijvoorbeeld een externe Radius server users indelen in 3 verschillende profielen waarbij ieder profiel een andere bandbreedte toegekend krijgt.
Als voorbeeld:
Users in profiel 1
1Mbps down en 0,5Mbps up
Users in profiel 2
2Mbps down en 1Mbps up
Users in profiel 3
Unlimited.
Daarbij een extra vraag kan ik bijvoorbeeld met Radius CoA tussentijds users van het ene profiel naar het andere overhevelen?
Het liefste creëer ik geen extra VLAN's en geen extra SSID's
U+
Volgende vraag is het mogelijk om role based authenticatie?
U+
Edit:
Bandsteering aanwezig in de UAP-AC. Momenteel even geen UAP-Pro liggen om te testen.

[ Voor 26% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 20-08-2015 23:06 ]
U+
Ik ga de nieuwe controller van het weekend even bekijken, maar ziet er naar uit dat het voornamelijk is bedoeld voor de nieuwe AC's.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Want? Die is beter of heeft meer functies?yzf1kr schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 17:28:
Nu hopen dat ze ook een 3.x variant uitbrengen.
Ik werk namelijk met beide versies maar qua functies, features of performance zijn ze gelijkwaardig. Layout en fancy factor zijn anders maar dat is dan alles.
U+
Tweede vraag: kan ik een UniFi AP samen met het digitale TV kastje van KPN aan een switch hangen? De switch is weer verbonden is met de Experiabox V9. Werkt dat gewoon (dus internet + IPTV over dezelfde kabel)?
[ Voor 5% gewijzigd door compie op 21-08-2015 21:50 ]
Die nieuwe experiaboxen sturen beide signalen over dezelfde kabel, dus ook jouw laatste vraag is mogelijk.
Klopt.prekz schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 12:44:
[...]
Ik las op het forum van ubiquiti dat hij ook werkt met de Pro en AC variant. (welke dus wel af en at compliant zijn). Dit werkt alleen met de 48 volts adapter.
Klopt ook.De reguliere unifis UAP zouden dus met de 24 volts adapter moeten werken (wil uiteindelijk 3 UAP's aansluiten).
Omdat 802.3af voornamelijk gaat over hoe een PD (Powered Device) aan een PSE (Power Sourcing Equipment) aan geeft ten eerste dat 'ie stroom wil hebben (als dat niet gebeurt ze de PSE geen prik op de lijn) en vervolgens hoeveel (welke klasse). Op het moment dat dat vervolgens gebeurt (met de juiste polariteit, ook iets waar 802.3af iets over te zeggen heeft) dan krijgt de PD gewoon prik en daar is verder niks speciaals aan.Als jij aangeeft dat deze niet compliant is met de standaarden, hoe kan het dan dat hij werkt met apparaten die juist wel compliant zijn?
Je kunt dus ook een andere 802.3af compliant device (niet van Ubuiqiti) aan een ubnt niet-802.3af PSE hangen en dan werkt 't gewoon. Maar je moet er geen niet-PoE-spul aanhangen want dat gaat stuk wegens 't gebrek aan negotiation.
Ik heb wel de basiskennis met VLAN's, maar heb er nooit mee gewerkt.
Kunnen jullie me helpen met de volgende informatie?
Ik heb in de living een Edgerouter PoE staan samen met een Unifi AP en een Digicorder. Op de Edgerouter is momenteel een unmangaed switch aangesloten. Nu heb ik ook nog een managed switch aan de andere kant van het huis staan.

Kan iemand mij in het kort zeggen welk apparaat ik het best kan aansluiten op welke poort? (Hoe ik de configuratie moet doen wil ik gerust zelf uitzoeken)
De managed switch staat dus aan de andere kant van het huis. Deze zal dus ofwel op de Edgerouter of op de unmanaged switch aangesloten moeten worden.
Zit net te kijken inderdaad, dat triple pack is eigenlijk helemaal niet goedkoper. Wat bizarTylen schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 15:56:
Dan kan je toch beter er gewoon twee kopen. Dat is goedkoper. De triple pack is nou niet echt een super aanbieding vind ik

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Mooi spul, wel duur geloof k?chickpoint schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:03:
Ik heb toendertijd 3 losse gekocht omdat t goedkoper wasDus even goed naar de prijs kijken helpt je zeker!! Heeft er trouwens iemand al ervaring met de EdgeSwitch Lite? Zit er aan te denken om die als volgend spaar doel een te kopen.
Verder is de interface etc. het zelfde.
[ Voor 0% gewijzigd door Kavaa op 24-08-2015 19:50 . Reden: Typo ]
Ja, ik had het inmiddels ook gelezen. Leuke uitdaging!djkavaa schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 21:37:
[...]
De router is gewoon default en doet dus standaard NIKS. Je zult alles stap voor stap moeten inrichten.
zo heb ik het nu ook maar dan met oude apparatuur. Ik was benieuwd of mensen een andere configuratie hadden. Ik las ook al iets over DMZ.Beste is.
Edgerouter > 1e Switch > 2e Switch en dan verder met AP's etc.
Zo hoeft je Edgerouter niet te switches. Kan wel, maar daarvoor heb je switches.
Het was idd mijn idee om een PoE adapter voor het AP te gebruiken. Ik vind het een beetje onzin om dan een PoE switch te kopen voor 1/2 poorten.Access Points kun je ook gewoon prima op de Switches doen met de PoE adapter. De Edgerouter Pro heeft geen PoE. Dus ook hier geld weer gewoon achter de switch zetten.
Thanks, voor de tip!Mocht je niet uit de config komen: https://www.edgerouterconfig.nl
Ik kan de switch aanbevelen. Mooie switch met veel configuratie opties.chickpoint schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:03:
Ik heb toendertijd 3 losse gekocht omdat t goedkoper wasDus even goed naar de prijs kijken helpt je zeker!! Heeft er trouwens iemand al ervaring met de EdgeSwitch Lite? Zit er aan te denken om die als volgend spaar doel een te kopen.
Ja, dat was mij ook opgevallen. Op een zomerse dag wordt de switch extra warm maar ik heb ook eens aan mijn smc router gevoeld die is toch ook goed warm...djkavaa schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 18:47:
Jup, hij is gewoon stik:) wordt wel aardig warm maar interface geeft aan dat de temp normaal is dus:)
Ligt er aan wat jij gemiddeld vind. Het hangt echter af van veel meer factoren.DennusB schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:32:
Is een Pro AP nou voor een gemiddeld huis (105M2, 2 verdiepingen) voldoende?
Is het nieuwbouw? (Oftewel is er gewapend beton gebruikt)
Wat voor een woning is het?
Is het 105m2 per verdieping?
Welke snelheid verwacht je te halen?
Woon je in een stedelijke omgeving?
Je zal dus iets specifieker moeten zijn willen we je vraag goed kunnen beantwoorDen.
Nee, heel oud huis juist.chickpoint schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:37:
[...]
Ligt er aan wat jij gemiddeld vind. Het hangt echter af van veel meer factoren.
Is het nieuwbouw? (Oftewel is er gewapend beton gebruikt)
Wat voor een woning is het?
Is het 105m2 per verdieping?
Welke snelheid verwacht je te halen?
Woon je in een stedelijke omgeving?
Je zal dus iets specifieker moeten zijn willen we je vraag goed kunnen beantwoorDen.
Appartement met 2 verdiepingen
Nee, 105m2 totaal
Snelheid waarmee ik minimaal vlot gebruik kan maken van alle draadloze devices met NetFlix etc
Ja, heeeeeel veel netwerken in de buurt!
Verwijderd
Betere advies: Leg voor alle vast apparaten (Netflix, printer, TV etc...) één vaste UTP kabel aan. Eenmaal gelegd, de eerst volgende 20 jaar geen gezeik. Werkt altijd, onafhankelijk van WiFi of zo....
Ik heb op dit moment 2 vlan's aangemaakt met allebei een eigen dhcp scope. Op de unifi ap die direct is aagesloten op de edgerouter werkt het perfect.
Nu heb ik ook een switch (hp 1810) aangesloten en de poorten waar ik bv vlan20 op wil hebben untagged. Alle andere poorten zijn excluded. Voor vlan30 heb ik dan andere poorten getagged en de overige weer excluded. Nu begrijp ik alleen niet goed hoe ik die trunk moet instellen?
Blijkbaar had ik toch een tagged poort fout staan!
[ Voor 5% gewijzigd door stefve1 op 25-08-2015 21:51 ]
De 5Ghz signalen worden eerder gedempt dan de 2,4Ghz kanalen. Hierdoor heb je juist meer ap's nodig.Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:10:
Dan moet je zeker 2,4 GHz uitzetten, en alleen op 5 GHz werken. Er van uit gaand dat al jouw devices 5 GHz aan kunnen.
Betere advies: Leg voor alle vast apparaten (Netflix, printer, TV etc...) één vaste UTP kabel aan. Eenmaal gelegd, de eerst volgende 20 jaar geen gezeik. Werkt altijd, onafhankelijk van WiFi of zo....
U+
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou je aanraden om er eerst eentje te kopen. Mocht je toch ergens geen goede dekking hebben kun je er altijd een bij kopen! Maar ik denk dat je er 2 nodig gaat hebben.DennusB schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:38:
[...]
Nee, heel oud huis juist.
Appartement met 2 verdiepingen
Nee, 105m2 totaal
Snelheid waarmee ik minimaal vlot gebruik kan maken van alle draadloze devices met NetFlix etc
Ja, heeeeeel veel netwerken in de buurt!
Thanks! Heb er nu 1 gekocht, even kijken hoe dat werkt, anders haal ik er inderdaad nog 1chickpoint schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 00:03:
[...]
Ik weet niet wat je budget is, maar ik zou je aanraden om er eerst eentje te kopen. Mocht je toch ergens geen goede dekking hebben kun je er altijd een bij kopen! Maar ik denk dat je er 2 nodig gaat hebben.
Ik kom net deze switch tegen
http://nl.aliexpress.com/...as/638300_1450791689.html
Leuke prijs voor een 8 ports POE switch maar is deze ook compatible met de Unify Pro AP's?
Je moet er gewoon rekening mee houden dat de Unifi dome en gewone camera Passive POE is.Tristan schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:32:
Nu ben ik toevallig naast m'n wifi ook bezig met beveiligingscamera's in en om het huis. Ook deze wil ik aansluiten via POE.
Leuke prijs voor een 8 ports POE switch maar is deze ook compatible met de Unify Pro AP's?
Alle andere apparatuur valt onder de regel van PoE At en Af complient.
Normaal is een switch Poe At en/of Af. Passive Poe is niet meer in wijd gebruik maar dat kan je oplossen door de edge switchen van ubnt zelf.
De Unifi AP pro is 802.3af compatible.Tristan schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 12:32:
Nu ben ik toevallig naast m'n wifi ook bezig met beveiligingscamera's in en om het huis. Ook deze wil ik aansluiten via POE.
Deze kan je gewoon op een POE switch aansluiten aangezien deze 48V is.
Het antwoord hieronder is makkelijkerRedDeathstar schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:07:
[...]
Je moet er gewoon rekening mee houden dat de Unifi dome en gewone camera Passive POE is.
Alle andere apparatuur valt onder de regel van PoE At en Af complient.
Normaal is een switch Poe At en/of Af. Passive Poe is niet meer in wijd gebruik maar dat kan je oplossen door de edge switchen van ubnt zelf.
Top!MdBruin schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:58:
[...]
De Unifi AP pro is 802.3af compatible.
Deze kan je gewoon op een POE switch aansluiten aangezien deze 48V is.
Mijn controller ziet er op dit moment zo uit:

Is dit goed zo, of moet de verbinding naar LAN en WAN ook groen zijn? En hoe krijg ik dit groen?
Op dit moment kunnen de gebruikers van het gastennetwerken ook gewoon nog de apparaten bereiken in het privé netwerk. Hoe kan ik dit het best blokkeren?
Bij je gasten SSID moet je even "Apply guest policies (captive portal, guest authentication, access)" aanvinken. Hiermee enable je de client isolation policy en kunnen gasten enkel nog bij het internet.
U+
Bedankt voor de info!Jeroen_ae92 schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 21:11:
LAN en WAN kunnen enkel groen/rood worden als je resp. gebruik maakt van een Unifi switch en Unifi USG. Anders blijven ze greyed out.
Bij je gasten SSID moet je even "Apply guest policies (captive portal, guest authentication, access)" aanvinken. Hiermee enable je de client isolation policy en kunnen gasten enkel nog bij het internet.
Dit topic is gesloten.