Waarom doe je het zelf dan wel? Ik heb het over specifieke situaties waarbij vaststaat dat 1 ap het niet zal redden.
In mijn ervaring staat het van providerwege verstrekte device vaak nog in de meterkast.
Geen ideale plek.
Dat is een kwestie van plaatsing, daar heb je niet per definitie een 2e ap voor nodig. En ik zeg per definitie omdat ook hier wel weer genoeg redenen zijn te bedenken waarom een andere plaatsing niet kan. Je kunt niet overal maar alles neerhangen.
Zo heb ik al diverse keren twee reguliere AP's (en zelfs nog een repeater) prima kunnen vervangen door één UAP. Mijn ervaringen uit het veld.
Die ervaringen hebben anderen ook net als dat 1 ap echt niet genoeg is of niet mogelijk is. Zoals je zelf al aan het begin aangaf ligt dit per geval weer anders.
Maar om mijn reactie van te betitelen als weinig doordacht lijkt me niet op zijn plaats.
Waarom zou ik één UAP verkopen als ik er ook twee kwijt zou kunnen.
Heel simpel. Als één voldoet, dan bespaar ik mijn klant liever die extra uitgave. Iets met eerlijk advies. Maar dat is mijn werkwijze. Hoeft niet de jouwe of die van iemand anders te zijn.
Die betiteling is geheel op zijn plaats omdat je bewoording volledig tekort schiet in tegenstelling tot deze uitgebreidere reactie waar de aap uit de mouw komt. Je vorige reactie is dusdanig simplistisch dat hij te interpreteren is als zijnde dat 1 ap overal en bij iedereen meer dan genoeg is. Dat is dus niet zo want, zoals je zelf al aangeeft, is het geheel per situatie afhankelijk. Juist daarom moet je ook goed kijken naar de eigenschappen (voordelen/nadelen) van de verschillende frequenties en kun je niet zomaar de ervaringen en verhaaltjes van een ander die je hier leest overnemen.
Als je op fora rondsnuffelt en zelf ook ervaring opdoet met de 5GHz band dan zie je dat deze een zeer moeilijke doordringbaarheid heeft. Dat was destijds met 802.11a al zo en dat is met 802.11ac vandaag de dag nog steeds zo. Dat is ook de reden waarom T-Mobile een fijnmazig 4G netwerk aan moet leggen. Hoe hoger de frequentie hoe lastiger het door muren, deuren. etc. dringt en des te meer radio's je nodig hebt; des te meer radio's, des te fijnmaziger het netwerk (wat ook weer zo zijn voordelen heeft). Daarom doet 2.4GHz het ook beter en heb je met 5GHz al vrij snel meer nodig dan wanneer je 2.4GHz zou gebruiken. Overigens kom je met wifi er met dekking alleen ook niet, je moet ook genoeg capaciteit hebben en de clients moeten het ook allemaal maar kunnen (en die dicteren heel veel).
Kijk eens goed naar de gemiddelde ap/wireless router. Daar zit vaak ofwel alleen 2.4GHz ofwel 2.4GHz en 5GHz. Het is nooit 5GHz alleen. Waarom zou je een ap uitrusten met 2 radio's wat duurder is in aanschaf en in ontwerp omdat je het wel met elkaar moet laten werken?
Ik zou dus gaan voor ofwel de UAP ofwel de UAP-AC. De UAP-PRO is niet veel goedkoper dan de UAP-AC en ook daar is 5GHz een probleem (niet zo raar want dit is gewoon natuurkunde at work) en voor de 2.4GHz is de gewone UAP veel goedkoper. De enige reden waarom de UAP-PRO een betere keus is dan de UAP is de PoE ondersteuning (hij gebruikt gewoon de geldende standaard itt de UAP). Buiten dat zijn er een aantal mensen die zich afvragen of je überhaupt nog de UAP-PRO/UAP-AC moet aanschaffen gezien de prijs (let op! dit staat wel in hun beta forum waar je toegang toe moet hebben):
UAP-PRO/UAP-AC pricing not competitive anymore.
Die ervaringen staan hier in dit topic ook al vermeld en verder ook in dit subforum. Idem voor mijn eigen ervaring. Ik ben zelfs al plekken tegengekomen waar draadloze technologie om wat voor reden dan ook echt geen pretje is. Zelfs dingen als de coating van glas kan nogal wat verschil maken voor de ontvangst in de tuin. Keukens zijn ook een leuke trouwens.
[
Voor 14% gewijzigd door
ppl op 12-04-2015 16:09
]