[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 653.797 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

mvds

Totally awesome!

Heb je wel gewoon een 1Gbit link? Ik had ook disconnects, maar dat kwam door een brakke kabel, deze AP kon ook maar op 100Mbit connecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

d--amo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 21:00:
[...]

Die wireless productlijn is toch zo uitgebreid van UBNT. Als je alles naast elkaar zet, is het soms wel moeilijk te bepalen wat nu eigelijk waarvoor dient. Bullet, NanoBeam, NanoStation, Powerdish, Powerbeam, Rocket,...
Ik zal me nog wat moeten inlezen. Voorlopig enkel ervaring met ERL en UAP-PRO, maar ze smaken naar meer.. ;)
http://wiki.ubnt.com/Getting_Started_with_airMAX is een mooi startpunt voor een overzicht van toepassingsgebieden van de diverse modellen.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
Jeroen_ae92 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 18:18:
Overigens heeft de 4 serie controller ook een schedule functie alleen is die in versie 4.6 weer stuk. Hiervoor moet uiteraard ook de controller draaien
Is dat echt zo? Moet de controller permanent draaien om gebruik te kunnen maken van WLAN Schedule?

EDIT:
Zelf even getest en het klopt dat de controller moet blijven draaien. Verder werkt het bij mij wel op met Controller 4.6.0.

Wat ik wel vreemd vind, is dat je SSID wel gebroadcast blijft. Het zou mooier zijn als die ook niet meer zichtbaar zou zijn.

Is er trouwens ergens overzichtelijk welke functionaliteiten vervallen als de controller niet draait?

[ Voor 22% gewijzigd door Mr Orange op 30-03-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 22:49
Ik wil toch ook graag even mijn ervaring delen met ubiquiti. Een tijdje geleden een uap-ac gekocht en na installatie best tevreden over. Tot ik erachter kwam dat de ac op de 5ghz maar 4 kanalen ondersteunt, nl 36 t/m 48, en je dus bij 80mhz bandbreedte maar 1 keuze hebt, namelijk dat kanaal (36).

En laten de kanalen 36-48 nu net in amsterdam tjokvol zitten, dan heb je er dus niet zoveel aan. De hogere kanalen worden door de uap-ac niet ondersteund.

Dus ik berichtje plaatsen op forum en ubnt support, krijg ik doodleuk te horen dat de overige kanalen, welke gewoon volgens richtlijnen van de EU gesupport dienen te worden, voor de uap-ac nooit ondersteund gaan worden, enkel in de opvolgers van de uap-ac, en dat ik die dan maar moet kopen.

Het erge vind ik dat deze subset van wifi kanalen nergens in hun documentatie is terug te vinden, belachelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
mvds schreef op maandag 30 maart 2015 @ 13:15:
Heb je wel gewoon een 1Gbit link? Ik had ook disconnects, maar dat kwam door een brakke kabel, deze AP kon ook maar op 100Mbit connecten
Ja alles zit op onze gigabit core switch aangesloten, ik zal de kabels eens nalopen of de poorten van auto negotiation afhalen. thnx voor de tip ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 18:04
NitSuA schreef op maandag 30 maart 2015 @ 22:03:
Ik wil toch ook graag even mijn ervaring delen met ubiquiti. Een tijdje geleden een uap-ac gekocht en na installatie best tevreden over. Tot ik erachter kwam dat de ac op de 5ghz maar 4 kanalen ondersteunt, nl 36 t/m 48, en je dus bij 80mhz bandbreedte maar 1 keuze hebt, namelijk dat kanaal (36).

En laten de kanalen 36-48 nu net in amsterdam tjokvol zitten, dan heb je er dus niet zoveel aan. De hogere kanalen worden door de uap-ac niet ondersteund.

Dus ik berichtje plaatsen op forum en ubnt support, krijg ik doodleuk te horen dat de overige kanalen, welke gewoon volgens richtlijnen van de EU gesupport dienen te worden, voor de uap-ac nooit ondersteund gaan worden, enkel in de opvolgers van de uap-ac, en dat ik die dan maar moet kopen.

Het erge vind ik dat deze subset van wifi kanalen nergens in hun documentatie is terug te vinden, belachelijk!
Naja, enig onderzoek kan geen kwaad. Feit is dat een hoop apparatuur geen DFS kanalen ondersteunt helaas. Als je weet dat de non-DFS kanalen ook bomvol zitten en je HT80 wilt gebruiken is het handig om dat eerst met zekerheid te checken (desnoods de fabrikant te bellen/mailen als je t niet kan vinden)

Overigens zijn er nergens richtlijnen van de EU dat DFS verplicht is. Een vendor mag prima apparatuur zonder DFS support op de markt brengen. Alleen weet je zeker dat je dan dus maar een paar kanalen overhoud. Genoeg merken die die keuze bewust maken (kosten vs baten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weird, ik heb ook de AC's en kan danwel geen DFS kanalen kiezen maar wel 149 t/m 161.
Goed, ik speel niet heel eerlijk mee want ik heb de controller op US staan ivm de Pico's die het dan beduidend beter doen (lees, meer vermogen hebben).

Zou dus voor jou ook een optie kunnen zijn.

Overigens, 4.6.3 is uit. http://community.ubnt.com...-is-released/ba-p/1215585
Mr Orange schreef op maandag 30 maart 2015 @ 20:08:
[...]
Wat ik wel vreemd vind, is dat je SSID wel gebroadcast blijft. Het zou mooier zijn als die ook niet meer zichtbaar zou zijn.
Die issues zouden ook opgelost moeten zijn in 4.6.3 al staat het niet in de releasenotes maar wel in dit topic
http://community.ubnt.com...762/highlight/true/page/2

Issues was bij gebruik van ZHO, een UAP-AC of disbled wireless uplinks.

[ Voor 20% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 30-03-2015 23:39 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

mvds

Totally awesome!

Nog een reden om geen AC te nemen dus. Ik heb Pro's en die hebben gewoon DFS kanalen op de 5Ghz band...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 17:53

lier

MikroTik nerd

Heb even gezocht, lijkt een workaround te zijn door de region op Brazil of Thailand in te stellen, kan het zelf niet testen maar wie weet...:
https://community.ubnt.co...ry-re-HT80-UK/td-p/588639

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Hi lier, dank voor je tip, alleen werkt die workaround niet op de Ubnt's, omdat het device zoekt naar wifi's in de buurt en die landcode overpakt, waardoor de extra channels weer niet meer mogelijk zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Laatst online: 20-09 13:16
En dat is ergens ook wel weer terecht.
Iets met lokale wetgeving etc ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
is dat zo? Volgens mij beschrijft de wet regels voor de gebruiker van het device, niet voor de fabrikant. Net zoals dat een auto ook harder dan 130 kan rijden, maar de gebruiker dit in Nederland niet mag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maw, je hebt het verkeerde product aangeschaft aangezien deze niet doet wat je ervan verwacht. Cq, je hebt je niet verdiept in de materie.

Er staat al 2 keer wat een workaround zou kunnen zijn maar daar heb je nog steeds geen DFS mee. Deze is namelijk niet gelicenseerd met het DFS certificaat.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Jeroen, wat je nu zegt is gewoon niet waar..

Ik heb het niet over de DFS frequenties, daarvan wist ik dat deze niet gesupport worden.

Ik heb het over de niet-DFS frequentie banden 149-161 (maar ook 52-64). Deze zijn ook door de EU goedgekeurd, maar worden niet gesupport door Ubnt, ook niet in de toekomst..

Overigens ben ik niet de enige die hiervan baalt, het forum van Unbt staat hier vol mee. En de workaround die jij aangeeft, zoals ik twee posts terug aangeef, werkt niet ;-s

[ Voor 85% gewijzigd door NitSuA op 31-03-2015 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sorry, mea culpa. Ik heb daar ietsie overheen gelezen.

Ik maak gebruik van de 4.6.0 controller welke op "United States" staat. Ik kan de hogere kanalen kiezen op 40Mhz. Ik heb voor test deze even aangepast naar 80Mhz en kan nog steeds de hoge kanalen kiezen.

Welke versie controller draai je zelf? Kun je na het instellen van US als land je AP's eens resetten naar defaults middels het commando
code:
1
syswrapper.sh restore-default

Kun je hierna wel kiezen voor de hogere kanalen?

EDIT: Als ik de controller op NL zet ben ik instant de hoge kanalen kwijt. Doe ik em weer terugzetten naar US ben ik ze nog steeds kwijt. Doe ik een reboot van het AP vanuit de controller, dan kan ik wel weer de hogere kanalen kiezen.

Hope it helps

[ Voor 20% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 31-03-2015 21:10 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
Hi Jeroen, ik zal het nu even proberen, maar just for the record:
- Gebruik jij een UAP-AC v2?
- Welke firmware gebruik je: 3.2.10.2886?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 2 UAP-AC's (geen v2 dus) met controller 4.6 en AP firmware 3.2.7.2816

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
ok, maar ik kan ook de hogere kanalen kiezen in de controller, maar kan je ze ook gebruiken vanaf je devices? Bij mij zijn de netwerken boven kanaal 48 namelijk niet zichtbaar, op geen enkel device..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jup, de mac mini, de macbook pro, iphone's, ipad, Galaxy S5 en de Y-Cam's kunnen keurig verbinden op kanaal 149. No issues there...

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitSuA
ok, ik krijg het wifi netwerk inderdaad zichtbaar op mijn iphone, maar niet op mijn windows computer of macbook pro laptop. Het netwerk blijft onzichtbaar...

[ Voor 76% gewijzigd door NitSuA op 31-03-2015 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:37
Ik maak gebruik van 4 AP Pro`s.
Ik merk dat apple-devices in een hoek bij AP4 niet kunnen verbinden.
Heb al geprobeerd om te spelen met kanalen en sterkte, maar lijkt geen oplossing te vinden.

Draai firmware 3.2.10

Iemand die hier een oplossing voor weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NitSuA schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 22:04:
ok, ik krijg het wifi netwerk inderdaad zichtbaar op mijn iphone, maar niet op mijn windows computer of macbook pro laptop. Het netwerk blijft onzichtbaar...
Ondersteunen de netwerkkaarten wel AC (80Mhz)?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:34:
[...]

Ondersteunen de netwerkkaarten wel AC (80Mhz)?
5 GHz kanaal staat op 40 Mhz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

pitchdown schreef op woensdag 01 april 2015 @ 14:50:
[...]

5 GHz kanaal staat op 40 Mhz
Volgens mij bedoelt Jeroen dat de fysieke netwerkkaarten in je apparatuur wel AC ondersteunen? 5 Ghz kanaal werkt ook als Wifi-N bijvoorbeeld.. Als je netwerkkaart in je computer apparatuur geen AC ondersteunt wordt verbinden lastig.

De "early 2013" macbook Pro's ondersteunen bijvoorbeeld de AC standaard niet.

[ Voor 21% gewijzigd door PaT op 01-04-2015 14:59 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 22-09 15:38
Jeroen had iemand anders gequote ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vink, ik reageerde inderdaad op NitSuA.

@Pitchdown, wat zegt inSSID ervan?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpele1986
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-07 11:07
Iemand anders die dezelfde problemen heeft met de UniFi Gateway?
Ik krijg namelijk regelmatig de klacht (en ervaar deze zelf ook) dat de verbinding 1 seconde wegvalt, en direct daarna weer terug is.
Dit hoor ik nu bij 3 klanten die een Terminal Server hebben en deze vanaf huis benaderen (intern gaat wél goed).
Zelf ervaar ik het ook met putty, dat de verbinding eruitklapt, en direct daarna weer bereikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:26
pitchdown schreef op woensdag 01 april 2015 @ 11:16:
Ik maak gebruik van 4 AP Pro`s.
Ik merk dat apple-devices in een hoek bij AP4 niet kunnen verbinden.
Heb al geprobeerd om te spelen met kanalen en sterkte, maar lijkt geen oplossing te vinden.

Draai firmware 3.2.10

Iemand die hier een oplossing voor weet?
Kun je aangeven welke kanaalbreedte je ingesteld hebt en welke encryptie je gebruikt op de betreffende WLAN groep? Kunnen niet-Apple devices wel verbinden?

Wel vreemd dat het enkel op 1 AP voorkomt.
Heb je dat vastgesteld door de overige AP's tijdelijk uit te zetten of is dat natte vinger werk?

[ Voor 11% gewijzigd door andy88 op 02-04-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Heeft er toevallig iemand al ervaring met de VoiP toestellen van Ubiquiti? (UVP) Ik vraag me namelijk af of deze ook te gebruiken zijn met een hosted VoiP oplossing zoals bijv. Voys. Ik kan bij Ubiquity niet echt een instel handleiding vinden ofzo. Of gebeurt dit allemaal vanuit de controller?

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:33
Ik heb zelf een toestel van Voys en Hosted Voip account. En neem aan dat je de USG van Ubiquiti bedoeld.
Deze heb ik zelf niet ik gebruik maar wel een Edgerouter PoE.
De Telefoon staat gewoon aangesloten achter een paar switches en bij de laatste Switch (Toughswitch 8 Ports) onder me Bureau.

En dit werkt gewoon perfect. Telefoon is een keer ingesteld via het Panel van Voys (geef het type toestel op lokale ip en hij wordt ingesteld via de website) en klaar is kees.
Ik kan hem ook op andere locaties in huis of kantoor inprikken dat is geen probleem.
Hij maakt verbinding met de VOIP servers van Voys.

Dus ook geen aparte forwards etc. nodig, volgens mij bouwen die dingen zelf een of andere tunnel op.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
Nee ik bedoel niet de Gateway maar echt de UVP de telefoon zelf. Ik vraag me af of deze op zo'n verbinding ingesteld kunnen worden. Controller is geen probleem die draait toch al voor UniFi maar een USG zal niet zo wenselijk zijn.

Afbeeldingslocatie: http://www.citytechnology.com.au/store/image/cache/data/Ubiquiti/uvp/ubiquiti-uvp-ip-phone-600x600.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
andy88 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 14:58:
[...]

Kun je aangeven welke kanaalbreedte je ingesteld hebt en welke encryptie je gebruikt op de betreffende WLAN groep? Kunnen niet-Apple devices wel verbinden?

Wel vreemd dat het enkel op 1 AP voorkomt.
Heb je dat vastgesteld door de overige AP's tijdelijk uit te zetten of is dat natte vinger werk?
Welke Firmware heb je erop draaien.
@Jeroen_ae92 heeft hem thuis staan in het LAB. En heb hier in het begin toen ik deze aan hem heb gegeven met hem over gesproken... en hij had hem al binnen een uur "gesloopt" bij wijze van dan... Het zit toch wel wat anders in elkaar dan een Edgerouter meer poespas etc. wel leuk allemaal maar wellicht toch nog wat minder stabiel at least at this point.

We plaatsen hem dan ook nog niet bij klanten. Alleen maar de Edgerouter's momenteel.
We weten dat deze stabiel zijn en we hebben wat custom scripts hiervoor om het beheer makkelijker te maken etc. (Config Back-up automatisch naar onze servers etc.)

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
chickpoint schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:31:
Nee ik bedoel niet de Gateway maar echt de UVP de telefoon zelf. Ik vraag me af of deze op zo'n verbinding ingesteld kunnen worden. Controller is geen probleem die draait toch al voor UniFi maar een USG zal niet zo wenselijk zijn.

[afbeelding]
Ah die, nee geen ervaring mee je VOIP provider in dit geval Voys, moet dit type telefoon ook wel ondersteunen. Sowieso niet in hun Portal. Ze kunnen we een custom config voor je maken maar denk dat je daar voor aan het betalen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
djkavaa schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:33:
[...]

Ah die, nee geen ervaring mee je VOIP provider in dit geval Voys, moet dit type telefoon ook wel ondersteunen. Sowieso niet in hun Portal. Ze kunnen we een custom config voor je maken maar denk dat je daar voor aan het betalen komt.
Nou ja we zijn voor een VoiP provider aan het kijken aangezien het behoorlijk goedkoper is dan de ISDN lijn die we nu van KPN hebben. Maar ik neem aan dat de login op een VoiP netwerk redelijk gestandaardiseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
chickpoint schreef op donderdag 02 april 2015 @ 15:35:
[...]

Nou ja we zijn voor een VoiP provider aan het kijken aangezien het behoorlijk goedkoper is dan de ISDN lijn die we nu van KPN hebben. Maar ik neem aan dat de login op een VoiP netwerk redelijk gestandaardiseerd is?
Over het algemeen wel. Licht er net aan welke backend dat ze hebben.
Echter zou ik nog niet overstappen op de telefoons van Ubiquiti. Functies zoals doorschakelen niet storen etc. moeten natuurlijk ook werken wellicht dat bellen wel zal werken (bij wijze van) maar de rest moet ook werken.
Ik heb zelf nog gewoon Cisco toestellen staan. Kan wel eens een UVP bestellen maar loop er nog niet echt warm voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Is er een demo site van hoe de software van een Ubiquiti Edge Router in elkaar zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij niet, ik ben deze iig nog niet tegengekomen.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvL
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-09 19:56

MvL

Nee, ik ook niet. Op zich wel jammer ik zou graag zien hoe de software in elkaar zit en wat de mogelijkheden zijn. Misschien moet ik maar even checken op screenshots. Dat is in ieder geval iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal eens bezien of ik een reserve edgerouter ter beschikking kan stellen.
[EDIT]Remote uiteraard. Dan maak ik deze beschikbaar. Voordat iedereen berichtjes begint te sturen met adres gegevens enzow :w

Voor de gegadigden, doe mij even een pb.

[ Voor 35% gewijzigd door Jeroen_ae92 op 06-04-2015 20:21 ]

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Flauw ;)

Krijg ze normaal netjes thuis gestuurd, maar dan wel met factuur :( ;)

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdster
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-08 15:42
Je kan kijken naar Vyos, dit is een fork van Vyatta. Net als EdgeOS. Niet 100% gelijk, maar wel voor het grootste gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:45
Maar daar zit de GUI toch niet in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdster
Waarom heb je een GUI nodig op zo'n device? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09 15:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 00:08
Ik ben aan het uitkijken voor een nieuwe router (de huidige moet ik elke paar weken gaan resetten, en dat is niet handig), en een Edgerouter leek mij een uitstekend alternatief. Ik ben op zoek naar een ding wat ik in de kelder kan zetten, en waar ik 5 jaar lang niet naar moet kijken. En iets wat hoge snelheden haalt, ook als er een stortvloed van pakketjes over de lijn gaat.

Volgens mij voldoet een Edgerouter hier aan, alleen maak ik me zorgen over de recenties die allemaal vermelden dat een leek het apparaat niet kan instellen. Ik beschouw mijzelf as een halve leek: ik heb netwerken gehad in mijn opleiding, maar nooit iets me gedaan in de praktijk. Ik weet dus bijvoorbeeld wat een mac adres/dns/dhcp/subnet/OSI model is, alleen kan ik niet goochelen met die termen en zal ik dikwijls nog opzoekwerk moeten doen.

Ook heb ik niet veel zin om 3 dagen lang een nieuwe syntax te leren voor een apparaat wat 5 jaar in mijn kelder staat zonder naar om te kijken. Werkt een Edgerouter gewoon als je hem uit de doos haalt en inplugt, en kan er met weinig moeite iets als port forwarding worden ingesteld? Of kan de instelling volledig via de web interface gedaan worden? En vereist die webinterface een geavanceerde kennis?

Met andere woorde: kan ik een Edgerouter bestellen, of toch maar beter een consumentenroutertje? Als ik er een paar uurtjes tijd in moet steken is het niet erg, maar ik krijg soms het gedacht dat het noodzakelijk is om een specifieke command line taal te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Giesber,

Elke router heeft onderhoud nodig, denk alleen al aan (security) updates. Het is een illusie om te denken dat je er niet naar om moet kijken. Alleen kan ik uit ervaring zeggen dat een periodieke reboot niet nodig is.

Iedereen is zonder meer in staat om een EdgeRouter te configureren, je kan een template kiezen in de web GUI en hebt daarmee (bijna) out-of-the-box een werkende router. Als je niet bang bent kan ik hem je zonder meer aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:00
het hangt af van wat je wilt. Als je gewoon alleen IPv4 wilt, dan is het goed te doen in de GUI. Ook een paar port-forwards en zo instellen gaat prima. Pas als je verder wil gaan (en dan heb ik het nog niet over vlans, maar vooral over firewalling met zones e.d., IPv6) dan zal je wat verder moeten kijken en kan het lastig zijn.

En ik kan het weten want ik heb net een edgerouter en krijg IPv6 niet goed aan de praat (alle andere zaken wel, overigens).

Is er hier iemand die XS4ALL FttH heeft met een edgerouter en IPv6 goed draaiend heeft? Ik wil graag de interface config even bekijken.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-07 11:44

ShadowAS1

IT Security Nerd

Vandaag aangekondigd, de EdgeRouter X. Zier er best leuk uit

http://us8.campaign-archi...d=118f9d5b9e&e=b356e94f22

(Link gaat naar de browser versie van de newsletter)

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ShadowAS1 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:33:

Zie ik het nou goed? 49 dollar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 00:08
lier en mediumdry, bedankt voor de antwoorden. Dat lijkt me wel een apparaat voor mij. In het begin het ding neerzetten en er niet teveel naar omkijken. En na een tijdje begint het waarschijnlijk te kriebelen en zal ik mij er misschien meer in verdiepen. Ik zal mij er binnenkort eentje aanschaffen.
lier schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:44:
Elke router heeft onderhoud nodig, denk alleen al aan (security) updates. Het is een illusie om te denken dat je er niet naar om moet kijken. Alleen kan ik uit ervaring zeggen dat een periodieke reboot niet nodig is.
Een gepland onderhoud is geen probleem uiteraard. Mijn huidige router heeft af en toe een reboot nodig omdat de verbinding wegvalt, en ik kan maar van geluk spreken dat het tot nu toe alleen maar is gebeurd terwijl ik naar vallende mensen op youtube aan het kijken was :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
ShadowAS1 schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 17:33:

Hmm, interessant. Bedankt voor delen. Die modellen hebben MIPS32 cpu en 256MB DDR3 dus minder krachtig dan Routeredge (Lite), maar meer poorten en geen console poort?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdster
mediumdry schreef op dinsdag 07 april 2015 @ 16:46:
het hangt af van wat je wilt. Als je gewoon alleen IPv4 wilt, dan is het goed te doen in de GUI. Ook een paar port-forwards en zo instellen gaat prima. Pas als je verder wil gaan (en dan heb ik het nog niet over vlans, maar vooral over firewalling met zones e.d., IPv6) dan zal je wat verder moeten kijken en kan het lastig zijn.

En ik kan het weten want ik heb net een edgerouter en krijg IPv6 niet goed aan de praat (alle andere zaken wel, overigens).

Is er hier iemand die XS4ALL FttH heeft met een edgerouter en IPv6 goed draaiend heeft? Ik wil graag de interface config even bekijken.... :)
Yep, heb hier IPv6 werkend :)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
vif 6 {
         description "VLAN6 - XS4ALL Internet"
         mtu 1508
         pppoe 0 {
             default-route auto
             dhcpv6-pd {
                 no-dns
                 pd 0 {
                     interface eth{x} {
                         prefix-id :{x}
                         service slaac
                     }
                     prefix-length /48
                 }
                 rapid-commit enable
             }
             ipv6 {
                 address {
                     autoconf
                 }
                 dup-addr-detect-transmits 1
                 enable {
                 }
             }
             mtu 1500
             name-server auto
             password {x}
             user-id {x}
         }

Firewall config heb ik hier even uitgelaten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-07 13:51
Na het aanschaffen van een UniFi AP, lijkt het er toch op dat ik hem niet helemaal goed krijg geconfigureerd.
Op een afstand van 2m naast het accesspoint haal ik met m'n laptop 24Mbps down en 12Mbps up. (ziggo abbo van 120 down 12 up).

Op m'n iphone 5s haal ik op dezelfde afstand 12 down en up. (ios 8.3)

De Unifi is direct verbonden met mijn draytek 2130 router.
Firmware: Version 3.2.10.2886
Channel: 11 ( HT20)
Tx Power: AUTO
Security: wpapsk

Inssider zegt dat m'n signaal -35 dbm is en verbinding van 144Mbps
Welke snelheden halen jullie met deze accespoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eens op TX medium en met WPA(PSK) / WPA2 only en AES/CCMP only.
Ik hoor de resultaten graag ;)

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
Heeft helaas niks geholpen. Ik heb hier wat screenshots geplaatst met mn settings
http://1drv.ms/1CxBPIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben je bekent met ssh? En indien dat zo is, kun je eens met ssh inloggen op het AP en het volgende commando uitvoeren?
code:
1
cat /tmp/system.cfg | grep uapsd

De output graag posten.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
cat /tmp/system.cfg | grep uapsd
wireless.1.uapsd=disabled
wireless.2.uapsd=disabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is goed... Dus daar zit het em niet in. Kun je vanuit de AP een restore doen om een software glitch uit te sluiten?
code:
1

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:26:
Dat is goed... Dus daar zit het em niet in. Kun je vanuit de AP een restore doen om een software glitch uit te sluiten?
code:
1
Heb het commando uitgevoerd en nu staat er in de controller dat hij disconnected is.
Hoe kan ik hem nu weer toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die komt vanzelf weer terug mits de controller op hetzelfde netwerk zit. Anders kun je op de AP het volgende commando intikken
code:
1
set-inform http://ipadrescontroller:8080/inform

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:37:
Die komt vanzelf weer terug mits de controller op hetzelfde netwerk zit. Anders kun je op de AP het volgende commando intikken
code:
1
set-inform http://ipadrescontroller:8080/inform
Accesspoint is terug. snelheid is nog steeds laag. tussen de 12 en 16 mbps zowel op mn iphone als laptop. Bekabeld strak 120mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je een export maken van de config en de controller upgraden naar 4.6.3?

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
Jeroen_ae92 schreef op woensdag 08 april 2015 @ 21:46:
Kun je een export maken van de config en de controller upgraden naar 4.6.3?
Nog steeds tussen 12 en 16 op ipad, iphone en laptop.
signaal lijkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:00
mvdster schreef op woensdag 08 april 2015 @ 08:33:
[...]

Yep, heb hier IPv6 werkend :)
code:
1
2
vif 6 {
         }

Firewall config heb ik hier even uitgelaten....
danks!
ik ga dit snel proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:09
denekamp schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:05:
[...]

signaal lijkt goed.
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar dan met de performance van een iPad 3 op een UAP, kan niet eens een 720p .mkv streamen, ook op 2meter van het AP.

Via een notebook haal ik snelheden rond de 5 mb/s, en die wil ik op mijn iPad ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
denekamp schreef op woensdag 08 april 2015 @ 22:05:
[...]

signaal lijkt goed.
Misschien nog iemand ideeën wat betreft dit probleem? Ik zal vanavond eens een willekeurig ander accesspoint testen op dezelfde plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
denekamp schreef op donderdag 09 april 2015 @ 09:44:
[...]

Misschien nog iemand ideeën wat betreft dit probleem? Ik zal vanavond eens een willekeurig ander accesspoint testen op dezelfde plek.
Er loopt hier een topic over op het forum van Ubiquiti zelf:

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Wireless/UAP-running-3-2-10-2886-bad-performance-on-iPad-3/td-p/1221227/page/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
Ik heb dat topic ook even aangevuld met mijn problemen en bevindingen ;) .
Hopelijk komen we snel tot een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Nice, thanks, ik hoop dat er echt aandacht voor komt vanuit Ubiquiti (UBNT-David) zelf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

IOS 8.3 is gisteren ook uitgekomen met oa verbeterde WIFI performance.
Ik had al weinig problemen met mijn iPhone 6 en iPad AIR 2 maar misschien lost dit bepaalde problemen op.

edit:
This release includes improved performance, bug fixes, and a redesigned Emoji keyboard. Changes include:

Improved performance for:
Wi-Fi

Wi-Fi and Bluetooth fixes:
Addresses an issue where some devices disconnect intermittently from Wi-Fi networks

[ Voor 42% gewijzigd door Bierkameel op 09-04-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Ik zag het, maar de fixes zijn meer gerelateerd aan wegvallende wifi verbindingen, niet per definitie de troughput, en er valt bij mij niets weg, maar goed, uiteindelijk zullen we wel gaan upgraden ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
japie101 schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:08:
Ik zag het, maar de fixes zijn meer gerelateerd aan wegvallende wifi verbindingen, niet per definitie de troughput, en er valt bij mij niets weg, maar goed, uiteindelijk zullen we wel gaan upgraden ;-)
Heb je mijn post gezien op het Ubiquiti forum?

Ik Citeer:

Did you try firmware / controller version 3.2.5.2791
Here is a link to that download - http://d.pr/f/ASTW 
That is the version that we use for 100+ access points on our controller for multiple clients.

We have no issues with speeds at ALL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
Heb ik gezien, ga ik testen, maar dat kan ik pas later doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
djkavaa schreef op donderdag 09 april 2015 @ 12:21:
[...]

Heb je mijn post gezien op het Ubiquiti forum?

Ik Citeer:

Did you try firmware / controller version 3.2.5.2791
Here is a link to that download - http://d.pr/f/ASTW 
That is the version that we use for 100+ access points on our controller for multiple clients.

We have no issues with speeds at ALL
Kun je downgraden dan van Firmware: Version 3.2.10.2886 naar 3.2.5.2791?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Jup, even backup maken van de data map in je unifi installatie.
Dan deïnstalleren en opnieuw installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
Nog even een update m.b.t. mijn eerder gemelde issue met apple-devices.

Ik gebruik 4 accespoints (UAP-PRO).
Op 1 van deze accespoints kunnen Apple-devices NIET verbinden.
Wanneer ik een swap doet , met een ander Accespoint, ontstaat hetzelfde probleem maar dan met het andere accespoint.
Bekabeling e.d. is tevens vervangen + ander port op de switch. Allen zonder resultaat.

Wanneer ik het betreffende AP uit zet, kan in het betreffende gebied wel verbinden worden gemaakt naar de andere accespoints (wel iets meer ontvangst).

Android + windows-devices kunnen wel gewoon verbinden.

Wat gaat hier mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denekamp
pitchdown schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:28:
Nog even een update m.b.t. mijn eerder gemelde issue met apple-devices.

Ik gebruik 4 accespoints (UAP-PRO).
Op 1 van deze accespoints kunnen Apple-devices NIET verbinden.
Wanneer ik een swap doet , met een ander Accespoint, ontstaat hetzelfde probleem maar dan met het andere accespoint.
Bekabeling e.d. is tevens vervangen + ander port op de switch. Allen zonder resultaat.

Wanneer ik het betreffende AP uit zet, kan in het betreffende gebied wel verbinden worden gemaakt naar de andere accespoints (wel iets meer ontvangst).

Android + windows-devices kunnen wel gewoon verbinden.

Wat gaat hier mis?
En als je de accesspoint wisseld van positie met één van de andere? Doet ie het dan ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
denekamp schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:36:
[...]

En als je de accesspoint wisseld van positie met één van de andere? Doet ie het dan ook niet?
Dan word het issue overgenomen door het andere accespoint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
pitchdown schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:50:
[...]

Dan word het issue overgenomen door het andere accespoint.
PoE Adapter? al eens gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
djkavaa schreef op donderdag 09 april 2015 @ 14:55:
[...]

PoE Adapter? al eens gewisseld?
Dat is nog de enige optie om te proberen.
Maar waarom zouden windows/android-devices dan wel kunnen verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

pitchdown schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:00:
Zou flauw zijn om te zeggen dat die minder energie verbruiken :9
Iets gevoeliger!? Zijn er veel stoorbronnen in die omgeving? Idee om de radio output iets terug te schroeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
pitchdown schreef op donderdag 09 april 2015 @ 15:00:
[...]

Dat is nog de enige optie om te proberen.
Ik heb echt werkelijk geen idee... Maar dat is het enige wat je nog niet geprobeerd hebt...
Heb het in elk geval nog nooit eerder gehad...
Mocht dat het geval zijn dan weet je dat het aan de PoE adapter licht.
Mocht het dan gewenst zijn dan kan ik bij de volgende bestelling voor een paar euro wel een PoE adapter voor je mee bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:18
ZIjn er mensen in dit topic die enige info hebben over hoelang het gemiddeld duurt voordat de nieuwe Edge Router X leverbaar zal zijn in NL ?

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze gaan vanaf volgende week naar de distri's... Zou dus vrij vlot moeten gaan.

U+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Downloader_NL schreef op donderdag 09 april 2015 @ 21:01:
ZIjn er mensen in dit topic die enige info hebben over hoelang het gemiddeld duurt voordat de nieuwe Edge Router X leverbaar zal zijn in NL ?
Stuur me maar een PM met je gegevens dan laat ik je weten als ik hem bij de distri kan krijgen en wat de prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb nu een gewone UAP en een UAP-LR en wil die UAP upgraden, over de AC lees ik weinig goede dingen zowel qua hardware als qua snelheid...wat is wijsheid een UAP Pro zodat ik toch 5Ghz heb of toch maar voor de AC gaan? Het prijsverschil is ook niet zo heel groot meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bierkameel schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 09:37:
Ik heb nu een gewone UAP en een UAP-LR en wil die UAP upgraden, over de AC lees ik weinig goede dingen zowel qua hardware als qua snelheid...wat is wijsheid een UAP Pro zodat ik toch 5Ghz heb of toch maar voor de AC gaan? Het prijsverschil is ook niet zo heel groot meer.
Je apparaten die je hebt moeten ook AC ondersteunen wil je echt veel profijt hebben van het AC model.
Mocht genoegen nemen met de snelheid op 5Ghz en 2.4Ghz van de Pro. Dan zou ik voor de Pro gaan.

Ja in nieuwere apparaten komt steeds meer WiFi AC... Maar de vraag is heb je het echt nodig nu?
Of beter nog 1-2 jaar wachten voor de next gen AC Modellen en dan je LR misschien vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb een iPhone 6 en iPad AIR 2 en een laptop met allemaal AC dus dat is ook mijn dilemma :P
Zo nog maar eens ff wat actuele reviews lezen over de UAP-AC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bierkameel schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:07:
Ik heb een iPhone 6 en iPad AIR 2 en een laptop met allemaal AC dus dat is ook mijn dilemma :P
Zo nog maar eens ff wat actuele reviews lezen over de UAP-AC :)
Anders Jeroen_ae92 even vragen die heeft er 2 hangen en ook ervaring met UAP-Pro
Ik denk dat als die het weer zou moeten doen die voor de Pro zou gaan als je niet hele hoge eisen stelt aan de Snelheid.
Mocht ik hem toevallig vandaag nog telefonisch spreken, gezien ik goed contact met hem heb. Dan zal ik het even vragen

[ Voor 11% gewijzigd door Kavaa op 10-04-2015 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
Ik zit met het zelfde dilemma. Heb hier een situatie van kantoor + groot woonhuis. Zit er aan te denken om drie UPA AC's op te hangen, maar als ik de ervaringen lees zit ik ook te denken aan drie (of meer) UAP-Pro's neer te hangen gezien de reviews van de AC's.

Vraag aan de kenners; de controller software hoeft normaal gesproken niet te draaien voor zero-handoff toch? Als in; er hoeft geen controller software constant te draaien (na de initiële setup) begrijp ik? En wat ik niet kan vinden; zero-handoff is gewoon een stukje software wat op de UAP's draaitwat er voor zorgt dat wanneer een client betere verbinding bij UAP 2 kan krijgen, UAP 1 hem overschopt naar UAP 2 toch?

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bloemstukje schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:26:
Ik zit met het zelfde dilemma. Heb hier een situatie van kantoor + groot woonhuis. Zit er aan te denken om drie UPA AC's op te hangen, maar als ik de ervaringen lees zit ik ook te denken aan drie (of meer) UAP-Pro's neer te hangen gezien de reviews van de AC's.

Vraag aan de kenners; de controller software hoeft normaal gesproken niet te draaien voor zero-handoff toch? Als in; er hoeft geen controller software constant te draaien (na de initiële setup) begrijp ik? En wat ik niet kan vinden; zero-handoff is gewoon een stukje software wat op de UAP's draaitwat er voor zorgt dat wanneer een client betere verbinding bij UAP 2 kan krijgen, UAP 1 hem overschopt naar UAP 2 toch?
Controller hoeft niet constant aan te staan inderdaad zie hier een stuk van het Ubiquiti Forum:

To use Zero-handoff does the controller need to be online all the time?
No, it does not. Once configured, and all joining AP's provisioned (i always reboot the AP's one by one as an added personal safteymeasure to assure it got it's config and works as expected) the AP's sort out the ZH amongst themselfs.

For ZH to work, the AP's need to be wired into the same L2 network tho.

Wellicht dat toekomstige releases van de software de problemen met de AC's oplost... Maar daar zijn ze al "Heel" lang mee bezig... Dus ik verwacht het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

For a good week I thought there was a big problem with the AP - but I realized (eventually) that it was my fault: I had checked 'Enable Uplink Connectivity Monitor', and then went ahead and turned off my server running UniFi Controller.

Some background on 'Uplink Connectivity Monitor':
When enabled, the AP checks in with the controller every so often to make sure it can still talk to it. If it can't communicate with the controller, it assumes it's lost connectivity to the network, so it temporarily kicks users in the hope that user can connect to a different AP (which has connectivity). Simultaneously, it attempts to wirelessly-uplink to any other AP (in the case that a network cable/switch/adapter/etc. died).
This only became a problem when I turned off my server (which I normally run 24x7), which was running the UniFi Controller, which made the AP (correctly-so) think that it had lost connection to the network, resulting in my Macbooks getting kicked off the WiFi every so often, and I didn't know why. The AP was doing exactly what it should: The problem was that my server was off (and Uplink Connectivity Monitor was on) - and (for a good while) I didn't notice the correlation between my server being off and the Macs getting kicked off seemingly randomly.

Geen controller kan maar dan moet je Uplink Connectivity Monitor dus vantevoren uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bierkameel schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:34:
For a good week I thought there was a big problem with the AP - but I realized (eventually) that it was my fault: I had checked 'Enable Uplink Connectivity Monitor', and then went ahead and turned off my server running UniFi Controller.

Some background on 'Uplink Connectivity Monitor':
When enabled, the AP checks in with the controller every so often to make sure it can still talk to it. If it can't communicate with the controller, it assumes it's lost connectivity to the network, so it temporarily kicks users in the hope that user can connect to a different AP (which has connectivity). Simultaneously, it attempts to wirelessly-uplink to any other AP (in the case that a network cable/switch/adapter/etc. died).
This only became a problem when I turned off my server (which I normally run 24x7), which was running the UniFi Controller, which made the AP (correctly-so) think that it had lost connection to the network, resulting in my Macbooks getting kicked off the WiFi every so often, and I didn't know why. The AP was doing exactly what it should: The problem was that my server was off (and Uplink Connectivity Monitor was on) - and (for a good while) I didn't notice the correlation between my server being off and the Macs getting kicked off seemingly randomly.

Geen controller kan maar dan moet je Uplink Connectivity Monitor dus vantevoren uitschakelen.
True That;) We bieden bij onze klanten aan om ze in onze controller te zetten in het DC. En ze kiezen hier toch altijd voor. Dit omdat ze dan weten dat wij de AP's in de gaten houden etc. En het is natuurlijk ook voor jezelf een stukje monitoring van stats etc.

We vragen hier een kleine fee per jaar voor per AP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 14:02
djkavaa schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 11:32:
[...]

Controller hoeft niet constant aan te staan inderdaad zie hier een stuk van het Ubiquiti Forum:

To use Zero-handoff does the controller need to be online all the time?
No, it does not. Once configured, and all joining AP's provisioned (i always reboot the AP's one by one as an added personal safteymeasure to assure it got it's config and works as expected) the AP's sort out the ZH amongst themselfs.

For ZH to work, the AP's need to be wired into the same L2 network tho.

Wellicht dat toekomstige releases van de software de problemen met de AC's oplost... Maar daar zijn ze al "Heel" lang mee bezig... Dus ik verwacht het niet.
Danku :). Ik ga denk ik gewoon voor de PRO's. Wil deze UAP's aanschaffen om van het instabiele netwerk af te zijn, dus heb geen zin in probleempjes :). Voor wat betreft de controller software; die ga ik gewoon laten draaien, wel net zo makkelijk!

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Bloemstukje schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 13:11:
[...]

Danku :). Ik ga denk ik gewoon voor de PRO's. Wil deze UAP's aanschaffen om van het instabiele netwerk af te zijn, dus heb geen zin in probleempjes :). Voor wat betreft de controller software; die ga ik gewoon laten draaien, wel net zo makkelijk!
Lijkt me een goed plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

djkavaa schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 10:05:
Of beter nog 1-2 jaar wachten voor de next gen AC Modellen en dan je LR misschien vervangen?
Dat lijkt mij geen slim plan. Die ap's zijn nou niet bepaald goedkoop, om ze dan nou na 1 a 2 jaar al te gaan vervangen... Ik heb wel voor de AC gekozen omdat ik ze een jaar of 5 wil gebruiken; in die periode komt genoeg 802.11ac spul uit. Tot dusver geen spijt van want de infrastructuur hier is retestabiel (met hoofdzakelijk Apple spul trouwens) en de snelheid is nu ook mooi consistent.

Wel lijken veel mensen zich niet te realiseren dat dit spul is wat gericht is op het bedrijfsleven. Daar heb je vaak per ruimte 1 of meerdere ap's hangen en is het zendvermogen van zo'n ap een stuk kleiner. De 5GHz band vormt dan geen probleem vergeleken met thuis waar iedereen de hele woning met 2 ap's wil dekken. Dat is met zowel de AC als Pro een probleem hoewel veel mensen de ervaring hebben dat de AC iets problematischer is op 5GHz. Op de 2.4GHz doen ze het even goed. Kijk in ieder geval niet raar op dat het op 5GHz nog wel eens problematisch kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
ppl schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 00:14:
[...]
.... met thuis waar iedereen de hele woning met 2 ap's wil dekken.
En dat lukt vaak ook al met één UAP of UAP Pro.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online

ppl

Of de standaard router van de isp die gratis en voor nop bij hun abo zit; waarom dan zoveel geld neertellen voor een UAP?

Bij wie dat lukt met 1 ap mag zich in de handjes wrijven, er zijn zat mensen waarbij 1 ap het echt niet trekt vanwege de bouw van de woning. Vooral nieuwbouw heeft daar nog wel eens last van (muren die erg goed het signaal tegen houden). En nee, de UAP en UAP-Pro gaan dat ook niet in hun uppie trekken.

M.a.w. enige doordachtheid ontbreekt in je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
Wifi is heel erg situatie afhankelijk. Daarom is het lastig om wat algemeens te roepen wat voor de grote massa gaat werken.

In mijn ervaring staat het van providerwege verstrekte device vaak nog in de meterkast.
Geen ideale plek.

De personen die zelf investeren in bijvoorbeeld een UAP nemen ook wat meer moeite om te onderzoeken wat de beste plek voor het device is. Ze geven er tenslotte zelf dat extra geld voor uit.

Bij de personen die hulp gezocht hebben vanwege tegenvallende prestaties van hun wifi, en dan bij mij terecht komen, hebben ook weinig moeite met een andere plek voor die UAP. Zeker als ik ze kan laten zien dat de ontvangst dan beduidend beter is.

Zo heb ik al diverse keren twee reguliere AP's (en zelfs nog een repeater) prima kunnen vervangen door één UAP. Mijn ervaringen uit het veld.

Dat waren, eerlijkheidshalve, geen woningen die de afgelopen 5 jaar gebouwd zijn, dus dat punt geef ik je.
Wat me wel vaak opgevallen is is dat een badkamer of volledig betegeld toilet een redelijk forse demping van het signaal kunnen bewerkstelligen.

Maar om mijn reactie van te betitelen als weinig doordacht lijkt me niet op zijn plaats.
Waarom zou ik één UAP verkopen als ik er ook twee kwijt zou kunnen.
Heel simpel. Als één voldoet, dan bespaar ik mijn klant liever die extra uitgave. Iets met eerlijk advies. Maar dat is mijn werkwijze. Hoeft niet de jouwe of die van iemand anders te zijn.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
aZuL2001 schreef op zaterdag 11 april 2015 @ 21:45:
Wifi is heel erg situatie afhankelijk. Daarom is het lastig om wat algemeens te roepen wat voor de grote massa gaat werken.

In mijn ervaring staat het van providerwege verstrekte device vaak nog in de meterkast.
Geen ideale plek.

De personen die zelf investeren in bijvoorbeeld een UAP nemen ook wat meer moeite om te onderzoeken wat de beste plek voor het device is. Ze geven er tenslotte zelf dat extra geld voor uit.

Bij de personen die hulp gezocht hebben vanwege tegenvallende prestaties van hun wifi, en dan bij mij terecht komen, hebben ook weinig moeite met een andere plek voor die UAP. Zeker als ik ze kan laten zien dat de ontvangst dan beduidend beter is.

Zo heb ik al diverse keren twee reguliere AP's (en zelfs nog een repeater) prima kunnen vervangen door één UAP. Mijn ervaringen uit het veld.

Dat waren, eerlijkheidshalve, geen woningen die de afgelopen 5 jaar gebouwd zijn, dus dat punt geef ik je.
Wat me wel vaak opgevallen is is dat een badkamer of volledig betegeld toilet een redelijk forse demping van het signaal kunnen bewerkstelligen.

Maar om mijn reactie van te betitelen als weinig doordacht lijkt me niet op zijn plaats.
Waarom zou ik één UAP verkopen als ik er ook twee kwijt zou kunnen.
Heel simpel. Als één voldoet, dan bespaar ik mijn klant liever die extra uitgave. Iets met eerlijk advies. Maar dat is mijn werkwijze. Hoeft niet de jouwe of die van iemand anders te zijn.
Ben het volledig met je eens wij maken het zelfde mee;)

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.