Oorlog in Oekraïne Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 100 Laatste
Acties:
  • 255.193 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-09 16:48

EektheMan

DPC

Khreshchatyk is volgelopen met demonstranten. Gaat er fanatiek aan toe. De groep is groot genoeg om, naar ik aanneem tijdelijk Maidan te bezetten. Door de granaten is het moeilijk foto's maken, maar het is behoorlijk indrukwekkend weer. Net November. Veel Udar vlaggen.
Nog moeilijk in te schatten hoeveel mensen het zijn, maar nu al een 15 minuten een stroom mensen ter breedte van een vierbaansweg. En nog is het niet voorbij.

As 14 October, a major Orthodox feast of Pokrova, is also the anniversary of the establishment of the Ukrainian Insurgent Army (1942), a major rally to commemorate the combatants as fighters for Ukraine's independence has taken place in Kiev.
Vreemde was dat de demonstranten die vanochtend een route namen via Khreshchatyk en Maidan naar de Rada slechts een vlaggetje of 2 bij zich hadden. De groep Pravi Sektor en Svoboda mensen voegde zich pas bij de Rada aan de groep toe.

edit: Best ludiek. Tijdelijk bezet onder begeleiding van muziek (John Lennon's Imagine). Ze trekken weer door naar......?

Voorlopig is iedereen hier blij dat de dag rustig is verlopen. De voorspelde acties zijn uitgekomen, behalve de aanval op het Lavra (UA orthodoxe kerk) of het Moskouse Patriarchaat. Niet dat Rusland niet al een tijdje bezig was om de Orthodoxe kerk als wapen te gebruiken (en de claim te leggen op wat een goed Slavisch burger is), maar de strijd tussen de kerken is de laatste maand flink aan het oplopen. Afwachten of dit wapen meer naar voren zal treden.

Interessant nieuws nog vanuit de Krim: Naast alweer een dode en gemartelde (nummertje 21 geloof ik) het nieuws dat er een census wordt georganiseerd vanuit de Tartaren.
Proberen ze te bewijzen dat de Krim hen toebehoord?

[ Voor 64% gewijzigd door EektheMan op 14-10-2014 18:24 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
EektheMan schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 17:49:
Vreemde was dat de demonstranten die vanochtend een route namen via Khreshchatyk en Maidan naar de Rada slechts een vlaggetje of 2 bij zich hadden. De groep Pravi Sektor en Svoboda mensen voegde zich pas bij de Rada aan de groep toe.
Het lijkt er nu toch op dat er zich misschien betaalde demonstranten onder deze groep bevonden en dat het deels geënsceneerd was:
However, journalists like Christopher Miller and photographer Stefan Huijboom say that some in the crowds have admitted that they were paid to be there and do not belong to a political party, despite waving Praviy Sektor (Right Sector) and Svoboda flags. At the same time, Right Sector earlier denied that they were behind the protests, though they called for their own rally later in the day.
bron

Overigens meldt deze bron ook dat er binnenkort (vanavond?) een grootscheepse aanval zal plaatsvinden op Donetsk airport door Russische Special Forces. Dit zou gebaseerd zijn op informatie van Boris Gumenyuk die hier weer zijn eigen bronnen in Rusland en informatie van inlichtingendiensten voor aanhaalt:
According to Gumenyuk, the Russian 45th Kubinka airborne (VDV) regiment from the Moscow region, and the 137th paratrooper-assault regiment from Ryazan have crossed the border and are in Donetsk.
De timing hiervoor zou deels te maken hebben met het aantreden van een nieuwe Minister van Defensie.
bron

Bronnen zijn beide van de TheInterpreter blog dus misschien is even scrollen naar het juiste bericht noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 18:04

wontcachme

You catch me? No you wont

djengizz schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:34:
[...]

De timing hiervoor zou deels te maken hebben met het aantreden van een nieuwe Minister van Defensie.
bron
En omdat Putin natuurlijk wat drukpunten wil hebben bij zijn ontmoeting met Poroshenko de 16e. Ook zou men tegen die tijd Debetseve in handen willen hebben.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
wontcachme schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 21:09:
En omdat Putin natuurlijk wat drukpunten wil hebben bij zijn ontmoeting met Poroshenko de 16e. Ook zou men tegen die tijd Debetseve in handen willen hebben.
Inderdaad en in dat licht kun je misschien zelfs die betaalde demonstranten van vandaag zien.

Dat je hiermee meteen een verse minister zijn eerste nederlaag zou bezorgen (iets waarvoor de vorige o.a. ontslagen was) is natuurlijk mooi meegenomen.

Ook Kerry lijkt alvast de messen te slijpen voor zijn gesprek met Lavrov.

[ Voor 16% gewijzigd door djengizz op 14-10-2014 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Soms denk je Dafuq 8)7
Putin: Europe Losing Fight Against Nazism

MOSCOW, October 14 (RIA Novosti) - Russian President Vladimir Putin has expressed concern over the spread of neo-Nazi ideology in Europe and called for efforts to prevent the revision of the outcome of the Second World War.

"Unfortunately, the vaccine against the Nazi virus, developed at the Nuremberg trials, is losing its effectiveness in some European countries. A clear sign of this trend is open manifestations of neo-Nazism, which have become common in Latvia and other Baltic states," Putin said on the eve of his visit to Serbia on October 16.

"We are especially concerned in this respect about the situation in Ukraine, where an unconstitutional state coup in February was driven by nationalists and other radical groups," Putin said in an interview with Serbian newspaper Politika.
djengizz schreef op dinsdag 14 oktober 2014 @ 20:34:
Overigens meldt deze bron ook dat er binnenkort (vanavond?) een grootscheepse aanval zal plaatsvinden op Donetsk airport door Russische Special Forces. Dit zou gebaseerd zijn op informatie van Boris Gumenyuk die hier weer zijn eigen bronnen in Rusland en informatie van inlichtingendiensten voor aanhaalt:
Volgens tweets zou het twee regimenten van 900 tot 2000 man per regiment zijn met tanks en artillerie.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Dat is een herhaling van zetten met andere retoriek.

Eerder waarschuwde Putin al voor de negatieve effecten op de Russisch sprekende bevolking met als voorbeelden polarisatie, verval van normen en precies die zaken die hij veroorzaakt met zijn asymmetrische oorlogsvoering (opkomst terrorisme, racisme, etc). Nu is het weer hetzelfde alleen met een wat, ahum, directere verwijzing. Voor mij alleen maar weer bewijs wie hier indirect achter zat vanmiddag.
Volgens tweets zou het twee regimenten van 900 tot 2000 man per regiment zijn met tanks en artillerie.
Tja, de livestream van RT (RuptlyTV) was al voorbarig hernoemd naar "Battle for control of Donetsk airport coming to a close". Overigens zijn er ook berichten dat sommige checkpoints bij Mariupol weer aangevallen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:50

PauseBreak

derp!

Ja, de uitspraken van Poetin m.b.t. de Baltische landen zijn er een in een reeks van dat soort uitspraken en zijn bedoeld om die landen te destabiliseren op de lange termijn. Het laat als het ware zien waar zijn volgende frozen conflict in de planning zit.

Edit:
Wat die aanval op Donetsk Airport betreft: Daar zijn de Russen al maanden mee bezig natuurlijk. Het is een waar killing field voor ze omdat ze totaal niet weten hoe ze met de situatie om moeten gaan. Het helpt de Russen ook niet dat de Oekraïne er inmiddels ook door de EU en VS getrainde soldaten heeft zitten.

[ Voor 38% gewijzigd door PauseBreak op 15-10-2014 10:45 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De situatie rond het Donetsk vliegveld begint zo langzamerhand een serieus probleem te worden voor de mythos rond het Rode Leger, met name in het kader van hervormingen e.d. die niet enkel duur geweest zijn, maar die ook zeer diep gesneden hebben in traditionele organisatie van de strijdkrachten - en dat is iets waar toch behoorlijk wat tenen getreden zijn. Noodzakelijk, dat zeker, maar dan verwacht je toch resultaten.

De verliezen aan materiaal in het conflict dusver zijn makkelijk af te schrijven en weg te werken onder kaders als ondersteuning separatisten. Creatief boekhouden. De verliezen aan mankracht, dat is andere koek. We kunnen zeggen wat we willen van de verliezen aan de kant van Kiev, zelfs na correcties voor milities / burgers / strijdkrachten, maar aan de Russische kant doet het pijn. De situatie rond dat vliegveld zorgt ervoor dat dit als onderwerp op tafel blijft.

Wat hier minder in de media komt, eigenlijk helemaal niet meer, is de rol van Donetsk Airport. In Russische media is het een symbool geworden in de maanden en weken voorafgaand aan het huidige "staakt-het-vuren", en al wordt er hard aan gewerkt om de situatie nu uit het beeld te houden toch blijft men zitten met een probleem. Interessant voorbeeld van de andere kant van de munt van symboliek als katalysator.

Simpel gesteld, Rusland moet met resultaten komen. En die komen er maar niet. Dat vliegveld is een doorn in menige voet. En als ik mag afgaan op de commentaren van de Nato en OVSE liaisons hier, dan is dat vrijwel volledig te wijten aan de strijdkrachten van de Ukraïne, en veel minder aan de interne problematiek van separatistische militie en coördinatie met / inzet van Russische strijdkrachten.

Maar goed, als dit zo door gaat, dan valt toch op gegeven moment een escalatie te verwachten. Wat ik mij dan afvraag is waarom dat nog niet gebeurd is. Van lokale contacten hoor ik frappante verhalen, die er op neer komen dat het lokale conflict rond het vliegveld voor een aantal partijen het equivalent is van een stoomventiel (laat die en die daar hun gang gaan, haalt de druk van de ketel elders, beter dat ze daar zitten dan elders, etc). Maar zelfs als dat zo mocht zijn, dan blijft het groeiende probleem van afbreuk aan reputatie van betrokken eenheden van Russische zijde.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Ja, die Cyborgs hebben zelfs een eigen website:
http://cyborgs.uatoday.tv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik begrijp het Russisch leger ook niet. Ze hebben de getallen en wapens maar tot dusver is hun inzet vrij treurig geweest. Een leger van een grootmacht zou dat vliegveld zo schoon moeten kunnen vegen maar ze zijn nu al maanden aan het prutsen. Als ze nou eens met een fatsoenlijk plan zouden komen dan was het zo afgelopen. Laat gewoon 24x 122mm D-30 houwitsers aantrekken en zorg voor een ruime hoeveelheid munitie per kanon, rook en explosief. Dan gewoon een rollend spervuur en rookgranaten en dan bestormen met tanks en infanterie. Dat is nota bene DE oude tactiek van het Rode Leger en dit kunnen ze niet eens.

Dat het Oekraïense leger bijzonder goed presteert is een maar ik denk dat het Russisch leger ook bijzonder slecht presteert. In ieder geval kan je nauwelijks nog een goed woord bedenken voor de officieren daar. Het is bijna Pavlovs huis aan het worden...
Weet je, laat dat bijna maar. Dit is Pavlov's huis.

Dan is de tijd ook gewoon op. De winter komt er nu echt aan en dat gaat het alleen maar moeilijker maken. De Baltische staten hoeven zich op deze manier ook geen zorgen te maken. Een beetje getraind leger maakt de Russen zo af. :/

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:43

HaterFrame

Well... Poo came out!

DaniëlWW2 schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 02:49:
Ik begrijp het Russisch leger ook niet. Ze hebben de getallen en wapens maar tot dusver is hun inzet vrij treurig geweest. Een leger van een grootmacht zou dat vliegveld zo schoon moeten kunnen vegen maar ze zijn nu al maanden aan het prutsen. Als ze nou eens met een fatsoenlijk plan zouden komen dan was het zo afgelopen. Laat gewoon 24x 122mm D-30 houwitsers aantrekken en zorg voor een ruime hoeveelheid munitie per kanon, rook en explosief. Dan gewoon een rollend spervuur en rookgranaten en dan bestormen met tanks en infanterie. Dat is nota bene DE oude tactiek van het Rode Leger en dit kunnen ze niet eens.

Dat het Oekraïense leger bijzonder goed presteert is een maar ik denk dat het Russisch leger ook bijzonder slecht presteert. In ieder geval kan je nauwelijks nog een goed woord bedenken voor de officieren daar. Het is bijna Pavlovs huis aan het worden...
Weet je, laat dat bijna maar. Dit is Pavlov's huis.

Dan is de tijd ook gewoon op. De winter komt er nu echt aan en dat gaat het alleen maar moeilijker maken. De Baltische staten hoeven zich op deze manier ook geen zorgen te maken. Een beetje getraind leger maakt de Russen zo af. :/
Tsja maar ik denk dat ze nog steeds de illusie willen wekken dat men daar niet zit, om dan all out een troepenmacht + tanks + arty die kant op te sturen spreekt dat wel heel sterk tegen. Maar het moet na maanden vechten wel duidelijk zijn dat ze het niet gaan redden met alleen elite troepen.
Overigens denk ik dat de kelders van dat pand een prima hide-out zijn voor de Oekraïners, ik neem aan dat ze vergelijkbaar zijn bij westerse vliegvelden. Dus transport band voor vracht en koffers.

Overigens een leuk feitje over de EU-Sanctie`s: Als je goed gaat kijken naar de goederen code`s (let op, dat is in dit best belangrijk) dan zie je dat apparatuur/machines in zijn geheel niet naar Rusland mag. De volgde goederen code zijn de onderdelen van die apparatuur/machines en dat mag wel. Wat gebeurd er nu dus massaal? Alle apparatuur en machines die op de sanctie lijst staan gaan in onderdelen naar Rusland en daar kunnen we niets tegen doen 8)7

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 02:08:
Maar goed, als dit zo door gaat, dan valt toch op gegeven moment een escalatie te verwachten. Wat ik mij dan afvraag is waarom dat nog niet gebeurd is.
De reactie van Rusland nadat het gedonder in Oekraïne aan de gang was heeft ook flink geduurd. Ze gaan iig op eigen termen een conflict aan. In dit geval hoeven ze eigenlijk niet door te zetten want het leger aan de andere kant heeft nog steeds last van logistieke problemen. Om maar te zwijgen dat het land eigenlijk geen geld heeft voor de oorlog.
Of ze gaan midden in de winter een offensief beginnen (wat toch wel onwaarschijnlijk lijkt) of ze wachten langer en kijken of de sancties van de EU stand houden als de gaskraan maar half opengedraaid wordt. Met een mogelijkheid op een humanitaire ramp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ach, aangezien ieder EU land een strategische reserve heeft qua gas en olieproducten zou ik me daar niet al teveel zorgen over maken. Zoiets zal alleen een verharding opleveren in de relatie tussen EU en Rusland.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
MetaFrame schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 08:50:
Tsja maar ik denk dat ze nog steeds de illusie willen wekken dat men daar niet zit, om dan all out een troepenmacht + tanks + arty die kant op te sturen spreekt dat wel heel sterk tegen. Maar het moet na maanden vechten wel duidelijk zijn dat ze het niet gaan redden met alleen elite troepen.
Ik vind dit niet onaannemelijk en misschien is het gewoon een probleem van het niet vinden van een juiste balans tussen die twee.

Ook is misschien het doctrine denken zo sterk dat een tactiek zoals bv. DaniëlWW2 beschrijft simpelweg geen optie is in de doctrines en gaan ze hier te fantasieloos en star mee om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 20:13:
[...]

Ik vind dit niet onaannemelijk en misschien is het gewoon een probleem van het niet vinden van een juiste balans tussen die twee.

Ook is misschien het doctrine denken zo sterk dat een tactiek zoals bv. DaniëlWW2 beschrijft simpelweg geen optie is in de doctrines en gaan ze hier te fantasieloos en star mee om.
En dat is nou precies wat ik tegen doctrines heb. ;)
Ik ben dan ook erg blij dat in westerse legers doctrines nauwelijks een rol spelen. Initiatief van de luitenant of de sergeant, dat is de basis voor een effectief modern leger en dat zit heel diep in de legers van het "Westen". Uiteraard met dank aan de Duitsers welke deze les voor eens en voor altijd er bij iedereen hebben ingestampt. :P

@MetaFrame
Het probleem is dat ze er al zitten en dat je wel heel erg naïef moet zijn als je na een klein beetje gebruik van Google nog steeds niet geloofd dat het Russische leger Marioepol probeerden te veroveren en ook faalden.

Het gebruik van artillerie in die slag moet je zien als ondersteunend. Die luchthaven was voor het EK van 2012 totaal herbouwd en je kan er vanuit gaan dat er inderdaad kelders zijn welke wat kunnen hebben. In een kelder kan je schuilen maar een kelder is ook de meest hopeloze positie om te verdedigen. Je kan vijanden heel makkelijk uit een kelder krijgen door de ventilatie te saboteren. Dan kunnen ze eruit komen of stikken. Granaten werken ook altijd voortreffelijk. Die artillerie moet je gebruiken om ervoor te zorgen dat ze in de kelder zitten. Dan kan je bij de ingangen gaan zitten en dan wacht je gewoon.

Hiervoor heb je alleen wat coördinatie nodig. Alle eenheden moeten weten wat ze doen en ze moeten samenwerken. Dat is ook waarom ik enige moeite heb om de tegenvallende prestaties alleen toe te schrijven aan alleen de Oekraïners. Het lijkt wel zo dat het Oekraïense leger dat jaren verwaarloosd is beter in staat is om te opereren in kleinere eenheden dan het Russische...
Dat zal na de winter zeker zo zijn. De door de NAVO getrainde soldaten zullen zeker geleerd worden om zelf na te denken.

Het zal ook een lastig terrein zijn denk ik, zeker nu alles in puin licht en met de controletoren in handen van de Oekraïners zijn aanvallen moeilijk te verbergen. Toch moet er doorgezet worden en het moet snel en hard zijn. Desnoods sloop je de toren. Als het Russisch leger nog iets wil bereiken voor de winter dan moeten ze nu wel iets gaan doen.

Uiteraard hoop ik van niet maar dat terzijde. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Top in Milaan is ondertussen onderweg en de gesprekken tussen Kerry en Lavrov in Parijs zijn inmiddels afgerond.
Het is nog even afwachten wat er precies uit besprekingen in Milaan komt maar het resultaat van Parijs is mij niet helemaal duidelijk en lijkt mij verdacht. Wat losse quotes:
"Kerry said that Russian troops were withdrawing from Ukraine – a necessary initiative to have Western sanctions lifted."

"There are four to five principal requirements with respect to lifting the sanctions: release of hostages, release of all prisoners, is one; the withdrawal of troops and equipment is another,"

"This could mark a turn for Moscow-Washington ties, as Moscow has previously supported Damascus and spoken out against US airstrikes on IS in Syria."
bron

Dat lijkt er in ieder geval op dat de reset heeft plaatsgevonden.
Opvallend hier is dat Kerry roept dat Rusland al begonnen is met de terugtrekking, iets wat in tegenspraak is met NAVO waarnemingen. Verder lijkt Rusland dus zijn steun voor Assad wat te verminderen wat mij doet vermoeden dat er misschien figuurlijk een ruil gemaakt is tussen Oekraïne aan de ene kant en Syrië aan de andere.

Op de top in Milaan lijkt er in ieder geval een politiek blok gevormd te zijn door de Europese leiders (getuige ook een conference call voor de start van de top) en kun je opmaken uit met name de opstelling van Merkel dat Putin weinig ruimte gaat krijgen. Nog even afwachten dus hoe dit zich gaat uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hier een goed overzicht van wat de gevolgen nu zijn in verschillende gebieden. Het laat goed zien hoe de gevechten de omgeving hebben veranderd.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Meh, de top in Milaan lijkt muurvast te zitten:"
However, Kremlin spokesman Dmitry Peskov later poured cold water on hopes of any breakthrough, saying "certain participants" had taken an "absolutely biased, non-flexible, non-diplomatic" approach to Ukraine. "The talks are indeed difficult, full of misunderstandings, disagreements, but they are nevertheless ongoing, the exchange of opinion is in progress," he said.

A similar message emerged overnight after Putin met German Chancellor Angela Merkel, a formerly cordial relationship that has come under heavy strain from Moscow's support for pro-Russian rebels in eastern Ukraine. The meeting was reported by both sides to have made little progress, with the Kremlin saying "serious differences" remained in their analysis of the crisis.

Speaking off the record, a German source said Putin had not been in a "too constructive mood."
bron1
bron2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Had je anders verwacht? Poetin roept al dat de EU de gasrekening van Oekraïne moet betalen.

Praten werkt gewoon niet, wanneer dringt dat in Brussel eens door |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja toch een compliment dat er een muur lijkt te zijn gevormd en dat Merkel als Duitse kanselier de leiding neemt. Dat is nogal een stap vooruit.

Met Poetin moet je eigenlijk niet eens willen praten. Zeker nu niet. Isoleer hem diplomatiek en hou de druk op de ketel. Dat is op het moment het enige wapen van de EU en dat moet je uitspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eens kijken wie de subtiele boodschappen van Putin in dit interview oppikt.
YouTube: Putin: World economy would collapse if oil prices stay at $80 per barrel (FULL PRESSER)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Hilarische toespraak van Lukashenko: http://blogs.wsj.com/emer...europe&mod=emergingeurope

Nog een nieuwe Babylon 13 bij Donetsk (engels ondertiteld):
YouTube: Commander / Комбат

[ Voor 35% gewijzigd door EektheMan op 18-10-2014 17:42 ]

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Als ik naar de titel kijk dan krijg ik het vermoeden dat de Russische economie de hele wereldeconomie is.
Iemand heeft een beetje last van grootheidswaanzin. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
-Putin gebruikt een andere kaart als de rest van de wereld
-Oekraïne is nog een steeds vakantieoord voor militairen
-Ook al was er Minsk en staat alles vast wat we afgesproken hebben toch moeten we bekijken of het wel klopt wat we afgesproken hebben terwijl we het er niet mee eens zijn maar ook eigenlijk geen partij zijn
-Drones zijn om artillery shells te volgen (ja, state-of-the-art), niet om mee te spotten voor artillery
-Gas levering naar Oekraïne is geen enkel probleem als Europa eerst de schulden van Oekraïne afbetaald, Oekraïne een rijk land wordt en verder alles vooruit betaalt voordat wij het leveren
-Ook al zijn de Russchische economische budgetten geijkt op een olie prijs van $96 toch zullen andere spelers met lagere ijkpunten hier meer last van hebben. Daarnaast stabiliseert die prijs toch wel want dure olie extractie kost soms wel $80 per vat en het komt allemaal door een tijdelijk lagere vraag. Ook heeft Rusland een magisch economisch concept uitgevonden want dit alles zal niet het begrotingstekort vergroten.
-Ruble Rules
-Sancties doen geen pijn maar de wereldeconomie wel, sancties doen alleen de wereldeconomie pijn, oh wait 8)7
-Als de olieprijzen nog meer zakken geldt het volgende: If a grandma had a penis she would be a grandpa

Sorry toen ben ik afgehaakt, heb ik nu de clou gemist? Misschien kan ik de clou nog zelf verzinnen mocht ik hem gemist hebben: RT zuigt?
Ja, Lukashenko is een special kind of crazy.
Goed om te zien dat de wc papier worst quote en het ontstaan uit poep er in zit al miste ik nog wel zijn claims op Russische grondgebied :o
Lukashenko: Part of Pskov, Smolensk and Bryansk lands once belonged to Belarus
Toch vond ik die van Zakharchenko ook niet mis
I wish people got good money. And old men could once a year go to Australia on Safari, kangaroo shooting
edit:
EektheMan schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 17:34:
Nog een nieuwe Babylon 13 bij Donetsk (engels ondertiteld):
YouTube: Commander / Комбат
Pijnlijk realistisch als je het mij vraagt.

[ Voor 6% gewijzigd door djengizz op 18-10-2014 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:45
Maar wel zoals je al duidelijk ziet realiseren ze zich dat het alles of niets is tegen Moskou anders gaat de volgende generatie weer verder.

En als voor hun de " war " nog niet echt begonnen is begin ik te snappen waarom ze niet allemaal de juiste spullen hebben.

Building / Training, en nu afhouden zover mogelijk, of zie ik het verkeerd en is het leger van Ukraine kreupel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Mektheb schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 19:21:
En als voor hun de " war " nog niet echt begonnen is begin ik te snappen waarom ze niet allemaal de juiste spullen hebben.

Building / Training, en nu afhouden zover mogelijk, of zie ik het verkeerd en is het leger van Ukraine kreupel.
Ik denk het niet, deze man is een vrijwilliger en geen onderdeel van het leger van de Oekraïne. Veel van de eenheden die hij noemt zijn vrijwilligers (of pro Oekraïne rebellen zoals Rusland ze graag noemt).
Daar zit juist veel wrijving en dat hoor je ook wel aan de vele verzoeken die hij heeft gedaan en die genegeerd zijn. Een deel van het probleem zit hem in corruptie (leger voorraden die verkocht worden) of het 'echte' leger wat deze soldaten niet goed ondersteund (iets wat bv. de vorige, net afgetreden Minister van Defensie werd verweten).

Het bevoorraden van deze vrijwilligers door het leger is niet iets vanzelfsprekends en veel grond voor frustratie. Tenslotte boeken deze eenheden, in tegenstelling tot het officiële leger, bijna alle overwinningen die er sowieso gehaald worden wat het onbegrip voor het gebrek aan steun alleen maar vergroot.

Ik denk persoonlijk dus niet dat je dit kunt zien als het 'sparen voor de grote slag die nog gaat komen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Vergeet ook niet dat er van beide kanten veel wordt ingezet op nieuwe offensieven na de winter. Zowel Oekraïne als de "separatisten" zijn bezig met het herbewapenen van hun troepen en hebben flink ingezet op het trainen van hun troepen naar nieuwe tactieken.
Oekraïne laat dat doen door de EU, de "separatisten" trainen in Rusland en in Oost-Oekraïne in kampen waar ze door de Spetznas worden opgeleid. Dat gaat nog interessant worden volgend jaar.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12-09 22:32
Het gaat wel lekker met Rusland, dit nieuwsbericht is ook wel interessant. Benieuwd wat de gevolgen zijn als ze daadwerkelijk die onderzeeër daar vinden. Kanholmsfjärden is de baai vlakbij Stockholm. Lijkt me dat je als land flink over de zeik gaat als er ineens een onderzeeër in je voortuin ligt?

http://www.rtlnieuws.nl/n...oekt-russische-onderzeeer

EDIT: Meer info http://www.thelocal.se/20...amaged-russian-sub-report

[ Voor 12% gewijzigd door dieselb0y op 19-10-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
"Is Western propaganda, Glorious President Putin's phallic constructs are not present in Sweden's water hole!"

excuus, ik waan mezelf een soort van Jon Stewart vandaag...

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik ben ook benieuwd of er daar een sub van Rusland ligt ja, kan wel eens een grote politieke rel veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 14:19

superwashandje

grofheid alom

ik las het ook net maar zo'n ding moet met sonar toch wel te vinden zijn als hij stil ligt? of overschat ik de mogelijkheden van de zweedse marine/onderschat ik de russische subs dan?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

superwashandje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:43:
ik las het ook net maar zo'n ding moet met sonar toch wel te vinden zijn als hij stil ligt? of overschat ik de mogelijkheden van de zweedse marine/onderschat ik de russische subs dan?
Zoals ik het lees heeft het wel een tijdje geduurd voordat ze actief aan het zoeken zijn gegaan.
Als het een simpel op te lossen probleem was waar hulp van buitenaf bij nodig is geweest zijn ze waarschijnlijk al weer verdwenen voordat ze gevonden konden worden.

Anyheu, dit is een van de dingen waarvan we weten dat ze gebeuren en ze er zijn, alleen niet waar en wanneer. Het kan natuurlijk ook een manier van provoceren zijn, kijk we zijn er en dat wisten jullie niet en kijk eens hoe makkelijk we weer zijn verdwenen. Diezelfde tactieken om onze krijgsmachten te testen doen ze ook met de Bears. Geen contact mee te krijgen maar vliegen wel doodleuk door andermans luchtruim. Het feit dat het militaire vliegtuigen zijn moet eigenlijk al voldoende zijn om ze uit te lucht te halen. Maarja, daarmee krijg je het diplomatiek erg zwaar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
superwashandje schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 12:43:
Zweden heeft een groot deel van zijn onderzeeboot opsporingsfaciliteiten verkocht waaronder o.a. in 2008 helikopters met sonar. Verder is opsporing inderdaad niet zo makkelijk als het zou lijken.

Dit is overigens niets nieuws (niet voor niks had Zweden zo veel anti-submarine capaciteit) en iets wat in de koude oorlog regelmatig gebeurde:
Whiskey on the Rocks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

"Rebellen haalden MH17 neer" (NOS)
Pro-Russische rebellen zijn verantwoordelijk voor het neerhalen van vlucht MH17 van Malaysia Airlines op 17 juli. Dat zegt de Duitse geheime dienst. De rebellen hebben een raket afgevuurd waardoor de Boeing 777 neerstortte, blijkt uit foto's en satellietbeelden die de dienst in handen heeft.

de rebellen hebben voor het neerhalen van het vliegtuig gebruikgemaakt van een Buk-luchtdoelraketsysteem. Die zouden ze hebben buitgemaakt op een Oekraïense basis.
Dat de BUK Oekraiens zou zijn is een handreiking gemaakt tussen Poetin en Merkel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
EektheMan schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 13:50:
Dat de BUK Oekraiens zou zijn is een handreiking gemaakt tussen Poetin en Merkel?
Misschien, maar dan wel een vooropgezette en niet iets uit hun laatste ontmoeting:
In an Oct. 8 presentation given to members of the parliamentary control committee, the Bundestag body responsible for monitoring the work of German intelligence, BND President Gerhard Schindler provided ample evidence to back up his case, including satellite images and diverse photo evidence.
bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
http://www.rtlnieuws.nl/n...erzeeer-blijkt-nederlands

Oke.. Dat is dan weer een beetje kneuzig :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
dieselb0y schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:17:
Oke.. Dat is dan weer een beetje kneuzig :D
Dat verklaart de visuele waarneming en foto gemaakt door burgers en niet het noodsignaaal of de gecodeerde berichten vanuit de archipel naar Kaliningrad of de Russische olietanker die verdwaald lijkt op een klein stukje zee voor de archipel.

Die Nederlandse sub lijkt mij eerder een reactie op die andere aanwijzingen aangezien er een oefening gaande was met de Nederlandse en Zweedse marine. De aanwezigheid van deze sub was bekend bij de Zweedse marine en verklaart niet de ophef en de reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Maar was dat misverstand met de Nederlande sub niet al een paar dagen eerder maar in Estland (of die richting). Daar dacht met dat er een Russische sub in de haven lag terwijl het een Nederlandse was.

EDIT:
Dutch submarine is still in #Estonia, not near #Swedish waters. Left Sweden after excercise with SE Navy and arrived in Tallinn last Friday.

Kwam ook dit net tegen: https://twitter.com/myroslavapetsa/status/523815393929228288

Wel een erg gekleurde bron

[ Voor 40% gewijzigd door wontcachme op 19-10-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
wontcachme schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 14:36:
Maar was dat misverstand met de Nederlande sub niet al een paar dagen eerder maar in Estland (of die richting). Daar dacht met dat er een Russische sub in de haven lag terwijl het een Nederlandse was.
Dat Zweedse artikel wat gelinked wordt in het RTL nieuws stuk spreekt inderdaad van die waarneming en foto op maandag terwijl de andere berichten van net voor het weekend zijn. Waarneming zouden Sandhamn betreffen.

Er is een Finse Sandhamn wat een vertaling is van het eiland Santahamina wat een eiland is voor de Finse kust en niet al te ver van Estland. Sandhamn is echter ook een Zweedse havenplaats op het eiland Sandön in de archipel waar het hier over gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Der Spiegel: Ostukraine; BND macht Separatisten für MH17-Absturz verantwortlich.

NOS: CDA, D66 willen hoorzitting MH17.

Vreemd. Zeker gezien het gegeven dat het rapport de dag van de voordracht is gedeeld met de Europese lidstaten. Komt er nu pas een politiek-populistische reactie enkel omdat het toevallig in de Nederlandse media is opgedoken - ironisch genoeg door kopieergedrag?

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
Russisch onderzoeksschip onderweg naar het gebied waar die onderzeeër zich zou moeten bevinden

http://www.marinetraffic....vessel:PROFESSOR_LOGACHEV

HNLMS Zeeland is het schip aan het schaduwen

http://www.marinetraffic....8000/vessel:HNLMS_ZEELAND

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
dieselb0y schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:16:
Russisch onderzoeksschip onderweg naar het gebied waar die onderzeeër zich zou moeten bevinden
Dat is zeker opvallend gezien het type onderzoeksschip.
Operations for projects ranging from transoceanic surveys to site survey and deep sea research
bron

edit:
Virtuozzo schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 15:13:
Komt er nu pas een politiek-populistische reactie enkel omdat het toevallig in de Nederlandse media is opgedoken - ironisch genoeg door kopieergedrag?
Deels natuurlijk wel.
Al kun je dat Kamerlid Omzigt (CDA) die nu ook roept om een hoorzitting dit niet helemaal verwijten als zijnde populistische reactie. Hij had hier al eerder vragen over gesteld.
Dat dit kopieer bericht zijn (populistische?) agenda goed uitkomt en hij hier op reageert lijkt me duidelijk.

[ Voor 45% gewijzigd door djengizz op 19-10-2014 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Mijn theorie. Er was wel een Russische onderzeeboot welke de Nederlandse marine aan het bespieden was. Deze heeft een signaal uitgestuurd en is of zelf weggekomen of licht nu op de bodem en Poetin komt dat niet goed uit en zegt niks...

Aangezien de halve Nederlandse vloot in de buurt is zeg ik ga zoeken.
Oh en als het inderdaad de Dmitri Donskoi is dan liggen er een hele hoop kernwapens aan boord...
Wikipedia: Russian submarine Dmitri Donskoi (TK-208)

[ Voor 28% gewijzigd door DaniëlWW2 op 19-10-2014 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karloe
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-11-2020
Tja, of die "verdwaalde" RF tanker had een mini-sub bij zich, of het is de Dmitri Donskoi, dat is alles wat ik lees op buitenlandse bronnen.

Het gaat in ieder geval niet om Bruinvis, die zoekt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Er stond gisteren een zeer goed stuk in de Volkskrant over het gedrag van Poetin, onder andere in Oekraïne. Aanrader. Niets nieuws qua inzichten voor de meesten hier, maar wel een analyse die ik zelden in Nederlandse media heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Buiten de eerdere berichten over communicatie tussen de Stockholm archipel en Rusland blijkt nu dat er wel degelijk ook waarnemingen op verschillende locaties in de archipel zijn geweest. 2 op vrijdag en 1 gisteren en alle 3 de waarnemingen worden serieus genomen door de Zweedse defensie (over de 2 op vrijdag werden geen details gegeven).

Tijdens een persconferentie waarin defensie toegaf er redelijk zeker van te zijn dat de Zweedse wateren waren geschonden maar benadrukte dat ze niet weten in welke vorm precies (buiten dat het onderwater activiteit was) en door wie is er een redelijk vage foto vrijgegeven van de waarneming van gisteren (waarbij de fotograaf aangaf dat dit object bewoog en langzaam onder water verdween). Hierbij de oproep aan het publiek om alert te zijn en indien mogelijk foto's te nemen.

Verder wordt de Professor Logachev nog steeds gevolgd door de HNLMS Evertsen en op een wat grotere afstand door de HNLMS Zeeland.

edit:
De marineschepen verdwijnen net allebei van http://www.marinetraffic.com/ maar zijn nog steeds op te zoeken op hun laatste bekende locatie die ligt op de koers van het Russische schip. Verder bleef hun koers vandaag de hele dag hetzelfde wat toch wel lijkt op het volgen van dit schip.
HNML Evertsen
HNML Zeeland

[ Voor 28% gewijzigd door djengizz op 19-10-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
...
Ik zag inderdaad net in een bericht op twitter dat de marineschepen niet meer te vinden zijn. Zullen ze die transponders hebben uitgeschakeld of gebeurt dit wel vaker?

Zowel van dat Russische schip als het marineschip staat er "out of range" maar dat lijkt me wel heel sterk, is het niet gwn GPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
dieselb0y schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 20:47:
Zowel van dat Russische schip als het marineschip staat er "out of range" maar dat lijkt me wel heel sterk, is het niet gwn GPS?
AIS, en die transponders kan marine idd uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vraag me toch af waarom zowel de Zeeland als de Evertsen dat schip volgen. Een van de twee lijkt mij namelijk meer dan voldoende. Het is bijna alsof te volgen van dat schip zo belangrijk is dat twee schepen te verantwoorden zijn. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

DaniëlWW2 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:48:
Ik vraag me toch af waarom zowel de Zeeland als de Evertsen dat schip volgen. Een van de twee lijkt mij namelijk meer dan voldoende. Het is bijna alsof te volgen van dat schip zo belangrijk is dat twee schepen te verantwoorden zijn. :/
Volgens NL zijn die op de terugweg naar Nederland na een oefening. Dus achtervolgen tot zweden is toch in de goede richting :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 21:48:
Tja, hoe meer ik kijk naar die koersen hoe meer ik moet concluderen dat die koers niet ongewoon is voor een reis van Talinn naar Nederland.

Dit soort beelden vanmiddag doen mij wel vermoeden dat de Evertsen dit schip volgde:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B0Uah8fCUAAKels.jpg
Voorste blauwe schip is Professor Logachev, tweede blauwe schip de HNLMS Evertsen

Hier flink ver achter voer de Zeeland en de Amsterdam. Al deze koersen zijn niet afwijkend voor de vaargeul die hun naar het Kattegat brengt en de meest optimale koers qua brandstofverbuik. Het verhaal van de marine dat deze schepen op weg zijn naar huis dat kan dus best kloppen al vind ik de toevalligheid van het plaatje hierboven wel erg groot en doet mij vermoeden dat hier meer dan toeval in het spel is. Misschien is hun even gevraagd een kijkje te gaan nemen of iets in die trend. Ook is het opvallend dat de transponders uit gingen op het moment dat er een zuidelijkere koers gekozen moest worden wat uitsluitsel over hun bestemming had gegeven.

Die Prof. Logachev is ronduit verdacht, zat op het laatst veel te ver west van de vaargeul voor een koers naar Las-Palmas en heeft ergens vanmiddag zijn AIS van "Search and Rescue" naar "Research / Survey" gezet. Ook die Ns Concord zijn koers is natuurlijk nergens mee te rijmen voor een tanker.

In die zin wat wontcachme zegt dus al kan het best zo wezen dat alleen de Evertsen door achtervolgt of zelfs misschien geen enkel schip. Achtervolgen tot aan de archipel is op geen enkel manier te rijmen met een gewone route huiswaarts (wat een route ten oosten van Gotland in zou houden).

edit:
Die Zweden houden wel van vage foto's :X . Opnieuw is er door de inlichtingendienst een foto vrijgegeven van wat een in het zwart geklede man zou zijn met een rugzak.
De locatie zou Körso zijn, een eiland in het archipel wat bestaat uit militair terrein. Dit ligt vlakbij het eerder genoemde Sandhamn.
bron

edit2:
De HNLMS Amsterdam en de HNLMS Evertsen zitten nu idd ten oosten van Gotland op verwachte koers en positie en hebben AIS transponders aan. HNLMS Zeeland nog niet waargenomen.

[ Voor 26% gewijzigd door djengizz op 20-10-2014 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Twee dingen die mij opvallen zijn de volgende.
Ten eerste ging de Evertsen kennelijk 18 knopen. De Evertsen heeft twee diesels en twee gasturbines voor de aandrijving. De diesels zijn er voor kruisvaart en de gasturbines voor snelheid. Nou weet ik het een en ander van hydrodynamica omdat ik druk bezig met met mijn scriptie waarbij ik Japanse en Amerikaanse kruisers vergelijk en kan ik een beetje schatten hoe snel een schip loopt met een bepaald aantal pk. De diesels zijn kennelijk in staat tot iets meer dan 11.000pk. Het schip zelf is vrij dik en niet erg lang en heeft niet een al te goed profiel voor snelheid. Ik vermoed dan ook dat 18 knopen niet haalbaar is met de diesels. Dat betekent dat het schip echt jaagt op dat Russische schip. Je zet de gasturbines niet zomaar aan. Zelfs als het met de diesels kan zou het niet erg verstandig zijn. Diesels wil je nooit tot het maximale toerental pushen.

Het tweede is dat de Zeeland nog niet gezien is. De Zeeland is een patrouilleschip en bedoeld voor dit soort missies. De vraag is alleen hoe lang de Zeeland kan volgen. Lange tijd op zee kunnen ze niet doorbrengen en met die oefeningen moet de Zeeland bijna terug naar Den Helder tenzij ze ergens bevoorraad is.

[ Voor 3% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-10-2014 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 00:58:
De vraag is alleen hoe lang de Zeeland kan volgen. Lange tijd op zee kunnen ze niet doorbrengen en met die oefeningen moet de Zeeland bijna terug naar Den Helder tenzij ze ergens bevoorraad is.
Daarom hebben ze deze jongen toch bij zich? (ook al is ie ondertussen al verkocht en gaat hij in 2015 naar Peru). Volgens deze site kan die dat bevoorraden zelfs op zee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 01:12:
[...]

Daarom hebben ze deze jongen toch bij zich? (ook al is ie ondertussen al verkocht en gaat hij in 2015 naar Peru). Volgens deze site kan die dat bevoorraden zelfs op zee.
De Amsterdam was volgens mij ook in de Oostzee. Bevoorraden op zee kon de Royal Navy (een soort van, niet helemaal lekker) tijdens de eerste wereldoorlog al. Je moet je echt schamen als modernere schepen dat niet kunnen. :P
Dan moet alleen de Zeeland wel bevoorraad zijn. Dat is altijd een maar. Als de Zeeland geplant was om terug naar Den Helder te gaan dan is die misschien niet bevoorraad. Dat zou misschien ook de Evertsen kunnen verklaren. Dichtbij blijven totdat de Zeeland kan volgen. Als we weten waar de Amsterdam lig dan kan je dat achterhalen. Daar heb ik nu alleen geen tijd voor, morgen een tentamen. Oke het college was facultatief en ik kan het verpesten maar dat is niks voor mij. :P

Oh en ik heb ook nog een derde punt. Oke ook een derde. De Prof. Logachev is kennelijk een zoek en reddingsschip. Kwam uit de golf van Finland en dus zeer waarschijnlijk uit Kronstadt. Ging 10 knopen en ik denk dat die niet veel sneller zal kunnen. In ieder geval zoekt die iets. Verder is het belangrijk dat sonar veel beter werkt met een schip dat langzamer vaart. Dat scheelt heel wat geluid van de schroeven van het schip zelf. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 20-10-2014 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

De Holland klasse OPV's zijn juist wel bedoeld om vrij lange periodes te kunnen doorbrengen zonder bevoorrading. Ze moeten zelf ook op eigen kracht van Nederland naar de Caraïben he :P Bovendien komen ze net uit een haven, dus dat met die bevoorrading zit wel snor.

Daarnaast:
Bevoorraden op zee kon de Royal Navy (een soort van, niet helemaal lekker) tijdens de eerste wereldoorlog al. Je moet je echt schamen als modernere schepen dat niet kunnen. :P
Moderne schepen bevoorraden is iets complexer dan je het doet lijken. Niet voor niets wordt er flink geïnvesteerd in schepen die dat als kerntaak hebben.

Oh, en je hoeft niet moeilijk te gaan doen met berekenen hoeveel kracht de Zr. Ms. Evertsen heeft en hoe snel het schip kan varen. Dat is gewoon openbaar :p

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Naar de Caraïben gaan duurt alleen niet zo heel lang. Kennelijk kunnen de Holland klasse drie weken op zee blijven. Dat is net erg lang. Verder is de Zeeland de afgelopen weken bezig geweest met oefeningen dus of ze beladen is weet alleen de marine. Die gaan dat echt niet zeggen.

Verder staat er op wiki leuk 28 knopen, dat is alleen wel de met de gasturbines aan en dat doe je normaal niet. Gasturbines verbruiken namelijk nogal wat in tegenstelling tot diesels. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

DaniëlWW2 schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 15:21:
Naar de Caraïben gaan duurt alleen niet zo heel lang. Kennelijk kunnen de Holland klasse drie weken op zee blijven. Dat is net erg lang.
Hangt van je route en snelheid af :P Voor een patrouilleboot die als nagedachte heeft om zeewaardig te zijn is drie weken vrij aanzienlijk.
Verder is de Zeeland de afgelopen weken bezig geweest met oefeningen dus of ze beladen is weet alleen de marine. Die gaan dat echt niet zeggen.
Wat doe je als je naar een haven gaat als je klaar bent met je taak? Precies, bevoorraden voor de volgende missie. Het is dus niet zozeer een vraag óf het schip bevoorraad is, maar hoe.
Verder staat er op wiki leuk 28 knopen, dat is alleen wel de met de gasturbines aan en dat doe je normaal niet. Gasturbines verbruiken namelijk nogal wat in tegenstelling tot diesels. ;)
Er wordt dan ook geen onderscheid gemaakt in kruissnelheid en topsnelheid, derhalve neem je dan aan dat het de topsnelheid is. Zoals je vast weet vaart een gemiddeld marineschip vrijwel nooit op topsnelheid.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
In ieder geval is het stelletje nu weer bijeen in de haven van Gdansk dus daarmee lijkt inmenging van Nederland iig afgelopen te zijn.

Vandaag een extreme explosie bij Donetsk in wat waarschijnlijk de eerder genoemde ammunitie fabriek is die daar ligt. Shelling van Donetsk zelf was vandaag zo extreem dat meerdere berichten spreken van geraakte burgerdoelen en het doorbrengen van de dag in bunkers en kelders.

Verder heeft Rusland nieuwe import sancties afgekondigd tegen Wit Rusland, waarschijnlijk als reactie op de eerdere uitspraken van Lukashenko.

edit:
Volgens VICE is de explosie reden voor het opzeggen van het cease-fire door Zakharchenko:
'No More Talks About Ceasefire': Donetsk Explosion Officially Shatters Ukraine's Fragile Detente

[ Voor 19% gewijzigd door djengizz op 21-10-2014 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:29:
Verder heeft Rusland nieuwe import sancties afgekondigd tegen Wit Rusland, waarschijnlijk als reactie op de eerdere uitspraken van Lukashenko.
Ik denk niet dat dit een hele slimme zet is van Rusland, Wit Rusland is de enigste 'bondgenoot' die nog goede relaties wil behouden met ze, aangezien Kazachstan zich al een tijdje geleden heeft uitgesproken tegen de positie dat Rusland inneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Zweden zoekt toch niet naar die nerderlandse onderzeeër...
http://www.ad.nl/ad/nl/10...erlandse-onderzeeer.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Mooi driedelig artikel rondom een zeer openhartig interview met Radek Sikorski (de Poolse minister van buitenlandse zaken van 2007 tot afgelopen september) over het Putin bewind met een nogal zwarte maar in mijn ogen realistische visie.

Een quote uit het artikel over Donald Tusk (ex-premier van Polen die in december Barroso gaat vervangen als president van de Europese Commissie) in relatie met Rusland en de Oekraïne:
Since then, Russia has attempted to involve Poland in the invasion of Ukraine, just as if it were a post-modern re-run of the historic partitions of Poland. “He wanted us to become participants in this partition of Ukraine,” says Sikorski. “Putin wants Poland to commit troops to Ukraine. These were the signals they sent us. … We have known how they think for years. We have known this is what they think for years. This was one of the first things that Putin said to my prime minister, Donald Tusk, [soon to be President of the European Council] when he visited Moscow. He went on to say Ukraine is an artificial country and that Lwow is a Polish city and why don’t we just sort it out together. Luckily Tusk didn’t answer. He knew he was being recorded.”

[ Voor 3% gewijzigd door djengizz op 22-10-2014 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 16:36:
[...]

Ik denk niet dat dit een hele slimme zet is van Rusland, Wit Rusland is de enigste 'bondgenoot' die nog goede relaties wil behouden met ze, aangezien Kazachstan zich al een tijdje geleden heeft uitgesproken tegen de positie dat Rusland inneemt.
Dat lijkt inderdaad een factor die Putin wellicht onderschat heeft. Zeker nu kan hij het niet gebruiken dat bondgenoten hem afvallen, op wat voor schaal dan ook. Deze reactie, en eerder die op de uitspraak van Kazachstan, kunnen niet oneindig doorgaan. Rusland zal met invloed een hoop al doen in deze landen, maar ze kunnen deze invloedsoorlog niet op een onbeperkt aantal fronten voeren. Zeker niet als de weerstand in steeds meer regio's toeneemt.

Het zou niet onwelkom zijn als die 'unie' uit elkaar valt van binnen uit. Dat beperkt de mogelijkheden van Putin significant om zaken door te zetten. Deze zaken lijken wel een beperkte houdbaarheid te stellen aan de opstelling van Rusland. Ze zullen dus snel met iets moeten komen tav Oekraïne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 16:55

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 12:09:
[...]

Rusland zal met invloed een hoop al doen in deze landen, maar ze kunnen deze invloedsoorlog niet op een onbeperkt aantal fronten voeren.
zelfs met Oekraine en europa kan Poetin een 'oorlog' (zeker een economische) niet winnen en op het moment staat hij stevig op verlies...

de enorme daling van de olie- en gasprijs (25% daling in de laatste drie maanden) gaat de russen veel geld kosten en het wordt hen nu een beetje witjes om de neus:
http://www.ft.com/cms/s/0...eab7de.html#axzz3Gm4tfiny

De vraag is wel wat Poetin nu gaat doen, gaat hij zich gedragen als een kat in het nauw, en vervolgens uithalen naar zelfs zijn vrienden, om een idee te scheppen van een land in oorlogscrisis dat door het butienland bedreigt wordt; een indruk die nu gewekt wordt, denk ik dat ook de 'onaantastbare' Poetin toch in de Problemen kan komen in zijn eigen land en qua rechtvaardiging tegen zijn eigen bevolking.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Interessant stukje over Putin die Yanukovych in de tang had:
*snip*
Bron: Interpretermag.com en http://www.politico.com/m...025.html#ixzz3GhEoSPMr%20

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die hoeveelheid quote gaat ver over wat redelijk is. Die mensen hebben ook recht op hun views en inkomsten :)

Daarnaast was hetzelfde artikel hier al aangehaald;
djengizz in "Oorlog in Oekraïne"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Mijn excuses :+
Daar heb ik ff overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De objectiviteit van HRW wordt in twijfel getrokken.

https://twitter.com/tuumapomm/status/524610480783245313
http://www.dsnews.ua/poli...mi-bombami-21102014152500

En een andere (leuke) gimmick, Russische voertuigen die duidelijk aan de grens staan op Google Maps.

https://www.google.nl/map...,456m/data=!3m1!1e3?hl=en

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2014 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 oktober 2014 @ 23:57:
De objectiviteit van HRW wordt in twijfel getrokken.
Ik had ook al mijn twijfels, dit report zegt o.a. aanwijzingen van een NYT reporter en Moskou correspondent te gebruiken (waar ook het tweede, Oekraïense bericht van Dead Pixel naar verwijst).
Uit het HRW rapport:
A New York Times journalist tracked down several rockets in that area, which appeared to have malfunctioned and fallen to the ground shortly after they were launched, clearly establishing the flight path of the rockets.
Nu staat er in dit NYT artikel deze foto die o.a. als bewijs zou moeten gelden:
Afbeeldingslocatie: http://static01.nyt.com/images/2014/10/21/world/SUB-JP-CLUSTER-1/SUB-JP-CLUSTER-1-master675.jpg
groot
Opnieuw is hier de 'begeleiding' opvallend (lees pro Russisch, incl Novarussia ribbon) en nu ben ik geen expert maar lijkt mij dat schuurtje opvallend onaangetast voor zo'n inslag en het gegraven gat mij wat overdreven groot. Lijkt mij wat in scene gezet al zoek ik hier misschien te veel achter en ben ik zoals gezegd geen expert.

Ik vond dan ook de reactie van de Oekraïne wel gepast:
"During the anti-terrorist operation the Ukrainian military did not use the weapons banned by international legal acts. This also concerns cluster bombs," Lysenko said.
He said that international human rights organizations should produce evidence in their reports, rather than just state the facts.
"We are very grateful to international organizations that are monitoring the situation in the ATO area and help tell about the situation in temporarily occupied territories. However, we want to ask representatives of international organizations to make more detailed reports and provide relevant facts and evidence," he said.
bron

Waarmee het overigens nog steeds best mogelijk is dat er cluster ammunitie is gebruikt of stedelijke gebieden bestookt zijn door het Oekraïense leger. Het gebrek aan bewijsvoering en objectiviteit is wel opvallend voor dit soort organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bewijs is dan ook niet relevant voor het perspectief hier. Beeldvorming is zowel middel als medium als doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Virtuozzo schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 01:42:
Bewijs is dan ook niet relevant voor het perspectief hier. Beeldvorming is zowel middel als medium als doel.
Het blijft wel frappant dat een organisatie die onrecht aan de kaak stellen beoogt zich hiervoor laat misbruiken. Toegegeven, weinig mensen zullen er wat van merken. Het paradoxale is dus dat je partijen die rapporten van HRW niet serieus nemen al bijna moet gaan geloven 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Daarnaast, als Duitsland al beweerd dat MH17 is neergeschoten met een door de russen buitgemaakte buk systeem uit Oekraïne. Wie zegt dat de Russen geen Oekraïnse clustermunitie hebben buitgemaakt, mocht dit inderdaad gebeurd zijn.

Verder is het vooral weer heel veel modder gooien in de hoop dat het blijft plakken. Een ding is mij wel duidelijk, in deze tijd wordt de media als geen ander vooral ingezet als wapen. En het ergste is, de media lijkt het wel prima te vinden allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een interessante 'afbeelding' met betrekking tot de clusterbommen, ze lijken uit Rusland te komen, al is de afbeelding van lage resolutie en valt het niet duidelijk te zien.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B0i00W7IMAAZbot.jpg

https://twitter.com/OnlineMagazin/status/524868170109427712

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
djengizz schreef op maandag 20 oktober 2014 @ 20:31:

Een quote uit het artikel over Donald Tusk (ex-premier van Polen die in december Barroso gaat vervangen als president van de Europese Commissie) in relatie met Rusland en de Oekraïne:

[...]
Sorry, maar deze quote is gewoon te fout om te laten liggen.

Donald Tusk gaat Herman van Rompuy vervangen, Barosso wordt vervangen door Juncker. Daar zit een substantieel verschil in, omdat Tusk ongeveer niks te zeggen gaat hebben en Juncker gaat de Commissie leiden, welke wel degelijk invloed heeft op lidstaten.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Zwerver schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 13:47:
Donald Tusk gaat Herman van Rompuy vervangen, Barosso wordt vervangen door Juncker. Daar zit een substantieel verschil in, omdat Tusk ongeveer niks te zeggen gaat hebben en Juncker gaat de Commissie leiden, welke wel degelijk invloed heeft op lidstaten.
Je hebt helemaal gelijk, my bad, fixed.

[ Voor 8% gewijzigd door djengizz op 22-10-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fighters scrambled as Russian spy plane violates Estonian air space

A Russian maritime spy plane flew into Estonian territory on Tuesday in the most serious violation of Nato airspace by Moscow since the end of the cold war.

http://www.ft.com/intl/cm...eab7de.html#axzz3GxzAsvKC
En zoals te verwachten heeft Rusland haar Pavlovreactie alweer klaar staan:
Russia Denies Estonian Airspace Violation

Moscow has denied claims of an incursion by a Russian military plane into Estonia's airspace.

A Russian Defense Ministry spokesman told Interfax news agency on October 23 that the Ilyushin-20 took off from Khrabrovo airfield in the Russian exclave of Kaliningrad on October 21.

http://www.rferl.org/cont...e-violation/26651830.html
En de verdere beschuldigingen gaan weer verder in de Russische media.

(Gare Google Translate vertaling)
Chapter «Total» could become a victim of the "Battle of the clans" or Ukrainian special services

Immediately after the accident at Vnukovo in social networks appeared dozens of versions that the death of "a great friend of Russia," Christophe de Margerie - not an accident, but a planned special operation.

http://www.kp.ru/daily/26297/3175992/
En meer informatie over de drones.
@OSCE_SMM

We are preparing to host local/intl media shortly for the maiden flight of our UAVs near Mariupol. Liftoff planned in a little over 1hr.

https://twitter.com/OSCE_SMM/status/525222467615592448

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
En heb nu verschillende filmpjes gezien over Donetsk airport waar dus ook te zien is de "rebellen" nu aardig goed kwa winterkleding en dergelijke zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Mektheb schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:39:
En heb nu verschillende filmpjes gezien over Donetsk airport waar dus ook te zien is de "rebellen" nu aardig goed kwa winterkleding en dergelijke zitten.
Lange tijd was dat de manier om de echte Russische soldaat van de rebel te onderscheiden.
Nu niet meer, 'Novorossia fund delivered' :X .
Klein oops detail: let op een derde, vreemde stem op 0:34, die per ongeluk mee vertaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

djengizz schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:01:
[...]

Lange tijd was dat de manier om de echte Russische soldaat van de rebel te onderscheiden.
Nu niet meer, 'Novorossia fund delivered' :X .
Klein oops detail: let op een derde, vreemde stem op 0:34, die per ongeluk mee vertaald wordt.
Tja, dat was niet zo slim. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mektheb schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 13:39:
Ach, die foto's en zelfs filmpjes kun je ook van Nazi-Duitsland vinden in de Russische winter, terwijl ze die toch echt niet bij de reguliere troepen hadden gekregen. Ik gok erop dat er hier iets soortgelijks aan de hand is. Voornamelijk propaganda, maar het is wel effectief. Kijk maar naar de comments op youtube.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PauseBreak schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 14:41:
[...]

Ach, die foto's en zelfs filmpjes kun je ook van Nazi-Duitsland vinden in de Russische winter, terwijl ze die toch echt niet bij de reguliere troepen hadden gekregen. Ik gok erop dat er hier iets soortgelijks aan de hand is. Voornamelijk propaganda, maar het is wel effectief. Kijk maar naar de comments op youtube.
Dat was inderdaad wel duidelijk ja, moet ook zeggen het perspectief er nou niet beter uit komt te zien voor de Rebellen aangezien ze vanuit Ukraine behoorlijk standvast bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ik kwam dit artikel tegen: http://www.nybooks.com/ar...ake-up-europe/?insrc=hpss

Interessant leesvoer dat ook duidelijk allerlei scenario's schetst en in context plaatst.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Burko: Up to 200 Russian troop casualties in Eastern Ukraine over 2 days.
Several sources of information in Donetsk reported to the monitoring team of InformNapalm that large number of Russian troops were killed on the 19th October 2014 as a result of an artillery strike in the area of Children’s Tuberculosis Hospital (label 1 on map). The number of casualty estimates varied between 100 and 200 soldiers. As the information is dramatic it was necessary for the InformNapalm team to carry out further verification.
Op de site een reconstructie van wat er volgens hen vermoedelijk is gebeurd. Het was natuurlijk al bekend dat er het eea gaande was in Donetsk. Het begint er steeds meer op te lijken dat de interne strubbelingen binnen de rebellen voor problemen zorgen.

Poroshenko heeft ze nu drie jaar zelfbestuur gegeven. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Wanneer barst de bom daar in de Donbass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:31
Die lijkt me nu wel gebarsten.
Benieuwd wat voor straf-expeditie het Kremlin gaat ondernemen om de onwillige poppetjes weer in het gareel te krijgen.
Er zullen binnenkort wel weer wat vermissingen, auto-ongelukken, etc gemeld worden bij rebellen-factie x/y.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 22:42:
Burko: Up to 200 Russian troop casualties in Eastern Ukraine over 2 days.

[...]

Op de site een reconstructie van wat er volgens hen vermoedelijk is gebeurd. Het was natuurlijk al bekend dat er het eea gaande was in Donetsk. Het begint er steeds meer op te lijken dat de interne strubbelingen binnen de rebellen voor problemen zorgen.

Poroshenko heeft ze nu drie jaar zelfbestuur gegeven. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Wanneer barst de bom daar in de Donbass?
Die bom barst na de verkiezingen in Oekraïne. Voor het parlement. Er zijn al mensen die suggereren dat Poetin van plan is om Porosjenko "te vervangen" als de verkiezingen niet leiden tot een voor Rusland gunstig resultaat.
Natuurlijk is men in Europa daar niet op voorbereid.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, het zou significant variabelen veranderen, maar niet het grote plaatje. Alleen hoe ver de stukken gevorderd zijn - natuurlijk wel beïnvloedend wat mogelijke volgende stappen zijn. Of je nu go speelt of schaak.

Soms is een versnelling aan één kant uiteindelijk de trigger om de andere kant in beweging te zetten. Het hele spel is steeds hetzelfde. Ik zie daarin in het grote geheel niet een heel ander verhaal als Oekraïne significant onder Russische controle valt. Hoewel een tegenvaller op het bord. Maar goed, de vraag is of dat nog binnen dit topic valt.

Er zijn vele vele variabelen behoorlijk verschoven sinds dit topic heel actief was. De verminderde aandacht overal lijkt mij in het voordeel van Putin kijkend naar puur huidige posities. Echter lijkt het wel dat er aan vele kanten variabelen zijn gesneuveld die meer mogelijkheden scheppen. Ik kan het gevoel niet onderdrukken dat de prikacties op zoveel vlakken (onderzeeër, luchtruim baltische staten, etc) bedoeld zijn een nieuwe meting te doen, omdat Putin minder zeker is van een aantal zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 23:27:
Echter lijkt het wel dat er aan vele kanten variabelen zijn gesneuveld die meer mogelijkheden scheppen. Ik kan het gevoel niet onderdrukken dat de prikacties op zoveel vlakken (onderzeeër, luchtruim baltische staten, etc) bedoeld zijn een nieuwe meting te doen, omdat Putin minder zeker is van een aantal zaken.
Die indruk van gesneuvelde mogelijkheden is denk ik terecht en kan evenals 'een nieuwe meting' ook verklaard worden door een steeds meer geïsoleerde dictatuur die zich aan het ontwikkelen is als (militaire) autocratie.
Er zijn hier imo meer aanwijzingen voor zoals: paranoia, het terugvallen op het bekende (coldwar 2.0) en escalerende retoriek en propaganda.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oekraïne is blut en Europa heeft nog steeds last van economische stagnatie/krimp. Het is een kwestie van tijd en als je met een frozen conflict zit is de partij die het minste haast heeft in voordeel.
Welke zijde is bereid het meeste schade tot zichzelf toe te laten om te 'winnen'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blut is een relatief begrip dat relateert aan prioriteiten. Invloed van geld en geldstromen zijn er, waren er, en zullen er zijn.

Ik ben met je eens dat we niet moeten onderschatten hoeveel we 'hier' bereid zijn in te leveren voor de illusie van stabiliteit ten opzichte van de doelen van Rusland. Maar dat verhaal is over de hele linie een punt geweest. De vraag zal zijn hoeveel verandering heeft plaatsgevonden en hoever men dan bereid is te gaan. Ik denk niet dat het besef al ingedrongen is dat een harde grens nodig is, en dat de grenzen van EU of Navo dat op dit moment in deze vorm van conflict niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je naar de inflatie van Oekraïne kijkt dan zie je heel duidelijk economisch niet lekker gaan.
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/inflation-cpi
Forse inflatie met een hyper inflatie om de hoek zoals ze 20 jaar eerder ook al last van hadden.
De politieke leiding zal dan ook harde keuzes moeten maken met de mogelijkheid voor nog een revolutie als ze het niet goed genoeg doen.
Buitenlandse steun zal maar beperkt helpen en als Europa nog verder verdeeld raakt (waar Putin op stuurt) dan neemt de steun van die kant mettertijd ook wel af. Dat Europese sprookje voor Oekraïne kan iig wel heel lang de ijskast in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Precies wat ze in Moskou dus graag zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 08:58:
Als je naar de inflatie van Oekraïne kijkt dan zie je heel duidelijk economisch niet lekker gaan.
http://www.tradingeconomics.com/ukraine/inflation-cpi
Forse inflatie met een hyper inflatie om de hoek zoals ze 20 jaar eerder ook al last van hadden.
De politieke leiding zal dan ook harde keuzes moeten maken met de mogelijkheid voor nog een revolutie als ze het niet goed genoeg doen.
Buitenlandse steun zal maar beperkt helpen en als Europa nog verder verdeeld raakt (waar Putin op stuurt) dan neemt de steun van die kant mettertijd ook wel af. Dat Europese sprookje voor Oekraïne kan iig wel heel lang de ijskast in.
Precies, lees dit artikel eens. Dat schijnt onder andere daarop een licht:
http://www.nybooks.com/ar...ake-up-europe/?insrc=hpss

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

In Donetsk dreigt het ook weer goed los te gaan vanavond of morgen. Voor de 26e zouden de seperatisten het vliegveld moeten innemen en het maakt niet uit hoeveel levenes ze moeten opofferen. Inmiddels zouden honderden soldaten in Donetsk gespot bij oa treinstation en wijken bij het vliegveld. Ook tientallen tanks/kamaz trucks bij het vliegveld en de omgeving is afgesloten voor burgers. Ook zouden ziekenhuizen zoveel mogelijk leeggehaald moeten worden voor slachtoffers.

Veel daarvan uit deze twitter: https://twitter.com/lennutrajektoor/

Heeft erg vaak gelijk overigens met wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

PauseBreak schreef op donderdag 23 oktober 2014 @ 23:11:
[...]

Die bom barst na de verkiezingen in Oekraïne. Voor het parlement. Er zijn al mensen die suggereren dat Poetin van plan is om Porosjenko "te vervangen" als de verkiezingen niet leiden tot een voor Rusland gunstig resultaat.
Natuurlijk is men in Europa daar niet op voorbereid.
Zou kunnen, maar ik vraag me af hoeveel invloed Poetin daar op heeft. Poroshenko af laten treden zou nog best kunnen ivm de alsmaar verslechterende situatie, maar wat komt ervoor terug? Behalve in het oosten is men, zo lijkt het althans, steeds meer anti-Rusland geworden. Dus hoe gaat Poetin weer een pro-Rusland-sentiment kweken? Dat zie ik zo snel nog niet.

Wel zie ik dat hij met een frozen conflict het land om zeep kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Het probleem is meer dat Oekraïne in een bijzonder precaire situatie zit. Met een frozen conflict hebben ze op de lange termijn een probleem, en als Poetin aanzet en dat conflict weer aanwakkert hebben ze op de zeer korte termijn een probleem.
En dan heb je het nog niet gehad over de invloed van internationale fiscale belangen en politiek, de roadmap voor het EU Associatieverdrag en ga zo maar door.

Als we heel realistisch zijn dan zullen we moeten concluderen dat Oekraïne dit bijna onmogelijk zelf op kan lossen, en dat de EU alweer haar aandacht heeft verlegd naar het Midden-Oosten. Daar hoef je dus ook niet veel meer van te verwachten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:06

defiant

Moderator General Chat
Inderdaad. Voor Europa en USA spelen op dit moment meerdere conflicten, terwijl Rusland zich geheel kan focussen op Oekraïne en destabilisatie van andere grensgebieden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:30:
Het probleem is meer dat Oekraïne in een bijzonder precaire situatie zit. Met een frozen conflict hebben ze op de lange termijn een probleem, en als Poetin aanzet en dat conflict weer aanwakkert hebben ze op de zeer korte termijn een probleem.
En zelf al zou dit conflict nu magisch verdwijnen dan zouden de kosten voor herstel en noodzakelijke investeringen in het oosten wel eens zo zwaar kunnen zijn dat het Oekraïne economisch ver terug in de tijd gooit. In die zin is er geen goede oplossing en is het een kiezen uit meerdere kwaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

wontcachme schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 14:05:
In Donetsk dreigt het ook weer goed los te gaan vanavond of morgen. Voor de 26e zouden de seperatisten het vliegveld moeten innemen en het maakt niet uit hoeveel levenes ze moeten opofferen. Inmiddels zouden honderden soldaten in Donetsk gespot bij oa treinstation en wijken bij het vliegveld. Ook tientallen tanks/kamaz trucks bij het vliegveld en de omgeving is afgesloten voor burgers. Ook zouden ziekenhuizen zoveel mogelijk leeggehaald moeten worden voor slachtoffers.

Veel daarvan uit deze twitter: https://twitter.com/lennutrajektoor/

Heeft erg vaak gelijk overigens met wat er gebeurt.
En nu nog fatsoenlijke tactische keuzes want anders worden ze afgemaakt.
Als ze nu ziekenhuizen proberen leeg te krijgen dan gaan ze voor een frontale aanval. Dat is geen tactiek, tenminste niet voor westerse standaarden. :/
Een frontale aanval is min of meer "Banzai" (in dit geval Ura) schreeuwen en neergemaaid worden...
Die Oekraïense soldaten zijn na die maanden zeer ervaren en die moeten een frontale aanval kunnen afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
Na weken van allerlei (halve) pogingen die niet echt om over naar huis te schrijven waren denk ik dat het inderdaad wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat ze the good old "Ura" uit de kast halen ja.

Het lijkt me een patroon dat bij vastgelopen offensieven in het verleden al vaak is vertoond: steeds verder terug grijpen naar iets wat vroeger ooit eens succesvol is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Xeon_vl schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:00:
Na weken van allerlei (halve) pogingen die niet echt om over naar huis te schrijven waren denk ik dat het inderdaad wel eens mogelijk zou kunnen zijn dat ze the good old "Ura" uit de kast halen ja.

Het lijkt me een patroon dat bij vastgelopen offensieven in het verleden al vaak is vertoond: steeds verder terug grijpen naar iets wat vroeger ooit eens succesvol is geweest.
Naar verluid zijn er bij dit komende offensief Russische militairen aanwezig als leidinggevenden en strijdkrachten. Dus als ze iets geleerd hebben van de Duitsers dan zullen ze niet terug gaan grijpen op die oude tactieken.

Edit:
http://au.ibtimes.com/art...ask-kiev.htm#.VEpAIL4fwyE

Niet geheel verrassend natuurlijk. Het komt Rusland nu even niet goed uit dat de grens daadwerkelijk gemonitord wordt :P

[ Voor 14% gewijzigd door PauseBreak op 24-10-2014 16:05 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PauseBreak schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 16:02:
[...]

Naar verluid zijn er bij dit komende offensief Russische militairen aanwezig als leidinggevenden en strijdkrachten. Dus als ze iets geleerd hebben van de Duitsers dan zullen ze niet terug gaan grijpen op die oude tactieken.
Veel hebben ze niet geleerd van de Duitsers. Het tactische repertoire van een sovjeteenheid bestond uit artillerievuur, Ura roepen, stormloop en afgeslacht worden. 8)7
Dit was ook min of meer het strijdplan tijdens de koude oorlog. Gewoon met belachelijk veel tanks naar voren stormen.

Een leuk voorbeeld is Israël vs Arabische staten. Israël is het schoolvoorbeeld van op zijn Duits vechten. De Arabische landen waren "getraind" en "bewapent" door de Sovjets. Israël won altijd. :P

Pagina: 1 ... 95 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne

Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.