Dat zou pijn doen. Het stopt Poetin alleen niet...wontcachme schreef op woensdag 10 september 2014 @ 20:22:
Weet niet of het klopt, maar dit zouden toch erg kostbare sancties zijn: http://mobile.bloomberg.c...periled-by-sanctions.html
Alleen is de gewone Rus instinctief gewent aan ellende. Die zal heel wat kunnen hebben. Iets dat ik zelf ook te lang heb genegeerd.RoD schreef op woensdag 10 september 2014 @ 18:26:
Sancties zullen Poetin niet in zijn gedrag laten veranderen. Wel zou het slopen van de Russische economie wat kunnen bewerkstelligen. Als de welvaart van de gewone Rus sterk terug gaat lopen, wie weet wat er dan gaat gebeuren. Helaas doen we onszelf daar ook pijn mee, en wij zijn een stuk beter in zeuren over hoe slecht we het hebben.

Ik wil dat er de volgende keer een echte militaire macht tegenover staat. Zodra Poetin Estland zou gaan bedreigen moeten er gewoon volledige tankdivisies mobiel zijn om binnen no time per trein het land ingereden te worden. Dan heb je hard power en dan kan je echt onderhandelen op gelijken hoogte. Nu moet je rekken of je verlies nemen zodat je de volgende keer er beter voor staat.Het probleem bij een handreiking is dat er een volgende keer komt waarbij Rusland zal aansturen op oorlog. Nu weer afkopen lijkt me geen goed idee. Het ondersteunen van het Oekraïense leger lijkt me een beter idee. Oekraïne zal zijn grondgebied niet willen opgeven en de burgers zelf zullen (over het algemeen) ook niet in Rusland willen wonen, dus militair optreden tegen de Russisch invasie is volledig gerechtvaardigd.
Leuk is anders maar dit is Realpolitik.
Ik zie Poetin een behoorlijke prijs nemen. Rusland is als autoritaire staat al eeuwenlang in staat om verliezen te nemen welke geen enkel ander land ter wereld behalve China zou accepteren. Het hoogtepunt was de gigantische slachting tijdens de tweede wereldoorlog. 28 miljoen doden zouden zowel de Britten onder Churchill als de VS nooit hebben genomen. De VS kreeg het al benauwt bij hun 420.000 doden en het werd alleen maar erger bij Vietnam en nu Irak en Afghanistan welke beiden totaal mislukt zijn.Je moet de kosten voor de invasie hoog genoeg maken dat Poetin zijn tengels terugtrekt. De vraag is nog wel hoe hoog die prijs is, die je dan moet betalen. Maar het alternatief lijkt me erger.
Verder zouden we echt eens van onze eigen kracht uit moeten gaan en ons eens niet moeten laten uitspelen door de VS of Rusland. Een samenwerkend Europa met de neuzen een kant op zou een supermacht zijn. Nu nog een leider om dat te bereiken...
Kunnen we Otto von Bismarck niet even tot leven wekken? Die veegt de vloer aan met Poetin.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.