PauseBreak schreef op maandag 08 september 2014 @ 23:20:
Goed, leuk uitstapje, nu weer naar Oekraïne
Russische troepenbewegingen gerapporteerd rondom Krasnodon. Aan beide kanten van de grens. Aan Russische zijde staat nog minimaal een trein met een gemechaniseerde brigade te wachten om gelost te worden.
In en rond Kharkiv is er ook van alles gaande. Er zijn berichten van explosies in de stad zelf, van elektriciteitslijnen die gesaboteerd worden buiten de stad en, verrassend genoeg, de openbaar aanklager aldaar zou ontslag hebben genomen.
Rondom Donetsk wordt er nog steeds lekker met artillerie en Grad MRLS'en geschoten op posities van het Oekraïense leger, die volgens de berichten niet terugschieten. Verrassend.
En rondom Kherson en Nova Kakhovka is men inmiddels begonnen met het bouwen van verdedigingslinies om een aanval vanaf de Krim af te kunnen slaan.
Ik vrees inderdaad dat de volgende ronde massief wordt. Elke colonne tot nu toe waargenomen is uitermate gebalanceerd van samenstelling, en de waarnemingen van materieel en mankracht wat zich nog steeds richting de Fob's en hubs toe beweegt is ronduit schrikwekkend.
Ik begrijp niet hoe wie dan ook bij het zien van satellietopnames nog zou kunnen ontkennen dat het om massieve troepenbewegingen van reguliere eenheden van de Russische strijdkrachten gaat. Maar goed, Putin is dat punt al lang gepasseerd.
Even praktisch gesproken, de volgende conflagratie, ik vrees voor de zones ten noord-westen en noord-oosten van de aansluitingspunten met de Krim. Ik vrees voor het noord-westen van Donets, het noorden van Luhanks, en ik maak me serieus zorgen over Kharkiv. Overal in de corridors van die zones zijn concentraties van colonnes aanwezig, en steeds meer rolt er naar toe.
Ik kan buiten een paar tweets op sociale media echter niets vinden over de inzet van speciale eenheden in en rond Kharkiv. Ik hou me aanbevolen voor beeld- en ander materiaal. Van een OVSE contact heb ik vernomen dat de openbare aanklager op een circulatie onder separatisten zou staan van pro-kiev antagonisten, zoals dat daar heet. Mocht dat zo zijn, ik kan me er wat bij voorstellen. Aan de andere kant, in Donetsk hebben we eerder situaties gezien waar sommigen zogenaamd pro-Kiev opeens verdwenen, en later terugkwamen als functionaris bij lokale separatistengroepen. Ik kan echter verder geen informatie vinden, informatiestromen rond Kharkiv beginnen te breken. Als die trend doorzet, dan resteren eigenlijk enkel nog de westerse journalisten aanwezig in die regio als informatiepunten, en dat zijn er - als ik het goed heb - maar twee. Een fransman, en een Pool. Als iemand andere journalisten actief rond Kharkiv ziet, ik hoor het graag.
Daarnaast valt op dat zowel op de Krim als op de bases ten westen van Rostov steeds meer nieuwe eenheden van de luchtmacht aankomen.
Ik kan ze helaas niet terugvinden, ik meen me echter te herinneren dat er gisteren en vandaag ook nieuwe waarnemingen van Russische ongemarkeerde eenheden waren in Transnistrië. Als iemand die misschien bij de hand heeft, zou interessant zijn.
Ik moet zeggen, ik begrijp inmiddels de nervositeit van de Poolse en Duitse Nato liaisons. De capaciteit en het logistiek vermogen van de Russische strijdkrachten is opvallend, zeker het gaat om de gemoderniseerde eenheden die men heeft (al komt inmiddels de "filling" er ook aan vanuit omgeving Volgograd e.d.), maar toch. Zeker als je beseft dat Putin heel nauwgezet inzet, stap voor stap, en in relatief rustig tempo.
Ik heb geen inzicht in hoe iets dergelijks zou verlopen mocht een dergelijk ondernemen door een Nato uitgevoerd worden, gezien nervositeit vraag ik me echter toch af of er niet een zekere discrepantie zit.
Wat het niet terugschieten aangaat van Ukraïnse eenheden, ik heb berichten dat dit niet overal consistent is. Met name waar het aankomt op militie posities, wil er nog best wat heen en weer gaan. Toch valt ook mij die terughoudendheid op. Doet me denken aan de situaties rond Maidan, maar ook het verloop van de eerste periode van de crisis.
Het zet me wel aan het denken. Als daar ter plaatse bij die posities nu westerse journalisten continu aanwezig waren met camera's en het potentieel van de "live feed", ik vraag me telkens weer af hoe het verloop toch anders zou zijn. Als ik even terugdenk aan de laatste harde ronde rond Mariupol, en het abrupte einde daarvan toen duidelijk werd op Russische sociale media dat er een Duitse journalist aanwezig was met live beeld?
[
Voor 9% gewijzigd door
Virtuozzo op 08-09-2014 23:49
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.