Oorlog in Oekraïne Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 87 ... 100 Laatste
Acties:
  • 255.222 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Virtuozzo schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 22:34:
Ah, nu begrijp ik waarom die TOS-1A systemen zo massaal zijn aangevoerd, die vallen buiten de categorieën van zware artillerie in de bepalingen gebruikt voor de staakt-het-vuren overeenkomst van vandaag.

Hm, dat heeft nogal wat mogelijke praktische consequenties. Geen ervan goed voor de Ukraïne.
Hoe is een raketlanceerder op een tankchassis geen zwaar wapen? 8)7
Weet je wat, laat maar. Ik ga daar niet eens over nadenken.
majic schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 22:31:
Ach, Fiat maakt ook Ferrari en Jeep. Volgens mij zijn legervoertuigen redelijk goed getest toch? Beter iig dan zo'n faaltrein^^
Het probleem is dat Fiat, Ansaldo en Breda een reputatie hebben werkelijk niks goed te kunnen doen met militaire middelen. Het Italiaanse leger tijdens de tweede wereldoorlog was dat maar al te duidelijk. Niet dat er überhaupt veel goeds te zeggen valt over dat leger. :P

Dan nog de schuld. Kan je die leningen met Rusland niet gewoon kwijtschelden? Dat lost een probleem op en het is een mooi gebaar. Iets met een vinger. :Y)
Wat kan Rusland nou nog doen tegen Oekraïne? Ze formeel de oorlog verklaren alsof dat nodig is. Het enige dat Rusland kan doen is het gas en ik zie Poetin die kraan toch per ongeluk dichtdraaien ergens in november als het koud begint te worden. O-)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:45:
Definitie fuck.

Het valt niet onder de command structure van artillery eenheden en heeft twee soorten munitie: thermobarisch en incendiary. Dat maakt het in feite ook een heavy flamethrower.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar hebben jullie de berichten over de TOS-1A vandaan? Ik heb wat moeite dat na te gaan.
DaniëlWW2 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:45:
Ben ik de enige die bij die TOS-1A aan Command & Conquer en soortgelijke RTS'en moet denken? Het lijkt bijna een tank bedacht voor de filmset.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2014 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

J.P. Morgan: "Gold is Money. Everything Else is Credit."
Nuff said.

Dit is een mooi voorbeeld dat informatie belangrijker is dan techniek in een oorlog.
http://www.liveleak.com/view?i=ec6_1409955128
Dit geval waar het moeras is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:38
http://edition.cnn.com/20...isis/index.html?hpt=hp_t1

In hoeverre het echt waar is valt natuurlijk te bezien, maar volgens bovengenoemd artikel (ook de NOS:http://nos.nl/artikel/695263-wapens-zwijgen-in-oekraine.html ) is het rustig atm. Ik hoop dat de berichtgeving klopt..

[ Voor 38% gewijzigd door cmndr_adama op 06-09-2014 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ondertussen is er een Amerikaans oorlogsschip(Arleigh Burke-class guided-missile destroyer USS Ross) in de Roemeense haven Constanta binnen gekomen.
https://twitter.com/USNATO/status/508140265123901440

Maar na een kleine zoektocht, blijkt het eigenlijk oud nieuws te zijn en is het alleen een bevestiging dat het schip er is.
http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=83069

Dan ben ik benieuwd over de hoeveelheid onderzeeboten in de Zwarte Zee. Amerika heeft er volgens mij 1 liggen en Rusland heeft sowieso 1 laten vertrekken vanuit Kaliningrad een tijd geleden. En heb geen idee hoeveel er zijn welke onder de Zwarte Zeevloot vallen bij de Krim.

USS Ross is alleen ter verdediging van de NATO landen, maar de onderzeeboot, als het 1 is, van de Amerikanen is zeker alleen om de Zwarte Zeevloot op zijn plek te houden.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verfrissend direct interview tussen al het kop-in-het-zand journalisme:
http://amanpour.blogs.cnn...n-of-mariupol-in-ukraine/

en nog één:
http://amanpour.blogs.cnn...sia-by-actions-not-words/

[ Voor 20% gewijzigd door djengizz op 06-09-2014 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ondertussen zullen de details van de nieuwe EU sancties aangekondigd gisteren pas maandag gepubliceerd worden. Zogezegd om niet vooruit te lopen op aannames ten aanzien van het staakt-het-vuren, maar ja, dinsdag is die pers conferentie gepland door rebellen aangaande zogenaamde schendingen door de Ukraïnse strijdkrachten.

Het heeft er toch weer alle schijn van dat men in Moskou toch nog steeds betere controle heeft over tempo en richting, en dat men heel hard probeert om de sancties af te zwakken - er is weliswaar een aankondiging de deur uitgegaan, maar er is nog niets bekend of de EU lidstaten gekozen hebben voor het zware, of het symbolische set sancties. Wel is gezegd dat als het staakt-het-vuren stand houdt, de sancties kunnen worden teruggedraaid.

Tja.

Zo te zien is het redelijk rustig gebleven, al zijn er incidenten geweest. Met name rond het vliegveld van Donetsk, maar ook in de omgeving van Luhansk zijn er gewapende confrontaties geweest. Er schijnt vandaag een journalist te zijn omgekomen daar, ik kan echter nog geen serieuze bevestiging daarvan vinden. Wel heeft de SBU in Mariupol een aantal arrestaties verricht van separatisten die probeerden te infiltreren, en zijn bij Shchastya artillerie bombardementen ingezet geworden.

Het Ukraïnse leger probeert posities te consolideren, hetzelfde bij de separatisten. Waarnemingen van bewegingen en verplaatsingen in Rusland aan de grens met de Ukraïne en vanaf die grens in de Ukraïne blijven echter vandaag ook weer binnen komen. Mankracht, mobiele en zware eenheden. Zowel Luhansk als Donetsk zouden vandaag een humanitair konvooi krijgen vanuit Rusland, het Rode Kruis heeft echter laten weten dat het niet gevraagd is om te assisteren of de leiding te nemen of aanwezig te zijn.

In Estland is de situatie gespannen, na de ontvoering door de FSB van een Estse functionaris op Estlandse bodem.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Larrs schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 10:41:
Dan ben ik benieuwd over de hoeveelheid onderzeeboten in de Zwarte Zee. Amerika heeft er volgens mij 1 liggen en Rusland heeft sowieso 1 laten vertrekken vanuit Kaliningrad een tijd geleden. En heb geen idee hoeveel er zijn welke onder de Zwarte Zeevloot vallen bij de Krim.
Om bij de zwarte zee te komen, moet je door de Bosphorus. Een relatief kleine doorgang met enorm veel zware scheepvaart en bochten van 80 graden. Er wordt gezegd dat het technisch mogelijk zou moeten zijn een sub daar ondergedoken door te krijgen. Maar, het is niet toegestaan, en het is een vrij groot risico.
Under Article 12, Black Sea states are also allowed to send submarines through the Straits, with prior notice, as long as the vessels have been constructed, purchased or sent for repair outside the Black Sea. The less restrictive rules applicable to Black Sea states were agreed as, effectively, a concession to the Soviet Union, the only Black Sea state other than Turkey with any significant number of capital ships or submarines.[10][16] The passage of civil aircraft between the Mediterranean and Black Seas is permitted, but only along routes authorised by the Turkish government.[17]
Los daarvan denk ik dat de navo voldoende middelen heeft om subs in dergelijk ondiepe wateren met zekerheid op te kunnen sporen.

Al met al lijkt het me op dit moment niet waarschijnlijk dat er daar significante subs ongezien doorheengekomen zijn - zelfs op publiek niveau.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/e4/Istambul_and_Bosporus_big.jpg/800px-Istambul_and_Bosporus_big.jpg

Smalste strook: 700 meter
Ondiepste punt van doorgang: 13 meter, gemiddelde diepte 65 meter.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2014 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meen me te herinneren dat er ooit eens een keer een onderzeeboot was gelukt. Maar dat moet dan een kleintje geweest zijn want de grote jongens zal dat heel moeilijk lukken.

Voor de Turken zal het niet moeilijk zijn om een sensorsysteem neer te zetten die alles wat er door komt waarneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
"Sancties tegenvaller voor Kremlin"
Kan iemand inschatten of dit enigszins op waarheid berust?
De nieuwe sancties tegen Rusland waarover de EU het gisteren eens werd, betekenen een "enorme teleurstelling" voor het Kremlin, zegt correspondent David Jan Godfroid vanuit Moskou.

President Poetin had volgens Godfroid verwacht dat hij kon ontkomen aan nog meer strafmaatregelen door zich de afgelopen dagen in te zetten voor een staakt-het-vuren in Oekraïne.
Dat zou kunnen, maar er werd nog gewoon gevochten door het Russische leger.
De Amerikaanse en Europese sancties die al maanden van kracht zijn, beginnen pijn te doen in Rusland, aldus Godfroid. Zo wordt het moeilijker voor Russische burgers om geld te lenen als gevolg van strafmaatregelen tegen Russische banken.
Dit zei Godfroid eerder, maar is het echt zo dat de sancties pijn beginnen te doen? Wat ik vernomen heb is dat de prijs van veel boycotgoederen zijn gestegen in Rusland, maar verder heb ik er niet heel veel over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:06:
[...]

Om bij de zwarte zee te komen, moet je door de Bosphorus. Een relatief kleine doorgang met enorm veel zware scheepvaart en bochten van 80 graden. Er wordt gezegd dat het technisch mogelijk zou moeten zijn een sub daar ondergedoken door te krijgen. Maar, het is niet toegestaan, en het is een vrij groot risico.

[...]

Los daarvan denk ik dat de navo voldoende middelen heeft om subs in dergelijk ondiepe wateren met zekerheid op te kunnen sporen.

Al met al lijkt het me op dit moment niet waarschijnlijk dat er daar significante subs ongezien doorheengekomen zijn - zelfs op publiek niveau.

[afbeelding]

Smalste strook: 700 meter
Ondiepste punt van doorgang: 13 meter, gemiddelde diepte 65 meter.
Oke, bedankt. Als een onderzeeboot er door kan dan kan het niet ongezien vanwege Turkije.

Ik zat al te denken, als er meer oorlogsschepen de Zwarte Zee opgaan, dan krijg je straks als de NAVO ook actief gaat meevechten, ook gevechten op het water.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:01:
Er schijnt vandaag een journalist te zijn omgekomen daar, ik kan echter nog geen serieuze bevestiging daarvan vinden.
Google translate van deze bron
"Op 02:30 werd de nacht beschoten inzet van systemen" Smerch "die gewoon branden en al te vernietigen", - zei op Chetvergova vergadering van het kabinet plaatsvervangend commandant van het 12e Bataljon van de territoriale verdediging Kiev luitenant-kolonel Anton Shapoval.
Opvallend hierin vond ik de vermelding van een Smerch systeem, wat raketten afvuurt met thermobarische en incendiary warheads vergelijkbaar met de eerder genoemde TOS-1a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Larrs schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:33:
[...]

Oke, bedankt. Als een onderzeeboot er door kan dan kan het niet ongezien vanwege Turkije.

Ik zat al te denken, als er meer oorlogsschepen de Zwarte Zee opgaan, dan krijg je straks als de NAVO ook actief gaat meevechten, ook gevechten op het water.
Mja, maar de NAVO gaat niet meevechten. Dat zou namelijk de derde wereldoorlog betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:21
RoD schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:31:
Rusland heeft nu een recessie door de voorgaande sancties. Hierdoor krijgt het gewone volk ook voelbare klappen en dat is niet goed voor Poetin. Echt blij zullen ze er dus niet mee zijn.
[...]
Dat zou kunnen, maar er werd nog gewoon gevochten door het Russische leger.
Klopt, een wapenstilstand 'regelen' na eerst een paar maanden de boel opstoken is niet echt reden om de sancties niet door te laten gaan.
[...]
Dit zei Godfroid eerder, maar is het echt zo dat de sancties pijn beginnen te doen? Wat ik vernomen heb is dat de prijs van veel boycotgoederen zijn gestegen in Rusland, maar verder heb ik er niet heel veel over gelezen.
Ja, als dat soort goederen in prijs stijgen wordt het leven voor iedereen duurder. Geen leningen meer kunnen krijgen is ook knap lastig oftewel deze punten geven al aan dat de sancties beginnen te werken. Zodra het gewone volk er last van krijgt is dat voor een leider niet goed.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

redwing schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:41:
[...]

Rusland heeft nu een recessie door de voorgaande sancties. Hierdoor krijgt het gewone volk ook voelbare klappen en dat is niet goed voor Poetin. Echt blij zullen ze er dus niet mee zijn.

Ja, als dat soort goederen in prijs stijgen wordt het leven voor iedereen duurder. Geen leningen meer kunnen krijgen is ook knap lastig oftewel deze punten geven al aan dat de sancties beginnen te werken. Zodra het gewone volk er last van krijgt is dat voor een leider niet goed.
Ik dacht dat Rusland op de 'rand van recessie' was. Dat lijkt me weinig schokkend, aangezien we dat hier in Europa ook hebben. Geen grote economische klappen (maar ik ben dus geen expert). Daarnaast is het leven voor de gewone burger weliswaar duurder geworden, maar de vraag is hoe relevant dat is voor de economie. Hier zouden we moord en brand schreeuwen, maar zoals eerder gepost zijn Russen wel wat gewend. Ik vraag me daarom dus af in hoeverre de sancties echt doorwegen in de overwegingen van Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:34:
[...]

Mja, maar de NAVO gaat niet meevechten. Dat zou namelijk de derde wereldoorlog betekenen.
Dat verwacht ik ook niet, maar bedoelde het meer van als het zover gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:31:

[...]

Zie mijn eerdere bericht.
Ondertussen zullen de details van de nieuwe EU sancties aangekondigd gisteren pas maandag gepubliceerd worden. Zogezegd om niet vooruit te lopen op aannames ten aanzien van het staakt-het-vuren, maar ja, dinsdag is die pers conferentie gepland door rebellen aangaande zogenaamde schendingen door de Ukraïnse strijdkrachten.

Het heeft er toch weer alle schijn van dat men in Moskou toch nog steeds betere controle heeft over tempo en richting, en dat men heel hard probeert om de sancties af te zwakken - er is weliswaar een aankondiging de deur uitgegaan, maar er is nog niets bekend of de EU lidstaten gekozen hebben voor het zware, of het symbolische set sancties. Wel is gezegd dat als het staakt-het-vuren stand houdt, de sancties kunnen worden teruggedraaid.

Tja.
De simpele waarheid is dat Rusland al geheel vanuit eigen beslissingen op de rand van recessie balanceerde. Dutch Disease mensen. Direct gevolg van keuzes van de maffiastaat.
RoD schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:55:
[...]

Daarnaast is het leven voor de gewone burger weliswaar duurder geworden, maar de vraag is hoe relevant dat is voor de economie. Hier zouden we moord en brand schreeuwen, maar zoals eerder gepost zijn Russen wel wat gewend. Ik vraag me daarom dus af in hoeverre de sancties echt doorwegen in de overwegingen van Poetin.
Niet. Sancties zijn niet relevant, behalve wanneer ze de afhankelijkheden van operationele functionaliteit van instrumenten van macht bedreigen.

Dat komt simpel gesteld neer op het blokkeren van toegang tot kapitaalstromen, het afsnijden van de grijze sectoren in Londen en Amsterdam om een einde te maken aan de interne kapitaalstromen van de maffiastaat, e.d.

Ik denk dat je onderschat hoe Rusland intern verdeeld is middels dat participatiemodel. Je hebt een sectie binnen de demografische verdeling die relevant is binnen de aansturing en verdeling van interne economie, en de rest die dat niet is (wat wij de "reëel economie van Jan Modaal zouden noemen). De overtuiging is dat men frustraties / problemen van / voor dat deel van bevolking en interne economie in voordeel kan omzetten voor het eerste deel. Ik deel helaas die overtuiging, men heeft dat vermogen, en het wordt reeds zeer effectief ingezet.

Edit.

AFP: #BREAKING: Ukraine military accuses rebels of violating ceasefire.

AFP: Rebel leaders accuse Ukraine forces of breaking ceasefire.

[ Voor 35% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2014 12:19 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:10

defiant

Moderator General Chat
Nederlandse vertaler weigert hoogste onderscheiding om Poetin
De Nederlandse vertaler Hans Boland weigert de door Rusland aan hem toegekende Poesjkin-medaille uit protest tegen “gedrag en denkwijze” van Vladimir Poetin. Het gaat om de hoogste Russische onderscheiding op cultureel gebied, die de regering eens per jaar aan een aantal Russen en buitenlanders aanbiedt, schrijft NRC Weekend vandaag.

[...]

“Als vertaler van bijna het volledige werk van Poesjkin, gedrenkt in zijn geest en mijzelf welhaast zijn schim wanend, kan ik niet anders dan oprecht zijn en nergens doekjes om winden; als vurige apostel – een beter woord vind ik niet – van Anna Achmatova, voor wie ik een grenzeloze eerbied koester, moet ik hard zijn wanneer de waarheid dat verlangt. Een dergelijk eerbetoon als u mij biedt zou ik in de grootst mogelijke dank ontvangen, ware daar niet uw president, wiens gedrag en denkwijze ik veracht en haat. Hij vormt een zeer groot gevaar voor de vrijheid en vrede op onze planeet. […] Iedere relatie tussen hem en mij, tussen zijn naam en die van Poesjkin, is walgelijk en onverdraaglijk.”

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NOS: Akkoord Oekraïne nog schimmig.
De Oekraïense regering en de separatisten hebben gisteren in de Wit-Russische hoofdstad Minsk hun handtekening gezet onder twaalf afspraken die weer rust moeten brengen in Oost-Oekraïne. Een aantal punten uit het protocol zijn inmiddels duidelijk, zoals de wapenstilstand die nu van kracht is.

Maar het document met alle afspraken is tot dusver niet gepubliceerd. Ook van de kant van Rusland en de OVSE (Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa), die beide een vertegenwoordiger bij het overleg in Minsk hadden, is niets naar buiten gebracht.

Een woordvoerder van de OVSE verklaarde vanmorgen niet te weten waar het document is en wat er in staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
RoD schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:55:
Ik dacht dat Rusland op de 'rand van recessie' was. Dat lijkt me weinig schokkend, aangezien we dat hier in Europa ook hebben. Geen grote economische klappen (maar ik ben dus geen expert). Daarnaast is het leven voor de gewone burger weliswaar duurder geworden, maar de vraag is hoe relevant dat is voor de economie. Hier zouden we moord en brand schreeuwen, maar zoals eerder gepost zijn Russen wel wat gewend. Ik vraag me daarom dus af in hoeverre de sancties echt doorwegen in de overwegingen van Poetin.
Er zijn wel degelijk effecten al zijn die veelal indirect en ingegeven door vertrouwen verlies van de markt en de dreiging die de sancties (en eventuele uitbreiding hiervan) veroorzaken.

In Juni werd er al geschat dat het verlies aan inkomsten door dreigende sancties rond de 400 miljard is in de vorm van verlies aan inkomsten, uitblijven van investeringen en vertraging van de economie. Daarbij komt nog eens de kosten van de militaire campagne. (bron).

Ook de kring rondom Putin wordt nu aangepakt met directe sancties evenals sommige van de staatsbanken. Putin zelf blijft voorlopig buiten schot vanwege politieke en diplomatieke redenen.

Tenslotte zie je ook een sterk afgenomen handel veroorzaakt door de onrust, het feit dat er sancties zijn en mogelijk meer komen en het volatiele karakter van handel rondom Rusland vanwege 'headline sentimenten'.

Samengevat: ja, het doet pijn. In hoeverre dit echter gaat helpen in het conflict en in hoeverre Putin hierop reageert kan ik niet overzien. Veel hiervan blijft signaal politiek.

Wat meer leesmateriaal over dit onderwerp: BBC, Bloomberg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
BBC: Russia 'will react' to EU sanctions.
Russia has vowed to respond if the European Union imposes new sanctions over the Ukraine crisis.
djengizz schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 12:29:
[...]

Er zijn wel degelijk effecten al zijn die veelal indirect en ingegeven door vertrouwen verlies van de markt en de dreiging die de sancties (en eventuele uitbreiding hiervan) veroorzaken.

In Juni werd er al geschat dat het verlies aan inkomsten door dreigende sancties rond de 400 miljard is in de vorm van verlies aan inkomsten, uitblijven van investeringen en vertraging van de economie. Daarbij komt nog eens de kosten van de militaire campagne. (bron).

Ook de kring rondom Putin wordt nu aangepakt met directe sancties evenals sommige van de staatsbanken. Putin zelf blijft voorlopig buiten schot vanwege politieke en diplomatieke redenen.

Tenslotte zie je ook een sterk afgenomen handel veroorzaakt door de onrust, het feit dat er sancties zijn en mogelijk meer komen en het volatiele karakter van handel rondom Rusland vanwege 'headline sentimenten'.

Samengevat: ja, het doet pijn. In hoeverre dit echter gaat helpen in het conflict en in hoeverre Putin hierop reageert kan ik niet overzien.

Wat meer leesmateriaal over dit onderwerp: BBC, Bloomberg
Belangrijk is echter de verschillen in prioriteiten en perceptie.

Wat voor ons een factor is, en waar wij op zouden reageren, is niet hetzelfde als zaken waar het Kremlin prioriteit aan doet verlenen. Dit is die tweedeling waar ik eerder aan refereerde.

Dat zal zijn consequenties hebben, zeker, het stelt de sancties echter voor een probleem: hoe zet je druk op plaatsen waar druk effectief is. Hierin is de effectiviteit van sancties dus een problematisch vraagstuk.

[ Voor 81% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2014 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 12:30:

Belangrijk is echter de verschillen in prioriteiten en perceptie.

Wat voor ons een factor is, en waar wij op zouden reageren, is niet hetzelfde als zaken waar het Kremlin prioriteit aan doet verlenen. Dit is die tweedeling waar ik eerder aan refereerde.

Dat zal zijn consequenties hebben, zeker, het stelt de sancties echter voor een probleem: hoe zet je druk op plaatsen waar druk effectief is. Hierin is de effectiviteit van sancties dus een problematisch vraagstuk.
Eens en daarom ook deze opmerking en de edit daarvan die je net mist:
Samengevat: ja, het doet pijn. In hoeverre dit echter gaat helpen in het conflict en in hoeverre Putin hierop reageert kan ik niet overzien. Veel hiervan blijft signaal politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 12:35:
[...]

Eens en daarom ook deze opmerking en de edit daarvan die je net mist:

[...]
Potjandorie, Tweakers zou toch eens die "edit" functie moeten oppikken zodat er een signaal komt van updates, zoals met nieuwe berichten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Marieluise Beck (Duits politicus en lid van het Bundestag commitee voor buitenlandse relaties) reist op dit moment door de Oekraïne en haar twitter geeft een schokkend beeld van hoe het er nu aan toe zou gaan in Lugansk:
-Then travelled into the Lugansk Oblast. We realise what the real situation is. The city is full of Russian soldiers.
-On Thursday 4/9, a Russian engineering brigade has come to Lugansk and built new structures (electricity lines etc).
-The Ukrainian church and the mosque in Lugansk have been closed. The Ukrainian-Orthodox priests had to flee. School has begun again.
-Lessons in Lugansk are now taught with Russian school books.
-Russian soldiers are going from house to house in Lugansk, giving out food parcels and 1000 rubles for each adult and 500 for children.
-Russian passports will be given out in Lugansk.
Verbaast het me wel dat zij daar zit, het zou in het kader zijn van besprekingen / ontmoetingen met o.a. humanitaire organisaties.

edit: overigens zou deze Russische genie brigade dezelfde zijn als die het vliegveld aldaar gerepareerd heeft

[ Voor 11% gewijzigd door djengizz op 06-09-2014 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylanvana
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-11-2021
Trollen mag je ergens anders doen. Als de hint niet duidelijk is zullen we je er met liefde een handje bij helpen volgende keer.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2014 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

edit: niet meer nodig

[ Voor 71% gewijzigd door Edmin op 06-09-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 11:01:
In Estland is de situatie gespannen, na de ontvoering door de FSB van een Estse functionaris op Estlandse bodem.
De media hechten er opvallend weinig belang aan. Ik vind alleen hier een artikel: http://www.demorgen.be/dm...ontvoering-officier.dhtml

En dat net na het bezoek van Obama aan Estland. Een provocatie van Rusland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 00:10
Dat lijkt me wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ja, en nee. We onderschatten nog al eens hoe verweven de staat is met georganiseerde misdaad. In veel aspecten kun je de elementen onderling uitwisselen. Tijdens Soviet tijden had je het dan over corruptie of machtsmisbruik, tegenwoordig heb je het over beleid en doctrines.

Kan best zijn dat dit een prikactie is, zeker. Het kan ook prima zijn dat het "gewoon" weer een incident is van grensacties van de FSB. Met enig zoeken zijn de incidenten jaar en jaar terug te vinden bij heel veel landen grenzend aan Rusland.

Hoe dan ook, gebruikt worden zal de situatie zeker. Gewoon te bruikbaar voor beeldvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:27

PauseBreak

derp!

Ik kwam dit artikel toevallig tegen:
The Russian military intervention in eastern Ukraine

Best verhelderend eigenlijk hoe het werkt qua inzet, militair en politiek.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 14:03:
Marieluise Beck (Duits politicus en lid van het Bundestag commitee voor buitenlandse relaties) reist op dit moment door de Oekraïne en haar twitter geeft een schokkend beeld van hoe het er nu aan toe zou gaan in Lugansk:

[...]

Verbaast het me wel dat zij daar zit, het zou in het kader zijn van besprekingen / ontmoetingen met o.a. humanitaire organisaties.

edit: overigens zou deze Russische genie brigade dezelfde zijn als die het vliegveld aldaar gerepareerd heeft
Je zou toch verwachten dat Nederlandse media zoals de NOS die niets of niemand ter plaatse hebben daar juist op zouden duiken om een interview op te zetten met haar, en beeldmateriaal te zoeken e.d.

Nieuwsuur dan?

Of moeten burgers tegenwoordig zelf contact opnemen en onderzoekspunten aanreiken?

Tja. Nederlandse media.

[ Voor 4% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2014 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Hou maar op, ik heb gisteren letterlijk het 8 uur journaal uitgezet vanwege hun berichtgeving en formulering over deze crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Voor diegenen die zelf de tweets willen lezen van Marieluise Beck:
http://www.interpretermag.com/ukraine-liveblog-day-201/#4168

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:02:
[...]

Hou maar op, ik heb gisteren letterlijk het 8 uur journaal uitgezet vanwege hun berichtgeving en formulering over deze crisis.
Ja, ik had een vergelijkbaar moment bij dat Nieuwsuur programma. Ik was van mening dat men tenminste wel nog vragen zou weten te stellen, met enig inzicht van relevantie voor eigen betrokken belangen. Maar nee dus. Arme Bob daar aan tafel, tijd voor mediatraining.

Maar ja, ik kan me voorstellen dat mensen er van weg lopen. Vraag is wel wiens belang dat eigenlijk dient.
PauseBreak schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 14:56:
Ik kwam dit artikel toevallig tegen:
The Russian military intervention in eastern Ukraine

Best verhelderend eigenlijk hoe het werkt qua inzet, militair en politiek.
Het Novorossiya project is gewoon een uitbreiding van instrumentatie over grond- en wingebieden van een staat die in wezen de zwarte, grijze en witte sectoren van economie ondergeschikt stelt aan private belangen.

Het is primair gericht op het voorkomen van de opkomst van een reguliere economie en open samenleving aan de grens zodat er geen blootstelling van de bodem van de eigen piramide kan komen aan dat soort bedreigingen van de top van de piramide van geld, macht & invloed in Rusland. Al het andere is gewoon bonus.

Stel je voor de vanuit die oorsprong van wat de algemene Russische cultuur geworden is over de eeuwen heen er een vernieuwing zou plaats vinden die Rusland weg zou leiden van dictatuur en misbruik van samenleving.

Zelfs in landen als Polen en de Baltische staten heeft men er fundamenteel moeilijk mee om door het vernis van politiek en maatschappelijke ordening te prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:06:
Het Novorossiya project is gewoon een uitbreiding van instrumentatie over grond- en wingebieden van een staat die in wezen de zwarte, grijze en witte sectoren van economie ondergeschikt stelt aan private belangen.
In dat kader is dit ook interessant.

Strelkov samen met Dugin (eerste 30 seconden), de architect en de uitvoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Hoe zat dat ook alweer met de Koude Oorlog meneer Rutte, die zou niet meer terugkomen? De Russen denken daar toch anders over: Law Expert: Russia to Create Defense Alliance for Counterbalance in Case of NATO Threat (Ria Novosti)

Edit:
En voor de beeldvorming. Dit is de meest recente gecrowdsourcede kaart van Oost-Oekraïne op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BwzQPO-IUAE7xxD.png:large

Edit 2:
Voor de volledigheid ook de kaart zoals die beschikbaar is gesteld door de Russen / separatisten:
Afbeeldingslocatie: http://ic.pics.livejournal.com/kot_ivanov/71733898/30982/30982_original.jpg

[ Voor 34% gewijzigd door PauseBreak op 06-09-2014 16:00 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is leuk voor interne beeldvorming, maar niet echt realistisch. Technologisch en economisch halen ze dat gewoon niet. En het is ook niet in het belang van de intimi in Rusland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:56:
Dat is leuk voor interne beeldvorming, maar niet echt realistisch. Technologisch en economisch halen ze dat gewoon niet. En het is ook niet in het belang van de intimi in Rusland.
Toch is er een hele enge boodschap uit te halen:

Wij onderkennen dat we de NATO niet aankunnen maar mocht het tot een confrontatie komen zullen we adequaat reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En het alternatief is...? Als we confrontatie met de navo komen gaan we alvast een graf graven en er in liggen? Word je niet populair mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Waar kwam die balans in de koude oorlog ook al weer vandaan?

Ook toen kon Rusland het niet winnen van het westen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik vraag me af wie er überhaupt een alliantie wil met Rusland waar beide partijen daadwerkelijk profiteren. Als maar een hoeft te profiteren dan zie ik half Afrika in de rij staan voor een alliantie met Rusland. Is wel zo handen als je word aangevallen dat de Russen zich verplicht hebben je te helpen. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
En ondertussen druppelen de berichten over nieuwe incidenten weer binnen.
So much voor een cease-fire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 15:56:
Ja, daar ben ik het wel mee eens, maar dit is vooral ook een signaal naar andere landen en politieke blokken. Van hetzelfde niveau als "Als de EU sancties instelt, dan zal Rusland reageren!" zeg maar.

Ondertussen in Oekraïne:
Ceasefire smoke rising in vicinity of #Schastia - #Ukrainian army controlled town in #Luhansk region via @v_solohub http://pic.twitter.com/nhdz5BBXT4
На Броварському проспекті Києва затримали автомобіль з боєприпасами http://ift.tt/WtL0fW #новини #ZIK
Vertaling: 'A car with ammunitions has been stopped in Kyiv today'
Rebels branded a Ukrainian painted with NAZI SYMBOL,the Black Sun. Strange antifascism... http://pic.twitter.com/pCfUZSmgEl
Deze ^^ snap ik niet helemaal. Iemand die iets beter is in dit soort symboliek?
Russian paratroopers at Lugansk airport. #Ukraine http://pic.twitter.com/HJRZ8gECzx
En als laatste:
In #Lugansk werden russische Pässe ausgegeben.
(via MarieluiBek)
Kortom, dit staakt het vuren wordt door beide partijen benut voor verschillende zaken. Er zijn ook berichten omtrent Oekraïense/Amerikaanse "sea warfare games" en natuurlijk nog steeds berichten van troepenverplaatsingen, voornamelijk aan Russische zijde. De Oekraïeners lijken niet bij machte om hun krijgsmacht effectief te bevelen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ja, dit hebben we allemaal eerder gezien. De vraag is niet of de gevechten weer beginnen, maar wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:43:
Ja, dit hebben we allemaal eerder gezien. De vraag is niet of de gevechten weer beginnen, maar wanneer.
Vooral ook waar eigenlijk. Het lijkt erop dat er nu boven Luhansk wordt gevochten.

[ Voor 0% gewijzigd door PauseBreak op 06-09-2014 17:24 . Reden: a word ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Ukraine abandoned - opiniestuk van The Washington Post over het gebrek aan daadkracht van Obama en de NAVO. Terechte punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
En om ook een positief geluid te laten horen te midden van al deze ellende:
7 projects which appeared thanks to the uplift of national consciousness

@Virtuozzo: ik begin je eerdere tabula rasa opmerkingen in een ander licht te zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PauseBreak schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 16:41:
Deze ^^ snap ik niet helemaal. Iemand die iets beter is in dit soort symboliek?
Black sun = SS cult van Himmler en kennelijk in gebruik door het Azov Bataljon.
Wikipedia: Black Sun (occult symbol)

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 06-09-2014 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:32:
[...]

Black sun = SS cult van Himmler en kennelijk in gebruik door het Azov Bataljon.
Wikipedia: Black Sun (occult symbol)
Haha, zover was ik, maar waarom zouden Russische troepen dat ergens overheen sprayen? Dat zal vast niet zomaar gedaan worden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Omdat ze nog steeds van "mening" zijn de troepen zoals Azov en Ukraine zelf aangestuurd worden door facisten.

Ukraine is de nieuwe Nazi staat volgens hun

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 17:17:
En om ook een positief geluid te laten horen te midden van al deze ellende:
7 projects which appeared thanks to the uplift of national consciousness

@Virtuozzo: ik begin je eerdere tabula rasa opmerkingen in een ander licht te zien :P
En dat stuk in NY Books aangaande het fenomeen van hoop / groei / creativiteit na afsplitsing van dat maffia staat model :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 19:14:
En dat stuk in NY Books aangaande het fenomeen van hoop / groei / creativiteit na afsplitsing van dat maffia staat model :-)
Ja, laten we hopen dat die 'creative push' kan overleven.
Ik herken dat zeker bij mijn Russische / Belarus / etc. vrienden en kennissen aan deze kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 19:27:
[...]

Ja, laten we hopen dat die 'creative push' kan overleven.
Ik herken dat zeker bij mijn Russische / Belarus / etc. vrienden en kennissen aan deze kant.
Inderdaad.

Maar goed, misschien maakt dit het enorme risico duidelijk voor Putin, het laten overleven van de Ukraïne "pur sang" - hij kan het op geen enkele mogelijke wijze, op geen enkel niveau, riskeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Via @EuromaidanPress
More armed searches of Crimean Tatar homes http://khpg.org.ua/en/index.php?id=1410015092 … #Crimean+extremism #CrimeanTatarFSB http://pic.twitter.com/hxDdNibyAK
Gaat niet de goede kant op daar.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Had niet anders verwacht het blijven russen, benieuwd wanneer Turkije van zich laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Dat is al een tijdje aan de gang en uit de schijnwerpers gebleven o.a. door de escalatie nu in Oost Oekraïne.
De Russificatie gaat met harde hand tot en met het markeren van voordeuren van niet pro-Russische huizen en zoals ik eerder schreef leven die mensen in een hel op aarde.

De twitter van Marieluise Beck geeft aan dat dit nu ook al gaande is in Luhansk. Wel vind ik het opvallend dat er al mee gestart wordt terwijl de schijnwerpers er wel vol op staan gericht en er nog lang geen graad van controle en isolatie is zoals op de Krim. Dat zou kunnen wijzen op het verlies van tempo zoals Virtuozzo dat noemt en het niet volgens plan verlopen van het scenario wat Putin voor ogen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeon_vl
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-09 09:00
.. of omdat het allemaal gesmeerd loopt denk ik dan soms.
Hij heeft de grote aanval ingezet op Mariupol tijdens een NAVO top nota bene. Ik ga ervanuit dat men daar perfect wist wat er aan de gang was en als je dan ziet dat terwijl men bij elkaar zit en de mogelijkheid heeft om een gezamenlijk actieplan overeen te komen men warm en koud blaast, dan zou ik me wel kunnen voorstellen dat hij het gevoel krijgt dat hij door kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:20

wontcachme

You catch me? No you wont

Bij Mariupol zouden weer zware explosies en artillerie te horen zijn.Zeer waarschijnlijk vanuit DNR gebied..

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Ik vrees dat het weer vol aan de gang is inderdaad. Inzet van Russische mobiele artillerie (volgens OVSE), klaarblijkelijk die eenheden waar ik eerder nieuwsgierig naar was, en dat schijnt inderdaad nogal behoorlijke impact te hebben.
Naar het schijnt in een woonwijk, daar kan ik echter geen bevestiging van vinden.

Er zijn ook berichten van een nieuwe colonne zware eenheden van de Russische strijdkrachten in Luhanks die door de stad heen trekken. Heel tries bij Luhansk trouwens, het Internationale Rode Kruis heeft eerder gemeld dat zie niet in staat gesteld zijn geweest de stad te bereiken. Dit in tegenstelling tot een humanitair konvooi vanuit Rusland.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Bw4EmyNIgAAdOfd.jpg:large

Dit is in Mariupol trouwens. Er beginnen meer opnames op te duiken, het ziet er absoluut niet goed uit.

Edit. Ik hoor net dat er eenheden huurlingen uit Noorwegen zijn opgedoken bij de aanval op de stad, gevechten zouden inmiddels in de buitenwijken plaatsvinden terwijl het bombardement doorgaat.

Edit. Slechte timing bij zowel separatisten en de Russische strijdkrachten, er loopt een verslaggever van Bild rond op het moment in Mariupol die bezig is het beleg in beeld te brengen.

[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2014 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 07:10

McBoom

Broem

Virtuozzo schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:05:
Edit. Ik hoor net dat er eenheden huurlingen uit Noorwegen zijn opgedoken bij de aanval op de stad, gevechten zouden inmiddels in de buitenwijken plaatsvinden terwijl het bombardement doorgaat.
Vechtend aan welke zijde? Ik ga van Oekraïne uit, maar aannames kunnen een bitch zijn :P

The ramblings of an idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:17
En wat zegt RT.com op dit moment.
Altijd lachen.
Ukrainian President Petro Poroshenko has announced ceasefires before and was always the first to violate them, Spanish volunteer Ramiro Gomez, who fought in eastern Ukraine against the troops of the coup-imposed Kiev government, told RT.
Marine Le Pen, the leader of France’s far-right National Front party, says the EU is to blame for the crisis in Ukraine as it forced the situation where Kiev had to choose between East and West
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
McBoom schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:18:
[...]

Vechtend aan welke zijde? Ik ga van Oekraïne uit, maar aannames kunnen een bitch zijn :P
Aan de kant van de Russen. Vrijwilligers, zoals dat heet, opgeroepen door iets wat Vigrid heet, Noorse extreem-rechtse organisaties (als ik het goed begrijp hier, verbinding is verre van stabiel).

Edit. Voordat iemand van zijn stoel valt van verbazing gezien die debatten rond Europeanen die in Syrië gaan vechten voor IS, er zitten ook mensen uit allerlei landen aan beide kanten actief. En er zijn nogal wat extremere groepen die de vrijwilliger uithangen bij de separatisten vanuit Spanje, Griekenland, Noorwegen, Zweden, IJsland maar ook België.

[ Voor 30% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Virtuozzo schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:20:
[...]

Aan de kant van de Russen. Vrijwilligers, zoals dat heet, opgeroepen door iets wat Vigrid heet, Noorse extreem-rechtse organisaties (als ik het goed begrijp hier, verbinding is verre van stabiel).
Ah, oke. Anders Breyvik-typjes dus? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
McBoom schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:22:
[...]

Ah, oke. Anders Breyvik-typjes dus? :X
Eh, die vraag had ik net ook ja. Het volgende zijn niet mijn woorden: "in comparison that guy was a softie, these guys have organisation, money and gear".

Edit. Gevonden: http://www.vigridtvedt.net/
Edit. Ook op wikipedia: Wikipedia: Vigrid (Norway)

Even die homepage door Google Translate gehaald, was geen goed idee. Gestoord. Die zitten inderdaad aan de kant van de separatisten.

[ Voor 31% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2014 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McBoom

McBoom

Broem

Lekker dan :/

Wiki over de organisatie: Wikipedia: Vigrid (Norway)

LOL, ook de edit nog niet gezien :P

[ Voor 12% gewijzigd door McBoom op 06-09-2014 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
djengizz schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 20:43:
Dat is al een tijdje aan de gang en uit de schijnwerpers gebleven o.a. door de escalatie nu in Oost Oekraïne.
Op zich vreemd, aangezien het een goed voorbeeld is van hoe minderheden worden behandeld door Rusland en hoe hypocriet de Russische claim is op de rechten van hun eigen minderheden in het buitenland. Maar goed, dan kom je weer terug op de rol van de media.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Frappant. Russische sociale media ontploffen in referrals naar die Bild verslaggever, en 20 minuten later houdt het bombardement op.

Edit. Jammer dat de verslaggever geen live referral kon geven aan de producer van ABC News en de BBC (rechtenkwestie), of het was live op TV gegaan.

Eigenlijk een situatie om even behoorlijk over na te denken, is al eerder voorbijgekomen - het risico voor het Kremlin van hun handelen in mainstream beeld.

[ Voor 54% gewijzigd door Virtuozzo op 06-09-2014 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:09
Over de huidige NATO oefening in Estland;
Reuters link;
On Friday night around 500 paratroopers landed at Lielvarde airport, about 60 km (35 miles) from Latvia's capital Riga, along with hundreds of vehicles and aircraft as the exercise Steadfast Javelin II simulates a deployment of NATO soldiers and equipment in another country in a crisis situation.

In total, 2,000 soldiers from nine nations are carrying out exercises across five countries - Germany, Estonia, Latvia, Lithuania and Poland from Sept. 2 to Sept. 8.

"We want to assure our people that we are able to protect them," said General Hans-Lothar Domrose, commander of the NATO military command in Brunssum, the Netherlands.

"Certainly on top of this we send a clear message to everyone who wants to threaten NATO, that it's not a thing you should do. NATO will always defend and protect its people," Domrose told reporters in Riga.

To demonstrate NATO's commitment to defending the alliance's members, other exercises will follow Steadfast Javelin in Germany, Norway, Ukraine, Poland this autumn.
Hopelijk geeft dit de Baltische staten wat meer vertrouwen.
US Airborne die komt kamperen geeft toch wel een signaal af. link
Daarover zal wel weer flink wat gejammer vanuit het Kremlin komen net zoals de huidige jammerklacht van russisch BuZa over de nieuwe sancties.
Volkskrant link
Volgens het ministerie wijzen de sancties erop dat de EU ronddwaalt in een 'surrealistische politieke wereld' en getuigt het van steun aan de 'oorlogspartij' in Kiev. De EU kan zich beter richten op economisch herstel van de Donbassregio in Oekraïne, dan op een 'wanhopige zoektocht' naar een pijnlijke klap voor de economie van haar eigen landen en Rusland.
De klap is vnl. pijnlijk voor Rusland ook al zijn er financiele reserves om het een klein jaartje vol te houden zonder volledige economische implosie.
Het surrealisme is vnl te vinden in de Kremlin-verwachtingen en uitspraken omtrent de Westerse reactie.

Voor de goede orde, ik ben niet anti-Russisch.
Bij het zien van Sharapova op tv, denk ik altijd aan 'Snegurochka' van Vasnetsov en 'Vader Sergius' is bijv. een van mijn favoriete short stories.
Maar de voorliefde voor de cultuur gaat gepaard met, net zoals bij de eerder gequote vertaler die een prestigieuze Russische cultuurprijs heeft geweigerd (NOS link), afschuw en walging over de huidige leider.

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Tja, het zat er allemaal aan te komen al blijft het vreselijk om het in werking te zien.
Xeon_vl schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 22:21:
.. of omdat het allemaal gesmeerd loopt denk ik dan soms.
Hij heeft de grote aanval ingezet op Mariupol tijdens een NAVO top nota bene. Ik ga ervanuit dat men daar perfect wist wat er aan de gang was en als je dan ziet dat terwijl men bij elkaar zit en de mogelijkheid heeft om een gezamenlijk actieplan overeen te komen men warm en koud blaast, dan zou ik me wel kunnen voorstellen dat hij het gevoel krijgt dat hij door kan doen.
Het lijkt er idd op dat je gelijk krijgt en dat het gewoon draaiboek is.

Als de Russen zelfs vandaag nog tijd en aandacht hebben voor dit soort acties lijkt het zoals je zegt geplande opschaling.
defiant schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 23:31:
Op zich vreemd, aangezien het een goed voorbeeld is van hoe minderheden worden behandeld door Rusland en hoe hypocriet de Russische claim is op de rechten van hun eigen minderheden in het buitenland. Maar goed, dan kom je weer terug op de rol van de media.
Geraffineerde en getimede afleiding, propaganda en een goed draaiboek vs in slaap gesuste 'tegenstanders'.

Kan niet anders dan vrezen voor de echte endgame...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Ze hebben in Rusland wel een zeer snel justitie systeem. Volgens tot nu toe onbevestigde berichten is de agent die gisteren? was ontvoerd vanuit Estland al veroordeeld aangeklaagd voor een misdaad waarvoor 10 tot 20 jaar cel staat.....

EDIT: Een Russische krant:
Finland wants to join Russia
http://therussiantimes.com/news/12541.html

[ Voor 28% gewijzigd door wontcachme op 07-09-2014 00:38 ]

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op zondag 07 september 2014 @ 00:02:
Tja, het zat er allemaal aan te komen al blijft het vreselijk om het in werking te zien.

[...]

Het lijkt er idd op dat je gelijk krijgt en dat het gewoon draaiboek is.

Als de Russen zelfs vandaag nog tijd en aandacht hebben voor dit soort acties lijkt het zoals je zegt geplande opschaling.

[...]

Geraffineerde en getimede afleiding, propaganda en een goed draaiboek vs in slaap gesuste 'tegenstanders'.

Kan niet anders dan vrezen voor de echte endgame...
Dat is het hem nou juist. Er is geen end-game, omdat men niet op die manier denkt. Enkel stap voor stap toepassing van instrumentatie.

Wij denken bijvoorbeeld in termen van zaken als een joker, of een aas. Zij niet. Het gaat om combinaties van middelen, om tempo, om richting, om afhankelijkheden stap voor stap.

Ik moet daar een opmerking bijplaatsten, aangezien maar al te vaak mensen zich afvragen hoe het toch kan dat zelfs onderzoeksbureau's of specialisten zich zo blijven vergissen bij het maken van inschattingen. Simpel, de ene helft reikt naar de boeken uit de Koude Oorlog, en Putin's instrumentatie is daar niet in te vinden. De andere helft baseert zich op de interactie van de afgelopen 15 jaar met Putin, is echter niet in staat om aannames te controleren, en niet in staat om het verschil te zien tussen wat boven de tafel gedaan werd versus eronder. En dan komen nog kwesties als verschillen van linguïstische patronen, mentaliteit, variabelen van omgeving en achtergronden van individuele factoren en ontwikkelingen, ga zo door. En dan zit je nog met de factor van het eigen perspectief. Iets wat door het Kremlin sinds jaar en dag overal in kaart gebracht is, en dus ook in hoge mate onderhevig is aan beheersing over individuele informatiestromen.

Maar op fundamenteel niveau slaagt men er niet in om een werkzame inschatting te maken omdat men het niet kan geloven, omdat men de mentaliteit niet deelt, omdat men het perspectief weigert te aanvaarden als reëel, en omdat men zich baseert op informatie en beelden die geplaatst zijn voor meer dan een decennium vanuit het Kremlin.

Beheersing van informatie en beeld is essentieel voor Putin. Hij heeft zijn eigen instrumenten, het gros daarvan staat en valt met het doen van het eigenlijke werk door onszelf. We wijzen vaak naar politiek, een fundamenteel probleem is en blijft media, zelfs nog groter dan politiek gezien de richting van informatiestromen en het tempo ervan.

Kijk naar de situatie eerder op de avond. Separatisten met huurlingen rukken onder dekking van zware inzet Russische artillerie op naar vooruitgeschoven posities. Her en der wordt wat gezegd op sociale media. Nergens in de reguliere media. Ineens blijkt echter dat een Duits journalist ter plaatse is, en dat hij actief is met verslaggeving en het maken van beeld. Russische sociale media merkt het op, en er ontstaat een storm. En voila, het bombardement en de manoeuvres stoppen. Waarom?

Omdat er mainstream beeld dreigde te komen. Men heeft nog geluk gehad. Als die journalist de positie had gehad om een beslissing te nemen zelf over media rechten, dan was het live op CBS en de BBC gekomen. Hetzelfde patroon zagen we gisteren bij het verslag van die Duitse politica.
wontcachme schreef op zondag 07 september 2014 @ 00:22:
Ze hebben in Rusland wel een zeer snel justitie systeem. Volgens tot nu toe onbevestigde berichten is de agent die gisteren? was ontvoerd vanuit Estland al veroordeeld aangeklaagd voor een misdaad waarvoor 10 tot 20 jaar cel staat.....

EDIT: Een Russische krant:
Finland wants to join Russia
http://therussiantimes.com/news/12541.html
Ja. En ik garandeer je dat tegen maandag het dogma is in Rusland. Nee, serieus.

[ Voor 7% gewijzigd door Virtuozzo op 07-09-2014 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme

wontcachme

Dus eigenlijk is de beste manier om Putin dwars te zitten zoveel mogelijk nieuws en bewijzen live de wereld in te slingeren via 24/7 nieuws, streams, feeds, twitter, facebook etc... Feitelijk zijn trucje tegen hem gebruiken. En dan komen we vanzelf weer bij de "luie" journalistiek in het westen, de GoPro's doneren via de NATO enz..

Ik vraag me toch langzamerhand af hoe lang Putin dit allemaal al heeft lopen voorbereiden. Internet controle in eigen land, media controle in eigen land en veel westerse bronnen hebben onderhand een rechtstreekse nieuwsfeed van TASS/RT/enz., wetten die tegenspraak onmogelijk maken, groeperingen in veel landen dat luidruchtig is en ook in hogere kringen "pro-Rusland" is, westerse bedrijven die soms ontzettend afhankelijk zijn van Rusland enz..

Zal hem dan ook wel pijn doen dat Kazachstan openlijk twijfelde aan de gemenebest en dat burgers daar nu ook bank zijn voor dit trucje. Zeker nu Rusland vlak aan de grens daar ook oefeningen houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 07 september 2014 @ 00:48:
Dat is het hem nou juist. Er is geen end-game, omdat men niet op die manier denkt. Enkel stap voor stap toepassing van instrumentatie.

Wij denken bijvoorbeeld in termen van zaken als een joker, of een aas. Zij niet. Het gaat om combinaties van middelen, om tempo, om richting, om afhankelijkheden stap voor stap.
Ik bedoel ook niet zozeer een endgame in de zin van een voorop gesteld doel waarna Putin stopt of een gecreëerd product met projectmatige aanpak. Meer in de zin van botsende Red Lines wat zal leiden tot een eindscenario.

Verder heb ik het gevoel dat hier een geraffineerdheid achter zit (ik gaf dit al eerder aan) die je niet bereikt met het stap voor stap toepassen van instrumentatie. Dit is een gevoel en misschien is deze aanpak effectiever dan ik me kan voorstellen en is dit de les die Putin heeft geleerd sinds de koude oorlog. Ik kan me er wel enigszins iets bij voorstellen in de zin van dat deze instrumentatie evolueert maar dat de gecombineerde inzet daarvan zo effectief lijkt is moeilijker voor te stellen voor mij.

Gezien herhaling van patronen moet ik je gelijk geven maar dit zou getuigen van zo'n diep inzicht in deze processen dat dit een wetenschap op zich is die ik niet ken en die ook niet openbaar is voor bestudering.
Om in m'n eigen termen te spreken: dit zou een neuraal netwerk-achtig effect (zelflerend vermogen) op instrumentatie betekenen.

Ik hoop dat het niet te veel overkomt als gebazel want ik heb moeite om mijn gedachtes te verwoorden maar zou verwijzing naar bronnen om te bestuderen wel waarderen (zoals bijvoorbeeld het gedachtegoed van een Dugin waarmee ik bekend ben maar wat imo de lading niet dekt).
Misschien voert het ook wel te ver voor dit topic en moet ik het gewoon aannemen wat ik ook kan accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Rusland stikt het toch van de dashcams?
Daar kun je ook het een en ander mee vastleggen.
Heel veel filmpjes van troepen en gepantserde voertuigen zijn met dashcams gemaakt.

Ze gaan in Mariupol gewoon door met het beleg.
Dat wil zeggen s'nachts artillerie beschietingen en overdag aanvallen.
Ze hebben blijkbaar haast want ze willen de tegenstand zo snel mogelijk opbreken door ze niet met rust te laten. Terwijl je zelf in ploegen kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
djengizz schreef op zondag 07 september 2014 @ 01:27:
Gezien herhaling van patronen moet ik je gelijk geven maar dit zou getuigen van zo'n diep inzicht in deze processen dat dit een wetenschap op zich is die ik niet ken en die ook niet openbaar is voor bestudering.
Om in m'n eigen termen te spreken: dit zou een neuraal netwerk-achtig effect (zelflerend vermogen) op instrumentatie betekenen.
Zo moeilijk is het ook niet om dit niveau te bereiken, het gaat er alleen om dat je de controle middelen in handen hebt, dan heb je opeens veel meer mogelijkheden. Daarnaast reageren mensen, media, regeringen, etc redelijk voorspelbaar, dat kan je best uitbuiten als je de middelen hebt.

De vraag is alleen of het op de lange termijn ook in je voordeelt werkt, op een gegeven moment ben je al je geloofwaardigheid kwijt als je niet meer reageert/acteer binnen betrouwbare en voorspelbare patronen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
defiant schreef op zondag 07 september 2014 @ 01:44:
[...]

Zo moeilijk is het ook niet om dit niveau te bereiken, het gaat er alleen om dat je de controle middelen in handen hebt, dan heb je opeens veel meer mogelijkheden. Daarnaast reageren mensen, media, regeringen, etc redelijk voorspelbaar, dat kan je best uitbuiten als je de middelen hebt.

De vraag is alleen of het op de lange termijn ook in je voordeelt werkt, op een gegeven moment ben je al je geloofwaardigheid kwijt als je niet meer reageert/acteer binnen betrouwbare en voorspelbare patronen.
Het is inderdaad echt zo gecompliceerd niet. Belangrijkste vereisten zijn dat je inzicht hebt, altijd overzicht kunt houden, en enkel ageert vanuit invloed zodat je zelf niet geconfronteerd wordt met de concurrentie en dynamiek van de niveau's van machtsuitoefening.

Voeg daar aan toe praktische training, gedegen kennis van het verleden, het vermogen om te innoveren op historische instrumentatie en de wil om enkel stap voor stap beslissingen te nemen.

Mensen zijn vaak gecompliceerd. Groepen mensen een stuk minder. Zeker als je de patronen kent.

Geloofwaardigheid is enkel een punt als je op die niveau's van macht/eigendom zit, of als je op een "westerse" manier de interactie tussen partijen aan gaat. Weet je dat te vermijden, dat is het een controleerbare variabele enkel relevant als component voor instrumentatie van symboliek en beeldvorming.
Dat is heel hard gesteld ja, maar goed, kijk eens naar het verloop van deze crisis.

Hier speelt het wel een rol, absoluut. Je ziet ook een zekere mate aan mobilisatie van vereiste energie. Maar is het genoeg? Heeft het de juiste richting? Gaat het in het vereiste tempo? Nee. Putin weet dat redelijk goed te voorkomen. Inmiddels is hier zijn geloofwaardigheid nul, maar dat blijft enkel een politieke factor hier, en dat niveau is vooralsnog voor hem goed te bespelen / uit te spelen.

De kwestie van voorspelbaarheid en patronen, dat is meer een kwestie van berekenbaarheid, en daar zit inderdaad een punt. Ik kan daar echter hier niet op ingaan, excuses.
wontcachme schreef op zondag 07 september 2014 @ 01:05:
Dus eigenlijk is de beste manier om Putin dwars te zitten zoveel mogelijk nieuws en bewijzen live de wereld in te slingeren via 24/7 nieuws, streams, feeds, twitter, facebook etc... Feitelijk zijn trucje tegen hem gebruiken. En dan komen we vanzelf weer bij de "luie" journalistiek in het westen, de GoPro's doneren via de NATO enz..

Ik vraag me toch langzamerhand af hoe lang Putin dit allemaal al heeft lopen voorbereiden. Internet controle in eigen land, media controle in eigen land en veel westerse bronnen hebben onderhand een rechtstreekse nieuwsfeed van TASS/RT/enz., wetten die tegenspraak onmogelijk maken, groeperingen in veel landen dat luidruchtig is en ook in hogere kringen "pro-Rusland" is, westerse bedrijven die soms ontzettend afhankelijk zijn van Rusland enz..

Zal hem dan ook wel pijn doen dat Kazachstan openlijk twijfelde aan de gemenebest en dat burgers daar nu ook bank zijn voor dit trucje. Zeker nu Rusland vlak aan de grens daar ook oefeningen houdt.
Het is een component. Even heel simpel gesteld, bij dit soort confrontaties zit je met een vereiste van mobilisatie van vormen van energie. Opinie is daar een van, direct gekoppeld aan informatie, wat weer gekoppeld is aan inzicht. Zo krijg je beseft en bewustzijn, van wat er aan de hand is, maar belangrijker nog van wat de consequenties van actie en gebrek aan of fout handelen zijn.

Dat is de enige manier - heel simpel gesteld - om een democratische samenleving zover te krijgen dat men keuzes gaat maken tot handelen, en dat gaat via de systemen, structuren en ladders van organisatie zodat men uiteindelijk doet wat nodig is.

In deze ketens vind je ook de reden waarom diegenen in politiek die wel doorhebben hoe de vork in de steel zit enkel bereid zijn tot symboolpolitiek en er niet voor kiezen om zelf dat soort processen te instigeren. Motivaties daarbij variëren, hetzelfde vind je binnen de sturing van media. Het is een wisselwerking, en een hoge mate een catch22 vanwege keuzes die daar gemaakt worden, en niet vanuit het hierboven beschreven proces.

Ja, ik besef wat ik hier zeg. Politieke sturing blokkeert het vermogen tot aangaan van de situatie als uitdaging met als doel oplossing dan wel het voorkomen van het toenemen van de kosten op termijn. En ja, de media spelen hier een rol in, ongeacht of dat actieve keuzes zijn of passief gedrag - en ongeacht of de gemiddelde redacteur of journalist dat doorheeft of niet.

Het is echter geen oplossing of beste manier. Het is een vereiste. Pas als je dat soort processen hebt kun je als samenleving doen wat nodig is, en dan moet je kijken naar wat werkt. Zo kan een samenleving ook keuzes maken, in plaats van een bankier of politicus op zichzelf.

En dat kom je bij volgende componenten. Dat is een lang verhaal waar we in dit topic eerder op zijn ingegaan, en waar het neerkomt op een diverse inzet van middelen gericht op invloed op richting en tempo van ontwikkelingen, met als doel het forceren van een nieuwe kosten / baten berekening bij het Kremlin ten aanzien van strategische afhankelijkheden.

We moeten ons daarbij realiseren dat dit niet enkel een kwestie is van informatie, communicatie, training of materiaal. Het zal de inzet van mensen vereisen, niet singulier militair, maar een gecombineerde aanpak vanaf de niveau's van lidstaten. Dat moet je echter eerst mogelijk maken.

Praktisch probleem bij die mobilisatie van informatie, beeld, inzicht, bewustzijn, e.d. is dat we zitten met een kern van selectieve belangen die in cruciale mate reeds ondergeschikt zijn geworden (invloed, participatie, overige manieren) waar dit proces ongewenst voor is - we hebben dit gezien zowel bij politiek als macro-economie inmiddels, en dat dat onderdeel van samenleving wat traditioneel die rol vulde (media) tegenwoordig die rol gewoon niet meer kent.

Je vraag van hoe lang dit al bezig is? Tja, ten tijde van Jeltsin gingen al stemmen op die wezen op de man in de achtergrond, zijn groeiende netwerk en de verschuivende rol van de Russische veiligheidsdiensten. Al voor die tijd had Putin zijn contacten opgebouwd, onder meer met zijn bankierende judo partner, de ideoloog, de man die zijn oog had op Gazprom en een aantal anderen verbonden aan de Duma en een aantal andere instellingen.
Zo lang al dus. Stap voor stap. Met consistent oog voor vereisten en op doelstellingen.

Natuurlijk hebben we in het westen daar onze eigen impact op gehad, maar ja, meer dan 15 jaar is dit proces al gaande. Als ik even heel bot mag zijn, als de Ukraïne als bevolking geen eigen keuze had gemaakt, dan waren we pas wakker geworden onder omstandigheden waar we nauwelijks nog invloed op hadden kunnen / mogen uitoefenen.

We mogen dat land heel dankbaar zijn dat ze met grote regelmaat zich proberen te ontworstelen aan wat Putin's ideoloog de erfgenamen van Kyiv noemt - Rusland.

Er zit geen motivatie in van "first make sure to do harm" of Hitleriaans voorstellingen. Het is "gewoon" een ontwikkeling in het verloop van geschiedenis vanuit omstandigheden en situaties van invloed van allerlei kanten, dat heeft geleid tot een situatie waar ruimte ontstond en dat is opgevuld door mensen die met eigen doelstellingen instrumentele logica toepassen om die te bereiken. Het is menselijke dynamiek, en dat is iets wat enkel andere menselijke dynamiek kan oplossen. Dat vacuüm is opgevuld door iets wat afhankelijkheden kent. Dat betekent dat we er dus iets aan kunnen doen. Maar ja, zie dat "praktisch probleem" drie alinea's terug.

[ Voor 21% gewijzigd door Virtuozzo op 07-09-2014 02:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 07 september 2014 @ 02:10:
De kwestie van voorspelbaarheid en patronen, dat is meer een kwestie van berekenbaarheid, en daar zit inderdaad een punt. Ik kan daar echter hier niet op ingaan, excuses.
Sorry dat ik toch dit eruit pik en ik wil zeker niet je zeer verduidelijkende betoog reduceren tot dit of je hand forceren maar ik ben bang dat dit wel het stukje strategische analyse is wat ik mis. Daar zal ik dan zelf op zoek naar moeten gaan. Bedankt voor je uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 00:54:
Waar hebben jullie de berichten over de TOS-1A vandaan? Ik heb wat moeite dat na te gaan.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Laatst online: 20:08

superwashandje

grofheid alom

Van een bericht van virtuozzo eerder in dit topic :) ik weet niet of anderen een onafhankelijke bevestiging hebben kunnen krijgen?

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

YouTube: Russia: TOS-1 thermobaric rocket drill near Ukraine border

Dit zijn twee TOS1's op oefening vlakbij Oekraine van eerder dit jaar. Gezien hoe enorm groot Rusland is en er nog geen 20 van in dienst zijn is dat een overduidelijk een dreigement met dit vernietigende wapen. Het is heel goed mogelijk dat de Russen claimen dat de Buratino (de bijnaam van de TOS-1, een soort Russische Pinokkio) ingezet wordt om de verdedigers te intimideren. Zelfs de best ingegraven positie maakt weinig kans tegen een salvo thermobarische raketten.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
NYT: Foreign Powers Buy Influence at Think Tanks.

Iets om over na te denken. Topje van een ijsberg trouwens. Een van vele. Het artikel is vanuit Amerikaans perspectief, dat lijkt misschien erger aldus, in de VS bestaat er echter naar verhouding beter inzicht in dit soort verstrengelingen dan in west-Europa. Hier kent men ook nog eens het probleem dat dezelfde situatie bestaat voor reguliere onderzoeks- en communicatiebureau's.

A propos, dit fenomeen is ontzettend moeilijk om politici inzicht in te laten verkrijgen. Op de een of andere manier is het avers aan bestaande perceptie.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 07-09-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

superwashandje schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:50:
Van een bericht van virtuozzo eerder in dit topic :) ik weet niet of anderen een onafhankelijke bevestiging hebben kunnen krijgen?
Het gaat mij er meer om dat en of ik het kan doorspelen aan andere mensen - zonder fatsoenlijke bron doe ik dat niet :)
IJzerlijm schreef op zondag 07 september 2014 @ 09:54:
Zelfs de best ingegraven positie maakt weinig kans tegen een salvo thermobarische raketten.
Enig idee waarom dit wapen zo effectief is? Ik lees dat een thermobarisch de zuurstof in de lucht gebruikt en verbruikt, maar dat zou wat winst moeten opleveren en geen wereld van verschil moeten maken. Explosieven hebben immers niet voor niets de zuurstof juist zelf aan boord - dat maakt de gewelddadige reactie mogelijk.

Waar zit dan die enorme slagkracht ten opzichte van bijvoorbeeld een GRAD in?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Virtuozzo schreef op zondag 07 september 2014 @ 10:49:

Iets om over na te denken. Topje van een ijsberg trouwens. Een van vele. Het artikel is vanuit Amerikaans perspectief, dat lijkt misschien erger aldus, in de VS bestaat er echter naar verhouding beter inzicht in dit soort verstrengelingen dan in west-Europa. Hier kent men ook nog eens het probleem dat dezelfde situatie bestaat voor reguliere onderzoeks- en communicatiebureau's.

A propos, dit fenomeen is ontzettend moeilijk om politici inzicht in te laten verkrijgen. Op de een of andere manier is het avers aan bestaande perceptie.
Thanks, scary lijst van donoren zit er tussen.
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 10:55:
Het gaat mij er meer om dat en of ik het kan doorspelen aan andere mensen - zonder fatsoenlijke bron doe ik dat niet :)
Moeilijk verifieerbare berichten en deels verwijderde Twitter accounts.
Wat voorbeelden: 1 2
According to preliminary data on one of the videos provided for private analysis one of such systems was observed in the territory controlled by terrorists (the video is not available publicly in order not to disclose the place and reveal the people who filmed it).
Enig idee waarom dit wapen zo effectief is? Ik lees dat een thermobarisch de zuurstof in de lucht gebruikt en verbruikt, maar dat zou wat winst moeten opleveren en geen wereld van verschil moeten maken. Explosieven hebben immers niet voor niets de zuurstof juist zelf aan boord - dat maakt de gewelddadige reactie mogelijk.

Het creëert een vacuüm shockwave gecombineerd met intense hitte. Cover heeft geen zin dus.

edit:
Zoals ik eerder schreef was het rapport over de dood van die journalist bij Luhansk opvallend en zou kunnen wijzen op een thermobarische raket.

[ Voor 3% gewijzigd door djengizz op 07-09-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Camacha schr[url="https://www.youtube.com/watch?v=1wrWlF6tjzg"]eef o[/url]p zondag 07 september 2014 @ 10:55:
[...]

[...]

Enig idee waarom dit wapen zo effectief is? Ik lees dat een thermobarisch de zuurstof in de lucht gebruikt en verbruikt, maar dat zou wat winst moeten opleveren en geen wereld van verschil moeten maken.

Die effectiviteit, eerder ook naar gevraagd, maar nog niet duidelijk vrees ik. Of ik mis iets.

Mijn oorspronkelijke vraag kwam naar aanleiding van een tweetal gesprekken met OVSE personeel, waar de een waarnemingen verzameld en de ander zelf waarnemingen deed. Ik zag het punt niet van dat wapensysteem, inmiddels zou het kunnen dat het buiten de stipulaties valt van die staakt-het-vuren overeenkomst ten aanzien van zware artillerie - omdat het licht / mobiel zou zijn. Waarnemingen rond Mariupol kwamen ook via de OVSE. Normaal gesproken is dat niveau van detail niet aanwezig in de rapportages die periodiek gepubliceerd worden, classificatie van systemen, misschien nu wel gezien de rol toebedeeld aan de OVSE? Ik weet het niet.

Het enige beeld wat ik zelf gevonden heb vooralsnog geeft mij geen, of in ieder geval niet genoeg bevestiging. Ik hou me dan ook aanbevolen voor verwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22:31
Een ander punt met Fuel Air bombs lijkt mij als leek dit:
Vergeleijk het met aanmaaklimonade, je hebt limonade en voegt er water aan toe om er ranja van te maken.
Het uiteindelijke drinken is veel meer dan de fles ranja.
Zo zie ik de Fuel Air bomb ook, je gooit in plaats van 1000 kg Explosieven + zuurstof (voorgemixed) nu 1000 kg pure explosieven, en laat die mengen met de reeds aanwezige zuurstof op de plaats van ontploffing.
Dit resulteert in een vel grotere explosie dan bij conventionele explosieven.

Ik hoor graag uitleg als mijn gedachten niet kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

djengizz schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:12:
Het creëert een vacuüm shockwave gecombineerd met intense hitte. Cover heeft geen zin dus.
Het lijkt me ook niet gunstig voor je gezondheid om onder een GRAD-tapijt te zitten, bunker of niet. De schokgolven zullen tot op enige afstand flinke schade doen.
jopie schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:15:
Ik hoor graag uitleg als mijn gedachten niet kloppen.
In opzet klopt dat, behalve dat het waarschijnlijk vooral neerkomt op een klein beetje water bij een hele berg ranja. Zoals al gezegd is de zuurstof in de lucht niet voldoende voor een grootschalige agressieve reactie - precies om die reden brengen explosieven hun eigen zuurstof mee, zodat de reactie hevig en snel is. Een beetje vrije zuurstof toevoegen vergroot het effect dan mogelijk nog wel, maar als dat zo'n verschil van dag en nacht was dan hadden explosieven überhaupt geen oxidator aan boord hoeven hebben.

Tenzij ik me dan weer ontzettend vergis hoor, dat zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
djengizz schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:12:
[...]

Thanks, scary lijst van donoren zit er tussen.
De VS valt op zich nog mee. In heel veel Europese lidstaten zijn de verstrengelingen nog erger. Niet alleen bij dat soort instellingen, ook wat de academische wereld aangaat.

Ondertussen valt mijn ook even op de verslaggeving van de NOS vanochtend ten aanzien van de schendingen van het staakt-het-vuren. Weer ontbreekt enig onderzoek of overzicht.

NOS: Weer schending bestand Oekraïne.

[ Voor 29% gewijzigd door Virtuozzo op 07-09-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Thermobaric warheads halen hun zuurstof uit de lucht wat betekent dat ze dit niet zelf aan boord hoeven hebben. Die ruimte wordt gebruikt voor volatiele reactie versnellers zoals aluminium deeltjes of vloeibare brandstoffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
De BBC gaat verder in op de situaties van vannacht.

BBC: Ukraine ceasefire threatened by shelling near Mariupol (video).

BBC: Ukraine truce shaken by new shelling.

Interessant artikel trouwens, focus op een aantal specifieke verschillen in mentaliteit (wat in het westen een moeilijke drempel blijft). BBC: Fortress Moscow.

Zeer de moeite waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Laatst online: 20:08

superwashandje

grofheid alom

[...]

[...]
hence de tweede zin :)

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Virtuozzo schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:28:
Interessant artikel trouwens, focus op een aantal specifieke verschillen in mentaliteit (wat in het westen een moeilijke drempel blijft). BBC: Fortress Moscow.

Zeer de moeite waard.
"Putin sincerely believes that 'Orange Revolutions' in Ukraine were instigated by the US State Department and that Kiev's Association Agreement with the European Union is an EU conspiracy to take dominance of Ukraine," says political analyst Andrei Piontkovsky.
Dit kan ik wel geloven en is tegelijk misschien een waard en gasten-verhaal. Aangezien toch wel redelijk duidelijk is dat Poetin macht naar zich toe trekt door eerst te destabiliseren en dan stukje bij beetje te kruipen en consolideren ziet hij dat waarschijnlijk ook in actie van de tegenstander - reëel of niet. Plus dat we natuurlijk niet alles weten, daar zullen vast best wat onbekende mogendheden kleine of grote vingers in de pap gehad hebben.
"In political gambling, Putin respects only brutal force," says Sergei Aleksashenko.
Ik denk dat we dit ter harte moeten nemen. Poetin wordt niet bang van een vrachtwagen vol vesten en een handvol vriendjes die niet meer naar Europa mogen - ik denk dat het zelfs een beetje lachwekkend is als reactie op een leger dat door de straten van een ander land rolt.

Niet dat ik pleit voor een militaire tegenactie, maar ik denk wel dat het één van de weinige dingen is die serieus genomen wordt door Poetin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Eens kijken naar verdere media.

Volkskrant: Staakt-het-vuren Oekraïne ook geschonden bij Donetsk. Voorzien van enig overzicht, gebruik van AFP / BBC / Blid, en een beetje onderzoek. Frappant.

NRC: Beschietingen gemeld bij Marioepol - bestand Oekraïne onder druk.
NRC: Hevige explosies gehoord bij vliegveld van Donetsk.

Saillante focus van damage control ... NRC: Shell-topman Ben van Beurden - Ik doe er alles aan om buiten de politiek te blijven.
De nieuwe topman van Shell is niet bang voor de internationale sancties tegen Rusland. Van Beurden over aandeelhouders, duurzaamheid, Poetin en Pernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij stelt niet teleur, precies het soort uitspraak wat ik bij zijn functie verwacht.
“Ik vind niet dat ik iets gedaan heb wat tegen de wet, de spelregels of de fatsoensnormen ingaat. Natuurlijk kun je achteraf zeggen: dat had je beter niet kunnen doen. Maar dan denk ik ook: op die manier kun je niet werken of leven.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:46:
[...]

Hij stelt niet teleur, precies het soort uitspraak wat ik bij zijn functie verwacht.

[...]
Inderdaad, toch zit er een opmerking in die significant is:
Want daar wordt het geld verdiend?
“Mijn mandaat is toch om zoveel mogelijk geld te verdienen met energievoorziening.”

Voor de aandeelhouders?
“Ja die geven mijn mandaat. Ik heb geen politiek mandaat en dat wil ik ook niet.”
Daar zit een interessant statement. Ten aanzien van de Russische kant van die meerderheidsparticipaties, maar ook naar de verhouding met overheden in het westen. Dit is een wending.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is in die zin een open statement dat de belangen behartigd worden van whoever betaalt. Of het in het belang is van het volk doet niet ter zake. En dat geldt voor veel organisaties.
Wat Virtuozzo dus zegt: belangen en verdediging daarvan door westerse bedrijven is eenvoudig door Rusland in te kopen. (En dat geldt voor invloed dat wat voor land ook wil uitoefenen, niet beperkt tot Rusland)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Virtuozzo schreef op zondag 07 september 2014 @ 10:49:

Ik heb denktanks altijd als een soort communicatie en publicatie bureau gezien van bepaalde belangen met kapitaalkracht, hoe anders kan je mensen bekostigen die de hele dag feitelijk geen economische toegevoegde waarde leveren. Dat is het fundamentele probleem van onafhankelijkheid: mensen leven niet van lucht alleen en wie betaald bepaald.
Verwijderd schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:51:
Het is in die zin een open statement dat de belangen behartigd worden van whoever betaalt. Of het in het belang is van het volk doet niet ter zake. En dat geldt voor veel organisaties.
Wat Virtuozzo dus zegt: belangen en verdediging daarvan door westerse bedrijven is eenvoudig door Rusland in te kopen.
Dat is niets nieuws nee, we gaan er in het westen vanuit dat als bedrijven hun eigen belang maximaliseren en behartigen dat het uiteindelijk goed is voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dieselb0y
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:51
Is er hier al iemand geweest die het Haagsch college over de huidige situatie helemaal heeft bekeken? Geen idee wie het geeft Rob de Wijk. maar hij heeft er wel verstand van. Het is nu op de herhaling op politiek 24. Met wat ik tot nu toe zie zou ik zeggen, kijk hem! Misschien staat die ook online ergens?

Opvallend detail, onderin de balk staat er "college over de nieuwe koude oorlog".

[ Voor 15% gewijzigd door dieselb0y op 07-09-2014 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
[quote]
Russian Navy ship 121 RF Moskva crossed Bosphorus and travelled towards Dardanelles
[/quote]
bron
Dit schip is overigens ook gebruikt in het Georgische conflict.

scrap that, zie opmerking van Floppus hieronder

Dit gecombineerd met eerdere rapporten over troepen rotaties in noord Crimea lijkt toch op een nieuw offensief.

[ Voor 5% gewijzigd door djengizz op 07-09-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
dieselb0y schreef op zondag 07 september 2014 @ 12:02:
Is er hier al iemand geweest die het Haagsch college over de huidige situatie helemaal heeft bekeken? Geen idee wie het geeft Rob de Wijk. maar hij heeft er wel verstand van. Het is nu op de herhaling op politiek 24. Met wat ik tot nu toe zie zou ik zeggen, kijk hem! Misschien staat die ook online ergens?

Opvallend detail, onderin de balk staat er "college over de nieuwe koude oorlog".
Rob de Wijk van HCSS? Bedoel je deze uitzending?
4 SEPTEMBER 2014
Gaan we terug naar de tijden van de Koude Oorlog? Een veel gehoorde vraag, na de inname van de Krim door Rusland, de tragedie met het neerhalen van vlucht MH17, en de sancties van het westen aan het adres van Poetin.

Rob de Wijk ging in zijn Haagsch College o.a. in op de vraag hoe de spanning zo ver heeft kunnen oplopen. En of de kwestie Oekraïne wel op zichzelf staat. Maar ook: hoe moeten wij omgaan met de geopolitieke uitdagingen waarin de Russen en Chinezen de hoofdrol spelen.

Pagina: 1 ... 87 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne

Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.