Dit begint een beetje een vervelende dooddoener te worden. We weten het nou wel.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:37:
[...]
Maar daar komen niet de enige berichten weg die het nieuws laat zien. Zelf het nieuws zegt duidelijk telkens dat er bij nieuws berichten sprake kan zijn van propaganda.
Verwijderd
Als jullie het zo goed weten waarom geloof je dan zo wat ieder nieuws bericht.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:41:
[...]
Dit begint een beetje een vervelende dooddoener te worden. We weten het nou wel.
Om eerlijk te zijn, voor mij en hoop mensen die ik ken om me heen hebben wij allemaal het volgendeVerwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:21:
[...]
Wat ik wel weet is dat de burgers van zowel Europa als Rusland geen zooi met elkaar willen maar naarst elkaar in vrede willen leven zodat ze bij elkaar op visite kunnen.
Those ships have sailed my friend.
Het is dat de EU te laf is om ook maar iets doen tegen Rusland wat natuurlijk ook weer ze reden heeft en ik dat ook kan begrijpen.
En dan heb ik het inderdaad niet alleen over Sancties.
En schieten we er wat mee op ?, nee dat niet beide kanten niet.
Maar enige sympathiek richting Rusland is voor mij allang de deur uit.
Ik geloof niet ieder bericht, wel zie ik zelf foto's en video's en verzamel ik informatie en neem ik de moeite om met anderen dit te delen en analyseren.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:44:
[...]
Als jullie het zo goed weten waarom geloof je dan zo wat ieder nieuws bericht.
[ Voor 24% gewijzigd door Mektheb op 27-08-2014 11:53 ]
Nou ja, de voordelen van een open conflict in Oekraïne moet je - voor Europa - in mindere mate zoeken in financieel gewin, en in grotere mate zoeken in de mogelijkheid om bepaalde hervormingen er doorheen te kunnen knallen. Hervormingen die op de lange termijn zeer noodzakelijk zijn wil Europa enige rol van betekenis kunnen spelen.klaw schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:38:
Dit fimpje heeft er wel betrekking op;
War and Civilization: Crash Course World History 205
Daarnaast was het waarschijnlijk de tweede wereld oorlog die ervoor zorgde dat Amerika (sneller) herstelde. Daarnaastlagen de economien van andere geindustrialiseerde landen in puin wat zorgde voor een erg sterke positie voor de amerikanen, daarnaast zorgde de oorlog ervoor dat iedereen amerikaanse producten wilde.
Nu zal er wel minder voordelen te halen zijn bij een oorlog maar die zijn er nog steeds...
Nee, merp!
Als iemand berichten op twitter zijn die meestal waar zijn kun je die persoon als betrouwbare bron zien. iedereen zit er wel meestal een keertje naast. Maar als iemand het vaak goed heeft kun je ervan uitgaan dat deze keer hij ook gelijk zal hebben...Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:44:
[...]
In het verleden behaalde resultaten bieden ee voorspelling voor de toekomst.
Iemand quote tweets van bewezen betrouwbare journalisten die first-hand ervaringen melden. Jij begint over propaganda, iemand legt je uit dat dit ooggetuigen zijn die bewezen betrouwbaar zijn.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:44:
[...]
Wat heeft iemand dan nog te maken met het feit dat er elders misschien wel onbetrouwbare informatie wordt gegeven?
Ja, sommige (veel) informatie is niet betrouwbaar. Dat ontkent niemand, en het is alleen maar vervelend als je het blijft herhalen. Iedereen is dat met je eens.
Dat is echter volslagen irrelevant als mensen proberen om informatie die waarschijnlijk wel betrouwbaar is te analyseren.
Je kunt klagen wat je wil over de onterechte "pro-westerse" houding in dit topic, maar het zou wel handig zijn als je dat ook kon onderbouwen. In wat er op dit moment in oost-Oekraine gebeurt heeft Rusland objectief gesproken een uiterst dubieuze rol. Heb jij goede bronnen die aantonen dat Putin niet liegt dat ie barst over de Russisch inmenging in een nationaal conflict waar hij niets te zoeken heeft?
Ik vindt het niet zo heel gek dat er geen al te positieve mening ontstaat over een leider die blijft liegen over wat ie aan het doen is. Nog even los van datgene wat hij aan het doen is: militair steunen van een beweging die een democratisch gekozen regering aanvalt en een soeverein land probeert te verdelen. Over dat laatste kun je discussieren, maar het feit dat Putin aan de ene kant ontkent militairen het land in te sturen, terwijl aan de andere kant het ene na het andere bewijs zich aandient van het tegendeel maakt het volkomen logisch dat Putin door velen gezien wordt als een huichelachtige leugenaar.
Gezien die situatie vind ik de toon in dit topic nog aardig neutraal!
Verwijderd
Zoals je kan lezen, doen mensen moeite hier om bronnen te geven om zaken van zo veel mogelijk kanten te belichten. Het zou gewaardeerd worden als je hetzelfde doet; het is zeker interessant om ook te weten waar iemand met Russische achtergrond informatie vandaan haalt en hoe hij zijn beeld vormt.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:44:
[...]
Met de oneliners en nogal makkelijke ononderbouwde stellingen die je nu plaatst wordt de discussie niet geholpen (en dat gaat niet oneindig getolereerd worden).
Een van de zaken waar mensen naar kijken, is hoe Rusland zaken gedaan heeft in andere regio's, zoals Georgie. Veel beloftes, en uiteindelijk is alle macht naar Moskou en heeft de bevolking niets. Waarom zou het dit keer anders zijn.
Wat is jouw visie daar op, en op basis van welke informatie? Dat soort discussie. Dat zien we graag.
Verwijderd
Het gaat om substantiële basissen, welken echt wat kunnen uitvoeren in geval van 'nood'.Russel88 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:22:
[...]
Volgens mij klopt je plaatje niet helemaal. De VS heeft toch een basis in Japan, Z. Korea, Taiwan en de Filipijnen? Ik zie maar 3 Amerikaansevlaggen in ZO Azie en 1 Britse. Neem aan dat die Britse Hong Kong moet zijn? Dat is toch niet meer zo of nooit geweest?
In de eerste paar stukjes al zo veel fouten over de situatie daar....
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
De eerdere versie was nog "scherper", het bericht is nota bene al iets gemodereerd ...wontcachme schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:10:
Nu.nl heeft ook weer wat aan elkaar "geschreven": http://www.nu.nl/buitenla...kken-oekraiens-leger.html
In de eerste paar stukjes al zo veel fouten over de situatie daar....
Wel moet ik opmerken dat het inmiddels melding maakt van de briefings van de Poolse Geheime Dienst. Dat heb ik in de stukken vanochtend enkel teruggevonden bij Trouw, maar nergens (nog) bij reguliere / mainstream Nederlandse media. Op de Duitse radio zijn die briefings inmiddels een onderwerp van formaat.
Edit. Inmiddels ook bij Elsevier en het AD.
[ Voor 25% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 12:19 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Edit: Dit lijkt het Donbass-bataljon te zijn. Vrijwilligers dus en niet het daadwerkelijke leger.
Let op: Doden en gewonden.
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=GUpWWJlazkY]
[ Voor 19% gewijzigd door PauseBreak op 27-08-2014 12:33 ]
Nee, merp!
Werkt nu.
[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 12:34 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Verder is er zojuist een nieuwe kaart vrijgegeven met daarop volgens de Oekraïne de huidige stand van zaken:
Nee, merp!
http://www.volkskrant.nl/...he-hulp-van-de-NAVO.dhtml
[ Voor 5% gewijzigd door klaw op 27-08-2014 12:42 ]
Oekraïne staat op het punt om een flink deel van het land te verliezen nu de LGM zijn gearriveerd.
Ik meen me te herinneren dat Polen zo goed als toegezegd had om als buurland een flink aantal troepen te sturen indien daarom gevraagd werd?
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Polen heeft zo ongeveer haar volledige aantal tankdivisies aan de oostgrens geparkeerd staan, inderdaad. Die kunnen er dus relatief snel zijn. De vraag is of alleen Poolse militairen voldoende afschrikwekkende functie hebben. Ik denk van niet. Ik denk dat als je Rusland zodanig wilt 'afschrikken' van nog verdere escalatie in deze hele puinhoop, dat je dan minstens 50.000 man erheen moet sturen, anders gaat het geen zoden aan de dijk zetten.
En zoals we allemaal weten is er geen politieke bereidheid tot het leveren van zulke hulp (behalve in Polen/Hongarije/Bulgarije/Roemenië), dus zal het er wel niet van komen.
Nee, merp!
Verwijderd
Niet als het huurlingen en vrijwilligers (die 'verdwaald' zijn) van de NAVO zijn. Met Abrams, Patriots en Pantzerhouwitzers natuurlijk.lanerios schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:47:
Als daar troepen van de Navo heen gaan, krijgen we dan ook niet een gigantische politieke shit storm?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 12:54 ]
Oekraine is een officeel "partner" van de NAVO. In die zin zijn ze meer bondgenoot dan menig ander land dat niet lid is van de NAVO. Wat dat betreft is er ook wel het een en ander binnen de NAVO vastgelegd over hoe zij Oekraine graag willen zien in de toekomst: http://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_37750.htmTorpedoX_88 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:51:
Oekraine is geen lid van de NAVO, snap ook niet waar ze de term bondgenoot vandaan halen. [...]
[ Voor 50% gewijzigd door Caelorum op 27-08-2014 12:57 ]
Dan hoop ik dat zij echt troepen gaan sturen om zo mee te helpen!PauseBreak schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:50:
@Leo1010:
En zoals we allemaal weten is er geen politieke bereidheid tot het leveren van zulke hulp (behalve in Polen/Hongarije/Bulgarije/Roemenië), dus zal het er wel niet van komen.
Hoi!
Verwijderd
Ik snap gelukkig dat men het goed bedoeld en zo veel mogelijk goede bronnen probeert te gebruikt. Helaas kan ik niet bewijzen dat ieder nieuws bericht ook daadwerkelijk klopt of niet, maar omdat er ook propaganda tussen kan zitten weet ik niet meer wat ik moet geloven of juist niet moet geloven.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:55:
[...]
Zoals je kan lezen, doen mensen moeite hier om bronnen te geven om zaken van zo veel mogelijk kanten te belichten. Het zou gewaardeerd worden als je hetzelfde doet; het is zeker interessant om ook te weten waar iemand met Russische achtergrond informatie vandaan haalt en hoe hij zijn beeld vormt.
Met de oneliners en nogal makkelijke ononderbouwde stellingen die je nu plaatst wordt de discussie niet geholpen (en dat gaat niet oneindig getolereerd worden).
Een van de zaken waar mensen naar kijken, is hoe Rusland zaken gedaan heeft in andere regio's, zoals Georgie. Veel beloftes, en uiteindelijk is alle macht naar Moskou en heeft de bevolking niets. Waarom zou het dit keer anders zijn.
Wat is jouw visie daar op, en op basis van welke informatie? Dat soort discussie. Dat zien we graag.
Zeker, toch is er een verschil tussen "politieke shit storm" en escalatie. Politiek en diplomatie bestaan uit veel geklets, koehandel en achterkamers. De realiteit te velde en in toepassing van instrumentele logica is iets heel anders. En daar is waar over de toekomst van Europa besloten wordt: in het veld, niet in de achterkamers - of ik en anderen dat nu leuk vinden of niet.lanerios schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:47:
Als daar troepen van de Navo heen gaan, krijgen we dan ook niet een gigantische politieke shit storm? Ben het wel met je eens trouwens, maar wat zijn de gevolgen in zo'n situatie?
Vergeet niet, voor Putin is de situatie op het moment een continu opmaken van balans van kosten/baten voor korte termijn doelstellingen en lange termijn vereisten voor bereiken van gestelde visie. Er zitten terdege risico's aan zijn handelen, zeker nu steeds meer in beeld komt dat hij actief escaleert en eigen middelen op de grond heeft in de Ukraïne. Er zitten grenzen aan zijn mogelijkheden tot escalatie.
Binnen het Partnership for Peace programme van de Nato zijn er goede mogelijkheden om de Ukraïne te ondersteunen in praktische zin. Dan heb ik het niet over simplistische symboolpolitiek als het sturen van een paar duizend helmen naar de Koerden in Irak, maar over buffering van logistiek, van middelen, van personeel ten aanzien van safe zones en corridors. Ik kan me voorstellen dat een aantal andere regionale partners in het programma zeer bereid zijn. Ik kan me ook voorstellen dat lidstaten bereid zijn. Zeker ten aanzien van veel simpelere vormen van hulp als ondersteuning C3, ondersteuning materieel, ondersteuning facilitatie training & uitrusting - maar nog meer zelfs in zake civiele ondersteuning voor organisatie, infrastructuur en humanitaire ondersteuning. Vergeet niet dat het PfP herhaaldelijk heeft samengewerkt met hulporganisaties zoals het Internationale Rode Kruis.
Een van de onderdelen van het programma is bijvoorbeeld het zogeheten EADRCC (Euro-Atlantic Disaster Response Coordination Centre). Daar zitten al ingangen voor humanitaire en logistieke ondersteuning. Daarnaast heb je andere invalshoeken, Conference of National Armaments Directors (CNAD), het Air Defence Committee (ADC) alsmede het Air Traffic Management Committee (ATMC).
Voorts zijn voorzieningen binnen het PfP voor inzet van coördinatie van PMC's, dan heb je het al echter over een heel ander soort escalatie, waar de Ukraïne zelf reeds eerder van heeft aangegeven dat dit geen pad om te bewandelen is.
Ik ga er echter van uit dat andere lidstaten zoals Nederland dit hoe dan ook zullen blokkeren. Wat op zich jammer is, gezien de vele niet-militaire mogelijkheden (geen inzet van personeel) die er zijn welke absoluut tempo en richting uit handen van Putin nemen, terwijl zijn handelingen ondertussen steeds meer en steeds beter in beeld komen. Dat is ook de insteek hier. Mensen zien "Nato" en denken meteen "onze jongens op de grond aan het schieten", dat is niet de invalshoek.
[ Voor 8% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 13:00 ]
Oekraine is onderdeel van NATO's Partnership for Peace. En partner is prima the vertalen als bondgenoot. Dat wij NATO dan weer een bondgenootschap noemen terwijl het in naam een verdragsorganisatie is kan enigszins verwarrend werken.TorpedoX_88 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:51:
Oekraine is geen lid van de NAVO, snap ook niet waar ze de term bondgenoot vandaan halen.
Precies. Ik was het dan ook direct eens met het besluit van de overgangsregering ettelijke maanden geleden om die weg niet te bewandelen. Een groot bord vol scenario's met nachtmerries van uitzonderingen, speciale uitleveringen, binnenhalen van externe selectieve belangen die niet voor betaling komen maar voor invloed, ga zo door.MBV schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:00:
Sinds ik een stuk heb geschreven over de handelingen van Blackwater in Irak heb ik het niet zo op PMC's
PMC's zijn macro-economische instrumenten. Ze staan los van internationaal recht of concepten als nationale soevereiniteit.
Maar goed, het PfP biedt hier mogelijkheden. En ik denk dat Polen nog niet vergeten is dat ze nog vrij recent te maken hebben gehad met een eigen scenario van onthoofding na een vliegtuig crash waar men enkel transcripts kreeg van de zwarte dozen. We zullen zien. Het verklaart wel inmiddels de timing van die Poolse briefings van Buitenlandse Zaken daar eergisteren, de briefing van de Poolse Geheime Dienst gisteren, en dit verzoek vandaag.
Maar, zoals ik al aangaf, ik ga er vanuit dat binnen de beslissingsstructuren van de Nato Den Haag dit zal blokkeren.
Nee, merp!
Verwijderd
Ik heb er wat landen tussenweg gehaald, landen zoals China, VK, Canada en Frankrijk lijken geen significante basissen te hebben, alleen degene die ze delen met de NAVO.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:04:
(Overigens ben ik zelf nu aan de slag gegaan om alle basissen op een kaart aan te brengen, van zowel Rusland, de Verenigde Staten, China, Verenigd Koninkrijk, Canada en Frankrijk)
And to think they once said that computers would take away jobs.
Tja, als ik zo vrij - en bruut - mag zijn, in macro-economisch opzicht zit er een structureel verschil tussen "Den Haag" als behartiging daarvan versus politieke vertegenwoordiging van samenleving en belangen daarvan.PauseBreak schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:08:
Ja, het is jammer dat Den Haag is vergeten wiens belangen ze eigenlijk horen te behartigen. Ach, het staat verschillende lidstaten vrij alsnog zelf te handelen. Ik denk dat Polen daar weinig problemen mee zal hebben.
Op zich ook logisch, gezien het verloop van de afgelopen twintig jaar van beleid. Verklaarbaar, toch zit men inmiddels heel dicht bij een aantal breekpunten. Vanuit mijn vroegere ervaringen in de wereld van venture capital development en fonds management moet ik toch erkennen dat er altijd een punt komt waarop je ook bij selectieve belangen de balans moet opmaken tussen korte en lange termijn. Elk selectief belang heeft altijd zijn afhankelijkheden van algemeen belang, je kan afwentelen en afschuiven, toch zitten er breekpunten. Op een dergelijk punt zitten we eigenlijk wel. Maar goed, mensen blijven mensen.
Wat mij persoonlijk het meest stoort is dat dit beleid van behartiging geresulteerd heeft in een mentaliteit die in effectieve en praktische zin niet meer in staat is om mogelijkheden te scheppen, om uitdagingen om te zetten in potentieel en daar gebruik van te maken voor compensatie van selectief belang om balans te scheppen met algemeen belang en er - heel koud gesteld - winst mee te maken. Voordat anderen dat doen.
[ Voor 21% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 13:16 ]
Wij kijken dus ook naar de bronnen en als iemand over het algemeen informatie gaf die achteraf goed is kun je zeggen dat de informatie die hij nu geeft ook redelijk correct is.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 12:56:
[...]
Ik snap gelukkig dat men het goed bedoeld en zo veel mogelijk goede bronnen probeert te gebruikt. Helaas kan ik niet bewijzen dat ieder nieuws bericht ook daadwerkelijk klopt of niet, maar omdat er ook propaganda tussen kan zitten weet ik niet meer wat ik moet geloven of juist niet moet geloven.
Verwijderd
Sinds dat ze in 2003 binnen zijn gevallen, de meesten zijn vorig jaar overigens gesloten, er zijn nog een paar open.IJzerlijm schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:12:
Amerikaanse basissen in Irak ? Sinds wanneer ?
Ik zeg niet voor niets dat ze vergeten zijn wat ze eigenlijk horen te doenVirtuozzo schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:13:
[...]
Tja, als ik zo vrij - en bruut - mag zijn, in macro-economisch opzicht zit er een structureel verschil tussen "Den Haag" als behartiging daarvan versus politieke vertegenwoordiging van samenleving en belangen daarvan.
Jep. Al is die mentaliteit ook wel een gevolg van een keuze om de verantwoordelijkheid voor eigen beleid en de consequenties daarvan uit handen te geven aan derden (VS, NAVO, EU, venture capital etc). Het moet dan ook geen verrassing zijn dat Nederland degene is die niet meer snapt hoe dit spel gespeeld kan worden teneinde er iets moois uit te kunnen halen.Wat mij persoonlijk het meest stoort is dat dit beleid van behartiging geresulteerd heeft in een mentaliteit die in effectieve en praktische zin niet meer in staat is om mogelijkheden te scheppen, om uitdagingen om te zetten in potentieel en daar gebruik van te maken voor compensatie van selectief belang om balans te scheppen met algemeen belang en er - heel koud gesteld - winst mee te maken. Voordat anderen dat doen.
Je doelt op de ene CIA-uitvalsbasis voor de hele regio?Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:24:
[...]
Sinds dat ze in 2003 binnen zijn gevallen, de meesten zijn vorig jaar overigens gesloten, er zijn nog een paar open.
[ Voor 11% gewijzigd door PauseBreak op 27-08-2014 13:26 ]
Nee, merp!
Nee, merp!
BREAKING: rebel tanks control #Novoazovsk. Two tanks bearing Dpr insignia seen on the western exit towards #Mariupol
— Petr Shelomovskiy (@shelomovskiy) August 27, 2014Opmerkelijk inderdaad. Ik ben benieuwd of dit niet een uitzondering gaat zijn. Vooralsnog blijft het aan de kant van de NOS ijselijk stil.Xeon_vl schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 13:37:
Is inderdaad zo, en ik ben eigenlijk oprecht verbaasd over deze reportage plots. Misschien wijzigt dan eindelijk eens het beeld dat hier leeft in de straat dat in Oekraine op een beetje volksprotest in het oosten na alles rustig is.
Zo stil dat ik de vraag van een Duitse medewerker, of er nog wel sprake is van vrije media ten aanzien van de proportioneel buitengewone grote belangen, wel kan voorstellen. Niet dat ik er een antwoord op kan geven, maar ik kan me wel een voorstelling maken waar de vraag vandaan komt.
Even ter verduidelijking, zoals bij vrijwel alle gouvernementele, supranationale en non-gouvernementele organisaties komen hier elke dag media dossiers binnen, waar per categorie van aandacht en prioriteit overzichten staan van wat in media opduikt, of het momentum heeft, gerelateerd is aan trends, e.d.
Ik moet toegeven dat ik weinig aandacht besteed heb aan de Belgische overzichten, maar ja, ten aanzien van de Nederlandse samenvatting - er zit een gigantisch gat in gerelateerde berichtgeving van media daar tegenover andere Europese landen als Frankrijk, Duitsland, het VK, maar ook landen als Zwitserland, Italië en de Scandinavische landen.
Het komt natuurlijk altijd voor dat er verschillen per land opduiken, kwestie van affiniteit, interesse, belangen e.d. Maar goed, MH17, Shell, Gasunie, ING, ga zo door. Ondertussen mag best gesteld worden dat het gat structureel van aard is.
Dpr insignes?
[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 14:11 ]
[ Voor 4% gewijzigd door PauseBreak op 27-08-2014 14:11 ]
Nee, merp!
In zake kranten is dan voor Nederland redelijk verklaarbaar. Kwestie van inkoop / prioriteit bij persagentschappen. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de eerder gelinkte publicaties in AD, Elsevier, Trouw, Telegraaf e.d. dan kun je snel zien dat deze kwestie een gevalletje is van "kopieergedrag" wat er ingeslopen is. Tekst, beeldmateriaal, etc. Zo is het altijd interessant om te zien wie waar wat inkoopt, als dan bij de bron er iets atypisch in de stroom staat, sluipt het alsnog binnen.PauseBreak schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:11:
Nou ja, als je kijkt naar de overige Engelstalige pers, dan is dat bericht van de Poolse geheime diensten ook nergens terug te vinden vooralsnog.
De Britse media volgen in termen van buitenlandse focus eigenlijk de BBC op de voet, het is dan ook interessant wat de BBC met de bron / informatie / stroom doet. Tot dusverre in deze crisis heeft de BBC toch redelijk goed verslag gedaan, al kan wel gesteld worden dat het tempo erg laag ligt. Maar, dat heeft ook vaak zijn noodzakelijkheden.
Edit. In dat opzicht heeft de BBC een artikel wat velen niet goed uitkomt. General Sir Richard Shirreff in Russia warning to West.
[ Voor 25% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 14:19 ]
AFP team drove from Novoazovsk to Donetsk through Starobesheve, no sign of Ukrainian army anywhere, abandoned ammunition...
— Maria Antonova (@mashant) August 27, 2014Hele gebied ten zuiden van Donetsk tot aan de zee van Azov lijkt dus in handen te zijn van de rebellen. Dat is nogal wat. Wel zouden er versterken naar Mariupol zijn verstuurd en is de snelweg tussen Mariupol en Novoazovsk nog in handen van het leger.
En best een hoop versterking als ik de berichten mocht geloven via Livemap.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:23:
[html]<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p>AFP team drove from Novoazovsk to Donetsk through Starobesheve, no sign of Ukrainian army anywhere, abandoned ammunition...</p>— Maria Antonova (@mashant) <a href="https://twitter.com/mashant/statuses/504600544271679488">August 27, 2014</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/]Hele gebied ten zuiden van Donetsk tot aan de zee van Azov lijkt dus in handen te zijn van de rebellen. Dat is nogal wat. Wel zouden er versterken naar Mariupol zijn verstuurd en is de snelweg tussen Mariupol en Novoazovsk nog in handen van het leger.
Als er een corridor geschapen kan worden met de Krim, dan, tja, dan zal het snel escaleren. Ukraïne zal dan moeten consolideren, en dat betekend terugtrekken. Wat er dan gebeurt hebben we in Georgië gezien.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:23:
[html]<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p>AFP team drove from Novoazovsk to Donetsk through Starobesheve, no sign of Ukrainian army anywhere, abandoned ammunition...</p>— Maria Antonova (@mashant) <a href="https://twitter.com/mashant/statuses/504600544271679488">August 27, 2014</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/]Hele gebied ten zuiden van Donetsk tot aan de zee van Azov lijkt dus in handen te zijn van de rebellen. Dat is nogal wat. Wel zouden er versterken naar Mariupol zijn verstuurd en is de snelweg tussen Mariupol en Novoazovsk nog in handen van het leger.
Hoe kan een volksprotest tegen de regering zo uit de klauwen lopen zonder inmenging van buitenaf?
ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Niet.ScuL schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:35:
Ik vind het echt van de zotte dat "een groep opstandige burgers" alias de seperatisten over tanks beschikt. Het is niet zo dat je die ergens in een boerenschuur hebt staan. Dat spul moet ergens vandaan komen.
Hoe kan een volksprotest tegen de regering zo uit de klauwen lopen zonder inmenging van buitenaf?
Dat neemt echter niet weg dat de daadwerkelijke separatisten wel over tanks en dergelijke beschikken. Sommige van deze mensen hebben gediend in het Oekraiënse leger (en sommige zijn naderhand overgelopen).
Maar niet in deze hoeveelheidSnipperhoofd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:39:
[...]
Niet.
Dat neemt echter niet weg dat de daadwerkelijke separatisten wel over tanks en dergelijke beschikken. Sommige van deze mensen hebben gediend in het Oekraiënse leger (en sommige zijn naderhand overgelopen).
En al helemaal niet mensen die rondlopen met standaard issue Spetznatz wapens.
En het achterlaten van Munitie en dergelijk gebeurt bij beide kanten, ze rennen liever dan dat ze spul meenemen.
Vergeet niet dat een hoop spul zoals AK's er in overvloed zijn voor de prijs van een tros bananen.
[ Voor 19% gewijzigd door Mektheb op 27-08-2014 14:42 ]
Ik ontken ook zeker niet de Russische leveranties (en ik heb al helemaal niet Oekraïners gezien met "standaard issue Spetznatz wapens"). Maar de initiële separatistenbeweging had wel degelijk wapens en ander militair materieel. Ook al kan je stellen dat die mensen in het huidige conflict een steeds kleiner wordend aandeel hebben.Mektheb schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:40:
Maar niet in deze hoeveelheid
En al helemaal niet mensen die rondlopen met standaard issue Spetznatz wapens.
En het achterlaten van Munitie en dergelijk gebeurt bij beide kanten, ze rennen liever dan dat ze spul meenemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Snipperhoofd op 27-08-2014 15:07 ]
Niet. Er is altijd inmenging van buitenaf. Of omdat men benodigdheden heeft die men enkel elders kan krijgen (intern -> extern) of omdat externen belangen hebben binnen de situatie zelf (extern -> intern).ScuL schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:35:
Ik vind het echt van de zotte dat "een groep opstandige burgers" alias de seperatisten over tanks beschikt. Het is niet zo dat je die ergens in een boerenschuur hebt staan. Dat spul moet ergens vandaan komen.
Dat laatste, daar is sprake van in deze crisis. Er zitten daar verschillende niveau's bij, van economisch (zoals de pressie maatregelen van Rusland voorafgaand aan Maidan en het ontstaan van deze crisis na de NGO confrontaties tussen Rusland en het State Department van de VS ter plaatse) via politiek (zoals de onsmakelijkheid van de conferentie in Genève en zo voorts. Daar zitten ook andere meer grijze niveau's bij, zoals bijvoorbeeld de subversieve activiteiten van Rusland die aan het begin van de escalatie ruimschoots in het nieuws kwamen (zoals het uithollen en infiltreren van het Ukraïnse veiligheidsapparaat, of het sturen van de infameuze Strelkov naar Ukraïne), tot steun op de grond (artillerie ondersteuning vanuit Rusland) alsmede logistieke ondersteuning en verstrekking van materieel (zoals de inmiddels gevoelige kwestie van MH17). Tot, inmiddels, open inzet van Russische strijdkrachten waar zelfs in de Russische pers berichten over verschijnen ten aanzien van slachtoffers en de roep van familieleden van de gesneuvelden voor meer informatie.
Enfin, als ik de zaken van de laatste dagen even op een rijtje zet, waar een toch indrukwekkende hoeveelheid bevestigingen en waarnemingen van te vinden is:
- krijgsgevangen Russische soldaten, meerdere incidenten en groepen van personeel
- vernietiging van Russische mobiele eenheden
- waarnemingen van Russische materieel, echter de laatste dagen steeds meer waarnemingen van Russische eenheden in opmars en in gevecht.
- bevestigingen door journalisten van zo ongeveer elke partij in dit conflict, inmiddels echter ook vanuit Poolse Geheime Dienst
We konden al eerder stellen dat er sprake was van open oorlog. Niet rebellie of lokale brandhaarden van separatisme, zoals we in mainstream media zien. Inmiddels is er toch het beeld van directe interventie door Rusland op de grond in de Ukraïne.
Het volksprotest was Maidan. De tegenbeweging kwam echter vanuit Rusland, al voorafgaand, tijdens maar meer nog na Maidan. De escalatie was de inzet van Strelkov en de andere coördinators eerder ingezet door het Kremlin in andere zones van "invloed" zoals Georgië. Dat heeft geresulteerd in een mobilisatie van krachten onder een front van separatisme. Ik zien nog maar weinig mogelijkheden om te ontkennen dat er sprake is van meerdere vormen van indirecte en directe Russische sturing.
Al met al komt het neer op de keuze van de bevolking in de Ukraïne om zelf een eigen koers te bepalen, wat een probleem is voor Putin & intimi aangezien het land een essentieel element is om het eigen Gemenebest te kunnen laten functioneren. Daar bovenop zitten dan nog de elementen van symboliek, beeldvorming, herstructurering van Russische samenleving, ga zo door. In essentie is deze crisis een stap terug naar de 19e eeuw waar het patroon van sferen van invloed gesteld werd, iets waar we in de 20e eeuw de bloedige resultaten van gezien hebben.
Zeker, logisch ook. Kijk eens naar het begin van de escalaties, de "LGM" coördinaties met separatisten groepen (die qua volume opvallend klein waren, beperkt tot knokploegjes en lokale elementen, zo ongeveer het niveau waarop men nu weer zit) gericht op militaire depots en - belangrijk - de fabrieken in het Oosten van de Ukraïne waar militair materieel geproduceerd werd.Snipperhoofd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:52:
[...]
Ik ontken ook zeker niet de Russische leveranties (en ik heb al helemaal niet Oekraiëners gezien met "standaard issue Spetznatz wapens"). Maar de initiële separatistenbeweging had wel degelijk wapens en ander militair materieel. Ook al kan je stellen dat die mensen in het huidige conflict een steeds kleiner wordend aandeel hebben.
Toch was dat behoorlijk beperkt van schaal. Toen eenmaal het Ukraïnse leger ingezet werd, verloren die eenheden in rap tempo hun materieel. Tot op het punt waarop men het initiatief vrijwel volledig verloren had, en toen kwamen de eerste berichten van colonnes vanuit Rusland. Alhoewel van die incidenten weinig onafhankelijke bevestigingen zijn terug te vinden, is het opvallend dat dit juist de omslag periode kenmerkt waarin die kleine groepen van separatisten plotsklaps in volume en beschikbaarheid van actief materieel groeiden. Er zitten behoorlijke gaten tussen wat men wist in te nemen in het begin, wat men verloor, en waar men ineens de beschikking over heeft.
Als je dan de observaties van de laatste twee weken onder de loep neemt, de konvooien en colonnes, de bevestigingen van waarneming van militair materieel en vervolgens de inzet en resultaten daarvan, tja.
Let wel, we hebben het hier over expliciet militair materieel. Vuurwapens zijn in heel veel landen gewoon gemeengoed, zelfs AK-47's en dergelijke.
[ Voor 20% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 14:59 ]
Ik weet niet hoe het in die regionen zit, maar in voormalig Joegoslavie heeft elk dorp wel een wapenverzameling, oftewel: een paar AK's. Zo moeilijk zijn die dingen niet te krijgen. Dat verklaart het eerste stukje. Vervolgens zijn er wat militaire bases overrompelt, dus dat verklaart misschien wel de eerste twee maanden. Maar wat nu gebeurt heeft daar natuurlijk niks mee te maken, aangezien de 'separatisten' wapens hebben die nooit op legerbases stonden.Snipperhoofd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:52:
[...]
Ik ontken ook zeker niet de Russische leveranties (en ik heb al helemaal niet Oekraiëners gezien met "standaard issue Spetznatz wapens"). Maar de initiële separatistenbeweging had wel degelijk wapens en ander militair materieel. Ook al kan je stellen dat die mensen in het huidige conflict een steeds kleiner wordend aandeel hebben.
[ Voor 17% gewijzigd door MBV op 27-08-2014 14:56 ]
Zouden ze het sarcasme nou echt niet door hebben?De Russen die gisteren zijn vastgezet, waren volgens Oekraïne op een speciale missie. Moskou verklaarde dat ze verdwaald waren. Lysenko raadde de pantserwagens vandaag aan via een oostelijke route terug te rijden naar Rusland voor het geval ze weer verdwaald zijn.
Ik praat het eerste stukje van het algemeen geaccepteerde verhaal nog een beetje goed te praten. Met die AK's kan je wel een legerbasis overrompelen en daarmee zwaar materieel verkrijgen. Maar niet op de huidige schaal.TorpedoX_88 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:58:
Was het maar bij AK's gebleven, daarmee schiet je geen vliegtuigen uit de lucht of bombardeer je steden plat.
RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:00:
NOS:
[...]
Zouden ze het sarcasme nou echt niet door hebben?
Op zich al nieuws dat de NOS hierover bericht natuurlijk, het was opvallend stil.
De Poolse persco is ook uitgezonden:
http://nos.nl/video/69151...n-actief-in-oekraine.html
[ Voor 12% gewijzigd door MBV op 27-08-2014 15:04 ]
En geen woord over de berichten van OVSE of de pers conferentie van de Poolse premier, of de briefing van de Poolse Geheime Dienst. Geen artikel, geen analyse, enkel een video "sideline". Dat is ook een manier om te kunnen zeggen dat je ergens aandacht aan hebt besteed.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:00:
NOS:
[...]
Zouden ze het sarcasme nou echt niet door hebben?
Ik heb inmiddels aan deze kant bevestiging gekregen, al is het afwachten welke media daar hun bevestiging van zoeken, dat de Poolse premier zijn informatie alsmede de bevestigingen heeft ontvangen vanuit zowel de Nato als de Poolse Geheime Dienst. De Nato briefing klopt, ik vind het echter opvallend dat vooralsnog daar geen vermelding van wordt gemaakt in media.
Het is toch erg significant, in het kader van het verzoek aan de Nato vandaag door de Ukraïne...
De paar plaatsen waar melding gemaakt wordt, volgen het protocol van kopieergedrag en maken aldus enkel melding van de Poolse Geheime Dienst.
Edit. Inmiddels maakt de BBC al melding: Ukraine crisis: Novoazovsk targeted by rebels.
Erg interessant: Russian reporters 'attacked at secret soldier burials'.
En erg triest: Ukraine woman pilot Savchenko in middle of media war.
Edit. Wel een interessant stukje gevonden van OOG Dinsdag: Sentimenten in Polen over conflict Oekraine. Audio fragment interview met Jan Huninn die in de Nederlandse media eerder nog in het nieuws kwam in de Volkskrant met een wat persoonlijke ervaring in de Ukraïne.
"Vladimir Poetin is de nieuwe Hitler." Dat kopte de Poolse tabloid Super Express vandaag. Hoe wordt er in Polen en andere omliggende landen gedacht over de spanningen tussen Oekraine en Rusland? Vanuit Warschau reageert journalist Jan Hunin.
De OOG Woensdag: Rusland en Oekraïne is dan weer saillant. Pesterijtjes ...
[ Voor 96% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 15:30 ]
Mwa, dat is dan ook voormalig Joegoslavie, waar in de jaren '90 een behoorlijke burgeroorlog heeft gewoed. Dat laat natuurlijk veel materiaal achter welke destijds natuurlijk door de vele partijen aangeschaft en geimporteerd waren.MBV schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 14:54:
Ik weet niet hoe het in die regionen zit, maar in voormalig Joegoslavie heeft elk dorp wel een wapenverzameling, oftewel: een paar AK's. Zo moeilijk zijn die dingen niet te krijgen.
Oekraïne heeft dat natuurlijk niet (wel als dit conflict afloopt maar dat is een ander verhaal). Verkrijgbaarheid van wapens is wel makkelijk vergeleken met NL - maar vergeet ook zeker niet de corruptie op de verschillende militaire bases over de jaren heen (ook in RU) waar je met een beetje geld hier en daar zo een kistje mee kon nemen.
Ik zou het niveau van "Super Express" niet al te hoog inschatten hoor. Vergelijkbaar met de 'red tops' uit de UK, en een beetje met het boulevardbladelement in de Telegraaf.Virtuozzo schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:03:
"Vladimir Poetin is de nieuwe Hitler." Dat kopte de Poolse tabloid Super Express vandaag.
[ Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 27-08-2014 16:00 ]
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Verwijderd
Erg grappig voorbeeld wat waarschijnlijk onbedoeld is.Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 22:57:
Als je hem bekritiseert dat hij veel centjes verdiend heeft, bekritiseer Bill Gates dan ook maar.
Laat ik verder maar bij deze opmerking.
Ondertussen begint het bij de rest van de wereld een beetje te dagen dat Rusland direct betrokken is bij het conflict. En de Nederlandse overheid die vooralsnog niet voortvarend lijkt te zijn in mededeling over de MH17 ramp. Zou daar een verband tussen kunnen zitten of is dat te ver gezocht?
Inmiddels nemen andere landen om Oekraine binnenkort wel het heft in eigenhanden door materialen en dergelijke te gaan leveren.
Niemand wilt daar een 2e USSR behalve Belarussia.
Ik geloof dat Wit-Rusland er ook niet zoveel trek in heeft. Laatst zag ik in de Volkskrant een artikel over Loekasjenko die het gedrag van Poetin ook nogal bedreigend begint te vinden. Logisch ook, eigenlijk. De ambities van Poetin raken direct zijn eigen ambities om aan de macht te blijven.Mektheb schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:55:
Probleem is dat er maar 1 vinger gewezen kan worden, en eenmaal gedaan kan je het niet terug draaien.
Inmiddels nemen andere landen om Oekraine binnenkort wel het heft in eigenhanden door materialen en dergelijke te gaan leveren.
Niemand wilt daar een 2e USSR behalve Belarussia.
Kommersant's @barabanch says rebels/Russians captured Novoazovsk without a fight.
— Leonid Ragozin (@leonidragozin) August 27, 2014Ook elders berichten dat het Oekraïense leger posities heeft opgegeven. Ik vermoed een tactische terugtrekking om te hergroeperen. Maar het blijft zorgwekkend.
[ Voor 29% gewijzigd door RoD op 27-08-2014 15:58 ]
Maar ondertussen kan die er niets aan doen, omdat ook in Wit Rusland er al materiaal staat van de Russen.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:57:
[...]
Ik geloof dat Wit-Rusland er ook niet zoveel trek in heeft. Laatst zag ik in de Volkskrant een artikel over Loekasjenko die het gedrag van Poetin ook nogal bedreigend begint te vinden. Logisch ook, eigenlijk. De ambities van Poetin raken direct zijn eigen ambities om aan de macht te blijven.
Wat enkele weken geleden al tevoorschijn kwam, ik ben bang dat die dus niet iets "durven" te doen.
Nee, ik verwacht daar ook verder niets van. Maar Poetin heeft allicht minder vrienden dan hij denkt. Het stort allemaal een keer als een kaartenhuis in elkaar. De vraag is alleen wanneer we dan de eerste scheurtjes zullen zien. De uitkomst in Oekraïne zal een belangrijke rol spelen en daarom is dit conflict ook nog lang niet voorbij. Die gesprekken en mooie plannen (roadmap) gaan echt geen verandering in de situatie op de grond brengen.Mektheb schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:58:
[...]
Maar ondertussen kan die er niets aan doen, omdat ook in Wit Rusland er al materiaal staat van de Russen.
Wat enkele weken geleden al tevoorschijn kwam, ik ben bang dat die dus niet iets "durven" te doen.
Wellicht dat dit een interessante wending kan geven aan de Russische invasie: Soldiers' Mothers Appeal to Putin to Bring Their Sons Back From Ukraine
Hoe meer soldaten er gevangen worden genomen of gedood, hoe meer onvrede er komt, vermoed ik zo. In de Russische media zie je dus dit soort geluiden al (begrafenissen etc), wat gebeurt er als dit op nog grotere schaal gaat plaatsvinden? Gaat het dan een factor van betekenis worden in Rusland zelf?
[ Voor 40% gewijzigd door RoD op 27-08-2014 16:03 ]
Dat is inderdaad een wending die ik niet had gezien, het kan er misschien voor zorgen dat de bevolking in Rusland tegen Putin zelf keert.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:59:
[...]
Wellicht dat dit een interessante wending kan geven aan de Russische invasie: Soldiers' Mothers Appeal to Putin to Bring Their Sons Back From Ukraine
Hoe meer soldaten er gevangen worden genomen of gedood, hoe meer onvrede er komt, vermoed ik zo. In de Russische media zie je dus dit soort geluiden al (begrafenissen etc), wat gebeurt er als dit op nog grotere schaal gaat plaatsvinden? Gaat het dan een factor van betekenis worden in Rusland zelf?
Ik geloof niet dat de Russische soldaten echt staan te trappelen om te helpen ( die van het echte leger )
De Tjetjenen en dergelijke boeit het totaal niet tegen wie ze vechten als ze maar kunnen vechten een totaal andere gedachte gang.
Maar ik kan me wel voorstellen dat de "beschaafde mensen" geen zin hebben in een oorlog met met Oekraïne.
Al ben ik bang die relatie nu alweer voor eeuwen verpest is.
[ Voor 11% gewijzigd door Mektheb op 27-08-2014 16:08 ]
One resident called Alexei, who was in Kolosky on Monday, said that the armed men, when asked who they were, told residents only that they had come "to protect them".
"It looks like direct invasion," he said.
He said he and a friend counted 38 armoured personnel carriers, two fuelling trucks and numerous military transport vehicles full of people in Kolosky and the immediate vicinity.
Another local, Dmitry Chistyukhin said: "The people at the new checkpoint, they were polite military men wearing green. Definitely not Ukrainian. They're definitely not from around here."
Witnesses said they first saw new military hardware on Sunday, which included anti-aircraft systems as well as artillery guns.
Iets met pot en ketelRussian MFA: West should stop political games around Russia humanitarian aid to #Ukraine
[ Voor 16% gewijzigd door Mektheb op 27-08-2014 16:26 ]
Wat zou er eigenlijk met de gevangen genomen Russen gebeuren? Oekraine beschouwd de separatisten officieel als terroristen, zouden die dan ook 20 jaar in de gevangenis komen te zitten? Officieel zitten de russen er immers niet...Mektheb schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:07:
[...]
Dat is inderdaad een wending die ik niet had gezien, het kan er misschien voor zorgen dat de bevolking in Rusland tegen Putin zelf keert.
Ik geloof niet dat de Russische soldaten echt staan te trappelen om te helpen ( die van het echte leger )
De Tjetjenen en dergelijke boeit het totaal niet tegen wie ze vechten als ze maar kunnen vechten een totaal andere gedachte gang.
Maar ik kan me wel voorstellen dat de "beschaafde mensen" geen zin hebben in een oorlog met met Oekraïne.
Al ben ik bang die relatie nu alweer voor eeuwen verpest is.
En de russen die zijn gesneuveld; krijgen de families daarvan ook erkenning?
Sommige families zijn nu hun broodwinnaar kwijt. Krijgen die nog een vergoeding oid? In een normale "oorlog" krijgen soldaten meestal lintjes voor het meevechten in een campagne of een purple heart voor het gewond raken etc...
Wikipedia: Super ExpressQwerty-273 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:53:
Ik zou het niveau van "Super Express" niet al te hoog inschatten hoor. Vergelijkbaar met de 'red tops' uit de UK, en een beetje met het boulevardbladelement in de Telegraaf.
"[-] For the first decade of its operation (until 2003) Super Express (SE) ranked as second in Poland in terms of the quality of information and sale results,-"
Maar hij is wel populair, weet je ook hoe de gemmidelde Pool over Putin denkt (en naar mijn idee tercht). (eff nuancering, hij pleegt geen genocide maar zit wel vrolijk stukken land overal en nergens in te pikken)
[ Voor 29% gewijzigd door klaw op 27-08-2014 17:37 ]
Het "Comité voor Moeders van Soldaten" heeft een lijst samengesteld van maar liefst 400 dode/gewonde Russische soldaten. En dat zijn dus alleen nog maar de namen die bekend zijn. Wow.
Ukrainian forces got reinforcement, Novoazovsk is fully controlled by our Army
— NSDC of Ukraine (@NSDC_ua) August 27, 2014Fijn, als het klopt.
[ Voor 37% gewijzigd door RoD op 27-08-2014 16:54 ]
Denk dat ze dat aantal met gemak nog even x3 mogen doen.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:53:
http://tvrain.ru/articles...rossijskih_soldat-374625/
Het "Comité voor Moeders van Soldaten" heeft een lijst samengesteld van maar liefst 400 dode/gewonde Russische soldaten. En dat zijn dus alleen nog maar de namen die bekend zijn. Wow.
[html]<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p>Ukrainian forces got reinforcement, Novoazovsk is fully controlled by our Army</p>— NSDC of Ukraine (@NSDC_ua) <a href="https://twitter.com/NSDC_ua/statuses/504642527304372225">August 27, 2014</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/]Fijn, als het klopt.
Dat zie ik wel als iets heel erg positiefs#Ukraine will participate in NATO Summit in Scotland. The only non-member of the alliance asked to join the summit.
[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 27-08-2014 17:00 ]
Laat het waarschijnlijk maar weg.klaw schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 11:38:
Daarnaast was het waarschijnlijk de tweede wereld oorlog die ervoor zorgde dat Amerika (sneller) herstelde. Daarnaastlagen de economien van andere geindustrialiseerde landen in puin wat zorgde voor een erg sterke positie voor de amerikanen, daarnaast zorgde de oorlog ervoor dat iedereen amerikaanse producten wilde.
Nu zal er wel minder voordelen te halen zijn bij een oorlog maar die zijn er nog steeds...
De VS had voor de instelling van de dienstplicht nog steeds een werkloosheid van 15%. Dat was in 1940. Ze waren helemaal niet hersteld na een decennium aan crisis en recessie. Door de tweede wereldoorlog en de enorme vraag naar wapens, voertuigen, schepen en munitie herstelde de Amerikaanse economie pas echt. Dat ze deze goederen ook gingen bouwen in speciale fabrieken waarmee ze een militaire industrie opbouwden welke de VS voor de tweede wereldoorlog nauwelijks had verklaard hun status na de tweede wereldoorlog. Na de oorlog konden de commerciële fabrieken terugschakelen en met het Marshallplan weer extreem veel produceren. Uiteindelijk kwam hier de consumptiemaatschappij uit voort. Anders was het hele zaakje weer ingestort.
Dat het nu alsnog ingestort is een ander verhaal. Het blijk dat het verstandig is om als land zelf goederen te maken voor een gezonde economische basis samen met het feit dat financiële instellingen je gewoon bedonderden.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Verwijderd
Hier onder, ik wou nog aanpassen maar het was al te laat.
[ Voor 136% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2014 18:43 ]
Beter lezen. Dat "fijn" was een reactie op de tweet in mijn bericht. Niet op de doden.Verwijderd schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 18:40:
Jezus, fijn dat het klopt dat misschien soldaten die er niet eens heen willen dood zijn nu ?
Wat is dat voor zieke praat, vind het nog al degenererend om aan te horen
als rus zijnde met familie die ook soldaat zijn in het Russische leger. Ik vind het zo wel niet fijn voor de Oekraïense soldaten als de Russische soldaten die dood gaan daar in Oekraïne.
Edit: kwam net dit tegen: http://euromaidanpress.co...inian-internet-users-map/
Een poll waarbij internetgebruikers hun sympathie aan konden geven wat betreft Rusland of Oekraïne. De betrouwbaarheid is moeilijk in te schatten, maar het lijkt erop dat alleen in de Donbass een pro-Russische meerderheid is. Toch valt het me wel op dat er zo'n groot pro-Russisch overwicht is.
De poll is overigens uitgevoerd via Vk.com, dus het is niet duidelijk of het een goede afspiegeling is van de bevolking.
[ Voor 33% gewijzigd door RoD op 27-08-2014 18:55 ]
Ik vraag me ook af wat het doet voor het moreel van de Russische militairen om nu mondjesmaat het slagveld op gestuurd te worden, veelal om daar te sneuvelen, terwijl de Russische troepenmacht net over de grens in 24 uur een einde aan dit conflict zou kunnen maken. Ze worden daar gewoon opgeofferd.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:59:
Vraag me af of Putin nu geen moeite meer doet en nu maar direct legers de grens over stuurt omdat Tusk (PM Polen) vandaag met zijn verklaring over Putin's troepen in Oekraïne is gekomen, naast van het feit dat het er al aan zat te komen? Verder ontkent Putin nog steeds betrokkenheid, maar dat geeft hem natuurlijk meer tijd om nog even een blitzkrieg uit te voeren zodat Oekraïne en het westen nog meer voor een voldongen feit komt te staan.
[ Voor 5% gewijzigd door KrazyJay op 27-08-2014 19:54 ]
Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik heb uit discussie hier begrepen dat de Russische militaire gesneuvelden niet vallen onder dat soort regels. Als ik het goed begrepen heb, liggen in St. Petersburg de afgelopen dagen tientallen militairen gewond op oefeningen. Families van overledenen krijgen te horen dat het om trainingsongelukken gaat.klaw schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 16:32:
[...]
Wat zou er eigenlijk met de gevangen genomen Russen gebeuren? Oekraine beschouwd de separatisten officieel als terroristen, zouden die dan ook 20 jaar in de gevangenis komen te zitten? Officieel zitten de russen er immers niet...
En de russen die zijn gesneuveld; krijgen de families daarvan ook erkenning?
Sommige families zijn nu hun broodwinnaar kwijt. Krijgen die nog een vergoeding oid? In een normale "oorlog" krijgen soldaten meestal lintjes voor het meevechten in een campagne of een purple heart voor het gewond raken etc...
Ik kan daar geen bevestigingen over vinden, in ieder geval vooralsnog niet. Het past op zich wel binnen de doctrines van het Kremlin, en het ging op dezelfde manier tijdens de situatie in Georgië.
Als iemand hier bevestigingen, of meldingen überhaupt van kan vinden in Russische media, altijd interessant.
Wat die situatie met die moeder smekend aan Putin aangaat, dat zou eigenlijk eens en masse naar mainstream media gepusht moeten worden. Koud ja, ik weet het, maar dat is nu zo'm situatie wat uitstekend instrumenteel gebruikt kan worden om beeldvorming tegen te gaan. Het is iets wat eigen momentum kan scheppen.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 15:59:
[...]
Ja. Daar was geen ontkomen aan. Derhalve ook de timing van het verzoek aan de Nato.DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 20:02:
Ik denk dat Tusk zijn uitspraken er niks mee te maken hebben. Het loopt al weken op en die aanval in het zuiden begon ook een paar dagen geleden. Ik denk dat het zo geplant is. Wat misschien wel de escalatie heeft verergerd is wat Merkel zondag heeft gezegd...
[ Voor 24% gewijzigd door Virtuozzo op 27-08-2014 20:08 ]
http://nos.nl/artikel/691...ketten-naar-oekraine.html
Ukraine Reporter @StateOfUkraine
As expected, #Ukraine's spokesperson wasn't telling truth when he said that the Russian army wasn't in #Novoazovsk. UA troops left yesterday
Als iemand Twitter kan embedden hier.. graag uitleg
[ Voor 3% gewijzigd door KrazyJay op 27-08-2014 22:28 . Reden: quotebox toegevoegd ]
Op zoek naar een blauwe menubalk? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/
KrazyJay schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:22:
offtopic:
Als iemand Twitter kan embedden hier.. graag uitleg
dat kan alleen als je htmlrechten hebt. En dat is alleem voor de modzzz
Hoi!
Op de NOS? Opmerkelijk.Prosac2010 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 21:12:
Vandaag blijkbaar weer een Russische soldaat (19 jr) gevangen genomen. Hij zou gezegd hebben dat ze inderdaad Gradraketten en andere voertuigen de grens over brachten.
http://nos.nl/artikel/691...ketten-naar-oekraine.html
Ze worden eindelijk wakker.
Dat hangt er van af hoe het op TV komt. Nog altijd het mainstream medium.
Toegegeven, er gebeurt nog meer in de wereld: de begrotingsonderhandelingen (waarover eigenlijk niets bekend is, behalve dat het 'evenwichtig' is binnen 'onzekere omstandigheden', zoals elke onderhandelaar behalve Pechtold zei), en een item van 10 minuten over ebola wat nog best goed in elkaar leek te zitten. Maar ik vind het wel raar om een jeugdjournaal van 45 minuten uit te zenden om 10 uur 's avonds
[ Voor 35% gewijzigd door MBV op 27-08-2014 22:56 ]
Opmerkelijk is dat dit bericht in de categorie 'Onrust in Oekraine' hoort.Oekraïne vecht in het oosten van het land een oorlog uit tegen opstandelingen die volgens Kiev steun krijgen van Rusland. link
Naast de verzameling 'Oorlog in Gaza' en 'Strijd in Irak' is er blijkbaar nog steeds alleen maar sprake van onrust.
En ook nog steeds het voorbehoud 'volgens Kiev'. Niet, 'volgens Kiev en de NATO'.
De berichtgeving over de onrustrussische invasie in de Oekraine door de kwaliteitsmedia in NL, begint onderhand een onderwerp te worden om op te promoveren.
edit;
Carl Bildt stelt;
Benieuwd hoeveel dagen/weken het duurt voordat ook in NL het woord invasie gemeengoed wordt.We are now evidently seeing fighting between regular Russian and regular Ukrainian forces in Eastern Ukraine. There is a word for this. link
[ Voor 17% gewijzigd door Baserk op 27-08-2014 23:15 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Attack on Russian Journalists Investigating Graves near Pskov
This video is from yesterday, when some Russian journalists were trying
to film the place, where some of the Russian soldiers that illegally
entered Ukraine were buried.
op 1:35 behoorlijk wat verse graven.
Ik weet niet hoe ze het op de website doen, maar de papieren krant maakt nog wel geregeld goede verhalen.Baserk schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:57:
De Volkskrant begint ook, vooralsnog halfslachtig en lafjes, over te hellen.
BRKNG: Ukrainian army has left Novoazovsk. At about 30 Russian tanks and 500 soldiers entered the city - TSN
— UKRAINE TODAY (@uatodaytv) August 27, 2014Oleksiy Matsuka @alexmazuka, @novostidnua's editor writes that "the little green men" are already near #Mariupol
— Myroslava Petsa (@myroslavapetsa) August 27, 2014Kunnen we het dan nu eindelijk gewoon een invasie noemen?
En zo maak je dan als land, anno 21ste eeuw, bekend dat je land wordt binnengevallen:
#UkraineUnderAttack #RussiaInvadedUkraine RT PLZ pic.twitter.com/KMM9ezqAfv
— MFA of Ukraine (@MFA_Ukraine) August 27, 2014[ Voor 49% gewijzigd door RoD op 27-08-2014 23:18 ]
Wel aardige quote in die thread:
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor." – Desmond Tutu
"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert
[ Voor 26% gewijzigd door MBV op 27-08-2014 23:38 ]
Jij bent hier een mod. Verander de titel maar.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:11:
Kunnen we het dan nu eindelijk gewoon een invasie noemen?
Ze moeten het natuurlijk wel langzaam brengen. Anders lijkt het alsof ze maanden lang misinformatie hebben verkondigd.Virtuozzo schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:01:
[...]
Dat hangt er van af hoe het op TV komt. Nog altijd het mainstream medium.
@RoD: dat vind ik wel een goed idee eigenlijk, verander de titel maar
[ Voor 8% gewijzigd door MBV op 27-08-2014 23:40 ]
Het is nog steeds niet echt openlijk. Alleen hebben steeds meer mensen door dat die separatisten wel heel veel tanks hebben gemaakt zonder tankfabriek.MBV schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:40:
@DanielWW2: dat hoeft niet eens: Rusland is pas sinds een paar dagen openlijk oorlog aan het voeren. De slag die nu aan de zee wordt geleverd kan niet anders zijn dan een invasie, daar had het keerpunt moeten komen in de berichtgeving.
Ik heb maar een topicreport gemaakt, want ik ben officieel geen modje in dit topic
You suck. You can't touch me.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:44:
offtopic:
Ik heb maar een topicreport gemaakt, want ik ben officieel geen modje in dit topicIk kan wel dreigen met een ban als de lokale modjes mijn verzoek niet inwilligen
![]()
Rent weg.
Misschien dat we beter kunnen stellen dat het al een hele tijd een situatie is van open oorlog, waarbij steeds duidelijker is geworden dat Rusland in toenemende mate middelen heeft ingezet om die situatie te escaleren, sinds dat eerste konvooi echter mag inmiddels wel duidelijk zijn dat Rusland reguliere strijdkrachten op de grond binnen de Ukraïne inzet om eigen doelstellingen te bereiken. Iets wat met de dag in schaal en volume van inzet van strijdkrachten toeneemt.DaniëlWW2 schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:42:
[...]
Het is nog steeds niet echt openlijk. Alleen hebben steeds meer mensen door dat die separatisten wel heel veel tanks hebben gemaakt zonder tankfabriek.
Of we dan nu kijken naar de vele directe waarnemingen, beeldmateriaal, krijgsgevangenen of de groeiende verslagen van slachtoffers, begrafenissen en vermisten aan Russische kant van Russische leden van de Russische strijdkrachten door familie en media in Rusland zelf - er is eigenlijk geen mogelijkheid meer om de situatie van open oorlog met Rusland te ontkennen.
Nu er een formeel verzoek van de Ukraïne tot assistentie van Nato lidstaten ligt binnen de kaders van het PfP programma, tja, misschien dat nu de media zich eens aan het keurslijf gaan ontworstelen. We zitten heel dicht bij breekpunten op het moment. Breekpunten voor Europa en haar lidstaten meer nog dan voor de Ukraïne. Media die dit niet begrijpen, tja, misschien dat daar de diploma's behaald zijn op die opleidingen waar de diploma's van zijn afgekeurd in vorige jaren.
Ik heb het al eerder gezegd, ik ben van mening dat Merkel en Poroshenko gelijk hebben in hun uitspraak, de toekomst van Europa wordt besloten in de Ukraïne. Dat heeft nogal wat mogelijke consequenties, waar je toch van media zou moeten kunnen verwachten dat men moeite doet. Om maar een historische uitspraak ietwat te perverteren, de belangen benne groot.
De titel mag inmiddels best wel aangepast worden tot "Oorlog in de Ukraïne" of "Van conflict tot open oorlog - de Ukraïne", in die trant. Ik zou afstand houden van al te makkelijk foutief te interpreteren topic titels. De huidige titel is al maanden niet meer correct, helaas.RoD schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 23:44:
offtopic:
Ik heb maar een topicreport gemaakt, want ik ben officieel geen modje in dit topicIk kan wel dreigen met een ban als de lokale modjes mijn verzoek niet inwilligen
![]()
[ Voor 18% gewijzigd door Virtuozzo op 28-08-2014 00:06 ]
Een goede ontwikkeling is het niet omdat de NOS echt wel een maand geleden door had kunnen hebben wat er echt speelde maar ietwat begrijpelijk is het wel.
Verder gaan we de komende dagen wel zien hoe ver de NAVO kan en wil gaan. Het zal er denk ik om spannen hoe diep de blokken binnen de NAVO zich zullen ingraven ten aanzien van Oekraïne.
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne
Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.