MBV schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 12:40:
Wat bedoel je met 'leiding'? Ik denk dat westerse media niet luistert naar instructies, maar je kan ze wel informatie op een presenteerblaadje geven. Of juist een net wat moeilijker te vinden ander brokje nieuws, waarmee ze dan groot openen als primeur. Ook lukt het wel eens om nieuws te laten 'verdwijnen' dankzij gelijktijdig ander nieuws. Het AD en de Televaag prikken daar niet doorheen, TV-programma's met de grote kijkcijfers ook niet, die paar mensen die nog een echte krant hebben zijn niet genoeg om de opinie te veranderen (tenzij zo'n artikel viral gaat).
Zodra je te duidelijke instructies gaat geven zal dat anderen opvallen, die daar juist over gaan berichten, en dan heb je de poppen aan het dansen (o.a. doordat zoiets viral kan gaan op social media). Dat is althans mijn beeld van 'de media' op dit moment. Wat denk jij?
Dat is een van de vragen waar ik ook mee kwam. Ik kan me wel wat voorstellingen maken, dan zit je echter al zo snel in grijze gebieden of kwesties van gebrek aan inzicht / kennis organisatie dat het gewoon giswerk is.
Maar inderdaad, het is kinderspel gebleken om westerse media te sturen middels informatiepatronen. Methodiek, protocollen, mentaliteit, allemaal zeer gekende factoren. We hebben dan ook meermaals gezien hoe het spoor van press release via agentschap en markante kopjes plus sleutelwoorden voor beeldvorming zorgde aangezien het volgens die protocollen en methodes werd overgenomen.
Toch, als ik zo terugkijk naar de afgelopen maanden. We hebben ook meermaals de invloed gezien van directe beïnvloeding in west-Europa en hun media. Zie Duitsland waar een waar media-offensief de lobby interventie van Schroeder vergezelde, of Italië waar over een zeer brede linie men in het defensief ging aangaande de militaire leveringscontracten naar Rusland. Waar echter in het grote algemeen media daar inmiddels door heen geprikt hebben, blijft Nederland toch vaak opvallen. Of we het dan nu hebben over het inkopen van media aandacht door de ING ten aanzien van de pogingen om angst aan te jagen met massale ontslagen in bepaalde sectoren waar de bank grote belangen heeft, of de voortzetting van wat men in dit topic vaak het "klakkeloos overnemen zonder toetsen" noemt.
In België zit er vaak genoeg kleur aan, toch is dat meestal richting de VS. Verklaarbaar, gezien de kwesties van NSA e.d. De berichtgeving die er richting Ukraïne of Rusland is, geeft toch door de bocht blijk van zaken als toetsing bron & beeld. Al moet ik zeggen, er is relatief weinig aandacht voor de situatie in de Belgische media.
In Frankrijk heeft men net als Italië en Duitsland een evolutie doorgemaakt. Inmiddels zijn media daar een heel stuk scherper geworden. Ten aanzien van vrijwel alle partijen en insteekhoeken, en dat is prima. Het contrast met Nederland is daardoor wel scherper en groter geworden. Zelfs na MH17 is in Nederlandse media er geen fundamentele wijziging gekomen ten aanzien van bijvoorbeeld voorzichtigheid om beeldvorming te scheppen. Zo is vrijwel nergens - zeker niet in de media van beeld - melding gemaakt van de splitsing van konvooi, de routes, het omzeilen van het Internationale Rode Kruis in Moskou en de perikelen daarom heen, het half leeg halen van delen van het konvooi onderweg, de zeer hectische onderhandelingen tijdens de escalaties na de afsplitsing, ga zo door.
Wat je ziet en hoort komt neer op "de Ukraïne blokkeert hulpgoederen" e.d.
Feitelijk correct. Slechts een deel van de situatie. En ook feitelijk incorrect. Het beeld dat geschapen wordt is anders dan de realiteit - zo complex als die is maar ook zo simpel als het overzicht is. Het verschil is echter van wezenlijk belang. Wat mij dan opvalt is dat die verschillen extreem consistent zijn. Zelfs in Franse media, waar je altijd kunt zien dat er sprake is van consistente beïnvloeding vanuit belangen (politiek, werkgevers, vakbonden e.d.) waren - voor de evolutie van berichtgeving na incidenten - die verschillen niet zo consistent. Ik moet toegeven, daar heb ik mij wel over doen verbazen.
In de meeste Europese landen is er altijd een verwevenheid tussen media en politiek dan wel economie. Logisch ook, men heeft investeerders, eigenaren maar ook eigen belangen in types van consumenten en hun voorkeuren. Toch heb ik over vrijwel de gehele linie een graduele maar voortdurende aanpassing gezien van toetsing van bronnen, controle van beeld, validatie van kleur inzake de crisis rond de Ukraïne. De enige consistente uitzondering blijven de Nederlandse media.
Misschien is het inderdaad een kwestie van gebrek aan kwaliteit, of consequentie van het afbreken van opleidingen journalistiek tot het punt waarop de geldigheid van diploma's een grapje is geworden. Wat het ook mag zijn, in ieder geval blijft het opmerkelijk dat zelfs na MH17 men afstand houdt en consistent in die valstrikken loopt van wat elders omschreven wordt als "Russische Marketing 2.0" of "Red Social Engineering".
En ja, als ik dan berichten hier zie langs komen die reacties geven als "het is alsof we ineens drie maanden terug zijn in de tijd"? De wenkbrauw gaat toch wel omhoog. Zeker als je in dat soort berichten zonder veel moeite informatie kunt terugleiden tot verslaggeving in Nederlandse media. Men kan dat wel op dat soort berichten springen, en dat is ook noodzakelijk, misschien zouden we echter eens op de media moeten springen, zogezegd.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.