Ranko_Bakker schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:11:
Iedereen herrinert zich nog wel het filmpje wat voor veel ophef heeft gezorgd een half jaar terug, omtrent de "snipers die overal in het wild schieten". Wellicht weten de meesten ook nog het telefoongesprek tussen 2 ministers (ik meen de minister van buitenlandse zaken van Estonia en EU Foreign Affairs) waarin duidelijk werd aangetoond dat de snipers aangestuurd werden door "the new coalition", als zijnde de huidige regering.
Het is vooral aangetoond dat er van beiden kanten is geschoten, maar de echte 'snipers' waren toch echt de Berkoetpolitie.
Laten we daar even verder op inzoomen, die huidige regering. Het zal voor sommigen geen verassing zijn dat (het meerendeel van) de regering actief/ex-lid van Svoboba is [...]
De Svoboda partij heeft maar 7.9% van alle stoelen in de Rada, de Batkivshchyna en de Regionale Partij hebben 19.3% en 17.5% van de stoelen respectievelijk. Voor als je het nog niet wist, de Regionale Partij is de (oud) partij van Yanukovych
[1].
[...] de neo-nazi tak van Oekraïne, waarvan een van de leden, die nu ook ergens in de regering rondloopt letterlijk vertaald heeft gezegd: "Ik zal joden en Russen/Russisch sprekenden blijven uitmoorden tot ik het zelf niet meer kan".
Slavische politiek is wat harder als de westerse, dit kun je ongeveer vergelijken met Wilders' uitspraak "willen we meer of minder?".
Ik kan me heel goed voorstellen dat, als zo iemand in de regering komt, je even achter je oren krabt of je nog wel veilig bent en dat (een meerendeel van) de bevolking zich zelfs bedreigd voelt.
Maar ze hebben er altijd al gezeten, en tot voor kort waren ze een stuk populairder, na de Maiden is dat afgenomen.
Tot MH17 bleven de meeste landen vrij neutraal in deze kwestie (laten we eerlijk zijn, we zijn toch wel afhankelijk van Rusland als handelspartner en groothandel in gas en olie). Echter is het na MH17 in sneltreinvaart gegaan. Vanaf alle landen komen sancties e.d. die, op het eerste gezicht vrij hard lijken, maar ook nog eens de plank compleet misslaan.
De sancties doen wat het moet doen, namelijk economische restricties opleggen. De roebel daalt en investeerders komen langzaam terug. Dat Poetin zich niet de kont laat keren met 'ik voel me bedreigd' als excuus, daar kunnen we weinig aan doen. Het is of sancties, of een gewapend conflict, welke kies jij?
Want, als puntje bij paaltje komt, ligt Putin er niet wakker van als bedrijf X failliet gaat omdat deze geen handel meer mag voeren met USA & Co. Degene die er wel wakker van liggen, zijn de (vele) werklozen
Dat probleem komt vroeg of later bij Kremlin aan de deur kloppen, natuurlijk zullen het westen weer op de schuld geven. De Russische politieke is vol met cirkelredenaties.
Daarbij zal het niet zo zijn dat Rusland zomaar "failliet" gaat. Rusland heeft ook bondgenoten, waarmee het gewoon wel handel kan blijven drijven (BRICS: Brazil, Russia, India, China, South-Africa). Daarmee heb je, vooral met China (en nu sterk opkomend) Brazillië toch een sterk economisch blok dat, eventueel ook met minder handel naar "Het Westen", goed staande zou blijven.
BRICS is een kippenscheetje vergeleken met het IMF, EU of VS. Ze zijn opkomende economieën, dat wil niet zeggen dat ze economische invloed hebben. De enigste die het westen moeilijk kan maken is China, maar daarmee snijden ze zichzelf in de vinger.
[1]
http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/site2/p_fractions