Toon posts:

Oorlog in Oekraïne Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 100 Laatste
Acties:
  • 255.504 views

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:06

wontcachme

You catch me? No you wont

Kwam ook nog een tweet langs van iemand met deze strekking: "Rusland wil elke keer een staakt het vuren als de seperatisten in de verdrukking komen zodat die kunnen hergroeperen en nieuwe aanwas binnenhalen". Klopt eigenlijk ook wel. Elke keer roept Rusland dit wanneer er steden/dorpen worden verloren maar nooit als de seperatisten iets behaalden.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Zou goed kunnen. Maar ik neem aan dat Oekraïne ook nadenkt en kijkt wat het hen oplevert. Er gingen ook geluiden op dat er bij de laatste staakt het vuren een hoop militair materieel in stelling is gebracht door de regeringstroepen.

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 21:00:
Zou goed kunnen. Maar ik neem aan dat Oekraïne ook nadenkt en kijkt wat het hen oplevert. Er gingen ook geluiden op dat er bij de laatste staakt het vuren een hoop militair materieel in stelling is gebracht door de regeringstroepen.
In dat opzicht zou Oekraine juist moeten gaan doorgaan met vechten. Als de soldaten zelf zeggen dat ze willen doorgaan omdat ze anders "sitting ducks" zijn en ook de mensen in Oekraine doorgaan steunen (zie maar met alle burger aankopen voor het leger) dan moet je eigenlijk wel doorzetten. In elk geval Slavyansk en Krematorsk ontzetten ivm grote frontlinie. En dat geeft ook een signaal af naar de rest.

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zie eigenlijk ook geen reden om te stoppen. Er lijkt geen mogelijkheid tot serieuze dialoog met de Russen (die wat mij betreft alleen nog maar als vijand gezien kunnen worden) en met dat tuig in het zuid-oosten heb je de plicht om je land te verdedigen.

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-10 21:36

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

RoD schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:00:
Ik zie eigenlijk ook geen reden om te stoppen.
Behalve de vele slachtoffers waaronder burgerdoden en de miljarden euro's aan schade, maar dat is peanuts want "Ukraine, Fuck Yeah!". Ik snap natuurlijk ook dat het staakt het vuren niet geholpen heeft, maar niemand zit te wachten op een lang bloedig oorlog conflict.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Verwijderd

Een oorlog is alles behalve een pretje. Zeker als het bloed om bloed situaties lijkt te gaan. Dus als dat vermeden kan worden hoor je als land daar alles aan te doen om het te laten stoppen en het verder uit te onderhandelen. Wat dat betreft lijkt mij die bloedlust behoorlijk aanmatigend.

Vandaag lijkt er wat dat betreft wel een serieuze stap te zijn gemaakt door onderhandeling van oa Frankrijk en Duitsland om Rusland aan de tafel met Oekraine te krijgen om naar een oplossing te kijken.

• RoD
  • Niet online

RoD

IStealYourGun schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:11:
[...]

Behalve de vele slachtoffers waaronder burgerdoden en de miljarden euro's aan schade, maar dat is peanuts want "Ukraine, Fuck Yeah!". Ik snap natuurlijk ook dat het staakt het vuren niet geholpen heeft, maar niemand zit te wachten op een lang bloedig oorlog conflict.
Uh, nee, dat snap ik heus wel. Fijn dat je die open deur nog even in trapt. Zoals ik zei, het lijkt er niet op dat dialoog iets op kan lossen. Dan moet je ingrijpen want iets met zachte heelmeesters en stinkende wonden enzo. Hoe sneller je dit de kop indrukt (wat natuurlijk geen simpele klus wordt) hoe beter het is. En ja, daar zijn geweld en doden voor nodig. Ik zie niet hoe je dat nu nog kan voorkomen. De Westerse wereld en de Russen spelen niet op hetzelfde schaakbord.

Met terroristen kun je niet onderhandelen.
Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 22:21:
Een oorlog is alles behalve een pretje. Zeker als het bloed om bloed situaties lijkt te gaan. Dus als dat vermeden kan worden hoor je als land daar alles aan te doen om het te laten stoppen en het verder uit te onderhandelen. Wat dat betreft lijkt mij die bloedlust behoorlijk aanmatigend.

Vandaag lijkt er wat dat betreft wel een serieuze stap te zijn gemaakt door onderhandeling van oa Frankrijk en Duitsland om Rusland aan de tafel met Oekraine te krijgen om naar een oplossing te kijken.
Hoe vaak hebben we nu al een "serieuze stap" gezien naar een oplossing? Ik geloof er niet meer in.

• wontcachme

wontcachme

quote: =https://www.facebook.com/marieluise.beck
Used to be "if Russia invades, we impose sanctions." Now its "if EU imposes sanctions, we invade" (acc to German MP)
Zou toch zweren dat Rusland dat al had gedaan. Oh nee, dat waren bezorgde burgers die over de grens kwamen met Russisch militair materieel.....

Verwijderd

Dat lijkt me toch wel erg sterk, stellen dat sancties van de EU reden zijn om een invasie door te zetten. Dat is een kleuterredenering die nooit en nergens acceptatie zal vinden.

Oekraïne heeft het naar mijn smaak uitermate goed gedaan tot dusverre binnen de mogelijkheden die er waren. Ja, achteraf kan alles beter, maar een invasie vanuit Rusland is niet reëel omdat de kosten onmogelijk zullen zijn, en Oekraïne krijgt langzaam maar zeker meer grip op de grens, wat noodzakelijk is de grootscheepse destabilisatie-acties te stoppen.

Misschien dat een dergelijk statement ergens een proefballonnetje is van een (op eigen houtje opererende) pion om te kijken naar reactie. Als Rusland vanwege sancties nu een invasie zou doen, dan is dat zowel intern als extern om problemen vragen. Ook een China die liever vanaf de zijlijn toekijkt en kansen afwacht zal daar niets mee kunnen politiek.

Het lijkt echter dat het hier om een Duitse politica gaat die populistisch wat wil scoren, ik kan me niet voorstellen dat iemand dit serieus overweegt op deze schaal en en publique.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2014 23:40 ]

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:05

EektheMan

DPC

Verwijderd schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 23:38:
en Oekraïne krijgt langzaam maar zeker meer grip op de grens, wat noodzakelijk is de grootscheepse destabilisatie-acties te stoppen.
Militair gezien misschien wel, maar je ziet nu met de creatie van een nieuwe nationale partij "Voor Vrede en Stabiliteit" (huiveringwekkende naam, 32 MP's) met leden van de oude Regio's partij en vermeend sponsor Sergiy Kurchenko (grote vriend van Janoe), dat de Russen op politiek vlak niet stil hebben gezeten. Maar ook in de Donbass zijn vele sleeper cells geactiveerd en ook die zullen stappen zetten op politiek niveau. Zij gaan weer mannetjes plaatsen bij nutsbedrijven om de boel te saboteren.

Ook vat het me op dat niet alleen grote bedrijven zoals de mijnen doelwit zijn van economische sabotage, maar zelfs de klein en middenbedrijven worden nu soms letterlijk in de as gelegd.

Dus ook al zou Oekraine militair een overwinning behalen, Rusland zijn ze voorlopig niet kwijt. En zie maar sancties af te dwingen tegen interne politieke sabotage.

Side note: In Kyiv zijn barricades op Khreshchatyk, een straat lopend naar Maidan, bekend van de vele Titoesjka aanvallen, propaganda momenten van de Regio's partij, val van het Lenin beeld en de opruim acties in de winter verwijderd/verpaatst. Maidan heeft er lang tegen geprotesteerd, maar de knoop is nu Klitsjko officieel zijn zitje in heeft genomen doorgehakt. Voor mijn stadsgenoten een veelbesproken moment.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• wontcachme

wontcachme

Oekraine zou nu Luhansk stad binnen zijn getrokken en zeer veel gevechten zouden plaats vinden momenteel. Ook zouden ze bij Sloviansk 150 militanten gedood hebben en zelf 2 doden en 4 gewonden hebben gehad.

En de laatste twitter gerucht is dat Rusland binnen 48 uur een "peacekeeping" missie in Oekraine zou gaan loslaten. Ik vermoed als dat zo is dat het is omdat Oekraine weer de overhand krijgt en Ruslands plan aan het mislukken is. Volgens een nieuwsbericht vanmiddag zouden Russische soldaten gepositioneerd aan de grens ook schieten op sepepratisten die terug de grens over willen naar Rusland.

EDIT:
Vice heeft ook weer een dispatch uitgebracht: https://news.vice.com/vid...sian-roulette-dispatch-53

Alarmen uit 1981 en sluipschutter kogels ui 1948!!!! worden gebruikt aan de Oekrainse kant. Een van de modernste wapens op die post is uit 1988 :X :X

[ Voor 49% gewijzigd door wontcachme op 03-07-2014 22:57 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb altijd het idee dat je de geraporteerde doden onder de separatisten moet delen door 10. Elke dag wordt er wel melding gemaakt van honderden doden, maar echt hard bewijs is er nooit voor. En waar blijven al die doden? Lijkt me toch niet dat ze ongemerkt honderden lijken elke dag transporteren naar de Russische grens.

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-11 10:59

PauseBreak

derp!

Dat zou kunnen inderdaad. Naar verluid zouden de rebellen/separatisten/etc gisteren meerdere vriestrucks hebben gestolen, minimaal drie. Dat duidt wel op zware verliezen. Er zijn ook rapporten vanuit ziekenhuizen dat er de afgelopen dagen al 1000 doden zouden zijn gevallen.
Verder gaat het nu rap. Het Oekraïense leger heeft meerdere dorpjes ingenomen en is Slavyansk binnengevallen vanuit meerdere richtingen. Donetsk zou ook volledig omsingeld zijn.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:22:
Ik heb altijd het idee dat je de geraporteerde doden onder de separatisten moet delen door 10. Elke dag wordt er wel melding gemaakt van honderden doden, maar echt hard bewijs is er nooit voor. En waar blijven al die doden? Lijkt me toch niet dat ze ongemerkt honderden lijken elke dag transporteren naar de Russische grens.
Het zullen niet allemaal Russen zijn en het is de vraag in hoeverre ze opgehaald worden. Die gebieden zijn dan vaak ook in handen van de ATO dus die zullen ook lichamen wegnemen. Las vanmiddag een stuk dat het Rode Kruis uiteindelijk de doden bij de aanval op het vliegveld van Donetsk heeft weggehaald na een aantal dagen/weken. De stank bleek niet meer te harden te zijn. Volgens onbevestigde berichten zouden ze ook massaal lijken in meertjes dumpen en in mijnen begraven. Dat dumpen in meren zouden mensen hebben uitgevonden toen een duikploeg een vermist meisje zocht in een meer en een lading seperatisten tegenkwamen beneden.

En transporteren gedurende de nacht is ook nog een optie natuurlijk. Een enkele/meerdere vrachtwagens maken niet zoveel herrie als een collonne apc's waardoor mensen zullen gaan filmen. En als ze de wagens pas een markering geven bij de grens zal het niemand opvallen.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Er zijn nu ook de eerste berichten dat Rusland binnen 48 uur (nu dus minder, want die 48 uur is vanmiddag al geroepen) een "vredesmacht" Oekraïne in zou gaan sturen. Dat lijkt me niet bepaald wenselijk :+

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

wontcachme schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:47:
[...]

Het zullen niet allemaal Russen zijn en het is de vraag in hoeverre ze opgehaald worden. Die gebieden zijn dan vaak ook in handen van de ATO dus die zullen ook lichamen wegnemen. Las vanmiddag een stuk dat het Rode Kruis uiteindelijk de doden bij de aanval op het vliegveld van Donetsk heeft weggehaald na een aantal dagen/weken. De stank bleek niet meer te harden te zijn. Volgens onbevestigde berichten zouden ze ook massaal lijken in meertjes dumpen en in mijnen begraven. Dat dumpen in meren zouden mensen hebben uitgevonden toen een duikploeg een vermist meisje zocht in een meer en een lading seperatisten tegenkwamen beneden.

En transporteren gedurende de nacht is ook nog een optie natuurlijk. Een enkele/meerdere vrachtwagens maken niet zoveel herrie als een collonne apc's waardoor mensen zullen gaan filmen. En als ze de wagens pas een markering geven bij de grens zal het niemand opvallen.
Ik heb de berichten ook voorbij zien komen en er zal ongetwijfeld wat van waar zijn, maar als je dag in dag uit honderden doden maakt.. Waarom zien we er dan niet meer van? De getallen die genoemd worden zijn duizelingwekkend.
PauseBreak schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:55:
Er zijn nu ook de eerste berichten dat Rusland binnen 48 uur (nu dus minder, want die 48 uur is vanmiddag al geroepen) een "vredesmacht" Oekraïne in zou gaan sturen. Dat lijkt me niet bepaald wenselijk :+
Ik denk dat het bij dreigementen blijft, net als al die andere keren. Ik kan me niet voorstellen dat Rusland zich met "vredestroepen" zich midden in de oorlog wil storten.

[ Voor 77% gewijzigd door RoD op 03-07-2014 23:57 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ik vind het opvallend dat zodra de separatisten het moeilijk krijgen, zoals nu want veel doden, ook bij de commandaten, Rusland dreigt met militair ingrijpen. Het is natuurlijk zo dat hoe vaker je zoiets roept, hoe minder men je serieus neemt, maar het is wel typisch. Bovendien acht ik Rusland er nog wel toe in staat. Je kunt bijna niet onderschatten hoe weinig waarde het leven van een conscriptsoldaat heeft in het Russische leger.

Nee, merp!

• RoD
  • Niet online

RoD

PauseBreak schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:05:
Ik vind het opvallend dat zodra de separatisten het moeilijk krijgen, zoals nu want veel doden, ook bij de commandaten, Rusland dreigt met militair ingrijpen. Het is natuurlijk zo dat hoe vaker je zoiets roept, hoe minder men je serieus neemt, maar het is wel typisch. Bovendien acht ik Rusland er nog wel toe in staat. Je kunt bijna niet onderschatten hoe weinig waarde het leven van een conscriptsoldaat heeft in het Russische leger.
Ik zat vooral te denken aan de economische schade voor Rusland als ze zich in die oorlog storten. Het is al gebleken dat ze de waarde van mensenlevens niet heel hoog hebben zitten.

Verwijderd

Ze laten iig wel beelden zien van wat zij beweren burgerdoelen te zijn en hebben het over genocide.
Als daar sprake van is (of zou zijn) dan kan je daar zeker wel vraagtekens bij stellen of dat nou wel de bedoeling is.

En er zijn ook al vier journalisten (naar verluid) omgekomen. Wat op zich ook niet al te prettig is. Want wat dat betreft zijn in al die oorlogen de laatste tijd er relatief veel meer slachtoffers te betreuren.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:41:
En er zijn ook al vier journalisten (naar verluid) omgekomen. Wa
Misschien rot om te zeggen, maar ik kan niet wakker liggen van die mogelijk omgekomen Russische journalisten. Ik twijfel er niet aan dat zij zich ervan bewust van zijn dat er geen neutrale reportages van hen verwacht wordt, maar dat zij onderdeel zijn van een militaire propaganda machine. En in het verlengde daarvan medeverantwoordelijk zijn voor het mogelijk maken van dit conflict en de vele doden die daarbij vallen.
Voor mij zijn het gewoon militairen. Gevaarlijk statement, omdat je hiermee natuurlijk journalisten op de targetlist plaatst.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Verwijderd

En tegen de vrijheid van meningsuiting omdat journalisten die een andere mening dan jij hebt wel dood mogen worden gemaakt. En voor de doodstraf blijkbaar.

Als een journalist iets fout doet dan hoort hij voor een rechter te staan en niet om te komen bij oorlogshandelingen.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 10:01 ]

• wontcachme

wontcachme

En het helpt ook niet dat ze nooit kleding met Pers erop aanhebben. Ook geen helmen of kogel werende vesten. Sterker nog, laatst was er ook een video waar een "journalist" een armband van de rode kruis om deed om dichterbij de frontlinie te komen.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 00:41:
Ze laten iig wel beelden zien van wat zij beweren burgerdoelen te zijn en hebben het over genocide.
Als daar sprake van is (of zou zijn) dan kan je daar zeker wel vraagtekens bij stellen of dat nou wel de bedoeling is.
Genocide werd al geroepen voordat er uberhaupt militairen daar waren.....

En vindt jij het niet toevallig dat die journalisten elke keer binnen minuten bij bombardementen zijn waar dan ook? Met name bij huizen waar ze de schuld geven aan Oekrainse militairen ook al hadden de wapens toen niet dat bereik.....
Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:58:
En tegen de vrijheid van meningsuiting omdat journalisten die een andere mening dan jij hebt wel dood mogen worden gemaakt.
Vertel dat maar aan een Pro Oekrainse journalist wiens locatie, standpunt en hotel werd doorgegeven aan de DPR door een russische journalist omdat die het niet met zijn berichten eens was. Vervolgens kreeg die vent een bounty op zijn hoofd.....

[ Voor 21% gewijzigd door wontcachme op 04-07-2014 10:02 ]

• EektheMan

EektheMan

DPC

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 09:58:
En tegen de vrijheid van meningsuiting omdat journalisten die een andere mening dan jij hebt wel dood mogen worden gemaakt. En voor de doodstraf blijkbaar.

Als een journalist iets fout doet dan hoort hij voor een rechter te staan en niet om te komen bij oorlogshandelingen.
Ik moet toegeven dat ik de definitie van journalist niet geheel ken. Reporter, onderzoeksjournalist, journalist, daar zit misschien wel wat nuances tussen. Jij hebt het over een mening geven. Geven zij een persoonlijke mening als zij toevallig aanwezig zijn bij het opblazen van een oliepijpleiding? In mijn ogen zijn ze dan gewoon onderdeel van. Zeker als zij in teksten op tv of in de krant niets nuanceren.

Want deze journalisten zijn zeker onderdeel van de Russische militaire machine. Zelfs bij het lezen van NOS berichten zie je hun hand in de berichtgeving. Ik geloof dat er gister een bericht stond op NOS over de nieuwe defensieminister van Oekraïne. Hij beloofde de Krim weer terug te brengen onder Oekraïens bestuur. Als laatste zin in het bericht stond dat Sevastopol al honderden jaren onder Russisch vlag bestaan heeft. Verder geen uitleg. Dit komt 1 op 1 van ITAR-TASS vandaan. Sevastopol en de militaire haven heeft in principe totaal geen connectie met het Oekrainse Krim.
Op deze manier beinvloeden ze de wereldbevolking om hen te steunen of in ieder geval niet tegen te werken. En zoals we weten is het Putins bedoeling om dit conflict en bijbehorend leed op lange termijn vol te houden. Zo werken deze journalisten dus mee aan het lijden en zijn ze voor mij niet op zoek naar de waarheid, maar naar manieren om een land te onderdrukken via manipulatie van gegevens. Onderdeel van de strategie dus, niet een buitenstaander die in geheel Rusland en erbuiten met een breed scala aan meningen interpretaties durven te geven over de situatie.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-11 16:00

Qwerty-273

Meukposter

Het hele idee van "onpartijdige/onschendbare" mensen op het strijdveld is natuurlijk stom. Als dat nou journalisten zijn, mensen van het rode kruis of wie dan ook. Vergelijk het met een buren vechtpartij en jij gaat er met een video kamera 1m verder staan om alles te filmen - onder het mom van journalistiek. Denk je nou echt dat die "buren" dat op prijs stellen en je je gang laten gaan?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Een journalist heeft als het goed is gewoon een bewijs in de vorm van een pers pas.
En het is wereldwijd algemeen geaccepteerd dat journalisten niet als schietschijven worden gebruikt.
Vandaar dat dit dan ook in de conventie van Genève opgenomen is.
Met name omdat journalisten een belangrijke rol hebben om weer te geven wat er gebeurd in een oorlog.

Denk ook dat hier de schoen wringt dat er verslaglegging wordt gedaan die niet past in het eigen kamp. Maar eigenrichting en onderdrukking is niet alleen moreel verwerpelijk maar blijkbaar ook in strijd met de Geneefse conventie.

• wontcachme

wontcachme

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:12:
Een journalist heeft als het goed is gewoon een bewijs in de vorm van een pers pas.
En het is wereldwijd algemeen geaccepteerd dat journalisten niet als schietschijven worden gebruikt.
Vandaar dat dit dan ook in de conventie van Genève opgenomen is.
Met name omdat journalisten een belangrijke rol hebben om weer te geven wat er gebeurd in een oorlog.

Denk ook dat hier de schoen wringt dat er verslaglegging wordt gedaan die niet past in het eigen kamp. Maar eigenrichting en onderdrukking is niet alleen moreel verwerpelijk maar blijkbaar ook in strijd met de Geneefse conventie.
Hoe moeten soldaten weten wie journalist is en wie niet wanneer ze in burgerkleding rondlopen op checkpoints? Of in auto's zitten met seperatisten achter het stuur?

Verwijderd

Door naar hun pers pas te vragen.

• wontcachme

wontcachme

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:20:
Door naar hun pers pas te vragen.
Over het algemeen heeft dat niet veel zin als je met mortieren schiet ;). Dan zit je niet bepaald dichtbij om die dingen te vragen :+

[ Voor 12% gewijzigd door wontcachme op 04-07-2014 11:24 ]

Verwijderd

Klopt, journalisten zijn ook verantwoordelijk voor hun eigen veiligheid. En ze kunnen niet zomaar overal gaan een staan waar ze willen. Maar als je in een normale passagiersbus zit met andere burgers is het niet de bedoeling dat je wordt beschoten.

Verwijderd

Dat busje, waar jij ongetwijfeld naar refereert, kwam tussen het vuurgevecht van de separatisten en het Oekraïense leger. Op zo'n punt kun je moeilijk zeggen alsof het versterking is of niet, een uiterste domme actie van de journalisten dus.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2014 11:36 ]

• wontcachme

wontcachme

en ze benaderden een onder druk staande basis midden in de nacht met duidelijk iemand in camouflage achter het stuur.

Overigens toch al een verdachte actie want de journalisten dachten dat de passagiers moeders waren van de soldaten daar terwijl het gewoon wild vreemden waren en dit als foto moment was bedoeld.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Dat journalisten geen vestje dragen is begonnen in de tijd van Janoekovitsjh.
Foto: https://www.flickr.com/ph...619169445/in/photostream/

edit: Ook houden de sepetaristen nog zo'n 200+ mensen in gijzeling onder wie vele journalisten. Een press pasje hebben of een vest is geen goed idee.

[ Voor 32% gewijzigd door EektheMan op 04-07-2014 11:46 ]

Verwijderd

EektheMan schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 11:41:
Dat journalisten geen vestje dragen is begonnen in de tijd van Janoekovitsjh.
Foto: https://www.flickr.com/ph...619169445/in/photostream/

edit: Ook houden de sepetaristen nog zo'n 200+ mensen in gijzeling onder wie vele journalisten. Een press pasje hebben of een vest is geen goed idee.
Ik kwam deze ook tegen, wat de situatie uitermate goed beschrijft: https://www.flickr.com/ph...619048955/in/photostream/ :9

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

RoD schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 23:55:
[...]

Ik denk dat het bij dreigementen blijft, net als al die andere keren. Ik kan me niet voorstellen dat Rusland zich met "vredestroepen" zich midden in de oorlog wil storten.
Ze kunnen toch ook niet ingrijpen aangezien Putin vorige week (?) de wet die een buitenlandse interventie mogelijk maakt heeft ontkracht. Er is m.a.w. geen wettelijk kader voor Russland.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

• wontcachme

wontcachme

IStealYourGun schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:42:
[...]

Ze kunnen toch ook niet ingrijpen aangezien Putin vorige week (?) de wet die een buitenlandse interventie mogelijk maakt heeft ontkracht. Er is m.a.w. geen wettelijk kader voor Russland.
Interventie in Oekraine!. Als hij die gebieden als niet-Oekraine beschouwt ligt het pad open.

Verwijderd

Nou ja, als het om genocide gaat waarbij het niet eens maakt of het bewezen is kunnen ze hetzelfde trucje uithalen wat de VS bij Libië heeft gedaan. Al het zware legertuig bombarderen en hun kant (nog meer) wapens geven.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

IStealYourGun schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:42:
[...]

Ach, een wettelijk kader voor zoiets kan ook wel achteraf geregeld worden hoor. Doen ze in Rusland niet moeilijk over :P

Nee, merp!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

wontcachme schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 12:47:
[...]

Interventie in Oekraine!. Als hij die gebieden als niet-Oekraine beschouwt ligt het pad open.
Heeft Rusland dan ooit Donetsk of Lugansk officieel herkend? Ik kan me dat niet herinneren.

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Je bedoelt die "People's Republics"? Nee, die heeft Rusland nooit officieel erkend.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

Rusland kan ook wel spreken over een staakt het vuren wederom en arme burgers, maar vandaag of gisteren zijn er wederom 5 tanks over de grens met Rusland gekomen.

Of is Rusland zo lek als een gieter qua bewaking aan de grens ;) ;)

Verwijderd

Alsof je met een slagboom een tank kan laten stoppen.
Dat ding crost over stukken land waar een gemiddelde 4x4 vast komt te zitten.
Of een ouderwetse donatie aan het weduwen en wezen fonds.
Vrij lastig dus om die tegen te houden. Daar zijn ze zelfs voor gebouwd.
Of je moet anti-tank mijnen, anti-tank raketwerpers of helikopters met anti-tank raketten hebben.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:57:
Of je moet anti-tank mijnen, anti-tank raketwerpers of helikopters met anti-tank raketten hebben.
Die mijnen liggen aan de grens ;)

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

IStealYourGun schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 20:06:
[...]

Die mijnen liggen aan de grens ;)
En die helikopters, vliegtuigen, BMP's, tanks, artillerie en troepen van Rusland staan ook aan de grens.

Nee, merp!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 juli 2014 @ 19:57:
Dat ding crost over stukken land waar een gemiddelde 4x4 vast komt te zitten.
Moet jij eens opletten hoe snel een tank ergens vast kan te komen zitten, een flinke steen, een verkeerde draai, een flinke kuil en maakt de rupsbanden kapot of je zet de tank geheel vast. Buiten dat kost het ontzettend veel diesel om deze dingen door ruig te terrein te laten rijden. Nee, deze dingen komen via een trailercombinatie over de grens, anders maken ze geen schijn van kans zonder getrainde tankpiloten.

• wontcachme

wontcachme

Voor de tankdiscussie:
Tymchuk confirms: Entire Russian convoys are driven to the border by regular troops and left their for take-over by Russian irregulars.
E verder vannacht:
Avakov: Ukrainian forces destroyed (pro) Russian headquarters in Artemivsk (#Donetsk region)
It appears that most (pro-) Russian fighters have fled #Sloviansk & are now in nearby #Kramatorsk #Ukraine. People they kidnapped now free.
Dit volgens oa enkele bewoners van Sloviansk en ontsnapte gegijzelden. Seperatisten zouden door een checkpoint tussen deze 2 steden zijn gebroken met 2 tanks, 3 kamaz wagens en 8 auto's. Oa Strelkov zou al gevlucht zijn.

EDIT: de laatste tweet ontkennen de seperatisten.
EDIT2: Het lijkt toch echt te zijn. Poroshenko wil dat de Oekrainse vlag gehesen wordt in Sloviansk en alle gevangenen hebben zichzelf bevrijd nadat iedereen de hq had verlaten.
EDIT3: Seperatisten vertrekken ook uit Kramatorsk en andere dorpen/steden in de Sloviansk regio en trekken naar Donetsk. Ze zeggen nu omdat ze bang zijn voor een grote aanval daar. Maar ik denk dat iedereen wel weet waarom. In Kramatorsk hebben ze massaal auto's gestolen vandaag om +- 1000 seperatisten te vervoeren naar Donetsk. Ze hebben het ook bevestigd aan Russisch "nieuws" met gelijk een nieuw propaganda praatje.

[ Voor 33% gewijzigd door wontcachme op 05-07-2014 10:46 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Goeie zaak dat Slavjansk vrij is. Hopelijk kunnen de mensen daar geholpen worden. Men heeft daar zoveel geleden. Nu de rest nog bevrijden en de grenzen dichtgooien. Dan kan er een start gemaakt worden met het oplossen van de interne problemen. Het zal ongetwijfeld nog lange tijd duren, maar het bevrijden van Slavjansk is denk ik wel een morele overwinning.

[ Voor 53% gewijzigd door RoD op 05-07-2014 12:06 ]

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

De Oekraïense president Petro Porosjenko heeft een nieuw eenzijdig staakt-het-vuren uitgesloten. (volgens De Morgen)

Iets uitgebreider via Aljazeera:
Ukrainian President Petro Poroshenko has told EU foreign policy chief Catherine Ashton he was ready to convene new European-mediated crisis talks with separatist leaders and Russian officials on Saturday.

"Ukraine has proposed a place and time for the meeting and is waiting the other party's confirmation"

Dat was deze nacht naar buiten gekomen.

[ Voor 62% gewijzigd door IStealYourGun op 05-07-2014 12:18 ]

• wontcachme

wontcachme

Iemand die deze twitter code even kan embedden?

Alsjeblieft ;)

[ Voor 2% gewijzigd door RoD op 05-07-2014 15:23 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Rebellen Oekraïne verliezen terrein
Niet alleen in Slavjansk, maar ook in andere delen van Oekraïne lijken de separatisten terrein te verliezen. In een interview met het Russische persbureau Interfax zegt een leider van de zelfuitgeroepen Volksrepubliek Donetsk dat zijn troepen verschillende posities aan het front hebben verlaten.
Als dat zo doorgaat vraag ik me af of er nog gesprekken gaan komen over een staakt-het-vuren.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:53
wontcachme schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 13:56:
Iemand die deze twitter code even kan embedden?

[html]<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p>The Ukrainian national guard finally raised the Ukrainian flag in <a href="https://twitter.com/hashtag/Sloviansk?src=hash">#Sloviansk</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Ukraine?src=hash">#Ukraine</a> <a href="http://t.co/yC3gA1uHOD">pic.twitter.com/yC3gA1uHOD</a></p>— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine) <a href="https://twitter.com/StateOfUkraine/statuses/485386392474624000">July 5, 2014</a></blockquote>
<script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/]

[mbr]Alsjeblieft ;) [/]
F*ck yeah !!

Mooie ontwikkeling, hoop dat dit alles snel ten einde kan zijn, voor beide partijen.

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 05-07-2014 15:30 ]

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 15:26:

[...]

Als dat zo doorgaat vraag ik me af of er nog gesprekken gaan komen over een staakt-het-vuren.
Thank you. Sommige plaatjes verdienen een embedding :P

Ik denk dat ze terugvallen naar positie's rondom en in Donetsk en daar een belegering maken. Zeker nu Slaviansk en nog een dorpen/steden eromheen veroverd zijn en Oekraine erg gemakkelijk aanvoer route's kunnen afkappen. Beter alles bij elkaar concentreren dan overal een beetje verspreid zitten. Als ik de kaartjes bekijk zouden ze een flinke stap richting het noorden van Donetsk kunnen zetten. Eigenlijk is een groot deel/gehele linkerbovenhoek van de seperatisten gebied gevallen of erg gemakkelijk te omsingelen nu.

Ik vermoed dat als je de hotspots bekijkt van de afgelopen maanden dat ze zouden kunnen doordrukken tot Artemivsk of Horlivka misschien. Dat zijn 2 andere hotspots in de regio. Meen dat de seperatisten Kramatorsk ook hebben verlaten en een lading voertuigen gestolen om weg te komen. Of misschien waren dat alleen lui uit Sloviansk.

• RoD
  • Niet online

RoD

De vraag is een beetje wat dit doet met de moraal van de separatisten. Blijkbaar liggen ze behoorlijk onder vuur en ziet het er niet rooskleurig uit. Eerder kwamen er al berichten naar buiten dat de moraal van de separatisten niet erg hoog is. Dus misschien gooien een aantal er wel het bijltje bij neer, of gaan terug naar Rusland.

• wontcachme

wontcachme

Teruggaan gaat niet echt. Volgens berichten zouden er groepen dat geprobeerd hebben maar die werden beschoten door de Russische grenswachten en het leger.

• RoD
  • Niet online

RoD

[ Voor 51% gewijzigd door RoD op 05-07-2014 17:07 ]

• wontcachme

wontcachme

Las net dat ze zich hebben terugetrokken tot Donetsk en Horlivka. Dan kan de ATO dus een groot stuk frontlinie opschuiven. Kunnen ze bijna beide steden onder kruisvuur nemen met artillerie vanuit het noorden, zuiden en westen

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

RoD schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 15:26:

[...]

Ik denk dat dit de kans net vergroot, naarmate ze terrein verliezen zullen de meeste eieren voor hun geld kiezen en hopen op gratie.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Kramatorsk is ook onder controle van het leger.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Brzt7rzCIAAZqz_.jpg

• wontcachme

wontcachme

Dit zou nu de stand van zaken zijn:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/Br2SXN1CcAEbMrt.jpg

Eigenlijk moeten ze Lsychansk ook overnemen + de complete grens en dan hebben ze ze compleet klem

[ Voor 33% gewijzigd door wontcachme op 06-07-2014 10:53 ]

Verwijderd

IStealYourGun schreef op zaterdag 05 juli 2014 @ 17:17:
[...]

Ik denk dat dit de kans net vergroot, naarmate ze terrein verliezen zullen de meeste eieren voor hun geld kiezen en hopen op gratie.
Die kans hebben ze dus letterlijk verspild in de laatste wapenstilstand.

• RoD
  • Niet online

RoD

wontcachme schreef op zondag 06 juli 2014 @ 10:48:
Dit zou nu de stand van zaken zijn:
[afbeelding]

Eigenlijk moeten ze Lsychansk ook overnemen + de complete grens en dan hebben ze ze compleet klem
Dus is er nog een kleine verbinding met de Russische grens. Gezien de ontwikkelingen zouden ze snel de grens onder controle moeten hebben. Wellicht dat het daarna echt afgelopen is, gezien het feit dat ze omsingeld worden.

Er zou trouwens humanitaire hulp op weg zijn naar Slavjansk en omstreken. Net als werklui om de boel weer op te bouwen. Hopelijk komt dat ook daadwerkelijk van de grond.

Kijk, dit soort plaatjes doen het natuurlijk goed voor de beeldvorming.

[ Voor 31% gewijzigd door RoD op 06-07-2014 21:03 ]

• wontcachme

wontcachme

RoD schreef op zondag 06 juli 2014 @ 20:58:
[...]

Dus is er nog een kleine verbinding met de Russische grens. Gezien de ontwikkelingen zouden ze snel de grens onder controle moeten hebben. Wellicht dat het daarna echt afgelopen is, gezien het feit dat ze omsingeld worden.

Er zou trouwens humanitaire hulp op weg zijn naar Slavjansk en omstreken. Net als werklui om de boel weer op te bouwen. Hopelijk komt dat ook daadwerkelijk van de grond.
Humanitaire hulp was er gisteren al direct na veilig stellen :P. Gisteren in elk geval al brood en vandaag zag ik ook nog foto's van met brood, pasta, rijst en water.

Het plan zou zijn om alle seperatisten terug te duwen tot Luhansk en Donetsk en die beide steden onder belegering te zetten zoals met Sloviansk. Op zich wel een slim plan natuurlijk. Daar zijn de meeste seperatisten.

En ik kijk ook weer eens wat rond bij RT en dergelijke maar niks over de voedsel leveringen. Alleen maar dat Luhansk door de ATO wordt gebombardeerd waar ook gelijk de Russische tv bij is. Dan is er een grote kans dat het de seperatisten zelf zijn.

En voor heel veel foto's (ook 18+ foto's van doden) van de ATO bij Sloviansk: https://www.facebook.com/ato.news/photos_stream

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

wontcachme schreef op zondag 06 juli 2014 @ 21:07:
[...]
En voor heel veel foto's (ook 18+ foto's van doden) van de ATO bij Sloviansk: https://www.facebook.com/ato.news/photos_stream
Lekker hypocriet FB weer. Doden geen probleem, maar tetten: "somebody think about the children". :P

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:07

XanderDrake

Build the future!

Ik lees net het volgende in een artikel van de BBC over de rebellen die nu terug trekken: http://www.bbc.com/news/world-europe-28185610
Mr Strelkov claimed Russia was withholding promised assistance. "Russia does not want to help [the insurgents] be reunited with their people. It's very hard to admit that we have had no help for three months," he said.
Dus, al die cowboy verhalen van zwaar Russisch materiaal ten spijt, de Rebellen zitten nu in hun eentje te vechten tegen het staande leger van Oekraine. Denk niet dat ze het nog lang uithouden: de meeste plekken zijn toch al omsingeld en ze beschikken niet over een luchtmacht danwel luchtverdediging.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• wontcachme

wontcachme

XanderDrake schreef op maandag 07 juli 2014 @ 09:34:
Ik lees net het volgende in een artikel van de BBC over de rebellen die nu terug trekken: http://www.bbc.com/news/world-europe-28185610

[...]

Dus, al die cowboy verhalen van zwaar Russisch materiaal ten spijt, de Rebellen zitten nu in hun eentje te vechten tegen het staande leger van Oekraine. Denk niet dat ze het nog lang uithouden: de meeste plekken zijn toch al omsingeld en ze beschikken niet over een luchtmacht danwel luchtverdediging.
Hij zei ook dat ze nog 2 weken in Sloviansk konden uithouden en een dag later waren ze weg :P

Maar cowboy verhalen? Waar komen dan de tanks vandaan die uit Rusland komen (oa die gevangen tank qua registratienummers)? die apc's elke keer opgepikt net na de grens met Rusland? Wapens alleen gebruikt door het leger/specops van Rusland? Manpads/AA alleen gebruikt door Rusland? Wapenkisten/wapensystemen met Russische registratie en papieren? Vrachtwagens alleen gebruikt door Rusland? Doden die geidentificeerd zijn als komende uit Rusland/Russisch leger.

Luchtverdediging hebben ze wel. Die hangen bij elke konvooi achter de auto's en ze hebben manpads.

En van 2 steden kun je natuurlijk een vestiging maken als je daar op terugvalt met alles wat je hebt. Oekraine wil niet alles platbombarderen en de seperatisten graven zich in. En om de stad huis voor huis close combat leeg te kammen gaat heel veel levens kosten en tijd duren.

Omsingeld zijn de meeste gebieden nu echt niet. Aan sommige kanten dicht misschien, maar lang niet omsingeld. Daarvoor moeten zeker nog een paar kleinere steden omvallen die nabij grote steden liggen.

• RoD
  • Niet online

RoD

Inderdaad, het bewijs voor Russische aanwezigheid en inmenging is overweldigend.

Over Russen gesproken:

Blijkbaar proberen een aantal kopstukken het vege lijf te redden.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

De rol van Rusland blijft enorm vaag naarmate Oekraïne succes boekt, op een aandring tot het staakt-het-vure na blijft het enorm stil. Nu goed, veel van de topfiguren onder de separatisten blijken ook niet echt de meest betrouwbare mensen te zijn, naar verluid zouden velen van hen vooral hun eigen bankrekening gespekt hebben.

• wontcachme

wontcachme

In Kramatorsk zou het leger 60 kratten met mijnen en 80 kratten met 120mm mortieren hebben gevonden. En gisteren ook een hele voorraad van kogels, RPG's, Manpads enz. in Sloviansk in de kelder van de Russiche Orthodoxe Kerk......

En 3x raden waar de 120mm mortieren geproduceerd zijn :+ :+

• RoD
  • Niet online

RoD

wontcachme schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:02:
In Kramatorsk zou het leger 60 kratten met mijnen en 80 kratten met 120mm mortieren hebben gevonden. En gisteren ook een hele voorraad van kogels, RPG's, Manpads enz. in Sloviansk in de kelder van de Russiche Orthodoxe Kerk......

En 3x raden waar de 120mm mortieren geproduceerd zijn :+ :+
Ik doe een wilde gok. Rusland? Nee toch?

Vandaag lijkt het overigens rustig. Zou het leger zich voorbereiden op een aanval op Donetsk en Loegansk?s

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

RoD schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:07:
[...]

Vandaag lijkt het overigens rustig. Zou het leger zich voorbereiden op een aanval op Donetsk en Loegansk?s
Ja, natuurlijk bereid het leger zich daar op voor :+ Idealiter sluiten ze eerst het cordon rondom de beide steden (is nu nog lang niet gesloten namelijk) en het dichten van de grensovergang daar in de buurt zal ook wel wat prioriteit hebben. Daarna is het vooral een kwestie van uithongeren.

Nee, merp!

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

RoD schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:07:
[...]

Tja, afhankelijk van het type mag dat niet vreemd zijn. Oekraïne heeft ook mortier wapens van Russische afkomst en koop hun munitie logischerwijs ook bij Mother Russia.

Edit: Wat ik hiermee wil zeggen is dat je toch steeds voorzichtig moet zijn met dat soort van nieuws. Er is een vermoede dat de rebellen worden bevoorraad, maar meer dan een vermoede is het niet en Oekraïne is niet de juiste actor om daar onderzoek naar te doen.

Het voorlopig onderzoek van het maiden-plein linkt de schutters van deze winter in Kiev ook aan Yanukovych, maar ik vraag mij af hoe objectief het onderzoek gevoerd is.

[ Voor 40% gewijzigd door IStealYourGun op 07-07-2014 16:40 ]

Verwijderd

Was al weer een paar dagen geleden dat een journalist melde dat de separatisten helemaal geen steun kregen. En nu blijkt dat ze inderdaad aan hun lot overgelaten worden.
Dat ze wellicht nog familie/vrienden in Rusland hebben de ze alsnog geholpen hebben zal niet veel geholpen hebben. Maar massale steun van Rusland lijkt vooralsnog een hersenspinsel.

En wat gaat er gebeuren nadat alle steden ingenomen zijn? Komen er nog onderzoeken en komen er nog mensen voor de rechtbank of worden ze massaal tegen een muur gezet? Russische berichtgeving impliceert dat laatste maar dat zal hun betrekkingen met het buitenland geen goed doen.

• RoD
  • Niet online

RoD

IStealYourGun schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:28:
[...]

Tja, afhankelijk van het type mag dat niet vreemd zijn. Oekraïne heeft ook mortier wapens van Russische afkomst en koop hun munitie logischerwijs ook bij Mother Russia.

Edit: Wat ik hiermee wil zeggen is dat je toch steeds voorzichtig moet zijn met dat soort van nieuws. Er is een vermoede dat de rebellen worden bevoorraad, maar meer dan een vermoede is het niet en Oekraïne is niet de juiste actor om daar onderzoek naar te doen.

Het voorlopig onderzoek van het maiden-plein linkt de schutters van deze winter in Kiev ook aan Yanukovych, maar ik vraag mij af hoe objectief het onderzoek gevoerd is.
Er zijn tal van berichten van materieel wat de grens is overgekomen en laatst was er zelfs nog een rapportage uit Rostov-on-Don waar actief mensen worden geworven om naar Oekraïne te sturen. Niet alles komt natuurlijk uit Rusland, maar het bewijs voor steun is overweldigend.

Wat betreft Maidan, ik heb het onderzoek niet gezien, maar het ligt wel het meest voor de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door RoD op 07-07-2014 16:50 ]

• wontcachme

wontcachme

Verwijderd schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:35:
Was al weer een paar dagen geleden dat een journalist melde dat de separatisten helemaal geen steun kregen. En nu blijkt dat ze inderdaad aan hun lot overgelaten worden.
Dat ze wellicht nog familie/vrienden in Rusland hebben de ze alsnog geholpen hebben zal niet veel geholpen hebben. Maar massale steun van Rusland lijkt vooralsnog een hersenspinsel.
Laatst heeft Oekraine een tank te pakken gekregen van de Seperatisten die in de jaren 80 in Kharkov is gemaakt en geexporteerd naar Rusland. En nu reed die opeens weer rond in Oekraine. En de onderschepte wapens van Crimea naar het vaste land? En de Grad systeem die afgefikt was met daarop alle markeringen nog van een russische eenheid en met handleidingen/papieren uit Rusland (met oa een log waar die gestationeerd was). En de kratten met wapens met daarin een log van onderhoud en waar ze vandaan kwamen? En de wapens die alleen in Rusland worden gebruikt (zware mitrailleurs, sluipschuttergeweren, scopes) en die ook onafhankelijk bevestigd zijn als dat ze alleen in Rusland worden gebruikt?

De seperatisten willen volledige steun en die krijgen ze niet.
En wat gaat er gebeuren nadat alle steden ingenomen zijn? Komen er nog onderzoeken en komen er nog mensen voor de rechtbank of worden ze massaal tegen een muur gezet? Russische berichtgeving impliceert dat laatste maar dat zal hun betrekkingen met het buitenland geen goed doen.
Tegen de muur is volgens mij nou net niet de bedoeling :P. Als ze overgeven krijgen ze gratie mits ze niks "te erg" hebben gedaan. En anders zullen er wel gevangenisstraffen komen. Ze zijn inmiddels al wel de politie in Slaviansk en dergelijke aan het oppakken voor verhoren/polygraphs en dergelijke. Maar wat ze doen met mensen uit het leger die overgelopen zijn weet ik niet. Geen idee of ze daar nog iets hebben dat overlopers voor een vuurpeloton kunnen komen. Amerika heeft dat wel, maar geen flauw idee of er zoiets is daar (en in NL vraag ik me nu af).

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik weet eigenlijk niet of die mogelijkheid tot gratie nog bestaat.

Verder, leuk stukje: Army prepares to liberate Donetsk and Luhansk as military offensive gathers pace

Edit: volgens mijn vriendin bestaan er in Oekraïne geen wetten die de doodstraf oid mogelijk maken, zelfs niet voor terroristen.

[ Voor 17% gewijzigd door RoD op 07-07-2014 19:21 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik heb het idee dat ze er een beetje een media-evenement van proberen te maken. Eerder de plaatjes uit Slavjansk en omstreken en nu een publieke aankondiging voor de bevrijding van de Donbass. Opzich niet verkeerd overigens, de Russiche propaganda kan wat tegengas gebruiken (Russische media hebben het inmiddels al over genocide in Slavjansk).

[ Voor 20% gewijzigd door RoD op 07-07-2014 22:37 ]

• wontcachme

wontcachme

Dat ze de grens onder controle hebben hebben ze 3x eerder gezegd :P

Iemand trouwens nog wat kogels nodig?

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21:02

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

wontcachme schreef op maandag 07 juli 2014 @ 22:55:
Dat ze de grens onder controle hebben hebben ze 3x eerder gezegd :P

Iemand trouwens nog wat kogels nodig?
Doe mij maar een paar dozen 7.62 8)7

Nou ja, de media proberen er een gigantisch verhaal van te maken, och ja, dat houd ze van de straat zullen we maar zeggen :9

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

RoD schreef op maandag 07 juli 2014 @ 16:50:
Er zijn tal van berichten van materieel wat de grens is overgekomen en laatst was er zelfs nog een rapportage uit Rostov-on-Don waar actief mensen worden geworven om naar Oekraïne te sturen. Niet alles komt natuurlijk uit Rusland, maar het bewijs voor steun is overweldigend.
Niet alleen in Rostov-on-Don. Ook in grote steden in Tsjetsjenië stonden er wervingskantoren die met geld stonden te wapperen (denk aan paarhonderd dollar per dag).

Overigens ben ik vast de enige die op dezelfde manier naar mensen kijkt die de terroristen in Oost-Oekraïne staan te verdedigen, als de mensen die ISIS in het Midden-Oosten staan te verdedigen. Er komt zo'n wrange nasmaak van in mijn mond.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• RoD
  • Niet online

RoD

unclero schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 08:31:
[...]

Niet alleen in Rostov-on-Don. Ook in grote steden in Tsjetsjenië stonden er wervingskantoren die met geld stonden te wapperen (denk aan paarhonderd dollar per dag).

Overigens ben ik vast de enige die op dezelfde manier naar mensen kijkt die de terroristen in Oost-Oekraïne staan te verdedigen, als de mensen die ISIS in het Midden-Oosten staan te verdedigen. Er komt zo'n wrange nasmaak van in mijn mond.
Nee, zo kijk ik er ook wel een beetje naar. Ik vind ze net zo krankzinnig.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Hmm, Rusland houd er meer en meer een kater op na, als ik het artikel op De Morgen mag geloven dan staat Rusland op rand van een recessie en moeten ze miljarden in het Krim pompen. Ironisch genoeg is Oekraïense import weer toegestaan op Krim omdat er een tekort aan voedsel is.

http://www.demorgen.be/dm...e-rand-van-recessie.dhtml

Hier nog een surrealistisch beeld uit Donetsk. Plaatsen van nieuwe fietsenstalling.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Nr9k61pSsxL2D1xCXQWqlTLN/full.jpg

Poroshenko heeft wel beloofd de stad niet plat te bombarderen (op vraag van de rijkste Oekraïner).

[ Voor 24% gewijzigd door IStealYourGun op 08-07-2014 16:00 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Van mij mogen ze best een paar villa's van Akhmetov platgooien. Die gast is steenrijk en is alleen met zichzelf bezig. Bah.

Hoe dan ook, een stad van een miljoen inwoners platgooien lijkt me ook geen goed idee.

• RoD
  • Niet online

RoD

Voorbode van een aanval van het Oekraïense leger?

De Turken hebben zich overigens uitgesproken over de situatie van de Tataren. Klik.

[ Voor 16% gewijzigd door RoD op 08-07-2014 21:32 ]

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Dat van de Turken blijft overigens niet bij lege woorden. Ze weigeren in iedere Turkse haven schepen waarvan de papieren aangeven dat die vanuit 'De Krim, Rusland' zijn vertrokken of via 'De Krim, Rusland' zijn gevaren. Ook goederen met dezelfde afkomst worden niet meer doorgelaten aan de grens.

Nee, merp!

• wontcachme

wontcachme

Hoe wil het Kremlin zich hier nu weer uit lullen (meerdere bronnen berichtend dit):
Ministry of Foreign Affairs of Ukraine (MFA) expresses on July 8 its strong and categorical protest against the illegal trafficking to Russia of Nadiia Savchenko - officer of the Armed Forces of Ukraine, who had been previously captured by the terrorist armed groups operating in eastern Ukraine.

[ Voor 15% gewijzigd door wontcachme op 09-07-2014 09:16 ]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

mwa, dat is natuurlijk wel makkelijk. "Nadiia Savchenko heeft schuldgevoelens gekregen van de massa slachtingen die het leger aanricht al daar en is overgelopen naar "onze" kant."

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• RoD
  • Niet online

RoD

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=qfP4ASB4eW0]
Video van een grote verzameling Oekraïens materieel op de weg van Mariupol naar Donetsk.

Verwijderd

Gaat de belegering van Donetsk geen grote slachting worden?
De seperatisten hebben niets meer te verliezen want hun beste vooruitzicht is de gevangenis.
De militairen moeten die stad gewoon innemen anders raken ze nooit van die gasten af.

• IStealYourGun

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:11:
De seperatisten hebben niets meer te verliezen want hun beste vooruitzicht is de gevangenis.
De militairen moeten die stad gewoon innemen anders raken ze nooit van die gasten af.
Mensen die willen, kunnen de stad verlaten en velen doen dat nu al. Ik denk dat ze pas zullen overgaan tot Donetsk als het gebied richting de grens ook onder controle is. Voorlopig is Donetsk nog niet volledig omsingeld.

Edit: of ook niet, naar verluid zou het leger Donetsk zijn binnengereden.

[ Voor 6% gewijzigd door IStealYourGun op 09-07-2014 15:40 ]

• wontcachme

wontcachme

IStealYourGun schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:31:
Edit: of ook niet, naar verluid zou het leger Donetsk zijn binnengereden.
Dat was een konvooi door Mariopol

• EektheMan

EektheMan

DPC

Qwerty-273 schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 10:22:
mwa, dat is natuurlijk wel makkelijk. "Nadiia Savchenko heeft schuldgevoelens gekregen van de massa slachtingen die het leger aanricht al daar en is overgelopen naar "onze" kant."
Veel te onlogisch......het echte verhaal:

Mevrouw heeft 2 Russische journalisten vermoord en is logischerwijs daarop gevlucht naar Rusland waar ze uiteindelijk is opgepakt om terecht te kunnen staan. Stereotype moordenares dus.

http://www.nbcnews.com/st...ournalists-deaths-n151501

@RoD, filmmaker heeft humor met dat muziekje _O-
Heb gister nog een colonne legermaterieel gezien (Kyiv). Al waren dat geen tanks, maar bouwvoertuigen als dat het juiste woord is. Buldozers in al zijn soorten en maten, pontons, graafmachines, wagens vol met PVC pijpen. Is denk ik bedoeld om steden te heropbouwen?

[ Voor 19% gewijzigd door EektheMan op 09-07-2014 17:04 ]

Verwijderd

Het ontvoeren van burgers naar een land waar de ontvoerende partij wel jurisdictie heeft tot vervolging is niets nieuws. De daarop volgende vervolging van een allesbehalve zorgvuldige rechtsgang is ook niet uniek.
Dus wat dat betreft is het de pot die de ketel verwijt dat ze zwart ziet.
En ook in dit geval is het jammer dat het slachtoffer niet alleen onterecht wordt veroordeeld maar ook nog eens lijdend voorwerp van de omringende propaganda wordt gemaakt.

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 15:11:
De kans op een slachting is waarschijnlijk de reden dat ze nog niet aangevallen hebben. Ze moeten een plan verzinnen om te voorkomen dat ze veel burgerslachtoffers maken. De separatisten zullen uiteraard gebruik maken van de burgerbevolking. Ik vraag me af wat ze precies van plan zijn. Ze kunnen niet schietend met tanks door de straten gaan.

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:36

superwashandje

grofheid alom

RoD schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 17:19:
[...]

Ze kunnen niet schietend met tanks door de straten gaan.
als de separatisten terug vechten word het dan sowieso een slachting ja maar aan de kant van het leger. met tanks in de steden ben je best wel zwak als je tegenstanders rpgs hebben :P

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Verwijderd

superwashandje schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 18:49:
als de separatisten terug vechten word het dan sowieso een slachting ja maar aan de kant van het leger. met tanks in de steden ben je best wel zwak als je tegenstanders rpgs hebben :P
Tenzij die steden aan puin geschoten worden zodat er niets meer te verstoppen valt.
EektheMan schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 16:59:
Heb gister nog een colonne legermaterieel gezien (Kyiv). Al waren dat geen tanks, maar bouwvoertuigen als dat het juiste woord is. Buldozers in al zijn soorten en maten, pontons, graafmachines, wagens vol met PVC pijpen. Is denk ik bedoeld om steden te heropbouwen?
Legerkampen bouwen, aan puin geschoten gebouwen uit de weg duwen en dat soort zaken. Wederopbouw is nogal optimistisch, ben ik bang.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2014 19:15 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Zoals in Slavjansk, daar werd het naar verloop van tijd wat makkelijker om zwaarder materieel toe te passen. Maar het is toch niet te hopen dat het een Slavjansk-scenario wordt.

[ Voor 60% gewijzigd door RoD op 09-07-2014 19:16 ]

• EektheMan

EektheMan

DPC

Wat interessante officiele cijfers:
As many as 478 civilians have been killed and 1,392 more injured in the area of the anti-terrorist operation (ATO) in eastern Ukraine, the Ukrainian Health Ministry has reported.
En ergens anders las ik ook nog dat er nu iets meer dan 200 Oekraïense militairen zijn omgekomen.

Hoeveel van die burgers waren dan human shields of sepetaristen? Of zijn dat echt pure burgerslachtoffers in zoverre ze dat kunnen bepalen.

En natuurlijke de Russische economie: http://www.reuters.com/ar...ney-idUSL6N0PK43020140709

Geschat wordt dat er dit jaar misschien wel 100 Miljard aan kapitaalvlucht zal zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door EektheMan op 10-07-2014 14:58 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

Echt ongelofelijk, zoveel doden. :/ En dat in een Europees land (al zien ze het zelf niet zo).

• RoD
  • Niet online

RoD

'Oekraïense troepen starten offensief bij Donetsk'
Aldus de regering. We zouden dus in de komende uren meer nieuws moeten krijgen.

Soot-Stained Documents Found in Ukraine Reveal Execution Trial
SLOVIANSK, Ukraine – At first glance, the carefully worded, soot-stained document adorned with an official stamp looks like a weathered decree from World War II.

But dust it off and take a closer look and it becomes clear that it’s an execution order delivered by a military tribunal of the self-styled rebel government of the Donetsk People’s Republic, or DNR, the breakaway territory that in a sham referendum in May voted to secede from Ukraine, signed off by its enigmatic commander-in-chief Igor Strelkov on June 17.

Buried beneath ash and debris inside the city of Sloviansk’s security services building, or SBU, the command center of the separatist uprising that has engulfed the country since April, it convicts Alexei Borisovich Pichko, 31, of “looting to an exceptional measure of punishment – execution by firing squad – on the basis of the Decree of the Supreme Soviet of the USSR ‘on martial law’ from June 22nd, 1941.”
Wow :X :/

[ Voor 72% gewijzigd door RoD op 10-07-2014 23:22 ]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

"you're either with us, or against us" en verder is het natuurlijk gewoon een brute dictatuur aan de hand van de georganiseerde misdaad met een harde sturing van de top.

Verder zou het wel interessant zijn om te weten of dat decreet uit 1941 nog steeds "geldig" is in het buurland, wat ik me haast niet kan voorstellen :P

• RoD
  • Niet online

RoD

Pagina: 1 ... 47 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne

Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.