Moskou vereist òf een buffer van chaos, een stroom van bloed, of een muur. Elk van die drie opties kan men mee werken. Echter die muur, in Kiev beseft men heel goed dat in een dergelijk scenario de muur enkel een kant mag blokkeren van Moskou.RoD schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:10:
Ik zei het al eerder, dit gaat nog veel verder escaleren.
Dat is de uitdaging voor de Ukraïne, niet verzanden in keuzes opgelegd (middels het scheppen van condities en randvoorwaarden) door anderen.
Allemaal koehandel en toepassing instrumentele logica. Je zou denken dat we iets daaruit zouden leren.almightyarjen schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:18:
Ik vraag me echt af hoe dit gaat aflopen... Lekker jaar is 2014 ook weer: Oekraïne in de fik, Syrië nog steeds en nu ook weer ISIS die unstoppable lijkt, waar houdt het op??
Nee, dat loont zich niet om daar lessen uit te trekken. Integendeel. Daar komt het gewoon niet dicht genoeg bij huis voor. En zelfs dan zullen velen de verbanden tussen economie en chaos elders ontkennen.
[ Voor 35% gewijzigd door Virtuozzo op 16-06-2014 15:24 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Khomeini was ook religieus. De beste man stond echter ook gewoon op een loonlijst. Dit soort conflicten zijn per definitie nooit zonder sturing. Waar dit soort initiatieven van gebruik maken, dat is een kwestie van voedingsbodem en faciliteren.almightyarjen schreef op maandag 16 juni 2014 @ 15:45:
Ik krijg toch wel het idee dat ISIS het vooral doet vanwege religies die met elkaar botsen...
Dat is in het conflict binnen (en om) de Ukraïne ook niet anders. Van meet af aan, randvoorwaarden, instigatie van trends, sturing, stimulatie voedingsbodems, ga zo door.
Zelfs op kleine schaal is het nu eenmaal zo dat het zich loont. Op grote schaal zijn de belangen dermate groot dat ze per definitie bepalend zijn.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Hehe, dat is best slim. Gezien dat dankzij de Russische powerplay Oekraïne veel meer moet betalen dan EU landen voor gas, is het beter voor het land als het Russisch gas koopt van de EU!Er is geen enkele belemmering voor de levering van Russisch gas vanuit de Europese Unie aan Oekraïne. Dat meldde de Europese Commissie dinsdag. Daarmee kan Brussel helpen de Russische gasblokkade tegen Oekraïne te omzeilen.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Hoewel dat nu ook nog de vraag is omdat Rusland daar niet blij mee zal zijn. En natuurlijk is er net vermoedelijk een gasleiding ontploftXanderDrake schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:27:
[...]
Hehe, dat is best slim. Gezien dat dankzij de Russische powerplay Oekraïne veel meer moet betalen dan EU landen voor gas, is het beter voor het land als het Russisch gas koopt van de EU!
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=oAVJ3udesF8]
Het zou de grootste gasleiding naar europa zijn. Wel erg toevallig.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Boeiend wat ze vinden. Officieel zou het ze niet uitmaken: de EU staat dan garant voor de betalingen van Russisch gas naar Oekraine.wontcachme schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:33:
[...]
Hoewel dat nu ook nog de vraag is omdat Rusland daar niet blij mee zal zijn.
Oh god... Gaan de rest van EU dit ook niet merken dan?En natuurlijk is er net vermoedelijk een gasleiding ontploft
[video]
Het zou de grootste gasleiding naar europa zijn. Wel erg toevallig.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
[ Voor 46% gewijzigd door Mektheb op 17-06-2014 15:50 ]
Geen idee. Het is pas een uur geleden ontploft en er zijn nog andere route's natuurlijk. Het is de West-Siberian pipeline.XanderDrake schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:46:
[...]
Oh god... Gaan de rest van EU dit ook niet merken dan?
Overigens zijn er ook 2 Russsische "reporters" omgekomen vandaag. Waren bij een checkpoint ten noorden van Luhansk toen dat punt onder mortier vuur kwam. Vermoedelijk omgekomen doordat een mijn afging dankzij een mortier en hun daar in de buurt van waren. Er zijn ook beelden van de beschieting te vinden. En Rusland schreeuwt al weer moord en brand (deden ze niet bij die Italiaanse reporter) over dat de soldaten gestraft moeten worden.
[ Voor 3% gewijzigd door wontcachme op 17-06-2014 15:56 ]
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Haha, dat vind ik toch wel zo onzinnig he. Natuurlijk is het sneu en triest dat die journalisten omkomen, maar ze kiezen er toch echt zelf voor om daar te zijn. Zoiets kun je niet op het bord van de soldaten schuiven.wontcachme schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 15:53:
[...]
Geen idee. Het is pas een uur geleden ontploft en er zijn nog andere route's natuurlijk. Het is de West-Siberian pipeline.
Overigens zijn er ook 2 Russsische "reporters" omgekomen vandaag. Waren bij een checkpoint ten noorden van Luhansk toen dat punt onder mortier vuur kwam. Vermoedelijk omgekomen doordat een mijn afging dankzij een mortier en hun daar in de buurt van waren. Er zijn ook beelden van de beschieting te vinden. En Rusland schreeuwt al weer moord en brand (deden ze niet bij die Italiaanse reporter) over dat de soldaten gestraft moeten worden.
Edit:
Wat betreft het gas:
In principe heeft de EU genoeg reserves aangelegd, zijn er net een paar LNG-terminals actief geworden (maar verwacht er niet teveel van) en is er een nieuwe pijplijn actief/wordt actief die via Griekenland loopt en waarvan het gas niet uit Rusland komt. Ik zou me er dus niet al te druk om maken.
[ Voor 15% gewijzigd door PauseBreak op 17-06-2014 16:25 ]
Nee, merp!
Nog net geen geld toe voor China inderdaad.Caelorum schreef op dinsdag 17 juni 2014 @ 19:32:
Nog afgezien van dat Rusland ons ook gewoon nodig heeft om dat gas kwijt te raken, want van wat ik hier heb begrepen over die deal met China, is dat ook niet zo'n super deal.
Die deal heeft China heel goed gebruik gemaakt van de beeldvorming die Poetin wenste te hebben met deze deal: "kijk Europa, we leveren zonder zorgen zo aan een ander"
Ze waren al jaren over het gas aan het bakkeleien, toevallig dat het net tijdens deze crisis rond komt? Dacht het niet.
De beeldvorming is sterk, de realiteit zit anders in elkaar.
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine)June 17, 2014
Tsja, wat moet je daar nu weer van denken? Op zich is het verplaatsen van troepen naar de grens een logische reactie van de acties van het Oekraïense leger dat bezig is de grens dicht te gooien, maar Russische soldaten in Oekraïense uniformen is dan wel weer erg raar (als het klopt).
Nee, merp!
Die grenzen moeten echt zo snel mogelijk dicht.
Je hoort steeds meer stemmen om een muurtje te bouwen, o.a Ihor Kolomoyskyi zou een groot deel willen financieren. (mogelijk omdat het een jood is en die erg belaagd worden door de Russen)RoD schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:19:
Tsja raar... het is een goeie manier om onrust te zaaien en de boel weer op te stoken.
Die grenzen moeten echt zo snel mogelijk dicht.
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Volgens mij is dat er al doorheen. Zag gisteren zoiets langskomen met een tekening van een hek met aan beide kanten een diepe geulIStealYourGun schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 11:38:
[...]
Je hoort steeds meer stemmen om een muurtje te bouwen, o.a Ihor Kolomoyskyi zou een groot deel willen financieren. (mogelijk omdat het een jood is en die erg belaagd worden door de Russen)
Nee, merp!
Het huidig plan is er eentje van 2000 KM lang, uitgerust met elektronische sensoren voor de bewaking. Geschatte kostprijs 100 miljoen (+ 120% Oekraïense corruptie feedowntime schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:38:
Als ik zo naar de kaart kijk dan zie ik een hele lange grens. Daar een hek aanleggen gaat een megaproject worden wat jaren kan duren. Daar heb je nu niks aan. En dan moet ie ook nog eens permanent bewaakt worden want anders zet je gewoon een trapje tegen het hek en ben je er alsnog overheen. Ik vraag me af waar Oekraïne de middelen vandaan moet halen.
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
En een mijnenveld aan beide kanten van de muur. Vergeet dat niet heIStealYourGun schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:51:
[...]
Het huidig plan is er eentje van 2000 KM lang, uitgerust met elektronische sensoren voor de bewaking. Geschatte kostprijs 100 miljoen (+ 120% Oekraïense corruptie fee)
Nee, merp!
Dat geld WAS voorradig:IStealYourGun schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 13:51:
[...]
Het huidig plan is er eentje van 2000 KM lang, uitgerust met elektronische sensoren voor de bewaking. Geschatte kostprijs 100 miljoen (+ 120% Oekraïense corruptie fee)
EU ambassador notes misuse of EU funds on strengthening Ukraine's border
maar voorlopig gaat het geld waarschijnlijk naar de dweilen (en houdt de eigen industrie leuk gaande):
Ukrainian army plans to buy around 1,000 APCs
[ Voor 19% gewijzigd door EektheMan op 18-06-2014 14:39 ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Wel vreemd dat als je bedenkt dat een hek zoals dat hier in Nederland onderhand een paar miljard zou kosten om te plaatsen
Overigens zijn er nu ook berichten dat Russische soldaten in Oekrainse militaire kleding klaar staan om de grens over te steken. Ook zouden sommige al overgestoken zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door wontcachme op 18-06-2014 14:51 ]
Iemand hier al iets van zien langskomen op twitter of een andere bron? Zelfs op RT nog niks gevonden
Het gaat om eenzijdige informatie (m.a.w. propaganda): http://www.themoscowtimes.com/article/502194.htmlwontcachme schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:01:
http://www.telegraaf.nl/b...g_oosten_Oekraine___.html
Iemand hier al iets van zien langskomen op twitter of een andere bron? Zelfs op RT nog niks gevonden
http://www.reuters.com/article/2014/06/19/us-ukraine-crisis-fighting-idUSKBN0EU0K320140619
Niet per se, maar ik denk dat ze verwijzen naar de schermutselingen bij een checkpoint rondom Slavyanks recent. Daar is een National Guards-divisie in een ambush gelopen en dat heeft veel doden opgeleverd, aan beide kanten.wontcachme schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 10:01:
http://www.telegraaf.nl/b...g_oosten_Oekraine___.html
Nee, merp!
Dat is al een paar dagen eerder. Maar er komen inmiddels wel tweets langs dat er in het gebied genoemd in het bericht grote gevechten zijn.PauseBreak schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:28:
[...]
Niet per se, maar ik denk dat ze verwijzen naar de schermutselingen bij een checkpoint rondom Slavyanks recent. Daar is een National Guards-divisie in een ambush gelopen en dat heeft veel doden opgeleverd, aan beide kanten.
En ook weer een leuke tweet:
#BreakingNews #Russia says "ready to create combat-free peacekeeping zones inside #Donetsk and #Luhansk"
De video's er van zijn van gisteren anderswontcachme schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:34:
[...]
Dat is al een paar dagen eerder. Maar er komen inmiddels wel tweets langs dat er in het gebied genoemd in het bericht grote gevechten zijn.
En ook weer een leuke tweet:
[...]
Nee, merp!
Ik zag dat er in het PR centrum gedacht werd om een website op te zetten met daarop alle gedode Russische soldaten. Enerzijds om familie in Rusland te informeren en anderzijds als afschrikking/propaganda. Want de stille afvoer van doden richting Rusland levert natuurlijk niets op. Interessant actie. Kijken of het doorgang vindt.
Het eigen leger wordt nog intensiever doorgelicht op spionnen en saboteurs. Vooral het neerhalen van toevallig dat ene vliegtuig met bepaalde personeelsleden heeft indruk gemaakt.
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Ook zouden er weer minstens 2 T-64 tanks, 5 apc's en natuurlijk manschappen de grens zijn overgestoken. Andere bronnen zeggen weer 3 tanks, lading apc's, ongeveer 10 Ural trucks (alleen in dienst in Ru) en lading bussen/minibussen bij Luhanks binnengekomen zijn.
Dit vind ik eigenlijk wel moeilijk te geloven.De Oekraïense minister van Defensie Michail Koval liet vrijdag weten dat Oekraïense troepen de controle terug hebben over alle grensovergangen met Rusland in het oosten van het land.
Hij meldde dat het leger de ''probleemregio'' heeft omsingeld en de grens met Rusland heeft ''hersteld''. Daarmee wordt voorkomen dat militair materieel vanuit Rusland het land binnenkomt, aldus Koval.
Nee, merp!
12xBM-30 en 3x9K33 raketinstallaties
En verder nieuws
Mil expert: there are signs #Russia sent troops disguised in #Ukraine uniform not for sabotage within UA but to stage attacks from UA to RU.
Nee, merp!
Precies zoals meneer Adolf het in Polen deed, maar ik zou zeggen laat hem maar.PauseBreak schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:37:
Hahaha, die had ik niet aan zien komen. Doe de Poetin![]()
.. Serieus, ik zie ze er wel voor aan om beide te doen. Gebruik die militairen om sabotage te plegen en om "aanvallen" op Rusland uit te voeren. Prachtige premisse om binnen te vallen want je bent zelf aangevallen!!!11
Nobody is doing anything about it
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Alsnog zolang Rusland maar een rede heeft om iets te doen doen ze het, of denk je dat wij als EU dan in eens wel bij springen ?Prosac2010 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:41:
Mochten er verhalen komen dat Oekrainse soldaten de Russische aan de grens aanvallen, weet natuurlijk iedereen (behalve RT.com volk) dat zoiets de grootst mogelijke onzin is, omdat dat geen enkel belang van Oekraine dient.
EDIT
Toevallig. De Russische nieuwssites beweren nu dat Oekraine mortieren afvuurt op Rusland. Je moet toch wat om een inval te doen rechtvaardigen....
[ Voor 37% gewijzigd door wontcachme op 20-06-2014 19:31 ]
Dit ongeveer: https://twitter.com/Middl...80017553465806848/photo/1RoD schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 19:47:
Vraag me af of er daadwerkelijk een wapenstilstand zal komen. Ik heb zo het idee dat de separatisten er weinig interesse in hebben. Maar ik heb eigenlijk momenteel geen idee meer hoe sterk ze precies zijn en wat ze wel en niet onder controle hebben.
En het is een eenzijdige wapenstilstand. Ze zullen alleen schieten als ze beschoten worden en geen artillerie etc. Meen ook dat de grens inmiddels of vandaag nog wel gesloten zou worden. Maar of dat gelukt is op tijd?
Nee, merp!
Verwijderd
Dat ze zich zo stilletjes terugtrokken (voor de buitenwacht) was op dat moment opportuun maar het ging wel erg makkelijk.
Wat ik echter meer vermoed is dat hij ziet dat Oekraine steeds meer terrein terug wint en de grens ook weer steeds meer gesloten wordt. Daar gaat zijn droom van een bufferstaat.
En volgens Rusland zou de Oekrainse Nationale Garde een Russische grenspost aanvallen nu. Lijkt mij heel sterk. Zullen wel die russische soldaten in oekrainse kledij zijn. Russische tv zal ook wel toevallig in de buurt zijn om beelden van de aanvallers te maken met nadruk op de kleding. Net zoals die elke keer in de buurt zijn als Oekraine een woonwijk zou beschieten.
[ Voor 66% gewijzigd door wontcachme op 20-06-2014 23:59 ]
Hebben ze wel een beetje gelijk in natuurlijk.But in a statement, the Kremlin said: "This is not an invitation to peace and negotiations but an ultimatum to militias in the southeast of Ukraine to lay down their arms.
Echter staan er in het plan wel een groot aantal punten die de seperatisten wilden. Maar daar hoor je ze dan niet overRoD schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 00:02:
Bron.
[...]
Hebben ze wel een beetje gelijk in natuurlijk.Maar dit is dan ook volkomen logisch. Lijkt me niet meer dan normaal dat je een groep gevaarlijke gekken met wapens niet ongelimiteerd los laat lopen in je land.
Dat zou misschien opvallend zijn als Rusland daadwerkelijk interesse had in het welzijn van de mensen in Oekraïnewontcachme schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 00:09:
[...]
Echter staan er in het plan wel een groot aantal punten die de seperatisten wilden. Maar daar hoor je ze dan niet over
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Jep.
Nee, merp!
TLDR it for me?
And it goes BRAAAAAPP!
Nederland houdt meer sancties tegen Rusland tegen.
En waarom zie je hier eigenlijk niks van terug in Westerse media?
Putin orders Russia's Central Military personnel to prepare for combat readiness
Russian President and Supreme Commander-in-Chief Vladimir Putin has ordered a comprehensive surprise combat readiness test of the entire personnel of the Central Military District, Defense Minister Sergei Shoigu announced at a conference at the Defense Ministry on Saturday. "In line with [Putin's] orders, the Central Military District's troops and also units and garrisons deployed on its territory have been put on full combat alert since 11:00 am today," he said.
bron/
Nee, merp!
Europa heeft altijd al een slappe houding gehad, maar dat het nu (volgens deze bron althans) vastloopt op Nederland is wel erg treurig.PauseBreak schreef op maandag 23 juni 2014 @ 10:42:
Tsja, is dat eigenlijk nog nieuws? Dit volgt gewoon het oude patroon, helaas.
Edit: Hague zegt dat Rusland tot vrijdag heeft om mee te werken aan het vredesplan van Poroshenko. Klik. Andere toon, maar het lijkt me een loos dreigement.
Edit2: EU Ready to Increase Sanctions on Russia, Foreign Ministers Say
[ Voor 44% gewijzigd door RoD op 23-06-2014 15:12 ]
Ik krijg de indruk dat nog steeds veel mensen van mening zijn dat hier in het westen media vrij zijn. Dat concept van vrije media is een leuk idee, het bestaat echter niet. Belangen staan overal, het is hier een ander systeem dan in bijvoorbeeld Rusland, de mechanismen van instructies en sancties zijn anders, echter we hebben ze net zo goed.PauseBreak schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:29:
[...]
Nederland houdt meer sancties tegen Rusland tegen.
En waarom zie je hier eigenlijk niks van terug in Westerse media?
[...]
Er zijn grenzen aan de media. Dat heeft tegenwoordig veel minder met politiek te maken dan met gevestigde macro-economische belangen. Dat is ook logisch, aangezien politiek tegenwoordig ondergeschikt is daaraan. Goed zichtbaar in deze crisis in de uitspraken en acties van MinBuZa, maar ook op een beperkter vlak bij de uitspraken van Timmermans.
Nederland heeft een cruciale rol in deze crisis, iets wat voortvloeit uit de onevenredig grote macro-economische verwevenheid (ten aanzien van de grootte van het land of interne economie zelf). In de Duitse media is daar meer over te vinden dan hier, meer nog in de Franse media.
Er is geen sprake van een slappe houding. Er is wel sprake van uitvoerend beleid. Dat is iets anders.RoD schreef op maandag 23 juni 2014 @ 11:38:
[...]
Europa heeft altijd al een slappe houding gehad, maar dat het nu (volgens deze bron althans) vastloopt op Nederland is wel erg treurig.
Europa, als organisatie / instellingen, kan gewoon vrijwel niets in deze. Juist vanwege lidstaten als Nederland. Er is sprake van een zeer consistente blokkade van middelen en overleg. Kijk eens een aantal weken terug in deze crisis, let op de rol van Timmermans ten aanzien van beeldvorming media, en let eens op de OVSE rapportages naar aanleiding van de continue bureaucratie gegenereerd vanuit initiatieven van het Nederlandse MinBuZa.
Daarnaast is het ook gewoon noodzakelijk om te erkennen dat het hier minder om politiek gaat dan om macro-economische belangen, die staan daar boven. Dat is wel iets wat bij deze crisis best duidelijk is geworden, met de bedevaarten van bedrijven en fondsen naar Moskou, en de rol van landelijke politici / ex-politici als Timmermans in Nederland en Schroeder in Duitsland.
Hoe dan ook, ik kwam op Reddit nieuwe kaarten tegen van wat min of meer de huidige situatie is:

En rondom Slavyansk/Kramatorsk:

Edit: uitleg bij het plaatje van de situatie rondom Slavyansk/Kramatorsk:
En de bronThe red areas are rebel controlled, blue for Ukrainian forces and green for an area where I think the rebels can get some supplies on dirt roads.
(a) Semenivka - The reason this place almost has been totally leveled should be clear from its postition. If Ukrainian forces take this stronghold, the rebels in Sloviansk have no way of getting supplies and reinforcements. Without Semenivka it's likely that they will let go of everything south-east of the Kazenyi Torets river since it will be really hard to defend.
(b) Mykolaivka - It's not clear if Ukraine has 100% control of this area, but its northern parts with the road towards Sloviansk seem to be secured.
(c) Pyskunivka - Reports from Strelkov mentions a pontoon bridge being used here to move Ukrianian forces to the south side of the river.
(d) Kryva Luka - Ukraine is apparently massing forces here (tanks, APCs and artillery) thanks to a small bridge.
(e) Bridge of the Siverskyi Donets river - This bridge was blown up as rebel forces retreated towards Siversk just before the ceasefire was called. It's not completely wrecked, but probably stops armor from crossing.
(f) Yampil - There were massive clashes here before the ceasefire and Ukrainian forces drove off the rebels. However, in the last days remnants of the rebel contingent has been fighting for control of the area.
(g) Karachun mountain (TV-tower) - This is the strategic mountian overlooking Sloviansk where Ukrainian artillery is positioned.
[ Voor 77% gewijzigd door PauseBreak op 26-06-2014 11:28 ]
Nee, merp!
In tegenstelling tot andere houden wij ons wel aan het staakt het vuren.
Hehe, daar lijkt het wel opIStealYourGun schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 12:03:
[...]
In tegenstelling tot andere houden wij ons wel aan het staakt het vuren.
Ondertussen in Oekraïne:
Rebels have overrun Ukrainian checkpoint 1 on the outskirts of Sloviansk using tanks, Ukrainians fleeing - not much of a ceasefire
https://twitter.com/SimonOstrovsky/status/482244752692490240
Nee, merp!
Verwijderd
http://www.interpretermag...when-putin-came-to-power/With the occupation of Crimea and with the encouragement of the Kremlin, many Russians believe they are on their way to becoming a super power once again, but the most thoughtful among them recognize that Russia lacks two if not three of the elements a super power must have.
Ziet eruit alsof ze proberen de rebellen te omsingelen en vervolgens te kijken wat er verder aan te doen. Binnenvallen of gewoon "uithongeren" of iig. zodanig moe maken van de strijd dat ze het opgeven.PauseBreak schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 11:18:
Stil hier
Hoe dan ook, ik kwam op Reddit nieuwe kaarten tegen van wat min of meer de huidige situatie is:
[afbeelding]
En rondom Slavyansk/Kramatorsk:
[afbeelding]
[...]
Maar vooral de cease-fire blijven verlengen.....RU/pro-RU forces use explosive bullets that can pass through bulletproof vest level 5 banned by the Geneva Convention
ik zou zeggen gooi die Humanitaire doorgangen open voor burgers die weg willen en daarna er vol op klappen.
[ Voor 12% gewijzigd door wontcachme op 27-06-2014 15:29 ]
Verwijderd
Het lijkt erop dat Rusland inderdaad een geheel nieuwe type proxy-oorlog aan het voeren, ze hoeven nu niet garant te staan voor de doden door illegale wapens (als verboden in de internationale wetten).wontcachme schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:28:
Seperatisten hebben inmiddels zeker 9 tanks, meer manschappen en blijven er rustig op los knallen tegen Oekrainse checkpoints (die ze nu toch wel erg rap verliezen met alleen BTR's daar). En dan komt ook dit langs:
[...]
Maar vooral de cease-fire blijven verlengen.....
ik zou zeggen gooi die Humanitaire doorgangen open voor burgers die weg willen en daarna er vol op klappen.
Zo een groot gebied kan je bijna onmogelijk hermetisch afsluiten en je zal daarmee altijd burgerslachtoffers maken, ze proberen gewoon de grenzen onder hun controle te krijgen.Caelorum schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:24:
[...]
Ziet eruit alsof ze proberen de rebellen te omsingelen en vervolgens te kijken wat er verder aan te doen. Binnenvallen of gewoon "uithongeren" of iig. zodanig moe maken van de strijd dat ze het opgeven.
Bron van die munitie?
Cluster bommen weer gaan gebruiken en door, die softe aanpak tegen terroristen en regels.wontcachme schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:28:
Seperatisten hebben inmiddels zeker 9 tanks, meer manschappen en blijven er rustig op los knallen tegen Oekrainse checkpoints (die ze nu toch wel erg rap verliezen met alleen BTR's daar). En dan komt ook dit langs:
[...]
Maar vooral de cease-fire blijven verlengen.....
Als je in mijn ogen je bij zo´n organisatie of zoiets als dat wat nu in Irak gebeurt aansluit, dan vervallen al je menselijk rechten.
Als je natuurlijk tegen je regering protesteerde ok dat kan, maar dit soort dingen heeft daar niets meer mee te maken.
Maar goed dat ben ik, ik snap dat Oekraïne dat niet gaat doen maar zou toch graag zien dat wij als buitenstaanders ze nu is gaan helpen.
En dan hetzelfde zoals Rusland doen, o ja nee wij bemoeien ons er niet mee (insert sending 10 apache´s)
Mja, we hoeven alleen maar geld over te maken naar private companies om dat voor ons te doen denk ik...Mektheb schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:45:
[...]
En dan hetzelfde zoals Rusland doen, o ja nee wij bemoeien ons er niet mee (insert sending 10 apache´s)
Hoewel ik betwijfel of het verstandig is om tot de seperatisten niveau af te dalen.
Nee dat is het ook niet en dat gebeurt natuurlijk ook niet.wontcachme schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:50:
Dan is er nog de "mazzel" dat Oekraine en Rusland zich niet hebben aangesloten bij het verbod tegen cluster bommen. Dus theoretisch zou het kunnen.
Hoewel ik betwijfel of het verstandig is om tot de seperatisten niveau af te dalen.
Maar het brengt wel woede omhoog dat dit nog steeds allemaal kan in 2014 ( niet dat het ooit anders was maar goed ) en Oekraïne is al helemaal niet zo ver weg.
Maar die lui zoals de separatisten en die lui in Irak zoals dat isis, die stop je niet met praten nooit niet.
En dat zelfde is ook zo in het middel oosten etc
[ Voor 3% gewijzigd door Mektheb op 27-06-2014 15:57 ]
De dag dat ze dat gebruiken verliezen ze in mijn ogen elke vorm van geloofwaardigheid en moet de EU geen rotte bal meer aan hun schenken.Mektheb schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:45:
[...]
Cluster bommen weer gaan gebruiken en door, die softe aanpak tegen terroristen en regels.
Het idee achter mensenrechten is dat je ze nooit verliest hoe erg de situatie ook mag zijn. Daarbij kan je de situatie in Oekraïne in de verste verte niet vergelijken met de situatie in Irak.Als je in mijn ogen je bij zo´n organisatie of zoiets als dat wat nu in Irak gebeurt aansluit, dan vervallen al je menselijk rechten.
Dat is ook wel zo, en als je er goed over nadenkt spelen ze het spel eigenlijk heel erg goed.IStealYourGun schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:00:
[...]
De dag dat ze dat gebruiken verliezen ze in mijn ogen elke vorm van geloofwaardigheid en moet de EU geen rotte bal meer aan hun schenken.
[...]
Het idee achter mensenrechten is dat je ze nooit verliest hoe erg de situatie ook mag zijn. Daarbij kan je de situatie in Oekraïne in de verste verte niet vergelijken met de situatie in Irak.
Maar als je zoals ik je er best over kan opwinden, dan zeg je wel dingen die niet altijd zo werken, of kloppen
Je kan het inderdaad niet met elkaar vergelijken, maar ik zie het wel als het zelfde dat het op dit moment "in" is om als groepering / zelf uit geroepen staat of iets, te protesteren tegen je regering.
En het gaat vaak van geweldloos > geweld > wapens > etc
Het is begonnen in de verschillende islamistische landen zoals Syrië etc, maar dit is eigenlijk het zelfde.
Ik kan me herinneren dat er iets gelijkaardigs is gebeurd in 1831 in het toenmalig zuiders Nederland.Mektheb schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:04:
[...]
Je kan het inderdaad niet met elkaar vergelijken, maar ik zie het wel als het zelfde dat het op dit moment "in" is om als groepering / zelf uit geroepen staat of iets, te protesteren tegen je regering.
En het gaat vaak van geweldloos > geweld > wapens > etc
Dat klopt en het is ook een terugkerend iets, echter had ik stiekem gehoopt dat wij in het Westen wel wat meer verstand hadden anno 2014, helaas is er niks minder waar.IStealYourGun schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:09:
[...]
Ik kan me herinneren dat er iets gelijkaardigs is gebeurd in 1831 in het toenmalig zuiders Nederland.
Verwijderd
(Voor de gestressde medemens, dit is sarcasme)
Helemaal als je bedenkt dat er hier in Oekraine op TV elke dag reportages te zien zijn van aan flarden geschoten 18-jarige soldaten. Of erger nog (tenminste op mij heeft dat een grotere impact), de jongens die gemarteld zijn of schotwonden hebben waardoor een zeer fit uitziende jongen voor de rest van zijn leven als kasplantje moet doorbrengen. En daarna natuurlijk de huilende ouders met de sportbekers en zijn universitaire bul in handen. Menselijk drama die de bevolking op dit moment nog ondergaat, maar langzaamaan zie je toch dat mensen richting de politici een harder optreden eisen dan hiervoor het geval was.Mektheb schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 15:56:
[...]
Maar het brengt wel woede omhoog dat dit nog steeds allemaal kan in 2014 ( niet dat het ooit anders was maar goed ) en Oekraïne is al helemaal niet zo ver weg.
Maar die lui zoals de separatisten en die lui in Irak zoals dat isis, die stop je niet met praten nooit niet.
En dat zelfde is ook zo in het middel oosten etc
Verwijderd
YouTube: British journalist Mark Franchetti describes reality in Ukraine
Verwijderd
Ok, maar het is slechts 1 getuigenis, dat geeft ws. geen totaalbeeld.Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 00:00:
Of dit goed geregiseerde propaganda is of niet, maar het is een duidelijk ander verhaal dan wat in Kiev wordt verteld. Het maakt de gemoederen dan ook stevig los.
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 00:00:
Of dit goed geregiseerde propaganda is of niet, maar het is een duidelijk ander verhaal dan wat in Kiev wordt verteld. Het maakt de gemoederen dan ook stevig los.
Denken dat ze vechten tegen nazi bandera nato jackboots? Zitten er zeker tussen die dat heilig geloven, propaganda is een krachtig iets.Mark Franchetti, renown British journalists known for his critical articles on Russia, explains that those defending themselves against the Ukrainian Army in the South-East believe they are fighting against Nazi ideology and Fascism, and receive no official help from Russia's Kremlin.
Zichzelf verdedigen tegen het leger? Nope! Immers zijn het zij die begonnen met politie bureau's plat te branden. Zij hebben het gestart, het leger is er om het af te maken.
"And receive no official help from Russia's Kremlin".
Zeker, geen officiële hulp. Maar al die Kozakken, Chechens en wapens die zijn niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Opgejut door Franse spionnen, want Fransen pikten het Britse plan om de Nederlanden sterker te maken als buffer tegen Frankrijk niet. De Nederlanden werd vergroot als een muilkorf tegen de Fransen.IStealYourGun schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:09:
Ik kan me herinneren dat er iets gelijkaardigs is gebeurd in 1831 in het toenmalig zuiders Nederland.
De strategische situatie was ook perfect voor Frankrijk. Nederland rekende op de steun van de Pruisen, die op hun beurt op de steun van Rusland rekende en de Russen waren te druk bezig om de Polen (die onafhankelijk wilden worden) onder bedwang te houden.
Belgische regering moest volgens toenmalige grondwet een toelating voor het Frans leger stemmen, terwijl de Nederlanders al binnenmarcheerden. De politiek is uiteraard te traag, de wetten/regeltjes konden de boom in en het Frans leger mocht ook zomaar binnenmarcheren. Het bestaansrecht van ons land is dus ook te danken aan onze gewoonte van regeltjes aan de laars te lappen.
Verwijderd
Hoe weet je dat zo zeker? Ben je daar zelf geweest en heb je met de mensen daar gesproken?Leo1010 schreef op zaterdag 28 juni 2014 @ 09:46:
Immers zijn het zij die begonnen met ....
Er wordt zo veel zo makkelijk gezegd en je mag hopen dat er op zijn minst een kern van waarheid inzit. Maar vooralsnog is daar erg weinig van te merken.
Sommige media zeiden dat in december al en ik kan je vertellen dat er van alles behalve fascime en antisemitisme op Maidan te zien was.Denken dat ze vechten tegen nazi bandera nato jackboots? Zitten er zeker tussen die dat heilig geloven, propaganda is een krachtig iets.
Het is wel jammer om te zien dat delen van het land leiden onder de onrust. Ik ga een paar keer per jaar naar Lviv en afgezien van wat extra Oekarïense vlaggen en de verdwaalde poster van Pravy Sektor merk je daar relatief weinig. De Maidan aldaar was twee maanden geleden ook aan zijn laatste adem bezig. Veel westerlingen denken echter dat het land één frontlinie. Het is nog geen crisis, maar je merkt dat lokale ondernemers en de toeristische sector hun best moeten doen om mensen te overtuigen van de stabiliteit in hun regio, alhoewel bijna iedereen, ook de Oekraïeners in het buitenland, bang is dat de dienstplicht weer ingesteld wordt.
En jij zelf? Nee? Ok! argument closed.Verwijderd schreef op maandag 30 juni 2014 @ 08:13:
[...]
Hoe weet je dat zo zeker? Ben je daar zelf geweest en heb je met de mensen daar gesproken?
Er wordt zo veel zo makkelijk gezegd en je mag hopen dat er op zijn minst een kern van waarheid inzit. Maar vooralsnog is daar erg weinig van te merken.
Is een simpel feit dat het leger zo lang mogelijk op d basis gehouden is. Er zijn letterelijk tientallen zo niet honderden politie bureau's en overheids gebouwen belegerd/beschoten/in de fik gestoken voordat het leger ingeroepen werd.
Verwijderd
Doelde alleen maar op de stelligheid waarmee sommigen hier nieuwsfeiten of 'nieuwsfeiten' als de absolute waarheid beschouwen (nu overdrijf ik even). Niets mis met een dosis gezond wantrouwen.Leo1010 schreef op maandag 30 juni 2014 @ 10:38:
En jij zelf? Nee? Ok! argument closed.
Je kan dan nog steeds onder voorbehoud aannames doen en daarmee je eigen mening vormen. Met als voordeel dat je die mening kan aanpassen naarmate je meer en beter inzicht in het onderwerp krijgt zonder je gezicht te verliezen.
Zelfs de hevigste Kremlin propaganda had het niet over het leger ten tijde dat de eerste overheidsgebouwen de fik in gingen.
Overigens had de EU een ultimatum gesteld aan Rusland. Ben benieuwd of de EU ook daad bij het woord voegt. Ik vermoed dat ze wel weer zullen wikken en wegen en afwachten.
wontcachme schreef op maandag 30 juni 2014 @ 23:52:
Ook zou de 220m hoge tv toren op de heuvel naast Sloviansk omgegaan zijn doordat de kabels kapot zijn gegaan na artillerie vuur van de seperatisten.

Ik krijg er een BF3 gevoel bij
Op dit moment zou er overigens een tankgevecht zijn tussen tanks van Oekraine en tanks van de seperatisten nabij Donetsk in Karlivka.
Zou dit eigenlijk de eerste grote tank gevecht in Europa zijn sinds ww2?
[ Voor 6% gewijzigd door wontcachme op 01-07-2014 09:40 ]
Als het bericht waar is volgens mij wel ja... Dat zou wel heel bijzonder zijn, vooral omdat men hier in NL ervan overtuigd was dat tanks niet meer gebruikt zouden worden in de toekomst. Misschien is het huidige conflict in Oekraïne niet helemaal de goede standaard, maar toch...wontcachme schreef op dinsdag 01 juli 2014 @ 09:40:
Op dit moment zou er overigens een tankgevecht zijn tussen tanks van Oekraine en tanks van de seperatisten nabij Donetsk in Karlivka.
Zou dit eigenlijk de eerste grote tank gevecht in Europa zijn sinds ww2?
En dan de laatste 2 regels. Wie schrijft deze berichten? Volgens mij is het juist compleet andersom al de laatste weken.....Pro-Russische separatisten bezetten politiebureau Donetsk
Pro-Russische strijders hebben dinsdag het hoofdbureau van politie in de Oost-Oekraïense stad Donetsk bezet. De opstandelingen namen het gebouw in na een urenlang vuurgevecht met regeringstroepen.
De regering in Kiev hervatte dinsdag de 'antiterreuroperatie' tegen pro-Russische rebellen in het oosten en zuiden van het land.
President Petro Porosjenko verlengde het staakt-het-vuren dat hij eerder voor Oost-Oekraïne had afgekondigd niet. De opstandelingen streven volgens Porosjenko niet oprecht naar een vreedzame oplossing.
Dinsdag gingen pro-Russische strijders in de tegenaanval. Ze wonnen op meerdere plaatsen veld op de slechtgetrainde en -gemotiveerde regeringstroepen.
Nee, merp!
Tymchuk: since ATO resumption Ukr troops took control of towns: Zakotnoe, Raygorodok, Reznikovka, Rye-Alexandrovka. #Mykolaivka to be next.
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine) July 2, 2014Tymchuk: main logistics routes of RU/pro-RU are blocked, they have loses of personnel, arms and vehicles; their morale is deteriorating.
— Ukraine Reporter (@StateOfUkraine) July 2, 2014GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Ze schijnen erover gesproken te hebben ja, in Duitsland. Het zal wel wat beloftes van Rusland nodig hebben voordat er weer een (nutteloos) staakt het vuren wordt uitgesproken.wontcachme schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:30:
Zie nu ook weer tweets langskomen dan Oekraine opnieuw bereid is tot een staakt het vuren, maar met controle van OSCE
Dit topic is gesloten.
![]()
Voor de vliegramp is dit topic: Malaysia Airlines vlucht MH17 neergestort in Oekraïne
Probeer de discussie hier te beperken tot Oekraïne.